Language

Apg29.Nu

Christer Åberg | TV | Bönesidan | Fråga Christer Åberg | Skrivklåda | Chatt | Läsarmejl | Skriv | Media | Info | Sök
REKLAM:
Himlen TV7

Stöd Apg29 genom att swisha 20 kr till 072 203 63 74. Tack.

De sista sju åren innan Jesu återkomst

Antikrist kommer att regera i sju år. Under denna tid är inte de frälsta på jorden. De är uppryckta till Jesus.

Världskarta och människor.

Christer ÅbergAv Christer Åberg
tisdag, 30 juni 2020 03:41

Antikrist regerar i sju år

Dan 9:27: Han [antikrist] skall stadfästa förbundet med de många [Israel, arabländer] under en vecka [sju år], och mitt i veckan [3,5 år] skall han avskaffa slaktoffer och matoffer [i templet]. Och på styggelsers vinge skall förödaren komma [belägrar Jerusalem, Luk 21:20, Matt 24:15, Mark 13:14], till dess att förstöring och oryggligt beslutad straffdom utgjuts över förödaren [kastas i den brinnande eldsjön].

Förklaring

Antikrist kommer att regera i sju år. Under denna tid är inte de frälsta på jorden. De är uppryckta till Jesus. I början av Antikrists regeringstid kommer han stadfästa förbundet med många. Efter 3,5 år bryter han förbundet och historiens värsta vedermöda bryter in. Han anfaller Jerusalem, sätter sig i templet och utropar sig själv som Gud. I slutet av vedermödan kommer Jesus tillbaka med de frälsta, samlar ihop de utvalda, och det tusenåriga riket börjar.

Christer Åberg


#Antikrist #Sista tiden #Uppryckandet #Bibelstudium


33 kommentarer

1 2 3 »4

x
gäst & främling svarar gäst & främling
tisdag, 30 juni 2020 11:32
gäst & främling skrev:
Ove Marcelind ger ett sakligt långt svar, som är för långt att klistra in, hoppas länken funkar.
https://www.marcelind.com/single-post/2018/03/22/N%C3%A4r-m%C3%B6ter-f%C3%B6rsamlingen-Jesus-i-skyn

Denna länk går bra på min mobil men min Samsungs platta kan inte hitta länken, kan någon som den funkar eller plocka hem en bättre.
https://www.marcelind.com/single-post/2018/03/22/N%C3%A4r-m%C3%B6ter-f%C3%B6rsamlingen-Jesus-i-skyn

Svara

x
nils svarar Karl Håkan Sandell
tisdag, 30 juni 2020 11:33
Karl Håkan Sandell skrev:
Jag tycker det är på sin plats att anmärka här att den profetia (Dan 9:27) som det hänvisas till är den profetia som Antiochos IV Epifanes uppfyllde när han satte sig i templet i Jerusalem och byggde där ett altare till Zeus. Och det ägde rum 167 före Kristus så den här profetian är alltså redan uppfylld.
.
Karl Håkan
www.minJesus.blogspot.com



Det syns mig vara en sammanblandning här av Dan.9 och Dan.8.varför jag vill taga upp detta.

Läser vi Dan.8;8 vad som hände efter Alexander den stores död,då hans rike delades mellan 4 andra Horn,säger V 9-12;
"Och från ett av dem gick ut ett litet Horn,i begynnelsen litet och det växte övermåttan söderut och österut och åt"det härliga landet."

V 10-12 beskriver detta Horn som ur Seleukus rike i Syrien framträdde, som var Antiokus IV Epifanes, år175-163 f.Kr.
Avgudatyggelsen Zeus han ställde i Templet,skedde år 168,och skändningen pågick 2300 dagar (V 14) vilket var drygt 6 år.

Uttydningen får Daniel i V 23."Och vid slutet av deras Välde när överträdarna hava fyllt sitt mått,skall en Fräck och arglistig knung uppstå."
V 24-25 beskriver sedan denne arglistige konung,Antiokus IV Epifanes,som är en Tydlig Föregångare till A-krist.

Allt som sägs om honom i Dan.8;23-25 kan också tillämpas på A-krist vars Framträdande Skall Komma att ske och beskrivs i Dan.9;27. Mvh.nils

Svara

x
nils svarar nils
tisdag, 30 juni 2020 11:56
nils skrev:
Det syns mig vara en sammanblandning här av Dan.9 och Dan.8.varför jag vill taga upp detta.

Läser vi Dan.8;8 vad som hände efter Alexander den stores död,då hans rike delades mellan 4 andra Horn,säger V 9-12;
"Och från ett av dem gick ut ett litet Horn,i begynnelsen litet och det växte övermåttan söderut och österut och åt"det härliga landet."

V 10-12 beskriver detta Horn som ur Seleukus rike i Syrien framträdde, som var Antiokus IV Epifanes, år175-163 f.Kr.
Avgudatyggelsen Zeus han ställde i Templet,skedde år 168,och skändningen pågick 2300 dagar (V 14) vilket var drygt 6 år.

Uttydningen får Daniel i V 23."Och vid slutet av deras Välde när överträdarna hava fyllt sitt mått,skall en Fräck och arglistig knung uppstå."
V 24-25 beskriver sedan denne arglistige konung,Antiokus IV Epifanes,som är en Tydlig Föregångare till A-krist.

Allt som sägs om honom i Dan.8;23-25 kan också tillämpas på A-krist vars Framträdande Skall Komma att ske och beskrivs i Dan.9;27. Mvh.nils

Skillnaden i Dan.9 är att A-krist där ingår Ett förbund med många som sedan Bryts,vilket Antiokus aldrig gjorde.
Det handlar då om de 10 tårna i Bildstoden i Dan.2 och de 10 Hornen i Dan.7 där 3 konungar bortstötes för A-krist framträdande. Mvh nils

Svara

x
Christer Åberg svarar Mathias
tisdag, 30 juni 2020 12:00
Mathias skrev:
Detta har jag hört förut och jag har väldigt svårt att se logiken i en hemlig uppryckning av människor. Min uppfattning är att "alla" blir uppryckta, både levande och döda när Jesus kommer och hämtar sitt folk. Innan dess så ser jag inga belägg att någon slipper den stora vedermödan, dock så är troende människor under beskydd av Jesus. Ska Jesus komma och hämta sitt folk i två omgångar? Nej han kommer och hämtar oss alla vid tidens slut.

Retoriken mot "Ett hemligt uppryckande" är förrädiskt eftersom bibeln inte talar om ett "hemligt uppryckande". Retoriken mot att Jesus "kommer två gånger" är också förrädiskt och falskt eftersom Jesus inte kommer två gånger. Han kommer en gång men enligt flera bibelord, både i gamla och nya testamentet, har uppryckandet ägt rum tidigare.

Retoriken "hämta sitt folk i två omgångar" är även det falskt och är byggt på okunskap om vad Bibeln säger. Bibeln talar om ett "uppryckande" och när Jesus kommer tillbaka om ett "hopsamlande". Det är två skilda händelser. Uppryckandet gäller den frälsta församlingen, de döda i Kristus uppstår och rycks upp tillsammans med de frälsta som lever då. Hopsamlandet gäller de som har blivit frälsta under vedermödan. Då Jesus kommer tillbaka har han med sig den frälsta församlingen och änglarna sänds ut för att samla i hop de som har kommit till tro på Jesus under vedermödan.

Dessa bibelord förklarar det mycket tydligt: https://www.apg29.nu/uppryckandet-och-forsamlandet/

Svara

x
Susse svarar Tessy
tisdag, 30 juni 2020 12:08
Tessy skrev:
Det handlar om Israels stammar
”12 000 av Juda stam (dvs judar), 12 000 av Rubens stam, 12 000 av Gads stam, 12 000 av Asers stam, 12 000 av Neftalims stam, 12 000 av Manasses stam, 12 000 av Simeons stam, 12 000 av Levi stam, 12 000 av Isaskars stam, 12 000 av Sabulons stam, 12 000 av Josefs stam och 12 000 av Benjamins stam" (Upp 7:4-8)

Jo de ha ja läst..

Svara

x
Erik S svarar Susse
tisdag, 30 juni 2020 14:20
Susse skrev:
.. Så ha ja oxå tänkt. Men de 144 tusen utvalda då.. Vilka är de?

Det är som Tessy skriver, 12.000 av varje stam ( tänk dock på att Dans stam saknas i
uppräkningen-och det av en viss orsak)
Dom 144.000 är dom utvalda judiska frälsta-Messiastroende som skall sköta evangelisationen under vedermödan. Och dom kommer ha stor framgång.
Och ja, människor kan och blir frälsta under vedermödan. Varför skulle annars 144.000 evangelister skickas ut över jorden? Och DHA finns fortfarande kvar och
verkar, annars kan ju ingen bli frälst. DHA försvinner inte från jorden i och med att församlingen rycks bort.
Och dessa evangelister är skyddade med ett "sigill" ditsatt av Herren själv.

Jag tror inte heller att församlingen "kommer undan helt". Den kommer vara med i början av de 7 åren. Kanske dom första 3,5 åren-men sedan.......
MVH-Shalom

Svara

x
BO SVENSSOM
tisdag, 30 juni 2020 16:26


VAR VAKNA FÖR DET SOM HÄNDER I FRANKRIK OCH TYSKLAND.
VAKNA UPP VAR REDO FÖR DET SOM HÄNDER I TIDEN.
LÄS UPPELBARELSENBOKEN
.,FÖLJ MED DET SOM HÄDER.
JESU KOMMER SNART

Svara

x
Erik S svarar Christer Åberg
tisdag, 30 juni 2020 19:01
Christer Åberg skrev:
Retoriken mot "Ett hemligt uppryckande" är förrädiskt eftersom bibeln inte talar om ett "hemligt uppryckande". Retoriken mot att Jesus "kommer två gånger" är också förrädiskt och falskt eftersom Jesus inte kommer två gånger. Han kommer en gång men enligt flera bibelord, både i gamla och nya testamentet, har uppryckandet ägt rum tidigare.

Retoriken "hämta sitt folk i två omgångar" är även det falskt och är byggt på okunskap om vad Bibeln säger. Bibeln talar om ett "uppryckande" och när Jesus kommer tillbaka om ett "hopsamlande". Det är två skilda händelser. Uppryckandet gäller den frälsta församlingen, de döda i Kristus uppstår och rycks upp tillsammans med de frälsta som lever då. Hopsamlandet gäller de som har blivit frälsta under vedermödan. Då Jesus kommer tillbaka har han med sig den frälsta församlingen och änglarna sänds ut för att samla i hop de som har kommit till tro på Jesus under vedermödan.

Dessa bibelord förklarar det mycket tydligt: https://www.apg29.nu/uppryckandet-och-forsamlandet/

Du har helt rätt där, Christer.
Jesus hämtar hem sin församling-brud-och dom i Kristus avsomnade-vilket sker på ett ögonblick. Ingen vet när, bara Gud själv. Det blir en världsnyhet som slår
allting annat.

Sen kommer han tillbaka med alla sina heliga och sätter sina fötter på Oljeberget.
Detta efter det att bröllopet har firats och vedermödan gått över jorden.
Då inträder 1000-års riket, när Herren skall regera från Jerusalem. Under 1000 års riket är satan bunden och kan inte förleda människorna.

Ganska klart utsagt i Bibeln, om man säger så.
MVH-Shalom

Svara

x
Mikael N
tisdag, 30 juni 2020 20:54

Vad är det som säger att Daniels 70:e vecka handlar om "ändetiden"? Ett problem med den dispensationalistiska tolkningen är att man - utan något egentligt exegetiskt stöd - rycker loss den 70:e veckan från de föregående 69 veckorna. Alltså, det första 69 veckorna ("årsveckorna") sträcker sig fram till Jesu första ankomst. Sedan skall den profetiska klockan ha "stannat", för att åter sättas igång i samband med "uppryckandet" och den sista tidens "vedermöda". Problemet är att det inte finns något i sammanhanget som antyder att det skulle finnas någon lucka på 2000 år eller så mellan vecka 69 och vecka 70.

Det är dags att slänga dispensationalismen/darbyismen på den teologihistoriska soptippen.

Svara

x
Mikaeln N svarar Mathias
tisdag, 30 juni 2020 21:09
Mathias skrev:
Detta har jag hört förut och jag har väldigt svårt att se logiken i en hemlig uppryckning av människor. Min uppfattning är att "alla" blir uppryckta, både levande och döda när Jesus kommer och hämtar sitt folk. Innan dess så ser jag inga belägg att någon slipper den stora vedermödan, dock så är troende människor under beskydd av Jesus. Ska Jesus komma och hämta sitt folk i två omgångar? Nej han kommer och hämtar oss alla vid tidens slut.

Just talet om ett "hemligt" uppryckande är väl något som främst används av de som är kritiska till dispensationalismens syn på "den yttersta tiden". Uppryckandet är "hemligt" i den meningen att det inte är något i direkt anslutning som talar om världen att "nu är det dags". Men folk lär ju upptäcka efterhand att det fattas en massa människor, så i den meningen är det inte "hemligt".

Annars håller jag med om att dispensationalismen har ett väldigt tveksamt sätt att läsa Bibeln. Man måste göra en hel del ad hoc-antaganden och ägna sig åt "pusselexegetik", dvs. man tar ett bibelord här och ett bibelord där och pusslar ihop dem utan hänsyn till vad de betydde för de ursprungliga åhörarna. (Man kan t.ex ta olika bibelverser som traditionellt ansetts tala om Jesu återkomst och säga att dessa egentligen handlar om två olika "återkomster") Jag tror själv att den traditionella amillennialismen är den eskatologi som stämmer bäst överens med Bibeln som helhet, om man låter oklara bibelställen som innehåller mycket symboliskt språk tolkas i ljuset av klara bibelställen.

Svara

1 2 3 »4

Första gången du skriver måste ditt namn och mejl godkännas.


Kom ihåg mig?

Din kommentar kan deletas om den inte passar in på Apg29 vilket sidans grundare har ensam rätt att besluta om och som inte kan ifrågasättas. Exempelvis blir trollande, hat, förlöjligande, villoläror, pseudodebatt och olagligheter deletade och skribenten kan bli satt i modereringskön. Hittar du kommentarer som inte passar in – kontakta då Apg29.

Nyhetsbrevet - prenumerera gratis!


Senaste live på Youtube


Apg29.nu med Christer Åberg


"Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son [Jesus], för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv." - Joh 3:16

"Men så många som tog emot honom [Jesus], åt dem gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn." - Joh 1:12

"Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst." - Rom 10:9

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? Be den här bönen:

- Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som Herren. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?

- Ja!


Själavårdssamtal

Behöver du gratis vägledning och själavårdssamtal?

☎️ 0381-77 30 80

  • Måndagar 18.00-20.00
  • Tisdagar 09.00 -11.00
  • Onsdagar 09.00-11.00
  • Torsdagar 18.00-20.00

Senaste bönämnet på Bönesidan

onsdag 15 juli 2020 19:46
Gode Gud jag har blivit lurad av fd frun och min elaka syster. Hämden är Herrens. Jag är mesig och lättlurad. Be att Herren rensar mitt hjärta från hat. Kärleken övervinner allt. Käre Jesus hjälp

Senaste kommentarer


Aktuella artiklar



STÖD APG29
SWISH: 072 203 63 74
PAYPAL: paypal.me/apg29
BANKKONTO: 8150-5, 934 343 720-9
IBAN/BIC: SE7980000815059343437209 SWEDSESS

Mer info hur du kan stödja finner du här!

KONTAKT:
christer@apg29.nu
072-203 63 74

MediaCreeper

↑ Upp