Language

Apg29.Nu

Start | TV | Bönesidan | Bibeln | Läsarmejl | Media | Info | Sök
REKLAM:
Världen idag

Jesu återkomst i 1 och 2 Tessalonikerbrevet

Redan i första kapitlet där Paulus nämner grundläggande läror som den helige Ande eller församlingens omvändelse , så nämner han samtidigt det som ska vara församlingens hopp och förväntning, nämligen Jesu återkomst.

Raketuppskjutning.

För det första är uppryckelsen en viktig lära som borde vara en självklar del av församlingens fundament och förkunnelse. Det är också en händelse som är separat och skild i förhållande till Jesu synliga komma till jorden, och i stället en beskrivning av Herren som stiger ner från himlen för att hämta och rycka sin församling till sig. Uppryckelsen är också en återförening av våra nära och kära, som samtidigt med uppryckelsen uppstår från de döda.


Av Mikael Walfridsson
lördag, 12 oktober 2019 00:37
Gästblogg

Tillsammans med 1 Kor 15, så är Paulus brev till församlingen i Tessalonika några av de brev som allra bäst beskriver Jesu återkomst. Breven besvarar bland annat frågor som vad uppryckelsen är, och när den sker.

Det här är en genomgång av Paulus två brev som ger oss en förståelse för ändetiden, och förhållandet mellan Jesu Kristi dag som också är uppryckelsens dag, och Herrens dag som är Jesu komma till doms för den här världen. Breven uppmuntrar oss samtidigt att leva i en ständig förväntning till Jesu återkomst, och ger oss starka och tydliga löften om att bli bevarad från Guds vrede.

Bakgrund för breven

Paulus skrev dessa brev väldigt kort tid efter att han hade grundat församlingen i Tessalonika. På sin andra missionsresa kom Paulus till staden, där en församling grundades (Apg 17:1).

På grund av motstånd mot evangeliet blir Paulus tvungen att fly, och han skriver breven för att uppmuntra församlingen, då han genom Timoteus har hört om deras uthållighet, tro och kärlek.

Uppryckelsen – en viktig doktrin

Många människor avfärdar uppryckelsen som en viktig doktrin eller lära. En del kristna förnekar den helt enkelt, eller menar att det bara ska förstås symboliskt eller bildligt talat. Andra menar att uppryckelsen är helt rätt, men att den kommer i skymundan av viktigare läror och doktriner som till exempel treenigheten eller dopet.

Från det att Paulus grundar församlingen och till dess att han skriver dessa brev, går det cirka 6-12 månader. Så det är med andra ord en väldigt ung församling som Paulus skriver till. Men även om dessa människor var ganska nya i tron, dolde eller utelämnade inte Paulus att undervisa eller tala om Jesu återkomst.

Redan i första kapitlet där Paulus nämner grundläggande läror som den helige Ande (vers 5) eller församlingens omvändelse (vers 9), så nämner han samtidigt det som ska vara församlingens hopp och förväntning, nämligen Jesu återkomst (v 10).

Född under förföljelse

Församlingen i Tessalonika var född och levde i konstant förföljelse för sin tros skull. De hade upplevt samma förföljelse från judarna, som både Jesus och profeterna tidigare hade upplevt (v14).

Breven är en uppmuntran till församlingen att fortsätta att vandra i tron och i deras uthållighet i Herren. Under svår förföljelse och lidande tog de emot evangeliet, och hade omvänt sig från sina avgudar. Nu var de överlåtna Herren och tjänade den enda och sanne Guden.

Vad är uppryckelsen?

Om man ska förklara och beskriva vad uppryckelsen är, finns det många sidor och facetter av den man kan nämna:

För det första är uppryckelsen en viktig lära som borde vara en självklar del av församlingens fundament och förkunnelse. Det är också en händelse som är separat och skild i förhållande till Jesu synliga komma till jorden, och i stället en beskrivning av Herren som stiger ner från himlen för att hämta och rycka sin församling till sig. Uppryckelsen är också en återförening av våra nära och kära, som samtidigt med uppryckelsen uppstår från de döda.

Там няма ніякага папярэдняга які ішоў абяцанні аб захапленні царквы, што азначае, што яна з'яўляецца «непазбежнай» або звязанай з ім. Гэта азначае, што царква павінна жыць у пастаянным чаканні вяртання Госпада, і што Ісус збіраецца прывесці нас дадому. У той час як гэта апісана вышэй, і ў тым жа самым дыханні як вялікае бедства, якое азначае, што яна з'яўляецца часткай працэсу, які ініцыюе і пачынае дзень Паноў або бедствы. Адзін раз, калі Гасподзь дае вернікам абавязанне не быць часткай.

Экстаз - харпазо

1 Фесаланікійцаў 4: 16-17 - Бо, калі гучны каманды, голас Архангела і трубе Божай, Сам Гасподзь сыдзе з неба. І толькі мёртвыя ў Хрысьце ўваскрэснуць. Потым мы, тыя, што засталіся ў жывых, будуць захопленыя (харпазо) у аблоках разам з імі, каб сустрэць Госпада ў паветры. І так мы будзем заўсёды з Госпадам.

Тэрмін «Захапленне» паходзіць ад гэтага верш з Бібліі ў перакладзе з грэцкага слова «харпазо», каб «быць дагнала.» Гэтае слова «харпазо» толькі згадваецца 13 раз у NT і выкарыстоўваецца толькі ў 1 Фесаланікійцаў 4 у сувязі з зачараваннем сходу.

”Harpazo” (har-pad-zo) är grekiska och betyder ”föra bort”, taga eller greppa hastigt. Harpazo blev till det Latinska ordet ”raptus”, som i sin tur blev till det engelska ordet ”rapture”. I Sverige har vi översatt begreppet ”the rapture” med uppryckelsen.

Det är intressant att se hur ordet används och blir beskrivet i NT för det ger oss inblick i ordets betydelse, och en förståelse för det ögonblick församlingen blir uppryckt till Herren för att möta honom i rymden. Vi möter ordet harpazo både i förbindelse med Jesus, Paulus, Filippus, Johannes döparen och Jesu löften till hans barn.

Paulus

2 Kor 12:2 – Jag vet om en man i Kristus som för fjorton år sedan blev uppryckt (Harpazo) ända till tredje himlen – om han var i kroppen eller utanför kroppen vet jag inte.

Павел быў узьняты на неба, дзе ён стаў удзельнічаць у таямніцах Божых. Тое ж самае слова харпазо таксама выкарыстоўваюцца Ісус у Адкрыцьцё, каб апісаць Ушэсце пасля ўваскрэсення

Хрыстос himmelsefärd

Адкрыцьцё 12: 5 - І яна нарадзіла дзіця, сына, які павінен быў пасьвіць усе народы жазлом жалезным, і яе дзіця быў злоўлены (харпазо) да Бога і трону Яго.

Ян Хрысціцель

Matthew 11:12 - І ад дзён Іаана Хрысціцеля сёньня Царства Нябеснае падвяргаюцца гвалту, а мужчыны гвалту прыгнятаюць (харпазо) гэта.

У сувязі з Джонам служба Прадцечы становіцца слова харпазо таксама выкарыстоўваецца. Калі Ісус быў у турме, ён кажа вобразна пра Джона ў сувязі з (добра) гвалтам і ўрвіцелямі, якія прыгнятаюць неба. (Вазьміце яго сілай анг. Пераклад) ажыццяўляць нешта па сіле / магутнасці з'яўляецца значэннем словы харпазо.

Калі Гасподзь прыйдзе, каб сабраць свае чалавек, ён умыкне Асамблею з сілай.

Філіп евангеліст

Дзеі 08:39 - Калі яны выйшлі з вады, ня адарвалі (харпазо) Спадар прэч Філіп, і еўнух не бачыў яго больш, але працягвалі свой шлях, радуючыся.

Філіп быў праз анёл быў прызваны Госпадам, каб ісці па дарозе, якая ідзе зь Ерусаліма ў Газу. Дзе Філіп трапляе эфіёпскага еўнуха, які Філіп, прапаведуючы Евангелле. Калі Філіп цалкам завяршылі сваю місію, прапаведуючы Евангелле і хрысціў еўнуха, Філіп атрымлівае вынесеная Госпада ў іншае месца на зямлі.

Каб быць захоплены іншымі словамі, каб стаць пераехаў у больш высокім служэнні Госпаду, альбо зямное ці нябеснае.

Ніхто не можа вырваць вас з рукі Гасподняй

Joh 10:28-29 – Jag ger dem evigt liv, och de skall aldrig någonsin gå förlorade, och ingen skall rycka (Harpazo) dem ur min hand. Vad min Fader har gett mig är större än allt, och ingen kan rycka (Harpazo) dem ur min Faders hand.

Det här är ett fantastiskt bibelställe som visar på Herdens hjärta för sina får. Han känner oss, vi lyssnar till hans röst och följer honom. Det löfte som han ger oss är att ingen ska kunna ”rycka” oss ur hans hand. Det Fadern har gett Sonen kan ingen stjäla igen.

Det ger oss frälsningstrygghet och en visshet om att ingenting kan skilja oss från Guds kärlek i Jesus. Satan eller omständigheter kan med andra ord inte rycka oss bort från honom.

Uppryckelsen är närstående

1 Tess 4:15 - Vi säger er detta enligt ett ord från Herren: vi som lever och är kvar till Herrens ankomst skall alls inte komma före de insomnade

1 Tess 1:10 – Och vänta på hans Son från himlen, honom som Gud har uppväckt från de döda, Jesus som har frälst oss från den kommande vredesdomen.

En av den allra viktigaste delen av uppryckelsen är att den är ”Imminent”, som betyder att den är närstående, och något som man kan förvänta kan ske när som helst.

Uppryckelsen är med andra ord en teckenlös tillkommelse, och det finns med andra ord inga profetiska tecken som ska föregå uppryckelsen, eller något som församlingen ska vara uppmärksam på ska ske innan det att denna händelse kan äga rum.

Paulus använder ordet ”vi” när han nämner dem som lever och är kvar till Herrens ankomst, vilket talar för att uppryckelsen i princip redan kunde hända på Paulus tid.

Jak 5:8 – Var också ni tåliga och styrk era hjärtan, ty Herrens ankomst är nära

Трэк дзень Паўла быў Гасподнім вяртанне блізка, і ён заклікае паству жыць у пастаянным чаканні Ісуса зь неба.

Калі мы гаворым трактуе час мы, у якім мы жывем, і лічым, што мы пакаленне, якое будзе адчуваць вяртанне Госпада, гэта таму, што мы параўноўваем прароцкі характар ​​бедства. З-за прыкмет мы бачым, што дзень Гасподні набліжаецца, і што радавыя сутычкі павялічваюцца. Іншымі словамі, унутраныя і знешнія прыкметы, якія сведчаць аб тым, што 70-я і апошні тыдзень года набліжаецца, і, такім чынам, таксама Ушэсце сходу.

садавіна Förväntningens

Калі мы жывем у штодзённым чаканні для Госпада, каб вярнуцца, ён стварае як förväntningens радасць і імкненне да яго прыходу.

Чаканне робіць нявеста рыхтуецца, і жыць святой жыццём, і прызначыў на яго наступнай нявестай. Ён таксама стварае патрэба ў страчанае чалавецтва, якое Гасподзь хоча дасягнуць сваёй любові і збаўчай моцы. Ён робіць гэта добры гаспадар і матэрыял азначаюць менш у адносінах да духоўнай рэальнасці, што тысячы людзей адчуваюць кожны дзень, калі яны ідуць у вечнасць без Бога і без надзеі.

У той жа перыяд, у канцы 1800-х гадоў, калі Гасподзь зноў падняў навучанне звязанай экстазу, свет перажыў адзін з сёння ў гісторыі найвялікшых місійным і евангелізацыі раз. Адначасова з прароцкім словам стала жывымі, спальваў евангельскі вагонь па ўсім зямным шары.

***

Лісты да царквы ў Фесалёніках эсхатологично ліст Паўла. Такім чынам, мы можам чакаць, што Павел, як вучаць і згадаць пра найважнейшыя падзеі, Rapture, антыхрыст эксплуатацыйныя і смутак.

2 Фесаланікійцаў таксама з'яўляецца адным з самых супярэчлівых лісты ў NT, у адносінах да кропкі часу для ушэсця Царквы Божай.

ўзорны Прыход

У многіх адносінах, сход прыкладам для іншых вернікаў (1 Фесаланікійцаў 1: 8). Гэта была царква, якая жыла ў пастаянным чаканні вяртання Госпада. Яны пакаяліся ідалаў, і чакаў цяпер Ісуса адкрыцьця з нябёсаў (1 Фесаланікійцаў 1:10).

У сваім першым лісце, што Павел заклікае Асамблею працягваць выконваць сваю працу і жыць нармальным жыццём, у той жа час, што яны чакаюць ад Пана (4: 11-12). Ён суцяшае іх таксама кажуць нам, што мы зноў пабачым блізкія, якія ўжо сышлі дадому перад намі, калі мёртвыя ўзнікаюць адначасова з зачараваннем жывых.

Другое ліст Паўла

другі ліст Паўла напісана прыкладна шэсць месяцаў пазней, чым першы. Ён піша ў царкву для таго, каб выправіць і выправіць ілжывыя чуткі і ілжывыя вучэнні, якія укаранелыя ў Асамблеі.

Абшчына была напалохана і заблытацца ў дачыненні да дня Гасподняга, і domstid, якія прыйдуць па ўсім свеце. Ілжывыя чуткі і нібыта ліст ад Паўла, думалі цяпер кангрэгацыю, што яны былі ўжо ўнутры гэтай domstid, які таксама Смутак.

Det här var något som Paulus tydligt hade förklarat både muntligt och genom sitt första brev till Tessalonika. Därför skriver han detta brev för att tydliggöra och rätta till dessa missförstånd.

Herrens dag, Guds vrede och församlingens avgång

I Paulus andra eskatologiska brev till Tessalonika är det speciellt fyra områden som jag vill skriva och fokusera på som är Herrens dag, Guds vrede (orge), Han som håller tillbaka, och ordet ”apostasia” som både kan betyda avfall eller avgång (uppryckelse).

Till sist tittar vi lite särkilt på 2 Tess 2:13, som efter närmare granskning är en fantastisk vers som både talar, bekräftar och summerar Paulus undervisning till församlingen om en uppryckelse före vedermödans tid.

Herrens dag

2 Tess 2: 1-2 - När det gäller vår Herre Jesu Kristi ankomst och hur vi skall samlas hos honom, ber vi er, bröder, att inte så plötsligt tappa fattningen och bli skrämda, vare sig av någon ande eller av något ord eller brev, som påstås komma från oss och som går ut på att Herrens dag har kommit.

1 Thess 5:2 - Om tider och stunder, bröder, behöver vi inte skriva till er. Ni vet själva mycket väl att Herrens dag kommer som en tjuv om natten. När folk säger: "Fred och trygghet", då drabbas de av undergång lika plötsligt som smärtan kommer över en kvinna som skall föda, och de slipper inte undan. Men ni, bröder, lever inte i mörker, så att den dagen kan överraska er som en tjuv.

För det första är det viktigt att tydliggöra vad Herrens dag egentligen är. Många människor förbinder och refererar till Herrens dag som en begränsad och enskild dag på 24 timmar som utspelar sig i slutet av vedermödan vid Jesu synliga återkomst. Därmed menar man att HERRENS dag och uppryckelsen är synonym och går ut på ett.

Den troligtvis mest citerade versen är just från 1 Thess 5:2 som nämner uppryckelsen i förbindelse med Herrens dag. I och med att Herrens dag på samma sätt som Jesu återkomst kommer som en ”tjuv om natten” så förbinder man ofta ihop dessa två händelser.

Men en genomgång av några bibelverser som omtalar Herrens dag visar att det inte endast refererar till en enskild dag, men till en tidsperiod av dom som både omfattar vedermödan, Jesu synliga återkomst och tusenårsriket.

Joel 2: 11-20 – Herrens dag inkluderar en attack från fienden från norr, som många menar är samma attack vi ser i Hes 38-39. Många menar att GOG/Magog kriget sker i den första delen av vedermödan.

Joel 3:4 – Här är Herrens dag knutet till Jesu synliga återkomst och hans dom över nationerna.

2 Pet 3: 10-23 – Här kan Herrens dag inte referera till Jesu synliga återkomst, då vi vet att den dagen då himlakroppar ska upplösas och vi får nya himlar och en ny jord först sker efter 1000 års riket på jorden.

Som en tjuv om natten

Paulus beskriver Herrens dag som en händelse som kommer överraskande, och som en tjuv om natten. När den här världen inte förväntar det, så kommer den lika plötsligt och på samma sätt som när en kvinna som får födslovånda och uppenbarar sig för den här världen.

Павел пацвярджае апісанне Бібліі ў дзень Гасподні, і казаць сабе пра гэта як час разбурэння і болю. Пазней у 1 Th 5: 9, Павел ужывае слова «гнеў меркаванні» (orway) сумавальны і з'яўляецца сінонімам часу.

Сёння Ісус Хрыстос

Піліпянаў 1: 6 - Я ўпэўнены, што той, хто пачаў добрую працу ў вас таксама павінен завяршыць яго да дня Ісуса Хрыста.

Дзень Гасподні раскрывае таму гнеў і domstid, які будзе ісці па зямлі на працягу перыяду часу ад захаплення (пачатак) Смутак і тысячагоддзя. Калі мы гаворым пра захапленні сходу, што не день Гасподні, а хутчэй імя Ісуса Хрыста сёння.

Сёння Ісус Хрыстос не згадваецца ў Старым Запавеце, так як ён мае з рэальнай сакрэт, каб зрабіць, а менавіта, праўда царквы NT і ушэсця славы.

Адкрыцьцё NT

Jesu Kristi dag är därför enbart en NT- uppenbarelse. Herrens dag är inte bara en GT uppenbarelse, men domens tid över folken är mer detaljerad i NT och speciellt beskriven i Upp kap 6-19. ”Herrens dag” angår jorden och människorna på jorden medan Jesu Kristi dag angår NT församlingens uppryckelse och dens framställning inför Fadern i det himmelska.

När det gäller Jesu Kristi dag så är det en benämnelse på den dag då Jesus ska komma på skyarna för att hämta sin fulltaliga församling till sig.

Betydningen av denna vers är att den helige Ande, som på pingstdagen börjades sitt verk med att utvälja ett himmelskt folk, kommer att fullföra och göra detta folk fulltalig intill Jesu Kristi dag, d.v.s. intill att Jesus kommer för att hämta hem sin församling till de himmelska boningarna – som alltså sker före Herrens dag.

Bevarad från Herrens vrede (orgé)

1 Tess 1: 9-10 - Själva berättar de om hur vi blev mottagna av er och hur ni omvände er till Gud, bort från avgudarna, för att tjäna den levande och sanne Guden och vänta på hans Son från himlen, honom som Gud har uppväckt från de döda, Jesus, som har frälst oss från (ek) den kommande vredesdomen (orge).

1 Tess 5:9 - Ty Gud har inte bestämt oss till att drabbas av vredesdomen (orge)utan till att vinna frälsning genom vår Herre Jesus Kristus

Ett av Pre-trib lärans viktigaste argument för uppryckelsen av församlingen före vedermödan, är att Jesus har frälst och räddat sin församling från den kommande vreden. (eng. wrath to come).

Det grekiska ordet i grundtexten för vrede är orgé, och har på engelska betydelsen ”anger, wrath, passion och punishment. Det är alltså den tid då Guds vrede och straff blir utgjuten över den här jorden.

Агульная тэма

Абодва гэтыя біблейскія вершы і тое, што з'яўляецца інфармацыяй, якая паўтараецца тэмай у NT, што царква не наканавана пакутаваць ад гневу, але замест таго, каб быць выратаваны і захаваныя ад яго.

Слова «ад» (ек) не праходзіць, але замест таго, каб дыстанцыявацца ад каго-небудзь ці што-небудзь у літаральным сэнсе. Ісус выкарыстоўвае тое ж самае слова, калі ён кажа, што «выдаленне бярвёны ва ўласным воку» у Матфея 7: 5 Бэлька або шына затым фізічна выдалены дзень ад, і больш не з'яўляецца часткай вочы.

Калі мы гэтыя абяцанні павінны быць выдалены і захаваны ад гневу Божага, як можа таварыства прысутнічаць ў часе скрухі?

Выратаваны ад гневу

Upp 6: 15-017 - Kungarna på jorden, stormännen och härförarna, de rika och de mäktiga, alla slavar och fria, gömde sig i hålor och bland bergsklyftor, och de sade till bergen och klipporna: "Fall över oss och göm oss för hans ansikte som sitter på tronen och för Lammets vrede (orgé). Ty deras vredes stora dag har kommit (aorist), och vem kan då bestå?

Första gånge vi möter detta ord vrede (orge) i Uppenbarelseboken är vid sjätte sigillet. Verbet ”har kommit” är ett verb (Aorist) som betyder och visar på något som redan har funnits till tidigare, men som nu konstateras finnas till vid sjätte sigillet.

När man ser tillbaka på de tidigare sigill som har varit före det sjätte, är det heller inte svårt att se att denna vrede också har genomsyrat de första fem sigillen, som bland annat har resulterat i globala krig, ekonomisk hyperinflation, hungersnöd och virus utbrott, som har orsakat att en fjärdedel av jordens befolkning har omkommit.

Avslutningen på vreden

Upp 15:1 - Och jag såg ett annat stort och underbart tecken i himlen: sju änglar med sju plågor, de sista, ty med dem når Guds vrede sin fullbordan

Många tror att denna vrede som är en del av Guds vredesskålar först uppträder i slutet av Uppenbarelseboken, men bibeln är tydlig att med de sista sju plågorna avslutar och inte är början av Guds vrede. (Upp 15:1)

Upp 19:15 - De himmelska härarna följde honom på vita hästar, och de var klädda i vitt, rent linnetyg. Och ut ur hans mun kom ett skarpt svärd, som han skall slå folken med, och han skall styra dem med järnspira, och han trampar Guds, den Allsmäktiges, stränga vredes (Orgé)vinpress

Vid slutet av vedermödan avslutas Guds vrede, och vi möter den för sista gången när Jesus kommer för att besegra och vinna seger över sina fiender vid Harmagedon.

Om församlingen har löfte om att bli bevarad från denna domstid från början till slut, så är det ganska tydligt att församlingen inte kan vara kvar på jorden när första sigillet bryts. Paulus bekräftar detta senare i 2 Tess, där han undervisar om olika händelser som först måste inträffa innan denna domstid kommer över jorden.

Filadelfia församlingen

Адкрыцьцё 03:10 - Таму што ты стрымаў сваё слова пра цягавітасці, я буду трымаць вас і выратаваць вас ад гадзіны спакушэньня, якая прыйдзе на ўвесь свет і прывесці свой народ да выпрабавання.

Аналагічнае абяцанне было дадзена царква ў Фесалонікі была таксама царква ў Філадэльфіі ў Адкрыцці.

Таму што яны захавалі слова Госпада аб вынослівасці, Гасподзь захавае Мястэчка (дуб, з-) Гадзіны суда, які прыйдзе на зямлі. Слова «ад» (ек) адно і тое ж слова, як 1-е Фесаланікійцаў 1:10 выкарыстоўвае, і гэта паказвае, што царква павінна быць забраная з і аддаленых ад prövelsens пакуль.

Абяцанне царквы Госпада ў Філадэльфіі абмяжоўвае не толькі час гневу Божага, але Асамблея абяцае захавацца ад усяго гадзіны спакушэньня, якая прыйдзе на зямлю.

Apostasia - Адходы або выезд

2 Tess 2: 3 - Låt ingen bedra er på något sätt. Ty först måste avfallet komma och laglöshetens människa, fördärvets son, öppet träda fram

Paulus undervisar församlingen om en viktig och avgörande tes, nämligen det att församlingen inte kunde förvänta att Herrens dag (vedermödan) skulle komma, innan tre avgörande händelser skulle ske:

Avfallet (Apostasia) måste komma, den som håller tillbaka måste träda till sida, och laglösthetens människa (Antikrist) måste öppet träda fram (Upp 6:1)

Betydelsen av ordet Apostasia

Слова ў перакладзе з грэцкага перакладаецца адходаў, здрада і бунт слова «apostasia». Назоўнік «apostasia» паходзіць ад дзеяслова «afistämi», чые huvudbetydning з'яўляецца "перасоўванне» або «перамясціць што-небудзь з аднаго месца ў іншае.» Гэтае слова выкарыстоўваецца ў прыватнасці, у сувязі з любым перамяшчэннем з аднаго месца ў іншае, або калі ён сыходзіць або адрозніваецца ад кагосьці.

Мы знаходзім слова apostasia толькі двойчы ў NT, дзе другі знаходзіцца ў Дзеях 21:21, дзе гаворыцца пра «адмовіцца ад Майсея» або адступлення ад Майсея. У той час як назоўнік apostasia рэдка ў NT, ёсць дзеяслоў afistämi, што слова паходзіць пятнаццаць разоў. Толькі ў трох выпадках гаворка ідзе аб рэлігійным адступніцтве. (1 Tim.1, Гбр 03:12 і 2 Цім 2: 9).

У астатніх дванаццаці выпадках робіць afistämi «адысці ад», няхай гэта будзе чалавек (Лукі 4:13; Дзеі 12:10), ад няпраўды (2 Цімафею 2:19), з храма (Лукі 2:37) або з цела (2 Кар 12: 8).

Першыя пераклады

У англійскай Бібліі, узмацняецца Біблія, ёсць зноска: «Магчымае прадастаўленне apostasia лёду: Выезд (царква).

Першыя сем ангельскія пераклады з вашых 1394 - 1608, усё было пераведзена словам «вылет» (Вылет), накіраваныя на захапленні. Як гэта, што версіі караля Джэймса, як адзін з першых перакладаў выкарыстоўваюць слова адходы замест вылету?

Apostasia гістарычнае развіццё

1576 прыйшоў каталіцкі пераклад на ангельскую мову, таксама званы «Реймс Бібліі». Гэта быў першы пераклад, які выкарыстаў слова адходаў замест вылету (ад'езду).

Kotolikerna använde denna översättning för att peka på det ”avfall” som föregick på 1500 talet genom reformationen.

Omvänt år 1611 när King James Bible utkom ändrade översättarna de tidligare översättningar från departure till avfall för att peka på den katolska kyrkan och dess lära som det stora avfallet. Det var alltså inte studier eller betydelse av ordet apostasia som avgjorde detta, men som användelse mot den katolska kyrkans lära.

Uppryckelsen - en bestämd händelse

Vad menar egentligen Paulus när han undervisar om en bestämd händelse som ska ske precis före vedermödan?

Grekiska apostasia har nämligen en bestämd artikel (något som grekiska ord normal inte har) som gör att Paulus pekar på en särskild bestämd händelse, och inte något som sker över längre tid.

Многія пісанні кажуць і сведчаць аб адступніцтве ў апошнія дні. (1 Цім 4: 1-2, 2 ч 3: 1, 1 Ян 2: 1). Праблема заключаецца ў тым, што ні адна з гэтых пісанняў не забяспечвае падтрымку для канкрэтных адходаў або канкрэтнага падзеі, каб вылучыць і быць ясным знакам для ўсіх вернікаў у канцы часоў. Усе урыўкі з Бібліі, якія кажуць аб адступніцтве ў апошнія дні носіць агульны характар ​​і не паказвае на канкрэтнае падзея. Як мы ведаем, гэта замест таго, каб адходы і паўстаць супроць Госпада ўсіх часоў. Jude таксама кажа пра тое, што ўжо адбылося падчас апосталаў. (Юды супраць 17 і далей)

Захапленне, аднак, пэўны падзея, а тое, што не адбываецца на працягу больш працяглага перыяду. Гэта будзе ўнікальны сімвалам, які паказвае, што ў канцы часоў і былі зробленыя выснову.

Тлумачэнне Паўла

Samtidigt är det ett problem då inte Paulus har nämnt detta avfall i sitt första brev till församlingen.

Det andra brevet till församlingen är ett förtydligande av det som är skrivet i det första, och Jesu återkomst en händelse som var både förklarad och tydligjord för Tessalonika. Stor sett varje kapitel i dessa brev talar om Herrens återkomst och ändetidens utveckling, men nämner aldrig något om ett avfall som en viktig och enastående händelse, som ska föregå Herrens dag och Antikrists ankomst.

Det är därför mer närliggande att tro att Paulus refererar till Herrens ankomst i 1 Tess 4:17 än till ett specifikt avfall som skriften i övrigt inte nämner.

Han som håller tillbaka

2 Фесаланікійцаў 2: 6-7 - Вы ведаеце, што гэта, як цяпер трымае яго назад, так што ён можа з'явіцца толькі тады, калі прыходзіць яго час. Ужо таямніца беззаконня працуе. Той, хто зараз трымае яго назад будзе ачышчаны толькі з шляху.

Вершы 4-8 той жа кіраўніка апісвае антыхрыста, і той, хто трымае яго назад, так што ён не можа з'явіцца да яго часу. Сёння мы пішам 2014, і мы можам пацвердзіць, што гэта ці той, хто стрымлівае ўсё яшчэ тут, калі антыхрыст яшчэ не прыйшоў наперад.

Rent grammatiskt blir den som håller igen beskriven som både ”det” och ”han”. Ordet ande som i den helige Ande är ordet ”pneuma” på grekiska, som är ett ord i intet kön. Samtidigt med att den helige Ande också är Gud, blir han beskriven som ”han”. Det har varit många gissningar på vad som håller Antikrist tillbaka, men den som både är neutrum samtidigt som maskulin kan inte vara någon annan än den helige Ande.

Den helige Ande i församlingen

Den helige Ande är tätt knuten till församlingen, och har varit det sedan pingstdagen i APG Kap 2. I GT verkade den helige Ande också på jorden men i stället med bas uppifrån. På samma sätt som han också kommer att göra i vedermödan.

Den helige Ande kommer att fortsätta att verka i människor i vedermödan, men från uppryckelsens stund från ovan. Därför ser vi inte längre den helige Ande representerad efter kapitel 3 i Uppenbarelseboken och framåt. I breven till de 7 församlingar hör vi dessa ord: Den som har öron må höra vad Anden säger till församlingen. Efter kapitel 3 som är församlingens uppryckelse är det inte längre den helige Ande som talar. Upp 13:9 – Den som har öron må höra. Det är inte heller den helige Ande som kommer med olika frälsnings och doms budskap till människor i vedermödan, då det i stället blir gjort av änglar. (Upp 14:6-7).

Калі Асамблея ёсць Святы Дух не мае месца для працы з больш Асамблеяй з'яўляецца адзіным храмам, што Бог ведае сёння. (1 03:16). Адзіная царква, якая прадстаўлена ў скрусе з'яўляецца skökoförsamlingen, і хай Дух Святы не дзейнічае або звонку.

Захапленне ў 2 Фесаланікійцаў 2:13

2 Фесаланікійцаў 2:13 - Але мы павінны дзякаваць Богу заўсёды для вас, браты, любасныя Богу, таму што Бог з самага пачатку выбраў вас на ратаваньне праз асвячэнне Духа і веру ісьціне.

Eng транс. «Але мы павінны дзякаваць Бог заўсёды за вас, брат каханага Госпадам, добра, таму што вы абралі, першы плод, для збавення па асвячэнню ад Духа і веры ісціны.»

Першае, што важна адзначыць у сувязі з гэтым вершам, што ён згадваецца ў сувязі з гэтым эсхаталагічным лісты раскрываецца вучэнне «дня Гасподняга».

Папярэдняя кіраўнік (кіраўнік 2) Павел проста вучыў паству пра чалавека бязмежжа, які павінен першы выйсці наперад адкрыта прадставіў. Мы бачым, Антыхрыст выйсці на першае ўшчыльненне, і калі з'яўляецца белая конь.

Можа быць, гэта падзяка за выратаванне, што Павел выказвае ў гэтым вершы, тое ж самае выратаванне, якое ён tantly прызвычаілі ў двух лістах, якія раскрываюць гнеў Божы? У гэтым выпадку, гэта яшчэ адно пацверджанне рэцыдывавальны тэмы Паўла Асамблеі, а менавіта эканоміі і захавання гневу і смутку Божай Гасподняй.

Абраны быць выратаванне

Каб зразумець гэта слова збаўлення (Сотера), які выкарыстоўвае Павел, вы таксама павінны інтэрпрэтаваць яго ў адпаведнасці з часам ён падпісвае ст.

Слова збаўлення (. Г Сотера) маюць наступны сэнс ЭСН; deliverence, захаванне, бяспека, выратаванне: збавенне ад прыставанне ворагаў.

Ад слова выкарыстоўваецца ў Старым Запавеце, мы можам бачыць, што сэнс змены слоў, то далей наперад мы будзем ў часе ў параўнанні з тым, калі былі напісаныя літары.

Выратаванне ў Старым Запавеце

У Старым Запавеце мы знаходзім слова 78 раз, і часта звязана з старажытнаяўрэйскай словам Yeshu'ha. Большасць раз слова выкарыстоўваецца ў Старым Запавеце, звязана з фізічным выратавання ад ворагаў або часовых выпрабаванняў для Ізраіля.

Vi ser det bland annat vid Israels befrielse från Egyptens här, när de går genom röda havet. Det blir också använt när Davids räddas och befrias från Sauls förföljelse, och vid Israels frälsning från fysiska fiender som Filisteer, Moabiter och Edomiter.

Jesaja använder detta ord både för att beskriva Israels räddning vid Messias återkomst, men också för att beskriva det andliga och nya förbund som Herren ska upprätta med Israel.

Frälsning i NT

I nya testamentet blir detta ord ”soteria” använt vid både fysisk fara, (apg 7:25, 27:34) men framför allt genom att beskriva den andliga frälsning vi har fått genom Jesu död på korset. (Fil 1:28, 2 Kor 7:10, Efe 1:13)

Мы можам бачыць, што значэнне гэтага слова можа быць як духоўнае выратаванне, і фізічнае выратаванне ад часовай небяспекі або акалічнасці. GT у асноўным фізічная небяспека, у той час як большасць NT выступае за пачуццё духоўнага выратавання.

час Фесаланіцкай

Новы Запавет быў напісаны на працягу каля 60 гадоў, рознымі аўтарамі. Сэнс слова выратавання (Сотера) можна інтэрпрэтаваць як па адносінах да таго часу яна была напісана, і праз якую аўтар выкарыстаў слова.

Paulus skrev sina brev över en tidsperiod på cirka 20 år, och det är därför naturligt att ordet genomgår en viss förändring av dess betydelse med tiden. Till skillnad för några av Paulus senare brev som till exempelvis Romarbrevet, där ordet nästan genomgående används med betydelse af andlig frälsning, är brevet till Tessalonika ett av Paulus allra tidigaste brev.

Paulus tidiga brev

I Paulus tidiga brev som breven till Tessalonika och Galatien, används aldrig ordet ”soteria” för att utrycka en andlig frälsning. Ordet används heller inte i Jakobs brev som också är skrivet på ett tidigt stadium i kyrkans historia. Paulus använder i stället andra ord under denna tidsperiod för att beskriva andlig frälsning som till exempel ”kaleo” Gal 1:6, ”dikaio-oe” Gal 2:16, ”exagorazo” Gal 3:13 osv.

Det brev som troligtvis skrevs efter breven till Tessalonika var 1 Korintierbrevet, där ordet ”soteria” aldrig används. Det är först i Paulus andra brev till församlingen i Korintier som ordet används igen. Ordet används här tre gånger, och det är då vi för första gången ser ordet användas i förbindelse med andlig frälsning.

Det ser ut som att när Paulus använder detta ord i sina tidiga brev, är han fortfarande påverkad av det sätt som GT använder detta ord på, och som alltså är en beskrivning av en frälsning från en fysisk, eller en tillfällig fara eller omständighet. När Paulus i senare brev använder detta ord är med övervägande betydning av andlig frälsning.

Brevens genomgående ämne

Кожная кіраўнік 1 і 2 Фесаланікійцаў раскрываць азначае вяртанне Ісуса, і эсхаталагічнае вучэнне Паўла. Так што з іншымі словамі, звязаныя меркаваць, што гэта выратаванне, што Павал кажа ў 2 Фесаланікійцаў 2:13, таксама раскрывае і з'яўляецца працягам тэмы, Павел вучыць.

Агляд 2 Фесаланікійцаў кіраўнік 2 паказвае, што кіраўнік змяшчае:

1. Папярэджанне (супраць 1-3)

2. apostasia (супраць 3)

3. беззаконьнік выходзіць (супраць 3-5)

4. стрымліваючы (супраць 5-7)

5. Антыхрыст эксплуатацыйныя і прыбыцця (супраць 8-9)

6. Памылка і падман народа (вершы 10-12)

7. На шчасце Лорд, і выклік (у параўнанні з 13-15)

Калі Пол адстаючы запісу і выказаць сваю падзяку Госпаду за выратаванне, якое Бог падрыхтаваў, ён павінен разглядацца ў святле яго больш ранняй інструкцыі ў той жа чале. Іншымі словамі, гэта не новы прадмет, які Павел пачынае гаварыць або дзякаваць за, а проста працяг яшчэ на гэтую тэму ён ужо выкладаў на працягу лісты.

Наша будучыня слава

2 Фесаланікійцаў 2:14 - гэта тое, што Бог заклікаў вас зьвеставаньнем нашым, што вы можаце выйграць славу Госпада нашага Ісуса Хрыста

У наступным вершы мы сустракаем у 2 Фесаланікійцаў 2 кажа аб нашай будучай славе ў Хрысце. Гэта слава, што Павал кажа пра ў 1-е-ы да Карынфянаў, дзе «хутка псуецца павінен паставіць на зменлівасці,» і «сьмяротнае гэтае апрануцца ў несьмяротнасьць.»

Det är alltså en referens till uppryckelsens dag och vår kommande härlighet, som sker i det ögonblick då Herren rycker sin församling till sig, och han förvandlar våra kroppar till att bli lika honom. Denna vers som är en fortsättning på vers tolv, och är en tydlig koppling till uppryckelsens dag.

Avslutning

Paulus förkunnar att innan Herrens dag eller vedermödans tid kan komma, måste den laglöse (Antikrist) träda fram. Men för att Antikrist ska kunna träda fram, måste den som håller honom tillbaka träda till sida (den helige Ande), och för att den helige Ande ska kunna träda till sida måste församlingen först ryckas bort och tas väck från jorden.

Ісус паказвае на многіх персанажаў, каб прытрымлівацца Яго бачнае вяртанне да гэтай зямлі. Але Захапленне беззнаковое падзея, і заклік Асамблеі ня чакае Антыхрыста або яго запавет з Ізраілем, але «чакаць з нябёсаў Сына Яго.»

Мы жывем у пастаянным чаканні, што Гасподзь хутка прыйдзе і атрымаць нас дадому, каб выратаваць нас ад гневу, і для нас, каб быць з Ім вечна.

Ісус хутка!

Мікаэл


Publicerades lördag, 12 oktober 2019 00:37:33 +0200 i kategorin och i ämnena:


1 kommentarer


x
Lillibeth
söndag, 20 oktober 2019 20:57

"Paulus förkunnar att innan Herrens dag eller vedermödans tid kan komma, måste den laglöse (Antikrist) träda fram. Men för att Antikrist ska kunna träda fram, måste den som håller honom tillbaka träda till sida (den helige Ande), och för att den helige Ande ska kunna träda till sida måste församlingen först ryckas bort och tas väck från jorden."

Detta är SANNINGEN vilket det också är en strid om.

/Lillibeth

Svara

Första gången du skriver måste ditt namn och mejl godkännas.


Kom ihåg mig?

Din kommentar kan deletas om den inte passar in på Apg29 vilket sidans grundare har ensam rätt att besluta om och som inte kan ifrågasättas. Exempelvis blir trollande, hat, förlöjligande, villoläror, pseudodebatt och olagligheter deletade och skribenten kan bli satt i modereringskön. Hittar du kommentarer som inte passar in – kontakta då Apg29.

Nyhetsbrevet - prenumerera gratis!


Senaste bönämnet på Bönesidan

tisdag 12 november 2019 09:49
Ber om ett positivt besked ang jobb idag!

Senaste kommentarer


Aktuella artiklar



Stöd Apg29:

Kontakt:

MediaCreeper Creeper

↑ Upp