Live | Bönesidan | Sök | Kontakt
Surfar nu: 274 www.apg29.nu


Förnekar påven helvetet?

Av Mikael Walfridsson 

Påven om helvetet

Har påven sagt att helvetet inte existerar? Tvivlen sprider sig, efter det att ”La Republicca”, en av Italiens största dagstidningar, har citerat påven efter en intervju med en journalist på tidningen.

Journalisten påstår, att påvens svar på vart ”onda själar” tar vägen, är ”att helvetet inte finns, men det att ”själar försvinner” finns – alltså ett slags tillintetgörande av förlorade själar. Biskopssätet i Rom, har genom ett pressmeddelande uttalat sig, att det endast är journalistens tolkning, och inte ”den helige faderns” ord.

Edoms tält och ismaeliterna

Om påven skulle förneka helvetet, så är det väl egentligen ingen överraskning, när man tänker på alla andra områden där Guds ord får ge vika för tradition och mänskliga påfund. Men påvens centrala roll är intressant, där vi ser honom kämpar för NWO och globala lösningar, för en tvåstatslösning och ett upprättande av en palestinsk stat. Han har tidigare haft samtal med Irans ledare, för att diskutera Mellanöstern och politiska lösningar. Det ser jag som ett delvist uppfyllande av Psalm 83, där ”Edoms tält” och ”ismaeliterna” möts för att rådslå gentemot Israel.

Påvens tal i FN

När påven höll sitt berömda tal i FN, i år 2016, så inledda han sitt tal med att presentera sig själv på följande sätt:

“Thank you for your kind words. Once again, following a tradition by which I feel honored, the Secretary General of the United Nations has invited the Pope to address this distinguished assembly of nations. In my own name, and that of the entire Catholic community, I wish to express to you, Mr Ban Ki-moon, my heartfelt gratitude. I greet the Heads of State and Heads of Government present..

Jesus talade just om en bestämd person, som kommer ”i sitt eget namn”, som Israel skulle ta emot. Även om det Jesus uttalar sig om, är rättat mot Antikrist som Israel en dag kommer att välkomna och ”ta emot”, så är det här samma ande, att komma och ställa sig fram i sitt eget namn. På samma sätt som påven, så kommer Antikrist att fullborda Jesu profetia i Joh 5:43.

Globala hänsikter

Påven arbetar ihärdigt för NWO, och gör stor sak av att visa att han är en stor ”världs och fredsman” med globala hänsikter. Han var varit en av talarna på FNs konferens ”Time for global action for people and planet. Där betonade han vikten av global solidaritet och samarbete.

Det är ingen hemlighet att påven har en agenda, där han ger uttryck för ett globalt system på både det ekonomiska, religiösa och det politiska området. Något som är helt i linje med det vi kommer uppleva under vedermödans tid och under Antikrist välde.

Malachias profetia

Varje gång jag läser eller tar del om något som handlar om påve Franciskus, kan jag inte låta bli att tänka på Malachias utombibliska profetia från 1100-talet, om just den siste påven. Malachias, var en ärkebiskop från Armagh, som fick en syn där han fick se alla kommande 112 påvarna som skulle komma helt fram till tidens slut. Benedictus XVI som helt oväntat lämnade sitt ämbete i slutet av februari 2013 var den 111:e påven, och därmed skulle den nästa vara den sista och 112:e påven i följe profetian. Profetian om den 112:e påven är följande:

”Under den sista förföljelsen av den heliga romerska kyrkan skall Petrus II, romaren regera. Han skall föra sin hjord i bete under många svårigheter, varpå efter deras upphörande, de sju kullarnas stad skall förstöras och den fruktansvärde domaren skall döma sitt folk.”

Mer om profetian kan läsas på APG29: http://www.apg29.nu/index.php?artid=10485

Avslutning

Den siste påven, som alltså kan vara Franciskus, kan vara den påve som kommer att leda den katolska kyrkan i vedermödans tid, och representera det religiösa Babylon som till sist uppleva Herrens dom i Uppenbarelseboken kapitel 18. Där visar tidens tecken, och bland annat det religiösa system som finns på plats i dag, att Jesus kommer mycket snart.

Filadelfia församlingen i Upp kap 3, är den vakande och väntande församlingen, som Herren kommer att ”rädda ut ur prövningens stund som ska komma över hela världen”. På andra sidan har vi församlingen Laodicia, som representerar den falska kyrkan, byggd på humanism, mänskliga traditioner och utan den helige Andes inflytande. Det är den ”församling” som kommer att vara och finnas till under vedermödans tid. Det är den ekumeniska och interreligiösa kyrka, som kommer att samarbeta med Antikrist och den falske profeten, till dess att han förgör Babylon - det religiösa systemet, 3,5 år in i vedermödans tid.

Påven har uttalat sig om, att en ”personlig relation med Jesus, som inte är förankrad i kyrkogemenskapen är farlig och skadlig”. Det betyder, att påven menar att kyrkan som institution är viktigare än vårt personliga förhållande till Herren, och till och med skadligt. Det är förförande ord, där millioner av människor blir förledda av ett ”annat evangelium” och en ”annan ande”.

Jesus kommer snart!


Källa:

http://www.bbc.com/news/world-europe-43596919

http://www.nowtheendbegins.com/antichrist-pope-francis-tells-1-4-billion-catholics-personal-relationship-jesus-dangerous-harmful/


Mikael walfridsson

http://denytterstatiden.blogspot.se/


---
OBS: Läsarmejl, artiklar och kommentarer som är skrivna av andra än mig, (Christer Åberg, grundaren till Apg29), kan ha åsikter som jag inte alltid delar. Mina artiklar är oftast osignerade.  


Publicerades torsdag 1 januari 1970 01:00 | | Permalänk | Kopiera länk | Mejla

36 kommentarer

Niklas Jönsson Tue, 03 Apr 2018 19:19:27 +020

Det var ju påven Franciskus som var med och undertecknade det där avtalet agenda 2030 med Barack Obama i FN 2016 om en ny politisk världsordning, ett nytt religiöst system och bla ett nytt ekonomiskt system ( chippet i handen) pengarna blir värdelösa utan antikrist märke i handen eller i pannan. Men alla människor som tar antikrist märke går förlorade i all evighet + en evig plåga dag som natt utan någon lindring, fruktansvärt milt sagt.

Svara


JL Tue, 03 Apr 2018 19:37:54 +020

Nuvarande påve är nog mest globalist och verkar vurma mer för islam än för sina egna. Känns det igen?

Svara


Peter Hague Tue, 03 Apr 2018 20:53:07 +020

Men påven heter ju inte Petrus II, Romaren. Han är ju från Argentina.

Svara


Marita Tue, 03 Apr 2018 21:42:40 +020

Bara att beklaga. Vi måste verkligen hålla oss tätt intill Jesus för att inte bli vilseförda. Har aldrig sett förförelse så starkt som i dessa tider. Vaka och be det måste vi göra. Vi är i krig !! Vi är Hans armé och vi är starka i Hans underbara kraft. Det är Honom vi skall se på inte på någon människa. Då lär vi gå vilse.

Svara


Joel Tue, 03 Apr 2018 23:38:29 +020

Var står det om helvetet i bibeln?

Svara


Kalle Wed, 04 Apr 2018 00:45:28 +020

Svar till Joel. Brinnande sjön i uppenbarelseboken.

Svara


vanessa Wed, 04 Apr 2018 06:45:29 +020

Svar till Kalle. Förutom det så har du avsnittet där Jesus predikar för andarna från noas dagar, vissa översättningar står det helvetet i. Och sen har du apokalypsens ryttare, döden, där helvetet följde honom. Sen varnade Jesus för helvetet. Åtminstone så används flera olika ord i alla dessa sammanhang, som man valt att översätta med helvete.

Svara


Joel Wed, 04 Apr 2018 08:01:31 +020

Svar till Kalle.

Var finns då denna eldsjö?

Svara


Joel Wed, 04 Apr 2018 08:01:36 +020

Svar till Kalle.

Var finns då denna eldsjö?

Svara


per Wed, 04 Apr 2018 08:26:22 +020

Svar till Joel.

brevid genesarens sjö någonstans.

Svara


AnnMarie Wed, 04 Apr 2018 09:07:50 +020

Per

Står det i Bibeln att eldsjön är placerad någonstans vid Genesarets sjö?? (Har väl missat det)

Svara


Peter Hall Wed, 04 Apr 2018 10:35:52 +020

Svar till Joel.

Sjön som brinner med eld och svavel kan vara en målande bild av vår egen jord. Att bli kastad i eldsjön resulterar då i, att "dråpare och otuktiga människor och trollkarlar och avgudadyrkare och alla lögnare" skall kastas ned till jorden. Det är ju vad vi alla har varit. Nåja, en del kanske bara har fuskat med skatten eller vänsterprasslat eller något liknande. Men, alla har vi syndat.

Förundra er inte över detta. Ty den stund kommer, då alla som är i gravarna skall höra Herrens röst och gå ut ur dem: de som har gjort vad gott är skall uppstå till liv, och de som har gjort vad ont är skall uppstå till dom. Joh.5:28-29

Det heter, att de Guds söner som överträdde sina befogenheter, i det att de olovandes tog sig jordiska kroppar, skulle förvaras i mörkrets hålor till domens dag. Om det är Guds mening, att domen innebär en evig fördömelse för de som gjort vad ont är, vad för mening är det då, att låta dem uppstå på domens dag, som pågår under tusen år. Det är alltså gott om tid för vår Herre att omforma leret, om det inte blev så lyckat från första början.

I domen ges den som gjort vad ont är i sitt tidigare liv möjlighet att omvända sig från det onda och på det viset rädda sin själ.

När Bibeln talar om, att Gud hämtar det judiska folket upp ur sina gravar, så vet vi nu, att det inte är bokstavligt menat utan bildlikt. Hes.37:12-14

Svara


Joel Wed, 04 Apr 2018 11:40:29 +020

Svar till Peter Hall.

Finns det möjlighet att ta emot Jesus? Dom människor som stod emot Gud på Noas dagar, som Jesus predikade evangelium för i dödsriket, kunde dom ta emot Jesus efter sin död? Om dom kunde så borde också nutidens människor kunna böja sina knän inför Kristus Gud fadern till ära.

Svara


Nisse Wed, 04 Apr 2018 12:39:34 +020

Svar till Niklas Jönsson.

Intressant detta med påven, Obama och chipet i handen och det ekonomiska systemet. Var kan man läsa om det? Eller är det bara naivt att tro att en sådan mörk hemlighet finns nedskrivet någonstans tillgängligt allmänheten?

Svara


Jeanette Aldén Wijk Wed, 04 Apr 2018 15:48:36 +020

Svar till Peter Hall.

Sjön som brinner med eld och svavel kan vara en målande bild av vår egen jord.

Jesus talar om Helvetet som en verklig plats. Varför skriver Du på ett sätt som bara gör människor osäkra?

Du skriver också:

När Bibeln talar om, att Gud hämtar det judiska folket upp ur sina gravar, så vet vi nu, att det inte är bokstavligt menat utan bildlikt. Hes.37:12-14

Jesus steg ned i dödsriket och vad jag har förstått, så fick de som levde i Gamla Testamentets tid möta Honom där och få en möjlighet till Frälsning. Guds Ord lär inte att Jesus var nere i dödsriket symboliskt.

Svara


vanessa Wed, 04 Apr 2018 17:57:50 +020

Svar till Joel. Vad får dig att tro att Jesus predikade evangelium? Och för avlidna människor? Det står nämligen inte så, därav min fråga.

Svara


Niklas Jönsson Wed, 04 Apr 2018 18:04:29 +020

Svar till Nisse det står dels i bibeln, sen har jag läst det i bland annat i Holger nilssons tidning Flammor i David Wilkerssons egna bok festen är över och på lite andra ställen.

Svara


Joel Wed, 04 Apr 2018 18:40:14 +020

Svar till vanessa.

1Pet 3;19-20 och 1 Pet 4:6

Svara


Joel Wed, 04 Apr 2018 18:40:17 +020

Svar till vanessa.

1Pet 3;19-20 och 1 Pet 4:6

Svara


vanessa Wed, 04 Apr 2018 19:27:51 +020

Svar till Joel. Regel nummer ett som Christer brukar säga...fortsätt läsa även slutet av versen, samt de som står innan, så förstår du sammanhanget, angående 1 Petrus 4:6. Vilken översättning läser du, om du av 1 Petrus 3:19,20 tror att Jesus predikade evangelium för avlidna människor?

Svara


Jeanette Aldén Wijk Wed, 04 Apr 2018 20:07:06 +020

Svar till vanessa.
Vad får dig att tro att Jesus predikade evangelium? Och för avlidna människor? Det står nämligen inte så, därav min fråga.
Jo, Vanessa, Jesus predikade för dem som var i dödsriket, under de tre dagar som Han var där. Det står att de var ohörsamma,under tiden som Noa byggde arken.

Svara


Joel Wed, 04 Apr 2018 20:21:47 +020

Svar till vanessa.

Lite olika översättningar.

Parallella Vers

Svenska (1917)

Ty att evangelium blev förkunnat jämväl för döda, det skedde, för att dessa, om de än till köttet blevo dömda, såsom alla människor dömas, likväl till anden skulle få leva, så som Gud lever

Dansk (1917 / 1931)

Thi derfor blev Evangeliet forkyndt ogsaa for døde, for at de vel skulde være dømte paa Menneskers Vis i Kødet, men leve paa Guds Vis i Aanden.

Norsk (1930)

For derfor blev evangeliet forkynt også for døde at de visstnok skulde dømmes som mennesker i kjødet, men leve således som Gud i ånden.

King James Bible

For for this cause was the gospel preached also to them that are dead, that they might be judged according to men in the flesh, but live according to God in the spirit.

English Revised Version

For unto this end was the gospel preached even to the dead, that they might be judged according to men in the flesh, but live according to God in the spirit.

Reformationsbibeln står det samma som i KJB

Svara


Joel Wed, 04 Apr 2018 20:23:08 +020

En fråga kan de döda dö i Kristus?

Svara


Jeanette Aldén Wijk Wed, 04 Apr 2018 20:48:24 +020

Svar till Joel.

En fråga kan de döda dö i Kristus?

Vi är döda innan vi dör i Kristus, som ger oss det Eviga livet, när vi dör bort ifrån oss själva.

Svara


Nisse Wed, 04 Apr 2018 20:48:45 +020

Svar till Niklas Jönsson.

Står det verkligen i Bibeln om en överenskommelse mellan påven och Obama om chip i handen? Och i Wilkersons bok från 1976?

Svara


Joel Wed, 04 Apr 2018 23:22:17 +020

Svar till Jeanette Aldén Wijk.

Om vi är död hur kan man då dö bort från sig själv som du skriver? Men jag tror jag förstår vad du menar.

Svara


Jeanette Aldén Wijk Thu, 05 Apr 2018 04:09:10 +020

Svar till Joel.

Om vi är död hur kan man då dö bort från sig själv som du skriver? Men jag tror jag förstår vad du menar.

Vi är andligt döda och har inget andligt liv, förrän vi tagit emot Jesus. (Vi är andligt döda, men kommer alltid att vara medvetna). Vi lever, men är döda. Vi dör bort från oss själva, när vi korsfästs med Jesus.

Svara


Joel Thu, 05 Apr 2018 06:39:33 +020

Svar till Jeanette Aldén Wijk.

Stämmer inte, en människa kan inte leva utan livsande i kroppen. Det är inte det som det menas med att vara andligt död. Död kan också betyda skilsmässa.Anden är skild från Gud och gör dödens gärningar.

Svara


Jeanette Aldén Wijk Thu, 05 Apr 2018 09:32:42 +020

Svar till Joel.

Som jag skrev, så är vi medvetna men döda i Evighet, vi kommer att leva i en evig andlig död i medvetenhet. Ja, vi har en ande, men den har inte fått liv. Vi har inte Det Eviga Livet, det kan endast Jesus ge.

Svara


Peter Hall Thu, 05 Apr 2018 14:26:34 +020

Svar till Jeanette Aldén Wijk.

Ja, vi är betraktade som döda innan vi föds på nytt av Gud. När Bibeln säger: "Saliga äro de död som dör i

Svara


Joel Thu, 05 Apr 2018 14:36:44 +020

Svar till Jeanette Aldén Wijk.

Tror vi på en Gud som inte lever som han lär? Vi uppmanas att förlåta våra fienden och till och med be för dom. Han själv planerar att tortera sina fienden i all evighet, är det inte sant att Gud inte vredgas för evigt? Han uppmanar människan att föröka sig med vetskap att majoriteten av alla människor kommer att torteras för evigt i helvetet. Vad ger det oss för bild av Gud? Var finns då denna eldsjö? Den finns inför de heliga änglarna och inför Lammet Upp14:10 Är det så? Att Gud planterar ett träd som han vet att människan kommer att få människor på fall, han uppmanar oss att föröka oss med vetskap att majoriteten kommer att lida i all evighet och sen kommer Jesus att sitta och titta på det i all evighet? Jag mår dålig av bara tanken om Gud vore sådan.

Svara


Peter Hall Thu, 05 Apr 2018 14:42:03 +020

Svar till Jeanette Aldén Wijk.

Ja, vi betraktas som "döda" innan vi har blivit födda på nytt av Gud. (Låt de döda begrava sina döda) Bibeln säger: "Saliga äro de döda som dör i Herren härefter." Upp.14:13 "Som dör" syftar tillbaka på "de döda". Man kan inte betraktas som död om man är frälst. Det skulle ha stått: "Saliga äro de som dör i Herren härefter", om det hade handlat om redan frälsta som dör.

Den som dör i Herren kan inte betraktas som död. Här betyder det istället, att uppståndelsen har börjat för både de onda och goda. De döda är då sådana som har kommit ut ur gravarna. Att Gud hämtar judarna ut ur deras gravar är en omskrivning för att de har fötts på nytt. Hes.37:12-14

Så säger ju Jesus också: "När världen födes på nytt, då..." Matt.19:28

Svara


Jeanette Aldén Wijk Thu, 05 Apr 2018 18:22:25 +020

Svar till Joel.

Tror vi på en Gud som inte lever som han lär? Vi uppmanas att förlåta våra fienden och till och med be för dom. Han själv planerar att tortera sina fienden i all evighet, är det inte sant att Gud inte vredgas för evigt? Han uppmanar människan att föröka sig med vetskap att majoriteten av alla människor kommer att torteras för evigt i helvetet. Vad ger det oss för bild av Gud? Var finns då denna eldsjö? Den finns inför de heliga änglarna och inför Lammet Upp14:10 Är det så? Att Gud planterar ett träd som han vet att människan kommer att få människor på fall, han uppmanar oss att föröka oss med vetskap att majoriteten kommer att lida i all evighet och sen kommer Jesus att sitta och titta på det i all evighet? Jag mår dålig av bara tanken om Gud vore sådan.

Oavsett hur det blir efter detta livet, eld eller inte eld (jag tror så som det står skrivet i Guds Ord), så vet jag att den ende som kan rädda oss från evig förtappelse, är Jesus Kristus, som renar oss från all synd. Gud är rättvis och dömer rätta domar.

Jesus säger i Lukas 19:26 Svenska 1917 (SV1917)

26 Han svarade: 'Jag säger eder: Var och en som har, åt honom skall varda givet; men den som icke har, från honom skall tagas också det han har.Lukas 19:26 Svenska 1917 (SV1917)

Det jag förstår av det bibelstället, så menar Jesus att den som har Sonen, han har Evigt Liv i Honom, som han får behålla. Men den som inte har Sonen, från den skall allt tas bort, eftersom man inget kan ta med sig från detta livet, endast Frälsningen i Jesus".

Om man inte tagit emot Frälsning från Jesus, och dör, så har man ingenting med sig in i evigheten.

Svara


Joel Fri, 06 Apr 2018 10:29:58 +020

Svar till Jeanette Aldén Wijk.

Du kan väl ändå medge att det jag skrev ger en besvärande Gudsbild. En sak till som jag funderat på är skillnaden på möjligheten att ta emot Jesus, se på Tomas tvivlaren och Paulus hur dom fick möta den uppståndne Jesus eller lärjungarna för övrigt där ingen ville tro utan att se. Tänk dig en nära anhörig som du älskar mycket men som dör utan att förstå det här med Jesus, tänk om hon eller han har fått se Jesus eller röra vid hans sår, sett hans kärleksfulla ögon, det är inte så många som förblir i sin otro efter detta. Allt för många människor om dom kommit i kontakt med kristen tro har fått en förvrängd bild av Jesus som varit ganska osmaklig eller någon tråkig person som hotade mad helvetet om man inte tror. Det finns många som lever i denna verklighet att ex, min älskade mamma och mormor kommer Jesus att att tortera i all evighet för att dom var andligt förblindade och inte kunde förstå det hör med Jesus. Du skriver rättvisa domar som är sant till 100% men enligt traditionen så finns det bara två domar, himmel eller helvetet.

Svara


Peter Hall Fri, 06 Apr 2018 10:35:35 +020

Svar till Jeanette Aldén Wijk.

Kära syster,

Det Luk.19:26 talar om är, att den som inte bryr sig om evangelium, från honom skall ock tagas den lilla insikt han har. Däremot den som har förstått och fortsätter inhämta kunskap om Gud och den han har sänt ut, Jesus Kristus, "åt honom skall varda givet".

Det har alltså inget att göra med huruvida någon förvägras det eviga livet. Det finns en första uppståndelse och det finns en allmän uppståndelse för de övriga. De övriga står således i tur, men i ett senare skede, att få leva för evigt. Upp.21:3-4

Det finns dock en grupp människor, som Gud i slutdomen skall förhärliga sig på. Han skall låta eld falla ned på de folk, som drar upp mot "den älskade staden". Sannolikt är, att det blir muslimer som kommer att befinna sig i denna slutdom. Deras antal skall vara som sanden i havet. Upp.20:8

Om man inte tagit emot Frälsning från Jesus och dör, så har man ingenting med sig in i evigheten.

Det kommer snart att visa sig, hur det blir med den saken.

Jesu frid

Svara


AnnMarie Fri, 06 Apr 2018 11:40:22 +020

Joel

Även judarna kommer att få se upp till den de stungit och få ett synligt bevis på vem det är som står på Oljeberget.

Förstår hur du känner med tanke på din mor och mormor.Min make och mina 4 barn är inte frälsta och har svårt att förstå och ta till sig detta.

Svara


Din kommentar

Första gången du skriver måste ditt namn och mejl godkännas.


Kom ihåg mig?


Prenumera på Youtubekanalen:

Vecka 12, lördag 23 mars 2019 kl. 20:10

Jesus söker: Gerda, Gerd!

"Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son [Jesus], för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv." - Joh 3:16

"Men så många som tog emot honom [Jesus], åt dem gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn. De som blev födda, inte av blod, inte heller av köttets vilja, inte heller av någon mans vilja, utan av Gud." - Joh 1:12-13

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? Be den här bönen:

- Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som min Herre och Frälsare. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Jag ber om förlåtelse för alla mina synder. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?
» Ja!


Senaste bönämnet på Bönesidan
lördag 23 mars 2019 14:14

Gode gode Gud jag är helt nere
Min dotter mår inte bra vet inte
hur allvarligt det är än
men alla symtom finns på cancer
Be för henne kära bönevänner
Hon har småbarn som behöver
henne grip in

Aktuella artiklar


Senaste kommentarer


STÖD APG29! Bankkonto: 8169-5,303 725 382-4 | Swish: 070 935 66 96 | Paypal: https://www.paypal.me/apg29

Christer Åberg och dottern Desiré.

Denna bloggsajt är skapad och drivs av evangelisten Christer Åberg, 55 år gammal. Christer Åberg blev frälst då han tog emot Jesus som sin Herre för 35 år sedan. Bloggsajten Apg29 har funnits på nätet sedan 2001, alltså 18 år i år. Christer Åberg är en änkeman sedan 2008. Han har en dotter på 13 år, Desiré, som brukar kallas för "Dessan", och en son i himlen, Joel, som skulle ha varit 11 år om han hade levt idag. Allt detta finns att läsa om i boken Den längsta natten. Christer Åberg drivs av att förkunna om Jesus och hur man blir frälst. Det är därför som denna bloggsajt finns till.

Varsågod! Du får kopiera mina artiklar och publicera på din egen blogg eller hemsida om du länkar till sidan du har hämtat det!

MediaCreeper

Apg29 använder cookies. Cookies är en liten fil som lagras i din dator. Detta går att stänga av i din webbläsare.

TA EMOT JESUS!

↑ Upp