Surfar nu: 459 www.apg29.nu


Allah är inte Bibelns Gud

1491897828-allah-ar-inte-gud.jpg

Bibelns Gud HERREN och koranens gud Allah är två helt olika gudar. Det är inte samma gud!

Någon skrev detta i en kommentar till artikeln Bevis på Guds existens:

Christer Åberg: Om du har läst det gamla testamentet grundligt, så vet du att muslimernas Gud är densamma som kristnas Gud.

Heter olika

Nej, Koranens gud heter Allah, Bibelns Gud Heter JHVH (HERREN). Det är inte samma gud.

Allah har ingen son

Bibelns Gud har en son som heter Jesus Kristus, Koranens gud Allah har ingen son. Det är alltså inte samma gud.

Är Jesus Allah?

Bibeln säger att Jesus är Gud. Om Bibelns Gud och koranens gud är samma gud, då skulle Jesus vara Allah. Tror knappt att någon muslim skulle erkänna detta. Det är alltså inte samma Gud.

Bibelns Gud kan inte ljuga

Bibelns Gud är ingen människa som kan ljuga. Allah ljuger bäst av alla (www.apg29.nu/a/3u9). Det är inte samma gud.

Allah kan inte Bibeln

Bibelns Gud har inspirerat cirka 40 människor att skriva Bibeln. Om Allah är Bibelns gud varför vet han då inte vad som står i Bibeln utan citerar den fel i koranen? En del fel är helt magstarka. Det är alltså inte samma gud.

Behövs det fler bevis?

Det bästa beviset

Det bästa beviset är ändå detta: När vi läser i Gamla testamentet så ser vi att lagen är hård med dödsstraff. Men i Nya testamentet kom Jesus för att ta lagens straff på sig och sona människan med Gud. I koranen och i islam finns det ingen försonare - utan bara död.

När vi då har en sådan försonare som Jesus, som försonar människan med Gud, hur mycket mer ska vi då inte ta emot honom och hylla honom för vad han har gjort och för den han är?

Vi var dömda till döden men Jesus räddade oss genom att dö i vårt ställe och försona oss med Gud! Allt vad vi då behöver göra är att ta emot Jesus, tro att Gud har uppväckt honom från de döda, och bekänna att han är Herren! Då blir vi frälsta!

Vilken kärlek!


submit to reddit


Vill du bli frälst?

Ja

Nej


Publicerades tisdag 11 april 2017 10:20 | #allah #koranen #islam | Permalänk | Kopiera länk | Mejla

33 kommentarer

Profetissan Tue, 11 Apr 2017 10:53:05 +020

Om vi hade samma Gud så kan man undra varför han i så fall skulle skriva två böcker som går stick i stäv med varandra.
Den ena om 🕇 och om nåden och den andra utan.

Svara


Erik Tue, 11 Apr 2017 11:05:37 +020

"Nej, Koranens gud heter Allah, Bibelns Gud Heter JHVH (HERREN). Det är inte samma gud."

Allah betyder Gud på arabiska och JHVH (Jehova/Jahve) betyder Gud på hebreiska från det gamla testamentet. JHVH betecknas Israels Gud, som tillbeds i judendomen, kristendomen och islam. Kärt barn har många namn :)

Källor: https://sv.wikipedia.org/wiki/Allah, https://sv.wikipedia.org/wiki/Jehova och https://sv.wikipedia.org/wiki/Jahve. Om man klickar på JHVH på Wikipedia-sidan om Jahve, så kommer man till den här sidan: https://sv.wikipedia.org/wiki/Tetragrammaton

Svara


Christer Åberg Tue, 11 Apr 2017 11:27:33 +020

Allah betyder Gud på arabiska...

Nej, Allah betyder inte gud på arabiska. Gud på arabiska är ilah. Allah är ett egennamn som betyder Allah. Annars skulle inte den muslimska trosbekännelsen vara "det finns ingen gud utom Allah..." (om man nu översätter det rätt, men oftast i de svenska översättningarna förfalskar man det. Men här ser man att det finns ett ord för "gud" och ett annat ord för "Allah". Hela trosbekännelsen står det alltså:

"Det finns ingen gud utom Allah och Muhammed är Allahs budbärare."

Se mer här: www.apg29.nu/a/6bd

Svara


Nisse Tue, 11 Apr 2017 11:50:05 +020

Varför är denna frågan viktig? Den leder bara till teologiska hårklyverier om religioners historia och ursprung. Tror på Bibelns Gud, det gör djävulen och demonerna också. På frukten känner man trädet, och islams frukt är rutten överallt där muslimer finns i sådant antal att det påverkar samhället. Vare sig det ursprungligen var Abrahams (och därmed Ismaels, får man förmoda, vilken araberna räknar som sin stamfader) Gud eller inte som muslimerna tillber som Allah, så är Muhammeds ord/koranen och hadditerna en så grov vantolkning av Hans vilja att alla jämförelser blir meningslösa. Den som tror på levande Gud gör hans vilja. Tempelriddarna mördade och horade, men påstod sig vara goda kristna, trodde de på samma Gud som vi? Jehovas vittnen och mormonerna tillber av allt att döma Bibelns Gud, men deras läror leder ändå bort från honom. Den som gör Guds vilja tror på rätt gud, alla andra som har vantolkat honom tror och tillber en avgud som de format så som det kliar dem i öronen. Det spelar ingen roll vilket namn de sätter på denna avgud, Jhvh, Allah, eller något annat. Inte heller vilken historia de påstår att deras tro/religion har.

Svara


Erik Tue, 11 Apr 2017 12:07:01 +020

Svar till Christer Åberg.

Efter att jag hade Googlat på "ilah vs allah" utan ", så kom jag till bland annat den här sidan: https://www.quora.com/What-is-the-difference-between-Allah-and-ilah-in-arabic

Där står det att Allah betyder The God (Guden). Al = The. Lah = God. Lah är en förkortning på ordet Ilah.

Muslimerna ser på ordet Gud som något stort och överväldigande, medan kristna och judiska(antar jag) personer ser Gud som något överväldigande och gott. Det är den enda skillnaden, som jag vet om. Att muslimer sedan har ett annat ordval/en annan mening för hur man ska tala om/för Gud, är ju på grund av deras kultur. Deras liv är hårdare och mer strikta, mest på grund av de lagar som är hämtade från Koranen.

Svara


Christer Åberg Tue, 11 Apr 2017 12:23:00 +020

Svar till Nisse.

Varför är denna frågan viktig? Den leder bara till teologiska hårklyverier om religioners historia och ursprung. Tror på Bibelns Gud, det gör djävulen och demonerna också.

Helt sant! Vi ska peka på bibelns Gud som sände sin son Jesus kristus för att frälsa oss. Hårklyveridiskkussioner leder ingen stans. Vi ska peka på Jesus så att människor får syn på honom och kan ta emot honom.

Svara


Bertil Rosenius Tue, 11 Apr 2017 14:11:19 +020

Det viktigaste är ändock muslimernas uppfattning om Jesus Kristus. Där... går all möjlighet till ngn form av andlig

gemenskap med dem i graven. Allah och Gud är inte samma " gud".

Svara


Eva Tue, 11 Apr 2017 15:18:07 +020

Hur kan Allah och Gud vara samma,Gud har utvald ett folk och ett land,Judarna och Israel. Allah och islam vill utrota båda landet och folket.

Svara


Troende Tue, 11 Apr 2017 17:13:01 +020

Svar till Erik.

FIRAR muslimer jul ELLER påsk?

Firar muslimer nån av herrens högtider?

Tror muslimer syndenas fölåtelse?

Tror muslimer JESUS är SOM deras frälsare?

Om dom gör så något av dessa som står ovan då har samma Gud som bibeln.

Svara


Vanessa Tue, 11 Apr 2017 17:55:23 +020

Svar till Troende.

Grannfamiljen firar jul, dom är muslimer.

Men det betyder ingenting, för julen är nämligen en högtid gjord av människor. Inte som många andra högtider som vi finner i skrifterna, däribland påsken (utan ägg och harar då.)

Så jag tycker det var ett ganska dåligt kriterium det där...

Svara


Astro Tue, 11 Apr 2017 19:28:21 +020

Det finns inte flera gudar. Där emot olika uppfattningar om guds karaktär.

På olika språk heter Gud olika saker .Tex . Allah på arabiska, Boga på ryska och God på engelska.

Så enkelt är det!

Svara


troende Tue, 11 Apr 2017 21:45:42 +020

Svar till Vanessa.

hur firar du julen samma som din muslim granne?

mvh:jag åter kommer

Svara


Vanessa Tue, 11 Apr 2017 22:07:32 +020

Svar till troende.

Det har ingen betydelse i sammanhanget, julen är en obiblisk högtid, det borde inte vara någon nyhet för dig.

Svara


Troende Tue, 11 Apr 2017 22:35:53 +020

Svar till Vanessa.

Kristna firar julen för att det är herrens ankomst till jorden och dessutom JESUS födelse den finns ju till och med i bibeln, det är inte totalt obibliskt som du påstår.

Varför firar vi pingsten ? Är det också obiblisk kanske?

DU lät som han Peter HALL och så frågar jag att Är du också en Ex JV? Iså fall förstår jag att det är svårt och släppa gamla vanor.

Svara


Troende Tue, 11 Apr 2017 22:49:47 +020

Svar till Vanessa.

Jag undrar på att var är den ateisten Erik har tagit vägen, eftersom det var till honom jag ställde frågor. Hoppas inte han förvandlades till Vanessa.

Svara


Vanessa Tue, 11 Apr 2017 22:52:43 +020

Svar till Troende.

Det spelar ingen roll om jag är allt du skriver, det spelar ingen roll i sammanhanget.

Julen är en obiblisk högtid som inte går att jämföra med tex påsk som faktiskt nämns i skriften som en högtid som ska firas år efter år, så enkelt är det.

Därigenom är julen ett kasst kriterium för att avgöra om någon tjänar den sanne guden.

Svara


Vanessa Tue, 11 Apr 2017 22:55:50 +020

Svar till Troende.

Hoppas du inte är upprörd på riktigt, när du börjar konspirera över om jag är någon du kommit på kant med tidigare. Sanningen gör ofta ont och kan kännas obekväm, det är så väldigt många reagerar när vi pratar om Jesus

Svara


Troende Tue, 11 Apr 2017 23:03:09 +020

En Jehovas vittnen alltid är en JV HELLER HUR? Jag undrar att hur firar JV PÅSKEN?

Svara


Vanessa Tue, 11 Apr 2017 23:10:20 +020

Svar till Troende.

Är du full? Förstår inte riktigt vart du vill komma, men du behöver inte skriva mera om du inte är intresserad av att föra ett vettigt resonemang...

Svara


Troende Tue, 11 Apr 2017 23:16:06 +020

Nej! Tyvärr Jag blir aldrig upprörd över sådana tramsiga påstår. Jag vet vad jag tror på.JESUS ÄR GUD.

DEL MÄNNISKOR ÄR SOM SAKRAMENT SKADADE ÅSNOR. FÖR DOM KAN INTE SKILJA IFRÅN MELLAN ISLAM OCH KRISTENDOMEN.

Svara


Troende Tue, 11 Apr 2017 23:24:52 +020

Är jag full , nja inte nu när jag jobbar.GLAD PÅSK.

Svara


Bertil Rosenius Wed, 12 Apr 2017 07:12:11 +020

Svar till Troende.

Är du - Troende - JV eller ej? Du skriver:

"En Jehovas vittnen alltid är en JV HELLER HUR?"

JV:s påskfirande är mkt annorlunda mot vårt. Alla JV får ex inte ta nattvarden, bara ett fåtal, dvs de som "vet" att de tillhör de 144 000... De övriga måste låta nattvarden gå förbi dem.

Man kan alltså i en påsksamling fira nattvard, utan att ngn är "värdig" att ta emot den...

Svara


Nils-Olof Billström Wed, 12 Apr 2017 07:14:21 +020

Jesu Ord i Matt;7;15-20 det avgörande för att inse och förstå skillnaden mellan den Rätte och den Falske "Guden."

V 17"Så bär vart och ett gott träd God frukt,men ett dåligt träd bär Ond frukt."

V19;"Vart träd som icke bär God frukt,bliver avhugget och kastat i Elden."

Jesu ord i V 15,må göra oss vaksamma;"Tagen eder tillvara för falska profeter,som komma till eder i fårakläder,men invärtes äro Glupande Ulvar."

Islam framträder också i fåraskepnad som"fredens religion" vilket ju är bedrägligt,men genom att läsa Koranen ser man deras ambition och målsättning att lägga hela världen under Allas vilja och sharia-lagar, och att med våld strida mot alla Otrogna ända till döds för att nå sitt syfte.

Svara


MOATAZ Wed, 12 Apr 2017 09:57:51 +020

Hej

Står på Bibeln och Koranen FLERA GÅNGER att JESUS ÄR profiet och Messenger.

Vet DU HUR MÅNGA GÅNGER STÅR I BIBELN att jessus Messenger.

LÄS NOGA MATTHEW 21:11 DU SKA HITTA ATT JESUS INTE ÄR GUD.

Svara


Bertil Rosenius Wed, 12 Apr 2017 10:43:55 +020

Detta är märkligt och farligt.

Många menar att islam är ofarligt och att IS inte följer islam. Man blundar (mörkar) därmed för alla andra grupper: Boko Haram, Hamas och många många fler.

Det är för lätt och enkelt att försvara islam genom att mena att IS är ngn enstaka ytterlighet. Världen är fylld av militära och våldsbejakande jihadistiska grupper. Alla får sin näring från Allahs koran.

Svara


niklas Wed, 12 Apr 2017 11:25:34 +020

Svar till Troende.

svara inte erik eller vanessa

eftersom han eller hon skriver samma saker samma stil och uttryck

Svara


Astro Wed, 12 Apr 2017 13:29:50 +020

Svar till Bertil Rosenius.

Ja. Koranen handlar mycket om "att Gud straffar de otrogna"

Det som är värre är att sanna muslimer går lika mycket på är haddith.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hadith

Det är skrifter om Profeten Muhammeds levnadssätt. (Likt NT om Jesus.)

Det finns också "falska haddither" som inte kommer från Muhammeds levnad, men det spelar ingen roll . Gagnar hadditen islam så är den ändå sann. Det är upp till läsaren att tycka.

Haddith är mycket mer grym och våldsam än koranen. Det kan jämföras med det kristna nya testamentet som tvärt om är en skrift om Jesus kärlek och fred......

Säger en hel del tycker jag........

Svara


Erik Wed, 12 Apr 2017 16:23:02 +020

Svar till Astro.

Precis. Glöm inte heller bort att Jesus (Bibelns Jesus) är en budbärare inom islam och går då under namnet Isa. Enligt Wikipedia är berättelsen om Jesus densamma som i Bibeln, förutom en sak. Jesus blev inte korsfäst, utan blev sänt direkt till himlen som en levande varelse.

Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Isa

Svara


Christer Åberg Wed, 12 Apr 2017 17:03:50 +020

Enligt Wikipedia är berättelsen om Jesus densamma som i Bibeln, förutom en sak.

Sen sist var Wikipedia högre auktoritet än Bibeln? Bibelns Jesus och Koranens Jesus är inte samma Jesus. Bibelns Jesus är Guds son som dog för alla människors synder på ett kors, Gud uppväckte honom från de döda och han togs upp från himlen, därifrån ska Jesus komma tillbaka. När vi tar emot denne Jesus blir vi frälsta och förlåtna.

Svara


Astro Wed, 12 Apr 2017 17:42:13 +020

Svar till Christer Åberg.

Inte samma Jesus??? Vad har de fått det ifrån då?

Mycket osannolikt att det funnits en "parallell Jesus " samtidigt? Kanske en "Life of Brian-Jesus" i koranen?

Nej det är förmodligen samma historiska person/Jesus i både bibeln och koranen fast vi och dom har helt enkelt olika uppfattningar vem Jesus var!

Muslimerna anser att han var en profet medan vi kristna att han var Guds son.

Svara


Erik Wed, 12 Apr 2017 17:55:22 +020

Christer Åberg: För din del är Bibeln den bästa boken som någonsin har skrivits och som bygger på en hundra procent sann historia. Jag - personligen - anser inte detta, och går därför till något som enligt mig är en bättre/sann källa. Kort och gott: vi är två helt olika personer som har två olika syner på de redan nämnda källorna :)

Astro: Profet skulle jag nog inte kalla Jesus för. Jesus var enligt Koranen en budbärare och synonymerna för ordet profet är gudsman, siare, förkunnare, spåman, visionär, teckentydare och lite mer. Med andra ord är det ordet inte samma ord som budbärare. Enligt Koranen var Jesus en person som kunde genomföra mirakel och som hade sänts ner från Gud för att vägleda "Israels barn".

Svara


Astro Wed, 12 Apr 2017 22:15:38 +020

Svar till Erik.

Ja Erik . Du har rätt ! Kan bara hålla med. Är inte 100% hemma på hur Islam uppfattar Jesus, men det kan absolut vara helt som du säger.

Dock om alla skulle följa Jesus och hans kärleksbudskap skulle vi ha fred på jorden och miljontals liv skulle skonas!

Värt att tänka på :)

Svara


Nisse Wed, 12 Apr 2017 22:49:54 +020

Svar till Erik.

Javisst. De två, tre små detaljerna om Jesus är Guds son och om han dog för att försona våra synder och sedan uppstod igen. Det kanske är det enda som skiljer. Men de gör i så fall att Jesus inte ens borde kallas profet, filosof, eller vishetslärare. I så fall var han en komplett galning som det är ganska korkat av muslimerna att tillmäta någon som helst betydelse. Eller också är Bibeln sann och han är Guds son, och då blir koranen en lögn. Hard choices. Eller?

Svara


Din kommentar

Första gången du skriver måste ditt namn och mejl godkännas.


Kom ihåg mig?


Prenumera på Youtubekanalen:

Vecka 21, onsdag 22 maj 2019 kl. 10:36

Jesus söker: Hemming, Henning!

"Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son [Jesus], för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv." - Joh 3:16

"Men så många som tog emot honom [Jesus], åt dem gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn." - Joh 1:12

"Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst." - Rom 10:9

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? Be den här bönen:

- Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som Herren. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?
» Ja!


Senaste bönämnet på Bönesidan
onsdag 22 maj 2019 10:06

Lämnar allt i dina heliga händer de gör så ont i mitt hjärta vill att sanningen ska segra Jesus jag tror på dig låt min dotter se vem mannen hon är gift med egentligen är öppna hennes ögon Tack Jesus

Aktuella artiklar


Senaste kommentarer


STÖD APG29! Bankkonto: 8169-5,303 725 382-4 | Swish: 070 935 66 96 | Paypal: https://www.paypal.me/apg29

Christer Åberg och dottern Desiré.

Denna bloggsajt är skapad och drivs av evangelisten Christer Åberg, 55 år gammal. Christer Åberg blev frälst då han tog emot Jesus som sin Herre för 35 år sedan. Bloggsajten Apg29 har funnits på nätet sedan 2001, alltså 18 år i år. Christer Åberg är en änkeman sedan 2008. Han har en dotter på 13 år, Desiré, som brukar kallas för "Dessan", och en son i himlen, Joel, som skulle ha varit 11 år om han hade levt idag. Allt detta finns att läsa om i boken Den längsta natten. Christer Åberg drivs av att förkunna om Jesus och hur man blir frälst. Det är därför som denna bloggsajt finns till.

Varsågod! Du får kopiera mina artiklar och publicera på din egen blogg eller hemsida om du länkar till sidan du har hämtat det!

MediaCreeper

Apg29 använder cookies. Cookies är en liten fil som lagras i din dator. Detta går att stänga av i din webbläsare.

TA EMOT JESUS!

↑ Upp