Live | Bönesidan | Sök | Kontakt
Surfar nu: 585 www.apg29.nu


Publicerades torsdag 1 januari 1970 01:00 | | Permalänk | Kopiera länk | Mejla

4 kommentarer

David Billström Mon, 04 Feb 2019 21:10:01 +010

"Är det nu så, att ljuset som är i dig är mörker, hur djupt blir då inte mörkret?" Matt. 6:23

Må vi hålla oss till Bibeln, Guds ord.

"Ditt ord är mina fötters lykta och ett ljus på min stig." Ps. 119:105

Svara


CONRAD Tue, 05 Feb 2019 11:02:38 +010

Mycket bra Information om "Villoläran - Sjuende Dags Adventisterna" - Som jag var medläm av i 7 (Sju) år -

När min Bror, Hemma hos oss, vid ett Pastor-Besök från Kyrkan, sa att också han ville bli medläm av Kyrkan - Blev jag naturlingvis förvånad - Han var annars lite negativ till Läran...

På fråga från Pastorn om han Trodde på Guds Ord, svarade han att han Godtog ALLT som var skrivet i Bibelen - "Jag Tror på Jesus och Hela Bibelen...!"

På fråga om han aksepterade Profetinnan Ellen Gold White, svarade han - Att han inte kunne godta henne - Han aksepredae ändast Bibelen.

På detta svarade Pastoren: Om du inte vill Tro på Ellen Gold White och godtar henne, kan du inte få Dop, och bli upptagen i Församlingen.

Detta uttalande gjorde att jag och min Familie lämnade Adventisterna, och jag tog Dop igen - Jag ville inte "vara Döpt till Elen Gold White...!!!

Svara


Bertil Rosenius Tue, 05 Feb 2019 13:03:57 +010

Tack för ett bar vittnesbörd inifrån! Viktigt att dela sådant här.

Svara


Leif Tue, 05 Feb 2019 13:44:57 +010

Jag undrar vad adventisterna själva säger om alla punkter. Jag tittade ju som sagt in på deras hemsida och där står det att de tror på Jesus som Sann Gud. Då borde de väl ha tagit avstånd från Ellens idéer, eller?

Jag frågade även Vanessa som ibland skriver här om adventister syn men hon verkar vara väldigt återhållsam i frågan. Det kanske är ett känsligt kapitel?

Svara


Kalle Tue, 05 Feb 2019 14:08:43 +010

Ellen White är uppenbarligen en villolärare. Med det vill jag dock inte döma ut alla som kallar sig adventister.

Svara


Steven Tue, 05 Feb 2019 18:24:23 +010

Tycker det är sorgligt att läsa hur Nils väljer att tolka sjundedagsadventister.
Orkar inte längre att skriva, för inte alla har öron att lyssna med,

Svara


Roger T. W. Tue, 05 Feb 2019 19:32:15 +010

Jag vet ingenting om adventisterna, men jag tror att sabbaten aldrig upphävdes i Bibeln. Stämmer det? De första kristna hedrade sabbaten så gott de kunde och mötes tidigt söndag morgon innan de gick till jobbet för att minnas Herrens seger på Golgata. De behövde inge präster och pastorer. Alla kunde bidra. Jag tänker på Herren varje dag i en liten gudstjänst, men speciellt tänker jag på Honom på torsdagen, kärleksmåltidens dag, fredagen, Hans stora offer och lidande, lördagen, vilodagen, gåvodagen, då Han verkade i dödsriket. Söndagen, då Han segrade. Prisa Honom varje dag.

Svara


nils Tue, 05 Feb 2019 20:16:08 +010

Som den Sanningssökare jag är vill jag hjälpa andra likasinnade,utan att för den skull Döma någon enskild människa.
Varje själ må pröva sig Själv inför Bibelns Sanningar och ej bara svälja allt som hörs! Jag vill bara lägga fram "kalla fakta" till offentlig granskning och bedömning av dess sanningshalt vilket vi alla är Sanningen skyldig att göra.
Vår och Världens Ende Frälsare Jesus Kristus,sade om sin tids villfarare bla;
"Var planta som Min himmelske Fader icke har planterat,skall ryckas Upp med rötterna.
Frågen icke efter dem.De är blinda Ledare;och Om En Blind leder en blind,så Falla De Båda I Gropen!" Matt.15:13-14
Jesus tycks inte offra mycken tid till de som ej ville höra Sanningens ord om Frälsning.
Men så ansvarsfullt är ett Felaktigt ledarskap,att det leder Båda till förtappelsens Grop.

Svara


nils Tue, 05 Feb 2019 20:16:08 +010

Som den Sanningssökare jag är vill jag hjälpa andra likasinnade,utan att för den skull Döma någon enskild människa.
Varje själ må pröva sig Själv inför Bibelns Sanningar och ej bara svälja allt som hörs! Jag vill bara lägga fram "kalla fakta" till offentlig granskning och bedömning av dess sanningshalt vilket vi alla är Sanningen skyldig att göra.
Vår och Världens Ende Frälsare Jesus Kristus,sade om sin tids villfarare bla;
"Var planta som Min himmelske Fader icke har planterat,skall ryckas Upp med rötterna.
Frågen icke efter dem.De är blinda Ledare;och Om En Blind leder en blind,så Falla De Båda I Gropen!" Matt.15:13-14
Jesus tycks inte offra mycken tid till de som ej ville höra Sanningens ord om Frälsning.
Men så ansvarsfullt är ett Felaktigt ledarskap,att det leder Båda till förtappelsens Grop.

Svara


Kalle Tue, 05 Feb 2019 20:50:28 +010

Svar till Roger T. W.. Sabbaten är inte upphävd, däremot är vi fria i Kristus att observera dom dagar vi väljer.

Svara


Steven Wed, 06 Feb 2019 08:58:16 +010

Svar till nils. Jag har lyssnat på flera sjundedagsadventister på Youtube i över 100 timmar. Stephen Wallace, Walther Veit, David Leone, Stephen Bohr m f l.
Har även besökt en lokal adventisförsamling i Sverige ca 15 ggr.
Känner en adventist från Danmark som jag gått samma bibelskola med.
Tyvärr Nils, jag känner inte igen mig alls i beskrivning!

Svara


Steven Wed, 06 Feb 2019 08:58:18 +010

Svar till nils. Jag har lyssnat på flera sjundedagsadventister på Youtube i över 100 timmar. Stephen Wallace, Walther Veit, David Leone, Stephen Bohr m f l.
Har även besökt en lokal adventisförsamling i Sverige ca 15 ggr.
Känner en adventist från Danmark som jag gått samma bibelskola med.
Tyvärr Nils, jag känner inte igen mig alls i beskrivning!

Svara


nils Wed, 06 Feb 2019 10:01:25 +010

Ett träds rötter,bestämmer Äktheten för dess kommande frukt!.
När Adventismens begynnelse kommer från en förtvivlad ung kvinna,E.White som Ej kunde mdege sitt eget Misstag då Jesu återkomst ej skedde år 1844 som förutsagts,utan då lade Skulden på Gud.
Då öppnade hon för en lögnens och villfarelsens ande.
¤¤¤
Detta enligt David Snyder,en Adventtist pastor som under 22 år varit dess pastor.
Han gjorde efterforskningar och fann då flera motstridiga uttalanden vilket förde honom till uppsägning.
¤¤¤
En annan Adventisttjänare Sydney Cleveland,som pastorerat i 13 kyrkor 1979-1990.
Vid undersökning för en planerad bok för att bekräfta den Gudomliga inspirationen bakom E.White,upptäckte så många falska Profetior att han i en bok; White-Washed, avslöjar myterna om E.White
¤¤¤
En annan känd Adventist pastor Dale Ratzlaff berättar hur han förlorade tron,och hur han då lämnade Adventisterna för att börja förkunna Evangeli Sanning.
Han startade sedan en biblisk kyrkosammanslutning,och i boken;Thruth Led Me Out,
beskriver denna process.Finns på You Tube med 226000 avlyssningar!
Låt den rena klara Evangeli sanning om Guds Nåd i Jesus Kristus få leda dig rätt!

Svara


Marie Thu, 07 Feb 2019 15:43:24 +010

Hoppas någon från Adventisterna svarar på NILS inlägg.

Känner flera adventister som jag uppskattar mycket!

Svara


Tua Öling Thu, 07 Feb 2019 15:59:54 +010

Svar till Marie.

Jag är Adventist. Jag håller inte alls med Nils om hans artiklar. Vi tror på Jesus som Gud, han kom och blev människa för att dö för oss. Han tog vår plats. Det han skrev om Ellen White är tyvärr falsk. Bibeln är den viktigaste bok som vi studerar. Sabbaten är viktig, det är den dagen Gud vill komma till oss. Den är välsignad och helgad. Här är hela Sabbatsbudet från 2 Mos 20 kap.8 Tänk på sabbatsdagen✱ så att du helgar den. 9 Sex dagar ska du arbeta och uträtta alla dina sysslor. 10 Men den sjunde dagen är Herren din Guds sabbat. Då ska du inte utföra något arbete, inte heller din son eller dotter, din tjänare eller tjänarinna eller din boskap, eller främlingen som bor hos dig inom dina portar. 11 För på sex dagar gjorde Herren himlen och jorden och havet och allt som är i dem, men på sjunde dagen vilade han. Därför har Herren välsignat sabbatsdagen och helgat den. du kan titta själv i din egen Bibel.

Här är profetia om ändring av tider och lagar Daniel 7: 25 Han ska tala mot den Högste och ansätta den Högstes heliga. Han ska bestämma sig för att förändra heliga tider och lagar, och de ska ges i hans hand under en tid och tider och en halv tid.

Svara


Leif Thu, 07 Feb 2019 16:40:23 +010

Svar till Tua Öling.

Tua, i mina ögon tror jag verkligen inte att ni är någon sekt eller vad än några försöker få det till. Jag tror ändå inte riktigt på att det Daniel säger om heliga tider just handlar om någon firar sabbaten på lördagen eller söndagen. Bägge dagarna ses som den sjunde dagen och en vilodag som speciellt ägnas åt Gudstjänster m.m. Här i västvärlden är arbetsveckan oftast uppbyggd från måndag-fredag, nej, jag tror inte alls att det är det här de heliga tiderna handlar om.

Det viktiga är att man respekterar varandra för Jesu skull och inte dras med i inbördes stridigheter som fördärvar för Gud och kärleken bland Hans barn. Däremot har jag några enkla frågor!

Blir människor döpta i Den Helige Ande och hur är det med tungotalet, är det något som praktiseras ibland er?

Jesu frid...

Svara


nils Thu, 07 Feb 2019 19:25:19 +010

Svar till Tua Öling. Tua,och Alla Adventister läs Matt.12:8 vad vår Frälsare och Herre Jesus säger om den Heliga Sabbaten!!
Matt.12:1-8,När lärjungarna blev hungriga på sabbaten och ryckta av Ax att äta och anklagades av fariseerna att bryta Sabbatsbudet,vad Herren Jesus då sade,V 8;
"Ty Människosonen är Herre över Sabbaten!"
Läs Matt.12:10 när Han botade en sjuk på Sabbaten och de ville då Anklaga Honom för detta.
MenHan botade den sjuke och sade V 12;;"Alltså är det Lovligt att på Sabbaten göra vad Gott är!"
Då fattade fariseerna det beslutet att de skulle förgöra Honom,V 14 För Att Han BRÖT SABBATSBUDET!
Så ni Adventister Tycks bygga Er Tro,på Lagen liksom Feriseerna på Jesu Tid Gjorde!!
Och vad sade Jesus om de som byggde sin Tro på lagen,det står bla.i Matt 23!
¤¤¤
I Mark.2:27-28 förklarar Jesus Sanningen om SABBATEN;
"Sabbaten blev gjord För Människans Skull,och Icke Människan för Sabbatens skull!"
"Så är då Människosonen Herre också Över Sabbaten!"
I Joh.5;1-9.16.botade Jesus en som varit sjuk i 38 År,;"Men det var Sabbat den dagen!"
Därför sade Judarna som blivit frisk;"Det är Icke lovligt för dig att bära Sängen!" V 10
V 16;Därför förföljde nu Judarna Jesus,ochsökte efter att DÖDA HONOM,eftersom Han gjorde sådant på SABBATEN!"
¤¤¤
Hur Blind Får man vara,och Hur blinda är ni Lagbundna Adventister om ni tror er vinna Evigt Liv genom edra Laggärningar?
Tror man dig vinna Frälsning genom uppfyllelse av Lggärningar då säger Gal.3:10:
"Ty alla de som låta det Bero på Laggärningar,De äro Under Förbannelse!"
INGEN kan uppfylla Alla Lagens Ord,varför bara NÅDEN kan ge oss FRÄLSNING.

Svara


Marie Thu, 07 Feb 2019 20:21:21 +010

Tua Öling Tack för inlägget. Det stärkte min tro också!" Röriga" inlägg, som detta Nils skrev, orkade jag faktiskt inte läsa...!

Svara


Katrina Thu, 07 Feb 2019 23:02:57 +010

Svar till nils.

Skriften säger i Johannesevangeliet 14:15, 23 Om ni älskar mig kommer ni att hålla mina bud.

ps..barn, gamla, sjuka mm behöver omvårdnar även på sabbaten.

Svara


Tua Öling Fri, 08 Feb 2019 05:42:44 +010

Svar till Leif.

Kejsar Konstantin skrev söndags lagen på 300 e kr. Katolska kyrkan ändrade på heliga tider från Sabbat till söndag. Vi måste därför lyda Gud mer än än människor. Söndags firande är människobud inte Guds. Det är det Daniel 7:25 syftar på. Det är alltså Sabbatsdagen (lördag) som som vi skall hålla inte söndag. Det finns inget stöd i Bibeln för söndags firande, jag har inte hittat det.

Svara


Leif Fri, 08 Feb 2019 07:03:54 +010

Svar till Tua Öling.

Jag respekterar det du säger Tua. Ni får gärna hålla fast vid lördagen och tacka Herren för det. För mig passar dock söndagen mycket bättre än lördagen, så jag tackar Herren för alla söndagar då jag får vila ut ordentligt en dag i veckan. För mig blir måndagen den första dagen i veckan.

Sen tror jag inte på att hedningarna runt om i världen följde judarnas kalender överhuvudtaget före katolicismens framfart.

Det viktiga borde vara oavsett dag att vi har kvar Gudstjänster åtminstone en dag i veckan där vi firar Jesus Kristus, Gud Fader, och att vi stöttar varandra och berättar vidare om himmelen och evigheten för de människor vi dagligen möter.

Låt oss glädjas tillsammans i Herren för att vi genom Jesus Kristus är Guds barn och syskon.

Jesu frid...

Svara


Tomas N Sat, 09 Feb 2019 11:51:35 +010

De här frågorna om den adventistiska rörelsen och tron behöver tas på allvar. Man måste som troende våga ta den vägen som både söker sanningen och vågar ta upp problem som verkligen finns och undvika att bli en expert och högmodig religiös typ som alltid finner fel på allt och alla.

Både här på Apg29 och på internet och främst Youtube och även främst i USA ,men egentligen överallt finns debatter där falska och avvikande läror och rörelser tas upp

Även om man tröttnar på konflikterna ,så är det svårt att blunda för att det finns avvikelser som Gud både varnar för och som Gud manar oss att göra upp med så att vi kan vara användbara fullt ut.

Det finns diskussioner om överkarismatik(Toronto,trosrörelsen,Bethel) och om vem som är antikrist eller om kristna kan ha demoner.Det finns judaiserande rörelser av olika sorter och det finns alltjämnt sekterna från 1800 talet Jehovas vittnen,mormoner och adventister.

Det som jag sett är att det finns en fara där människor tar emot andar och läror som är tydligt emot vad Jesus har lärt ut. Det gamla förbundet har med sig en religiös och dömande karaktär som dödar nådens evangelium. Överkarismatik för med sig en andlighet som far vilse dpå de i te är rotade i Guds ord och grunderna

Adventismen liknar för mig de judaiserande grupperna då man söker hålla fast i sabbaten och andra delar av lagen. Vidare går man vilse i sina profetior eftersom man har vad jag skulle beskriva som en identitet i det judiska folket i GT,.Hur man hittar hopp och sin roll ändå är för mig en gåta eftersom endast i nya förbundet finns hoppet och frälsningen till alla folk förutsatt att man tror och följer Jesus

Att lyssna på vittnesbörder på Youtube är en lärdom. Om någon lämnar ett trovärdigt sådant om adventister,varför skulle det då inte vara giltigt. De adventister som inte sett dessa villfarelser borde snarare än att slå ifrån sig mot kritiker fråga sina egna överordnade och ta frågorna på allvar

Både mormoner ,JV och särskilt adventister vill "smyga " med vilka de är och gå under radarn s a s med de avikelser som finns i deras läror.

Givetvis kan inte jag eller någon annan ge oss in och ifrågasätta individers vandring med Gud eller frälsning,men lära,teologi och församling får man och borde undersöka och ifrågasätta vid behov och tillfälle.

Tron och evangeliet tål att prövas och i den publika prövningen vittnar sanningen starkt och leder till ytterligare stärkning av tron och nya till frälsning,men det som inte består provet borde förkastas enligt uppmaningarna i Bibeln.

I denna tid så har ingen råd att hålla fast vid djupa felaktigheter,fr då kommer dessa bli en snara som leder till fall förr eller senare

Svara


Leif Sat, 09 Feb 2019 13:42:11 +010

Svar till Tomas N.

Jag tycker nog ungefär som du Thomas! Att man smyger med sin tro är alltid lite illavarslande och sänder varningssignaler, men, jag kanske inte vill dra direkta likheter mellan Adventister och JV och Mormoner, eftersom JV och M har en annan Gud än Jesus Kristus, och då är man mer lik muslimer som också accepterar Jesus som profet och människa men inte som Gud!

Svara


Tomas N Sat, 09 Feb 2019 16:55:22 +010

Svar till Leif.

Jag tror du behöver studera djupare i vad adventisterna tror på i så fall. Det mesta som kommer utifrån och USA tycks gå igenom ett "lagomfilter" när det kommer till Sverige. Det kan förstås vara bra eller dåligt. Men en mildare variant av någonting dåligt gör ju bara att man inte upptäcker det dåliga.

En sak som jag har hört från judaister ,som också är väldigt tydligt inom SDA är deras förakt för söndagsgudstjänster. Detta är tydligen en av de"stora uppenbarelserna" som Ellen White fick att söndagsgudstjänsten är antikrists märke.

Sedan hör man utifrån detta samma teorier som från olika judaister om att kristna kyrkan är rutten från grunden och katolsk och därmed antikrist.

Sabbaten kan man diskuttera mycket om ,men när jag läser i GT och profeterna så får jag känslan av att sabbaten mest av allt står för överlåtenhet till Gud och inte vila eller särskilda dagar.

De stora profeterna(jesaja,jeremia ,Hesekiel) nämner några gånger i de allvarligaste varningarna till Guds folk att de hade brytit sabbathen.De hade ju lämnat Gud,det var den stora överträdelsen och inte några fel i ritualer och former skulle jag tro.

Men eftersom Jesus är sabbathens herre och nya förbundet gäller så är sabbathen endast en förebild och påminnelse om överlåtenhet och att Guds skapelse har tänkt på att vi måste vila.

Svara


Leif Sat, 09 Feb 2019 18:29:29 +010

Svar till Tomas N.

Jag har ju inte studerat adventisterna så mycket mer än att jag såg att de åtminstone tror att Jesus Är Gud, om det nu stämmer? Och i så fall värderar jag det högre än mycket annat. Det kan endast Den Helige Ande uppenbara för någon!

Sen vad Ellen White ryktesvägar fick för uppenbarelser spelar mindre roll för mig.

Att de föraktar söndagsGudstjänster som något antikristligt är ju mest för att de då ändå saknar lyhördhet till Gud i just den frågan, och då blir det ju deras eget problem, och det i sin tur leder ju endast till att de inte kan växa andligt.

Sabbaten är givetvis en vilodag som Gud gav oss, men den har mer syften. Den är ju också förebild för den tusenåriga fridens tid som snart väntar jordens befolkning. Gud har bestämda tider och har förklarat det mycket tydligt. Den sjunde dagen är alltså också förebilden för det snart inledande sjunde årtusendet sedan Adam och Eva, och en härlig tid utan satans inblandning.

Men detta betyder ju inte att evigheten i full skala ännu är här, inte att döden och synden har upphört, även om livsåldern förhöjs en hel del. Man räknas som ung vid hundra, åldern sägs bli till ett träds ålder, och då förmodligen troligtvis allt i från hundra år till några hundra år, spännande? Men efter harmagedon så blir det i alla fall mycket ljuvligt i ca tusen år på denna jord innan satan igen släpps lös för en kort sista tid som det står skrivet. Vi är redan då i himmelens härliga atmosfär utom synlighet för dem härnere. Kanske vi hälsar på här efter bröllopet en kort stund men sedan förblir vi i himmelen till den yttersta dagens dom då alla övriga människor skall dömas.

Detta är viktigare än vilken dag vi firar Gudstjänst!

Jesu frid...

Svara


Tomas N Sat, 09 Feb 2019 19:48:43 +010

Svar till Leif.

Om det är rykten,smutskastning och överdrivna reaktioner från avhoppare frn SDA så får jag och alla som bedömt dessa vittnesbörder som genuina omvända oss och kanske skämmas lite.

Men jag tycker det verkar som du missar djupet sv det här problemet just p g a det som de är så bra på,nämligen att ge ett sken av att vara en lära/församling som alla andra fast lite frommare och lite egna ideeer. Att de är så angelägna om kamoflouage teor jag är både strategiskt och kanske andligt rotat.

Oftast spelar kunskap om dessa avvikande läror mindre roll,men ibland behöver dessa ideer bemötas när de lyfts fram

Svara


Leif Sat, 09 Feb 2019 20:49:33 +010

Svar till Tomas N.

Jag säger inte att jag exakt vet vad de lär ut, utan jag grundar det endast på vad jag läste om på deras hemsida.

Jag vet ju inte om allt det som sagts från de s.k. avhopparna och det om Ellen är något att lita på? Det kan mycket väl vara med dem som med trosrörelsens många kritiker, och då är det inte mycket av värde och sanning i mina ögon.

Jag säger därmed inte att allting har varit rätt och okej, men det är det inte någonstans! Tror man på Jesus Kristus som Allsmäktig Gud och följer Honom som enda vägen till frälsning så väger det mycket tyngre än det mesta.

Jesu frid...

Svara


Tomas N Sat, 09 Feb 2019 21:13:59 +010

Svar till Leif.

Jag håller med om att kritiken mot vissa karismatiska rörelser gått alldeles för långt. Men allt bör granskas var för sig och det kan nog vara på ett helt annat sätt i det här fallet med adventister.

Det jag syftade på,men kanske inte skrev i klartext var just den egna beskrivningen om sig själva på hemsidor och annat är välformulerad . Om man bara stannar där så ser allt bra ut.

Jag är själv av en undersökande natur,så jag har kollat på djupet. Sedan måste man givetvis sålla för alla har kritiker och hängivna efterföljare. Så kunskap,vishet och Helige andes ledning måste användas och utan kontakt med adventister i verkligheten blir inte bedömningen riktig.

Svara


Leif Sat, 09 Feb 2019 22:08:01 +010

Svar till Tomas N.

Jag håller med, jag har heller inte direkt någon personlig kännedom med någon från dessa kretsar, och de få som finns här är ju väldigt fåordiga om sin rörelse. Jag har ju ställt några frågor till någon av dem, om det praktiseras Andedop och tungotal men fick inga svar.

Vill de vara lite smygande så är det helt okej från mig, men, men!

Jag låter dem vara om de så vill. Jag önskar ändå att de kommer rätt i sin vandring, att Anden får tillåtelse att verka såsom Gud vill, så att de en dag förstår att även söndagsfirare fylls med Guds Ande och tillhör Jesus, då blir det bra till slut.

Svara


Eva Sun, 10 Feb 2019 11:21:26 +010

Jag är "splittrad" i frågan om Jesus, när det gäller hans väsen. Inte att han är vår Frälsare förstås. Det tror jag fullt ut. Och att det BARA genom Honom vi kan bli frälsta. Jag tror också att han är en Gud. Dvs gudomlig från början , den Högstes Förstfödde i himlarna genom vilken allt annat skapades. Sedan blev han sänd till jorden för att , som det står ; "Så älskade Gud världen att han sände sin enfödde/förstfödde son för att var o en som tror på Honom skall ha evigt liv." Han sände sin son, den förstfödde.
Jesus bad själv till Fadern och på korset överlät han sin ande i den Högstes händer. Det står ju också att Kristus nu sitter på Guds högra sida och är medlare mellan oss människor och Gud. (Den Högste). "Ingen kommer till Fadern utom genom mig", sa han. Dessa och fler skriftställen gör att jag känner mig splittrad när det gäller Jesu sanna väsen. Petrus svarade Jesus; "Du är Messias, den Levande Gudens son", när Kristus frågade vem Petrus trodde att han var. Kanske är det ngt jag inte fattar i den här frågan. Men för mig förminskas inte Kristus om Han inte är "Den högste Fadern" utan hans förstfödde Son som var med och skapade allt annat och som lät sig födas som en vanlig människa för att sona våra synder. Sann Gud och Sann Människa.

Svara


Leif Sun, 10 Feb 2019 16:10:00 +010

Svar till Eva.

Problemet med om inte Jesus skulle vara den allra högste blir ju att vi då åkallar och tillber två herrar, Fadern och Sonen, när Guds eget Ord är mycket tydlig med att det är en styggelse att ha fler än en enda Frälsare, Herre och Gud!

Jag, jag är HERREN, och förutom mig finnes ingen frälsare.

Jesaja 43:11

Det finns alltså bara en enda Frälsare inte två!

Svara


vanessa Sun, 10 Feb 2019 16:20:33 +010

Svar till Leif.

vem ska man då tillbe av fadern och sonen?

Svara


Leif Sun, 10 Feb 2019 17:07:56 +010

Svar till vanessa.

Det handlar givetvis endast om en och samma Herre och Gud!

Här under ser vi tydligt att Jesus Kristus är Herren Gud den Allsmäktige. Det finns väl bara en Allsmäktig Gud, eller?

(Joh Uppenbarelsebok 1:8)

Jag är A och O, säger Herren Gud, han som är, och som var, och som skall komma, den Allsmäktige.

‭‬(Joh Uppenbarelsebok 1:17‭-‬18)

När jag såg honom, föll jag ned för hans fötter, såsom hade jag varit död. Men han lade sin högra hand på mig och sade: »Frukta icke. Jag är den förste och den siste och den levande; jag var död, men se, jag lever i evigheternas evigheter och jag har nycklarna till döden och dödsriket.

Svara


vanessa Sun, 10 Feb 2019 18:48:46 +010

Svar till Leif. Du skrev - Problemet med om inte Jesus skulle vara den allra högste blir ju att vi då åkallar och tillber två herrar, Fadern och Sonen, när Guds eget Ord är mycket tydlig med att det är en styggelse att ha fler än en enda Frälsare, Herre och Gud!
Menar du alltså att det är rätt och riktigt att tillbe både fadern och sonen eller inte?
Tror du att Jesus är 100% son och 100% Gud eller tror du något annat?

Svara


Leif Sun, 10 Feb 2019 19:24:55 +010

Svar till vanessa.

Ja, det är givetvis det enda rätta att tillbe den ende Guden, både Fadern, Sonen och den Helige Anden. Alla dessa tre är ju en och samma Gud!

"Enkelt sammanfattat".. Jesus Kristus Är enligt Bibeln namnet på vår Allsmäktige Gud Fader!

Johannes 17:6

Jag har uppenbarat ditt namn för de människor som du har tagit ut ur världen och givit åt mig. De voro dina, och du har givit dem åt mig, och de hava hållit ditt ord.

Och!

Därför har ock Gud upphöjt honom över allting och givit honom det namn som är över alla namn

Filipperbrevet 2:9

Gud den Allsmäktiges eget namn är givetvis högst av alla namn....

Svara


Leif Sun, 10 Feb 2019 19:59:09 +010

Svar till vanessa.

I det Gamla Testamentet säger Fadern, Herren Sebaot så här :

Så säger HERREN, (JEHOVA) Israels konung, och hans förlossare, HERREN Sebaot: Jag är den förste, och jag är den siste, och förutom mig finnes ingen Gud.

Jesaja 44:6

I det Nya Testamentet säger Jesus likadant:

När jag såg honom, föll jag ned för hans fötter, såsom hade jag varit död. Men han lade sin högra hand på mig och sade: »Frukta icke. Jag är den förste och den siste och den levande; jag var död, men se, jag lever i evigheternas evigheter och jag har nycklarna till döden och dödsriket.

Uppenbarelseboken 1:17‭-‬18

Det betyder att JESUS ÄR DENSAMME SOM JEHOVA!!!!!!!

Svara


Tomas N Sun, 10 Feb 2019 22:21:14 +010

Treenigheten är lite komplicerad. Men ngra viktiga saker är att se upp s man inte tror på en Jesus som inte är biblisk. Det har jag sett r tyvärr vanligare äm vad man skulle tro.

Treenigheten är i mina ögon en design som Gud skapat för att säkerställa sanna troende och tillbedjare.

Ingen kommer till fadern utom genom sonen och allt är lagt under Jesus namn och auktoritet.Fadern är densamma i evighet och kan inte ljuga och allsmäktig.

Den Helige ande behöver vi för att vara kristna och den som allt övernaturligt sker igenom.

Dessa tre måste bekräfta varandra och utan att detta är närvarande och uppfyllt så finns en varning att något är fel.

Fienden presenterar religion och andlighet med falska varianter av både Fadern,sonen och anden. Därför behöver vi också ordet för rätt bedömning och även gemenskapen där vi kan pröva allt.

Gud har tänkt på allt,men vi behöver vara aktiva och använda urskiljning

Svara


Eva Sun, 10 Feb 2019 22:42:07 +010

Leif, visst kan det vara som du skriver. Men jag har ändå svårt att "få ihop det". Gud uppväckte Kristus från döden som vann seger. Efter det sa han "Mig är given all makt i himmelen och på jorden". Som jag ser det gavs den makten till Honom av den Allsmäktige Fadern. Och som du själv skriver sa han också "De var DINA och DU har givit dem åt Mig". Här på jorden sa Jesus även att "Fadern är större än Jag". "Jag och Fadern är ett". Detta sista kan man tolka som att Dom är så sammanlänkade i tanke och Ande att de kan betraktas som En enda varelse. När folk gifte sig hette det att de härefter var "ett" med varandra. Om nu Kristus och Fadern är "Ett" så kan de betraktas som en och samma varelse, samtidigt som Jesus är den Högstes son.

Jesus sa under sin sista tid på jorden att vi från och med då kunde/skulle be i Hans Namn. Många ser det som att be direkt till Jesus Kristus. Andra ber till Gud Allsmäktig och avslutar bönen gnm att säga "I Jesu Namn". Jag tycker båda varianterna är godtagbara och att det inte betyder att man ber till två gudar eftersom Fadern och sonen är "Ett". Jag tror inte Fadern anser det syndigt att be direkt till Honom i Jesu namn. Inte heller tror jag vi felar när vi ber direkt till Kristus eftersom Han nu är vår överstepräst i himmelen som medlar för oss inför Fadern. För mig känns det trots allt som vi ber till En och Densamme. Om jag har helt fel i detta så får jag hoppas att det uppenbaras för mig på något sätt.

Svara


vanessa Sun, 10 Feb 2019 22:51:20 +010

Svar till Leif. Man gör lika rätt när man tillber Den helige ande eller Fadern, som också är 100% Gud och namn!
eller tycker du annorlunda leif?

Svara


vanessa Sun, 10 Feb 2019 22:53:39 +010

För varför skulle jag inte kunna tillbe Fadern som är 100% Gud, när till och med Jesus som även han är 100% Gud tillbad Fadern?

Svara


vanessa Mon, 11 Feb 2019 11:01:49 +010

Leif, är det rätt att tillbe Fadern eller Helige ande som båda är 100% Gud, när Jesus som även han är 100% Gud gjorde det?
Eller menar du att man bara får tillbe Jesus?

Svara


Leif Mon, 11 Feb 2019 13:02:36 +010

Svar till vanessa.

Nej Vanessa, det är inte fel att tillbe varken Fadern, Sonen eller Den Helige Ande!

Däremot säger Guds Ord inget om att speciellt upphöja eller ära Anden, utan den som skall upphöjas är just DEN Allsmäktige Sonen...

(Joh 5:22‭-‬23)

Och Fadern dömer ingen, utan han har överlämnat hela domen till Sonen för att alla ska ära Sonen så som de ärar Fadern. Den som inte ärar Sonen ärar inte heller Fadern som har sänt honom.

Det har bl.a att göra med Guds plan att Han själv blev till den syndfria Människosonen och dog för oss människor, och att alla knän, både människors och änglar måste böja sig för just Honom Gud har bestämt och utvalt.

Och i slutänden är det ändå Han själv i egen hög person som klev ner till jorden och blev till MänniskoSonen. Det finns ingen annan Frälsare än Herren Jehova, Jesus Kristus säger Bibeln och ingenting är omöjligt för Honom!

Men att be till Fadern utan att jämställa Sonen med Fadern är synd. Att tro att det räcker med Fadern är en stor lögn eftersom det är Fadern som har beslutat att Sonen skall äras. Den som inte tror och följer Sonen tror heller inte på Fadern!

Jesu frid...

Svara


Leif Mon, 11 Feb 2019 13:14:00 +010

Svar till Eva.

Du är på helt rätt väg Eva, det enda jag tänker på som i mitt fall gör allt enklare, det är att inte säga "dem" om Fadern och Sonen utan jag säger och tänker hellre "Han den Högste och Allsmäktige"!

Jag ser helt enkelt helst Fadern, Sonen och Den Helige Ande som en och samma person, inte som tre olika personer, men!

Alla får göra som man själv vill. Jag är fullständigt befriad ifrån allt krångel med hur man bör be och till vem och igenom vem osv.

Gud heter Jesus Kristus och Han är Fader, Son och Ande!

Jesu frid...

Svara


Din kommentar

Första gången du skriver måste ditt namn och mejl godkännas.


Kom ihåg mig?


Prenumera på Youtubekanalen:

Vecka 12, lördag 23 mars 2019 kl. 17:37

Jesus söker: Gerda, Gerd!

"Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son [Jesus], för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv." - Joh 3:16

"Men så många som tog emot honom [Jesus], åt dem gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn. De som blev födda, inte av blod, inte heller av köttets vilja, inte heller av någon mans vilja, utan av Gud." - Joh 1:12-13

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? Be den här bönen:

- Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som min Herre och Frälsare. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Jag ber om förlåtelse för alla mina synder. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?
» Ja!


Senaste bönämnet på Bönesidan
lördag 23 mars 2019 14:14

Gode gode Gud jag är helt nere
Min dotter mår inte bra vet inte
hur allvarligt det är än
men alla symtom finns på cancer
Be för henne kära bönevänner
Hon har småbarn som behöver
henne grip in

Aktuella artiklar


Senaste kommentarer


STÖD APG29! Bankkonto: 8169-5,303 725 382-4 | Swish: 070 935 66 96 | Paypal: https://www.paypal.me/apg29

Christer Åberg och dottern Desiré.

Denna bloggsajt är skapad och drivs av evangelisten Christer Åberg, 55 år gammal. Christer Åberg blev frälst då han tog emot Jesus som sin Herre för 35 år sedan. Bloggsajten Apg29 har funnits på nätet sedan 2001, alltså 18 år i år. Christer Åberg är en änkeman sedan 2008. Han har en dotter på 13 år, Desiré, som brukar kallas för "Dessan", och en son i himlen, Joel, som skulle ha varit 11 år om han hade levt idag. Allt detta finns att läsa om i boken Den längsta natten. Christer Åberg drivs av att förkunna om Jesus och hur man blir frälst. Det är därför som denna bloggsajt finns till.

Varsågod! Du får kopiera mina artiklar och publicera på din egen blogg eller hemsida om du länkar till sidan du har hämtat det!

MediaCreeper

Apg29 använder cookies. Cookies är en liten fil som lagras i din dator. Detta går att stänga av i din webbläsare.

TA EMOT JESUS!

↑ Upp