Language

Apg29.Nu

Christer Åberg | TV | Bönesidan | Läsarmejl | Skriv | Media | Info | Sök
REKLAM:
Himlen TV7

Låtsasbanker

Den så kallade Ica-banken är ingen riktig bank och kommer aldrig att bli det heller. Det samma gäller för Coops motsvarighet.

Bankkort och dator.


Av CashOnly
måndag, 14 oktober 2019 19:09
Bok/Följetong

Bankerna lastar över ansvaret när livsmedelsbutikerna används som "bankkontor". Handeln tvingas angera bankman utan att få kompensation för vare sig den ökade risken eller de ökade kostnaderna. Bankerna motiverar sig med att bankkontoren blir säkrare på det sättet. Vad man inte nämner är att det blir mindre säkert för alla andra utom bankerna själva. Inga andra företag är så egoistiska som banker. Bankkontor är långt mycket säkrare än butiker. Dessutom har bankrånen bara utgjort en bråkdel av de totala rånen. En uppgift från 2011 visade att bankrånen bara utgjorde drygt fem procent av de rån som begåtts i butiker och banker. Numera är dessutom kontanthanteringen så säker i kontanthanterande banker att det i praktiken är omöjligt att begå bankrån.

L'anomenat banc d'Ica no és un banc real, i mai ho serà tampoc. El mateix passa amb Coop contrapart.

No tenen branques i casos "banc" es van rodar en el pitjor dels casos únicament per Internet o per telèfon. Tot i que IKEA té la seva pròpia anomenada bancari. Tant ICA i IKEA també emeten les seves pròpies targetes de crèdit. Els exemples de grans empreses sueques obtenir poder sobre els sistemes de pagament. Els clients són de vegades gairebé pregar per aconseguir prou diners en efectiu, per exemple, taulells de Formica. Tampoc és per obtenir diners sense targetes.

Fenomenet som borde kallas låtsasbanker där till exempel försäkringsbolag och stora affärskedjor fungerar som banker startade efter finanskrisen på 90-talet då kreditbranschen avreglerades. Den statliga bankgarantin gällde sedan även för dessa företag. Denna avreglering hade som vid annan avreglering det felaktiga syftet att öka konkurrensen. Konkurrens i stället för ekonomisk stabilitet och ordning. Både Ica och Coops kort hade till en början ingen insättningsgaranti och var kopplade till så kallade sparkassor. Korten kunde bara användas i de egna butikerna.

Ica-banken har huvudkontor i Solna och fick status som bank 2001. Ica- kortet kom 1990. Ica- banken kom till genom att Ica Kundkort helt enkelt bytte namn till Ica-banken. Det visar tydligt Icas fixering vid kort. En del av verksamheten utgörs av uttagsautomater. Ica lurade till sig många kunder från de ordinarie bankerna genom att insättningstaket på 15000 slopades och att man gav högre ränta. Med Icas Bankkort Plus gavs rabatt på köpen och räkningar kunde betalas via Internet med det. MedMera Bank fick status som bank 2007. Motsvarigheten till Ica-kortet heter MedMera-kortet och kan även användas som kredit-kort.

Hi ha un gran desavantatge per a les empreses que no siguin bancs van concedir l'estat dels bancs. Sovint són, si cap, encara més que els bancs sense diners en efectiu sense diners en efectiu. Quan diferent és la publicitat de la banca per Internet, correu Prova d'identificació i pagar factures a Internet i té un efecte pervers. Per exemple, assenyala com "fàcil que seria per desfer-se de les factures en el correu" quan en comptes és pràctic. Aplicat a l'altra en la vida quotidiana, pot ser que soni com aquest.

"Imagineu el convenient que seria deixar el cotxe a casa i caminar a la feina en comptes"

(És bo i saludable per anar a treballar, però definitivament no és còmode)

"Recordeu que ha d'evitar el rentaplats incòmoda quan es renti els plats a mà"

"No que també s'evita la rentadora i rentar amb un pal de fusta a la banyera"

Det här är en språklig och reklammässig manipulering och en mild variant av det bakvända språket i Orwells roman 1984. Att påstå att någon som är praktiskt och bekvämt är obekvämt och opraktiskt.

Helt bakvänt. På tal om e-legitimationer som används till mycket på Internet så är även dessa kopplade till allvarliga brott. Ett antal näringslivstoppar utsattes för bedrägerier i mångmiljonklassen när de använde e-legitimationer från Telia hos Skatteverket och vissa företag.

No importa com millor situació que moltes persones aconsegueixen és barskrapat compte bancari al final del mes que ve. Vostè pot guardar almenys una mica de diners cada mes, fins i tot per a aquells que tenen la mala sèrie. No importa el pobre que està perquè pugui repudiar $ 100 per mes, fins a un memòria intermèdia en un petit nombre de centenars de dòlars és utilitzar. Amb aquest buffer No cal verificar constantment quant queda en el compte. Guardar els rebuts i un llibre de caixa senzilla un seguiment de si es va cap enrere. Triar un banc real i tenir un petit memòria intermèdia en comptes de comprovar constantment compte al banc per Internet o el rebut del caixer automàtic.

Els bancs que són més fer veure que són els bancs nets sense diners en efectiu d'Internet. Pel que fa a la delinqüència ha hagut un canvi de crims de targetes de crèdit purs als delictes relacionats amb la banca en línia. Però no és en general que el banc està exposat a la delinqüència. desagradables programes anomenats troians poden descuit infiltrar-se en l'ordinador de l'usuari. Treballen en el fons i envia-la a un servidor informàtic. necessitat penal en aquest cas ni tan sols preocupar-se de targetes de crèdit falses. El delicte pot tenir lloc completament utilitzant l'automatització informàtica, però també que és més fàcil de trobar rastres d'ella. Però fins i tot en aquest cas no són humans anomenats porters en aquest cas concedeix el seu compte per a ús criminal.

Sovint són els criminals de targetes de crèdit que han anat a fer el crim de banca en línia. Un exemple d'un troià és la mort A311 també anomenat Haxdoor. Troians propaga per correu electrònic. Pàgina d'inici de sessió de banca associada amb el troià està dissenyat de manera intel·ligent que no hi ha diferència ha de ser vist davant del real. Una quantitat molt més gran de diners pot ser retirat del compte enganyat en la compra de qualsevol producte a Internet. Troians es venen a Internet i pot ser per una suma de diners pot adaptar a un banc en particular. Els quatre principals bancs suecs han vist molt afectades.

Välj Handelsbanken. Bojkotta bankomaterna. Det är vettigt att byta till Handelsbanken inte bara för privatpersoner utan även för företag. Företagen har gett Swedbank och Nordea bottenbetyg medan Handelsbanken blev årets affärsbank. Sämst etiska betyg fick en annan gång den mycket kontantlösa Danske Bank. Jag tycker om både Danmark och danskarna men banken borde man slänga tillbaka över sundet eller varför inte slänga den i sundet. Det är också en låtsasbank.

(På tal om Ica så fick jag en dag reda på att de börjat med ett speciellt kontaktlöst kort med vilket man kan köpa för mindre belopp. Kontantlösheten erövrar mark. Det gjorde mig ännu mer motiverad och engagerad att skriva på boken.)

Riksbanken ljuger och släpper kontrollen

L'únic banc que és cent per cent és el Banc de Suècia. A la seva pàgina web es pot llegir, però, potser la més gran mentida que ha estat escrit per qualsevol Estat suec.

"El Banc Nacional no té control sobre la quantitat de diners utilitzats en la societat, sinó que és controlat per la demanda del públic."

Quan hauria de banc dels bancs assumir la responsabilitat i les mesures i procediments per assegurar que la resta dels bancs i la comunitat permet al públic per determinar la quantitat de diners que voleu utilitzar. El dret a usar diners en efectiu, d'acord amb el Consell General del Banc Nacional "permissiva, en lloc d'absoluta." Això significa en la pràctica comprensible sueca segueix. Quan fora de la botiga diu que "no hi ha diners", de manera que el comprador hagi arribat a un acord de kontantlöshet quan ell està al taller. El dret d'ús de diners en efectiu és així pràcticament completament desdentat.

Först hade enbart Riksbanken ansvaret för kontanthanteringen. På 80- och 90-talet följde rationaliseringar och effektiviseringar (läs försämringar) vilket bland annat resulterade i nedläggning av riksbankskontor. Under några år existerade ett företag för verksamheten som skulle fokusera på lönsamhet och kostnadsbesparingar. Det hette Pengar i Sverige (PSAB). Företaget blev ett ekonomiskt fiasko och lades ner 2004. Sedan följde det nuvarande avreglerade systemet. Besluten om detta avreglerade system har sina rötter i Riksbankens direktion. Riksbanken hade nu bara en bråkdel av sina tidigare uppgifter vilka sköttes av två kontor i Tumba och Mölndal. Man beslöt att 2013 flytta verksamheten till ett enda kontor i Broby som endast hanterar sedlar. Hela mynthanteringen kom att skötas av ett privat företag.

Segons la llei, el Riksbank ha de "promoure els pagaments segurs i eficients i responsables de la prestació dels bitllets i monedes d'euro." Cal prendre-ho literalment ha d'haver lloc Riksbank escrit aquest llibre, mentre que jo era capaç de "mentida a l'hamaca." Un es pregunta quan tindrem una quota de banc central privat iguals a Suècia i la Reserva Federal dels Estats Units?

Més sobre la hipocresia i les contradiccions del Riksbank

Altres bancs centrals que tenen sueca els estudis han demostrat que els diners és una de les maneres més barates per pagar tant per als individus i les empreses. A més de frau electrònic és més que un frau efectiu. Seguretat Organització Transport AQUESTA (Associació Europea de Seguretat de Transport) ja va demostrar fa diversos anys que l'efectiu era el mitjà més popular i segur de pagament a Europa. AQUESTA va ordenar un estudi per fer front als bancs i companyies de targetes de crèdit que volien imposar kontantlöshet total. Es va demostrar que el total de kontantlöshet anava en contra de la voluntat del poble i va sentir que les mateixes persones podrien triar com volien pagar.

Riksbanken har valt att mest fokusera på infrastruktur och teknik i stället för konsumentskydd. Konsumentskyddet har i stället lagts över på den kontantlösfanatiska finansinspektionen. Konsumenter har därför i praktiken inget skydd vad gäller kontanter. Det är som om vargen hade fått i uppdrag att ta tillvara Rödluvans intressen. Vargen har bara sitt eget intresse i åtanke.

Det finns två viktiga anledningar att läsa på Riksbankens hemsida. För det första kan man lära sig om penningsystemet genom att sovra ut rent objektiva och bevisbara fakta. Sist men inte minst kan man tydligt se hur Riksbanken gynnar de kontantlösa alternativen framför kontanterna. Här kan man finna det största hyckleriet i Sveriges historia. Ett mycket viktigt exempel är att det är Riksbanken och ingen annan som har beslutat att lägga ner

dipòsits en efectiu. Repetim la declaració del Banc de Suècia de la secció anterior per aclarir hipòcrita "neutralitat" del banc.

"El Banc Nacional no té control sobre la quantitat de diners utilitzats en la societat, sinó que és controlat per la demanda del públic."

Al govern de l'Aliança nomenat governador Stefan Ingves suggerir obertament que les càrregues de recessos en caixers automàtics reduirien l'ús de diners en efectiu a Suècia. Com fa aquesta declaració juntament amb la neutralitat de dalt? Es va demostrar que la pràctica dels bancs en els altres països nòrdics només es cobrarà una taxa de retirada per recessos en caixers automàtics d'altres que els seus propis clients havien reduït l'ús de diners en efectiu. Haver de pagar per retirar els seus propis diners és absurd. Hi ha, per suposat autor i no Ingves conclusió.

Ingves va parlar sovint i de bona gana si robatoris CIT es van duplicar durant un nombre d'anys, però també va evitar esmentar els més grotescs aconseguits per les targetes de crèdit i dèbit el frau a Internet. És neutral? El Banc de Suècia té durant els anys presentat l'opinió absurda que la privatització de la gestió de caixa ha estat dissenyada per a "estimular una major competència i el desenvolupament de productes." Tal pensament pertany a la comunitat de negocis i de cap manera una de les funcions més bàsiques fonamentals de la societat. En cas que potser els camions de bombers en diferents parcs de bombers de córrer per arribar als incendis, també? L'estació té temps fins a la primera se'ls paga mentre que els altres estaran fora de diners. Els camions de bombers afinats al màxim.

Det kan nu vara på sin plats att gå djupare in på Riksbankens egentliga inställning genom att ordagrant citera från en uppsatsliknande skrift som är skriven av Björn Segendorf och Anna Wilbe som arbetar på bankens avdelning för finansiell stabilitet. Den heter 'Har kontanter någon framtid som lagligt betalningsmedel?'. Observera att författarna inte är några konsulter eller utomstående utan att det handlar om Riksbankens egen personal. Nu citaten.

"En slutsats av diskussionen är att en generellt bindande skyldighetför alla att acceptera kontanta betalningar inte torde främja ett säkert och effektivt betalningsväsende."

"Att avskaffa kontanternas status som lagligt betalningsmedel skulle ha två fördelar. För det första skulle lagstiftningen bättre återspegla verkligheten. Redan i dag råder i allt väsentligt frihet att träffa avtal och det finns därför i praktiken ingen tvingande skyldighet att acceptera kontanter För det andra skulle lagstiftningen inte längre, genom sin otydlighet, hindra marknadens aktörer att successivt anpassa sig efter marknaden och optimera sina kostnader för betalningar."

"På sikt är det rimligt att kontanternas unika status som lagligt betalningsmedel upphör."

"En uppenbar nackdel med att lagstadga om en bindande skyldighet att acceptera kontanter är att det innebär en inlåsning i en betalningsstandard som marknaden långsamt tycks vara på väg att överge."

"Mot denna bakgrund bedömer vi att åtgärder för att stärka kontanternas status som lagligt betalningsmedel inte skulle gynna utveckligen av ett säkert och effektivt betalningsväsende."

Slut på citaten.

Understrykningarna har gjorts av författaren för att uppmärksamma Riksbankens skrämmande likhet med ett investmentbolag eller någon annan privat aktör inom näringslivet. Man skriver att lagstiftningen bör återspegla verkligheten.

La realitat és que alguns estudis han demostrat que almenys vuit de cada deu persones que volen que el procés de gestió d'efectiu s'incrementarà. La situació jurídica de caixa en el seu lloc ha de ser enfortida. El concepte de "mercat" està en totes les circumstàncies tan dur que va agafar amics imaginaris del nen assegut a la cadira buida al pati d'esbarjo. El mercat, lògicament, vol dir els consumidors, però la paraula representa, a la pràctica, les empreses.

Atès que la majoria vol l'administració de l'efectiu per augmentar un ha d'escoltar la majoria. Però sembla que l'home amb el "mercat" i no vol dir negoci. Un banc central no ha de ser com una empresa financera privada. Un banc central ha de tenir una profunda responsabilitat social que el sector privat no pot complir. Per tant, no s'ha d'utilitzar un llenguatge que pertany al sector privat. Aquest tipus de "lock-in" en l'acceptació general de la caixa és la millor cosa que podria succeir sistema monetari suec.

Pel bé de les aparences dóna el Banc té l'opció de donar diners en efectiu a la situació jurídica obligatòria. Però es pot veure clarament en el text, quina manera s'inclina. La legalitat d'efectiu pot ser fàcilment eliminat per via d'excepció, contractes i acords. Aquí hi ha el Banc de Suècia per salvaguardar el mercat de pagaments. A més dels problemes (llevat utilitzat) en efectiu ha de ser "tan gran i tan afectarà

moltes persones al mercat es deteriora (per tal de fer alguna cosa).

Det betyder i praktiken, för att göra en jämförelse, att om Ryssland anfaller Sverige så har det minsta länet ingen rätt att bli försvarat eftersom det inte påverkar tillräckligt många personer. Samhället försöker i övrigt med rätta skydda till exempel etniska minoriteter från till exempel rasism. Detta sker till exempel med polisinsatser och olika myndighetsåtgärder. Men detta gäller

tydligen inte "kontantminoriteten". I det här fallet är det Riksbanken själv som är "rasisten" eller om man vill den som bara står och glor när utlänningen slås blodig och faller till marken utan att ens ringa polis eller ambulans.

si Riksbank diu sense embuts que no ofereix cap tipus de protecció per als consumidors i els grups vulnerables (en termes de l'ús de diners en efectiu). Aquests grups són completament ignorades pel banc dictatorial. Diuen que només uns pocs per poder pagar en efectiu hi ha opció sense diners en efectiu no està disponible. Malgrat l'afirmació contradictòria anterior que hi ha una demanda pública de controlar la quantitat de diners en efectiu i no el Banc de Suècia. Com el vols?

Una cosa elecció personal, no hi ha lloc per a la mentalitat del Banc de Suècia. És més sobre aquells que no tenen el dret a obrir un compte bancari per utilitzar diners en efectiu. Davant d'aquests, ia proposta "mesures específiques". L'esperit del document és que els diners és "obsoleta" i frena el desenvolupament quan el problema lògicament lloc ha de ser aproximadament opció sense efectiu és dictatorial.

Ytterligare citat

"Marknadens aktörer , inklusive hushållen, har kostnader både för sin kontanthantering och för andra betalningssätt och bör därför själva kunna fatta affärsmässiga beslut om vilka betalningssätt att använda för just dem."

"Ur ett samhällsekonomiskt perspektiv tycks bankkort vara billigare än kontanter för betalningar överstigande 20 kronor." (bevis saknas alltså)

"Även om Riksbankens egna undersökningar tyder på att antalet kontantbetalningar sjunker är det svårt att säkerställa att så är fallet."

Man säger alltså att hushållen själva bör kunna fatta beslut om vilket betalningssätt de vill använda. Samtidigt sade man tidigare

contradicció que només certs grups han de tenir el dret d'usar diners en efectiu. És més o menys tot el que el Riksbank ha de decidir el que és comercial. Llavors la gent obeeix. El mateix principi que en les dictadures.

L'assaig està impregnada de paraules i conceptes com ara negocis, els participants del mercat, rendible i tecnològicament neutre. No és una síl·laba s'esmenta sobre la privacitat i la democràcia. En representació de les persones Riksbank o el "mercat" difusa? El Banc de Suècia ha posat la dècada de 1600 ha vinculat estretament a i controlat pel parlament. Això és políticament única per Suècia. La Constitució diu que tot poder públic a Suècia ha emanen del poble i el parlament és principals representants del poble. En més de 150 anys, ha estat efectiu de curs legal. Encara reconeixent que sembla com si una gran majoria del públic veu als pagaments en efectiu com un dret que mostra el Banc de Suècia té clarament qui decideix.

Det finns även en annan uppsats som kan läsas på Riksbankens hemsida som heter 'Kontanter eller kort. Hur bör vi betala?'. Den är också skriven av två anställda på Riksbanken. Den tidigare nämnde Segendorf och Thomas Jansson. Detta är inte lika viktig läsning eftersom uppsatsen är ensidigt inriktad på kostnader. Men en del viktigt finns att säga om den. Här tar man parti för kontokorten gentemot kontanterna genom att påstå att bankkort bör användas i större utsträckning för att minska kostnaderna. Det föreslås att "införa transparanta och kostnadsbaserade avgifter". Detta betyder i det här sammanhanget att med fina ord föreslå avgifter på kontantbetalningar. Riksbanken förordar helt öppet att prissätta betalningar till kontokortens fördel och propagerar för uttagsavgifter för uttagsautomater.

Sunda undersökningar visar att kontanter är billigare. Det har bland annat Säkerhetsbranschen visat. Logiskt skulle argumenteringen kunna stanna där. Men det är vikigt att visa på Riksbankens överspända jakt på den "optimala ekonomin". Man försöker visa med diagram och tabeller på ett tröskelvärde där man påstår att det lönar sig att använda kontokort. Man har på sina håll påstått att 70 kronor skulle vara gränsen där det lönar sig att använda kontokort. Riksbanken har också på annat håll påstått att detta gränsvärde för bankkort skulle ligga på 20 kronor medan motsvarande värde för kreditkort skulle vara 450 kronor.

Potser el mateix mètode utilitzat en la política també? Qualsevol persona que guanyen més de 500.000 corones abans d'impostos ha de votar per "Dick Dictador". Els que guanyen més d'aquesta quantitat ha de votar per "Sture primer ministre". "Dick Dictador" és sempre una mala opció, independentment de l'economia. Kontantlöshet és sempre una alternativa pèssim.

Està demostrat que tants diners en efectiu i basat en comptes (llegir) sense efectiu els pagaments tenen economies d'escala. En termes purament econòmics, no hi ha cap objecció a aquesta demanda. Gran part de la comunitat és cada vegada més barat amb una major quantitat. El problema és que en reduir els diners en efectiu per a la barrera del dolor retira les seves economies d'escala. Parlant sobre els diners en efectiu que car és injust en aquest context. Si hagués estat un mitjà efectiu, pagaments sense efectiu la meitat tenien una comparació adequada es podria haver fet.

I andra länder som till exempel Ungern där det används mycket kontanter så är kostnaden för den genomsnittliga kontantbetalningen mycket låg. Man kan jämföra med bilar. Det blir

en avsevärt mycket högre milkostnad om man bara kör 50 mil med en bil per år jämfört med 1000 mil. Kontanter är fortfarande billigast. Men det är politiker, banker, kontokortsföretag, poliser, affärer och många vanliga lurade människor som har gjort att kontanternas konkurrenskraft minskat på grund av vad dessa sammanlagt gjort för kontokortsökningen.

Dåvarande riksbankschefen Ingves framförde i andra sammanhang åsikten att alla betalningssätt borde bära sina egna kostnader. Det är lätt sagt när man har slaktat kontanthanteringen så att den förlorat sina stordriftsfördelar och andelen fasta kostnader därför ökat starkt. Han motiverade den nya privata avreglerade kontanthanteringen med att bankerna tidigare oskäligt utnyttjade den statliga kontanthanteringen bara i syftet att undvika räntekostnader över natten. Att bankerna i praktiken inte betalade för den service de erbjöds.

Det finns befog för den kritiken men man kan bara dra två slutsatser. De privata bankerna var högst oansvariga som utnyttjade systemet till max. Riksbanken gjorde inte tillräckligt åt situationen på grund av inkompetens, ansvarslöshet och ovilja. Allt visar tydligt på att alla slags banker (inklusive Riksbanken) vill minska kontanterna. De privata bankerna skinnade alltså tidigare staten genom oskäligt utnyttjande av kontanthanteringen. Det är en stor anledning till att man påstod att kontanterna inte bar sina egna kostnader. Det är bankernas fel.

Finns det då något som tyder på att bankerna plötsligt skulle sluta utnyttja systemet på olika sätt vid kontantlösa alternativ. Nej inget alls. Det borde även Riksbanken förstå. Det tidigare oskäliga användandet av kontanthanteringen visar att man inte kan lita på att de privata bankerna tar sitt ansvar. Många pojkar växer upp och blir ansvarskännande vuxna män. Bankerna blir aldrig vuxna. De slutar aldrig att nalla ur kakburkarna.

I den tidigare nämnda uppsatsen påstås att en kortbetalning tar i genomsnitt 25 sekunder att genomföra medan en kontant dito tar 26 sekunder. Vad spelar den sekunden för roll? Vad är det för slags löjligt argument? Om handeln slutar tramsa med att prissätta en

produkt till 995 i stället för vettiga 1000 kronor så spar man mycket tid om nu sekunder är så oerhärt viktiga. Att större belopp tar längre tid att betala kontant är ju en självklarhet eftersom fler sedlar ska räknas. Det är ju bra då affären slipper små belopp.

Aquest "va perdre segons" és, sens dubte, l'argument més ximple kontantlöshet em vaig trobar durant el treball en el llibre. Això és seguit de prop per l'afirmació que sis centaus per cada cent perdre a causa de fregar en els caixers automàtics. Hi ha més del que pertorba pel mal argument kontantlösheten tenir? Si una persona pren diners a través de caixers automàtics tots els dies de l'any, de manera que la pèrdua teòrica de SEK 22 a causa de descremat. Ja que l'atenció kontantlösheten tant sobre les monedes d'un cèntim, és un resultat més precís 21.90. Oh, l'important que és el de "canonada és el cor" i "segon moment important".

Déjame dir-te lloc sobre el temps que realment importa. D'acord amb el restaurador d'Estocolm Bengt Soras ho pren en la seva indústria de 35- 40 segons per pagar amb targeta com a pagament en efectiu triga deu segons. No obstant això, hi ha una gran diferència. Les cues serien Segons ell ser diversos centenars de metres si tothom hauria de pagar amb targeta. Moltes tavernes i similars a les grans ciutats només accepten diners en efectiu.

De tidigare nämnda 22 (förlåt 21,90) kronorna ska jämföras med de genomsnittliga 8000 i ren vinst som bankerna skinnar oss på varje år per person eller de enorma summor de tjänar på kontokorten. Vad jag önskar att man kunde vrida tillbaka tiden så att vi fortfarande fick lönekuvert med kontanter i handen. Då skulle jag inte ens ha ett bankkonto utan ha allt "i madrassen". I detta nostalgiska önskescenario borde företagen göra likandant. Bara ha pengar i sitt eget kassaskåp. Kanske gömma pengarna under badkaret hos föräldrarna som Bert Karlsson gjorde för länge sedan. Resultatet av detta vore att det inte skulle finnas några banker.

Vilken underbar och befriande tanke. Efter denna psykologiskt undergörande utvikning går vi nu tillbaka till ämnet.

Vad vill man egentligen med den där tidigare nämnda sekunden? Stressa sönder kassörskorna helt? Låt personalen i kassorna jobba i lagom tempo och inte stressa ihjäl sig. Sluta prata om sekunder. Förslaget att sätta jämna priser för att effektivisera kontantbetalningarna är lika enkel som revolutionerande. En mjölk skulle ha kostat tio kronor jämnt och inte 9,90. Ett par hörlurar ska kosta 300 jämnt och inte 295. Nackdelen är väl att någon stackare inom handeln dör av chocken då en så genomgripande förändring kanske är alltför djärv. Hoppas den ironiska tonen framgick tydligt i texten. Kanske kunde då kontantbetalningarna slå de kontantlösa med flera sekunder bara av den anledningen.

En sak man ofta inte tänker på är att affärerna har juridisk skyldighet att kontrollera flera saker vad gäller behörighet och giltighet vid köp med kontokort. Kortets utseende ska kontrolleras vad gäller hologram och logo. Kundens namnteckning och giltighetstiden på kortet ska kontrolleras. Vem gör i praktiken dessa kontroller? Dessutom ska eventuellt legitimation kontrolleras. Kontanter kräver aldrig någon legitimation och de är nästan ömöjliga att förfalska.

Skulle de juridiskt krävda kontrollerna följas till punkt och pricka vid kontokortsköp försvinner den där sekunden som en blixt och ersätts av en hel del sekunders förlust till kontokortens nackdel. Juridiken kräver ofta saker som i praktiken inte följs. Men bara en liten ökning av kontrollerna skulle göra att kontokortsköpen blev mycket långsammare än kontantköpen.

Llavors, suposadament en el document que l'efectiu utilitzat en gran mesura. A través de l'escriptura tensa a llindars i temps recolzats per un gràfic matemàtic "va demostrar" que aquest és el cas. Va tan lluny com per dir que el cost està completament determinat pel temps que es triga a pagar. Els càlculs es dibuixen amb tanta força a la frontera del paranormal o quasi-religiosa. No es pot parlar millor de la indústria de seguretat provat que els pagaments en efectiu són els més barats. Però deixeu que el joc de la ment diu que el dret del Banc de Suècia. Que és més barat que pagar amb targeta de crèdit a través d'un cert valor.

Què els consumidors es beneficien d'ella? Es creu que els restaurants canviarien els seus menús per una misèria? Serien els motors de queviures canviar els seus preus en gens ni mica? Ni tan sols el Banc de Suècia els va bé en una cosa tan ridícul. La realitat és bastant freqüent que els passos en els que més diners està involucrat no proporciona cap efecte apreciable o pot tenir cap efecte en absolut. Les reduccions d'impostos, per exemple. Les companyies de dir gràcies, gràcies i després trobar clients no hi va haver diferències significatives. ¿Cal vendre la seva futura llibertat d'utilitzar targetes de crèdit per salvar un o dos centaus al dia, que en la pràctica és la imaginació econòmica?

I slutet på denna andra uppsats visar Riksbanken verkligen sitt diktatoriska nylle. Här föreslås att "införa en avgift på ett betalsätt som en rabatt på ett annat betalsätt". Som man kan förstå av sammanhanget betyder detta i praktiken att avgiftsbelägga kontantbetalningar och subventionera kontantlösa alternativ med de ekonomiska resurser man fått in på det första. Bara att före-slå detta är ett sätt att styra kontantanvändningen vilket man påstår att man inte ska göra. Om Riksbanken vore lika neutral som den påstår sig vara skulle man helt hålla sig borta från debatten om att använda kontanter eller kontokort.

També proposa "efectes subtils en el comportament" (ing. Desplaçament de) per tenir en compte les targetes favor. Això no és més que un rentat de cervell pur. En cas que tals en absolut ser proposat en una anomenada democràcia? Ha de suecs rentat el cervell en una mena de "camp de targeta de crèdit" com això succeeix amb l'enfocament general per al règim de les dictadures? la població de Suècia va reclamar el dret a controlar la quantitat de diners en efectiu en la societat és, de fet, res més que es deixen rentar el cervell pel Banc de Suècia.

Detta min käre riksbank har inget med egna val eller egna beslut att göra. Riksbanken berömmer sig av sina "träffsäkra prognoser". De bör inte ens kallas prognoser eftersom allt bygger på att Riksbanken och dess kontantlösa gelikar med järnhand styr utvecklingen i kontantlös riktning. Det är meningslöst att göra "prognoser" som uppnåtts genom ren manipulation av befolkningen. Dessa två uppsatser var droppen. Härmed förklarar jag officiellt svensk demokrati för varande död. I Riksbankens diktatur ska medborgarna tydligen veta sin plats.

Riksbankschefen Stefan Ingves kom nummer två på magasinet Fokus lista över de hundra mäktigaste personerna i Sverige. Vad gäller makt är det en ganska realistisk placering av riksbankschefen. Frågan man i stället bör fråga sig är vem som egentligen har mest makt. Är det statsministern eller riksbankschefen? Men om vi i Sverige protesterar riktigt kraftfullt mot kontantlöshet och mot Riksbankens agerande kanske man känner sig tvingad att i alla fall tillfälligt tillsätta en riksbankschef som till skillnad mot Ingves drivs av förnuft och neutralitet.


Publicerades måndag, 14 oktober 2019 19:09:04 +0200 i kategorin och i ämnena:


1 kommentarer


x
Niklas
tisdag, 15 oktober 2019 00:01

Mycket bra skrivet Holger Nilsson det är mycket som är underligt när det gäller kontant hanteringen tiden visar klart och tydligt vart vi är på väg och att vi snart är framme.

Svara

Första gången du skriver måste ditt namn och mejl godkännas.


Kom ihåg mig?

Din kommentar kan deletas om den inte passar in på Apg29 vilket sidans grundare har ensam rätt att besluta om och som inte kan ifrågasättas. Exempelvis blir trollande, hat, förlöjligande, villoläror, pseudodebatt och olagligheter deletade och skribenten kan bli satt i modereringskön. Hittar du kommentarer som inte passar in – kontakta då Apg29.

Nyhetsbrevet - prenumerera gratis!


Senaste bönämnet på Bönesidan

söndag 15 december 2019 00:15
Be för vårt lilla barnbarn. Hon har vart sjuk i flera dagar med bla hög feber. Febern går ner lite ibland, men sen 39,5-40 grader igen. Blir hon inte frisk ska hon till läkare. Vi är alla oroliga.

Senaste kommentarer


Aktuella artiklar



Stöd Apg29:

Mer info hur du kan stödja finner du här!

Kontakt:

MediaCreeper Creeper

↑ Upp