1 128 online! | Sidvisningar idag: 89 076 | Igår: 244 364 |

www.apg29.nu


Är det Bildas uppgift att stå bakom danskurser och yoga?

Av Holger Nilsson 

Är det Bildas uppgift att stå bakom danskurser och kurser i yoga?

Angående Bilda så är deras egen presentation så här: ”Studieförbundet Bilda för kyrka och samhälle, med kortformen Bilda, tidigare med namnet Frikyrkliga studieförbundet, är ett av Sveriges tio studieförbund.”

När man går in och ser på Bildas utbud av kurser, borde man höja på ögonbrynen, Här är några av de danskurser som Bilda är med och stöder, fler finns i utbudet:

”Varmt välkommen att dansa folkdans och gammeldans med oss i Högbo Folkdansgille! Här får du pröva olika typer av gammeldans som vals, schottis, mazurka men också olika uppställningsdanser. Vi finslipar danstekniken i våra vanliga gammeldanser och tränar på Gästrikedanser. Här får du garanterat bra motion och god gemenskap till live-musik. Du behöver inte ha någon större dansvana för att vara med.”

”Ung Vuxen är en kurs som varvas med jazz- och modern dansteknik och riktar sig till dig som är 18-35 år. Passet är uppbyggt som ett klassiskt danspass. Vi startar med uppvärmning där vi jobbar med balans, styrka, koordination och smidighet. Övergår därefter till arbeta mer rörligt över golvet och avslutar med ren koreografi. Målet för terminen är att lära oss en dans som vi även medverkar med på våra terminsavslutningar.”

”Foxtrot är det du kanske har mest användning av om du vill ut på dansställen. Nu kör vi en kurs i modern fox på fortsättningsnivå under 5 tillfällen.”

Är det Bilda uppgift att lära kyrkfolket att dansa och föra ut kyrkfolket på dansbanorna?

Även yoga erbjuds: ”Under en hel dags minitretreat utforskar vi yogan. Vi inleder med virya puls för att på ett roligt sätt öka pulsen, svettas och utmana kroppen. Detta följs av en föreläsning om rörlighet, mobilitet och kanske några myter som spräcks? Hela eftermiddagen ägnar vi åt en härligt lång workshop där du får utforska höfterna och ryggen på djupet. Välkommen!”

Säkert försvarar man sig med att det bara handlar om kroppsövningar, det är ett förenklat försvar. Yoga är kopplat till hinduismen. Indiern Dr George Alexander säger: ”Det finns ingen hinduism utan yoga och ingen yoga utan hinduism”.

En annan som borde veta är den tidigare gurun Rabi Maharaj. Han säger så här: ”Yoga leder oundvikligen människor till hinduismen. Påståendet att yoga inte är religion är fullständigt felaktigt. Yoga är en religiös handling. Det finns ingen yoga utan andliga inslag.”

Ska Bilda nu erbjuda kyrkfolket något som är kopplat till hinduism?

Bilda med sina rötter i Frikyrkliga studieförbundet och koppling till kyrkorna, har sekulariserats. Nu går studieförbundet vidare med att föra in sekulariseringen i församlingar.

Vi behöver inte mer av dans och hinduism i församlingarna – där behövs mer andlighet och här verkar inte Bilda ha mycket att erbjuda.


Holger Nilsson

Artiklar och video som är gjorda av andra än Apg29.nu kan ha åsikter som bloggsajten inte delar.


Skriv ut


Publicerat av Christer Åberg onsdag 7 november 2018 18:53 | Direktlänk | Nyhetsbrev | RSS


STÖD APG29.NU


47 kommentarer

OBS: Läsarmejl, artiklar, kommentarer och video som är skrivna och gjorda av andra än mig, (Christer Åberg, grundaren till Apg29), kan ha åsikter som jag inte delar.

Andreas

Jag vet att många oroas över Islams framryckande men jag vill nog hävda att hinduismen med inslag av yoga och newage är vår tids största hot mot kristendomen och den heliga anden. Känns som nästan var och varannan svensk utöver yoga eller testat. Jag ser den på träningscentrum, i tidningar, sjukvården och psykratin uppmanar till meditation. Svenskar använder begrepp som karma istället som vi sa förr synden straffar sig själv. Du ser svenskar ha Buddha symboler istället för kors eller en Jesus staty. Även när jag tittar tittar på bilder på idrottsmän/kvinnor så ser man de gör dessa yoga ställningar. Den känns så mycket lurig än Islam. Islam är så uppenbart många svenskar är skeptiska men när de gäller yoga och hinduismen så säger all de är så bra för ditt inre, din hälsa och ditt välmående. Därför anser jag att newage på ett sätt är farligare än Islam.

Svara -   - 7/11-18 22:00 -


Lena Henricson

Man blir chockad. 👎 Har avkristningen verkligen gått så långt! 🤔 Låt oss be för vårt land och folk och speciellt för oss kristna. 🙏 Vi ska ju vara ljus och salt. 👆

Svara -   - 7/11-18 22:22 -


Bengt

Ja det är extremt och illa

Svara -   - 7/11-18 22:32 -


Bengt

Ja det är extremt och illa

Svara -   - 7/11-18 22:33 -


Bengt

Ja det är extremt och illa

Svara -   - 7/11-18 22:33 -


Bengt

Ja det är extremt och illa

Svara -   - 7/11-18 22:33 -


Bengt

Ja det är extremt och illa

Svara -   - 7/11-18 22:33 -


Johanna

Svar till Andreas.

Instämmer!

Svara -   - 7/11-18 23:56 -


Kattis

Jag har alltid varit emot all form av dans i en kyrkolokal, om man inte Dansar inför Herren i en tillbedjan. Dans och det som hör till världen får hållas utanför kyrkan. Men det är farligt när Bilda börjar smyga in sådant här med yoga!

Svara -   - 8/11-18 07:32 -


Bertil Rosenius

Nu rör jag om i grytan!

Yoga - ja, där står jag upp för vad du skriver Holger. Dans däremot, bör man nog fundera över lite mer.

Dans - särskilt gammaldans och folkdans - ser jag inget fel med. Man måste - menar jag -kunna skilja på dans och dansens följder.

Jag tillhör de som manat till samtal om ”syndakatalogen” flera gånger här och blivit utbuad. Men jag står fast vid att denna ”katalog” behöver diskuteras och omprövas. Dans bör tas bort, medan mycket kan läggas till:

Salongs drickande, skattefiffel, statusjagande, sabbatsvila, sambo... Det finns mkt som borde läggas till. ”Moderna synder”, vi borde samtala runt, men där det råder tabu i vår PK kristna gemenskaper.

Själv var jag folkdansare i unga år, tills jag gjorde min icke vapenfria militärtjänst. Därefter har det inte blivit av att jag börjat. En roligare och mer krävande form av motion får man leta efter.

Men talar vi om dansens tänkbara följder och syftar på dansbanor med slagsmål, fylla och snuskerier i buskarna runt om... OK! Men då är det inte dansen vi talar om utan följderna. Och då måste vi våga syndaförklara den uppsjö av skräp som stora dela av Sv kristenhet glufsar i sig via TV och media. Det räcker att men ser reklamsnuttar för alla dessa serier, för att bäva inför för vad kristna slukar och sedan diskuterar runt middagsborden. Eller varför inte nämna bögfestivalen - eller det heter visst melodifestival... Den är många kristna som bara inte kan vara utan den!

Nej, våga slå ett slag för en reviderad syndakatalogen och låt folk röra sig som de vill till melodins rytm. Eller är det bara handklappning som är rumsrent, när jag börjar stampa takten med foten - blir det synd då eller blir det kanske inte synd förrän det sker enligt ett visst rörelsemönster?

Vad säger ni andra, som buat ut mina försökt till samtal om rätt och fel - var går gränsen?

Svara -   - 8/11-18 08:56 -


Calle

Det är kanske med Bilda som med KD, det är inte så mycket kristendom kvar, av det som var meningen från början?

Svara -   - 8/11-18 09:25 -


Lena Henricson

Det finns slibbig dans som är synd,och det finns underbar dans i Anden. Och hela skalan däremellan finns också.

Svara -   - 8/11-18 11:56 -


Nisse

Bidrag är statens kontrollmekanism över de ideellla föreningarna. Så fort det vankas bidrag handlar det inte längre om hur nära Jesus vi kan leva utan hur långt ut i tassemarkerna vi törs gå för att kunna stoppa snabeln i bidragsfloden. Det bästa vore om stat och kommun ströp alla bidrag till kristna verksamheter, Då skulle vi kunna lägga mer tid på eftertanke, bön och förberedelser och mindre tid på meningslös administration. För några futtiga kronor per barn och vecka tvingas de ansvariga för barnverksamheterna lägga tre fjärdedelar av planeringsmötena på bidragsfrågor, och ständigt älta om vi är tillräckligt genusmedvetna, normkritiska, inkluderande, multikulturella och hela faderullan. Jag spyr.

Svara -   - 8/11-18 12:01 -


Kalle

Svar till Bertil Rosenius.

Jag håller med om att dans inte är något konstigt. det är yogan som är det sjuka här.

Svara -   - 8/11-18 12:13 -


AnnMarie

Svar till Nisse.

Ja pengar är ett intressant ämne för många kristna.........speciellt andras pengar!

Svara -   - 8/11-18 12:38 -


AnnMarie

Svar till Lena Henricson.

Vad är slibbig dans?🤔

Får man bugga?Kul å bra motion i varje fall!😀

Svara -   - 8/11-18 12:41 -


Leif

Dansar gör man till antingen musik inspirerad av Guds Ande eller av djävulens ande...

Svara -   - 8/11-18 14:19 -


Leif

Något mittemellan har i alla fall jag svårt att tänka mig finns?

Det hänger alltså mycket på vem som står bakom musiken menar jag, även om jag vet att många anser musik vara oskyldigt...

Svara -   - 8/11-18 14:22 -


Nisse

Svar till Leif.

Brrr, 1980-talet kom visst och hälsade på igen. Leif, du gör djävulen så stark och mäktig. Är vi kristna verkligen så svaga och sårbara? Finns det verkligen bara svart och vitt och är det bara undvika allt som gäller? Gäller det om du funderar över om du ska måla hallen grå eller beige också, eller om du ska ha fiskpinnar eller falukorv till middag? Är det alltid så att varje val handlar om Gud eller djävulen, som Bob Dylan påstod innan han förlorade sin kristna tro, eller finns det sådant som inte spelar så stor roll? Som Paulus säger, allt är inte uppbyggligt, men därmed är det inte absolut förbjudet, även om vi ska välja med omsorg. Eller är det speciellt just med musiken? Vilken ande inspirerade Vivaldi och Bach och Kalle Jularbo och Pettersson Berger? Hur är det med det människor säger på tv och radio, och det de som skriver i böcker och tidningar, och för all del, dem du möter dagligen? Törs vi lyssna på något annat än modern lovsång, vi vet ju inte vilken ande som kan ha bott i kompositörernas och författarnas hjärtan, ja egentligen vet jag inget om de som sjunger från hillsong heller, de kanske lever rullan när de inte sjunger in skivor hur ska vi veta hur det går till där borta i landet mittemot. Ja, jag provocerar. Medvetet. Men tänk.

Svara -   - 8/11-18 15:52 -


AnnMarie

Svar till Nisse.

En del kristna gör också så stor skillnad på "vi kristna"och "dom andra icke kristna" För mig är det rätt skrämmande. Minns när man tagit sig ur trosförkunnelsen hur befriande det kändes att se andra som sina medmänniskor.

Svara -   - 8/11-18 17:58 -


Leif

Svar till Nisse.

Ja, jag tänker och svarar Nisse, att valet är alltid fritt och heller inte alltid livsfarligt bara för att man umgås, sjunger och dansar tillsammans med sådana som tillhör någon annan herre än Jesus, men!

Man bör ändå ha kunskap på skillnader mellan gott och ont så att man inte i oförstånd njuter och äter allt för mycket av onda andars bord, och att man förstår att det t.o.m faktiskt kan vara så att man förblindad jublande deltar i dansen runt guldkalven, vilken har mer av betydelse än endast guld.

Djävulen är stark och listig över sådana som saknar insikt. Det är därför det ser ut som det gör i världen. De flesta människor på denna jord förstår faktiskt inte att man dansar efter ormens pipa även idag Nisse. Också väldigt många kristna i Sverige dansar efter dennes pipa oavsett om de förstår eller ej och även om du tycker att det jag säger låter negativt eller ej.

Folk behöver förstå att djävulens ande är verklig och oerhört verksam och lurar människor till fördärv överallt i samhället. Han är mycket verksam även i mycket av det som tillsynes kan verka oskyldigt.

Så förmanar jag nu er, bröder, vid Guds barmhärtighet, att frambära era kroppar som ett levande och heligt offer som behagar Gud - er andliga gudstjänst. Och anpassa er inte efter den här världen, utan låt er förvandlas genom sinnets förnyelse, så att ni kan pröva vad som är Guds vilja, det som är gott och fullkomligt och som behagar honom.

Romarbrevet 12:1‭-‬2

Att frivilligt ta del av det onda andar styr över gör mycket mer skada hos kristna syskon än vad du förstått Nisse.

Gud välsigne dig....

Svara -   - 8/11-18 18:20 -


Nisse

Jag menar inte att vi ska hänge oss åt något som onda andar styr över. Vi ska avsky det onda och hålla fast vid det goda. Men vi ska inte stå skräckslagna inför det onda och fly som en hund med svansen mellan benen. Det blev vi lärda att göra på 1980-talet. Då skänker vi det onda segern utan att ens spela matchen. Kasta inte bara dina hårdrocksskivor, kasta hela stereoanläggningen också, demonerna kan ha tagit sin boning i den när du har spelat sådan musik. Det bor smådjävlar i spelkorten, så passa dig för kortspel, även om du bara lägger patiens eller spelar svälta räv o.s.v. Visst, vägen är smal, men om vi med människobud och vidskepelse ”för säkerhets skull” gör den ännu smalare än den behöver vara bär det snart i diket.

Svara -   - 8/11-18 19:45 -


Alf

Sorgligt, och ganska patetiskt.

Svara -   - 8/11-18 19:57 -


Calle

Förlåt Christer om det är utanför ämnet, men kan vi inte alla som läser detta ikväll, och tror på Jesus be för lille Dante 12 år, från Falkenberg som är försvunnen, att Guds Ande vägleder de som letar så att de finner honom. Jesus är ju barnens vän!

Svara -   - 8/11-18 20:27 -


Leif

Svar till Nisse.

Det blev vi lärda att göra på 1980-talet.

Vad ni blev lärda kan jag tyvärr inte göra så mycket åt, jag var på den tiden mest inne på att göda mig friskt av allt de onda andarnas bord. Idag har jag mycket klarare bild av vad det onda handlar om eftersom jag smakat det mesta av ont. Jag har ganska klart lärt mig vad som vilseledde mig och vilka som höll på att döda mig. Idag känner jag skillnad på smaken och känner lukten.
Jag behöver inte fly någonstans överhuvudtaget utan tvärtom avslöjar jag det onda, men mångas andliga smak och luktkänslor är tyvärr väldigt bedövade. Man har kanske ofta redan ätit och druckit av det ondas bord genom diverse tv och media sedan barnsben och känner och förstår då inte skillnad, exakt som med grodan som sakta men säkert vänjs tills den kokas.
Att måla grått eller svart som du tidigare sa är ju en överdrift och något av förlöjligande av det jag sa. Ungefär så säger man när man tycker att läget inte alls är så farligt utan ganska okej! Jag påstår att läget idag är fyllt av mer onda andars dukade bord, alltså mer ondska än någonsin, och både kristna Syskon och övrigt folk är mycket mer förblindade och kärlekslösa nu än på åttiotalet och någonsin förr.
Det jag säger är alltså inte det att vi inte kan gå och äta på en restaurang bara för att de som lagar maten inte tillhör Gud utan jag talar om den andliga maten vilket är två helt olika saker. Du blandar ihop vad jag menar som tyvärr många här gjort allt för ofta.
Att inte ofrälsta förstår köper jag men, att så många syskon inte förstår den andliga striden och istället dansar med dem som är på väg att gå under är tragiskt. Men det är ju givetvis så för att man själv tycker om att delta i världens leverne och ofta inte själva har varit i närheten av att gå under. Då är det svårare, men ödmjukheten borde ändå finnas mycket mer önskar jag. Vi behöver inte peka på varje synd och felaktig mat men vi behöver förstå.

Svara -   - 8/11-18 21:32 -


Bertil Rosenius

Svar till Nisse.

Så rätt! Det viktigt att vi vågar gå på djupet med verklig synd och vågar se på oss själva - inte bara på ytan. Gränsen mellan efterföljelse och fariseism är smal och för mycket skämmer ofta allt.

På 60-talet fanns de som vända på rullbanden med Beatles musik och spelade låtarna baklänges. Det gick då inte att utesluta att vissa ord i deras texter kunde antydde en hemliga tillbedjan av satan.

I bland undrar jag om det finns ngt som heter hypokondri också inom det andliga. Faran med detta skulle då bli att man inte upptäcker den verkliga faran.

Svara -   - 9/11-18 11:22 -


Bertil Rosenius

Svar till Nisse.

Så rätt! Det viktigt att vi vågar gå på djupet med verklig synd och vågar se på oss själva - inte bara på ytan. Gränsen mellan efterföljelse och fariseism är smal och för mycket skämmer ofta allt.

På 60-talet fanns de som vända på rullbanden med Beatles musik och spelade låtarna baklänges. Det gick då inte att utesluta att vissa ord i deras texter kunde antydde en hemliga tillbedjan av satan.

I bland undrar jag om det finns ngt som heter hypokondri också inom det andliga. Faran med detta skulle då bli att man inte upptäcker den verkliga faran.

Svara -   - 9/11-18 11:22 -


Stefan Jonasson

*Andlig hypokondri* den var bra... Det kan väl aldrig vara fel att dansa.... Supa knarka skvallra förtala.. Döma sin nästa.. Det är något som en troende inte bör göra.. Det är en bra regel.. Och begå äktenskaps brott....

Svara -   - 9/11-18 16:41 -


Stefan Jonasson

Jag tror att man kan vara ganska lagisk mot sig själv och vara noga med sitt uppförande.. Om man gör det av kärlek och vördnad för JESUS.. men man bör inte gå omkring och kräva det av sina medtroende.. Alla har sin egen väg med GUD.. beträffande rädslan för demoner och onda andar.. Talar kolosser brevet om att:2:13-14 om hur GUD har aväpnat och gjort makterna hjälplösa... Genom triumfen på korset.. Åklagaren kom inför GUD då sa HERREN har du lagt märke till min tjänare Job på jorden 🌏 finns ingen som är så from och rättsinnnig, ingen som så fruktar GUD och undviker det onda..den onde käftar emot GUD och fortsätter att anklaga... Och påstår att Job bara fjäskar för GUD.. på samma sätt fortsätter han idag trots stt han är besegrad.. Uppenbarelse boken 12:10-12.... Ty våra bröders åklagare har blivit nerkastad, HAN SOM DAG OCH NATT ANKLAGADE DEM INFÖR VÅR GUD... OCH DOM ÖVERVANN HONOM GENOM *LAMMETS BLOD (det fullbordade försonings offret) sitt vittnesbörd ord (vår bekännelse) och att inte dra sig undan döden(att veta att döden är en vinst) som Paulus säger... Inför korsets realitet och det fullbordade verket.. Och vår bekännelse att all vår synd är försonad på korset.. Trots våra tillkortakommanden.. Inför den tron kan det onda inte röra oss och måste underkuva sig under kyrkans bekännelse.. Segern är vår.. Den som segrar skall jag göra till en pelare i GUDS tempel på honom skall jag skriva min GUDS NAMN OCHNAMNET PÅ MIN GUDS STAD.

Svara -   - 9/11-18 17:25 -


Leif

Svar till Bertil Rosenius.

Ibland undrar jag om det finns ngt som heter hypokondri också inom det andliga.

Ja, det skulle man nog kunna kalla den politiska hysteri och orosstämning som vissa troende har piskat upp det senaste halvåret, där passar förmodligen den andliga analysen som handen i handsken.

Svara -   - 9/11-18 18:11 -


Tomas N

Svar till Stefan Jonasson .

Stefan

När det gäller frihet och helgelse så är det centrala inte rädsla för ondskans makter utan frustration över ofullkomlighet och förekomst av dålig frukt och dåliga fästen som leder till dåliga vanor på denna sidan av frälsningen,korset,blodets försoning och dopet

Ingen som är kristen på riktigt jobbar för åklagaren och söker efter fel på andra atta anklaga dem för. Å andra sidan så skall ingen kristen heller ta lätt på ifall man har dålig frukt som faktiskt skadar andra kristna ,hindrar dem eller har en negativ påverkan i den kristna gemenskapen. Vi skall inte vara perfektionister på ett negativt sätt eller lagiska,men älskar vi inte Guds rike och vill se det växa

Jesus drev ut demoner som ett exempel för oss och det står i Markus 16 att dessa tecken skall följa Jesu lärjungar.

Kolosserbrevet är ett exempel på där det fullbordade verket beskrivs och det är i himmelens domstol tydligt vems auktoritet som gäller.

I mina ögon så är det med tanke på hur vnligt det är med kristna som behöver befrielse helt enkelt så att demoner är att betrakta som squatters. De är desperata att ta sin boning i människor och gör så även i kristnas liv genom luckor och öppna dörrar som vi har i våra liv där de har laglig rätt,eller så är de helt enkelt opportunister och tar chansen. Matteus 12 :44 visar också att andarna anser sig ha rätten till den männsika de bott i.

Att driva ut onda andar är att verkställa den vräkningsorder som troende människor har rätt till enligt Guds löfte. Men vi behöver också omvända oss och bryta all laglig rätt till satan. Vi ger honom laglig rätt genom praktiserad synd,men det finns andra mera orättvisa ingångar såsom trauman och generationssaker. Djävulen spelar inte juste,men Jesu blod ,namn och löfte triumferar alltid mörkret och driver det på flykt även om det ibland måste kombineras med praktiska handlingar.

Johannes 14 :30 säger "Denne världen furste kommer snart,men han har ingen del i mig" Jesus var perfekt,vi strävar i den här bemärkelsen efter perfektion,men når den aldrig.

1 Johannes .5-10 är motsägelsefull men bekriver denna verklighet av ofullkomlighet,men strävan efter Jesus perfektion och hur det blir möjligt

Den som sonen gör fri är verkligen fri,det är ett löfte. Om man inte är fri på vissa områden så skall inte missnöjet riktas mot andra kristna som vittnar om det även om detta måste göras i kärlek. Missnöjet skall leda till att gå dit där friheten finns.

Om någon blir fri endast genom att söka Guds ansikte ,läsa ordet och tillbedjan så är det fantastiskt och bra,men man skall inte vara rädd för att det behövs hjälp av syskon och praktisera även det Jesus gjorde.

När det gäller den andliga striden så är den väldigt verklig särskilt när det gäller olika planteringar och ministrys där Guds rike bryter fram och räddar nya människor.

Men Jesus gav oss makten att binda och lösa i enighet med Guds vilja och för evangeliets skull.

Djävulen är lagligt sätt besegrad och vi har auktoritet ,men vi behöver applicera den och han har inte gått på semester utan motarbetar Gud och människor ända till slutet.

Kristna som inte förstår och använder denna auktoritet riskera att bli lurade hela tiden tyvärr.

Och som jag sagt tidigare. Det är den bibliska standarden som gäller och den som bär god frukt. Främst med exempel från Apostlagärningarna och framåt där Jesus var upstånden och anden utgjuten. Inte olika moderna exempel på där andliga saker missförståtts och praktiserats på fel sätt.

Guds rike kommer till nya människor genom det enkla men revolutionerande arbete att dela evangeliet,älska människor ,be för sjuka,driva ut demoner och undervisa människor så att de växer som Guds barn.

Ljuset har kommit till världen och mörkret har inte övervunnit det(Johannes 1:5)

Mörktret kan inte övervinna ljuset,men vi människor måste låta vår kropp och själ vara överlåtna till ljuset,annars ges en möjlighet för mörkret. Vi har frihet och ansvar för våra liv ,tankar och handlingar

Svara -   - 10/11-18 11:07 -


Stefan Jonasson

Doktrinen om demoner och exorsism har förvrängts av av framgångs teologer som säger att allt mänskligt lidande och problem beror på onda andar... Det måste finnas en balans och urskiljning... Doktrinen om att en pånyttfödd människa kan bli besatt av en demon.. Finner inget stöd i skriften vi talar om frälsta människor som har fått den HELIGE ANDEN som ett sigill till förlossningens dag.. Se apostlagärningarna.. Paulus drev ut en spådoms ande ur en ofrälst kvinna... när Petrus konfronterade simon trollkarlen som kommit till tro sa han inte att det var en demon och utförde exorsism utan att han var uppfylld av bitter galla.. Giftig bitterhet han uppmanades att be GUD om syndernas förlåtelse och vända om från det han gjorde... Jag kan inte finna någon frälst person i apg som behövde någon exorsism... DEN HELIGE ANDEN som bor i en troende kan inte dela plats med en ond ande... Det finns ett exempel i 1kor 5 om en man som som riktigt hade halkat dit på en rejäl synd som inte ens var tillåtet enligt romersk lag och sed.. Han blev överlämnad åt Satan till köttets fördärv för att tuktas för att att anden skall bli frälst på vår HERRES dag.. Alltså han blev tuktad av GUD för att han skulle vakna upp och vända om.. Det är antagligen samma man som det talas om i 2 korinter brevet 2:5-11.. Om en viss person orsakat sorg.... Det räcker med den bestraffning han fått av de flesta nu bör ni istället förlåta och trösta honom så att han inte går under i sin djupa bedrövelse..... Den som ni förlåter förlåter och jag... Inför KRISTI ANSIKTE för att vi inte ska bli överlistade av satan hans avsikter(design) känner vi väl till.

Svara -   - 10/11-18 16:37 -


Leif

Svar till Stefan Jonasson .

Jag vet personligen om en kristen som någongång på 60-70 talet blev frälst. Den pastorn som ledde samlingarna på den tiden var mycket profetisk och en kraftfull predikant. Under ett möte så var den nyfrälste framme och pastorn drev verkligen ut onda andar ur denne. Folket runtomkring såg med egna ögon denna kamp av skrik och vridningar. När pastorn var klar säger han till vissa närstående att han lyckades driva ut sex stycken onda andar, men! En av dem blev kvar, den sjunde, och vägrade lämna.

Personen som hade haft de onda andarna levde sedan med i den kristna gemenskapen, sjöng lovsånger och spelade med i musiken och utstrålade alltsomoftast glädje med halleluja, frid och fröjd.

Åren gick något och senare visade sig att pastorn på den tiden hade haft alldeles rätt. Han var inte kvar längre, men de onda sidorna som dolts under lång tid visade sig mycket tydligt så småningom återigen. Lögner med raseriutbrott och t.o.m mordhot blev resultat av att inte alla andar blev bortkörda. Alkohol kom med i bilden, skilsmässa och mycket av tragiskt elände blev frukten under lång tid.

Sen kan man ju alltid fundera över om denne någongång blev frälst eller ej, men av mycket att döma så tror jag ändå att så var fallet.

Svara -   - 10/11-18 17:12 -


Stefan Jonasson

Det är vad som skriften säger om detta ämne.. Inte vad som sker under extatiska möten det har funnits så mycket ande utdrivande.. På vissa tros förkunnelse möten.. Ibland blir det överdrivet.. När en människa blir frälst flyttar DEN HELIGE ANDEN in i den människan och alla demoner måste underordna sig GUD och lämna.. Vår synda natur blir kvar den blir vi inte av med förrän vi lämnar jordelivet.. Den har gamla vanor och bindningar till synden.. Sargad och traumatiserade av det vi gått igenom i livet oförrätter bitterhet osv.. Men GUD påbörjar en helande process alltefersom vi överlåter oss till honom.. Och med hjälp av dom troende syskonen som i Kärlek utövar sina nådegåvor genom den HELIGE ANDENS ledning *ord av visdom*ord av kunskap*tro*gåvan att bota sjuka(även själsliga sjukdomar) kraftgärningar*profetera(förmedla skriftens ord i DEN HELIGE ANDENS LJUS) skilja mellan andar tala olika tungor(språk) uttydda.. Där finns befrielse helande och upprättelse i KRISTI KROPP... Den rätta doktrinen om detta ämne är att samtidigt som man blir frälst försvinner alla demoner ur den frälste... Men dom kan utifrån fresta.. Anklaga.. Göra oss missmodiga.. Få oss att leva ut våra synder som vi varit bundna av.. Men dom kan aldrig röra vår frälsning eller rycka bort oss från GUDS KÄRLEK I KRISTUS JESUS.. satan och hans demoner har blivit aväpnade genom triumfen på korset när GUD strök ut skuldebrevet och naglade fast det på korset...

Svara -   - 10/11-18 17:52 -


Leif

Svar till Stefan Jonasson .

Det är vad som skriften säger om detta ämne..

Skriften är just mycket tydlig med att onda andar skall drivas ut. Att det är ovanligt ibland oss idag har ju gjort att vi ser med förskräckelse och oförstående på de sammanhang där sådant sker eller har skett, vi tillhör ju lagomfolket!
Det jag talade om var en helt normal och friskt fungerande pingstförsamling, inget speciellt extatiskt utan en härlig och mycket balanserad och kärleksfull församling på den tiden.
Jag har emellanåt också tänkt som du om att de onda andarna borde försvinna helt när någon får den Helige Ande inneboende men ser dock inte detta tydligt i skriften.
Jag är alldeles övertygad om att det allra oftast är så men inte helt övertygad om att det alltid är så?
Visa gärna några ställen broder!

Svara -   - 10/11-18 20:56 -


Stefan Jonasson

Jag är övertygad om att en pånyttfödd människa inte kan bli besatt av en ond ande.... Den doktrinen öppnar ju för att skapa fruktan hos människor som har psykiska problem.. det stämmer inte.. Dom som förespråkar demon utdrivning av en frälst människa sådana förkunnare är det något fel på det blir ju en fin show när man får tag på en svag människa människa med psykiska problem som man kan göra exorsism på... När det inte handlar om onda andar det är kränkande och kan skada ännu mer speciellt när fruktan för att demonerna ska komma tillbaks... JESUS sa till fariseerna ni förolämpar mig när ni säger att jag har en ond ande.. Den HELIGE ANDEN och en demon kan inte dela boning så enkelt är det.. JESUS säger Joh 14:23 om någon älskar mig håller han fast vid mitt ord, och min fader skall älska honom OCH VI SKALL KOMMA OCH TA VÅR BONING I HONOM.................. Ef 1:13........ sedan ni kommit till tro har, tagit emot DEN HELIGE ANDE som ett sigill.. Det är bara att läsa apostlagärningarna inte ett tillfälle nämns det om att utöver att komma till tro och döpas behövs det någon exorsism.. GUD påbörjar helandet i vår själ den stund vi blir ett GUDS barn för en del går det fort och en del tar det längre tid.. En ofrälst människa som allt för mycket ger ondskan plats kan tillslut bli besatt av demoner som tar över... Men en frälst människa är skyddad av GUD och den onde kan inte röra oss... *1joh 5:18 vi vet att ingen som är född av GUD syndar HAN SOM ÄR FÖDD AV GUD skyddar (bevarar) honom så att den onde inte kan röra honom... Hittar du ett enda ställe i nya testamentet där man måste utföra exorsism utöver att någon kommit till tro och döpt sig för att man ska bli frälst.. Den doktrinen kan leda till vilka tokigheter som helst... Den som tror och blir döpt skall varda frälst..

Svara -   - 10/11-18 22:16 -


Leif

Svar till Stefan Jonasson .

Jag säger inte emot dig Stefan, jag blir däremot heller inte helt överbevisad av det du lyfter fram och det du säger. Sen att du tar till ordet exorscism för att förstärka det hela gör mig ännu mindre övertygad. Jag tror att onda andar och psykisk sjukdom har mycket mer samband än vad dagens psykvetenskap och läkarkårer tycker, även om jag också vet att överdrifter har försiggått genom historien.

Men, frågan handlar ju nu mest om frälsta med onda andar och jag är i detta fall alltså mer oviss än vad du tycks vara... Jag säger inte att jag vet, men däremot att jag vet om någon som absolut skulle kunnat passa in och det gör mig lite kluven i detta fall.

Svara -   - 10/11-18 22:40 -


Leif

Svar till Stefan Jonasson .

Vi kan ju också tänka på att också Judas Iskariot faktiskt först var en av Jesu lärjungar som t.o.m blev kallad av Jesus till att bli en apostel utrustad med Guds makt för att driva ut sjukdomar och onda andar.

Jesus kallade till sig sina tolv lärjungar och gav dem makt att driva ut orena andar och att bota alla slags sjukdomar och krämpor. Detta är namnen på de tolv apostlarna: först Simon, som kallas Petrus, och hans bror Andreas, vidare Jakob, Sebedeus son, och hans bror Johannes, Filippus och Bartolomeus, Thomas och Matteus, publikanen, Jakob, Alfeus son, och Taddeus, Simon ivraren och Judas Iskariot, han som skulle förråda honom. Dessa tolv sände Jesus ut, och han befallde dem: "Gå inte in på hedningarnas område eller in i någon samaritisk stad. Gå i stället till de förlorade fåren av Israels hus. Och där ni går fram skall ni predika: Himmelriket är nu här. Bota sjuka, uppväck döda, gör spetälska rena och driv ut onda andar. Det ni har fått som gåva, ge det som gåva.

Matteusevangeliet 10:1‭-‬8

Jag säger inte att Judas var frälst här men han hade ändå Guds makt över till att bota och driva ut det onda vid denna tidpunkt av sitt liv, och det är ju det som gör det så svårt. Här driver en människa enligt skriften utsänd av Gud ut onda andar och botar sjuka men blir senare besatt av satan.

Han såg hela tiden ut att vara frälst men var förmodligen aldrig det. Jag tror inte någon av Jesu lärjungar trodde att Judas var benägen till att vara en förrädare, de trodde nog hela tiden på högsta allvar att han absolut var en av de frälsta, han som hade botat sjuka m.m...

Svara -   - 10/11-18 23:01 -


Stefan Jonasson

Det är inte så att vi argumenterar mot varandra vi bara diskuterar ett ämne som är kontroversiellt.. Det är bra att vi kan föra fram detta spörsmål i ljuset.. Vi som troende har ju olika synsätt på diverse teologiska spörsmål utifrån dom livs erfarenheter vi har.. Pga av mitt förflutna som narkoman har jag sett mycket demoniska saker och psykiskt sjuka människor och även mycket ondska... Det behövs kraft från GUD och vishet för att ta sig an denna fruktansvärda nöd som finns.. JESUS har kommit och kyrkan är hans verktyg på jorden 🌏 jesaja 61 HERRENS, HERRENS ANDE ÄR ÖVER MIG TY HAN HAR SMORT MIG TILL ATT PREDIKA GLÄDJENS BUDSKAP FÖR DOM ÖDMJUKA. HAN HAR SÄNT MIG ATT FÖRBINDA DEM SOM HAR ETT FÖRKROSSAT HJÄRTA,, ATT ROPA UT FRIHET FÖR DE FÅNGNA OCH BEFRIELSE FÖR DE BUNDNA.. ETT NÅDENS ÅR FRÅN HERREN... guds välsignelse och frid..

Svara -   - 10/11-18 23:05 -


Stefan Jonasson

Jag har också tänkt mycket på judas dilemmat JESUS sa har jag inte utvalt er likväl är en av er en djävul.. Svårt att förstå.. En sak som höjer JESUS över allt mänskligt beteende att han kallade förädaren min vän som jag delade mitt bröd med.. Och utgav sig helt för honom och älskade honom.. Så hade inte en av oss kunnat göra..

Svara -   - 10/11-18 23:15 -


Leif

Svar till Stefan Jonasson .

Visst, det är bara Jesus som förmådde att älska även Judas, fast Han visste Judas inställning och falskhet. Ibland tänker jag att det med Judas kanske också är förebild på att det även nu finns liknande kallade predikanter, lärjungar och kanske t.o.m apostlar eftersom det ju står att en del hade botat sjuka och drivit ut andar i Jesu namn o.s.v, ja ämnet är nog inte så jätte solklart och enkelt alla ggr.

Jag har som du också nyttjat lite droger en gång i tiden, vilket också höll på att ta livet av mig många ggr, även om jag inte var den tyngsta av narkomaner och alkoholister så upplevde jag ändå både det ena och det andra i form av hallucinationer och galenskap, men Jesus löste också mig

Jesu frid älskade broder...

Svara -   - 11/11-18 16:56 -


Tomas N

En kommentar till Stefan

Det finns ingen skam i att ha demoner. Skammen som finns i att göra synd eller onda handlingar eller att lida av mental ohälsa är tillräcklig börda för den som bär på den.

Människor och särskilt kristna bör behandla sådan mänsklig svaghet med människorespekt och ödmjukhet. Fast det förekommer ju att människor dömer hårt och går fiendens ärenden,för han försöker ju alltid slå på den som ligger.

Då det idag är mera utbrett än någonsin med mental ohälsa ,diagnoser och medicinering,men även ett större utbud än någonsin av olika lockelser att fastna i,men också isolering p g a en alltmer tekniskt avancerat samhälle ,så är det fler och fler kristna som börjat praktisera befrielse som en utökad del av förbön,helande och själavård.Behovet är väldigt stort idag med hjälp på dessa områden

Om man p g a erfarenheter av överdrivet och felaktigt praktiserande av befrielse försöker teologiskt deklarera att kristna inte kan ha demoner ,så riskerar man att döma alla dessa till ett miserabelt liv,medicinering och ofrihet.

Det finns i en sund kristen gemenskap ingen skam i att vara ansatt av andligt mörker. Vi skall bekänna våra synder så öppet vi kan i en kristen gemenskap och bära varandras bördor. Man skall inte leta efter demoner,men vara praktisk lagd.

Syftet och målet måste vara att stötta och hjälpa varandra i att växa i Kristuslikhet på ett praktiskt sätt som är varken lagiskt,dömande eller liberalt och tolerant mot synd.

Har man blivit allvarligt sårad så bär man lätt på en bitterhet som smittar av sig till andra och det bör man ha med sig i åtanke eftersom vi skall ha omsorg om att andra skall växa i kunskap och lärjungaskap.

Till Leif angående dina teorier om Judas.

Vi vet väl inte så mycket om honom ifall Jesu visste från dag 1 att han var förrädare. Förrädaren i Judas visar sig vid den krossade alabasterflaskan och Nardusoljan,men det var ju alldeles innan slutet på Jesu liv och ministry.

Jag anar att du syftar på bibeltexten att " många skall säga på den dagen.gjorde inte vi kraftgärningar i ditt namn och drev ut andar i ditt namn?

Jag tror att denna text är missförstådd och leder nästan till att folk tror det är bättre att inte ha några kraftgärningar alls eller driva ut demoner.

Nyckeln ligger skule jag tro i att som Paulus skriver om att Judarna kände till religiositet och att det var mycket vanligare och större risk där och på den tiden att folk använde sig av namnet Jesus för att göra kraftgärningar,men inte kände Jesus.

Kraftgärningar och kärlek behövs båda och det är så Guds rike utbreds. Idag vill ju de flesta inte ens befatta sig med religion,medans på den tiden var religion en självklar maktfaktor.

Jag har själv stött på denna skeptiscism och rädsla för olika kraftgärningar och speciellt att driva ut demoner. . Man skall inte vars så rädd för vad folk skall säga eller för att göra fel. Men det man gör i ministry skall vara fött av Gud och göras i kärlek.

Att befria en broder eller syster från demoner är en stor kärlekshandling,vilket också manifesteras i den jublande glädje som infinner sig hos den som fått en nyfunnen frihet

Svara -   - 12/11-18 22:08 -


Stefan Jonasson

Det var hemskt vad envist denna falska doktrin var.. Försök att förstå.. .endast det vill jag veta :tog ni emot ANDEN genom att lyssna i tro gal:3:2 TRONS ANDE den människa som lyssnar på budskapet om JESUS hur han dog på korset för våra synder och uppstod från det döda och börjar tro honom(FADERN) som sänt JESUS... JOH 5:24 AMEN AMEN (helt absolut säkert) den som hör mitt ord(budskap) och tror honom som sänt mig, HAN HAR EVIGT LIV OCH KOMMER INTE UNDER DOMEN(blir inte dömd för sina synder) UTAN HAR ÖVERGÅTT FRÅN DÖDEN TILL LIVET.. när man öppnar sitt hjärta inför denna andliga sanningen tar GUD DEN HELIGE ANDEN sin boning i den människa i frälsnings ögonblicket och hon blir en ny skapelse ett GUDS BARN helgad åt GUD (Tagen ur mörkrets rike och insatt i GUDS RIKE) DEN HELIGE ANDEN är ingen vindflöjel som flyttar på sig och ger plats åt en ond ande... Vår gamla natur är fortfarande kvar och vi får kämpa med den tills vi lämnar detta jordelivet.. Och vi kommer till himlen dit synden inte når... Vår själs frälsning... Våra själar är fortfarande bundna av synden vår vilja är kluven.. Men GUD har börjat helande processen.. Vår själ har sår.. Besvikelser och onda minnen skuld medvetenhet.. Bindningar till vanemässiga synder.. Vi faller och reser oss.. Och lär oss att lita på GUD.. KORSET är vår seger därför att genom triumfen på korset har GUD aväpnat alla furstar och väldigheter... Satan har förlorat den själ han bundit.. Vi är korsfästa med KRISTUS(processen) en död man kan inte dömas för sina synder(det oundvikliga slutet för vår synda natur)... Satan har makt att fresta oss.. Plåga oss med lögnens andemakter utifrån.. Men han kan aldrig besätta en frälst människa eller bli kvar när DEN HELIGE ANDEN flyttat in... Ande utdrivning har ingen plats i själa vård med en frälst människa..JESUS sa till fariseerna som anklagade honom för att ha en ond ande ni förolämpar mig...* Men om du vill använda demon utdrivning när du hjälper nyfrälsta människor fortsätt med det då om du tycker det är rätt.. Det känns säkert häftigt att ha sån power och befalla demoner.... Och kunna befria människor utan att lägga ner sitt liv I tjänande kärlek.. Bara utala en besvärjelse som löser alla mänskliga problem... Nu börjar det kanske bli för mycket slutar nu.. Det finns säkert någon Annan som kan tillrättavisa denna avart i doktrinen om sjäa vård och demonutdrivning.. Jag orkar inte mer...

Svara -   - 12/11-18 23:33 -


Stefan Jonasson

Jag kanske låter dogmatiskt och som talar så hårt mot detta.. Det är inget personligt.. Jag vet inte allt men jag har varit med ett tag och gjort många misstag.. Och misslyckande i livet.. Har varit i många sammanhang och sett många sjuka avarter av trosutövning... Det gör mig irriterad och ledsen...

Svara -   - 13/11-18 00:07 -


Leif

Svar till Stefan Jonasson .

Jag håller med dig om att avarter finns Stefan, men det behöver inte betyda att allt är fel. Det finns alltid avarter av alla möjliga slag. Jag har upplevt att det finns rädsla och oförståelse ibland oss angående detta och rädslan är inte heller av godo. Kärleken driver ut rädsla. Nu säger jag något som kan få någon att reagera, men så tror jag. Att Guds Helige Ande, när Han flyttar in i en som blir pånyttfödd, då flyttar den Helige Ande in i människans ande, likt det när en spermie flyttar in i ägget hos kvinnan. Där blir pånyttfödelsens mirakel ett faktum.

Där inne kan aldrig en ond demon eller ande bo när de besitter en människa, de bor i så fall inuti kroppen någonstans men inte så långt in som i en människas ande, där tror jag endast Gud kan bo och växa som Paulus säger, att Kristus lever och växer inom oss.

Svara -   - 13/11-18 06:22 -


Tomas N

Svar till Leif.

Bra skrivet Leif!

Anden tillhör Gud och Helige Ande när den flyttar in delar inte plats med annat.

Men själen och kroppen är organiska platser som är utsatt för samma livskamp som övriga skapelsen.

Jeremia säger att hjärtat är sjukt och det var verkligen så hos ett folk som vände sig bort från Gud.

David uppmanar sitt eget hjärta och själ att komma närmare Gud,så det är uppenbarligen en kamp.

Bibeln talar om ett själens ankare,vilket Den helige ande kan ses som. Vi har inom oss ett säkert fäste,men delar av oss kräver en daglig och livslång överlåtelse.

Guds rike är ordet men framförallt i kraft och med de frukter som blir synliga.

Apostlagärningarna vittnar inte lika mycket om demonutdrivning som Jesus egna miniatyr. Men det är fullt av mirakel och det är svårt att skilja på olika kraftgärningar och därför inte rekommenderat att ta bort onda andars påverkan.

Efesierbrevet pratar om tre olika nivåer i det onda riket som står emot Guds rike och det lägsta skiktet är de som konkret på mänsklig nivå och som vi brottas med vare sig vi vet det eller inte.

Tyvärr så lyckas den onde använda misstag som gjorts av Guds folk genom tiderna genom att använda de som hamnat i kläm emot Guds rike i senare skeenden.

Men Guds rike består och bryter fram ändå och Gud reser upp nya generationer och t o m stenar för att göra Hans vilja om så behövs. Och det finns alltid nåd för den som omvänder sig.

Svara -   - 13/11-18 07:24 -


Stefan Jonasson

Det var en klok broder som sa det är ett mirakel att kyrkan finns kvar efter 2000år trots sin personal.. GUDS verk.. GUDS NÅD....

Svara -   - 13/11-18 09:32 -


Din kommentar

Första gången du skriver måste ditt namn och mejl godkännas.


Kom ihåg mig?



Tungotalet och uttydning

Christer Åberg talar och sjunger om Jesus. I det här programmet tar han bland annat upp vad tungotalet och uttydning är för någonting.

0

Läs allt!


69-åring vill byta åldern till 49

69-åring vill byta åldern till 49

Bild: Dagen. 

Den 69-årige Emile Ratelband i Nederländerna vill få sin juridiska ålder nersatt till 49 år.

6

Läs allt!


Himlen TV7 intervjuar Christer Åberg

Christer är en känd bloggare bland både kristna och icke-kristna i Sverige. Han erbjuder Jesus som svar på aktuella samhälleliga och personliga problem. Programledare är Daniela Persin.

3

Läs allt!


”Jesus Kristus frälste mig från 27 års homosexualitet”

Davids starka vittnesbörd om hur han blev frälst och räddad av Jesus från 27 års homosexualitet. Svensk text. 

- Mitt namn är David, jag är 44 år gammal, och det här är ett vittnesbörd om hur Jesus Kristus räddade mig från tjugosju år av homosexualitet. Jag talar i kärlek.

1

Läs allt!


Tommy Dahlman intervjuar Christer Åberg i Kanal 10

Tommy Dahlman intervjuar Christer Åberg i Kanal 10 om hans frus och lille sons död två dagar innan julafton för snart tio år sedan.

2

Läs allt!


Det skall bli ett härligt möte uti skyn

Christer Åberg spelar på sin ukulele och sjunger "Det skall bli ett härligt möte uti skyn! O, hur underbart och stort."

0

Läs allt!


Troendedöparna brändes, dränktes och halshöggs

Många är de som har lidit förföljelse, satts i fängelse och dödats som har praktiserat det bibliska troende-dopet genom nersänkning.

9

Läs allt!


Denne man är farlig, ofrälst och falsk profet


Påve Franciskus.

107

Läs allt!


Dopet: Var, när och hur

Dop i havet

Här ger jag dig några tydliga bibelord på var dopet sker, när det sker och hur.

4

Läs allt!


Främlingen som följde kyrkoherden på vårpromenad

Läsarmejl av nils 

Främlingen som följde kyrkoherden på vårpromenad, sade till slut: Räck Hit Ditt Finger, Här är Mina Händer!

3

Läs allt!


Bedräglig rikedom

Läsarmejl av David B 

11

Läs allt!


Är Bibelns Gud samma som koranens gud?

”De som påstår sig älska, ära och tillbe Gud, gör i själva verket inte det om de inte älskar, ärar och tillber Jesus.”

5

Läs allt!


Europa tillbaka till Gud

Läsarmejl av David B

Europa tillbaka till Gud. David B talar.

2

Läs allt!


Han gifte sig med hologrammet Hatsune Miku

Gifte sig med sitt hologram

Akihiko Kondo håller i en dockversion av hologrammet Hatsune Miku som han gifte sig med. Bildkälla: Facebook.

En 35-årig man i Japan har gift sig med ett hologrom. Bröllopet kostade 160 000 kronor. En docka representerade det kvinnliga dataprogrammet.

19

Läs allt!


Himlen TV7 invigd i Uppsala

Ruben Agnarsson, Martti Ojares, Daniela Persin och Christer Åberg

TV-producent Ruben Agnarsson, grundare och vd Martti Ojares, kanalchef Daniela Persin och Christer Åberg.

Jag var inbjuden till den kristna tv-kanalen Himlen TV7:s studioinvigning i Uppsala.

17

Läs allt!


Nu har det hänt!

Över tusen prenumeranter på Youtubekanalen Apg29nu

Nu har det hänt! Youtubekanalen Apg29.Nu har fått över tusen prenumeranter. Närmare bestämt 1001 stycken!

5

Läs allt!


Jesu trefaldiga världshistoriska seger

Läsarmejl av nils 

Jesu trefaldiga världshistoriska seger, Guds gåva till all världens folk. Det Jesus Kristus utförde genom sin försoning var en oöverträffad Trefaldig Seger! Utmaningen gällde 3 olika områden som Han inför Gud den högste Domaren och inför: Andevärlden måste segra.

5

Läs allt!


Prenumera på Youtubekanalen Apg29.nu

Fortfarande i lager: Christer Åbergs starka bok Den längsta natten

Den längsta natten - 150 kronor

Natten till den 22 december, den natt med flest mörkertimmar 2008, genomlider Christer Åberg Den längsta natten i sitt liv, då han på ett mycket traumatiskt och oväntat sätt mister halva sin familj.

1

Läs allt!


Extra: Christer Åbergs bok fortfarande i lager

Upprop för Christer Åbergs bok Den längsta natten. Och du kan även ge ditt stöd till bloggsajten Apg29.nu.

0

Läs allt!


Platt jord är obibliskt

Platt jord är obibliskt

Läser man Bibeln så ser man tydligt att jorden är rund. Om jorden inte är rund då skulle Jesus ha tagit grundligt miste då han säger att att det både är dag och natt på jorden när han hämtar hem alla de frälsta till himlen.

20

Läs allt!


Ny DVD! Frågor och svar om den yttersta tiden och dess händelser

Av Holger Nilsson 

Ny DVD! Frågor och svar om den yttersta tiden

Du har nu möjlighet att ta del av denna nya DVD om den yttersta tidens händelser.

7

Läs allt!


Christer Åberg friar till Siri

Här friar jag till Siri i direktsändning. Lyssna på svaret!

3

Läs allt!


FN önskar en global regering inom 12 år

Av Mikael Walfridsson 

Agenda 2030 - FN önskar en global regering inom 12 år

Wolfgang Ishinger: ”Vi lever i en tid där den internationella världsordningen kollapsar just nu. I detta vakuum prövar alla för att se hur långt de kan gå. Det finns ett behov av en global regering.”

36

Läs allt!


Be den här bönen om du vill ta emot Jesus och bli frälst

Be den här bönen om du vill ta emot Jesus och bli frälst.

1

Läs allt!


Transpersoner befriade av Guds kärlek

En mycket stark dokumentär om transpersoner som har blivit befriade av Guds kärlek.

5

Läs allt!


Dagens ord

Vecka 47, onsdag 21 november 2018 kl. 09:43

Jesus söker: Helga, Olga!

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? - Be den här bönen:

Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som min Herre och Frälsare. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Jag ber om förlåtelse för alla mina synder. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?
» Ja!

Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv. - Joh 3:16



Dagen intervjuade Christer Åberg om konspirationsteorier

Dagen intervjuade Christer Åberg om konspirationsteorier

Tidningen Dagen. 

Tidningen Dagen har genom Jonatan Sverker intervjuat mig och flera andra om konspirationsteorier och gjort en gedigen sex sidor lång genomarbetad artikel.

19

Läs allt!


Senaste kommentarer


Den första uppståndelsen

Christer Åberg och Reine Jonsson talar talar om den första uppståndelsen i Nässjö närradio.

1

Läs allt!


Den 9 november är årsdagen av Kristallnatten

Den 9 november är årsdagen av Kristallnatten

Den 9 november är det årsdagen av Kristallnatten då Förintelsen av judarna började i Nazityskland 1938.

7

Läs allt!


Dante, 12 år, med Downs syndrom har ett människovärde

Dante, 12 år, med Downs syndrom har ett människovärde

Bild: Expressen. 

Tusentals människor letar efter den 12-årige pojken Dante som har Downs syndrom och som är förvunnen. Detta visar att han har ett stort människovärde!

15

Läs allt!


Är det Bildas uppgift att stå bakom danskurser och yoga?

Av Holger Nilsson 

Är det Bildas uppgift att stå bakom danskurser och kurser i yoga?

Angående Bilda så är deras egen presentation så här: ”Studieförbundet Bilda för kyrka och samhälle, med kortformen Bilda, tidigare med namnet Frikyrkliga studieförbundet, är ett av Sveriges tio studieförbund.”

47

Läs allt!


Dopet i Apostlagärningarna - Del 2

Christer Åberg undervisar om alla bibelställen om dopet i Apostlagärningarna. Del 2.

0

Läs allt!


Dopet i Apostlagärningarna

Christer Åberg undervisar om alla bibelställen om dopet i Apostlagärningarna. Del 1.

0

Läs allt!


16 bibelord om att ta emot Jesus för att bli frälst

Ta emot Jesus

Här listar jag flera bibelord som alla handlar om att ta emot Jesus. Det finns fler bibelord om detta som jag inte har med här. Och alla dessa bibelverser visar att man ska ta emot Jesus!

0

Läs allt!


Bilder från min barndom - Christer Åberg

Fantastiska bilder på Christer Åberg som barn! 

Christer Åberg fotar en ko

Här fotograferar jag en ko med en lådkamera på bondgården jag växte upp. Jag är klädd i trätofflor och i andra konstiga kläder.

7

Läs allt!


Unika dopfilmer

Unika dopfilmer - Studio Apg29 med Christer Åberg. Christer Åberg talar om dopet och visar fantastiska dopfilmer.

2

Läs allt!


7 skillnader mellan Jesus och Muhammed

Islams profet Mohammed, påstod sig predika samma budskap som Jesus. Men här har vi sju skillnader som visar att det inte stämmer! 

7

Läs allt!


Koranen räcker ej för översättare måste använda Bibeln för att stödja Profeten Muhammed

Läsarmejl av nils

Blir upprörd när jag ser hur Islam inte kan klara sig med sin egen Koranen, utan måste blanda in Bibeln, vår Heliga skrift för att försvara sin falska lära! Här följer några exempel.

3

Läs allt!




Apg29 har tusentals bloggartiklar! Gå vidare till fler artiklar:

NÄSTA


STÖD APG29! Bankkonto: 8169-5,303 725 382-4 | Swish: 070 935 66 96 | Paypal: https://www.paypal.me/apg29

Christer Åberg och dottern Desiré.

Denna bloggsajt är skapad och drivs av evangelisten Christer Åberg, 54 år gammal. Christer Åberg blev frälst då han tog emot Jesus som sin Herre för 34 år sedan. Bloggsajten Apg29 har funnits på nätet sedan 2001, alltså 17 år i år. Christer Åberg är en änkeman sedan 2008. Han har en dotter på 12 år, Desiré, som brukar kallas för "Dessan", och en son i himlen, Joel, som skulle ha varit 10 år om han hade levt idag. Allt detta finns att läsa om i boken Den längsta natten. Christer Åberg drivs av att förkunna om Jesus och hur man blir frälst. Det är därför som denna bloggsajt finns till.

Sedan 23:42 2013-08-16 har det varit 453 226 868 sidvisningar på Apg29! Apg29 har just nu 17 021 bloggartiklar, 91 680 kommentarer och 59 954 bönämnen.

Varsågod! Du får kopiera mina artiklar och publicera på din egen blogg eller hemsida om du länkar till sidan du har hämtat det!

MediaCreeper

Apg29 använder cookies. Cookies är en liten fil som lagras i din dator. Detta går att stänga av i din webbläsare.

TA EMOT JESUS!

↑ Upp