417 online! | Sidvisningar idag: 41 262 | Igår: 171 555 |

www.apg29.nu


Live Apg29 | Biblar | Bönesidan | Dagens ros | Date29 | Christer Åberg | Sök | Kontakt

Frälsning och helande med Peter Ljunggren och Lindbergarna i Korskyrkan i Jönköping

Många bilder!

Peter Ljunggren i Korskyrkan Jönköping

Lindbergarna medverkade tillsammans med den svensk-kanadensiske värrldsevangelisten Peter Ljunggren i Korskyrkan i Jönköping.

Mötet innehöll en hel del sång och musik med Lindbergarna och en mycket bra Jesus-centrerad evangelisk förkunnelse av Peter Ljunggren.

Frälsning och helande

Fem stycken personer räckte upp sina händer som tecken på att de ville bli frälsta och ta emot Jesus Kristus. Flera räckte också upp sina händer som tecken på att de hade blivit botade från olika sjukdomar.

Jag känner en person som hade haft ont i höften i två veckor, och när han kom hem märkte han att han inte hade ont längre. Utan att veta om det blev han botad i höften av Jesus i mötet. 

Bilder

Bolmsö och Lindbergarna

"Bolmsö" - Lars-Uno Åkesson, Nennes dotter Emilia Lindberg, Nenne Lindberg och Nennes bror Stefan Lindberg.

Martin Lindberg och trummorna

Nenne Lindbergs 13-årige son Martin Lindberg på trummor.

Mikael och Sivert Lindberg

Nennes brorson Mikael Lindberg och kusinen Sivert Lindberg.

Nenne Lindberg och Peter Ljunggren

Närmast Nenne Lindberg och Peter Ljunggren.

Nenne peter

Nenne Lindberg, Lennart Eriksson från Hoppets Stjärna och den svensk-kanadensiske världsevangelisten Peter Ljunggren, grundare till organisationen Etal - evangelium till alla länder.

Nenne Peter christet

Och en bild till sist på mig till höger. Jag var med och spelade ukulele. Nenne Lindberg, Peter Ljunggren och Christer Åberg.


Skriv ut


Publicerat av Christer Åberg sändag 18 mars 2018 13:00 | Direktlänk | Nyhetsbrev | RSS


STÖD APG29.NU


80 kommentarer

OBS: Läsarmejl, artiklar, kommentarer och video som är skrivna och gjorda av andra än mig, (Christer Åberg, grundaren till Apg29), kan ha åsikter som jag inte delar.

ANNIE JOHANSSON

Fina bilder på er alla 🌺🌻🍀🌼🌸

Svara -   - 18/3-18 13:46 -


DAVID WINTHER

Folk gnäller på Peter Ljunggren - men människor blir frälsta - då kan inte jag gnälla i alla fall.

Svara -   - 18/3-18 14:28 -


Jessica

Svar till DAVID WINTHER.

Tack David!❤️Jag blir så ledsen ibland när jag läser hur en del skriver om förkunnare. Det hittas så många fel och brister. Det känns som om varenda en är villolärare som predikar osunt. Alla kan vi också göra fel. Gud ger oss en andra chans.Det konstiga är att många av dessa ”usla” människor använder Gud själv! I mångas ögon är kanske en del förbrukade, men INTE i Guds ögon. Har man på ett ärligt sätt bett Jesus och människor om förlåtelse, så är man enligt Bibeln förlåten.Härligt att se de här tre bröderna tillsammans. Nenne är för övrigt en ”gammal” skolkamrat till Peter.

Svara -   - 18/3-18 15:10 -


Ann Lindquist

Underbart🙏Tack för allt ni gör👍GVE🙏Längtar ännu mer att bli frisk nu, så jag kan åka o höra er! Har fått influensa o tappat rösten ovanpå alla andra sjukdomar! Boupptäckning o två läkarbesök nästa vecka så influensan måste gå över Kramar An

Svara -   - 18/3-18 15:18 -


Johan

Svar till DAVID WINTHER.

Om människor blir frälsta, så gnäller inte jag heller, i a f inte på det!

Svara -   - 18/3-18 16:43 -


Johan

Svar till Jessica.

...dessa ”usla” människor...

Många människor är luttrade av att ha råkat ut för någon eller några av de väldigt många villolärarna, som finns. Att folk därför är på sin vakt och inte "köper" allt och alla, är väl positivt? Det är inte schysst att kalla dessa människor för "usla".

Du själv skulle kanske behöva att vara mer prövande av vilka du lyssnar till istället? Jämför i s f det du ser och hör med Bibeln!

Mvh

Svara -   - 18/3-18 16:52 -


Jessica

Svar till Johan.

Snälla Johan! Dessa ”usla” människor syftade inte på dem som kritiserar. Det syftade på vad många kristna anser om predikanter som har misslyckats, precis som du och jag gör ibland. Jag uttryckte mig kanske inte klart. Jag menar att alla kan misslyckas. Trots att man i andra människors ögon är ”usel och misslyckad” tycker inte Gud det!

Svara -   - 18/3-18 17:00 -


Leif Boman

Svar till Johan.

Du misstolkar fullständigt vad Jessica menade när hon skrev "usla"! Lite för snabb med pennan broder...

Svara -   - 18/3-18 17:29 -


Johan

Svar till Jessica.

Dessa ”usla” människor syftade ... på vad många kristna anser om predikanter som har misslyckats,

Okey, då missförstod jag dig!

Ursäkta!

Ja "usla" kan vi alla vara ibland. Frågan är vad vi gör med vår uselhet, när vi har misslyckats och faller i synd. Lyder vi Gud i enlighet med Apg 26:20 som säger:

”...de skall ångra sig och omvända sig till Gud och göra sådana gärningar som hör till omvändelsen.”

Eller gör vi det inte?

Om vi faller i synd och sedan inte ångrar oss och ställer till rätta, så får vi inte förlåtelse! Då blir vi istället kvar i synden och går förlorade.

Det gäller oss alla, även megapredikanter!

Svara -   - 18/3-18 17:35 -


Johan

Svar till Leif Boman.

Här var det helt onödigt av dig att lägga dig i! Du kunde ha gett mig chansen att svara först och själv reda ut missförståndet...

Svara -   - 18/3-18 17:39 -


Leif Boman

Svar till Johan.

Ha ha, javisst, förlåt att också jag var så snabb!

Svara -   - 18/3-18 18:15 -


Jessica

Svar till Johan.

Jag är medveten om att vi inte ska leva kvar i synden. Jag har varit en personligt kristen sedan 1978. Jag är frälst av nåd. Är tacksam för varje dag att nåden finns!

Svara -   - 18/3-18 18:17 -


Jessica

Svar till Johan.

Tack för ursäkten Johan❤️

Svara -   - 18/3-18 19:24 -


Johan

Svar till Leif Boman.

Vi gör våra misstag, förlåtelsen godtagen!

Svara -   - 18/3-18 22:38 -


SAS

Svar till DAVID WINTHER.

Matt 7:14: ”Och den port är trång, och den väg är smal som leder till livet, och det är FÅ som finner den.”

1 Kor 1:23: ”Men vi predikar Kristus som korsfäst, för judarna en stötesten och för hedningarna en dårskap.”

1 Kor 1:21: ”eftersom världen i sin visdom inte lärde känna Gud i hans vishet, beslöt Gud att genom den dårskap som vi predikar frälsa dem som tror.”

Inte ett framgångsbudskap

Av föregående punkt följer att Bibelns evangelium inte på något sätt har att göra med löften om rikedom, fullkomlig hälsa eller annan framgång på denna sida av evigheten. Hade evangeliet varit ett lyckopiller av det slaget, då hade så klart oerhört många människor hakat på, för rikedom, hälsa och framgång är de vanliga målen i människors sökande och strävan. Hittar vi ett evangelium som erbjuder framgång, fullkomlig hälsa och rikedom, då har vi INTE hittat Bibelns evangelium!

1 Tim 6:4-10: ”Sådant väcker avund, kiv, smädelser och misstankar och leder till ständiga tvister mellan människor som är fördärvade i sitt sinne och har vänt sig bort från sanningen, och som menar att gudsfruktan är en god affär. Ja, gudsfruktan i förening med ett förnöjt sinne är verkligen en stor vinning. Vi har ju inte fört något med oss in i världen, inte heller kan vi ta med oss något härifrån. Har vi mat och kläder skall vi vara nöjda med det. Men de som vill bli rika, de råkar ut för frestelser och snaror och många oförnuftiga och skadliga begär, som störtar människor i fördärv och undergång. Ty kärlek till pengar är en rot till allt ont. I sitt begär efter pengar har somliga kommit bort från tron och vållat sig själva mycket lidande.”

Svara -   - 19/3-18 06:58 -


Sam G Ö

Vad är en megapredikant egentligen? Fast Jesus predikade står det ingenting i Bibeln om att han skulle ha varit en megapredikant och inte var apostlarna det heller. Paulus var ju hedningarnas apostel, inte heller han fick det epitetet!

Svara -   - 19/3-18 10:11 -


J.J.

Problemet är att tex att Peter Ljungren m.fl. de talar inte om tro och omvändelse, de överbevisar ej människor om synd. De predikar ett annat evangelium där hyper-nåd läggs fram. Det kliar i öronen hos människor att få höra att man inte behöver omvända sig för att "Jesus tog allt på korset" - det blir ett annat evangelium där verser om Debora i Domarboken används för att tigga pengar.

När det blir viktigare att vara vän med världen än att säga människor det sanna evangeliumet så kommer ingen sann väckelse. Den som säger sanningen brukar sällan vara så populär men Ljungren är en "världs"-predikant.

Har ni tänkt på att det är sååå många människor som enligt han själv blivit frälsta? Det är en så stor skara, miljontals människor, hela kontinenter borde vid det här laget vara frälsta. Märkligt att ingen frukt finnes? Hur många känner ni till? Eller egentligen är det inte konstigt för det är framgångsteologi som predikas. Ingen riktigt frälsningverk göre sig besvär när det sanna evangeliumet som Herren Jesus överlämnade till oss förtigs.

Skulle vara mycket intressant att följa upp de helande fall som nu påstås skett för om Herren Jesus helar är det bestående.

Svara -   - 19/3-18 11:20 -


Johan

Svar till Sam G Ö.

Mega, är ett prefix som bl a betyder stor-, super-, jätte-.

Man skulle kunna säga 'storpredikant' eller 'superpredikant', om predikanter som når 100.000-tals och ibland miljontals människor med sin predikan.

Att ordet inte finns i Bibeln, gör ju det inte fel att använda, för att beskriva ett fenomen, som heller inte fanns då Bibeln blev skriven. Nämligen predikanter som genom tv, internet och genom enorma möten, och som vissa ibland predikar för uppåt en miljon som får höra predikan samtidigt via högtalare.

Svara -   - 19/3-18 12:05 -


JL

Svar till Jessica.

Jessica,

det handlar inte om en andra chans, det handlar om hur kristna representerar sig själva. Ledare skall just vara ledare. Det ledaren gör, det gör flocken. Om ledarna skiljer sig, så skiljer sig flocken. Osv. Det hela handlar inte om att döma eller att förlåta, utan vanligt sunt förnuft. Fast det verkar ju vara en sällsam bristvara nu för tiden.
Tror ni att Peter är en bra ledare, följ han. Gud välsigne er alla.

Svara -   - 19/3-18 12:20 -


JL

Jag lägger även in vad bibeln säger om hur våra ledare skall vara. Jag inser ju snabbt att jag inte är någon ledare.

Den som önskar bli församlingsledare eftersträvar ett viktigt arbete. Därför måste församlingsledaren vara höjd över allt klander, gift bara en gång, nykter, behärskad, anständig, gästfri och en god lärare. Han får inte missbruka vin och inte vara hårdhänt utan skall vara försynt och fridsam och fri från penningbegär.

Svara -   - 19/3-18 12:28 -


Sam G Ö

Svar till J.J..

Helt kristallklart det du skriver. Hyper-nåd och mega-predikanter utan täckning. Utan omvändelse finns ingen frukt.

Svara -   - 19/3-18 12:51 -


AnnMarie

Det där med helande hör man ofta i tveksamma sammanhang.Det är som om det vore ett bevis på att allt står rätt till.Jag vet inte hur det är idag men på 80-90 talet var det i princip så i vissa sammanhang att man var helad då man fått förbön.(Det var ju bara att bekänna tills symtom gav vika)Kanske är det så idag också .

De som ber för sjuka och bevittnar riktiga helanden verkar inte ha något behov av att berätta(ellet skryta, det var jag som bad)

Svara -   - 19/3-18 14:26 -


Anna Ivar

Svar till DAVID WINTHER.

Ja, många använder sin kraft att kritisera istället för att be och fasta och vinna människor för Jesus. Vi behöver rannsaka oss själva istället och fråga: "Hur många har jag vunnit för Jesus?"

Vi ska be gör dessa bröder och deras familjer.

Svara -   - 19/3-18 14:44 -


Jessica

Svar till Anna Ivar.

Jag håller med dig Anna! Jag blir uppriktigt ledsen när jag läser en del kommentarer. Man kanske ska fråga sig hur många man själv har vunnit, precis som du säger. Har jag lagt ner hela mitt liv på att vinna människor för Jesus? Vet jag allt om en människas förhållande till Jesus? Vet jag vad människan bett om förlåtelse för och om den har vänt om? Gud använder tydligen människor som har misslyckats! Vi kanske har ratat dem men inte Gud.

Svara -   - 19/3-18 14:59 -


J.J.

Svar till Jessica.

Hur många har ni vunnit över då?

Svara -   - 19/3-18 15:07 -


Jessica

Svar till J.J..

Det handlade om att vinna människor för Jesus, inte vinna över! Frågan jag ställde gäller mig själv såväl som andra. JAG har inte lagt ner hela mitt liv som en del predikanter. JAG har inte vunnit hundratals med människor för Jesus. JAG har inte bett för massor med människor till helande.JAG känner inte till allt mellan Jesus och en del predikanter. Var och en får rannsaka sig själv.

Svara -   - 19/3-18 15:52 -


Bengt

Det där med att bekänna helande fast man

Inte blivit helad är till stor del hämtat från

Christian science

Det var grundaren av trosrörelsen som

Hämtade det därifrån

E w kenyon

Svara -   - 19/3-18 15:53 -


Tomas N

Svar till J.J..

Jag tror du har missbedömt Peter Ljungrens evangelium. Jag har hört honom live vid några tillfällen och eftersom jag personligen och i linje med trons riktlinjer ogillar både hypernåd ,trosförkunnelse och avsaknad av uppmaning till omvändelse ,inte har sett några indikationer på detta ,så kan jag inte bara stämma in i denna kritik.

Låt oss backa några steg. De olika dikena av falska evangelium varierar genom åren och det är viktigt att varna och vara observant och även bedöma utefter en bred bedömning där man också granskar sig själv. Att gå bakåt i tiden och ta upp varje punkt är ett lagiskt tankesätt leder in till lagens system .

Den granskning som jag tror är bra och som bör ske tillsammans med bön och broderligt förhållningssätt och ett mogen teologisk grund är bethelrörelsens vidare framfart som vi påminns om varje sommar då awakening sker någonstans i Europa(detta år i Litauen)

Det som jag tror vi kan lära oss av trosrörelsen är att leva i tro. Det går inte att avfärda församlingsplanteringar som Josua(Gamleby) eller arken som djävulens verk rakt av för det sker mycket bra där också.

Likaså tycker jag man kan lära sig av Bethelrörelsen att ha en passion för Guds rikes utbredande. Herraväldesteoloin må vara fel,men hur perfekta är de som har sitt hjärta mestadels ockuperat av tusenårsriket,Israel och profetior? Hur mycket plats och energi har man kvar för de ofrälsta som går förlorade då?

När det gäller omvändelse så kan man inte predika som profeterna gjorde till judarna som var Guds utvalda då. I denna tid måste de glada nyheterna(evangelium) predikas där omvändelse ingår. De flesta gatupredikanterna man ser på Youtube(som reflekterar verkligheten) är calvinister och de predikar med ett lagiskt sinnelag och baserat på en snedvriden bild av utvaldhet. Det representerar skulle jag säga det motsatta diket av hypernåd.

Det finns få perfekta läror . De flesta tenderar att fokusera för mycket på bara kärlek och andra för mycket på Guds dom,som är omvändelse utan nåd och kärlek.

Det behövs flera som förstår relationen mellan gamla och nya förbundet och lag och nåd och undervisar om det. Det behövs mera rakryggigt förfarande gentemot falska läror,men jag tror många som tror sig verka i en dommarroll eller gammaltestamentlig profetroll behöver nog se över sin verksamhet. Kärleksbuden enligt Johannes evangelium och brev gäller fortfarande och kristi kropp är inte splittrad.

Frukten av dessa granskare är förvisso kunskap ,men en del annat också där man riskerar att tappa både tron och hamnar i perfektionism.

Vi behöver också förstå saker kring fariseism eftersom Jesus talade ofta till dem. En del verkar tro att man skall fullfölja lagen och därigenom inte vara en hycklare. Men lagen gäller inte längre.Vi behöver förstå och praktisera Guds lag genom nåden i nya förbundet. Och jag har inte sett någon som tror sig veta detta till perfektion.

Vi behöver alltså Gud hela tiden och särskilt viktigt är det att döma av frukten. Det hjälper oss när vi förstått fel eller följt en dålig ledare

Svara -   - 19/3-18 16:13 -


Leif Boman

Svar till Jessica.

Du talar klokt Jessica!

Svara -   - 19/3-18 16:13 -


AnnMarie

Tomas N

Bra inlägg men undrar bara vad du menar med you tube predikanter som har en snedvriden bild av utvaldhet och som är calvinister??

Svara -   - 19/3-18 16:26 -


Leif Boman

Svar till Tomas N.

Skönt att också du Thomas vågar stå upp emot "häxjakten" som pågår mot syskon i Kristus, Gud välsigne dig rikligt för det....

Svara -   - 19/3-18 16:29 -


Tomas N

Svar till AnnMarie.

Jag nämnde det därför att jag tror det behövs flera evangelister och predikanter ute på gatan,men det är sällan som jag tycker de predikar bra. De finns i Stockholm några stycken och man kan söka på Youtube efter street preachers. Det reflekterar verkligheten eftersom Youtube bara används som en kanal för att sprida det man redan gör.

Det jag är ute efter är evangelisation som hittar balansen mellan att förkunna sanning och de andra som är väldigt noga med att endast förmedla kärlek. Bethelrörelsen är ju fixerade på profetior och kunskapens ord vid evangeliserande till ofrälsta.

Calvinism förekommer mera i den latinska och anglosaxiska världen och verkar lägga allt ansvar på Gud i att"dra människor till sig."En Guds tjänare kan aldrig ta mera ansvar för människor och evangelisation annat än att förmedla Guds rike och kärlek till människor. Men jag tycker mig se samma mentalitet hos evangeliserande calvinister som hos "gammaltestamentliga profeter " i modern tid. Att man tror sig göra Guds vilja i att vara en ofiltrerad röst för Guds dom och vrede.

Detmenar jag blir fel. Och fast jag blir lika illa till mods vid ett hypernådsevangelium som vägrar konfrontera synd eller tala om omvändelse så är det helt enkelt inte evangelium(goda nyheter) om man inte förmedlar Guds nåd och kärlek.

Jag hoppas och ber för mera evangelister ute bland folk och tänker göra min del även där,så jag inte blir en expert som bara är åskådare

Svara -   - 19/3-18 17:05 -


Jessica

Svar till Leif Boman.

❤️💕

Svara -   - 19/3-18 17:15 -


SAS

Svar till Leif Boman.

Har du förstått innebörden av vad häxjakt är Leif. Att det finns andligt mogna syskon som vågar ifrågasätta Peter Ljungren gör väl det hela inte till häxjakt, tror inte någon här ägnar sig åt att bränna folk på bål. Bättre än så här kan du nog uttrycka dig😉.

Svara -   - 19/3-18 17:17 -


J.J.

Så här enkelt är det det är Herren Jesus som Frälser och Gud Fader som kallar och det är D.H.A. som vi får som pant.

Ni behöver inte springa efter stora förkunnare. Sedan blev det fel att enkelt umgås med Herren i bön och Hans Ord?

Det är enkelt att låtsas vara from och ödmjuk men det är Herren vi ska vara ödmjuk inför. Det hade enklast varit att hålla tyst än att bli utsatt för er ringaktning.. Jag har varnat er och ni vet var jag står i frågan. Jag följer Herren och lämnar sidan.

Följ den person ni vill, det som kliar er i öronen. Det är inte Ljungren och co som helar eller frälser. Ändå flockas människor efter dessa.

Må Gud ta hand om er.

Svara -   - 19/3-18 17:19 -


SAS

Problemet i dag är upphöjandet av människor som leder bort från Jesus Kristus. Gåvorna och tjänsten kommer i centrum " Jag och mitt ministry" . Märkligt att de flesta kristna Ministry är falska förkunnare som vill synas och höras som står bakom..

Svara -   - 19/3-18 17:26 -


Leif Boman

Svar till SAS.

Andligt mogna syskon står allra oftast rakryggade upp i eget namn, jag vet att det finns acceptabla undantag, men mycket ofta skriker folk högre anonymt pga feghet, alltså omognad!

Och, så satte jag parentes runt häxjakt pga att jag just markerade att det endast är symboliskt, men det la du kanske inte märke till?

Det är inte alls Andlig mognad det här handlar om, då skulle jag absolut känna det. Denna kyla du stöder går inte att ta miste på...

Svara -   - 19/3-18 17:32 -


AnnMarie

Tomas N

Ok då förstår jag vad du menade !Tack!

Svara -   - 19/3-18 17:41 -


Ann-Marie A.

Svar till J.J..

Nej, snälla J.J, sluta inte att skriva. Du skriver så mycket som är bra. Läser alltid vad du skrivit när jag är inne här ibland. :-)

Svara -   - 19/3-18 18:14 -


Lars-Göran Rönnberg

David Pawson berättar att man gjort en undersökning om hur många som var bevarade efter några år genom omvändelse i Billy Grahams möten i Storbritannien och var 16e var bevarad. Det går att se som ett mycket dåligt resultat, men det går också att tänka "så underbart att alla dessa ändå stod fasta i sin omvändelse"!!

För övrigt vill jag rekommendera David Pawsons undersvisning på himlentv7.se. Se honom även på deras playtv. Det är en undervisning som gett mig mycket. Han predikar omvändelse och nåd och att sedan vandra i lydnad för Gud.Han tar bl.a. som exempel när Israels folk lämnade Egypten. Först blev dom av nåd räddade genom Döda havet. Sedan fick dom lagen som dom skulle följa. Dom hade 613 lagar (=GT). Hur många "du ska" och "du ska inte´" har vi att följa (=NT)? Svar: Ungefär 1100. Men vi får först ta emot Guds nåd och sedan har vi att se till att leva och helgas mer och mer. Och kanske behöver vi omvända oss fler gånger.

Svara -   - 19/3-18 18:25 -


Tomas N

Svar till Lars-Göran Rönnberg.

Det låter lite märkligt i mina öron att undervisa om nåd i uttåget ur Egypten som Pawson tydligen gör. Han är en mild och vänlig gentleman,med stor kunskap,men jag tycker mig se en hel del lagiskhet följa hans undervisning. Flera av de sammanfattningar som finns i Apg t ex Stefanus säger ju att"Gud förde dem med stark hand ur Egypten". Det nya förbundet är ju uppenbart annorlunda och Gud kan omöjligt hantera och ha samma uppgörelse med sitt folk i GT som i NT. Därför hade lagen sin tid och nåden sin tid,vilket också Paulus undervisar om.

Självklart fanns det nåd i GT och vi har en lag nu,men det är ändå skillnad. Evangeliet(Guds rike ) till alla folk är ju det bästa med nya förbundet,det andra fantastiska är ju att vi har fått auktoritet i andevärlden och att striden mot ondskan är andlig och inte mot kött och blod. Vilket betyder att Guds folk inte i NT skall avrätta människor vilket ju är oerhört mycket bättre

Den stors nackdelen annars med gamla förbundet var ju annars att utvaldheten inte kunde hanteras. Än idag så är en uppfattninga av särskild utvaldhet det största hindret för att folk skall vilja ha med Gud att göra.

Både judar,och "heligare än du-kristna av olika denominationer såsom calvinism och JV,mormons och även bland baptister och pingstvänner har tidigare och än idag vaccinerat människor emot tro och religion. Religious pride är en andemakt som är lätt att drabbas av och som man behöver stå emot.

Säkraste kortet där är att gå tillbaka till Jesus undervisning.

Det gamla förbundet innehåller ära och templet och guldet och lagarna och stadgarna kan vara fängslande. Men Hebreerbrevet är bra undervisning för att visa på hur mycket bättre det nya förbundet är

Jag tror det är på sätt och vis att följa en brinnade fackla och predikant som inte utger sig för att kunna och veta allt som t ex Peter Ljungren eller Andreas Nielssen.

Då upphöjer man inte dessa för högt utan tar ansvar för egna bibelstudier ,men kan uppskatta dem som har gåvan att predika.

Svara -   - 19/3-18 21:11 -


Katrina

Svar till J.J..

Du har så rätt i det du skrivit här, vi behöver fler sådanasom du, tack att du har varnat och undervisat oss. Vi ska inte falla i villoläror.

Guds Frid

Katrina

Svara -   - 19/3-18 21:18 -


Bengt

Jag tror ändå vi måste varna för villolära

Och det som är osunt

Men också be för dom som kommit snett

Som är osunda

Men samtidigt inte förakta människan

Däremot villoläran

Och ta avstånd från.den

Svara -   - 19/3-18 21:25 -


AnnMarie

Tomas N

Tack för ännu ett bra inlägg!

(Det där.med tron om utvaldhet är som jag ser det också något som gör att människor drar sig undan.)

Svara -   - 19/3-18 21:38 -


Bengt

Jo så är det säkert

Svara -   - 19/3-18 21:39 -


Katrina

Svar till Tomas N.

Det låter lite märkligt i mina öron att undervisa om nåd i uttåget ur Egypten som Pawson tydligen gör

inte alls märkvärligt..........jag ser klart ... tänk att Gud befriade Israel från slaveriet. Så gjorde Kristus med, Han befriade oss från slaveriet, Är inte det NÅD, vad är det då isf.

Svara -   - 19/3-18 21:44 -


Lena Henricson

Svar till J.J.

Hej och Frid J.J. Jag sluter mig till dem som skriver att du behövs här på sidan! 🌹Jämte Nils,David Billström,Andy,Bertil Rosenius,Holger Nilsson och andra goda krafter. Snälla Christer,släpp fram läsarmejl från dessa! 😊

Svara -   - 19/3-18 21:58 -


Leif Boman

Svar till Bengt.

Jag tror ändå vi måste varna för villolära

Jag håller helt med dig Bengt! Problemet blir bara att kunna bli överens om vem som talar villolära?

Skall vi lyssna och bedöma det efter vad Jesus sa, eller skall vi bedöma det efter sådana som har egna utläggningar om vad Jesus måste ha menat?

Svara -   - 19/3-18 22:06 -


Tomas N

För mig så känns det som Lars -Göran skrev om Pawson undervisning som ett försök att applicera nåden till GT ,för att därigenom även införa lagen i nya förbundet. Det blir fel tror jag. Det är för mig väldigt tydligt att det är skillnad mellan gamla och nya förbundet. Att leva i det gamla förbundet innebär att man oundvikligen blir lika hårdnackad som dem. Det är väldigt viktigt att förstå och bli inspirerad av gamla förbundets tid och även se den röda tråden genom historien.

Men skillnaderna finns där och det blir fel när man blandar efter egen smak och det märks på frukten .

Du har helt rätt i den liknelsen om befrielse från slaveriet,den bekräftar och ger ära till Gud,men det betyder inte att det finns betydande skillnader mellan gamla och nya förbundet.

Generationer dog i öknen,upproren från Korahs söner och Arons incident med guldkalven ledde till avrättning av upprorsmakarna. Moses själv straffades som ledare för folkets avfall och otro och fick inte inta det nya landet. 10 av tolv spejare i Josua avrättades. Under Ahab och Isebels regering så avrättades alla avfällingar av Guds profeter under Elijas och Jehus händer. Det finns massor av skillnader mellan förbunden,men det största och viktigaste är att Guds rike erbjuds till alla folk,vilket Jesaja profeterade tydligast om.

Israels folk i GT var som en arme och fyllde syftena även om det är svårt att bedöma varför avfallet efter Babylon blev så stort. Jag är full av respekt för de hjältarna som kämpade,men samtidigt sticker ju fariseismen i ögonen trots att man förstår hur det blev som det blev.

Den som har rollen som undervisare har ett stort ansvar. Samtidigt säger ju Bibeln själv att vi har Helige ande som undervisare. I Honom finns all vishet och smörjelse som vi behöver. Fast jag tror det behövs studiearbete och tankearbete också för att det ska bli mera än en religiös floskel i det uttalande hur sant det än är

Svara -   - 19/3-18 22:22 -


Leif Boman

Jag skall göra många glada nu! Jag drar mig också tillbaks igen. Att vilja älska alla trossyskon så mycket det bara går och att försöka stå för vad man tror på är verkligen inte något man blir populär på i denna krets, det har jag tydligt märkt, nej...Man blir mycket tydligt lättare populär om man stödjer ett visst parti och hackar högljutt på trosrörelsen inom denna janger, det har jag klart förstått.

Jag står trots allt fast vid att Guds Ord måste vara nr 1 i alla lägen, inte människors åsikter och logik, och att vi bör älska varandra mycket mer än vi gör inom kristenheten, och att vi därför borde kritisera varandra mycket mindre, det är vad jag tror på, ha det nu gott och kram på er allihop...

Jesu välsignelser och Jesu frid...

Svara -   - 20/3-18 01:04 -


Tomas N

Svar till Leif Boman.

Hoppas att det första du skrev inte stämmer. Det kan vara jobbigt ibland då säkert alla drivs av en kärlek till sanningen,men du är ofta en förebild för det som är viktigare.nämligen kärleken till andra människor och särskilt kristna bröder och systrar.

Jag tycker du visat också på det svåraste som vi handskas med också,nämligen att ha ett lärbart sinne och förmåga att växa och lära sig och ändra uppfattning om saker längs vägen. Det tror jag vi alla behöver göra,men det tar emot.

Jag tror det är det som är det viktigaste i kristen gemenskap att tillsammans studera,lära sig och formas alltmer till Jesu fullkomlighet i en fungerande mänsklig skepnad

Indirekt ger dina och andras återkommande pauser från denna bloggen erkännande till Christers blogg. Det borde finnas flera mötesplatser på webben,men det finns få alternativ. Åsiktkontroll och nedstängning skymtar redan på horisonten,men låt oss använda den frihet vi ännu har

Guds välsignelse Leif och alla andra som lever för Kristus på olika sätt i denna utmanande och viktiga tid

Svara -   - 20/3-18 07:34 -


Lena Henricson

Svar till Leif Boman

Käre Bror! Låt oss fortsätta att på ett kärleksfullt sätt att söka sanningen tillsammans här på sidan! Och när ngn trampar oss på tårna,låt oss vara snabba att förlåta! 🙏😊

Svara -   - 20/3-18 07:53 -


SAS

Svar till Leif Boman.

Okej det är så du bedömer andlighet Leif här visar du på vilken låg nivå du befinner dig på. Ibland finns det skäll att vara anonym på social media och när man skriver. Feghet är något som man varje dag får se upp med dvs våga konfrontera lögn med sanning. Kanske du skulle hålla kurs i ämnet vad är omognad Leif kan bli intressant ämne.

Min kyla går inte att ta miste på skriver du hmm🤔. Kanske du behöver värmas upp då eftersom det kanske finns frusna känslor inom dig som behöver tinas upp? Men nu vad det inte det som var fokus utan att du skrev som du gjorde att du sedan markerade symboliskt är en sak men ordet häxjakt är kraftigt laddat anser jag. Och kära broder ingen kyla från mig, men däremot kan jag ibland reagera på det du skriver. Om du sedan kallar det kyla är inget jag känner mig vid.

Svara -   - 20/3-18 07:59 -


SAS

Svar till Leif Boman.

Okej det är så du bedömer andlighet Leif här visar du på vilken låg nivå du befinner dig på. Ibland finns det skäll att vara anonym på social media och när man skriver. Feghet är något som man varje dag får se upp med dvs våga konfrontera lögn med sanning. Kanske du skulle hålla kurs i ämnet vad är omognad Leif kan bli intressant ämne.

Min kyla går inte att ta miste på skriver du hmm🤔. Kanske du behöver värmas upp då eftersom det kanske finns frusna känslor inom dig som behöver tinas upp? Men nu vad det inte det som var fokus utan att du skrev som du gjorde att du sedan markerade symboliskt är en sak men ordet häxjakt är kraftigt laddat anser jag. Och kära broder ingen kyla från mig, men däremot kan jag ibland reagera på det du skriver. Om du sedan kallar det kyla är inget jag känner mig vid.

Svara -   - 20/3-18 08:00 -


SAS

Svar till Leif Boman.

Okej det är så du bedömer andlighet Leif här visar du på vilken låg nivå du befinner dig på. Ibland finns det skäll att vara anonym på social media och när man skriver. Feghet är något som man varje dag får se upp med dvs våga konfrontera lögn med sanning. Kanske du skulle hålla kurs i ämnet vad är omognad Leif kan bli intressant ämne.

Min kyla går inte att ta miste på skriver du hmm🤔. Kanske du behöver värmas upp då eftersom det kanske finns frusna känslor inom dig som behöver tinas upp? Men nu vad det inte det som var fokus utan att du skrev som du gjorde att du sedan markerade symboliskt är en sak men ordet häxjakt är kraftigt laddat anser jag. Och kära broder ingen kyla från mig, men däremot kan jag ibland reagera på det du skriver. Om du sedan kallar det kyla är inget jag känner mig vid.

Svara -   - 20/3-18 08:00 -


SAS

Aj aj nu kom min kommentar 2 gånger dator problemas🙂. Var inte meningen det skulle bli så.

Svara -   - 20/3-18 08:02 -


Mikael W

Svar till Lars-Göran Rönnberg.

Tack för bra information Lars-Göran. Att enbart var 16:e bevarades får mig att tänka på när Jesus förklarar liknelsen med lantbrukaren/såningsmannen, som sår ordet (Mark. 4:14-20):

A) De vid vägen är de hos vilka ordet sås. Men när de hör det, kommer genast Satan och tar bort ordet som är sått i dem

B) De som sås på stenig mark är de som genast tar emot ordet med glädje, när de hör det. Men de har inte någon rot i sig utan tror bara till en tid. Möter de sedan lidande eller förföljelse för ordets skull, kommer de strax på fall

C) Hos andra faller säden bland tistlar. Det är de som har hört ordet, men världsliga bekymmer, bedräglig rikedom och begär efter allt annat kommer in och kväver ordet, så att det blir utan frukt

D) Men de hos vilka säden faller i god jord, det är de som hör ordet och tar emot det och bär frukt, trettiofalt och sextiofalt och hundrafalt.

Det är viktigt att kyrkan försöker vara denna goda jord, så de människor som hört ordet i olika sammanhang, och tagit emot Jesus nåd, kan få undervisning och gemenskap. Nyfrälsta behöver få en möjlighet att förankra sin tro på Jesus, och få tillhöra en sund kyrka, eller annan gemenskap, där dem får slå rot, gro och växa som Kristna individer.

Då blir andelen fler av D), och budskapet om Jesus nåd kan då spridas vidare till andra behövande. Många kyrkor har idag en bra själavårdande verksamhet, men kyrkan behöver ibland fundera över om dess verksamhet är förankrad i Gud vilja

Svara -   - 20/3-18 08:09 -


SAS

Svar till Leif Boman.

Okej du drar dig tillbaka från att skriva. Om man man inte kan ta emot andras åsikter och tankar bör man nog beakta om man ska skriva på social media? Vi kan ha olika åsikter och tankar. Sedan så skulle nog Paulus räknas som kritiker eftersom han i 2Kor Kapitel 11 tar upp om falska apostlar som han kämpade emot, och studerar man noga skriften så ser man att mycket saker inte är okej inom den så kallade trosrörelsen. Man ska kunna säga dessa saker utan att du Leif stämplar det som häxjakt eller att man är kritisk eller ett kylskåp på tal om kyla 😉.

Guds rika Välsignelse över dig med

Svara -   - 20/3-18 08:13 -


Leif Boman

Svar till SAS.

Min kyla går inte att ta miste på skriver du hmm🤔.

Sa jag så? Grubbla lite mer och noggrant, och tänk en gång till över vad jag menade!

Ha det gott!

Svara -   - 20/3-18 08:36 -


SAS

Svar till Leif Boman.

🙂 Finns inget att grubbla över angående det du skrev eftersom jag inte känner det stämmer överens med det jag känner inom mig.

Ha en skön semester nu och Välkommen tillbaka

Svara -   - 20/3-18 08:48 -


Lars-Göran Rönnberg

Till Tomas N som skrev: "För mig så känns det som Lars -Göran skrev om Pawson undervisning som ett försök att applicera nåden till GT ,för att därigenom även införa lagen i nya förbundet. Det blir fel tror jag."

Nej det var inte min avsikt. Men Guds nåd är ju fullkomlig både i GT och NT p.g.a. Jesus död och uppståndelse. Exv. en psalmvers (GT)" Så hög som himmelen är över jorden så väldig är Guds nåd över dem som fruktar honom. David exv. fick full förlåtelse (Psalm 32) och Psalm 51:12 "Skapa i mig Gud ett rent hjärta.

Sen gäller ju de tio budorden för oss så klart (men inte alla de bud som Israels folk fick). För oss som är frälsta av nåd gäller att helgas mer och mer och följa Jesus och apostlarnas befallningar (exv. bergspredikan) men vi blir först frälsta av bara nåd precis som Israels folk blev befriade från Faraos slaveri genom att "bli döpta tillsammans med Mose" i Röda havet.

Att vi har befallningar att följa talar vi inte så mycket om nu för tiden. Men de är ju en måttstock på hur mycket vi har helgats. Utan helgelse kommer vi inte att se Gud (Hebr).

Jag rekommenderar verkligen att ta del av Pawsons undervisning. Han har också en mycket bra undervisning exv. om att det inte är så att en del är utvalda..m.m.m.m www.himlentv7.se0

Svara -   - 20/3-18 09:03 -


Leif Boman

Svar till SAS.

Jag förstod nästan att du tyvärr inte förstår!

Svara -   - 20/3-18 09:20 -


Bengt

Det är nog riktigt det du skriver Mikael W

Det är viktigt att vi så arbetar med.att göra

Folk till lärjungar

Inte bara hjälpa dom fram till omvändelse

Svara -   - 20/3-18 10:13 -


Leif Boman

Svar till Tomas N.

Tack Thomas....

Svara -   - 20/3-18 12:18 -


Tomas N

Svar till Lars-Göran Rönnberg.

Det finns ett stort behov av helgelse bland Guds folk idag och det behövs undervisning om det. Säkert kan Pawson undervisa bra om det,men det som inte har förändrats sedan tidiga församlingen och då Paulus skrev Galaterbrevet är att Moses förbund och allt kulturellt och annat som är förknippat med Israel i gamla förbundet har en förmåga att förhäxa troende till att komma in under lagen igen

Det förrädiska är att medans synden och människans köttsliga svaghet är det som drar oss mot hypernåd och liberal/världslig efterföljelse så är det Gudsfruktan och goda ambitioner som leder oss in i det lagiska/religiösa diket och det finns en stor sorg över det tycker i alla fall jag.

Det yttrar sig i att man börjar äta kosher och fira sabbat på lördag och lyfta upp Israel över allt annat. Det börjar inte där,men det kan sluta där. Vi skall inte göra skillnad på folk och Gud är inte partisk säger Bibeln. Gud har ett folk . I nya förbundet är det ett stort folk och med de villkor som vi vet från Nya testamentet.

Gamla förbundets tid är en skuggbild av det som skulle komma och det gamla testamentet skall läsas i ljuset av vad Jesus har gjort. Läser man det gamla tesamentets texter tillbaka in över det nya så blir det inte rent

Abrahams löfte går både genom Moses förbund och in i det nya förbundet genom Jesus.

Att Jesus kallas Davids son visar på att David var en föregångare som Kung och det ses på benämningen av Davids tron också. Där ser man i psalmerna en föregångare av det nya förbundets härlighet. David är det mest utmärkande exemplet på nåd i gamla tesamentet . Men annars syns skillnaden genom att det var mera fysiskt och handlade om lydnad och att inta landet

Jag tror vi behöver meditera och lära oss från Israels ökenvandring,men jag är övertygad om att vi skall göra detta utan att ta på oss allt det gamla . Det är en svår lärdom och jag tror man kan lära sig av undervisare som Pawson,men frågan är om och när man kan bedöma när en lärare har fel och undervisningen inte längre är till nytta.

Egna Bibelstudier kan vara ett säkrare kort än att ta del av andras. Det gäller ju inte bara David Pawson, utan alla. Alla har sina svaga punkter ,så det får vi ha med i beräkningen

Svara -   - 20/3-18 12:46 -


Mikael W

Ja Bengt, det är viktigt att vi ideligen utvärderar om vi använder vår korta tid på jorden på rätt sätt, d.v.s i enlighet med Guds vilja (allt annat är en synd). Många Kristna gör ett fantastiskt arbete ute på gator och torg med att förmedla gospel, men det behövs Kristna i kyrkorna som tar hand om de nyfrälsta som söker sig till en kyrka så de kommer i godan jord, istället för att starta spännande välgörenhetsprojekt eller andra påhitt (?)

Alla lemmar i Jesus kropp är värdefulla! En del kokar kaffe bra, emedan andra är duktiga på att undervisa bibelns innehåll. Ingen ska behöva stå utanför och titta på. Vi alla behövs och vi kan alla bidraga till att bygga Guds rike, d.v.s inte bara superpredikanterna

Förvaltar vi den korta tid vi Kristna fått på jorden på ett effektivt sätt, och i enlighet med Guds vilja, genom att angripa varandra på en Kristen blogg? Jag tror inte det. Det är på tiden att vi Kristna börjar stötta, uppmuntra och bygga upp varandra. Vi är en kropp och Jesus är huvudet för denna kropp

Svara -   - 20/3-18 13:02 -


Sam G Ö

Svar till Bengt.

Och framför allt arbeta så och göra Lärjungar blir till folk!

Svara -   - 20/3-18 13:24 -


Lars-Göran Rönnberg

Jag har inte menat att vi ska hamna i ett lagiskt och religiöst dike. Vi är och blir frälsta av bara nåd ,men vi ska alla (=alla frälsta) få träda fram inför Kristi domstol (ej att förväxla med den slutliga domen) för att dömas och få igen våra gärningar här på jorden. Jesus avslutar bergspredikan (Matt 5-7) med liknelsen om de två husbyggarna där den som byggde sitt hus på hälleberget var den som var förståndig och inte bara lyssnade på Jesu undervisning utan också gjorde så. Paulus "uppmanar oss allvarligt att..." och att "vara ivriga att...." osv.

Kan man då bara säga att man "inte ska ha goda ambitioner" osv. Det måste vi väl ha utan att för den skull hamna i nån gärningslära och högmod, som ju är en svår synd som ges exempel på som varning genom hela Bibeln.

Svara -   - 20/3-18 13:31 -


Nisse

Svar till Mikael W.

J, vi är en kropp med många lemmar, alla med olika uppgifter. Framförallt tror jag att vi måste ta till oss 1 Kor 3:6.

Paulus planterade, Apollos vattnade, men Gud gav växten.

Ibland hör jag församlingsförståsigpåare säga "lägg ner alla verksamheter där inte folk blir frälsta, de är meningslösa".

Oftast är det de som skördar som får äran, medan de som luckrade myllan, sådde, vattnade och ansade får höra att de la tid på meningslösa saker.

Måhända blev Kalle frälst på ungdomskonferensen med den store predikantkanonen, men måhända hade han kanske inte blivit det om han inte först gått i söndagsskolan, varit med på barnlägret och i tonårsgruppen. Vi kan inte veta, bara tro och hoppas att vi arbetar gemensamt och gör vårt bästa för Guds rike under vår tid här på jorden.

Svara -   - 20/3-18 13:34 -


Mikael W

Svar till Nisse.

Ya, Anda sudah mengerti

Ja, je hebt het begrepenJa, je hebt het begrepen

是的,你已經明白了是的,你已經明白了是的,你已經明白了

Svara -   - 20/3-18 15:37 -


rolf kerola

hej hälsningar från Finland. är kusin till Leif Boman. är lite bekymrad över Sveriges situation.men hoppas på försoning över alla kristna där som här. ingen har hela sanningen. vi måste arbeta ihop i kärlek i denna sista tid

Svara -   - 20/3-18 17:15 -


SAS

Svar till Leif Boman.

Kanske är så att jag förstår mer än du tror 😉. Du skulle lämna sidan jo, vist är det frestande att skriva ändå och se vad skriver nu den där SAS om mig😃

Svara -   - 20/3-18 17:15 -


Nisse

Svar till Mikael W.

Nya tungor eller Google översätt, det är frågan? Holländskan begrep jag iallafall. Google tycker det första är indonesiska och det sista kinesiska.

Svara -   - 20/3-18 20:13 -


Mikael W

Svar till Nisse.

Hej Nisse

När det gäller dina språkkunskaper så får du alla rätt (snyggt jobbat !!!).

När det gäller 1 Kor. 3:6 så blir jag lite förvirrad, eftersom Apollos ju var en lärjunge till Johannes döpare. Han hade inte en susning om vem Jesus var. Han kunde skrifterna som rinnande vatten, men kände inte till att Jesus/Messias redan kommit.....men jag förstår andemeningen i vad du skriver...och håller med dig i sak

Svara -   - 20/3-18 21:35 -


Tomas N

Svar till Lars-Göran Rönnberg.

Det är klart att du inte vill till lagiskhet och religiositet och jag hade ingen replik på det du skrev annat än en skepcism till David Pawson baserat på vad jag sett och erfarit.

Om jag skulle rekommendera någon som är kunnig och duktig på undervisning om både GT och NT och övergången mellan lag och nåd så är det Robert Morris. Det finns en del varav några jag lyssnat lite på som vet och förmedlar mycket av det judiska och hebreiska ,men jag vill dra i bromsen för det när det skymmer sikten för korset och när inte Jesus får ta all äran som han skall ha

Jag menar att undervisning kan vara förrädisk eftersom vi har våra svaga sidor där det kliar i öronen så att vi kan bli förledda. Jag erkänner att jag har samma svagheter som andra,men områdena varierar förstås individuellt.

Gamla förbundets undervisning måste läsas och förstås i ljuet av det nya och inte tvärtom. Jag tror att David Pawson vänder lite på begreppen där ,men låt var och en bedöma det och jag anklagar inte dig eller någon annan att vara fel ute och är inte fullkomlig själv.

Fast om var och en strävar åt rätt håll skall det nog gå bra till slut med Guds hjälp

Svara -   - 20/3-18 22:43 -


Nisse

Svar till Mikael W.

Om du läser apg 18:25 och framåt så hade han visst kunskap om Jesus. Däremot var han döpt med johannesdopet.

Men första korintierbrevet skrevs väl antagligen något år senare, så mycket kan ha hänt.

Svara -   - 20/3-18 22:46 -


Mikael W

Oj....och hoppsan....jag hade tydligen fel, och du hade jättemycket rätt.

Stort tack Nisse. Du är en klippa!

Svara -   - 21/3-18 07:03 -


Jessica

Svar till JL.

Rom 11:29

Jer 18:1-6

Svara -   - 21/3-18 10:35 -


Peter Hall

Svar till Lars-Göran Rönnberg.

men vi skall alla (= alla frälsta) få träda fram inför Kristi domstol

Om du tror, att Paulus här undantar resten av världens människor, då är jag rädd att du far mycket vilse. Det står ju, att var och en skall få igen sitt jordelivs gärningar, alltefter som han har handlat, vare sig han har gjort gott eller ont. 2Kor.5:10

Jesus själv säger dock, att de som tror på honom inte kommer under någon dom. Joh.3:18 Joh.5:24 Varför skulle den "frälste" ha gjort något ont? Den som är född av Gud han tager sig till vara för synden.

De är friade från synden och frälsta genom nåden. De "frälsta" blir således inte rannsakade för "vare sig de har gjort gott eller ont". Det är alla som levat på jorden, som skall träda fram inför Kristi domstol och inte endast de "frälsta".

Kristi domstol är i himlen och har sannolikt verkat de senaste tusen åren. Skulle Jesus sitta på sin Faders högra sida under denna långa tid utan att verka? Bort det.

inte att förväxla med den slutliga domen

Slutdomen över världen infinner sig samma stund, som djävulen inger muslimerna att dra upp mot "den älskade staden". Hes.38,39 Upp.20:7-10

Det är dessa muslimer, som är getterna och de skall gå bort till evigt straff. Matt.25:46

Så du ser, att Jesus redan har skilt fåren från getterna.

Sedan kommer Guds eviga rike att upprättas på jorden. Lever du då, så kommer du aldrig mer att behöva dö. Upp.21:3-4

Frid vare med dig, Lars-Göran

Svara -   - 21/3-18 11:05 -


Lars-Göran Rönnberg

Kan någon annan försöka förklara de olika domarna i Guds Ord så vore det värdefullt.

Ps. Tack Tomas N

Svara -   - 21/3-18 11:44 -


Din kommentar

Första gången du skriver måste ditt namn och mejl godkännas.


Kom ihåg mig?



Migrationsverket ställer fel frågor för att avgöra om man är kristen

De flesta av Migrationsverkets 12 frågor är helt omöjliga att svara på och dessutom helt meningslösa när det i själva verket bara behövs en fråga för att avgöra om någon är kristen eller ej.

0

Läs allt!


Vad jag tror på - Del 3

Christer Åberg berättar om sin tro. Del 3.

0

Läs allt!


New Age banar väg för Antikrist

New Age banar väg för Antikrist

Av Holger Nilsson  Under 1980-talet har vi mer och mer stött på uttrycket ”New Age”. Fortfarande så står dock många frågande inför vad New Age är för något, detta trots att miljontals världen över har blivit berörda, påverkade och indragna i denna strömning som nu sveper fram. 

28

Läs allt!


Vad jag tror på - Del 2

Christer Åberg berättar om sin tro. Del 2.

1

Läs allt!


Kristna TV-kanaler i Sverige

Kristen TV i Sverige

Det finns många bra svenska kristna tv-kanaler i Sverige. Både som går på satellit, kabel och webben! Här listas alla kanaler.

21

Läs allt!


De troendes uppryckande - Del 3

Christer Åberg intervjuar Holger Nilsson om de troendes uppryckande. Del 3 av 10.

7

Läs allt!


Kommer den som bytt kön till himlen?

Transsexuell

Kommer de människor till himlen som har bytt kön genom operation?

8

Läs allt!


Jesu trovärdighet bevisad genom hans uppfyllda förutsägelser!

Läsarmejl av nils Avgörande för den sanningshalt ett budskap innehåller, är dess talesmans Trovärdighet. Då Bibeln talar om Gud och människans eviga tillvaro, om Himlen och Helvetet måste dess upphovsman tålas att granskas.

4

Läs allt!


Vad jag tror på - Del 1

I den här videon berättar jag vad jag tror på. Detta är den första videon av flera delar.

1

Läs allt!


Kristna förföljs mer än någonsin

Open Doors World Watch List 2019

Bild: Open Doors. 

Open Doors årliga World Watch List om förföljda kristna visar att 2019 är värsta året hittills. Det är i särklass svåraste året sedan mätningarna startade.

20

Läs allt!


Syndares vän?

Vänner

Läsarmejl av David Billström Jesu är vår främsta förebild på att nå ut till människor som inte är troende. När Jesus vandrade på jorden så visste han vad som rörde sig inom människor som kom till honom. Han är densamme idag.

2

Läs allt!


En korsfäst McJesus på museum i Israel

Korsfäst McJesus

Bild: SVT. 

Protester i Israel mot Jani Leinonens "konstverk" McJesus som föreställer en korsfäst Ronald McDonald.

6

Läs allt!


Bered dig att möta Gud - Mannen som dödade Guds röst - Del 7

Romare

Av Hans Jansson, Uppsala 

”Vi vill leva, vi vill leva!” Jag minns ännu hur jag greps av en gränslös panikångest då jag hörde den obevekliga dödsdomen upprepas gång på gång.

0

Läs allt!


De troendes uppryckande - Del 2

Christer Åberg intervjuar Holger Nilsson om de troendes uppryckande. En serie i tio delar. Varje avsnitt är på cirka tio minuter långt. Del 2 av 10.

3

Läs allt!


Den oönskade - Del 17

Christer Åberg hälsar

Nu fortsätter jag med min omskakande och uppskattade följetong från min barndom. Berättelsen kommer öka sin intensitet och bli ännu mer dramatisk. Några mycket spännande och gripande avsnitt ligger nu framför.

0

Läs allt!


Prenumera på Youtubekanalen Apg29.nu

En tigande Jesus - Mannen som dödade Guds röst - Del 6

Romersk soldat

HANS JANSSON, Uppsala Herodes Antipas möter oss igen i den bibliska historien. Denna gång står han inför Jesus. Det hade då gått tre år sedan Johannes döparens halshuggning.

2

Läs allt!


Himlen TV7 intervjuar Christer Åberg

Christer är en känd bloggare bland både kristna och icke-kristna i Sverige. Han erbjuder Jesus som svar på aktuella samhälleliga och personliga problem. Programledare är Daniela Persin.

3

Läs allt!


Lögnen, falskheten och sveket

Lögnen av Annie Lööf

79

Läs allt!


Ondskans list - Mannen som dödade Guds röst - Del 5

Soldat

Av Hans Jansson, Uppsala Det vilar något ”listigt” och ondskefullt över Herodias agerande i det sammanhang vi beskriver. Det för mina tankar till vad som står i första Moseboken.

5

Läs allt!


Skapade till man och kvinna

Vad Gud har sammanfogat av Egon Mellin

Av Egon Melin Redan i skapelsen hade Gud bestämt, att det skulle råda könsskillnad i människosläktet. Därför heter det: ”Till man och till kvinna skapade han dem."

8

Läs allt!


Transpersoner befriade av Guds kärlek

En mycket stark dokumentär om transpersoner som har blivit befriade av Guds kärlek.

5

Läs allt!


Dagens ord

Vecka 04, måndag 21 januari 2019 kl. 05:25

Jesus söker: Agnes, Agneta!

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? - Be den här bönen:

Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som min Herre och Frälsare. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Jag ber om förlåtelse för alla mina synder. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?
» Ja!

Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv. - Joh 3:16



Demoraliseringens gift

Läsarmejl av David Billström När man gör allt detta blir ett samhälle demoraliserat. Och ett demoraliserat samhälle är svagt. För människor har fullt upp med sina egna problem.

4

Läs allt!


Christer Åberg sjunger: Vem är Kungen i djungeln?

Måste bara ses! Christer Åberg sjunger och spelar ukulele sången: Vem är Kungen i djungeln? 

3

Läs allt!


Tio år sedan min fru Marie och vår son Joel dog

För tio år sedan den 21 december dog min fru strax innan klockan 12 på natten och vår nyförlöste son Joel dog sedan halvfemtiden på morgonen den 22 december.

1

Läs allt!


Senaste kommentarer


Mannen som dödade Guds röst - Del 4: Guds röst

Av Hans Jansson, Uppsala Johannes döparen var Guds röst till i första hand judafolket, men också till den enskilde Herodes Antipas. Han sade ju också om sig själv: ”Jag är rösten som ropar i öknen”.

0

Läs allt!


Topp 10 antisemitiska handlingar 2018

Topp 10 antisemitiska handlingar 2018

Av Mikael Walfridsson Det här är en chockerande lista, som delades på organisationen ”United with Israel” hemsida. Den beskriver några av dom värsta antisemitiska och antiisraeliska handlingar, som det judiska folket upplevde i 2018. Det var ett år, där antisemitismen visade sitt värsta ansikte.

39

Läs allt!


Kristinebergs-profetian stämmer med vår tid

- En profetia om den sista tiden!

Den gamla profetian från 1800-talet talar om att Jesus skall visa sig i ett berg i Sverige i den sista tiden och sedan på berget så att alla kan se!

13

Läs allt!


De troendes uppryckande - Del 1

Christer Åberg intervjuar Holger Nilsson om de troendes uppryckande. En serie i tio delar. Varje avsnitt är på cirka tio minuter långt. Del 1 av 10.

3

Läs allt!


”Gud välsigne abort och Förenta staterna i Amerika”

Läsarmejl av nils 

Abort - Mamma

En kvinna hade nu ett program Netflix Airs där hon hyllar abort, och avslutar med orden: "Gud välsigne Abort och Förenta staterna i Amerika", och sjunger och dansar till det.

38

Läs allt!


I helvetet plågas syndarna

Om du går till helvetet, kommer du plågas. Det är vad helvetet är till för. Precis som den rike mannen i Lukas 16, kommer du att plågas i lågor.  Alla syndare går till helvetet, och de går dit för att plågas.

103

Läs allt!


Nyfödda är redan ett ”ex”

Nyfödda är redan ett ex

Bild: Skärmdump från Facebook. 

Invånarna staden New York kan nu ändra sin könstillhörighet utan läkarintyg. Dessutom kan de till och med ändra på sina nyfödda barns könstillhörighet.

5

Läs allt!


Om du är född i fel kropp kan du bli född på nytt

Loui Sand

Bild: SVT. 

Louise Nelum Sandamali "Loui" Sand, 26 år, är en svensk handbollsstjärna som nu slutar att spela handboll för att utredas för könsdysfori. 

2

Läs allt!


Christian Bale: Tack Satan för inspirationen

Läsarmejl: Pelle Lind 

Christian Bale: Tack Satan för inspirationen

Bild: Från TV4. 

Pris för bästa manliga huvudroll gick till skådespelaren Christian Bale i filmen Vice, som tackade sin inspirationskälla: Satan.

43

Läs allt!


Amerika nyheter: Mikrochips inplanteras för valutahantering i Sverige

Läsarmejl av nils 

Microchip

I Stockholm, Sverige väljer 1000-tals att välja Handla med ett litet Micro. Chips, inplanterat under deras skinn.

55

Läs allt!




Apg29 har tusentals bloggartiklar! Gå vidare till fler artiklar:

NÄSTA


STÖD APG29! Bankkonto: 8169-5,303 725 382-4 | Swish: 070 935 66 96 | Paypal: https://www.paypal.me/apg29

Christer Åberg och dottern Desiré.

Denna bloggsajt är skapad och drivs av evangelisten Christer Åberg, 55 år gammal. Christer Åberg blev frälst då han tog emot Jesus som sin Herre för 35 år sedan. Bloggsajten Apg29 har funnits på nätet sedan 2001, alltså 18 år i år. Christer Åberg är en änkeman sedan 2008. Han har en dotter på 13 år, Desiré, som brukar kallas för "Dessan", och en son i himlen, Joel, som skulle ha varit 11 år om han hade levt idag. Allt detta finns att läsa om i boken Den längsta natten. Christer Åberg drivs av att förkunna om Jesus och hur man blir frälst. Det är därför som denna bloggsajt finns till.

Sedan 23:42 2013-08-16 har det varit 464 634 125 sidvisningar på Apg29! Apg29 har just nu 17 128 bloggartiklar, 93 268 kommentarer och 61 314 bönämnen.

Varsågod! Du får kopiera mina artiklar och publicera på din egen blogg eller hemsida om du länkar till sidan du har hämtat det!

MediaCreeper

Apg29 använder cookies. Cookies är en liten fil som lagras i din dator. Detta går att stänga av i din webbläsare.

TA EMOT JESUS!

↑ Upp