Surfar nu: 416 www.apg29.nu

En kristen röst i Sverige

Sverige är på väg utför - andligt sett. Låt oss göra den kristna rösten hörd i Sverige idag och göra Guds vilja känd! 


Artiklar och video som är gjorda av andra än Apg29.nu kan ha åsikter som bloggsajten inte delar.


submit to reddit


Vill du bli frälst?

Ja

Nej


Publicerades onsdag 3 april 2019 13:44 | #logia #sverige #evangelisation | Permalänk | Kopiera länk | Mejla

65 kommentarer

Anja Wed, 03 Apr 2019 19:03:01 +020

Jag ber för Sverige och inte bra för Sverige utan för hela världen.

Vi ska älska alla, ja - så säger även ateisterna " Du ska älska alla !"

Svara


Anja Wed, 03 Apr 2019 19:04:31 +020

"bara" ska det stå

Svara


Sven Thomsson Wed, 03 Apr 2019 19:32:02 +020

Jag önskar att jag som Johannes döparen kunde vara en röst som ropar i öknen. Sverige har blivit en öken i andlig bemärkelse, ofruktbar och torr. Visserligen finns det någon levande församling här och där, men i stort är det andliga livet på sparlåga.

Jag är rörelsehindrad efter sju höftoperationer, så jag kan inte gå ut på gator och ropa, men jag ropar i mitt hjärta, att ett uppvaknande ska ske i hela kristenheten i vårt land. Jag lever också nära Jesus och tar avstånd från världens ogudaktiga intressen, för att kunna vara ljus och salt i denna mörka värld.

Min bön och längtan är, att det ska bli mera liv och rörelse i den församling jag tillhör. Att ledarskapet och alla vännerna blir gripna och brinnande. Jag brukar be, som man bad förr: "Sänd en väckelse och börja med mig".

Svara


SA Wed, 03 Apr 2019 21:52:25 +020

AMEN !!! Hett rätt , mycket bra 👍

Svara


Mikael Wed, 03 Apr 2019 22:12:58 +020

Många gånger har man hört att Sverige är så sekulariserat Gudsförnekande b.l.a b.l.a o.s.v

Men man hör desstu mer sällan att felet kanske trots allt ligger i oss kristna själva??

Har vi gett upp våra ställningar?Har vi prioriterat fel?varför väljer inte ens våra barn Jesusvägen?????

Ser man på alltför många kristna familjer så går karriären före ,villa volvo och vovve.Det är lättare att glo på teven än att läsa bibeln,be,fasta o.s.v.

Jag har slängt ut teven för länge sedan.Varför ska man ha en låda i hemmet som sänder ut demoniska budskap,och man låter även sina barn titta på smörjan.

Jag tror att Sveriges utveckling kan vända om ALLA kristna GÅR SAMMAN och ber och OmVÄNDER sig från sina synder och avgudar.

Vi ser redan idag flera församlingar som har börjat anamma detta ,att anordna böneveckor och liknande för detta landet.DET ÄR MYCKET POSITIVT,

Svara


Lena Henricson Wed, 03 Apr 2019 22:36:38 +020

AMEN! Må vi leva nära JESUS och tjäna honom efter de förutsättningar vi har!🙏🔥🙏

Svara


Stefan Jonasson Thu, 04 Apr 2019 01:58:15 +020

Är det verkligen dom kristnas fel att svenskarna inte verkar vilja tro på budskapet... Känner mig lite skuldbelagd att jag inte ber tillräckligt vittnar tillräckligt.. ber tillräckligt.. Läser tillräckligt.. Vaknade mitt i natten satte på 📺 tv glor lite på american dad.. Hoppas det inte är fel.. Reklamen är UR jobbigt verkligen jobbigt.. Det är verkligen mycket strunt på 📺 tv.. Ibland är det bra filmer hoppas det inte är synd att titta kanske GUD straffar mig.. Kanske blir jag 😴 snart och somnar.. Känner mig lite skuldbelagd för att jag inte läser bibeln och ber istället.. Men jag måste upp kl 7 läser bibel en halvtimme eller en kvart ber lite.. Sen går jag till jobbet hoppas det är tillräckligt.. Kanske jag gör för lite..har ingen bil ingen hund ingen villa ingen fru.. Skild sen 15 år känner mig lite skuldbelagd ibland när jag tänker på att jag misslyckades med mitt äktenskap... Men jag hoppas att JESUS förlåter mig... Jag vittnade förra veckan.. Jag kanske inte vittnar tillräckligt.. Fastar aldrig pga medicin jag tar.. Eller kanske för att jag är en dålig kristen...

Svara


Stefan Jonasson Thu, 04 Apr 2019 01:58:27 +020

Är det verkligen dom kristnas fel att svenskarna inte verkar vilja tro på budskapet... Känner mig lite skuldbelagd att jag inte ber tillräckligt vittnar tillräckligt.. ber tillräckligt.. Läser tillräckligt.. Vaknade mitt i natten satte på 📺 tv glor lite på american dad.. Hoppas det inte är fel.. Reklamen är UR jobbigt verkligen jobbigt.. Det är verkligen mycket strunt på 📺 tv.. Ibland är det bra filmer hoppas det inte är synd att titta kanske GUD straffar mig.. Kanske blir jag 😴 snart och somnar.. Känner mig lite skuldbelagd för att jag inte läser bibeln och ber istället.. Men jag måste upp kl 7 läser bibel en halvtimme eller en kvart ber lite.. Sen går jag till jobbet hoppas det är tillräckligt.. Kanske jag gör för lite..har ingen bil ingen hund ingen villa ingen fru.. Skild sen 15 år känner mig lite skuldbelagd ibland när jag tänker på att jag misslyckades med mitt äktenskap... Men jag hoppas att JESUS förlåter mig... Jag vittnade förra veckan.. Jag kanske inte vittnar tillräckligt.. Fastar aldrig pga medicin jag tar.. Eller kanske för att jag är en dålig kristen...

Svara


Stefan Jonasson Thu, 04 Apr 2019 01:58:30 +020

Är det verkligen dom kristnas fel att svenskarna inte verkar vilja tro på budskapet... Känner mig lite skuldbelagd att jag inte ber tillräckligt vittnar tillräckligt.. ber tillräckligt.. Läser tillräckligt.. Vaknade mitt i natten satte på 📺 tv glor lite på american dad.. Hoppas det inte är fel.. Reklamen är UR jobbigt verkligen jobbigt.. Det är verkligen mycket strunt på 📺 tv.. Ibland är det bra filmer hoppas det inte är synd att titta kanske GUD straffar mig.. Kanske blir jag 😴 snart och somnar.. Känner mig lite skuldbelagd för att jag inte läser bibeln och ber istället.. Men jag måste upp kl 7 läser bibel en halvtimme eller en kvart ber lite.. Sen går jag till jobbet hoppas det är tillräckligt.. Kanske jag gör för lite..har ingen bil ingen hund ingen villa ingen fru.. Skild sen 15 år känner mig lite skuldbelagd ibland när jag tänker på att jag misslyckades med mitt äktenskap... Men jag hoppas att JESUS förlåter mig... Jag vittnade förra veckan.. Jag kanske inte vittnar tillräckligt.. Fastar aldrig pga medicin jag tar.. Eller kanske för att jag är en dålig kristen...

Svara


Stefan Jonasson Thu, 04 Apr 2019 01:58:50 +020

Är det verkligen dom kristnas fel att svenskarna inte verkar vilja tro på budskapet... Känner mig lite skuldbelagd att jag inte ber tillräckligt vittnar tillräckligt.. ber tillräckligt.. Läser tillräckligt.. Vaknade mitt i natten satte på 📺 tv glor lite på american dad.. Hoppas det inte är fel.. Reklamen är UR jobbigt verkligen jobbigt.. Det är verkligen mycket strunt på 📺 tv.. Ibland är det bra filmer hoppas det inte är synd att titta kanske GUD straffar mig.. Kanske blir jag 😴 snart och somnar.. Känner mig lite skuldbelagd för att jag inte läser bibeln och ber istället.. Men jag måste upp kl 7 läser bibel en halvtimme eller en kvart ber lite.. Sen går jag till jobbet hoppas det är tillräckligt.. Kanske jag gör för lite..har ingen bil ingen hund ingen villa ingen fru.. Skild sen 15 år känner mig lite skuldbelagd ibland när jag tänker på att jag misslyckades med mitt äktenskap... Men jag hoppas att JESUS förlåter mig... Jag vittnade förra veckan.. Jag kanske inte vittnar tillräckligt.. Fastar aldrig pga medicin jag tar.. Eller kanske för att jag är en dålig kristen...

Svara


Stefan Jonasson Thu, 04 Apr 2019 01:58:51 +020

Är det verkligen dom kristnas fel att svenskarna inte verkar vilja tro på budskapet... Känner mig lite skuldbelagd att jag inte ber tillräckligt vittnar tillräckligt.. ber tillräckligt.. Läser tillräckligt.. Vaknade mitt i natten satte på 📺 tv glor lite på american dad.. Hoppas det inte är fel.. Reklamen är UR jobbigt verkligen jobbigt.. Det är verkligen mycket strunt på 📺 tv.. Ibland är det bra filmer hoppas det inte är synd att titta kanske GUD straffar mig.. Kanske blir jag 😴 snart och somnar.. Känner mig lite skuldbelagd för att jag inte läser bibeln och ber istället.. Men jag måste upp kl 7 läser bibel en halvtimme eller en kvart ber lite.. Sen går jag till jobbet hoppas det är tillräckligt.. Kanske jag gör för lite..har ingen bil ingen hund ingen villa ingen fru.. Skild sen 15 år känner mig lite skuldbelagd ibland när jag tänker på att jag misslyckades med mitt äktenskap... Men jag hoppas att JESUS förlåter mig... Jag vittnade förra veckan.. Jag kanske inte vittnar tillräckligt.. Fastar aldrig pga medicin jag tar.. Eller kanske för att jag är en dålig kristen...

Svara


Stefan Jonasson Thu, 04 Apr 2019 01:59:50 +020

Är det verkligen dom kristnas fel att svenskarna inte verkar vilja tro på budskapet... Känner mig lite skuldbelagd att jag inte ber tillräckligt vittnar tillräckligt.. ber tillräckligt.. Läser tillräckligt.. Vaknade mitt i natten satte på 📺 tv glor lite på american dad.. Hoppas det inte är fel.. Reklamen är UR jobbigt verkligen jobbigt.. Det är verkligen mycket strunt på 📺 tv.. Ibland är det bra filmer hoppas det inte är synd att titta kanske GUD straffar mig.. Kanske blir jag 😴 snart och somnar.. Känner mig lite skuldbelagd för att jag inte läser bibeln och ber istället.. Men jag måste upp kl 7 läser bibel en halvtimme eller en kvart ber lite.. Sen går jag till jobbet hoppas det är tillräckligt.. Kanske jag gör för lite..har ingen bil ingen hund ingen villa ingen fru.. Skild sen 15 år känner mig lite skuldbelagd ibland när jag tänker på att jag misslyckades med mitt äktenskap... Men jag hoppas att JESUS förlåter mig... Jag vittnade förra veckan.. Jag kanske inte vittnar tillräckligt.. Fastar aldrig pga medicin jag tar.. Eller kanske för att jag är en dålig kristen...

Svara


Stefan Jonasson Thu, 04 Apr 2019 02:08:47 +020

Data telefonen var lite seg därför blev det så många tryckningar.. Sorry.. Kom att tänka på ett ord.. Predikaren tror jag...VAR INTE ALLTFÖR RÄTTFÄRDIG SÅ ATT DU SKADAR DIG SJÄLV.. VAR INTE OGUDAKTIG SÅ ATT DU DÖR I FÖRTID...

Svara


JL Thu, 04 Apr 2019 07:56:56 +020

Inte så konstigt om man ser på det logiskt. Alltså att vi har hamnat där vi har hamnat. Kristendomen är starkt förvrängd i Sverige och vi håller inte Gud för helig. Resultatet kan bara bli ett. Frikyrkan har ju förvrängt det första budet och själva importerat en ny Gud.
Tills dess att vi håller Gud helig, så är det ökenvandring som gäller. Bered er på hårda tider framöver.

Svara


JL Thu, 04 Apr 2019 07:58:19 +020

1

Svara


AnnMarie Thu, 04 Apr 2019 08:08:57 +020

Svar till Stefan Jonasson

Nej det är inte de kristnas fel att svenskarna inte tycks vilja tro på budskspet!

Räknade inte men det var många måsten i budskapet😀

Alla kristna kan vittna då tillfälle ges men alla kristna är inte evangelister.Vi har olika kallelser

Svara


Sven Thomsson Thu, 04 Apr 2019 08:38:24 +020

Svar till Mikael.

Jag avskyr dåliga TV-program. Jag se nästan bara på nyheter och naturprogram. När man väntar på nyheterna förekommer det programtablåer med snuttar som visar vidrigheter, löjligheter och rena apkonster. Om jag ser på detta känner jag mig oren och besudlad i mitt inre. Därför tittar jag bort när sådana inslag sänds.

Jag läser minst två kapitel i Bibeln varje morgon. Jag måste umgås med Herren i ordet och bönen innan jag möter djävulen under dagen. Då får jag kraft att stå emot det onda.

Naturligtvis är det oss kristna det beror på, att det inte är väckelse, att inte Guds eld brinner. En väckelse måste faktiskt bedjas och födas fram. Den föds fram när vi lever nära Jesus, ett rent, heligt och rättfärdigt liv.

Den helige Ande, som är väckelsens Ande blir bedrövad av slöheten och likgiltigheten hos oss kristna. Därigenom uteblir väckelsen. Låt oss rena oss från världens besmittelse och söka Herren i ordet och bönen.

Svara


AnnMarie Thu, 04 Apr 2019 08:55:00 +020

Svar till Sven Thomsson.

Vad duktig du är som läser minst två kapitel ur Bibeln varje dag!👍

Svara


Stefan Jonasson Thu, 04 Apr 2019 09:12:03 +020

Det där med att hålla på att prestera.. Vittna.. Be.. Fasta. Läsa bibeln.. Osv.. Om det tvingas fram för att man ska känna sig bra inför GUD och dom andra troende.. Då kan det bli fel... Man måste börja i rätt ände.. Efesier brevet börjar med vilka vi är utvalda till att tas upp som hans barn.. Välsignad med all den himmelska världens välsignelse... Friköpta.. Förlåtna.. Sedan vi förstått det talas det om hur vi ska leva.. vila, vandra, och segra.. Vila i tron som ett GUDS BARN.. Sedan vandra i det nya livet lära känna JESUS.. Och segra.. Först vara trygg i frälsningen.. Sedan gå ut i världen..

Svara


AnnMarie Thu, 04 Apr 2019 09:26:27 +020

Svar till Stefan Jonasson .

Ja visst

Det vi gör måste ju vara "fött av Guds ande"annars orkar vi inte och tröttnar efter ett tag.

Jag upplever att många lider av andlig panik som naturligtvis inte är hälsosam!

Svara


Bengt Thu, 04 Apr 2019 10:11:25 +020

Vi har inte haft tv på några år

Den senaste blev förstörd när det brann i köket

Vi ser det vi vill se på datorn istället

Tex allt för Sverige och antikrundan

Då måste man ju inte se när programmet går

Svara


Sven Thomsson Thu, 04 Apr 2019 10:24:33 +020

Svar till AnnMarie

Tack för de berömmande orden. Men det är inte för att vara duktig som jag läser mycket i Bibeln, utan för att jag har behov av det. Bibelordet är den andliga kosten för mig. Jag brukar säga, att Bibeln är min matlåda.

Den andliga kosten ger näring år vår inre andliga människa, så att vi växer andligt. Bibelns ord gör vårt andliga liv utvecklas och förkovras.

Svara


AnnMarie Thu, 04 Apr 2019 10:34:44 +020

Svar till Sven Thomsson.

Ok👍

Svara


Kaj Thu, 04 Apr 2019 10:53:55 +020

Svar till Sven Thomsson.

Det var fint skrivet Sven , med matlådan, jag brukar säja det är kost på färden = färdkost .

Svara


Bengt Thu, 04 Apr 2019 12:16:50 +020

Under 1800-talet kallades ju dom första frikyrkliga för läsare

Svara


Tomas N Thu, 04 Apr 2019 12:24:26 +020

Jesus säger ju att skörden är mogen. Alltså kan vi läsa om och känna en god iver för Guds rike som också bekräftas av lärjungabefallningen i Matt 28 och Mark 16.

Det finns tusen problem både mindre och större i det som kallas kyrkan eller Guds folk. Men Guds kärlek, nåd och kallelse att vara ett levande vittnesbörd står fast och ger trygghet.

Varför måste alltid du Stefan J ifrågasätta samma saker som du kallar "prestation" och du Ann marie alltid komma med oadresserade anklagelser som går ut brett och endast spär på en negativ anda och manar till passivitet.

Har Jesus själv eller någon annan aöostel någonsin förespråkat passivitet?

Nej,så om man själv är trött,kan man ändå uppmuntra en iver och produktivitet.

Gud ser alla som haft jobbigt och vill att ni skall få upprättelse. Men viktigast är de som är redo att "sätta ned plogen och arbeta"

Skörden är som sagt mogen och all utrustning är utgiven av Gud till arbetarna,vi har redan blivit sända när vi blev frälsta

Svara


Bertil Rosenius Thu, 04 Apr 2019 12:37:08 +020

"Men hur ska de kunna åkalla den som de inte kommit till tro på? Och hur ska de kunna tro på den som de inte hört? Och hur ska de kunna höra om ingen predikar?" /Rom 10:14

Jag stöttar Sven Thomssons inlägg (04 April 2019 08:38:24). Detta handlade inte om att "vara duktig", men om god ordning för ett fungerade kristet liv.

Om någon får en ros som gåva, och givaren säger: "Du måste plantera den, beskära den och vattna...", och mottagaren säger jag vill inte "verka duktig" och ställer den i ett mörkt hörn av trädgården... Då kan man inte förvänta sig resultat. Vare sig så att mottagaren eller besökaren kommer kunna se skönhet rosen bär på.

Svara


Conny W. Thu, 04 Apr 2019 15:00:30 +020

Alla pånyttfödda kristna är KALLADE av Jesus att vara hans vittne. Apg 1:8.

Svara


AnnMarie Thu, 04 Apr 2019 15:05:36 +020

Nej jag manar ingen till passivitet däremot vet jag att många kristna är trötta och slitna men ändå känner ett tvång att göra en massa saker som andra vill

Svara


Stefan Jonasson Thu, 04 Apr 2019 15:08:12 +020

Så det finns inga kristna som lider av religiös prestations ångest.. Som underblåses.......... Av dom över andliga superkarismatiska som ser hela tillvaron som en enda stor kamp mot djävlar och demoner... Jag vill bara att det ska vara en balans.... Slappna av lite... VAR INTE ALLTFÖR RÄTTFÄRDIG SÅ ATT DU SKADAR DIG SJÄLV.. VAR HELLER INTE OGUDAKTIG SÅ ATT DU DÖR I FÖRTID...

Svara


AnnMarie Thu, 04 Apr 2019 16:46:38 +020

Svar till Stefan Jonasson .

Ja att slappna av är det många som behöver göra.

Sen ska vi inte tro att Gud är helt handfallen själv även om Han låter oss hjälpa till lite.

Svara


Björn Thu, 04 Apr 2019 17:47:03 +020

Svar till AnnMarie.

Mycket bra det du skrev!

Svara


Sven Thomsson Thu, 04 Apr 2019 17:52:38 +020

Svar till Stefan Jonasson.

Om det verkligen finns kristna som "lider av religiös prestationsångest" måste man beklaga sådana och be för dem. Likaså de som "ser hela tillvaron som en enda stor kamp mot djävlar och demoner".

Om man lever nära Jesus och har kommit in i trons vila känner man sig trygg. Då behöver inte kampen mot ondskans andemakter bli överdriven. Man upplever tryggheten under Jesu blods beskydd.

Jag tänker inte särskilt ofta på djävulen och hans demoner, utan jag tänker på Jesus, både dag och natt. Han är Segerfursten, som besegrat allt det onda.

Svara


Björn Thu, 04 Apr 2019 17:56:06 +020

Tyvärr så är det nog så att även många kristna mår inte så vidare bra idag. Även om man tycker det inte skulle va så. Så är det så ändå, tyvärr😢

Svara


Stefan Jonasson Thu, 04 Apr 2019 22:07:34 +020

Vi lever ju i ett prestations samhälle.. Speciellt för den uppväxande generationen.. Man ska vara vacker framgångsrik göra karriär vara omtyckt osv... Ändå plågas människor av misslyckanden kraschade liv alkoholism psykiska problem ångest.. Brustna äktenskap trasiga relationer.. Osv Och annat elände...Vi som har JESUS bör tala om att GUD ger oss en gåva fritt och för intet.. Evigt liv.. Syndernas förlåtelse.. Gemenskap med honom dom skapat oss.. Han är med oss i alla våra dagar och ska leda oss bortom döden in i den fullkomliga härligheten... I frid ska ni gå och förkunna *jes 51:12 med glädje ska ni dra ut i frid skall ni föras fram*man kan fråga sig hur man kan finna frid i denna uppskruvade och förvrängda värld svaret hur det än ser ut är Rom 5:1 DÅ VI ALLTSÅ FÖRKLARATS RÄTTFÄRDIGA AV TRO, HAR VI FRID MED GUD GENOM VÅR HERRE JESUS KRISTUS...

Svara


AnnMarie Fri, 05 Apr 2019 08:37:07 +020

Svar till Björn.

Nej alla kristna mår uppenbarligen inte bra.Man ser det bla på alla förbönsidor.Mycket psykisk ohälsa och ångest.

Skulle inte förvåna mig om även många välmående kristna vill tysta ner det då det kan störa "marknadsföringen"av det kristna livet.(Den som verkligen vill förstår vad jag menar)

Svara


Bertil Rosenius Fri, 05 Apr 2019 08:50:54 +020

Det är fantastiskt att få läsa Guds Ord, att få be till Gud - tala med Honom. Det finns inget av prestationsångest i detta, eller att försöka följa Guds ordning.

Men jag upplever att här på denna sida finns flera som försöker få andra, som vill leva enligt Guds vilja, att framstå som drabbade av prestationsångest. Som att viljan att följa Guds ordning skulle vara ngt som är betungande.

Här vilar en anda av att vilja få sin egen livsstil bekräftad! Sin "rätt att leva som man vill" - under måttot: "Jag vill inte bli lagiskt, för i Kristus finns frihet till allt". Ja, man tom beklagar andra, som inte gör lika dant.

Rom 1:32 säger, enligt 2017 års översättning:

"Och fastän de väl veta vad Gud har stadgat såsom rätt, att nämligen de som handla så förtjäna döden, är det dem icke nog att själva så göra, de giva ock sitt bifall åt andra som handla likaså."

Denna anda, upplever jag stundtals råder här.

Och när man läser att det citeras för mkt Bibelord här och vänder Bibelord till att vara ngt som trycka ner, då blir det bekymmersamt. För om inte Bibelordet skall få vägleda oss - som kristna - vad skall väl då vägleda oss...?

Svara


Stefan Jonasson Fri, 05 Apr 2019 09:25:23 +020

Bibelns vägledning i efesier brevet kap 1-3 vem vi är i KRISTUS och vår ställning inför GUD rättfärdig gjorda av tro.. Av nåd är ni frälsta inte av er själva GUDS GÅVA ÄR DET... grunden för vår relation med GUD,, vi är nu GUDS BARN.. Trygga i frälsningen det bör ge oss bot mot all religiös prestations ångest och oro... sedan kommer kap 4 om vår nya livs stil :LEV VÄRDIGT DEN KALLELSE NI FÅTT.. *ÖDMJUKHET*MILDHET*TÅLAMOD*HA FÖRDRAG MED VARANDRA I KÄRLEK *... lev inte längre som hedningarna deras tankar är tomma, deras förstånd är förmörkat dom är främmande för livet i GUD... Sluta ljuga... Tala så att det blir till välsignelse för dom som lyssnar.. Lägg bort *bitterhet *häftighet *vrede *skrikande*smädande*all ondska*var goda barmhärtiga*och förlåt varandra.. På samma sätt som GUD förlåtit er.. Kap 5 bli GUDS efterföljare ni som är hans älskade barn och lev i kärlek så dom KRISTUS HAR ÄLSKAT OSS. bort med otukt all slags orenhet och girighet.. Osv..

Svara


Tomas N Fri, 05 Apr 2019 09:41:05 +020

Bibeln är den manualen vi har och apostlagärningarna det praktiska exemplet på hur kristen gemenskap levdes ut i nya förbundet. Paulus brev var till de nygrundade församlingarna som växte. Jesus undervisning beskriver om vem Hans själv är ,om venm Gud är och hur det nya förbundet ser ut.

Det kristna livet är ett liv i en överlåtelse till Guds rike. Man kan omöjligen missa att det är en strid mellan ljusets och mörkrets rike. Ljuset har vunnit ,men striden pågår fortfarande på ett sätt genom att vi lever i köttet också.

Bibeln visar ju tydligt att det kristna livet är utåtriktat med evangelisation och att be för sjuka och leda nya människor till tro. Även att välja omvändelse från synd och ett liv där man inte tjänar djävulen genom att i hjärtat och i grunden ha synden kvar i livet gör att det finns naturligt sett en konflikt med världen i övrigt.

Sorgligt nog har detta lett till överdrifter genom historien antingen genom lagiskhet och sektmentalitet eller dömande ,eller en överdrift när det gäller karismatik och andliga gåvor.

Men skall vi skämmas för tungotal eller be om ursäkt för det profetiska ,sluta vittna om Jesus eller lägga ned förbön och att kasta ut onda andar för att några som gick före fick saker om bakfoten?

Vad säger Jesus själv om den saken? Eller apostlarna som följde Honom?

Kristna har alltid sladdat från det ena diket till det andra eller bara helt sonika lämnat skeppet och gått tillbaka till hedendomens eller ateismens mörker.

Folk mår dåligt i Sverige . De både saknar Gud och lider av landets alla politiska och samhällsliga bekymmer.Kristna borde sluta anklaga varandra och alla som mår dåligt. Vi har väl alla issues och viktigast är väl att DET FINNS HOPP genom Jesus,det är varje kristens uppgift att förmedla.

Jag ber att Helig Ande skall uppenbara sanningen om hoppet och friheten och att flera ledare skall resas upp och att alla som lider skall få helande och befrielse . Jag ber att vi alla skall ge akt på hur vi skall kommunicera på ett sätt som bygger upp och där vi använder våra styrkor och att våra svagheter blir uppenbarade sp att vi kan få bli styrkta där vi är svaga

Amen!

Guds välsignelse

Svara


Bertil Rosenius Fri, 05 Apr 2019 09:41:59 +020

Svar till Stefan Jonasson .

Rätt!

Vi måste skilja på vem/vad som frälser oss och vad glädjen och tacksamheten över detta mynnar ut i.

Svara


Stefan Jonasson Fri, 05 Apr 2019 09:53:55 +020

Jag förstår inte riktigt vad du menar...det är väl JESUS som frälser oss.. Och vi blir ett GUDS barn.... Gärningarna vad vi gör livsstilen kommer ju efter vi blivit GUDS BARN våra gärningar blir gjorda i GUD...

Svara


Jessica Fri, 05 Apr 2019 09:58:54 +020

Svar till AnnMarie.

Du har rätt i det du skriver AnnMarie. Det finns precis lika många som är sjuka och lider innanför kyrkans väggar som utanför.Man måste vara ärlig och säga det!

Jesus tog våra sjukdomar på korset, det kan vi se i Bibeln. Men samtidigt vet vi att det inte är lätt, när det kommer till helande!

Jag talar av egen erfarenhet! Det är inte bara att ”knäppa med fingrarna”! Ingen kan lova någon som får förbön att den blir frisk!

Vi kan hänvisa till Ordet och vad Jesus har gjort för oss. Samtidigt får vi inte ersätta förbön för sjuka med kaffegemenskap.

Det räcker med att titta på förbönssidor eller förbönsprogram för att förstå att det finns enorma behov!

Svara


Stefan Jonasson Fri, 05 Apr 2019 09:59:43 +020

Ibland är man lite slarvig att läsa kommentarerna och missförstår lite.. Säger det till mig själv.. Men vi har ju samma mål tala om GUD och att någon läser och blir uppmuntrad förmanad tröstad inspirerad. Kanske också någon blir frälst

Svara


Bertil Rosenius Fri, 05 Apr 2019 10:05:31 +020

Rätt igen!

Min ord var bara en bekräftelse på vad du skrev. "vad/vem" var avsett att vara underförstått som "nåden/Jesus".

Jag tror att många inte förstår, eller "vill förstå" denna ordning. Dvs att livsstilen bygger på - är ett resultat av - Guds fräsande nåd.

Ibland tror jag tom att många väljer att misstolka denna ordning, för att kunna leva vidare i sitt förra liv. Man vill bara ha frälsning, men inte omvändelse.

Svara


Bertil Rosenius Fri, 05 Apr 2019 10:08:32 +020

"SVAR TILL" ...funktionen fungerar ibland si och så.

Svara


Bertil Rosenius Fri, 05 Apr 2019 10:26:39 +020

Svar till Jessica.

Din kommentar är bra. Men som jag uppfattar ex Ann-Marie och Björn är deras utgångspunkt att många kristna mår dåligt pga de känner "kristna tvång".

Ohälsa bland kristna - oavsett "typ" - är inget att skämmas för! Och är inte orsakad av dålig tro eller dylikt!

Men låt oss inte varna för att försöka följa Ordet, bara för att vi själva misslyckas eller inte orkar/vill försöka. Det kan finnas en risk att vissa kommentarer uppmuntrar till att inte försöka.

Möjligen har jag missuppfattat att samtalet, och att det handlar om psykisk ohälsa i allmänhet - då ber jag om ursäkt. Men som jag uppfattar det handlar det om att tron i sig själv, skulle skapa ohälsa - sett "köper" jag inte! Vissa helvetets utmålare kanske borde tänka till - det köper jag. Men då är det varje Ordet eller efterföljelsen som skapar problemet.

Allt väl!

Svara


Erik S Fri, 05 Apr 2019 10:36:34 +020

Svar till Jessica.

Ni har rätt både du och AnnMarie. Det finns alldeles för många i våra församlingar som mår dåligt-både psykiskt o kroppsligt. Och det sker alltför lite helanden och under, tyvärr!

Kristna och församlingar står idag under kraftiga demoniska attacker, som enbart vill "ställa till det" och förstöra. Det är ju här som den onda sidan först och främst sätter in sitt artilleri. Får han-djävulen-dom troende att må dåligt o kanske tvivla på ordet, då har han vunnit en hel del.

Till stor del beror detta på, att vi låtit osunda influenser fått insteg i församlingarna. Det behövs så lite, får bara djävulen in en kil, så.....vi har hbtq, New Age, radikalfeminism, liberalteologin, influenser från Katolska Kyrkan, ja även antisemitism-allt detta hör absolut inte hemma i församlingarna. Sedan kan vi utveckla detta till "religiös underhållning och uppträdande".

Många församlingar står inte stadigt på ordet idag. Det saknas andesmorda lärare och profeter, ja det saknas väl i stort sett alla de nådegåvor/tjänstegåvor som det talas om. Många församlingar vill inte lyssna på det radikala enkla Bibliska budskapet. Man vill heller inte ta till sig och lyssna på ändetidens budskap, där Israel står i centrum. Och sen tror vi att Gud skall komma och göra under och tecken om vi inte går efter ordet!? Det kan vi glömma. Nej vi måste ödmjuka oss inför honom som sitter på tronen, söka hans ansikte. Vi måste köpa "guld som är luttrat i eld, rent guld", utan slaggprodukter.

Många möten skulle helt enkelt behöva ställas in, möten som kanske är planerade i detalj, vi skulle behöva ha bön i stället, det skulle ge betydligt mer. Att lära oss lyssna till DHA-då behöver vi inte ha detaljstyrda möten!

Vi får be att Gud förlöser den helande tron hos oss, så fler blir helade och fria. Det är inte evangelisten eller pastorn som skall (bedja) hela dom sjuka-det är vi som tror!!!

Shalom. Ha en fin helg, kära syskon.

Svara


Bertil Rosenius Fri, 05 Apr 2019 10:46:23 +020

Hoppas ni ursäktar alla stavfel! Men jag är ordblind! Och ibland fyller autostavningen på med helt fel ord då den vill rätta till.

I inlägget till Jessica skall sista meningen vara:

Men då är det varken Ordet eller efterföljelsen som skapar problemet.

Svara


AnnMarie Fri, 05 Apr 2019 10:49:14 +020

Svar till Bertil Rosenius.

Jag menade psykisk ohälsa i största allmänhet,inte nödvändigtvis pga "kristna tvång"

Svara


Bertil Rosenius Fri, 05 Apr 2019 10:49:51 +020

Fråga till Björn och Ann-Marie!

Avser ni: "religiös prestationsångest" eller "allmän psykisk ohälsa"?

Svara


Bertil Rosenius Fri, 05 Apr 2019 10:52:18 +020

Svar till AnnMarie.

OK, det köper jag och anser inte att det skulle vara ngt bevis för dålig tro, eller ngt man behöver känna skam inför - vare sig som kristen eller icke kristen.

Svara


Tomas N Fri, 05 Apr 2019 10:54:41 +020

Det finns en liten positiv vinkel i att många söker förbön och det är att de söker Gud för hjälp. Men församlingarna behöver växa i den tjänst som Gud har tänkt för detta

Man får försöka skilja på den nakna ärliga sanningen att både andra och en själv behöver hjälp i vissa områden och den praktiska verkligheten att vi är ganska funktionella människor med uppdrag ,ansvar ,åsikter och yttrandefrihet. Det ena får inte kliva på det andra så att vår brustenhet (i jämförelse med Jesus) blir föremål för anklagan

Den Helige Ande vill leda oss in i sanningen även i i detta område

Erik S. Du skriver mycket bra och med vishet och urskiljning,men jag undrar ändå en sak.

Har ändestiden och Israel verkligen en så viktig och stor roll i det fundamentala i kristen tro?

Är inte grunden omvändelse Andens dop och gåvor och växande i identitetn som kristen och förståelsen av vem Gud är och Guds rike själva grunden och de områden där stora delar av kristna verkar fortfarande ha stora brister?

Jag tror snarare att alla dessa diskussioner om uppryckelse och annat bland kristna som inte ens står stadigt rotade i den kristna grunden snarare leder till att man driver bort uti periferin och även politik och annat

Svara


AnnMarie Fri, 05 Apr 2019 10:56:37 +020

Jag har faktiskt hört en del kristna påstå att de helandeunder och mirakler som inträffade på apostlarnas tid var speciellt bara för den tiden.Jag tror inte det är så men undrar i så fall om de som tror det har samma uppfattning om att sprida evangeliet vilket gick hand i hand med undren 🤔

Svara


AnnMarie Fri, 05 Apr 2019 10:57:55 +020

Svar till Bertil Rosenius.

😀nu skrev vi samtidigt

Svara


Jessica Fri, 05 Apr 2019 11:52:00 +020

Jesus har ju själv sagt att vi ska göra likadana gärningar som han själv gjort, ja till och med större! Tanken svindlar!

Det sägs att Jesus ägnade 2/3 av sin tid på jorden till att bota sjuka, uppväcka döda och kasta ut demoner.

Svara


Sven Thomsson Fri, 05 Apr 2019 12:57:58 +020

Svar till Erik S.

Jag håller med dig helt, att vi måste ödmjuka oss och söka Herren. Vi måste be att Herren reser upp andesmorda församlingsledare, förkunnare och profeter, så att församlingarna kan stå stadigt på det sanna gudsordet.

Det är viktigt att förkunna om ändetiden och Israel och annat som hör samman med Bibelns profetiska budskap. Vi behöver be att åhörarna i våra församlingar lyssnar och tar till sig budskapet om dessa ting.

Det du skriver om detaljplanerade möten håller jag också med om. De borde ställas in under en tidsperiod då man i stället satsade på allvarlig bön. Man lyssnar inte på den helige Ande i dag, utan mötena utformas efter mänsklig väg och planering.

Verksamheten är inrutad och planerad långt i förväg. Vi behöver uppleva en renässans av mötena, så de blir av verklig väckelsekaraktär. Vi behöver väckas först, innan vi kan väcka de ofrälsta.

Svara


Erik S Fri, 05 Apr 2019 13:26:23 +020

Svar till Sven Thomsson.

Amen! Så är det. Du är helt rätt ute, vad jag kan se. GVD! Shalom

Svara


Bengt Fri, 05 Apr 2019 14:10:07 +020

Men Gud kan och vill bota även ångest och

Psykisk ohälsa

Tror att det att vi ofta står så långt ifrån varann

Bidrar en hel del

Vi behöver ha mer omsorg om varann

Och hur vi måt

Svara


Bengt Fri, 05 Apr 2019 14:11:04 +020

Ursäkta

Ska vara mår

Svara


Erik S Fri, 05 Apr 2019 14:25:09 +020

Svar till Tomas N.

Jo då, visst är det så, att omvändelsen, andedopet och att växa i tron och låta de andliga gåvorna komma i bruk, är det viktigaste! Men som "god tvåa"-förlåt jämförelsen, kanske inte var det lämpligaste- kommer förståelsen av Israel, Guds egendomsfolk, och Guds handlande med dessa frågor i ändetiden. Jag tror det är viktigare än vad vi förstår.

Vi som troende/församling är inympade i den äkta vinstocken! Bibeln kommer från judarna, Jesus var jude, patriarkerna, profeterna m.m. I Ef. 2 "Ty i sitt kött gjorde han om intet budens stadgelag, för att han skulle av de två, i sig skapa en enda ny människa och så bereda frid, och för att han skulle åt dem båda, förenade i en enda kropp, skaffa försoning med Gud, sedan han genom korset, hade i sin person, dödat ovänskapen"!!! V 18 "Ty genom honom har vi, den ena såväl som den andra, i en och samma Ande tillträde till Fadern"!( Det här gäller som du säkert vet judar och hedningar.) (Detta kan mycket väl vara ordet som jag bygger nästa predikan på)

En liten tanke bara, kan det vara så att, utan den ena parten-jude/hedning-och av dom två en enda ny människa, så skulle det inte gå att "skaffa försoning med Gud?" Båda är alltså viktiga, liksom korset och hans offerdöd, det är ju själva grunden givetvis. Dessa 3 (tänk på treenigheten) finns det en länk där? Jesus/korset, judarna, hedningarna. Är det inte vad som står här i Ef 2? Judarna är det äkta olivträdet/vinstocken, vi hedningar ympas in. Alltså bär stammen grenarna, utan stam inga grenar. Judarna/Israel är vad jag kan se, oerhört viktiga-alltså dom judar som upptäckt att Jesus är Messias, inte dom andra.

Nej, ursäkta mig, nu ska vi inte fördjupa oss alltför mycket i detta, här och nu. Men vi måste vara helt vakna för att se vad som händer med detta land och folk i slutet på denna tidsålder. Det är om detta mycket handlar. Jesus skall styra från Jerusalem under 1000-års riket. Han skall sätta sina fötter på Oljeberget när han kommer. Ingen annanstans! Folk och nationer skall dra till Jerusalem för att tillbedja. Och löfteslandet, det stora nya Israel skall vi få se förverkligat! Fantastiskt! Inget annat folk, inget annat land har fått dessa löften från Gud. Bibeln är onekligen intressant om man börjar "tränga in i ordet".

Ha det nu gott och Guds rika välsignelse-Shalom.

Svara


Björn Fri, 05 Apr 2019 14:29:24 +020

Svar till Bertil Rosenius.

Jag menade precis som det Ann-Marie svarade😊

Svara


Jessica Fri, 05 Apr 2019 14:54:50 +020

Svar till Bengt.

Vi måste ha mer omsorg om varandra som du skriver Bengt. Det finns egentligen INGET positivt med sjukdom- men ska man försöka leta fram något, så är det att man ofta känner mer med sjuka, när man själv varit där.

Det står ju flera gånger i Bibelns att Jesus kände medömkan med människorna.

Har själv ingen erfarenhet av psykisk ohälsa och ångest, som någon skrev, utan av fysisk ohälsa.

Det måste finnas utrymme i gudstjänsterna för förbön. Det behöver ju inte bara gälla sjukdom. Det kan ju gälla allt. Jesus har ju sagt att vi skall komma till honom med alla våra bekymmer!

Man blir bedrövad när förbönsstunden i ett möte byts ut till förmån för kaffe och kakor! Visst är gemenskap viktigt, men inte viktigare än att den Helige Ande får utrymme.

För övrigt Bengt, så verkar du vara en mycket omtänksam människa!

Känner dig inte, men tänker på dina kommentarer genom åren!

Solen skiner här i södra Småland!

Har precis varit ute på en joggingtur!

Ha en trevlig helg!🌸

Svara


Martin Fri, 05 Apr 2019 15:33:57 +020

Svar till Jessica.

Jag tror att känslosamt hårda människor aldrig har problem med psykisk ohälsa. Jag tror alltså att psykisk ohälsa hör ihop med hur känslig personen är. Ju mer känslig, desto större risk att råka ut för psykisk ohälsa. Vi ska nog inte se det som ett symptom som i alla lägen ska botas, inte heller lindras. Jag ser dem som blodhundar, narkotikahundar som sniffar rätt på osundhet i olika former. Vi kan se känsligheten som en gåva från Gud och just deras gåva kanske är precis vad kristenheten i Sverige behöver.

Svara


Tomas N Fri, 05 Apr 2019 17:19:50 +020

Svar till Erik S.

En av de viktigare anledningarna till varför det är så viktigt att evangelisera och lärjungaträna nya troende är ju att då prövas evangeliet. Endast det rena evangeliet och med tecken som följer är ju det som vi skall hålla oss till och leva i.

Jag har ännu inte hittat någon bra öppning för att ta med tusenårsriket och judarna till icke-troende. De goda nyheterna är ju att Gud inte gör skillnad på folk,den enda tröskeln man måste över är ju att tro och att släppa taget om synden.

Därför är jag restriktiv med det som ni som älskar Israel håller er till. Det får komma på en senare nivå eftersom det inte frälser eller uppenbarar fundamenten om synd och Guds godhet och rättfärdighet. Jag tror ju även att mycket av löftena till Israel i GT uppfylldes genom Messias(Jesus).

Inom kyrkoorganisationer kan man lära ut mycket religion genom hierarki och kultur(se ex katolska kyrkan) och folk kommer att följa det även om det är fel.

Men Guds rike genom den Helige ande och att leda nya människor till frälsning så som i apostlagärningarna tror jag är modellen att följa efter. Om inte Gud hade varit med i det som skedde ,så hade inget hänt,för de hade inget att erbjuda annat än evangeliet om korset och den uppståndne Jesus. Ett fantastiskt,men konstigt och provocerande budskap som funkar än idag

Svara


Leif Fri, 05 Apr 2019 19:12:20 +020

Svar till Tomas N.

Att älska Israel behöver inte vara en motsättning till att berätta om Vägen till frälsning!

Det måste heller inte endast vara ett budskap som saknar bredden och längden, höjden och djupet för att kunna leda en människa till Jesus.

Det är inte så att alla människor har samma grunder och är alldeles på samma intellektuella nivå bara för att de är ofrälsta. Givetvis behöver var och en höra att alla är syndare som behöver acceptera Jesus på korset för att kunna bli försonade med Gud och så få eviga liv i himlen.

Jesus berättar själv mycket om tiden strax före harmagedon och det kommande tusenårsriket. Läs t.ex (Matt 24). Han gav mänskligheten Uppenbarelseboken för att kunna veta att en allt ökande vedermöda och vrede kommer att komma över en ogudaktig mänsklighet. Allt detta för att nutidens människor skall få chansen att kunna se att kärlekslösheten till Gud innebär fördärv.

Flertalet människor idag har börjat inse att det kanske ändå finns en gnutta sanning i Bibelns profetior om vår tid.

Att berätta om vad Bibeln förutsagt om Israels folks hemvändande och den krutdurk Israel hela tiden är för människor som trots allt är ödmjuka kan också leda människor till Jesus.

Många kommer till Jesus på alla möjliga sätt, därför säger jag lite annorlunda än du Tomas. I mina ögon är det bara dumt att hålla på och försöka dirigera kristna till att bara prata om det eller det i Bibeln. Jag blev som sagt frälst genom helvetesförkunnelsen vilket många fördömer. Det bevisar tydligt att dessa dömande är ute och cyklar med sin förmåga. De saknar insikt över att människor är olika!

Det är det vi behöver förstå. Givetvis behöver alltid Jesus och korset vara det centrala, men ingenting av Bibeln behöver utelämnas. Ledda av den Helige Ande kan det ibland se mycket märkligt ut för vårt förnuft!

Jesu frid...

Svara


Din kommentar

Första gången du skriver måste ditt namn och mejl godkännas.


Kom ihåg mig?


Prenumera på Youtubekanalen:

Vecka 20, söndag 19 maj 2019 kl. 14:35

Jesus söker: Maj, Majken!

"Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son [Jesus], för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv." - Joh 3:16

"Men så många som tog emot honom [Jesus], åt dem gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn." - Joh 1:12

"Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst." - Rom 10:9

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? Be den här bönen:

- Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som Herren. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?
» Ja!


Senaste bönämnet på Bönesidan
söndag 19 maj 2019 09:11

Nu är jag illa ute.
Fattig snart utförsäkrad och gammal.
Ingen vill anställa mig trots utbildning.
Ågesten förgör mig.

Käre Jesus hjälp.

Aktuella artiklar


Senaste kommentarer


STÖD APG29! Bankkonto: 8169-5,303 725 382-4 | Swish: 070 935 66 96 | Paypal: https://www.paypal.me/apg29

Christer Åberg och dottern Desiré.

Denna bloggsajt är skapad och drivs av evangelisten Christer Åberg, 55 år gammal. Christer Åberg blev frälst då han tog emot Jesus som sin Herre för 35 år sedan. Bloggsajten Apg29 har funnits på nätet sedan 2001, alltså 18 år i år. Christer Åberg är en änkeman sedan 2008. Han har en dotter på 13 år, Desiré, som brukar kallas för "Dessan", och en son i himlen, Joel, som skulle ha varit 11 år om han hade levt idag. Allt detta finns att läsa om i boken Den längsta natten. Christer Åberg drivs av att förkunna om Jesus och hur man blir frälst. Det är därför som denna bloggsajt finns till.

Varsågod! Du får kopiera mina artiklar och publicera på din egen blogg eller hemsida om du länkar till sidan du har hämtat det!

MediaCreeper

Apg29 använder cookies. Cookies är en liten fil som lagras i din dator. Detta går att stänga av i din webbläsare.

TA EMOT JESUS!

↑ Upp