1 004 online! | Sidvisningar idag: 76 139 | Igår: 244 364 |

www.apg29.nu


Församling med ett uppdrag

Läsarmejl av David B 

Också Saulus samtyckte till att han (Stefanus) dödades. Och samma dag bröt en svår förföljelse ut mot församlingen i Jerusalem, och alla utom apostlarna skingrades till olika områden i Judeen och Samarien.” Apg. 8:1

Förföljelse för sin tro är inte något man direkt längtar efter. Men den första församlingen fick uppleva förföljelse från religiöst håll. Detta är inget nytt utan har pågått från begynnelsen. Mänsklighetens första mord hade religiösa förtecken när Kain dödade Abel. Sedan har det fortsatt genom hela historien och pågår fortfarande. “Men liksom den som var född efter köttet då förföljde honom som var född efter Anden, så är det också nu.” Gal. 4:29

Men förföljelsen mot församlingen i Apg. 8 fick positiva konsekvenser. “Men de som hade skingrats gick omkring och predikade ordet.” Apg. 8:4

Vi kan också läsa. “Men de som hade skingrats på grund av den förföljelse som började med Stefanus, kom ända till Fenicien och Cypern och Antiokia. De predikade inte ordet för andra än judar. Men bland dem fanns några män från Cypern och Cyrene, som när de kom till Antiokia, talade till grekerna och predikade evangeliet om Herren Jesus.” Apg. 11:19-20

Förföljelsen, med Saulus i spetsen, ville utplåna församlingen (Apg. 8:3) men det blev istället motsatt verkan. Församlingen blev aktiverad till att göra det den vara kallad att göra - predika evangelium till alla folk.

När en församling tappat uppdraget så dyker snart museum känslan upp - tyst och livlöst (men med spår av det som tidigare varit). En församling ska genomsyras av missionsuppdraget. Det gör att vi hela tiden behöver söka Gud för ny kraft. Det gör att vi håller oss vakna och skärpta. Det gör att vi prioriterar bort oväsentligheter. Det får människor att känna att de har en uppgift att fylla, inte bara en kyrkstol att fylla. Församling - ta tillbaka missionsuppdraget. Skörden väntar.

Och, församlingen är du och jag. Vänta inte på att församlingen som helhet ska blir aktiv, för det kan dröja. Kanske var det fallet i Jerusalem innan förföljelsen? Men om du och jag börjar så följer vi de skingrades exempel i den första församlingens tid. “Och Herrens hand var med dem, och ett stort antal kom till tro och omvände sig till Herren.” Apg. 11:21


David B

Läsarmejl


---
OBS: Läsarmejl, artiklar och kommentarer som är skrivna av andra än mig, (Christer Åberg, grundaren till Apg29), kan ha åsikter som jag inte alltid delar. Mina artiklar är oftast osignerade.


Skriv ut


Publicerat av Christer Åberg måndag 22 oktober 2018 13:08 | Direktlänk | Nyhetsbrev | RSS


STÖD APG29.NU


56 kommentarer

OBS: Läsarmejl, artiklar, kommentarer och video som är skrivna och gjorda av andra än mig, (Christer Åberg, grundaren till Apg29), kan ha åsikter som jag inte delar.

Svenne

Jag håller med dig, David B. Det är viktigt att evangelisera. Men hur går man tillväga med detta? Kan man som enskild person bara ställa sig på torget och predika? Jag läste om en broder som gjorde det för något år sedan och han blev gripen av polisen.

Svara -   - 22/10-18 16:51 -


JL

Nja, ni får hålla koll på en sak här. Först, församlingen förföljdes för att den VÄXTE. Dagens församling utgör inget hot. Den är till fullo redan globaliserad och saknar all lydnad till det första budet.

Svara -   - 22/10-18 17:36 -


Robert

Svar till Svenne.

Börja mindre. Det skulle kännas onaturligt och säkert nervöst, om du inte redan är predikant. Sök en eller två - tre att tala med. Vittna utifrån det du har sett av Gud och förankra det i ordet. Du kommer få frågor - Gud hjälper dig att besvara dem utifrån ordet, som du först grundar dig i. Läs mycket själv, och om dagarna går du i predikotankar. Det kommer att flöda till dig och predikningar blir till i ditt hjärta. Men ha en tanke fast i dig och ett mål klart! Tanken är att det inte ska bli bara diskussion- utan leda fram till BÖN. Målet är att inte stanna vid bön utan bli till frukt!

Du vet ju varför du gör det. Inte för din och din duktighets skull, inte för de ofrälstas skull utan i första hand av kärlek till Gud. Kärleken till de ofrälsta kommer tvåa.

Sök efter ett av Gud givet tillfälle, kom ihåg att om du är trogen i det lilla,,osv lyssna på andras konversationer. På så vis har jag ofta börjat tala. Du tillrättalägger något som någon annan säger utifrån Guds ord. Bara du säger något själv, så kommer samtalet igång och tro på Gud, han förser dig med ord!

Be ofta över det att din tunga blir smord och att Guds vilja sker i ditt liv!

Var frimodig! Tveka inte att själv döpa någon. Det kanske börjar för dig som nån hemgrupp om de intresserade till en början inte vill gå på Gudtjänsten. Men ha din församling som din bas. Den behöver du. Det är församlingen som är Kristi kropp. Om det blir splittring i den för ditt goda arbetes skull, är det något som bara behöver avslöjas och tas itu med.

All frid / Robert.

Svara -   - 22/10-18 17:38 -


Robert

Svar till Svenne.

En sak till... Frukten är när lärjungar gör lärjungar. Det första saulus säger när han blivit frälst och kallad till Paulus är Herre vad vill du att jag gör för dig!

Svara -   - 22/10-18 17:59 -


David B

Svar till Svenne.

Evangelisation är en livsstil men också något man kan planera. Finns många sätt att dela evangelium på. De olika metoderna kompletterar varandra.

I Sverige har vi yttrandefrihet. Antingen söker man tillstånd för specifik tid och plats eller så höjer man bara rösten något, i tex ett gathörn. Utan ljudutrustning behövs inget tillstånd. Inte fel att ha en tillmötesgående attityd, tex kanske bara nämna till butikspersonalen att man strax kommer predika lite om Jesus. Och, att man står på neutral plats. Sunt förnuft räcker långt.

Bästa sättet att lära sig är genom att helt enkelt göra det.

Var frimodig. Herren är med dig.

Svara -   - 22/10-18 18:10 -


Svenne

Tack, bröder för goda råd och anvisningar!

Men nu har inte jag evangelistens gåva, att tala särskilt till ofrälsta. Jag har varit pastor i yngre år, men är nu pensionär. Jag upplever att jag har kallelse att vara bibellärare, det vill säga att undervisa de redan troende i församlingen. Jag har känt nöd på grund av den skriande bristen på bibelkunskap och längtar efter att få dela med mig av Guds ord som finns ackumulerat inom mig genom flitig bibelläsning och den lärdom jag fått av den helige Andes smörjelse.

Men ledarskapet i den församling jag tillhör vet inte hur det ska fungera i verksamheten, enligt 1 Kor. 14:26: " ...var och en har något särskilt att meddela: den ene har en psalm, den andre något till undervisning" osv.

Ledarna vill göra allt själva, så det är svårt för någon annan att få tillfälle. Pastor A leder mötet och pastor B predikar och så alternerar de söndag efter söndag.

Jag är inte av den typen att jag själv vill armbåga mig fram till någon position. Jag kan inte säga till ledarna: "Den eller den söndagen skulle jag vilja predika, eller hålla något bibelstudium någon gång".

Allt är så inrutat och programmerat i förväg. Det är sällan det ges tillfälle till vittnesbörd. Man får sitta som bänkvärmare bara, fast man upplever starkt att man fått ett ord från Herren. Vad gör man i en sådan situation?

Svara -   - 22/10-18 18:49 -


David B

Svar till JL.

JL, målet med artikeln var inte att betona förföljelsen (som du skrev att den kom för att församlingen växte) utan missionsfokuset som kom i och med förföljelsen. Församlingen idag har tappat missionsfokuset i stort men kan återuppta det igen. Men låt det börja på den personliga nivån.

Ang. det första budet så har det fått sin perfektion i NT. "Detta är kärleken, inte att vi älskade Gud, utan att han älskade oss och sände sin Son till försoning för våra synder." 1 Joh. 4:10 och

"Vi älskar honom (Gud) därför att han först älskade oss." 1 Joh. 4:19

När man genom tro tar emot Guds godhet och kärlek så blir det svårt att hålla tyst om Guds godhet och Jesus.

Det är det det handlar om. Vi tar emot och ger vidare. Då blir det fart under galoscherna både personligt och kan också sprida sig i församlingen.

Gud välsigne dig JL.

Svara -   - 22/10-18 19:06 -


David B

Svar till Svenne.

Käre broder,

det handlar inte om att ha evangelistens gåva utan bara att enkelt berätta om Jesu död och uppståndelse. Kan göra det genom tal eller skrift. Traktater tex kan man dela ut antingen i brevlådor eller handräckning. Det kan också leda till samtal. Där har du en predikstol broder. Slösa inte bort din tid på att vänta på något tillfälle som aldrig kommer. Gå istället ut till någon icke troende. Jesus går med dig broder.

Svara -   - 22/10-18 19:12 -


Robert

Svar till Svenne.

På det du beskriver låter det som att Gud lagt just detta på ditt hjärta, han vill kanske röra om i grytan. Det kan ju inte vara gott att det är som det är. Ibland behövs omvändelse igen.

Förövrigt får du gärna ha bibelstudium hos oss, om du inte bor för långt bort... Jag hör hemma i Växjötrakten.

Svara -   - 22/10-18 19:39 -


Tomas N

Tack David för en bra artikel. Jag skulle vilja tillägga texterna om att Jesus ok är inte tungt, och Johannes pratar om att bördorna inte är tunga.

Det nya förbundet s evangelium är övernaturligt ,men fantastiskt bra som går ut till alla folken. Det är självklart inte utan uppoffringar. Det kostar allt säger Jesus och om man inte dör bort från sig själv är man inte värdig.

Extremt generöst erbjudande,men med extremt stor uppoffring,d v s om man älskar den här världen, att gå sin egen väg och all synd som man själv tycker inte är så farlig

Jag läste just 2 Timoteusbrevet,som jag tycker innehåller allt viktigt och komprimerat. Här skall livet ta slut för den store aposteln Paulus och han lämnar mycket över på ganska tunna och oprövade axlar i Timoteus. Därför innehåller brevet stark och näringsrik undervisning.

En text som också visar på vilka Guds församling är finns i Upp 5 :9-13 En ny sång

"för du har blivit slaktad,

och med ditt blod

har du friköpt människor åt Gud

av alla stammar och språk

och länder och folk.

10 Du har gjort dem

till ett kungarike

och till präster åt vår Gud,

och de ska regera på jorden."

Även i 1 Petrus:2-9

9 Men ni är ett utvalt släkte, ett kungligt prästerskap, ett heligt folk, ett Guds eget folk för att förkunna hans härliga gärningar✱,✱ han som har kallat er från mörkret till sitt underbara ljus. 10 Ni som förr inte var ett folk är nu Guds folk, ni som inte hade fått barmhärtighet✱ har nu fått barmhärtighet. 9 Men ni är ett utvalt släkte, ett kungligt prästerskap, ett heligt folk, ett Guds eget folk för att förkunna hans härliga gärningar✱,✱ han som har kallat er från mörkret till sitt underbara ljus. 10 Ni som förr inte var ett folk är nu Guds folk, ni som inte hade fått barmhärtighet✱ har nu fått barmhärtighet.

Ett bibelord som jag tycker beskriver lärjungaskapet bra är Romarbrevet 12:1 ,som uppmanar oss att frambringa vårt liv som ett levande offer,vilket är vår rimliga tjänst.

Rent praktiskt ger ju detta oss stor frihet att tjäna Herren på det sätt som passar bäst. Gud kallar oss alla till olika tjänst,men det finns frihet.

För den som ständigt pratar om första budet ,så kan det vara värt att påminna om att Det är det nya förbundets lag som gäller. alltså Jesu undervisning och bergspredikan. Det finns många saker som Jesus säger som visar på hur man kommer till himmelriket.Däremot blir man kallad stor i himmelriket om man förstår grundlagarna och håller dem. Det ingår i uppmaningen "Var heliga såsom jag är helig"

Men att hålla några delar av Mose lag och inte förstå Jesus undervisning/Nya förbundets lag gör att man hamnar på fel sida och missar målet.

Dessutom gavs stentavlorna och Mose lag i ett paket. Inte så att man förts skulle hålla förts budet för att sedan försöka hålla nästa. Nej de fick lagen som en enhet. Och fast de ofta ville och bekände sig till att vilja hålla lagen så bröt de ofta mot den t ex när Aron gjorde guldkalven

Bitterhet och otro är det som fastnar mest i sinnet som allvarlig överträdelse med Israels folk i ökenvandringen. Vattnet i klippan och otron där tas upp som orsaken till varför Mose skulle dö och begravas utan att få inta landet.

Även så att spejarna förutom Josua och Kaleb avlade en ond rapport om att det lans som Gud gett i deras hand inte gick att inta.

Låt oss därför varnas av denna form av otro och bitterhet och även reflektera över att evangelistskorna är en del av vapenrustningen i denna andliga strid. Man behöver inte gå ut på gator och torg,det finns flera sätt att möta och nå människor med evangelium

Guds välsignelse

Svara -   - 22/10-18 23:16 -


Roger T. W.

Man behöver inte vara perfekt expert för att tala om Herren. Jo, men jag kan ju inte? Kan du säga att det finns en Gud och att Han är god? Ja. Det sade jag till två överförfriskade herrar från systemet. De sade att vi inte hade mötts av en slump. Nej, sannerligen inte. Herren styr i det stora och det lilla (se Allmakten). Om man vill vara i tjänst. Vi behöver inte predika för stora skaror. Jag klarar bara av människors möten som det är nu och det händer saker. Inte pga mig, utan på grund av Herren (vi ska inte berömma oss). Jag förvånas av vad som händer. Just nu måste jag be för en liten norrländsk flicka varje dag när det är problem i familjen. Jag kanske aldrig träffar henne igen, men hon har blivit ett bönebarn. Jag hade också problem som barn och har speciell förståelse.

Svara -   - 23/10-18 01:32 -


Stefan Jonasson

Det får ju inte bli någon slags neurotiskt tvångs vittnande för att samla poäng hos GUD... vanliga människor märker om det.. Det är bara att slappna av och vara sig själv och tala vad man upplevt och tror.... Och vara medveten om att GUD kan tala för sig själv.... GUDS GODA VILJA.. GUD är den som verkar i er, både vilja och gärning för att hans goda vilja ska ske gör allt utan att klaga eller tveka (just do it) filipper brevet 2:13... Ty hans verk är vi skapade i KRISTUS JESUS till goda gärningar som GUD förberett, så vi ska vandra i dem... Jag tycker det är superjobbigt att stå och truga folk med traktater och bli dissad hela tiden stockholmarna är så stressade och bara fladdrar förbi.. Har nån gång följt med kyrkan när dom ska ut och vittna.. Man kan följa med som moraliskt stöd och behöver inte känna någon press att ge traktater bara kanske prata med nån som vill lyssna...

Svara -   - 23/10-18 07:42 -


nils

Det var egentligen två bud Herren jesus gav; 1. Älska varandra. 2. Gå ut i hela världen och gör alla till Mina lärjungar.

Tänk om nu alla vi som här här Kommenterar gör det vi alla tycks vara överens med Herren Jesus och David om; Att lyda Jesu Missionsbefallning.
Att sitta bakom datorn och kommentera går ju an,men det är Ordets Görare som räknas bland de rättfärdiga ,och är de som Älskar Jesus och är Hans lärjungar.
¤¤¤
Träffade J.V. nu i lördags,som hade ett bokställ för samtal som ställde frågan;Varför går inte ni ut till människorna som vi gör?
Jag instämde i deras kritik mot P-kyrkan här,att den gör Fel!
Har själv gåt ut på stan flera lördagar här då det är mer folk i rörelse,och på våra skogspromenader med min hustru har vi Traktater till hands och för samtal.
¤¤¤
Skaffa Traktater som är ett bra medel för kontakt,för att samtala med människor är ett bra sätt då inte alla har röst eller frimodighet att tala som David gör.
Hur skall vi förvänta en Skörd,om vi inte sår ut Guds goda säd till människorna?
Betänk vårt Stora Ansvar inför Herren,för dessa som Annars går Evigt förlorade!!

Svara -   - 23/10-18 08:17 -


Andy Svensson

Svar till Stefan Jonasson .

Instämmer med dig Stefan lärjungarna vandrade i ande och sanning inte utifrån köttet. Vi har mycket att lära oss av evangelierna när det gäller hur de gick till väga. Mycket av den så kallade gatuevangelisation vi idag ser i vårt land är mer av köttslig andlighet än fött av Gud. Det som är fött av Guds Ande har en vila istället för en prestationstro. Nöden för de ofrälsta kommer inte utifrån prestation utan från en vila i gemenskap med Herren. Man känner när det är fött av Gud då infinner sig en vila i den som talar/vittnar.

Svara -   - 23/10-18 08:23 -


nils

Det är inte alltid en vila eller känsla att Tjäna Herren Jesus utan en Vilja.

Paulus sade att ibland uppträdde han med fruktan och bävan i sin tjänst,och jag har många gånger fått Trampa på mitt Kött för att lyda Herren jesus!
Men efter att ha varit lydig får man en inre tillfredsställelse,en bekräftelse från D.H.Ande
Det fienden som intalar oss att vi är Köttsliga,så fort vi vill göra Herrens Vilja.
Vi vet att han Ljuger och vill hindra att vi gör Jesu vilja för han är en lögnare.
Då måste vi låta Kärleken till Jesus och nöden för de förlorade få avgöra vem vi lyder!

Svara -   - 23/10-18 08:42 -


Stefan Jonasson

Jehovas vittnen är ganska envisa.. Dom håller benhårt på vakttornets tolkning av skriften.. Anledningen till att dom vittnar om jehova så frenetiskt.. Har sin bakgrund i vad GUD sa till Hesekiel :om du inte säger till syndaren att han ska ☠ dö om han inte vänder om... Så ska jag utkräva ditt blod.. Det låter ju stenhårt.. Och........... bäddar för en riktig prestations 😧 ångest.. Kanske det var så att Hesekiel hade en speciell uppgift....och att vi inte ska ta det så bokstavligt när det gäller vår uppgift.... Vi är ju trots allt frälsta av nåd.. Och ingen går förlorad av misstag eller att vi underlåtit att vittna Alla människor vet innerst inne att det finns en GUD och en GUDOMLIG RÄTTVISA.... Man kanske inte behöver upplysa folk så mycket att dom är ruttna ogudaktiga syndare.. Och istället tala om det eviga livets gåva och GUDS kärlek och barmhärtighet.. DEN HELIGE ANDEN ska övertyga världen 🌏 om synd rättfärdighet och dom...

Svara -   - 23/10-18 08:56 -


JL

Svar till David B.

David,

jag personligen anser att du är fel ute logiskt. Du pratar om mission, och jag kan säga att det finns nog inte en enda människa som missat den frikyrkliga missionen. Grejen är väl att det fungerar inte. Kristendomen minskar. Min fråga till er, är då är missionsgrejen bara någon lagiskhet som ni skall göra för att komma till himlen? Jag tror ingen missat att uppdraget håller på att fallera.
Uppdraget misslyckats för att Gud inte längre är Helig. För evangelisterna var Gud helig, för många kristna idag, så är Gud underordnad dem och deras tolkning. Det är inte er tro som är Helig, det är Gud, utan en Helig Gud är missionen bara tomma ord. Och det märker människor. Det slutar med att vi kan få en gäng narcistiska människor som gapar och gör sig märkvärdiga för att få uppmärksamhet, det slutar att missionen är en lagparagraf som skall ta den egna personen till himlen, det slutar med att äkta psykopater använder podiet för att smörja sitt eget krås. I det läget kan ni prata om Guds godhet och människor utanför sfären kommer bara se på er och undra hur ni kan misslyckas med att se på hyckleriet.
Det är tid för eftertanke, om ni är med i en religion som är fullt kompatibla med det antikristna riket, så blir frukten denna. Som du sa vår Gud har älskat oss, därför älskar vi han. Älskar vi han håller vi hans bud, framför allt det första. Älskar ni er själva så spelar inte det första budet någon roll. Det är alltså ganska lätt att se vilka som älskar Gud.

Svara -   - 23/10-18 09:29 -


Andy Svensson

Svar till nils.

Pliktmentalitet existerar inte i Guds rike vad jag kan se utifrån Bibeln. Däremot ser jag att tjäna Herren handlar inte om ett liv efter köttets vilja utan andens det är skillnad det. Prestationstro är köttets gärningar vilket vi lätt hamnar i. Det står inte att vi ska trampa på köttet utan med andens hjälp döda köttes gärningar då bli det rätt 🙂. För just det att trampa på köttet är lätt att det blir en lagisk religiositet som man ser mycket av bland de så kallade trosnissarna som vandrar i köttslig andlighet. Finns mycket att skriva om det här. Men Guds ord ska vara kompassen.

Svara -   - 23/10-18 10:19 -


nils

JL,Älskar vi Herren först som du säger,skall vi Älska också vår Nästa som oss själv!

Du bör behålla din bedömning för dig själv och Ej uttala dig Mot dem som Vill Något och Gör nägot för sin Nästa,driven av Guds Kärlek som du ofta Hänvisar till!
Den Nedlåtande attityd du visar mot de Fåtal som drivs av Äkta kärlek och Nöd för de förlorade gör mig Förbryllad,om inte också du Tänker på din nästas Eviga väl!
¤¤¤
Idag är de flesta,särskilt den yngre generationen,helt Okunniga,Likgiltiga och Vilsefarande gällande Gud och de Eviga frågorna.
Vi har här missat vårt Gudomliga Ansvar och vårt Uppdrag som Herren gav oss!!
Har själv under ca;50 år talat med och delat traktater till de som Aldrig går i Kyrkan,när Herren ställde frågan till mig;"Vad har du gjort för Mig?"
Ett personligt ansvar att förvalta inför Jesus,som gjort Allt för Dig och Min Frälsning!

Svara -   - 23/10-18 10:24 -


Maria Eliasson

Jo, det är sant, förföljelsen kommer inifrån, från de religiösa som inte har Jesus i sitt hjärta. Det kommer en tid av förföljelse av kristna i detta land och då behöver vi inte fundera på hur vi ska evangelisera utan vi kommer att ha fullt upp. Jag hade en dröm för några år sedan om hur viktigt det är att spara pappersbiblar då internet förfalskar Guds ord. Folk kommer att fråga efter biblar snart nog.

Svara -   - 23/10-18 10:26 -


nils

Svar till Andy Svensson.

Det handlar om Självförnekelsens väg,att driven av Jesu kärlek vara villig taga vårt Kors i lydnad mot honom,vars ok är milt och bördan lätt!

Fil.2:13 visar vägen;"Ty Gud är den som verkar I Eder både vilja och gärning för att Hans goda vilja skall ske," vilket innebär Andlig frihet och en Fri vilja om vi Vill lyda!
Rodret i en människas liv som bestämmer våra handlingar,är till sist vår Vilja!

Svara -   - 23/10-18 10:38 -


David B

Härligt med reaktioner.

Det viktiga är ATT vi gör något och sedan HUR finns mycket att tala om.

Men undanflykter och ursäkter behöver man inte leta efter, de finns där hela tiden, klädda i så fina "frikyrkliga" termer.

Respekt, det får jag faktiskt en hel del ute bland de icke troende. Sedan så finns det ju självklart alla möjliga reaktioner men det är ju för att vi på sistone inte gått ut utan gömt oss i kyrkorna. Så nu när vi väl går ut så är folk förvånade.

Vi är såå långt efter och har så mycket att ta igen.

Frälsningsarmén när den började är ett bra föredöme. De var ute bland folket. De jobbade metodiskt och målmedvetet. Vi karismatiker som ju ska vara så andliga kommer till korta.

Störst motstånd mot missionsbefallningen idag kommer inte från världen utan från "kristet" håll.

Vill göra en röst för de icke troende till församlingen: "Berätta för oss sanningen! Kommer kanske inte börja tro på en gång men låt oss veta vad ni tror!"

Just därför att det inte är många troende och kunskapen så fattig, just därför behöver vi predika, inte låta bli att predika.

"Den som har öron att höra med, han må höra!" Matt. 11:15

Svara -   - 23/10-18 10:59 -


AnnMarie

Svar till Stefan Jonasson .

Ja vittnar man av rädsla för att själv gå förlorad ifall man låter bli blir det ju inte bra och det känner nog den man vittnar för.

Svara -   - 23/10-18 11:09 -


JL

Svar till nils.

Nils, jag är inte nedlåtande, möjligen är du det emot mig. Jag försöker lösa vad som verkar en omöjlig situation. En kristendom som inte håller Gud helig kommer inte fungera.

Felet som kristna gör, är ju att de älskar sig själva så mycket. Det innebär att de måste älska sina medmänniskor lika mycket, därmed kommer Gud på efterkälken. Lösningen på detta är att inte älska sig själv så mycket utan Gud. Sätter man Gud först blir det enklare att älska sin nästa som sig själv. Sätter man Gud sist, så är man inne i ett omöjligt uppdrag som är dömt att misslyckats. Det innebära att du skulle älska din nästa mer än Gud. Din nästa får precis som du underordna dig Gud. Gud gav oss lagen, vill ni inte följa den, följer ni inte Gud utan er själva.
Dessutom hycklar du. Jag skall hålla min bedömning för mig själv, men inte du. Det säger du för att det jag säger inte passar det som du vill.

Svara -   - 23/10-18 11:21 -


Andy Svensson

Svar till nils.

Precis Nils den vägen kostar att vandra inte sockervaddsevangelium🙂

Svara -   - 23/10-18 11:33 -


Stefan Jonasson

Komiskt uttryck.. Så kan man ju inleda vittnandet... Hallå har någon berättat för dig om sockervadds evangeliet..... Av ren nyfikenhet stannar folk och lyssnar....

Svara -   - 23/10-18 12:08 -


nils

Svar till JL.

När du angriper de som Vittnar om Jesus till de ännu förlorade kan jag ej tiga,för det är ett HELIGT updrag .

Ett uppdrag som också David nu i flera år gjort och fortfarande gör,och honom känner jag rätt väl,då han är vår son.
Visst saknas det Helighet i våra liv,men det får ej förväxlas med att vara Fullkomliga.
Hade enbart Guds Helighet fått avgöra Jesu Försoning och inte Guds kärlek,hade det Ej blivit någon försoning alls, ty Störst Är Kärleken säger Guds ord!!
Paulus sade ang.sin tjänst;"Ty Kristi Kärlek tvingar oss,eftersom vi tänka så;En har dött för alla,alltså har de alla dött."
Alltså drevs även Paulus av Kristi kärlek för de förlorade.

Svara -   - 23/10-18 12:45 -


JL

Nils, du är känslomässigt involverat, det är klart att du försvarar din son. Det är bra det skall fäder göra. Men låt mig först påpeka att jag håller med dig att vittna är ju ett heligt uppdrag. Men det är bara ETT av alla heliga uppdrag.

En liknelse i fotboll. Se evangeliseringen som anfallet. Det är ju så man vinner matcher. Men man vinner inte matchen utan någon defensiv, alltså ett försvar emot motståndarlaget. I kristendomen heter det försvaret "inga andra Gudar jämte mig". Man släpper alltså inte in det andra laget i straffområdet, det säger sig självt. Kommer det andra laget inte in på vårt straffområde, så kan de heller inte göra mål. På samma sätt kan vi inte göra mål på dem i vårt straffområde eget straffområde. Sedan finns det många viktiga uppdrag som helt delegeras inom det kristna laget. Man skall träna, äta rätt och framför allt var en lagmaskin. Sverige hade kanske världens bästa anfallare i vårt landslag, ändå klarade vi inte av att göra något vettigt i fotbolls VM. Varför? För att det inte var ett lag.
Så snälla, vill ni snälla komma in i matchen? Vi behöver inte bara anfallare, speciellt när motståndaren är i vårt straffområde och har bollen. VI behöver bufflar, som trycker ut det andra laget och tar bollen. Därefter, när vi har bollen, då gör vi mål med våra anfallare. Och vänder matchen.

Svara -   - 23/10-18 13:37 -


Andy Svensson

Svar till Stefan Jonasson .

Sockevaddsevangelium är ett korslöst budskap utan liv. Jag fick en dröm där jag såg en predikant dela ut sockervadd till folket på ett möte och folket satt där med sitt sockervadd och lyssnade..

Svara -   - 23/10-18 13:42 -


nils

Svar till Andy Svensson.

"Men liksom förr i tiden den son som var född efter Köttet (Ismael) förföljde den som var född efter Anden (Isak).Så är det Också Nu." Gal.4:29.

Svara -   - 23/10-18 13:47 -


Tomas N

Det är ganska bedövande att höra en dels syn på evangelisation och olika tvärsäkra sömnaden som alla ändå summeras i ingen aktivitet.

Jesus kyrka och kristendomen är utåtriktad till sin natur. Annars faller man i judarnas fälla att behålla all välsignelse för sig själv och sitta på sin talent.

Felaktig evangelisation skall inte dömas i hur hjärtat är ställt ,för det vet man sällan säkert hur det är. Men talesättet som är bibliskt grundat"man kan bara ge till andra något som man själv har" gäller.

Det är snarare fel teologi och doktrin som ligger bakom extrem prestationsgärning för att inte nämna JV,s grund till att evangelisera.

Det är också ett för stort fokus på sig själv/egoism som leder antingen till fruktan eller prestation/lagiskhet eller högmod.

Fokus skall ligga på Gud och de som är på väg att gå förlorade.

Några borde tänka på att deras avskräckande och dömande röster hörs och påverkar och därigenom sätter ytterligare hinder för evangeliet. Datan gör redan vad han kan och vi har alla en kamp med köttet.

Skall det då komma ytterligare hinder från "bröder" ? Nej,man är antingen för Jesus eller emot och ibland kan man missta sig på vilken sida man är.

Jesus varnade för de som ville hindra folk till att komma in i Guds rike.

Gud välsigne alla som väljer att tjäna Herren utan förbehåll ,men även alla som är liksom jag själv ofullkomlig och behöver omvändelse och bli formad och tränad.

Även välsignelse till er som fortsätter döma mig och andra,en vacker dag kommer ni kanske släppa stenarna och låta Gud vara Gud

Svara -   - 23/10-18 14:47 -


Stefan Jonasson

Alla behövs och har sitt sätt.. Välsignade av GUD..för JESUS EN DEL ÄR BLYGA OCH HAR TUNGHÄFTA.. EN. DEL HAR MUNLÄDER.. NÅGRA FRAMFUSIGA... MEN KRISTUS BLIR FÖRKUNNAD.. OCH DEN HELIGE ANDEN.. FYLLER I BRISTERNA..

Svara -   - 23/10-18 16:40 -


Svenne

Det skrivs mycket om evangelisation och att nå ofrälsta människor med budskapet. Det är bra, i och för sig. Men är det någon som tänker på församlingsmedlemmar som sover och behöver väckas? Är det någon som kan känna nöd på grund av ledarnas inkompetens att sköta Guds församling på rätt sätt?

Många bekännande kristna kommer att bli kvarlämnade på grund av pastorernas försummelse att predika om uppryckandet och Jesu återkomst och vikten att vara redo.

Jag finner det sorgligt, att verksamhetsbilden har blivit så förvanskad. När man läser i Apg. och breven hur verksamheten bedrevs i den första kristna församlingen ser man, att det gjorts ett förfärligt snedsprång bort från Bibelns beskrivning.

På 50- och 60-talet förekom rena vittnesbördsmöten, som visade sig vara till stor välsignelse. Då kunde pastorn eller föreståndaren fråga om det var någon som hade något att bidra med, en sång, ett vittnesbörd eller något annat från Herren.

Nu sköter pastorerna allt själva. Det ser ut som att de konsekvent vägrar att delegera några uppgifter i gudstjänsterna. Inte att undra på att predikanter drabbas av utbrändhet. Pensionerade pastorer, som tillhör församlingen får vacker sitta som bänkvärmare, fast de fått en hälsning från Herren som de önskar få frambära.

Ska man behöva tigga på sina bara knän, att få hjälpa till i verksamheten med predikan och undervisning?

Svara -   - 23/10-18 18:24 -


nils

Svar till Svenne.

Instämmer helhjärtat i din kommentar Svenne,som beskriver det andliga tillståndet i många av dagens sovande och ljumna Församlingar.

Bland det sämsta är avsaknaden av ett Krismedvetande,man Ser ej eller Vill inte Se och erkänna sina brister.
Om så vore kunde man av Herren i ett ödmjukt hjärta köpa guld för att bliva rik,vita kläder att kläda sig i, och ögonsalva för att kunnna se. Upp.3:18.
Betalningen för att köpa av Herren som är nådig är att betala med sin fattigdom,sina smutsiga kläder och ett erkännande av sin blindhet.
Herren välsigne dig Svenne att bevara din andliga Klarsyn och ditt Brinnande hjärta!

Svara -   - 23/10-18 18:51 -


Tomas N

Jag vill göra några kommentarer till här. Först ber jag om ursäkt för felaktiga ord som blev i mitt förra inlägg. Jag behöver ändra på inställningarna i min smartphone,man dubbelchecker varenda ord,men ändå blir det några grodor p g a autostavning

Hur som helt.

Jag har aldrig hört att JV refererar till Hesekiel och blod på händerna,men det är ett bra exempel då det förekommer för ofta och särskilt bland kristna som lyssnar mycket till GT. JV,s evangelium anas inte tro ,kraft och kärlek,endast fromhet och religion. Det är väldigt illa att de har fått sätta standarden för evangelisation,det är dags att ta tillbaka initiativet skulle jag säga

Jag håller med de som säger att det utmanas för mycket om synd och jag tror det har tre källor .

Dels att man har Johannes döparen som förebild,men då glömmer man att han predikade till ett folk(judarna) som redan levde i ett förbund med Gud,vilket inte gäller i nutid.

Dels tänker man logiskt rätt att utan insikt om synd behöver man inte Jesus,vilket är rätt,men man kan kommunicera med människor på lite olika sätt.

Man ser många evangelister i USA och latinamerika som har Calvinistisk lära och därför förlitar sih väldigt mycket på att Gud har utvalt vissa och kommer att dra dem till sig. En teologisk svaghet skulle jag säga.

Men man skall inte vara för petig. Bättre att gå ut än inte alls och jag skulle säga att det inte är att säga något konstigt som mest skrämmer bort folk utan tyvärr kristna och kyrkor som lever på ett sådant sätt som inte bär ett gott vittnesbörd.

Det är också viktigt att säga att det inte alls är något tvång eller uppmaning där någon skall känna sig tvingad till att vittna . Men kyrkan och kristi kropp som helhet är utåtriktad och evangeliserande. Grunden är ju att leva ett sådant liv som i sig själv är ett vittnesbörd. Att vara ett ljus där man finns och även be för sin omgivning på sitt privata eller familjens bönealtare

Till JL vill jag säga att du blandar ihop Guds rike med det fysiska på ett sätt som inte funkar. Guds rike har i sig själv som du säger alla typer anfall,försvar e t c. Migration har med nationen att göra och det är en annan sak.

Islam är förstås både en fientlig andemakt och en etnisk influens samtidigt så det är en fara . Men rent andligt sätt så har vi att göra med allla möjliga fientliga andemakter. Feminism,marxism,new age, hedendom, e t c. Inte att förglömma fienden på insidan. Paulus epistlar vittnar ju om det ständiga attackerna på det rena evangeliet genom vanliga hyggliga människor som började bra,kom in i gemenskapen,men sedan ändrade på evangeliet

Svara -   - 23/10-18 18:53 -


JL

Svar till Tomas N.

Tomas jag utgår ifrån att det är jag som adressaten. Vårt jobb är att göra folk till kristna. Det gör vi genom att utvalda människor evangeliserar. Läs i bibeln. Som det är nu går det fel håll, det beror på att vi inte arbetar som ett lag. Alla vill vara rockstars kan man säga. Är du intresserad utav att vända den situationen eller tycker du att det går bra?

Svara -   - 23/10-18 22:11 -


Tomas N

Svar till JL.

J L ,du är adressaten när jag skriver ditt namn eller säger något annat som är riktat till Alla,men träffar dig också.

Så länge jag skriver på bloggar och i kommentarsfält så backar jag inte för att utmana det som är fel och leder fel.

Ditt evangelium är helt okej om man rör sig bland vanligt folk som försöker överleva och göra det bästa av tillvaron.

Men om man på allvar vill följa Jesus så måste man hålla sig till sanningen.

Ditt evangelium skulle jag säga är från gamla förbundet och därför ett som är köttsliga. Du pratar om Jesus som din kung ungefär som judarna vill göra honom till en kung David typ.

Du säger att det inte går så bra och att inget funkar. Men Guds rike har utbrett sig i tvåtusen år och har funkat på samma sätt och kan inte ändras.

Klart man vill se mera hända,men vi har det lite för bra alltjämt.

Du kan säkert åstadkomma mycket eftersom vi är många som vill kämpa den goda kampen. Men du drar till dig följare som lockas till köttsliga och enkla lösningar.

Vilka är utvalda menar du? Läs Bibeln så skall du se och då i nya testamentet..

Självutnämnda ledare som leder andra fel skapar ett stort fall. Tänk på fadern till allt uppror. Eller är du influerad av det katolska prästerskapet eller andra liknande som inte kunnat släppa taget om det gamla förbundet.

Du om någon passar in på epitetet rockstjärna.

Problemet bäste medborgare med dig är att du absolut vägrar lyssna till tillrättavisning,ifrågasättning eller den helige ande i frågor som rör tro.

Ett alibi och skäl som du verkar ha till det är att frikyrkan har gjort en del felaktiga vägval.

Men så kan man inte resonera. Sanning är sanning och evig och var och en tar själv ansvar gör sitt. Inga kohandlingar och uppgörelser i Guds rike.

Jag är helt tvungen att gå emot dig trots konsekvenser.Du leder människor fel och du är själv vilseledd.

Observera att jag menar som ledare i Krist i kropp och Guds folk. Personligt har jag ingen aning eller mandat och önskar dig allt gott.

Läs Paulus brev och begrunda hans kommentarer om de som blev hans fiender y ex Alexander kopparsmeden.

Guds rike är allvar och ingen lek och det är till det jag har sålt mig helt och fullt.

Svara -   - 23/10-18 23:29 -


David B

När kommentarsdammet lagt sig kvarstår Missonsuppdraget ändå.

Låt oss gå ut med evangelium.

Herrens nåd och frid

Svara -   - 24/10-18 07:11 -


JL

Svar till Tomas N.

Tomas,

försök hålla dig kortare är du snäll. Jag orkar inte ens läsa allt du skriver, men skall bemöta några saker
Ditt evangelium är helt okej om man rör sig bland vanligt folk som försöker överleva och göra det bästa av tillvaron.
Helt fel. Om du tittar på de som Jesus sänder ut, alltså sina riktiga rockstars så dog de som flugor. Dessa är vad vi kallar för apostlar, de predikar evangelium. Det är utvalda människor. En kännetecken för dessa, det är att de predikar på FIENDEMARK. De springer alltså inte omkring och skall frälsa människor bland sina egna, människor som redan har en tro på Jesus. Apostlar, bereder mark och förändrar matchen och VINNER mark. När Jesus sände sina apostlar för att sprida evangelium så fanns det vissa kriterium de skulle ha. De skulle vända andra sidan till, de skulle vara fattiga och självklart en brinnande tro på Jesus.
När så frikyrkan vänt på steken så sker följande. Det evangeliet som är tänkt att spridas på motståndarsidan, får spridas på hemmaplan. Det innebär 2 saker. Man får motståndaren inom sitt eget straffområde och man strider emot motståndarsidans elittrupper. Inte nog gör man det, med den strategi som frikyrkan påtalar, så skall man strida emot motståndarsidans anfallare med människor som inte är på rätt position. Det kan liknas med att ställa en materialare mot Lionel Messi. Följden kan bara bli en, motståndaren gör mål. Med andra ord, tar över själar till sin sida. Vilket strider emot vårt uppdrag. Detta struntar du med flera i, för att ni är lagiska.
Frikyrkan har på så sätt spelat fienden rakt i händerna, eller fötterna. Detta vill jag ändra på, jag vill att kristna skall börja göra som Jesus sa:
Se, jag sänder eder åstad såsom får mitt in ibland ulvar. Varen fördenskull kloka såsom ormar och menlösa såsom duvor.
Alla ni som säger att ni jobbar för Jesus, börja använd huvudet lite.

Svara -   - 24/10-18 07:53 -


Svenne

Svar till Maria Eliasson.

Ja, Maria:

Om muslimerna tar över vårt land och Islam blir gällande, kommer de tvärsäkert att ta ifrån oss våra biblar. Därför är det viktigt att vi läser och lär oss bibelord utantill, för att den helige Ande ska kunna påminna oss om det blir svåra tider.

Svara -   - 24/10-18 15:36 -


Svenne

Svar till AnnMarie.

Det är det Jehovas vittnen gör. De vittnar av rädsla, för de får lära sig, att om de inte går i husen och vittnar går de förlorade. Det är inte frimodighet som får dem att vittna, utan TVÅNG och RÄDSLA.

Svara -   - 24/10-18 15:44 -


Nisse

Svar till Svenne.

Största hotet mot den kristna tron i Sverige är inte muslimerna utan vanliga svenskars likgiltighet inför andliga frågor kombinerat med kristnas likgiltighet inför vanliga svenskars öde. Alltför länge har vi stirrat oss blinda på att ”nå de mest utsatta” och därmed indirekt gjort tron på Jesus irrelevant, en hobby och intresseklubb för losers som inte klarar ut livet på egen hand. Stor och stark går till folkets park, liten och klen går till frälsningsarmén. Måste det vara så? Tror du att dina fina och lyckade grannar och kollegor är på väg mot helvetet? Bryr du dig i så fall? Om inte, då är din tro irrelevant för dem.

Svara -   - 24/10-18 15:51 -


AnnMarie

Svar till Svenne.

Det är väl också därför de inte är trovärdiga.De flesta blir ju bara irriterade när de ringer på dörren och så blir ju också fallet när kristna vittnar av tvång och rädsla på gator och torg.

Svara -   - 24/10-18 16:31 -


Svenne

Svar till Nisse.

Guds frid, Nisse!

Jag har i tidigare inlägg skrivit, att det största hindret är de kristnas likgiltighet för de ofrälsta och deras räddning. Jag har poängterat, att det inte bara är de utslagna, samhällets olycksbarn som behöver Jesus, utan också de välsituerade människorna med en högre social status.

Jag tror att de som förkastar Jesus och Hans frälsning går förlorade. Men jag känner nöd för dem och ber att de ska bli frälsta.

Jesus har dött både för dem som går till folkets park och dem som går till Frälsningsarmén, både "den store och starke" och "den som är liten och klen".

Svara -   - 24/10-18 16:49 -


Tomas N

Svar till JL.

Svar till JL

Det är helt omöjligt att svara på dina frågor och påståenden för det har dragit iväg lång bort ifrån både evangeliet och vad jag ville lyfta fram.

Därtill en massa förolämpningar och misstolkningar i en osalig röra,men jag vill säga några enkla saker.

Bibeln i nya förbundet instruerar om att vara vittnen till alla och att kallellsen är bred ,dvs går ut till alla. Var och en efter sin förmåga och kallelse,men Gud prioriterar tro och ett brinnande hjärta och användbarhet framför världslig kompetens.

Därför skall ingen skämmas eller låta sig skrämmas till tystnad ,för det är Gud som genom den Helige ande leder oss till tjänst. Inte av tvång eller rädsla utan av samma hjärta som Gud har för de förlorade.

Att vara ett vittne och bedriva utåtriktad verksamhet gäller oavsett om man lever i ett etniskt homogent kristset land såsom Ungern,eller i den oheliga blandningen som västsamhället blivit och även i länder där kyrkan är förföljd så skall den växa (ex KIna,Indien,muslimska länder)

Dettta är församlingens uppdrag och har alltid varit och skall inte blandas ihop med politiskt tänkande . Börjar man omvärdera och förhandla om vad som är församlingens uppdrag och vad Jesu lärjungabefallning går ut på så kan man hamna vart som helst

Det är inte bara Fridolin och de andra politikerna som vill omdefiniera kyrkans uppgift med tal om regnbågar och antirasism. Även dina ideer JL är ganska skrämmande och hårdföra om de får gehör. Definitivt ett stort avsteg från Bibelns evangelium.

Du har med dina egna ord sagt att "det inte funkar" .Lycka till med att starta en egen kristen rörelse,du bord kanske kolla att du är ledd av Gud,vi andra kan ju kolla på frukten och se om du är det.

Som förtydligande om det glömts bort så har jag aldrig varit och är inte en förespråkare av öppna gränser,globalism,islam eller något hypergrace eller evangelium som är bortkopplat fån det praktiska.

Vi går in i en svår tid,det gäller att hålla sig nära sanningen ,Jesus och släppa taget om det som försvagar. Jag tror det kommer dyka upp lösningar på problemen som verkar lysande,men leder åt fel håll. Man kan inte ha ett politiskt tankesätt med rävspel och fiendens fiende och taktik.

Och eftersom evangeliet och lärjungabefallningen är kartan vi fått ,så är det desto viktigare att inte krångla till det eller komma bort ifrån sanningen. Då är det många som faller ,kanske kommer dessa inte tillbaka igen

Svara -   - 24/10-18 18:03 -


David B

Löfteslandet skulle intas genom tro och det är samma sak idag.

Ser du jättarna och problemen eller Guds löften?

Jag vill i alla fall tjäna Gud och det sker genom tro.

Vänta inte på att församlingen som helhet ska vakna till, för det kan ta tid.

Lev i personlig väckelse och gräv inte ner din talent. Vänta inte på att "någon annan" ska börja. Börja du.

Ta ditt personliga privilegium och ansvar att tjäna Gud på allvar och du kommer att bära frukt som förhärligar Gud och välsignar människor.

Lita på Jesus.

Gud välsigne dig

Svara -   - 24/10-18 19:08 -


Stefan Jonasson

Jag instämmer inte med svennes kommentar att *många bekännande kristna kommer att bli kvar*det är inte rätt.. Rom 10:9 om du därför med din mun bekänner att JESUS ÄR *HERREN*och i ditt hjärta tror att GUD har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst TY MED HJÄRTATS TRO BLIR MAN RÄTTFÄRDIG, OCH MED MUNNENS BEKÄNNELSE BLIR MAN FRÄLST.. det är bara dom som inte tagit emot frälsningen som blir kvarlämnade... Jag måste hålla fast vid den övertygelsen annars kan man drabbas av förtvivlan och börja tvivla på att man är frälst.. Att man inte räcker till för att uppfylla det som krävs för att få GUDS ynnest... En av dom ondes brinnande pilar är när han säger till den kristne.. Du är en hopplös syndare nu har du misslyckats för sista gången GUD kommer aldrig att förlåta dig.. Ge upp du är ändå inte värdig att följa med när JESUS kommer för att hämta sina 😇 helgon det får han ta med JESUS tänker jag JESUS har sagt något helt annat åt mig.. jag tror på JESUS...

Svara -   - 24/10-18 20:38 -


nils

Svar till Stefan Jonasson .

Bevara denna din Seger Löfte Stefan från Rom.10:9.

Grunden för allas vår frälsning är ju det ställföreträdande offer Jesus var villig stt bli,för hela mänsklgheten!
Det är inte våra prestationer Herren först ser till när vi vill följa Honom,utan till vår Trohet om än i det ringa och fördolda.
Det Jesus först vill äga i våra liv är Hjärtas kärlek och tro,och då blir Jesu ok milt och vår börda lätt.
Vi är ofta Otåliga och tycker det tar tid,men ett träd som växer sakta och tar tid,av det trädet blir det ett Bra virke,som ex.Tallen!

Svara -   - 24/10-18 22:24 -


Svenne

Svar till Stefan Jonasson .

Guds frid, Stefan!

Jag har varit med i församlingar där medlemmar visat med sin livsföring, att de inte är frälsta. Jag talade med en medlem vid ett tillfälle om det andliga. Hon sa: "Jag har inte samma tro på Gud som du, jag är inte frälst". När jag då sa att hon borde bli frälst sa hon: "Jag är för gammal för det". Det gick inte att påverka henne.

Önskar dig Guds välsignelse.

Svara -   - 25/10-18 10:18 -


Stefan Jonasson

Uppdraget.. Rom 10 var och en som åkallar HERRENS NAMN skall bli frälst... Men hur skulle de åkalla den som de inte har kommit till tro på? Och hur skulle de höra, om ingen predikar?... kärnan i budskapet står det om i1korinterbrevet 15 Paulus vill påminna korinterna om det budskap han förkunnar.. Jag meddelade er det ALLRA VIKTIGASTE, vad jag själv har tagit emot, ATT KRISTUS DOG FÖR VÅRA SYNDER ENLIGT SKRIFTERNA, ATT HAN BLEV BEGRAVD, ATT HAN UPPSTOD PÅ TREDJE DAGEN ENLIGT SKRIFTERNA..... det första steget det allra viktigaste tro och bli frälst åkalla JESUS... GUDS RÄTTFÄRDIGHET inte vår egen.. Korsets budskap.. Sedan när man är ett GUDS BARN kommer livsvandringen.. Tillväxt i kunskap om JESUS KRISTI NÅD.. nu kommer hebreer brevet in i bilden insikten den fortsatta vandringen med GUD.. Paulus förklarar HUVUDPUNKTEN i det han säger.heb 8:1 vi har en ÖVERSTEPRÄST som sitter på majestätets tron i himlen.... Vi är inte fullkomliga i detta jordelivet. Som jakob säger **jak 3:2 vi begår, ALLA många fel. om någon inte felar i sitt tal, är han en fullkomlig man som också kan tygla hela sin kropp.. Därför behöver vi en ÖVERSTEPRÄST Som honom *heb 7:26*Heb 4:14-16*... 1johannes brev detta skriver jag till er för att ni inte skall synda MEN OM NÅGON SYNDAR HAR VI NÅGON SOM FÖR VÅR TALAN INFÖR FADERN - - JESUS KRISTUS SOM ÄR RÄTTFÄRDIG, HAN ÄR FÖRSONINGEN FÖR VÅRA SYNDER, INTE BARA FÖR VÅRA UTAN OCKSÅ FÖR HELA VÄRLDEN 🌏.

Svara -   - 25/10-18 10:32 -


Svenne

Svar till David B.

Bara en försynt fråga:

Vad ska ledarskapet vara till för nytta, om inte de ska vara de första initiativtagarna till en väckelse bland medlemmarna och framgång i verksamheten? Har de inget personligt ansvar för Guds verks framåtskridande?

Faktum är i alla fall, att det finns vanliga medlemmar, som är betydligt andligare än pastorerna, men pastorerna är livrädda om talarstolen, så de vill inte släppa fram någon annan. De som vill något får sitta på bänkvärmarnas plats.

Jag vet det, för jag har själv blivit tillbakaträngd och undanskuffad av köttsliga och avundsjuka pastorer.

Vi måste vakna upp över ledarnas försumlighet och ropa till Gud, att de tar sitt ansvar och att det främst är de, som ska gå i bräschen för att det ska bli väckelse och församlingstillväxt. De ska göra räkenskap inför Herren hur de har förvaltat sitt uppdrag.

Jag skriver inte det här för att döma, utan driven av sorg över den beklämmande situationen.

Svara -   - 25/10-18 10:44 -


Stefan Jonasson

Jag förstår vad du vill säga det är smärtsamt när någon inte vill ta emot budskapet.. Men alla har sin egen väg med GUD.. när någon vän som har dött brukar jag trösta mig med att dom var rövaren på korset.. Inför döden tänker man på GUD.... Om man inte är helt förhärdad i sitt hjärta

Svara -   - 25/10-18 10:59 -


Svenne

Svar till nils.

Tack, Nils för de uppmuntrande orden!

Jag är tacksam till Gud, när jag ser att det är någon mer som är vaken över ljumheten och sömnaktigheten i församlingarna.

Jag sörjer över att allt är så strikt och inprogrammerat i förväg i gudstjänsterna. Man följer slaviskt kyrkoårets texter och har förutbestämda teman för varje söndag. Jag har svårt att orka med denna bundenhet.

Jag känner nöd och ber till Herren, att det ska bli en friare mötesstil, med flera tillfällen för vittnesbörd i församlingen, och att inte pastorerna ska göra allt själva.

Gud välsigne dig, käre broder!

Svara -   - 25/10-18 11:10 -


AnnMarie

Svar till Stefan Jonasson .

Citerar Sven Reichmann: "Jag tror att Gud är mycket nära då människor ligger på dödsbädden"

Precis så är det tror jag!

Svara -   - 25/10-18 12:01 -


Bengt

En del pastorer är fast i teman

Istället för kyrkoåret

Hemskt med medlemmen som trodde att

Hon var för gammal för att bli frälst

Vad läste hon i för bibel ?

Svara -   - 25/10-18 19:53 -


David B

Svar till Svenne.

Åter igen, vi får ta vårt personliga ansvar vad gäller missionsbefallningen. Artikeln handlar om de som hade skingrats. De var vanliga troende och var fullt kapabla att predika ordet till de icke troende. Bara apostlarna (ledarna) blev kvar i Jerusalem. Det finns så många troende i församlingarna idag som har så mycket av Guds ord och är fyllda av Guds Ande. De är kallade ut till folket. Då blir det ett annat läge så småningom i församlingen. Lite rörelse och det småaktiga och skyttegravsmentaliteten över predikstolen lägger sig. Man har fullt upp med nyfrälsta och sökare. För att bara tala till varandra hela tiden utan att nå ut blir unket.

Gud välsigne dig broder

Svara -   - 25/10-18 21:55 -


Din kommentar

Första gången du skriver måste ditt namn och mejl godkännas.


Kom ihåg mig?



Tungotalet och uttydning

Christer Åberg talar och sjunger om Jesus. I det här programmet tar han bland annat upp vad tungotalet och uttydning är för någonting.

0

Läs allt!


69-åring vill byta åldern till 49

69-åring vill byta åldern till 49

Bild: Dagen. 

Den 69-årige Emile Ratelband i Nederländerna vill få sin juridiska ålder nersatt till 49 år.

6

Läs allt!


Himlen TV7 intervjuar Christer Åberg

Christer är en känd bloggare bland både kristna och icke-kristna i Sverige. Han erbjuder Jesus som svar på aktuella samhälleliga och personliga problem. Programledare är Daniela Persin.

3

Läs allt!


”Jesus Kristus frälste mig från 27 års homosexualitet”

Davids starka vittnesbörd om hur han blev frälst och räddad av Jesus från 27 års homosexualitet. Svensk text. 

- Mitt namn är David, jag är 44 år gammal, och det här är ett vittnesbörd om hur Jesus Kristus räddade mig från tjugosju år av homosexualitet. Jag talar i kärlek.

1

Läs allt!


Tommy Dahlman intervjuar Christer Åberg i Kanal 10

Tommy Dahlman intervjuar Christer Åberg i Kanal 10 om hans frus och lille sons död två dagar innan julafton för snart tio år sedan.

2

Läs allt!


Det skall bli ett härligt möte uti skyn

Christer Åberg spelar på sin ukulele och sjunger "Det skall bli ett härligt möte uti skyn! O, hur underbart och stort."

0

Läs allt!


Troendedöparna brändes, dränktes och halshöggs

Många är de som har lidit förföljelse, satts i fängelse och dödats som har praktiserat det bibliska troende-dopet genom nersänkning.

9

Läs allt!


Denne man är farlig, ofrälst och falsk profet


Påve Franciskus.

107

Läs allt!


Dopet: Var, när och hur

Dop i havet

Här ger jag dig några tydliga bibelord på var dopet sker, när det sker och hur.

4

Läs allt!


Främlingen som följde kyrkoherden på vårpromenad

Läsarmejl av nils 

Främlingen som följde kyrkoherden på vårpromenad, sade till slut: Räck Hit Ditt Finger, Här är Mina Händer!

3

Läs allt!


Bedräglig rikedom

Läsarmejl av David B 

11

Läs allt!


Är Bibelns Gud samma som koranens gud?

”De som påstår sig älska, ära och tillbe Gud, gör i själva verket inte det om de inte älskar, ärar och tillber Jesus.”

5

Läs allt!


Europa tillbaka till Gud

Läsarmejl av David B

Europa tillbaka till Gud. David B talar.

2

Läs allt!


Han gifte sig med hologrammet Hatsune Miku

Gifte sig med sitt hologram

Akihiko Kondo håller i en dockversion av hologrammet Hatsune Miku som han gifte sig med. Bildkälla: Facebook.

En 35-årig man i Japan har gift sig med ett hologrom. Bröllopet kostade 160 000 kronor. En docka representerade det kvinnliga dataprogrammet.

19

Läs allt!


Himlen TV7 invigd i Uppsala

Ruben Agnarsson, Martti Ojares, Daniela Persin och Christer Åberg

TV-producent Ruben Agnarsson, grundare och vd Martti Ojares, kanalchef Daniela Persin och Christer Åberg.

Jag var inbjuden till den kristna tv-kanalen Himlen TV7:s studioinvigning i Uppsala.

17

Läs allt!


Nu har det hänt!

Över tusen prenumeranter på Youtubekanalen Apg29nu

Nu har det hänt! Youtubekanalen Apg29.Nu har fått över tusen prenumeranter. Närmare bestämt 1001 stycken!

5

Läs allt!


Jesu trefaldiga världshistoriska seger

Läsarmejl av nils 

Jesu trefaldiga världshistoriska seger, Guds gåva till all världens folk. Det Jesus Kristus utförde genom sin försoning var en oöverträffad Trefaldig Seger! Utmaningen gällde 3 olika områden som Han inför Gud den högste Domaren och inför: Andevärlden måste segra.

5

Läs allt!


Prenumera på Youtubekanalen Apg29.nu

Fortfarande i lager: Christer Åbergs starka bok Den längsta natten

Den längsta natten - 150 kronor

Natten till den 22 december, den natt med flest mörkertimmar 2008, genomlider Christer Åberg Den längsta natten i sitt liv, då han på ett mycket traumatiskt och oväntat sätt mister halva sin familj.

1

Läs allt!


Extra: Christer Åbergs bok fortfarande i lager

Upprop för Christer Åbergs bok Den längsta natten. Och du kan även ge ditt stöd till bloggsajten Apg29.nu.

0

Läs allt!


Platt jord är obibliskt

Platt jord är obibliskt

Läser man Bibeln så ser man tydligt att jorden är rund. Om jorden inte är rund då skulle Jesus ha tagit grundligt miste då han säger att att det både är dag och natt på jorden när han hämtar hem alla de frälsta till himlen.

20

Läs allt!


Ny DVD! Frågor och svar om den yttersta tiden och dess händelser

Av Holger Nilsson 

Ny DVD! Frågor och svar om den yttersta tiden

Du har nu möjlighet att ta del av denna nya DVD om den yttersta tidens händelser.

7

Läs allt!


Christer Åberg friar till Siri

Här friar jag till Siri i direktsändning. Lyssna på svaret!

3

Läs allt!


FN önskar en global regering inom 12 år

Av Mikael Walfridsson 

Agenda 2030 - FN önskar en global regering inom 12 år

Wolfgang Ishinger: ”Vi lever i en tid där den internationella världsordningen kollapsar just nu. I detta vakuum prövar alla för att se hur långt de kan gå. Det finns ett behov av en global regering.”

36

Läs allt!


Be den här bönen om du vill ta emot Jesus och bli frälst

Be den här bönen om du vill ta emot Jesus och bli frälst.

1

Läs allt!


Transpersoner befriade av Guds kärlek

En mycket stark dokumentär om transpersoner som har blivit befriade av Guds kärlek.

5

Läs allt!


Dagens ord

Vecka 47, onsdag 21 november 2018 kl. 08:42

Jesus söker: Helga, Olga!

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? - Be den här bönen:

Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som min Herre och Frälsare. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Jag ber om förlåtelse för alla mina synder. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?
» Ja!

Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv. - Joh 3:16



Dagen intervjuade Christer Åberg om konspirationsteorier

Dagen intervjuade Christer Åberg om konspirationsteorier

Tidningen Dagen. 

Tidningen Dagen har genom Jonatan Sverker intervjuat mig och flera andra om konspirationsteorier och gjort en gedigen sex sidor lång genomarbetad artikel.

19

Läs allt!


Senaste kommentarer


Den första uppståndelsen

Christer Åberg och Reine Jonsson talar talar om den första uppståndelsen i Nässjö närradio.

1

Läs allt!


Den 9 november är årsdagen av Kristallnatten

Den 9 november är årsdagen av Kristallnatten

Den 9 november är det årsdagen av Kristallnatten då Förintelsen av judarna började i Nazityskland 1938.

7

Läs allt!


Dante, 12 år, med Downs syndrom har ett människovärde

Dante, 12 år, med Downs syndrom har ett människovärde

Bild: Expressen. 

Tusentals människor letar efter den 12-årige pojken Dante som har Downs syndrom och som är förvunnen. Detta visar att han har ett stort människovärde!

15

Läs allt!


Är det Bildas uppgift att stå bakom danskurser och yoga?

Av Holger Nilsson 

Är det Bildas uppgift att stå bakom danskurser och kurser i yoga?

Angående Bilda så är deras egen presentation så här: ”Studieförbundet Bilda för kyrka och samhälle, med kortformen Bilda, tidigare med namnet Frikyrkliga studieförbundet, är ett av Sveriges tio studieförbund.”

47

Läs allt!


Dopet i Apostlagärningarna - Del 2

Christer Åberg undervisar om alla bibelställen om dopet i Apostlagärningarna. Del 2.

0

Läs allt!


Dopet i Apostlagärningarna

Christer Åberg undervisar om alla bibelställen om dopet i Apostlagärningarna. Del 1.

0

Läs allt!


16 bibelord om att ta emot Jesus för att bli frälst

Ta emot Jesus

Här listar jag flera bibelord som alla handlar om att ta emot Jesus. Det finns fler bibelord om detta som jag inte har med här. Och alla dessa bibelverser visar att man ska ta emot Jesus!

0

Läs allt!


Bilder från min barndom - Christer Åberg

Fantastiska bilder på Christer Åberg som barn! 

Christer Åberg fotar en ko

Här fotograferar jag en ko med en lådkamera på bondgården jag växte upp. Jag är klädd i trätofflor och i andra konstiga kläder.

7

Läs allt!


Unika dopfilmer

Unika dopfilmer - Studio Apg29 med Christer Åberg. Christer Åberg talar om dopet och visar fantastiska dopfilmer.

2

Läs allt!


7 skillnader mellan Jesus och Muhammed

Islams profet Mohammed, påstod sig predika samma budskap som Jesus. Men här har vi sju skillnader som visar att det inte stämmer! 

7

Läs allt!


Koranen räcker ej för översättare måste använda Bibeln för att stödja Profeten Muhammed

Läsarmejl av nils

Blir upprörd när jag ser hur Islam inte kan klara sig med sin egen Koranen, utan måste blanda in Bibeln, vår Heliga skrift för att försvara sin falska lära! Här följer några exempel.

3

Läs allt!




Apg29 har tusentals bloggartiklar! Gå vidare till fler artiklar:

NÄSTA


STÖD APG29! Bankkonto: 8169-5,303 725 382-4 | Swish: 070 935 66 96 | Paypal: https://www.paypal.me/apg29

Christer Åberg och dottern Desiré.

Denna bloggsajt är skapad och drivs av evangelisten Christer Åberg, 54 år gammal. Christer Åberg blev frälst då han tog emot Jesus som sin Herre för 34 år sedan. Bloggsajten Apg29 har funnits på nätet sedan 2001, alltså 17 år i år. Christer Åberg är en änkeman sedan 2008. Han har en dotter på 12 år, Desiré, som brukar kallas för "Dessan", och en son i himlen, Joel, som skulle ha varit 10 år om han hade levt idag. Allt detta finns att läsa om i boken Den längsta natten. Christer Åberg drivs av att förkunna om Jesus och hur man blir frälst. Det är därför som denna bloggsajt finns till.

Sedan 23:42 2013-08-16 har det varit 453 213 931 sidvisningar på Apg29! Apg29 har just nu 17 021 bloggartiklar, 91 680 kommentarer och 59 954 bönämnen.

Varsågod! Du får kopiera mina artiklar och publicera på din egen blogg eller hemsida om du länkar till sidan du har hämtat det!

MediaCreeper

Apg29 använder cookies. Cookies är en liten fil som lagras i din dator. Detta går att stänga av i din webbläsare.

TA EMOT JESUS!

↑ Upp