Language

Apg29.Nu

Christer Åberg | TV | Bönesidan | Fråga Christer Åberg | Skrivklåda | Chatt | Läsarmejl | Skriv | Media | Info | Sök
REKLAM:
Himlen TV7

Stöd Apg29 genom att swisha 20 kr till 072 203 63 74. Tack.

Är Corona Guds dom?

Vad är ditt svar?

Är Corona Guds dom?

Svarar du ja döms du också som är frälst. Och dina oskyldiga barn och barnbarn.

Christer ÅbergAv Christer Åberg
lördag, 29 februari 2020 13:23

Är Corona Guds dom?

Igår skrev jag en kort artikel som egentligen var ett svar på en kommentar om att Gud sänder inga domar. Han sände Jesus för att rädda oss från domen. Men en del sitter så otroligt fast i det här med domar och citerar lösryckta bibelord att Gud sänder domar.

Men sänder Gud domar går han ju helt emot evangeliets frälsningserbjudande. Domar i det här fallet tänker jag till exempel på naturkatastrofer och epidemier som till exempel coronaviruset. Är Corona Guds dom?

Dömer Gud och straffar dig som frälst?

Om du svarar ja som frälst och blir sjuk i Corona betyder det att Gud dömer och straffar dig. Men hur kan Gud döma och straffa den som är frikänd från domen?

Du ser, att en sådan förkunnelse är en villfarelse - en farlig villolära som går bort ifrån Guds nåd. En dömande Gud bygger på att vi måste blidka denne Gud med olika gärningar och laggärningar. Vi har gått bort från nåden till lagen. Det är alltså en direkt villolära.

Nådens tid

Kom ihåg att det regnar över både rättfärdiga och orättfärdiga. Och solen lyser över båda onda och goda.

Matt 5:45. så att ni kan vara barn till er Fader som är i himlarna. För han låter sin sol gå upp över onda och goda och låter det regna över rättfärdiga och orättfärdiga.

Det finns en dom, den yttersta domen, men den sker inte nu under församlingens tid som är nådens tid. Idag kan människor ta emot Jesus, bli frälsta och få alla sina synder förlåtna - av nåd!

Christer Åberg



95 kommentarer

8 9 10 »10

x
Karl Håkan Sandell svarar Leif
söndag 1 mars 2020 17:03
Leif skrev:
Jag tror att du inte riktigt läser noggrant mellan raderna och ser villoläror som både Stefan och K-H under lång tid sprider, och därför missförstår du och håller med när det lyfts fram rätta Bibelcitat, men det är ok.

Varken evolutionsläran eller läran om "en gång frälst alltid frälst" är av Gud utan av djävulen. Jag anser att stöd till sådana som medvetet förkunnar dessa villoläror är av ondo.

Att jag emellanåt verkligen lite mer hårt har gått till attack mot just dessa falska läror, och därmed har jag förstås fått en hel del som inte tycker om mina kommentarer, det kostar vänner när man vill stå upp för sanningen, men jag kan tyvärr inte göra så mycket åt att alla inte gillar höra.

Men nu kommer jag inte att attackera dessa villor längre här på bloggen!

Sköt om dig!

Jag hoppas att K-H inte står för Karl Håkan, för jag är ingen villolärare. Däremot är den lära som Krationisterna så benhårt kämpar för att de kallar alla som inte säger som de för villolärare, det är i själva verket en villolära.

Hur kan jag säga det. Jo idag har vi Generna och Generna visar hur hela skapelsen hänger ihop och de visar just att vi till 98 % har samma gener som Schimpanser och då hör vi ihop med nära band och man kan t o m visa hur lång tid det har gått utvecklingmässigt från det våra grenarna skildes. Det här är vetenskapliga fakta. Och därmed är det bevisat att vi kommer från Aporna. Och att Evolution är det sätt Gud skapat på. Sedan kan dessa kreationister stirra och fördömma och kalla andra för villolärare etc. Men de har bevisligen fel. Fakta finns idag.

Det bästa de kunde göra är att erkänna sitt misstag och att de inte lyssnat till Guds Ande tillräckligt och därmed dragit hela kristenheten i smutsen nu i 150 år.

Men jag för min del vill inte fördöma för jag vet att det finns människor som har svårt för det här och då är trösten att frälsningen finns i Jesus och honom har vi gemensamt alla som tagit emot honom. Men lite ödmjukhet från Kriationisternas sida hade inte skadat.

Karl Håkan
www.minJesus.blogspot.se




Svara

x
Tomas N svarar Stefan Jonasson
söndag 1 mars 2020 21:14
Stefan Jonasson skrev:
Av nåd är ni frälsta genom tro inte av gärningar för att ingen skall beröma sig

Det är få idag som berömmer sig av gärningar,men många som berömmer sig av sin tro.
Att söka bekräftelse av andra människor är en väldigt stark drift som ofta leder till skryt och manipulation och att drivas mera av människors åsikter än Guds.
Paulus ord är sanna och beskriver ett problem som var stort då,men det finns också andra problem idag som inte är detaljerat beskrivna.

Vi lever i Dagar som liknar Noahs och Sodoms och vi hat varningar i Timoteus och Judas brev om falska läror och andar .

I en tid där rätt åsikter är oerhört viktiga är det inte konstigt att kyrkan är likadan och fokuserar på känslomäsdiga påståenden om rätt tro.
Men Jesu äkta kyrka och folk arbetar med Gud i skördearbetet med tecken och under som följer och kan inte dömas bort genom människors åsikter.
Gud är intresserad av sitt rike och ayt mämniskor blir räddade och tjänar Honom. Inte så intressant med änfllsa diskussioner.
Av frukten ser vi ju vem som går med Gud eller inte. Bibeltexter kan användas för att bevisa sanningen eller även felaktiga doktriner om man klipper ,klistrar eller feltolkar. Men resultatet blir något som Anden inte bekräftar och gillar

Svara

x
Stefan Jonasson
måndag 2 mars 2020 00:18

Jag har tänkt igenom Rom 3:21-31 och kan inte se det på något annat sätt än att vi är rättfärdig gjorda av tro... En rättfärdighet från GUD blivit uppenbarad..... Som lagen och profeterna vittnar om en rättfärdighet från GUD genom tro på JESUS KRISTUS för alla som tror.. Utan att ha förtjänat det, av hans nåd (gracia fri gåva) därför att KRISTUS HAR FRIKÖPT DEM.. Rom 4:1-7 Abraham om han förklarades rättfärdig på grund av gärningar, då har han något att berömma sig av men inte inför GUD(betyder att hans gärningar inte gjorde honom rättfärdig inför GUD)SKRIFTEN SÄGER Abraham trodde GUD och det räknades honom till rättfärdighet... Den som har gärningar att peka på får sin lön inte av nåd utan som något som han förtjänat.. Med tanke på att jag blivit kallad ofrälst och villolärare... Vem skall jag tro på Leif och Per eller vad skriften säger..? Jag är intresserad av hur ni kommer att vrida till detta GUDS ORDET tror ni inte vad skriften säger om att JESUS dog för våra synder blev begravd och uppstod från döden.. Skriften säger ju att han var GUDS LAMM SOM BORTAGER VÄRLDENS SYND..

Svara

x
Stefan Jonasson
måndag 2 mars 2020 00:51

Jag vill också ta i beaktande vad jak 2:21 blev inte Abraham erkänd som rättfärdig när han bar fram sin son som offer... Som används flitigt av de som påstår att vi blir rättfärdig jord av gärningar... Eftersom skriften inte kan motsäga sig själv så måste det finnas en djupare mening med det... Tex kvinnan med blödningar som trodde att om hon bara rörde vid JESUS skulle hon bli frisk.. Hon fullföljde tro och handlade och rörde vid JESUS.. Då sa JESUS DIN TRO HAR FRÄLST DIG... GÅ I FRID.. Det handlar om själva frälsningen född av GUD.. Om ni vill tala om kyrkotukt är jag gärna intresserad men blanda inte ihop det med frälsningen gåva... Det finns människor som blir räddade på dödsbädden och kommer till GUD som rövare på korset... Sen finns det människor som haft ett livslångt missbruk av olika sorter det behöver inte vara droger.. För en del kan det ta lång tid att bli helad och lära sig att skilja mellan gott och ont.. Men dom är likväl ett GUDS BARN om dom tror och står under GUDS NÅD...

Svara

x
Troende svarar Karl Håkan Sandell
måndag 2 mars 2020 05:04
Karl Håkan Sandell skrev:
Jag hoppas att K-H inte står för Karl Håkan, för jag är ingen villolärare. Däremot är den lära som Krationisterna så benhårt kämpar för att de kallar alla som inte säger som de för villolärare, det är i själva verket en villolära.

Hur kan jag säga det. Jo idag har vi Generna och Generna visar hur hela skapelsen hänger ihop och de visar just att vi till 98 % har samma gener som Schimpanser och då hör vi ihop med nära band och man kan t o m visa hur lång tid det har gått utvecklingmässigt från det våra grenarna skildes. Det här är vetenskapliga fakta. Och därmed är det bevisat att vi kommer från Aporna. Och att Evolution är det sätt Gud skapat på. Sedan kan dessa kreationister stirra och fördömma och kalla andra för villolärare etc. Men de har bevisligen fel. Fakta finns idag.

Det bästa de kunde göra är att erkänna sitt misstag och att de inte lyssnat till Guds Ande tillräckligt och därmed dragit hela kristenheten i smutsen nu i 150 år.

Men jag för min del vill inte fördöma för jag vet att det finns människor som har svårt för det här och då är trösten att frälsningen finns i Jesus och honom har vi gemensamt alla som tagit emot honom. Men lite ödmjukhet från Kriationisternas sida hade inte skadat.

Karl Håkan
www.minJesus.blogspot.se




Direkt villolära !

Svara

x
Tomas N svarar Stefan Jonasson
måndag 2 mars 2020 07:04
Stefan Jonasson skrev:
Jag vill också ta i beaktande vad jak 2:21 blev inte Abraham erkänd som rättfärdig när han bar fram sin son som offer... Som används flitigt av de som påstår att vi blir rättfärdig jord av gärningar... Eftersom skriften inte kan motsäga sig själv så måste det finnas en djupare mening med det... Tex kvinnan med blödningar som trodde att om hon bara rörde vid JESUS skulle hon bli frisk.. Hon fullföljde tro och handlade och rörde vid JESUS.. Då sa JESUS DIN TRO HAR FRÄLST DIG... GÅ I FRID.. Det handlar om själva frälsningen född av GUD.. Om ni vill tala om kyrkotukt är jag gärna intresserad men blanda inte ihop det med frälsningen gåva... Det finns människor som blir räddade på dödsbädden och kommer till GUD som rövare på korset... Sen finns det människor som haft ett livslångt missbruk av olika sorter det behöver inte vara droger.. För en del kan det ta lång tid att bli helad och lära sig att skilja mellan gott och ont.. Men dom är likväl ett GUDS BARN om dom tror och står under GUDS NÅD...

Stefan,du kan inte bara leva efter de bästa löftena i NT,hela böcker som t ex Hebreerbrevet ger också ett djup.
T ex Hebr 5 :9 säger att Jesus blev källsn till evig frälsning för de som lyder Honom.

Sedan när det gäller återfall till synd för de som kommer från sådant liv är det allvarligt. Synda inte mer säger Jesus och demonerna vill gärna komma tillbaka sjufaldigt ,det kan vi inte förneka.
Och det är en farlig och falsk förhoppning att de som dör i förtid under återfall skulle bli hemtagna av Gud i förtid.Risken är att återfall som slutar så har en allvarlig konsekvens .

Det behövs bättre teologiska grunder inom kristen omsorg om f d missbrukare äm LP och 12 stegsprogrammet.
Man kan inte anpassa evangeliet efter omständigheterna

Svara

x
Karl Håkan Sandell svarar Troende
måndag 2 mars 2020 09:13
Troende skrev:
Direkt villolära !

Ja jag håller helt med dig, Kreationismen är en total Villolära och det är skönt att vi idag har så klarar bevis för att Evolutionen är den metod som Gud användt sig av genom att vi idag har Generna och kan se hela Genkartan och hur allt hänger ihop

Men vad som är beklagligt i det här sammanhanget är att det funnits människor som så här krampaktigt kämpat mot Evolutionsläran och därmed dragit ner hela Kristendomen, och gjort oss kristen till åtlöje så att människor säger. Hur kan du som är en rationell och tänkade människa vara kristen.

Och jag brukar också ibland tänka på alla barn till Kristna som fostras i kreationisternas lära och sedan sitter och gör bort sig i skolan när det undervisas om Evolutionsläran. För att kanske några år senare komma underfund med att de gjort fel och kastar hela kristendomen på i skräphögen för de inser att de blivit lurade.

Men nu har vi som sagt beviset och då är det bara för alla dessa som så kategoriskt bekämpat evolutionsläran att ge sig och erkänna sitt stora misstag och be om förlåtelse för den skada de förorsakat kristendomen under tiden.

Men som jag skrivit tidigare så förstår jag att det finns människor som har svårt för det här och jag dömer ingen utan vi får alla vara ödmjuka inför varandra och inse att det är i tron på Jesus vi har frälsningen.

Karl Håkan
www.minJesus.blogspot.se


Svara

x
Titti Z
måndag 2 mars 2020 09:21

Jag tror att vi är i början på vedermödan .
Jordbävningar , svåra sjukdomar , polio o annat har hänt sen syndafallet
Skillnad nu är att det kommer i ökad takt .
Födslovärkar på vår jord kommer tätare o kraftigare
Mycket samtidigt
Jag blev frälst 1989 . Och då var talet om kontantlöst samhälle så långt bort i min tankevärld
Nu är vi snart där
Kontrollsamhället ökar o banar väg för Antikrist framträdande . Jesus sa att när han kommer tillbaks skall det vara värre än Sodom o Gomorra
Är vi inte där nu
Med könsbyte , pridefestivaler där våra politiker stoltserar
Ja vi kan ta upp flera av dessa tidstecken
Laglösheten
Ingen respekt för giftemålet . Även bland ledarna i kyrkorna tar man lätt på mycket av detta som sker .
Jag tror personligen på ett snart uppryckande
Templet är förberett , den röda kvigan är hittat o det avvaktas om hon har några röda hårstrå .
Men om vi blir uppryckta före, eller i början eller när det än sker
Är det viktigtaste att vara redo
:)
Är vi inte det när vi längtar efter det ?
Fridshälsning

Svara

x
Stefan Jonasson svarar Tomas N
måndag 2 mars 2020 10:55
Tomas N skrev:
Stefan,du kan inte bara leva efter de bästa löftena i NT,hela böcker som t ex Hebreerbrevet ger också ett djup.
T ex Hebr 5 :9 säger att Jesus blev källsn till evig frälsning för de som lyder Honom.

Sedan när det gäller återfall till synd för de som kommer från sådant liv är det allvarligt. Synda inte mer säger Jesus och demonerna vill gärna komma tillbaka sjufaldigt ,det kan vi inte förneka.
Och det är en farlig och falsk förhoppning att de som dör i förtid under återfall skulle bli hemtagna av Gud i förtid.Risken är att återfall som slutar så har en allvarlig konsekvens .

Det behövs bättre teologiska grunder inom kristen omsorg om f d missbrukare äm LP och 12 stegsprogrammet.
Man kan inte anpassa evangeliet efter omständigheterna

12 steg programmet har ingenting med teologi att göra det är bara ett rehabiliterings program för alkohol missbrukare... Sedan är jag ingen represant för LP stiftelsen... Det är kyrkans uppgift att vägleda frälsta missbrukare i samarbete med olika kristna organisationer som har erfarenhet om den problematiken...

Svara

x
Titti Z svarar Lillibeth
måndag 2 mars 2020 11:19
Lillibeth skrev:
Håller med i ditt svar.

Förlåtelse är ett viljebeslut
Med tiden landar det i hjärtat oxå
Att förlåta något mycket svårt någon gjort
Handlar om att lyda Jesus ord om förlåtelse
Ett viljebeslut som kan kännas svårt i början
Som ny på vägen 1989 lärde dom äldre i församlingen mig det .
Att inte låta känslor styra vårt liv
Utan Gudsordet
Jag som alltid tidigare styrts av känslor
Hade turen att få gamla o visa faddrar i församlingen till hjälp

Svara

8 9 10 »10

Första gången du skriver måste ditt namn och mejl godkännas.


Kom ihåg mig?

Din kommentar kan deletas om den inte passar in på Apg29 vilket sidans grundare har ensam rätt att besluta om och som inte kan ifrågasättas. Exempelvis blir trollande, hat, förlöjligande, villoläror, pseudodebatt och olagligheter deletade och skribenten kan bli satt i modereringskön. Hittar du kommentarer som inte passar in – kontakta då Apg29.

Nyhetsbrevet - prenumerera gratis!


Senaste live på Youtube


Dela! Dela! Dela!


"Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son [Jesus], för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv." - Joh 3:16

"Men så många som tog emot honom [Jesus], åt dem gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn." - Joh 1:12

"Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst." - Rom 10:9

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? Be den här bönen:

- Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som Herren. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?

- Ja!


Själavårdssamtal

Behöver du gratis vägledning och själavårdssamtal?

☎️ 0381-77 30 80

  • Måndagar 18.00-20.00
  • Tisdagar 09.00 -11.00
  • Onsdagar 09.00-11.00
  • Torsdagar 18.00-20.00

Senaste bönämnet på Bönesidan

lördag 11 juli 2020 02:35
Be för mig att jag ska få jobbet som marknadskoordinator och bli erbjuden 45 000 kr/månaden som ingångslön! Be att Gud välsignar mig på arbetsplatsen och successivt (men snabbt) ökar lönen ytterligare

Senaste kommentarer


Aktuella artiklar



STÖD APG29
SWISH: 072 203 63 74
PAYPAL: paypal.me/apg29
BANKKONTO: 8150-5, 934 343 720-9
IBAN/BIC: SE7980000815059343437209 SWEDSESS

Mer info hur du kan stödja finner du här!

KONTAKT:
christer@apg29.nu
072-203 63 74

MediaCreeper

↑ Upp