Language

Apg29.Nu

Christer Åberg | TV | Bönesidan | Fråga Christer Åberg | Skrivklåda | Chatt | Läsarmejl | Skriv | Media | Info | Sök
REKLAM:
Himlen TV7

Stöd Apg29 genom att swisha 20 kr till 072 203 63 74. Tack.

Guds mästerverk

Frälsning, omvändelse, helgelse och Andens dop sker på grund av Guds nåd och handlande verk i dig genom tron på Jesus - oberoende av dina egna gärningar eller laggärningar. 

Adams skapelse målad av Michelangelo.

Adams skapelse målad av Michelangelo.

Det är Gud som handlar i oss då vi tar emot Jesus. Det är helt och hållet hans verk. Faktum är att jag har läst någonstans att "Guds verk" går översättas till "Guds mästerverk". Anledningen till att jag har skrivit den här artikeln är att det är väldigt lätt att falla in i fällan att saker och ting beror på mig och mina egna prestationer. Nej, det beror på Guds nåd.

Christer ÅbergAv Christer Åberg
söndag, 21 juni 2020 01:00

Omvändelse

Joh 1:12-13. Men så många som tog emot honom, åt dem gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn. De som blev födda, inte av blod, inte heller av köttets vilja, inte heller av någon mans vilja, utan av Gud.

Då du tar emot Jesus blir du född av Gud. Jesus kommer in i ditt hjärta och frälser dig. Du blir Guds barn. Det är Jesus som gör frälsningsundret i dig, inte du. Egna gärningar gör sig inte besvär. Det är Jesu verk helt och hållet.

Rom 3:28. Vi hävdar nämligen att en människa blir rättfärdig genom tro, utan laggärningar.

Du blir frälst genom tro på Jesus Kristus, inte av egna gärningar eller laggärningar. Jesus har gjort allting klart genom sin död och uppståndelse som någonsin behövs för din frälsning. Försöker du "hjälpa till", med egna gärningar eller laggärningar ogiltigförklarar du Guds frälsningsverk.

Ef 2:8. Ty av nåden är ni frälsta genom tron, och det inte av er själva, Guds gåva är det,

Du blir frälst av Guds nåd genom tron på Jesus. Du kan inte själv frälsa dig. Frälsningen är Guds gåva, och en gåva tar man emot utan att själv ha gjort sig förtjänt av den. Det beror helt och hållet på Guds nåd.

Frälsningen är Guds verk som sker i dig då du tar emot Jesus som Herren. Men behöver man inte omvända sig?

Apg 11:18. När de hörde detta, gav de sig till freds och prisade Gud, och sa: Så har Gud gett också åt hedningarna den omvändelse som ger liv.

Omvändelse är också Guds verk i dig, det är han som verkar i dig då du tar emot Jesus. Du kan inte med egna gärningar eller laggärningar omvända dig. Det är helt och hållet Guds verk.

Faktum är att då du omvänder dig vänder du dig till Jesus och tar emot honom. Att "ta emot Jesus" är omvändelse.

Guds mästerverk

Ef 2:10. För vi är hans verk, skapade i Kristus Jesus till goda gärningar, som Gud har förberett för att vi ska vandra i dem.

Det är Gud som handlar i oss då vi tar emot Jesus. Det är helt och hållet hans verk. Faktum är att jag har läst någonstans att "Guds verk" går översättas till "Guds mästerverk".

Då vi tar emot Jesus, blir Guds barn, födda av Gud, blir vi Guds mästerverk skapade i Kristus Jesus.

Du kan inte med egna gärningar eller laggärningar göra ett större mästerverk än vad Gud redan har gjort.

Frälsning och omvändelse är Guds verk som sker i oss av Guds nåd då vi tar emot Jesus Kristus.

Helgelse

1 Thess 4:3. För detta är Guds vilja, er helgelse, att ni avhåller er från otukt,

Hur blir man helgad? Är det genom egen kraft eller är det Guds verk i människan? Vi ska se i nästa bibelord att det är Guds verk i människan. Lägg märke till att här står det "er helgelse", inte att de själva skall helga sig genom att utföra olika egna gärningar och laggärningar.

Lägg också märke till att det inte står "er frälsning", utan "er helgelse". Helgelse är inte frälsning, utan man blir helgad därför att man redan är frälst genom personlig tro på Jesus.

1 Thess 5:23. Och må fridens Gud själv helga er helt och fullt, och må hela er ande och själ och kropp bli bevarade fläckfria vid vår Herre Jesu Kristi återkomst.

Det är Gud som helgar den frälsta människan. Det är hans verk. Vi kan inte själva helga oss genom olika gärningar eller laggärningar.

Apg 26:18. för att öppna deras ögon så att de vänder sig från mörkret till ljuset och från Satans makt till Gud, för att de ska få syndernas förlåtelse och arvedel bland dem som är helgade genom tron på mig.

Man blir helgad genom tron på Jesus.

Rom 15:16. att jag ska vara Jesu Kristi tjänare bland hedningarna och betjäna dem med Guds evangelium, så att hedningarna blir ett välbehagligt offer för honom, helgat genom den Helige Ande.

Man blir helgad genom den Helige Ande.

1 Kor 1:2. till den Guds församling som är i Korint, de helgade i Kristus Jesus, kallade heliga, tillsammans med alla dem som på varje plats, både deras och vår, åkallar vår Herre Jesu Kristi namn.

Man är helgad i Kristus Jesus - genom tron på honom. Och de som är frälsta genom tron på Jesus kallas för "heliga". Man ska inte av egen kraft försöka bli helig - man är redan helig genom att man har tagit emot Jesus och har blivit frälst.

Andens dop

Till slut vill jag nämna om hur man tar emot den helige Andens dop. Det sker inte heller av egna gärningar eller laggärningar, utan genom tron på Jesus. Den Helige Ande är en gåva som man tar emot i tro. Jesus har sänt Anden till jorden. Han är här - det är bara att ta emot honom i tro - öppna sin mun och börja tala i tungor.

Gal 3:2. Endast detta vill jag veta av er: Har ni fått Anden genom laggärningar eller genom att lyssna i tro?

Gal 3:5. Han som nu ger er Anden och gör sådana underverk bland er, gör han det genom laggärningar eller för att ni lyssnar i tro?
Apg 10:44. Medan Petrus ännu talade dessa ord, föll den Helige Ande på alla dem som hörde talet.

Jesus har gjort allting klart genom sitt Golgataverk. Han har fullbordat allt och uppfyllt lagen. Nu är det bara för oss att ta emot i tro. Egna gärningar gör sig inte besvär.

Därför har jag skrivit denna artikel

Anledningen till att jag har skrivit den här artikeln är att det är väldigt lätt att falla in i fällan att saker och ting beror på mig och mina egna prestationer. Nej, det beror på Guds nåd.

Du blir frälst genom tro på Jesus. Och den som har blivit frälst helgar Gud i Kristus Jesus och genom den helige Ande.

Och du blir döpt i den Helige Ande av Guds nåd genom tro, inte av egna gärningar eller prestationer.

Ef 2:10. För vi är hans verk [mästerverk], skapade i Kristus Jesus till goda gärningar, som Gud har förberett för att vi ska vandra i dem.

Christer Åberg


#Frälsning #Helgelse #Omvändelse #Andens dop


29 kommentarer

1 2 3 »3

x
Lillibeth
måndag, 22 juni 2020 10:48

"Ef 2:8. Ty av nåden är ni frälsta genom tron, och det inte av er själva, Guds gåva är det,"

Svara

x
Jan D
måndag, 22 juni 2020 12:29

Otroligt vilken gåva, vilken nåd och kärlek från Gud detta!

Svara

x
Mikael W svarar ProPatria
måndag, 22 juni 2020 12:52
ProPatria skrev:
Instämmer, frälsning når man inte enbart genom tomma ord och böner utan genom sitt sätt att leva, då en människa inte kan nå sin fulla potential enbart genom sin tro utan också genom sina gärningar - En kropp utan ande är död precis som en tro utan gärningar är död.

Det viktiga i sammanhanget är dock inte någon påklistrad och falsk skenhelighet utan den individuella strävan efter rättfärdighet, som absolut kan se olika ut från person till person.


Så du menar, på fullt allvar, att det Christer Å skriver, och de bibelversar han refererar till, är falska/felaktiga/feltolkade?

I så fall är mitt hopp ute, eftersom mina gärningar inte räcker till himlen, nej dem räcker inte ens upp till husnocken.

Jag sätter allt mitt hopp om frälsning till Jesu Kristi nåd....och om inte den räcker så hoppas jag på Hans barmhärtighet.

Får jag vara så fräck att ställa frågan till dig ProPatria vilka gärningar du utfört som gav dig din frälsning?


Svara

x
Tomas N
måndag, 22 juni 2020 13:34

Frälsning ,omvändelse och helgelse är något som både kräver människa och Gud.
Frälser gör Gud helt och hållet,dock måste man välja och vilj att tro. Även här ger Gud tron,men tanken,känslan och beslutet måste komma från oss.
Omvändelse är missförstått,det är helt nödvändigt. Samma sak här ,mnniskan måste omvända sig och äe ansvarig,men Gud hjälper till.
Helgelse är mera ett 50/50 lagarbwye mellan människa och Gud.
Men det övernaturliga kommer från Gud.
Den som förväntar sig att Gud kommer fixa allt väntar förgäves. Människan måste vilja själv och besluta och agera på rätt sätt.
Att Gud hjälper även där spelar mindre roll .
Kan vi åstadkomma något med och för Gud själva,absolut inte .ochinte kan vi berömma oss heller.
Utan Gud fårvi brottas med denna världens furste helt på egen hand och det går inte så bra.
Utan Gud skulle vi inte få några välsignelser här eller komma till himlen

Svara

x
Mikael W svarar Tomas N
måndag, 22 juni 2020 15:20
Tomas N skrev:
Frälsning ,omvändelse och helgelse är något som både kräver människa och Gud.
Frälser gör Gud helt och hållet,dock måste man välja och vilj att tro. Även här ger Gud tron,men tanken,känslan och beslutet måste komma från oss.
Omvändelse är missförstått,det är helt nödvändigt. Samma sak här ,mnniskan måste omvända sig och äe ansvarig,men Gud hjälper till.
Helgelse är mera ett 50/50 lagarbwye mellan människa och Gud.
Men det övernaturliga kommer från Gud.
Den som förväntar sig att Gud kommer fixa allt väntar förgäves. Människan måste vilja själv och besluta och agera på rätt sätt.
Att Gud hjälper även där spelar mindre roll .
Kan vi åstadkomma något med och för Gud själva,absolut inte .ochinte kan vi berömma oss heller.
Utan Gud fårvi brottas med denna världens furste helt på egen hand och det går inte så bra.
Utan Gud skulle vi inte få några välsignelser här eller komma till himlen

Håller med dig i det du skriver Tomas N

Svara

x
Leif
måndag, 22 juni 2020 16:09

Tomas!
Jag vill bara hålla med dig i dina inlägg om hur din upplevelse är angående artikeln. Den andas för mycket av överdriven nådesförkunnelse, helt klart!
Överdriven nådesförkunnelse har alltid förminskat och vänt på omvändelsens viktiga skeenden.

Man har helt enkelt aldrig förstått att trons gärningar som Gud berättar om är ett måste, och hänger ihop med
omvändelsen och ånger.

Jag tror dock att det inte är så stor idé att tjata om detta med dem som redan för längesen slagit dövörat till för trons gärningar. Vi hoppas ändå på öppnade ögon en dag men, då krävs ödmjukhet..


Svara

x
ProPatria svarar Mikael W
måndag, 22 juni 2020 17:02
Mikael W skrev:
Så du menar, på fullt allvar, att det Christer Å skriver, och de bibelversar han refererar till, är falska/felaktiga/feltolkade?

I så fall är mitt hopp ute, eftersom mina gärningar inte räcker till himlen, nej dem räcker inte ens upp till husnocken.

Jag sätter allt mitt hopp om frälsning till Jesu Kristi nåd....och om inte den räcker så hoppas jag på Hans barmhärtighet.

Får jag vara så fräck att ställa frågan till dig ProPatria vilka gärningar du utfört som gav dig din frälsning?


Personligen anser jag att en tro utan gärningar är att göra det väldigt lätt för sig.

Därför betonar jag vikten av att, efter egen förmåga, försöka efterlikna korsets hjälte i vardagen istället för att stirra sig blind på diverse olika exegetiska tolkningar och genom detta köpa sig fri från alla former av motprestation.

Vad jag menar är att man bör följa sitt eget hjärta och med tron stålsätta sig i den ständiga strävan efter ett rättfärdigt leverne - Detta för att kunna stå emot en ondskefull världs rådande galenskap, så att den lidande kärlekens seger kan stå given genom en obruten, förtröstansfull gemenskap med både folk och nation likväl som med vår allsmäktige Herre.






Svara

x
Stefan Jonasson
måndag, 22 juni 2020 17:55

Det är evangelium vi förkunnar... En värld som är fallen i synd.. Hur djupt fallen vet JESUS som burit straffet och förnedringen..mörkrets ofruktbara gärningar... Allt sådant nedkallar GUDS VREDE ÖVER OLYDNADENS BARN ta inte del i detta ni var en gång i mörker men nu är ni ljus i HERREN vandra då som ljusets barn..... OLYDNADENS BARN talas det om ta inte del i mörkrets ofruktbara gärningar utan avslöja dem istället... Vad sådana människor(olydnadens barn)gör i hemlighet är skamligt att ens tala om... Men allt kommer i dagen när det uppenbaras av ljuset... Läser efesier brevet nu.. Hur ska man kunna avslöja mörkrets gärningar om det till och med skamligt att nämna? Det kan verka vara en motsägelse

Svara

x
Stefan Jonasson svarar Stefan Jonasson
måndag, 22 juni 2020 18:00
Stefan Jonasson skrev:
Det är evangelium vi förkunnar... En värld som är fallen i synd.. Hur djupt fallen vet JESUS som burit straffet och förnedringen..mörkrets ofruktbara gärningar... Allt sådant nedkallar GUDS VREDE ÖVER OLYDNADENS BARN ta inte del i detta ni var en gång i mörker men nu är ni ljus i HERREN vandra då som ljusets barn..... OLYDNADENS BARN talas det om ta inte del i mörkrets ofruktbara gärningar utan avslöja dem istället... Vad sådana människor(olydnadens barn)gör i hemlighet är skamligt att ens tala om... Men allt kommer i dagen när det uppenbaras av ljuset... Läser efesier brevet nu.. Hur ska man kunna avslöja mörkrets gärningar om det till och med skamligt att nämna? Det kan verka vara en motsägelse

Det blev lite krångligt men man kommer väl på det tillslut....jag bara undrar varför gnälls det om att det är för mycket nåd, är det inte det denna ruttna och fallna världen behöver för att bli fri

Svara

x
Leif svarar Stefan Jonasson
måndag, 22 juni 2020 19:29
Stefan Jonasson skrev:
Det blev lite krångligt men man kommer väl på det tillslut....jag bara undrar varför gnälls det om att det är för mycket nåd, är det inte det denna ruttna och fallna världen behöver för att bli fri

Nåden genom Jesus är det allra bästa en syndig och fallen värld behöver, men!
Nåden verkar inte till ett pånyttfödelsens under förrän en ärlig omvändelsens gärning sker från människors hårda och syndiga hjärtan...Jesus kommer flyttar aldrig in i en människa som inte först omvänder sig och ber om syndernas förlåtelse.. Först efter att detta "ÄR GJORT" så flyttar Gud in och föder en människa på nytt, dvs, först efter denna omvändelsens gärning så kan man bli frälst.

Jesu frid..


Svara

1 2 3 »3

Första gången du skriver måste ditt namn och mejl godkännas.


Kom ihåg mig?

Din kommentar kan deletas om den inte passar in på Apg29 vilket sidans grundare har ensam rätt att besluta om och som inte kan ifrågasättas. Exempelvis blir trollande, hat, förlöjligande, villoläror, pseudodebatt och olagligheter deletade och skribenten kan bli satt i modereringskön. Hittar du kommentarer som inte passar in – kontakta då Apg29.

Nyhetsbrevet - prenumerera gratis!


Senaste live på Youtube


Missa inte detta!


"Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son [Jesus], för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv." - Joh 3:16

"Men så många som tog emot honom [Jesus], åt dem gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn." - Joh 1:12

"Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst." - Rom 10:9

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? Be den här bönen:

- Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som Herren. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?

- Ja!


Själavårdssamtal

Behöver du gratis vägledning och själavårdssamtal?

☎️ 0381-77 30 80

  • Måndagar 18.00-20.00
  • Tisdagar 09.00 -11.00
  • Onsdagar 09.00-11.00
  • Torsdagar 18.00-20.00

Senaste bönämnet på Bönesidan

torsdag 9 juli 2020 18:40
Jag har blivit lurad av min fd. Barnen avskyr mig och har inget att leva för. Jag kan förstå att alla avskyr mig. Mitt sinne är galen. Be Herren att jag får vila från ångesten. Käre Jesus hjälp

Senaste kommentarer


Aktuella artiklar



STÖD APG29
SWISH: 072 203 63 74
PAYPAL: paypal.me/apg29
BANKKONTO: 8150-5, 934 343 720-9
IBAN/BIC: SE7980000815059343437209 SWEDSESS

Mer info hur du kan stödja finner du här!

KONTAKT:
christer@apg29.nu
072-203 63 74

MediaCreeper

↑ Upp