698 online! | Sidvisningar idag: 292 023 | Igår: 280 299 |

www.apg29.nu

Annons

Nyhetsbrev Biblar Läsarmejl Bönesidan Dagens ros Date29 Kommentarer Fråga Christer Kontakt Sök

Dags att predika om sista tiden och Jesu andra tillkommelse

Av Holger Nilsson 

Dags att predika om sista tiden och Jesu andra tillkommelse.

Bild: Världen idag. 

Predikan i frikyrkorna har under senare årtionden genomgått en förändring i jämförelse med hur det varit tidigare. Med tanke på hur frikyrkorörelsen under samma tid minskat, behöver vi rannsaka oss över att en stor del av denna tillbakagång kan tillskrivas förkunnelsen.

Det går exempelvis inte att blunda för att Bibelns innehåller allvarliga budskap som både är rannsakande och uppfodrande. Dessa budskap är dock något som inte så ofta hörs från talarstolarna, det är dags för en förändring så att vi är trogna skrifternas hela innehåll.

När det gäller allvaret så kan det också vara på plats att också se det kopplat till den tid vi lever i. Ingen har väl kunnat undgå den bild som vi har sett bli allt tydligare, terrorattentat, kärnvapenhot, flyktingströmmar som överträffar allt vad historien tidigare upplevt, samt klimatförändringar som påverkar människors liv. Det bara för att nämna något 

Om folk skall uppleva förkunnelsen relevant så behöver denna sida tas med, alltså allvarliga budskap i en allvarlig tid. Det är också så att det profetiska ordet stämmer nu väl överens med medias budskap. 

Precis som de flesta nyhet som går ut i de olika media kanalerna är mörka sådana med larmrapporter, så är också på samma sätt den profetiska beskrivningen av den sista tidens sådan. Vi kan inte blunda för exempelvis Uppenbarelsebokens tecknade av slutfasen är minst sagt dramatisk och med beskrivningar av händelser som aldrig tidigare inträffat.

Det är inte heller att undra på att det exempelvis inom filmens värd producerats den ena film efter den andra som skulle kunna betecknas som ”katastroffilmer”.” Det är precis som om många anar att det blir världens framtid.

Budskapet är inte heller byggda på fantasier utan får sitt understöd i de rapporter och som forskare och vetenskapsmän levererar. Det är dystra prognoser för framtiden som vi matas med, många utläser jordens undergång genom dessa. Tidningarna uttolkar dessa för sina läsare och serverar sitt undergångsbudskap.

För att bara ta ett exempel så skrev Andrev Walden i Aftonbladet för en tid sedan en krönika. Rubriken över den löd: Det här kan vara slutet för människan.

Walden skrev bland annat: ”Jag vet inte om du noterat klimatforskarnas nya modstulna tonläge, det där som antyder att det redan är för sent, att det går för fort och att det nu mest handlar om ett vägval mellan lilla och stora undergången. Om många ska dö eller om alla ska dö.”

Med denna mörka bakgrund, som jag gett några få exempel på, finns det ett stort behov av att förmedla ett hoppets budskap i en tid av hopplöshet och uppgivenhet.

Det budskap som förmedlar hopp – det är budskapet om Jesu återkomst och räddning genom Honom. Detta budskap är verkligen hoppets budskap för de människor som söker en trygghet i den tillvaro av oro som blir frukten av all dyster verklighetsbeskrivning som vi matas med mer eller mindre dagligen. 

Vilket utomordentligt tillfälle att visa att kristna inte är överraskade av det som händer i världen, genom det profetiska ordet i Bibeln har vi redan förhandskunskap om att detta var vad vi kunde vänta i avslutningens av denna tidsålder. Vad vi också kan vänta är då att Jesus skall komma åter, det är ju det tidstecknen visar på.  

Man tycker då att detta borde vara ett angeläget budskap att lyfta fram, men tyvärr så är det kanske ett av de minst framförda budskapen i kyrkorna idag. Detta är att svika vårt uppdrag om vi inte gör det. 

Vi har ju dessutom aldrig levt närmare Jesu tillkommelse än nu, Då borde det i rimlighetens namn också innebära att budskapet om detta borde öka. Istället så tycks det i vårt land har blivit en allt mindre upplyftande av det budskapet i kyrkorna.  

Låt oss se till att det blir en förändring – folket väntar på ett budskap som både är relevant i denna tid och som stämmer överens med den världssituation som vi befinner oss i. Den profetiska teckningen i Bibelns ger oss samma budskap och framför allt att räddningen finns genom Jesus och Hans återkomst. 

Här finns en nyckel för att få folkets öra – frågan är om vi kommer att använda denna? 


Holger Nilsson

Redaktör Flammor – profetisk tidskrift. 

www.flammor.com


Skriv ut Bädda in Mejla

 
Publicerat av Christer Åberg måndag 4 december 2017 23:39 | #flammor #återkomst #tidstecken | Direktlänk | Nyhetsbrev | RSS

APG29 NÅR TUSENTALS VARJE DAG!
Gillar du Apg29?
Swisha en peng till: 070 935 66 96


39 kommentarer

Pontus J. Back

Detta kan jag inte annat än säga AMEN till. Det smyger sig in läror där man lär ut att vi inte skulle leva i den sista tiden utan att vi lever i det nya förbundet och att sista tiden tog slut år 70 efter Kristus. Jag tror vi får vara mycket uppmärksamma på vad vi tar in då det gäller just den tid vi lever i nu.

Svara -   - 5/12-17 00:26 -


J.J.

Svar till Pontus J. Back.

Jag håller med dig. Vi måste vara vakna för vi lever verkligen i den sista tiden. Låt ingen förleda dig och ta ifrån dig din segerkrans.

Preterism (liten förklaring för den som inte vet vad den står för; preteristerna lär i huvudsak att Daniels profetior, profetiorna i Uppenbarelseboken och Jesu egna ord i t.ex. Matteus 24 redan har gått i uppfyllelse i samband med Jerusalems förstöring år 70. Och att detta var Guds sätt att straffa Judarna för att de korsfäste Jesus. Man lär att det var Nero som var Antikrist.)
Det är en villolära, preterismen. Den är helt obiblisk och reducerar Bibeln i bästa fall till en samling sedelärande fabler. Här kan du läsa några argument som preteristerna inte kan svara på eftersom läran inte är biblisk.:
G v d!

Svara -   - 5/12-17 03:38 -


Andy Svensson

Svar till Pontus J. Back.

Instämmer med dig här Pontus. Det händer mycket nu i vår värld. Och snart kommer Jesus tillbaka. Tänk Pontus att få se honom som har frälst oss och förvandlat våra liv.

Önskar dig Guds Välsignelse broder!

Svara -   - 5/12-17 06:36 -


Tom

Det borde vara ett stående inslag i gudstjänsterna att predika jesu återkomst!

Är det inte tämligen vedertaget att jesus ska komma på ett moln och landa på olivberget och styra från jerusalem i 1000år med en paus och sen domen+himlariket?

Svara -   - 5/12-17 07:41 -


bengt

det här med tusenårsriket är ju komplicerat

Svara -   - 5/12-17 08:05 -


AnnMarie

Tom

Om det skulle vara ett stående inslag gudstjänsterna att predika Jesu återkomst skulle det nog bli ett trätoämne om var när och hur tror jag

Svara -   - 5/12-17 08:31 -


Tomas N

Det behövs som Holger skriver pratas om slutet ,förberedelse och hoppet inte minst då eländena i världen verkar multipliceras.

Den Helige ande och förståndet får leda var och en hur man skall tala och skriva och om vad ,men jag tror ändå det handlar om att möta folk där dem är. En sorg över att det skall behöva bli så mycket lidande och förstörelse ,men ändå mitt i det ett starkt hopp om en räddning och om ett bättre rike.

Människan söker i sina bästa stunder rättvisa och ordning och därför måste synd och djävul på något sätt förkunnas. Först den synd som man faktiskt gjort och inte den man ärvt.

Jag tror även folk blir lite skrämda över ett jublande hopp över att få ta del av himmelens(eller tusenårsrikets) ljuvligheter. Vi är ju bröder och systrar med alla som av dags dato går förlorade och har enligt Guds eget ord blivit satta att förvalta jorden tills han kommer och vittna för människor.

Jag tror att nu när skörden är som störst och människor törstar efter Gud,så är viktigt att har rätt teologi . Annars kommer man bli tillrättavisad av hedningar,agnostiker,skeptiker och ateister.

En överdriven tolkning av nya förbundet ger en teologi där allt är tillåtet och där jorden skall räddas och resurser fördelas . En del tar det bästa från gamla förbundet och kör repris på det och då skall judarna regera från Israel över hela jorden

Preterism har jag inte stött på alls här i Sverige och den är nog inte så stor i USA heller och mycket märklig teori. Däremot att delar av t ex Matteus 24 skulle kunna handla om Jersualems förstörelse är en annan sak(partial preterism) som inte ändrar på huvudtemat angående ändestiden.

Evangeliet som förkunnas måste vara relevant.ge hopp,förklaringar och vägleda genom dessa tider

Att judarna fick ta ett straff för att de förnekade Messias och indirekt var ansvariga för korsfästelsen är ett bibliskt faktum. Större delan har ännu idag inte omvänt sig från detta. Och det är det nyckelord som gäller allt som har med guds rike och frälsningen att göra. Omvändelse från synd,ondska döda gärningar och falsk religion. Belöningen är stor för den som gör det

Guds välsignelse

Svara -   - 5/12-17 08:38 -


åke jasson

Amen

Svara -   - 5/12-17 11:37 -


Britt

Holger, du har rätt när du skriver att man inte kan undgå vad som händer i världen och som ökat de sista åren.

Dagens Nyheter skrev den 31/10-2017 att det blivit en kraftig ökning av Extrema Väderhändelser. Sedan 2010 till 2016 har antalet ökat med 46 procent enl. WHO som publicerats i den vetenskapliga tidskriften. The Lancet.

Det har också blivit en Extrem minskning av insekter-"en alarmerande upptäckt" Aftonbladet skrev i oktober 2017. Enligt studien som chockar forskarna har tre fjärdedelar av de flygande insekterna försvunnit under 25 år. Förlorar vi insekterna kommer allt att kollapsa. Vi är på väg mot ett ekologiskt Armageddon, säger professor Dave Goulson vid universitetet i Sussex Storbritannien som medverkat till studien.

Sen har vi hungersnöd, översvämningar och jordbävningar som kommer att öka hotet om nya epidemier och även som Holger skriver terrorattentat och kärnvapenhot.

Men vi har vårt hopp i Herren!

Guds dyrbara frid!!

Svara -   - 5/12-17 12:49 -


Roger T. W.

Holger har rätt om vad som ska predikas, men jag vill kommentera den globala uppvärmningen och lugna er lite. Nånting händer i Arktis, men jordens medeltemperatur i övrigt har inte ökat på lite mindre än tjugo år, enligt kritiska forskare. Officiell amerikansk klimatdata förvanskades för att få de nya datormodellerna att stämma. Det kallas för "vetenskap". Koldioxidhalten i atmosfären har ökat något, men det är hittills positivt. Det gynnar växtligheten och öknarna krymper marginellt. Inget vet säkert vad som händer i Arktis, men det spekuleras att havsströmmarna har ändrat läge. Det enda vi vet säkert är att klimatet alternerar över tid och är ibland varmt och ibland kallt. Vi ska förstås värna om miljön, men se hur vetenskap och politik växer ihop och var kritiska. Annars, tillbaka till kristendomens huvudbudskap och var inte rädda.

Svara -   - 5/12-17 13:08 -


Tomas N

Svar till Roger T. W..

Det är svårt att veta tycker jag detta med miljön. I min bedömning så händer klart och tydligt saker som verkar bero på människan och industrin. Gud kanske använder detta eller på något sätt ändå visar oss att det finns ett slut.

Samtidigt verkar det som och är rimligt att klimatförändringarna kommer användas för att införa mera regler,skatter ,förbud och toppstyrning som är NWO ,varumärke.

En sak till. Holger skriver "Jesu andra tillkommelse" . Borde man inte säga återkomst?

Problemet med uppfyllande och tusenårsriket är att Jesus då kommer tillbaka 2 gånger.Vad säger Bibeln?

Det här blir viktigt när man undervisar och vittnar för nya.De behöver och vill veta även om de här bitarna kommer en bit in på vandringen med Jesus. Men man borde kunna ge ett svar alltid.

Svara -   - 5/12-17 13:37 -


Tomas N

Svar till Roger T. W..

Det är svårt att veta tycker jag detta med miljön. I min bedömning så händer klart och tydligt saker som verkar bero på människan och industrin. Gud kanske använder detta eller på något sätt ändå visar oss att det finns ett slut.

Samtidigt verkar det som och är rimligt att klimatförändringarna kommer användas för att införa mera regler,skatter ,förbud och toppstyrning som är NWO ,varumärke.

En sak till. Holger skriver "Jesu andra tillkommelse" . Borde man inte säga återkomst?

Problemet med uppfyllande och tusenårsriket är att Jesus då kommer tillbaka 2 gånger.Vad säger Bibeln?

Det här blir viktigt när man undervisar och vittnar för nya.De behöver och vill veta även om de här bitarna kommer en bit in på vandringen med Jesus. Men man borde kunna ge ett svar alltid.

Svara -   - 5/12-17 13:37 -


BrorK

Se då till de verkliga tecknen och inte till alla hokuspokus profetior som "ryssarna kommer", "klimatet, bla bla bla". Läs istället vad som står i Guds Ord:

Och då ska många komma på fall, och de ska förråda varandra och hata varandra. Många falska profeter ska träda fram och bedra många, och eftersom laglösheten ökar kommer kärleken att kallna hos de flesta.Många falska profeter ska träda fram och bedra många, och eftersom laglösheten ökar kommer kärleken att kallna hos de flesta.

Med tanke på #metoo och alla dess barn...

Svara -   - 5/12-17 14:11 -


BrorK

Christer, det gamla CopyPaste fungerade, men det gör inte det nya citatfältet. Dessutom blir det dubbel radmatning när man vill styckesindela texten med Enter.

Svara -   - 5/12-17 14:15 -


Roger T. W.

Svar till Tomas N.

Visst är det svårt, Tomas. Jag är amatör på klimatet, men jag är i kontakt med en av de som reagerar på politiserad vetenskap. Jag känner till tre sådana forskare i Sverige, men det finns fler. Den forskare som vill ha anslag måste upprepa vad politikerna säger, annars blir det inga pengar. Kritikerna säger att vi ser följderna om några hundra år, om nu människan påverkar klimatet (vilket är osäkert). En forskare säger att det inte finns så mycket is att havsnivån kan öka med en meter om den smälter och han är vattenforskare och ganska känd. Vi hade en varmperiod för ungefär fem tusen år sedan och det gynnade oss mycket. Det som är säkert är dock att Arktis påverkas och det behöver vi forska om. Miljöförstörelsen är verklig och mycket allvarlig, men ska inte blandas ihop med hela klimatet.

Du har rätt i att politikerna använder allt de kan för att få som de vill. Tron är den enda fasta grund vi har, den enda sanning vi har. Vetenskaperna kan vara bra som redskap (ungefär som stenyxor), men några missbrukas i vår tid och det behöver alla få veta. Löftena, däremot, skola ej svika, som Levi Pethrus skrev i sången. Herren säger många gånger i Bibeln att vi inte ska vara rädda och det ska vi tänka på när vi matas med undergångsbudskap.

Svara -   - 5/12-17 14:59 -


BrorK

Svar till Roger T. W..

Hej Roger!

I motsats till alla hönshjärnor som kallar sig "klimatexperter" så kan jag försäkra dig om att det inte finns någon som helst vetenskaplig grund för deras påståenden om att vår aktivitet här på jorden skulle kunna påverka klimatet. Däremot så är vi i full färd med att fullständigt förgifta luft, vatten och jord med alla utsläpp. Den absolut största boven i dramat är alla militärkomplexen som använder minst 80% av jordens resurser för att framställa värdelöst skräp vars syfte är att mörda andra människor. Alltså strunta i klimatet och se istället till att stänga ner all militärindustri på jorden. Det skulle vara ett mål att kämpa för!

Svara -   - 5/12-17 15:15 -


Svenne

Det här med förkunnelse i församlingarna idag är svårt. Många - kanske de flesta frikyrkoförsamlingarna följer kyrkoårets texter och har ett visst tema eller ämne för varje söndagsgudstjänst. Dessa följer man slaviskt. Vad har egentligen frikyrkorna med den världsliga Svenska kyrkans kyrkoår att göra?

Allt är så programmerat och inrutat idag. Längre tillbaka i tiden hade man inte programblad då mötena var inrutade flera månader framåt i tiden. Då lämnade man plats för den helige Ande att planera verksamheten. Idag finns det inte rum för spontanitet och improvisation.

Jag blir alldeles förtvivlad när jag ser den bistra verkligheten. Jag skulle gärna predika om både uppryckandet och Jesu återkomst. Skulle även vilja tala om helgelse, avskildhet för Gud, tid för bön och läsande av Guds ord.

Men som pensionerad pastor är det sällan man får tillfälle att predika och undervisa. Antingen sköter pastorn förkunnelsen, eller kallar man predikobesök utanför församlingen. Tänk, hur många pensionerade vittnen det finns, som varit med om väckelsetider och skulle ha mycket att förmedla.

De flesta är andefyllda och har mycket Guds ord ackumulerat inom sig. Men de får sitta i bänkarna, brinnande av längtan att få dela med sig av ordet utan att få tillfälle.

Svara -   - 5/12-17 15:25 -


BrorK

Svar till Svenne.

Svenne, tack för din insiktsfulla kommentar! Än finns det mycket att göra på den här sidan om gräset, speciellt för en pensionerad pastor! Personligen är jag närmare 60 än 50 och brinner sedan tre år av den Heliga Anden efter en levande pånyttfödelse genom kraften från Jesus verk på korset.

Det är inte i kyrkobyggnaderna som elden kan tändas, utan i kraften av gemensam bön, kärlek och frimodigheten att sprida den glada budskapet om evigt liv genom Jesus Kristus.

Jag söker lemmar till en "kyrka" byggd i den Heliga Andens kraft, så att vi kan bli till ett ljus i skymningens land.

Svara -   - 5/12-17 15:53 -


Svenne

Svar till BrorK.

Amen, BrorK.

Gemensam bön, Andens kraft och liv har jag länge längtat efter att få se. Men det ser man ut att få vänta på i de etablerade kyrkorna. Då behöver man få veta hur elden ska kunna tändas utanför kyrkväggarna. Det har jag funderat över, men inte kommit till någon klarhet. Man känner sig på något sätt vanmäktig. Man vill så mycket, men hur ska det gå till?

Svara -   - 5/12-17 17:02 -


Roger T. W.

Svar till BrorK.

Sanna ord, Bror. Jag hörde nyligen att västvärlden kunde välja mellan två kärnkraftstekniker när vi började bygga kärnkraftverk. Den ena producerade utbränt bränsle som avklingade på ungefär hundra år och det andra utbrända bränslet kunde användas i kärnvapen och är farligt i tusentals år. Det "utarmade" uran som spreds på Balkan och i Mellanöstern är farligt i tidsåldrar. En svensk FN-soldat berättade hur han och de andra drillades för att skydda sig på Balkan och hur dyr den reningsutrustning de tvingades ha var. Vårt "utbrända" bränsle sänds till England och vad tror ni att det används till? Ännu ett tecken på att vetenskapen missbrukas. Jag kan inte kontrollera informationen om de olika teknikerna, eftersom jag inte är fysiker på allra högsta nivå, men det jag tror mig veta stödjer uttalandet. Jag brukar försvara Ryssland mot konstiga anklagelser, men i ärlighetens namn ska jag säga att det inte är bättre där (arvet efter Sovjetunionen). Guds frid ska vi önska varandra. Den ofrid och ofred vi har är inte vad Herren vill. Vi behöver smida våra svärd till plogbillar. Det Ordet känner många igen.

Att höra politiker och journalister tala strunt om sådant de inte förstår är som att höra en ateist förklara Bibeln. Håll för öronen, bröder och systrar.

Svara -   - 5/12-17 17:04 -


Erik S

Svar till Svenne.

Här tar du upp nåt viktigt. "Friheten i anden" är borta i många församlingar idag. Allt skall vara så "tillrättalagt". En sömnlöshetens ande har brett ut sig. Många som varit med länge har vaggats till ro. Man vet när man går hemifrån, precis hur mötet kommer att bli. Välkomstord, gemensam sång, inledning, böneämnen, solosång o.s.v, o.s.v

Skulle något avvika från gängse normer, blir man orolig i bänkarna!

"Lovsång" är oftast några ungdomar som upprepar några körer (ofta engelska) i all oändlighet, för att om möjligt försöka bygga upp nån "stämning" Dessa körer är ofta skrivbordsprodukter utan någon djupare ande bakom. (Till skillnad mot gamla sånger som växte fram under bön och kamp.) Denna lovsång tenderar att hamna i lagiskhet och där ska vi inte vara. Till skillnad mot andens frihet och spontanitet.

Predikan sen, får absolut inte vara för radikal. Man måste hålla sig inom vissa råmärken. Det går inte idag, att i vissa församlingar, prata om Israel som Guds folk, inte om under tecken och kraftgärningar inte heller tala emot homosexualitet. Ja man blir helt bedrövad.

Att bjuda fram människor för förbön förekommer ibland-men vad händer? I många fall ingenting. Guds ord skall manifesteras med helanden och under! Annars kan man lika gärna prata om nåt annat. Och när mötet kommit så långt, börjar många titta på klockan och undra om det inte är slut snart. Man vill gärna till café-våningen för att dricka kaffe och prata "strunt". Mycket sällan man pratar om andliga saker vid kaffet. Det är väder, politik, ny bil och annat oväsentligt. Varför inte ha ett eftermöte och be för och med varandra.

Många församlingar har bara en "verksamhet" tomt skal utan innehåll. "Dom har ett sken av Gudsfruktan, men vill inte veta av dess kraft". Man blir ju gråtfärdig. Nej, stäng dörren, sätt upp en skylt "Ur funktion" och gå in i allvarlig bön och sök Herren.

SvK ska vi inte prata om. Dom är så införlivade med världens ande så man blir rädd.

Du som gammal pastor, passar nog inte in i mönstret. Vi äldre är för radikala i många fall. Tänk vad mycket vi saknar och går miste om. "Ska jag väl finna tro när jag kommer" sade Jesus. Ja detta är allvarligt.

Jag upplever precis som du! Ska ha med dig i bön käre broder. Det måste hända nåt radikalt snart, annars blir det en mörk natt. Mvh Shalom!

Svara -   - 5/12-17 17:39 -


Svenne

Tack, käre broder Erik S för dina uppmuntrande ord!

Jag har gått och kämpat i min ensamhet med detta i åratal. Jag har gråtit på grund av avfallet i kristenheten och känt stor nöd över den beklämmande situationen. Det finns ingen att prata med heller, för det flyger över huvudet för de flesta.

Det är som du skriver, att vi är för gammalmodiga för att passa i det religiösa etablissemanget.

Jag är tacksam för att du har samma inställning som jag. Vi får be Herren, att Han reser upp någon som kan gå i bräschen för att en förändring ska ske. Någon i stil med gamla tiders apostlar och profeter.Tack för förbön också! Var välsignad av Herren!

Svara -   - 5/12-17 18:12 -


Володим&

Я теж так відчуваю.

Даниїл 11:32,33 ...народ, що знає свого Бога, зміцніє та й діятиме.А розумні з народу навчать багатьох...

Svara -   - 5/12-17 22:42 -


bengt

i vilket samfund har du arbetat som pastor?

Svara -   - 6/12-17 12:44 -


Hans Andren

Guds frid och välsignelse Holger!

Du har så rätt! Har inte hört någon detaljerad förkunnelse kring Jesu återkomst i en lokal kyrka på många år. Sist jag hörde det var i Avesta då en 93-årig predikant, Erik Oscarsson från Gävle höll en kristallklar och bibliskt förkunnelse i ämnet. Det är tur att det finns förkunnare som han och du Holger. Sedan har vi ju en hel del andra förkunnare i Sverige som lyfter ämnet som bl.a. Dan Johansson, Sven Almkvist, Stanley Sjöberg, Hans Jansson (Uppsala) och några fler. De vill predika det äkta evangeliet kring Jesu återkomst!

Hälsningar och välsignelserH

Hans Andren Gävle

Svara -   - 6/12-17 13:57 -


Hans Andren

Guds frid och välsignelse Holger!

Du har så rätt! Har inte hört någon detaljerad förkunnelse kring Jesu återkomst i en lokal kyrka på många år. Sist jag hörde det var i Avesta då en 93-årig predikant, Erik Oscarsson från Gävle höll en kristallklar och bibliskt förkunnelse i ämnet. Det är tur att det finns förkunnare som han och du Holger. Sedan har vi ju en hel del andra förkunnare i Sverige som lyfter ämnet som bl.a. Dan Johansson, Sven Almkvist, Stanley Sjöberg, Hans Jansson (Uppsala) och några fler. De vill predika det äkta evangeliet kring Jesu återkomst!

Hälsningar och välsignelserH

Hans Andren Gävle

Svara -   - 6/12-17 13:57 -


Hans Andren

Guds frid och välsignelse Holger!

Du har så rätt! Har inte hört någon detaljerad förkunnelse kring Jesu återkomst i en lokal kyrka på många år. Sist jag hörde det var i Avesta då en 93-årig predikant, Erik Oscarsson från Gävle höll en kristallklar och bibliskt förkunnelse i ämnet. Det är tur att det finns förkunnare som han och du Holger. Sedan har vi ju en hel del andra förkunnare i Sverige som lyfter ämnet som bl.a. Dan Johansson, Sven Almkvist, Stanley Sjöberg, Hans Jansson (Uppsala) och några fler. De vill predika det äkta evangeliet kring Jesu återkomst!

Hälsningar och välsignelserH

Hans Andren Gävle

Svara -   - 6/12-17 13:57 -


Hans Andren

Guds frid och välsignelse Holger!

Du har så rätt! Har inte hört någon detaljerad förkunnelse kring Jesu återkomst i en lokal kyrka på många år. Sist jag hörde det var i Avesta då en 93-årig predikant, Erik Oscarsson från Gävle höll en kristallklar och bibliskt förkunnelse i ämnet. Det är tur att det finns förkunnare som han och du Holger. Sedan har vi ju en hel del andra förkunnare i Sverige som lyfter ämnet som bl.a. Dan Johansson, Sven Almkvist, Stanley Sjöberg, Hans Jansson (Uppsala) och några fler. De vill predika det äkta evangeliet kring Jesu återkomst!

Hälsningar och välsignelserH

Hans Andren Gävle

Svara -   - 6/12-17 13:57 -


Hans Andren

Guds frid och välsignelse Holger!

Du har så rätt! Har inte hört någon detaljerad förkunnelse kring Jesu återkomst i en lokal kyrka på många år. Sist jag hörde det var i Avesta då en 93-årig predikant, Erik Oscarsson från Gävle höll en kristallklar och bibliskt förkunnelse i ämnet. Det är tur att det finns förkunnare som han och du Holger. Sedan har vi ju en hel del andra förkunnare i Sverige som lyfter ämnet som bl.a. Dan Johansson, Sven Almkvist, Stanley Sjöberg, Hans Jansson (Uppsala) och några fler. De vill predika det äkta evangeliet kring Jesu återkomst!

Hälsningar och välsignelserH

Hans Andren Gävle

Svara -   - 6/12-17 13:57 -


Prinsen

Svar till Svenne.

Tack för ditt vittnesmål. Jag sliter också med detta; att en broderlig kristen församling byggd på uppmuntran, äkta kärlek, fyllda med Helig Ande och vishet. Jag brottas med att mina egna bröder faller ifrån, att ingen verkligen vill följa Jesus fullt ut, d v s lämna sina näringsomsorger och omsorg av familj. Läs gärna Apostlagärningarna kapitel 5, och versen som säger att RESTEN våga inte följa efter. Det är just det som är problemet: vi har det för bra, flera tvivlar, ingen vill eller vågar gå ALL IN. Jag har bett för tusentals och berättat om evangeliet, men än så länge sett liten frukt. Min slutsats är, att vi kristna bör satsa på broderlig gemenskap där vår kärlek till Fadern och till varandra som det står skrivet i 2:a Petrus brevet, ska leda oss att vara stjärnor på en mörk himmel, att vår kärlek attraherar de som lever i mörkret. Vi måste visa i handling att vi bryr oss. Lägga ner våra egna liv till förmån för andra. Typ som Herrnhutarna från byn Herrnhut (Moravian church). De levde ut det kristna livet under 1700-talet, en brödraförsamling med anor från Valdenserna och de Böhmiska bröderna (Jan Hus).

Svara -   - 6/12-17 14:00 -


Svenne

Svar till bengt.

Bengt, om frågan är ställd till mig, så svarar jag, att det var inom Pingströrelsen. Jag började som ung evangelist 1958. Då var det liv och rörelse i församlingarna. Det förekom inget vanhelgande på den tiden. Det var radikal förkunnelse, där alla sanningar i Bibeln predikades rent och klart.

Det var också mycken bön och bibelstudier. Pastorerna var andedöpta och talade med smörjelse och kraft. I den församling där jag blev frälst hade vi en brinnande sångarskara, som sjöng härliga, andefödda läsarsången. De flesta av sångarna var döpta i den helige Ande.

Inget nötande med tragglig lovsång då inte. Och människor blev frälsta. Nu för tiden är det mest underhållning, ofta med inbjudna artister från världen. Ja nu ska det vara ytliga sånger, skrivbordsprodukter, utan Ande och liv. Det får gärna förekomma roliga historier och litet "tjofaderittan" också. Så långt bort från helighet och andlighet man kan komma.

Man gråter över fördärvet. Jesus, hjälp oss. Kom snart, vår älskade Brudgum.

Svara -   - 6/12-17 14:24 -


Svenne

Svar till Prinsen .

Tack, Prinsen för att du håller med mig!

Det sorgliga med församlingarna idag är, att de har fastnat i djupa, nerkörda hjulspår. Som jag skrev i ett tidigare inlägg är allt så inrutat och förprogrammerat. Det finns ingen Andens frihet längre. Verksamheten bara rullar på med samma rutiner söndag efter söndag.

De som först behöver väckas är ledarskapet. De som är satta att leda bär yttersta ansvaret för tillbakagången och förvärldsligandet. Det åvilar främst dem att gå i bräschen för ett andligt uppvaknande. De är satta till att vara föredömen och herdar för församlingshjorden.

Också medlemmarna måste bli mer engagerade och aktiva för att bryta trenden som nu är rådande. De måste omgärda sina ledare med förbön och stötta dem på andra sätt.

Dagens pastorer måste då och då kunna ställa sig åt sidan och ge pensionerade predikanter tillfälle att förkunna ordet. Varför ska man gå "över ån efter vatten" och kalla vittnen utanför församlingen och bekosta deras arvode och resor, då det finns resurser inom den egna församlingen?

Något radikalt måste göras. Det behövs mera bön, reguljära bönemöten i kyrkorna och även i hemmen. Förkunnelsen måste bli mer genomträngande med "bevisning i Ande och kraft", som Paulus frambar i församlingen i Korint. "Övertalande visdomsord" gör ingen nytta, för hårda syndare smular sönder varenda argument man kommer med, om det saknas överbevisning i Ande ock kraft.

Guds frid och välsignelse / Svenne.

Svara -   - 6/12-17 15:01 -


AnnMarie

Prinsen

......näringsomsorger och omsorg av familj.....om du syftar på församlingen som familj hänger jag med ,men menar du den biologiska familjen så hänger jag inte med.??

Svara -   - 6/12-17 15:08 -


Prinsen

Svar till AnnMarie.

Många känner sig kallade men få är det. Se på lärljungarna de lade ner sina nät och näringsomsorger och FÖLJDE Jesus. Jesus säger själv i nån vers att följa Honom innebär att vi inte ska bry oss näringspmsorger NÄR vi följer HONOM fullt ur; om hur vi ska få mat eller uppehälle; bry er inte om detta! Gud förser vilket kan kännas som att göra det omöjliga; att gå på vatten.

Vem är då er familj? Är det inte de som också är de andliga himmelska barnen likt Abel? För inte är det jordiska Kain.

Min familj sade Jesus själv, är mina nya bröder och systrar som Gud har kallat på.

Broderlig kärlek; läs i apostlarnas brev och det torde framgå att så Jesus älskar oss, så ska vi vara måns om varandra och älska vår nästa.

Svara -   - 6/12-17 16:04 -


AnnMarie

De som är kallade vet nog om det och skaffar nog ingen familj.Det vore ju förskräckligt i fall de övergav sin familj.(maka/make och eventuella barn.

Svara -   - 6/12-17 16:11 -


Roger T. W.

Svar till Володим&.

Detta är skrivet på ukrainska, ett språk jag har svårt att förstå helt och hållet. Hej, Volodomir/Vladimir/Valdemar och välkommen hit. Daniel var viktig för mig när jag blev frälst. Här kommer en översättning från Google.

137/5000

Volodym&

YA tezh tak vidchuvayu.

Danyyil 11:32,33 ...narod, shcho znaye svoho Boha, zmitsniye ta y diyatyme.A rozumni z narodu navchatʹ bahatʹokh...

Volodymy &

Jag känner mig så.

Daniel 11: 32,33 ... de människor som känner deras Gud kommer att stärka och agera. Och intelligenta människor kommer att lära många av folket ...

Svara -   - 6/12-17 17:53 -


Svenne

Broder Holger har fullständigt rätt. Det är verkligen dags att det viktiga budskapet om de yttersta tingen och Jesu återkomst predikas. Låt Svenska kyrkan ha kyrkoårets texter för sig själva. Bed om den helige Andes ledning vid val av bibeltexter och sök att få ord från Herren att frambära.

Kyrkoårets texter är framtagna genom mänskligt inflytande och inte under den helige Andes ledning. Det finns nästan ingenting i kyrkoårets texter som handlar om de yttersta tingen, Jesu återkomst eller andra eskatologiska händelser.

Predikande bröder: Lämna dessa och bed om texter, som handlar om uppryckandet, vedermödan och faran att bli kvarlämnad. Var frimodiga och oförfärade för Herren är vid er sida.

Svara -   - 6/12-17 19:06 -


bengt

i vilket samfund arbetade du som pastor

svenne?

Svara -   - 6/12-17 21:24 -


bengt

tack för ditt svar svenne

förlåt att jag upprepade frågan

Svara -   - 6/12-17 21:30 -


Din kommentar

NYTT! Ditt namn och mejladress måste godkännas innan kommentaren publiceras. Efter godkännande måste du alltid ha samma namn och mejl nästa gång du postar en kommentar, annars godkänns inte kommentaren.


Kom ihåg mig?



Dödshotad man fann livet i Jesus

Stefan Hallmans starka vittnesbörd om sin omvändelse och livet i Herrens tjänst. 

1

Läs allt!


Lindbergarnas jul i Ljungby pingstkyrka

Nenne Lindberg, Ted sandstedt, Sivert Lindberg, Stefan Lindberg, Martin Lindberg, Toye Josefson, Christer Åberg spelar och sjunger julmusik i Ljungby pingstkyrka 2017.

1

Läs allt!


Finns Donald Trump i Bibeln?

Dr Michael Brown intervjuar Jonathan Cahn på Sid Roth’s TV program "It’s Supernatural”. 

22

Läs allt!


Israel – det största tidstecknet

Av Mikael Walfridsson 

Israel - Jerusalem - Det största tidstecknet

Om jag skulle markera och framhäva ett enda tidstecken, som utan tvivel pekar på den tid vi lever i och Jesu dyrbara återkomst, så har det med Israel, Jerusalem och det judiska folket att göra. 

3

Läs allt!


Nu uppfylls profetian om Jerusalem

Av Lars Enarson 

Donald Trump erkännande av Jerusalem

Donald Trumps undertecknade dokument av erkännande av Jerusalem som Israels huvudstad

President Trump har uppfyllt sitt löfte i valkampanjen att verkställa den amerikanska kongressens beslut sedan 1995 att erkänna det uppenbara faktum att Jerusalem är Israels huvudstad. 

17

Läs allt!


Intervju med Christer Åberg

Christer Åberg intervjuas av Kjell Gustavsson i Cymbal-TV och sjunger och spelar ukulele sången Imse Vimse Spindel.

5

Läs allt!


#Metoo-konspirationen


Annons


Holger Nilsson om det ryska hotet

Kjell Gustavsson intervjuar Holger Nilsson om hans syn på det ryska hotet mot Sverige.

28

Läs allt!


Dagens ord

Vecka 50, söndag 17 december 2017 kl. 22:40

Jesus söker: Stig!

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? - Be den här bönen:

Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som min Herre och Frälsare. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Jag ber om förlåtelse för alla mina synder. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?
» Ja!

Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv. - Joh 3:16


Om judafolket del 2 - Sigvard Svärd

Läsarmejl av Sigvard Svärd 

Om judafolket

Han sade: ´Du ska inte längre heta Jakob utan Israel, för du har kämpat med Gud och med människor och segrat” (kan översättas: ”kämpar med Gud” eller ”regerar med Gud”).

3

Läs allt!


Senaste kommentarer


Hallmansgården Live

Maria & Stefan Hallman sänder live från Hallmansården.

1

Läs allt!


När villoläror byggs på grundtexten

Bibelns hebreiska grundtext. jpg

Jag har märkt att de som förkunnar villoläror ofta försöker bevisa sina teser vad en del ord betyder i grundtexten. 

47

Läs allt!


Aktuellt



Apg29 har tusentals bloggartiklar! Gå vidare till fler artiklar:

NÄSTA


Artiklar Kommentarer Bönesidan Fråga Christer Kontakt | Bankkonto: 8169-5,303 725 382-4 | Swish: 070 935 66 96

Christer Åberg och dottern Desiré.

Denna bloggsajt är skapad och drivs av evangelisten Christer Åberg, 53 år gammal. Christer Åberg blev frälst då han tog emot Jesus som sin Herre för 33 år sedan. Bloggsajten Apg29 har funnits på nätet sedan 2001, alltså 16 år i år. Christer Åberg är en änkeman sedan 2008. Han har en dotter på 11 år, Desiré, som brukar kallas för "Dessan", och en son i himlen, Joel, som skulle ha varit 9 år om han hade levt idag. Christer Åberg drivs av att förkunna om Jesus och hur man blir frälst. Det är därför som denna bloggsajt finns till.

Varsågod! Du får kopiera mina artiklar och publicera på din egen blogg eller hemsida om du länkar till sidan du har hämtat det!

Apg29 använder cookies. Cookies är en liten fil som lagras i din dator. Detta går att stänga av i din webbläsare.

698 online! | Sidvisningar idag: 292 023 | Igår: 280 299 |

MediaCreeper

Besök också Apg29 på:

Facebook | Twitter | Youtube | Vimeo | Instagram | Gab

TA EMOT JESUS!

↑ Upp