Surfar nu: 618 www.apg29.nu

Avfall och förförelse från Sveriges ekumeniska kvinnoråd

Av HOLGER NILSSON.

Avfall!

Bild: Dagen.

Ibland måste man säga ifrån – detta är ett sådant tillfälle.

För att förstå vad det handlar om måste man först läsa denna debattartikel i Dagen:

Gå också gärna in och rösta vad du anser.

Det är inte roligt att behöva rikta kritik mot någon enskild person som dessa skribenter gör. Undertecknarna av artikel skall ha beröm för deras frimodighet att lyfta upp vad Esther Kazen har för åsikter. Eftersom hon är en offentlig person och har en sådan framträdande roll som ordförande i Sveriges Ekumeniska Kvinnoråd (SEK), får detta inte passera utan att vi reagerar.

Direkt efter så går några i försvar för Kazen. Det är medlemmar i Facebookgruppen Kristna feminister, de skriver bland annat så här: ”Hon utmanar gamla strukturer och kommer med nya tankesätt, och det borde vara välkommet inom Sveriges kristenhet.”

Nej, det är det inte. Att Kazen för fram sina egna åsikter utan att de är grundade på bibelordet är förödande. I den grupp av hennes följare på Facebook, som beräknas till 20 000, påverkas och blir förförda av hennes fria sexualsyn som hon gett uttryck för, det är mycket allvarligt.

Det är inget nytt att så här sker och Bibeln varna för detta. I Upp. 2 kan vi läsa om församlingen i Tyatira, där uppträdde kvinnan Isebel. Det står bland annat att hon förledde folk att bedriva otukt. Det är inte långsökt att dra paralleller med vad Kazen gör.

Efterföljare till henne står i stor fara att förledas till den otukt som Kaxen förespråkar. Att hon inte begriper att sexuallivet enligt Bibeln tillhör äktenskapet mellan man och kvinna, det har hon tydligt helt förbisett.

Vad skall vi ha Bibeln till om vi väljer att nonchalera dess budskap, då kan vi ha vilken annan bok som helst – men vi skall då inte heller kallas oss kristna.

Det finns bara en väg att gå för de samfund som är anknutna till SEK, det är att kräva hennes avgång, eller att man inte längre tillhör denna organisation.

I en sådan här situation är det viktigt med klarhet och handlingskraft. Inga lojaliteter gentemot SEK eller att inte störa ekumeniken får ställas över lojaliteten emot Gud och Hans ord. Eftersom Kazen så tydligt avviker ifrån det senare så går det inte att försköna och komma med ursäkter om man försöker försvara henne.

Vi behöver i första hand vara lojala mot Gud, det är inför Honom vi en gång skall stå till svars. Låt oss betänka detta då vi gör vårt ställningstagande.


HOLGER NILSSON

Källa:

Artiklar och video som är gjorda av andra än Apg29.nu kan ha åsikter som bloggsajten inte delar.

Tack för att du läser Apg29. DELA gärna till dina vänner. Du kan också stödja Apg29 genom att sätta in en valfri GÅVA på BANKKONTO 8169-5,303 725 382-4. På internetbanken går det att ställa in så att du automatiskt ger en summa varje månad. Men om du hellre vill kan du SWISHA in en frivillig summa på 070 935 66 96. Tack.


Vill du bli frälst?

Ja

Nej


Publicerades lördag 20 juli 2019 13:26 | #holger nilsson #feminism #esther kazen #sveriges ekumeniska kvinnoråd | Permalänk | Kopiera länk | Mejla

27 kommentarer

Lasse 20/7-2019, 15:39

Malaki 2 : 6-8

Svara


Lena Henricson 20/7-2019, 17:08

Man tar sig för pannan!😰

Svara


margareta 21/7-2019, 02:15

Det MÅSTE vara många som missförstått vem debattören är
enligt svaren.

Svara


Erik S 21/7-2019, 02:25

Bra, Holger att du säger ifrån! Vi måste som kristna nån gång sätta ner foten. Nu gjorde Holger det i detta fall. (kanske vi också borde göra det i det fall när Sverige helt har kapitulerat för islam och släppt in en avgud som tar ett allt hårdare grepp om landet och som en del kristna bejakar)

Esther Kazen har länge nog fått härja fritt med sina märkliga och bibelstridiga uttalanden. Kazen är starkt vänster och radikalfeminist. Hur en sådan dam kan vara pastor i en församling och ordförande i SEK, är mycket märkligt. Det säger väldigt mycket om Equmenia som kyrkosamfund. Och även om Flatås församling, där hon är "pastor".

Feminismen är inget annat än ett rent uppror mot Gud och hans ord. Man protesterar mot "patriarkatet". Männen har alltför mycket och alltför länge fått för stort utrymme i våra kyrkor och församlingar-nu skall kvinnorna komma fram med stormsteg och bli dom nya ledarna. Kazen är säkert en förebild för många unga kvinnor, som vill "göra karriär inom kyrkorna"-redan denna tanke är farlig och obiblisk. Det är Herren som avgör var man skall vara i arbetet för hans rike. ( i pingst/LP har vi en motsvarande dam som är vänster och radikalfeminist, nämligen Nina Eriksson som är ansvarig för kvinnofrågorna samt arbetar med den nya organisationen LP-Grow och jag har själv hört henne säga "att männen tar för stor plats i församlingarna"-nu skall det vara girl power!

Personer som Esther Kazen borde inte vara s.k "pastor" inte heller ordf. i SEK-där håller jag helt med Holger. Vi måste stå på Bibelns grund, annars kommer vi fullständigt vilse och det har Kazen gjort, ordentligt också. Det går inte med bästa vilja i världen att försvara hennes åsikter. Hennes försvarare säger att hon "utmanar gamla strukturer"-just det, där har vi det. Feministerna kan inte tåla att männen står som ledare. Dom gamla strukturerna i Bibeln är alltså oviktiga och osunda. Det är tack vare dessa "gamla strukturer" som kristendomen idag gör stora "framsteg". Nej då, allt är inte bra och misstag begås, det får vi erkänna. Och det finns kvinnor som ledare på vissa poster och en del "gör det bra". Men ingenting skulle bli bättre, med personer som Kazen i spetsen-tvärtom.

Måtte vi inte tappa focus på Bibeln och dess "strukturer"-Gud vet nog fortfarande bäst!

MVH

Svara


Christer Hedqvist 21/7-2019, 08:34

Bra Holger!

Detta är en skam för svensk kristenhet. Detta är frukten av en kristenhet som ej bär sin frukt och ej har tagit korsets budskap till sitt hjärta. Amos. 6:1-14. Islam i Sveriges är ett tecken på landets synd. Låt oss vända om medan tid är i bön och fasta för vårat land, så att vår herre kan blåsa liv i den tynande veken. upp3:14-22.

Svara


Sofia 21/7-2019, 15:27

Läs vad Daniel Alm skriver! Läs sedan i kommentarsfältet de kloka raderna av en som heter John Ma.

https://www.apg29.nu/a/2zs Många tycker Alm är tydlig och applåderar hans inlägg. Jag tycker inte alls att han är tydlig! Man måste enligt honom ha en församling bakom sig om man ska tycka något? Då blir det ju sekteristiskt! Jag står helt bakom de som skrivit artikeln "Problematisk feminism" i Dagen! Det behövs fler sådana profetröster i vårt land idag!

Svara


Sofia 21/7-2019, 15:28

Ny länk:
https://www.apg29.nu/a/5ea

Svara


Mikael N 21/7-2019, 20:28

Ja, Sveriges ekumeniska kvinnoråd har sjunkigt riktigt lågt. Jag läste svaret från SEK:s styrelse, där man försvarade sig med att säga att det var Kazens privata uttalanden det rör sig om, och inte uttalanden som hon gjort i egenskap av företrädare för SEK. Men jag tror knappast detta är en hållbar uppfattning när det gäller en värderingsstyrd organisation. Man skulle knappast anställa någon som var öppen rasist som generalsekreterare, under förevändningen att man inte ställe sig bakom personens privata åsikter.
Det vore ju bra om t.ex. pingströrelsen tog sig en funderare ifall SEK är något man vill fortsätta vara med i.

Svara


sigvard svärd 22/7-2019, 13:23

Ja, det finns stor anledning till oro vad det gäller "allmänna prästadömet" i framtiden i Pingst. Nu drar det tycker jag mot ett nytt "konventikelplakat". Man beskyllde förr Lewi Pethrus och Sverre Larsson för närmast "diktatur", då de ansåg att pingstvänner helst skulle köpa sin kristna litteratur på Förlaget Filadelfia/Dagenhuset. Bokborden i församlingarna skulle exempelvis inte ha böcker av Maranataförlaget och sedemera inte heller från Livets Ord. Att fråga pastor om lov för att tjäna Gud, att först vara erkänd av någon församlingsledning innan man brukar Andens nådegåvor - är inget annat än en "återgång" till ofrihet igen i så fall. Samhällets vän, är inte med per automatik detsamma som, Guds vän. Världen går aldrig att lita på eller räkna med vad det gäller tron i liv och praktik. Till det behövs Bibeln och den helige Ande.

Svara


Sven Thomsson 22/7-2019, 15:00

Svar och fråga till Holger Nilsson.

Hur ska vi kristna göra, som tar avstånd från Kazens och SEK:s propaganda för homo och "fria aborter i alla lägen"?

Jag lämnade Sv. kyrkan för flera år sedan på grund av dess liberala inställning till homovigslar. Nu tillhör jag en församling, som är medlem i SEK och har därmed hamnat i samma sits som då jag tillhörde SK. Jag visste inte innan jag blev medlem hos FA, att Armén är medlem i SEK.

Det strider mot min trohet mot Bibeln att tillhöra en kyrka som accepterar Kazens och SEK:s villfarelser. Ska jag lämna och söka medlemskap i någon kyrka, som inte har en sådan inställning?

Svara


Lars 22/7-2019, 16:56

Svar till Sven Thomsson.

Ett bra sätt att hantera detta är att fråga församlingens ledare om hur de ser på Kazens yttranden och hur ledaren/ledarna tycker man skall förhålla sig. Om man avstår har man från ledningen samtyckt. Om man handlar visar man trohet till sanningen och då är ni alla på väg till just det,,,sanningen. Det finns många med liknande värderingar på kollision med skriften så det är viktigt att "komma ut" som kristen.

Svara


Lasse 22/7-2019, 17:00

Svar till Sven Thomsson.

Vetlanda friförsamling 🙏

Svara


Lars 22/7-2019, 17:14

Svar till Erik S.

Erik! Esther Kazen är ordinerad pastor av Equmeniakyrkan. Hon har tidigare haft en tjänst som församlingspastor i Göteborg. Hon är nu ANSTÄLLD av SEK som generalsekreterare. Dvs verkställande högste tjänsteman. Styrelsen för SEK har ansett Kazen vara lämplig.

Ansvariga för Kazens roll och lämplighet är således en styrelse med representanter från organisationens medlemmar/kyrkor.

Organisationen anser det är Kazens privata skriverier men har bedömt dessa så bra att hon fick jobbet.

Kazens texter om tex att "engångsligg" utan känslor, Ok till polysex för kristna, mm är en del av pastor Kazens dialog och råd hon ger till de 20 000 följarna hon har på Instagram. Hon är där mycket tydlig i att hon är kristen, pastor, ordinerad och i de allra flesta bilder bär hon Equmeniakyrkans ämbetsklädsel. Equmeniakyran har inom sin organisation andliga ledare till stöd för kyrkans ordinerade pastorer. Att ordineras som pastor/diakon/missionärer ett ansvar. Ansvar för Kazens yrkesutövning i själavård på nätet och tolkningar av evengeliet är så helt självklart; Equmeniakyrkan. Gör den kyrkan ingen markering kring den ordinerades budskap står ju kyrkan bakom de värderingar som Kazen framför. Om så är alltså polygami, sex utan känslor, mm ett budskap ok för kyrkans evangeliska arbete.

Jag tror extremt få medlemmar i kyrkan ha samma värderingar då de är emot Guds ord. Men antingen vet man inget eller orkar inte bry sig. Dock är kyrkans ledning i allra högsta grad ytterst medveten om Kazens förkunnelse.

Baal har krupit in bakom prästkragen.

Sorgligt

Svara


Lars 22/7-2019, 17:15

Svar till Erik S.

Kazen är inte anställd längre i en församling i Göteborg. Hon är ANSTÄLLD som generalsekreterare.

Svara


Erik S 22/7-2019, 17:30

Svar till Sven Thomsson.

Frid, broder! Förlåt att jag lägger mig i, jag är ju inte H Nilsson. Men ville bara beskriva hur jag har gjort. Är "född och uppväxt" i pingst. Alla mina släktingar var med (pappa var pianist, sångare och musikledare, flera andra var äldste eller hade andra funktioner) Själv har jag varit engagerad på olika sätt. Men är inte det längre tyvärr. Det är så mycket som smugit sig in, så det finns ingen "glädje" längre. Jag har sett hur det ena beslutet efter det andra inte tas på Bibeln grund, utan människor planerar.

Pastorer som uppträder som "diktatorer" och samlar en klick runt sig som tycker lika. Dom som har en annan uppfattning blir utskällda-ja bokstavligt talat. Pastorer som inte tar itu med felaktigheter /ockultism, människor som träffar den ena partnern efter den andra, m.m, människor som favoriseras, människor som blir bortglömda. Många pastorer idag är inte församlingsherdar-detta är mycket viktigt-dom är mest focuserade på att synas, stå där framme i snygga kläder och "gillar att bli hyllade".

Droppen kan man säga var, när pingst "söker kontakt och fjäskar och bugar för RKK"! Förre ledaren Pelle Hörnmark, har ju gjort just detta. (om Alm varit nere i Rom hos påven är jag inte säker på) dock håller ju pingst på att "diskutera" och acceptera lärosatser som RKK står för! Pingst håller alltså på att komma in under RKK stora paraply. Peter Halldorf har ju haft ett finger med i detta spel. Det är mer än sorgligt.

Sedan är flera ledande inom pingst med och "banar vägen" för att en hemsk avgud håller på att inta vårt land. Nämligen islam. Man har skrivit på Swärds o Grenholms upprop, om att hur många och vilka som helst skall få komma hit. Vi skall ha den snälla, kristna godtrogna inställningen. Fastän vi ser vilket kaos det blir i länder där islam får ta över-liksom vi ser det i vårt land-alla är nämligen inte flyktingar. (men dom det är synd om skall vi givetvis hjälpa, men många av dom har tyvärr ingen möjlighet att komma hit)

Nåväl, jag har sökt mig till en friförsamling-helt oberoende av alla samfund. Och vi samlas också verkligen från alla håll. Vi har ingen fast pastor, vi hjälps åt med allt. Men givetvis kallar vi evangelister/pastorer från olika sammanhang, som har möten. Vi får heller inte en enda krona i bidrag från något håll-vi som går på mötena där, ger så mycket vi kan så att det hela är "rullande". Ingen har alltså någon hållhake på oss. Församlingar skall absolut inte ta emot bidrag från varken staten eller någon annan! Vi har heller ingen egen kyrka/lokal som kostar pengar-vi hyr i stället.

Ursäkta om detta blev lite "omständligt", men jag ville ge en bakgrund. Det förutsätter givetvis att det finns en friförsamling i närheten där man bor, vilket det ju inte gör på alla platser. Varför inte söka Gud och se om man kan starta en? Det behövs i den här tiden!

Det finns mycket mer att säga, men detta var en liten bakgrund.

GVD broder och Shalom!

Svara


Erik S 22/7-2019, 17:55

Svar till Lars.

Tack broder för dina inlägg och klargöranden! Jag har aldrig varit med i Missionsförbundet/Equmenia, kommer heller aldrig att bli det. Känner mig inte hemma där.

Håller med dig i din slutsats; att Equmenias ledning måste vara fullt medveten om hennes inställning, annars torde dom inte ha anställt henne som generalsekreterare. I annat fall har dom gjort en kraftigt undermålig "research" om hennes göranden och låtanden.

Ja, "Baal har krupit in bakom prästkragen"-det var på pricken! I Kazen:s fall stämmer det utmärkt. Och även i många andra fall-där t.ex inte Bibelns hela budskap får predikas, utan det censureras. Det är sorgligt när människor som Kazen får representera en kyrka eller oss troende. Man måste ta starkt avstånd från detta. Här tänker man direkt på 2 Tim 4:2-5!!

I Equmenia där jag bor finns en kvinnlig pastor som är en stark feminist-girl power. Känner också en pingstpastorsfru som också är feminist!! Osundheten kryper närmare och närmare.........

Det skall bli så i den sista tiden!

MVH-GVD och Shalom

Svara


Sven Thomsson 22/7-2019, 18:06

Svar till Erik S

Tack för ditt uppmuntrande svar!

Jag är född (på nytt) i Pingst och har tillhört Pingstförsamlingar genom åren. Jag har varit pastor och äldstebroder, men blivit så illa behandlad av en del oandliga och köttsliga "föreståndare". Jag har velat församlingars och medlemmars bästa där jag varit verksam, men fått lida för det.

I en församling påpekade jag för föreståndaren hur illa han handlat mot nyfrälsta ungdomar, skällt på dem och ställt alltför höga krav på dem. Han fordrade, att de skulle uppträda som mogna kristna, fast de bara varit frälsta några veckor. Det resulterade i, att en del av dem flyttade från orten och någon gick tillbaka till världen. När jag påtalade detta blev han så arg, att jag först blev avsatt som äldste och styrelseledamot. Någon månad senare blev jag också utesluten ur församlingen.

Jag blev frälst på 1950-talet, då det var liv och rörelse i pingstförsamlingarna. Men precis som du skriver har det urartat mer och mer med tiden.

Jag har också varit med om att pastorer uppträder som diktatorer och maktmänniskor. I den församling där jag blev avsatt och utesluten hade föreståndaren sådan makt över medlemmarna, så de vågade inte säga något. Han styrde och ställde som han ville och var både pastor, styrelse och församling. De som var med i styrelsen vågade inte "öppna näbben" utan måste säga ja och amen till allt.

Jag kunde inte tolerera detta, utan gick emot honom när jag tyckte det blev alltför snett, men då gick det som det gick.

Svara


SH 22/7-2019, 23:51

Viktig information. Tack till broder Holger och Christer!

Svara


Bengt j 24/7-2019, 19:12

Finns ju sunda och bra församlingar inom alla

Samfund

Men man borde bilda fler samfundsfria församlingar

Samfund är ju människoverk

Svara


Bengt j 24/7-2019, 19:13

Ester kazen är skild och numera sambo

En pastor ska absolut inte vara det

Svara


Leif 24/7-2019, 19:54

Svar till Bengt j.

Håller med dig i båda dina kommentarer 👌

Svara


Bengt j 24/7-2019, 20:01

Men många pastorer har dammiga biblar och

Ber lite

Ja är tyvärr inte omvända

Bara religiösa

Svara


Lars 24/7-2019, 23:59

Svar till Bengt j.

Fast värre är när hon undervisar om ting och agerande som bibeln säger är tokigt eller värre

Polysexuella relationer kan nog inte ens den ordinerade pastor Kazen hitta bibelstöd för

Inte heller engångs ligg utan känslor

Men hon ok det i sin roll som ordinerad pastor

Svara


Bengt j 25/7-2019, 01:09

Jo det är helt makabert

Svara


Henrik 25/7-2019, 01:37

Feminism... Usch...

Svara


Bengt j 25/7-2019, 09:23

Ja verkligen

Svara


Lars Göran Berg 25/7-2019, 12:16

Förning som kristen och frikyrklig bakgrund som baptist är det lika märkligt att en pastor förkunnat och undervisar de budskap som e kazen för fram som att en rad kristna organisationer ställer sig bakom

Kolla gärna mer på www.klassiskbaptism.se

Svara


Din kommentar

Första gången du skriver måste ditt namn och mejl godkännas.


Kom ihåg mig?

Din kommentar kan deletas om den inte passar in på Apg29 vilket sidans grundare har ensam rätt att besluta om och som inte kan ifrågasättas. Exempelvis blir trollande, hat, förlöjligande, villoläror, pseudodebatt och olagligheter deletade och skribenten kan bli satt i modereringskön. Hittar du kommentarer som inte passar in – kontakta då Apg29.


Prenumera på Youtubekanalen:

Vecka 33, söndag 18 augusti 2019 kl. 08:39

Jesus söker: Ellen, Lena!

"Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son [Jesus], för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv." - Joh 3:16

"Men så många som tog emot honom [Jesus], åt dem gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn." - Joh 1:12

"Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst." - Rom 10:9

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? Be den här bönen:

- Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som Herren. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?
» Ja!


Senaste bönämnet på Bönesidan
söndag 18 augusti 2019 00:30

till tandläkare akut har inga pengar bett att jag får pengar är orolig har inget spar el buffert sålt det mesta i bostaden pga flytt blev lurad förfärligt😢ber om hjälp!Önskar en livskamrat vän


Morsan reklam


Aktuella artiklar


Senaste kommentarer


STÖD APG29! Bankkonto: 8169-5,303 725 382-4 | Swish: 070 935 66 96 | Paypal: https://www.paypal.me/apg29

Denna bloggsajt är skapad och drivs av evangelisten Christer Åberg, 55 år gammal. Christer Åberg blev frälst då han tog emot Jesus som sin Herre för 35 år sedan. Bloggsajten Apg29 har funnits på nätet sedan 2001, alltså 18 år i år. Christer Åberg är en änkeman sedan 2008. Han har en dotter på 13 år, Desiré, som brukar kallas för "Dessan", och en son i himlen, Joel, som skulle ha varit 11 år om han hade levt idag. Allt detta finns att läsa om i boken Den längsta natten. Christer Åberg drivs av att förkunna om Jesus och hur man blir frälst. Det är därför som denna bloggsajt finns till.

Varsågod! Du får kopiera mina artiklar och publicera på din egen blogg eller hemsida om du länkar till sidan du har hämtat det!

MediaCreeper

Apg29 använder cookies. Cookies är en liten fil som lagras i din dator. Detta går att stänga av i din webbläsare.

TA EMOT JESUS!

↑ Upp