Language

Apg29.Nu

Start | TV | Bönesidan | Bibeln | Läsarmejl | Media | Info | Sök
REKLAM:
Himlen TV7

Flodernas och trons källa

Biblijska materijal proročki / Duh Sveti obračunava tako snažno da se naša srca, „treba” žamor i kosa na glavi rastu.

Rijeka, zelenilo i planine.

För när vi tänker oss in i Edens lustgård/Paradiset, lägger vi märke till att då Adam och Eva inte längre fick vara kvar där på grund av syndafallet – så framgår det att de drevs öster ut, till öster om lustgården. 


Av Sigvard Svärd
måndag 4 november 2019 21:33
Läsarmejl

Čak i mnogi kršćani, čak i na oživljavanje vjernika kontekstu, sumnja, na žalost, pouzdanost Biblije. Ali ovo je navještaj koji je pun vjere u Bibliji kao Božjoj istinske objave. Neko vrijeme smo se i pogled u neke od velikih proročkih perspektive Biblije, za takve količine spašavanja često vjeru u svakodnevnom duhovnom borbi protiv zlih sila i pred svakodnevnim raznovrsnih problema, tako da je barem za mene. Nema vremena sada izgubiti povjerenje u Bibliji. Naprotiv, to je vrijeme da duboko i živu vjeru. Zašto? Pa, sada je vrijeme da se proročka riječ još više će se ispuniti. Pratite tekstove 1 Post 2: 10-14 i Ivan 19: 33-34:

„Iz Edena, to je bio kao rijeka zalijevati vrt, a zatim ga podijeliti na četiri glavne grane. Prvo ime je Pishon. To je onaj koji teče oko cijele havilskom, tamo gdje je zlato. Zlato je te zemlje dobro, tu je bdellium i oniksa. Druga rijeka je Gihon. To je onaj koji teče oko cijele zemlje Kuš. Treća je rijeka Tigris. To je onaj koji teče istočno od Asirije. Četvrti je Eufrat. „-” Ali kad dođoše do Isusa i vidješe da je već umro, ne prebiše mu golijeni. Umjesto da zabada jedan od vojnika do boku kopljem, i odmah poteče krv i voda. "

U središtu zemlje

Det vi läser om här, geografiskt sett utifrån Bibeln, är själva platsen för jordens mittpunkt (jfr. Hes 32:12). Alltså det rent fysiska Paradiset/Edens (hebr. édäns el. ädens) lustgård; ljuvlighetens behagliga park; ett vattenrikt fruktbart oas-område. En språklig form av Eden är, ednah av adan, som betyder ”att göra sig glada dagar” i trygghet, hebr. gan från ganan; ”beskydda”/”bevara”. Jfr. med samma hebreiska ordalydelse i Höga Visan 4:12, som getts översättningen: ”En sluten lustgård är min syster, min brud, en sluten brunn, en förseglad källa”. Och fyll på med hebreiskans ginnah som i Ester 1:5, 7:7-8; en mötesplats för sällskapsliv och eftertanke; ”i den inhägnade trädgård som hörde till kunga-huset”. Var någonstans i Edens lustgård Gud med sina änglar hade sin ”tron”, eller var Ormen ”ståtade” före Adams och Evas syndafall, har vi inga bibliska uppgifter om. Men vi kan konstatera att i lustgården inte bara kännetecknades av ”andlig” verksamhet. Utan därtill kroppsliga aktiviteter, då lustgården skulle ”odlas och bevaras”. Eden, var troligtvis inte endast jordens centrum i en större mening, utan låg närmare bestämt där just Jerusalem tronar – eller ännu mer i en koncentrerad mitt: på stället där det första templet (Salomos) i Jerusalem 900 f. Kr. en gång stod – och där Jesu kors en gång restes. Jag pekar på platsen för ”jordens hjärta”. Det är här det bultar och slår, politiskt och religiöst, som på inget annat ställe. Och ingen annanstans på jorden, tickar och går heller tiden så profetiskt som i fråga om Jerusalem. Och då har väderstrecken i Jerusalem och i templet en avgörande betydelse.

Katastrofer/domsakter

Vi behöver hålla i minnet, när vi tänker kring och studerar jorden då och nu, att åtminstone två stora globala förändringar i geografin, har enligt Bibelns heliga berättelser inträffat vid skilda tillfällen genom naturkatastrofer eller gudomliga domsakter.

Hur jorden blev påverkad av Guds handlande då han steg ner vid bygget av staden Babels torn och förbistrade/förvirrade människornas språk, så att de inte förstod varandra längre (c:a 2.000 f.Kr.) – det vet vi inget om. Men som det heter (1 Mos 11:8-9): ”Så spred Herren ut dem därifrån över hela jorden och de slutade bygga på staden. Den fick på hebreiska namnet Babel (”förbistring”/ ”förvirring”), eftersom Herren där förbistrade hela jordens språk, och därifrån spred han ut dem över hela jorden.”

Imamo nekoliko drugih primjera, ona se osjeća izvan mjesta ovdje spomenuti, ali mi nemamo nikakvih saznanja o tome što su došli da znači za Zemljinu geografiju i života. Prvi od njih bio je Gospodin (oko 1400 godina prije Krista) zaustavio sunce i mjesec negdje iza se njegov pomoćnik Jošua proročkog „molitve” (Jošua 10: 12-13): „Na dan kada je Gospodin dao Amorejaca u Izrael nasilja obrati se Jošua Jahvi pred svim Izraelom: „Sol stoji mirno kod Gibeona, i mjeseče, u Ajalons dolini!” i stade sunce i zaustavi se mjesec sve dok se nije narod osvetio neprijateljima svojim. "

Den andra händelsen av dessa två ”astronomiska”, som måste medfört avgör-ande betydelse för jorden och dess natur – fast det inte går att föra i bevis rent vetenskapligt – finns omtalad i 2 Kung 20:8-11 och inträffade på 6-700-talet f.Kr.: ”Och (kung) Hiskia sade till (profeten) Jesaja: ´Vad är tecknet på att Herren ska göra mig frisk, så att jag i övermorgon får gå upp till Herrens hus?´ Jesaja svarade: ´Detta ska för dig vara tecknet från Herren på att Herren ska göra vad han har sagt: Ska (tiden) skuggan (på kung Ahas solvisare, min anm.) gå tio steg (timmar) framåt eller ska den gå tio steg (timmar) tillbaka? Hiskia sade: ´Det är lätt för skuggan (tiden) att sträcka sig tio steg framåt. Nej, låt den i stället gå tio steg (timmar) tillbaka.´ Då ropade profeten Jesaja till Herren, och han lät skuggan (tiden) gå tillbaka de tio stegen (timmarna) som den redan hade gått på Ahas trappa.”

„Potop”

Pa, natrag na dvije katastrofe / presudi djeluje, sa rezultatima u svijetu koji možete vidjeti tragove na zemlji danas.

Prvi je „poplava” Pravednika Noino vrijeme, oko 2400 godina prije Krista (1 Izlazak 7: 17-20, 24, 9: 18-19): „Rijeka je bila na dane zemlji četrdeset i vode ustane i podigne kovčeg, tako da se podigao iznad zemlje. Voda se ubrzano i ruža visoko nad zemljom, i kovčeg doplovio na vodi. I širenje vode sve više i više iznad zemlje, dok ne pokriva sve visoke planine pod nebom. Petnaest lakata (oko 7,5 metara, širok lakat prema starim pojmovima izračunate za ruku jednog odraslog čovjeka, moja opaska.) Iznad vrhova roze vode i planine pokrivene su ... Voda je stajao visoko iznad zemlje u stotinu i pedeset dana ... Noinih sinova koji iziđe iz korablje (na planini Ararat, moja opaska.) bili su: Šem, Ham i Jafet. Ham je praotac Kanaanaca. Ovo su trojica Noinih sinova i iz ih imaju svi u svijetu raširena. "

zemlja distribuira

Druga prirodna katastrofa ili božanska presuda čin, dogodio se u vrijeme kada je semitski obitelj iz koje Noina tri sina pod nazivom: Šem, predak Hebreja (ebréerna), bio aktivan (također oko 2000 f.Kr). U 1 Post 10: 21-25 predstavili fazu: „Sinovi: Šema Elama (Perzija / Iran minuti, note.), Arpakšad, Lud i Aram. Aram Sinovi AM, Hul, Geter i kaša. Arpakšad rodi Eber (otuda tako ebréer / Hebreja, moje note.). I tako je rekao: „Eberu se rodiše dva sina. Jedna je Peleg (Heb. Dijeljenje), za vrijeme njegova doba razdijelila zemlja. "

1 1 Mos 1:19-10 framgår det att Gud i sin skapelseakt delade på vatten och torrt land: ”Gud sade: ´Vattnet under himlen ska samlas till en enda plats så att det torra blir synligt.´ Gud kallade det torra jord, och vattensamlingen kallade han hav. Och Gud såg att det var gott.” Enligt Bibeln alltså, fanns det inte från början flera torra områden, utan land var en enda massa och hav var samlat för sig. Men hur rimmar det med att vi har mer än en kontinent att räkna med? Jo, 1912 framförde den tyske professorn, Alfred Wegener, att det en gång i tiden har skett en ”kontinenternas förskjutning”. Från att allt land först hängde ihop, skedde en naturhändelse som ”delade upp” jordmassan i två kontinenter. Genom undersökningar utmed Atlantens östra och västra kuster, fann han starka skäl till i stenriket, växtriket och djurriket, att de båda kontinenterna en gång måste ha varit förenade – och senare forskning har inte motbevisat teorin om att allt (förstås med annat klimat på jorden) från början satt ihop. Vem som helst kan studera dessa kuster på en världskarta, och se hur det skulle kunna gå att föra dem samman, som ett puzzel eller likt hur kanter på ett sår växer sig helt. Hur var det vi läste om Ebers son Peleg (hebr. delning): ”Under hans tid blev jorden uppdelad.” I sin förklaringsbibel från 1861 översätter P Fjellstedt denna passus, med att jorden föll ”sönder”. Det skedde ett ”sönderfall” av världen i stil med hur det gemensamma språket förut hade fallit ”i bitar”.

Under templet

Tillbaka till utgångstexten: ”Från Eden gick det ut en flod som vattnade lust-gården och sedan delade sig i fyra huvudgrenar.” D.v.s. på/i jordens centrum, där Jerusalems tempel långt senare kom att byggas, fanns det en djup källa; rann det upp en brusande flod. Jag kallar den för ”flodernas källa”. Och det går inte att hoppa över Ps 46:5: ”En ström går fram med flöden som ger glädje åt Guds stad, den Högstes heliga boning.”

Sedan år 638 står den stora muslimska Klippdomen med den mindre Al-Aqsa-moskén på det historiska ”Tempelberget”. Så rätt ner kan judiska arkeologer och forskare inte ta sig, det får de av religiösa och politiska skäl inte göra – men det hindrar inte att de gräver sig ner från sidorna, in och under den förbjudna ”nedfarten”. Lägg märke till, att redan i början på 1970-talet, uttryckte judiska och västerländska arkeologer och forskare – att de hört bruset av vatten djupt ner under det gamla tempelområdet. Det talas idag om ”staden under staden” gällande denna plats. Den väg som på Jesu tid ledde upp till templet – (d.v.s. det andra, kallat ”Serubbabels tempel”, efter den judiske huvudmannen 500-talet f.Kr., och ”Herodes tempel”, på grund av Herodes den stores utbyggnad av detta tempel strax före Jesu födelse) – upptäcktes 2004. Den har sedan under stor försiktighet (med risk för att Al-Aqsa-moskén ovanför skulle kollapsa) grävts fram och i år dessutom invigts i Jerusalem. Vid invigningen av vägen talade vice presidenten för stiftelsen ”Davids stad”, Doron Spielman, och han sa bl.a.: ”Den här platsen är hjärtat av det judiska folket och den är som blodet som rinner i våra ådror.”

ali Anđeo Gospodnji bio spriječen u posljednji trenutak i žrtva je umjesto ovna / a „žrtveno janje”, koji zaglavi sa glave / rogovima u grmu (1 Izlazak 22: 11-14). Tako je!

Profetiskt

Det bibliska materialet är profetiskt/av den helige Ande laddat, så starkt att våra hjärtan ”borde” porla och håret på våra huvuden resa sig. För när vi tänker oss in i Edens lustgård/Paradiset, lägger vi märke till att då Adam och Eva inte längre fick vara kvar där på grund av syndafallet – så framgår det att de drevs öster ut, till öster om lustgården. Vid den ut- och ingången satte Herren Gud ”eldsänglar” för att bevaka vägen in, för möjligen mer åt nordväst där inne, stod inte endast kunskapens träd på gott och ont, utan även ”livets träd”. Och som det låter (1 Mos 3:22): ”Herren Gud sade: ´Se människan har blivit som en av oss med kunskap om gott och ont. Nu får hon inte räcka ut handen och ta även av livets träd och så äta och (med synd, min anm.) och leva för evigt.”

Ako mi sada nas odvesti u Ezekielu 46 i 47 i proučavanje proročanstva, počevši od tada je ispunjenje u narednim danima, možda i oko našeg vremena, barem u narednom tisućljetnom kraljevstvu Božjem - kao što piše u 46: 19-20: " i on ( „anđeo-čovjek”) me doveo do ulaza, koji je bio na strani vrata, u prostorijama Svetišta imenovan je za svećenike koji se okrenu prema sjeveru, a ja sam vidio da je mjesto daleko prema zapadu (tj zapad moja napomena).. On je rekao da je me'Detta mjesto gdje svećenici će kuhati žrtve naknadnice i okajnice i žrtvu paljenicu i gdje će se ispeći zrna prinos ne moraju ga provoditi na vanjsku sudu i na taj način bi ljudi heligt. "

Golgota

Neka nas zaustaviti i razmišljati gdje u Jeruzalemu (stari područje Eden / Edenskom vrtu) i razmišljati o tome što je bila Kalvarija, na visini od kojih je Isus patio žrtvenu smrt za naše grijehe. Pa, to će biti sa istoka (malo jugoistočno) broje - desno kroz grad, a upravo kroz hram malo sjeverozapadu do. Imamo samo „praznog prostora” (zapad?) U Edenu na zapisnik, gdje je pad dogodio u „stabla spoznaje dobra zla” i gdje je „drvo života” također ustane. Zatim slijedi kako je Abraham na Moria glavnoj lokaciji (malo sjeverozapadno u još nije izgrađen grad Jeruzalem) je spremna žrtvovati Izaka. Osim toga, u vrijeme procjenjuje - veliki seljak Arūnas prodaja gumna Salomona, koji gradi Jeruzalem prvi hram na glavnoj stranici (nešto sjeverozapadno out), gdje su svećenici trebaju kuhati žrtve naknadnice i okajnice i žrtvu za grijeh. " Konačno, u ovom odbrojavanja, patnje Isusa križ i smrt u Jeruzalemu „glava stavlja” Kalvarija (sličan fatalnog mozga), kratku udaljenost sjeverozapadno od hrama i grada. Nakon toga, pokop Isusa, kratke udaljenosti (45 m) ispod pokopan u grob, a ocijenjeno sad kako to ukazuje natrag u Eden, u vrtu / Eden području. Prema Židov tradiciji, Talmud, Adam je bio pokopan na tom mjestu, a posebno kršćanskoj tradiciji prikazuje Kalvariju brdo s Adamovom lubanje u grob pod križem. Ali bi ga sigurno iz Biblije: „Na mjestu gdje je Isus bio raspet bijaše vrt iu vrtu je novi grob u kojem su još nitko nije bio položen. Tamo su položili Isusa, jer je to bila židovska Priprava, i grob je bio u blizini „(Ivan 19: 41-42).. Nakon toga, pokop Isusa, kratke udaljenosti (45 m) ispod pokopan u grob, a ocijenjeno sad kako to ukazuje natrag u Eden, u vrtu / Eden području. Prema Židov tradiciji, Talmud, Adam je bio pokopan na tom mjestu, a posebno kršćanskoj tradiciji prikazuje Kalvariju brdo s Adamovom lubanje u grob pod križem. Ali bi ga sigurno iz Biblije: „Na mjestu gdje je Isus bio raspet bijaše vrt iu vrtu je novi grob u kojem su još nitko nije bio položen. Tamo su položili Isusa, jer je to bila židovska Priprava, te je grobnica u blizini „(Ivan 19: 41-42).. Nakon toga, pokop Isusa, kratke udaljenosti (45 m) ispod pokopan u grob, a ocijenjeno sad kako to ukazuje natrag u Eden, u vrtu / Eden području. Prema Židov tradiciji, Talmud, Adam je bio pokopan na tom mjestu, a posebno kršćanskoj tradiciji prikazuje Kalvariju brdo s Adamovom lubanje u grob pod križem. Ali bi ga sigurno iz Biblije: „Na mjestu gdje je Isus bio raspet bijaše vrt iu vrtu je novi grob u kojem su još nitko nije bio položen. Tamo su položili Isusa, jer je to bila židovska Priprava, i grob je bio u blizini „(Ivan 19: 41-42).. a posebno kršćanskoj tradiciji prikazuje brdu Kalvarija s Adamova lubanja u grob pod križem. Ali bi ga sigurno iz Biblije: „Na mjestu gdje je Isus bio raspet bijaše vrt iu vrtu je novi grob u kojem su još nitko nije bio položen. Tu su položeni Isuse, zato što je židovska Priprava, i grob je bio u blizini „(Ivan 19: 41-42).. a posebno kršćanskoj tradiciji prikazuje brdu Kalvarija s Adamova lubanja u grob pod križem. Ali bi ga sigurno iz Biblije: „Na mjestu gdje je Isus bio raspet bijaše vrt iu vrtu je novi grob u kojem su još nitko nije bio položen. Tamo su položili Isusa, jer je to bila židovska Priprava, i grob je bio u blizini „(Ivan 19: 41-42)..

Vidare, nu Hes 47:1-2: ”Sedan förde (”änglamannen”, min anm.) mig tillbaka till husets (templets) ingång, och där fick jag se vatten rinna fram under husets (templets) tröskel på östra sidan (mot Getsemane, Olivberget och Kidrondalen, min anm.), för husets (templets) framsida låg mot öster och vattnet flöt ner under husets (templets) södra sida, söder om altaret. Sedan förde han mig ut genom norra porten och ledde mig fram på en yttre väg till den yttre porten, den som vette åt öster. Där fick jag se vatten välla fram från den södra sidan (ner mot Döda Havet, min anm.).” Vi läser här om en dubbel ström (den väller upp under husets tröskel på östra sidan, och den flödar fram från sydöstra sidan). Är det den uråldriga ”flodernas källa” som här väller upp och fram igen, rätt upp från jebusiten Araunas/storbonden Ornans gamla ”tröskplats”?

„Rijeka” izvor”

Lägg märke till, att när det nya Jerusalem beskrivs i Upp 22:1-2, så är inget mindre än ”flodernas källa” där igen, samt ”livets träd”: ”Och (ängeln) visade mig en flod med livets vatten, klar som kristall, som går ut från Guds och Lammets tron. Mitt på stadens gata, på båda sidor om floden, står livets träd. Det bär frukt tolv gånger, varje månad ger det sin frukt, och trädets löv ger läkedom åt folken. De fyra huvud förgreningarna av floder, från ”källan” som flöt upp i Eden och vattnade lustgården, går inte direkt att fastställa på grund av förändringarna i den äldre geografin. Dåtidens Pison är sannolikt Nilen, Frat kan kopplas till dagens Eufrat, dåvarande Hiddekel är med stor förvissning Tigris. Och Gihon i sin tur kan faktiskt knytas till floden Jordan (2 Krön 32:30, Joh 9:6-7): ”Det var också (kung) Hiskia (6-700-talet f.Kr., min anm.) som täppte till Gihonvattnets övre källa och ledde vattnet neråt, väster om Davids stad” till Siloamdammen genom en 0,5 km lång tunnel (en bevarad inskription i tunneln, som kan beses idag, beskriver hur de två grävarlagen möttes halvvägs). I Jes 22:9 heter det: ”Ni ser att Davids stad har många rämnor, och ni samlar upp vattnet i Nedre dammen.” Och intressant i det riktigt stora sammanhanget (Gihon och Jesus) är det vi läser i Joh 9:6-7: ”När han (Jesus) hade sagt detta spottade han på marken, gjorde en deg av saliven, smorde den blindes ögon med degen och sade till honom: ´Gå och tvätta dig i dammen Siloam´ - det betyder ´utsänd´. Då gick han dit och tvättade sig, och när han kom tillbaka kunde han se.”

/ Molimo Studija je sve u Bibliji za Jordan (njegova voda za nekoliko značenja), a pogled na njega u svjetlu današnjeg arheološkog ujpptäckter. /

Ali onda, izvorno lebdio rijekama dovoljno u svim pravcima od Edena, tako da je cijeli prostor tako je u potpunosti navodnjava. Pretpostavljam da je „izvor” i grane, gledan odozgo, poput krpelja / križa. Prema gore usmjerenom strujom u sredini, a zatim četiri rijeke u suprotnim smjerovima. Tu će također biti rani i jaka proročanski uzor u Isusu i četiri evanđelja o njemu. Matej, s posebnim naglaskom na židovskom narodu spasenje. Marko, u posebnom smislu pokajanja među Rimljanima. Luka, s obzirom na oživljavanje među Grcima. A John, više usmjeren na očuvanje vjere svake od njih već vjeruje. I to mora biti navedeno da oni koji - bez obzira na doba prije Kristova spasenja, umro je u vjeri to - pripada koliko bi. Stoga je jasno dosljedno: „U vjeri je umro sve to, a da nisu zadobili obećano. Ali oni to vidjeli u daljini i pozdravio i priznao da se stranci i pridošlice na zemlji. „(Hebrejima 11:13) U kršćanskoj tradiciji Adamova lubanja zakopan pod križem na Kalvariji, to je ilustrirano teče krv u dvije struje s križa gore - se na grobu krova i niz „lubanje”, koji je tada predstavljaju sve one koji su umrli u vjeri, čekajući ga, da bi poraz zmija i iskupiti grijeh.

Isus ilustracija

Förr sjöng många bland trons folk så här om Jesus: ”Jag ser i Ordet hans sköna bild…” (Segertoner 567 v 2). Och en av de första profetiska illustrationerna om/ av/på Jesus – en talande sådan – går att studera i vattenflödena i Paradisets lustgård. Jesus är den heliga livskällan, det från korsfästelsens verklighet på Golgata, flödar upp och ut en ”trons källa” i fyra ”armar” – som i sin tur blir till mindre källsprång/bäckar, hos var och en som tar emot Jesus i sitt liv. I mötet med den samariska kvinnan sa Jesus (Joh 4:14): ”Det vatten jag ger blir en källa i honom med vatten som flödar fram till evigt liv.” Vid ett särskilt tillfälle på en lövhyddohögtid, stod Jesus och ropade (Joh 7:38-39b): ”´Om någon är törstig, kom till mig och drick! Den som tror på mig som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram.´ Detta sade han om Anden, som de skulle få som trodde på honom.” När Jesus sände ut sina lärjungar med det ”levande vattnet” inombords, med det uppvällande källsprånget i fullt flöde – uttryckte han att de skulle gå ut med detta i hela världen, åt alla håll och kanter (Matt 28:18-20, Apg 1:8). Inget ställe fick anses för svårnått, inget folkslag för omöjligt att ge evangeliet till – för ”Gud var i Kristus och försonade (hela) världen med sig själv.” (2 Kor 5:19)

”Trons källa”

Jfr. här med Golgatakorsets fyra riktningar. Från Jesus, i mitten räknat, går alltså budskapet ut åt varje väderstreck: öster, väster, syd och nord. Med den profetiska illustrationen/bilden: på, av och om Jesus i Bibelns berättelse om den stora ”centrumfloden” och de mindre förgreningarna. Kan vi t.o.m. visa varandra på det som sedan hände efter Jesu död på korset, och då i betydelsen ”den dubbla strömmen” som i Hes 47. Se Joh 19:33-34: ”Men när (soldaterna) kom till Jesus och såg att han redan var död, krossade de inte hans ben. I stället stack en av soldaterna upp hans sida med sitt spjut (snett uppåt och träffade hjärtat, Jesu centrum), och genast kom det ut blod och vatten.”

Povratak u budućnost proročanstva, Ezekiel 47 V 8-9: „A rekao je (anđeo) za me'Detta voda teče u istočni dio zemlje i teče preko pustinje, a onda iz (mrtvog) mora. Voda je probila teče na (mrtve), more, i voda postaje zdrava. Svugdje gdje su rijeke će biti oživljen sva živa bića što se u jatima. A ribe su tamo vrlo brojni, kada ova voda stiže, voda postaje zdrava, i sve dolazi na život u kojem se potok teče van. „Mrtvo more je biblijski slika čovječanstva. Kada dopustimo Isusu skupo pomirnicu krvi i vattendopets proces unutarnjeg čišćenja, uzimajući rad u nama po Duhu Svetom, onda biblijski spasio, spasio, svet i zdrav. Mi smo postali nositelji nebeskog života. U „väckelsemötenas” pjesama prije, nije bilo neobično veze na „izvor vjere” koja se protezala na križu Golgote, Na primjer (vidi pobjede Toner): „Ovdje je izvor teče, blagoslovio ga nađe! Ona je duboko i jasno, skriven, ali očito „(246) -”. Bog je pun vode u dosta gladnih žena i muškaraca. Izvor žive vode koja struji kao mjehurića preko „(383) -”. Prekrasan, prekrasan izvor je izvor Isusovih rana. Ona pročišćava od svih grijeha, bijeli kao snijeg na mom pranje. „(524)

Bibeln håller ihop

Låt oss inte välja bort sanningen. Bibeln hjälper oss att hålla ihop frälsningens budskap. Nu är det som sagt tid att tro och inte läge att inte att dra åt tvivel. Om vi tar till oss de stora och djupa – bibliska/profetiska – perspektiven (ibland dolda under person- och ortsnamn, under snabba kast i händelseutvecklingar o.s.v.), är förutsättningarna större att vi kan stå emot fiendens utlagda fällor, grävda gropar, uppsatta snubbeltrådar. Ja, hela skalan av frestelser. Låt oss av den helige Ande bli höjda över otrons meningslöshet! Bibeln har rätt! Det profetiska går i fullbordan! Jesus är alltid svaret!

Det är väckande att läsa om Maria Magdalena (Joh 20:11-18), om hennes möte med den uppståndne Jesus i trädgården/lustgården utanför den tomma graven. – om hur hon först inte kände igen, utan i sin sorgsenhet trodde att det var ställets trädgårdsmästare: ”Jesus frågade henne: ´Kvinna, varför gråter du? Vem söker du?´ Hon trodde att det var trädgårdsmästaren och sade till honom: ´Herre, om det är du som har burit bort honom, så säg var du har lagt honom så att jag kan hämta honom.´ Jesus sade till henne ´Maria.´ Då vände hon sig om och sade till honom på hebreiska: ´Rabbuni!´ - det betyder lärare. Jesus sade till henne: ´Rör mig inte, för jag har inte stigit upp till Fadern än. Men gå till mina bröder och säg till dem att jag stiger upp till min Far och er Far, till min Gud och er Gud.´ Maria Magdalena gick då och berättade för lärjungarna att hon hade sett Herren och att han hade sagt detta till henne.”

”I Lustgården”

Den amerikanske gospel- och musikförfattaren, Miles C. Austin (1868-1946), skrev 1912 väckelsesången: ”In the garden”/”I lustgården”. Det gjorde han både utifrån Maria Magdalenas möte med den uppståndne Jesus utanför den tomma graven, men att också Miles själv kom att uppleva, hur han för en stund liksom var den som mötte ”trädgårdsmästaren” – och det blev något av ett ”återvändande” till Edens lustgård med Guds kallande röst. Och förutom att sången gjorde att många kom att ge sina liv till Jesus när de hörde den sjungas, så kom den även att brukas som dopsång. Ensam går man in i ”lustgården” och där inne, stiger man ner i dopvattnet/i ”floden” intill – nära inpå omvändelsen till Jesus. Flodernas och trons källa i ett.

Här gospeln i översättning till svenska av H.H. 1925:

Jag kom till hans lustgård allén medan daggen låg kvar på var blomma. Och en röst jag hör, som mig salig gör, du får till mig nu komma.

Ref. Och jag hör hans röst i mitt eget bröst, och han säger att jag är hans. Sorg och oro fly för en glädje ny, vars like där aldrig fanns.

Han kallar med stämma så mild, så att fåglarna upphör att sjunga. För den melodi, med Guds kärlek i, fly alla tankar tunga.

I lustgården dröja jag vill, men där utanför ropar mig nöden. Och han ber mig gå, till de fallna små, för dem han gick i döden.


Publicerades måndag 4 november 2019 21:33:16 +0100 i kategorin och i ämnena:


1 kommentarer


x
Lotta
tisdag 5 november 2019 18:05

Tack Sigvard!

Mycket intressant läsning. Det Stärker tron när vi ser hur tillförlitlig Bibeln är och att vi idag kan hitta bevis på Bibelns trovärdighet,

Fridshälsningar
Lotta

Svara

Första gången du skriver måste ditt namn och mejl godkännas.


Kom ihåg mig?

Din kommentar kan deletas om den inte passar in på Apg29 vilket sidans grundare har ensam rätt att besluta om och som inte kan ifrågasättas. Exempelvis blir trollande, hat, förlöjligande, villoläror, pseudodebatt och olagligheter deletade och skribenten kan bli satt i modereringskön. Hittar du kommentarer som inte passar in – kontakta då Apg29.

Nyhetsbrevet - prenumerera gratis!


Senaste bönämnet på Bönesidan

onsdag 13 november 2019 18:37
Kan ni be för vår familj? Pappan utförsäkrad från F-kassan trots kronisk sjukdom. Jag mamman jobbar inte mycket pga ohälsa. Vi behöver matpengar och till räkningar.. Barn hemma.

Senaste kommentarer


Aktuella artiklar



Stöd Apg29:

Kontakt:

MediaCreeper Creeper

↑ Upp