Language

Apg29.Nu

Christer Åberg | TV | Bönesidan | Fråga Christer Åberg | Skrivklåda | Chatt | Läsarmejl | Skriv | Media | Info | Sök
REKLAM:
Himlen TV7

Stöd Apg29 genom att swisha 20 kr till 072 203 63 74. Tack.

Är månggifte bibliskt?

Får en man ha flera fruar?

Är månggifte bibliskt?

På flera ställen skriver Paulus "en enda hustrus man", om det inte hade varit viktigt hade han inte skrivit det så många gånger.

Christer ÅbergAv Christer Åberg
onsdag, 13 maj 2020 00:50

En hustru

1 Mos 2:24: "Därför skall en man lämna sin far och sin mor och hålla sig till sin hustru, och de skall bli ett kött."

Bibeln säger att mannen ska ha en hustru, inte flera. Ordet "hustru" i texten vi läste står i singularis, inte pluralis. Alltså ental, inte flertal.

Men ändå läser vi redan i fjärde kapitlet att Lemek tog sig två hustrur:

1 Mos 4:19: "Lemek tog sig två hustrur, den ena hette Ada och den andra Silla."

Efter syndafallet

Detta skedde efter syndafallet. Med andra ord var det inte Guds vilja.

Månggifte har kommit till på grund av syndafallet. Vi ser på flera ställen i Bibeln att de gamla troshjältarna i gamla testamentet hade många fruar. Abraham, Jakob, Kung David, Salomo...

En enda hustrus man

Men vi ser också i deras liv att månggiftet ställde till ett elände. Gud sa att man skulle hålla sig till sin hustru (alltså en) vilket Jesus också sa i Nya testamentet.

Matt 19:5. och sa: Därför ska en man lämna sin far och sin mor och hålla sig till sin hustru, och de två ska vara ett kött.

Mark 10:7. Därför ska en man lämna sin far och mor och hålla sig till sin hustru.

Paulus säger också det:

Ef 5:31. Därför ska en man lämna sin far och sin mor och hålla sig till sin hustru, och de två ska bli ett kött.

Paulus skriver även:

1 Kor 7:2. men för att undgå otukt ska var man ha sin egen hustru, och var kvinna sin egen man.

Hustru och man står i ental. Mannen ska ha en hustru och kvinnan en man. Det ska inte ha flera.

1 Tim 3:2. En församlingsledare ska vara oklanderlig, en enda hustrus man, nykter, förståndig, ordentlig, gästfri, en god lärare,

1 Tim 3:12. En församlingstjänare ska vara en enda hustrus man, hålla god ordning på sina barn och på sitt eget hus.

Tit 1:6. Den som är fläckfri, en enda hustrus man, och har trofasta barn som inte kan beskyllas för ett utsvävande liv eller för olydnad.

På flera ställen skriver Paulus "en enda hustrus man", om det inte hade varit viktigt hade han inte skrivit det så många gånger.

Men det avslöjar också att det förekom månggifte, annars hade inte Paulus behövt påpeka att man bara ska vara en enda kvinnas man.

Månggifte i missionsländer

Jag har hört berättas då de som hade många fruar i missionsländer blev frälsta, sa missionärerna till dem att nu får de bara ha en enda fru. Då valde de ut en fru medan de andra fick gå.

Dessa fruar kunde då inte klara sig då det var mannen som hade försörjt dem. Då bestämde missionärerna att de inte skulle göra så utan detta skulle sedan lösas naturligt med tiden med de nya generationerna.

Detta var ett viktigt handlande. Ibland kan man bli så hård och kategorisk och lagisk så att man glömmer bort den lilla människan.

Månggifte är inte Guds modell

I vår tid sker det olika attacker på äktenskapet mellan en man och kvinna som Gud hade bestämt innan syndafallet. Röster börjar nu höras att man ska tillåta månggifte. Men månggifte är inte Guds modell. Det är en mänsklig modell som kom till efter syndafallet.

Vad människor idag behöver är Jesus Kristus. Då man tar emot Jesus blir man frälst och kommer in på rätt plats i livet eftersom man då har kommit in i Guds vilja.

Det börjar med Jesus

Om du ännu inte har tagit emot Jesus och blivit frälst så rekommenderar jag dig att du nu tar emot honom.

Det börjar med Jesus. Gör du andra saker i ditt liv som inte är så bra, eller som är emot Guds vilja, kommer han hjälpa dig med detta när du vandrar tillsammans med honom.

Du ska inte stirra dig blind på synden, utan du ska först och främst se till att du tar emot Jesus och blir frälst.

Christer Åberg


#Månggifte #Äktenskap


24 kommentarer

1 2 3 »3

x
gäst & främling svarar Tomas N
onsdag, 13 maj 2020 16:12
Tomas N skrev:
Det är svårt tycker jag att se klart kring hur det var i GT eran rent praktiskt.
Uppenbarligen fanns en kultur i regionen att ha flera fruar,men jag skulle tro att man hade det mindre i den judiska kulturen än i andra folk. Mose lag påbjuder ju inte månggifte heller.
Kanske förekom det p g a influenser från andra folk och det var nog inte lika vanligt bland vanligt folk som kungar och stormän.
Abraham hans klan hade nog med sig sedvänjor från det kringliggande Kaldeen som kom kom ifrån.
När det gäller Jakob så finns det många märkliga saker och jag vill gärna tro att det svar menat som ett vittnesbörd att Jakob skulle bli förändrad från en oärlig man till att få kallas Israel och få vara Guds tjänare.

När det gäller Lemek före syndafloden så är det ju ett tydligt vittnesbörd av en brutal man och hur synden expanderar om den får. Guds löfte att i sin nåd hämnas på den som rör mördaren Kain hade nu blivit till en som själv hämnas 77falt alla som lyfter ett finger emot honom(Lemek)Inte förvånande att han hade 2 hustrur.
Fast i dessa onda tider för syndafloden så kom ju också änglar ned och hade sex med kvinnor och det fanns jättar och kanske andra hybrider. Det måste utan tvekan ha varit en laglös tid.

Människan är flexibel och kan leva i polygamisk kultur,men de samhällen färgas av det på ett dåligt sätt. Även den omoral som rådde i Sodom satte spår så att Lots döttrar begick grov incest eftersom naturligt nedlagda gränser suddats bort för dem
Polygamiska samhällen blir brutala för att det de flesta män är frustrerade. Några har ofrid som kommer av att ha flera fruar och andra för att de ingen fru har. Samhället blir onödigt sexualfixerat p g a en stor obalans och man kan försöka dölja det som i muslimska länder med hederskultur och total kontroll av kvinnor och att täcka deras kroppar på ett överdrivet sätt.

Även här i Sverige har vi nog kvar en del hednisk jargong som kommer från en polygamisk kultur . Och alla hedniska samhällen hade några inslag av fruktbarhetsgudar både kvinnliga och manliga och där denna dyrkan är ganska oren och lyfter upp sex och könsattribut på ett orent sätt som Gud alltid har velat beskydda och att det skall vara privat och i äktenskapssängen

Lots döttrar hade det inte lätt, att bo i en grotta tillsammans med sin far, utestängda från andra män, samtidigt som deras uppgift i livet och samhället att föda barn och ge dom ett värde såg ut att försvinna.

Och Lot drog upp från Soar till bergsbygden och bodde där med sina båda döttrar, ty han fruktade för att bo kvar i Soar; och han bodde med sina båda döttrar i en grotta. Då sade den äldre till den yngre: ”Vår fader är gammal, och ingen man finnes i landet, som kan gå in till oss efter all världens sedvänja.



Svara

x
Tomas N svarar gäst & främling
onsdag, 13 maj 2020 17:49
gäst & främling skrev:
Lots döttrar hade det inte lätt, att bo i en grotta tillsammans med sin far, utestängda från andra män, samtidigt som deras uppgift i livet och samhället att föda barn och ge dom ett värde såg ut att försvinna.

Och Lot drog upp från Soar till bergsbygden och bodde där med sina båda döttrar, ty han fruktade för att bo kvar i Soar; och han bodde med sina båda döttrar i en grotta. Då sade den äldre till den yngre: ”Vår fader är gammal, och ingen man finnes i landet, som kan gå in till oss efter all världens sedvänja.



Man kan tolka vad som hände lite olika och jag säger inte att det måste vara som jag tror . Men jag förklarar varför jag tänker som jag gör.

Synden har en tendens att sätta djupa rötter,Israels folk hade Egyptiska tankesätt djupt i sig och många gick under därför.
Lots hustru blev ett varnade exempel som Jesus själv tog upp. Hon var inte elak,men visade på mänsklig svaghet där hon trotsade Lots starka uppmaning . De trolovade männen till Lots döttrar skulle med ,men skrattade åt varnigarna. Här är det inte helt främmande att ifrågasätta om de verkligen älskade döttrarna och kanske höll på med perversiteter . I hela staden fanns ju inte fler rättfärdiga än Lots familj,men döttrarna var under Lots ansvar och bevisligen inte av god karaktär .
Jag läser inte att de bodde i åratal i grottan under hot,så att det på något sätt kunde vara förståeligt hur de handlade.
Det finns talesätt idag om hur svårt det kan vara att komma ifrån sitt förflutna. Zlatan har ju t ex sagt att man kan ta en kille ur Rosengård,men inte Rosengård ur en kille. Demonerna lämnar inte hur frivilligt som helst.

En liknande story tycker jag är när en av Noah söner agerar respektlöst mot sin druckne och nakne far och drar en förbannelse över sin efterkommande son.
Nakenhet ser Gud allvarligt på och inte bara kvinnans utan även mannens nakenhet och kön. Jag har hört kristna som garvar åt denna storyn,för man känner igen sig och det liknar en trivial händelse idag.
Men detta är skarpa ögonblick i Guds tidslinje och Gud visar vad Han verkligen tycker om sexuell orenhet. Både Noah och Lots närmaste fick en hårdare bestraffning än andra för de var alldeles i kölvattnet av Guds hand och närvaro . Detta fick även några andra känna på så som Arons söner m fl.

Jag tror vi skall vara lite försiktiga att omtolka Bibliska händelser utefter dagens värderingar. Vår tid är mera täckt av synd på alla tänkbara plan som jag ser det och vi verkar inte ha några problem att applicera Guds nåd och tolerans
därför att vi har samtidens glasögon på oss.

Kaanan fick en förbannelse över sig och folken som kom ifrån Lots döttrar var inte heller välsignade.

Det nya förbundet har ändrat på saker,men man skall inte rycka på axlarna åt lagen om välsignelse och förbannelse i släktled. Den är tänkt att förmå människor att ta ansvar och tänka ett par extra gånger och inte agera överilat och känslomässigt alltid

Svara

x
Monika
onsdag, 13 maj 2020 18:25

När det gäller månggifte i missionärsländer så är det väl självklart att mannen när han blir frälst ska bara behålla sin första fru. När det gäller dom andra fruarna ska han fortsätta att försörja dom men absolut inte ha sex med dom eller bo tillsammans med dom annars begår han äktenskapsbrott mot den första frun. Alltså mannen ska bara bo ihop med första frun och ha sexuell samvaro med henne.

Svara

x
gäst & främling
onsdag, 13 maj 2020 19:03

Lot sågs som en främling i Sodom, antagligen utanförskap där han bosatte sig i en grotta, det påverkar säkert döttrarna också, men försvarar inte deras handling, som dessutom kan leda till sjuka barn.

”Se, jag kommer såsom en tjuv; salig är den som vakar och bevarar sina kläder, så att han icke måste gå naken, och man får se hans skam.”)

Jag väntar ständigt att Jesus skall komma, det påstås att det skall ske snabbt som blixten, men tänk om vi står i duschen?

Ser i NT att det handlar om andliga kläder, är själv helt fri och lever inte under någon lagisk bokstav, har dessutom blivit synad både utifrån och inifrån av både manliga och kvinnliga läkare och sköterskor, mina barn kommer inte att behöva gå baklänges för att skyla mig.

Svara

x
RH svarar gäst & främling
torsdag, 14 maj 2020 20:26
gäst & främling skrev:
Laban lurar Jakob att lägra Lea fastän han gett ett löfte om att Jakob skulle få Rakel, märkligt nog tar Gud parti för Lea genom att hon får barn, men Rakel blev barnlös, jag hade förväntat mig att Gud ställer upp för Jakob som var lurad.

Intressant att i denna berättelse startar äktenskapet med samlaget, det visar Gud klart med att han tog parti för Lea.

Därför glöm inte tända ljuset.

Ja, så kan man ju tycka men sett ur Leas perspektiv måste det ha varit hemskt att bli ratad på det sättet och genom att få många barn blev väl kompenserad för det, kan jag tänka.

Svara

x
RH svarar RH
torsdag, 14 maj 2020 20:29
RH skrev:
Ja, så kan man ju tycka men sett ur Leas perspektiv måste det ha varit hemskt att bli ratad på det sättet och genom att få många barn blev väl kompenserad för det, kan jag tänka.

Blev HON väl kompenserad...ska det stå.

Svara

x
Susse svarar SA
fredag, 15 maj 2020 10:06
SA skrev:
😂🤣😂

https://m.youtube.com/watch?v=E8H-67ILaqc
Chicken in the corn 😀

Svara

x
Susse svarar Susse
fredag, 15 maj 2020 10:11
Susse skrev:
https://m.youtube.com/watch?v=E8H-67ILaqc
Chicken in the corn 😀

Aa dom e rasta men jätte duktiga musikaliska o grymma röster! Nu kommer ja ha Chicken in the corn i huvudet hela dagen. I slutet säger en av dom thank you Jesus

Svara

x
David Ström
söndag, 17 maj 2020 00:44

Den som har funnit en rätt hustru, han har funnit lycka och har undfått nåd av HERREN. Men alla är inte så välsignade. En god hustru är sin mans krona, men en vanartig är som röta i hans ben. Som kristen skall man alltså behöva dras med en lat och slösaktig kvinna om man kommit till tro senare i livet. Samma sak gäller att kvinnan får dras med en odugling till karl även om han blir henne till en ojämn börda. Finns väl bara en sak att göra enligt bibeln. Man får åka ut och missionera och vara borta så länge att den icke troende väljer att skiljas. Jag kan ju börja missionera för frugan. Då kan det bli fart på skilsmässan. Men då blir man ju ändå som en farisé. En lagvrängare.

Svara

x
Tommy.
måndag, 18 maj 2020 22:47

Ja,det var en intressant fråga. Själv tänkte jag så här att Solomo Hade massa fruar, och tänkte när kom denna Modell egentligen i Bibeln och Enuckerna passade Harem. Bibeln börjar iallafall med Adam och Eva.och jag ser kloka Svar här ovan jag skall kolla på, för någonstans är det väl Just Man och Kvinna, men vart kom den där Harem Modellen in någonstans ifrån i Bibelns böcker, när slutade den ?

Svara

1 2 3 »3

Första gången du skriver måste ditt namn och mejl godkännas.


Kom ihåg mig?

Din kommentar kan deletas om den inte passar in på Apg29 vilket sidans grundare har ensam rätt att besluta om och som inte kan ifrågasättas. Exempelvis blir trollande, hat, förlöjligande, villoläror, pseudodebatt och olagligheter deletade och skribenten kan bli satt i modereringskön. Hittar du kommentarer som inte passar in – kontakta då Apg29.

Nyhetsbrevet - prenumerera gratis!


Senaste live på Youtube


Vilka är Guds söner och jättarna?


"Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son [Jesus], för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv." - Joh 3:16

"Men så många som tog emot honom [Jesus], åt dem gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn." - Joh 1:12

"Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst." - Rom 10:9

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? Be den här bönen:

- Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som Herren. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?

- Ja!


Själavårdssamtal

Behöver du gratis vägledning och själavårdssamtal?

☎️ 0381-77 30 80

  • Måndagar 18.00-20.00
  • Tisdagar 09.00 -11.00
  • Onsdagar 09.00-11.00
  • Torsdagar 18.00-20.00

Senaste bönämnet på Bönesidan

tisdag 26 maj 2020 00:36
Jesus visa mig var jag ska bo!

Senaste kommentarer


Aktuella artiklar



STÖD APG29
SWISH: 072 203 63 74
PAYPAL: paypal.me/apg29
BANKKONTO: 8150-5, 934 343 720-9
IBAN/BIC: SE7980000815059343437209 SWEDSESS

Mer info hur du kan stödja finner du här!

KONTAKT:
christer@apg29.nu
072-203 63 74

MediaCreeper

↑ Upp