878 online! | Sidvisningar idag: 202 929 | Igår: 183 483 |

www.apg29.nu

Annons

A Misericordia č Time Assimbrea

Cross hč u tempu di grazia

Dipoi Cristu camina sta terra, hā grazia č Assemblea tempu incruchjata. U Populu ųn Hč dunque cunsigliatu di zerga č tribunale tempu. A proclamazione di u tribunale hč dunque unbiblical cusė longu stu tempu di grazia dura.

Diu, ųn mandā u so figliolu in u mondu ā cundannate di u mondu, ma chė stu munnu putissi essiri sarvu ā ellu. Quellu chė crede in ellu ųn hč cundannati, ma quellu chė ųn crede populamenti cundannati digiā per via ch'ellu ųn hā cridutu in Solu ųnicu Figliolu di Diu.

Ghjuvanni 3: 17-18

Ghjesų ghjunse micca ā ghjudicā

Ci hč una duttrina oghje chė credi chė Ghjesų hā da ghjudicā populu per via di a so tanti piccati amara. Stu duttrina hč quasi tutta in chrétienté. In Sweden, sta duttrina ā esse assai pupulare perchč hč assai u piccatu in stu paese. Doctrine Tende su tanti un blog, cumenti e prophecies. Ma hč veru?

Innō, ųn hč fiducia cu l 'Evangelu č ųn hč micca fiducia cu li versi a Bibbia chė avemu sulu trattati. Sti versi vi subitu dopu ā u mondu famosu versu Bible John 3:16, č chiamatu di lu picca a Bibbia.

Di Diu, tantu amatu u mondu chė li dete u so solu inghjennatu Figliolu, chė quellu chė crede in ellu ųn ti pirisca, ma hannu a vita eterna.

John 3:16 

Diu ama u mondu

U versu John 3:16 riassumi la sana missaghju di a Bibbia chė Diu hā amatu u mondu tantu chė Ghjesų mandō ųnicu a so Figghiu di Ghjesų in u mondu sanu, chė quellu chė crede in ellu ųn ti pirisca, ma hannu a vita eterna. Next, versu 17 stati chjaramente ch'ellu ųn hč mandatu ā Ghjesų in lu mondu ā cundannate, ma di salvā.

Se Diu m'hā mandatu ā Ghjesų in lu mondu micca ā ghjudicā, ma di salvā si deve di sicuru esse u nostru messaghju. So tutti i cultura circa ā Diu ā mandā una sintenza hč tutalmente unbiblical. U Populu ųn hč micca fiducia cu lu Vangelu, ma vai direttamente ā č hč una delusion.

Se Diu, era statu un Diu judgmental I forsi avissi ųn sō state arregistrate. Era grazia, nnamurata di Diu, chė parlava ā mč, č fatta di sicuru aghju capitu chė aghju bisognu di accittari Cristu ā esse salvatu. Era in un 'amore di Diu, č a grāzia versu ā mč hč chė aghju scupertu ā Ghjesų Cristu, cusė ellu I pigliō.

Ghjesų, grazia č amuri di lu n'adultira

A cumuna esempiu chė Cristu ųn hā ghjuntu ā cundannate, ma di salvā, ci vede in u racontu maravigghiusu č veru in a Bibbia circa la donna, chė fų pigliatu in u attu di adultčre. Stu forte storia signalisfuttenti chiaramenti a granni amuri Cristu č misericordia ā omu. A storia chė mostra chjaramente chė Cristu ųn hā ghjuntu ā cundannate, ma di salvā.

A mane ā a matina, si [Cristu] ritornu ā u situ tempiu. Tutti i genti stavanu attornu a iddu, e si messe ā pusā, č li insignatu. Allora i scribi, č Farisei, purtō una donna, adultčre. Iddi sō messi in fronte di ellu č disse: "Maestru, issa donna, fų pigliatu in u attu, quandu hā ingagiatu adultčre. In a lege Moses ci hā urdinatu a petra tali. Chi do you say?" Stu dėssenu, ellu fatali, e hannu quarchi cosa di accusallu. Ma Ghjesų subbitu davanti č scrisse cun u so ditu di u tarrenu. Quannu si vitti e cci dumannō, scattannu e li disse: "Quellu chė hč senza piccatu pō attaque la prima petra ā a so." Eppo subbitu davanti dinō č scrisse nantu ā a terra. Quand'elli čbbenu intesu, si n'andō, unu da unu, l'anziani prima, e iddu arristau sulu cu la donna, quā. Ghjesų, s'arrizzō, č disse ā u so, "Donna, induve sō iddi? Hā nimu vi cundannati?" Idda cci arrispunniu: "Innō, ō Signore, no." Ghjesų li rispose: "Mancu ųn ti cundannate. Vai č u piccatu mancu pių!

John 8: 2-11

Quandu sta cultura di ghjudicā, significava si po fa ammazzari. Postu ch'ella era piccatu, Moses disse: a lege ųn deve esse ali ā a morte. U Populu ųn hč circa accusi chė e tanticchia di criticā, ma issu hč veramenti circa la vita e la morti. 

Puru chė a donna era cuscenza di a morte ųn cundannate ā Ghjesų u so ā a morte. Ghjesų ghjunse micca ā cundannate ghjente ā a morte. Ghjunse ā salvā li. Č salvu č ogni unu chi credi in ellu.

Nč noi deve cundannate ghjente ā a morte oghje. Invece, avemu pridicā a elli u missaghju di a salvezza č a grāzia cusė chė si pō accittari Cristu č esse salvatu.

Ųn rumpu u racontu

Avā chė vo francisata troppu leghje sta storia, forti č assai bedda, ju nun vulissi tų ā coglie si luntanu cu tali raghjunamentu riliggiusi chi scusi luntanu la viritā di lu puntu di sta storia, chė "ič, Ghjesų ųn ghjudicā a donna, ma ųn li vai č u piccatu mancu pių! " 

Di sicuru I sapč chė unu ųn avissi u piccatu, accussi si ųn hč micca un tali cosa, I dė quė. Ma ci pensu sai ciō ch'e dė.

Ma ciō chė ųn aghju fattu s'edda era piccatu di novu? Avia Diu m'hā mandatu un lampu in u so capu? No, a so grazia avianu sempre applicata. Iddu ancora avia tenutu a so cori to turn ā Ghjesų, tantu ch'ellu pudia esse salvatu!

Ora I sapč chė un ghjornu si sarā troppu tardi ā esse salvu, ma chė ųn hč ciō ch'e sentu capisciu quė. Avā hč u tempu di grazia. piriudu Grace hā duratu mai dipoi Ghjesų vense ā a terra, mortu č s'arrizzō č furmata 'assemblea. piriudu Grace vali comu longu com'č a so ghjesgia ferma nant'ā a terra. I Mulateri Di L'scurdā di pių circa chi cchių tardu.

Cunnanna cristiani?

Calchė volta uccurrenza cristiani ca pārranu 'amore č a salvezza di Diu, in Ghjesų Cristu ā ghjudicā. Ma chė d'ųn esse cridutu, quandu vi dicu genti chi si pō esse salvatu? 

A Christian micca č pō aghju cridutu. Nč ųn si ghjudicheghja, perchč ghjente ųn crede in Cristu hč dighjā cundannati. Ci avemu leghje chjaramente pricidenti in versu 18 quandu citamu la Bibbia. 

People sō digiā cunnannatu, cusė perchč noi deve ghjudicā? Hč propiu privu. U nostru compitu hč ā dilla genti cumu deve esse liberatu č salvu da stu tribunale. E chi a salvezza si trova solu in ch'elli accittari Cristu comu a so salvezza č u Signore.

Quandu Ghjesų ghjunse ā a terra, li ghjunse micca ā ghjudicā. Picchė? Picchė genti stati digiā cunnannatu! Era ā salvā a ghjente da a stu tribunale, Ghjesų vense. Ghjunse ā salvā e pardunā i piccati per via di palu u so gran cumpassioni '. 

So tutti i cultura circa di Ghjesų ā ghjudicā hč cumplitamenti unbiblical. In ogni casu, i muvrini t'hā l 'Assimbrea e lu pirėudu grazia. Per avā vene u tempu di a salvezza. Avā vi pō esse salvatu per oghje hč u ghjornu di a salvezza. Un ghjornu, quandu u ghjornu di a salvezza ųn hč micca valevule, ma noi ųn sō ancu.

Parlā di Ghjesų ā ghjudicā ųn hč micca una insignamenti Novu Testamentu. Hč una legalistic insignamenti testu cchiu vecciu. Ma avā ųn hč micca a lege di u tempu senza un 'epica grazia. A causa di granni amuri di Diu, chi veni a razia un pocu pių. Avemu nun sacciu di comu longa. Ma sapemu chi l 'čbbica grazia vi finiscinu cu č cusė hč impurtante chė avemu arrinisciutu a riceve ā Ghjesų, č sō salvu.

Diu m'hā mandatu u so figliolu ā Ghjesų in lu mondu ā salvā č salvā si. Ma eccu, č eccu ciō ch'ellu fų Oghji quandu aghju lettu una volta nantu ā un cusė-chiamatu "bloggu Cristiana". Ci scrissi iddu a lu scritturi stati decisi chi Ghjesų ghjunse in u mondu ā cundannate lu. Quissa hč una erisia pura č vā propiu contru ā a Bibbia missaghju évangéliser.  

Sč vo avete una tale idea di Diu, voi ųn pō esse salvatu. A Diu, chi tu ghjudicherā di tuttu voi fā. Per ci avissi a essiri a salvezza č grazia ā voi, hč un impussibilitā tutali di tų ā esse salvatu. Avissi a Diu, ā cuntā i vostri peccati, vi sō cunnannatu di tutti 'eternitā. Vostri piccati sunnu accussi tirribili e orribili comu hč impussibule per voi ā esse salvatu da elli.

Ma ringraziu Diu, avā hč a pussibilitā di tutti i genti, picchė Cristu pigliō tutti i peccati in u stessu ā traversu a so morte nant'ā a croce di cruz! Tutte ciō chė vi tocca ā fā hč a accittari Cristu. Allora vi sarā salvatu č ch'č tutte e so 'piccati. Per ancu vene grazia!

Dom pių Sweden

I hannu un vechju libru in casa, in u mio Epigraphe chiamatu "Üniversäle di Sweden". U maestru di a 50th seculu, č hč una vera classicu chė hā scuzzulata č toccu assai ghjente. Aghju dinų signalatu stu nantu Apg29 . Hč una prufezia chė hč circa un attaccu di lu putiri nimicu Sweden. Certi crede chė hč Russia, ma pensemu mai primurosu in u libru chė i puteri nimicu hč cuncernatu. 

Parechje crede chė a prufezia hč vera, ma per via di ghjente di Diu, si vutau a prichera ā u Signore, issu hč accadutu in eternu. Sweden ųn distrughja. A prufezia hč forsi č veru, ma titulu di u libru ųn hč micca scala biblica. "Üniversäle di Sweden". U titulu ųn dunque biblica missaghju évangéliser. Ghjesų ghjunse micca ā ghjudicā di u mondu, ma ā salvā si. Ch'ellu ųn hč ghjuntu ā cundannate Sweden, ma di salvā lu!

Campana di u dirittu di Diu, contru ā Sweden

I sō statu duie volte una prufezia mandati da a grana Franchini Christian. A prufezia č da 2016 č hč profettant di un fratellu Svedese. Quelli chė sō mandati ā mč vulete ā mč ā bec lu in u mio situ bloggu Apg29, ma ju nun hannu statu capaci di fā chė perchč ųn micca truvatu u tonu évangéliser di a Bibbia chė Ghjesų vense ā salvā, č micca ā ghjudicā. Ma ghjustu parchė voi mi capisce ciō chė mi sentu pudia dė quė I ricurriri a la intera prufezia per voi:

Cusė dice u Signore, Sweden vi prestu esse desecrated. U nimicu pigghia lu tronu di a Svezia, in i media č ā u puliticu. Sweden faci ciō chė v'hā Enjoin on. Stu significa chi Sweden basa tribunale di Diu, nantu ā sč stessu. Sweden Per buccali duru č si succčri prestu. Parechje di u mio populu ųn capisce perchč l 'accidente basa.

Sweden hā l 'aspettu di fari' na bona terra. Ma chė hč appena u superficia. Talėati, dice u Signore. Quandu u mo dirittu vene, I vi dinų mostra un modu fora. Certi di voi, ųn vi movi versu altri nazioni. Second, ti dugnu la parti cchių mpurtanti. Ripigliu vinarā, ma prima veni a punizioni. I sugnu ghjudici Svedese. I solu per esaminā s'ellu Sweden deve cumposti di paese, o sč vo vulete esse incluse in un avvene Russia.

Si hč dettu chė "Sweden basa tribunale di Diu, su 'iddi", chi "u mo dirittu hč" chi "a prima vene u castigu," dipoi u ripigliu, č chė Diu, definisce s'ellu Sweden "vi pō incluse in un avvene Russia". Ma nudda di lu incų a Bibbia. Ghjesų ghjunse micca ā cundannate, ma di salvā. As longu com'č l 'assemblea hč manca ā a terra, Diu, ųn vi ghjudicherā. Per avā vene u tempu di grazia, e āutru. 

Hč cusė chė noi ųn avemu i nostri ochji fissati nantu ā Ghjesų č u so travagliu di a salvezza dopu hč facile ā principiatu cridendu ā stu tipu di ghjudicamenti senza discriminazzioni. Ma noi vede ā Ghjesų č leghje a Bibbia, avemu vede subitu chė sti tipi di prophecies sō sbagliate.

A prufezia dice dinų chė Sweden deve prima puniti č tandu vene u ripigliu. Stu hč cumplitamenti sbagghiatu. Sč a prufezia avia statu assai č veru chi appi la rinasciuta ghjuntu prima, cum'č Ghjesų ghjunse micca ā cundannate, ma di salvā. So avete ā truvā fora quandu vi ā sente prophecies s'ellu ci hč un canta u populu tunnillati di elli. Hč ųn hč poi tų avissi appena rifiutā prophecies cum'č unbiblical, how Pious si pō sonu č i fratelli ā u Signore, chė ancora, li hā profettant.

Russia executes tribunale?

I vulete ā scurdā si di Russia, inclusa dinų in a prufezia. Russia hč un paese pių ā spessu ammuntuātu comu Diu vi aduprā quandu si ghjudicheghja Sweden. Russia pō ancu attaccā a Sweden, tantu ųn hč ciō ch'e parlu quė, ma s'ellu si duvia accade, hč ųn pō dė chė hč ā u tribunale di Diu, parchė Ghjesų vense ā salvā - ųn ghjudicherā. 

War pō esse fattu, ma ųn dė hč ghjudicamenti di Diu. Ma ci hč esse di guerra o di techju di a guerra, hč Diu, ci prutege s'č no Accantu ā ellu per aiutu. Stu hč ciō chė hč accadutu in u 50s. Avemu cunnosce a storia chė ci era luntana-cheri i piani di i briganti Russian Stalin di distrughja Sweden, (ancu se sta hč dettu in u libru aforementioned), ma mai accadutu dapoi u Christian Svedese girava ā Diu, in prighera per aiutu č prutezzione.

annata di grazia

un tali prufezia chė aghju citatu prima ųn hč micca biblica. As longu com'č l 'assemblea hč manca ā a terra veni a razia č sarvamentu. Dapoi, Ghjesų vense ā a terra la grazia striduli. Ghjč in lu profeta Isaia, č ellu stessu Cristu leghje in la sinagoga, Nazareth, chė hč unu di i mio passi favourite:

"Santu di u Signore hč nantu ā mč, perchč ā mč hč untu di pridicā a bona nova di u disgraziatu. Iddu mi hā mandatu ā proclamā libertā per i s'elle e pû rinascimentu dâ vista di u cecu, ā dā i pōvari, libertā, č annunziā u annata da u Signore. "

Luke 4: 18-19

Stu annata di grazia hč stata u casu mai dipoi. Nota ca nun era "anni Üniversäle" avissi a čssiri annunziatu senza annata accittabbili. Č postu chė Ghjesų, ellu stessu fų occupatu cu predica l'annu accittabbili noi vi assai naturalmente femu e āutru! 

Annu di grazia, hč l 'epica chi a ghjesgia hč quė, nantu a terra, quannu l' offerta di salvamentu hč sempre sorte. Stu annata di grazia hā avā durō di 2000 anni. Tuttu stu tempu hč stata pussibule di genti a accittari Cristu č esse salvatu. Ma u jornu quandu l 'assemblea hč partutu da a terra, ųn vene annata accittabbili. principia dopu la forza chė hč a tramandera di i versi in lu libru di chė lighjia chė Ghjesų ųn fų trattati:

"... č u ghjornu di a vindetta di u nostru Diu, ..."

Isaia 61: 2 

zerga di Diu, avissi a culpitu ville

I hannu un bon 'amicu ca visitatu u capu culturale di una citā ā trop ellu di u Week Pride prevista in i citā. Avemu un tentativu di u so amicu Johan (ma hč una persona hč stata sfarente in a vita vera). John cullō nantu ā a testa, culturale di i cumuni č ci vulia ā finisce a Week Pride. Ghjuvanni li disse chė s'ellu ųn hā, u furore di Diu, mena a citā. U ghjurnale lucale spizzō, su stu granni. Ma ghjuntu Pride Week, č si n'andō, č ųn zerga di Diu, curpiu la citā. 

U mutivu di zerga di Diu, hā fiascatu ā materialize hannu una spiegazione cunfusione, comu ci hč avā sempre u tempu di grazia. Ghjesų ghjunse micca ā ghjudicā - Ghjunse ā salvā. Sō Vangelu misericurdiosu hč sempre nesciri oghje. Si voli genti di scuntu ā ellu č esse salvatu. 

Sč zerga di Diu, avissi a culpitu a citā quandu Stockholm avissi a longa dipoi la radėu a lu solu per via di u tanti piccati di tralucenza č a causa di tutti i festival orgogliu chė sō state tinia ci per anni č anni, cų a so lushuria. No, Diu, ama sti populi č tutte e altre ghjente. Vancelu di grazia chė vā sempre fora oghje hč di tali č voi. Oghje ci hč sempri un casu ā esse salvatu perchč l 'Evangelu di grazia, hč sempre valevule. Ghjesų ghjunse micca ā cundannate ā qualchissia ā a morte, ma ā salvā a vita eterna.

U vechju Testamentu

In fatti, si unu pridicheghja circa tribunale di Diu, č micca a so misericōrdia cum'č voi turnari a lu testu cchiu vecciu quandu a lege fų micca razia. Ma noi ųn campā in i tempi testu cchiu vecciu, ma noi campā in u New Testamentu. In u New Testamentu vene di grazia, ųn lege.

Ma annunziava omu di ghjustizia, č atti comu unu parra di un Diu, judgmental. Ma s'č no simu ā tene u drittu, noi vi mai pudč misurā up. Allora avemu veru faccia un Diu judgmental chė noi ghjudicheghja da a lege per via di u nostru tanti piccati. None di noi pō dunque esse salvatu. Ma thankfully veni lu tempu di grazia, perchč l 'assemblea hč sempre nantu a terra.

Grazia nun si

Just perchč nimu ųn insinuate qualcosa, hč megliu ā dė chė avā ch'e ųn aghju dettu o di crede chė a lege ųn dumandā oghje. U drittu hč, ma ųn pō salvā. compitu oghje l'Act hč a capiri chi semu tutti i piccatori, č noi ci capisce chė avemu bisognu di a accittari Cristu tantu chė noi sō salvu. In ordine per esse salvu, ųn deve avč a so misericōrdia č ųn tribunale, č ghjč in Ghjesų Cristu chė avemu trovu a grazia.

Cusė dice u Signore: tu I turmintā in u tempu di grazia, ųn hā da aiutā vi ā u ghjornu di a salvezza. I purteraghju voi č voi fari un allianza per u populu, per appaciā a terra č a lascita di u lāscita deserta.

Isaia 49: 8


submit to reddit
Skriv ut Mejla Skriv läsarmejl

SWISHA: 070 935 66 96 - DÅ STÖDER DU APG29!


Publicerat av Christer Åberg Monday 15 January 2018 13:19 | #uppryckandet #församlingen | Direktlänk | Nyhetsbrev | RSS


48 kommentarer

Nisse

Skall några svenskar få möjlighet fly till andra länder? Vem skulle ta emot svenskar, när Sverige inte längre tar emot flyktingar?

Svara -   - 15/1-18 16:10 -


Lena Henricson

Rent mänskligt sett,ser det ju risigt ut för Sverige. Mer hotfullt än tidigare. MEN vi har ju som sagt en nådefull Gud. Låt oss därför innerligt be om både väckelse och beskydd över vårt land! Mycket mäktig och verksam är EN rättfärdig människas bön. (Jak.5:16b) Vi troende är ju rättfärdiggjorda i JESU blod. Hur mycket mer verkan har det då inte om vi är fler som ber! 🙏 🙂

Svara -   - 15/1-18 16:26 -


David Ström

Nådens år, eller nådens tid gäller fortfarande som jag förstår det. Äktenskapsbryterskan blev förlåten fast det hon gjort räknas som en dödssynd. Medan man lever och är vid medvetande så kan man ångra sig och be om förlåtelse genom Jesu blod. Det är de som inte vill höra om Jesus och föraktar ordet som ligger pyrt till. Även lata kristna verkar det som. Johannes pratar om nåden, men i Matteus evangelium så talar Jesus om att var och en ska få den lön han förtjänar. Visst är kyrkokaffet ljuvligt gott, men där pratar man inte om ordet eller om Jesus. Man pratar om världsliga saker. Vill man göra Guds vilja så bör man förmodligen dela kaffet bland människor istället. Vill ni inte bekänna Jesus ute bland folket så kommer inte Jesus kännas vid er inför Fadern. Vore ju enklare för många kristna att ta bort Matteus ur skriften, men det får man ju naturligtvis inte.

Svara -   - 15/1-18 17:12 -


Kalle

Man ska inte dra det för långt. Jesu dom över Jerusalem som verkställdes år 67 t ex...

Svara -   - 15/1-18 18:25 -


Lars Enarson

"Alltsedan Jesus gick här på jorden har nådens och församlingens tid gällt. Det har alltså inte rått vredens och domens tid. En förkunnelse om dom är alltså obiblisk så länge denna tid av nåd varar."

Detta är tyvärr en väldigt skev förkunnelse. Visst dömer Gud även under denna tidsålder. Se bara på vad som hände med Jerusalem!

"När Jesus kom närmare och såg staden, brast han i gråt över den och sade: 'Tänk om du i dag hade förstått, också du, vad som ger dig verklig frid. Men nu är det dolt för dina ögon. Ty det skall komma dagar över dig, när dina fiender kastar upp en belägringsvall runt dig och omringar och ansätter dig från alla håll. De skall slå dig och dina barn i dig till marken och skall inte lämna kvar i dig sten på sten, därför att du inte förstod den tid då Herren besökte dig.'" (Luk 19:41-44)

Detta inträffade ju 40 år senare. Jesus förkunnade vidare om detta:

"Ty landet skall drabbas av en stor nöd, och vredesdomen skall komma över detta folk. De skall falla för svärdsegg och föras bort som fångar till alla hednafolk. Jerusalem kommer att trampas ner av hedningarna, tills hedningarnas tider är fullbordade." (Luk 21:23-24)

All denna vredesdom (förutom att inte hedningarnas tider är fullbordade) har redan inträffat. Och det har hänt efter Jesus kom och predikade ett nådens år från Herren och medan församlingens tidsålder varar. Paulus skrev också senare: "Se här Guds godhet och stränghet: hans stränghet mot dem som föll, hans godhet mot dig, om du blir kvar i hans godhet, annars blir också du borthuggen." (Rom 11:22)

Liknande domar som drabbade Jerusalem har drabbat olika städer och nationer genom historien när man övergett Gud. Exemplen är legio. Om detta inte kommer från Gud så är Gud inte längre historiens Gud.

På 50-talet förstod man fortfarande detta och därför fruktade man Gud. Man fastade, bad om nåd och omvände sig från sin synd. Och domen över Sverige uteblev. Idag är tyvärr gudsfruktan en väldigt sällsynt vara bland kristna.

"Och jag såg en annan ängel flyga högst uppe på himlen. Han hade ett evigt evangelium [glatt budskap] att förkunna för dem som bor på jorden, för alla folk och stammar och språk och folkslag. Han sade med hög röst: 'Frukta Gud och ge honom äran, ty stunden för hans dom har kommit. Tillbe honom som har skapat himlen och jorden, havet och vattenkällorna.'" (Upp 14:6-7)

Gudsfruktan är ett väldigt glatt budskap för det kan rädda oss från synd och evig förtappelse. Gud är evigt densamme. Från evighet till evighet. Han kan aldrig förändras.

Svara -   - 15/1-18 18:32 -


nils

Visst älskade Jesus människorna,Han var ju publikaners och syndares vän.

Men icke så med det andliga ledarskapet där Han i Matt.23;23-36 går tillrätta med de skriftlärde och fariseerna och uttalar då 7 st,Ve-rop i verserna;13,15,16,23,25,27, 29,
över dem.
Och slutdomen över dem i V 33 lyder;"I ormar,I huggormars avföda hur skullen I kunna undgå att Dömas till Gehenna?"
Han avslutar sedan i V 35 med ett Domsord ända från människans begynnelse fram till 2 krön.24 där den Hebreiska bibeln slutar;"Och så skall över eder komma allt rättfärdigt blod som är utgjutet på jorden,ända från den rättfärdige Abels blod intill Sakarias, Barakias sons blod,hans som I dräpten mellan templet och altaret.
Sannerligen säger jag eder;Allt detta skall komma över detta släkte."
(Här synes Jesus göra upp den historiska räkningen för All Israels synd från begynnelsen.)
Men här gäller det att göra samma distinktion som Jesus här gjorde mellan de ärliga sökarna och de som redan trodde sig vara goda nog utan att behöva Guds nåd!

Svara -   - 15/1-18 21:00 -


Rolf

Mycket bra och även lärorik artikel. Vi ska tänka på nådens år eller tid då det ännu finns tid att ångra sina synder och bli frälsta som människor. Inte på domen som förelöpare till nåden. Efter domen är nådens tid och frälsningens möjlighet borta. Det bör tas på allvar.

Svara -   - 15/1-18 21:12 -


nils

För mig är det skarpaste domsordet när Jesus i Joh.8;44 säger till Judarna som menade sig vara Abrahams säd och i V 39 säger;"Vår fader är ju Abraham."

Jesus sade;"Är i Abrahams barn,så gör då också hans gärningar."
Sedan kommer Sanningen i V 44;"Ni Har Djävulen till eder fader,och vad eder fader har begär till,det vill ni I göra.Han har varit en mandråpare från begynnelsen."
De var nämligen så att ville de döda Jesus,likt deras "fader" ville.
Vilket Chockerande avslöjande för Judarna som trodde sig vara Guds bästa barn, från Jesus,Han som är Sanningen!!

Svara -   - 15/1-18 21:23 -


Lena Henricson

Fråga till Lars Enarson,Nils m.fl.

Hur ser ni på profetian med dess olika detaljer,som Christer citerar,som handlar om straffdomar över Sverige? Christer reagerar ju väldigt starkt mot den.

Svara -   - 15/1-18 21:27 -


David Billström

Svar till nils.

Att Jesus kallades syndares vän var ett skällsord. Visst var han bland syndarna men han bekräftade inte deras livsstil utan "För jag har inte kommit för att kalla rättfärdiga, utan syndare till omvändelse." Matt.9:14

Bara för att Jesus var med syndarna betyder absolut inte att de hade frid med Gud.

"Då ska ni börja säga: Vi åt och drack med dig, och du undervisade på våra gator. Men han ska säga: Jag säger er, jag känner er inte, varifrån är ni? Gå bort ifrån mig, alla ni arbetare i orättfärdighetens tjänst." Luk.13:26-27

Hjärtats omvändelse är så viktigt.

Svara -   - 15/1-18 21:35 -


Tomas N

Svar till nils.

Tack för dessa viktiga verser. Men jag tror ändå att detta är det unika verk som Jesus gjorde att införa det nya förbundet. Tills han dog på korset var förbundet inte fullbordat utan kan beskrivas som i Johannes 4 när Jesus säger till samaritiskan

"Den tid skall komma och nu är att sanna tillbedjare ej skall gå till Jerusalem och templet utan tillbe Gud i ande och sanning)Under Jesus 3,5 års ministry var nya förbundet på väg att instiftas ,men först skulle människorna undervisas och tillrättavisas för en ärlig chans att omvända sig ,vilket de inte gjorde. Allt fullbordades på korset och förseglades med Hans blod varpå skiljemuren rämnade.

Bland det sista Jesus gjorde vara att demonstrera att templet och hela tempel och offersystemet skulle rivas ned och inte byggas upp igen

Domen mot det judiska ledarskapet var unikt och en del av instiftan av det nya förbundet. Hans uppdrag var också att döma djävulen och besgra honom.

"Nu går en dom och denna världens furste skall kastas ut,men mot mig förmår han inget"

Jag skulle säga att det inte finns dom nu. Gud fostrar sina barn genom att vi med våra egna överträdelser tillåter djävulen att ge oss problem. Detta leder oss mot Gud

Gud kan varna oss och kalla oss till omvändelse,men domen kommer på yttersta dagen

Det Paulus undervisar om i Korinthierbrevet är att vara förvaltare av församlingens och Guds rikes ordning och att döma/bedöma i sakfrågor och skilja mellan rent och orent enligt nya förbundets standard. Jag tror det är här de vanligaste felen begås att man glömmer nåden eller Guds standard och hamnar i ytterligheter.

Guds tanke är att Hans församling skall kunna urskilja synd och hålla det utanför församlingen och även hjälpa icketroende att lära sig skilja på det goda och onda

Svara -   - 15/1-18 22:55 -


Harriet Bouvin

Utmärkt att framhålla det, att titel till boken "Dom över Sverige" inte är Bibelenlig,

därför att därmed kan vi också ifrågasätta innehållet, även om det kittlar att läsa den,

ungefär som en katastroffilm, typ, är min uppfattning.

Svara -   - 15/1-18 23:17 -


Lysell

Hej

Bästa Christer

Det är inte populärt att peka på hårda fakta. Observera att jag ifrågasätter inte vad du skriver, men rätt skall vara rätt och du får gärna utveckla din synpunkt om det känns så.

Nåden innebär inte att allt skall tolereras som du själv säger i slutet på din text av det fina stycke som du tar upp.

Men att vi skall döma är ett faktum, bara vi gör det på rätt sätt. Den händelse i Bibeln du referar till med kvinnan och äktenskapsbrottet vilar på Gammaltestamentlig grund, vilket du också konstaterar. Detta säger även Paulus i 1 Kor 5:12. Jesus Kristus var ju ännu inte död när han talade med kvinnan och de skriftlärde, och kunde inte SJÄLV som människa fatta det beslutet som lagen krävde eller fria henne. Han uttnyttjade i stället sin överlägsna och himmelska auktoritet och backade ur den försåtliga fälla som de skriftlärde för stunden arrangerat för honom, men lagen fanns där hela tiden. --- " Trots att kvinnan var skyldig till döden så dömde inte Jesus henne till döden." skriver du.---

Jesus KUNDE inte varken döma henne till döden eller befria henne från döden för det var den Mosaiska lagen som gällde vid den tiden. Läs Paulus text så ser du att Kristus frisäger sig från den Mosaiska lagen som människa. Det nya förbundet dvs. Evangeliet hade inte trätt i kraft vid det tillfället du åberopar. Därför är det viktigt att inte tala i för kategoriska begrepp om skeenden vi inte har full insikt i.

Att döma är ett särskilt område in Nya Testamentet med mycket ord och alldeles för långt att ta upp här.

Efter Kristi död säger Paulus

1 Kor 5: 12 Ty icke tillkommer det väl MIG att döma dem som äro utanför? (Den tiden du talar om Christer, då gällde fortfarande lagen) Dem som äro innanför haven I ju att döma;

Fil 1:10 så att I kunnen döma om vad rättast är, på det att I mån bliva rena och för ingen till stötesten, i väntan på Kristi dag,

1 Kor 6:1-11

1917 Rubrik :Korintierna böra icke gå till rätta med varandra, allra minst inför hednisk domstol. Otukt tillhör icke den kristliga friheten, utan är en synd mot Gud, ty människans kropp är Guds Andes tempel.

1 Kor 6:1-11 Huru kan någon av eder taga sig för, att när han har sak med en annan, gå till rätta icke inför de heliga, utan inför de orättfärdiga? 2 Veten I då icke att de heliga skola döma världen? Men om nu I skolen sitta till doms över världen, ären I då icke goda nog att döma i helt ringa mål? 3 I veten ju att vi skola döma änglar; huru mycket mer böra vi icke då kunna döma i timliga ting? 4 Och likväl, när I nu haven före något mål som gäller sådana ting, sätten I till domare just dem som äro ringa aktade i församlingen! 5 Eder till blygd säger jag detta. Är det då så omöjligt att bland eder finna någon vis man, som kan bliva skiljedomare mellan sina bröder? 6 Måste i stället den ene brodern gå till rätta med den andre, och det inför de otrogna? 7 Överhuvud är redan det en brist hos eder, att I gån till rätta med varandra. Varför liden I icke hellre orätt? Varför låten I icke hellre andra göra eder skada? 8 I stället gören I nu själva orätt och skada, och detta mot bröder. 9 Veten I då icke att de orättfärdiga icke skola få Guds rike till arvedel? Faren icke vilse. Varken otuktiga människor eller avgudadyrkare eller äktenskapsbrytare, varken de som låta bruka sig till synd mot naturen eller de som själva öva sådan synd, 10 varken tjuvar eller giriga eller drinkare eller smädare eller roffare skola få Guds rike till arvedel. 11 Sådana voro ock somliga bland eder, men I haven låtit två eder rena, I haven blivit helgade, I haven blivit rättfärdiggjorda i Herrens, Jesu Kristi, namn och i vår Guds Ande.

Lysell

GVD

Svara -   - 16/1-18 00:11 -


Lars Enarson

Svar till Lena Henricson.

Innehållet i profetian stämmer med Guds Ord och jag känner sanktion över den. "Fienden äger tronen i Sverige, i media och i politiken." Precis så är det. Tyvärr.

Sverige har vänt sig från Gud och på synd kommer alltid dom. Så har det alltid varit i alla tider. Sverige är inget undantag.

Speciellt denna mening håller jag med om: "Många av mitt folk kommer inte att förstå varför olyckan drar in." Så sant. Kristna i Sverige har tappat gudsfruktan. Annars skulle man ligga på sina knän och ropa till Gud om nåd till omvändelse. Men det är nästan ingen som reagerar längre. Folket har somnat...

Sanningen är också att Sverige befinner sig redan nu under Guds dom. Bibeln säger om Israel: "Förbannad vare den som förbannar dig och välsignad den som välsignar dig!" (1 Mos 27:29) Detta kan vi inte ändra på. Sverige har vänt sig väldigt starkt emot Israel. Det är en av orsakerna till att kvinnorna i Sverige inte längre kan gå trygga på gatorna. Och värre kommer det att bli mycket snart om Sverige inte omvänder sig.

I fredags morse den 12 januari, väckte Gud mig med orden:

”Det som sker nu i Sverige ingår i en medveten strategi att bryta ner samhället för att kunna införa antikrists diktatur.”

Denna medvetna strategi att bryta ner samhället kommer inte i första hand från människor utan från ”härskaren över luftens välde, den ande som nu är verksam i olydnadens barn (Ef 2:2) ”den gamle ormen som kallas Djävul och Satan och som förleder hela världen.” (Upp 12:9)

Den nedbrytande utvecklingen har pågått under en lång tid i vårt land men har nu nått en kritisk brytpunkt. Om inte en radikal förändring äger rum snart kommer den totalitära, antikristliga diktaturen inom kort att vara ett etablerat faktum i Sverige. Anarkins våld kommer att lägra sig som ett tjockt mörker över hela landet och sedan kommer de avkristnade myndigheternas tvångströja att dras åt så hårt att ingen längre kan verka fritt. Höstens val kan vara den sista chansen vi har kvar att rädda Sverige från att gå under.

För att citera orden i profetian ovan: "Fienden äger tronen i Sverige, i media och i politiken. Sverige gör vad Satan anbefaller om. Detta innebär att Sverige drar Guds dom över sig. Sverige kommer att falla hårt och det sker snart."

Denna dom kan endast avvärjas genom bön och omvändelse!!

"Ena gången talar jag om ett hednafolk och ett rike att jag vill rycka upp, bryta ner och förgöra det. Men om det hednafolk som jag har talat om vänder om från sin ondska, ångrar jag det onda som jag hade tänkt göra mot det. En annan gång talar jag om ett hednafolk och ett rike, att jag vill bygga upp och plantera det. Men om man då gör det som är ont i mina ögon så att man inte hör min röst, då ångrar jag det goda som jag hade sagt att jag ville göra dem." (Jer 18:7-10)

"[Om] mitt folk, som är uppkallat efter mitt namn, ödmjukar sig och ber och söker mitt ansikte och omvänder sig från sina onda vägar, då vill jag höra det från himlen och förlåta deras synd och skaffa läkedom åt deras land." (2 Krön 7:14)

Finns det någon som har öron till att höra vad Anden säger???? Efter tilltalet i fredags morse har jag själv börjat be som aldrig förr i mitt liv. Är det någon mer som vill be med mig för Sverige nu innan det är för sent?

Svara -   - 16/1-18 07:59 -


Lena Henricson

Tack Lars Enarson för ditt svar!

Låt oss innerligt BE för Sverige! 🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏 !!!

Svara -   - 16/1-18 08:26 -


nils

Svar till Lena Henricson.

För mig är guds ord om straffdomar i första hand en Varning till Omvändelse!

Ser Herren att Omvändelse sker,Då ångrar Han domen och varningen hade nått sitt syfte.
Jer.18:7-8;"Den ena gången hotar Jag ett folk och ett rike,att Jag vill Upprycka,Nedbryta och Förgöra det,men om då det folket Omvänder sig från det onda väsende mot vilket Jag vände mitt hot,så Ångrar Jag det onda som jag hade tänkt att göra dem."
Jer.26:2-3,säger Herren till Jeremia;"Tala alla de ord som Jag bjudit dig tala till dem;tag intet därifrån.
Kanhända skola de då höra och Vända om,var och en från sin onda väg;
Då vill jag Ångra Det Onda som Jag har i sinnet att göra med dem för deras onda väsendes skull."

Svara -   - 16/1-18 08:47 -


nils

Det största ansvaret för vårt land ligger i första hand på oss Kristna som har lagt ned det andliga försvaret .

Det handlar om en Andlig kamp,vilken ej vinnes genom politik utan de i 2Krön.7:14
kända orden;"Om Mitt folk det som är uppkallat efter mitt namn,då Ödmjukar sig och Beder och Söker Mitt ansikte och Omvänder sig från sina onda vägar,Så Vill Jag höra det från himmelen och Förlåta deras synd och skaffa Bot åt deras Land." Gäller även lilla Sverige.

Svara -   - 16/1-18 09:07 -


Lena Henricson

Ja Nils!

Tror att både du och Lars Enarson har rätt i detta. Och när vi ber om omvändelse för det svenska folket,får vi ju innefatta oss själva också,liksom prof. Daniel gjorde i sin bön. Att Gud uppenbarar synden också i våra egna liv. 😭

Svara -   - 16/1-18 09:19 -


nils

Svar till Tomas N.

Har du tänkt på Paulus ord i Rom.1;24,26,28 där det 3 ggr.sägs att Gud prisgav dem åt deras begärelser.

Många menar att homosexualitet är en synd,men här sägs att Det är en Guds Dom för att ej människan prisar och tackar Gud såsom Gud.
Så homosexualitet är Redan en Domshandling över männniskors förmörkade hjärtan.

Svara -   - 16/1-18 10:03 -


Lars Enarson

Tack Nils och Lena för bekräftelse! Börja be idag!!

Ta tid i bön för Sverige att det sker en omvändelse. Det är en andlig strid som är kolossal just nu. Landet är i vågskålen. Varje bedjare behövs!

Gå ner på knä och be! Det gjorde Daniel och det gjorde Paulus och andra i Bibeln. Det är ett tecken på ödmjukhet inför Gud.

Svara -   - 16/1-18 10:52 -


Björn bloggaren

Annanias och safira var väl dom och straff?

Bb

Svara -   - 16/1-18 11:39 -


Christer Åberg

Svar till Björn bloggaren.

Kan du hitta ett bibelord över att det var Guds dom? Eller kan det ha berott på en konsekvens av deras handlande?

Svara -   - 16/1-18 12:15 -


Tomas N

Svar till nils.

Man kan kalla det dom,men jag tycker snarare det är konsekvens av synd.

Även om Romarbrevet 1 är högst relevant idag,så är ju fokus hos Paulus att påvisa att hedningarna bar konsekvenserna av sin omoraliska och köttsliga religion och levnadssätt.

Djävulen verkar där han får utrymme och tar allt han kan få.

Sverige liknar mera Israel/juda när de avföll. Efter ww2 var frid och hopp i landet,men folket lät sig lockas av allt som kom från Hollywood,musikindustrin och andra revolutionära rörelser och glömde Gud.

Gud är ren och helig och hans ögon kan inte se synd. Därför iscensätter inte Han allt det mörka,men satan agerar genom människor som jobbar dag och natt att genomföra onda planer. Därför ser det ut som det gör idag med b l a homosex och annat som är avskyvärt (abomination)

Kriminella och världsfrånvända stackare har nog aldrig tänkt sig hamna där de till slut hamnar,men mörkrets rike funkar så

För att förstå lag,nåd och dom måste man förstå gamla och nya förbundet rätt.

Nationer har inte samma förbund med Gud

Som Israel i GT och får inte samma kollektiva behandling. Gud relaterar oftast till personer och församlingar. Nationerna tillhör ju inte Gud utan världen,men vi kan sprida Guds rike så att nationer och ledningen påverkas och lydet Gud och det är hans vilja

Svara -   - 16/1-18 12:26 -


David Billström

Svar till Björn bloggaren.

Herodes i Apg.12 också som blev slagen av en Herrens ängel och blev uppäten av maskar

Svara -   - 16/1-18 12:47 -


Peter Hall

Angående domen över Sverige.

Skulle Gud förgöra den rättfärdige tillika med den ogudaktige? Finns det tio rättfärdiga i Sverige, så kommer Gud inte att sända det onda. 1Mos.18:32

Svara -   - 16/1-18 13:10 -


Prinsen

Svar till Peter Hall.

Läs 5 Mosebok kapitel 28.

Vad händer med Sverige när vi faller ifrån Gud?
Vad hände med Israels stammar? Blev de fångar, fördrivna?

Svara -   - 16/1-18 14:37 -


Prinsen

Av någon anledning blev min kommentar raderad; där jag ställde frågan om tjänsten som Jesus har som Överstepräst, vid något tillfälle kommer upphöra? Då vi inte längre har Jesus som förlåter synd genom sitt blod?

Se liknelsen när Aron eller översteprästen lämnar det Allra heligaste för att placera synden på fåret som skickas ut i öknen?
Kommer det komma en tid, som Jesus upplevde som om Fadern lämnar Honom på korset?
Jag stället frågan då jag själv undrar.

Svara -   - 16/1-18 14:43 -


nils

När jag idag bad för Sverige,fick jag Tacksägelse och Tro i mitt hjärta, att Gud Vill en Väckelse till Sverige! Denna Tro har jag burit länge,och det rör sig mot uppfyllelsen

Låt oss pröva oss inför 1Joh.5:14-15; "Och detta är den fasta Tillförsikt vi har till Honom (Jesus),att om vi bedja om något efter Hans Vilja,så hör Han oss.(Alltså att Jesus Vill Väckelse i Sverige.)
Och om vi Veta att Han hör oss,vadhelst vi bedja om (Väckelsen),så Veta vi ock att vi Redan Hava det som vi har Bett Honom i vår bön."
Att vi Redan har Väckelsen,sker genom ett Trons mottagande in i våra hjärtan!
Låt oss tillämpa detta Guds ord och veta att det är Herrens Vilja att Tro på en Andlig Besökelsetid men också veta att; Tron kommer före Åskådning ! Mvh/nils

Svara -   - 16/1-18 14:55 -


nils

Svar till Tomas N.

Visst är denna prisgivning till ett skändligt liv,en konsekvens av synd.

Gud Straffar synd med synd Synd,sägs det när Han låter
Synd kommer alltid före domen,och att bliva Prisgiven åt synd, betyder att bliva Överlämnad till synden,likt att Herren släpper tömmarna och låter människan få fritt löpa iväg.

Svara -   - 16/1-18 15:04 -


Tomas N

Svar till Peter Hall.

Domen föll ju över Sodom iallafall.

Abraham lyckas bara förhandla sig lite tid.

Abraham hade en väldigt nära och speciell relation med Gud och en stor kallelse,liksom även Gud hanterade sina egna lite mera direkt i gamla förbundet.

Ändå tycker jag det är en bild av vår situation idagVi är kallade att rädda oss själva och andra innan domen och slutet kommer.

Svara -   - 16/1-18 15:28 -


nils

Svar till Prinsen .

Det kom en dag som det står i 1Mos.7:16,"Och Herren Stängde igen om honom."

Porten Stängdes innan floden kom,och Noas familj hade gått in i arken.
¤¤¤
Det kom en dag som det står i Matt.25:10-11"Men när de gick bort för att köpa olja,kom Brudgummen,och de som var redo gick in med Honom till bröllopet,och Dörren Stängdes Igen.
Omsider kom också de andra jungfrurna och sade;Herre låt Upp för oss.
Men Han svarade och sade;Sannerligen säger jag eder;Jag Känner er Icke."
Alltså varar EJ nåden för Alltid,och endast Herren vet När Dörren stängs!

Svara -   - 16/1-18 15:52 -


Ernst

La ås ikke falle for the gospel light!

Jesus ,sa,at vist dere ikke omvender fra deres synder,skal dere også gå fortapt! Var det den samme snille Jesus som SA DETTE? OBS........

Peter i apostlenes gj._-Når fålk spurte,hva skal vi gjøre,sa han OMVEND DERE! OBS....Ble det sagt flere ganger dette her i det nye testamentet-?Jeg bare lurte på,om jeg har lest feil,eller kansje har jeg feil Bibel? Hjelp meg nå,kansje jeg må bytte ut King James til en mer moderne "tolkning "av bibelen?

Dont be fooled people!

Svara -   - 16/1-18 16:57 -


Leif Boman

Svar till Prinsen .

Men Jesus har framburit ett enda syndoffer för alla tider, och han har sedan satt sig på Guds högra sida och väntar nu på att hans fiender ska läggas som en pall under hans fötter . Med ett enda offer har han för all framtid fullkomnat dem som helgas.

Heb 10:12‭-‬14

Svara -   - 16/1-18 19:01 -


nils

Svar till Ernst.

Min son läser reformationsbibeln,den mest äkta Bibelöversättningen och där står:

Apg.5:31,"Den H.Ande vilken Gud giver åt dem som Omvänder sig."
Apg.11:18,"Så har och Gud också åt hedningarna förlänat den Ovändelse som för till liv."
Apg.17:30,"men nu bjuder Han människorna att de allestädes skola Omvända sig."
Apg.26:20,"de skulle omvända sig och göra sådana gärningar som tillhör Omvändelsen"
Man har i senare översättningar tagit bort ordet,Omvändelse av någon anledning!!
Då Omvändelsen sker i vår Ande,måste detta som ju är viktigast Betonas. Mvh/nils

Svara -   - 16/1-18 20:14 -


nils

Svar till nils.

Vill förklara att jag använder 1917-års bibel varför folkbibelns översättning som många använder,Ej stämmer in här.

I 1917 års bibel,Matt.9:13 står,"Ty Jag har icke kommit för att kalla rättfärdiga,utan för att kalla syndare,men i reformationsbibeln står;...utan för att kalla syndare till Omvändelse." alltså är Omvändelse borttaget.
Likaså i Mark.2:17 till har man utelämnat Omvändelse i slutet;"Utan för att kalla syndare
till Omvändelse, står det i reformationsbibeln.
Hårklyverier kan många tycka,men Omvändelse ett Nyckelord i hela N.T.

Svara -   - 16/1-18 21:28 -


Prinsen

Svar till nils.

Tack för den Nils. Det borde vara allas största fruktan, att inte ha tillräckligt med Helige Ande när dörren till nåden plötsligt stängs.

Svara -   - 16/1-18 22:09 -


Tomas N

Svar till nils.

Tack för förtydligande. Jag vet detta också eftersom jag läser KJV och ibland ser man hur man tagit bort väldigt elementära textrader som ändrar hela betydelsen.

Reformationsbibeln är baserad på samma grundtext som KJV(textus receptus)

Det finns säkert brister i dessa,men man slipper moderna försök att göra Bibeltext "mera relevant och användbar",men i själva verket tar bort sådant som bygger upp och gör nytta

Omvändelse i både tanke och handling är väldigt centralt i den kristna vandringen. Frukten är ett mera helgat och Jesusliknande liv och kan finnas bland både mera lagiska och mera nådfokuserade grupper

Ett omvänt hjärta och levnadssätt är viktigast,men de andra bitarna behöver vi jobba med genom bibelläsning och bön till att växa i kunskap

Svara -   - 16/1-18 23:26 -


ernst

Svar till nils.

Thank you,brother.

Da har vi forstått det riktig vi.Happy day!Jesus is Lord!

Svara -   - 16/1-18 23:39 -


Onisse

Svar till Nisse .

En flykting är en person som passerat EN landsgräns för att söka skydd. Om den får skydd i det landet behåller den sin flyktingstatus, men om den frivilligt lämnar det landet för att söka bättre förhållanden på annan ort är den inte längre en flykting utan en invandrare. (Såvida de inte blir inbjudna att komma till det landet, då behåller de sin flyktingstatus.) Att Sverige slutat ta emot flyktingar kände jag inte till men jag vet att Sverige både tagit emot många flyktingar och även gett kriminella lycksökare oförtjänt flyktingstatus.

Svara -   - 17/1-18 10:51 -


Peter Hall

Svar till Prinsen .

Jag orkade inte läsa om alla de hemskheter, som Israels Gud skulle låta drabba dem, som inte höll de bud han hade givit dem. Man kan undra, om han gav Israels folk Torah, för att de inte skulle kunna leva upp till den?

Det har ju också visat sig att de inte var den uppgiften mogen. Vilket folk hade varit det, förresten? Att Gud då inte hade fördrag med dem bidrog till att de också drabbades av alla de hemskheter han hade varnat för.

Du har rätt, om det bland Israels folk inte fanns en enda rättfärdig människa, så straffades de som nation. Men, nu säger Gud, att han skall förbarma sig över Israels hus vid tidens slut. Rom.11:32 Allt detta ingår i Guds mästarplan, för att hela skapelsen en gång skall komma till den frihet som tillhör Guds barns härlighet. Rom.8:19-21

Det är möjligt, att Sverige kan drabbas av sämre tider, men att Gud skulle tillintetgöra den rättfärdige tillika med den orättfärdige förekommer inte i min tankevärld.

Det heter ju: "Gå in i din kammare tills vreden har gått förbi". Det är min förhoppning, att Gud för oss också bereder en väg ut, precis som för de kristna inför Jerusalems förstöring år 70. De hade ju av Jesus fått rådet att fly till bergen för att undkomma den stundande dom, som Gud sedermera sände över judarna.

Svara -   - 18/1-18 10:40 -


Peter Hall

Svar till Tomas N.

"Domen föll ju över Sodom iallafall."

Om det hade funnits tio rättfärdiga där, så hade HERREN inte fördärvat staden. "Jag skall då icke fördärva den, för de tios skull" lovade han Abraham. 1Mos.18:32

Vi skall inte träta med Gud. Han säger: "Jag skall vara barmhärtig mot den jag vill vara barmhärtig emot." Rom.9:15-16

Nåväl, det skall på domens dag bli drägligare för Sodoms land, än för dem i Kapernaum, som inte tog emot Jesus när tid gavs. Matt.11:23-24

Det är onda tider, men att Sverige skulle gå samma öde tillmötes, som Sodoms land är föga troligt. Att denna blogg finns är ju bevis på, att det fortfarande finns människor som tror på Jesus Kristus, vår Herre.

Svara -   - 18/1-18 11:15 -


AnnMarie

Peter Hall

Att det ska bli drägligare för Sodom än Kapernaum tycks många ha missat.

Svara -   - 18/1-18 11:49 -


David Billström

Människor är redan dömda så varför ska vi då döma? Det är totalt meningslöst. Vår uppgift är att berätta för människor hur de ska bli räddade och frälsta från den här domen. Och den frälsningen finns endast i att de tar emot Jesus Kristus som sin Frälsare och Herre.

Vi ska inte döma men vi kan med Guds hjälp få människor att komma till besinning som den förlorade sonen gjorde i Luk.15:17.

"Också ni var döda genom överträdelser och synder, i vilka ni förut vandrade" Ef. 2:1-2

Som ofrälst är man andligt död på grund av synden.

Det finns en lära som mer eller mindre säger att synden inte längre är problemet eftersom Jesus tog vår synd på korset. Och med det vill man säga att vi bara behöver predika Jesus och att vi bara behöver tro på honom för att bli frälsta. Man utelämnar omvändelsen och ångern över synden, även fast NT talar om både omvändelse och ånger.

Vi behöver tala om synden och sedan förkunna Jesus som Frälsaren. Vi behöver inte maniskt peka ut speciella synder utan just att vi har alla syndat, (och visst kan man ibland ge exempel på synd också).

Många gånger kan människor vara öppna för hjälp men det är för att syndens följder har kommit ifatt, och syndens följder blir problem. Men må vi hjälpa människor att komma till insikt att det är mot en helig Gud vi har syndat och att vi inte förtjänar himlen. Vi har med våra handlingar spottat Gud i ansiktet och gått våra egna vägar. Men, det finns nåd. En stark kärlek och tacksamhet till Jesus väcks i en människas hjärta när man ser vad man fått förlåtet.

När vi talar om synden och att dess lön är döden (Rom.6:23) så kan vi uppfattas som dömande. En doktor som ger en sjukdomsdiagnos gör det för att han vill hjälpa. Samma sak när vi talar om synden. Vi gör det för att vi verkligen bryr oss, för att vi verkligen älskar människor. Vi är beredda att dra på oss hat för att vi vill varna. Att bli hatad vill väl ingen, man vill ju att folk ska tycka om en, eller hur? Men vi vet att sanningen befriar så därför:

"Utan tala sanning i kärlek" Ef. 4:15

Sanningen och kärleken hänger ihop och vi ska inte behöva vara så överkategoriska att vi väljer bara det ena, utan båda två samtidigt.

Herrens nåd och frid

Svara -   - 19/1-18 21:04 -


Tomas N

Svar till Peter Hall.

I gamla förbundet så är Gud mera personlig eftersom Jesus inte hade dött för alla. Vi läser om kungar som ber och får konkret nåd ,Jakob är ett exempel,Abraham ett annat.

Gud är personlig och Abraham och Jakobs story skulle jag säga är ett typ av förhandlande med Gud.. Även i det nya förbundet förhandlar vi med Gud. Fast alltid utifrån ett barns perspektiv. Vi har inte mycket att förhandla med,men Gud vill att vi är Hans barn och Han har kallt oss till att vara Hans folk och präster.

Vissa saker vet vi inte mycket om. Domen var med all rätt fastställd över Sodom, och endast fick Abraham lite tid att rädda Lot och även fanns möjligheten för andra. Lot var försvagad av mörkret där och kunde inte rädda några fler än näppeligen sin familj

Jämför även med Hesekiel där synden och avfallet var så svårt bland Guds folk att det står att om Noah,Daniel och Job funnits där skulle de inte kunna rädda ens sina familjer utan endast sig själva.

Sodomär ett exempel,liksom Gud använder olika exempel på avfall som t ex Bileam ,Egypten,Babylon etc

Det finns en lärdom i allt som står i Bibeln. Abrahams förhandlande med Gud för Sodom är ett exempel på att stå i gapet mellan Gud och människor som behöver hjälp.

Det är det Gud kallar oss till och det är Han själv som bestämmer hur det skall gå,men vi tjänar honom och andra människor om vi vill. Man slipper om man vill,men vad har man då för del i Guds rike?

Svara -   - 19/1-18 23:02 -


Tomas N

Svar till Peter Hall.

I gamla förbundet så är Gud mera personlig eftersom Jesus inte hade dött för alla. Vi läser om kungar som ber och får konkret nåd ,Jakob är ett exempel,Abraham ett annat.

Gud är personlig och Abraham och Jakobs story skulle jag säga är ett typ av förhandlande med Gud.. Även i det nya förbundet förhandlar vi med Gud. Fast alltid utifrån ett barns perspektiv. Vi har inte mycket att förhandla med,men Gud vill att vi är Hans barn och Han har kallt oss till att vara Hans folk och präster.

Vissa saker vet vi inte mycket om. Domen var med all rätt fastställd över Sodom, och endast fick Abraham lite tid att rädda Lot och även fanns möjligheten för andra. Lot var försvagad av mörkret där och kunde inte rädda några fler än näppeligen sin familj

Jämför även med Hesekiel där synden och avfallet var så svårt bland Guds folk att det står att om Noah,Daniel och Job funnits där skulle de inte kunna rädda ens sina familjer utan endast sig själva.

Sodomär ett exempel,liksom Gud använder olika exempel på avfall som t ex Bileam ,Egypten,Babylon etc

Det finns en lärdom i allt som står i Bibeln. Abrahams förhandlande med Gud för Sodom är ett exempel på att stå i gapet mellan Gud och människor som behöver hjälp.

Det är det Gud kallar oss till och det är Han själv som bestämmer hur det skall gå,men vi tjänar honom och andra människor om vi vill. Man slipper om man vill,men vad har man då för del i Guds rike?

Svara -   - 19/1-18 23:02 -


kaj

Svar till Nisse .

ja vi lever i märkliga tider ! tänk när det var krig i vårt grannland Finland , om vi då som broderland skulle sagt till Finländarna ,.ni kan ju åka till Afrika eller Eritrea .

varför i hela friden tar inte mellanösterns folk emot sina grannfolk där eftersom det finns ju fred i många läder där och enorma ytor dessutom är det ju varmare klimat .

Vi i vårt land och övriga Europa hade ju kunnat skicka bistånd till de länder som är närmare deras levnadssätt !

Tala om gå över ån efter vatten ! hade de ju kunnat stanna vid ån .

Svara -   - 22/1-18 18:12 -


David Ström

Hur länge varar församlingen och nådens tid? Här filmas ett tecken, fast utan basuner som över Jerusalem.

Svara -   - 12/3-18 01:30 -


David Ström

Ursäkta! Glömde länken.

https://www.facebook.com/timona89/videos/1932187663763708/

Svara -   - 12/3-18 01:37 -


Din kommentar

NYTT! Ditt namn och mejladress måste godkännas innan kommentaren publiceras. Efter godkännande måste du alltid ha samma namn och mejl nästa gång du postar en kommentar, annars godkänns inte kommentaren.


Kom ihåg mig?



Watch fora di l 'trente

Testu č foto da Reine Jķnsson 

Cuckoo hč pasce da u vota pipa imparu - Watch fora di l 'trente

Una pipa vota média prato podcasti un trente. 

Quandu gökägget hatched fora trente appoghja fora lu poviru vota e trente Pulcini sō tandu autocrats e favuri u solu l'coppie inglese larch. Ci dopu, diventa di pių č pių attaccu in u nidu contru ā i so parenti affiche e ddoi at a coppia, sempri cų u so patruna di pių manghjā.

2

Läs allt!


bandiere Pride in Göteborg statu fattu falā per Islam

Nancy Ajram

Picture da Youtube Nancy Ajram. 

Quandu l 'superstar Arab Nancy Ajram ghjunse ā Göteborg û bandiere orgogliu falā. Dapoi ch'ella pare ā 99 pi centu in u mondu islamicu!

25

Läs allt!


Quė sō moda la nova ziteddi 'chė face tutta a reta ā bollire

Mail littore da Katty 

cavallo, dipinto

Picture: Facebook. 

Issi ziteddi tuccherā ā sente circa la cultura ca Cristu pō solu truvā a fede in a so vita! Ancu Room u web poney Pride cu diversi culura! 

7

Läs allt!


Missione Missionario in u Philippines in September

Mail littore da Jörgen Milton 

Quandu I sei anni fā per a prima volta visitatu u Ati-populu di l 'Australia, aghju micca pussutu crede l' amore I avissi arrivare a sti pirsuni. 

5

Läs allt!


Man, voi ųn hč micca un porcu!

Cumentu da Katrina 

Man, voi ųn hč micca un porcu!

Picture: Aftonbladet. 

Man urighjinaria da i porci, si deve esse vera perchč si dice in Aftonbladet.

4

Läs allt!


A spiranza in la tribulazione

By Mikael Walfridsson 

Solaire ā l 'rena

Quandu avemu parrari ricordu di travagghiu, si hč veramenti una preparazione č un guarda ā ciō chė u Libru di Rivilazione priveda. 

5

Läs allt!


100 Cars brusgiatu in parechje citā - offenses risa

fochi Car in Göteborg

Frölunda Torg in Göteborg u luni sera. Picture: Zagros Hama. 

Cars stabilitu in u focu, in parechji lochi in u spaziu Göteborg, ma dinų in Trollhättan, Lysekil č Falkenberg. About 100 Cars sō statu brusgiatu in lu rughjonu.

83

Läs allt!


Pride affirms viulenza, sadism č droga

Cani in Pride

Pride affirms viulenza č sadism, e spinci a li visitatura: "Enjoy la prussimitā č distanza, abbituatu e sadism, centri č duminazione."

21

Läs allt!


Perchč maritā?

Perchč vai ā maritā?

Perchč maritā? Hč a hannu sessu, o ci hč un scopu pių?

15

Läs allt!


Dog te lu pacchettu - avėa a firmari e prova di l 'identitā

Unu cane, ricevutu un pacchettu da PostNord

Picture: Aftonbladet. 

U ghjacaru Chaya hč un pacchettu ā i mail, da l 'Inghilterra. Ma pč ottene u pacchettu hč u cane, iddu stissu era ā ricuarā lu, mostra identificazione č signu cų a so zampa chi avia statu culurata cų un francese pad inchjostru.

30

Läs allt!


Man, tų ųn Patrunu un gattu!

gattu

A picca anni fa I, videndu u Web TV l'Aftonbladet una ghjovana donna, chė hā pensatu ch'ella era un gattu. 

10

Läs allt!


Ųn daretu ā Sodoma

Sodoma č Gomorra

Lot fų salvata da u peccatu a citā di Sodoma, quand'ellu fų arrubbō da armati. Ma, dopu ad Abramu hā ntirvėnniru č liberatu Lot č a so famiglia č ā u pōpulu comu si ni turnaru a la citā di u peccatu. Amicu: You ųn devi daretu ā Sodoma, dopu vi sō state salvate. 

21

Läs allt!


Dödsskjutningar i Sverige

Dödsskjutningar i Sverige

Hittade den här statistiken på Facebook om antal dödsskjutningar i Sverige från 2006 till 2017. Det har ökats drastiskt!

24

Läs allt!


Parolla di libreria l'Life imbued cun Letteratura Cattōlica

Mail littore da Pelle Lindberg 

No 'altri dii da Arne Imsen

U libru "No 'altri dii" hč vindutu pių cā I avia avutu. A prima edizione hč avā fora. 

39

Läs allt!


Vitti Stephen Hawking in infernu č i dimōnii attacchi su Pastors

Mail littore da Nils 

infernu

A matina di u 15 d'aprile 2018, I messe, Cesar Sandova Honduras, timite ā u Signore, č a sesta. 12 I, videndu u Signore, si messe ā mustrā ā mč li cosi novi. Pinsava chė u Signore avia cuntinuā ā mustrā di pių di u regnu di i celi, ma ųn hč tantu. Quandu u Signore, pigliō u mio spiritu da u corpu, ma sta volta ā u locu di turmintatu.

146

Läs allt!


Chi gran Criaturi avemu!

Deve esse vistu! Watch stu Video liccione, mustrā i grandi č putenti ā tč ā Diu!

3

Läs allt!


Annons


Cosa face u latru?

Tjiven

"Comu vo vi capisce chė s'č u pruprietariu casa capitu quandu a notte, u latru hč ghjuntu, allura avissi a stari ammenzu č ųn permette qualchissia spizzō, in a so casa."

8

Läs allt!


A luce fų u omo fora

In lume iscė

A poignant, ducumintariu pinzeru-provoking su Celu TV7, induve prufissiunali di sparte a so Facchinelli č anzianu omosessuali dė circa elli stessi, di gioia č a tristezza č scontri-cambiā la vita.

10

Läs allt!


Dagens ord

Vecka 33, söndag 19 augusti 2018 kl. 20:51

Jesus söker: Magnus, Måns!

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? - Be den här bönen:

Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som min Herre och Frälsare. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Jag ber om förlåtelse för alla mina synder. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?
ģ Ja!

Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv. - Joh 3:16


Ramadan 2018

Så här många muslimska attentat och mord har det skett hittills under Ramadan 2018.


puliticanti e patri di i zitelli chjuchi arristati in Libano Svedese

Gabriel MARAWGEH 

Per guasi un mese, Roni Doumit, un Siria puliticanti Christian Svedese e patri di i zitelli chjuchi, stati arristati in Libano hč Découvrir. 

4

Läs allt!


Senaste kommentarer


Följderna av homoäktenskap i Massachusetts

/bild2.php?w=644&h=75&src=img/1444173161-homoaktenskap.jpg

Se den skakande dokumentären ”Följderna av homoäktenskap i Massachusetts” på Himlen TV7. 

14

Läs allt!


Christer Åberg parrari ancora circa di Ghjesų

Christer Åberg - The chiru chi vanta circa di Ghjesų

Chris hč un chiru cunnisciutu ā mezu ā dui cristiani, e non-cristiani in Sweden. Si prupone di Ghjesų in risposta ā a realitā prublemi suciali č persunale. Hostess hč Daniela Persin.

0

Läs allt!


Christer Åberg in Apg29 TV

Christer Åberg in Apg29 TV.

Cų i mezi semplici aghju fattu u mio stanze in un attellu TV! Cumu hč chė pussibili?

2

Läs allt!


Avā vi Mulateri Di L'sente! - Apg29 da Christer Åberg

Avā vi Mulateri Di L'sente! - Apg29 Christer Åberg. Christer Åberg ghjucā e cantannu e capisciu di Ghjesų č Apg29.nu.

0

Läs allt!


U bughju di i Pride

U culori scuri

Claphaminstitutets lagnanza contru ā l 'Pride. 

Pride Ange una strana affirmative a droga, sadism, lu duluri č prostituzione.

13

Läs allt!


Un scopu largu

Mail littore da David B 

Self-coining hč Prédicateur embarrassing di Jonah in lu testu cchiu vecciu. Scampau d 'di Diu, ma hā cambiatu a so menti Finarmenti, dopu parechji cuntėnui cuntrattempi. U so scappu da Diu era circa a costa ellu a so vita. Ma anchi si iddu finalmenti fattu ciō chė Diu ci ha priscrittu, accussė i so attitudini č self-nazzioni.

9

Läs allt!


Aftonbladet scantati chė u matrimoniu hč u sindicatu di un 'omu č a donna

Aftonbladet scantati chė u matrimoniu hč u sindicatu di un 'omu č a donna

Picture: Aftonbladet.se. 

"Croatia, Bulgaria, Latvia, Lithuania, Poland, Slovakia č Macedonia hannu ancu una custituzione chė definisce u matrimoniu cum'č una unione di l'omu č a donna, o altri wording custituziunale chė impedisce u matrimoniu listessu-sessu", scrivi Aftonbladet in una scantu pura.

145

Läs allt!


Ā numarosi ā Ghjesų - Theo č i so amichi

Ā numarosi ā Ghjesų - Theo č i so amichi in u fracicume TV7.

4

Läs allt!


fochi tribunale Sweden bomber di Diu?

Un apparechju JAS sō bombed focu foresta, in Trängslet in Dalarna. 

22

Läs allt!


Europe vi ghjunghjerā 159 miliuna di migrati da 2025, sicondu a un rapportu UN

Corsu Sindacale prevista?

Picture: voiceofeurope.com. 

Europe vi ghjunghjerā 159 miliuna di migrati da 2025. Sta hč palisata in un rapportu UN da u 2000.

113

Läs allt!




Apg29 har tusentals bloggartiklar! Gå vidare till fler artiklar:

NÄSTA


Artiklar Kommentarer Bönesidan Fråga Christer Kontakt

STÖD APG29

Du kan ge på tre olika sätt:

  • Bankkonto: 8169-5,303 725 382-4
  • Swish: 070 935 66 96
  • Paypal

Christer Åberg och dottern Desiré.

Denna bloggsajt är skapad och drivs av evangelisten Christer Åberg, 54 år gammal. Christer Åberg blev frälst då han tog emot Jesus som sin Herre för 34 år sedan. Bloggsajten Apg29 har funnits på nätet sedan 2001, alltså 17 år i år. Christer Åberg är en änkeman sedan 2008. Han har en dotter på 12 år, Desiré, som brukar kallas för "Dessan", och en son i himlen, Joel, som skulle ha varit 10 år om han hade levt idag. Allt detta finns att läsa om i boken Den längsta natten. Christer Åberg drivs av att förkunna om Jesus och hur man blir frälst. Det är därför som denna bloggsajt finns till.

Sedan 23:42 2013-08-16 har det varit 435 835 382 sidvisningar på Apg29!

Apg29 har just nu 16 780 bloggartiklar, 87 356 kommentarer och 57 658 bönämnen.

Varsågod! Du får kopiera mina artiklar och publicera på din egen blogg eller hemsida om du länkar till sidan du har hämtat det!

Apg29 använder cookies. Cookies är en liten fil som lagras i din dator. Detta går att stänga av i din webbläsare.

MediaCreeper

Besök också Apg29 på:

Facebook | Twitter | Youtube | Vimeo | Instagram | Gab | SoundCloud

TA EMOT JESUS!

↑ Upp