1 069 online! | Sidvisningar idag: 291 129 | Igår: 280 299 |

www.apg29.nu

Annons

Stöd Apg29 - Juluppropet 2017 - Swisha 0709356696


Nyhetsbrev Biblar Läsarmejl Bönesidan Dagens ros Date29 Kommentarer Fråga Christer Kontakt Sök

All tro är religion

Läsarmejl av Sigvard Svärd 

/bild2.php?w=644&h=75&src=img/1451132243-tro.jpg

Orden religion och religiös är lånade ord från latinet. Religion kommer av latinets religion och med tillägget ´sus blir det alltså religiös på vårt språk. Grundbetydelsen av ordet religion är bindning och bundenhet.

Religionsforskaren Hjalmar Sundén skriver i sin klassiska bok ”Gud-Ödet-Slumpen”, ett s.k. Religionspsykologiskt verk som gavs ut 1947 på förlaget Natur & Kultur: ”Religion hyser en bestämd hållning till det som händer och sker. Denna hållning förutsätter övertygelsen om att det finns gudar och att det ges en särskild gudomlig aktivitet genom vilken människan får del av gudarnas tankar och planer.” I Teologisk ordbok av Per Beskow 1975, förlaget Almqvist & Wiksell, formulerar han sig som så, att religion kan menas vara ”personligt allvar inför högre makter eller värden”. Fast ingen definition av ordet religion kan bli alldeles exakt. Ingen har hela betydelsen, ingen kan formulera den absoluta beskrivningen. Ordet har en vag och växlande innebörd. Olika religionstraditioner, vetenskapliga teser och filosofiska uppfattningar är nämligen i omlopp. Så talas exempelvis om ”den semitiska traditionen”, Gud söks utanför människan, kontra ”den österländska traditionen”, Guds söks i den egna själen.

Företrädare för somliga religioner ställer sig vid sidan om mer vedertagen (allmänt erkänd) religionsvetenskap. Grundaren av den antroposofiska rörelsen 1902, österrikaren Rudolf Steiner, påstår exempelvis att kristendomen är en ”trons religion” (följer en urkund), till skillnad från antroposofin som han kallar en ”tankens religion” (meditativ andeforskning).Religion benämns också som andlighet, ett ”inre liv” ställs i motsats till ett ytligt och världsligt levnadssätt. Filosofisk existentialism, alltså om sådant som berör människan personligen och ställer henne inför livsavgörande eviga frågor, samt exempelvis fatalism, tron på att människan är underkastad ett ofrånkomligt öde - tangerar utan vidare fenomenet religiositet. I en amerikansk domstol slogs det en gång fast att TM (Trancendental Meditation) är en religion. Och följande uttalande gjordes, vilket också har använts som ett talesätt i många andra sammanhang: ”Det som ser ut som en anka, går som en anka och låter som en anka – det är förmodligen en anka.” Detta är nog det mest geniala svaret som kan ges. Aktiv religiositet märks förr eller senare. Den religiöse kan egentligen inte prata bort sin hållning eller helt dölja sin övertygelse. 

En journalist ställde frågan till Uri Geller, som för några år sedan med tankekraft brukade böja skedar inför publik, vad han hade fått denna makt över materien ifrån: ”Du har levt med den här märkliga magiska kraften i hela ditt liv. Har du kommit underfund med hur den fungerar?”

Uri Geller svarade: ”Jag har två teorier. Antingen kommer den inifrån. Att det är en kraft som vi alla bär inom oss. Och jag kan väcka den till liv. Eller…Så kan det vara något som kommer utifrån. Kanske Gud. Eller från en annan planet. Jag vet inte.” Ockultism (av latinets occultus) och esoterism (av grekiskans esoteros), är andliga rörelser med hänvisningar till fördold kunskap som endast är tillgänglig för särskilt invigda.  

I det som händer och sker i livet, alltså genom seder och bruk, i kultur och natur, via stillhet eller engagemang - uppstår/skapas liksom religion ibland. Ateister har trätt fram och erkänt ateismen som ”sin religion”. Idrott, politik och idoldyrkan kan också bli som religion. Att gå ut i naturen, att gå runt i ett köpcentrum eller sköta om villa och trädgård, ger för somliga närmast en andlig upplevelse. Sportarenor, köpcentrum och vissa ställen i naturen, kallas inte sällan för just tempel. En journalist på Göteborgsposten tog till religiöst språk i överkant vid ett tillfälle, när han efteråt i tidningen beskrev publikens engagemang i en hockeymatch i Frölundaborg med: ”Stämningen var som på ett maranatamöte!” Det inträffar också att det på en våldsbrotts- eller olycksplats formas beteenden hos folk, som gör den till mer än endast en sorgeplats. Så kan besök vid anhörigas gravar, övergå från att endast på ett omsorgsfullt sätt bevara minnet av de döda genom god gravvård, till en religiös känsla och förnimmelse. Om mystik skriver Per Beskow: ”I religiös (och religionspsykologisk) mening betecknar mystik ett slag av upplevelse eller medvetandetillstånd, i vilket man erfar en icke-sinnlig verklighet, som man står i direkt kontakt med.” Den tidigare ärkebiskopen Nathan Söderblom skiljer mellan oändlighetsmystik, där människan känner sig uppgå i alltet eller Gud, och personlighetsmystik, där man upplever en nära personlig gemenskap med det gudomliga.” 

Religiös utövning kännetecknas av, å ena sidan ett sökande och å andra sidan av ett finnande

Innehåller alltså både en andlig väg att gå och ett andligt mål att nå. För somliga är resan mer värd än framkomsten, och framkomsten känns för vissa som en ”hemkomst” igen eller som en ”återkomst.  Religion är kommunikation och relation. Tro och överlåtelse i mer eller mindre mening förutsätts. Det är frågan om att binda upp sig i en tillhörighet. Detta sker framför allt genom ”heliga sedvänjor”, riter (av latinets ritus), genom ”helig dyrkan”, kult (av latinska cultus) och genom ”heliga frambäranden”, offer (av latinska offerre). Citerar Paulus i Apg.17:22-23: ”Paulus ställde sig mitt på Areopagen och sade: ´Atenare! Jag ser att ni på alla sätt är mycket religiösa. När jag gick omkring och studerade era gudabilder fann jag nämligen också ett altare med inskriften: Åt en okänd gud. Det ni tillber utan att känna, det förkunnar jag för er.´” För en kristen är bön till Gud och åkallan av honom, ett typiskt sätt att leva ut sin tro på. I tro, både lämnar man sig åt Gud och tar emot från honom. Bön i Faderns, Sonens och den helige Andes namn, är inga ovanliga avslutningsord på en kristen gudstjänst.  

Även om översättningen i Bibel 2000 kan diskuteras - där vi läser i 1 Tim.3:16: ”Och erkänt stor är vår religions hemlighet”, då det i två andra översättningar exempelvis heter: ”Alla måste bekänna, att vår tro rymmer en stor hemlighet” (David Hedegård), eller ”Och erkänt stor är vår gudsfruktans hemlighet” (Svenska Folkbibeln) - bör man ändå som kristen erkänna att den kristna tron faktiskt är en religion. När det från kristet håll, i evangelisation och mission, ivrigt framställs som att kristen tro inte är en religion utan enbart en relation, blir sådana påståenden inget annat än oseriösa och oärliga. Det är en missvisande kamp att kämpa. 

Tro på Jesus och bön i hans namn är just religion. Det är helt onödigt att skapa en debatt med dem man vill vinna för himmelriket i t.ex. Sverige idag, med alla världsreligioner och flera grenar av ockultism på plats, genom att försöka bortförklara den bibliskt kristna tron som en religion. Tänk på talesättet om ankan en stund. Kraften bör istället läggas på att stå upp för Bibeln som Guds ord och att förkunna ett klart evangelium. 

Men visst kan ett kristet liv bli för ”religiöst” genom att det läggs överdriven vikt vid kyrkliga traditioner, vid bruk av sakrament (av latinets sacramentum) och vid användandet av liturgier (av grekiskans leitourgos). Fast då har vi mer kommit in på när och hur tron utövas.  

Sigvard Svärd

Läsarmejl 


Skriv ut Bädda in Mejla

 
Publicerat av Christer Åberg lördag 26 december 2015 17:00 | #sigvard+svärd #läsarmejl #tro #religion #religiös #uri+geller | Direktlänk | Nyhetsbrev | RSS

APG29 NÅR TUSENTALS VARJE DAG!
Gillar du Apg29?
Swisha en peng till: 070 935 66 96


24 kommentarer

Roine

Är det nån som förstår vart Herr Svärd vill komma med denna utläggning? och då menar jag hela inlägget ovan inte bara citatet!

ivrigt framställs som att kristen tro inte är en religion utan enbart en relation, blir sådana påståenden inget annat än oseriösa och oärliga

När blir det oseriöst att kalla kristen tro för en relation (med vår himmelske Fader) ,det som är kärnan i vår tro är ju just den relationen ,utan den relationen har vi ingen kontakt med självaste stammen som är Jesus och då kan vi heller inte bära någon frukt utan torkar ut efter som vi redan fallit av från Stammen!

Barnaskapet i Kristus är lite enklare att förstå !

Frid i Herren

Svara -   - 27/12-15 19:32 -


Sigvard Svärd

Roine! För det första vill jag säga att det känns konstigt när du kallar mig för Herr Svärd. Måste bero på att vi inte känner varandra alls. Men man kan ju inte känna alla. I mitt läsarmejl har jag ju inte skrivit att kristen tro inte är en relation. Men i samma stund jag gör gällande att min kristna tro inte är en religion, utan endast en relation, blir det oftast en hämsko i ett samtal med människor som säger sig vara religiösa eller med sådan som frågar om religion. Särskilt under 1960- och 1970-talet var det inte ovanligt att det i Jesustroende sammanhang gjordes uttalanden om kristen tro som varande enbart en relation. Men det händer då och då även nu, senast läste jag ett dylikt vittnesbörd i början av december på kristen social media. Själv presenterar jag mig aldrig som religiös utan som en troende kristen. Men ställer någon frågan till mig om jag är religiös, blir inte mitt svar ett starkt nej utan jag övergår istället till att berätta om min kristna tro. Då dröjer det inte länge förrän det också kommer fram att jag är både baptist och pingstvän, väckelsekristen när jag uttrycker det med andra ord. Sigvard Svärd

Svara -   - 28/12-15 22:17 -


Leif Boman

Svar till Sigvard Svärd.

Jag måste nog blanda mig i också detta, puh!

Jag har alldeles för ofta just hört det du Sigvard nämner, att vi inte har en religion utan en relation. I vissa kretsar har det blivit som ett mantra som jag börjar tycka illa om, och det känns ju mycket tragiskt!

Jag vill ju inte vara emot det med relation för, givetvis är det relationen med Gud som är det allra viktigaste, inte att vi har en religion!

Men det måste alltid finnas balans i det vi säger. Religion betyder ju egentligen som jag minns, en tro på högre makt, och det är väl exakt det vi tror på, så! Visst har vi kristna också en religion, tron på Jesus Kristus trons hövding och fullkomnare som det stod i någon översättning!

Jesu frid..från religionsutövare Boman..

Svara -   - 28/12-15 22:33 -


Roine

Svar till Sigvard Svärd.

Alla som leds av den Helige Ande vet att det inte är en religion utan ett intimt förhållande, det är i min värld helt främmande att kalla det för religion att vara en pånyttfödd kristen! Då vi fått ett barnaskap och blivit en del av Jesu Kropp! Utan denna relation kommer vi aldrig in i Guds rike!

Babtist pingstvän och väckelsekristen kan man däremot vara utan att ha den relationen med Jesus och då kan man med all rätt kalla sig religiös!

Religioner tillhör världen men vi tillhör Jesus eftersom han friköpt oss med sitt blod!

Var välsignad Sigvard!

Herre hjälp oss rannsaka våra vägar och led oss rätt Amen!

Frid i Kristus!

Svara -   - 28/12-15 23:06 -


Roine

Svar till Leif Boman.

Är du religiös behöver du vända om till Jesus och bli befriad från din religion!

Grundbetydelsen av ordet religion är bindning och bundenhet.

Fri i Kristus

Svara -   - 28/12-15 23:36 -


Leif Boman

Svar till Roine.

Jag har då aldrig hört den grundbetydelsen förr, var hittade du den Roine, den vill jag verkligen se och i så fall också bli fri ifrån?

Jag har alltid haft tron på att religiös betyder någon som tror på en högre makt, kanske har jag då under alla dess år varit lurad?

Jesu frid...

Svara -   - 29/12-15 06:39 -


Örebro Jesus är Svaret

Jag tillber Jesus andra tillber Facebook eller Apg 29. Frågan är var är mitt hjärta? I religionen eller relationen med Fadern. Ordet religon klingar död i mitt öra, jag tänker på något vi människor skapat. Låt oss komma in i relationen och ut ur religionen. Ordet religion i Wikipedia betyder ett kulturellt system av beteenden bland annat. Så tänker jag..

Svara -   - 29/12-15 07:40 -


Leif Boman

Svar till Örebro Jesus är Svaret.

Du tänker så och jag tänker så! För mig klingar det inte död utan mer som ett ord för att förklara någontings betydelse, tänk så olika tolkningar man kan ha!

Gud välsigne din dag broder!😀

Svara -   - 29/12-15 07:49 -


Örebro Jesus är Svaret

Svar till Leif Boman.

Tackar Leif :-)

Ha en välsignad dag och ät inte för mycket julskinka nu :-)

Svara -   - 29/12-15 08:15 -


Leif Boman

Svar till Örebro Jesus är Svaret.

Något för mycket har det nog allt blivit, jag är väldigt förtjust i skinka med senap på mackan men nu börjar den närma sig sitt slut likt det som också skall ske med de ogudaktiga på vår jord!

Låt oss vara redo för mötet med Jesus på skyn, oj, vad jag längtar och hoppas att skaran som lyfts upp skall bli stor!

Jesu frid....

Svara -   - 29/12-15 08:29 -


Roine

Svar till Leif Boman.

Läs i början av artikeln som vi komenterar :-)

Frid!

Svara -   - 29/12-15 08:51 -


Leif Boman

Svar till Roine.

Sorry Roine, missade tydligen det!

Men det berättar ju inte så mycket mer varifrån den grundbetydelsen är hämtad ifrån än att det skulle vara något Latinskt?

Sen sägs ju det faktiskt så hör;

st ingen definition av ordet religion kan bli alldeles exakt. Ingen har hela betydelsen, ingen kan formulera den absoluta beskrivningen. Ordet har en vag och växlande innebörd.

Det är just det här jag menar, någon tolkar si, någon så!

Jag tolkar det som så att orden religion och religiös i de flesta fall mest handlar om en förklaring till att människor tror på någon högre makt och inte så mycket annat!

Något annan övertygande betydelse har jag aldrig sett eller fått förklarad för mig, så än så länge fortsätter jag att tro på den betydelse jag känner till!

Jesu frid...

Svara -   - 29/12-15 09:29 -


Örebro Jesus är Svaret

Svar till Leif Boman.

Maranata Herre kom snart!

Svara -   - 29/12-15 11:40 -


Leif Boman

Svar till Örebro Jesus är Svaret.

👷

Svara -   - 29/12-15 11:55 -


Sigvard Svärd

Till alla! På tal om ord som förklarar begreppet religion, då tänker jag exempelvis på sången (Leif har sjungit den)"All min fröjd jag har i Jesus". I andra versen heter det där: "Jag är bunden fast vid Jesus, bunden fast med kärleksband." I sångboken Segertoners senaste version (nr 363) har man ändrat till: "Jag vill leva nära Jesus, bunden av hans kärleks band!" Eller ta från tredje versen i sången "Till himmelen jag går" (Segertoner 643): "Mitt samfund är i himlen mitt baner är kärleken." Så på så vis är jag i högsta grad bunden till den högsta makten Jesus och uppkopplad till det högsta överjordiska som existerar. Sigvard Svärd

Svara -   - 29/12-15 12:07 -


Leif Boman

Svar till Sigvard Svärd.

Javisst, min "religion" är att tro på en Allsmäktig Gud och Hans erbjudande om nåd igenom Sonen Jesus Kristus, och att ha en levande "relation" med Honom!

Så är det och så kommer för alltid att förbli!

Jesu frid...

Svara -   - 29/12-15 12:55 -


Sigvard Svärd

God framställning Leif! Det latinska "religio" som ligger till grund för ordet religion i vårt språk, är det klart bästa samlingsnamnet på alla de olika sorters, andligheter, trosföreställningar,livsåskådningar, översinnligheter och dylikt som världen faktiskt är full av. Tar man utgångspunkt från Bibeln, finns det från Guds sida ett sant troende- och överlåtelseliv för oss människor att leva. Bibeln står för den enda sanna läran (doktrinen). Därmed konstaterar också Bibeln att det förekommer falska läror och frälsare. Utifrån detta varnar vi väckelsekristna i vår tid för falska religioner. Men börjar vi varna för religion som ett existentiellt fenomen, sågar vi kristna snart på den gren vi själva sitter på. Religionsförföljelse drabbar just nu kristna på många håll i världen. Att förneka samlingsnamnet religion som utgörande också kristen tro, leder mer till begreppsförvirring än förståelse. Det finns viktigare ting att lägga bibliskt krut på. Relation behöver inte stå i konflikt med religion. Och all religion relaterar till någon eller något. Sigvard Svärd

Svara -   - 29/12-15 17:39 -


Leif Boman

Svar till Sigvard Svärd.

Jag håller helt med dig broder Sigvard!

Jesu frid....

Svara -   - 29/12-15 17:42 -


Roine

Svar till Sigvard Svärd.

Tack för detta klargörande svar Sigvard, ordet religion kanske har blivit som ett rött skynke framför mina ögon pga att det för mig och många jag möter har en sådan negativ laddning.

Och jag upplever att när jag försöker förmedla budskapet om Jesus till icketroende blir ordet religion/religiös som ett rött skynke framför många människors ögon som jag förmedlar budskapet till.

Jag blir helt enkelt nödgad till att komma runt detta ordet för att personen överhuvudtaget ska låna mig sitt öra , ordet religiös kan vara ett större hinder än vi tror! pga den betydelse som det har i mångas ögon!

Ska vi förmedla att Tron på Jesus Kristus är något unikt och inte bara en av många religioner i världen ,så upplever jag det som ett hinder att kalla denna relation till "Skaparen av allt som är" för just en religion!

Guds välsignelse och frid!

Svara -   - 30/12-15 10:44 -


Sigvard Svärd

Broder Roine! Jag presentar mig heller aldrig som religiös. Utan försöker så snart det bara går, föra över samtalet till att handla om den kristna tron som en relation till Gud/Jesus/den helige Ande. Det brukar oftast förstås och uppskattas. Samtidigt tänker jag exempelvis på de kristna som på 1800-talet ställde sig vid sidan om Svenska kyrkans bekännelser och gudstjänstordningar. De kom hånfullt och i syfte att sektstämpla dem, att kallas för "frireligiösa". Det blev likt ett äronamn för dessa metodister, salvationister och baptister att de var "fria" bekännare av kristen tro. I bland har det även i respekt skrivits och sagts av otroende ihop med dödsrunor och begravningar, att den döde var "varmt religiös". Tack för ordet en gång till! Sigvard Svärd

Svara -   - 31/12-15 17:25 -


Roine

Svar till Sigvard Svärd.

Tack för ännu ett klargörande ,denna gång har jag inget att invända mer än att önska dig och de dina ett rikligt välsignat nytt år!

Frid i Kristus

Svara -   - 31/12-15 17:38 -


Leif Boman

Svar till Sigvard Svärd.

Du har en mycket sund inställning broder, Jesus välsigne nu ditt nästa år rikligt!

Gott nytt år, mvh Leif....

Svara -   - 31/12-15 22:19 -


Sigvard Svärd

Som sagt, ingen definition av ordet religion kan bli exakt. I den nyutkomna boken "Den fria kyrkan" av Holger Klintenberg (Förlaget Evangelie 2016), skriver han på sidan 30: "Teologer som Karl Barth och Dietrich Bonhoeffer kallade intressant nog den dualistiska kristendomen för religion (alltså när det skiljs på att vara kristen på söndagen och i kyrkan men inte på måndagen och under fritiden, min anm.). Barth menade till exempel att en stor del av den historiska kristendomen (främst katolska kyrkan som jag fattar det, min anm.)är en religion bland andra religioner, och Bonhoeffer reagerade starkt mot vad han kallade för ´religionens kristendom´, som delar upp ´världen i en religiös sektor och en profan´." Sigvard Svärd

Svara -   - 16/1-16 13:25 -


Sigvard Svärd

Ett ytterligare tillägg. Om kristen tro utifrån religionsvetenskap och sunt bondförnuft inte ska kallas för religion, måste varje kristen endast leva i en inre personlig relation med Gud/Jesus/den helige Ande. Så snart det medför att flera kristna samlas till gemensam bön, eller till bibelstudier och samtal kring tron, eller exempelvis till dop och nattvard - räknas detta som fenomen betraktat till begreppet religion. Församling, kyrkolokal, gudstjänstliv, beslutsprocesser och kollekter, går inte att överföra till att enbart vara en inre personlig relation. I ett läge då någon frågar mig om jag är religiös, brukar mitt svar bli: Att om du med det menar att jag är en kristen, så kan man väl säga det. Men därefter berättar jag om Jesus, vad han har gjort och gör för och med mig. Mitt djupaste syfte är då inget mindre än evangelisation. Sigvard Svärd

Svara -   - 24/1-16 20:57 -


Din kommentar

NYTT! Ditt namn och mejladress måste godkännas innan kommentaren publiceras. Efter godkännande måste du alltid ha samma namn och mejl nästa gång du postar en kommentar, annars godkänns inte kommentaren.


Kom ihåg mig?



Dödshotad man fann livet i Jesus

Stefan Hallmans starka vittnesbörd om sin omvändelse och livet i Herrens tjänst. 

1

Läs allt!


Lindbergarnas jul i Ljungby pingstkyrka

Nenne Lindberg, Ted sandstedt, Sivert Lindberg, Stefan Lindberg, Martin Lindberg, Toye Josefson, Christer Åberg spelar och sjunger julmusik i Ljungby pingstkyrka 2017.

1

Läs allt!


Finns Donald Trump i Bibeln?

Dr Michael Brown intervjuar Jonathan Cahn på Sid Roth’s TV program "It’s Supernatural”. 

22

Läs allt!


Israel – det största tidstecknet

Av Mikael Walfridsson 

Israel - Jerusalem - Det största tidstecknet

Om jag skulle markera och framhäva ett enda tidstecken, som utan tvivel pekar på den tid vi lever i och Jesu dyrbara återkomst, så har det med Israel, Jerusalem och det judiska folket att göra. 

3

Läs allt!


Nu uppfylls profetian om Jerusalem

Av Lars Enarson 

Donald Trump erkännande av Jerusalem

Donald Trumps undertecknade dokument av erkännande av Jerusalem som Israels huvudstad

President Trump har uppfyllt sitt löfte i valkampanjen att verkställa den amerikanska kongressens beslut sedan 1995 att erkänna det uppenbara faktum att Jerusalem är Israels huvudstad. 

17

Läs allt!


Intervju med Christer Åberg

Christer Åberg intervjuas av Kjell Gustavsson i Cymbal-TV och sjunger och spelar ukulele sången Imse Vimse Spindel.

5

Läs allt!


#Metoo-konspirationen


Annons


Holger Nilsson om det ryska hotet

Kjell Gustavsson intervjuar Holger Nilsson om hans syn på det ryska hotet mot Sverige.

28

Läs allt!


Dagens ord

Vecka 50, söndag 17 december 2017 kl. 22:34

Jesus söker: Stig!

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? - Be den här bönen:

Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som min Herre och Frälsare. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Jag ber om förlåtelse för alla mina synder. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?
» Ja!

Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv. - Joh 3:16


Om judafolket del 2 - Sigvard Svärd

Läsarmejl av Sigvard Svärd 

Om judafolket

Han sade: ´Du ska inte längre heta Jakob utan Israel, för du har kämpat med Gud och med människor och segrat” (kan översättas: ”kämpar med Gud” eller ”regerar med Gud”).

3

Läs allt!


Senaste kommentarer


Hallmansgården Live

Maria & Stefan Hallman sänder live från Hallmansården.

1

Läs allt!


När villoläror byggs på grundtexten

Bibelns hebreiska grundtext. jpg

Jag har märkt att de som förkunnar villoläror ofta försöker bevisa sina teser vad en del ord betyder i grundtexten. 

47

Läs allt!


Aktuellt



Apg29 har tusentals bloggartiklar! Gå vidare till fler artiklar:

NÄSTA


Artiklar Kommentarer Bönesidan Fråga Christer Kontakt | Bankkonto: 8169-5,303 725 382-4 | Swish: 070 935 66 96

Christer Åberg och dottern Desiré.

Denna bloggsajt är skapad och drivs av evangelisten Christer Åberg, 53 år gammal. Christer Åberg blev frälst då han tog emot Jesus som sin Herre för 33 år sedan. Bloggsajten Apg29 har funnits på nätet sedan 2001, alltså 16 år i år. Christer Åberg är en änkeman sedan 2008. Han har en dotter på 11 år, Desiré, som brukar kallas för "Dessan", och en son i himlen, Joel, som skulle ha varit 9 år om han hade levt idag. Christer Åberg drivs av att förkunna om Jesus och hur man blir frälst. Det är därför som denna bloggsajt finns till.

Varsågod! Du får kopiera mina artiklar och publicera på din egen blogg eller hemsida om du länkar till sidan du har hämtat det!

Apg29 använder cookies. Cookies är en liten fil som lagras i din dator. Detta går att stänga av i din webbläsare.

1 074 online! | Sidvisningar idag: 291 135 | Igår: 280 299 |

MediaCreeper

Besök också Apg29 på:

Facebook | Twitter | Youtube | Vimeo | Instagram | Gab

TA EMOT JESUS!

↑ Upp