Language

Apg29.Nu

Christer Åberg | TV | Bönesidan | Fråga Christer Åberg | Skrivklåda | Chatt | Läsarmejl | Skriv | Media | Info | Sök
REKLAM:
Himlen TV7

Stöd Apg29 genom att swisha 20 kr till 072 203 63 74. Tack.

Är man frälst om man syndar?

Tron på Jesus frälser, men om man ändå syndar?

Är man frälst om man syndar?

Om man tror på Jesus, har honom som Herren i sitt liv och håller fast vid honom men ändå av en eller annan orsak gör synder, är man då frälst?

Christer ÅbergAv Christer Åberg
måndag 6 juli 2020 02:37

Jesus säger: Om synd, för de tror inte på mig (Joh 16:9). Alltså är det synd att inte tro på Jesus.

Men om man då tar emot Jesus och tror på honom så blir man frälst - Guds barn (Joh 1:12). Min fråga är då:

Om man tror på Jesus, har honom som Herren i sitt liv och håller fast vid honom men ändå av en eller annan orsak gör synder, är man då frälst?

Du som svarar i kommentarerna ska hänvisa till Bibeln med kärlek och nåd! Bråka inte heller med varandra!

Christer Åberg


#Synd #Frälsning


206 kommentarer

17 18 19 »21

x
Filosofen svarar Lillibeth
lördag, 11 juli 2020 12:15
Lillibeth skrev:
Håller med dig Filosofen. Jag går inte heller runt med en lampa och synar alla fel jag har. Fy bubblan för en sån svart felsökarlampa, jag kan bara föreställa mig. Lite humor brukar lätta upp och skadar aldrig.
Skämt å sido så vill Satan gärna krångla till det för oss så vi blir osäkra och han vill hela tiden anklaga och anklaga ,"nu var det nog en synd där har du verkligen kollat noga? kolla annars igen". Vi ska inte ge honom Satan poäng.
Det är alldeles för många som krånglar till och gör det så svårt i detta ämne.
Vi måste helt enkelt bara koppla av lite vara lite coola och ta till oss ordet som det står. Sedan är det så viktigt, alla de bitar du nämner och att uppmuntra varandra i sanning och kärlek.
"DET FINNS INGEN FÖRDÖMELSE FÖR DEN SOM ÄR I KRISTUS!" underbart att meditera på.

Ha en underbar fridfull dag med Jesus!

Helt rätt och sant! Lillibeth!
Bra kommentarer! Som gör det ännu klarare, lättare att förstå? Förlåtelse av Nåd vi Få!!

Varför göra allt så svårt av det som egentligen är lätt! Som du skrev att Satan vill alltid komplicera saker som är lätta. Och göra det svårt för oss. Liksom krångla till det som en krokig och svår väg at komma fram. Ormen slingrar sig fram och väser ssssse! på mig!
Jag vill förtrolla dig....sssssss Ibland som ett Lejon. GGRRRRRRiiiiiii....OBS! men har inga tänder eller klor kvar! Han är total avväpnad! Av Vem? LEJONET AV JUDA!

VÅR FRÄLSARE HERRE KONUNG! MESSIAS JESUS KRISTUS!

Kanske att det här är själva orsaken till att människan gör det så svårt! dvs: vill ofta lägga till något mer! Liksom att: Jag, Jag ber om förlåtelse! Du hör väl Fader? Hör på mig! Det är Jag som kommer nu och vill verkligen visa dig Fader, vilken process jag har gått igenom! Fadern tittar på sitt barn och säger: jag såg och hörde dig redan när du ångrade dig i ditt hjärta! (rättfärdig) men mycket bra att du också bekänner det! (frälst)
Barnet säger nu: Är Jag din favorit? Ja det är du och har alltid varit! Barnet tror ibland att Fadern menar att endast han/hon själv är Nr: 1

ALLA ÄR VI GUDS FAVORITER! HJÄRTATS TRO - MUNNEN BEKÄNNER = HÄNDER!

DET SVÅRA ÄR: GÖRA DET ENKLA! GÖR INTE DET SVÅRT! GÖR DET ENKELT!

Svara

x
Lillibeth svarar Filosofen
lördag, 11 juli 2020 13:29
Filosofen skrev:
Helt rätt och sant! Lillibeth!
Bra kommentarer! Som gör det ännu klarare, lättare att förstå? Förlåtelse av Nåd vi Få!!

Varför göra allt så svårt av det som egentligen är lätt! Som du skrev att Satan vill alltid komplicera saker som är lätta. Och göra det svårt för oss. Liksom krångla till det som en krokig och svår väg at komma fram. Ormen slingrar sig fram och väser ssssse! på mig!
Jag vill förtrolla dig....sssssss Ibland som ett Lejon. GGRRRRRRiiiiiii....OBS! men har inga tänder eller klor kvar! Han är total avväpnad! Av Vem? LEJONET AV JUDA!

VÅR FRÄLSARE HERRE KONUNG! MESSIAS JESUS KRISTUS!

Kanske att det här är själva orsaken till att människan gör det så svårt! dvs: vill ofta lägga till något mer! Liksom att: Jag, Jag ber om förlåtelse! Du hör väl Fader? Hör på mig! Det är Jag som kommer nu och vill verkligen visa dig Fader, vilken process jag har gått igenom! Fadern tittar på sitt barn och säger: jag såg och hörde dig redan när du ångrade dig i ditt hjärta! (rättfärdig) men mycket bra att du också bekänner det! (frälst)
Barnet säger nu: Är Jag din favorit? Ja det är du och har alltid varit! Barnet tror ibland att Fadern menar att endast han/hon själv är Nr: 1

ALLA ÄR VI GUDS FAVORITER! HJÄRTATS TRO - MUNNEN BEKÄNNER = HÄNDER!

DET SVÅRA ÄR: GÖRA DET ENKLA! GÖR INTE DET SVÅRT! GÖR DET ENKELT!

Tydligt och klart,så ska det vara.
Och sedan måste vi ju identifiera fienden-Satan hur han likt ormen eller lejonet försöker förvilla,göra oss både ledsna och osäkra och arga och allt möjligt för att få oss på fall.
Han är ju lögnens fader som som likt ett lejon försöker bita isär och sluka någon. Men som du skriver han är tandlös och kan inte bitas bara bete sig på sitt mycket listiga och lögnaktiga sätt.
Vi måste hålla oss nära Jesus i ordet för då är vi beskyddade.

Svara

x
Ingemar B
lördag, 11 juli 2020 15:37

SYND OCH FRÄLSNING.

Diskussioner om dessa viktiga ämnen pågår ständigt på kristna bloggar. Jag har också tidigare tagit upp dessa frågor på Apg.29.

Första Johannesbrevet nämner detta med synd. Tyvärr är de flesta översättningar inte tillräckligt exakta för att ge ett klart svar på denna fråga - vilket har vållat många problem även bland kristna, eftersom verserna verkar motsäga varandra.

Den grekiska grundtexten är kristallklar, där kan inga missförstånd uppstå. Det gäller skillnaden i betydelse mellan presens och aoristisk verbform av verbet αμαρτανω, synda.

Låt oss se på 1 Joh. 3:6, 9 och 1 Joh. 5:18 (Folkbibeln 1998).

3:6 Den som FÖRBLIR i honom syndar inte. Den som syndar har inte sett honom och känner honom inte.

3:9 Den som är född av Gud GÖR inte synd, ty Guds säd FÖRBLIR i honom. HAN KAN INTE SYNDA, eftersom han är född av Gud.

5:18 Vi vet att ingen som är född av Gud syndar. Han som är född av Gud bevarar honom, så att den onde inte kan röra honom.

Dessa verser har alla i den grekiska grundtexten presensformen av verbet
αμαρτανω. Presens indikerar kontinuerlighet.

Vi kan jämföra detta med 1 Joh. 2:1: ”Mina barn, detta skriver jag till er för att NI INTE SKALL SYNDA. Men OM någon syndar, har vi en som för vår talan inför Fadern - Jesus Kristus som är rättfärdig.”

Där används den aoristiska formen av samma verb, vilket visar en enskild händelse, inte ett kontinuerligt tillstånd av synd.

Johannes är mycket noga med denna åtskillnad. Vi kan alltså synda som kristna, men kan inte kallas kristna om vi låter synden bli ett ”normalt” tillstånd i vårt liv.

Många bibelöversättare är slarviga och har missat denna viktiga skillnad. Men andra har uppmärksammat detta, t.ex. NIV:

1 Joh. 2:1: ”My dear children, I write this to you so that you will not sin. But IF ANYBODY DOES SIN, we have one who speaks to the Father in our defense – Jesus Christ, the Righteous One.”

1 Joh. 3:6: “No one who lives in him KEEPS ON SINNING. No one who CONTINUES TO SIN has either seen him or known him.”

Den kontinuerlige syndaren kan inte kallas kristen eller frälst.


Kan den kristna, frälsta människan avfalla från Gud? Det finns många bibelverser som ger svaret, men jag ska endast citera vad Jesus säger:

Joh.15:1: Jag är den sanna vinstocken, och min Fader är vingårdsmannen. 2 Varje gren i mig som inte bär frukt skär han bort, och varje gren som bär frukt rensar han, för att den skall bära mer frukt. 3 Ni är redan nu rena i kraft av det ord som jag har talat till er. 4 FÖRBLI i mig, så FÖRBLIR jag i er. Liksom grenen inte kan bära frukt av sig själv, utan endast om den FÖRBLIR i vinstocken, så kan inte heller ni det, om ni inte förblir i mig. 5 Jag är vinstocken, ni är grenarna. Om någon FÖRBLIR i mig och jag i honom, bär han rik frukt, ty utan mig kan ni ingenting göra.

6 OM NÅGON INTE FÖRBLIR I MIG, KASTAS HAN UT SOM EN GREN OCH TORKAR BORT, OCH MAN SAMLAR IHOP SÅDANA GRENAR OCH KASTAR DEM I ELDEN, OCH DE BRÄNNS UPP.
Det är allvarliga ord som Jesus förmedlar.


Här kommer frälsningens glädjebudskap:

https://www.youtube.com/watch?v=YsHTuAQwTS8&feature=youtu.be&mc_cid=a71435b828&mc_eid=5b7e482d81


Svara

x
Mikael W svarar Ingemar B
lördag, 11 juli 2020 16:05
Ingemar B skrev:
SYND OCH FRÄLSNING.

Diskussioner om dessa viktiga ämnen pågår ständigt på kristna bloggar. Jag har också tidigare tagit upp dessa frågor på Apg.29.

Första Johannesbrevet nämner detta med synd. Tyvärr är de flesta översättningar inte tillräckligt exakta för att ge ett klart svar på denna fråga - vilket har vållat många problem även bland kristna, eftersom verserna verkar motsäga varandra.

Den grekiska grundtexten är kristallklar, där kan inga missförstånd uppstå. Det gäller skillnaden i betydelse mellan presens och aoristisk verbform av verbet αμαρτανω, synda.

Låt oss se på 1 Joh. 3:6, 9 och 1 Joh. 5:18 (Folkbibeln 1998).

3:6 Den som FÖRBLIR i honom syndar inte. Den som syndar har inte sett honom och känner honom inte.

3:9 Den som är född av Gud GÖR inte synd, ty Guds säd FÖRBLIR i honom. HAN KAN INTE SYNDA, eftersom han är född av Gud.

5:18 Vi vet att ingen som är född av Gud syndar. Han som är född av Gud bevarar honom, så att den onde inte kan röra honom.

Dessa verser har alla i den grekiska grundtexten presensformen av verbet
αμαρτανω. Presens indikerar kontinuerlighet.

Vi kan jämföra detta med 1 Joh. 2:1: ”Mina barn, detta skriver jag till er för att NI INTE SKALL SYNDA. Men OM någon syndar, har vi en som för vår talan inför Fadern - Jesus Kristus som är rättfärdig.”

Där används den aoristiska formen av samma verb, vilket visar en enskild händelse, inte ett kontinuerligt tillstånd av synd.

Johannes är mycket noga med denna åtskillnad. Vi kan alltså synda som kristna, men kan inte kallas kristna om vi låter synden bli ett ”normalt” tillstånd i vårt liv.

Många bibelöversättare är slarviga och har missat denna viktiga skillnad. Men andra har uppmärksammat detta, t.ex. NIV:

1 Joh. 2:1: ”My dear children, I write this to you so that you will not sin. But IF ANYBODY DOES SIN, we have one who speaks to the Father in our defense – Jesus Christ, the Righteous One.”

1 Joh. 3:6: “No one who lives in him KEEPS ON SINNING. No one who CONTINUES TO SIN has either seen him or known him.”

Den kontinuerlige syndaren kan inte kallas kristen eller frälst.


Kan den kristna, frälsta människan avfalla från Gud? Det finns många bibelverser som ger svaret, men jag ska endast citera vad Jesus säger:

Joh.15:1: Jag är den sanna vinstocken, och min Fader är vingårdsmannen. 2 Varje gren i mig som inte bär frukt skär han bort, och varje gren som bär frukt rensar han, för att den skall bära mer frukt. 3 Ni är redan nu rena i kraft av det ord som jag har talat till er. 4 FÖRBLI i mig, så FÖRBLIR jag i er. Liksom grenen inte kan bära frukt av sig själv, utan endast om den FÖRBLIR i vinstocken, så kan inte heller ni det, om ni inte förblir i mig. 5 Jag är vinstocken, ni är grenarna. Om någon FÖRBLIR i mig och jag i honom, bär han rik frukt, ty utan mig kan ni ingenting göra.

6 OM NÅGON INTE FÖRBLIR I MIG, KASTAS HAN UT SOM EN GREN OCH TORKAR BORT, OCH MAN SAMLAR IHOP SÅDANA GRENAR OCH KASTAR DEM I ELDEN, OCH DE BRÄNNS UPP.
Det är allvarliga ord som Jesus förmedlar.


Här kommer frälsningens glädjebudskap:

https://www.youtube.com/watch?v=YsHTuAQwTS8&feature=youtu.be&mc_cid=a71435b828&mc_eid=5b7e482d81


Otroligt att Kristna inte förstått skillnaden i betydelse mellan presens och aoristisk verbform av verbet αμαρτανω.

Det är därför det blir så många och onödiga diskussioner här.....bra Ingemar B


Svara

x
Ann svarar Ingemar B
lördag, 11 juli 2020 16:20
Ingemar B skrev:
SYND OCH FRÄLSNING.

Diskussioner om dessa viktiga ämnen pågår ständigt på kristna bloggar. Jag har också tidigare tagit upp dessa frågor på Apg.29.

Första Johannesbrevet nämner detta med synd. Tyvärr är de flesta översättningar inte tillräckligt exakta för att ge ett klart svar på denna fråga - vilket har vållat många problem även bland kristna, eftersom verserna verkar motsäga varandra.

Den grekiska grundtexten är kristallklar, där kan inga missförstånd uppstå. Det gäller skillnaden i betydelse mellan presens och aoristisk verbform av verbet αμαρτανω, synda.

Låt oss se på 1 Joh. 3:6, 9 och 1 Joh. 5:18 (Folkbibeln 1998).

3:6 Den som FÖRBLIR i honom syndar inte. Den som syndar har inte sett honom och känner honom inte.

3:9 Den som är född av Gud GÖR inte synd, ty Guds säd FÖRBLIR i honom. HAN KAN INTE SYNDA, eftersom han är född av Gud.

5:18 Vi vet att ingen som är född av Gud syndar. Han som är född av Gud bevarar honom, så att den onde inte kan röra honom.

Dessa verser har alla i den grekiska grundtexten presensformen av verbet
αμαρτανω. Presens indikerar kontinuerlighet.

Vi kan jämföra detta med 1 Joh. 2:1: ”Mina barn, detta skriver jag till er för att NI INTE SKALL SYNDA. Men OM någon syndar, har vi en som för vår talan inför Fadern - Jesus Kristus som är rättfärdig.”

Där används den aoristiska formen av samma verb, vilket visar en enskild händelse, inte ett kontinuerligt tillstånd av synd.

Johannes är mycket noga med denna åtskillnad. Vi kan alltså synda som kristna, men kan inte kallas kristna om vi låter synden bli ett ”normalt” tillstånd i vårt liv.

Många bibelöversättare är slarviga och har missat denna viktiga skillnad. Men andra har uppmärksammat detta, t.ex. NIV:

1 Joh. 2:1: ”My dear children, I write this to you so that you will not sin. But IF ANYBODY DOES SIN, we have one who speaks to the Father in our defense – Jesus Christ, the Righteous One.”

1 Joh. 3:6: “No one who lives in him KEEPS ON SINNING. No one who CONTINUES TO SIN has either seen him or known him.”

Den kontinuerlige syndaren kan inte kallas kristen eller frälst.


Kan den kristna, frälsta människan avfalla från Gud? Det finns många bibelverser som ger svaret, men jag ska endast citera vad Jesus säger:

Joh.15:1: Jag är den sanna vinstocken, och min Fader är vingårdsmannen. 2 Varje gren i mig som inte bär frukt skär han bort, och varje gren som bär frukt rensar han, för att den skall bära mer frukt. 3 Ni är redan nu rena i kraft av det ord som jag har talat till er. 4 FÖRBLI i mig, så FÖRBLIR jag i er. Liksom grenen inte kan bära frukt av sig själv, utan endast om den FÖRBLIR i vinstocken, så kan inte heller ni det, om ni inte förblir i mig. 5 Jag är vinstocken, ni är grenarna. Om någon FÖRBLIR i mig och jag i honom, bär han rik frukt, ty utan mig kan ni ingenting göra.

6 OM NÅGON INTE FÖRBLIR I MIG, KASTAS HAN UT SOM EN GREN OCH TORKAR BORT, OCH MAN SAMLAR IHOP SÅDANA GRENAR OCH KASTAR DEM I ELDEN, OCH DE BRÄNNS UPP.
Det är allvarliga ord som Jesus förmedlar.


Här kommer frälsningens glädjebudskap:

https://www.youtube.com/watch?v=YsHTuAQwTS8&feature=youtu.be&mc_cid=a71435b828&mc_eid=5b7e482d81


Tack, bästa jag läst och sett på länge, glada och fria!

Svara

x
Stefan Jonasson svarar Ingemar B
lördag, 11 juli 2020 16:27
Ingemar B skrev:
SYND OCH FRÄLSNING.

Diskussioner om dessa viktiga ämnen pågår ständigt på kristna bloggar. Jag har också tidigare tagit upp dessa frågor på Apg.29.

Första Johannesbrevet nämner detta med synd. Tyvärr är de flesta översättningar inte tillräckligt exakta för att ge ett klart svar på denna fråga - vilket har vållat många problem även bland kristna, eftersom verserna verkar motsäga varandra.

Den grekiska grundtexten är kristallklar, där kan inga missförstånd uppstå. Det gäller skillnaden i betydelse mellan presens och aoristisk verbform av verbet αμαρτανω, synda.

Låt oss se på 1 Joh. 3:6, 9 och 1 Joh. 5:18 (Folkbibeln 1998).

3:6 Den som FÖRBLIR i honom syndar inte. Den som syndar har inte sett honom och känner honom inte.

3:9 Den som är född av Gud GÖR inte synd, ty Guds säd FÖRBLIR i honom. HAN KAN INTE SYNDA, eftersom han är född av Gud.

5:18 Vi vet att ingen som är född av Gud syndar. Han som är född av Gud bevarar honom, så att den onde inte kan röra honom.

Dessa verser har alla i den grekiska grundtexten presensformen av verbet
αμαρτανω. Presens indikerar kontinuerlighet.

Vi kan jämföra detta med 1 Joh. 2:1: ”Mina barn, detta skriver jag till er för att NI INTE SKALL SYNDA. Men OM någon syndar, har vi en som för vår talan inför Fadern - Jesus Kristus som är rättfärdig.”

Där används den aoristiska formen av samma verb, vilket visar en enskild händelse, inte ett kontinuerligt tillstånd av synd.

Johannes är mycket noga med denna åtskillnad. Vi kan alltså synda som kristna, men kan inte kallas kristna om vi låter synden bli ett ”normalt” tillstånd i vårt liv.

Många bibelöversättare är slarviga och har missat denna viktiga skillnad. Men andra har uppmärksammat detta, t.ex. NIV:

1 Joh. 2:1: ”My dear children, I write this to you so that you will not sin. But IF ANYBODY DOES SIN, we have one who speaks to the Father in our defense – Jesus Christ, the Righteous One.”

1 Joh. 3:6: “No one who lives in him KEEPS ON SINNING. No one who CONTINUES TO SIN has either seen him or known him.”

Den kontinuerlige syndaren kan inte kallas kristen eller frälst.


Kan den kristna, frälsta människan avfalla från Gud? Det finns många bibelverser som ger svaret, men jag ska endast citera vad Jesus säger:

Joh.15:1: Jag är den sanna vinstocken, och min Fader är vingårdsmannen. 2 Varje gren i mig som inte bär frukt skär han bort, och varje gren som bär frukt rensar han, för att den skall bära mer frukt. 3 Ni är redan nu rena i kraft av det ord som jag har talat till er. 4 FÖRBLI i mig, så FÖRBLIR jag i er. Liksom grenen inte kan bära frukt av sig själv, utan endast om den FÖRBLIR i vinstocken, så kan inte heller ni det, om ni inte förblir i mig. 5 Jag är vinstocken, ni är grenarna. Om någon FÖRBLIR i mig och jag i honom, bär han rik frukt, ty utan mig kan ni ingenting göra.

6 OM NÅGON INTE FÖRBLIR I MIG, KASTAS HAN UT SOM EN GREN OCH TORKAR BORT, OCH MAN SAMLAR IHOP SÅDANA GRENAR OCH KASTAR DEM I ELDEN, OCH DE BRÄNNS UPP.
Det är allvarliga ord som Jesus förmedlar.


Här kommer frälsningens glädjebudskap:

https://www.youtube.com/watch?v=YsHTuAQwTS8&feature=youtu.be&mc_cid=a71435b828&mc_eid=5b7e482d81


Bra att du lyckats klargöra att man kan förlora sin frälsning... Med din doktorsexamen i gammelgrekiska... Nu är det bäst att vi slutar synda annars hamnar vi i helvetet..

Svara

x
Stefan Jonasson svarar Stefan Jonasson
lördag, 11 juli 2020 16:53
Stefan Jonasson skrev:
Bra att du lyckats klargöra att man kan förlora sin frälsning... Med din doktorsexamen i gammelgrekiska... Nu är det bäst att vi slutar synda annars hamnar vi i helvetet..

Förlåt om jag var lite sarkastisk, men jag är en av dom som tror att en pånyttfödd människa inte kan gå förlorad.. Därför att JESUS bar våra synder i sin kropp på golgata kors, jag är inte den enda troende som ser på frälsningen på det sättet, och jag tycker inte det är rätt att kalla det en villolära, jag acceptera att andra troende tror att man kan hamna i helvetet, det kanske är bra för dem det gör dem nog till mer helgade och överlåta kristna att ha en liten omvändelse under galgen... Om någon är intresserad kan jag förklara varför jag tror att man inte kan förlora sin frälsning men jag skall bespara er... Bara för att jag tror så betyder det inte att jag inte fruktar GUD och hatar synden om den gör sig påmind i mitt liv....

Svara

x
Mikael W svarar Stefan Jonasson
lördag, 11 juli 2020 18:26
Stefan Jonasson skrev:
Förlåt om jag var lite sarkastisk, men jag är en av dom som tror att en pånyttfödd människa inte kan gå förlorad.. Därför att JESUS bar våra synder i sin kropp på golgata kors, jag är inte den enda troende som ser på frälsningen på det sättet, och jag tycker inte det är rätt att kalla det en villolära, jag acceptera att andra troende tror att man kan hamna i helvetet, det kanske är bra för dem det gör dem nog till mer helgade och överlåta kristna att ha en liten omvändelse under galgen... Om någon är intresserad kan jag förklara varför jag tror att man inte kan förlora sin frälsning men jag skall bespara er... Bara för att jag tror så betyder det inte att jag inte fruktar GUD och hatar synden om den gör sig påmind i mitt liv....

Så, hur tolkar du liknelsen med vinstocken/vingårdsmannen, som Ingemar B lyfte fram?

Svara

x
Leif svarar Ann
lördag, 11 juli 2020 18:56
Ann skrev:
Tack, bästa jag läst och sett på länge, glada och fria!

Jag håller med, Ingemar har ju verkligen förstått det hela, men här inne är det nog lite för djupt för att kunna förstås av många.

Jesu egna Ord i Joh 15 är dock väldigt klara och tydliga även om det finns dem som ändå alltid förvränger också dessa ord för att på något sätt få dem att passa in i ett annat evangelium.. 😘

Svara

x
Tomas N svarar Filosofen
lördag, 11 juli 2020 19:21
Filosofen skrev:
Helt rätt och sant! Lillibeth!
Bra kommentarer! Som gör det ännu klarare, lättare att förstå? Förlåtelse av Nåd vi Få!!

Varför göra allt så svårt av det som egentligen är lätt! Som du skrev att Satan vill alltid komplicera saker som är lätta. Och göra det svårt för oss. Liksom krångla till det som en krokig och svår väg at komma fram. Ormen slingrar sig fram och väser ssssse! på mig!
Jag vill förtrolla dig....sssssss Ibland som ett Lejon. GGRRRRRRiiiiiii....OBS! men har inga tänder eller klor kvar! Han är total avväpnad! Av Vem? LEJONET AV JUDA!

VÅR FRÄLSARE HERRE KONUNG! MESSIAS JESUS KRISTUS!

Kanske att det här är själva orsaken till att människan gör det så svårt! dvs: vill ofta lägga till något mer! Liksom att: Jag, Jag ber om förlåtelse! Du hör väl Fader? Hör på mig! Det är Jag som kommer nu och vill verkligen visa dig Fader, vilken process jag har gått igenom! Fadern tittar på sitt barn och säger: jag såg och hörde dig redan när du ångrade dig i ditt hjärta! (rättfärdig) men mycket bra att du också bekänner det! (frälst)
Barnet säger nu: Är Jag din favorit? Ja det är du och har alltid varit! Barnet tror ibland att Fadern menar att endast han/hon själv är Nr: 1

ALLA ÄR VI GUDS FAVORITER! HJÄRTATS TRO - MUNNEN BEKÄNNER = HÄNDER!

DET SVÅRA ÄR: GÖRA DET ENKLA! GÖR INTE DET SVÅRT! GÖR DET ENKELT!

Jag har också hört ganska många predikanter/motivational speakers prata om att djävulen inte har någon kraft ,tandlös och är tillintetgjord av Jesus.
Men det är ju inte hela sanningen. Han är besegrad,men bara i Jesu namn hos den som är fri på detta området. Djävulen och demoner har mera andlig kraft och styrka än människor. Därför säger bibeln att vi skall stå emot honom. Men han attackerar där vi är svaga så som även rovdjuren gör.
Kristna som kollektiv skall trampa på ormens huvud och det är en offensiv krigsföring där vi är dem som rycker människor från mörkrets kraft och in till ljuset och Guds rike.
Kristna är i ett fullskaligt krig mot denna världens furste.

Jesus kom ju för att tillintetgöra djävulens verk och Han lämnade det uppdraget till oss .

Det är inte rätt att säga att djävulen är tandlös. Verkligheten är att han lyckas lura många av oss i just de områden vi har svagheter i. Vi skall ha respekt för bröder och systrar som blir frestade och faller och vi skall p g a detta ha en ärlig och öppen gemenskap där vi står tillsammans.
Även där kan man hämta liknelser frrån djurvärlden där rovdjuren söker efter ensamma individer och inte en grupp. I gruppen finns styrka

Svara

17 18 19 »21

Första gången du skriver måste ditt namn och mejl godkännas.


Kom ihåg mig?

Din kommentar kan deletas om den inte passar in på Apg29 vilket sidans grundare har ensam rätt att besluta om och som inte kan ifrågasättas. Exempelvis blir trollande, hat, förlöjligande, villoläror, pseudodebatt och olagligheter deletade och skribenten kan bli satt i modereringskön. Hittar du kommentarer som inte passar in – kontakta då Apg29.

Nyhetsbrevet - prenumerera gratis!


Senaste live på Youtube


Tältmöte med Christer Åberg


"Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son [Jesus], för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv." - Joh 3:16

"Men så många som tog emot honom [Jesus], åt dem gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn." - Joh 1:12

"Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst." - Rom 10:9

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? Be den här bönen:

- Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som Herren. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?

- Ja!


Själavårdssamtal

Behöver du gratis vägledning och själavårdssamtal?

☎️ 0381-77 30 80

  • Måndagar 18.00-20.00
  • Tisdagar 09.00 -11.00
  • Onsdagar 09.00-11.00
  • Torsdagar 18.00-20.00

Senaste bönämnet på Bönesidan

fredag 7 augusti 2020 23:58
Be för vårt äktenskap och min man om frälsning sinnesändring och tro

Senaste kommentarer


Aktuella artiklar



STÖD APG29
SWISH: 072 203 63 74
PAYPAL: paypal.me/apg29
BANKKONTO: 8150-5, 934 343 720-9
IBAN/BIC: SE7980000815059343437209 SWEDSESS

Mer info hur du kan stödja finner du här!

KONTAKT:
christer@apg29.nu
072-203 63 74

MediaCreeper

↑ Upp