Language

Apg29.Nu

Christer Åberg | TV | Bönesidan | Fråga Christer Åberg | Skrivklåda | Chatt | Läsarmejl | Skriv | Media | Info | Sök
REKLAM:
Himlen TV7

Viktigt meddelande: Ta emot Jesus, då blir du frälst och räddad och får alla dina synder förlåtna!

Är politik synd?

Frågan är ju helt uppenbart en "het potatis"... och för mig är den central, i kristet agerande och engagemang.

Är politik synd?

För mig är det något märkligt, att det är fullt legalt att starta kristna nischade intressegrupper om allt från frimärkssamlande till bilmekarklubbar, men när någon, som kristen, engagera sig i politik - som påverkar min medmänniska på livets mest basala områden - får det av någon anledning flera kristna att se rött...

Detta är ett läsarmejl vilket innebär att det är skribentens egna åsikter.

Av Bertil Rosenius
måndag, 24 februari 2020 00:19
Läsarmejl

Denna rubrik ovan, är vad den är: En fråga!

Jag tänker inte debattera med Dig om Ditt svar, möjligen - om det behövs - be om förtydligande.

Frågan är ju helt uppenbart en "het potatis"... och för mig är den central, i kristet agerande och engagemang. Vi lever (ännu) i ett fritt land, där vi själva, Du och jag, har möjlighet att bevara denna frihet och välja landets politiska vägval.

Ser rött

För mig är det något märkligt, att det är fullt legalt att starta kristna nischade intressegrupper om allt från frimärkssamlande till bilmekarklubbar, men när någon, som kristen, engagera sig i politik - som påverkar min medmänniska på livets mest basala områden - får det av någon anledning flera kristna att se rött...

Så min enkla fråga är: Är politik synd? Ditt svar skall vara enkelt:

Ja eller Nej - därför att...!

Inga påhopp

Och inga påhopp! Be gärna om förtydligande av någons kommentar om du vill, men försök inte aggressivt förändra - det är inte diskussion och trätor jag är ute efter utan enbart en förståelse för hur Du tänker.

OBS! Nu frågar jag inte om partipolitik utan om svensk politik generellt. Men ha ändå i minnet, att redan nästa val - den 11 september 2022 - har vi med största säkerhet också ett muslimskt parti bland valsedlarna - hur agerar Du då?

Bertil Rosenius

Denna artikel är ett läsarmejl vilket innebär att det är skribentens egna åsikter. Vill du skriva ett eget läsarmejl?


#Bertil Rosenius #Politik


57 kommentarer

1 2 »6

x
Mikael W
måndag, 24 februari 2020 07:49

Nej, politik är självfallet inte en synd !

Bifogar en sång framförd av Christina imsen, som sjunger så vackert: https://youtu.be/ZeSns2HUFD0

Svara

x
Bosse
måndag, 24 februari 2020 08:58

Tack Bertil, för att du ställer frågan. Jag har själv brottats med den under ett decennium. Mitt svar på din fråga är: "Hjälp mig till ett svar, tack". Å ena sidan ser jag inte politik i sig som synd och en del av mig vill verkligen engagera sig, MEN vi talar ju om makt i den här världen - med allt vad det innebär: auktoritet att fördela pengar i en fallen värld och i kompromiss med världsligt tänkande politikerkollegor. Jag kan vara väldigt tydlig: OM jag skulle engagera mig politiskt är det väldigt troligt att väljare skulle rösta bort mig efter en mandatperiod. Varför då? Jo, jag kan tyvärr inte kompromissa med de värderingar som kommer från min tro...

Svara

x
Bertil Rosenius svarar Bosse
måndag, 24 februari 2020 09:17
Bosse skrev:
Tack Bertil, för att du ställer frågan. Jag har själv brottats med den under ett decennium. Mitt svar på din fråga är: "Hjälp mig till ett svar, tack". Å ena sidan ser jag inte politik i sig som synd och en del av mig vill verkligen engagera sig, MEN vi talar ju om makt i den här världen - med allt vad det innebär: auktoritet att fördela pengar i en fallen värld och i kompromiss med världsligt tänkande politikerkollegor. Jag kan vara väldigt tydlig: OM jag skulle engagera mig politiskt är det väldigt troligt att väljare skulle rösta bort mig efter en mandatperiod. Varför då? Jo, jag kan tyvärr inte kompromissa med de värderingar som kommer från min tro...

Tack Bosse! Den sista meningen var riktigt stark!

Svara

x
Mikael W svarar Bosse
måndag, 24 februari 2020 11:45
Bosse skrev:
Tack Bertil, för att du ställer frågan. Jag har själv brottats med den under ett decennium. Mitt svar på din fråga är: "Hjälp mig till ett svar, tack". Å ena sidan ser jag inte politik i sig som synd och en del av mig vill verkligen engagera sig, MEN vi talar ju om makt i den här världen - med allt vad det innebär: auktoritet att fördela pengar i en fallen värld och i kompromiss med världsligt tänkande politikerkollegor. Jag kan vara väldigt tydlig: OM jag skulle engagera mig politiskt är det väldigt troligt att väljare skulle rösta bort mig efter en mandatperiod. Varför då? Jo, jag kan tyvärr inte kompromissa med de värderingar som kommer från min tro...

Bosse, om brevbäraren ska dela ut posten i en by, så blir det besvärligt för honom/henne om häften av brevlådorna sitter på höger sida, och andra hälften på vänster sida.

För att finna en praktisk lösning så behövs ”politik”

Att finna lösningar kan ju knappast vara en synd (vilket var Bertils egentliga fråga)

Det vore ju däremot ”synd” om någon diktatorisk bybo beslutar att alla brevlådor ska placeras mitt i vägen, så folk kör ihjäl sig

Svara

x
Tommy.
måndag, 24 februari 2020 12:24

Jo, det är nog Bra att man Engagerar sig. Men det kan kännas Konstigt att man har Kyrkoval i Svenska Kyrka som är Politiska. eller namnet kristen som KD, men en som såg rött och engarara sig.
http://flamman.se/a/en-drom-om-gemenskap

Svara

x
Kalle
tisdag, 25 februari 2020 14:02

Det är inte olämpligt att engagera sig politiskt som kristen. Däremot ställer det höga krav på en som person. Man är i en väldigt utsatt position för frestelser om man har makt. Både att missbruka den och att frestas att vara världen till behag istället för Gud.

Sen bör inte församlingsledare engagera sig politiskt. Det är viktigt att kyrkan som sådan är en partipolitiskt neutral plats.

Svara

x
PetterG
tisdag, 25 februari 2020 14:40

Nej, att vara politiskt engagerad är inte fel (synd).
Problemet är väl att den kristna tron kan leda till väldigt olika åsikter, så det är väldigt oklart vad "kristen" står för i politiken. Ta flyktingpolitiken tex, en del anser att vi som "goda kristna" ska ta emot många medmänniskor som flyr från hemska förhållanden, andra anser att vi som "goda kristna" ska försvara det "kristna sverige" och inte ta emot flyktingar som har annan religiös tro.
Dessutom finns det ett misstroende från det sekulära samhället om att kristna är ett slags ärke-konservativa moralister, som bara vill förbjuda massa saker.

Svara

x
Lena Henricson
tisdag, 25 februari 2020 15:36

Nej det är inte synd. Och samtidigt är det viktigt för varje kristen att söka Guds ledning hur mycket eller hur litet man ska engagera sig. Att rösta är viktigt.👍🙂

Svara

x
Lasse svarar Mikael W
tisdag, 25 februari 2020 19:46
Mikael W skrev:
Nej, politik är självfallet inte en synd !

Bifogar en sång framförd av Christina imsen, som sjunger så vackert: https://youtu.be/ZeSns2HUFD0

Jag förstår att det är viktigt att rösta nu. Så vad tycker du Mikael när jag har två partier jag vill rösta på, men jag måste bestämma mig för ett, tacksam för tips både från dig och andra.🤗 dessa partier är SKP eller NMR snälla hjälp mig nån att bestämma mig för något av dem.🤔🤔
Tack på förhand// Lasse

Svara

x
Lasse svarar Mikael W
tisdag, 25 februari 2020 19:54
Mikael W skrev:
Nej, politik är självfallet inte en synd !

Bifogar en sång framförd av Christina imsen, som sjunger så vackert: https://youtu.be/ZeSns2HUFD0

https://youtu.be/j6VIkAgVth0

Fast helst röstar jag på♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️

Svara

1 2 »6

Första gången du skriver måste ditt namn och mejl godkännas.


Kom ihåg mig?

Din kommentar kan deletas om den inte passar in på Apg29 vilket sidans grundare har ensam rätt att besluta om och som inte kan ifrågasättas. Exempelvis blir trollande, hat, förlöjligande, villoläror, pseudodebatt och olagligheter deletade och skribenten kan bli satt i modereringskön. Hittar du kommentarer som inte passar in – kontakta då Apg29.

Nyhetsbrevet - prenumerera gratis!

"Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son [Jesus], för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv." - Joh 3:16

"Men så många som tog emot honom [Jesus], åt dem gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn." - Joh 1:12

"Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst." - Rom 10:9

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? Be den här bönen:

- Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som Herren. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?

- Ja!


Själavårdssamtal

Behöver du gratis vägledning och själavårdssamtal?

☎️ 0381-77 30 80

  • Måndagar 18.00-20.00
  • Tisdagar 09.00 -11.00
  • Onsdagar 09.00-11.00
  • Torsdagar 18.00-20.00



Senaste bönämnet på Bönesidan

måndag 30 mars 2020 18:14
Bed för mig som har stora problem med fruktan som styrt mitt liv under en längre tid att det bryts. Har förmodligen fått tankebyggnader av negativt slag också. Som behöver brytas. Tack om ni ber

Senaste kommentarer


Aktuella artiklar



STÖD APG29
SWISH: 072 203 63 74
PAYPAL: paypal.me/apg29
BANKKONTO: 8150-5, 934 343 720-9
IBAN/BIC: SE7980000815059343437209 SWEDSESS

Mer info hur du kan stödja finner du här!

KONTAKT:
christer@apg29.nu
072-203 63 74

MediaCreeper

↑ Upp