1 154 online! | Sidvisningar idag: 90 176 | Igår: 244 364 |

www.apg29.nu



Skriv ut


Publicerat av Christer Åberg lördag 20 augusti 2016 17:26 | Direktlänk | Nyhetsbrev | RSS


STÖD APG29.NU


107 kommentarer

OBS: Läsarmejl, artiklar, kommentarer och video som är skrivna och gjorda av andra än mig, (Christer Åberg, grundaren till Apg29), kan ha åsikter som jag inte delar.

Johan

Ja, må han få förhinder, så att han inte kan komma till Sverige för mötet i Lund i 31/10 i år!

Då ska "kristna ledare" ska uppmärksamma 500-års minnet av Reformationen. Vad i hela världen ska den högsta representanten för den ondskefulla instution, som man tack och lov bröt sig loss ifrån, göra här då?

Svara -   - 20/8-16 18:30 -


Mercy Pastor NILS ALVAR Vajda EKSTÉN

JA det är 100% korrekt älskade broder Christer som vilseleder miljoner medmänniskor, och som t.o.m. vilselett Ulf Ekman med familj radikalt till att bli avfälliga namnKristna

Svara -   - 20/8-16 18:56 -


JL

Låt Kungen avgöra vem som är fräst eller inte. Risken med att döma är att man dömer sig själv.

Svara -   - 20/8-16 19:24 -


Kalle

Svar till JL.

Håller med. Katolicismen må förvanska evangelium, men vad som egentligen finns i en enskild människas hjärta vet bara Gud.

Svara -   - 20/8-16 19:27 -


Lars W

Svar till Johan.

Det hela är så sjukt alltsammans att ingen borde förstå. 95 % av de kristna välkomnar honom, trots reformationen och 500 år av avståndstagande från den romerska skökokyrkan.

Kan inte alla samfund, förutom Maranata och Adventisterna, helt enkelt ansluta sig till den romerska skökokyrkan? Utplåna sina förfäders protestantiska väckelsesamfund?

Det som pågår nu är ett rent rävspel. Demoner har tagit över ledningen inom pingst, baptist etc.

Svara -   - 20/8-16 19:57 -


bo svensson

JESUS ÄR DEN ENDE SOM VI SKALL FÖLJA . DET ÄR INTE NÅGOT SAMFUND SOM SKALL VARA VÅR GUD. ELLER PÅVEN. JESUS SÄGER ATT HAN ÄR VÄGEN SANNINGEN LIVET. JOH 3-16 GUD ÄR KÄRLEK..

Svara -   - 20/8-16 21:36 -


JL

Svar till Kalle .

Ärligt talat så ser jag inga större skillnad på uppdraget oavsett om man är protestant eller katolik. Både har bara en uppgift. De skall få människor att bekänna Jesus som Herre och Guds son. Allt annat är sekundärt som jag ser det.

Så länge som någon inte leder människor ifrån Gud eller Kungen så skall vi nog se den som en broder tror jag.

Svara -   - 20/8-16 22:02 -


Kalle

Svar till JL.

Men leder katolicismen människor till Jesus eller till Maria? Det evangelium som förkunnas är förfalskat. Däremot tror jag att det är möjligt att ha tagit emot Jesus som frälsare och ändå kalla sig katolik.

Svara -   - 20/8-16 22:16 -


Katrina

Jag har inte riktigt förstått han besök i Sverige Betyder påves besök att han erkänner reformationen, temat för reformationsåret är Befriad av Guds nåd

Svara -   - 20/8-16 22:24 -


Kalle

Svar till Katrina.

Det betyder att katolikerna söker att samla kyrkorna under Vatikanens storkvingar genom det gissel vi kallar ekumenik, dvs falsk enhet på evangeliets bekostnad.

Svara -   - 20/8-16 22:45 -


Katrina

Svar till Kalle .

ahaa....då är det inte gott.

Fast det kan också bli att fler katoliker blir protestanter...vågar gå ur sin kyrka och bli fria från alla dogmer och ta emot Guds når erkänna Jesus som Herre och börjar läsa bibeln.

Svara -   - 20/8-16 22:52 -


Katrina

Svar till Katrina.

Guds NÅD...ska det står

Svara -   - 20/8-16 22:53 -


Lars W

Svar till Kalle .

"Men leder katolicismen människor till Jesus eller till Maria?"

Denna falska religion leder inte till vare sig den ene eller den andra. Den leder människor till plågor i eviga lågor.

" 'Ty rätta och rättfärdiga äro Hans domar; Han har dömt den stora skökan, som fördärvade jorden genom sin otukt, och han har utkrävt sina tjänares blod av hennes hand.'

Och åter sade de: 'Halleluja!' Och röken från henne stiger upp i evigheternas evigheter!

Och de tjugufyra äldste och de fyra väsendena föllo ned och tillbådo Gud, som satt på tronen; de sade: 'Amen! Halleluja!' "

Nu ska inte ni samfundstrogna få för er att detta öde enbart är "den stora skökans". Hennes "döttrar" kommer att få dela hennes öde. Att stå med i en pingstförsamlings medlemsmatrikel kan leda till en fällande dom snarare än en friande när den Dagen randas.

Svara -   - 21/8-16 00:52 -


Lars W

Svar till Kalle .

"Däremot tror jag att det är möjligt att ha tagit emot Jesus som frälsare och ändå kalla sig katolik."

Så är det också. Jag har många bekanta i katolska länder (Rwanda, Sri Lanka etc) som växt upp i RKK och som uppvisar en långt större gudsfruktan än dagens "frikyrkliga" i detta land. En dag kommer dessa att följa Herrens befallning:

"Och jag hörde en annan röst från himmelen säga:

'Dragen ut ifrån henne, I mitt folk, så att I icke gören eder delaktiga i hennes synder och fån eder del av hennes plågor.' "

De kristna här, i den tid som är, gör precis tvärtom och kommer att få en långt hårdare dom, med efterföljande straff, än de som är katoliker av födsel och ohejdad vana och av någon anledning inte "drager ut".

Svara -   - 21/8-16 00:59 -


Lars W

Svar till Katrina.

"Betyder påves besök att han erkänner reformationen, temat för reformationsåret är Befriad av Guds nåd "

Tvärtom.

De kristna här erkänner påvedömet. De underkänner Reformationen som ett "stort misstag" och vill åter krypa in i "den stora skökans" famn.

Dessa falska människor kunde ha löst det så att de går ur sina respektive samfund och konverterar till RKK. Men inte då. De vill få med sig så många som det någonsin går i "det stora avfallet" (2 Tess). Det gäller såväl s k baptister som s k pingstvänner, LO etc.

Svara -   - 21/8-16 01:04 -


Lars W

Svar till Katrina.

"Fast det kan också bli att fler katoliker blir protestanter...vågar gå ur sin kyrka och bli fria från alla dogmer och ta emot Guds når erkänna Jesus som Herre och börjar läsa bibeln."

Man skall absolut inte dra alla över en kam. Pingstvännerna i Spanien, där de är just vad de heter och kallas, fattar inte vad svenska s k "pingstvänner" sysslar med när de närmar sig påven och islam. De har mer koll på historien där. Då den romerska kyrkan brände väckelsekristna på bål etc. Då muhammedanerna korsfäste Spaniens kristna etc.

Svara -   - 21/8-16 01:07 -


Lars W

Svar till Kalle .

"Det betyder att katolikerna söker att samla kyrkorna under Vatikanens storkvingar genom det gissel vi kallar ekumenik, dvs falsk enhet på evangeliets bekostnad."

Det ger poäng, Kalle :)

De s k "väckelsekristna" resp "evangelikala" kan själva läsa det vidriga dokument deras egna "frikyrkoledare" har skrivit under:

http://www.skr.org/shop/charta-oecumenica-1/

Sammanfattning:

De skall underordna sig den romerske påven De skall samarbeta med islam De skall verka för ett enat Europa, d v s för EU och NATO

OMM Lewi Pethrus hade levat idag och läst denna vedervärdiga skrift, så hade han vänt sig i sin grav.

Svara -   - 21/8-16 01:14 -


Arne Strand.

Ja denne Svammelpelle tror sig till och med vara Gud Fader Inkarnerad, precis som dennes titel hävdar -

Påven kallas för Papen i latinska länder - alltså Pappa/Fader motsägande Jesu Ord -

Matt.kap.23 -

9. Ej heller skolen I kalla någon på jorden eder 'fader'[1], ty en är eder Fader, han som är i himmelen.

Arne Strand.

Svara -   - 21/8-16 01:25 -


Lars W

Svar till Arne Strand..

"Ja denne Svammelpelle tror sig till och med vara Gud Fader Inkarnerad.."

Pelle Hörnmark?

Svara -   - 21/8-16 03:15 -


Lars W

Svar till Arne Strand..

"Påven kallas för Papen i latinska länder - alltså Pappa/Fader motsägande Jesu Ord -"

Oj! Ok, inte Pelle Hörnmark alltså, men nära inpå. En av de många småpåvarna i vår tid.

"Ej heller skolen I kalla någon på jorden eder 'fader', ty en är eder Fader, han som är i himmelen."

Bästa citatet i sammanhanget, min käre Arne. Ha en ljuv nattsömn med stora och ljuva drömmar och syner om vårt Guds Rike, i tid och i evighet.

Svara -   - 21/8-16 03:19 -


Jeanette Aldén Wijk

Svar till Lars W.

Jag har tagit avstånd från alla Församlingar, eftersom jag tjänar Herren Jesus Kristus och inte människor.

Det går inte längre att lita på något sammanhang. Antingen har de anammat något inom New Age, eller så har de samröre med Bill Johnson och New Wine etc.

Det är viktigt att vara vaken för, hur det har blivit inom Kristenheten i Sverige, så man inte hamnar i lagiskhet etc.

Frid

Svara -   - 21/8-16 03:21 -


Lars W

Svar till Jeanette Aldén Wijk.

Rust never sleeps?

Det påstod Niel Young och jag är beredd beredd att tro även honom, utöver Ordet.

Nu låter det ganska bra från ditt håll ändå. Litar du på Ordet? Fullt ut? Ingenting annat?

Njut då, såsom jag, av Neil Young eller Kent i denna sena, eller tidiga timma.

https://www.youtube.com/watch?v=NiZqi-cPbbo

https://www.youtube.com/watch?v=2fLS8ZYrGSo

Svara -   - 21/8-16 03:38 -


Lars W

Svar till Jeanette Aldén Wijk.

"Det är viktigt att vara vaken för, hur det har blivit inom Kristenheten i Sverige, så man inte hamnar i lagiskhet etc."

Det där tar jag som en reprimand från din sida efter att ha firat denna ljuvliga Sabbatsdag. Hur ser du på "de tio orden"?

Hur min Herre och min Gud ser på dessa, sina egna ord, vet jag, men hur ser du på dem?

Svara -   - 21/8-16 03:43 -


Jeanette Aldén Wijk

Svar till Lars W.

De Tio Budorden gäller naturligtvis.

Frid

Svara -   - 21/8-16 04:50 -


JL

Svar till Kalle .

Jesu ord var klara tror jag. Är de inte emot oss, så är de med oss. Det är lojaliteten till Kungen som är det viktigaste, inte teologin.

Svara -   - 21/8-16 10:18 -


Arne Strand.

Jag citerar -

"""Jeanette Aldén Wijk

Jag har tagit avstånd från alla Församlingar, eftersom jag tjänar Herren Jesus Kristus och inte människor.

Det går inte längre att lita på något sammanhang. Antingen har de anammat något inom New Age, eller så har de samröre med Bill Johnson och New Wine etc.

Det är viktigt att vara vaken för, hur det har blivit inom Kristenheten i Sverige, så man inte hamnar i lagiskhet etc.""" Slut citat.

Amen Halleluja !.

Svara -   - 21/8-16 10:35 -


Jonny B

Svar till JL.

"Teologi" betyder just "Kunskap om Gud". Om någon kommer med något som går utöver Kristi lära så har han inte Gud och då tjänar man inte samma konung.

”Den som inte förblir i Kristi lära utan går utöver den, han har inte Gud. Den som förblir i hans lära har både Fadern och Sonen. Om därför någon kommer till er och inte för med sig denna lära, så skall ni inte ta emot honom i ert hem eller hälsa honom välkommen.” ‭‭Johannes andra brev‬ ‭1:9-10‬

Svara -   - 21/8-16 12:23 -


JL

Jonny, kunskap om Gud tar dig inte till rätt sida, det gör Kungen.

Förövrigt, så vad handlar Johannes brev om?

"Ett mycket kort brev från Johannes till en okänd mottagare där han betonar kärlekens betydelse. Han förklarar att kärleken är att leva efter Guds bud och han uppmanar brevets läsare att älska varandra. Han varnar dem också för att låta sig påverkas av villolärare, som menar att Jesus inte var Guds son Messias som fötts som människa, och uppmanar dem att försäkra sig om att allt de får lära sig verkligen kommer från Jesu undervisning"

http://www.alltombibeln.se/bibelfakta/andrajohannesbrevet.htm

Återigen, vilka är villolärarna? Jo, de som förnekar Kungens vinst! Alltså de som säger att Kungen inte vann på Golgata, att Kungen inte var Kung. Att Kungen inte funnits osv.

Häri platsar inte Katoliker. Men väl vissa präster i Svenska kyrkan och definitivt alla muslimer och ateister. Johannes brev är alltså skrivit som uppmaning att älska alla bröder i Kung Jesus.

Svara -   - 21/8-16 13:23 -


Kalle

Svar till JL.

Katolikerna kallar Maria för "medfrälserska". Har man den bilden tror jag inte att man är frälst. Men jag tror inte att alla som kallar sig katoliker sätter sitt hopp till Maria för sin frälsning.

Svara -   - 21/8-16 14:43 -


Martin Hallén

Nu får ni väl ändå slut upp med detta! Lägg av!

Svara -   - 22/8-16 10:12 -


Jeanette Aldén Wijk

Svar till Martin Hallén.

Vad är det som ska läggas av med? :-)

Frid

Svara -   - 22/8-16 11:04 -


Martin Hallén

Svar till Jeanette Aldén Wijk.

Oskicket med påståenden som i rubriken "Denne man är farlig, ofrälst och falsk profet".

Svara -   - 22/8-16 11:30 -


Arne Strand.

Jag citerar -

"""Martin Hallén

Svar till Jeanette Aldén Wijk.

Oskicket med påståenden som i rubriken "Denne man är farlig, ofrälst och falsk profet". Svara - - Mon, 22 Aug 2016 10:40:50 +020 -""" Slut citat.

Jaha - Saltet/Sanningen svider !.

Arne Strand.

Svara -   - 22/8-16 18:05 -


Arne Strand.

PÅVEN är den störste religiöse Djävul som kallar sig Kristen.

Upp.Bok.Kap.19 -

1. Sedan hörde jag likasom starka röster av en stor skara i himmelen, som sade »Halleluja! Frälsningen och äran och makten tillhöra vår Gud. 2. Ty rätta och rättfärdiga äro hans domar; han har dömt den stora skökan, som fördärvade jorden genom sin otukt, och han har utkrävt sina tjänares blod av hennes hand.»

Från -

http://runeberg.org/bibeln/66_19.html

Kommentarer - Så fort en äkta väckelse ägt rum i katolska länder, har Katolska Kyrkan svarat med Mord på dem som inte avsade sig sin övertygelse.

Påven och dennes Satans Mördarkyrka, skall i Jesu Kristi Namn och för Jesu Kristi skull Gå till Helvetes Eld.

Joh,Upp. Kap.17.

16. Och de tio horn, som du har sett, och vilddjuret, de skola hata skökan och göra henne utblottad och naken, och skola äta hennes kött och bränna upp henne i eld. 17. Ty Gud har ingivit dem i hjärtat att de skola utföra vad han har i sinnet,

Från -

http://runeberg.org/bibeln/66_17.html

AMEN HALLELUJAH !!!.

Arne Strand.

Svara -   - 22/8-16 19:54 -


Peter Hall

Svar till Arne Strand..

De enda, enligt min mening, som Gud ingivit i hjärtat, vad han hade i sinnet, är de muslimska jihadister, som i islams namn gjorde processen kort med den tidens avgudareligioner. Enda sättet att skona de kristna från det dåliga inflytande, som dessa hednareligioner hade på människorna, var att låta islam breda ut sig över jorden och underkasta dessa s.k. otrogna. Nu lyckades islam inte underkasta alla hednanationer och det endast för att Jesus hade lovat, att den tiden skulle förkortas. Inget kött hade annars kunnat frälsas.

Svara -   - 22/8-16 21:18 -


Mia

Varning! för den stora skökan!

Varning! för att samla med skökan i falsk enhet och ekumenik!

Varning! för alla rörelser, församlingar och individer som ställer sig under skökans inflytande och vill dra in dig i detta frestarens garn!

Bort det att syssla med avgudadyrkan, helgon tillbedjan, människotillbedjan!

En är Vägen Sanningen och Livet. Jesus Kristus Är Herren och Enda vägen till Fadern.

Endast Han är värdig allt lov pris och ära!!!

Dra ut från skökan och all skökoverksamhet som samlar sig till henne!

Guds Ord räcker! Guds nåd räcker! I Honom har vi allt.

Svara -   - 22/8-16 22:49 -


HÖRni

Svar till Arne Strand..

jag trodde du du menade den där gubben profet muhhammed, påven måste vara falskare än muhammed. heller hur?

Svara -   - 22/8-16 23:29 -


Leif Boman

Svar till HÖRni.

Enligt Wikipedia så finns det ungefär;

2,4 miljarder s.k kristna på jorden. Utav dem så är idag ca hälften katoliker.

1,7 miljarder muslimer.

Drygt ca 1,2 miljarder hinduister, buddhister och sikher tillsammans.

Jesu frid...

Svara -   - 23/8-16 00:04 -


Arne Strand.

Svar till Peter Hall.

Din mening går emot det skrivna ordet !.

Läs innantill !.

Arne Strand.

Svara -   - 23/8-16 16:32 -


Arne Strand.

Svar till HÖRni.

Båda kommer med Falska anspråk.

Muhammed är ingen Profet och Påven ingen Kristen.

Arne Strand.

Svara -   - 23/8-16 16:35 -


Arne Strand.

Svar till Mia.

Ammen Hallelujah !!!.

Arne Strand.

Svara -   - 23/8-16 23:24 -


Martin Hallén

Svar till Arne Strand..

Arne Strand. Motivera varför påven inte är Kristen.

Svara -   - 24/8-16 09:56 -


AnnMarie

Jag kan inte fatta hur folk kan se upp till påven. En karl med löjliga hattar som står och vinkar på en balkong!

Kan någon som har honom som idol och "rättesnöre" förklara?

Svara -   - 24/8-16 10:09 -


Leif Boman

Svar till Martin Hallén.

Motivera varför påven inte är Kristen.

Kristen är man som första exempel inte för att man har fått en titel eller tjänst inom någonslags kyrka, utan endast genom att ha blivit född till det! Påven är ännu inte född!

Jesu frid...

Svara -   - 24/8-16 10:28 -


Martin Hallén

Svar till Leif Boman.

Arne Strand. På vilket vis har du insikten att avgöra huruvida påven är född på nytt eller ej?

Svara -   - 24/8-16 10:56 -


Martin Hallén

Svar till Martin Hallén.

Förlåt, frågan ska vara stäld till Leif Boman.

Svara -   - 24/8-16 10:58 -


Martin Hallén

Svar till AnnMarie.

Ann-Marie. Jag har påven varken som rättesnöre eller idol. Men jag kan inte tiga när kristna syskon kallar honom för falsk profet och till och med för antikrist.

Då ber jag dessa människor förklara sig. Notera - jag är inte katolik själv.

Svara -   - 24/8-16 11:01 -


Arne Strand.

Svar till Martin Hallén.

Kristen/Smord blir man av Den Helige Ande, till ett Andligt Ämbete i Jesus Kristus.

Det är inte Påven.

Man blir inte Smord/Kristen mot Skriftens Ord.

Jesus säger -

"Ingen bland eder må kalla sig Fader, ty en är eder Fader Han som är i Himlarna och, ni är alla Bröder" !.

Påve heter på Latin Papen/Pappa.

Arne Strand.

Svara -   - 24/8-16 11:10 -


Martin Hallén

Svar till Arne Strand..

Arne Strand: På vilken grund kan du påstå att påven inte är smord av den Helige Ande?

Apråpå ordet fader: Innebär det att du och jag inte tilltalar våra färder med orden far eller pappa? Är det också hädelse enligt dig?

Svara -   - 24/8-16 11:14 -


Mia

I katolska kyrkans eukarasti tillber man en bit bröd och en skvätt vin.

Man förminskar Herren Jesus Kristus på olika sätt genom krucifix, ersättare till honom, medåterlöserskan Maria mm.

Herren Jesus Kristus lever och är Livet och Uppståndelsen.

Herren Jesus Kristus är Gud och fullkomligt kapabel till att frälsa dem som omvänder sig till honom.

Bara Jesus själv är Livets bröd och BARA genom Hans blod kan vi bli frälsta och det är BARA Jesu blod över de pånyttfödda som Fadern tar emot som sina.

Låt er inte bedras av lögnens fader.

Allsmäktig Gud är HELIG och bara de som är pånyttfödda genom Herre Jesu Kristi levande blod är kända och tas emot av Gud.

Dödskulter som tillber döda människor och döda ting är en styggelse för Livets Herre.

Tack för din eviga fullbordade seger på Golgata kors Livets Herre Jesus Kristus.

Svara -   - 24/8-16 11:15 -


Martin Hallén

Svar till Mia.

Mia: kan du berätta var det går att läsa om huruvida man tillber en "bit bröd och en skvätt vin".

Likaså, ge en källa på där vi kan läsa att man ersätter Kristus med ett krucifix.

Det hjälper oss att föra ett sansat samtal om detta med lite mer på fötterna.

Svara -   - 24/8-16 11:31 -


AnnMarie

Martin Hallen

Om påven är frälst eller inte vet jag inte.Jag känner honom inte.Och hur Gud dömer honom vet jag inte heller.(Det är tack och lov inte min sak att döma)

Kan bara inte förstå att en del dyrkar honom och tror att han är en ställföreträdande för Gud här på jorden.

Svara -   - 24/8-16 11:38 -


Martin Hallén

Svar till AnnMarie.

AnnMarie. Nej, det är för väl att det inte är vår sak att döma.

Sedan har jag inte mött någon katolik som dyrkar påven.

Följande kan vi läsa på katolska kyrkan Stockholms stifts hemsida:´Som biskop av Rom är han aposteln Petrus efterträdare som enligt traditionen var Roms förste biskop.

Katolikerna anser påven vara kyrkans överhuvud och Kristi ställföreträdare på jorden. Anledningen till detta är Jesus ord till Petrus i Matteusevangeliet: "Jag säger dig att du är Petrus, Klippan, och på den klippan skall jag bygga min kyrka, och dödsrikets portar skall aldrig få makt över den. Jag skall ge dig nycklarna till himmelriket. Allt du binder på jorden skall vara bundet i himlen, och allt du löser på jorden skall var löst i himlen,".´

Om denna tolkning kan vi ha olika synpunkter. Det går att dra olika tolkningar ur denna bibeltext. Men att säga att det är obibliskt håller inte anser jag.

Svara -   - 24/8-16 11:58 -


Leif Boman

Svar till Martin Hallén.

Arne Strand. På vilket vis har du insikten att avgöra huruvida påven är född på nytt eller ej

Jag vet att jag svarar istället för vår vän Arne, men man kan bl.a faktiskt veta att denne påve inte är född av Gud genom vad som högmodigt står skrivet på den "snygga" hatten han ibland bär omkring på!

Jesu frid...

Svara -   - 24/8-16 12:13 -


frälst?

Svar till Arne Strand..

Arne du är väldigt hatisk mot människor som håller inte med dej, jag vet inte vad kommer bli om du inte ångra sig, jag kan inte se enda en tecken av dej som en frälst människa ska ha.

Svara -   - 24/8-16 12:16 -


Martin Hallén

Svar till Leif Boman.

Då ber jag dig att berätta för oss andra vad det står på den "snygga" hatten.

Svara -   - 24/8-16 12:20 -


Martin Hallén

Svar till Leif Boman.

Följande svar hittar jag på http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/mitra666.htm "Katolska kyrkan hävdar bestämt att det inte finns någon text alls på påvens mitra. Vissa samfund hävdar lika bestämt att det står "Vicarius Filii Dei" (Guds sons ställföreträdare) på den. Enligt vad jag har kunnat utröna (och jag har försökt både nu och tidigare att få fram några säkra uppgifter, för det är många som har ställt samma fråga) så finns det ingen bild som visar någon mitra med denna text och det verkar inte finnas någon som har sett en sådan mitra heller. Så allt som finns är således ett påstående som uppstått för länge sedan och som har upprepats gång på gång genom årens lopp.

Hur som helst så är inte "Vicarius Filii Dei" någon av påvens officiella titlar, så det vore ju lite märkligt om just de orden skulle stå på hans mitra." Thor-Leif Strindberg

Är bra för vårt samtal att kolla lite källor. Det finns några stycken att ösa ur.

Guds frid

Svara -   - 24/8-16 13:34 -


Kalle

Svar till Martin Hallén.

Jesus sände Hjälparen i sitt ställe. Att kalla sig Kristi ställföreträdande är en hädelse där man upphöjer sig själv till Gud och tar andens rättmätiga plats. Jesus sa att ingen skulle kalla sig fader så att vi INTE skulle göra så.

Angående Petrus. Petros betyder en liten sten. Petrus är inte klippan. Jesus är klippan. Genom hela bibeln liknas han vid en klippa.

Det där med Petrusämbete är något man uppfann flera hundra år senare, som ett maktspel från kyrkan i Rom. Det var det som delade kyrkan. Katolikerna följde Rom, de ortodoxa gjorde det inte. Innan det hände var alla biskopar jämlikar. Gå inte på katolikerna historieförfalskningar.

Att Petrus skulle ha varit den förste biskopen i Rom är en efterkonstruktion. Paulus hälsar till massor av människor i romarbrevet, men Petrus var alldeles för oviktig för att nämna, eller?

Och varför skulle Petrus, judarnas apostel, bli biskop i en av hedningarnas städer?

Nej, förkasta dessa sagor som kallas Traditionen.

På Jesu tid fanns det också tradition. Fariseerna var dess väktare. Jesus gick hårt åt dom, och kallade deras traditioner som de höll heliga för människobud.

Vad som finns i påvens allra innersta för Gud döma, men Vatikanen och dess djävulskap kan vi själva se igenom.

Svara -   - 24/8-16 13:45 -


Kalle

Svar till Martin Hallén.

Angående mitra, varför har han en alls? Vet du var dom kommer ifrån? Babylon. Det föreställer ett fiskhuvud. Man tillbad Dagon, en havsgud.

Angående officiella titlar, vad sägs om Pontifus Maximus? Titlen för den romerska översteprästen i deras ockulta hedniska ritualer. Denna tog påven som sin.

Svara -   - 24/8-16 13:49 -


Martin Hallén

Svar till Kalle .

Kalle skriver: "Nej, förkasta dessa sagor som kallas Traditionen."

Kalle. Förlåt mig om jag låter lite näsvis nu, men lever du inte i en tradition i ditt sammanhang? Har inte du fått din kunskap och förståelse någonstans ifrån? Ingen som berättat för dig?

Kan vi inte försöka enas om att det inte är helt självklart hur vi ska förstå en del skriftställen?

Sedan finns det en ann sak att ha med i mötet med katolska sammanhang - Vi lägger ofta in lite olika betydelser och betoningar i våra begrepp. Det resulterar i att vi ofta inte förstår varandra fullt ut. Kan vara bra att ha i åtanke när vi lyssnar och läser varandras alster.

Frid!

Svara -   - 24/8-16 14:22 -


Martin Hallén

Svar till Kalle .

Kalle. Nu vill jag be dig om att berätta om källa på dina påståenden mitrans ursprung och betydelse. Gör det lättare att fortsätta samtalet då.

Frid

Svara -   - 24/8-16 14:30 -


Kalle

Svar till Martin Hallén.

Klart jag gör. Skillnaden är att jag vill låta skriften ha tolkningsföreträde, medan katolikerna värderar traditionen lika högt som skriften, precis som fariseerna. Enskilda skriftstycken kan vara svårtydade, men bara om man inte ser dom i ljuset av resten av bibeln. Att Jesus och ingen annan är församlingens överhuvud är inte svårt att lista ut.

Svara -   - 24/8-16 14:37 -


Martin Hallén

Svar till Kalle .

Kalle skriver: "Att Jesus och ingen annan är församlingens överhuvud är inte svårt att lista ut."

Betyder det att du inte lever i en församling med en pastor/präst?

Svara -   - 24/8-16 14:41 -


Kalle

Svar till Martin Hallén.

Om mitra

http://www.bibliotecapleyades.net/vatican/esp_vatican138.htm

Intressant, va?

Svara -   - 24/8-16 14:42 -


Kalle

Svar till Martin Hallén.

Präster är vi alla. Pastor är inte en auktoritet i den bemärkelsen som påven försöker vara. En pastor är inte församlingens huvud. Det är en kroppsdel som har sin speciella funktion. Pastorns ord är inte absolut.

Svara -   - 24/8-16 14:45 -


Martin Hallén

Svar till Kalle .

Som påven då. Man brukar benämna honom som den främste bland likar. En kroppsdel med en speciell funktion som du så fint beskriver det.

Pastorns ord är inte absolut, skriver du. Men visst har det, och bör ha, en viss tyngd och auktoritet? Som påvens. de är inte heller absoluta i den mening som jag tror att du lägger i det.

Ja du min vän. Det finns så många, väldigt många, fördomar, missförstånd och näst intill myter om katolska kyrkan i vårt land. Det är inte konstigt med en 500-årig tradition i vårt land att kritisera (ibland med rätta) den kyrka man vill reformera och göra upp med.

Men det hjälper inte oss idag när vi behöver navigera rätt i en djungel av olika påståenden våra kyrkliga traditioner och läror.

Vi behöver komma förbi nidbilderna och samtala om de läror och traditioner vi faktiskt har i våra olika hemvisten. Då först kommer vi någonstans.Förhoppningsvis blir vi klokare. Sannolikt kommer vi inte att hålla med varandra om allt. Men vi kan vandra vidare genom livet med en djupare insikt, både om vad vi själva tror men också om vad våra bröder och systrar (om vi vågar kall dem så) har för tro och lära och traditioner.

Det blev en lite längre utläggning, men den förklarar lite vilken hållning jag försöker ha till dig Kalle men också andra jag möter.

Frid!

Svara -   - 24/8-16 14:56 -


Martin Hallén

Svar till Kalle .

Absolut intressant. Här är en annan utläggning om samma huvudbonad. https://sv.wikipedia.org/wiki/Mitra

Svara -   - 24/8-16 15:00 -


Leif Boman

Svar till Martin Hallén.

"Vicarius Filii Dei"

Angående detta så får jag faktiskt hålla med dig. Jag har aldrig studerat påvens kläder och närmre detaljer så värst noggrant, och har bara varit "troende" på att det skulle stått så på hans tiara efter någras utläggningar om den, eller nu för tiden mitra, hatt eller mössa eller vad man nu än så vill kalla den för.

Jag tar tillbaka det jag felaktigt sagt, ursäkta om det går för sig?

Sen undrar jag ju då förstås om det ändå inte har funnits något samband med att detta rykte ändå har startat och spridits som det har gjorts, det borde nästan finnas något bakomliggande långt tillbaka tycker jag?

Men, i alla fall nu, så finns det då inget skrivet på hans huvudbonader och panna!

Då får vi sluta med dessa anklagelser tills annat kommer i dagen.

Jag anser ändå oavsett hatten, att hans beteende mycket tydligt skiner av okristlighet överhuvudtaget. En människa som är född av Gud beter sig bara inte som han gör, låter andra bockandes och bugandes kyssa hans händer m.m. Låter människor hylla honom som någonslags hjälte o.s.v. Han skulle så som en av Gud född bara veta om att det inte tillhör någon människa att upphöjas och äras på det viset som han görs.

Jag tror i och för sig att man också kan födas av Gud men senare hamna i djävulens fälla så som jag anar att Benny Hinn har gjort. Jag tror vad andra än säger om honom, att han en gång började bra, men rikedomens, storhetsvansinne och kändisskapets frestelser har vilselett!

Påven däremot har inget av pånyttfödelsens kännetecken överhuvudtaget! Då skulle han högljutt tala om omvändelsens betydelse, och tona ner Maria och alla de tilläggsskrifter som finns inom det katolska. Ja, det finns mycket han hade gjort annorlunda om han hade varit född av Gud.

Förlåt att jag trodde att det stod skrivet något på tiaran eller mitran!

Jesu frid...

Svara -   - 24/8-16 15:06 -


Arne Strand.

Svar till frälst? .

Det är dina Problem - inte mina.

Kom tillbaka när du Lärt dig och insett vad dessa Ord betyda -

" Gåvan att skilja mellan Andar " !.

Arne Strand.

Svara -   - 24/8-16 15:13 -


Kalle

Svar till Martin Hallén.

Påven kan visst tala med absolut auktoritet. Det är ju det anspråket som är så allvarligt.

Det finns ingen främste bland likar. Varför bugar sig folk för påven och kysser hans ring om det är så?

Fördomar? Det är läskigt när man viftar bort legitim kritik mot den instans som genom historien har mördat överlägset flest människor.

Och din Wikipedia-artikel... påståendena där bemöts i länken jag skickade. Läs hela. Prova även den engelska Wikipedia-artikeln, som nämner babylonskt ursprung. Klart att RKKs egen version är att det inte har något med Babylon att göra fattar du väl? Hur skulle dom kunna lura någon om dom öppet erkände sin avgudadyrkan?

Svara -   - 24/8-16 15:18 -


Arne Strand.

Svar till frälst? .

En frälst Människa Smyger inte med sin Identitet, och sprider anklagelser i Lönndom.

Träd fram med Egennamn om du vill att man ska ta dig på allvar, det Hör till det Frälsta/Kristna sättet ty,

Jesus Kristus har inga Hemliga/Okända Efterföljare/Lärjungar.

Adjö Din F-n.

Arne strand.

Svara -   - 24/8-16 15:18 -


Martin Hallén

Svar till Leif Boman.

Leif, du är ursäktad! Det är väl detta som är så fantastiskt med samtal - att vi lär av varandra!

Du skriver "Påven däremot har inget av pånyttfödelsens kännetecken överhuvudtaget! Då skulle han högljutt tala om omvändelsens betydelse,..."

Så kan man ju förstås tänka, du får gärna utveckla så jag förstår dig bättre.

Svara -   - 24/8-16 15:20 -


Kalle

Svar till Arne Strand..

Är det hans problem att du spottar och fräser som en besatt? Jag håller med honom, det du skriver lämnar inga spår av andlig frukt. Lägg ifrån dog vreden inför Herren. Den är ett mordvapen.

Svara -   - 24/8-16 15:21 -


Martin Hallén

Svar till Arne Strand..

Arne. Jag känner inte dig men du kan vara vems om helst bakom din signatur. Få jag önska lite godare tonläge? Känns lättare att samtal här på tråden då.

Svara -   - 24/8-16 15:21 -


Arne Strand.

Svar till Mia.

HALLELUJAH !.

aRNE sTRAND.

Svara -   - 24/8-16 15:22 -


Arne Strand.

Svar till Martin Hallén.

Herre Gud vilket Mörker !

Jag citerar -

"""Svar till Arne Strand..

Arne Strand: På vilken grund kan du påstå att påven inte är smord av den Helige Ande?

Apråpå ordet fader: Innebär det att du och jag inte tilltalar våra färder med orden far eller pappa? Är det också hädelse enligt dig? Svara - - Wed, 24 Aug 2016 10:24:54 +020 -""" Slut citat.

Kommentar -

Det är Jesus Kristus som Kallar Till Tjänst/Ämbete i NT.

Herren Jesus Kristus har alltså inte kallat denne Påve till Tjänst, då vore ju antingen Bibeln eller Herrens själv Motsägande sig Själv(t). Sedan Smörjer/Kristnar Den Helige Ande Den Kallade Personen, som Jesus vittnar -

"Anden som utgår från Fadern som jag skall jag sända eder" !.

Samt som skrivet är -

" Jesus Kristus är Profetians Ande " !.

Den Helige Ande Vittnar om Jesus.

Påven sänder ingen Helig Ande.

Jag tror inte du är Pånyttfödd Kristen.

Adjö Tjafsmakare !.

Arne Strand.

Svara -   - 24/8-16 15:35 -


Leif Boman

Svar till Martin Hallén.

Jag vet inte om jag orkar så mycket mer med ordväxlingar på denna sajt, det verkar för det mesta inte leda till så mycket nytta?

Men, endast lite då eftersom du frågar. Den människa som på allvar lagt sitt liv i Guds händer och verkligen bett om syndernas förlåtelse förstår vad pånyttfödelse innebär.

Det betyder att man bl.a har blivit renad ifrån sina synder genom Jesus Kristus och ingen annan, räddad ifrån att gå evigt förlorad. Räddad ifrån att hamna i eldsjön med all dess innebörd.

När han står där han ofta får möjligheten till, inför 10 tusentals samlade på gator och torg, ofta samtidigt inför miljoner av tv-tittare världen över. Varför nämner han aldrig detta, varför "svamlar" han mest om andra oväsentliga saker som Arne brukar säga?

Jo, för att han inte är född av Gud, han fattar helt enkelt inte detta i sitt hjärta, det mest enkla och grundläggande i den kristna tron.

Det är Jesus som skall upphöjas och applåderas, inte papa påve!

Jesu frid...

Svara -   - 24/8-16 15:35 -


Martin Hallén

Svar till Leif Boman.

Är benägen att hålla med dig Leif. Även om jag uppskattar din hållning och gärna fortsätter samtala med dig. Jag lär mig av dig också.

Jag förstår vad du menar samtidigt som jag läst mycket av evangelisk art som är skrivet både av nuvarande och tidigare påvar. Så det kanske till en del är beroende av var vi söker efter litteratur med mera. Vad tror du?

Svara -   - 24/8-16 15:43 -


Martin Hallén

Svar till Arne Strand..

Arne. Jag ber dig än en gång i all ödmjukhet. Kalla mig inte tjafsmakare. Jag blir inte gladare av det. Vad vill du säga mig?

Svara -   - 24/8-16 15:44 -


Martin Hallén

Svar till Arne Strand..

Arne skriver: Jag tror inte du är Pånyttfödd Kristen.

Du vill kanske besöka mig för att på plats avgöra den saken? I så fall är du välkommen!

Svara -   - 24/8-16 15:46 -


Leif Boman

Svar till Martin Hallén.

Jag kan ju inte påstå att jag överhuvudtaget känner till så värst mycket om det katolska. Jag har aldrig någonsin läst en endaste bok om den katolska tron och vad det egentligen innebär? Vad de anser om Andedop och tungotal, eller om annat som t.ex handpåläggning m,m, som enligt Hebreerbrevet hör till de allra första grunderna i kristen tro?

Låt oss därför lämna bakom oss de första grunderna i Kristi lära och föras till fullkomlighet. Låt oss inte på nytt lägga grunden med omvändelse från döda gärningar och tro på Gud, med undervisning om reningar och handpåläggning, om de dödas uppståndelse och en evig dom. Ja, detta vill vi göra, om Gud tillåter. (Heb 6:1-3)

Vad säger påvarna om tungotalet t.ex, det som alla kristna helst skall tala enligt Paulus?

Jag önskar att ni alla skall tala tungomål men hellre att ni skall profetera. Den som profeterar är förmer än den som talar tungomål, om inte denne uttyder sitt tal, så att församlingen blir uppbyggd. (1 Kor 14:5)

Påvarna borde ju åtminstone kunna förklara varför alla bör tala i tungor!

Jesu frid...

Svara -   - 24/8-16 16:06 -


Martin Hallén

Svar till Leif Boman.

Ja Leif. Kanske början på en upptäcktsresa? Just på den fråga du ställer har jag inte något snabbt svar då jag själv bara är i början på min resa. Men jag kommer med all säkerhet att ta tag i den tråden då jag vet att det finns mycket katolsk litteratur om bland annat den Helige Ande och de manifestationer som hör Anden till.

Önskar dig frid och glädje!

Svara -   - 24/8-16 16:14 -


Leif Boman

Svar till Martin Hallén.

Tack detsamma Martin, och Jesu rikliga välsignelser i ditt sökande efter ännu mer kunskap och visdom!

Svara -   - 24/8-16 17:22 -


här är namnet

Svar till Arne Strand..

om jag skriver mitt eget namn kommer du att känna egen mig eller? Arne Strand? Det låter som en naken bads område. Arne om du är så öppen gå fram till påven (när han besöker Sverige) tar upp med honom allt hat du känner. Så modig och tro jag knappast.

Svara -   - 24/8-16 19:03 -


Arne Strand.

Svar till här är namnet .

Slingrare !.

Arne Strand.

Svara -   - 24/8-16 20:28 -


Arne Strand.

Jag citerar -

""" Martin Hallén Svar till Arne Strand.. Arne skriver: Jag tror inte du är Pånyttfödd Kristen. Du vill kanske besöka mig för att på plats avgöra den saken? I så fall är du välkommen! Svara - - Wed, 24 Aug 2016 14:56:25 +020 -""" Slut citat.

Kommentar -

4. Detta säger jag, för att ingen skall bedraga eder med skenfagert tal.

18. Låten icke segerlönen tagas ifrån eder av någon som har sin lust i »ödmjukhet»

Från -

http://runeberg.org/bibeln/51_02.html

Denne Signatur Martin Hallen försöker få människor åt det Katolska Hållet. Han säger det inte öppet utan försöker med argument få människor att Ifrågasätta sina ståndpunkter. Dennes Andemening är Avfall från Sanningen för att senare föra fram sin Villolära.

Arne Strand.

Svara -   - 24/8-16 20:45 -


Lars W

Svar till Martin Hallén.

"Sedan har jag inte mött någon katolik som dyrkar påven."

http://www.indiadivine.org/wp-content/uploads/2015/09/christians-idol-worship2.jpg

http://www.tidenstecken.se/kkfot.gif

"Följande kan vi läsa på katolska kyrkan Stockholms stifts hemsida:´Som biskop av Rom är han aposteln Petrus efterträdare som enligt traditionen var Roms förste biskop."

Vad menar Petrus med dessa ord?

"Församlingen i Babylon, utvald likasom eder församling, hälsar eder. Så gör ock min son Markus." (1 Petr 5:13)

"Men att säga att det är obibliskt håller inte anser jag."

Menar du att denna text är "obiblisk"?

"I sin högra hand hade han sju stjärnor, och från hans mun utgick ett skarpt tveeggat svärd, och hans ansikte var såsom solen, när den skiner i sin fulla kraft.

När jag såg honom, föll jag ned för hans fötter, såsom hade jag varit död. Men han lade sin högra hand på mig och sade: 'Frukta icke. Jag är den förste och den siste

och den levande; jag var död, men se, jag lever i evigheternas evigheter och jag har nycklarna till döden och dödsriket.' "

Svara -   - 24/8-16 20:51 -


Leif Boman

Svar till Arne Strand..

Skall du inte tröttna med alla dina tråkigheter snart?

Martin hade en trevlig attityd och är en långt mycket mer mogen man andligt sett än vad du någon gång hittintills har visat dig vara. Du säger ju så gott som hela tiden bara fula saker om de allra flesta du har haft en liten ordväxling med, och det vittnesbördet från dig talar sitt mycket tydliga språk!

Dig har det då inte gått att föra den minsta lilla dialog med överhuvudtaget. Du är på det absolut lägsta spädbarnsstadiet jag någonsin har mött hos någon "kristen"!

Ta nu några kliv uppåt, stanna inte kvar där nere och "gläfs" mer för att tala lite av ditt eget språk, kom igen och börja bli lite mogen. Du gör då absolut inte den minsta nytta med ditt sätt att vara, tror du verkligen att du gör Jesu vilja med ditt sätt att bete dig mot alla så har du då verkligen missförstått det hela!

Låt oss be om Jesu nåd och kärlek över våra liv så blir det åt rätt håll;

Vsd sa Paulus?

Klä er därför som Guds utvalda, heliga och älskade, i innerlig barmhärtighet, godhet, ödmjukhet, mildhet och tålamod. Ha fördrag med varandra och förlåt varandra, om någon har något att förebrå en annan. Såsom Herren har förlåtit er skall ni förlåta varandra. Över allt detta skall ni klä er i kärleken, som binder samman till en fullkomlig enhet. Låt Kristi frid regera i era hjärtan, den frid som ni blev kallade till i en enda kropp, och var tacksamma. Låt Kristi ord rikligt bo hos er med all sin vishet. Undervisa och förmana varandra med psalmer, hymner och andliga sånger och sjung med tacksamhet Guds lov i era hjärtan. Och allt vad ni gör i ord eller handling, gör det i Herren Jesu namn och tacka Gud, Fadern, genom honom. (Kol 3:12-17)

Varför skulle detta inte gälla också dig Arne, ge mig en vettig förklaring om du kan?

Jesu frid.....

Svara -   - 24/8-16 21:16 -


Lars W

Svar till Leif Boman.

"Martin hade en trevlig attityd..."

Påvarna uppvisar en trevlig attityd utåt. Inom sig är de fulla av bottenlöst mörker.

Ta och konvertera vet ja, Leif. Du blir nog en god katolik :)

Svara -   - 24/8-16 21:20 -


Martin Hallén

Svar till Arne Strand..

Arne. Du är välkommen att pröva mig vad gäller om jag är pånyttfödd kristen eller ej. Men att avgöra genom ett meningsutbyte i denna tråd är inte möjligt. Du behöver möta mig. Och jag dig. Om inte får vi hålla inne med dylika uttalanden.

Och vad gäller min avsikt med försöken till samtal vet du inget märker jag. Hur skulle du? Du känner mig inte, Arne. Jag försöker inte för människor åt något håll. Jo ett om möjligt. Till Jesus. Fast det kan bara Gud själv. Käre vän, den andemening du tillskriver mig är rent oförskämd. Men jag bryr mig faktiskt inte då det inte ens är i närheten av den jag är - en vanlig kristen som är nyfiken och törstig och letar efter det friska vattnet i alla källor som Vår Frälsare Jesus Kristus låter och har låtit flöda fram genom hela vår historia.

Så Arne, du har inget att frukta från mig och jag skulle bli väldigt tacksam om vi åtminstone här kunde mötas i ett vänligt utbyte av tankar och funderingar kring allt vi kan möta i en ganska förvirrad tid som denna.

Livet är inte enkelt. Det tror jag vi kan enas om. Vi bär på fysiska och psykiska sår. Vi har så mycket som vi behöver ta ställning till. Inte lätt.

Då skulle en sådan här plats kunna få vara en oas där vi kan komma med våra funderingar och en del klarsyn ibland och dela det med varandra.

Vi kommer förmodligen från lite olika håll. Det skulle bara berika oss än mer, med våra olika erfarenheter.

Så till sist frågar jag dig Arne, och andra: Vad har vi att frukta med en sådan hållning?

Svara -   - 24/8-16 21:21 -


Martin Hallén

Svar till Lars W.

Lars. Du skriver: "Påvarna uppvisar en trevlig attityd utåt. Inom sig är de fulla av bottenlöst mörker."

Får jag be dig om källa på ditt påstående?

Svara -   - 24/8-16 21:24 -


Kalle

Svar till Lars W.

Att påvar har en bra attityd utåt betyder att vi som kristna ska strunta i ordet och bete oss som svin bara för att vara tvärtom?

Dat logic...

Svara -   - 24/8-16 22:56 -


Martin Hallén

Svar till Kalle .

Kalle. Jag förstår inte vad du menar. Får jag be dig förklara för mig?

Svara -   - 24/8-16 23:22 -


Leif Boman

Svar till Kalle .

Att påvar har en bra attityd utåt betyder att vi som kristna ska strunta i ordet och bete oss som svin bara för att vara tvärtom?

Ja, det kanske är så både vår vän Larssa och Arne ser på det hela vad det verkar! Då kan de ju faktiskt aldrig bli anklagade för att gå i påvens fotspår i alla fall!

Jesu frid...

Svara -   - 25/8-16 00:29 -


Hans

Hmm, påven Franciskus är, också, kristen.

Svara -   - 25/8-16 05:19 -


Lars W

Svar till Martin Hallén.

"Lars. Du skriver: "Påvarna uppvisar en trevlig attityd utåt. Inom sig är de fulla av bottenlöst mörker."

Får jag be dig om källa på ditt påstående?"

Påvedömets blodiga historia. Påvarna ligger bakom många miljoners död. Genom korstågen, inkvisitionen etc. Katoliken Hitler låg bakom 20 miljoner människors död. Katoliker startade folkmordet på 800 000 tutsier i Rwanda, o s c

Vidare anser sig dessa påvar vara Gud själv.

Svara -   - 25/8-16 20:42 -


Lars W

Svar till Kalle .

"Att påvar har en bra attityd utåt betyder att vi som kristna ska strunta i ordet och bete oss som svin bara för att vara tvärtom?"

Är det något jag har påstått menar du? Ett av en mängd problem med dessa påvar och deras anhängare är att de i praktiken struntar i Ordet.

Svara -   - 25/8-16 20:44 -


Peter Hall

Svar till Arne Strand..

Bäste Arne Du menar, att Muhammed inte är någon profet. Nog är han profet alltid, men en falsk sådan. Läs innantill gode man! Upp.19:20 2Petr.2:1-3 1Joh.4:1-6

Svara -   - 28/8-16 17:28 -


Peter Hall

Svar till Lars W.

Tror du själv på vad du skriver? "Vidare anser sig dessa påvar vara Gud själv."

Nu är det så, att vad dessa historiska påvar än har gjort sig skyldiga till, så kan inte dagens påve lastas för detta. Han är säkert en god kristen, som vill alla väl.

Svara -   - 28/8-16 17:37 -


Arne Strand.

Jag citerar -

"""Peter Hall

Svar till Arne Strand..

Bäste Arne Du menar, att Muhammed inte är någon profet. Nog är han profet alltid, men en falsk sådan. Läs innantill gode man! Upp.19:20 2Petr.2:1-3 1Joh.4:1-6 Svara - - Sun, 28 Aug 2016 16:38:37 +020 -""" Slut citat.

Profet är man om man är kallad av HERREN till det Profetliga ämbetet. Muhammed hade ingen sådan Kallelse.

Han var utan Auktoritet precis som de som Kallar Sig JEHOVAS Vitten, de har inte heller någon kallelse av JEHOVAH att vara JEHOVAS vittnen.

En sann Profet kan dock Falla i Synd och bliva en Falsk sådan.

Arne Strand.

Svara -   - 28/8-16 18:11 -


Arne Strand.

Svar till Peter Hall.

Med samma Logik kan inte dagens Nazister lastas för vad andra Nazister i Historien gjort sig skyldiga till.

Denne Peter Halls logik lämnar mycket i övrigt att önska

Arne Strand.

Svara -   - 28/8-16 18:16 -


Peter Hall

Svar till Arne Strand..

Det är väl ändå en viss skillnad mellan Nazism och katolisism. Så du menar att Hitler hade förvanskat nazismen. Käre Arne, det var ju Adolf som introducerade eländet. Om sen dagens nazister inte har den agendan, är de då riktiga nazister? Det är samma visa jämt. Bara för att somliga farit vilse i tron, så får Jesu lära klä skott för detta. Det är inte rättvist.

Svara -   - 28/8-16 18:31 -


Martin Hallén

Svar till Lars W.

Lars W.

Det du presenterar är påståenden inga källor.

"Vidare anser sig dessa påvar vara Gud själv." Har du källa på detta påstående? När och var och vem sagt detta?

Svara -   - 29/8-16 14:09 -


Tommy

Hade två drömmar för några år sedan om Påven. Den första sätt Politiker runt ett jätte ovalt bord, sedan byttes Dröm frekvens. Och så Påven Francisco helt ensam vid ett stort ovalt Bord, stolarna runt honom var tomma.. men tänkte, kanske en dag slås allt det Politiska spelet kanske ihop,?. Men det är min tolkning av drömmarna. Några månader Senare såg jag Påven Francisco med Olje kanna, och hällde Olja över Länder . ja tror det var EUROPEISKA Länder som han hällde Olja. Min tolkning av dröm, var mer den. Är det så att Påven Francisco, når ut med Evangelium mer än någon annan nu.och kanske Predikar bättre?. Trots att det för Friregiösa tycka, att detta kom då ur fel mun och allt. Så Frikyrkan har missat målet, och inte som förr. som Francisco gör nu och bättre. Men drömmen om Politiska Makt Bordet o Påven ensam vid Sitt Bord. Kanske en snar framtid slås de ihop. Religion-Politik.

Svara -   - 9/11-18 16:29 -


Fredrik Fregoran Göransson

Att påven har redan blivit utesluten av Jesus eller Gud eftersom han har ätit av kunskapens träds frukt och drar alla människor att dyrka honom som gud alltså gå ur påvedömet eller Babylon ni skrev att påven bär sin stora hatt det härestammar från babyloniska eller egyptiska tiden detta kallas fiskmun eller enligt uppbarenelseboken står om falsk profet med två horn och ser ut som lamm men inuti varg i fårakläder och det finns falsk verkligheten med elektroniska eller systemet där människor väljer att tillhöra antikrist systemet med påven och antikrist

Svara -   - 15/11-18 06:13 -


Fredrik Fregoran Göransson

namnet Franciskus översätts till betydelse att vad han är för person

Första tre bokstäver Fra blir Far är han farisee och ciskus vad är namnet översätts vet jag inte men kan betyda kanske är gladitorcirkus collestum i rom som är symbolet att står för utrota kristna och helvetet är här detta är era åsikter om vad ni tycker och min åsikt är att det finns på riktigt att helvetet finns i världen tex att med göra döden på jorden som är dålig och kunskapens träd och det beror på era uppfattning vad ni tycker om onda världen

Svara -   - 15/11-18 06:30 -


Fredrik Fregoran Göransson

Det är lång historia om Jungfru alla tillber maria vad är bakom statyn kommer från Egypten?? jo att fallna eller guds söner kommer in världen genom att komma in livsmoder i djävulens mun är vagina och det är samlag som föder människor med två olika ande fallna eller guds söner detta är vad dom tillber maria jag visar en bild av peterkyrkan där finns lång historia

Svara -   - 15/11-18 06:39 -


Din kommentar

Första gången du skriver måste ditt namn och mejl godkännas.


Kom ihåg mig?



Tungotalet och uttydning

Christer Åberg talar och sjunger om Jesus. I det här programmet tar han bland annat upp vad tungotalet och uttydning är för någonting.

0

Läs allt!


69-åring vill byta åldern till 49

69-åring vill byta åldern till 49

Bild: Dagen. 

Den 69-årige Emile Ratelband i Nederländerna vill få sin juridiska ålder nersatt till 49 år.

6

Läs allt!


Himlen TV7 intervjuar Christer Åberg

Christer är en känd bloggare bland både kristna och icke-kristna i Sverige. Han erbjuder Jesus som svar på aktuella samhälleliga och personliga problem. Programledare är Daniela Persin.

3

Läs allt!


”Jesus Kristus frälste mig från 27 års homosexualitet”

Davids starka vittnesbörd om hur han blev frälst och räddad av Jesus från 27 års homosexualitet. Svensk text. 

- Mitt namn är David, jag är 44 år gammal, och det här är ett vittnesbörd om hur Jesus Kristus räddade mig från tjugosju år av homosexualitet. Jag talar i kärlek.

1

Läs allt!


Tommy Dahlman intervjuar Christer Åberg i Kanal 10

Tommy Dahlman intervjuar Christer Åberg i Kanal 10 om hans frus och lille sons död två dagar innan julafton för snart tio år sedan.

2

Läs allt!


Det skall bli ett härligt möte uti skyn

Christer Åberg spelar på sin ukulele och sjunger "Det skall bli ett härligt möte uti skyn! O, hur underbart och stort."

0

Läs allt!


Troendedöparna brändes, dränktes och halshöggs

Många är de som har lidit förföljelse, satts i fängelse och dödats som har praktiserat det bibliska troende-dopet genom nersänkning.

9

Läs allt!


Denne man är farlig, ofrälst och falsk profet


Påve Franciskus.

107

Läs allt!


Dopet: Var, när och hur

Dop i havet

Här ger jag dig några tydliga bibelord på var dopet sker, när det sker och hur.

4

Läs allt!


Främlingen som följde kyrkoherden på vårpromenad

Läsarmejl av nils 

Främlingen som följde kyrkoherden på vårpromenad, sade till slut: Räck Hit Ditt Finger, Här är Mina Händer!

3

Läs allt!


Bedräglig rikedom

Läsarmejl av David B 

11

Läs allt!


Är Bibelns Gud samma som koranens gud?

”De som påstår sig älska, ära och tillbe Gud, gör i själva verket inte det om de inte älskar, ärar och tillber Jesus.”

5

Läs allt!


Europa tillbaka till Gud

Läsarmejl av David B

Europa tillbaka till Gud. David B talar.

2

Läs allt!


Han gifte sig med hologrammet Hatsune Miku

Gifte sig med sitt hologram

Akihiko Kondo håller i en dockversion av hologrammet Hatsune Miku som han gifte sig med. Bildkälla: Facebook.

En 35-årig man i Japan har gift sig med ett hologrom. Bröllopet kostade 160 000 kronor. En docka representerade det kvinnliga dataprogrammet.

19

Läs allt!


Himlen TV7 invigd i Uppsala

Ruben Agnarsson, Martti Ojares, Daniela Persin och Christer Åberg

TV-producent Ruben Agnarsson, grundare och vd Martti Ojares, kanalchef Daniela Persin och Christer Åberg.

Jag var inbjuden till den kristna tv-kanalen Himlen TV7:s studioinvigning i Uppsala.

17

Läs allt!


Nu har det hänt!

Över tusen prenumeranter på Youtubekanalen Apg29nu

Nu har det hänt! Youtubekanalen Apg29.Nu har fått över tusen prenumeranter. Närmare bestämt 1001 stycken!

5

Läs allt!


Jesu trefaldiga världshistoriska seger

Läsarmejl av nils 

Jesu trefaldiga världshistoriska seger, Guds gåva till all världens folk. Det Jesus Kristus utförde genom sin försoning var en oöverträffad Trefaldig Seger! Utmaningen gällde 3 olika områden som Han inför Gud den högste Domaren och inför: Andevärlden måste segra.

5

Läs allt!


Prenumera på Youtubekanalen Apg29.nu

Fortfarande i lager: Christer Åbergs starka bok Den längsta natten

Den längsta natten - 150 kronor

Natten till den 22 december, den natt med flest mörkertimmar 2008, genomlider Christer Åberg Den längsta natten i sitt liv, då han på ett mycket traumatiskt och oväntat sätt mister halva sin familj.

1

Läs allt!


Extra: Christer Åbergs bok fortfarande i lager

Upprop för Christer Åbergs bok Den längsta natten. Och du kan även ge ditt stöd till bloggsajten Apg29.nu.

0

Läs allt!


Platt jord är obibliskt

Platt jord är obibliskt

Läser man Bibeln så ser man tydligt att jorden är rund. Om jorden inte är rund då skulle Jesus ha tagit grundligt miste då han säger att att det både är dag och natt på jorden när han hämtar hem alla de frälsta till himlen.

20

Läs allt!


Ny DVD! Frågor och svar om den yttersta tiden och dess händelser

Av Holger Nilsson 

Ny DVD! Frågor och svar om den yttersta tiden

Du har nu möjlighet att ta del av denna nya DVD om den yttersta tidens händelser.

7

Läs allt!


Christer Åberg friar till Siri

Här friar jag till Siri i direktsändning. Lyssna på svaret!

3

Läs allt!


FN önskar en global regering inom 12 år

Av Mikael Walfridsson 

Agenda 2030 - FN önskar en global regering inom 12 år

Wolfgang Ishinger: ”Vi lever i en tid där den internationella världsordningen kollapsar just nu. I detta vakuum prövar alla för att se hur långt de kan gå. Det finns ett behov av en global regering.”

36

Läs allt!


Be den här bönen om du vill ta emot Jesus och bli frälst

Be den här bönen om du vill ta emot Jesus och bli frälst.

1

Läs allt!


Transpersoner befriade av Guds kärlek

En mycket stark dokumentär om transpersoner som har blivit befriade av Guds kärlek.

5

Läs allt!


Dagens ord

Vecka 47, onsdag 21 november 2018 kl. 09:47

Jesus söker: Helga, Olga!

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? - Be den här bönen:

Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som min Herre och Frälsare. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Jag ber om förlåtelse för alla mina synder. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?
» Ja!

Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv. - Joh 3:16



Dagen intervjuade Christer Åberg om konspirationsteorier

Dagen intervjuade Christer Åberg om konspirationsteorier

Tidningen Dagen. 

Tidningen Dagen har genom Jonatan Sverker intervjuat mig och flera andra om konspirationsteorier och gjort en gedigen sex sidor lång genomarbetad artikel.

19

Läs allt!


Senaste kommentarer


Den första uppståndelsen

Christer Åberg och Reine Jonsson talar talar om den första uppståndelsen i Nässjö närradio.

1

Läs allt!


Den 9 november är årsdagen av Kristallnatten

Den 9 november är årsdagen av Kristallnatten

Den 9 november är det årsdagen av Kristallnatten då Förintelsen av judarna började i Nazityskland 1938.

7

Läs allt!


Dante, 12 år, med Downs syndrom har ett människovärde

Dante, 12 år, med Downs syndrom har ett människovärde

Bild: Expressen. 

Tusentals människor letar efter den 12-årige pojken Dante som har Downs syndrom och som är förvunnen. Detta visar att han har ett stort människovärde!

15

Läs allt!


Är det Bildas uppgift att stå bakom danskurser och yoga?

Av Holger Nilsson 

Är det Bildas uppgift att stå bakom danskurser och kurser i yoga?

Angående Bilda så är deras egen presentation så här: ”Studieförbundet Bilda för kyrka och samhälle, med kortformen Bilda, tidigare med namnet Frikyrkliga studieförbundet, är ett av Sveriges tio studieförbund.”

47

Läs allt!


Dopet i Apostlagärningarna - Del 2

Christer Åberg undervisar om alla bibelställen om dopet i Apostlagärningarna. Del 2.

0

Läs allt!


Dopet i Apostlagärningarna

Christer Åberg undervisar om alla bibelställen om dopet i Apostlagärningarna. Del 1.

0

Läs allt!


16 bibelord om att ta emot Jesus för att bli frälst

Ta emot Jesus

Här listar jag flera bibelord som alla handlar om att ta emot Jesus. Det finns fler bibelord om detta som jag inte har med här. Och alla dessa bibelverser visar att man ska ta emot Jesus!

0

Läs allt!


Bilder från min barndom - Christer Åberg

Fantastiska bilder på Christer Åberg som barn! 

Christer Åberg fotar en ko

Här fotograferar jag en ko med en lådkamera på bondgården jag växte upp. Jag är klädd i trätofflor och i andra konstiga kläder.

7

Läs allt!


Unika dopfilmer

Unika dopfilmer - Studio Apg29 med Christer Åberg. Christer Åberg talar om dopet och visar fantastiska dopfilmer.

2

Läs allt!


7 skillnader mellan Jesus och Muhammed

Islams profet Mohammed, påstod sig predika samma budskap som Jesus. Men här har vi sju skillnader som visar att det inte stämmer! 

7

Läs allt!


Koranen räcker ej för översättare måste använda Bibeln för att stödja Profeten Muhammed

Läsarmejl av nils

Blir upprörd när jag ser hur Islam inte kan klara sig med sin egen Koranen, utan måste blanda in Bibeln, vår Heliga skrift för att försvara sin falska lära! Här följer några exempel.

3

Läs allt!




Apg29 har tusentals bloggartiklar! Gå vidare till fler artiklar:

NÄSTA


STÖD APG29! Bankkonto: 8169-5,303 725 382-4 | Swish: 070 935 66 96 | Paypal: https://www.paypal.me/apg29

Christer Åberg och dottern Desiré.

Denna bloggsajt är skapad och drivs av evangelisten Christer Åberg, 54 år gammal. Christer Åberg blev frälst då han tog emot Jesus som sin Herre för 34 år sedan. Bloggsajten Apg29 har funnits på nätet sedan 2001, alltså 17 år i år. Christer Åberg är en änkeman sedan 2008. Han har en dotter på 12 år, Desiré, som brukar kallas för "Dessan", och en son i himlen, Joel, som skulle ha varit 10 år om han hade levt idag. Allt detta finns att läsa om i boken Den längsta natten. Christer Åberg drivs av att förkunna om Jesus och hur man blir frälst. Det är därför som denna bloggsajt finns till.

Sedan 23:42 2013-08-16 har det varit 453 227 972 sidvisningar på Apg29! Apg29 har just nu 17 021 bloggartiklar, 91 680 kommentarer och 59 954 bönämnen.

Varsågod! Du får kopiera mina artiklar och publicera på din egen blogg eller hemsida om du länkar till sidan du har hämtat det!

MediaCreeper

Apg29 använder cookies. Cookies är en liten fil som lagras i din dator. Detta går att stänga av i din webbläsare.

TA EMOT JESUS!

↑ Upp