Surfar nu: 501 www.apg29.nu

Bok som avslöjar katolska kyrkan passar inte in i Livets Ords katolskt influerade bokhandel

Läsarmejl av Pelle Lind 

Inga andra gudar av Per-Arne Imsen

Livets Ords bokhandel tar inte emot Per-Arne Imsens bästsäljande bok som avslöjar katolska kyrkan. 

Boken ”Inga andra gudar” har sålts mer än jag hade kunnat drömma om. Första upplagan håller nu på att ta slut. 

Boken har gått ut genom många kanaler: Internetbokhandlarna Bokus, Adlibris, Academic Books, alla de kristna bokhandlarna (med ett undantag – Pingstbokhandeln i Linköping). Den har sålts på sommarens konferenser. Även profana bokhandlare har sålt boken och många bibliotek har tagit in den. Dessutom har det sålts många direkt från förlaget.

Däremot väntade vi länge (ett halvår) på ett besked från Livets Ords bokhandel. Skulle de sälja boken? I förrgår kom äntligen beskedet. Så här skrev de:

Hej Per-Arne (med vänner),

Får börja med att be om ursäkt för att jag varit svår att få mejlsvar ifrån. I vilket fall har jag samrått med vår förlagschef och vi tackar för erbjudandet att sälja boken, men väljer att avstå. Önskar er Guds välsignelse!

Vänliga hälsningar Johannes Sundin, Livets Ords förlag.

Eftersom jag var i Uppsala så tänkte jag att jag skulle kolla in vilken profil de har på sin bokhandel, eftersom min bok inte passade in i den. Här är nu resultatet av min genomgång. Dessa böcker dominerar utbudet och måste väl då ses som den typ av litteratur som församlingen vill att medlemmarna och andra ska läsa:

Detta hade jag inte förväntat mig, men nu förstår jag varför min bok inte platsade där.

Per-Arne Imsen Juli 2018


Pelle Lind

Läsarmejl


---
OBS: Läsarmejl, artiklar och kommentarer som är skrivna av andra än mig, (Christer Åberg, grundaren till Apg29), kan ha åsikter som jag inte alltid delar. Mina artiklar är oftast osignerade.


submit to reddit


Vill du bli frälst?

Ja

Nej


Publicerades onsdag 8 augusti 2018 12:34 | #läsarmejl #pelle lind #per-arne imsen #livets ord | Permalänk | Kopiera länk | Mejla

39 kommentarer

Bengt Wed, 08 Aug 2018 12:46:42 +020

Då är det inte så konstigt att dom tackade

Nej

Är det av artighet mot Ulf Ekman?

Eller är det för att dom stödjer denna

Teologi även efter han slutat?

Svara


Lars-Göran Rönnberg Wed, 08 Aug 2018 13:07:56 +020

Om det är någon bok som verkligen skulle behövas där så är det "Inga andra gudar!

Tack Per-arne Imsen för den boken!

Svara


Lars-Göran Rönnberg Wed, 08 Aug 2018 13:09:16 +020

...... och i Linköping!!

Svara


Kattis Wed, 08 Aug 2018 13:32:12 +020

Det är ju mobbing tycker jag! Varför skulle hans bok inte passa där? Inga Andra Gudar! Ja det är så konstigt idag! Väldigt konstigt! De som sticker ut , ska shasas iväg!

Svara


Bengt Wed, 08 Aug 2018 14:51:57 +020

Ja det är dumt

Svara


nils Wed, 08 Aug 2018 17:33:41 +020

"Rensa bort den gamla surdegen," sade Paulus om ett annat församlingsproblem,men bör nog tillämpas även i Livets Ords bokdiskar.
"Vet ni icke att litet surdeg syrar hela degen," är faran om det ej sker! 1Kor.5:7,6.

Svara


Västgöten Wed, 08 Aug 2018 18:28:46 +020

När Billy Graham köpte rättigheterna till Halley’s Bible Handbook på 60-talet, då togs kapitlet Church History bort. Helt och hållet! Ingen revidering, utan kapitlet raderades i kommande editioner?

Church History handlade om Romerska Kyrkan och om Jesuiterna.

Varför tog Billy Graham bort detta kapitel?! Borde inte kyrkohistoria vara av yttersta vikt för alla att känna till?

Svara


Rolf Wed, 08 Aug 2018 20:51:25 +020

Det är inte katolicismen som vi ska vara rädda för det är jag övertygad om. Det är islam som är faran och den falska religion som kommer den sista tiden. Islam har inte tron på Jesus som guds son och den som är vägen till Gud. Katoliker har den tron. Det har gjorts fel i katolska kyrkan genom tiderna avlatsbreven var ett sådant men det är likväl en tro som vi kan se som betydligt bättre än islam. Jag kan det.

Jag har mycket lite förståelse för de som anser katoliker som de som är de onda när vi ser hur islam och safismen breder ut sig inom denna likt jag har svårt för det judehat som finns ännu idag eller fanns under andra världskriget. Jag anser varken judar eller katoliker som de vi ska fördöma i samhället. Faran är islam inget annat!

Svara


Bengt Wed, 08 Aug 2018 20:59:49 +020

Både katolska tron och islam finns det

Faror med

Även ortodoxa

Svara


Västgöten Wed, 08 Aug 2018 21:13:06 +020

Svar till Rolf.

Vad vet du om Daniels bok och vad som står i Uppenbarelseboken?

Vad vet du om kyrkohistoria?

Svara


Marita Wed, 08 Aug 2018 22:10:45 +020

Jag vaknade en morgon och inom mig fanns en förskräckelse och rösten sa om Livets Ord : nej nej inte den gamla mönster bilden !! Jag tror att det var Herren och Han önskar verkligen inte att man går i samma spår som förut. På lång sikt kan det bli församlingens undergång !! Var på väg in i församlingen men fick ingen sanktion från Herren. Med facit i hand så är jag tacksam. Har gått med en annan församling som jag fått sanktion från himlen. I dessa tider får man verkligen vara på sin vakt. Har man gudsfruktan så vill man undvika och församlingar som har andra gudar än Jesus. Herren är helig !!

Svara


Troende Wed, 08 Aug 2018 23:17:15 +020

Sanningen vill väl inte de som bestämmer på Livets Ord ska komma fram ! Därför nekar de Imsens bok. Den som döljer sina överträdelser går det inte väl, står det i Bibeln.

Svara


Sigvard Svärd Wed, 08 Aug 2018 23:20:45 +020

Man bör komma ihåg att det har pågått åsiktsbrytningar mellan Maranata och Livets ord sedan åratal tillbaka. I Maranatas sammanhang, exempelvis tidning Midnattsropet, har Livets ord inte stått högt i kurs med hänvisning till att dess förkunnelse kännetecknats av villfarande framgångsteologi. Även om inte Per-Arne Imsen hört till kritikerna av Livets ord, har ändå hans ursprung i Maranatarörelsen inte gått obemärkt förbi. Livets ord, med tidigare pastorn Ulf Ekman, har å sin sida inte räknat Maranata som en väckelserörelse att fästa något direkt avseende vid. Knappast ens "Per-Arne Ismens" församling, Agape i Göteborg, har fått offentligt erkännande av Livets ord. Att sälja en kritisk bok om Romerskt Katolska Kyrkan på Livets ord i Uppsala av Per-Arne Imsen, har måhända inte endast med att Livets ord har teologiska öppningar mot det katolska.

När det blir frågan om att Pingstförsamlingen i Linköping tackar nej till försäljning av boken, kan det ha sin grund i vad pastor Peter Halldorf teologiskt och praktiskt utmejslat av katolicism och ortodoxi på Bjärka Säby. Men det är inte heller omöjligt att Per-Arne Imsens medverkan med bibelstudier hos Linköpings fria Pingstförsamling under senare tid, har uppfattats som att han har gett sin välsignelse till denna "utbrytarförsamling". Att ge en eloge till Per-Arne Imsen, genom att hans bok funnes att köpa på bokbordet i Linköpings Pingstkyrka, faller nog på sin orimlighet av flera anledningar.

Svara


Olle Wed, 08 Aug 2018 23:42:21 +020

Svar till Rolf.

DU har så rätt

Svara


Maria Thu, 09 Aug 2018 00:37:16 +020

undefined

Svara


John-Erik Hennersson Thu, 09 Aug 2018 06:56:00 +020

John-Erik Hennersson

Jag har nu läst ca 2/3 av boken och gjort det med mycket stor behållning och nya kunskaper. Boken är lättläst, här har PAI lyckats med det många andra misslyckas med. Jag hoppas att många, även våra ledare i de olika grupperingarna, tar till sig det PAI förmedlar.

Hälsningar JEH.

Svara


Bengt Thu, 09 Aug 2018 07:44:03 +020

Ja boken är verkligen att rekommendera

Svara


LARZ GUSTAFSSON Thu, 09 Aug 2018 09:16:30 +020

Frid allesammans!

Per-Arnes bok är en av de absolut bästa böcker jag läst. Jag rekommenderar den varmt.

Livets Ord är inte vad det en gång varit. Säga vad man vill om Hagin och Lester Sumrall, men de skulle aldrig ha kompromissat med katolska kyrkan som Hinn och Copeland, och Ulf Ekman gjort. Ekman inte bara kompromissade utan gick även med.

Läs Per-Arnes bok. Sprid den!

Pelle Lind, tack för att du tog upp detta! Gud välsigne dig!

Svara


Bengt Thu, 09 Aug 2018 09:59:45 +020

Samtidigt var ju mycket sjukare och mer

Obibliskt i början på livets ord

Hårdare och tuffare

Svara


Nisse Thu, 09 Aug 2018 14:43:20 +020

Är Linköping fortfarande en officiell pingstförsamling?? Hur länge ska de få vara det, nu när det tydligen finns flera alternativa pingstförsamlingar på orten? Har Alm ingen makt?

Svara


Bengt Thu, 09 Aug 2018 15:28:27 +020

Men alla är väl inte katoliker där

Svara


SH Thu, 09 Aug 2018 16:06:26 +020

Det är inte fråga om någon liten villfarelse/litet avfall i denna sena tid, vilket ju klart omnämns i Ordet skall ske. Avfallet är mycket stort i de evangelikala kyrkorna i hela världen, Rolf.
Har haft viss insyn sedan 90-talet över pingstfolk i Afrika och dess avfall nu (som här). Även haft god kontakt med flyktingar t ex från Burma, som kom hit 2008. De flesta är inte intresserade av sanningen om lydnaden av Ordet med tex helgelse, bortvändhet från världen. Alltså har de nog aldrig ens kommit in på den rätta,smala vägen. De flesta har blivit "vunna" av missionärer från Trosrörelsen.
katolikerna har även i vårt land fått mycket stort fäste, inget att förvånas över. De arbetar för ekumenik, för att försöka dra in oss alla under påvens paraply, som ni nog vet. Har följt det med egna ögon här på min ort. Läs gärna 2 Tess, vers 9-10.
Hur ska vi alltså klara själva att inte dras med? Jo, vi ska älska sanningen, det ett skydd i denna bedrägliga tid, luriga tid som Sven Reichmann uttryckte det.

Svara


SH Thu, 09 Aug 2018 16:16:46 +020

PS. Islam hör inte till avfallet. Bilen talar om ett avfall från den rätta kristna tron.De kör sitt eget race som de alltid gjort. De tvingar folk till sin religion, tvingar de unga att vara kvar, att bära slöja osv. Rolf, det finns mycket bra läsning om vad den katolska kyrkan egentligen står för, om man vill veta sanningen.

Svara


Bengt Thu, 09 Aug 2018 16:22:40 +020

Jo många i ryssland och Ukraina tex har

Också kommit till tro genom trosrörelsen

Svara


Västgöten Thu, 09 Aug 2018 23:12:22 +020

Romarriket gick aldrig under! Den fortsatte som en politisk/religiös stat under namnet Vatikanen - den heliga Romerska Kyrkan.
Snälla, lyssna! Gud har uppenbarat detta för oss. Läs om fjärde Odjuret i Danielsboken, som är det 4:e världsriket efter Grekland, Persien/Medien och Babylon.
I Uppenbarelseboken liknas Rom vid både sköka och odjur.
Övriga NT beskriver hur Vatikanen lurar, bedrar och sätter sig upp mot Gud.
Snälla sluta med egna personliga tolkningar!

Svara


Tomas N Sat, 11 Aug 2018 11:31:44 +020

Tack för boktipset! Skall kolla upp var den finns och om den finns i pocketupplaga.

Jag har lyssnat en del på Per Arne Imsen på Youtube och alltid tyckt han verkar vara bra . Predikningarna och den allmänna känslan är bra och tilläckligt bra för att man vill läsa en bok av honom. Jag vet dock för lite om Maranatarörelsen,men försöker blicka framåt och ledas av anden.

Bra också att lyfta upp denna fallelse för katolsk mysticism som jag tror LO inte är ensamma om. I USA blev det tydligen ett ganska stort genomslag av detta (katolskt rotad mysticism) under Emergent Church rörelsen,som nu verkar ha planat ut och övergått i lite andra rörelser.

Jag har kollat upp lite av detta också och kan rekommendera Roger Oaklands undervisning och böcker.

Det jag ser i Sverige att det förekommer lite sådana böcker i kristenheten och det verkar finnas en naiv okunskap om det förrädiska med detta

Med detta sagt,så är allt detta inte det som man främst skall fokusera på eller studera,men kanske för vissa berodende på uppgifter och kallelse.

Man skall inte hamna i beröringsskräck för katoliker. Ej heller falla för den respekt och vördnad som en del har för katolska kyrkan. De har trots sin långa tradition en del allvarliga fel,vilket också reformatorerna bevisade.

Vi skall nog inte gå tillbaka in i den gamla misstagen från katolicsismen genom bakdörren/sidodörren som kan komma från karismatiska eller trosrörelsens brister.

Kanske är det dags att även ta upp maranata i ljuset så att den dåliga stämpeln om det finns en sådan får omvärderas och Gud får säga hur Han egentligen ser på dem.

Svara


Mikael N Sat, 11 Aug 2018 14:27:55 +020

Det är väl helt enkelt inte kyrkopolitiskt korrekt att säga att "det där är falsk lära, det stämmer inte med Bibeln" i dagens ekumeniska klimat. Det är bara att surfa in på ett antal slumpmässigt utvalda kyrkors hemsidor. Vill du ha ett klart besked om vad de tror på, då får du leta. Många verkar över huvud taget inte bry sig om doktrin, även om det rör sig om grundläggande saker som hur man blir frälst etc. Det är bara ludd-luddiludd som att "vi är en kyrka med Jesus i centrum" och liknande. Gäller kanske inte alla kyrkor, men många.

Svara


Bengt Sat, 11 Aug 2018 19:39:13 +020

Jag upplever i alla fall maranata som klara

Och raka

Men vet inte allt om dom

Svara


Torbjörn S Larsson Sun, 12 Aug 2018 20:09:34 +020

Svar till Västgöten.

Njaa, var inte för snabb att döma Billy G. Han var evangelist och inget annat. Han ville nå även de oomvända inom katolska kyrkan med sina kampanjer liksom ofrälsta i protestantiska kyrkor. Vilket han också gjorde. För att lyckas med detta fick han vara vislig. Kyrkohistoria var helt enkelt inte hans uppgift.

Svara


Britt-Marie Vestberg Sun, 12 Aug 2018 21:21:44 +020

Svar till Sigvard Svärd.

En liten rättelse vad gäller Sigvards kommentar. Vi var en grupp som 2014 lämnade Pingstförsamlingen i Linköping just på grund av de katolska/ortodoxa influenserna som förekom och fortfarande förekommer på Nya slottet Bjärka Säby. Slottet ägs av pingstkyrkan i Linköping och är deras församlingsgård. De verksamheter som hade direkt koppling till Peter Halldorf, upplevde vi inte var i överensstämmelse med Guds Ord. Att kompromissa om sanningen var otänkbart. Från första början vid församlingens tillkomst blev det juridiska namnet, Linköpings fria församling. Senare blev det FreeChurch Linköping och det är alltså det rätta namnet på församlingen. Vi är en fri och samfundsoberoende församling utan kopplingar till Pingst. De har kallat oss vid många namn, Missnöjesgruppen, Den kritiska falangen, sekten m.m. Men vi är glada ändå! Vi är mycket tacksamma för de besök vi haft av P-A Imsen och den undervisning han gett. Och inte minst för hans bok ”Inga andra gudar” som så tydligt avslöjat sanningen om den grund på vilken den Romersk Katolska Kyrkan vilar på. // Bitte Vestberg, Föreståndare FreeChurch

Svara


Sigvard Svärd Mon, 13 Aug 2018 16:07:42 +020

Svar till Britt-Marie Vestberg.

Tack Bitte!

Jag skrev inte för att ge en fullständig redogörelse för varken Livets ord, Maranata, Pingstförsamlingen i Linköping med Bjärka Säby, eller rörande Linköpings fria församling (FreeChurch). Utan för att ge en viss bakgrund till varför Livets ord och Pingstförsamlingen i Linköping - kan ha valt bort Per-Arne Imsens aktuella bok. Min egen uppfattning om, eller mitt eget förhållande till de rörelser och församlingar jag omnämner i min korta kommentar - avstod jag ifrån att redogöra för just här.

Men när jag nu läser din kommentar, förstår jag att min kommentar var och blev missvisande i fråga om tillkomsten av FreeChurch och dess frihet gentemot Pingst (jag var ju själv på plats med predikan när friförsamlingen hade sin öppningshelg). Den andliga kamp ni genomgick, borde jag lagt mig mer vinn om att framhålla. Jag ber dig Bitte och församlingen om förlåtelse för att jag i hast formulerade mig historiskt slarvigt och kränkande. Kan inte försvara mig med att syftet var gott i sammanhanget. Min respekt för dig Bitte och Linköpings fria församling kvarstår.

Svara


Britt-Marie Vestberg Mon, 13 Aug 2018 17:24:19 +020

Svar till Sigvard Svärd.

Tack Sigvard! Vi tror inget annat än att ditt syfte var gott! Var mera ett förtydligande angående sambandet Pingst och FreeChurch. Vi uppskattar dig mycket broder!

Svara


Bengt Mon, 13 Aug 2018 17:31:37 +020

Men ni vänder inte emot klassisk pingst

Förkunnelse i sig ?

Svara


Mikael W Wed, 15 Aug 2018 11:21:31 +020

Jag har denna morgon försökt att knåpa ihop en broschyr, för att kunna användas vid t.ex evangelisation på gator och torg. Jag är ju ingen bibelkunnig person, så jag skulle uppskatta om någon kunde höra av sig till mig för att korrekturläsa broschyren och kontrollera innehållet. Svårt att få ner bibeln i en liten fjuttig broschyr....eller det kanske är busenkelt? Vad tror ni? Hjälp mig!

Hör även gärna av er till mig om ni vill få ett antal exemplar av den här broschyren hemskickade till er om några veckor, utan kostnad. Jag skrev broschyren på Engelska men det är lätt fixat att ta fram den på svenska (eller kanske något annat språk)

Seså, var inte så blyga nu.....jag är inte så farlig....lite arrogant kanske

....och vill ni även få häftet "Bible ABCs for kids" som är bra för söndagsskolebarn, utan kostnad, så fixar jag fram det.....ni finner mina kontaktdetaljer på: http://www.kkc.n.nu/

(se även http://www.kkc.n.nu/literature)

Svara


vanessa Wed, 15 Aug 2018 11:26:11 +020

Svar till Mikael W. Kingdom kids är det dom som härmar jehovas med trycksaker?

Svara


Mikael W Thu, 16 Aug 2018 05:41:32 +020

Svar till vanessa.

Stort Tack Vanessa för din fråga!

Jag förmodar att du menar samfundet "Jehovas Vittnen" (?), och i så fall finner du svar på det och andra frågor här http://www.kkc.n.nu/questions-answers

När det gäller den lilla broschyren, som du/ni kan höra av er till mig för att granska, och för att få gratisexemplar av, så kanske jag blev influerad av din tidigare kommentar nedan:

Varför ska du predika endast i församlingen för? Ut och predika på gator och torg!

- 5/7-18 13:36

Svara


vanessa Thu, 16 Aug 2018 07:33:55 +020

Svar till Mikael W. Jag tycker att din sida är jättefin broder och att du är inne på den rätta vägen gällande evangelisering, vi behöver fler som leder arbetet under vägledning av Jesus; däremot så får jag lite obehag av att se vad du svarar på följande fråga - vi behöver ju stå upp för varandra och den kristna tron, jag tycker du borde ändra ditt svar på frågan och ta ståndpunkt för apg29 - Q: Why is KKC´s websiste reffering to the blog www.apg29.nu that spread so much false doctrines?

A: Kingdom Kids Club take no responsibility for the content of other webistes or blog

Svara


Mikael W Thu, 16 Aug 2018 08:26:15 +020

Svar till vanessa.

Jag ska fundera på saken. Spridandet av bl.a Mormonernas lära genom ett otaligt antal kommentarer kanske nu har upphört (?)

Svara


Mikael W Thu, 16 Aug 2018 09:17:02 +020

Svar till Mikael W.

....vi behöver ju stå upp för varandra och den kristna tron....

Jag håller verkligen med dig i det du skriver här Vanessa. Det är ju bl.a därför jag länkar till apg29.....men denna tro får inte avvika från den sunda läran

....förresten, vill du hjälpa du mig med att granska broschyren? Det tar ca 10 minuter....

Svara


Din kommentar

Första gången du skriver måste ditt namn och mejl godkännas.


Kom ihåg mig?


Prenumera på Youtubekanalen:

Vecka 21, söndag 26 maj 2019 kl. 05:06

Jesus söker: Vilhelmina, Vilma!

"Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son [Jesus], för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv." - Joh 3:16

"Men så många som tog emot honom [Jesus], åt dem gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn." - Joh 1:12

"Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst." - Rom 10:9

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? Be den här bönen:

- Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som Herren. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?
» Ja!


Senaste bönämnet på Bönesidan
lördag 25 maj 2019 23:32

Bed för vännen! Har misst sin far, hustru, själv sjuk, bytt knä, sjukskrivning med utförsäkring! Börjar arb. Med gamla jobbet! Insjuknar med 41 gr. feber, vill ge upp! Helt ensam! Jag finns bara!!Tack

Aktuella artiklar


Senaste kommentarer


STÖD APG29! Bankkonto: 8169-5,303 725 382-4 | Swish: 070 935 66 96 | Paypal: https://www.paypal.me/apg29

Christer Åberg och dottern Desiré.

Denna bloggsajt är skapad och drivs av evangelisten Christer Åberg, 55 år gammal. Christer Åberg blev frälst då han tog emot Jesus som sin Herre för 35 år sedan. Bloggsajten Apg29 har funnits på nätet sedan 2001, alltså 18 år i år. Christer Åberg är en änkeman sedan 2008. Han har en dotter på 13 år, Desiré, som brukar kallas för "Dessan", och en son i himlen, Joel, som skulle ha varit 11 år om han hade levt idag. Allt detta finns att läsa om i boken Den längsta natten. Christer Åberg drivs av att förkunna om Jesus och hur man blir frälst. Det är därför som denna bloggsajt finns till.

Varsågod! Du får kopiera mina artiklar och publicera på din egen blogg eller hemsida om du länkar till sidan du har hämtat det!

MediaCreeper

Apg29 använder cookies. Cookies är en liten fil som lagras i din dator. Detta går att stänga av i din webbläsare.

TA EMOT JESUS!

↑ Upp