Surfar nu: 509 www.apg29.nu

Bibeln lär att jorden är... RUND!

http://www.apg29.nu/bild2.php?w=480&h=75&src=img/1448446463-jorden-platt-med-kupol.jpg

Ingenstans i Bibeln står det att jorden är platt - istället står det att den är rund! När Bibeln talar om jordens ”hörn" så är det ett bildspråk på samma sätt som ”morgonstjärnorna tillsammans sjöng”.

När jag nyligen skrev artikeln om att det finns de som tror att jorden är platt så satte detta igång, till mångas förvåning, en seriös diskussion om jorden är platt eller rund.

Nu trodde jag faktiskt att det skulle komma en diskussion i kommentarerna, men det som förvånar mig är att det finns de kristna som är osäkra huruvida jorden är platt eller rund. Krystat säger de då att "det spelar ingen roll om jorden är rund eller platt, jag tror ändå att Gud har skapat jorden". 

Anledningen till det uttalandet beror på att de tycker att det finns bibelverser som tyder på att jorden är platt, och så blir de förvirrade och vet inte vad de ska tro på. 

Detta tycker jag är beklagligt eftersom det avslöjar att de inte har läst Bibeln så särskilt väl och inte heller kan den särskilt bra, eftersom Bibeln tydligt säger att jorden är rund och Bibeln nämner ingenstans att den skulle vara platt. 

Bildspråk

När Bibeln talar om att jorden skulle ha hörn, till exempel i Job 38:13, så är det bildspråk. Detta ser vi tydligt om vi läser versen i sitt sammanhang och inte bara gör ett lösryckt citat. Regeln nummer ett är att alltid läsa saker och ting i sitt sammanhang.

Job 38:9-18

Vem satte dörrar för havet när det bröt fram ur moderlivet, 9 när gav jag moln åt det att klä sig i och lät tjockt mörker bli dess linda, 10 när bestämde jag dess gräns och satte bom och dörrar för det, 11 och sade: "Hit får du komma, men inte längre, här skall dina stolta böljor lägga sig"? 12 Har du, sedan dina dagar började, befallt dagen att gry och anvisat morgonrodnaden en plats 13 där den kunde fatta jorden i dess hörn, så att de ogudaktiga skakades bort från den? 14 Då ändrar jorden form som leran under sigillet, och allt träder fram som i ny dräkt. 15 Då berövas de ogudaktiga sitt ljus, och den arm som lyfts bryts av. 16 Har du stigit ner till havets källor och vandrat på djupets botten? 17 Har dödens portar uppenbarats för dig, har du sett dödsskuggans portar? 18 Har du kunnat se utöver jordens vidder? Låt mig veta,om du har insikt i allt detta.

En annan vers som också brukar förklaras felaktigt att jorden är platt och har fyra hörn är Uppenbarelseboken 7:1.

Upp 7:1 

Sedan såg jag fyra änglar stå vid jordens fyra hörn och hålla tillbaka jordens fyra vindar, så att ingen vind skulle blåsa över jorden eller över havet eller mot något träd.

Men detta är ju helt enkelt en beskrivning av jordens fyra väderstreck. Norr, syd, öst och väst. Varför läsa in något som inte finns i texten? Det står till exempel ingenting om att jorden skulle vara platt här. 

Dessutom får vi inte glömma bort Upp 7:1 beskriver en syn - en vision - vilket betyder att det behöver inte bokstavligt se ut så eftersom den har en poäng och vill illustrera - uppenbara en sanning.

Hur ofta säger vi inte att "solen går upp" när vi vet att solen inte kan "gå" eftersom den inte har några ben! Till och med SMHI talar om "Solens upp- och nedgång"  trots att de om några borde väl veta att det är jorden som kretsar runt solen!

Missförstådda bibelord

Den engelska sidan AnswersInGenesis förklarar jättebra olika bibelord som ofta missförstås över att jorden skulle vara platt.

I det här sammanhanget måste jag också ta upp kung Nebukadnessars drömsyn i Danielsboken kapitel fyra:

Dan 4:7-8

Detta var den syn jag hade på min bädd: Jag såg i min syn ett träd stå mitt på jorden, och det var mycket högt. 8 Trädet var stort och väldigt och så högt att det räckte upp till himlen och syntes till jordens ände. 

Detta brukar också tas upp som ett argument över att Bibeln talar om en platt jord eftersom trädet "syntes till jordens ände". Men detta är åter igen en syn - dessutom en dröm - och drömmar belyser ju inte alltid hur det ser ut i verkligheten. Och för det andra är det ett bildspråk som dessutom Daniel behövde uttyda, vilket vi ser senare i kapitlet! Regel nummer ett: Läs alltid allting i sitt sammanhang!

Står jorden på pelare?

Innan vi går vidare i det här intressanta ämnet så måste jag bara nämna något om huruvida jorden skulle stå på pelare, vilket du ser på bilden högst upp. Stämmer detta verkligen med Bibeln?

Job 38:4-7

Var fanns du när jag lade jordens grund? Svara, om du har så stort förstånd. 5 Vem har bestämt hennes mått- du vet! Och vem spände mätsnöret över den? 6 Var fick hennes grundpelare sina fästen? Vem lade hennes hörnsten, 7 medan morgonstjärnorna tillsammans sjöng och alla Guds söner ropade av glädje?

Åter igen är detta bildspråk. Här talas det om att "morgonstjärnorna tillsammans sjöng", vem har sett en stjärna sjunga? Det talas om "mätsnöre" och "hörnsten". Detta är bilder som talar om Guds storhet och suveräna skaparmakt. Alltså: Job beskriver inte att jorden skulle stå på pelare som bilden högst upp i den här artikeln illustrerar.

Bibeln beskriver en rund sfärisk jord för tusentals år sedan

För tusentals år sedan  ger Bibeln en korrekt beskrivning av jorden. Och detta innan all teknik uppfanns, som kameror och teleskop, rymdraketer, satelliter och så vidare.

Jes 40:22

Han är den som tronar över jordens rund, och dess inbyggare äro såsom gräshoppor; han är den som utbreder himmelen såsom ett flor och spänner ut den såsom ett tält att bo inunder.

Ord 8:27

När han beredde himlen var jag där, när han välvde en sfär över djupen, 

Job 26:7

Han spänner ut himlen i norr över det tomma, han hänger upp jorden på intet.

Job 26:10

En välvd horisont har han satt över vattnen, där ljuset gränsar mot mörkret.

I Jesaja 42:22 står det att jorden är rund, vilket Bibeln 1917 har med. Folkbibeln har av någon anledning utlämnat detta. Men i grundtexten står "חוג- chuwg" vilket betyder "cirkel" men kan också betyda "rund" eller "sfär". 

Det står inte i Bibeln att jorden är platt

Det står ingenstans i Bibeln att jorden är platt. Det står ingenstans att Gud "tronar över jordens platthet", utan istället står det att Gud "tronar över jordens rund". Detta är ett så tydligt Bibliskt bevis om något.

Det som kan vara chockerande är att det är många som tror att jorden är platt - ja till och med svenskar. Men vi behöver inte vara vetenskapsmän för att förstå att jorden är rund. Det är bara att läsa Bibeln.

Solen och månen är inte lika stora

Tar vi reda på de plattroendes argument så stämmer de inte med Bibeln. De säger att solen och månen är lika stora. Att månen skulle vara lika stor som solen stämmer inte med Bibeln eftersom i 1 Mos 1:16 står det:

Gud gjorde de två stora ljusen, det större att härska över dagen och det mindre att härska över natten, likaså stjärnorna.

Här står det klart och tydligt att solen är större än månen!

För att få svar som stämmer med verkligheten: Läs Bibeln och tro på den!

Uppryckandet bevisar en rund jord

Till sist vill jag nämna om Jesus medvetenhet att jorden är rund då han kommer för att hämta hem alla de troende i uppryckandet som kan ske när som helst.

Luk 17:31-35

Om någon den dagen är uppe på taket och har sina tillhörigheter i huset, skall han inte gå ner och hämta dem. På samma sätt skall den som är ute på åkern inte vända tillbaka hem. 32 Tänk på Lots hustru! 33 Den som vill bevara sitt liv skall mista det, men den som mister sitt liv, han skall bevara det. 34 Jag säger er: Den natten skall två ligga i samma säng. Den ene skall tas med och den andre skall lämnas kvar. 35 Två kvinnor skall mala tillsammans. Den ena skall tas med och den andra lämnas kvar.

Detta bibelavsnitt är helt fantastiskt! När Jesus kommer för att hämta hem de som tror på honom i det bibliska uppryckandet så kommer det ske då det samtidigt är dag och natt på jorden. Ena sidan av jordklotet är det dag, medan det andra är natt då uppryckandet i ett nu sker!

Vänner, vi har ett underbart hopp som tror på Jesus!

http://www.apg29.nu/bild2.php?w=480&h=75&src=img/1448461619-jorden-uppryckandet.jpg


Källa: 


Tack för att du läser Apg29. DELA gärna till dina vänner. Du kan också stödja Apg29 genom att sätta in en valfri GÅVA på BANKKONTO 8169-5,303 725 382-4. På internetbanken går det att ställa in så att du automatiskt ger en summa varje månad. Men om du hellre vill kan du SWISHA in en frivillig summa på 070 935 66 96. Tack.


Vill du bli frälst?

Ja

Nej


Publicerades onsdag 28 mars 2018 22:08 | #jorden #vetenskap #uppryckandet #solfilmen #smhi | Permalänk | Kopiera länk | Mejla

37 kommentarer

Troende Wed, 28 Mar 2018 22:27:26 +020

Det är muslimer som påstår att jorden är platt.

Svara


Johan Thu, 29 Mar 2018 08:13:17 +020

Kjell Sjöberg förstod "jordens fyra hörn" som Alaskas NV hörn, Rysslands NÖ "hörn", Kap Horn och den Sydöstligaste punkten på Nya Zeeland. Han åkte till dessa platser och hade bönemöten och på Nya Zeeland så vittnade han om att de fick se en stor ängel med draget svärd, stå ute på havet.

Svara


Johan Thu, 29 Mar 2018 08:59:30 +020

Svar till Johan.

Det kanske bör tilläggas att bönemannen och profilen inom frikyrkligheten, Kjell Sjöberg, knappast trodde att jorden var platt.

Svara


Sam G Ö Thu, 29 Mar 2018 12:02:56 +020

Man ser den välvda horisonten när man sitter på stranden och blickar ut över havet där det möter himlen. En underbar syn som talar om att jorden är rund. Jorden är ju ändå en liten vrå av Guds domän, som det heter i sången "Så stor är Gud, han råder över världar mång, åt honom kan jag tryggt mig anförtro".

Svara


Daniel Eriksson Thu, 29 Mar 2018 13:09:06 +020

Jag tror att jorden är platt, och det finns många bibelord som också pekar i den riktningen: http://testingtheglobe.com/bible.html

Svara


Daniel Eriksson Thu, 29 Mar 2018 13:10:32 +020

Jag tror att jorden är platt och det finns många bibelord som pekar i den riktningen: http://testingtheglobe.com/bible.html

Svara


Anon Thu, 29 Mar 2018 13:46:29 +020

Haha, fortsätt kämpa emot bara.. Ju mer man sätter sig in i det hela så kommer man fram till att den faktiskt är platt, då vatten ligger plant/rakt o inte böjer sig bl. A Men kul o se mer o mer media som tar upp detta o försöker försvara den Runda jorden 😊 The truth Will set you free 👍🏻 nej jag är inte kristen, nej jag är inte muslim utan jag har gjort min egen uppfattning av bådas sidor (rund/platt) och det väger bra mkt tyngre på vågen att jorden skulle vara platt...

Svara


Martin Kihlström Thu, 29 Mar 2018 15:34:49 +020

Svar till Daniel Eriksson.

Skämtar du med mig. Varför lyser inte solen i Australien samtidigt som i Sverige då?

Svara


Peter Hall Thu, 29 Mar 2018 16:43:29 +020

Om någon den dagen är uppe på taket och har sina tillhörigheter i huset, skall han inte gå ner och hämta dem.

Får man så gott om tid på sig inför "uppryckningen", att man kan bestämma sig för att stanna kvar på taket och avvakta händelseutvecklingen?

Först skulle de i Kristus uppstå. Antag att uppståndelsen, om tiden är inne, sker omedelbart för en Kristi lärljunge, om han befinner sig i dödsriket. Luk.20:35-36

De som fortfarande är i livet och har lämnats kvar borde då också förväntas somna in i döden, innan de kan uppstå som den förstnämnda gruppen.

Varför heter det annars; "vi som leva och har lämnats kvar"?

Om Bibeln vill att vi skall tro, att alla rycks upp på samma gång, varför då nämna att några har lämnats kvar?

Det torde tyda på, att uppståndelsen sker efter att en lärljunge har dött. Då förblir världen ovetande, eftersom den aldrig får veta vad som händer med en människa efter döden. Dessutom kan vi bortse från skräckscenariot på jorden, om "uppryckningen" skulle drabba människor i full verksamhet när de utför sina viktiga sysslor.

Svara


Daniel Eriksson Thu, 29 Mar 2018 17:29:09 +020

Svar till Tomas N.

Det kan bli väldigt fel när man tolkar all text i Bibeln exakt bokstavligt.

Historien om Adam och Eva kanske inte ska tolkas bokstavligt heller? Vi kanske kommer från aporna? Det kanske finns väldigt mycket som inte ska tolkas bokstavligt, var ska man dra gränsen?

Jag skulle tro att hela denna flat Earth rörelse har uppstått och drivs av olika avslöjanden av Nasa och Månlandningen. Jag skulle tro att hela denna flat Earth rörelse har uppstått och drivs av olika avslöjanden av Nasa och Månlandningen.

Möjligt, men den kommer också grundläggande från experiment med luftbalonger på hög höjd där det tydligt kan ses att jorden är platt, samt från laser experiment där man kan bevisa att vatten inte har kurvat sig.

Svara


Rolf Thu, 29 Mar 2018 21:22:28 +020

Det är helt riktigt och inte bara i bibeln visas att jorden är rund. Även de gamla grekernas filosofer ansåg detta och någon bevisade till och med detta matematiskt. Kommer ej ihåg namnet nu. Det är en skröna att flertalet trodde den var platt. Astronomikunskapen var större än vi tror långt tillbaks i tiden. Få har trott att Jorden var platt bland de lärde. Lekmän (obildade) vågar jag inte uttala mig om men det är möjligt att de trodde på en platt Jord långt fram i tiden.

Svara


Daniel Eriksson Thu, 29 Mar 2018 23:27:09 +020

Även de gamla grekernas filosofer ansåg detta och någon bevisade till och med detta matematiskt. Även de gamla grekernas filosofer ansåg detta och någon bevisade till och med detta matematiskt.

Intressant, du kanske tror på Darwins evolutionsteori också?

Svara


Johan Fri, 30 Mar 2018 08:49:29 +020

Hur kommer det sig att man t ex kan segla jorden runt, dvs runda jorden, om jorden skulle vara platt? 😲😖

Svara


Tomas N Fri, 30 Mar 2018 12:10:06 +020

Svar till Daniel Eriksson.

Du frågar vart skall man dra gränsen

Det är väl exakt det som är det svåra. Utan att citera bibelverser så är det ju så att det kristna livet skall vara ett liv som är väglett av sanning. Visserligen nåd och kärlek också,men sanning. Sanningen som Jesus pratar om är främst fokuserad på Guds gåva om evigt liv och sanningar om Guds rike.

Men sanningar om Guds skapelse och allt som tillhör människans liv vill Gud uppenbara och visa för alla. Samtidigt som lögnen är djävulens rike och signum.

Man behöver inte kunna och veta allt absolut. Men linjen som du frågar efter går där sanningen manifesteras och där god frukt följer. Det är den vägen vi skall gå.

Det finns en hel del inriktningar tyvärr eller lösryckta partier i Bibeln som människor har tolkat fel.Eftersom frukten vittnar om vad som är sant,så borde det vara lätt att omvända sig från felaktigheter.

Men bra Gudsfruktan kan även resultera i en överdrriven nitälskan för Bibeltexter. Det är Gud och Hans rike vi tillhör och lever i . Bibeln är ett levande ord som hjälper oss och vittnar om Guds karaktär och ordningar,men när vi missförstår ,misstolkar och övertolkar så blir det inte bra.

Om någon vill kalla detta för liberalteologi,så visar det bara på att de inte förstått vad jag menar.

Människan är inte perfekt,men i vår vandring och strävan efter Gud kan vi se Gudomlighet och härlighet manifesteras.

Plattjordsrörelsen leder väl inte så många till tro eller stärker troende i sin vandring? Kan det hindra människor från att komma till tro? Det tror jag i alla fall

Värt att tänka på

Glad Påsk!

Svara


AnnMarie Fri, 30 Mar 2018 12:12:42 +020

Tänk om jorden är oval eller rektangulär!?😁🤣

Svara


Daniel Eriksson Fri, 30 Mar 2018 16:41:14 +020

Svar till AnnMarie.

Tänk om jorden är oval eller rektangulär!?

Nej, det kan den inte vara, det står att jorden är en cirkel i Jes 40:22

Svara


Daniel Eriksson Fri, 30 Mar 2018 16:42:53 +020

Svar till Johan.

Hur kommer det sig att man t ex kan segla jorden runt, dvs runda jorden, om jorden skulle vara platt?

Det är för att man seglar i en cirkel runt, undersök gärna på egen hand plattajordsmodellen, finns många videos på youtube, så förstår du mer sedan hur modellen fungerar.

Svara


Tomas N Fri, 30 Mar 2018 18:28:25 +020

Svar till Tomas N.

För att bli mera konkret. Bibelns texter som används för att "bevisa " jordens form är alla metaforer och uttryck för att beskriva och sätta fokus på Guds allmakt och storhet.

Inte att undervisa hur jorden ser ut. Israel och de omliggande nationerna var inte sjöfararnationer,utan landområden och öken. Att tala om jordens fyra hörn är en extension av att tänka sig i makroskala av ett fält,socken eller nation.

Det finns många flatearthers som på alla sätt är vakna och smarta människor.Men det verkar som alla s k bevis ,beräkningar och teorier har förblindat dem. De tänker inte längre klart och använder även bibelord för att befästa sina teorier

I dessa tider så finns ur ett kristet perspektiv bara två kategorier människor. De som samlar människor för Jesus och de som skingrar och hindrar människor från att komma till Gud. Jag tror dessa tider är så allvarliga att man inte har råd,tid eller utrymme att ägna sig åt sådant som inte hjälper Guds rike och människor.

Jag skulle kunna fortsätta med enklare argument varför jorden är rund.

Christer,jag anar varför du postar dessa artiklar . Men jag tror inte någon i flatearthlägret kommer låta sig bevisas av bibelverser.

Det handlar tror jag om att släppa taget om det som man är övertygad om och att se frukten av det man är sysselsatt med. Det bär en dålig frukt tyvärr

Med tanke på vilken dag och helg detta är ,hur Jesus led och dog för oss,så borde det leda oss till att följa Honom i en ren efterföljelse.

Svara


Johan Fri, 30 Mar 2018 19:33:05 +020

Svar till Daniel Eriksson.

Det finns mycket skräp på youtube!

Du tror inte att vi hade fått höra mängder av rapporter vid det här laget, om folk som kommit till och sett kanten på jorden, om den vore platt???

Svara


Daniel Eriksson Fri, 30 Mar 2018 21:34:17 +020

Du tror inte att vi hade fått höra mängder av rapporter vid det här laget, om folk som kommit till och sett kanten på jorden, om den vore platt???

Nej, det tror jag inte, minst 2 expeditioner har försökt och aldrig kommit tillbaka. Samt sedan länge är den s.k. sydpolen ett militärt område och det är förbjudet att beträda området.

Svara


Johan Fri, 30 Mar 2018 22:23:26 +020

Svar till Daniel Eriksson.

sedan länge är den s.k. sydpolen ett militärt område och det är förbjudet att beträda området.

Vad har du fått detta ifrån? Det är ju inte sant! Sydpolen är en demilitariserad zon, med forskningsstationer från 12 olika länder.

https://www.apg29.nu/a/2zj

F ö går det att segla runt hela Sydpolen på inte alltför många dagar. Hur får du ihop geometrin med att hela den långa kanten på jorden, som du menar skulle finnas vid Sydpolen går att segla runt på några dagar?

Dessutom nådde Admundsen Sydpolen den 14 dec 1911, vilket du kan läsa om här,

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Roald_Amundsen

och sedan dess är det många som har gjort om den bedriften och varit där.

F ö har vi sedan länge haft flygplan som naturligtvis hade sett och utforskat en eventuell kant.

Du måste tro att det finns en enorm konspiration av världens alla piloter, upptäcksresanden, vetenskapsmän och rymdfarare etc., som alla ljuger för dig och itan att någon av dem läcker ut sanningen. 😏

Svara


Johan Fri, 30 Mar 2018 22:31:47 +020

Svar till Daniel Eriksson.

Jag förstår det som att du tror på bokstavligt på Bibeln, vilket är bra. Det gör jag också, och det läser vi att också Jesus gör. Samtidigt, när det finns så överväldigande bevis på att jorden är ett klot, borde du nog omvärdera hur du läser och förstår de passager där du tycker att Bibeln säger att jorden är platt. Kan det vara så att det inte är Gud som säger att jorden är platt, utan att i något fall visar det bara på hur den människa som skrev, uppfattade jorden?

Svara


Daniel Eriksson Fri, 30 Mar 2018 23:32:14 +020

Kan det vara så att det inte är Gud som säger att jorden är platt, utan att i något fall visar det bara på hur den människa som skrev, uppfattade jorden?

Jaha, så Guds ord är inte egentligen Guds ord, utan hur människan uppfattar saker?

Svara


Daniel Eriksson Fri, 30 Mar 2018 23:37:00 +020

Svar till Johan.

Vad har du fått detta ifrån? Det är ju inte sant! Sydpolen är en demilitariserad zon, med forskningsstationer från 12 olika länder.Vad har du fått detta ifrån? Det är ju inte sant! Sydpolen är en demilitariserad zon, med forskningsstationer från 12 olika länder.

Läs gärna om "16 AREAS RESTRICTED UNDER ANTARCTIC TREATY" https://www.nytimes.com/1985/10/20/us/16-areas-restricted-under-antarctic-treaty.html

Svara


Johan Sat, 31 Mar 2018 02:49:38 +020

Svar till Daniel Eriksson.

Jaha, så Guds ord är inte egentligen Guds ord, utan hur människan uppfattar saker?

När man läser Bibeln, Guds Ord, behöver man förstå vad det är man läser. Bibeln innehåller profetia, bud, andliga sanningar och historia.

Att den innehåller hur människor uppfattar saker tillhör dess historiska beskrivningar. Guds Ord berättar också hur människor ljuger, medan den säger att Gud kan inte ljuga. Den berättar hur människor vill ha hämnd, hur de sviker, bedrar och förråder. Ingenting av detta är vad Gud gör utan Guds Ord som berättar om hur människor är, uppfattar och gör.

Svara


Johan Sat, 31 Mar 2018 03:29:15 +020

Svar till Daniel Eriksson.

Läs gärna om "16 AREAS RESTRICTED UNDER ANTARCTIC TREATY" https://www.nytimes.com/1985/10/20/us/16-areas-restricted-under-antarctic-treaty.html

Ja?

'Restricted area' betyder 'skyddsområde' på svenska och är, enligt artikeln, 16 områden med särskilt värde vad gäller miljön. Det står att dessa ska skyddas från utvinning av metaller och annat, som de olika länderna med forskningsaktiviteter på Antarktis, Sydpolen, kan vilja göra.

De handlar alltså varken om att det skulle vara militära områden, vilket är förbjudet, eller om att turister, allmänheten, inte skulle ha tillgång till dessa områden.

Vem som helst kan alltså åka till Antarktis och på egen hand undersöka hela kontinenten. Det finns heller inga restriktioner v g att flyga över Antarktis, Sydpolen.

Så skippa alla youtube-videos med verklighetsfrånvända konspirationsteorier och använd förståndet istället!

Mvh

Svara


Daniel Eriksson Sat, 31 Mar 2018 17:16:49 +020

Svar till Johan.

Så skippa alla youtube-videos med verklighetsfrånvända konspirationsteorier och använd förståndet istället!Så skippa alla youtube-videos med verklighetsfrånvända konspirationsteorier och använd förståndet istället!

Detta har inget med youtube att göra, de flesta av mina källor är från andra kristna och även okristna för den delen som delar med sig av sina egna undersökningar och upptäckter tillsammans med mina egna upptäckter. Och min grundkälla är alltid vad som står i Guds ord, att jorden står på pelare och är satt ett himlavalv över (firmament) och att över himlavalvet finns vatten (inte vacuum som hävdas) och att jorden skapades först, och inte solen som krävs för en glob-jord.

Svara


Johan Sat, 31 Mar 2018 17:54:28 +020

Svar till Daniel Eriksson.

Har du tänkt på att "jordens pelare", t ex skulle kunna vara de naturlagar och de krafter, som håller jorden i omloppsbana runt solen, pga solens dragningskraft, samt den gravitationskraft som håller oss människor kvar på jorden?

Att det skulle handla om att jorden är platt och står på bokstavliga pelare, finns det som sagt överväldigande bevis för att så inte är fallet.

Men, du verkar vara förlorad för mottagandet av logiska argument. Tyvärr kommer de flesta att betrakta dig som en knäppgök, om du för fram att du tror att jorden är platt.

Du tror att Bibeln säger att jorden är platt, men där tar du fel! Man måste läsa allt som står i ett ämne i Bibeln, utan att klippa och klistra, om man ska förstå Sanningen.

Jag hoppas innerligt att du inte också är förlorad för Evangeliet, ty om man läser Bibeln såsom du gör så är nog den risken uppenbar.

Mvh

Svara


H Mon, 02 Apr 2018 23:57:50 +020

Folk, det här är vad djävulen vill: att så osämja, att så tvivel, att splittra, och att stjäla kraft och tid från Guds folk till sådant som inte bygger upp och inte frälser. Lyft ögonen!

Svara


Johan Tue, 03 Apr 2018 07:11:43 +020

Svar till H.

"så osämja... splittra"

Tycker du det?

Själv tycker jag denna din kommentar här var helt malplacerad. Det samtal som har förts här anser jag har varit civiliserat och i en ganska så god ton. Man måste väl få föra samtal om teologiska spörsmål???

Svara


H Tue, 03 Apr 2018 08:04:40 +020

Svar till Johan. Ja, det tycker jag. Många människor kommer till denna blogg för att man söker frälsningen. Är den inte till för det? Och vad får vi möta? Efter många blogginlägg här får vi i kommentarerna möta kristna som inte är överens. Om ni själva inte är överens, vad ska en sökare tro på? Kommentarerna t.ex. här ovan kanske låter som en trevlig diskussion för dig, men det kan skada den som söker. Vad ska en sökare tro på? I bibeln står att ni ska komma överens inom era egna led och inte inför andra.

Svara


AnnMarie Tue, 03 Apr 2018 08:48:00 +020

H

Om vi håller med varandra om allting fast vi inte håller med här blir det förmodligen en chock för den som är nyfrälst pch söker sig till en församling för där tiger man nog inte om man har en annan uppfattning.

Svara


Mikael W Tue, 03 Apr 2018 10:36:32 +020

Svar till Johan.

Jorden är vare sig platt eller rund (sfärisk/klotformad). Redan på 1600-talet så antog Isaac Newton att jorden är en rotationsellipsoid. Senare utförda beräkningar har visat att diametern vid ekvatorn är 12 756 kilometer, emedan avståndet mellan Nord- och Sydpolen är ca 43 kilometer kortare. Mätningarna bekräftade således Newtons teori, att jorden inte är en sfär/klot/rund utan är lite tillplattad vid de båda polerna, en s.k rotationsellipsoid.

Att uttrycka sig med den här typen av terminologi i bibeln hade varit oförnuftigt eftersom ingen då hade förstått detta på t.ex 1500-talet. Bibeln är ju skriven i en tidlös anda för att kunna förstås av varje enskild individ som lever under olika tidsepoker. Bibeln är helt enkelt perfekt, i alla avseenden

Svara


Johan Tue, 03 Apr 2018 20:38:54 +020

Svar till H.

Ja, det tycker jag. Många människor kommer till denna blogg för att man söker frälsningen. Är den inte till för det? Och vad får vi möta? Efter många blogginlägg här får vi i kommentarerna möta kristna som inte är överens. Om ni själva inte är överens, vad ska en sökare tro på?

Jag tror inte det är någon nyhet för de flesta icke-kristna, att det finns frågor som kristna inte är övrerens om. Dessutom så är samtalen upplysande! Många som läser här får själva mer uppenbarelse och har också möjlighet att bilda sig en egen uppfattning i olika lärofrågor.

Du har förvisso rätt att tycka vad du vill. Själv är jag lite trött på alla sådana kommentarer som din, vilka jag ofta uppfattar som gnälliga och malplacerade, med något undantag. Jag tror att sådana kommentarer är mer skadliga än själva samtalen, då de ofta påskiner att det finns skadlig osämja och dåligt tonläge, även när det inte alls är fallet att det är så.

Men du kanske tycker att man inte ska ha bloggar som apg29 ö h t?

I s f får du ju alltid kontakta Christer Åberg och framföra det, till honom direkt.

Mvh

Svara


Johan Tue, 03 Apr 2018 20:41:17 +020

Svar till Mikael W.

Bibeln är helt enkelt perfekt, i alla avseenden

Amen!

Svara


PT Wed, 04 Apr 2018 13:10:58 +020

The flat earth society has members all around the globe:-)

Svara


Johan Wed, 04 Apr 2018 13:30:42 +020

Svar till PT.

Ha, ha, ha! 😆

Very funny!

Did you know that flat earth society is all for globalization? :-)

Svara


Din kommentar

Första gången du skriver måste ditt namn och mejl godkännas.


Kom ihåg mig?

Din kommentar kan deletas om den inte passar in på Apg29 vilket sidans grundare har ensam rätt att besluta om och som inte kan ifrågasättas. Exempelvis blir trollande, hat, förlöjligande, villoläror, pseudodebatt och olagligheter deletade och skribenten kan bli satt i modereringskön. Hittar du kommentarer som inte passar in – kontakta då Apg29.


Prenumera på Youtubekanalen:

Vecka 29, onsdag 17 juli 2019 kl. 21:35

Jesus söker: Bruno!

"Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son [Jesus], för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv." - Joh 3:16

"Men så många som tog emot honom [Jesus], åt dem gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn." - Joh 1:12

"Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst." - Rom 10:9

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? Be den här bönen:

- Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som Herren. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?
» Ja!


Senaste bönämnet på Bönesidan
onsdag 17 juli 2019 19:23

Jesus, Jesus, känner mig förtvivlad. Möt mig nu i kväll. Låt mig känna mig lugn och få en fin morgondag. Allt vilar i dina barmhärtiga händer. Jesus,välsigna alla som ber här.Tack!

Morsan reklam


Aktuella artiklar


Senaste kommentarer



STÖD APG29! Bankkonto: 8169-5,303 725 382-4 | Swish: 070 935 66 96 | Paypal: https://www.paypal.me/apg29

Christer Åberg och dottern Desiré.

Denna bloggsajt är skapad och drivs av evangelisten Christer Åberg, 55 år gammal. Christer Åberg blev frälst då han tog emot Jesus som sin Herre för 35 år sedan. Bloggsajten Apg29 har funnits på nätet sedan 2001, alltså 18 år i år. Christer Åberg är en änkeman sedan 2008. Han har en dotter på 13 år, Desiré, som brukar kallas för "Dessan", och en son i himlen, Joel, som skulle ha varit 11 år om han hade levt idag. Allt detta finns att läsa om i boken Den längsta natten. Christer Åberg drivs av att förkunna om Jesus och hur man blir frälst. Det är därför som denna bloggsajt finns till.

Varsågod! Du får kopiera mina artiklar och publicera på din egen blogg eller hemsida om du länkar till sidan du har hämtat det!

MediaCreeper

Apg29 använder cookies. Cookies är en liten fil som lagras i din dator. Detta går att stänga av i din webbläsare.

TA EMOT JESUS!

↑ Upp