1 073 online! | Sidvisningar idag: 234 665 | Igår: 257 968 |

www.apg29.nu

Annons

Chatt Nyhetsbrev Biblar Läsarmejl Bönesidan Dagens ros Date29 Kommentarer Fråga Christer Kontakt Sök

Be för Tommy Dahlman som tar time out

/bild2.php?w=644&h=75&src=img/1452890359-tommy-dahlman.jpg

Den kände predikanten Tommy Dahlman tar ”time out” på grund av personliga alkoholproblem.

Kanal 10 och Tidningen Inblick skriver i ett pressmeddelande:

Pressen har varit stark på Tommy Dahlman och hans familj. Detta har med stor sannolikhet lett till delvis ogenomtänkta och klandervärda handlingar från Dahlmans sida. I veckan avslöjade medier att Dahlman greps av polis efter att ha kört berusad. Detta har, tills det nu avslöjats, varit okänt för ledningen i Inblick och Kanal 10.

Kanal 10 står för en entydig evangelisk förkunnelse som både påverkar den enskilde individens etik och handlingar, men också hela samhällets utveckling. Inställning och förhållningssätt till alkohol och droger är därför glasklar för oss. Vår verksamhet utgår från en livsstil där detta inte kan ingå. Tvärtom vill vi även med vår programverksamhet hjälpa människor att bli fria från alkoholberoende.

I den situation som nu uppstått vill kanalens ledning ge Tommy Dahlman en tid för eftertanke och rehabilitering.

Vi har hittills och hoppas på att i framtiden fullt ut åter kunna ta till vara Tommy Dahlmans kompetens och särskilda kallelse. Därför har ledningen i samråd med Dahlman kommit överens om att han fram till sommaren tar en ”time out” från sitt arbete som chefredaktör och medverkan i kanalens direkta programverksamhet.

Be för Tommy 

Detta är naturligtvis en personlig tragedi för Tommy Dahlman. Jag uppmanar er alla som tror på Herren Jesus att be för Tommy Dahlman och hans familj!


Källa: Pressmeddelande om temporära förändringar i ledningen för Inblick | Relaterat: Tommy Dahlman tar time out från Inblick - dagen.se |  Tommy Dahlman tar time out | Världen idag - världen ur ett kristet perspektiv 


Skriv ut Bädda in Mejla

 
Publicerat av fredag 15 januari 2016 21:52 | #tommy+dahlman #time+out #alkoholproblem #alkoholberoende #pressmeddelande | Direktlänk | Nyhetsbrev | RSS

APG29 NÅR TUSENTALS VARJE DAG!
Gillar du Apg29?
Swisha en peng till: 070 935 66 96


74 kommentarer

Thomas P

Dricka + köra bil = inte bra. Jag ber Herren att skänka Dahlman en inre frid och styrka att gå stärkt vidare.

Svara -   - 15/1-16 23:01 -


JL

Det kan finnas många anledningar till misslyckandet. Men i många fall är alkohol en form av medicin mot smärta. Och Tommy har förmodligen fått ta en hel del stryk.

Otroligt tråkigt.

Svara -   - 15/1-16 23:20 -


Timo Kainulainen

Tack Jesus Kristus att du upprättar Tommy och hans familj Igen.psalm 121.

Svara -   - 15/1-16 23:29 -


Lars W

En påvedyrkare har alla skäl att ta time out. Men kommer han till sans?

Svara -   - 15/1-16 23:56 -


Aldx

På senare år har pingströrelsen fått en liberalare syn på alkohol och främst vindrickande. Jag tycker det ät lika bra att som seriös kristen avstå helt från alkohol. Det finns hur mkt goda drycker som helst på denna jord, varför ska man just välja alkoholdrycker? Det är just den liberala synen på vin som skapar detta.

Svara -   - 16/1-16 00:01 -


Nowote

Frågan är väl, hur vanligt är det här egentligen, att sådant här förekommer ibland dagens kristna ledare och predikanter? Är det inte högmod, skilsmässor, lögner, girighet och ekonomiska oegentligheter, så är det nu också fyllekörning bland dem som stått i rampljuset under senare år. Bland dem som lyfts fram och hyllats som karismatiska starka Gudsmän har liknande detta nu blivit vardagsmat, de har stått och förkunnat inför massorna hur man bör leva och vara föredömen, och så!

Ja, vart är vi på väg?

Vi borde kanske reagerat starkare redan för längesen angående vissa saker.

Det är inte alltid de som är bra på att prata som borde vara andliga ledare, det är inte alltid duktiga affärsmän och sådana som är bra på att hålla föredrag, som det ofta nu för tiden är, som borde vara där de "äldste" idag skulle varit!

Världens ande har tydligt gjort sitt intrång ibland svensk kristenhets toppskikt!

Mvh.

Svara -   - 16/1-16 00:05 -


Torbjörn S Larsson

Vi önskar alla Tommy en välbehövlig paus. Han är ett salt och ett föredöme i sin sansade gudsfrktan. Fy tusan för alla falska TV- predikanter. Tommy är äkta och behövs verkligen. Hennes honom lite tid och han kommer ut ännu finare.

Svara -   - 16/1-16 00:08 -


Lärjunge

Va tråkigt, alkohol är ju den sämsta medicinen, Guds ord är ju den bästa...vi får be att Tommy omvänder sig, blir förlåten & upprättad!!

Svara -   - 16/1-16 00:08 -


Torbjörn S Larsson

Ge honom lite tid.

Svara -   - 16/1-16 00:09 -


Kerstin

Käre Fader och Jesus låt den Helige Ande få Tommy på rätt tankar och låt honom bli fri från satans grepp.. I Faderns Sonens och Den Helige Andens namn.. Amen..

Svara -   - 16/1-16 00:13 -


Micke

Ber för Tommy och hans familj. Inte nått fördömande, alla kan vi falla i saker. Vi ber i kärlek för vår broder Tommy och hans familj.

Svara -   - 16/1-16 00:28 -


Vanessa

Han var inte frälst, han vände åter till synden

Svara -   - 16/1-16 00:47 -


Torbjörn S Larsson

Svar till Vanessa.

Du fattar inget. Vänd om själv från din synd att fördöma. Tommy ät ok.

Svara -   - 16/1-16 01:05 -


Vanessa

Svar till Torbjörn S Larsson.

Det handlar ej om att döma, fråga christer. Man kan tydligt se att denne man ej var frälst. Att bli frälst är räddning genom Jesus från synden där vår syndiga människa dör till förmån för vår pånyttfödelse

Svara -   - 16/1-16 01:10 -


Torbjörn S Larsson

Att köra bil med mer än 0.20% sprit i kroppen är dumt, ogenomtänkt och slarvigt men ingen synd. Synd är att bryta mot Guds heliga lag. Tio Guds bud. Men du mår kanske bättre själv av att du kan döma din broder ifall du gjort dig skyldig till äktenskapsbrott eller stöld. Eller det värsta av allt: Att inte älska Gud över allt...

Svara -   - 16/1-16 01:56 -


Bertil

Jag känner inte den här mannen, har varken sett eller hört honom men jag ber till Gud att han ska rädda honom från det spritens gissel som Satan frestat honom med. Vi ska inte håna eller döma honom utan snarare betänka hur lätt vi kan falla för djävulens list och hur sårbara vi människor faktiskt är. Be till Gud för honom att Satan ska släppa honom ur sitt grepp.

Svara -   - 16/1-16 02:30 -


Dan

Svar till Torbjörn S Larsson.

Att ha 14 fortkörningar i belastningsgregistret och 1 olovlig körning som gett ordentligt med böter är inte heller så bra. Tommy har fått ta en hel del skit genom åren en hel del är även självförvållat. Men han står iaf för vad han tycker de e ju bra.

Svara -   - 16/1-16 02:40 -


M.J

Svar till Torbjörn S Larsson.

Menar du att äktenskapsbrott är värre att köra rattfull ?? Jag håller mig till den Svenska lagen och det borde ni andra också göra.

Svara -   - 16/1-16 03:42 -


ULF

Svar till Vanessa.

Och det vet du??? "Den som är utan synd kasta första stenen" sa Jesus. Antar att du tillhör den lilla skara självrättfärdiga människor utan någon synd i sina liv....

Svara -   - 16/1-16 06:39 -


ulf lennart

vi laeste ju nyligen haer pa apg. att denne Dahlman under en kvaellspromenad i centrala Eskilstuna blev raanad och misshandlad. det bizarra var att baade han och Polis kaende sig foerbjudna att uppge SIGNALEMENT pa lymmlarna. denna Sjuka PK-Terrorism giver den inte upphov till maanga psykfall? att paa fasaden uppvisa idel tolerans och vaelvilja medan det inre kokar av ilska?

Svara -   - 16/1-16 07:51 -


Nowote

Svar till Torbjörn S Larsson.

Är inte det att bryta mot Guds lag?

Man älskar varken Gud eller sin nästa som sig själv när man sätter sig i en bil och sedan ger sig ut på vägarna berusad.

Han sårar både sina nära och kära, sina kristna syskon som litat och trott på denne man, han utsätter andra människor för livsfara när han kör okontrollerat m.m.

Han har absolut brutit mot båda de bud som Jesus sa sammanfattar hela lagen.

Han svarade: "Du ska älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela ditt förstånd. Sedan kommer ett som liknar det: Du ska älska din nästa som dig själv. På dessa två bud hänger hela lagen och profeterna." Matteusevangeliet 22:37, 39-40

Har han inte syndat då?

Mvh.

Svara -   - 16/1-16 08:54 -


nils

De som tjänar Herren är en viktigare måltavla för satan.Det är ej mot kött och blod de strider,vet vi.--Därför behöver offentliga tjänare,än mer vårt stöd i våra förböner.--Det gäller alla pastorer och tjänare,våra bröder och systrar i familjen.--De lever också under förväntningar o krav från sina medlemmar,att alltid leverera till "Konsumenterna."--Har märkt att Guds barn har svårt att kunna FÖRLÅTA,när någon Troende gör ett felsteg.--Hur behandlade Jesus Petrus,efter hans Förnekelse av Jesus 3ggr?--INGEN Anklagelse,utan ett NYTT FÖRTROENDE att tjäna Jesus,grundat på att Petrus ÄLSKADE honom.--Det var en UPPRÄTTELSE han fick av sin älskade frälsare.--Kanske något att lära för oss?--Må Jesus Välsigna och ge Tommy UPPRÄTTELSE och NÅD till fortsatt tjänst! Saliga de BARMHÄRTIGA,ty dem skall vedefaras BARMHÄRTIGHET. MVH.nils

Svara -   - 16/1-16 09:03 -


Bibel och bekännelse trogen Pastor VAJDA EKSTÉN

IFRÅN MINA FACEBOOK SIDOR IGÅR VI STÖDJER HELHJÄRTAT BRODER TOMMY DAHLMAN till 100% för upprättelse, och vill stå med honom och hans familj, och vill stå med Tommy Dahlman och hans familj i våra förböner, tankar och omsorger dagligen till Segrar och Upprättelse så snabbt som möjligt. PS. Vi instämmer med vår högt älskade broder Christer Åberg att bedja för Tommy Dahlman, och även för hela hans familj till segrar och upprättelse för Tommy snabbast möjligt.

Svara -   - 16/1-16 09:40 -


Adrian

Svar till Nowote.

Det klar han har syndat, men vem har inte det? Just därför måste vi be för honom.

Svara -   - 16/1-16 10:03 -


Nowote

Svar till Adrian .

Javisst! Det var endast ett svar från mig till Torbjörn som inte förstår att det är synd att både såra och riskera sin nästas liv. Då bryter man också givetvis det högsta av alla bud.

Han svarade: "Du ska älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela ditt förstånd. Matteusevangeliet 22:37

Det Tommy gjort är givetvis inte att han älskat Herren sin Gud av hela sitt förstånd i detta läge, så visst har han syndat, men! Han är trots dessa misstag lika mycket älskad av Gud och skall därför också älskas av oss alla som menar oss tillhöra Gud. Alla gör vi som sagt fel emellanåt, vi skall be för Tommy så att han verkligen inser sin fadäs och ångrar, bekänner sina tillkortakommanden inför Gud men också inför alla dem som han gjort besvikna.

Han är absolut en kristen broder till skillnad mot vad Vanessa skrev tidigare.

Jesus säger till Tommy likt det Han sa till äktenskapsbryterskan;

Jesus reste sig upp och sade till henne: "Kvinna, var är de? Har ingen dömt dig?" Hon svarade: "Nej, Herre." Då sade Jesus: "Inte heller jag dömer dig. Gå, och synda nu inte mer!" Johannesevangeliet 8:10-11

Inte heller vi skall döma. Däremot är det givetvis inte fel att inse att någon har gjort fel men, vi skall älska och be för Tommy!

Om någon ser sin broder begå en synd som inte leder till döden, då ska han be och Gud ska ge honom liv. Första Johannesbrevet 5:16

Mvh.

Svara -   - 16/1-16 11:06 -


Lars W

Svar till Aldx.

“Den som säger sig förbli i honom är skyldig att själv leva så som han levde.” (1Joh 2:6)

"Människosonen har kommit, och han både äter och dricker, och nu sägen I: 'Se, vilken frossare och vindrinkare han är, en publikaners och syndares vän!'" (Luk. 7:34)

Svara -   - 16/1-16 11:37 -


Hasse

Svar till Nowote.

Be för honom istället. Alla kan i sin svaghet synda. Han kommer att komma tillbaka starkare än innan Bless you Tommy

Svara -   - 16/1-16 11:42 -


P I Persson

Att köra bil berusad är givetvis ett grovt brott och den som gjort det skall förstås ta time out, det går inte att bara fortsätta som förut och låtsas som om inget hänt. Inte i den position som TD innehar. Detsamma gäller naturligtvis inte bara TD utan alla som begått samma eller motsvarande saker.

Med detta sagt så finns och skall finnas en väg till upprättelse. Jag har sällan varit på samma sida som Tommy i den allmänna debatten, men det betyder inte att jag/vi andra är syndfria, vi behöver alla förlåtelse och nåd. Så jag ber för Tommy Dahlman.

Svara -   - 16/1-16 11:59 -


svenne

Jag vill ta med min broder TD i bönen, att Jesus ska befria honom från alkoholproblemen. Herrens tjänare är mer än "vanliga" medlemmar måltavlor för den ondes brinnande pilar. Jag stöder Tommy helhjärtat och ber att han ska få upprättelse och förnyat förtroende.

Det mest tragiska är att alkoholbruket accepteras och glorifieras i kristna kretsar, där de som bekänner sig tro på Jesus inte spottar i vinglaset. Det är ett bevis för att vi lever i avfallets tid, då världens ande trängt in i församlingarna.

Det är hög tid, att de bekännande kristna vänder om och gör bot och bättring och ropar till Gud om världsandens utdrivande ur församlingarna.

Svara -   - 16/1-16 12:22 -


Nowote

Svar till Hasse.

Du missade tydligen att jag just har sagt det Hasse?

Mvh.

Svara -   - 16/1-16 13:05 -


Gun-Britt Rahm

Det talas så mycket om synd hela tiden. Om vi går till Jesus med ett öppet hjärta får vi väl förlåtelse för våra synder, han har tagit all synd på sej... Vi som e kristna borde istället anamma kärleksbudskapet mera i våra kyrkor. Älska varandra som Jesus sa att vi skulle göra

Svara -   - 16/1-16 15:22 -


Lars W

Svar till P I Persson.

"En församlingsföreståndare bör därför vara oförvitlig; han bör vara en enda kvinnas man, nykter och tuktig, hövisk i sitt skick, gästvänlig, väl skickad att undervisa,"

(1 Tim. 3:2)

Svara -   - 16/1-16 15:51 -


Lars W

Svar till svenne.

"Det mest tragiska är att alkoholbruket accepteras och glorifieras i kristna kretsar, där de som bekänner sig tro på Jesus inte spottar i vinglaset"

Spottade Han i glaset?

Svara -   - 16/1-16 15:52 -


Karin

Svar till Lars W.

Förvisso andlig eldaren men inte församlingsföreståndare

Svara -   - 16/1-16 16:14 -


Andy Svensson

Alla kan falla och vi skall inte kasta sten utan be för Tommy nu och visa barmhärtighet och kärlek. Låt oss inte vara religösa fariséer som lägger bördor på andra och pekar finger. Jag sörjer i mitt hjärta för Tommy och går i bön för min broder.

Svara -   - 16/1-16 17:15 -


Vanessa

Hur kan ni kalla er syskon i Kristus när man i varje ämne som Christer lägger upp ser så otroligt många meningsskiljaktigheter, var är enigheten undrar jag?

Svara -   - 16/1-16 17:18 -


P I Persson

Svar till Lars W.

Menar du alltså att det är kört för honom ? Att han aldrig kan bli upprättad ?

Svara -   - 16/1-16 17:19 -


Nowote

Svar till Vanessa.

Du ställer en bra fråga Vanessa, men man är inte syskon för att man tycker samma utan för att man är född till det!

Mvh.

Svara -   - 16/1-16 17:21 -


svenne

Svar till Lars W.

Nej, Lars W TD "spottade inte i glaset". Jag menar också många andra bekännande kristna som inte "spottar i glaset", utan dricker alkohol. Var välsignad av Herren!

Svara -   - 16/1-16 18:02 -


Christer Åberg

Jag blir glad att läsa flera av kommentarerna här som visar en medmänsklighet och värme mot Tommy Dahlman.

Detta betyder inte att man ska ringakta synder, för dem ska vi omvända oss från, men vi ska älska människor och be för dem.

Svara -   - 16/1-16 19:50 -


Peter Kullander

Ordning och reda vi är alla människor och vad som föreligger att detta hänt. Vet själv vad alkohol kan förstöra har själv raserat hela mitt liv med att välja att ta ett glas. Spekulera hit och dit är inte vår uppgift. Ge nu vår broder lugn och ro för upprättelse. Gud tar inte tillbaka sina gåvor och sin kallelse

Svara -   - 16/1-16 19:51 -


Peter Kullander

Svar till Aldx.

Ja inte bra när vi inom Pingst står i bräschen för missbruksvård på kristen grund.

Svara -   - 16/1-16 19:54 -


Alexander Grenehed

”Se inte på vinet, att det är så rött, att det glänser så i bägaren och rinner ner så lätt. Till slut biter det som en orm och hugger som en giftorm. Då får dina ögon se märkliga syner och ditt hjärta talar galenskaper. Det blir som att du ligger mitt ute på havet eller i toppen av en mast. ”De slog mig, men det gjorde inte ont. De gav mig stryk, men jag kände inget. När ska jag vakna? Jag vill få tag i mer!”” ‭‭Ordspråksboken‬ ‭23:31-35‬ ‭

Svara -   - 16/1-16 20:45 -


Vanessa

Svar till Nowote.

men Jesus vill att vi ska vara ett, att vi ska eliminera meningsskiljaktigheter!

Svara -   - 16/1-16 21:03 -


johan s

Svar till Lärjunge.

Om inte Jesus förvandlat vattnet till vin ;-)

Svara -   - 16/1-16 21:15 -


Nowote

Svar till Vanessa.

Ja, att Jesus vill betyder inte att alla Hans barn alltid förstår!

Men du ställde ju frågan hur man kan kalla sig för syskon i Kristus?

Det har ju som sagt varken med tycke och smak att göra, det har inte med hur smart eller vis man är att göra, det har att göra med att man tog en dag tog emot Jesus och blev född till ett Guds barn!

Sen önskar förstås Jesus att vi skall mogna och försöka älska varandra, och bete oss mer som ett, men det är inte så enkelt som du så tydligt har sett.

Mvh.

Svara -   - 16/1-16 21:20 -


Andy Svensson

I Romarbrevet 13:8 står det "Stå inte i skuld till någon utom i kärlek till varandra. Ty den som älskar sin nästa har uppfyllt lagen. 9 Dessa bud: Du skall inte begå äktenskapsbrott, Du skall inte mörda, Du skall inte stjäla, Du skall inte ha begär, och alla andra bud sammanfattas i detta ord: Du skall älska din nästa som dig själv. 10 Kärleken gör inte något ont mot sin nästa. Alltså är kärleken lagens uppfyllelse". Ingen uppfyller Guds lag såvida han inte älskar sin medmänniska. I Galaterbrevet 6 står det "Bär varandras bördor 6 Bröder, om ni kommer på någon med att begå en överträdelse, då skall ni som är andliga människor i mildhet upprätta en sådan. Men se till att inte du också blir frestad. 2 Bär varandras bördor, så uppfyller ni Kristi lag. 3 Ty den som tror sig vara något, fast han ingenting är, han bedrar sig själv. ". När någon faller så har vi som kristna en uppgift att resa upp den som fallit i synd. Tänk på den barmhärtige samariten och den förlorade sonen. Ett tips ring eller skriv till Tommy och uppmuntra honom istället för att peka finger och anklaga. Jag vet själv hur det är när dem religösa fariséerna är på hugget och skall slå med ordet "det står skrivet" dem kan ha rätt i ordet men sakna barmhärtighet och kärlek...

Svara -   - 16/1-16 21:38 -


Anita Magnusson

Svar till Vanessa.

Vi ska vara eniga i anden. Eniga över Guds Ord. Men vi är alla olika och har kommit olika långt i vår tro på Jesus. Många olika åsikter har jag också kommenterat någon gång här. Men insett att vi är olika som människor, även lärjungarna var olika personligheter. Vi tänker för det mesta "mänskligt ",fast vi ska tänka "andligt". Det viktigaste är att vi håller oss till Ordet, och älskat Jesus. Ska erkänna jag blev chockad över det jag läste om Tommy, kanske inte mest över att han dricker alkohol, fast det är fel , utan att han kör bil berusad. Det tyckte jag var mera ledsamt. Där är både han själv och andra människors liv i fara. Att dricka , syndar han mot sin kropp mest.

Svara -   - 16/1-16 23:08 -


Anita Magnusson

Svar till Anita Magnusson .

Men så klart ska vi be för Tommy, att han får upprättelse och kan känna att vi ber för honom. Att han vet att Gud förlåter om man med uppriktigt hjärta ber om förlåtelse. Alla kan falla, ja alla har säkert fallit någon gång. Farligt med självrättfärdighet, att tro man inte syndat någon gång. Största synden är ju att vända Gud ryggen, att lämna Jesus.

Svara -   - 16/1-16 23:17 -


queenia

Ja. Jag ber för Dahlman. Liksom för alla ledare.

Många, alltför många dricker alkohol för berusning. For att latta det andliga trycket. Och vad som sker därefter vet bara dessa individer och de som drabbas.

Jag ber för alla brutna hjärtan. För alla som förstörts av alkoholens härjningar.

Jag ber för nytt mod och rent hjärta hos mig själv och alla ledare.

Jag ber att mattan slängs ut. Att man slutar hålla varandra om ryggen.

Jag ber om Levande Vatten till oss alla.

Amen

Svara -   - 17/1-16 02:27 -


Vanessa

Svar till Nowote.

tack för ditt fina svar, jag hade i åtanke den oenighet som råder gällande lärofrågor från guds ord, tycker inte att det bör existera i guds församling av frälsta, ibland råder det total förvirring över helt självklara saker som är rätt elementära

Blessings

Svara -   - 17/1-16 11:05 -


Nowote

Svar till Vanessa.

Håller med!

Blessings till dig med, mvh.

Svara -   - 17/1-16 11:07 -


Lars W

Svar till P I Persson.

Angående alkohol? Angående medlöperi i frågan om anslutning till påvedömet? Det är han själv som avgör.

Att bli "upprättad".. menar du om han kan få en tjänst som församlingsföreståndare? Där är det Paulus ord som gäller, inte mina.

Svara -   - 17/1-16 11:12 -


Lars W

Svar till svenne.

Nu var inte frågan om TD "spottade i glaset". Drack Mästaren vin? (klassisk definition av ordet vin gäller)

Svara -   - 17/1-16 11:14 -


Christer Åberg

Jag kom att tänka på:

Matt 18:21-35

21 Då kom Petrus fram och frågade Jesus: "Herre, hur många gånger ska min broder kunna synda mot mig och få min förlåtelse? Upp till sju gånger?" 22 Jesus sade till honom: "Jag säger dig: Inte sju gånger utan sjuttio gånger sju. 
 23 Därför är himmelriket som en kung som ville ha redovisning av sina tjänare. 24 När han började granskningen, förde man fram till honom en som var skyldig tio tusen talenter. 25 Eftersom han inte kunde betala, befallde hans herre att han och hans hustru och barn och allt han ägde skulle säljas för att betala skulden. 26 Tjänaren föll ner för honom och vädjade: Ha tålamod med mig, så ska jag betala tillbaka allt till dig! 27 Då förbarmade sig tjänarens herre över honom och lät honom gå och efterskänkte hans skuld.
 28 Men när tjänaren kom ut, mötte han en av sina medtjänare som var skyldig honom hundra denarer. Han tog fast honom och började strypa honom och sade: Betala vad du är skyldig! 29 Hans medtjänare föll då ner och bad honom: Ha tålamod med mig, så ska jag betala dig. 30 Men han ville inte, utan gick och satte honom i fängelse tills han hade betalat vad han var skyldig.
 31 När hans medtjänare såg vad som hände, blev de mycket upprörda och gick och berättade alltsammans för sin herre. 32 Då kallade hans herre honom till sig och sade: Du usle tjänare! Hela den skulden efterskänkte jag dig, därför att du bad mig. 33 Borde inte du ha förbarmat dig över din medtjänare, liksom jag förbarmade mig över dig? 34 Och i sin vrede överlämnade hans herre honom till torterarna tills han hade betalt allt vad han var skyldig. 35 Så ska också min himmelske Far göra med er, om ni inte var och en av hjärtat förlåter er broder."


Svara -   - 17/1-16 12:30 -


Janne W

Det är inte synd att dricka vin, det Tommy gjort fel är att köra bil med antal promille alkohol i blodet, det ska han dömas för rent juridiskt, ingen annat.

Svara -   - 17/1-16 13:57 -


Janne W

Att som kristen dricka vin är ingen synd, men man måste följa Svenska lagen, inte köra bil med för mycket promille alkohol i blodet, det är det Tommy gjort fel ingen annat, man kan fråga sig varför han skulle ut så sent och köra bil i 10 minuter till ett Hotel i närheten, han borde stannat hemma, bäst lägga all kort på borden för att slippa spekulationer.

Svara -   - 17/1-16 14:02 -


Christer Åberg

Tidningen Dagen skriver att "En våg av vänligt sinnade kommentarer har sköljt in efter nyheten om rattonykterhet." angående om predikanten Tommy Dahlman. Detta gör mig väldigt glad att se det kärlek och stöd som Tommy Dahlman har fått av människor, men Dagen med Jacob Zetterman är också bara tvungen att även skriva: "Många är också kritiska." (www.apg29.nu/a/55c)

Faktum är att så många "kritiska" är det inte. En och annan kan också vara hatisk och fylld av förtal, men övervägande visar människor kärlek och stöd. Jag själv vara lite osäker om jag skulle publicera Tommy Dahlmas spritproblem och rattfylleri på apg29. Jag visste inte hur reaktionerna skulle bli. Men jag gjorde det med uppmaning om att be för Tommy. (www.apg29.nu/a/4df)

Och när jag väl hade publicerat artikeln och såg att de flesta mötte honom med kärlek, omsorg och respekt så blev jag glad. Vi ska visa människor kärlek och ge dem alla möjligheter till att omvända sig.

Jag har funderat på hur det kommer sig att så många faktiskt har visat honom en sådan stor kärlek och förståelse och inte fullständigt arkebuserat honom. Jag hoppas inte att det beror på att de själva tummar på vinglaset och är berusade.

Det är visserligen sant att det inte är någon synd att dricka vin - men det är synd att dricka sig berusad. Många tar allvarligt på att Tommy Dahlman körde berusad med sin bil, men de tar inte lika allvarligt på att han var berusad. Det är allvarligt att köra full eftersom det är ett lagbrott och man riskerar sig själv och andra människors liv och hälsa, men det är också allvarligt att vara berusad, eller rättare sagt vara beroende av alkohol, (drinkare), eftersom det är en synd.

"Berusa er inte med vin, sådant leder till ett liv i laster. Låt er i stället uppfyllas av Ande" (Ef 5:18).

"Varken tjuvar eller giriga, varken drinkare, förtalare eller utsugare skall ärva Guds rike" (1 Kor 6:10).

Många ber för Tommy att han ska bli upprättad och komma tillbaka ännu mer starkare i sin predikantgärning, och det är bra, men om Tommy verkligen ska bli upprättad och komma tillbaka med full kraft så behöver han omvända sig. Låt oss aldrig glömma bort eller tumma på sanningen att omvändelse genererar i full upprättelse!

Fortsätt att be för Tommy!

Svara -   - 17/1-16 21:05 -


Margot Ögren

Jag föll också Tommy, men jag reste mig upp i Jesu namn. Det gör du också och du kommer att bli starkare som själavårdare efter detta För du vet vad frestelser är på ett helt annat sätt och du kommer att förstå vad man behövs för att inte falla i samma gropar. Tuff vandring återstår men du är älskad av Gud och av oss som lärt känna dig och din kallelse som Gud aldrig kan ångra! Herren ska resa dig upp. I sin Gudomliga nåd och trofasthet!

Svara -   - 17/1-16 21:14 -


Bertil

Alltså alkoholism är som vilken sjukdom som helst, kleptomani, Tourettes syndrom, depression m fl där den sjuke drabbats av ett tvångsmässigt beteende han inte kan ta sig ur av egen kraft. Finns studier som pekar på att alkoholism kan vara ärftligt betingat. Jesus menade att det var demoner som djävlas med oss och följaktligen drev han ut dem ur de stackars offren. Vad vi kan göra i vår tid är att samlas i kollektiv bön för den stackare som drabbats av dessa plågor. Det är det enda vettiga.

Svara -   - 18/1-16 00:24 -


Harriet Bouvin

Men här är det ju ngt som haltar, för eftersom Tommy Dahlman så ivrigt predikar mot homosexualitet, vad är det i så fall som Tommy Dahlman saknar och som rimligen en å annan helnykter kristen homosexuell skulle kunna lära Tommy Dahlman?

Svara -   - 18/1-16 05:54 -


Harriet Bouvin

Svar till Bertil.

Eftersom jag är examinerad inom både fysiologi och hjärnans biokemi, Bertil, så kan jag berätta för dig, att det förekommer att både alkoholister, deprimerade och kleptomaner tar sig ur sina problem i egen kraft. Det är inte Guds vilja att påstår ngt som är osant. Ingenstans hittar vi heller stöd för påståendet att ngn av dessa saker skulle kunna vara en omöjlighet att komma ur. Förutsättningen för att bli handlar då bl a om motivation.

Svara -   - 18/1-16 06:02 -


Vanessa

Svar till Harriet Bouvin.

intressant inlägg, för tillsammans med horkarlar och otuktiga nämns drinkare som sådana som inte kommer tillhöra guds rike, och då förstår vi att det gäller folk som dricker okontrollerat och att det inte handlar om ett glas vin till middagen

Svara -   - 18/1-16 06:04 -


Torbjörn S Larsson

Tommy är en skärpt kille. Tänk efter, vad skulle få honom att lämna hemmets lugna vrå och bege sig till ett närbeläget hotell. Att riskera både sitt körkort och sitt rykte. Jo, en människa i stor nöd. Kanske tom. någon som säger sig ta sitt liv om inte just han kommer omedelbart. Felet med Tommy, om det är nåt fel är att han är godhjärtad. Det är däremot inte många här på bloggen. Skriver att ni ska be för honom, men gömmer sig bakom anonymitetens falska signatur och talar illa om honom hemma vid köksbordet. Sådant dömer Gud hårt däremot.

Svara -   - 18/1-16 07:54 -


Nowote

Svar till Torbjörn S Larsson.

Jag har då inte sett många som talat illa o honom?

Däremot är det väl ganska uppenbart vad som har skett, man får inte köra rattfull, och här var det ju inte fråga om ett glas vin utan körkortet drogs in för gott!

Skulle du tycka att det vore okej om t.ex våra politiker kör omkring rattfulla, skulle du tycka att de ändå är bra föredömen, eller en trafikskolelärare som emellanåt kör omkring full, är det en bra billärare tycker du?

Nu har Tommy varit en framstående lärare i hur man bör leva, och dessutom kristen, är det så konstigt då att folk reagerar?

Det är inget fel alls i att tala om det här och om hur opassande det här är, att uttrycka sitt ogillande till det här, det är inte alls att döma, det har Tommys egen gärning redan gjort.

Men, vi skall göra som Gud lär!

1 Joh 5:16 Om någon ser sin broder begå en synd som inte är till döds, skall han be, och Gud skall ge liv åt honom

Mvh.

Svara -   - 18/1-16 08:32 -


Roine

www.apg29.nu/a/5e4

Några ord från stefan swärd som stärker och tröstar i prövningens stund!

Gud välsigne dig Tommy i prövningens tid! Vi ber för dig!

Svara -   - 18/1-16 09:39 -


Torbjörn S Larsson

Svar till Nowote.

Hej Novote, Jag tycker det är fegt, osportsligt och kränkande att diskutera en människa bakom signatur. Det kan vara ok att fundera kring företeelser. Tycker kristna sajter skulle visa moral och porta anonyma när enskilda människor dryftas. Att man stod för sina åsikter. Sen vore det inte fel om du tog vara på vad jag skrev tidigare. Förmodligen läser du Bibeln lika slarvigt. Hela situationen är djupt olycklig både för Tommy och kristenheten. Vi får be att han inte förlorar sin glada frimodighet. Men som sagt: Gud hör inte deras böner som tänkt eller sagt ett ord illa om vår broder.

Svara -   - 19/1-16 12:42 -


Siv

Svar till Torbjörn S Larsson.

Vad sägs om att be för att han ska få lite bättre MORAL och INTE sätta sig bakom ratten påverkad där han utsätter ANDRA oskyldiga människor för en hög risk.

/ S

Svara -   - 19/1-16 12:52 -


Nowote

Svar till Torbjörn S Larsson.

Förstår inte riktigt vad du menar att ta vara på vad just du skrev?

Mvh

Svara -   - 19/1-16 12:58 -


jayne

Gud välsigne honom.

Svara -   - 19/1-16 15:17 -


Peter Kullander

http://blogg.varldenidag.se/dahlman/2012/06/23/kung-alkohol-en-humorsjuk-harskare/ Tommy har kunskap om det här ,ed Alkohol 2012 skrev han mycket bra om Alkoholens risker, jag är övertygad att när Tommy blir fri och har gått igenom denna prövning så kommer han att även ha erfarenhet som han kan hjälpa andra med liknande problem. Det är min erfarenhet man får börja om vid korset ta konsekvenser och börja på nytt. Inte alltid likadant men Jesus har en ny väg och det viktiga är att bli hel i sitt inre. Gud välsigne Tommy att gå igenom detta med kraften som Gud ger när vi ödmjukar oss

Svara -   - 19/1-16 20:29 -


Anna Witt

Svar till Peter Kullander .

Amen. Så är det. Och om vi fortsätter be för våra ledare och för Tommy så kommer det bli bra. Fokus på Jesus!

Svara -   - 22/1-16 20:50 -


Anna Witt

Svar till Aldx.

Ja. Och för många är / blir beroende. Det är en oerhörd sorg.

Svara -   - 22/1-16 20:54 -


Conrad Olsen-Utvåg

Jag har lyssnat till Tommy många gånger - Han är en mann med Guds Ande, men vi vet att det går så lätt att tråkka fel... Vi vet ingenting om vad Tommy har gått igenom - Men vi vet att som en Broder, så är det vår skyldighet som vår Kärlek som gör att vi försvarar Broderen, om än inte felsteget... Denna gången var det honnom - Nästa gång är det du eller jag som behöver andras förböner och förlåtelser. Låt oss ALLA omsluta Tommy med våre förböner.

Svara -   - 28/2-16 09:19 -


Din kommentar

NYTT! Ditt namn och mejladress måste godkännas innan kommentaren publiceras. Efter godkännande måste du alltid ha samma namn och mejl nästa gång du postar en kommentar, annars godkänns inte kommentaren.


Kom ihåg mig?



Förförelse och förvirring nu nere på bebisnivå

Av Holger Nilsson 

Förförelse och förvirring nu nere på bebisnivå.

Holger Nilssons debattartikel i Aftonbladet 23 november 2017. 

Nu är det verkligen hög tid att säga ifrån! Jag tänker på en bok som lanserades helt nyligen. Den är skriven av Susanne Pelger, lektor vid Lunds universitet.

33

Läs allt!


De utvalda

De utvalda - judarna.

Jesus talar om att änglarna ska samla hans utvalda då han kommer tillbaka, men vilka är hans utvalda?

10

Läs allt!


Icas julkalender med hijab

ICAs julkalender med hijab.

Bild: Icas julkalender. 

Ica har gjort en julkalender där bland annat en kvinna med hijab som sitter runt ett julbord.

17

Läs allt!


Gud kallas inte »han» i Svenska kyrkans nya handbok

Gud ska inte längre kallas han.

Bild: Fria Tider. 

Gud som »han» och »Herre» har strukits i Svenska kyrkans nya handbok. Därmed har Svenska kyrkan förnekat frälsningen i Jesus Kristus och hindrar då människor från att bli frälsta!

33

Läs allt!


Theo och hans vänner - Barnprogram på Himlen TV7

Följ med i den nya animerade serien på Himlen TV7! Tillsammans med Theo tas vi med in i Bibelteatern i skolådan och lär oss mer om Gud och Hans värld. Dessutom får vi följa med på roliga äventyr med mössen Luther och Benny.

0

Läs allt!


Avfall eller uppryckelse?

Av Mikael Walfridsson 

Avfall eller uppryckelse?

Vad menar egentligen Paulus när han undervisar om en bestämd händelse som ska ske precis före vedermödan? Och är ordet avfall en förfalskning från katolska kyrkan i sitt motstånd mot reformationen?

22

Läs allt!




Äntligen advent

Läsarmejl av Ulrik Petersson 

Jesus kommer snart tillbaka.

Det finns flera advent, eller flera steg i Jesus ankomst.

4

Läs allt!


Dagens ord

Vecka 47, fredag 24 november 2017 kl. 15:57

Jesus söker: Gudrun, Rune!

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? - Be den här bönen:

Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som min Herre och Frälsare. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Jag ber om förlåtelse för alla mina synder. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?
» Ja!

Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv. - Joh 3:16


Kungen Kommer - Himlen TV7

Hur kan vi förbereda oss inför Jesu återkomst som Kung? Hur ser vårt framtidshopp ut? Kom med och be att Guds församling vakar med olja i sina lampor!

45

Läs allt!


Senaste kommentarer


De andliga nådegåvorna - Gösta Karlsson

Pastor Gösta Karlsson talar om Andens nådegåvor i ett nu några år gammalt klipp - men ständigt aktuellt!

1

Läs allt!


Perfekt julklapp: Christer Åbergs starka bok Den längsta natten

Julklapp: Christer Åbergs starka bok Den längsta natten.

100 kr! En sann berättelse om ofattbara förluster och om att vinna allt. Passa bra som julklapp!

1

Läs allt!


Aktuellt



Apg29 har tusentals bloggartiklar! Gå vidare till fler artiklar:

NÄSTA


Artiklar Kommentarer Bönesidan Fråga Christer Kontakt | Bankkonto: 8169-5,303 725 382-4 | Swish: 070 935 66 96

Christer Åberg och dottern Desiré.

Denna bloggsajt är skapad och drivs av evangelisten Christer Åberg, 53 år gammal. Christer Åberg blev frälst då han tog emot Jesus som sin Herre för 33 år sedan. Bloggsajten Apg29 har funnits på nätet sedan 2001, alltså 16 år i år. Christer Åberg är en änkeman sedan 2008. Han har en dotter på 11 år, Desiré, som brukar kallas för "Dessan", och en son i himlen, Joel, som skulle ha varit 9 år om han hade levt idag. Christer Åberg drivs av att förkunna om Jesus och hur man blir frälst. Det är därför som denna bloggsajt finns till.

Varsågod! Du får kopiera mina artiklar och publicera på din egen blogg eller hemsida om du länkar till sidan du har hämtat det!

Apg29 använder cookies. Cookies är en liten fil som lagras i din dator. Detta går att stänga av i din webbläsare.

1 076 online! | Sidvisningar idag: 234 668 | Igår: 257 968 |

MediaCreeper

Besök också Apg29 på:

Facebook | Twitter | Youtube | Vimeo | Instagram | Gab

TA EMOT JESUS!

↑ Upp