1 966 online! | Sidvisningar idag: 9 129 | Igår: 531 342 |

www.apg29.nu

Annons

Menyn är högst upp till vänster!
Prenumerera gratis på Apg29:s nyhetsmejl:

Grazia e tempi di montaggio

Croce è il tempo della grazia

Da quando Gesù ha camminato questa terra ha la grazia e l'Assemblea tempo applicata. Non è quindi consigliato dell'ira e del giudizio di tempo. Un annuncio del giudizio è quindi unbiblical così a lungo questo tempo di grazia dura.

Dio non ha mandato il Figlio nel mondo per condannare il mondo, ma perché il mondo si salvi per mezzo di lui. Chi crede in lui non è condannato; ma chi non crede è condannato già perché non ha creduto nel Figlio Unigenito di Dio.

Giovanni 3: 17-18

Gesù è venuto non giudicare

C'è una dottrina che oggi credono che Gesù giudicherà le persone a causa della loro molti peccati terribili. Questa dottrina è abbastanza diffusa nella cristianità. In Svezia, questa dottrina di essere molto popolare perché è molto peccato in questo paese. Dottrina si estende su molti blog, commenti e profezie. Ma è davvero così?

No, non è coerente con il Vangelo e non è coerente con i versetti della Bibbia che abbiamo appena citato. Questi versi immediatamente dopo il famoso versetto della Bibbia Giovanni 3:16, e chiamato per la piccola Bibbia.

Dio ha tanto amato il mondo da dare il suo Figlio unigenito, perché chiunque crede in lui non perisca, ma abbia la vita eterna.

Giovanni 3:16 

Dio ama il mondo

Il versetto Giovanni 3:16 riassume tutto il messaggio della Bibbia che Dio ha amato il mondo così tanto che ha mandato unigenito suo Figlio Gesù nel mondo, perché chiunque crede in lui non perisca, ma abbia la vita eterna. Avanti, versetto 17 dice chiaramente che essa non sia inviata Gesù nel mondo per condannare, ma per salvare.

Se Dio ha mandato Gesù nel mondo non per giudicare, ma per salvare dovrebbe ovviamente essere il nostro messaggio. Quindi, tutto il parlare di Dio di mandare un giudizio è totalmente non biblico. E non è coerente con il Vangelo, ma andare direttamente ad esso ed è un'illusione.

Se Dio fosse stato un Dio giudicante probabilmente non sono state salvate. E 'stata la grazia amorosa di Dio, che mi ha parlato e ha fatto in modo ho capito che avevo bisogno di accettare Gesù per essere salvati. E 'stato nel grande amore di Dio e la grazia verso di me è che ho scoperto Gesù Cristo così l'ho portato.

Gesù la misericordia e l'amore per l'adultera

Un chiaro esempio che Gesù non è venuto per condannare, ma per salvare, vediamo nella storia incredibile e vera nella Bibbia circa la donna che era stata colta in flagrante adulterio. Questa forte storia indica chiaramente grande amore di Gesù e misericordia per l'uomo. La storia mostra chiaramente che Gesù non è venuto per condannare, ma per salvare.

La mattina presto egli [Gesù] restituito al sito del tempio. Tutte le persone si sono riunite intorno a lui, ed egli, sedutosi, li hanno insegnato. Allora gli scribi ei farisei gli conducono a lui una donna sorpresa in adulterio. L'hanno messa di fronte a lui e gli dissero: "Maestro, questa donna è stata colta in flagrante, quando ha commesso adulterio. Nella Legge di Mosè ci ha comandato di lapidare donne come. Che ne dici?" Questo hanno detto, per metterlo alla prova, e hanno qualcosa da accusarlo. Ma Gesù, chinatosi, si mise a scrivere col dito per terra. Quando si fermarono e gli chiesero, si alzò e disse: "Chi è senza peccato può scagliare la prima pietra contro di lei". E si chinò di nuovo, scriveva per terra. Udito ciò, se ne andarono uno per uno, gli anziani in primo luogo, e fu lasciato solo con la donna in piedi lì. Gesù si alzò e le disse: "Donna, dove sono? Nessuno ti ha condannata?" Lei rispose: "No, signore, no." Gesù disse: "Neppure io ti condanno. Va 'e non peccare più!

Giovanni 8: 2-11

Quando questo parlare di giudicare, significava che poi ucciderla. Perché lei aveva peccato, Mosè ha detto che la legge avrebbe dovuto essere lapidata a morte. Non si trattava di accuse insignificanti e poco critica, ma questo era davvero sulla vita e la morte. 

Anche se la donna era colpevole della morte non condanna Gesù la morte. Gesù è venuto non per condannare a morte. Egli è venuto per salvarli. E salvato è chiunque crede in lui.

Né dovremmo condannare le persone a morte oggi. Invece, noi predichiamo loro il messaggio di salvezza e di grazia in modo che possano accettare Gesù Cristo ed essere salvati.

Non rompere la storia

Ora che avete letto questa storia forte e molto bene, non vorrei di selezionare a parte con tale ragionamento religioso che scusa via la verità al punto di questa storia che "sì, Gesù non giudicare la donna, ma lei sarebbe andata e non peccare più! " 

Naturalmente so che non bisogna peccato, quindi non è una cosa del genere, voglio dire qui. Ma penso che tu sai cosa voglio dire.

Ma cosa sarebbe successo se avesse peccato di nuovo? Aveva Dio mandò un lampo nella sua testa? No, la sua grazia si era ancora applicata. Aveva ancora sollecitato il suo cuore a rivolgersi a Gesù, in modo che potesse essere salvato!

Ora so che un giorno sarà troppo tardi per essere salvato, ma non è quello che sto parlando qui. Ora è il momento di grazia. Periodo di grazia è durato da allora Gesù venne sulla terra, morto e risorto e formò congregazione. Periodo di tolleranza si applica a condizione che la sua chiesa rimane sulla terra. Ne parlerò più su che più tardi.

Condanna i cristiani?

A volte incolpato i cristiani che parlano di amore e di salvezza di Dio in Gesù Cristo a giudicare. Ma questo non vuol essere creduto quando si raccontano le persone che possono essere salvati? 

Un cristiano non può e mai creduto. Né giudicare, perché la gente non crede in Gesù è già condannato. Ci leggiamo chiaramente in precedenza nel versetto 18, quando abbiamo citato la Bibbia. 

Le persone sono già condannati, quindi perché dovremmo giudicare? E 'del tutto inutile. Il nostro compito è quello di dire alle persone come devono essere salvati e salvati da questo giudizio. E che la salvezza si trova solo nel senso che accettano Gesù Cristo come loro Salvatore e Signore.

Quando Gesù venne sulla terra, egli non è venuto per giudicare. Perché? Perché le persone sono stati già condannati! E 'stato per salvare la gente da questo giudizio, venne Gesù. Egli è venuto per salvare e perdonare i peccati, perché di sake loro grandi misericordie. 

Quindi, tutto il parlare di Gesù al giudice è completamente non biblico. In ogni caso, il periodo di validità l'Assemblea e il periodo di grazia. Per ora arriva il momento della salvezza. Ora si può essere salvati per oggi è il giorno della salvezza. Un giorno, quando il giorno della salvezza non è valido, ma non siamo ancora.

Per parlare di Gesù al giudice non è un insegnamento del Nuovo Testamento. Si tratta di un legalistiche insegnamenti del Vecchio Testamento. Ma ora non è la legge del tempo, senza un periodo di grazia. A causa del grande amore di Dio che viene alla grazia un po 'più a lungo. Non sappiamo per quanto tempo. Ma sappiamo che il periodo di grazia finirà e quindi è importante che siamo riusciti a ricevere Gesù e siamo salvati.

Dio ha mandato il suo Figlio Gesù nel mondo per salvare e salvarlo. Ma ecco quello che mi ha rattristato quando ho letto una volta su un cosiddetto "blog cristiana". Ci ha scritto lo scrittore afferma chiaramente che Gesù è venuto nel mondo per condannarlo. Questa è un'eresia puro e va totalmente contro Bibbia messaggio evangelico.  

Se si dispone di una tale concezione di Dio, non si può essere salvato. Un Dio che vi giudichi per tutto quello che fai. Per ci sarebbe la salvezza e misericordia a te, è una totale impossibilità per voi di essere salvato. Sarebbe Dio a contare i tuoi peccati, si sono condannati per l'eternità. I tuoi peccati sono così terribile e orribile come lo è impossibile per voi per essere salvati da loro.

Ma grazie a Dio, ora è l'occasione per tutti gli uomini, perché Gesù Cristo prese tutti i peccati su se stesso con la sua morte in croce del Calvario! Tutto quello che dovete fare è accettare Gesù. Allora sarai salvato e ottenere tutti i loro peccati perdonati. Infatti, anche la grazia arriva!

Dom la Svezia

Ho un vecchio libro a casa nella mia libreria denominata "Giudizio di Svezia". Risale al 50 ° secolo ed è un vero classico che ha scosso e toccato molte persone. Ho anche postato questo su Apg29 . Si tratta di una profezia che si trova a circa un attacco potenza nemica Svezia. Alcuni credono che sia la Russia, ma sembra in realtà mai nel libro che la potenza nemica è interessato. 

Molti credono che la profezia è vera, ma a causa del popolo di Dio trasformato in preghiera al Signore questo è accaduto mai. La Svezia non ha attaccato. La profezia è forse vero, ma il titolo del libro non è in scala biblica. "Giudizio di Svezia". Il titolo non fa quindi biblico messaggio evangelico. Gesù è venuto non per giudicare il mondo, ma per salvarlo. Egli non è venuto per condannare Svezia, ma per salvarlo!

La profezia del giudizio di Dio contro la Svezia

Sono stato due volte una profezia inviato da sottili fratelli cristiani. La profezia è del 2016 ed è profetizzato di un fratello svedese. Coloro che hanno inviato a me mi vuole pubblicarlo sul mio blog Apg29, ma non sono stato in grado di farlo perché non corrisponde al tono evangelico della Bibbia che Gesù è venuto per salvare e non giudicare. Ma solo perché si ha realmente capire quello che sto cercando di dire qui cito l'intera profezia per voi:

Così dice il Signore, la Svezia sarà presto profanato. Il nemico prende il trono in Svezia, nei media e nella politica. Svezia fa quello che Satana prescrivo. Ciò significa che la Svezia attira il giudizio di Dio su di sé. Svezia cadrà duro e succede al più presto. Molti del mio popolo non si capisce perché l'incidente attira.

La Svezia ha l'apparenza di essere un buon terreno. Ma questo è solo in superficie. Attenzione, dice il Signore. Quando il mio giudizio, farò anche mostrare una via d'uscita. Alcuni di voi, mi si sposterà ad altre nazioni. In secondo luogo, io darò i ruoli chiave. Revival verrà, ma prima viene la punizione. Sono i giudici svedesi. Io solo a decidere se la Svezia dovrebbe consistere di paese o se devono essere inclusi in un futuro la Russia.

Si dice che "la Svezia attira il giudizio di Dio su di sé", che "il mio giudizio è" che "prima viene la punizione", dal momento che la rinascita, e che Dio determina se Svezia "sarà incluso in un futuro la Russia". Ma niente di tutto ciò con la Bibbia. Gesù è venuto non per condannare, ma per salvare. Fino a quando la congregazione è lasciato sulla terra, Dio non giudicherà. Per ora arriva il momento di grazia e di nient'altro. 

E 'così che noi non abbiamo gli occhi fissi su Gesù e la sua opera di salvezza, allora è facile per iniziare a credere in questo tipo di giudizi senza discriminazioni. Ma vediamo Gesù e leggere la Bibbia, vediamo subito che questi tipi di profezie sono false.

La profezia dice anche che la Svezia deve prima punito e poi arriva il risveglio. Questo è completamente sbagliato. Se la profezia fosse stato un po 'vero che ha avuto il risveglio vengono prima, come Gesù non è venuto per condannare, ma per salvare. Quindi devi sapere quando si sente profezie se non v'è un risparmio tonnellate di loro. Non è allora si deve solo rifiuta profezie come non biblici, come pio possano suonare ei fratelli nel Signore che ancora li ha profetizzato.

Russia esegue giudizio?

Voglio citare sulla Russia, incluso anche nella profezia. La Russia è un paese più spesso citato come Dio utilizzerà quando si giudica la Svezia. La Russia potrebbe attaccare la Svezia, quindi non è quello che voglio dire qui, ma se dovesse accadere, non significa che sia il giudizio di Dio, perché Gesù è venuto a salvare - non giudicare. 

La guerra può essere fatto, ma questo non significa che sia i giudizi di Dio. Ma sarebbe guerra o minaccia di guerra, che Dio ci protegga se ci rivolgiamo a lui per aiuto. Questo è stato quello che è successo negli anni '50. Sappiamo che ci sono stati storicamente vasta portata piani del dittatore russo Stalin di attaccare la Svezia, (anche se questo è detto nel libro di cui sopra), ma non è mai successo da quando il cristiano svedese si rivolse a Dio in preghiera per chiedere aiuto e protezione.

anno di grazia

Tale profezia che ho citato in precedenza, non è biblico. Fino a quando la congregazione è lasciato sulla terra viene a grazia e di salvezza. Dal momento che Gesù è venuto sulla terra la grazia stridula. Questo è nel profeta Isaia e Gesù stesso letto nella sinagoga di Nazareth, che è uno dei miei passaggi preferiti:

"Spirito del Signore è sopra di me, per questo mi ha consacrato con l'unzione per annunziare ai poveri. Mi ha mandato a proclamare la libertà ai prigionieri e il recupero della vista ai ciechi, per dare ai poveri, libertà e proclamare l'anno dal Signore ".

Luca 4: 18-19

Quest'anno di grazia è stato il caso da allora. Si noti che non era "anni giudizio" sarebbe stato predicato senza l'anno accettabile. E dal momento che Gesù stesso è stato occupato con la predicazione l'anno di grazia ci sarà molto naturalmente farlo e nient'altro! 

Anno di grazia è il periodo che la Chiesa è qui sulla terra quando l'offerta di salvezza è ancora in corso fuori. Quest'anno di grazia dura ormai da 2000 anni. In tutto questo tempo è stato possibile per le persone ad accettare Gesù e essere salvati. Ma il giorno in cui l'assemblea è andato dalla terra non arriva l'anno accettabile. Poi inizia la forza che è in continuità con il versetto del libro di Isaia che Gesù non è stato citato:

"... e il giorno di vendetta del nostro Dio ..."

Isaia 61: 2 

L'ira di Dio avrebbe colpito città

Ho un buon amico che ha visitato il manager culturale di una città per avvertirlo della settimana Orgoglio previsto in città. Siamo in grado di chiamare il suo amico Johan (ma è una persona completamente diversa nella vita reale). John è andato fino alla testa culturali del comune e lo voleva per fermare la Settimana Pride. John ha detto che se non l'ha fatto, l'ira di Dio colpisce la città. Il giornale locale ha rotto questa grande. Ma è venuto Pride Week e se ne andò e non ira di Dio ha colpito la città. 

La ragione per la rabbia di Dio non si è concretizzato avere una spiegazione ovvia, in quanto v'è ora ancora il momento di grazia. Gesù è venuto non per giudicare - è venuto a salvare. Il suo Vangelo grazia è ancora in corso oggi. Egli vuole che la gente di pentirsi a Lui ed essere salvati. 

Se l'ira di Dio avrebbe colpito la città di Stoccolma quando sarebbe da tempo rasa al suolo a causa dei molti peccati di chiarezza e per tutte le feste orgoglio che sono state tenute lì per anni e anni con la sua immoralità. No, Dio ama queste persone e tutti gli altri peccatori. Vangelo della grazia che continua ancora oggi è per tale e voi. Oggi c'è ancora la possibilità di essere salvati perché il Vangelo della grazia è ancora valido. Gesù non è venuto per condannare a morte nessuno, ma per salvare la vita eterna.

L'Antico Testamento

Infatti, se si predica del giudizio di Dio e senza pietà, come si va indietro al Vecchio Testamento, quando la legge non è stata la grazia. Ma noi non viviamo in tempi dell'Antico Testamento, ma viviamo nel Nuovo Testamento. Nel Nuovo Testamento viene alla grazia, non la legge.

Ma la predicazione uomo di legge e agisce come uno parla di un Dio giudicante. Ma se vogliamo osservare la legge, non saremo mai in grado di misurare fino. Poi abbiamo davvero di fronte ad un Dio di giudizio che ci giudica dalla legge a causa dei nostri molti peccati. Nessuno di noi può quindi essere salvata. Ma per fortuna arriva il momento di grazia perché la congregazione è ancora sulla terra.

La grazia non ha fatto che

Solo perché nessuno dovrebbe insinuare niente, è meglio dire che ora non ho detto o credere che la legge non si applica oggi. La legge si applica, ma non può salvare. compito oggi di legge è quello di puntare che siamo tutti peccatori, dovremmo capire che abbiamo bisogno di accogliere Gesù in modo che siamo salvati. Al fine di essere salvati, dobbiamo avere la misericordia e non giudizio, ed è in Gesù Cristo che troviamo la grazia.

Così dice il Signore: io ti affliggono nel tempo di grazia, io ti aiuterò nel giorno della salvezza. Vi terrò e ti fanno un patto per il popolo, per ripristinare la terra ed ereditare l'eredità desolata.

Isaia 49: 8


Skriv ut Bädda in Mejla


Publicerat av Christer Åberg Monday 15 January 2018 13:19 | #uppryckandet #församlingen | Direktlänk | Nyhetsbrev | RSS

APG29 NÅR TUSENTALS VARJE DAG!
Gillar du Apg29?
Swisha en peng till: 070 935 66 96


46 kommentarer

Nisse

Skall några svenskar få möjlighet fly till andra länder? Vem skulle ta emot svenskar, när Sverige inte längre tar emot flyktingar?

Svara -   - 15/1-18 16:10 -


Lena Henricson

Rent mänskligt sett,ser det ju risigt ut för Sverige. Mer hotfullt än tidigare. MEN vi har ju som sagt en nådefull Gud. Låt oss därför innerligt be om både väckelse och beskydd över vårt land! Mycket mäktig och verksam är EN rättfärdig människas bön. (Jak.5:16b) Vi troende är ju rättfärdiggjorda i JESU blod. Hur mycket mer verkan har det då inte om vi är fler som ber! 🙏 🙂

Svara -   - 15/1-18 16:26 -


David Ström

Nådens år, eller nådens tid gäller fortfarande som jag förstår det. Äktenskapsbryterskan blev förlåten fast det hon gjort räknas som en dödssynd. Medan man lever och är vid medvetande så kan man ångra sig och be om förlåtelse genom Jesu blod. Det är de som inte vill höra om Jesus och föraktar ordet som ligger pyrt till. Även lata kristna verkar det som. Johannes pratar om nåden, men i Matteus evangelium så talar Jesus om att var och en ska få den lön han förtjänar. Visst är kyrkokaffet ljuvligt gott, men där pratar man inte om ordet eller om Jesus. Man pratar om världsliga saker. Vill man göra Guds vilja så bör man förmodligen dela kaffet bland människor istället. Vill ni inte bekänna Jesus ute bland folket så kommer inte Jesus kännas vid er inför Fadern. Vore ju enklare för många kristna att ta bort Matteus ur skriften, men det får man ju naturligtvis inte.

Svara -   - 15/1-18 17:12 -


Kalle

Man ska inte dra det för långt. Jesu dom över Jerusalem som verkställdes år 67 t ex...

Svara -   - 15/1-18 18:25 -


Lars Enarson

"Alltsedan Jesus gick här på jorden har nådens och församlingens tid gällt. Det har alltså inte rått vredens och domens tid. En förkunnelse om dom är alltså obiblisk så länge denna tid av nåd varar."

Detta är tyvärr en väldigt skev förkunnelse. Visst dömer Gud även under denna tidsålder. Se bara på vad som hände med Jerusalem!

"När Jesus kom närmare och såg staden, brast han i gråt över den och sade: 'Tänk om du i dag hade förstått, också du, vad som ger dig verklig frid. Men nu är det dolt för dina ögon. Ty det skall komma dagar över dig, när dina fiender kastar upp en belägringsvall runt dig och omringar och ansätter dig från alla håll. De skall slå dig och dina barn i dig till marken och skall inte lämna kvar i dig sten på sten, därför att du inte förstod den tid då Herren besökte dig.'" (Luk 19:41-44)

Detta inträffade ju 40 år senare. Jesus förkunnade vidare om detta:

"Ty landet skall drabbas av en stor nöd, och vredesdomen skall komma över detta folk. De skall falla för svärdsegg och föras bort som fångar till alla hednafolk. Jerusalem kommer att trampas ner av hedningarna, tills hedningarnas tider är fullbordade." (Luk 21:23-24)

All denna vredesdom (förutom att inte hedningarnas tider är fullbordade) har redan inträffat. Och det har hänt efter Jesus kom och predikade ett nådens år från Herren och medan församlingens tidsålder varar. Paulus skrev också senare: "Se här Guds godhet och stränghet: hans stränghet mot dem som föll, hans godhet mot dig, om du blir kvar i hans godhet, annars blir också du borthuggen." (Rom 11:22)

Liknande domar som drabbade Jerusalem har drabbat olika städer och nationer genom historien när man övergett Gud. Exemplen är legio. Om detta inte kommer från Gud så är Gud inte längre historiens Gud.

På 50-talet förstod man fortfarande detta och därför fruktade man Gud. Man fastade, bad om nåd och omvände sig från sin synd. Och domen över Sverige uteblev. Idag är tyvärr gudsfruktan en väldigt sällsynt vara bland kristna.

"Och jag såg en annan ängel flyga högst uppe på himlen. Han hade ett evigt evangelium [glatt budskap] att förkunna för dem som bor på jorden, för alla folk och stammar och språk och folkslag. Han sade med hög röst: 'Frukta Gud och ge honom äran, ty stunden för hans dom har kommit. Tillbe honom som har skapat himlen och jorden, havet och vattenkällorna.'" (Upp 14:6-7)

Gudsfruktan är ett väldigt glatt budskap för det kan rädda oss från synd och evig förtappelse. Gud är evigt densamme. Från evighet till evighet. Han kan aldrig förändras.

Svara -   - 15/1-18 18:32 -


nils

Visst älskade Jesus människorna,Han var ju publikaners och syndares vän.

Men icke så med det andliga ledarskapet där Han i Matt.23;23-36 går tillrätta med de skriftlärde och fariseerna och uttalar då 7 st,Ve-rop i verserna;13,15,16,23,25,27, 29,
över dem.
Och slutdomen över dem i V 33 lyder;"I ormar,I huggormars avföda hur skullen I kunna undgå att Dömas till Gehenna?"
Han avslutar sedan i V 35 med ett Domsord ända från människans begynnelse fram till 2 krön.24 där den Hebreiska bibeln slutar;"Och så skall över eder komma allt rättfärdigt blod som är utgjutet på jorden,ända från den rättfärdige Abels blod intill Sakarias, Barakias sons blod,hans som I dräpten mellan templet och altaret.
Sannerligen säger jag eder;Allt detta skall komma över detta släkte."
(Här synes Jesus göra upp den historiska räkningen för All Israels synd från begynnelsen.)
Men här gäller det att göra samma distinktion som Jesus här gjorde mellan de ärliga sökarna och de som redan trodde sig vara goda nog utan att behöva Guds nåd!

Svara -   - 15/1-18 21:00 -


Rolf

Mycket bra och även lärorik artikel. Vi ska tänka på nådens år eller tid då det ännu finns tid att ångra sina synder och bli frälsta som människor. Inte på domen som förelöpare till nåden. Efter domen är nådens tid och frälsningens möjlighet borta. Det bör tas på allvar.

Svara -   - 15/1-18 21:12 -


nils

För mig är det skarpaste domsordet när Jesus i Joh.8;44 säger till Judarna som menade sig vara Abrahams säd och i V 39 säger;"Vår fader är ju Abraham."

Jesus sade;"Är i Abrahams barn,så gör då också hans gärningar."
Sedan kommer Sanningen i V 44;"Ni Har Djävulen till eder fader,och vad eder fader har begär till,det vill ni I göra.Han har varit en mandråpare från begynnelsen."
De var nämligen så att ville de döda Jesus,likt deras "fader" ville.
Vilket Chockerande avslöjande för Judarna som trodde sig vara Guds bästa barn, från Jesus,Han som är Sanningen!!

Svara -   - 15/1-18 21:23 -


Lena Henricson

Fråga till Lars Enarson,Nils m.fl.

Hur ser ni på profetian med dess olika detaljer,som Christer citerar,som handlar om straffdomar över Sverige? Christer reagerar ju väldigt starkt mot den.

Svara -   - 15/1-18 21:27 -


David Billström

Svar till nils.

Att Jesus kallades syndares vän var ett skällsord. Visst var han bland syndarna men han bekräftade inte deras livsstil utan "För jag har inte kommit för att kalla rättfärdiga, utan syndare till omvändelse." Matt.9:14

Bara för att Jesus var med syndarna betyder absolut inte att de hade frid med Gud.

"Då ska ni börja säga: Vi åt och drack med dig, och du undervisade på våra gator. Men han ska säga: Jag säger er, jag känner er inte, varifrån är ni? Gå bort ifrån mig, alla ni arbetare i orättfärdighetens tjänst." Luk.13:26-27

Hjärtats omvändelse är så viktigt.

Svara -   - 15/1-18 21:35 -


Tomas N

Svar till nils.

Tack för dessa viktiga verser. Men jag tror ändå att detta är det unika verk som Jesus gjorde att införa det nya förbundet. Tills han dog på korset var förbundet inte fullbordat utan kan beskrivas som i Johannes 4 när Jesus säger till samaritiskan

"Den tid skall komma och nu är att sanna tillbedjare ej skall gå till Jerusalem och templet utan tillbe Gud i ande och sanning)Under Jesus 3,5 års ministry var nya förbundet på väg att instiftas ,men först skulle människorna undervisas och tillrättavisas för en ärlig chans att omvända sig ,vilket de inte gjorde. Allt fullbordades på korset och förseglades med Hans blod varpå skiljemuren rämnade.

Bland det sista Jesus gjorde vara att demonstrera att templet och hela tempel och offersystemet skulle rivas ned och inte byggas upp igen

Domen mot det judiska ledarskapet var unikt och en del av instiftan av det nya förbundet. Hans uppdrag var också att döma djävulen och besgra honom.

"Nu går en dom och denna världens furste skall kastas ut,men mot mig förmår han inget"

Jag skulle säga att det inte finns dom nu. Gud fostrar sina barn genom att vi med våra egna överträdelser tillåter djävulen att ge oss problem. Detta leder oss mot Gud

Gud kan varna oss och kalla oss till omvändelse,men domen kommer på yttersta dagen

Det Paulus undervisar om i Korinthierbrevet är att vara förvaltare av församlingens och Guds rikes ordning och att döma/bedöma i sakfrågor och skilja mellan rent och orent enligt nya förbundets standard. Jag tror det är här de vanligaste felen begås att man glömmer nåden eller Guds standard och hamnar i ytterligheter.

Guds tanke är att Hans församling skall kunna urskilja synd och hålla det utanför församlingen och även hjälpa icketroende att lära sig skilja på det goda och onda

Svara -   - 15/1-18 22:55 -


Harriet Bouvin

Utmärkt att framhålla det, att titel till boken "Dom över Sverige" inte är Bibelenlig,

därför att därmed kan vi också ifrågasätta innehållet, även om det kittlar att läsa den,

ungefär som en katastroffilm, typ, är min uppfattning.

Svara -   - 15/1-18 23:17 -


Lysell

Hej

Bästa Christer

Det är inte populärt att peka på hårda fakta. Observera att jag ifrågasätter inte vad du skriver, men rätt skall vara rätt och du får gärna utveckla din synpunkt om det känns så.

Nåden innebär inte att allt skall tolereras som du själv säger i slutet på din text av det fina stycke som du tar upp.

Men att vi skall döma är ett faktum, bara vi gör det på rätt sätt. Den händelse i Bibeln du referar till med kvinnan och äktenskapsbrottet vilar på Gammaltestamentlig grund, vilket du också konstaterar. Detta säger även Paulus i 1 Kor 5:12. Jesus Kristus var ju ännu inte död när han talade med kvinnan och de skriftlärde, och kunde inte SJÄLV som människa fatta det beslutet som lagen krävde eller fria henne. Han uttnyttjade i stället sin överlägsna och himmelska auktoritet och backade ur den försåtliga fälla som de skriftlärde för stunden arrangerat för honom, men lagen fanns där hela tiden. --- " Trots att kvinnan var skyldig till döden så dömde inte Jesus henne till döden." skriver du.---

Jesus KUNDE inte varken döma henne till döden eller befria henne från döden för det var den Mosaiska lagen som gällde vid den tiden. Läs Paulus text så ser du att Kristus frisäger sig från den Mosaiska lagen som människa. Det nya förbundet dvs. Evangeliet hade inte trätt i kraft vid det tillfället du åberopar. Därför är det viktigt att inte tala i för kategoriska begrepp om skeenden vi inte har full insikt i.

Att döma är ett särskilt område in Nya Testamentet med mycket ord och alldeles för långt att ta upp här.

Efter Kristi död säger Paulus

1 Kor 5: 12 Ty icke tillkommer det väl MIG att döma dem som äro utanför? (Den tiden du talar om Christer, då gällde fortfarande lagen) Dem som äro innanför haven I ju att döma;

Fil 1:10 så att I kunnen döma om vad rättast är, på det att I mån bliva rena och för ingen till stötesten, i väntan på Kristi dag,

1 Kor 6:1-11

1917 Rubrik :Korintierna böra icke gå till rätta med varandra, allra minst inför hednisk domstol. Otukt tillhör icke den kristliga friheten, utan är en synd mot Gud, ty människans kropp är Guds Andes tempel.

1 Kor 6:1-11 Huru kan någon av eder taga sig för, att när han har sak med en annan, gå till rätta icke inför de heliga, utan inför de orättfärdiga? 2 Veten I då icke att de heliga skola döma världen? Men om nu I skolen sitta till doms över världen, ären I då icke goda nog att döma i helt ringa mål? 3 I veten ju att vi skola döma änglar; huru mycket mer böra vi icke då kunna döma i timliga ting? 4 Och likväl, när I nu haven före något mål som gäller sådana ting, sätten I till domare just dem som äro ringa aktade i församlingen! 5 Eder till blygd säger jag detta. Är det då så omöjligt att bland eder finna någon vis man, som kan bliva skiljedomare mellan sina bröder? 6 Måste i stället den ene brodern gå till rätta med den andre, och det inför de otrogna? 7 Överhuvud är redan det en brist hos eder, att I gån till rätta med varandra. Varför liden I icke hellre orätt? Varför låten I icke hellre andra göra eder skada? 8 I stället gören I nu själva orätt och skada, och detta mot bröder. 9 Veten I då icke att de orättfärdiga icke skola få Guds rike till arvedel? Faren icke vilse. Varken otuktiga människor eller avgudadyrkare eller äktenskapsbrytare, varken de som låta bruka sig till synd mot naturen eller de som själva öva sådan synd, 10 varken tjuvar eller giriga eller drinkare eller smädare eller roffare skola få Guds rike till arvedel. 11 Sådana voro ock somliga bland eder, men I haven låtit två eder rena, I haven blivit helgade, I haven blivit rättfärdiggjorda i Herrens, Jesu Kristi, namn och i vår Guds Ande.

Lysell

GVD

Svara -   - 16/1-18 00:11 -


Lars Enarson

Svar till Lena Henricson.

Innehållet i profetian stämmer med Guds Ord och jag känner sanktion över den. "Fienden äger tronen i Sverige, i media och i politiken." Precis så är det. Tyvärr.

Sverige har vänt sig från Gud och på synd kommer alltid dom. Så har det alltid varit i alla tider. Sverige är inget undantag.

Speciellt denna mening håller jag med om: "Många av mitt folk kommer inte att förstå varför olyckan drar in." Så sant. Kristna i Sverige har tappat gudsfruktan. Annars skulle man ligga på sina knän och ropa till Gud om nåd till omvändelse. Men det är nästan ingen som reagerar längre. Folket har somnat...

Sanningen är också att Sverige befinner sig redan nu under Guds dom. Bibeln säger om Israel: "Förbannad vare den som förbannar dig och välsignad den som välsignar dig!" (1 Mos 27:29) Detta kan vi inte ändra på. Sverige har vänt sig väldigt starkt emot Israel. Det är en av orsakerna till att kvinnorna i Sverige inte längre kan gå trygga på gatorna. Och värre kommer det att bli mycket snart om Sverige inte omvänder sig.

I fredags morse den 12 januari, väckte Gud mig med orden:

”Det som sker nu i Sverige ingår i en medveten strategi att bryta ner samhället för att kunna införa antikrists diktatur.”

Denna medvetna strategi att bryta ner samhället kommer inte i första hand från människor utan från ”härskaren över luftens välde, den ande som nu är verksam i olydnadens barn.” (Ef 2:2) ”den gamle ormen som kallas Djävul och Satan och som förleder hela världen.” (Upp 12:9)

Den nedbrytande utvecklingen har pågått under en lång tid i vårt land men har nu nått en kritisk brytpunkt. Om inte en radikal förändring äger rum snart kommer den totalitära, antikristliga diktaturen inom kort att vara ett etablerat faktum i Sverige. Anarkins våld kommer att lägra sig som ett tjockt mörker över hela landet och sedan kommer de avkristnade myndigheternas tvångströja att dras åt så hårt att ingen längre kan verka fritt. Höstens val kan vara den sista chansen vi har kvar att rädda Sverige från att gå under.

För att citera orden i profetian ovan: "Fienden äger tronen i Sverige, i media och i politiken. Sverige gör vad Satan anbefaller om. Detta innebär att Sverige drar Guds dom över sig. Sverige kommer att falla hårt och det sker snart."

Denna dom kan endast avvärjas genom bön och omvändelse!!

"Ena gången talar jag om ett hednafolk och ett rike att jag vill rycka upp, bryta ner och förgöra det. Men om det hednafolk som jag har talat om vänder om från sin ondska, ångrar jag det onda som jag hade tänkt göra mot det. En annan gång talar jag om ett hednafolk och ett rike, att jag vill bygga upp och plantera det. Men om man då gör det som är ont i mina ögon så att man inte hör min röst, då ångrar jag det goda som jag hade sagt att jag ville göra dem." (Jer 18:7-10)

"[Om] mitt folk, som är uppkallat efter mitt namn, ödmjukar sig och ber och söker mitt ansikte och omvänder sig från sina onda vägar, då vill jag höra det från himlen och förlåta deras synd och skaffa läkedom åt deras land." (2 Krön 7:14)

Finns det någon som har öron till att höra vad Anden säger???? Efter tilltalet i fredags morse har jag själv börjat be som aldrig förr i mitt liv. Är det någon mer som vill be med mig för Sverige nu innan det är för sent?

Svara -   - 16/1-18 07:59 -


Lena Henricson

Tack Lars Enarson för ditt svar!

Låt oss innerligt BE för Sverige! 🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏 !!!

Svara -   - 16/1-18 08:26 -


nils

Svar till Lena Henricson.

För mig är guds ord om straffdomar i första hand en Varning till Omvändelse!

Ser Herren att Omvändelse sker,Då ångrar Han domen och varningen hade nått sitt syfte.
Jer.18:7-8;"Den ena gången hotar Jag ett folk och ett rike,att Jag vill Upprycka,Nedbryta och Förgöra det,men om då det folket Omvänder sig från det onda väsende mot vilket Jag vände mitt hot,så Ångrar Jag det onda som jag hade tänkt att göra dem."
Jer.26:2-3,säger Herren till Jeremia;"Tala alla de ord som Jag bjudit dig tala till dem;tag intet därifrån.
Kanhända skola de då höra och Vända om,var och en från sin onda väg;
Då vill jag Ångra Det Onda som Jag har i sinnet att göra med dem för deras onda väsendes skull."

Svara -   - 16/1-18 08:47 -


nils

Det största ansvaret för vårt land ligger i första hand på oss Kristna som har lagt ned det andliga försvaret .

Det handlar om en Andlig kamp,vilken ej vinnes genom politik utan de i 2Krön.7:14
kända orden;"Om Mitt folk det som är uppkallat efter mitt namn,då Ödmjukar sig och Beder och Söker Mitt ansikte och Omvänder sig från sina onda vägar,Så Vill Jag höra det från himmelen och Förlåta deras synd och skaffa Bot åt deras Land." Gäller även lilla Sverige.

Svara -   - 16/1-18 09:07 -


Lena Henricson

Ja Nils!

Tror att både du och Lars Enarson har rätt i detta. Och när vi ber om omvändelse för det svenska folket,får vi ju innefatta oss själva också,liksom prof. Daniel gjorde i sin bön. Att Gud uppenbarar synden också i våra egna liv. 😭

Svara -   - 16/1-18 09:19 -


nils

Svar till Tomas N.

Har du tänkt på Paulus ord i Rom.1;24,26,28 där det 3 ggr.sägs att Gud prisgav dem åt deras begärelser.

Många menar att homosexualitet är en synd,men här sägs att Det är en Guds Dom för att ej människan prisar och tackar Gud såsom Gud.
Så homosexualitet är Redan en Domshandling över männniskors förmörkade hjärtan.

Svara -   - 16/1-18 10:03 -


Lars Enarson

Tack Nils och Lena för bekräftelse! Börja be idag!!

Ta tid i bön för Sverige att det sker en omvändelse. Det är en andlig strid som är kolossal just nu. Landet är i vågskålen. Varje bedjare behövs!

Gå ner på knä och be! Det gjorde Daniel och det gjorde Paulus och andra i Bibeln. Det är ett tecken på ödmjukhet inför Gud.

Svara -   - 16/1-18 10:52 -


Björn bloggaren

Annanias och safira var väl dom och straff?

Bb

Svara -   - 16/1-18 11:39 -


Christer Åberg

Svar till Björn bloggaren.

Kan du hitta ett bibelord över att det var Guds dom? Eller kan det ha berott på en konsekvens av deras handlande?

Svara -   - 16/1-18 12:15 -


Tomas N

Svar till nils.

Man kan kalla det dom,men jag tycker snarare det är konsekvens av synd.

Även om Romarbrevet 1 är högst relevant idag,så är ju fokus hos Paulus att påvisa att hedningarna bar konsekvenserna av sin omoraliska och köttsliga religion och levnadssätt.

Djävulen verkar där han får utrymme och tar allt han kan få.

Sverige liknar mera Israel/juda när de avföll. Efter ww2 var frid och hopp i landet,men folket lät sig lockas av allt som kom från Hollywood,musikindustrin och andra revolutionära rörelser och glömde Gud.

Gud är ren och helig och hans ögon kan inte se synd. Därför iscensätter inte Han allt det mörka,men satan agerar genom människor som jobbar dag och natt att genomföra onda planer. Därför ser det ut som det gör idag med b l a homosex och annat som är avskyvärt (abomination)

Kriminella och världsfrånvända stackare har nog aldrig tänkt sig hamna där de till slut hamnar,men mörkrets rike funkar så

För att förstå lag,nåd och dom måste man förstå gamla och nya förbundet rätt.

Nationer har inte samma förbund med Gud

Som Israel i GT och får inte samma kollektiva behandling. Gud relaterar oftast till personer och församlingar. Nationerna tillhör ju inte Gud utan världen,men vi kan sprida Guds rike så att nationer och ledningen påverkas och lydet Gud och det är hans vilja

Svara -   - 16/1-18 12:26 -


David Billström

Svar till Björn bloggaren.

Herodes i Apg.12 också som blev slagen av en Herrens ängel och blev uppäten av maskar

Svara -   - 16/1-18 12:47 -


Peter Hall

Angående domen över Sverige.

Skulle Gud förgöra den rättfärdige tillika med den ogudaktige? Finns det tio rättfärdiga i Sverige, så kommer Gud inte att sända det onda. 1Mos.18:32

Svara -   - 16/1-18 13:10 -


Prinsen

Svar till Peter Hall.

Läs 5 Mosebok kapitel 28.

Vad händer med Sverige när vi faller ifrån Gud?
Vad hände med Israels stammar? Blev de fångar, fördrivna?

Svara -   - 16/1-18 14:37 -


Prinsen

Av någon anledning blev min kommentar raderad; där jag ställde frågan om tjänsten som Jesus har som Överstepräst, vid något tillfälle kommer upphöra? Då vi inte längre har Jesus som förlåter synd genom sitt blod?

Se liknelsen när Aron eller översteprästen lämnar det Allra heligaste för att placera synden på fåret som skickas ut i öknen?
Kommer det komma en tid, som Jesus upplevde som om Fadern lämnar Honom på korset?
Jag stället frågan då jag själv undrar.

Svara -   - 16/1-18 14:43 -


nils

När jag idag bad för Sverige,fick jag Tacksägelse och Tro i mitt hjärta, att Gud Vill en Väckelse till Sverige! Denna Tro har jag burit länge,och det rör sig mot uppfyllelsen

Låt oss pröva oss inför 1Joh.5:14-15; "Och detta är den fasta Tillförsikt vi har till Honom (Jesus),att om vi bedja om något efter Hans Vilja,så hör Han oss.(Alltså att Jesus Vill Väckelse i Sverige.)
Och om vi Veta att Han hör oss,vadhelst vi bedja om (Väckelsen),så Veta vi ock att vi Redan Hava det som vi har Bett Honom i vår bön."
Att vi Redan har Väckelsen,sker genom ett Trons mottagande in i våra hjärtan!
Låt oss tillämpa detta Guds ord och veta att det är Herrens Vilja att Tro på en Andlig Besökelsetid men också veta att; Tron kommer före Åskådning ! Mvh/nils

Svara -   - 16/1-18 14:55 -


nils

Svar till Tomas N.

Visst är denna prisgivning till ett skändligt liv,en konsekvens av synd.

Gud Straffar synd med synd Synd,sägs det när Han låter
Synd kommer alltid före domen,och att bliva Prisgiven åt synd, betyder att bliva Överlämnad till synden,likt att Herren släpper tömmarna och låter människan få fritt löpa iväg.

Svara -   - 16/1-18 15:04 -


Tomas N

Svar till Peter Hall.

Domen föll ju över Sodom iallafall.

Abraham lyckas bara förhandla sig lite tid.

Abraham hade en väldigt nära och speciell relation med Gud och en stor kallelse,liksom även Gud hanterade sina egna lite mera direkt i gamla förbundet.

Ändå tycker jag det är en bild av vår situation idagVi är kallade att rädda oss själva och andra innan domen och slutet kommer.

Svara -   - 16/1-18 15:28 -


nils

Svar till Prinsen .

Det kom en dag som det står i 1Mos.7:16,"Och Herren Stängde igen om honom."

Porten Stängdes innan floden kom,och Noas familj hade gått in i arken.
¤¤¤
Det kom en dag som det står i Matt.25:10-11"Men när de gick bort för att köpa olja,kom Brudgummen,och de som var redo gick in med Honom till bröllopet,och Dörren Stängdes Igen.
Omsider kom också de andra jungfrurna och sade;Herre låt Upp för oss.
Men Han svarade och sade;Sannerligen säger jag eder;Jag Känner er Icke."
Alltså varar EJ nåden för Alltid,och endast Herren vet När Dörren stängs!

Svara -   - 16/1-18 15:52 -


Ernst

La ås ikke falle for the gospel light!

Jesus ,sa,at vist dere ikke omvender fra deres synder,skal dere også gå fortapt! Var det den samme snille Jesus som SA DETTE? OBS........

Peter i apostlenes gj._-Når fålk spurte,hva skal vi gjøre,sa han OMVEND DERE! OBS....Ble det sagt flere ganger dette her i det nye testamentet-?Jeg bare lurte på,om jeg har lest feil,eller kansje har jeg feil Bibel? Hjelp meg nå,kansje jeg må bytte ut King James til en mer moderne "tolkning "av bibelen?

Dont be fooled people!

Svara -   - 16/1-18 16:57 -


Leif Boman

Svar till Prinsen .

Men Jesus har framburit ett enda syndoffer för alla tider, och han har sedan satt sig på Guds högra sida och väntar nu på att hans fiender ska läggas som en pall under hans fötter . Med ett enda offer har han för all framtid fullkomnat dem som helgas.

Heb 10:12‭-‬14

Svara -   - 16/1-18 19:01 -


nils

Svar till Ernst.

Min son läser reformationsbibeln,den mest äkta Bibelöversättningen och där står:

Apg.5:31,"Den H.Ande vilken Gud giver åt dem som Omvänder sig."
Apg.11:18,"Så har och Gud också åt hedningarna förlänat den Ovändelse som för till liv."
Apg.17:30,"men nu bjuder Han människorna att de allestädes skola Omvända sig."
Apg.26:20,"de skulle omvända sig och göra sådana gärningar som tillhör Omvändelsen"
Man har i senare översättningar tagit bort ordet,Omvändelse av någon anledning!!
Då Omvändelsen sker i vår Ande,måste detta som ju är viktigast Betonas. Mvh/nils

Svara -   - 16/1-18 20:14 -


nils

Svar till nils.

Vill förklara att jag använder 1917-års bibel varför folkbibelns översättning som många använder,Ej stämmer in här.

I 1917 års bibel,Matt.9:13 står,"Ty Jag har icke kommit för att kalla rättfärdiga,utan för att kalla syndare,men i reformationsbibeln står;...utan för att kalla syndare till Omvändelse." alltså är Omvändelse borttaget.
Likaså i Mark.2:17 till har man utelämnat Omvändelse i slutet;"Utan för att kalla syndare
till Omvändelse, står det i reformationsbibeln.
Hårklyverier kan många tycka,men Omvändelse ett Nyckelord i hela N.T.

Svara -   - 16/1-18 21:28 -


Prinsen

Svar till nils.

Tack för den Nils. Det borde vara allas största fruktan, att inte ha tillräckligt med Helige Ande när dörren till nåden plötsligt stängs.

Svara -   - 16/1-18 22:09 -


Tomas N

Svar till nils.

Tack för förtydligande. Jag vet detta också eftersom jag läser KJV och ibland ser man hur man tagit bort väldigt elementära textrader som ändrar hela betydelsen.

Reformationsbibeln är baserad på samma grundtext som KJV(textus receptus)

Det finns säkert brister i dessa,men man slipper moderna försök att göra Bibeltext "mera relevant och användbar",men i själva verket tar bort sådant som bygger upp och gör nytta

Omvändelse i både tanke och handling är väldigt centralt i den kristna vandringen. Frukten är ett mera helgat och Jesusliknande liv och kan finnas bland både mera lagiska och mera nådfokuserade grupper

Ett omvänt hjärta och levnadssätt är viktigast,men de andra bitarna behöver vi jobba med genom bibelläsning och bön till att växa i kunskap

Svara -   - 16/1-18 23:26 -


ernst

Svar till nils.

Thank you,brother.

Da har vi forstått det riktig vi.Happy day!Jesus is Lord!

Svara -   - 16/1-18 23:39 -


Onisse

Svar till Nisse .

En flykting är en person som passerat EN landsgräns för att söka skydd. Om den får skydd i det landet behåller den sin flyktingstatus, men om den frivilligt lämnar det landet för att söka bättre förhållanden på annan ort är den inte längre en flykting utan en invandrare. (Såvida de inte blir inbjudna att komma till det landet, då behåller de sin flyktingstatus.) Att Sverige slutat ta emot flyktingar kände jag inte till men jag vet att Sverige både tagit emot många flyktingar och även gett kriminella lycksökare oförtjänt flyktingstatus.

Svara -   - 17/1-18 10:51 -


Peter Hall

Svar till Prinsen .

Jag orkade inte läsa om alla de hemskheter, som Israels Gud skulle låta drabba dem, som inte höll de bud han hade givit dem. Man kan undra, om han gav Israels folk Torah, för att de inte skulle kunna leva upp till den?

Det har ju också visat sig att de inte var den uppgiften mogen. Vilket folk hade varit det, förresten? Att Gud då inte hade fördrag med dem bidrog till att de också drabbades av alla de hemskheter han hade varnat för.

Du har rätt, om det bland Israels folk inte fanns en enda rättfärdig människa, så straffades de som nation. Men, nu säger Gud, att han skall förbarma sig över Israels hus vid tidens slut. Rom.11:32 Allt detta ingår i Guds mästarplan, för att hela skapelsen en gång skall komma till den frihet som tillhör Guds barns härlighet. Rom.8:19-21

Det är möjligt, att Sverige kan drabbas av sämre tider, men att Gud skulle tillintetgöra den rättfärdige tillika med den orättfärdige förekommer inte i min tankevärld.

Det heter ju: "Gå in i din kammare tills vreden har gått förbi". Det är min förhoppning, att Gud för oss också bereder en väg ut, precis som för de kristna inför Jerusalems förstöring år 70. De hade ju av Jesus fått rådet att fly till bergen för att undkomma den stundande dom, som Gud sedermera sände över judarna.

Svara -   - 18/1-18 10:40 -


Peter Hall

Svar till Tomas N.

"Domen föll ju över Sodom iallafall."

Om det hade funnits tio rättfärdiga där, så hade HERREN inte fördärvat staden. "Jag skall då icke fördärva den, för de tios skull" lovade han Abraham. 1Mos.18:32

Vi skall inte träta med Gud. Han säger: "Jag skall vara barmhärtig mot den jag vill vara barmhärtig emot." Rom.9:15-16

Nåväl, det skall på domens dag bli drägligare för Sodoms land, än för dem i Kapernaum, som inte tog emot Jesus när tid gavs. Matt.11:23-24

Det är onda tider, men att Sverige skulle gå samma öde tillmötes, som Sodoms land är föga troligt. Att denna blogg finns är ju bevis på, att det fortfarande finns människor som tror på Jesus Kristus, vår Herre.

Svara -   - 18/1-18 11:15 -


AnnMarie

Peter Hall

Att det ska bli drägligare för Sodom än Kapernaum tycks många ha missat.

Svara -   - 18/1-18 11:49 -


David Billström

Människor är redan dömda så varför ska vi då döma? Det är totalt meningslöst. Vår uppgift är att berätta för människor hur de ska bli räddade och frälsta från den här domen. Och den frälsningen finns endast i att de tar emot Jesus Kristus som sin Frälsare och Herre.

Vi ska inte döma men vi kan med Guds hjälp få människor att komma till besinning som den förlorade sonen gjorde i Luk.15:17.

"Också ni var döda genom överträdelser och synder, i vilka ni förut vandrade" Ef. 2:1-2

Som ofrälst är man andligt död på grund av synden.

Det finns en lära som mer eller mindre säger att synden inte längre är problemet eftersom Jesus tog vår synd på korset. Och med det vill man säga att vi bara behöver predika Jesus och att vi bara behöver tro på honom för att bli frälsta. Man utelämnar omvändelsen och ångern över synden, även fast NT talar om både omvändelse och ånger.

Vi behöver tala om synden och sedan förkunna Jesus som Frälsaren. Vi behöver inte maniskt peka ut speciella synder utan just att vi har alla syndat, (och visst kan man ibland ge exempel på synd också).

Många gånger kan människor vara öppna för hjälp men det är för att syndens följder har kommit ifatt, och syndens följder blir problem. Men må vi hjälpa människor att komma till insikt att det är mot en helig Gud vi har syndat och att vi inte förtjänar himlen. Vi har med våra handlingar spottat Gud i ansiktet och gått våra egna vägar. Men, det finns nåd. En stark kärlek och tacksamhet till Jesus väcks i en människas hjärta när man ser vad man fått förlåtet.

När vi talar om synden och att dess lön är döden (Rom.6:23) så kan vi uppfattas som dömande. En doktor som ger en sjukdomsdiagnos gör det för att han vill hjälpa. Samma sak när vi talar om synden. Vi gör det för att vi verkligen bryr oss, för att vi verkligen älskar människor. Vi är beredda att dra på oss hat för att vi vill varna. Att bli hatad vill väl ingen, man vill ju att folk ska tycka om en, eller hur? Men vi vet att sanningen befriar så därför:

"Utan tala sanning i kärlek" Ef. 4:15

Sanningen och kärleken hänger ihop och vi ska inte behöva vara så överkategoriska att vi väljer bara det ena, utan båda två samtidigt.

Herrens nåd och frid

Svara -   - 19/1-18 21:04 -


Tomas N

Svar till Peter Hall.

I gamla förbundet så är Gud mera personlig eftersom Jesus inte hade dött för alla. Vi läser om kungar som ber och får konkret nåd ,Jakob är ett exempel,Abraham ett annat.

Gud är personlig och Abraham och Jakobs story skulle jag säga är ett typ av förhandlande med Gud.. Även i det nya förbundet förhandlar vi med Gud. Fast alltid utifrån ett barns perspektiv. Vi har inte mycket att förhandla med,men Gud vill att vi är Hans barn och Han har kallt oss till att vara Hans folk och präster.

Vissa saker vet vi inte mycket om. Domen var med all rätt fastställd över Sodom, och endast fick Abraham lite tid att rädda Lot och även fanns möjligheten för andra. Lot var försvagad av mörkret där och kunde inte rädda några fler än näppeligen sin familj

Jämför även med Hesekiel där synden och avfallet var så svårt bland Guds folk att det står att om Noah,Daniel och Job funnits där skulle de inte kunna rädda ens sina familjer utan endast sig själva.

Sodomär ett exempel,liksom Gud använder olika exempel på avfall som t ex Bileam ,Egypten,Babylon etc

Det finns en lärdom i allt som står i Bibeln. Abrahams förhandlande med Gud för Sodom är ett exempel på att stå i gapet mellan Gud och människor som behöver hjälp.

Det är det Gud kallar oss till och det är Han själv som bestämmer hur det skall gå,men vi tjänar honom och andra människor om vi vill. Man slipper om man vill,men vad har man då för del i Guds rike?

Svara -   - 19/1-18 23:02 -


Tomas N

Svar till Peter Hall.

I gamla förbundet så är Gud mera personlig eftersom Jesus inte hade dött för alla. Vi läser om kungar som ber och får konkret nåd ,Jakob är ett exempel,Abraham ett annat.

Gud är personlig och Abraham och Jakobs story skulle jag säga är ett typ av förhandlande med Gud.. Även i det nya förbundet förhandlar vi med Gud. Fast alltid utifrån ett barns perspektiv. Vi har inte mycket att förhandla med,men Gud vill att vi är Hans barn och Han har kallt oss till att vara Hans folk och präster.

Vissa saker vet vi inte mycket om. Domen var med all rätt fastställd över Sodom, och endast fick Abraham lite tid att rädda Lot och även fanns möjligheten för andra. Lot var försvagad av mörkret där och kunde inte rädda några fler än näppeligen sin familj

Jämför även med Hesekiel där synden och avfallet var så svårt bland Guds folk att det står att om Noah,Daniel och Job funnits där skulle de inte kunna rädda ens sina familjer utan endast sig själva.

Sodomär ett exempel,liksom Gud använder olika exempel på avfall som t ex Bileam ,Egypten,Babylon etc

Det finns en lärdom i allt som står i Bibeln. Abrahams förhandlande med Gud för Sodom är ett exempel på att stå i gapet mellan Gud och människor som behöver hjälp.

Det är det Gud kallar oss till och det är Han själv som bestämmer hur det skall gå,men vi tjänar honom och andra människor om vi vill. Man slipper om man vill,men vad har man då för del i Guds rike?

Svara -   - 19/1-18 23:02 -


kaj

Svar till Nisse .

ja vi lever i märkliga tider ! tänk när det var krig i vårt grannland Finland , om vi då som broderland skulle sagt till Finländarna ,.ni kan ju åka till Afrika eller Eritrea .

varför i hela friden tar inte mellanösterns folk emot sina grannfolk där eftersom det finns ju fred i många läder där och enorma ytor dessutom är det ju varmare klimat .

Vi i vårt land och övriga Europa hade ju kunnat skicka bistånd till de länder som är närmare deras levnadssätt !

Tala om gå över ån efter vatten ! hade de ju kunnat stanna vid ån .

Svara -   - 22/1-18 18:12 -


Din kommentar

NYTT! Ditt namn och mejladress måste godkännas innan kommentaren publiceras. Efter godkännande måste du alltid ha samma namn och mejl nästa gång du postar en kommentar, annars godkänns inte kommentaren.


Kom ihåg mig?



pagine di avvertimento cristiana porta a sprecare

Avvertenza per acque profonde

C'è malsane cosiddetti blog e siti che avvertono di inganno, ma che si portano a sprechi cristiane.

72

Läs allt!


Musulmano ucciso cinque cristiani in Daghestan

Cinque donne uccise nella sparatoria in una chiesa russa

Immagine: samnytt.se. 

Un aggressore musulmano gridato "Allahu Akbar" e ucciso cinque persone con fucili da caccia mentre lasciavano una funzione religiosa in una chiesa ortodossa russa nella musulmana repubblica russa del Daghestan.

50

Läs allt!


Film: Il ricco e Lazzaro

Un forte film sulla vera storia di Gesù circa l'uomo ricco che è venuto a Sheol (l'inferno), mentre il povero Lazzaro è venuto al paradiso.

16

Läs allt!


Il peccato contro lo Spirito Santo, e il cielo #metoo

Christer Åberg parla di Gesù e cantare e suonare le sue ukulele molte canzoni.

0

Läs allt!


False prove contro Christer Pettersson dopo l'omicidio Palme

Prove contro Pettersson forgiato dalla polizia

Foto: Express. 

Ora emerge in un documentario televisivo che la prova cruciale contro Christer Pettersson per l'omicidio di Olof Palme è stato forgiato dalla polizia. 

12

Läs allt!


Allah del Corano non è il Dio della Bibbia

L'Islam - Cristianesimo

La Bibbia dice che Dio ha un figlio, mentre il Corano dice che Allah non ha figli. Così è dimostrato che ci sono due divinità diverse.

37

Läs allt!


Annons


Il nodo in Knutby

Mandato Review - Knutby

TV recensione Mostra missione ora ha rivelato quello che è in corso da anni dietro le quinte della Philadelphia Church Knutby.

94

Läs allt!


Dagens ord

Vecka 08, onsdag 21 februari 2018 kl. 00:23

Jesus söker: Hilding!

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? - Be den här bönen:

Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som min Herre och Frälsare. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Jag ber om förlåtelse för alla mina synder. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?
» Ja!

Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv. - Joh 3:16


la conversione del medico ateo al cristianesimo

Posta Reader di nils

Perché non soddisfatto, non si sentono come ho ottenuto quello che ho lavorato per tutta la vita?

6

Läs allt!


Senaste kommentarer


Israele marcia Helsinki, Finlandia 2018

By Daniela Persin 

15 diverse associazioni israeliane in Finlandia coordinati una marcia attraverso il centro della città per le scale di casa parlamento per sostenere il diritto di Israele alla sua capitale Gerusalemme unita.

11

Läs allt!


Hizbollah har 150 000 raketer riktade mot Israel

Läsarmejl av Lars Enarson 

Gud vakar över Israel!

Bild: israelnationalnews.com. 

I samband med detta sköt Syrien ner ett av de israeliska stridsflygplanen. Detta har aldrig hänt sedan Libanonkriget 1982.

4

Läs allt!


Aktuellt



Apg29 har tusentals bloggartiklar! Gå vidare till fler artiklar:

NÄSTA


Artiklar Kommentarer Bönesidan Fråga Christer Kontakt | Bankkonto: 8169-5,303 725 382-4 | Swish: 070 935 66 96 | Paypal

Christer Åberg och dottern Desiré.

Denna bloggsajt är skapad och drivs av evangelisten Christer Åberg, 54 år gammal. Christer Åberg blev frälst då han tog emot Jesus som sin Herre för 34 år sedan. Bloggsajten Apg29 har funnits på nätet sedan 2001, alltså 17 år i år. Christer Åberg är en änkeman sedan 2008. Han har en dotter på 12 år, Desiré, som brukar kallas för "Dessan", och en son i himlen, Joel, som skulle ha varit 10 år om han hade levt idag. Allt detta finns att läsa om i boken Den längsta natten. Christer Åberg drivs av att förkunna om Jesus och hur man blir frälst. Det är därför som denna bloggsajt finns till.

Sedan 23:42 2013-08-16 har det varit 374 097 879 sidvisningar på Apg29!

Apg29 har just nu 16 326 bloggartiklar, 79 685 kommentarer och 53 020 bönämnen.

Varsågod! Du får kopiera mina artiklar och publicera på din egen blogg eller hemsida om du länkar till sidan du har hämtat det!

Apg29 använder cookies. Cookies är en liten fil som lagras i din dator. Detta går att stänga av i din webbläsare.

MediaCreeper

Besök också Apg29 på:

Facebook | Twitter | Youtube | Vimeo | Instagram | Gab

TA EMOT JESUS!

↑ Upp