Language

Apg29.Nu

Christer Åberg | TV | Bönesidan | Fråga Christer Åberg | Skrivklåda | Chatt | Läsarmejl | Skriv | Media | Info | Sök
REKLAM:
Världen idag

Stöd Apg29 genom att swisha 20 kr till 072 203 63 74. Tack.

Behöver man stor kunskap för att bli frälst?

Det är bara Jesus och endast han som kan frälsa.

Christer Åberg.

Christer Åberg. Foto: Desiré Åberg.

Christer ÅbergAv Christer Åberg
onsdag 9 september 2020 19:11

Behöver man stor kunskap för att bli frälst?

Du behöver inte ha en särskild stor kunskap i Bibeln eller fatta något för att bli frälst. Det enda som du behöver är att ta emot Jesus Kristus som Herren i ditt liv. Det är först när den levande personen Jesus Kristus kommer in i ditt liv som du blir frälst.

Jag tog emot Jesus som Herren när jag var 20 år. Hela mitt liv blev förvandlat. Jesus kom in i mig, frälste mig och förlät all min synd.

Redan tidigt förstod jag att jag måste tala om Jesus och nödvändigheten att ta emot honom som Herren, om man skulle bli frälst. Missar man detta missar man allt. Därför har jag sedan jag blev frälst varit väldigt noga med att tala om detta då jag har samtalat med människor.

De förstod inte vad jag pratade om

Direkt efter att jag hade blivit frälst träffade jag människor som sa sig vara kristna, men när jag började prata med dem om Jesus märkte jag på deras ansiktsuttryck att de förstod inte alls vad jag pratade om. Dessa personer som jag träffade kunde vara med i en kyrka men de hade aldrig tagit emot Jesus och var inte frälsta. Hade de haft Jesus hade de förstått vad jag pratat om.

Detta gjorde mig till en början lite grann förvirrad, men sedan sporrade det mig ännu mer att jag måste vara mycket tydlig med att tala om Jesus och behovet av att ta emot honom som Herren. Annars kommer människor inte att bli frälsta. Om vi inte talar om Jesus med människor, utan helt annat och oväsentliga saker blir de lurade och kommer inte att bli frälsta.

Om vi predikar och talar om allt möjligt, ja, det kan vara djuplodade budskap från Bibeln, men om vi inte talar om Jesus, då är allt meningslöst. Hur ska människor få tag på Jesus och bli frälsta om vi inte talar om honom? Det är ju Jesus som allting handlar om!

Då de inte lyssnade på mig av vad jag hade att säga om Jesus, eller att de till och med spred villoläror avslöjades det tydligt att de inte känner Gud. Detta som jag skriver är bibliskt eftersom Bibeln säger:

Vi är av Gud. Den som känner Gud lyssnar på oss. Den som inte är av Gud lyssnar inte på oss. Därigenom känner vi sanningens Ande och villfarelsens ande.
1 Joh 4:6

Eftersom jag själv var frälst avslöjades det på det här sättet direkt att de inte var frälsta på grund av att de inte ville lyssna på mig. På detta sätt avslöjas också villoläror snabbt. Säger de att de har Jesus men inte vill lyssna på den som verkligen har Jesus, då har de inte Jesus.

Många gånger har jag stött på villoläror som påstår att de har Jesus och så har de i samma stund försökt få över mig på deras villfarelse genom att tuta i mig läror som får blicken bort från Jesus. Om de verkligen hade varit frälsta och känt Jesus hade de inte försökt göra någonting sådant.

Själv vunnen

Anledningen till att jag är så tydlig med min förkunnelse om Jesus Kristus för människor beror på att jag själv har blivit frälst. Är man inte själv frälst har man ingen nöd för andra människor och känner inget behov att vinna dem för Jesus.

För att kunna vinna andra människor för Jesus måste man själv vara vunnen. Ska man kunna leda andra människor fram till frälsningen i Jesus Kristus måste man själv vara frälst. Man behöver också ha klart för sig hur man blir frälst och att man är medveten om att man själv är frälst. Annars kan man inte vinna andra människor för Jesus Kristus.

Därför är det viktigt att man vet vad som står i Bibeln och hur man blir frälst. Bibeln säger att man ska veta att man har evigt liv. Hur kan man veta detta? Jo: "som tror på Guds Sons namn, för att ni ska veta att ni har evigt liv!"

Detta har jag skrivit till er som tror på Guds Sons namn, för att ni ska veta att ni har evigt liv, och för att ni ska tro på Guds Sons namn.
1 Joh 5:13

Bibeln säger att tror man på Jesus då vet man att man har evigt liv. Och kan man själv veta att man har evigt liv kan man också avgöra om andra människor har evigt liv. Tror de på Jesus? Om de inte gör det har de inte evigt liv. Vi ska inte kompromissa angående detta.

Vet vi inte om andra människor är frälsta eller ej kan vi inte heller vinna dem för Jesus. Vi måste alltså både veta hur man blir frälst och avgöra om andra människor är frälsta för att kunna vinna dem för Jesus Kristus.

Vi måste veta vem som har frälst oss och vem Frälsaren är. När jag vittnar om min frälsning i Jesus Kristus brukar jag säga att det inte var någon kyrka som frälste mig, inte heller en pastor eller någon lära. Utan det var den levande personen Jesus Kristus som kom in i mitt hjärta då jag tog emot honom.

Det är endast Jesus och ingen annan än han som kan frälsa. Han är ensam frälsaren. Han har ingen jämte sig utan han är den ende frälsaren. Bibeln säger att det finns ingen annan under himlen som kan frälsa oss. Det är bara Jesus och endast han som kan frälsa.

Det finns ingen frälsning hos någon annan. För det finns inget annat namn under himlen, som är givet bland människor, genom vilket vi kan bli frälsta.
Apg 4:12

Kunde inte så mycket

Då jag blev frälst kunde jag inte speciellt mycket i Bibeln. Faktum är att jag kunde ingenting. Innan jag blev frälst gick jag på två möten i pingstkyrkan i Ljungby. Jag fattade ingenting i dessa möten, men jag förstod att det var någonting med Jesus som jag behövde.

Då var det någon som frågade mig om jag ville bli frälst. Jag svarade ja, trots att jag inte förstod någonting eller hade en särskild stor kunskap. Men då jag tog emot Jesus blev jag verkligen frälst! Ett frälsningens under skedde direkt i mitt inre då jag tog emot Jesus Kristus som min Frälsare och Herre!

Du behöver alltså inte ha en särskild stor kunskap i Bibeln eller fatta något för att bli frälst. Det enda som du behöver är att ta emot Jesus Kristus som Herren i ditt liv.

Det är först då som den levande personen Jesus Kristus kommer in i ditt liv som du blir frälst. Då han kommer in i ditt hjärta gör han ett skapande under i dig. Det är han som gör miraklet, inte du.

Därför hjälper det inte om du har all så stor kunskap men inte har tagit emot Jesus. Inte heller spelar det någon roll om du inte har någon kunskap då du tar emot Jesus. Det är han som gör undret i ditt liv på grund av sin stora nåd.

Om någon kommer till dig och säger att du måste ha kunskap för att bli frälst så är det lögn. Om man behöver speciell kunskap innebär detta att det är kunskapen som frälser och inte Jesus Kristus. Man gör då kunskapen till Frälsare. Nej, det är Jesus och endast han som är Frälsaren! Allt som du behöver är Jesus Kristus för att bli frälst. Låt ingenting ta bort din blick från Jesus Kristus.

Kunskapen kommer att växa till

Men när du väl är frälst kommer kunskapen naturligtvis att föröka sig och växa till om Jesus som det står i Bibeln.

Så att ni kan vandra värdigt Herren och i allt behaga honom, och bära frukt i alla slags goda gärningar och växa till i kunskapen om Gud.
Kol 1:10

Kunskapen kommer att växa till därför att du är frälst, inte för att du ska bli frälst. Detta är en viktig sanning som vi kommer att lyfta fram på olika sätt i den här boken.

Jag kommer aldrig att glömma den dagen då jag blev frälst när jag var 20 år gammal. I min nya bok Den oönskade berättar jag om min frälsning men jag berättar också om det kort i min förra uppskattade bok Den längsta natten..

Christer Åberg


#Frälsning #Evangelium


35 kommentarer

1 2 »4

x
SA
onsdag 9 september 2020 21:53

NEJ !

Svara

x
Tommy.
onsdag 9 september 2020 23:37

Ja, ett Andligt personligt möte betyder så mycket, med JESUS. Alldeles nyligen såg jag på SVT, en präst som Konvertera till Islam, hade vart Präst Rock fler, flera års tid. Kunde väl Bibeln, mer än många andra, och Predika om Jesus. så Kunskapen leder oss inte till frälsning, hur nära vi än står Bibeln, hur nära vi använder Orden ur vår egen mun. men han var nog ärlig i sitt sökande. Därför måste mötet, eller möten vara så viktiga för den Personliga Tron. (Men också en nådens Gåva) TRO. "Men bakvänt för fler år sedan träffade jag en 80 årig man, och hade växt upp i ett religiöst hem, och Vittnade om Ängel, och så ett Väldigt fint möte med JESUS, så jag bara förundrades över denna man. men plötsligt i allt, när han skulle gå ifrån kaffe bordet där vi satt, hänvisa han inte till någon Barndomstro, och allt han hade fått av värme, i Kristen anda ?, utan hänvisa till bok Bhagavadgita ?, vilket förbryllade mig, och jag sa, men du har ju mött Självaste Herren JESUS Personligen, och så stort Vittnes mål du givit om Mästaren Själv. och då tycker jag också, denna 80 åring, nog visste kunskap om Bibels Gud, och verka kunna alla Gamla kristna Förkunnare,.
så på Något vis hade jag aldrig, hört, så storslagen syn om Herren Jesus, som han gav, för då måste jag nog slå upp Bibeln och läsa om sådant han tala om."Men så nära allt kan vara, men vara så långt borta". Jag menar även dem som vittnar om Sanna Upplevelser, kan fara med annat av Källor tillslut.Men mest verkar ju den Materiella människan, och det verkar ju helt Oandligt, mer än samla Prylar, och drar sig nog inte för att använda Bibeln för det. MAMMON GUDEN.

Svara

x
Tommy. svarar Tommy.
torsdag, 10 september 2020 00:02
Tommy. skrev:
Ja, ett Andligt personligt möte betyder så mycket, med JESUS. Alldeles nyligen såg jag på SVT, en präst som Konvertera till Islam, hade vart Präst Rock fler, flera års tid. Kunde väl Bibeln, mer än många andra, och Predika om Jesus. så Kunskapen leder oss inte till frälsning, hur nära vi än står Bibeln, hur nära vi använder Orden ur vår egen mun. men han var nog ärlig i sitt sökande. Därför måste mötet, eller möten vara så viktiga för den Personliga Tron. (Men också en nådens Gåva) TRO. "Men bakvänt för fler år sedan träffade jag en 80 årig man, och hade växt upp i ett religiöst hem, och Vittnade om Ängel, och så ett Väldigt fint möte med JESUS, så jag bara förundrades över denna man. men plötsligt i allt, när han skulle gå ifrån kaffe bordet där vi satt, hänvisa han inte till någon Barndomstro, och allt han hade fått av värme, i Kristen anda ?, utan hänvisa till bok Bhagavadgita ?, vilket förbryllade mig, och jag sa, men du har ju mött Självaste Herren JESUS Personligen, och så stort Vittnes mål du givit om Mästaren Själv. och då tycker jag också, denna 80 åring, nog visste kunskap om Bibels Gud, och verka kunna alla Gamla kristna Förkunnare,.
så på Något vis hade jag aldrig, hört, så storslagen syn om Herren Jesus, som han gav, för då måste jag nog slå upp Bibeln och läsa om sådant han tala om."Men så nära allt kan vara, men vara så långt borta". Jag menar även dem som vittnar om Sanna Upplevelser, kan fara med annat av Källor tillslut.Men mest verkar ju den Materiella människan, och det verkar ju helt Oandligt, mer än samla Prylar, och drar sig nog inte för att använda Bibeln för det. MAMMON GUDEN.

KD?. Leva som man lär.

https://omni.se/hagglund-far-full-pension-trots-fyra-nya-jobb/a/aRE5


Svara

x
Tommy. svarar Tommy.
torsdag, 10 september 2020 00:24
Tommy. skrev:
KD?. Leva som man lär.

https://omni.se/hagglund-far-full-pension-trots-fyra-nya-jobb/a/aRE5


Städarn i Livets ord, fick ingen Inbetald Pension, barskrapade till Fattigdom. Medan Lyxen regnade ned för,de som satt vid toppen.och beta bara sin egen Lyx pensions. Medan Golv arbetarna sket man i och betala pension.

https://omni.se/livets-ordtoppar-gav-sig-sjalva-miljoner/a/b6cd490f-c696-410c-9c4b-da02c457f0dd

Svara

x
Mikael W
torsdag, 10 september 2020 13:05

En jättebra artikel av dig Christer (som vanligt)

Behöver man stor kunskap för att bli frälst?
Nej, det behöver man verkligen inte.

Däremot, för att växa och slå rot i Jesus Kristus, och lämna dimjölken och gå över till fast föda, så behöver vår relation med Jesus vidareutvecklas.

För att vidareutvecklas som Kristen så behöver vi bl.a bön och bibelläsning i vår vardag (annars kan det gå som Jesus berättade med liknelsen om såningsmannen, Matt. 13:3-8)

För att kunna läsa bibeln, så behöver vi kunna läsa, och ha tillgång till en bibel. Många människor är analfabeter och har inte råd med en bibel

Be gör vi ensamt på vår kammare, eller tillsammans på t.ex ett bönemöte med andra troende Kristna

Länken nedan visar hur många fattiga Hindu Zigenare tog emot Jesus (blev frälsta), utan att veta något om Jesus.

Tack vare apg29-bloggare så kunde bibelutbildning och bönemöten startas. Apg. 29 bloggare bidrog stort till att många Hindu Zigenare, boendes i två olika byar i Cholistan öknen i Pakistan dit dem förvisats av Muslimer, nu blivit frälsta och fått sina liv förvandlade.

Stort tack till alla på Apg.29. Ni kommer att få er lön i himlen

http://www.kkc.n.nu/water

Ps. Jag hoppas Apg29 får fortsätta att vara en frälsningsblogg



Svara

x
Anja
torsdag, 10 september 2020 19:34

Du skriver: " Stort tack till alla på Apg. 29. Ni kommer att få er lön i himlen." ??? Jag förstår inte riktigt. Att få komma till himlen är väl lön nog ?

Svara

x
Lena Henricson svarar Anja
torsdag, 10 september 2020 20:10
Anja skrev:
Du skriver: " Stort tack till alla på Apg. 29. Ni kommer att få er lön i himlen." ??? Jag förstår inte riktigt. Att få komma till himlen är väl lön nog ?

Ja,man blir frälst av nåd pga. att JESUS dog för våra synder. Men lönen blir olika. Läs 1 Kor.3:11-16

Vi får med glädje tjäna Herren inte i egen kraft utan ledda av Gud med hjälp av Den Helige Ande.

T.ex. genom att skriva bra saker här på Apg. 29 som andra kan ha nytta av!

🍃❤️🍃🍇🍃❤️🍃🍇🍃❤️🍃

Svara

x
Fredrik Eriksson
fredag, 11 september 2020 15:46

Absolut!

Läser man Nabeel Qureshis böcker så förstår man att det kan vara så.

Kunskapen om att jag är syndare gjorde att Jesus frälste mig med sin Helige Ande.
Dvs ur min djupaste nöd växte en kunskap FRAM om att lösningen måste vara Jesus.

Det kan inte rinnas 2 sanningar!

Antingen är allt han sagt sanning, eller allt han sagt är falskt!


Det är absolut möjligt, men det är ingen nödvändighet.
Sannolikheten kan dock inte uteslutas!
-Vad hade jag att förlora på att inte bli frälst?

Kunskapen och insikten om att gå evigt förlorad?
Kunskapen om att det bara finns en väg till Gud?
Kunskap om att det bara finns liv i en person, och en person allena?
Kunskapen om en himmel och ett helvete?

Den bör betraktas och analyseras!
Samtidigt bör man fråga sig?

-Har inte kunskapen om evangeliet räddat många människoliv?

Principen kallas Apologetik och är en viktig beståndsdel i en Kristen
ledares liv.

Den ligger inte bara till grund för den samlade Kristna kunskapen om Gud dvs bibeln,
den ger oss också rätt att undervisa på rätt sätt.
Dvs Aposlarna (12 stycken inte mer!) använde kusnkapen om Evangeliet
för att frälsa andra! (kunskapen om Evangeliet=HELA BIBELN!).

Även om jag blev frälst (undertecknad på 1,5 sekunder)så är jag inte så säker
på att det är ett normativt sätt att bli frälst på.
För vissa kan det ta ett människoliv, andra blir inte alls frälsta under en livstid.
Därför att de har ful kunskap om vad evangeliet är.

Alltså kunskapen om att jag är en rövare,rånare,skändare,
mördare,lustfylld lögnare,gjorde att jag fick en insikt pm
att gå till pingstkyrkan,för att bli frälst.

-Fri från mig själv så att säga!

Kunskapen om att jag är syndare gjorde att Jesus frälste mig med sin Helige Ande.

Insikten om att man är syndare måste tas.
Dvs steget att man vet om att man är det.

Annars så behövs ingen frälsare,ingen kunskap,ingenting.

Det finns många muslimer i vårat land.(varför tar jag upp dem?).

Utan kunskap och insikt om vem Jesus är,
varför han dog för våra synder,
och varför jag behöver Jesus är
svårförklarligt för många muslimer,new-agare,ockultister och
andra med ett dunkelt förflutet.

Kunskapen om Guds ord, kan alltså frälsa någon, -svar -Ja!...

Och jag tror att det var därför bibeln skrevs!
Därför att ingen bör helt vara utan kunskap.

Gud har genom sin stora nåd försett oss med en outsinnlig källa av kunskap.

Som frälst, är man också nämligen plötsligt helt utan kunskap.
Man är helt utan ledning.
Jag skulle vilja vända på resonemanget.


Att bli frälst göra man nog lättast basearad på tidigare
kunskap på varför man ska bli frälst.
Att arbeta på sin frälsning gör man nog också bäst med kunskap.

Kunskapens och frälsningens ande säger bibeln.

Vi ska nog (de Kristna) luta sig så mycket om vad enskilda individer
säger om frälsningen utan lite på Jesus försoningserk på korset.

Korset var en Fenisisk (Phoenisican) form av straffmetod för kriminella och rånare.


Du måste tro!

Tror är kunskapen (insikten om du är en syndare och måste blir frälst)

Du måste bekänna!

Bekänna är kunskapen om Guds Ord och om hans blod och att själen sitter i blodet.
Det är kraften i Jesus blod som förlöser och frälser en människa!

Det kommer finnas mågna kristna som kommer undra om deras namn är skrivna i livets och lammets bok.

Var inte ignoranta och inte tro att ni inte blir frälsta!

Ni BLIR FRÄLSTA GENOM KUNSKAPEN OM JESUS KRISTUS!


Att säga att ingen kunskap behövs för att bli frälst
är ett djupt beklagligt och missvisande begrepp,
som förmodligen kommer att bedra och lura många.

Söndagsskola och min mors undervisning (kusnskap) gjorde att jag blev frälst.

Jag är relativt säker på att det var likadant i Christer Åbergs fall!

Kärleken (kunskapen) hos de allra flesta ska kallna säger bibeln.

Jag kallar dem 5 steg på väg mot mikrovågsmänniskor som vill ha allt.

1.Snabbt
2.Nu
3.Impulsivt
4.Ej eftertänksamt
5.Ej förlåtande

Se till att ni inte blir mikrovågsmänniskor gott folk!

Kunskapen tar ibland längre än 3 minuter att komma fram till.

För mig leddde kunskapen till en lång och plågsam
dragkamp som varade i flera veckor, innan jag tog steget och blev frälst!

Det är 20160 minuter!

Fär Nabeel Qureshis tog det betydligt längre än så
för att ta steget för att bli frälst tog det honom närmare 687600 minuter.!
(om man läser hans bok, Finding Jesus)...
beräknat på cirka 1,5 år.


Min poäng är:
Hur lång tid ska det ta för dig?
Hur många minuter?
Hur många sekunder?

Bara den kunskapen kan göra att du blir frälst!


Stay cool, stay frosty i love you all..





Svara

x
Fredrik Eriksson
fredag, 11 september 2020 16:27

29 anledningar att kunskap kan frälsa en alltså...



Stay frosty...

Svara

x
Jessica
lördag, 12 september 2020 18:06

Mark 10:15 Amen säger jag er: Den som inte tar emot Guds rike som ett barn kommer aldrig dit in.
👶

Svara

1 2 »4

Första gången du skriver måste ditt namn och mejl godkännas.


Kom ihåg mig?

Din kommentar kan deletas om den inte passar in på Apg29 vilket sidans grundare har ensam rätt att besluta om och som inte kan ifrågasättas. Exempelvis blir trollande, hat, förlöjligande, villoläror, pseudodebatt och olagligheter deletade och skribenten kan bli satt i modereringskön. Hittar du kommentarer som inte passar in – kontakta då Apg29.

Nyhetsbrevet - prenumerera gratis!


Senaste live på Youtube


Apg29.Nu - Live med Christer Åberg


"Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son [Jesus], för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv." - Joh 3:16

"Men så många som tog emot honom [Jesus], åt dem gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn." - Joh 1:12

"Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst." - Rom 10:9

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? Be den här bönen:

- Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som Herren. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?

- Ja!


Själavårdssamtal

Behöver du gratis vägledning och själavårdssamtal?

☎️ 0381-77 30 80

  • Måndagar 18.00-20.00
  • Tisdagar 09.00 -11.00
  • Onsdagar 09.00-11.00
  • Torsdagar 18.00-20.00

Senaste bönämnet på Bönesidan

söndag 20 september 2020 11:32
Önskar förbön för en man som är allvarligt sjuk bakterier i hjärtat och flera andra ställen behöver operation be att han får förtur på operation Jesus du kan göra det Tack Jesus o alla förbedjare

Senaste kommentarer


Aktuella artiklar



STÖD APG29
SWISH: 072 203 63 74
PAYPAL: paypal.me/apg29
BANKKONTO: 8150-5, 934 343 720-9
IBAN/BIC: SE7980000815059343437209 SWEDSESS

Mer info hur du kan stödja finner du här!

KONTAKT:
christer@apg29.nu
072-203 63 74

MediaCreeper

↑ Upp