2 154 online! | Sidvisningar idag: 260 304 | Igår: 552 430 |

www.apg29.nu

Annons

Menyn är högst upp till vänster!
Prenumerera gratis på Apg29:s nyhetsmejl:

Gog- och Magogkriget närmar sig

Gog- Magogkriget närmar sig

Bild: SVT.se. 

Efter en iransk kränkning av israelisk luftrum har Israel utfört flygräder mot Syrien och Iran och fått ett flygplan nerskjutet av syrisk luftvärnsbeskjutning.

Militäralliansen som stödjer Syriens regim i det sju år långa inbördeskriget består av Iran, Ryssland och den libanesiska terrorstämplade rörelsen Hizbollah. De säger att Israels ”terrorism” från och med nu kommer bemötas ”hårt och resolut”.

Gog- och Magogkriget

Jag tänker omedelbart på Gog- och Magogkriget, som Bibeln profeterar om. I det kriget ingår Ryssland en allians med arabiska stater då de anfaller Israel. Profetians uppfyllelse närmar sig med hast.

Vi lever i den sista tiden. Har du tagit emot Jesus? Är du frälst? Det är hög tid för dig att bli det nu!


Skriv ut Bädda in Mejla


Publicerat av Christer Åberg sändag 11 februari 2018 08:56 | #gog- magogkriget #israel #ryssland #iran #syrien | Direktlänk | Nyhetsbrev | RSS

APG29 NÅR TUSENTALS VARJE DAG!
Gillar du Apg29?
Swisha en peng till: 070 935 66 96


72 kommentarer

Peter Hall

Gog och Magogkriget resulterar i att Gud härefter inte mer skall fördölja sitt ansikte för Israel, ty han skall utgjuta sin Ande över deras hus. Hes.39:29 Då kommer också resten av världens människor at varsebliva detta.

Det torde innebära, att Herren denna gång kommer för att upprätta sitt rike på jorden. Om uppryckningen som många här hoppas på, kommer att ske i samma stund, så skall vi ha i minnet, att "kött och blod icke kunna ärva Guds rike". 1Kor.15:50

Hur kan Jesus grunda sitt "tusenårsrike", om han tillsammans med sina heliga inte ikläds jordiska kroppar? En himmelsk kropp är inte ämnad för jordisk tillvaro, då den inte består av kött och blod.

Jorden skapades för att bebos av jordiska varelser och inte av himmelska kroppar. Detta är den slutliga uppfyllelsen av Guds mästarplan. Jesus kan ju inte ha haft en himmelsk kropp, när han erbjöd Tomas att sticka sina fingrar i hans sida. Joh.20:27

Därför är det något motsägelsefullt, att aposteln säger att det andliga inte är det första, utan det själiska, sedan kommer det andlig. 1Kor.15:46 Men, detta säger han med tanke på dem, som skall frälsas till Himmelriket.

Nu sägs det i GT beträffande Guds söner (änglarna) att de måste dö som människor. Ps.82:6-7

Varför lät Gud detta avslöjande uppenbaras? Kan vi då inte uppfatta detta som, att först har vi varit änglar, sedan föds vi som människor till jorden för att sedan när vi dött återgå till vår himmelska tillvaro?

Men slutmålet är ju Guds rike på jorden med jordiska kroppar. Denna jordiska kommande tillvaro torde då vara bättre än den himmelska, annars hade det inte funnits anledning för Gud att flytta sitt rike hit ned.

Svara -   - 11/2-18 11:31 -


Lars Enarson

Det är typiskt att SVT i rubrikerna inte anger orsaken till Israels anfall i Syrien.

Ett fullskaligt krig kommer mycket troligt att bryta ut i Mellanöstern inom den närmaste framtiden och med denna nyhetsrapportering kommer Sverige att ställa sig på fel sida och vända sig ännu mer mot Israel. VI MÅSTE BE OM EN NY REGERING I SVERIGE I HÖST SOM VÄLSIGNAR ISRAEL!

Om du vill vara med i den bönekampen så kan du läsa mitt upprop till detta och anmäla dig på http://www.larsenarson.com/2018/01/23/sverige714/

Svara -   - 11/2-18 14:34 -


Sam G Ö

Det är typiskt svensk och nordisk media att Israel är den stora stygga vargen, största delen av journalisterna är inlärda att inte skriva något positivt om Israel. De genomgår en så kallad hjärntvätt i journalisthögskolan för att vara mot det judiska folket. Därför bör vi be om beskydd för Israel och att det börjar rapporteras i svensk och nordisk media det som är fakta och orsakerna varför Israel måste försvara sig. För Gud hör bön och Israel är Hans ögonsten.

Svara -   - 11/2-18 16:48 -


Lars Enarson

Svar till Sam G Ö.

Amen!!!

Svara -   - 11/2-18 19:18 -


Rolf

Mellanösternkonflikten är ett olösligt problem för mänskligheten. Fred blir det aldrig här utan det är ett problem som kommer att resultera i krig och ett krig som inte slutar förrän Jesus kommer tillbaks överraskande för mänsklighetens icke kristna folk inklusive alla andra trosinriktningar. Till dess kriget i ett första skede utlöses i full skala och sprids kommer konflikterna här att bli bestående. När det sker i full skala vet ingen siare eller samhällsforskare men att det sker totalt överraskande från ena minuten till andra tror det blir.

Svara -   - 11/2-18 20:38 -


Leif Boman

Svar till Rolf.

En sjuårig låtsasfred kommer vi förmodligen få se då många kommer att hurra. De slumrande och de utan olja i sina lampor kommer att glädjas över denna låtsasfred, de kommer att vara irriterade över att man kallar detta för en falsk fred, men, vi bör förstå och vara vakna över denna lögn! Det kan bli lockande att glädjas över detta men vi bör hela tiden minnas vad Guds Ord har sagt!

Han ska stadfästa ett förbund med de många under en vecka, och mitt i veckan ska han avskaffa slaktoffer och matoffer. Och på styggelsers vinge ska förödaren komma, till dess att förstöring och fast beslutad straffdom utgjuts över förödaren.”

Daniel 9:27

Jesu frid...

Svara -   - 11/2-18 20:53 -


Tomas N

Svar till Peter Hall.

@Peter

Slutmålet är Guds rike på jorden med jordiska kroppar????

Har du läst nya testamentet? Vi skall uppstå i en oförstörbar kropp och vara som änglarna i himlen säger nya testamentet. Detta då i himmelriket/det Nya Jerusalem

Vissa tror på ett s k tusenårsrike som om jag förstår det rätt tros vara fysiskt och jordiskt.Andra s k herraväldesteologer tror också på något slags Guds rike här

Men Guds rike här och nu är den Helige andes kraft som verkar genom tecken och under i och genom alla troende

Nästa värld som Jesus och Paulus undervisar om är ett himmelrike som inte är jordiskt

och där vi inte har jordiska kroppar.

Man behöver ha greppmom det grundläggande i Bibelkunskap. Och det är inte jättekomplicerat att förstå,men utmanande att leva ut

Svara -   - 11/2-18 21:47 -


Bertil Rosenius

Svar till nils.

En sjuårig låtsasfred kommer vi förmodligen få se då många kommer att hurra.

Viktigt och bra. Detta hurrande måste vi varna för!

Här finns ju olika förståelser, om vi kommer att var kvar då eller ej. Jag tror vi i vart fall kommer att få se avtalet träda ikraft. Då gäller det att förstå vem som är dess fader...

Svara -   - 11/2-18 21:50 -


Bertil Rosenius

Svar till Bertil Rosenius.

Nu blev det "mysko"... Mitt svar på Leif Bomans inlägg -11/2-18 21:47-, redovisas som svar till signaturen "nils."???

Svara -   - 11/2-18 21:55 -


Bertil Rosenius

Svar till Leif Boman.

Kollar på nytt vem som får detta svar - Leif eller Nils?

Svara -   - 11/2-18 21:57 -


Leif Boman

Svar till Bertil Rosenius.

Nu blev det rätt! Ja, om vi är kvar vid det falska fredsförbundet eller ej vet endast Herren just nu förmodar jag..Våran uppgift är oavsett vilket att berätta att detta kommer att ske enligt Jesu Ord och att varna folk för att dansa efter antikrists pipa!

Svara -   - 11/2-18 22:23 -


vanessa

Svar till Tomas N.

Vad ska hända med jorden då, ska den vara tom eller?

Det låter som en väldigt konstig tanke, då Jesaja själv i det 45 kapitlet lyfter fram att Gud skapade jorden med en mening, att den ska vara bebodd.
Även i psalmerna talas det profetiskt om den tid då den onde inte ska finnas kvar på jorden. Det är inte sunt att bara läsa nya testamentet, då går man miste om mycket.

Svara -   - 11/2-18 23:16 -


Leif Svensson

När jag läste Jerusalem Post så stod det att Ryska ledningen hade manat alla sidor till återhållsamhet !

Svara -   - 11/2-18 23:30 -


Tomas N

Svar till vanessa.

Självklart skall vi leva här till slutet. Världen är ju fantastisk,men tyvärr fallen.

Jesaja handlar väldigt mycket om Jesus första tillkommelse och det nya förbundet. Jag tror det är vanligt att vi missar hur otroligt bra det nya förbundet är i jämförelse med det andra.

Det är absolut viktigt att läsa gamla testamentet ,vilket jag också gör. Men grunden till allt har vi i Nya testamentet. Och gamla testamentet skall läsas i ljuset av det nya

Det står på många ställen i nya testamentet att jorden skall förgås på Herrens dag. Klart man tycker det gör lite ont och klart man som människa har lite svårt att föreställa sig himmelriket,men det är ju löften från Gud

Det är inte konstigt ,men kanske lite sorgligt att den här världens skapelse och människans tid präglats så av den fallne ängeln.

Men ur Guds perspektiv så är det rimligt att det måste bli en sållning till hans rike ,så att ingen korruption kommer med till Guds rike. Nya förbundets ramar och villkor var det bästa Gud kunde erbjuda människan och otroligt generöst,men det är ändå inte bara att sitta still och vänta,utan var och en prövas som lever på denna jord

Svara -   - 12/2-18 09:12 -


Lars Enarson

Ytterligare en kommentar för att visa hur skev, förljugen och opålitlig SVTs nyhetsförmedling är.

Blev förvånad över rubriken angående Rysslands kommentar: "Absolut oacceptabelt" eftersom jag inte sett något av detta i nyhetsrapporteringen här i Israel. SVT har en fullständigt missvisande rubrik tagen helt ur sitt sammanhang. Det Ryssland förklarade var att det är helt oacceptabelt för dem om Israel attackerar ryska soldater i Syrien!

För övrigt tyder allt här på att Israels attack skedde mer eller mindre i samförstånd med Ryssland och Ryssland har INTE fördömt attacken som sådan.

Lita inte på svensk statlig propaganda media om ni vill få veta sanningen om vad som pågår! Jag påminner om profetian i mitt upprop: "Fienden äger tronen i Sverige, i media och i politiken." Vi måste vakna upp och inse hur allvarligt läget är idag i Sverige. Vi lever i ett statligt lögnsamhälle.

Vänner nu måste vi läsa Bibeln och be!!

Svara -   - 12/2-18 09:39 -


Bertil Rosenius

Svar till Lars Enarson.

Tack för bra info. Delar helt din bild av att svensk media i stort är intagen och färgad...

https://www.apg29.nu/a/705

Detta gäller såväl rap. från/om Israel som nyheter som berör och kommer att beröra valet. Vi måste vara vakna!

Svara -   - 12/2-18 10:16 -


Bertil Rosenius

Svar till Bertil Rosenius.

Fel, länk skall vara:

https://www.apg29.nu/a/6hw

Svara -   - 12/2-18 10:19 -


nils

Svar till Bertil Rosenius.

Då det står att han skall stadsfästa ett förbund med många,tror jag att det är det 10-hornade djuret i Dan.7:7,2 ,eller de 10 tårna på bildstoden i Dan.2:41.

Tror att detta 10-stats förbund först måste upprättas då det ju är utifrån det som det lilla hornet,A-krist skall framträda,Dan.7:8,24.
Många talar bara som att det gäller bara med Israel när det står,"med många."

Svara -   - 12/2-18 10:46 -


Peter Hall

Svar till Tomas N.

Nästa värld som Jesus och Paulus talar om är ett himmelrike som inte är jordiskt och där vi inte har jordiska kroppar.

Riktigt.

Tänk då på vad lärljungarna frågade Jesus: "Skall du i dessa dagar upprätta riket åt Israel?"

Om redan de förstod, att Israel skulle återupprättas, så är vi de lyckosamma som har fått bevittna detta.

Svara -   - 12/2-18 11:30 -


Tomas N

Svar till Peter Hall.

De förstod inte att riket skulle upprättas. Lärjungarna liksom hela judiska folket baserade sin tankar och funderingar på profeterna t e x Jesaja. Många missförstod då och många missförstår ännu idag

Mitt rike är inte av denna värld sa Jesus.

Det finns 4 evangelier och det är bra att läsa dem om och om igen,för det finns så mycket sanning där och man behöver Jesus undervisning så mycket mer än profeterna.

För trots profeterna så tog de flesta inte ens emot Messias då och så är det idag också. Vi skall läsa profeterna,men Jesus är ljuset,vägen och sanningen,profeterna och det gamla förbundet en skuggblid av det som skulle komma.

I skuggan finns till synes stort utrymme för olika tolkningar,men i Jesus fotspår finns vägen som leder till evigt liv

Svara -   - 12/2-18 12:45 -


Peter Hall

Svar till Tomas N.

De förstod inte att riket skulle upprättas.

Jesus sände ut sina lärljungar att förkunna om Himmelriket. Du säger själv, att Jesu rike inte var av denna världen. Vi har förstått. Borde inte även lärljungarna ha förstått? Joh.14:2-3

Det är väl inte detta rike, som Jesaja profeterar om. Därför förstod inte lärljungarna enligt dig, att Jesu rike skulle upprättas i himlen? Luk.22:28-30

Om de tolkade Jesaja profetia, så har de ju förstått, att även på jorden skulle detta rike upprättas. Därför deras fråga; Skall du i dessa dagar åter upprätta riket åt Israel? De kunde väl inte ana, att det skulle dröja tvåtusen år, innan Israels folk fick sitt land tillbaka.

Nu ser vi. Saliga äro de som inte ser och dock tror.

Svara -   - 12/2-18 14:21 -


Roger T. W.

Svar till Lars Enarson.

Jag kan bekräfta vad du säger. Det gällde ryska soldater. Vladimir och Bibi träffas ganska ofta och förstår varandra bra. Bibi besökte Moskva fyra gånger förra året, om jag har räknat rätt.

Ryska soldater drogs tillbaka när Turkiet anföll Syrien. Det andra världskriget är en ständig värk i Ryssland och flera soldater får inte dö.

Nej, lita inte på medierna. Jag har sökt mig till alternativen i många år.

Jag ber flera gånger om dagen och upptäcker fler och fler stora problem i Sverige. Jag uppmanar alla som ber att tacka också. Det är då det ordnar sig. Att prisa Herren är också bön och vi ska göra det.

Svara -   - 12/2-18 14:33 -


BrorK

US och allierade har etablerat en ny front i Syrien efter ISIS-fiaskot. Och givetvis kräver det kraftfullt flygunderstöd för att kompensera underläget på marken. Därför gör de det som de är bäst på BOMBA! BOMBA! BOMBA! Alltid dessa bomber! Fråga syrierna själva, afghanerna, japanernaf filippinerna, vietnameserna, irakierna, libyerna eller de få som ännu lever från terrrorbombningarna av tyska städer.

Svara -   - 12/2-18 14:43 -


Tomas N

Svar till Peter Hall.

Riket som profeterades om kom när Jesus sa, Guds rike är nu här. Och som det står i Johannesevangeliet är riket inte av denna värld,men det finns ändå här mitt ibland oss.

Guds rike kom med Jesus och tecken och under. Han kom för att befria de fångna (Jesaja 61) De drev ut demoner,vilket inte gjorts tidigare.

Han gav troende auktoritet över onda andar (Lukas 10:19) och all makt i detta andliga rike gavs åt Jesus efterföljare.

Jesus sa aldrig att det fysiska riket som många hoppades på skulle upprättas. Han upprättade ju sitt rike istället. Ett mycket bättre rike.

Kanske därför som det står i någon av epistlarna att mycket stora löften getts de troende i nya förbundet ,för att tillrättavisa judarna om att de löften som de hoppades på(Israels fysiska rike) inte var så stora trots allt och att de nya löften finns för alla som omvänder sig och tror.

Man måste ha Guds perspektiv för hela mänskligheten för att se detta och inte ett judiskt,för då är det ju sämre.

Lärjungarna var som de skriftlärd och judar i stort förblindade av de stora löftena de hoppades på. Man kan inte helt klandra dem,för de visste inget annat än Mose förbund,men borde ha omvänt sig

De förstod inte Jesajas profetior helt enkelt:än idag är det många som missförstår. Mene vi har Jesus undervisning till hjälp

Detrike som Jesaja profeterade om upprättades och fullbordades genom Jesus mission och fullbordade verk som offer på korset och genom uppståndelsen. Och det är i detta vi lever.

Att gå tillbaka till skuggbilder och en lag som inte kunde uppfyllas och där djävulen hade fritt fram i nationerna utanför Juda/Israel är inte en förbättring och därför inget att hoppas på

Svara -   - 12/2-18 19:01 -


Lars Enarson

Svar till Tomas N.

Käre Tomas,

Jesus hade undervisat om Guds rike med lärjungarna i 40 dagar (Apg 1:3) innan de ställde frågan: "Herre, är tiden nu inne för dig att återupprätta riket åt Israel?" (v. 6) Detta var ett av de sista ögonblicken han fick med de sina innan han for upp till himmelen och det finns inte det minsta antydan i texten att han förebrådde lärjungarna för frågan eller förklarade för dem att de missuppfattat det hela.

Lärjungarnas fråga gällde enbart tidpunkten i en helt självklar fråga efter 40 dagars undervisning och Jesu svar handlade också enbart om tidpunkten: "Det är inte er sak att veta vilka tider eller stunder som Fadern i sin makt har fastställt." (v. 7)

Calvin misstolkade den här texten i Apg 1 och anklagade lärjungarna för att ha missförstått Jesus fullständigt. Det finns ingenting i texten som styrker Calvins tolkning.

Guds rike finns idag invärtes i oss. Men en dag kommer det synligt precis som det står i Lukas:

"När de hörde detta, berättade Jesus ännu en liknelse, eftersom han var nära Jerusalem och de tänkte sig att Guds rike genast skulle träda fram på ett synligt sätt. Han sade: 'En man av förnäm släkt for till ett land långt borta för att få kungavärdighet och sedan komma tillbaka.'" (Luk 19:11-12)

Staten Israel idag är inte en uppfyllelse av löftet om riket upprättat åt Israel. Kungen saknas ju! Men det är en upptakt till mottagandet av Honom så att riket kan bryta in när han kommer.

Den här världen kommer inte att brinna upp. Den kommer att födas på nytt och förvandlas. "Vid pånyttfödelsen, när Människosonen sätter sig på sin härlighets tron." (Matt 19:28)

"Ty skapelsen väntar ivrigt på att Guds barn skall uppenbaras. Skapelsen har ju blivit lagd under förgängelsen, inte av egen vilja utan genom honom som lade den därunder. Ändå finns det hopp om att också skapelsen skall befrias från sitt slaveri under förgängelsen och nå fram till Guds barns härliga frihet." (Rom 8:19-21)

Hela skapelsen skall befrias, inte förintas. Det ska ske när vi får våra förhärligade kroppar vid Messias ankomst. "Ty skapelsen väntar ivrigt på att Guds barn skall uppenbaras." Ära halleluja!

Kött och blod kan inte ärva Guds rike. Men kött och ben kan. "Se på mina händer och mina fötter att det verkligen är jag. Rör vid mig och se. En ande har inte kött och ben, som ni ser att jag har." (Luk 24:39)

"Han skall förvandla vår bräckliga kropp, så att den blir lik den kropp han har i sin härlighet. Ty han har makt att lägga allt under sig." (Fil 3:21)

Svara -   - 12/2-18 20:34 -


Leif Boman

Det blandas och rörs ihop en del när der talas om tusenårsriket enligt mig.

Israel och Jerusalem kommer såsom Jesus också antydde att bli det land och den stad som Kristi lag under kommande tusen år utgår ifrån till hela jorden...Frid kommer att råda på jorden eftersom Satan och Djävulen som han också kallas för kommer att vara bunden under dessa samma tusen år. Men, döden kommer enligt Jesaja att finnas kvar bland människors barn på denna planet ända tills yttersta domens dag. Ingenstans i Bibeln står det att den uppståndna skaran av Guds barn skall vistas här nere på jorden under de tusen åren, och ingenstans står det heller att Jesus synligt skall vandra omkring härnere under alla dessa år utan det är endast lösa spekulationer som saknar Bibelställen och stöd....Man har endast byggt egna teorier på några få lösryckta Bibelställen men absolut inte på summan av Guds Ord vilket borde vara det viktiga..

Kristi skara kommer att vara med Fadern i himmelen efter uppryckandet och uppståndelsen....Det är till Fadern vi går vid uppståndelsen enligt skriften, och Han är i himmelen...Läs gärna noggrannare så får ni se.... Fader vår som är i.......Och, var är de förberedda boningarna? Ja, inte gick Jesus hit till jorden när Han sa att Han går bort för att förbereda dem...

Jesu frid...

Svara -   - 12/2-18 21:58 -


Prinsen

Svar till Lars Enarson.

All tolkning bör ske i ljuset av Gamla Testamentet?

Så vad säger Moseböckerna samt Profeterna?

Svara -   - 13/2-18 06:48 -


Prinsen

Svar till Lars Enarson.

All tolkning bör ske i ljuset av Gamla Testamentet?

Så vad säger Moseböckerna samt Profeterna?

Svara -   - 13/2-18 06:49 -


nils

Svar till Leif Boman.

Upp.21:4,Och jag såg de människors själar som hade blivit halshuggna för Jesu vittnesbörds skull....dessa blev nu åter levande och fick regera med Kristus i 1000 år.

Upp.2:26-27.Den som vinner seger och intill änden troget gör mina gärningar,åt honom skall Jag giva makt över hedningarna,och han skall styra dem med järnspira.
Upp.12:5.Och hon födde ett gossebarn som en gång skall styra Alla folk med järnspira.
Matt.19:28.När världen födes på nytt,då när Människosonen sätter sig på sin Härlighetstron,då skall också I,som har efterföljt Mig få sitta på 12 troner som domare över Israels 12 stammar.
Jes.2:3-4.Många folk skall gå åstad och skall säga:"Upp,låt oss draga åstad till Herren berg,upp till Jakobs Guds Hus,för att Han må undervisa oss om sina vägar....Ty från Sion skall lag utgå och Herrens ord från Jerusalem.Och Han skall döma mellan hednafolken och skipa rätt åt många folk.
Jes.11:10.(Detta kapitel gäller 1000-års riket).Och det skall ske på den tiden att hednafolken skall söka telningen från Isais rot,där Han står som ett baner för folken.
Ps.2:6,8.Jag har själv insatt Min konung på Sion,Mitt heliga berg.
Begär av Mig så skall Jag giva dig hedningarna till arvedel,och Jordens ändar till egendom.
Mika.4:2-3.Många hednafolk skall gå åstad och säga:Upp låt oss draga åstad till Herrens berg,upp till Jakobs guds hus,för att Han må undervisa oss om sina vägar...
Ty från Sion skall lag utgå och Herrens ord från Jerusalem.
Och Han skall döma mellan många folk och skipa rätt åt mäktiga hednafolk ända bort i fjärran land.
Sak.14:16-17.Och det skall ske att alla överblivna ur alla folk som kom mot Jerusalem skall År efter År draga ditupp för att tillbedja Konungen Herren Sebaot och för att fira lövhyddohögtiden.
Men om någon av Jordens folkstammar icke drager upp till Jerusalem för att tillbedja Konungen Herren Sebaot,då skall över den icke komma något regn.
Några Bibelord som visar var Herren kommer att regera under 1000-års riket,och även Hans trogna är medregenter. Mvh/nils

Svara -   - 13/2-18 09:06 -


Peter Hall

Svar till Lars Enarson.

Käre broder

Det gladde mig storligen att läsa din kommentar. Men på slutet blev det konstigt.

En ande har inte kött och ben, som ni ser att jag har.

Varför skulle vi, som är på jorden vid Messias ankomst få förhärligade kroppar? Det behövs ju inte längre Det är ju snarare de heliga, som materialiserar sig till jordiska kroppar, när de kommer med Herren ned till jorden. Hur skall vi annars kunna uppfatta dem?

Jesus betonar särskilt i skriftstället, att han inte är en ande, d.v.s. av himmelsk natur. En ande har inte mycket nytta av sin förhärligade kropp här på jorden. (Det räcker att somliga konfronteras med dem i något spökhus.)

När Bibeln talar om att människorna skall bli levande, då har de himmelska kropparna spelat ut sin roll. Vi skall ju inte heller behöva dö, när Messias har anlänt till jorden. Han torde inte uppenbara sig i någon förhärligad kropp, utan han kommer att ha antagit en jordisk kropp av kött och blod, precis som du och jag.

För människorna skall väl kunna komma inför vår Herre även när han är på jorden? Hur skulle det se ut, om vi inte kunde uppfatta honom med våra sinnen. Då förbleve ju världen som den alltid hade varit. Du ser ju hur fel allting är idag, när Gud fortfarande fördöljer sitt ansikte för oss.

Svara -   - 13/2-18 13:11 -


Leif Boman

Svar till nils.

Inget av dessa Bibelställen talar om att Jesus skall vara synligt här på jorden i tusen år, utan det är endast tolkningar och lösa spekulationer. Inte heller talar dessa ställen om att vi uppståndna kristna skall befinna oss på jorden...Man kan tillbe Herren Sebaot utan att se Honom, detta trodde jag inte att jag skulle behöva säga inför kristna?

Andens härlighet kommer att undervisa, och vi får också vara delaktiga ifrån himmelen..

Jesu frid...

Svara -   - 13/2-18 13:11 -


Peter Hall

Svar till Leif Boman.

Men, döden kommer enligt Jesaja att finnas kvar bland människors barn på denna planet ända tills yttersta domens dag.

Ja, eftersom vi ännu lever under domens dag. Vi kommer snart att få uppleva slutdomen, som Gud skall låta komma med hast.

Nu säger inte Jesaja att vi skall dö i det bästa av riken. Han säger, att den som syndar skall dö. Först vid hundra års ålder skall förbannelsen drabba syndaren. Och då anser Jesaja, att man fortfarande är ung, om man tvingas dö i den åldern. Det kan du väl säga ditt amen till, Leif?

Han säger ju däremot, att det inte skall finnas gamla män, (som inte fyller sina dagars mått). Jag betonar; det skall inte finnas gamla män.

Om det inte finns gamla män, då antar jag, att ingen skall behöva dö när Guds rike har anlänt till jorden.

Svara -   - 13/2-18 13:28 -


Peter Hall

Svar till nils.

Käre broder,

Det är gott och väl att det skall firas när Herren har kommit till Jerusalem. Men, hur skall detta låta sig göras, om alla folkstammar skall deltaga i detta firande? Hur har Herren tänkt att administrera detta jätteevenemang?

Om Herren själv skall lysa med sin frånvaro, som somliga här anser, så torde intresset för detta firande resultera i mycken missväxt och hugersnöd på jorden. Hur älskad bleve en sådan Gud?

Svara -   - 13/2-18 13:39 -


Leif Boman

Svar till Peter Hall.

Det står inte alls som du säger Peter... Det står tvärtom att det kommer att finnas gamla män som kommer att fylla sina dagars mått... DVS! De dör vid väldigt hög ålder med våra dagars mått mätt...

Jag har sagt det förr Peter, inte så att du inte är frälst och har Guds Ande, men, du behöver ett riktigt kraftigt Andens dop över ditt liv så kommer mycket att klarna...

Jesu frid...

Svara -   - 13/2-18 13:52 -


Peter Hall

Svar till Leif Boman.

Broder Leif

Jag citerar: "Där skola icke mer finnas...ej heller gamla män som icke fylla sina dagars mått." Så du menar, att det skall finnas gamla människor där. Ja, om man lever länge så kan man säga att man är gammal.

Om de nu fyller sina dagars mått, som du menar, då är det inte på grund av hög ålder som de måste dö, utan för att Gud vill det. Skriften säger, att det inte skulle finnas sådana män där.

Vad är det för en Gud, som låter männen leva ett långt liv, men ändå måste de dö? Om man fyller sina dagars mått, så måste man ju ha levt länge.

Om man inte har levt länge, så har man alltså inte fyllt sina dagars mått. Då kan man inte heller kallas gammal. När kan man kallas gammal? Den som aldrig dör, när blir han gammal? Den som syndar skall dö ung, nämligen vid hundra års ålder. Han dör inte för att han är en hundraåring, utan för att han har syndat. Men nu säger skriften att det skall inte finnas gamla män i det riket. Jag upplever det, som att de inte åldras, även om skriften säger att de är gamla.

När Adam hade fött Sett, levde han i åtta hundra år. 1Mos.5:4 När började Adam åldras? Var det 10-20 år innan han dog? Om han åldrades i den takt vi åldras, gode värld, huru skröplig hade han då inte varit de sista sjuhundra åren.

Att de första människorna levde länge var av rent reproduktionstekniska skäl. Inte för att Gud var särskilt snäll, utan för att han ville jorden snabbare skulle uppfyllas av människor. 1Mos.1:28

Sedan bestämde han, att människans ålder skulle vara 120 år. Argumentet var att de ändå bara var kött. 1Mos.6:3

Idag heter det, att människan skall leva i sjuttio år, åttio om hon blir gammal.

Varför måste människan i d.s.k. "tusenårsriket" dö, även om hon skulle leva i många hundra år? Sorgen blir inte mindre för efterlevande för att någon dör efter trehundra år än efter sjuttio år.

Så frågan är; varför måste en man som har fyllt sina dagars mått dö? Skriften säger, att djävulen är orsaken till att döden har blivit vår fiende. Kommer Jesus imorgon, för att upprätta sitt rike på jorden, då förväntar jag mig, att även hans sista fiende döden blir honom underlagd. 1Kor.15:26

Ty han måste regera "till dess han har lagt alla sina fiender under sina fötter." Då Jesu rike är i himmelen, så har han regerat där. När han återvänder till jorden, då har Jesus också lagt sig under den som lagt allt under honom och så skall Gud bliva allt i alla.

Det hävdas ju här, att Gud och Jesus är samma person. Det står skrivet, att Guds och Lammets tron skall stå därinne. Det står inte troner, så vem av de båda skall sätta sig på tronen? Upp.22:3 Jesus skulle endast sitta på tronen, till dess Gud hade lagt alla hans fiender under hans fötter.

Svara -   - 13/2-18 16:23 -


Leif Boman

Svar till Peter Hall.

Peter, du och många andra behöver förstå att de kommande tusen åren handlar inte om något himmelskt rike utan endast om en sista tusenårig tid utan djävulen, då alla människor fortfarande är syndare som kommer att döden dö, då Israels folk skall vara ledande och upphöjd nation genom Andens härlighet och vägledning. Sedan, på slutet av denna tid kommer så djävulen åter att släppas fri för en kort tid och kaos utbryter, sedan kommer den yttersta domens dag, de sju olika tusen åren som Gud har planerat har nått sin ände, och evigheten väntar antingen i Gehenna och evigt förlorad för alla dem som förkastade Jesus eller evigheten tillsammans med Gud Fader för dem som accepterade Jesus...

Svara -   - 13/2-18 17:20 -


Christer Åberg

Svar till Leif Boman.

Peter, du och många andra behöver förstå att de kommande tusen åren handlar inte om något himmelskt rike utan endast om en sista tusenårig tid utan djävulen, då alla människor fortfarande är syndare som kommer att döden dö, då Israels folk skall vara ledande och upphöjd nation genom Andens härlighet och vägledning.

Det är ett faktum att tusenårsriket inte är något paradisrike. Det finns fortfarande möjlighet att synda vilket Bibeln tydligt förklarar:

Jesaja 65:20 (SFB98)

Där skall inte mer finnas spädbarn som lever endast några dagar, inte heller gamla män som ej uppnår sina dagars mått. Den som dör vid hundra års ålder är en ung man, och först vid hundra års ålder skall syndaren drabbas av förbannelsen.

Svara -   - 13/2-18 17:54 -


Prinsen

Svar till Christer Åberg.

Efter att ha läst kapitlet Jesaja 65 i sin helhet, låter det i mina öron, som om Jesaja beskriver en restaurering av Guds skapelse.

Och detta sker efter tusenårsriket.

Svara -   - 13/2-18 21:08 -


Leif Boman

Svar till Prinsen .

Så din teori är då att man fortsätter att dö efter tusenårsriket?

Svara -   - 13/2-18 22:46 -


Prinsen

Svar till Leif Boman.

Nej, det menar jag inte.

Har du läst kapitlet?
Just vers 20 som Christer åberopar, är inte helt enkel att tyda.
Här bör man gå in i grundtexten och studera rot-ordens betydelse. Dessutom är det bra att känna till det dåtida hebreiska synsättet, med dåtida hebreiska ”alfabetet”, tillsammans med korsreferenser och liknande text bland skrifterna - för att förstå vad som menas.
Som jag tidigare skrev, låter det som om en beskrivning när Gud ÅTERUPPRÄTTAR sin skapelse. Som där människan kunde bli 800 år gammal. Som innan världen blev riktigt ond som på Noahs dagar.

Svara -   - 13/2-18 22:55 -


Leif Boman

Svar till Prinsen .

Om man blir 800 år så fortsätter man väl dö enligt dig, eller? Så, återigen, nu har du sagt det 2 ggr...Och man behöver inte krångla till Guds Ord så värst mycket utan står det i vers 20 som du pekar på att förbannelse skall finnas kvar, och dessutom att syndare och död finns kvar, även om det här handlar om längre livsåldrar, så betyder det så!

Detta är om tiden som ligger strax framför oss, när djävulen blir bunden för tusen år och alla ogudaktiga krigiska människor som rustat arméer har utplånats.

Då blir det en lugnare och mer harmonisk tid här på jorden såsom Bibeln berättar om i 1000 år, sen kommer det allra sista slutet inför en yttersta dom, som Matteus talar om..

Jesu frid...

Svara -   - 14/2-18 05:23 -


Prinsen

Svar till Leif Boman.

Hur får du då ihop det, att jorden ska ligga öde och tom, bara vilddjur ska ta över när människor försvinner?

Jag frågade dig också om du hade läst hela kapitlet Jesaja 60?
Jag står fortfarande fast vid, till trots att Christer ibland raderar mina inlägg (vilket är tröttsamt), att tusenårsriket är vid tronen i himlen, och kriget Magog (huvudet, satan) Magog (svansen, ogudaktiga) sker i slutet av tusen år (som är som en dag, den 7, d vs efter 7000 år av skapelse, där 7 är heligt och en vila, Sabbat, utan död). Satan har då i 1000 år varit overksam ocj ensam lvar på jorden. Ordet avgrund är samma som ordet djup; vilket du upptäcker är samma betydelse i skapelseverserna i 1 Mosebok; jorden låg öde och tom, utan form.
Talet 8 är infinity, d v s evigt. Efter 7000 år kommer vi in i evigheten med ny himmel och ny jord. Då har Gud återupprättar allt,

Svara -   - 14/2-18 09:24 -


Peter Hall

Svar till Leif Boman.

Käre Leif,

när djävulen blir bunden och alla ogudaktiga krigiska människor som rustat arméer har utplånats.

Motsäger du inte dig själv nu? Om under dessa tusen år, alla ogudaktiga krigiska människor har utplånats, hur tror du, hur troor du, att djävulen vid tidens slut skall kunna förvilla dessa fårlika människor, som då bebor jorden?

De tusen åren torde inte innebära något "tusenårsrike". Antag att djävulen i vår tid åter har kommit lös efter "de tusen åren". Då har han fortfarande ogudaktiga krigiska människor till sitt förfogande. Det är detta, som nu sker med hans folk muslimerna. Islam har fått ett uppvaknande och djävulen förvillar dem åter. Upp.20:7-8

Svara -   - 14/2-18 09:57 -


Tomas N

Recap till ursprungsartikeln. Vad säger man om Frankrikes Macrons ottalande angående Syrien.

"France will strike if there is proof Syria is using Chemicals"

Dessa liberal posterboys Macron,Trudeau m fl visar ansiktet av den nya liberalismen.

Passionerade för mänskliga rättigheter,fattigdom,migration,feminism och all detta,men lika krigshetsande som Kimg Jong un om saker sätts på sin spets . Och detta gäller inte ens beskydd för Frankrikes folk och gränser.

Budskapet som går ut är typ. "Antidemokrater" skall dö.

Världen behöver män av karaktär som har militär kraft och auktoritet,men alltid väljer diplomati först,som t ex Putin. Med ledare som Macron beror alltför mycket på den bevisligen osäkra och manipulerbara media och intelligentian.

Först efter ett krig med tusentals döda visar det sig att rapporter som triggade kriget var falska ,men det tystas ned

Krig och rykten om krig och kärlek som kallnar finns omkring oss och ökar

Svara -   - 14/2-18 09:58 -


Leif Boman

Svar till Prinsen .

Jag har läst kapitlet 60 många ggr, men nu var det 65 Christer citerade ifrån, men visst har jag också läst det kapitlet många ggr.

Du är inne och snuddar vid det rätta på en del sätt, och visst kan det smälta samman lite, evigheten och tusenårsriket, och det kan vara svårt att urskilja vilket som är vilket, jag är säker på att Gud av viss anledning just har skrivit det på det viset.

Sju tusen år som sju dagar är en del av Guds ursprungliga plan, ja! Det betyder som du säger att dag nr 8 har med evigheten och fullkomlig rättfärdighet och renhet genom Jesus att göra, alltså ingen död mer. Inte 800 år utan evigt liv....

År 6000-7000 går vi in i strax, dvs den sjunde vilodagen, då Satan är overksam och bunden i tusen år, detta är det s.k. tusenårsriket. Då regerar Kristus och de heliga, de från den första uppståndelsen hela denna tid från himmelen och de himmelska tronerna, över denna jord och de dödliga.

Sedan kommer den yttersta domen och evigheten, den 8;de dagen är här, dvs allt efter år 7000...

Jesu frid...

Svara -   - 14/2-18 10:07 -


Leif Boman

Svar till Peter Hall.

Peter! Jag motsäger inget, utan det är så Guds Ord har sagt. Det skall bli ett Harmageddon i Israel och efter det kommer människors antal enligt Bibeln vara sällsyntare än guld från Ofir. Det betyder mycket lite människor när tusenårsriket inleds. Men när Djävulen binds under tusen år kommer befolkningen att igen öka något enormt. Det är bara att räkna lite lätt, eftersom döden nu i vanliga fall inte inträffar före 100 års ålder och våldsamheter och krigiska människor är borta så förökas mänskligheten oerhört under dessa tusen åren...

Jesu frid...

Svara -   - 14/2-18 10:15 -


Peter Hall

Svar till Leif Boman.

Det står inte alls som du säger Peter... Det står tvärtom att det kommer att finnas gamla män som kommer att fylla sina dagars mått...DVS! De dör vid väldigt hög ålder med våra dagars mått mätt...

Nu är det helt avgörande, hur man tolkar uttrycket "att fylla sina dagars mått.

Negationen "ej heller gamla män" kan du inte omskriva till "det kommer att finnas gamla män" för att bevisa din tes. Då förändrar du hela innebörden i texten.

Tanken skriften vill förmedla är, att gamla män inte fyller sina dagars mått. Det kommer alltså inte att finnas sådana gamla män där. Att fylla sina dagars mått betyder då, att kunna leva ett fullvärdigt liv.

Att de skulle dö vid hög ålder är något du borde ompröva. Varför behöva dö överhuvudtaget när Jesu fridsrike har kommit?

Svara -   - 14/2-18 10:24 -


Peter Hall

Svar till Leif Boman.

detta är det s.k. tusenårsriket. Då regerar Kristus och de heliga, de från den första uppståndelsen hela denna tid från himmelen och de himmelska tronerna över denna jord

Det är riktigt. Det är det som sker nu.

Tycker du då, att det avspeglar sig i hur förhållandena ser ut på jorden idag? Nej, jag tänkte väl det.

Lika illa lär det vara under ditt s.k. "tusenårsrike", som ännu inte har kommit.

Skall de heliga regera, så får de vara så goda att komma ned på jorden och ta sin fulla makt i anspråk. Annars kommer de världsliga regeringarna inte att träda tillbaka för någon osynlig härskare. JV har hela tiden förkunnat, att Guds rike är upprättat i himlen sedan 1914. Nåväl, de tror precis som du, att "Harmagedon" kommer att avlägsna alla getterna, till förmån för de fårlika vittnena. Vet du, att då ryker både du och jag.

Svara -   - 14/2-18 10:41 -


Leif Boman

Svar till Peter Hall.

Jesu fridsrike kom på sätt och vis redan för över 2000 år sen, varför dör kristna som tog emot Fridens Furste?

Svara -   - 14/2-18 12:38 -


Leif Boman

Svar till Peter Hall.

Det är riktigt. Det är det som sker nu.

Du säger så?

Nej det är inte alls det som sker nu Peter, du är envis vilket inte är så nyttigt för dig!

Nu har vi ältat detta under lång tid om vi ser tillbaks något, och tyvärr ser jag inte ödmjukheten hos dig Peter, det kan bli förödande, du säger att du vill tro men vägrar att gå i Jesu fotspår?

Jag hoppas ändå att du tar de första stegen snart!

Jesu frid..

Svara -   - 14/2-18 12:48 -


Peter Hall

Svar till Leif Boman.

Jesu fridsrike kom på sätt och vis redan för över 2000 år sen

Ja, det var i egenskap av rikets grundare, som Jesus menar, att Guds rike är mitt ibland eder.

Nu tror vi att Jesus både dog och uppstod. Han lämnade jorden och togs upp till himmelen. Därifrån skall han komma tillbaka. Men, himmelriket är fortfarande "ovan där".

Bäste Leif, vem menar du skall regera på jorden under tusen år, när djävulen är fängslad? Är det business as usel, så kan du skjuta profetian från Jes.65 ytterligare tusen år framåt. Vad bliver det då av ditt hopp om tusenårsriket?

Varför dör kristna som tog emot Fridens Furste?

Vi dör, för att Jesu sista fiende ännu inte har lagts under hans fötter. Ty han måste regera "till dess han har lagt alla sina fiender under sin fötter". Sist bland hans fiender bliver ock döden berövad all sin makt. 1Kor.15:25-26

När Gud återupprättar sitt rike på jorden, då skall döden icke mer vara till. Upp.21:4 Således väntar vi vår Herre med sina Heliga snart tillbaks till jorden.

"Ty såsom i Adam alla dö, så skola i Kristus alla göras levande. Men var och en i sin ordning: Kristus såsom förstlingen, därnäst, vid Kristi tillkommelse, de som höra honom till. (uppryckningen till Himmelriket).

Därefter kommer änden, då när han överlämnar riket åt Gud och Fadern, sedan han från andevärldens alla furstar och alla väldigheter och makter har tagit all deras makt." 1Kor.15:23-24

Alltså överlämnar Kristus slutligen riket åt Gud och Fadern, medan han fortfarande befinner sig i det rike, som Bibeln talar om, nämligen Himmelriket.

Kommer slutdomen över världen i våra dagar, ja, då är det Gud själv som kommer med alla sina Heliga. Det står ju skrivet: "Se, nu står Guds tabernakel bland människorna och han skall bo ibland dem, och de skola vara hans folk; ja, Gud själv skall vara hos dem." Upp.21:3

Svara -   - 15/2-18 10:25 -


Peter Hall

Svar till Leif Boman.

Tyvärr ser jag inte ödmjukheten hos dig, Peter, det kan bli förödande, du säger att du vill tro men vägrar att gå i Jesu fotspår

Jag går alltså inte i Jesu fotspår bara för att jag tagit fasta på följande skriftställe? 2Petr.1:19

Förklara dig tydligare, ber jag allra ödmjukast.

Svara -   - 15/2-18 10:37 -


Leif Boman

Svar till Peter Hall.

Bäste Leif, vem menar du skall regera på jorden under tusen år, när djävulen är fängslad?

Israel skall genom Andens ledning regera och vara ledande nation här på jorden mellan ca år 6000-7000 från Adam.

Det ska ske i den yttersta tiden att berget med Herrens hus ska stå fast grundat och vara högst bland bergen, upphöjt över höjderna. Alla hednafolk ska strömma dit, många folk ska gå i väg och säga: "Kom, låt oss gå upp till Herrens berg, till Jakobs Guds hus. Han ska lära oss sina vägar så att vi kan vandra på hans stigar." För undervisning ska gå ut från Sion, Herrens ord från Jerusalem.

Jesaja 2:2‭-‬3

Och dessutom är det fortfarande så att människor inte kommer att slippa döden innan det sjunde årtusendet når sin ände, och dit är det alltså ca 1000 år till.

Harmageddon däremot kommer att inträffa alldeles snart och Jesus kommer att komma tillbaka, först för att hämta hem Bruden till skyn och sedan för att rensa bort det värsta av ogudaktighet, vilket innebär som jag tidigare sagt det mesta av jordiska arméer och avgudadyrkare... Satan binds och Guds Ande skall nu råda genom Israels folk på denna planet. Israels lilla kvarleva får öppnade ögon och fylls av Ande. De får se Jesus såsom de första lärjungarna fick se Honom under 40 dagar. Inte heller då stod det någonstans i Bibeln att Jesus skulle ryckas upp och försvinna från jorden och lärjungarna, ungefär detsamma kommer enligt mig hända igen....Jesus undervisar först ett tag och sedan sticker Han och Bruden för att fortsätta regera från himmelen, där våra förberedda boningar finns..

Jesu frid..

Svara -   - 15/2-18 13:01 -


Leif Boman

Svar till Peter Hall.

Den som följer Jesus gör som Han säger!

Döp dig, invänta Andens dop, dvs det Jesus sa att lärjungarna skulle göra, kraften som ger det du behöver för att kunna hitta rätt bland alla villor!

När du tar dessa steg så har du börjat ödmjukhetens vandring. .

Svara -   - 15/2-18 13:04 -


Peter Hall

Svar till Leif Boman.

Harmagedon däremot kommer att inträffa alldeles snart och Jesus kommer att komma tillbaka, först för att hämta hem bruden till skyn.

Så först kommer Jesus för att hämta bruden, sedan inträffar Harmagedon? Blir det ett Harmagedon ala JV, där endast vittnena överlever?

Inte heller då stod det någonstans i Bibeln att Jesus skulle ryckas upp och försvinna från jorden

"Och om jag än går bort för att bereda eder rum, så skall jag dock komma igen och taga eder till mig; ty jag vill, att där jag är, där skolen I ock vara." Joh.14:3

"I galileiske män, varför stån I och sen mot himmelen? Denne Jesus, som har blivit upptagen från eder till himmelen, han skall komma igen på samma sätt som I haven sett honom fara upp till himmelen. Apg.1:11

sedan för att rensa bort det mesta av ogudaktighet

Han kommer alltså tillbaka en tredje gång i samband med Harmagedon? "Se han kommer med skyarna och allas ögon skola se honom, ja ock deras som hava stungit honom; och alla släkter på jorden skola jämra sig vid hans åsyn." Upp.1:7

Jesus undervisar först ett tag (40 dagar) sedan sticker han

Det innebär, att när han slutligen kommer för att bo bland människorna Upp.21:3, då kommer han för fjärde gången.

Är det rätt uppfattat, Leif?

Jesu frid till dig också

Svara -   - 15/2-18 15:33 -


Peter Hall

Svar till Leif Boman.

Döp dig, invänta Andens dop, dvs det Jesus sa att lärljungarna skulle göra

Om jag har förstått det hela rätt, så kunde människorna inte bli födda på nytt, om de inte omvände sig och gjorde dessa saker. Men Gud öppnade deras ögon, så att de blev överbevisade om sin frälsning, att de hade blivit Guds barn. Den helige Anden, som de fick var ju ett vittnesbörd, en underpant, till allt detta.

Tvåtusen års historia tillsammans med Bibeln är tillräckliga bevis för mig, för att förstå sanningen. Därför har jag också omvänt mig och tror att även jag är ett Guds barn. Jag vet ju, att jag föddes på nytt för över trettio år sedan. Om du sedan inte anser mig vara ett Guds barn, så kommer det inte mig vid.

Kan du förklara för mig, varför under större delen av tiden efter kyrkans förvärldsligande, inga vuxendop eller andeutgjutelser skulle förekomma. Eftersom vår Herre tydligen inte lade någon vikt, att vidmakthålla rätt ordning för frälsningen, så har han ändå berett ett folk, som han kan kalla sina barn, oavsett vad du lägger i ordet frälsning.

Svara -   - 15/2-18 15:55 -


Leif Boman

Svar till Peter Hall.

Du undrar Peter,

Så först kommer Jesus för att hämta bruden, sedan inträffar Harmagedon? Blir det ett Harmagedon ala JV, där endast vittnena överlever?

Läser du Uppenbarelseboken 15-16 dit där Harmagedon nämns så kan du se att det före Harmagedon nämns om skaran som besegrade vilddjuret, ja, vi som tillhör Herren är uppryckta före Harmagedon. JV däremot kanhända är med vid Harmagedon om de inte före det har omvänt sig till Herren Gud, dvs Jesus Kristus som "ÄR Gud JEHOVA".

Får fortsätta senare.

Svara -   - 15/2-18 16:08 -


Leif Boman

Svar till Peter Hall.

Det jag menade var att det inte direkt tydligt i det GT står förklarat exakt hur Jesus skulle lyftas upp efter de 40 dagarna med lärjungarna.. Det står visserligen i Daniel 7:13 om Jesus, hur Han på himmelens skyar skulle föras närmare den Gamle, dvs Gud Fader.. Men inte exakt att Han inför deras ögon skulle bli upptagen som Han blev och sen försvinna... Likadant menar jag kan det mycket väl också bli denna gång när Jesus har kommit hit för att ses av många på oljeberget... Om Bruden, (vi kristna som övervunnit vilddjuret) är med här är jag däremot inte helt säker på, men möjligt är det, och i så fall kan det också bli som det var första ggn Jesus blev upptagen efter sitt 40 dagars besök, men nu blir Han upptagen som förebilden tillsammans med Bruden. Men som sagt, detta står det inget tydligt om liksom ej det gjorde om det första synliga upptagandet heller...Så det blir mitt antagande och aning, inte alls omöjligt..

Forts följer..

Jesu frid...

Svara -   - 15/2-18 18:45 -


Leif Boman

Svar till Peter Hall.

Du undrar,

Det innebär, att när han slutligen kommer för att bo bland människorna Upp.21:3, då kommer han för fjärde gången.

Är det rätt uppfattat, Leif?

1:sta ggn synligt till jorden föds MänniskoSonen i Betlehem.

2:dra ggn Han kom till jorden så var det mest för en kortare stund till lärjungarna och inte synligt för alla under de 40 dagarna strax efter Sin uppståndelse.

3:dje ggn Jesus kommer till jorden synligt blir till oljeberget. Här menar jag att Jesus återigen kommer att lämna jorden med änglar och eventuellt Bruden för att regera över de dödliga från himmelen någonstans under de tusen kommande åren...

4:de ggn är jag mer viss om att varje öga skall få se Herren Jesus Kristus, men nu som Domaren på tronen ovan där någonstans inför den yttersta domens dag...

Jesu frid...

Svara -   - 15/2-18 19:02 -


Leif Boman

Svar till Peter Hall.

Det kan så vara att du har fötts på nytt Peter, jag har inte sagt att du inte är ett Guds barn, däremot är jag mycket svagt övertygad eftersom du bråkar och krånglar så angående dopfrågorna... De allra flesta som helhjärtat väljer att följa Jesus förstår att låta sig vattendöpas är något av det absolut självklaraste som finns, dessutom borde varje barn längta efter mer kraft ifrån Herren eftersom Jesus Själv har sagt att det är något viktigt för alla Guds barn, men du kämpar förtvivlat emot detta, och det får mig verkligen att tvivla på var du befinner dig på vägen..? Jag hoppas och tror dock att Herren kommer att kunna föra dig rätt mitt igenom allt...

Jesu frid....

Svara -   - 15/2-18 19:11 -


Bertil Rosenius

Jag rekommenderar varmt denna länk!

https://youtu.be/GeKDm1gYL4Q

Svara -   - 15/2-18 20:11 -


Katrina

Svar till Bertil Rosenius.

Tack för info.

Jag ska be för Sverige 3ggr om dagen.

Svara -   - 15/2-18 21:52 -


Peter Hall

Svar till Leif Boman.

Käre broder,

Det är riktigt, att jag kämpar emot att låta mig döpas. Mina föräldrar såg till, att jag döptes som spädbarn, precis som kristenheten hade gjort åtminstone de senaste tusen åren. Att sedan i slutet på 1800-talet somliga avlägsnade sig från statskyrkan och bildade egna samfund och då började praktisera vuxendop med tillhörande andedop kan ju ha berott på, att de inte kände den Helige Andens närvaro i den ursprungliga kyrkan. Vad vet jag. Den Helige Anden har ju ännu inte visat sig synligt för mig. Så nu vet du det.

Udden jag kämpar emot är, att jag ur skriften kan utläsa, att de flesta människor till slut skall finnas med i Guds rike på jorden. Då kommer även jag att befinna mig där. Därför överväger jag inte, att genomgå vattendop och andedop. Du har ditt hopp till himlen och jag har mitt hopp till Guds rike på jorden. Jag vill leva på jorden och är övertygad om, att så kommer att ske. Uppryckningen alla väntar på kan ha skett i det fördolda.

Dör jag innan den dagen, då Herren skall stå med båda fötterna på Oljeberget, så kommer jag att få svara för mitt jordelivs gärningar inför hans himmelska domstol. Då kommer det att visa sig, om min tro på Kristus har varit något värd. Om han tycker; Peter, du har ju inte låtit döpa dig, så du får inte se Guds rike, då har jag ändå en möjlighet, att få återuppstå på jorden. Halleluja, Gud sörjer för de sina.

Svara -   - 16/2-18 14:18 -


Leif Boman

Svar till Peter Hall.

Du kommer inte att få leva här nere på denna jord under tusenårsriket Peter, bort det! Och barndopsläran är av ondo, det du menar, att vuxendopet skulle vara ett senare fenomen än barndopet är ju också fullständigt fel....Bibeln berätta tydligt hur Jesus undervisade de första lärjungarna hur de skulle gå tillväga, och det var så det började...

Petrus svarade dem: "Omvänd er och låt er alla döpas i Jesu Kristi namn, så att era synder blir förlåtna. Då får ni den helige Ande som gåva. Löftet gäller er och era barn och alla dem som är långt borta, alla som Herren vår Gud kallar."

Apostlagärningarna 2:38‭-‬39

Hur kan ett spädbarn omvända sig dyrbare Peter?

Nej, det börjar med vuxna som omvänder sig, acceptera att det är så det står skrivet så kommer du att få det bättre...Att dina föräldrar inte förstod bättre hjälper inte dig idag, det är du som helt själv måste välja att följa i Jesu fotspår...

Men Johannes försökte hindra honom och sade: "Jag behöver döpas av dig – och du kommer till mig!" Jesus svarade honom: "Låt det nu ske. Det är så vi ska uppfylla all rättfärdighet." Då lät han det ske. När Jesus hade blivit döpt, steg han genast upp ur vattnet. Då öppnades himlen, och han såg Guds Ande sänka sig ner som en duva och komma över honom. Och en röst från himlen sade: "Han är min älskade Son. I honom har jag min glädje."

Matteusevangeliet 3:14‭-‬17

Det är Jesus du skall följa Peter, inte dina föräldrar, även om de säkert gjorde mycket gott också, men dopfrågorna hade de tydligen inte riktigt förstått.

Jesu frid..

Svara -   - 16/2-18 21:44 -


Peter Hall

Svar till Leif Boman.

att vuxendopet skulle vara ett senare fenomen än barndopet är ju också fullständigt fel

Det menar jag inte, bort det.

Att Jesus visade på hur all rättfärdighet skulle uppfyllas, det var för att den tidens människor skulle få den Helige Anden som gåva. De skulle ju först omvända sig och låta sig döpas. Utan den Helige Andens manifestation, så skulle dessa nya lärljungar inte ha blivit övertygade om, att de hade blivit födda på nytt. Man blir inte född på nytt endast genom vattendop, utan helig Ande måste också givas. Om den uppenbarade sig omedelbart som i Jesu fall, eller om den kom vid ett senare tillfälle som i dagens frikyrkor, det kan man fråga sig.

När försvann detta dop, som innebar hel nedsänkning i vatten? Om det försvann under de första århundradena e.K., så har väl ingen Helig Ande givits alla dessa människor, som blev döpta som barn. Hur döper man vuxna idag i SK som konverterar från islam till den kristna läran?

Om jag bodde i närheten av Jordanfloden, så skulle det vara enkelt för mig att låta döpa mig där. Huruvida Helig Ande skulle uppenbara sig över mig är svårt att veta.

Eftersom jag hävdar, att jag är född på nytt, enbart genom att inhämta kunskap i Bibeln, så är jag också ett Guds barn.

Bibeln är den mest utgivna skriften i världen, så någon betydelse har den väl. Christer menar, att man kan bli frälst genom att be bönen. Jag har uppriktigt arbetat på, att söka mig fram till Gud och genom Kristus har jag till slut funnit honom utan att låta mig döpas.

Om den som är fattig i anden blir född på nytt genom dopet, så är det bara att lyckönska. Förväntar sig då inte den som döpte, att församlingens antal också skulle förökas?

Svara -   - 17/2-18 11:36 -


Leif Boman

Svar till Peter Hall.

Jag bara önskar att du kommer ännu närmare Gud Peter... Jag blev både född på nytt och fick erfara Andedopet före det att jag lät mig vattendöpas, jag upplevde att Anden hade tagit Sin boning inom mig och ca 2-3 veckor senare blir jag också helt i min ensamhet hemma Andedöpt... Frälst blir man alltså inte genom vattendopet i första hand även om det hör ihop med den Heliga Vägens vandring, utan genom att börja följa Jesus, bekänna sig som en syndare, omvända sig från detta syndiga och egoistiska liv, och ta emot Herren Jesus Kristus, Guds enfödde Son och enda möjlighet till evigt liv, låta Hans blod rena dig. Varför jag fick uppleva Andens dop så tidigt var för att min vilja till att följa i Jesu fotspår och att tjäna Honom resten av mitt liv var så oerhört stark direkt från början, dels lärde jag mig omedelbart att förstå min otillräcklighet utan Andens dop, jag bara måste ha denna kraft. Det fanns inga om och men utan, följ det som står skrivet och därmed basta....

Jesus Är Densamme igår, idag och till evig tid. Det handlar inte endast om att dåtidens människor skulle få uppleva den Helige Ande utan Gud vill också fylla dig med Andens eld och kraft Peter...Gud längtar efter detta, utan Andens eld kommer du att få det mycket tufft med att hålla kvar vid Jesus. Det blir ofta så som för de första lärjungarna, även om de redan hade tagit emot Herren i sina hjärtan och sa att de t.o.m. ville ge sina liv för Jesus, de hade alltså redan Anden i sig, men utan Andens dop så fylldes de med fruktan och skingrades när allvaret kom..

Jesu frid...

Svara -   - 17/2-18 12:13 -


Tomas N

Svar till Peter Hall.

@Peter

Jag vill flika in ett tips här i en broderlig ton och som har en ganska djup presonlig touch,men det är väldigt enkelt och svårt på samma gång.

Kristen tro bär trots individuella och kulturella skillnader en särskild karakteristik. Frukten av en levande tro.

Det som behövde brytas i mitt liv och vilket säkert är vanligt är förekomsten av en "bank" av dåliga kristna förbilder vilket verkar som ett vaccin eller gift som leder oss till att skapa en eggen livsfilosofi/tro. Argument biter inte då även om sanningen ligger mitt framföt ögonen.

Så även om många fastän snningenligt säger att allt handlar om ett möte med Gud,så vill jag säga att det är väldigt viktigt och för många kan vara den springande punkten att hitta en människa/mentor som vi kan följa som exempel till ett kristet liv.

Även individualister har några människor som man ser upp till,lyssnar till och den respekten som gör att man böjer sig och sin själviskhet och .

Tron är ganska basic i sina grunder,men svårt att leva. Vi behöver exempel som liknar oss ,som vi kan identifiera oss med och det skall leda till att vi i gemenskapen ser hur Gud verkar i andra för att hitta sin roll och hitta hem i Kristus.

Efter vad jag läst av dina inlägg här så ser jag en hel del ovanliga och extrabibliska slutsatser och funderingar. Jag vill inte döma dig som person eller i din tro,men generellt kan jag uppmana till alla inklusive mig själv att be en bön i still med denna

Herre,jag vill komma närmare dig och överlåta mig fullt. Förlåt mina fel och led mig rätt.

Bränn upp allt gammalt och felaktigt som hindrar mig i tron ,förnya och bekräfta det som är bra och befria mig från det dåliga . Jag vill omvända mig från detta och all död religion

Tack för ditt erbjudande om nytt liv,för förlåtna synder,för blodet och försoningen. Fyll mig med den helige ande och hjälp mig att följa dig Jesus

Hoppas detta är till hjälp för dig Peter och till andra.

Vi är alla operfekta,men jobbar så gott vi kan att göra det bästa vi kan av detta livet och att fullkomnas i Kristus under livets gång

Frid och trevlig helg

Svara -   - 17/2-18 12:16 -


Peter Hall

Svar till Leif Boman.

Tack Leif för ditt fina svar.

utan Andens eld kommer du att få det mycket tufft med att hålla kvar vid Jesus.

Bibeln gör mycket tydligt vilka som ingår i förstlingen till Gud och lammet. Där håller jag dessvärre inte måttet. Hur blir det med dig? Upp.14:4

De som skulle regera med Kristus i tusen år har fått genomgå en svår prövning. Upp.20:4

Frågan är hur du och jag skulle bestå det provet. Upp.3:10

Vi får hoppas på, att vår Herre för oss har en "frälsning light". Ja, det har han.

Jesu frid

Svara -   - 17/2-18 15:52 -


Lasse

Svar till Peter Hall.

Jag håller med om att jag inte heller räcker till! Men vad är en light frälsning?

Svara -   - 17/2-18 15:59 -


Peter Hall

Svar till Tomas N.

Tack Tomas,

Jag vill ge dig mitt fulla samtycke. Vi gör det bästa vi kan av detta livet i tron på vår frälsare.

Frid vare med dig

Svara -   - 17/2-18 15:59 -


Peter Hall

Svar till Lasse.

En frälsning light är, att vi slipper bli ett huvud kortare. Hade vi levt i de områden där IS härjade, så kunde vår tro på Jesus ha prövats till sin spets.

De som dog i terrordådet på Drottninggatan behövde aldrig bekänna sin tro på Jesus. De dog pga. av olyckliga omständigheter. Orsaken känner vi.

Skriften säger, att domen skulle börja på Guds hus. 1Petr.4:17

Vem skulle hålla i svärdet, som skiljde huvudet från kroppen på Jesu trogna efterföljare? Muhammeds jihadister hade fått detta uppdrag i Koranen, för att Jesu lärljungars tro skulle kunna prövas intill döds. Kom ihåg Abraham, som av Gud krävdes att offra sin lille son. Det är fruktansvärt att falla i den levande Gudens händer, sägs det i GT.

Nu lever vi i Sverige och våra muslimer är i allmänhet inte så grymma. De anser nog att de suror i Koranen, som påbjuder dödande av judar och otrogna (kofarer) hör det förgångna till. Precis som GT för oss inte får oss att stena äktenskapsbrytare.

Svara -   - 17/2-18 16:18 -


Lasse

Tack för ditt svar Peter önskar dig en Välsignad kväll MVH Lasse

Svara -   - 17/2-18 16:30 -


Din kommentar

NYTT! Ditt namn och mejladress måste godkännas innan kommentaren publiceras. Efter godkännande måste du alltid ha samma namn och mejl nästa gång du postar en kommentar, annars godkänns inte kommentaren.


Kom ihåg mig?



Kristna varningssidor leder till avfall

Varning för djupt vatten

Det finns osunda så kallade kristna bloggar och sajter som varnar för villfarelse men som själva leder till avfall.

34

Läs allt!


Muslim mördade fem kristna i Dagestan

Fem kvinnor dödade i skjutning mot rysk kyrka

Bild: samnytt.se. 

En muslimsk gärningsman ropade ”Allahu Akbar” och sköt ihjäl fem människor med jaktgevär när de lämnade en gudstjänst i en rysk-ortodox kyrka  i den muslimska ryska delrepubliken Dagestan.

47

Läs allt!


Film: Den rike mannen och Lasarus

En stark film om den sanna berättelsen av Jesus om den rike mannen som kom till dödsriket (helvetet) medan den fattige Lasarus kom till paradiset.

15

Läs allt!


Synd mot den helige Anden, #metoo och himlen

Christer Åberg berättar om Jesus och sjunger och spelar på sin ukulele många sånger.

0

Läs allt!


Falska bevis mot Christer Pettersson efter Palmemordet

Bevis mot Pettersson förfalskades av polisen

Bild: Expressen. 

Nu framkommer det i en tv-dokumentär att avgörande bevis mot Christer Pettersson för mordet på Olof Palme förfalskades av polisen. 

12

Läs allt!


Varning inför valet 2018 - Lars Enarson

Av Lars Enarson 

Allt står inte väl till. Sverige befinner sig just nu på randen till en avgrund. Om inte en radikal förändring snart äger rum kommer den totalitära, antikristliga diktaturen inom kort att vara ett etablerat faktum i Sverige. 

77

Läs allt!


Annons


Tidstecken – Februari 2018

Av Mikael Walfridsson 

Klockor

Vi närmar oss Jesu återkomst, och den tid av dom som kommer att gå ut över världen. Mitt i allt detta har vi vårt underbara hopp – Jesu dyrbara återkomst. 

1

Läs allt!


Dagens ord

Vecka 08, tisdag 20 februari 2018 kl. 12:17

Jesus söker: Vivianne!

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? - Be den här bönen:

Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som min Herre och Frälsare. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Jag ber om förlåtelse för alla mina synder. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?
» Ja!

Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv. - Joh 3:16


Evolutionsteorin motbevisad

Läsarmejl av JL 

Sanningen om evolutionsteorin

I många år har evolutionsteorin fått stå som en vetenskaplig sanning på hur livet har uppkommit. Ändå går det att peka på många brister i evolutionsteorin. 

19

Läs allt!


Senaste kommentarer


Ryssland anfaller

Ryssland anfaller

Bild: Aftonbladet. 

Både profetior och media och svenska militärer talar om att Ryssland kan anfalla Sverige. Nu har Aftonbladet tagit fram hur många soldater som land för land kan ta fram om Ryssland anfaller Baltikum. 

15

Läs allt!


Koranens Allah är inte Bibelns Gud

Islam - Kristendom

Bibeln säger att Gud har en son medan koranen säger att Allah inte har någon son. Därmed är det bevisat att det är två olika gudar.

37

Läs allt!


Aktuellt



Apg29 har tusentals bloggartiklar! Gå vidare till fler artiklar:

NÄSTA


Artiklar Kommentarer Bönesidan Fråga Christer Kontakt | Bankkonto: 8169-5,303 725 382-4 | Swish: 070 935 66 96 | Paypal

Christer Åberg och dottern Desiré.

Denna bloggsajt är skapad och drivs av evangelisten Christer Åberg, 54 år gammal. Christer Åberg blev frälst då han tog emot Jesus som sin Herre för 34 år sedan. Bloggsajten Apg29 har funnits på nätet sedan 2001, alltså 17 år i år. Christer Åberg är en änkeman sedan 2008. Han har en dotter på 12 år, Desiré, som brukar kallas för "Dessan", och en son i himlen, Joel, som skulle ha varit 10 år om han hade levt idag. Allt detta finns att läsa om i boken Den längsta natten. Christer Åberg drivs av att förkunna om Jesus och hur man blir frälst. Det är därför som denna bloggsajt finns till.

Sedan 23:42 2013-08-16 har det varit 373 817 716 sidvisningar på Apg29!

Apg29 har just nu 16 326 bloggartiklar, 79 642 kommentarer och 53 000 bönämnen.

Varsågod! Du får kopiera mina artiklar och publicera på din egen blogg eller hemsida om du länkar till sidan du har hämtat det!

Apg29 använder cookies. Cookies är en liten fil som lagras i din dator. Detta går att stänga av i din webbläsare.

MediaCreeper

Besök också Apg29 på:

Facebook | Twitter | Youtube | Vimeo | Instagram | Gab

TA EMOT JESUS!

↑ Upp