672 online! | Sidvisningar idag: 129 119 | Igår: 171 455 |

www.apg29.nu

Live Apg29 med Christer Åberg: Tisdag 21.00 · Torsdag 21.00 · Lördag 21.00


Den Helige Ande tas bort från jorden vid uppryckandet

Kommentar av LeifA 

Basunen vid uppryckandet

Beträffande diskussionen om vem som ”röjs ur vägen”. Låt oss se på den koinegrekiska grundtexten.

2 Tess. 2:6-7: 

καὶ νῦν τὸ κατέχον οἴδατε, εἰς τὸ ἀποκαλυφθῆναι αὐτὸν ἐν τῷ ἑαυτοῦ καιρῷ. τὸ γὰρ μυστήριον ἤδη ἐνεργεῖται τῆς ἀνομίας• μόνον ὁ κατέχων ἄρτι ἕως ἐκ μέσου γένηται. 

Här finner vi det mycket intressanta i grundtexten: 

Vers 6: 

τὸ κατέχον katechon Strongs 2722, här är det: verb presens aktivt particip ackusativ NEUTRUM singular. 

Vers 7: 

ὁ κατέχων katechon Strongs 2722, här är det: verb presens aktivt particip nominativ MASKULINUM singular. 

I svensk översättning: 

6. Och nu vet ni vad DET är som fortfarande hindrar så att han först kan uppenbaras i sin egen tid. 

7. Ty laglöshetens hemlighet är redan verksam, men bara till dess att HAN som nu hindrar har tagits bort. 

Verserna 6 och 7 hänger ihop. Det framgår klart och tydligt att det som hindrar eller håller tillbaka antikrist är något som kan vara BÅDE maskulinum och neutrum. Det är svårt att finna något annat än den Helige Ande. 

Som en del av Gudomen är DHA maskulinum, liksom Fadern och Sonen, men det koinegrekiska ordet för ”ande” är grammatiskt neutrum. Därför är det också språkligt korrekt att använda neutrum. 

Röjs ur vägen?

”Röjs ur vägen” innebär att man våldför sig på grundtexten. Innebörden av ἐκ μέσου γένηται. översätts ”out of (the) midst he might be (gone)”. γένηται. är aortistiskt subjunktiv. 

Någon vill göra gällande att det är församlingen som tar med sig den Helige Ande. Det stämmer inte med texten och det är naturligtvis omöjligt att församlingen kan rycka upp sig själv. Det omvända förhållandet är mer rimligt.


LeifA 

Kommentar till artikeln Vad globalism är

Artiklar som är skrivna av andra än Apg29.nu kan ha åsikter som bloggsajten inte delar.


Skriv ut


Publicerat av Christer Åberg torsdag 4 oktober 2018 12:32 | Direktlänk | Nyhetsbrev | RSS


STÖD APG29.NU


56 kommentarer

OBS: Läsarmejl, artiklar, kommentarer och video som är skrivna och gjorda av andra än mig, (Christer Åberg, grundaren till Apg29), kan ha åsikter som jag inte delar.

Niklas Jönsson

Detta kommer snart att hända!Det är mycket som talar för det.

Svara -   - 4/10-18 13:40 -


Thomas

Men, var står det att de kristna ska "ryckas upp" från jorden?

Svara -   - 4/10-18 16:42 -


Lenny

Vad säger Bibeln!                                                                                                             Vad sa Jesus Kristus, och vad sägs i 2:a Thessalonikibrevet!

Ty först ska avfallet ske och laglöshetens människa framträda.                                    Han som förhäver sig över allt som kallas GUD eller är heligt.                                     Han kommer vidare sätta sig i Guds Tempel och utge sig för att vara GUD.

Jesus säger, minns ni inte vad jag sade när jag var hos er!

Mina vänner jag läste dagens inslag, detta är en Underbar uppfyllelse för många av oss Kristna som vi sedan länge sett fram emot i vår tro vårt hopp.

Men samtidigt är en förfärlig tid på många sätt som därefter följer.                                Att se vad Många går till mötes, detta gör mig ont värre, att se var som händer den som inte kommit   till Frälsningen ”Räddningen”.

Därför ska vi inte fokusera på Vreden. 

Vi ska fokusera på omvändelse till Frälsningen detta är en nåd som endast vi kan motta av Jesus Kristus personligen genom vår överlåtelse.

Jesus Kristus sa även, se till att inga falska profeter förleder er!

Uppmärksammandet om profetior för tidpunkten för yttersta tidens Inbrytande,            just detta varnade Jesus för, ingen av Himlen änglar vet Endast GUD Fader Vet när! 

Det känns ju precis som adresserat till alla dessa profeter i vår tid.

Att ange tidpunkter för denna tid som tidigare skett, innebär för vissa att de likt de 10 Jungfrurna förleds och somnar in, att många slutar lyssna och förlorar oljan ”ANDEN” och därmed ljusets låga.

Var och en som är Kristen förnimmer tidstecknen, idag känner att vi är nära,              men vi Vet ej hur nära, speciellt här i Sverige.

Det land som tycks sjunkit djupare i sekulariseringen än alla andra länder.                 Just detta framgick tydligen i det senaste SVT programmet ”Allt för Sverige”.

Men än har inte allt av det beskrivna inträffat, vi ska alltjämt och ta varning och fortsätta att vara vaksamma.

Vi bör Ha Andens olja och Ljusets låga stadigt brinnande.                                             Att förmedla hoppets och Jesu budskap till alla de övriga är ju det som fortfarande gäller, ännu är ingen förlorad!

Ty den helige Ande verkar fortfarande!

Svara -   - 4/10-18 16:44 -


Christer Åberg

Svar till Thomas.

Men, var står det att de kristna ska "ryckas upp" från jorden?

Det där är en trollfråga vars svar som du vet om men inte vill ha. Sådana kommentarer brukar jag deleta för att de inte ska byggas upp till ett stort berg av förvirring.

Det står på många ställen i Bibeln. Både i gamla testamentet och nya testamentet finns det många exempel på uppryckande. Du ser det till exempel i breven, i Uppenbarelseboken, Henok och Elias i Gamla testamentet.

Jesus ryckte upp till Guds tron i himlen enligt Uppenbarelaeboken 12 vilket också de frälsta ska vara med om. Hade inte Jesus ryckts upp till himlen, hade det inte funnits ett uppryckande för de frälsta.

Innan Jesus kan komma tillbaka till jorden måste uppryckandet ha skett. När Jesus sedan kommer tillbaka har han de frälsta med sig som i ett tidigare skede blev uppryckta till honom.

Läser man Bibeln som det står kan man inte förstå det på något annat sätt.

På ett annat ställe i Bibeln talas det om att vi ska församlas till Jesus då han kommer tillbaka. Detta ska inte missförstås med att det är Herrens dag eller Kristi dag då han kommer tillbaka till jorden. Innan den dagen kan ske måste Avfallet ha skett och Antikrist trätt fram.

Vi ser i Bibeln att då uppryckandet sker (församlandet till Jesus) och Herrens dag inte är samma sak utan två enskilda händelser. Herrens dag kan inte ske när som helst, men upptyckandet kan ske när som helst.

Svara -   - 4/10-18 17:00 -


Tomas N

Jag förstår att många som känner sig säkra på hur det skall gå med uppfyllelsen vill predika om det av goda skäl.

Men jag tror det flyttar bort fokus från där det bör vara.

Vi skall fortfarande predika om Guds rike ,vittna om Jesus,betjäna människor och till frälsning och strida mot mörkret enligt Jesus befallning

Den stora och härliga tidiga evakueringen som många drömmer om kan bli en snara.

Svara -   - 4/10-18 17:56 -


nils

Det intressanta är vad Jesus sade i Matt.24:31,Mark.13:27 att först Efter att förödelsens styggelse har framträtt,Efter den svåra V-mödan,och först Efter att sol och månförmörkelsen skett,Först då skall Människosonen komma på himlens skyar.

Och det är först DÅ skall Han sända ut sina änglar och Församla sina utvalda från de fyra väderstrecken,med Starkt Basunljud som också 1Tess.4:16 säger,med " en Guds Basun!"
¤¤¤
Att detta då handlar om Uppryckelsen förklaras tydligt i Matt.24:40-41;
" Då skall två män vara ute på marken,en skall bliva upptagen,och en skall lämnas kvar.
Två kvinnor skall mala på samma kvarn,en skall bliva upptagen och en skall bliva kvar."
¤¤¤
I Mark.13:27 där Jesus först Efter sol och månförmörkelsen säger;"Och Han skall då sända ut sina änglar och församla sina utvalda från de fyra väderstrecken."
Där uppmanar Han oss i V 33-37 ,4 ggr att vaka om Han kommer på aftonen, midnattstiden eller i hanegället.
Det måste då avse Uppryckelsen,då Han där i V 32 betoner att ingen vet dagen eller stunden.
¤¤¤
I luk.17;24 där Jesus talar om Människonens ankomst,börjar Han tala om Noas och Lots räddning räddning och hur sedan Guds domar förgjorde dem allesammans.
V 30,"Alldeles på samma sätt skall det ske den dag då Människosonen uppenbaras ."
vilket innebär att först Efter Noas och Lots räddning,kom Vredesdomen.
¤¤¤
Sedan i V 34-35 fortsätter Jesus åter tala om Uppryckelsen;"Den natten skall två ligga i samma säng;den ene skall bli upptagen den andre skall blivva kvar.Två kvinnor skall mala tillhopa,den ena skall bliva upptagen den andrs skall lämnas kvar."
Hans varnande ord;"Kom ihåg Lots Hustru," visar vår beredskaps nödvändighet!!
¤¤¤
Av dessa Jesu ord i Matt.Mark.och Lukas ser vi att Först efter sol och månförmörkelsen sker Uppryckelsen som sedan följs av Guds Vredesdag,vilket vi är lovade att slippa.
Men dessa Jesu Ord avslöjar den Falska Lyckoförkunnelsen,som skulle Västvärlden
Undslippa allt det andra Troende Nu Upplever av V-möda i övriga Världen!?
En självisk,falsk Lyckoförkunnelse som Ej stämmer med Herrens egna Ord!
¤¤¤
Saknar vi Beredskap för de svåra tiderna Jesus talade om i Matt.24 så Blir vi Bedragna och Avfaller från den Sanna Tron,när V-mödan drabbar också Oss här i Välfärden!

Svara -   - 4/10-18 18:19 -


Leif Boman

Svar till Tomas N.

Den stora och härliga tidiga evakueringen som många drömmer om kan bli en snara.

Mig blev bl.a just denna berättelse till frälsning, ja, den var faktiskt mycket starkt bidragande till att jag ville vara redo just för den dag och stund när uppryckandet skall ske!
Givetvis var också rädslan att hamna i helvetet också starkt bidragande..

Svara -   - 4/10-18 18:22 -


Tomas N

Svar till Leif Boman.

Att vara redo är väldigt viktigt.

På det stora hela så tror jag denna oändliga diskussion om uppryckelsen både splittrar eftersom de olika lägren aldrig kan enas

Och dessutom läggs energi här som borde gå åt annat som t ex basic lärjungaträning evangelisation ,bibelkunskap på mellannivå och andlig krigföring ,bönerörelse,befrielse/själavård,be för sjuka och mycket annat.

Om Kristna mest ägnar sig åt profetior och ändestiden så framstår vi som en intern intresseklubb.Ungefär som fariséerna på sin tid.

Det var därför jag skrev att det kan bli en snara.

Var redo säger Jesus. Morgondagen är oss inte lovad eller garanterad.

Svara -   - 4/10-18 18:45 -


Stefan Jonasson

Det är nog så att att när JESUS hämtar hem dom frälsta från jorden 🌏 dom som tillhör honom (friköpa från sina synder med JESUS KRISTI BLOD) frälsta av nåd inte gärningar genom tron.... Liknelsen om 10 jungfruna talar nog om två sorters människor 5 människor som hade olja(DEN HELIGE ANDEN)och 5 människor som inte hade DEN HELIGE ANDEN(dom hade aldrig blivit födda på nytt) dom oförståndiga var inte en ny skapelse i KRISTUS det var bara en slags religiös frälsning på ytan när sanningens ögonblick kommer och JESUS hämtar hem dom som tillhör honom går det fort... Odelbar tid omedelbar tid DEN HELIGE ANDEN LÄMNAR JORDEN 🌏 MED DOM TROENDE och jorden överlämnas åt sitt eget.. GUD dömer och underkuvar ondskan en gång för alla (vedermödan) dom ofrälsta både judar och hedningar blir kvar.,.. Sen börjar det invecklade som är svårt att tolka hela. Israel ska bli frälst..... Den som inte tar vildjurets märke... Osv. Mycket komplicerat jag lämnar det och lyfter på hatten.. *ANDEN I MÄNNISKAN ÄR EN HERRENS LYKTA*när DEN HELIGE ANDEN tar sin boning i en människa blir hon född på nytt och blir en ny skapelse försonad med GUD och tillhör JESUS som är vår förespråkare.. medlare.. Försoningsoffer.

Svara -   - 4/10-18 18:46 -


Leif Boman

Svar till Tomas N.

Javisst, lägren hade undvikits om alla bara accepterat att en uppryckelse som Paulus och Jesus berättat om skall ske, och accepterat att tid och stund endast Fadern vet, och att vi alla just därför alltid bör vara redo för detta!

NO problems!

Men, bara för att några försöker peka ut exakta tider, inte före det, inte före det, tro inte på det även fast det står skrivet o.s.v, så uppstår stridigheterna.

Inte heller vet vi exakt vad Gud menar med solen och månens förmörkelser, och därför bör vi heller inte bygga en lära på att dessa i stort sett måste slockna först innan uppryckelsen kan ske. Det går även här att tolka in lite olika om vad detta betyder.

Nej, låt oss istället bli eniga och acceptera att det skall ske när vi minst anar det, alltså!

LÅT OSS HELA TIDEN VARA REDO!

Jesu frid...

Svara -   - 4/10-18 19:22 -


Calle

En del kristna tror att uppryckandet kommer i början av vedermödan, andra tror att det sker i slutet. Samma bibel två olika slutsatser hur är det möjligt? kan någon förklara?

Svara -   - 4/10-18 20:19 -


JL

Hej

ni skall älska Herren er Gud i alla scenario. Gå med Gud.

Svara -   - 4/10-18 20:52 -


AnnMarie

Svar till Calle.

Nej det kan nog ingen förklara för båda "lägren"läser ju bibeln med den Helige Andes hjälp!?😀😉

Svara -   - 4/10-18 21:32 -


Ingemar B

Christer,

Den artikel du publicerat som "Kommentar av LeifA" är min kommentar på ”Vad globalism är”, där du svarade:

Svar till Ingemar B.

Tack för den kommentaren! Kan det bli mycket tydligare?

Nu handlade artikeln egentligen om globalismen, men det var inte du som ledde in på sidospåret. Jag kommer publicera din kommentar som en egen artikel.

3/10-18 17:16

Ingemar B

Svara -   - 4/10-18 21:43 -


Leif Boman

Svar till Calle.

kan någon förklara?

Vi är alla människor av kött och blod! Så även om vi många ggr leds av den Helige Ande så finns ju våra "köttsliga", mänskliga tankebanor också med och tolkar, och då blir det givetvis som det blir, inte så märkligt.

Det är likadant på massor av Bibliska områden.

Jesu frid...

Svara -   - 4/10-18 22:14 -


Niklas Jönsson

Svar till Calle.

Svar till calle inget av alternativen är rätt.Uppryckelsen sker innan vedermödan början.

Svara -   - 4/10-18 22:17 -


Niklas Jönsson

Svar till Calle.

Svar till calle inget av alternativen är rätt.Uppryckelsen sker innan vedermödan början.

Svara -   - 4/10-18 22:17 -


AnnMarie

Svar till Niklas Jönsson.

Då har vi alltså tre läger där samtliga läser bibeln med Den Helige Andes hjälp men ändå kommit fram olika tider angående uppryckandet.Före vedermödan, i början av vedermödan och efter vedermödan.Finns det någon här som kommit fram till någon helt annan tid för uppryckandet kanske?Eller inget uppryckande alls?

Svara -   - 4/10-18 22:30 -


Leif Boman

Det finns ju mitten också 🤩

Svara -   - 4/10-18 22:43 -


Leif Boman

Svar till AnnMarie.

Sen är ju synen på vad som egentligen menas med vedermödan också olik lite här och där!

Svara -   - 4/10-18 22:46 -


Tomas N

Man tolkar olika i högre utsträckning för att

Man benhårt vill lösa ett bibelställen i taget.
Det är ofta en välsignad inställning till saker ,men just i de här stora frågorna tror jag det blir fel.
Man kan inte ta sig an gudomliga saker på samma sätt som man löser världsliga frågor.
Gud är mycket större än så.
Tur att Jesus själv gav ganska enkla och tydliga instruktioner som vi kan hålla oss till när bi inte förstår det som är mera komplicerat

Svara -   - 4/10-18 23:05 -


Stefan Jonasson

Jag tror också att vedermödan är dom sju åren när GUD ska underkuva ondskan *vredesdomen*då världen utlämnas åt sin egen vilja och människan utlämnas åt sin egen ondska... Vad hemskt det låter... Men någon gång måste vansinnet på jorden upphöra....vi som tror kommer inte att drabbas av vredesdomen.. GUD har inte bestämt oss att drabbas av vredesdomen utan till att vinna frälsning genom vår HERRE JESUS KRISTUS.. han har dött för oss för att vi ska leva tillsammans med honom vare sig vi är vakna eller avsomnade.. 1tess 5:9-10... Vi väntar på hans son från himlen, honom som GUD har uppväckt från det döda, JESUS SOM HAR FRÄLST OSS FRÅN DEN KOMMANDE VREDESDOMEN***** 1tess 1:10.. Dom frälsta är med JESUS dom som är uppväckt från gravarna och dom som levde när han drog oss till sig i skyarna.. Medan GUD går tillrätta med jordens in byggare under sju år......okej nu är jag ute på djupt vatten när jag försöker förklara vad som händer under vedermödan för mig själv... Israel kommer att bli bedragen av antikrist en tid (dom judar som inte var frälsta när uppryckelsen kom är kvar) men GUD i sin barmhärtighet kommer att ta sig an Israels barn enligt löftet och beskydda dom dom kommer att inse att JESUS FRÅN NASARET är Messias och att antikrist är lögnens profet.. Då ska hela Israel bli frälst.. ROM 11:25 - 36.. Från sion skall frälsaren komma och skaffa bort all ogudaktighet från Jakob och detta ska vara mitt förbund med dem, när jag tar bort deras synder.... ty GUD har gjort alla till fångar under olydnaden för att sedan förbarma sig över alla.. LOVSÅNG TILL DEN OUTGRUNDLIGE ROM 11:33-36 O VILKET DJUP AV RIKEDOM OCH KUNSKAP HOS GUD HUR OUTGRUNDLIGA ÄR INTE HANS DOMAR.. vem har lärt känna HERRENS sinne eller vem har varit hans rådgivare *eller vem har först givit honom något som han måste betala igen..? AV HONOM, GENOM HONOM ÄR ALLTING. HONOM TILLHÖR ÄRAN I EVIGHET.. på samma sätt som dom judar som blev kvar under vedermödan blir räddade av GUD kommer också många hedningar att förstå att säga sitt ja till JESUS och vägra tillbe vilddjuret och på så sätt rädda sin eviga själ.. Puh nu vart det invecklat slutar innan jag snackar in mig i ett hörn.. Jag försökte i alla fall...

Svara -   - 4/10-18 23:06 -


Martin

För många år sen fick jag se en syn som kanske rör detta. Jag fick se ett väldigt välmående samhälle, ur ett helikopterperspektiv. Människor levde väldigt bekväma liv, de hade sina villor och bilar. I allt levde de i fullaste välstånd och saknade inte något. Så plötsligt drogs Guds Ande bort och jag fick uppleva den fullständiga ångest som dessa människor nu drabbades av. Jag uppfattade att människornas synd var att de inte hade tackat Gud för allt det goda som fanns i deras liv. De trodde att allt berodde på dem själva. Den ångest och hopplöshet och kärlekslöshet som de lämnades kvar i går inte att beskriva.

Svara -   - 4/10-18 23:16 -


Thomas

Svar till Christer Åberg.

Exakt Christer!

<Delete> är precis som de allra flesta söndagskristna gör när någon ställer de obekväma frågorna. De ska visa sig SÅ DUKTIGA inför Gud, men saknar kärleken till sina bröder.

Men, det är just av KÄRLEK som jag besvärar mig att skriva dessa inlägg, när jag ser hur du bygger din undervisning på enskilda verser som du inte förstått.

Kortfattat: Det blir alltså inget "uppryckande", utan Jesus Kristus, Guds Son, kommer ner på jorden (förhoppningsvis mycket snart?) och då infaller Dom och Upprättelse, dvs tidens slut enligt vad Jesus visade Johannes i sina syner på Patmos.

Det s.k. "tusenårsriket" inleddes i och med att Jesus Kristus satte sig på Guds högra sida för nästan tvåtusen år sedan (där har du tusenden).

Skriften är mycket klar på alla dessa punkter, men eftersom de flesta är så svaga i sin tro så bokstaverar de sig igenom Skriften.

Alltså, Upp 12 sammanfattar den här tiden från Jesus födelse till Hans återkomst (precis som de andra sex parallella ställena i Bibelns sista bok). Men, som du helt riktigt skriver, så rycktes Jesus Kristus upp till Fadern, men det betyder inte att vi också ska göra det innan Han kommer tillbaka.

Visa mig ett enda Skriftställe, så att jag en gång för alla kan vederlägga dina missuppfattningar.

Nåd och frid i Jesu namn! /Thomas

Svara -   - 4/10-18 23:54 -


Stefan Jonasson

Det där var en ny grej så vi lever under tusenårsriket... Nu fattar jag ingenting... Jesaja 61 ett nådens år från HERREN(församlingens tidsålder) och en hämdens dag från vår GUD då han ska trösta alla sörjande.. Hämdens dag måste ju vara vedermödan. 1tess 4:16-17... Då skall HERREN själv stiga ner från himlen. Och först ska de som dött i KRISTUS JESUS uppstå därefter skall vi som lever och är kvar RYCKAS UPP (The raptur) uppryckelsen bland molnen tillsammans med dem för att möta HERREN I RYMDEN (mötas måste ju betyda att färdas mot) oxh så ska vi alltid vara hos HERREN trösta därför varandra med dessa ord.. Det döda måste ikläda sig odödlighet... Förklara detta bibelställe. *Ryckas upp till mötes*i himlarymden*det kanske inte sker på ett synligt sätt så att det följer fysikens lagar det måste vara på ett andligt sätt som vi inte förstår DOM DÖDAS UPPSTÅNDELSEN...

Svara -   - 5/10-18 00:45 -


Stefan Jonasson

Härmed lämnar jag ämnet ESKATOLOGI Det verkar hopplöst låt dom som vill tjafsa om tolkningar hit och tolkningar dit ska läsa uppenbarelse boken en gång till och bilda mig en egen uppfattning.. En del saker förstår jag i uppenbarelse boken som är enkla att ta till sig *HAN SOM ÄLSKAR OSS OCH FRI KÖPT OSS FRÅN VÅRA SYNDER*DOM MED VITA KLÄDER SOM KOMMIT UR DEN STORA BEDRÖVELSEN.... LAMMET SOM STÅR INFÖR TRONEN SKALL VARA DERAS HERDE OCH LEDA DEM TILL LIVETS VATTEN KÄLLOR, OCH GUD SKALL TORKA BORT ALLA TÅRAR FRÅN DERAS ÖGON.. det är tårar av glädje och lättnad när vi överväldigas av GUDS enorma kärlek och godhet.. Han som betygar detta säger:jag kommer snart. Amen kom HERRE JESUS HERREN JESUS KRISTI NÅD VARE MED ALLA.... hebreerbrevet 13:24 hälsa till era ledare och alla de HELIGA bröderna från Italien hälsar er NÅDEN VARE MED ER ALLA

Svara -   - 5/10-18 01:35 -


Niklas Jönsson

svar till Ann-Marie enligt vad experterna( de så kallade) så säjer dom att det sker innan vedermödans start i linje med gog krigets start och gog kriget kommer innan starten av den falska freden för sen den falska freden har startat och kommit halvvägs då börjar antikrists eget krig som då heter tredje världskriget och då har gud hämtat hem alla som tillhör honom inklusive judarna som då har blivit frälsta när Jesus ställer sig på olje berget.Under första delen av vedermödan ska vi frälsta fira bröllopet i himlen.

Svara -   - 5/10-18 01:49 -


Christoffer

Mycket mycket bra det du skrev😊! Håller med dig helt i det sista du skrev😊. Trycka på delete är ju enkelt. Likadant på sidan med böneämnen. En del böneämnen tas INTE med där när man skickat in, och när man försöker hjälpa nån som är i verklig nöd för sin egen del eller någon annan, tas helt enkelt INTE ens med där. Detta är mig helt obegripligt faktiskt. Allra helst då man har gått igenom precis en sådan problematik som beskrivs av någon där som önskar hjälp i förbön. Och man verkligen vet bra råd åt dom i den situationen efter som man kan tipsa om. Vilket jag anser kan va livräddande för vissa. Förstår verkligen inte att man ens vågar göra så inför Herren🤨. Eller leker man kanske Gud själv med ett sådant beteende😖. Jag skulle iaf inte våga göra.

Svara -   - 5/10-18 01:53 -


Christoffer

Mycket mycket bra det du skrev😊! Håller med dig helt i det sista du skrev😊. Trycka på delete är ju enkelt. Likadant på sidan med böneämnen. En del böneämnen tas INTE med där när man skickat in, och när man försöker hjälpa nån som är i verklig nöd för sin egen del eller någon annan, tas helt enkelt INTE ens med där. Detta är mig helt obegripligt faktiskt. Allra helst då man har gått igenom precis en sådan problematik som beskrivs av någon där som önskar hjälp i förbön. Och man verkligen vet bra råd åt dom i den situationen efter som man kan tipsa om. Vilket jag anser kan va livräddande för vissa. Förstår verkligen inte att man ens vågar göra så inför Herren🤨. Eller leker man kanske Gud själv med ett sådant beteende😖. Jag skulle iaf inte våga göra.

Svara -   - 5/10-18 01:54 -


Christoffer

Svar till Thomas.

Det jag skrev va till dig Tomas. Gjorde lite fel där. Det syns ju inte att jag menade det.

Svara -   - 5/10-18 01:56 -


Leif Boman

Svar till Thomas.

då infaller Dom och Upprättelse, dvs tidens slut enligt vad Jesus visade Johannes i sina syner på Patmos.

Det s.k. "tusenårsriket" inleddes i och med att Jesus Kristus satte sig på Guds högra sida för nästan tvåtusen år sedan (där har du tusenden).

Du låter så tvärsäker Thomas!

Då undrar jag när Jesajas text har varit eftersom du säger att det endast nu handlar om slutet? När har rovdjuren levt som bästa vänner och var någonstans och när har människors ålder blivit som träd ålder, alltså några hundra år, när har detta hänt efter Jesajas tid? Eller menar du att människor skall fortsätta att dö i evigheten? 🙄

(Jesaja 65:19‭-‬25)

Och jag skall jubla över Jerusalem och fröjda mig över mitt folk, och där skall icke mer höras gråt eller klagorop. Där skola icke mer finnas barn som leva allenast några dagar, ej heller gamla män, som icke fylla sina dagars mått; nej, den som dör ung skall dö först vid hundra års ålder, och först vid hundra års ålder skall syndaren drabbas av förbannelsen. När de bygga hus, skola de ock få bo i dem; när de plantera vingårdar, skola de ock få äta deras frukt. När de bygga hus, skall det ej bliva andra, som få bo i dem; när de plantera något, skall det ej bliva andra, som få äta därav. Ty samma ålder, som ett träd uppnår, skall man uppnå i mitt folk, och mina utkorade skola själva njuta av sina händers verk. De skola icke möda sig förgäves, och barnen, som de föda, drabbas ej av plötslig död; ty de äro ett släkte av HERRENS välsignade, och deras avkomlingar få leva kvar bland dem. Och det skall ske, att förrän de ropa, skall jag svara, och medan de ännu tala, skall jag höra. Då skola vargar gå i bet tillsammans med lamm, och lejon skola äta halm likasom oxar, och stoft skall vara ormens föda. Ingenstädes på mitt heliga berg skall man då göra, vad ont och fördärvligt är, säger HERREN.

Hur ser du på detta, eller gäller inte detta kapitel, är det kanske bara symbolik enligt dig?

Jesu frid...

Svara -   - 5/10-18 07:09 -


Tomas N

Svar till Stefan Jonasson .

En bra tanke och Gud välsigne dig i detta!

Jag skulle tyvärr säga att en som olärd har bättre chans att förstå och lära sig vad Gud vergligen vill säga än de som i åratal har lyssnat och tagit till sig bristfällig undervisning fast den varit sanktionerad av många och med erkända namn.

Det är också därför som jag uppmanar till att släppa detta ämne och istället fokusera på områden som bär frukt och där man kan ha en bra gemenskap och praktisera kristen tro som bygger upp och leder människor till frälsning och bär en sådan vittnesbörd som är god.

Jag tror det hör till bibelförståelsen att också tjäna för att man skall förstå Guds rike. Många är rädda för tjänande för det låter som gärningslära. Men när vi tjänar så förstår vi bättre det andliga och då kan vi förstå bättre vad bibeln säger

Att utan tjänande försöka begripa de allra svåraste profetiska bitarna i Bibeln bäddar för en religiös tolkning som ofts säljs in som paket.

Man kommer att tänka på Jesus ord till fariseerna. "Ni söker efter liv i skrifterna,men skrifterna handlar om mig"

Svara -   - 5/10-18 09:03 -


AnnMarie

Svar till Niklas Jönsson.

Så tror inte jag men det spelar ingen roll.

Jag blir mer och mer övertygad om att de flesta så kallade andliga experter inte är det även om de gärna vill undevisa andra och ha något slags tolkningsföreträde i diverse spörsmål vad beträffar bibelfrågor.

Det är faktiskt bara Sven Reichmanns undervisning jag tar på stort allvar för han har fått.mig att kunna få många pusselbitar på plats.

Svara -   - 5/10-18 09:28 -


AnnMarie

Svar till Christoffer.

Märkligt att inte alla böneämnen kommer med.

Varför det är så får väl Christer svara på om han vill.

Svara -   - 5/10-18 09:30 -


Malin

Svar till AnnMarie.

Kära syster! Om du vill får du gärna skriva till mig på malin.fagerlind@gmail.com

Svara -   - 5/10-18 11:35 -


Malin

Till de som vill söka svaret i Guds Ord!

Det finns några väldigt tydliga bibelord i Johannes Uppenbarelse:

6:9-17, 7:2-8, 9:1-4, 13:7-10, 14:9-13, 15:2-3, 16:1-2, 20:4.

Tänk också på: 22:18-21

Och om du inte tycker att bibelorden är så tydliga vill jag ge dig Matteus 7:7.

Guds välsignelse! 🌸

Svara -   - 5/10-18 13:55 -


Markus Luther

Jag tror så här:

WILL THERE BE CHRISTIANS SAVED AFTER THE RAPTURE?: https://youtu.be/CVQcHDoIMOw
Psaltaren‬ ‭139:6-12‬ ‭SFB15
”Den kunskapen är för underbar för mig, den är så hög att jag inte kan fatta den. Vart kan jag gå för din Ande, vart kan jag fly för ditt ansikte? Stiger jag upp till himlen är du där, bäddar jag åt mig i dödsriket är du där. Tar jag morgonrodnadens vingar, gör jag mig en boning ytterst i havet, ska också där din hand leda mig och din högra hand hålla mig. Säger jag: "Låt mörker täcka mig och ljuset bli natt omkring mig", så är inte mörkret mörkt för dig. Natten lyser som dagen, mörkret är som ljuset.”

http://bible.com/1223/psa.139.6-12.sfb15

Gud välsigne er alla ❤️

Svara -   - 5/10-18 16:52 -


Stefan Jonasson

Jag lyssnade på pastor jack han förklarade det mycket bra... Självklart lämnar inte den HELIGE ANDEN jorden 🌏 han överlämnar kyrkan TILL JESUS DEN HELIGE ANDEN är GUD oxh allestädes närvarande det GUD gör är att han överlämnar världen 🌏 åt sin egen vilja och sin egen väg utan GUD då kommer det onda att kuvas en gång för alla... Och Israel (dom judar som inte var frälsta när JESUS hämtade dom heliga) blir föremål för GUDS barmhärtighet mitt under vedermödan och dom hedningar som vägrar att tillbe vilddjuret och bekänner JESUS son som HERREN... tack för inlägget jag har hört pastor jack hibbs förut några gånger.. Jag tror polletten trillade ner nu kan jag vila i detta ämne. Hoppsan 🤭 nu var jag inne i ESKATOLOGI disskutionen igen... Nu slutar jag..

Svara -   - 5/10-18 23:14 -


Christer Åberg

Jag lyssnade på pastor jack...

Det är inte intressant vad "pastor-den-och-den" säger, utan vad säger Bibeln?

Svara -   - 5/10-18 23:50 -


Stefan Jonasson

Javisst man ska inte tro att någon har hela svaret vi är bara människor och vi har alla en blind fläck det är GUD som har helheten bibeln har svaret i DEN HELIGE ANDENS smörjelse jag försöker studera bibeln den har svaret på alla frågor.. Jag tänker också på en bibel vers i efesier brevet 3:17-19.. Att KRISTUS Genom tron ska bo i era hjärtan.. Rotad och grundad i kärleken ni ska då *TILLSAMMANS MED ALLA DOM HELIGA KUNNA FÖRSTÅ BREDDEN OCH LÄNGDEN OCH HÖJDEN OCH DJUPET OCH LÄRA KÄNNA KRISTI KÄRLEK SOM ÖVERGÅR ALLT FÖRSTÅND SÅ SKALL NI BLI UPPFYLLDA AV GUDS FULLHETEN tillsammans med alla dom troende alla har en uppgift efter den nådegåvan vi fått som ska tjäna GUDS församling.. Bredden längden och höjden av GUDS KÄRLEK står det om i *ps 103:11-12 ty så högt som himlen är över jorden 🌏 så väldig är hans nåd över dem som fruktar honom.. Så långt som öster är från väster låter han våra överträdelser vara ifrån oss.

Svara -   - 6/10-18 00:34 -


Martin

Svar till Tomas N.

Jag skulle tyvärr säga att en som olärd har bättre chans att förstå och lära sig vad Gud vergligen vill säga än de som i åratal har lyssnat och tagit till sig bristfällig undervisning fast den varit sanktionerad av många och med erkända namn.

Det tror jag också. Det som förundrar mig är att en del inte så få skriftlärda inte kan ta till sig de fasta löftena i evangelierna och epistlarna. Jesus säger efter uppståndelsen att "Den som tror och blir döpt skall räddas, men den som inte tror skall bli dömd". Så enkelt. That's it. Men jag har märkt många att många hobbyteologer bortförklarar i stort sett varenda löfte från Jesus med raddor av utläggningar om varför det inte ska vara så enkelt. Och där kommer splittringen in. Och trätandet. I min kyrka finns ingen splittring, vi håller inte med varandra om allting men det är snarare intressant än inte. Vi har samma Ande, vi älskar varandra men vi träter inte alls.

Svara -   - 6/10-18 09:46 -


AnnMarie

Svar till Christer Åberg.

Ja och där kommer vi fram till olika slutsatser trots att vi läser samma text.Det bästa är nog att hålla fast vid det man själv tror och inte vad andra säger.Man behöver heller inte berätta för andra vad man kommit fram till och tror det är nog lugnast så!

Svara -   - 6/10-18 16:29 -


Leif

Svar till AnnMarie.

Nej, man behöver förstås inte berätta för andra vad man kommit fram till, men!!!

Då är det förmodligen heller inget viktigt!

Svara -   - 6/10-18 16:43 -


AnnMarie

Svar till Leif.

Jo det kan vara något viktigt men man ksnske inte vill riskera att någon "smular" sönder det eller ifrågasätter som vi ofta gör här och det blir nåt slags ordkrig om hur det egentligen ska förstås.Tror du förstår hur jag menar.

Svara -   - 6/10-18 17:42 -


Leif

Svar till AnnMarie.

Jodå, jag förstår ganska bra och kanske åtminstone till en viss del också minns vad du exempelvis syftar till AnnMarie, du kanske tänker på de lite tuffare diskussionerna som handlade om evigheten och som oftast hamnade i låst läge!

Jag tyckte även om dem till en viss gräns. Jag gillar läget ända tills den ena sidan slutar att svara på de frågor man ställer, eller alltid hoppar över just det ömma och går lite politiskt till något annat, nu menar jag specifikt inte just dig utan tänker mest på någon annan, men, då är det ofta dags att sluta just den diskussionen, då har man egentligen redan fått klart vem som har fel eller rätt.

Jag vet samt att ondskan och oförstånd alltid smular sönder det mesta, jag har själv mycket ofta mött detta eftersom jag inte är så blyg i skrift, speciellt när man fått något annorlunda som de flesta inte fått, och kanske inte heller har den allra bästa utläggningstekniken med rätta ord, då händer detta alltid!

Men jag tycker ändå att man åtminstone skall berätta det några gånger för omvärlden, om man nu förstås har möjligheter, eftersom Jesus har anförtrott och gett oss det. Då kan vi stå rakryggade den dagen då vi möter Honom, men nu menar jag givetvis sådant som man själv tycker är helt enligt Skriften och vill bolla detta mot andra.

Vissa gånger behöver man givetvis göra en bedömning först om den lyssnande skaran är lyssnande eller bara ute efter att kritisera för att vara bäst och för att nedbryta. Man skall ju inte dela allt överallt men, här t.ex går det ju ut till hela världen så att många fler än de vi kanske tänker på kan se och få del!

Här får man möta bägge sorter, de som nonchalerar är ju ofta direkt framme och hackar men har ändå fått se och välja medan de med öppna hjärtan som vill lära sig mer kan rannsaka, testa mot Bibeln och så bli uppbyggda.

Vissa saker kan ju förstås också vara till endast dig för ditt eget behov men det tror jag man själv vet skillnaden på om man bara vill!

Jesu frid och fortsatt trevlig helg syster...

Svara -   - 6/10-18 20:10 -


Thomas

Svar till Stefan Jonasson .

Käre Stefan! De uppenbarelser som Johannes fick på Patmos var ett direkt svar från de ytterst utsatta kristna församlingarna som slaktades för Namnets skull. Men, dessa syner är lika relevanta för oss som för dem (och hela historien dess emellan). Denna fantastiska bok måste läsas i den tidens kontext och med GT som grund. Boken är fylld av symbolik, vars motsvarighet hittas i just GT. Vi kan alltså inte applicera vårt tankesätt på verserna utan att ta hänsyn till dito. Dessutom är denna underbara bok uppdelad i sju parallella avsnitt som beskriver Jesus Kristus verk på jorden, tillsammans med ett allt ökande crecendum till tidens slut.

Det går alltså inte att förstå Uppenbarelseboken bara genom att läsa den från pärm till pärm!

Svara -   - 6/10-18 22:17 -


Stefan Jonasson

Tack för att du uppmärksammar mig på det det är nog så.. GUDS plan för skapelsen finns i hela bibeln... JESUS är begynnelsen och änden... Profeterna är intressanta att läsa.. Jag tycker om Jona hans rättframa och ärliga relation med GUD..

Svara -   - 6/10-18 22:41 -


Thomas

Svar till Stefan Jonasson .

Det där var en ny grej så vi lever under tusenårsriket... Nu fattar jag ingenting

Ja, Stefan! Det är just därför som jag måste ägna tid åt dessa inlägg. NT är precis som den heter Nyare än Gamla Testamentet. Jesus Kristus fullbordade Lagen på korset genom att Han kröntes av Fadern, precis som Psalmerna, Jesaja och de andra profeterna talar om.

Historien själv bekräftar ju detta! Ingen, som inte är historisk analfabet, kan motsäga faktumet att Kristus Evangelium, Guds Ord, spreds utöver hela världen, precis som förutspåtts! Det betyder inte att världen är i fred, men att satan inte längre kan hindra att människorna kommer till tro (exakt vad som Jesus budbärare berättade för Johannes).

Personligen, men det här är enbart MIN personliga åsikt; är att nu har djävulen frigjorts från sina bojor (för en kort tid) för att strida mot de heliga (dvs. du, jag, Christer och alla andra här). Jmf vad som hänt under de sista 70 åren (ex. WWI, WWII mördade de flesta kristna i Europa) och nu kristendomens vagga i mellanöstern!!

I Jesu tjänst! /Thomas

Svara -   - 6/10-18 22:43 -


AnnMarie

Svar till Leif.

Önskar dig också Jesu frid och fortsatt trevlig helg broder!

Svara -   - 6/10-18 22:48 -


Thomas

Svar till Leif Boman.

Tack Leif för dina ödmjuka frågor!

Du låter så tvärsäker Thomas!

Då undrar jag när Jesajas text har varit eftersom du säger att det endast nu handlar om slutet? När har rovdjuren levt som bästa vänner

Även jag övertygades en tid (från amerikanska vänner) om ett "tusenårsrike" på jorden just med bl.a. samma typ av nedslag. Men, precis som du skriver så är det just symbolik. Guds profetiska Ord är oftast generella, återkommer om och om igen och är sällan bokstavliga. Så visst kan den här tiden på sätt och vis beskrivas så, i jämförelse hur han dominerade hela världen innan han krossades på korset.

Grejen är att han är bunden (som Jesus beskrev när han var här och senare till Johannes på Patmos) så att han inte längre kan bedra folken, men bara i den bemärkelsen. Han kan alltså inte längre hindra människorna att närma sig Gud och nu bli frälsta genom Jesus Kristus. Satans tid är kort och han vet det (som hans demoner också medgav), därför är han samtidigt farligare än någonsin. Vi har dock inget att frukta, bara vi är på vår vakt!

Med kärlek! /Thomas

Svara -   - 6/10-18 23:13 -


Stefan Jonasson

Jag förstår och respekterar din vision om detta ämne.. Har hört något liknande någonstans förut.. På våran morgon samling vi hade på LP kontakten brukade en katolsk diakon vara med vi diskuterade om evangelierna han var en.kunnig teolog han sa också något annorlunda om JESUS tillkommelse.. Men jag håller fast vid min tolkning som jag läst i bibeln... Han var en djupt troende man som jag respekterar och lärde mig lite av.. Katolska kyrkan som institution är jag inte överens med. Men som individer kan man ha gemenskap med dom... Bland annat en sak som jag sågar med fotknölarna.. Var när han höll fast vid att Maria inte födde några barn efter JESUS när det står om JESUS bröder menar katolska teologerna att det står kusiner men jag ville inte träta om det.. Vill dom tro det får dom väl göra det.. Dom vill väl göra Maria till någon slags övermänniska men hon var ju som alla andra... Hur denna tolkning uppstått är en gåta det står ju i bibeln att JESUS hade bröder det är lätt att tolka skriften utifrån sitt eget filosoferande.. Och erfarenheter. Kanske satt det några biskopar och gamla gubbar och diskuterade om Marias kyskhet och tyckte att sexualiteten var något orent.. Se bara vilket plågoris kravet på prästernas har blivit för katolska kyrkan.. Det kan gå snett i längden om man tolkar skriften utifrån sin egen skalle.. Därför finns den lokala församlingen med pastorer evangelister lärare.. Osv... Församlingen kommer överens med DEN HELIGE ANDEN vad som är rätt....

Svara -   - 6/10-18 23:29 -


Leif

Svar till Thomas.

Ok, det är där vi skiljer oss något, jag tror ju inte att Jesaja talade symbolik i just det kapitlet utan väldigt bokstavligt om en kommande fridstid på denna jord, liksom det att jungfrun en gång skulle bli havande och föda en Son, och det blev. Den tid Jesaja beskriver har aldrig hittills funnits på denna jord men, den väntar nu alldeles bakom hörnet enligt också flera andra Bibelställen som utmåla ett liknande scenario, t.ex just de då som gemensamt talar om tusen års fred och frid.

Redan Skapelseberättelsen berättade om den kommande vilodagen, men då var det lite dolt och svårare att förstå, men idag förstår vi att dessa sju dagar också var förebild för de sjutusen åren som mänskligheten fick på sig att välja evigheten eller ej? Nu återstår endast den sjunde dagen (tusen år av fred) och sen kommer slutet!

För den intresserade är det ganska uppenbart även om också detta behöver fås Andens ljus över. Rent mänskligt kan vi inte förstå detta...

Svara -   - 6/10-18 23:38 -


Thomas

Svar till Leif.

Tack Leif, för ditt tillägg! Det som du beskriver var just en av några invändningar som jag hade, men när jag insåg att "tusen" i Skriften ALLTID var en symbolisk siffra, utan beskrev en längre tidsrymd, då började jag också inse att jag utgått från felaktiga premisser.

Tusen är egentligen ganska logiskt. Tio är ett fullkomligt tal (som sju). Det är tio budord, tio plågor (osv) och Treenigheten är tre, dvs tio x tio x tio = 1000!

Men, grejen är att det enda stället i hela Skriften som något nämns om ett "tusenårsrike" är i Upp 20 och ingen annanstans alls! Vad vi gjorde (gör) är att interpolera in Upp 20 i gamla GT verser, där vi finner passande. Så ska dock inte Skriften behandlas, vi ska läs UT från Texterna, inte IN i Texterna.

Tvärtom så står det klart i Jesus undervisning om Hans återkomst, dom och upprättelse, i t.ex. Matt 25:31ff. Dvs. en enda uppståndelse av alla döda inför Tronen.

För att motivera ett "tusenårsrike" (+ ev. rapture) INNAN dom så måste vi göra allvarlig åverkan på Skriften, därför har jag också övergivit sådana tankar.

Svara -   - 7/10-18 01:07 -


Leif

Svar till Thomas.

Du bör återgå till att bli lite mer öppen igen Thomas, det vore mest nyttigt och trevligt för dig själv.

När Gud säger så här:

Men glöm inte detta, mina älskade, att en dag för Herren är som tusen år och tusen år som en dag.

(Petrus andra brev 3:8)

Så tänker Han på den sjunde vilodagen i skapelseberättelsen och säger att detta är en förebild för tusen kommande år. Det är inte bara så att jag försöker pussla in det för att det kanske kan passa, nej! Historian visar tydligt att Jesus levde för 2000 år sen. Den berättar också om Faraonernas existens som sträcker sig någonstans mellan ca 1500-2000 år före Jesus, men Bibeln säger också ungefärligen att David levde ca 1000 år före Jesus. Moseböckerna är inte symboliska när de berättar om tiderna före Jesus, utan de är verkliga. Abraham vandrade omkring runt 2000 år före Jesus. Noa föddes ca 1000 år före Abraham och i sin tur ca 1000 år före Adam.

Där har vi kortfattat hela mänsklighetens historia. Den började med första människan Adam som skapades på den sjätte dagen för ca 6000 år sedan. Nu återstår den sjunde dagen (1000år)!

Studera detta själv på allvar en gång och med Guds hjälp skall du skall få göra fantastiska upptäckter.

Mvh och Jesu rikliga frid....

Svara -   - 7/10-18 08:56 -


Thomas

Svar till Leif.

Leif, det verkar som vi talar om varandra. Jag menar förstås inte mer eller mindre exakta arkeologiska tidsangivelser, utan hur många (ex. tusen) uttrycks i Skriften. Vi finner "tusen" om och om igen, men ingen seriös studie översätter det med exakt 1.000. Ett exempel: "Men nubiern Sera drog ut mot dem med en här på tusen gånger tusen man...". Var det exakt 1.000.000 man? Tänk om avvikelsen bara är en enda promille, betyder det då att Skriften är felaktig? Nej, naturligtvis inte! Tusen ggr tusen beskriver enbart att det var väldigt många, inget annat, för vem räknade alla och när räknades dem?

Samma sak med "tusenårsriket", det är inte exakt ett tusen år utan beskriver en tidsrymd (som vi lever i nu) som omfattar en lång tidsperiod. 1260 dagar, 3 1/2 år beskriver samma sak, dvs en lång, men bestämd period.

Det går inte att läsa av Skriften med våra ögon utan man måste läsa den i samma kontext som när böckerna skrevs.

Slutligen, när man verkligen börjar förstå Skriften, då blir man också FRI från alla religiösa pålagor och mysticism!

Svara -   - 7/10-18 23:06 -


Lalo

Jag tror att de som uppryks är väldigt nära Jesus och är på utförda och har den Helige Ande som följeslagare.

Svara -   - 12/10-18 08:28 -


Din kommentar

Första gången du skriver måste ditt namn och mejl godkännas.


Kom ihåg mig?



Man säger att Jesus dröjer

Talet om att Jesus dröjer är inspirerat av Djävulen. Det förleder människor att tro, att de skall vara med under den stora vedermödan och uppleva Antikrists regim.

25

Läs allt!


En inblick i det fruktansvärda offer Jesus utstod för våra själars Frälsning!

Läsarmejl av Nils 

1

Läs allt!


Du ska inte mata trollen

Du ska inte mata trollen

Trollen är en tidstjuv, de vill skrämma och tysta oss. Det finns alltså en agenda bakom deras beteende. Därför bemöter jag aldrig kommentarer av personer som jag misstänker är troll. Jag ger dem alltså ingen mat.

Läs allt!


Går man till helvetet om man begår självmord?


En miljon människor begår självmord varje år i världen. Vart 40:e sekund tar en människa sitt liv. Det är fler människor som dör av självmord än av krig och mord.

Läs allt!


I Bibeln drack de vin

I Bibeln drack de vin, ja till och med Jesus och han blev anklagad och förtalad på grund av det. Men du såg Jesus aldrig full. Vinet var ingen last för honom. 

Läs allt!


Detta är kärleken

Läsarmejl av David B

Pliktkristen eller en berörd kristen?

1

Läs allt!


Pwzqemuözrözvykvvgt

Ja, vad betyder detta krypterade ord som finns i rubriken? ”Pwzqemuözrözvykvvgt.” Någon som vet?

1

Läs allt!


Regnbågens tecken

Regnbågens tecken

Detta förbund innebär att aldrig mer skall en flod komma och utrota allt liv och fördärva jorden. Och tecknet på detta förbund är regnbågen.

1

Läs allt!


Snabba tider för mord på svenska kliniker

Snabba tider för  mord på svenska kliniker

Om jag förstår det rätt är det dråp om man dödar någon oplanerat, medan mord är planerat. Eftersom man planerar aborter så är det ju ingenting annat än mord!

5

Läs allt!


Elida besöker Israel

Svenska Elida, på solidaritetssegling för kristna minoriteter och enda demokratin i Mellanöstern, anländer till Israel.

1

Läs allt!


Världens 20 rikaste pastorer 2018

Världens 20 rikaste pastorer 2018. Nummer ett kommer att chocka dig!

62

Läs allt!


En arg kvinna ringer och svär och förbannar över att Jesus är enda vägen till Gud

En arg kvinna ringde till Christer Åberg och svor och förbannade och ifrågasatte att Jesus är enda vägen till Gud.

10

Läs allt!


Regnbåge över Christer Åberg i livesändningarna

Regnbåge över Christer Åberg i livesändningarna

En fantastisk bild från livesändningen igår. Full av symbolik! Regnbågen över Christer Åberg, och effekten med Bibeln och den öppna handen.

3

Läs allt!


Turkiet satsar hundratals miljoner på att bygga moskéer över hela världen

Moske

Den turkiska regeringen satsar hundratals miljoner på att bygga moskéer i ett långsiktigt mål att sprida islam över hela världen. 

34

Läs allt!


Tack gode Gud för Donald Trump - Nu stoppas handeln med aborterade foster

USA stoppar handel med aborterade foster

Bild: varldenidag.se. 

Nu stoppar USA stoppar handel med aborterade foster. Det är bara att tacka Gud för Trumpadministrationen i USA. Det har hänt mycket positiva saker sedan Donald Trump blev vald till president.

13

Läs allt!


Hijab för barn säljs

Barnhijab

Den brittiska varuhuskedjan Marks & Spencer marknadsför en barnhijab som passar för 6-8-åringar.

24

Läs allt!


När döms man till helvetet?

Var jag än hade fötts så hade frälsningens erbjudande getts mig. Jag blev inte frälst för att jag föddes i ett "kristet land" utan därför att Jesus sökte mig!

2

Läs allt!


Prenumera på Youtubekanalen Apg29.nu

Idag talar Jesus och jag profeterar över dig - Mikael Skogsén

Idag talar Jesus och jag profeterar över dig med Mikael Skogsén.

4

Läs allt!


Den gode Hitler vann över Lenin

Den gode Hitler vann över Lenin

Bild: rpp.pe.

Hitler, som besegrade Lenin i borgmästarvalet i det peruanska bergsdistriktet Yungar, säger att han är den gode Hitler.

0

Läs allt!


Ingen kan lura Jesus

Ingen kan lura Jesus

Bild: dagen.se.

Goddag yxskaft! Sen när gick det att lura Jesus?

5

Läs allt!


Livbojen

Läsarmejl av David B 

En livboj är till för att slänga ut människor i nöd. En video med David B.

3

Läs allt!


Dagens ord

Vecka 42, måndag 15 oktober 2018 kl. 16:32

Jesus söker: Hedvig, Hillevi!

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? - Be den här bönen:

Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som min Herre och Frälsare. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Jag ber om förlåtelse för alla mina synder. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?
» Ja!

Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv. - Joh 3:16



Herrens ledning i missionsarbetet

Läsarmejl av Jörgen Milton 

Herrens ledning i missionsarbetet

Till vår stora glädje blev det också dopförrättning denna gång, då tre personer valde att följa honom.

1

Läs allt!


Senaste kommentarer


Uppryckandet - vårt saliga hopp!

Uppryckandet - vårt saliga hopp!

”Uppryckandet är den förvandling som levande troende upplever, när Herren vänder tillbaka för att hämta de troende till himlen. Människor kommer då att uppleva att bli förvandlade, utan att uppleva döden.”

6

Läs allt!


Vad ska du göra för att gå förlorad till ett evigt helvete?

7

Läs allt!


Be och ge

Be och ge

0

Läs allt!


Horoskop, mindfulness och yoga är österländska religioner

Av Holger Nilsson

I många veckotidningar, och även i dagspress, återfinns horoskop. Hur seriös press kan publicera något så suspekt kan verkligen ifrågasättas.

7

Läs allt!


Samkönade äktenskap är förfalskade låtsasäktenskap

Folkomröstning i Rumänien för äktenskapet

Bild: varldenidag.se. 

90 procent sa ja till äktenskap mellan man och kvinna.

1

Läs allt!


Transpersoner befriade av Guds kärlek

En mycket stark dokumentär om transpersoner som har blivit befriade av Guds kärlek.

5

Läs allt!


Barn mår dåligt av Pride

På Engelska skolan i Umeå måste alla barn delta i  Pride-veckan som arrangeras på skolan. En förälder betättar: Mitt barn kom hem från skolans Pride-vecka och sa att hon mådde dåligt. 

8

Läs allt!


Klimatet?

Läsarmejl av LeifA 

Klimatet

Hörde på nyheterna om FN:s rapport att det är bråttom att minska utsläppen.

15

Läs allt!


Varför gå till kyrkan?

Måste man gå till kyrkan varje vecka om man är kristen? Vad är poängen med det?

73

Läs allt!


Den 10 december skriver medlemsländerna i FN under om fri invandring

Den 10 december skrivs ett dokument under i FN som i princip öppnar upp för fri invandring.

41

Läs allt!




Apg29 har tusentals bloggartiklar! Gå vidare till fler artiklar:

NÄSTA


Artiklar Kommentarer Bönesidan Fråga Christer Kontakt

STÖD APG29

Du kan ge på tre olika sätt:

  • Bankkonto: 8169-5,303 725 382-4
  • Swish: 070 935 66 96
  • Paypal

Christer Åberg och dottern Desiré.

Denna bloggsajt är skapad och drivs av evangelisten Christer Åberg, 54 år gammal. Christer Åberg blev frälst då han tog emot Jesus som sin Herre för 34 år sedan. Bloggsajten Apg29 har funnits på nätet sedan 2001, alltså 17 år i år. Christer Åberg är en änkeman sedan 2008. Han har en dotter på 12 år, Desiré, som brukar kallas för "Dessan", och en son i himlen, Joel, som skulle ha varit 10 år om han hade levt idag. Allt detta finns att läsa om i boken Den längsta natten. Christer Åberg drivs av att förkunna om Jesus och hur man blir frälst. Det är därför som denna bloggsajt finns till.

Sedan 23:42 2013-08-16 har det varit 445 320 685 sidvisningar på Apg29!

Apg29 har just nu 16 945 bloggartiklar, 90 769 kommentarer och 58 982 bönämnen.

Varsågod! Du får kopiera mina artiklar och publicera på din egen blogg eller hemsida om du länkar till sidan du har hämtat det!

Apg29 använder cookies. Cookies är en liten fil som lagras i din dator. Detta går att stänga av i din webbläsare.

MediaCreeper

Besök också Apg29 på:

Facebook | Twitter | Youtube | Vimeo | Instagram | Gab | SoundCloud

TA EMOT JESUS!

↑ Upp