Language

Apg29.Nu

Christer Åberg | TV | Bönesidan | Fråga Christer Åberg | Skrivklåda | Chatt | Läsarmejl | Skriv | Media | Info | Sök
REKLAM:
Världen idag

Stöd Apg29 genom att swisha 20 kr till 072 203 63 74. Tack.

Är man frälst om man syndar?

Tron på Jesus frälser, men om man ändå syndar?

Är man frälst om man syndar?

Om man tror på Jesus, har honom som Herren i sitt liv och håller fast vid honom men ändå av en eller annan orsak gör synder, är man då frälst?

Christer ÅbergAv Christer Åberg
måndag 6 juli 2020 02:37

Jesus säger: Om synd, för de tror inte på mig (Joh 16:9). Alltså är det synd att inte tro på Jesus.

Men om man då tar emot Jesus och tror på honom så blir man frälst - Guds barn (Joh 1:12). Min fråga är då:

Om man tror på Jesus, har honom som Herren i sitt liv och håller fast vid honom men ändå av en eller annan orsak gör synder, är man då frälst?

Du som svarar i kommentarerna ska hänvisa till Bibeln med kärlek och nåd! Bråka inte heller med varandra!

Christer Åberg


#Synd #Frälsning


206 kommentarer

16 17 18 »21

x
Susse
fredag, 10 juli 2020 22:20

Den människa som har tro i sista tiden.... ✝️
Ja orkar inte.. Ja tror på Jesus Herrens son o den Heliga anden.
Gud är god!

Svara

x
Susse
fredag, 10 juli 2020 22:49

https://m.youtube.com/watch?v=Ddn4MGaS3N4

Svara

x
Stefan Jonasson svarar Tomas N
fredag, 10 juli 2020 22:50
Tomas N skrev:
Et litet tillägg bara och en tanke.

Några säger att demoner inte kan finnas hos en pånyttfödd och att den Helige ande inte delar tempel med demoner. Okej ,jag tror ju svaret finns i att människan är ande ,kropp och skäl och att i hjärtat/själen finns en hel del som inte är heligt även hos kristna. Men att vi skall jobba på det.

Men tanken jag vill dela med er som läser är denna.

Om nu Helige ande bor i oss,hur reagerar Han då på de synder som vi gör och tillåter oss falla i . Håller Heliga Ande för sin ögon och öron när vi tillåter oss själva att bli berusade,ljuga,eller ta en sexuell överträdelse eller något annat som är stöld eller skvaller eller frosseri,lathet eller oförlåtelse.
Om nu demoner och djävulen är off limits och inte ens relevant hur trivs Helige Ande hos en kristen som tillåter sig själv att falla i synd bara för att livet är jobbigt eller för att Jesus är så snäll och förstående och att vi ju är frälsta trots allt och inte kan förlora detta goda som vi fått.
Kanske man skall fråga Helige Ande vilka porrsiter Han föredrar eller vilka drinkar som smakar bäst eller cigarettmärke. Han bor ju i oss,så det är väl inte mera än rätt?

Gud kan inte se synd eller vara i närheten av den säger Bibeln. Är då Jesus eller Helige Ande av en annan sort.
Eller har vi människor fått uppgiften och verktygen för att avhålla oss och stå emot synden med alla medel?
Nåden och förlåtelsen är väl bara till för när man snubblar ,trots att man försöker göra det rätta

Thomas du har rätt när du säger att GUD Inte kan se tolerera det onda och synden *habackuk 1:3 profeten :varför låter du mig se ondska och hur kan du själv se på sådant elände *1:13 dina ögon är för rena, för att se på detta onda du som inte står ut med att se något orätt*herrens svar till profeten hab 2:4 dom över det onda kommer, men den rättfärdig skall leva av tro... Heb 1:9 du älskar rättfärdighet och hatar orättfärdigheten.. DÄRFÖR, GUD HAR DIN GUD SMORT DIG MED GLÄDJENS OLJA MER ÄN DINA BRÖDER *PS 22*jesaja 53:10 det var HERRENS VILJA att slå honom och låta honom lida när du gör hans liv till skuldoffer... Genom den vedermöda hans själ har utstått får han se(ljus) och bli tillfreds... Försoningen är fullbordad GUD ser JESU FULLBORDADE, försoningsverket synden är redan dömd i JESU KRISTI KROPP på golgata kors...

Svara

x
Stefan Jonasson svarar Stefan Jonasson
fredag, 10 juli 2020 23:01
Stefan Jonasson skrev:
Thomas du har rätt när du säger att GUD Inte kan se tolerera det onda och synden *habackuk 1:3 profeten :varför låter du mig se ondska och hur kan du själv se på sådant elände *1:13 dina ögon är för rena, för att se på detta onda du som inte står ut med att se något orätt*herrens svar till profeten hab 2:4 dom över det onda kommer, men den rättfärdig skall leva av tro... Heb 1:9 du älskar rättfärdighet och hatar orättfärdigheten.. DÄRFÖR, GUD HAR DIN GUD SMORT DIG MED GLÄDJENS OLJA MER ÄN DINA BRÖDER *PS 22*jesaja 53:10 det var HERRENS VILJA att slå honom och låta honom lida när du gör hans liv till skuldoffer... Genom den vedermöda hans själ har utstått får han se(ljus) och bli tillfreds... Försoningen är fullbordad GUD ser JESU FULLBORDADE, försoningsverket synden är redan dömd i JESU KRISTI KROPP på golgata kors...

Jag förstår din iver för helgade kristna och kyrkotukt.. Men jag måste säga att det du säger osar av lagiskhet och fördömande, det är GUDS NÅD Som är kraften till omvändelse och ett helgat liv *2 Tim 2:1*.. Lagen kom genom Moses men nåden och sanningen kom genom JESUS KRISTUS... Av hans fullhet har vi alla fått nåd och åter nåd.. Nåd utöver nåd..

Svara

x
Susse
fredag, 10 juli 2020 23:06

https://m.youtube.com/watch?v=TLV4_xaYynY&list=RDF-YOTJoKz_o&index=7&fbclid=IwAR2wQheXKmgfM54k7AQPzKwiInO3MSTeYQtHXS2Pb3KjTF3EtTb-5yqDbfc

Svara

x
Stefan Jonasson svarar Susse
lördag, 11 juli 2020 00:12
Susse skrev:
https://m.youtube.com/watch?v=TLV4_xaYynY&list=RDF-YOTJoKz_o&index=7&fbclid=IwAR2wQheXKmgfM54k7AQPzKwiInO3MSTeYQtHXS2Pb3KjTF3EtTb-5yqDbfc

Jag gillar också den låten man liksom känner igen sig..

Svara

x
Tomas N svarar Stefan Jonasson
lördag, 11 juli 2020 08:09
Stefan Jonasson skrev:
Jag förstår din iver för helgade kristna och kyrkotukt.. Men jag måste säga att det du säger osar av lagiskhet och fördömande, det är GUDS NÅD Som är kraften till omvändelse och ett helgat liv *2 Tim 2:1*.. Lagen kom genom Moses men nåden och sanningen kom genom JESUS KRISTUS... Av hans fullhet har vi alla fått nåd och åter nåd.. Nåd utöver nåd..

Jag framstår som lagisk. Men det är ju oundvikligt i en miljö och ett land där majoriteten inte fått höra något annat än Guds nåd och kärlek.
Jag har sett och ser hur kristna blir lurade hela tiden av fienden just för att inga herdar har undervisat och fostrat flocken till en disciplin som leder till fasthet i den kristna tron.
Jag lever under samma förutsättningar som ni andra och är helt beroende av Guds nåd . Men tar allt som bibeln undervisar om på allvar.
Nu gör ni förstås också det,men skillnaden ligger i vilken undervisning och evangelium man hört.
Vi fortsätter och siktar på ett gott slut och att göra det bästa av den tiden vi fått här.
Frid!

Svara

x
Lillibeth svarar Stefan Jonasson
lördag, 11 juli 2020 10:24
Stefan Jonasson skrev:
Jag förstår din iver för helgade kristna och kyrkotukt.. Men jag måste säga att det du säger osar av lagiskhet och fördömande, det är GUDS NÅD Som är kraften till omvändelse och ett helgat liv *2 Tim 2:1*.. Lagen kom genom Moses men nåden och sanningen kom genom JESUS KRISTUS... Av hans fullhet har vi alla fått nåd och åter nåd.. Nåd utöver nåd..

Det är nåden som gäller.
Vi kan inte gå omkring med svarta lampan och söka efter en synd som vi inte vet att vi gjort. Är det en synd vi vet så får vi komma till Jesus och be om förlåtelse om och om igen.
Vissa synder tex porrsiter kan för vissa vara svåra att släppa. Då kämpar man,Gud vet hjärtat, och så faller man. Satan hatar, om man då kommer till Jesus och ber om förlåtelse. Vi ska inte gå Satans ärende.
Den största synden, förutom alla dessa otaliga synder hit och dit, är att inte söka kontakten med Jesus och missa målet. Vi ska hålla oss nära Jesus och då vill vi inte hålla på med porren som denna industri tjänar mängder av pengar på, t.ex.
Det är ett evigt tjaffsande om detta. Ingen är syndfri och kommer inte så att vara, endast Jesus.
Faller du inte på det ena så faller du på det andra.
Vilka män har inte tittat trånande efter en attraktiv kvinna så säg???
Har ni genast bett om förlåtelse???
Nu riktar jag inte denna fråga specifikt till dig Stefan, utan allmänt.
Det är bra om vi kan komma vidare och inte hela tiden fasstna i diskussion som en gammal LP-skiva,samma spår och samma spår.

Svara

x
Tomas N
lördag, 11 juli 2020 10:45

Tänk om fler skulle se att synda som att tjäna och tillbe den onde,för det är ju ytterst sett vad det handlar om.
Om man är gift med en person ,men dagligen är otrogen med en annan är väl inte så bra.
Så tror jag Gud ser på människan och synden.
Han förstår vår svaghet,men vi är ibland lika otrogna som Israels barn var alltför ofta och som profeterna skriver om

Svara

x
Lillibeth svarar Tomas N
lördag, 11 juli 2020 11:41
Tomas N skrev:
Tänk om fler skulle se att synda som att tjäna och tillbe den onde,för det är ju ytterst sett vad det handlar om.
Om man är gift med en person ,men dagligen är otrogen med en annan är väl inte så bra.
Så tror jag Gud ser på människan och synden.
Han förstår vår svaghet,men vi är ibland lika otrogna som Israels barn var alltför ofta och som profeterna skriver om

Jo visst, men vi faller ju hela tiden. Det är väl det helgelse handlar om att bli lik Jesus,eller en strävan efter det.
Det kan säkert vara svårt via en sida så här att säga att du är fel och du gör rätt.
Omvändelse är det väsentliga, OMVÄNDELSE FRÅN VAD?, jo ett liv utan Jesus.
Precis som Stefan skriver "det är GUDS NÅD Som är kraften till omvändelse och ett helgat liv *2 Tim 2:1*.. Lagen kom genom Moses men nåden och sanningen kom genom JESUS KRISTUS".
Sedan har jag också hört detta med "kärleken" "vi ska vara så snälla och goa, gull gull gulliligull" till leda. Endast på kärleksfulla gulligull kommer man inte i närheten av Herren Jesus.
Det är genom omvändelse till Jesus och ordet.
Som du skriver är det stora brister i förkunnelsen idag. Hela ordet är av betydelse men genom att Gud sände sin son Jesus och han tog på sig synden på korset och uppstod på tredje dagen har vi en ,OM VI VILL,har vi en återupprättad kontakt genom Jesus till Fadern.
Likväl faller vi hela tiden i så synder hit och dit och får upprättelse genom att gå tillbaka till Jeusu.
Eller finns det någon som inte syndar, så säg.

Jesus är Vägen, Sanningen och lLivet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig säger Jesus.
Finns alltså ingen genväg.

Svara

16 17 18 »21

Första gången du skriver måste ditt namn och mejl godkännas.


Kom ihåg mig?

Din kommentar kan deletas om den inte passar in på Apg29 vilket sidans grundare har ensam rätt att besluta om och som inte kan ifrågasättas. Exempelvis blir trollande, hat, förlöjligande, villoläror, pseudodebatt och olagligheter deletade och skribenten kan bli satt i modereringskön. Hittar du kommentarer som inte passar in – kontakta då Apg29.

Nyhetsbrevet - prenumerera gratis!


Senaste live på Youtube


Tältmöte med Christer Åberg


"Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son [Jesus], för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv." - Joh 3:16

"Men så många som tog emot honom [Jesus], åt dem gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn." - Joh 1:12

"Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst." - Rom 10:9

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? Be den här bönen:

- Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som Herren. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?

- Ja!


Själavårdssamtal

Behöver du gratis vägledning och själavårdssamtal?

☎️ 0381-77 30 80

  • Måndagar 18.00-20.00
  • Tisdagar 09.00 -11.00
  • Onsdagar 09.00-11.00
  • Torsdagar 18.00-20.00

Senaste bönämnet på Bönesidan

fredag 7 augusti 2020 23:58
Be för vårt äktenskap och min man om frälsning sinnesändring och tro

Senaste kommentarer


Aktuella artiklar



STÖD APG29
SWISH: 072 203 63 74
PAYPAL: paypal.me/apg29
BANKKONTO: 8150-5, 934 343 720-9
IBAN/BIC: SE7980000815059343437209 SWEDSESS

Mer info hur du kan stödja finner du här!

KONTAKT:
christer@apg29.nu
072-203 63 74

MediaCreeper

↑ Upp