1 086 online! | Sidvisningar idag: 234 643 | Igår: 257 968 |

www.apg29.nu

Annons

Chatt Nyhetsbrev Biblar Läsarmejl Bönesidan Dagens ros Date29 Kommentarer Fråga Christer Kontakt Sök

Filadelfia i Stockholm bjuder in en imam

/bild2.php?w=644&h=75&src=img/1453719644-stockholm-filadelfia.jpg
Bild: Filadelfia Stockholm.

Jag trodde först att det inte var sant utan att mejltipset försökte lura mig!

Jag fick ett mejltips från någon att Filadelfiaförsamlingen i Stockholm bjuder in en imam. Tipset hänvisade till en Facebook-sida, men jag misstänkte att det inte var sant och gick till deras hemsida. Och tyvärr var det sant! 

I deras kalender fanns informationen om samlingen som ska vara i Birka som är en av Filadelfias lokaler i Rörstrandsgatan. 

Och det var inte bara en imam som skulle framträda i denna villolära-cirkus utan också en katolsk präst och en rabbi. Alltsammans leds av en viss pingstpastor vid namn Eric Andersson.

Du kan läsa det på skärmdumpen här ovan eller direktcitatet här nedan:

En rabbi, En Biskop, En Iman. Tre röster - En stad!

26 JAN 2016, 19:00

Lyssna till hur tre religiösa ledare, med olika tro, ser på vår stad, vår tid och våra utmaningar. Denna kväll samtalar pastor Eric Andersson med Biskop Anders Arborelius, Rabbin Ute Steyer och Imam Awad Olwan. Samtalet kretsar kring tro, samhällsengagemang och viljan att verka för staden och människornas bästa.

Välkommen!

"Människornas bästa"?

"Samtalet kretsar kring tro, samhällsengagemang och viljan att verka för staden och människornas bästa"?, skrev Filadelfia. Om nu Filadelfia i Stockholm vill verka för människors bästa så ska de inte bjuda in "religiösa ledare" som inte är frälsta! 

Istället ska de evangelisera och predika om Jesus så att människor får möjlighet att ta emot honom och bli frälsta! För evangeliet om Jesus är nämligen för människornas bästa!


Den här artikeln har kommit till via ett mejltips.


Skriv ut Bädda in Mejla

 
Publicerat av måndag 25 januari 2016 12:23 | #filadelfia+stockholm #pingst #pingstpastor #imam #katolska+kyrkan #islam #rabbi #judendomen #eric+andersson #anders+arborelius #rute+steyer #imam+awad+olwan #mejltips | Direktlänk | Nyhetsbrev | RSS

APG29 NÅR TUSENTALS VARJE DAG!
Gillar du Apg29?
Swisha en peng till: 070 935 66 96


84 kommentarer

Christer

Påven på väg också. Nu skall vi ena alla religioner och göra dem till ett?

Fotboll?

Svara -   - 25/1-16 12:56 -


Johan

Nej, allt detta sökande efter interreligiös samverkan är av ondo, ty det kommer att leda till den nya världsreligionen, som påven håller på att skapa. Detta är den sanna skökoreligionen. Var på er vakt alla bibeltrogna, ty vi är dess främsta fiender och hon (Skökan), kommer att dricka de heligas blod. (Upp 17:6).

Vårt förhållande till företrädare för andra religioner, är detsamma som till andra ickekristna. De behöver få höra Evangeliet, inte komma och tala vid våra sammankomster.

Svara -   - 25/1-16 13:16 -


Christer Åberg

Svar till Christer.

Påven på väg också. Nu skall vi ena alla religioner och göra dem till ett?

Fotboll?

Ja, det är ju "underbart"! Flyktingbarn mördar på asylboende (www.apg29.nu/a/7op), en imam, katolik och rabbi bjuds in i Filadelfia i Stockholm (www.apg29.nu/a/5rg).

Och som grädden på moset kommer påven också! Till det Lutherska världsförbundets möte i Lund.(www.apg29.nu/a/5t2)

Vad mer kan man begära?

Svara -   - 25/1-16 13:29 -


Petrus

Blir värsta New Age effekten ju.

Svara -   - 25/1-16 13:32 -


Syndaren

Det är rörigt nu

Svara -   - 25/1-16 13:52 -


Kalle

Sjukt. Trist. Förvånande. Besvärande. Beklämmande. Katastrofalt.

Svara -   - 25/1-16 14:06 -


Vanessa

Är denna sk pingstpastor aktiv inom pingstkyrkan?

Svara -   - 25/1-16 14:10 -


Erik S

Ja, det här trodde man inte. Men det speglar tiden vi lever i. Om man bjuder in en rabbin, det må vara hänt. Kristendomen och judendomen har djupa gemensamma rötter. Men att bjuda in en imam! Vi vet tillräckligt mycket om islam och koranen, utan att behöva lyssna till dom i en av Sveriges största pingstkyrkor. Nu fick sig tilltron till frikyrkan en knäck. Käre Gud vart är vi på väg?

Svara -   - 25/1-16 14:23 -


Nils

Kärleken ska kallna hos många Kristna den sista tiden.Vad ni än gör håll fast vid Herren det finns ej någon annan än Jesus Kristus som kan rädda oss ifrån fördärvet.Ingen Biskop eller Iman eller någon annan som kan skilja oss ifrån Guds kärlek

Svara -   - 25/1-16 14:39 -


Sofia

Otroligt! Nu har jag blivit blockad från den facebook-sidan som gör reklam för evenemanget! De har tagit bort mina ifrågasättande inlägg (samt en väns inlägg) och gjort så att vi inte längre kan komma in på sidan!! Tänker på Apg 4:18....

Svara -   - 25/1-16 14:40 -


Thomas P

Judisk entré i Guds Hus: http://www.nvp.se/Nacka/SaltsjobadenFisksatra/judisk-entre-i-guds-hus/#.Vp4TbiH_Gtw.twitter

Svara -   - 25/1-16 14:45 -


Vanessa

Var finner vi nu andlig renhet, guds välsignade kyrka, som inte berusar sig med otuktigas vin. Dessa falska lärare..

Svara -   - 25/1-16 14:45 -


jayne

Svar till Christer Åberg.

ursäkta mig hahahah nä jag e allvarlig men ett fotbollslag var jag inte beredd på. :) Ja, jag har aldrig satt mig in i några församlingar innan merän dem som inte varit så bra. Jag har precis köpt boken heter han Stig hällzon? har inte den framför mig och jag har bara börjat läsa den så... vem har läst den? Annars blev jag inte chockad iheller faktiskt även om man känner stor sorg och har gjort det under lång tid.

Svara -   - 25/1-16 14:45 -


jayne

Förlåt boken heter väckelse i Sverige under 18-talet så man vet vad jag menade.

Svara -   - 25/1-16 14:47 -


Thomas P

Undrar hur många moskéer och synagoger som bjuder tillbaka, som inviterar en präst som predikar gospeln? http://detgodasamhallet.com/2015/04/20/det-ar-vanligt-med-studiebesok-i-moskeer-men-manga-muslimer-ar-ointresserade-av-kyrkor/

Svara -   - 25/1-16 14:55 -


queenia

Svar till Vanessa.

Där oredlighet och dryckenskap icke finnes.

Svara -   - 25/1-16 15:10 -


jayne

Svar till Nils.

Så sant broder.

Svara -   - 25/1-16 15:19 -


Nicolas

Vad har kristendom med islam att göra?? Gud bevare oss

Svara -   - 25/1-16 15:24 -


jayne

Ja jag får väll se vart Gud leder mig annars får jag dra mig undan för mig själv. Är inte supersosial men heller inte asosial.Inget nytt.

Svara -   - 25/1-16 16:05 -


ulf lennart

katolikHataren Lewi Pethrus livsverk skaendades redan foer laenge sedan. det har vael gaatt ett desecennium nu daa Filadelfialedare reste pa artighetsvisit till paaven i rom pa den heliga stolen. att dom nu ocksa naermar sig Islam aer bara foeljdriktigt. VE,den skoekan!

Svara -   - 25/1-16 16:40 -


nils

Det syns som ALLA spärrar är undanröjda nu!!--P-rörelsen har sedan länge flirtat med Katolskakyrkan vet vi.--Maranata var kritisk,redan Tidigt mot vår slappa o toleranta attityd mot dem.--Nu är de VÄLKOMMEN IN i vår Gemenskap tycks det.--Inte nog med det,utan ÄVEN ISLAM tycks vara VÄLKOMMEN IN I VÅR GEMENSKAP!!--Vad mer kan då FATTAS??--Har vi tappat GEMENSKAPEN med JESUS,vår Frälsare,när VI SÖKER GEMENSKAP med FRÄMMANDE RELIGIONER?--Läs,och se hur HERREN såg på ISRAELS BARN,när sådant hände bland dem!--Han Vredgades när Han såg att de ÖVERGAV HONOM!--Detsamma tycks nu ske inom P-rörelsen.--Tag då bort ordet PINGST,och kalla eder då BARA Rörelsen,eller Kyrkan,när ni ändå EJ lever upp till vad PINGST står för och BETYDER!--Detta är ett LÅGVATTENMÄRKE,och ett TECKEN som bara BEKRÄFTAR det Andliga tillståndet inför JESU ÅTERKOMST!!--"Men skall väl Människosonen NÄR HAN KOMMER,finna TRO här på jorden?" Luk.18:8 Med sorglig hälsning/nils

Svara -   - 25/1-16 19:49 -


Vanessa

Svar till nils.

Maranata bör inte vara så snabba att kritisera, dom uppfyller nämligen många kriterier för att vara en sekt

Svara -   - 25/1-16 21:32 -


S

Finns det ingenstans man kan gå? Jag är rätt nyfrälst skulle jag vilja säga och jag skulle vara väldigt glad utav kontakt med andra sanna lärljungar. Söker lite efter en församling att ta med mina barn till så att vi kan få höra ordet predikas men känns ju som att vi inte har någonstans att gå...

Svara -   - 25/1-16 21:37 -


Micael Grenholm

Svar till S.

Stockholm Vineyard, New Life, Folkungakyrkan och Korskyrkan är alla bra Stockholmsförsamlingar :)

Svara -   - 25/1-16 22:37 -


S

Svar till Micael Grenholm.

Ok, tack kära för tipsen. Jag ska kolla in dem.

Frid!

Svara -   - 25/1-16 23:01 -


nils

Svar till Vanessa.

Maranata var en LEVANDE och Spontan Väckelserörelse som ej mottogs inom Pingst.--Det är ej något nytt,att när en Dörr ej öppnas,går Herren vidare dit dörren är öppen.--Din uppfattning är Helt främmande för mig!--Maranata hade också en kunnig Bibellärare som varit missionär i Frankrike.Han visade på K.K.felaktiga Bibelsyn.--Utifrån det,ville de varna Pingst, som dessvärre ej ville lyssna på dem.--För något år sedan hade K.K. en samling med 300 religionsledare.--Över 50 ISLAMISKA,samt Rabbiner,Hinduer,Buddister,Jainiter,Sikher m.fl. från olika religioner.--K.K. säger;"Vi eftersträvar återföreningen av dessa som Avfallit från den K.K.då Kristi vilja är att Alla skall vara förenade till en hjord under en herde."--P.Hörnmark Pingst m.fl. som varit i Rom säger bla."Det handlar om att få en större förståelse samt att söka ANDENS GEMENSKAP MED VARANDRA.Det åstadkommer man genom att umgås."--L.Petrus däremot VARNADE och sade;"Katolikerna är mästare att arbeta bakom kulisserna,och det är icke tu tal att icke ett sådant arbete pågår också i Sverige."--"Den dag vi stryker FLAGG inför dessa påtryckningar har Pingstväckelsen fått sin DÖDSDOM."--Nu har tiderna förändrats,MEN EJ FÖRVILLELSEN.--En Ljummen,Likgiltig Kyrka faller lätt OFFER för Fiendens Listiga Angrepp.--Vilken, eller VEMS ANDES gemensakp är det Pingst finner inom K.K.undrar jag?--Är det D.H.Ande,eller VEMS ANDE?/nils

Svara -   - 26/1-16 10:02 -


christina

Svar till nils.

Nils! vi lever där nu som bibeln talar om.det visar om hur nära vi lever i den Helige Ande i våra liv så vi kan se vad som är sant. den som har Anden kan bedöma falska läror som dra in i hela vår värl idag.vill man inte ha Jesus eller man har tappat kontakten med honom.då hamnar man verkligen som på israels tid. som du säger nils. Jesus förbereder sin brud nu. är vi redo? har vi kärlek till hans ankomst och till honom,m.m

Svara -   - 26/1-16 10:15 -


Caroline Lindgren

Svar till Kalle.

Katastrofalt var rätta ordet!! Avfall från tron är ett annat ord ...😢

Svara -   - 26/1-16 10:20 -


Lou

Svar till S.

Om du bor i Gbg välkommen till oss. Helige anden rör sig starkt i vår församling. Halelleuja.

Svara -   - 26/1-16 10:26 -


Stig Sjöberg

Är Ni rent tokiga i Filla, Sthlm??!! Villoläror skall inte ges plattform!!! SKÄRPNING!!!! Medlemmar... GÅ UR - om detta genomförs!!!

Svara -   - 26/1-16 10:36 -


ulf lennart

Svar till nils.

Wilkerson varnade filadelfia i sin predikan daer i boerjan pa 2000-talet foer Apati. nagra aar daerefter reste nagra ledare istaellet till Vatikanen, och visade daermed att dom nu faatt sin DOEDSDOM, enligt L.Petrus. det finns nu inget hopp eller aatervaendo foer denna Skoeka.

Svara -   - 26/1-16 10:41 -


Nowote

Svar till nils.

Jag tycker inte man bör klumpa ihop Pingst som en och samma bara för att någon samfunds ledare har sagt si eller så, men jag håller ändå med om att som helhet, så har det förändrats till det sämre idag, både inom Pingst och övrig kristenhet än på LP;s tid, även om jag själv inte var aktiv på den tiden.

Jag växte däremot upp ibland olika Pingstmänniskor och såg och upplevde ett allvar som jag knappt skådat alls nuförtiden, både vad gäller böneliv och bibeln, och dessutom en helighetskänsla och vördnad inför Gud som knappt existerar idag.

Det var mycket på knä, inte på tal om att ta sig något starkt, eller att springa på biografer och "njuta" av en film? Nej, det har blivit avtrubbat också inom Pingst som helhet, men!

Vi behöver också veta att dagens Pingst ändå är en samling av helt fria församlingar i samverkan. Det är alltså inte en enda herde som styr och ställer över alla på något vis utan, alla Pingstförsamlingar beslutar helt själva, var för sig, om vad som gäller, vilka man bjuder in osv.

Mvh.

Svara -   - 26/1-16 10:44 -


ulf lennart

att Maranata kan kallas 'sekt' beror pa att dom vill leva Avskilda fran vaerlden, vill leva utanfoer laegret foer att daer kunna dela Kristi smaelek, foer att inte bli besmittade utan kunna bevara Ordet rent och levande. den som inte tro sig klara utav detta borde i alla fall lyssna till deras forkunnelse pa internet foer att faa ett hum om vad kristendom aer.

Svara -   - 26/1-16 10:55 -


nils

Svar till ulf lennart.

Tack ulf för detta klargörande.--Då får de gärna sätta sektstämpel på mig,då detta ju är ÄKTA kristendom,som Maranata står för.--Det är nog dit vi måste ÅTERVÄNDA,om vi vill rädda våra Själar i denna Ljumna,Likgiltiga tid fylld av Religiös Förvillelse av alla slag.--MVH.nils

Svara -   - 26/1-16 12:21 -


ulf lennart

Svar till nils.

nils, jag ar naestan saeker pa att du skulle passa in och stortrivas uti Baellstaskolan. du har den aekta kaerleken till Ordet, till Sanningen, som ar det enda som kan goera oss fria.

Svara -   - 26/1-16 13:24 -


Alma ringster

Ja att vi går mot en världsreligon är vi väl inte främmande för , åtminstone inte dom som är vakna. Men de som först kommer att förfölja oss är nog de som EN GÅNG VAR VÅRA SYSSKON. MEN JAG TROR INTE FOLK FATRAR DET.

Svara -   - 26/1-16 15:06 -


Inger Forssell

Svar till ulf lennart.

Nog finns det varma kristna i Maranatha men att framhålla det som det mest äkta är väl att ta i. Jag känner många som farit illa där och flera tjejer som varit utsatta för sexuella övergrepp. Bruden finns i alla kristna sammanhang även om ledare fattar felaktiga beslut.

Svara -   - 26/1-16 15:50 -


ulf lennart

Svar till Alma ringster.

allra mest haetsk mot Maranata var Filadelfia och tidningen Dagen daer dom var bojcottade och helt utfrysta. fick inte ens annonsera. men det ar klart, Arne Imsens kritik av dem var inte 'snaell'.

Svara -   - 26/1-16 15:51 -


Andy Svensson

Pingst har varit på väg utför länge tyvärr. Korsets budskap blir mindre intressant. Jesu tillkommelse och talet om omvändelse från synd.

Svara -   - 26/1-16 16:24 -


Andy Svensson

Svar till Andy Svensson.

Jag glömde tilläga att Jesu tillkommelse och omvändelse från synd predikas inte så mycket i Pingst längre.

Svara -   - 26/1-16 16:26 -


Sanna

2 Kor. 6:14-16...

Svara -   - 26/1-16 17:14 -


nils

Svar till christina.

Det är Sant christina det du skriver.--Utan D.H.Ande kan vi ej se eller förstå,varken Villfarelserna eller att Tyda den Tid vi lever i.--Varför avslutade Jesus alla de 7-breven i Upp.boken med;"DEN som har ÖRA,han HÖRE vad Anden säger till Församlimgarna."--Det var en högst PERSONLIG upppmaning,till den enskilde TROENDE!--Det betyder att vi har ett Personligt ANSVAR inför Herren,för vårt Andliga liv.--Inte bara Prästen eller Pastorn,som många kanske lägger hela ansvaret på.--Särskilt NU när Herren förbereder oss för vår HEMKOMST,är det du skriver viktigt! MVH.nils

Svara -   - 26/1-16 17:22 -


Katrina

Be att imamen berörs av DHA:n så att han börjar predika om Jesus Guds Son.

Svara -   - 26/1-16 23:28 -


Lars W

Svar till ulf lennart.

Pingstsamfundet beslutade via SKR, redan för ett decennium sedan eller mer, att samarbeta med islam då de antog dokumentet Charta oecumenica. Detta gjorde de tillsammans med flertalet "frikyrkor" i Sverige med få undantag såsom Maranata och Adventisterna. Huvudsumman i dokumentet är: En enda enad kyrka i ett politiskt enat Europa som samarbetar med islam. Dokumentet är författat av katoliker vilket innebär att denna enade "kyrkas" överhuvud endast kan vara en viss potentat.

http://www.skr.org/wp-content/uploads/2012/09/charta_oecumenica.pdf

Svara -   - 27/1-16 00:50 -


Lars W

Svar till Johan.

"Var på er vakt alla bibeltrogna, ty vi är dess främsta fiender och hon (Skökan), kommer att dricka de heligas blod."

Så kan det bli men glöm inte att hon har gjort detsamma i sekler. Korstågen, inkvisitionen, förföljelsen av reformatorerna. Jan Huss, John Wycliffe. Luther fick de aldrig tag i vilket Jan Huss profeterade om från det tända bål han stod fastbunden på:

”Du ska just nu bränna en gås [Hus står för gås på det böhmiska språket] men om ett århundrade kommer ni få en svan [Luther] som ni varken kan steka eller koka .”

http://evangeliecentrerat.se/idag-ar-det-600-ar-sedan-jan-hus-led-martyrdoden/

Svara -   - 27/1-16 01:05 -


Vanessa

Svar till Lars W.

adventisterna är i princip samma sak som jv, om än något ivriga i sitt firande av pagana högtider som inte hör en kristen till, för att inte nämna deras outtröttliga sabbatsfirande. Skrev jv på charta oeumenica?

Svara -   - 27/1-16 06:37 -


ulf lennart

'skoekan kommer(som regel ar) att dricka de heligas blod. var pa er vakt,alla bibeltrogna', ja, 'fanatiska fundamentalister', bokstavstroende kristna kommer att betraktas som livsfarliga, jaemstaellas med IS-terrorister. de kommer med nya lagar att Kriminaliseras, faengslas och i slutskedet avraettas.

Svara -   - 27/1-16 08:20 -


ulf lennart

Svar till ulf lennart.

hur skall en kristen, som tror och hoppas pa en snar Vaeckelse, kunna vara forberedd pa denna grymma framtid? forberedd att till varje pris Bevara sin Tro, vad som aen haender.

Svara -   - 27/1-16 08:31 -


ulf lennart

Svar till ulf lennart.

den Djaevulska EKUMENIKEN vill ha dialog med precis alla, aven ateister och satanister, Alla UTOM med de Andedoepta kristna.

Svara -   - 27/1-16 09:52 -


Peter Hall

Svar till Nicolas.

Vad har kristendom med avgudadyrkan att göra?

Det var för att eliminera "Det stora Babylon", som JHVH lät islam komma över världen. Upp.17:16-17

Muhammed lät sina styrkor utplåna den tidens hednareligioner i mellanöstern genom heligt krig, Jihad.

Om inte den tiden hade förkortats, så skulle intet kött ha blivit frälst. Nu tjänade islam också till att döma Guds hus. 1Petr.4:17

Alla som förblev Kristus trogen, genom att stå emot till döds, blev klädda i vita kläder och fick regera med honom under tusen år. Upp.20:4

Nu när de tusen åren har gått har vi ännu en gång fått känna på islams uppvaknande kraft. Djävulen har åter kommit lös för en liten tid, för att förvilla de folk, som har underkastat sig honom. Upp.20:3

Svara -   - 27/1-16 12:23 -


Kerstin

Svar till Vanessa.

Vanessa du skriver att Adventisterna firar pagana högtider som inte hör en kristen till för att inte nämna deras outtröttliga Sabbatsfirande??? Ja förstår inte hur du menar för Sabbaten hör verkligen en kristen till. Den är ju tom ett av budordet så mer kristet än så kan det inte bli.Tänk på Sabbaten så att du helgar den..Ordet Sabbat kommer från ordet lördag på nåt språk vet inte vilket. Där tycker jag Adventisterna gör helt rätt till skillnad från de flesta frikyrkor som firar Herrens dag på söndagen som ju från början var en hednisk dag då man firade till Solguden därav namnet Sunday. Det var ju romarna som förbjöd de kristna att fira Sabbat. Jesus själv firade ju Sabbaten..

Svara -   - 27/1-16 12:52 -


Nowote

Svar till Kerstin .

för Herren Gud är sol Psaltaren 84:12

Svara -   - 27/1-16 13:02 -


ulf lennart

Svar till ulf lennart.

foer en Korantrogen muslim ar Muhammed den ENDA profeten som framlaegger den ENDA sanningen. MEN han kan aendaa deltaga i Ekumenik daerfoer att hans bok uppmanar honom att LJUGA om det kan vara fordeaktigt for islam foer tillfaellet. Han kan ocksaa bryta avtal da det likaledes aer formaanligt.(samma gaeller vael aeven ateister och satanister). Men foer en bibeltrogen kristen ar detta omoejligt. Ekumenik = Omoejligt foer en bokstavstroende.

Svara -   - 27/1-16 13:20 -


Kerstin

Svar till Nowote .

Nu syftar jag på den egyptiska Solguden Ra som man bad till o trodde var den som skapat världen. Därav firandet till Solguden på söndagarna..

Svara -   - 27/1-16 13:58 -


Nowote

Svar till Kerstin .

Davids Herre och Gud, som på riktigt hade skapat världen, Han kallades för "Raah" av David, vilket betyder herde!

Mvh.

Svara -   - 27/1-16 15:52 -


Kerstin

Svar till Nowote .

Det e absolut inte samma Gud då Ra tecknades som en människa med falkhuvud o en solskiva på huvet. Gud är absolut ingen människa med ett falkhuvud. 😄 Hedniskt påhit som ja absolut tar avstånd från.

Svara -   - 27/1-16 16:35 -


Nowote

Svar till Kerstin .

..Ordet Sabbat kommer från ordet lördag på nåt språk vet inte vilket.

Här har du nog också snott ihop det hela en aning?

Sabbath betyder vilodag på hebreiska och lördag sägs eventuellt härstamma från något de kallade för lögardagen förr. Så här står det t.ex på en sida om lördagen förr!

Allt om 'Lögardagen'

Lögardagen var den dag då man lögade (tvättade). Lögardagen är det ålderdomliga ord som gett upphovet till veckodagsnamnet Lördag.

Engelskans saturday däremot härstammar från planeten Saturnus.

Mvh.

Svara -   - 27/1-16 17:27 -


Katrina

Svar till Nowote .

11 Ty HERREN Gud är sol och sköld; HERREN giver nåd och ära; han vägrar icke dem något gott, som vandra i ostrafflighet. 12 HERRE Sebaot, salig är den människa som förtröstar på dig. Ps...man kanske ska inte stycka verser efter eget smak. Frid

Svara -   - 27/1-16 17:48 -


Kerstin

Svar till Nowote .

Nowote kanske ja blandar ihop detta men det har mindre betydelse varifrån ordet Sabbat kommer. Men likväl är den rätta dagen att fira Sabbat på lördagen då Messias gjorde så. Om vi som människor rättar oss efter Katolska kyrkan och deras irrläror istället för att följa vad Herren befallit oss till så kan vi knappast kalla oss kristna. Att vi sen firar gudstjänst på söndagen är en sak men att tro att vi firar sabbat är antikristligt.. Vem säger att vi har rätt att ändra Guds lagar? Den som säger det går helt emot Gud.

Svara -   - 27/1-16 19:32 -


Kurt von Rydh

Var och lyssnade på broder David Wilkersson när han var i Filadelfia för 15år sedan och varnade för ljumheten i Sveriges kristna kretsar. Höll med redan då men dock fanns lite hopp kvar. Nu kan jag inte längre rekommendera någon församling för så gott som alla har avfallit åt något håll från den sunda läran och smala vägen.. nu får man be till Herren för att hitta någon hemförsamling där 2 eller 3 samlas i Jesu namn och som håller sig till den sunda ursprungliga läran..

Svara -   - 27/1-16 20:02 -


Nowote

Svar till Kerstin .

Var i hela Bibeln kan du älskade syster visa mig att det är på lördagen sabbaten är?

Visa, och jag skall tro på det! Kan du inte visa det så betyder det att vi är fria!

Mvh.

Svara -   - 27/1-16 20:11 -


Kerstin

Svar till Nowote .

Det är historiskt dokumenterat Nowote att förr var sista dagen på veckan alltså den sjunde dagen på lördagen då sabbat hölls. Söndagen var första dagen i veckan alltså vår tids måndag. Detta ändrade romarna på.

Svara -   - 27/1-16 20:34 -


Nowote

Svar till Kerstin .

Nu var det faktiskt Bibeln jag sökte svar ifrån och fick förstås inget!

Gud har dessutom aldrig sagt någonstans att vi måste gräva tusentals år tillbaks i historieböcker och världsliga dokument för att veta vilken dag som är vilken, och vem säger förresten sanningen, och hur vet du att judarnas sabbatsdag är på den rätta dagen idag, och att inte den har flyttats ett hack fram eller bak någon gång i historien?

Nej du kära Kerstin!

Det blir något omständigt att försöka finna dessa bevis, det är nog enklast att endast hålla sig till Bibeln, då hamnar vi rätt, det är bara ett tips syrran!

Lita på Bibelns budskap och Anden, och inte på okristna människors dokument och läror.

Mvh.

Svara -   - 27/1-16 22:23 -


Kurt von Rydh

Från nymåne till den sjunde dagen är sabbat. Babyloniska kalendrar får vika hädan. Samt sekulära. Skåda månen!

Svara -   - 27/1-16 22:37 -


Kurt von Rydh

Jesus sa att han är sabbatens Herre och att inte en prickar från lagen skall förgås. Tror ni på honom? Om ja, lyd då! !

Svara -   - 27/1-16 22:41 -


Kerstin

D finns om olika sabbater Kurt dels den stora sabbaten vid påsk,. Sjunde dagens sabbat o så nämner du en till..

Svara -   - 27/1-16 23:56 -


Kerstin

Svar till Nowote .

Här har du svar från Bibeln om sabbaten Lukas 23:52 Då Jesus dött på korset kom en.man vid namn Josef till Pilatus o bad att få ta ner kroppen. Han tog ner den svepte den i linneduk o lade den i en grav. Lukas23:54 Det var förberedelsedag och sabbaten skulle just börja. Lukas23:55 Kvinnorna som hade kommit med Jesus från galilen följde efter och såg graven och hur hans kropp blev lagd där. Lukas 23:56 Sedan återvände dem hem och gjorde iordning väldoftande kryddor o oljor. Och under sabbaten var de i stillhet efter lagens bud. Lukas 24:1 Den första veckodagen kom de tidigt i gryningen till graven med de väldoftande oljorna o då fann de att graven var tom. Detta visar alltså på att sabbaten började efter Jesus död och att han uppstod på 3 e dagen som var en söndag. Den första veckodagen.. Ja kan ta reda på mer i Bibeln om du vill.

Svara -   - 28/1-16 00:16 -


Lars W

Svar till Vanessa.

JV har inget samröre med SKR. Jag vill inte påstå att adventister är särskilt lika JV. Skulle kunna tänka mig att ansluta mig om det inte vore för den förfärliga "profetissan" Ellen G White som nästan är en husgud i samfundet. Vad gäller Sabbat och matvanor har vi samsyn.

Vilka "pagana" högtider tänker du på?

Svara -   - 28/1-16 00:32 -


Anita Magnusson

Svar till Thomas P.

En sak kan jag hålla med om. Att Kristna, judar och muslimer har samma stamfar, Abraham. Men INTE samma Guds bild som muslimer, däremot har vi och judarna samma Gud, men dom erkänner inte Jesus som sin Gud.

Svara -   - 28/1-16 00:40 -


Nowote

Svar till Kurt von Rydh.

Inte ens där kan du vara säker med din inställning Kurt!

Mvh.

Svara -   - 28/1-16 06:20 -


Nowote

Svar till Kurt von Rydh.

Måste man nu också bli en månkännare för att kunna förstå bibelns budskap?

Nej, låt oss hålla oss till Jesus och Bibeln!

Mvh

Svara -   - 28/1-16 06:22 -


Nowote

Svar till Kurt von Rydh.

Jag skrev tidigare att,

Inte ens där kan du vara säker med din inställning Kurt!

Då menar jag dina två eller tre i en liten husgrupp. Du finner nog något tokigt där också, skall du se!

Mvh.

Svara -   - 28/1-16 06:26 -


Nowote

Svar till Kerstin .

Det hjälper inte hur mycket du än försöker pussla ihop det hela Kerstin, du kommer ända inte kunna bevisa att dåtidens sabbat var densamma som judarna håller idag, den kanske är förändrad även i Israel?

Israels folk spreds ut över hela världen, nationen försvann i nästan 2000 år. Vem som sedan fastställde deras nuvarande kalender vet endast vår Fader i himmelen, så det är lika bra att koppla av. Njut av livet med Kristus och ta en dag i taget, vilken den nu än månde vara!

Mvh.

Svara -   - 28/1-16 06:36 -


ulf lennart

Svar till Nowote .

'dina 2 eller 3 i en husgrupp', kanske som Vladimir och Estragon i dramat 'i vaentan pa Godot'?

Svara -   - 28/1-16 07:25 -


Nowote

Svar till ulf lennart.

Möjligt, känner tyvärr inte till varken Vladimir eller Estragon?

Mvh.

Svara -   - 28/1-16 08:26 -


Nowote

Svar till Katrina.

Ps...man kanske ska inte stycka verser efter eget smak. Frid

Menar du då Katrina att Herren Gud inte är sol då, fastän det mycket tydligt står så, eller?

Mvh, frid.

Svara -   - 28/1-16 10:46 -


Kerstin

Svar till Nowote .

Sorgligt du inte ser det uppenbara fastän det e klart som kristall. Du bad om bevis från Bibeln o du fick det. Men du har skygglappar för ögonen eller har du helt enkelt bestämt dig för att du vet bäst o då finns de inte plats för nån överbevisning trots att det e så klart. Men var o en blir salig på sin tro.

Svara -   - 28/1-16 11:22 -


Nowote

Svar till Kerstin .

Inte ett endaste bevis har du visat Kerstin, endast det du tror är bevis, eftersom du och några tolkar det som om det vore bevis.

Men, du sa det själv, var salig på din egen tro, för jag är mycket salig på min tro.

Mvh.

Svara -   - 28/1-16 12:31 -


Kerstin

Det finns nedtecknat i skrifter från år 135 e kr. att de då började ändra på sabbaten från lördag till söndag så ja har rätt så säkra källor att hänvisa till. Men tänker inte fortsätta diskutera detta. Mvh.

Svara -   - 28/1-16 12:49 -


Katrina

Svar till Nowote .

jag menar att det har inget med solguden att göra utan liknelse. Frid

Svara -   - 28/1-16 12:58 -


Nowote

Svar till Kerstin .

Det är fortfarande Bibeln som är viktigast, inte historiska skrifter som kan vara formade efter vilket samhällsskikt man tillhört, alltså ofta efter eget tycke och smak. Sen säger heller inte dessa skrifter något om den sabbat judarna firar nu är densamma som under Jesu tid, det kan vara lite hur som helst med det, men! Skönt att det räcker så, tack Kerstin!

Ha det gott, mvh.

Svara -   - 28/1-16 13:01 -


Nowote

Svar till Katrina.

Det är bra, jag menar heller inte någon kraftlös solgud, utan det Guds ord verkligen säger. Han och Lammet är våran sol. När Gud talar om att Han är Sol så är det exakt vad Han säger, men!

Han är vår andliga och kommande Sol.

Jag är A och O, säger Herren Gud, han som är och som var och som kommer, den Allsmäktige. Johannes Uppenbarelse 1:8

Staden behöver inte ljus från sol eller måne, ty Guds härlighet lyser upp den, och dess ljus är Lammet. Johannes Uppenbarelse 21:23

Mvh.

Svara -   - 28/1-16 13:09 -


Kent

Det är som att bjuda in Satan på kaffe...

Svara -   - 29/1-16 13:53 -


Nina 😄

Alltså nu får vi kristna människor ta och tagga ner och sluta och bråka om sabbath hit och sabbath dit när var och hur och vem vi ska se till och hålla oss nära Jesus istället och be och håll ut i namnet Jesus leva i världen men inte utav den Leda våra medmänniskor till att möta Jesus det enda och sanna

Muslimer säger Allah hu akbar Men jag säger Yasue hu akbaro = Jesus är ännu större halleluja = hiluia alshshukr lillah

Vi måste skärpa till oss vi ska leda människor till frälsning och hålla oss till honom som vann seger på Golgata be är och ger makt

Amen Jesu frid alla ni Goa syskon i Herren nu kämpar vi för människors hjärtan till att möta Jesus

Svara -   - 29/1-16 21:08 -


Din kommentar

NYTT! Ditt namn och mejladress måste godkännas innan kommentaren publiceras. Efter godkännande måste du alltid ha samma namn och mejl nästa gång du postar en kommentar, annars godkänns inte kommentaren.


Kom ihåg mig?



Förförelse och förvirring nu nere på bebisnivå

Av Holger Nilsson 

Förförelse och förvirring nu nere på bebisnivå.

Holger Nilssons debattartikel i Aftonbladet 23 november 2017. 

Nu är det verkligen hög tid att säga ifrån! Jag tänker på en bok som lanserades helt nyligen. Den är skriven av Susanne Pelger, lektor vid Lunds universitet.

33

Läs allt!


De utvalda

De utvalda - judarna.

Jesus talar om att änglarna ska samla hans utvalda då han kommer tillbaka, men vilka är hans utvalda?

10

Läs allt!


Icas julkalender med hijab

ICAs julkalender med hijab.

Bild: Icas julkalender. 

Ica har gjort en julkalender där bland annat en kvinna med hijab som sitter runt ett julbord.

17

Läs allt!


Gud kallas inte »han» i Svenska kyrkans nya handbok

Gud ska inte längre kallas han.

Bild: Fria Tider. 

Gud som »han» och »Herre» har strukits i Svenska kyrkans nya handbok. Därmed har Svenska kyrkan förnekat frälsningen i Jesus Kristus och hindrar då människor från att bli frälsta!

33

Läs allt!


Theo och hans vänner - Barnprogram på Himlen TV7

Följ med i den nya animerade serien på Himlen TV7! Tillsammans med Theo tas vi med in i Bibelteatern i skolådan och lär oss mer om Gud och Hans värld. Dessutom får vi följa med på roliga äventyr med mössen Luther och Benny.

0

Läs allt!


Avfall eller uppryckelse?

Av Mikael Walfridsson 

Avfall eller uppryckelse?

Vad menar egentligen Paulus när han undervisar om en bestämd händelse som ska ske precis före vedermödan? Och är ordet avfall en förfalskning från katolska kyrkan i sitt motstånd mot reformationen?

22

Läs allt!




Äntligen advent

Läsarmejl av Ulrik Petersson 

Jesus kommer snart tillbaka.

Det finns flera advent, eller flera steg i Jesus ankomst.

4

Läs allt!


Dagens ord

Vecka 47, fredag 24 november 2017 kl. 15:57

Jesus söker: Gudrun, Rune!

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? - Be den här bönen:

Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som min Herre och Frälsare. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Jag ber om förlåtelse för alla mina synder. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?
» Ja!

Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv. - Joh 3:16


Kungen Kommer - Himlen TV7

Hur kan vi förbereda oss inför Jesu återkomst som Kung? Hur ser vårt framtidshopp ut? Kom med och be att Guds församling vakar med olja i sina lampor!

45

Läs allt!


Senaste kommentarer


De andliga nådegåvorna - Gösta Karlsson

Pastor Gösta Karlsson talar om Andens nådegåvor i ett nu några år gammalt klipp - men ständigt aktuellt!

1

Läs allt!


Perfekt julklapp: Christer Åbergs starka bok Den längsta natten

Julklapp: Christer Åbergs starka bok Den längsta natten.

100 kr! En sann berättelse om ofattbara förluster och om att vinna allt. Passa bra som julklapp!

1

Läs allt!


Aktuellt



Apg29 har tusentals bloggartiklar! Gå vidare till fler artiklar:

NÄSTA


Artiklar Kommentarer Bönesidan Fråga Christer Kontakt | Bankkonto: 8169-5,303 725 382-4 | Swish: 070 935 66 96

Christer Åberg och dottern Desiré.

Denna bloggsajt är skapad och drivs av evangelisten Christer Åberg, 53 år gammal. Christer Åberg blev frälst då han tog emot Jesus som sin Herre för 33 år sedan. Bloggsajten Apg29 har funnits på nätet sedan 2001, alltså 16 år i år. Christer Åberg är en änkeman sedan 2008. Han har en dotter på 11 år, Desiré, som brukar kallas för "Dessan", och en son i himlen, Joel, som skulle ha varit 9 år om han hade levt idag. Christer Åberg drivs av att förkunna om Jesus och hur man blir frälst. Det är därför som denna bloggsajt finns till.

Varsågod! Du får kopiera mina artiklar och publicera på din egen blogg eller hemsida om du länkar till sidan du har hämtat det!

Apg29 använder cookies. Cookies är en liten fil som lagras i din dator. Detta går att stänga av i din webbläsare.

1 081 online! | Sidvisningar idag: 234 644 | Igår: 257 968 |

MediaCreeper

Besök också Apg29 på:

Facebook | Twitter | Youtube | Vimeo | Instagram | Gab

TA EMOT JESUS!

↑ Upp