Surfar nu: 672 www.apg29.nu

Den oönskade - del tre

Christian Åberg som barn

Innan jag går vidare i min mörka berättelse om min uppväxt ska jag berätta om det ljusaste och det mest finaste barndomsminne som jag någonsin har haft på lantgården utanför Ljungby i Småland. 

Visserligen kommer jag inte ihåg så mycket av den, bara några glimtar, men det var den mest finaste stund jag någonsin har haft på gården.

Huset som mina fosterföräldrar ägde, (egentligen min fosterfar), var inget modernt hus, faktum var att det var dåligt, inte alls välisolerat, så det var kallt om vintrarna. 

Det fanns ingen toalett, utan endast ett utedass som vi fick gå ut till vilken årstid och väder det än var. Inte heller fanns det någon dusch eller badkar i huset. När vi barn skulle bada fick vi bada i en grå plåtbalja i köket. Och det var inte så ofta. 

Det var inte heller många rum i huset. På ovanvåningen fanns det endast två små rum varav hela familjen hade rummet som vette mot den slingrande grusvägen utanför som ett sovrum. I det lilla rummet stod fyra omoderna sängar som vi sov i. (Att de fick plats!) Jag på den ena sidan, våra fosterföräldrar i mitten och Stig på den andra sidan.

I nedervåningen fanns ett kök, ett finrum som vi knapppt aldrig var i, ett vardagsrum och två verandor. En vanlig ingång och så en finingång. Huset hade en gammal stor skorsten. Bakom den klumpiga stora skorstenen fanns det ett litet rum som vi kunde gå in i. Där brukade tvätten hänga eftersom det blev extra varmt där på grund av skorstenen.

Det tredje finaste minnet jag har från mitt fosterhem var en natt då vi alla skulle sova. Ronny hade somnat och började prata i sömnen. Av sammanhanget förstod vi att han var ute och körde hästar. Gång på gång sa han:

"Ptrrr, inte så fort, inte så fort. Ptrrr, inte så fort, inte så fort."

Min fostermor satt i det halvmörka rummet på sin säng och gapskrattade, Stig satt på sin säng och tittade storögt medan jag försökte få ihop i min barnhjärna vad som egentligen stod på. Jag fattade ingenting för jag minns situationen som mycket märklig. Det var inte vanligt att min fostermor skrattade.

Det andra fina minnet jag har utspelade sig i vardagsrummet. Den svartvita tv:n som såg ut som en stor klumpig låda stod på i hörnet och pratade för sig själv. Den hade skrämt mig, för när jag en gång kom in i rummet fanns det en kvinna som pratade i den. Jag trodde att hon såg mig. 

Alla vi fyra befann oss på Ronnys soffa i vardagsrummet. Ronny låg och vilade. Jag minns inte om han hade sin pipa i munnen. Han hade den annars alltid hängande i sin mungipa. Kanske hade han lagt den på stolen jämte. 

Stina och jag befann oss i fotändan av sängen där hon försökte läsa tidningen, medan Stig satt jämte Ronny. Men så fort hon försökte läsa tidningen rev jag sönder den. Gång på gång så pappersbitarna bara yrde. Åh vad jag hade roligt! Men jag minns att jag också tyckte att det var konstigt att ingen blev arg på mig.

Det första och finaste minne jag har från min barndom utspelade sig också i vardagsrummet. Då var min fostermor Stina och jag själva hemma. Jag vet inte var Stig och Ronny var. Men Stig var kanske i skolan. 

I vardagsrummet fanns det en halvrund gyllenbrun fin gammal kakelugn. Den hade hon tänt upp en eld i. Jag satt framför den och tittade på glöden. 

Sedan grillade hon ett par fiskar på glöden. Det var var vår middag som vi sedan åt, bara hon och jag tillsammans, sittande på golvet framför kakelugnen. 

Jag åt med god aptit eftersom jag hade ett hungersug från min mage. och av någon anledning blev jag förvånad över att det var så gott. 

Där framför kakelugnen var det så fridfullt och jag kände en viss samhörighet med min fostermor när vi tillsammans festade på de nygrillade fiskarna tagna direkt ur ugnen. Hon kanske tyckte om mig trots allt. 

Just den händelsen är det finaste minne jag har från min barndom.


Den här följetongen är min livsberättelse från barndomen och framåt. Jag berättar naket och öppenhjärtigt. En hel del har jag aldrig berättat om tidigare.


Tack för att du läser Apg29. DELA gärna till dina vänner. Du kan också stödja Apg29 genom att sätta in en valfri GÅVA på BANKKONTO 8169-5,303 725 382-4. På internetbanken går det att ställa in så att du automatiskt ger en summa varje månad. Men om du hellre vill kan du SWISHA in en frivillig summa på 070 935 66 96. Tack.


Vill du bli frälst?

Ja

Nej


Publicerades måndag 3 september 2018 12:54 | #den oönskade #christer Åberg #följetong #stulna år | Permalänk | Kopiera länk | Mejla

52 kommentarer

Katrina 3/9-2018, 15:11

Hon älskade dig säkert, men ibland kan inte alla visa sin kärlek. Huvudsaken är att du har Jesus i dit liv nu.

Låter litet konstigt att man hade inte vanlig toa, dusch eller badkar på den tiden , måtte vara jätte länge sen.

Svara


Lena Henricson 3/9-2018, 17:35

Bra att du har några ljusa minnen också från den tiden!🙂

Svara


Bengt 3/9-2018, 17:42

Det var väl inte så länge sedan ändå

Svara


Kattis 3/9-2018, 19:19

Ja din berättelse om dit barndomshem, väcker minnen ifrån min mormors syster och hennes man hade gård i Duvemåla inte långt ifrån Emmaboda i Småland! Där var jag på somrarna med mina föräldrar! Men vi stod med husvagn där! Och en Nordsvensk i hagen, och kor/ kvigor! Men efter som de var gamla på senare år så hyrde ut hagarna/ eller lånade ut det! Men jag är en stattsråta! Uppvuxen i Bergsjön där jag jobbar, men bor i Angered sedan 21,5 tillbaka!

Svara


Kattis 3/9-2018, 19:20

Jag är stattsråtta ska det vara!

Svara


Mikael W 3/9-2018, 21:05

Svar till Katrina.

vanlig toa, dusch eller badkar på den tiden , måtte vara jätte länge sen.

Hur tänker du nu Katrina???

Svara


Roger T. W. 3/9-2018, 21:53

Svar till Katrina.

Katrina, jag tillbringade flera månader om året på landet när jag var barn. Vi hade utedass och grävd brunn. Jag tvättade mig i havet och åt mest vad farmor hittade i skogen och odlade själv. Grannen kom med strömming och vi fiskade kräftor. Metade vid bryggan. Vi åt bättre än vad de unga gör idag. Maten är industriell och onyttig nuförtiden.

Christers barndom kan ha haft en mening. Jag bad till Herren när det var som värst hemma i staden och det var illa då. Många år senare ledde det till omvändelse och bättre förståelse av Bibeln. Vissa sorger är förklädda välsignelser. Det är bara att tacka när man förstår det.

Baksidan är att jag skyddade mina barn från hårt hemarbete, men jag borde ha lärt dem mer om det praktiska. Min son har "tuman mitt i hånd", tummen mitt i handen, som man säger på finlandssvenska. En av mina döttrar är mycket praktisk, men det brukar ju kvinnor vara. Nå, alla lärde sig att tro på Herren.

Som barn vaknade jag en morgon och kunde inte gå. Från ovan fick jag veta att jag inte skulle vara rädd. Mamma visade mig vänlighet några dagar och jag förvånades. När hon till sist slog mig med en galge rymde jag hemifrån och kom aldrig tillbaka. En sådan stark vilja har jag sällan haft och Herren verkar ju i viljan. Myndigheterna förstod att jag skule rymma igen och jag snurrade runt som Christer. Han behöver veta att han inte är ensam. Vi vandrar tillsammans och vi kommer rätt.

Svara


Katrina 3/9-2018, 21:55

att om det var 60-70talet så kan knappast socialen tillåtit familjen har två fosterbarn när familjen inte ha toa och dusch eller badkar........låter som det varit på 20-30 talets Sverige.

Svara


Mikael W 3/9-2018, 22:41

Svar till Katrina.

Tja, jag lever så nu, anno 2018

Jag har ingen toalette, dusch eller bad, och ingen jacuzzi, tvättmaskin eller diskmaskin..... ingen vattenkran inomhus.....men en handpump ute har jag

Jag lagade just mat ute över öppen eld.....wokar på några sekunder

..... jag känner mig fri som fågeln....vildjurets märke bekymrar mig inte ett dugg

Svara


Roger T. W. 3/9-2018, 23:33

Svar till Katrina.

Min vän. Jag hade ekonomiska problem och lyckades överleva i farmors gamla stuga. Där föddes min första dotter 1994. Myndigheterna inspekterade och klagade inte på dasset på verandan och komposterna. I början hade jag 12 C på morgonen. Sedan tilläggsisolerade jag och flickan behövde inte frysa. Det ordnar sig om man vill och har kraft. Allt behöver inte göras på modernt sätt.

Svara


Katrina 3/9-2018, 23:35

Svar till Mikael W.

Jag har sommmarhus med samma egenskaper som du beskriver, plus moderna saker som el,vatten avlopp mm på landet, men jag bor inte där permanent, utan i stan där jag har jobbet och barnen studerar.

Jag bekymrar mig inte för vilddjuret eller hans märket, jag ha tillit till Gud 100%.

Svara


Bengt 4/9-2018, 11:05

Men har du el då Mikael W ?

Du lever lite som amish

Svara


Christer Åberg 4/9-2018, 14:03

Svar till Katrina.

Låter litet konstigt att man hade inte vanlig toa, dusch eller badkar på den tiden , måtte vara jätte länge sen.

Det var inte bara det som var konstigt, vilket du kommer märka om du följer följetongen.

Jag föddes 1964 och var ett år och tre månader när jag kom till fosterfamiljen på landet. Min fosterbror var fyra år äldre och han hade kommit tidigare till dem.

Från början fanns det ingen toalett eller badrum inne i huset, men det fanns rinnande vatten i köket, både kallt och varmt vatten.

1971 byggdes badrummet med en liten källare. Detta vet jag säkert eftersom det finns ett kort på mig när jag sitter utanför på gruset och leker med en träkloss då badrummet och källaren håller på att byggas. I kanten på kortet står det märkt 1971. Då var jag sju år.

Jag hade alltså varit på gården cirka sex år innan det sattes in toalett och badrum i huset.

Svara


Leif 4/9-2018, 16:08

Svar till Christer Åberg.

Hör och häpna Katrina!

Jag har också en mycket nära bekant som inte alls hade toa inne under 60-talet förrän någongång kanske strax före eller mitten på 70-talet..

Svara


Katrina 4/9-2018, 16:50

Svar till Christer Åberg.

gissar mig till att din fostermamma hade säkert ingen tvättmaskin heller utan fick handtvätta allt.

Svara


Katrina 4/9-2018, 16:52

Svar till Leif.

Jag tog reda på att i Sthlm på 1950-talet var det vanligare med torrdass än med vattentoalett och de sista torrdassen försvann från Stockholm på 1970-talet.

Svara


Mikael W 4/9-2018, 17:16

Svar till Katrina.

Dass är ju väldigt lyxigt. Skitstocken är billigare och att föredra, men nu kanske det blir lite för mycket skitsnack här....

Svara


Katrina 4/9-2018, 17:25

Svar till Mikael W.

ha haaa, men nån fördel kan du har för det, som ex använda som gödning i trädgården...rosorna tycker säkert om det 🙃

Svara


Mikael W 4/9-2018, 17:31

Svar till Bengt.

Nej Bengt, jag är inte en Amish. Jag har knappar i skjortan och snören i skorna......och det har ju inte en Amish

Svara


Bengt 4/9-2018, 18:03

Du tog inte illa upp för min fråga Mikael?

Svara


Katrina 4/9-2018, 19:05

Svar till Roger T. W..

Men snälla Roger, det var en tillfällig smart lösning på problemet inte nått permanet. Så det var ok

Svara


Mikael W 4/9-2018, 19:52

Sverige

Självklart inte min käre broder !

Kan du kortfattat förklara för mig vad Trosrörelsen är för något?

Svara


Lasse 4/9-2018, 20:25

Svar till Mikael W.

Jag undrar med vad trosrörelsen är för något

Svara


Leif 4/9-2018, 21:04

Svar till Lasse.

En rörelse som tror på Fadern, Sonen och den Helige Ande, plus att Herren Jesus är den enda vägen till vår Fader i himmelen, och dessutom att Jesus Kristus är den ende Guden....

Rätta mig om något av det jag skrev är fel?

Jesu frid...

Svara


Roger T. W. 4/9-2018, 21:53

Svar till Katrina.

Katrina, jag vet inte vad du syftar på. Den permanenta lösningen kom när jag köpte en bostadsrätt för flickebarnets skull, men jag behöll min ärvda fastighet. Där odlade jag ekologiskt och hade ibland potatis till jul. Barnen fick äta giftfria grönsaker. Rädisorna var bättre och godare än de man köper i affären. Jag slet som en bäver, men hade framgång. Några år arbetade jag på ett grönsaksföretag och kunde bära hem det bästa till barnen. Det hade jag tillstånd till. Där lärde jag mig mycket om hur arbetarna på golvet tänker.

Jag har slutat att fiska. Dels för att jag inte tycker om slakten efter alla dessa år och dels för att jag är äldre nu.

Dasset på verandan är fortfarande på plats och fungerar med sågspån, som stoppar lukten. Vi har tillstånd till komposterna. Stugan har viss solel och klarar elavbrott. Den nya kaminen värmer och det finns egen ved från tomten. Det går att leva enkelt. Stugan är barnens reträttsplats om tiderna blir svåra. Vi har fiskerätt.

Det går att leva billigt för den som orkar. Jag byggde en lekstuga med begagnat virke till barnen utan ett köpa en spik. Den fungerade som en barnsköterska och vi behövde inte oroa oss för Östersjön och vägen. Det var mitt livs bästa investering och kostade inte en krona. Jag vägrar att spekulera med pengar.

Svara


Katrina 4/9-2018, 22:21

Svar till Roger T. W..

Jag syftade på den permanenta lösningen bostadsrätten du sedan köpte, klart man inte säljer en bra stuga som man ärvt, kan vara bra att ha som iditt fall odla giftria grönskaker.

ps. egen odlade tomater är urgoda.

Svara


Lasse 5/9-2018, 11:36

Svar till Leif.

Då låter ju trosrörelsen bra,vad är det som är dåligt med dom?

Svara


Leif 5/9-2018, 13:46

Svar till Lasse.

Ja du Lasse, det är så att det för längesen smög in ett litet sidospår från Amerika i rörelsen om att Jesus inte endast dog fysiskt med sin kropp, utan att Han också skulle ha dött andligen, eftersom det då skulle varit mer fullkomligt.

Det är givetvis något som man kanske filosofiskt skulle kunna diskutera mer på mogen nivå, själv anser jag att det inte riktigt stämmer med vad Bibeln lär eftersom jag anser att Jesus var ett fullkomligt syndfritt och rent offer. En ande som är syndfri och ren kan helt enkelt inte dö men Jesu kropp däremot var född också på ett jordiskt vis av syndigt kötts gestalt. Det står att det var en kropp som hade blivit danad till att offras, och det står alltså ingenstans i Bibeln om att en ande skulle offras o.s.v.

Därför är en sådan lära inte korrekt och detta sidospår fanns ett tag hos några enstaka lärare inom den s.k. Trosrörelsen. Jag har hört det en enda gång från en lite Amerikapåverkad ung predikant, och han gjorde inte någon stor sak utav detta utan frälsningsbudskapet var det riktigt stora.

Nu är detta sidospår i stort sett helt borta från trosrörelsen även om ett gäng självutnämnda s.k väktare fortfarande skriker förtvivlat om att trosrörelsen är livsfarlig just pga att denna lilla brist smög in ett tag.

Dessa varnande väktare är själva ute på ett livsfarligt fält genom att splittra kristenheten. Trosrörelsens syskon gör fantastiskt mycket bra som aldrig nämns ett ord om genom dessa vilseledda väktare. Personligen har jag många ggr mött mycket starka Andesmorda från dessa håll till skillnad från den kyla jag alltid mött från det s.k väktarhållet. Det säger det mesta.

Sen smög det givetvis också in katolsk påverkan och felaktigheter genom Ulf Ekman som vandrade något i högmod under speciellt senare år, och därför blev just han och frun lättpåverkade och lurade.

Detta betyder ju inte att alla inom hela detta samfund är fel ute bara för att några ledare har brustit och gör fel.

Guds barn är man för att man har tagit emot Jesus Kristus, och därmed har alla dessa även den Helige Ande. Att ständigt ta avstånd, och dessutom öppet vädja till alla människor om att ta avstånd från dessa kristna syskon som ändå har Guds Ande inneboende är ett fullständigt antikristligt beteende, och bedrövar den Helige Ande.

Detta förstår de inte pga av förblindelse!

Jesus älskar givetvis också alla dessa väktare liksom trosrörelsens alla syskon men uppmanar dem till att börja älska sina egna syskon. Man behöver givetvis lära sig att skilja på lära och syskon. Fel läror har jag hört både här inne och på de allra flesta håll inom kristenheten men, att älska varandra skall vi ändå alltid ha som högsta prioritet för att Herren säger så! Den som vägrar att omvända sig och acceptera Jesu Ord om detta vandrar i blint högmod och riskerar att komma ur gängorna helt en dag.

Ni har inte utvalt mig, utan jag har utvalt er och bestämt om er att ni skall gå ut och bära frukt, sådan frukt som består, för att Fadern må ge er vad ni än ber honom om i mitt namn. Och det befaller jag er att ni skall älska varandra.

(Johannesevangeliet 15:16‭-‬17)

Det är bättre och säkrast att följa Jesu Ord än människors diverse tankegångar....

Jesu frid...

Svara


Lasse 5/9-2018, 14:47

Svar till Leif.

Det håller jag med dig om, ska man lyssna på allt blir man yr i skallen

Svara


Lasse 5/9-2018, 14:52

Svar till Roger T. W..

Tycker inte heller om slakt, jag själv äter bara grönsaker som är ekologiska och närodlade, det var spännande att läsa om dig Roger, har du barnbarn?

Svara


Bengt 5/9-2018, 15:34

Men alla inom trosrörelsen är kanske inte

Syskon heller

Och i usa är det en del som gått alldeles

För långt åt fel håll

Vi måste vara vakna hela tiden

Svara


Leif 5/9-2018, 16:58

Svar till Bengt.

Visst Bengt, men det är väl inte att vara vaken när man tar avstånd från egna syskon som är födda på nytt och har den Helige Ande inneboende!

Svara


Jessica 5/9-2018, 17:41

Svar till Bengt.

Jag tillhör gärna trosrörelsen om den bara grundar sig på Jesus och Ordet! Jag tycket det är så ledsamt och sorgligt att du har hakat upp dig så hemskt på trosrörelsen Bengt! Ta inte illa upp! Om vi har tro som ett litet senapskorn så kan vi förflytta berg!❤️

Svara


Bengt 5/9-2018, 17:43

Visst finns det säkert kristna i trosrörelsen

Också

Även bland katoliker och ortodoxa

Men vi ska förmana tillrättavisa och varna

Vi vill ju inte att människor ska komma fel

Eller hur ?

Svara


Bengt 5/9-2018, 17:47

Men tidigare har ju just undervisningen om

Tro varit felaktig inom trosrörelsen

Det har blivit prestation och kramp

Inte den förtröstan som det handlar om

Många har blivit skadade av denna undervisning

Men många inom denna rörelse verkar under

Senare år rannsakat sig själva

Och ändrat sig till en viss del

Och det är bra

Svara


Leif 5/9-2018, 18:06

Svar till Bengt.

Största delen av alla inom trosrörelsen är absolut kristna. Det finns givetvis brister där men säg ett enda kristet samfund som är felfritt?

Det finns helt enkelt inget helt felfritt, Trosrörelsen har haft de brister vi nämnde. Pingströrelsen har anammat SKR som i det lite halvdolda jobbar för enhet med både islam och katolicismen, likaså Equmeniakyrkan och Svenska kyrkans båda samfund, och som dessutom nu har öppnat upp för det homosexuella.

Man kan ju inte som kristen ta avstånd från alla trossyskon i hela landet för att vissa ledare drar åt fel håll, men jag förstår dig också Bengt. Vi behöver Andens vishet hur vi skall bemöta allt...Kärleken är alltid det viktiga...

Svara


Bengt 5/9-2018, 19:54

Jo då är vi ändå överens till stor del

Svara


Bengt 5/9-2018, 19:57

Men jdsläran är ju mycket allvarlig

Och det är viktigt att både livets ord och

Övriga tros-församlingar överger den

Liksom att människor är gudar

Svara


Roger T. W. 5/9-2018, 20:08

Svar till Lasse.

Ja, Lasse, det har jag. En liten flicka som jag tror snart får syskon. Nu orkar jag inte odla längre, men jag är tacksam för att jag fick göra det. Det lyfte hela familjens hälsa några månader om året. Både farmor och morfar lärde mig mycket och jag har försökt föra kunskaperna vidare till barnen. Ingen annan gör det.

Svara


Leif 5/9-2018, 21:55

Svar till Bengt.

JDS-läran är inte alls så farlig som vissa har hävdat. Det är ingenting som kommer att ha någon speciell effekt någonstans utan det är en liten sidotanke som försvinner sakteligen. I de kretsar där denna tanke har funnits tar de aldrig avstånd från det allra viktigaste, att Jesus är Gud, att Han är enda vägen till himmelen, att Fadern, Sonen och den Helige Anden är samma Gud o.s.v. Då skulle det varit riktigt fördärvligt, men nu är det bara en liten petitess, och inget speciellt att bry sig om.

Det du säger om gudar får du skälla på Jesus istället eftersom det är Hans Ord och inga människors.

Jesus svarade dem: "Står det inte skrivet i er lag: "Jag har sagt att ni är gudar" Om han nu kallar dem som fick Guds ord för gudar - och Skriften kan inte göras om intet -

Johannesevangeliet 10:34‭-‬35

Ser du inte att det är Jesus och inte trosrörelsen som citerar vad Guds Ord säger? Våran uppgift är att tala det Jesus har sagt och inte försöka hitta på en massa ursäkter hit och dit bara för att vi inte kan förstå, nej tala som Jesus så håller vi oss på spåret!

Svara


Katrina 5/9-2018, 22:44

Svar till Leif.

Och vad står det i 1 Mos 3:4-5

"Ni skall visst inte dö! Men Gud vet att den dag ni äter av den skall era ögon öppnas, så att ni blir som Gud"

Svara


Lasse 5/9-2018, 23:40

Svar till Roger T. W..

Hade varit trevligt att hälsa på dig på landet 😍vad trevligt att hon snart får syskon och spännande både för dig och resten av familjen, ha det gott Jesus är vid din sida när hälsan sviktar 💗

Svara


Leif 5/9-2018, 23:40

Svar till Katrina.

Visst Katrina! Det jag citerade var Jesu Ord och det du citerar är djävulens ord!

Varr vill du komma?

Svara


Bengt 5/9-2018, 23:46

Nja

Jds-läran är inte ofarlig

Och enligt amerikansk trosförkunnelsen

Är människor små gudar

Men i Sverige kanske man gått ifrån.det

Svara


Katrina 5/9-2018, 23:53

Svar till Leif.

förstår du inte...vem säger att människan är gud...????

Jesus sa; Står det inte skrivet i er lag...Han sa inte i Guds lag eller Moselagen

Svara


Katrina 5/9-2018, 23:58

Svar till Leif.

och att satan är en gud enligt Trosrörelsens teologi.

Svara


Leif 6/9-2018, 00:07

Svar till Katrina.

Katrina! Det Jesus citerade är Guds Ord hämtat från Bibelns Psaltare! Alltså är det Gud Själv som kallar dem som tog emot Ordet för gudar och ingen annan.

Sen att många vägrar se det för att man inte klarar av att få ihop det med t.ex det ställe som du tog upp är en annan sak.

Men försök till att börja med att erkänna att det är Gud som säger dessa ord jag satte in och inte djävulen, så kanske det en dag kan klarna och bli ljuvligt med även dessa Bibelord, jag hoppas i alla fall?

Jesu frid...

Svara


Leif 6/9-2018, 00:14

Svar till Katrina.

Du säger så här Katrina;

och att satan är en gud enligt Trosrörelsens teologi.

Snälla du, nu får du allt börja läsa Bibeln mer. Det är ingen Trosrörelseteori det heller, läs noga under och försök förstå att det handlar om satan!

Ty den här tidsålderns gud har förblindat de otroendes sinnen, så att de inte ser ljuset som strålar ut från evangeliet om Kristi härlighet - han som är Guds avbild.

Andra Korintierbrevet 4:4

Det är Guds eget Ord även här som kallar satan för Gud, inget Trosrörelsen hittat på. Nu får du sluta med alla egna tankegångar och börja läsa Bibeln mer än en massa skräp propaganda.

Svara


Katrina 6/9-2018, 00:21

Svar till Leif.

5 Mos 4:39: "Därför skall du i dag veta och lägga på hjärtat att HERREN är Gud uppe i himlen och nere på jorden: Det finns ingen annan.

Svara


Leif 6/9-2018, 07:22

Svar till Katrina.

Det är helt rätt Katrina. Det finns endast en Herre och Gud, en enda Skapare och Frälsare, ingen annan som Han, men!

Tänk också på att även om djävulen frestade Adam och Eva med de ord du tidigare la in,

(1 Mos 3:4-5)

"Ni skall visst inte dö! Men Gud vet att den dag ni äter av den skall era ögon öppnas, så att ni blir som Gud"

Samtidigt säger Jesus till oss människor att Han vill att vi skall bli lika Gud. Hur går då det ihop, då frestar ju också Gud oss, eller?

(Matt 5:48)

Var alltså fullkomliga, såsom er Fader i himlen är fullkomlig.

Jo, det hänger ihop med att vi ofta missförstår djävulens frestelse. Det är inte att bli lik Gud som är det farliga om vi har rätt ödmjukhet och balans, och alltså inte faller i högmodets fälla, utan det farliga är att gå emot Gud och att äta av lögnens frukt!

Det var det som var djävulens största frestelse, att bryta mot Guds Ord och göra som djävulen vill och vi själva vill!

Att bli lika Gud är inte farligt om vi bara minns att Han är den Allsmäktige Skaparen och den ende Frälsaren. Dit kan vi aldrig nå, vi kan aldrig ta Guds plats!

Däremot skall vi en dag bli fullkomliga och mycket lika Honom, det behöver vi inte vara rädda och blygas för.

(1 Joh 3:2) Mina älskade, vi är nu Guds barn, och vad vi skall bli är ännu inte uppenbarat. Men vi vet att när han uppenbaras, kommer vi att bli lika honom, ty då får vi se honom sådan han är.

(1 Kor 15:48‭-‬49)

Som den jordiska människan var, så är också de jordiska. Och som den himmelska människan är, så är också de himmelska. Och liksom vi har burit den jordiska människans bild, skall vi också bära den himmelska människans bild.

(1 Kor 13:12)

Nu ser vi en gåtfull spegelbild, men då skall vi se ansikte mot ansikte. Nu förstår jag endast till en del, men då skall jag känna fullkomligt, liksom jag själv har blivit fullkomligt känd.

Vi behöver inte sätta i halsen för att Gud Fader och Jesus sa att dem som tog emot Ordet också kallas för gudar. Det är inte alls konstigt eftersom det handlar om att Gud i eget majestät fysiskt faktiskt har flyttat in i alla dessa pånyttfödda människor. Om nu Gud Själv bor i en människa så är det inte så farligt att kalla denne för gud med litet g.

Vi blir ändå aldrig varken den Allsmäktige Skaparen eller Frälsaren utan endast Guds eviga barn...

Jesu frid...

Svara


Bengt 6/9-2018, 14:12

Vi ska se upp med allt som är osunt

Inte gå och lyssna på någon bara för att

Många går dit

Tänk på det vänner

Svara


alexis1984 6/9-2018, 14:30

Svar till Bengt. http://dapargefast2840.wordpress.com

Svara


Din kommentar

Första gången du skriver måste ditt namn och mejl godkännas.


Kom ihåg mig?

Din kommentar kan deletas om den inte passar in på Apg29 vilket sidans grundare har ensam rätt att besluta om och som inte kan ifrågasättas. Exempelvis blir trollande, hat, förlöjligande, villoläror, pseudodebatt och olagligheter deletade och skribenten kan bli satt i modereringskön. Hittar du kommentarer som inte passar in – kontakta då Apg29.


Prenumera på Youtubekanalen:

Vecka 29, lördag 20 juli 2019 kl. 06:59

Jesus söker: Margareta, Greta!

"Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son [Jesus], för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv." - Joh 3:16

"Men så många som tog emot honom [Jesus], åt dem gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn." - Joh 1:12

"Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst." - Rom 10:9

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? Be den här bönen:

- Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som Herren. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?
» Ja!


Senaste bönämnet på Bönesidan
fredag 19 juli 2019 23:48

Jesus förlåt mig och min svekfulla syndiga tunga. Jag borde inte prata illa om folk.ibland vill jag ventilera mina tankar med en vän om folks elakheter men jag avslöjar deras namn. Förlåt mig tack!

Morsan reklam


Aktuella artiklar


Senaste kommentarer



STÖD APG29! Bankkonto: 8169-5,303 725 382-4 | Swish: 070 935 66 96 | Paypal: https://www.paypal.me/apg29

Christer Åberg och dottern Desiré.

Denna bloggsajt är skapad och drivs av evangelisten Christer Åberg, 55 år gammal. Christer Åberg blev frälst då han tog emot Jesus som sin Herre för 35 år sedan. Bloggsajten Apg29 har funnits på nätet sedan 2001, alltså 18 år i år. Christer Åberg är en änkeman sedan 2008. Han har en dotter på 13 år, Desiré, som brukar kallas för "Dessan", och en son i himlen, Joel, som skulle ha varit 11 år om han hade levt idag. Allt detta finns att läsa om i boken Den längsta natten. Christer Åberg drivs av att förkunna om Jesus och hur man blir frälst. Det är därför som denna bloggsajt finns till.

Varsågod! Du får kopiera mina artiklar och publicera på din egen blogg eller hemsida om du länkar till sidan du har hämtat det!

MediaCreeper

Apg29 använder cookies. Cookies är en liten fil som lagras i din dator. Detta går att stänga av i din webbläsare.

TA EMOT JESUS!

↑ Upp