1 024 online! | Sidvisningar idag: 169 931 | Igår: 156 273 |

www.apg29.nu

Annons

Chatt Nyhetsbrev Biblar Läsarmejl Bönesidan Dagens ros Date29 Kommentarer Fråga Christer Kontakt Sök

Beställ Christer Åbergs bok Den längsta natten här!


Christer Åberg död

Begravningen har varit - saknad av ingen! 

/bild2.php?w=644&h=75&src=img/1452707673-dop2.jpg

1984 tog jag emot Jesus och blev född på nytt. Den gamla Christer var nu död! 

Bibeln säger:

Rom 6:11

Så ska också ni se på er själva: ni är döda från synden och lever för Gud i Kristus Jesus.

Jag hade nu genom tron på Jesus Kristus dött bort från synden. Och vad gör man med någon som är död? Man begraver honom!

Rom 6:4

Vi är begravda med honom genom dopet till döden för att leva det nya livet, liksom Kristus är uppväckt från de döda genom Faderns härlighet.

1985 lät jag mig döpas till Kristus i Ljungby pingstkyrka. Det skedde genom nedsänkning. Då begravdes den gamle Christer och nu lever den nye Christer för Gud i Kristus Jesus!

Den gamle Christer är alltså död och begraven och saknas av ingen!

"Kom inte och stör dött folk!" 

Jag tycker om den här berättelsen av Hilding Fagerberg som finns i boken Humor i helgade hyddor special:

- Ibland kommer lagen till mej. Men då säger jag till lagen: "Nu får du ursäkta, lagen, men nu har du gått fel!" 

Ska man komma och lagsöka folk måste man komma när de lever! Hinner man att dö så finns det inga lagparagrafer som biter. Och så kommer lagen till mej?!! 

Jag dog ju för tvåtusen år se'n!! "Stygge lag, gå hem och det kvickt!" säger jag till lagen. "Kom inte och Stör dött folk!" 

När Jesus dog på korset så dog vi bort från synden, när han begravdes så begravdes vi med honom och när han uppstod så uppväcktes vi med honom!

Rom 6:11  

Så ska också ni se på er själva: ni är döda från synden och lever för Gud i Kristus Jesus. 



Ta emot Jesus

Har du tagit emot Jesus? Gör det! Omvänd dig och låt dig döpas!

Idag lever jag i detta fantastiska uppståndelseliv tillsammans med Jesus Kristus! Du kan också göra det!



Christer Åberg - i högsta grad levande i Kristus Jesus!


Skriv ut

 
Publicerat av onsdag 13 januari 2016 20:25 | #dop #död #hilding+fagerberg #synden #lagen #hilding+fagerberg | Direktlänk | Nyhetsbrev | RSS

Har du tagit emot Jesus?

- Gör det nu innan det är försent! Så här tar du emot Jesus:

Jesus, jag vänder mig nu till dig och tar emot dig. Jag bekänner dig Jesus att du är Herren och jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Tack Jesus att jag nu är frälst och har fått alla mina synder förlåtna. Tack att jag nu har ett evigt liv och är ett Guds barn. Tack Jesus att du är min Herre och Frälsare och att Himlen är nu mitt hemland!"

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?
» Ja!


77 kommentarer

Alexander Grenehed

Halleluja!!!

Svara -   - 13/1-16 20:50 -


Alexandra

Är inte dop en laggärning?

Svara -   - 13/1-16 20:53 -


En lärjunge

Haha vad rädd jag blev när jag såg rubriken! 😃 inte skrämmas så, Christer!

Svara -   - 13/1-16 20:54 -


Christer Åberg

Svar till Alexandra.

Är inte dop en laggärning?

Naturligtvis inte, eftersom du inte blir frälst genom dopet, utan genom tron på Jesus!

Men dopet är ett tecken på att du nu har omvänt dig och vill följa Jesus!

Svara -   - 13/1-16 20:59 -


Nowote

Svar till Christer Åberg.

Alexandra är nog också en liten skojare, eller?

Svara -   - 13/1-16 21:08 -


ulf lennart

naer folk fragar efter min aalder svarar jag att jag foeddes 29/10 2000 i staden Linhares i staten Espirito Santo. saa jag kaenner mig som en riktig Brasse.

Svara -   - 13/1-16 21:20 -


ulf lennart

Svar till Alexandra.

jag kallar det hellre en Lydnadsakt(en enda gaang, inte alltfoer betungande). 'den som Tror OCH blir doept skall bliva fraelst'.

Svara -   - 13/1-16 21:37 -


ulf lennart

Svar till Alexandra.

taenk pa den spetaelske Naaman, som av profeten ombads att doppa sig 7 ganger i floden Jordan. Han tyckte det var urloejligt och blev riktigt arg, men efter sin tjaenares envisa raad dppade han sig aentligen och kunde bli botad och helt fri fran sin spetalska.

Svara -   - 13/1-16 21:47 -


Andreas

När vi tar emot emot Jesus blir vi födda på nytt / frälsta, vi har dött och uppstått med Kristus (andligt).

Dop i vatten är sedan en bekräftelse på vad som redan hänt i personens inre i och genom pånyttfödelsen då man i tro tog emot Jesus och dog och uppstod med Honom (andligt).

Vattendop är inget vad religiösa kallar sakrament som Gud verkar genom, nej, Gud verkar bara genom tro på Jesus, inte någon yttre handling.

Genom tro på Jesus dör vi och uppstår med Honom (andligt), genom tro på Jesus blir vi Guds barn, genom tro på Jesus blir vi födda på nytt, genom tro på Jesus blir vi omskurna i hjärtat, genom tro på Jesus döps vi till Kristus, genom tro på Jesus blir vi frälsta. ENDAST genom tro på Jesus är vi i Kristus och har ett nytt liv i Kristus. Allt handlar om tro på Jesus. Allt är av nåd genom tro på Jesus, ingen yttre handling någon gör som vattendop etc.

Sedan som en yttre bekräftelse på vad som redan hänt i vårt inre (döden, begravningen och uppståndelsen med Kristus) så döper vi oss i vatten vilket dom gjorde i Apostlagärningarna när någon kommit till tro.

Inget som frälser / pånyttföder eller gör att Gud gör något i vårt inre men något som Ordet lär oss att göra precis som att ta emot dopet i den helige Ande.

Svara -   - 13/1-16 22:03 -


Andreas

Svar till ulf lennart.

Ulf Lennart, då föddes du på nytt i staten "den helige Ande". Espíritu Santo på portugisiska / spanska betyder den helige Ande.

MVH

Svara -   - 13/1-16 22:40 -


ulf lennart

Svar till Andreas.

CERTO. Eu tenho Documento!

Svara -   - 13/1-16 23:05 -


Andreas

Svar till Gunbritt.

Inte känsligt alls. Judisk sabbat hör till det gamla lag förbundet, inte det nya nådes förbundet.

MVH

Svara -   - 13/1-16 23:20 -


Thomas P

Svar till ulf lennart.

Perfeito, entao vc esta com Jesus e Jesus com vc. Ficar com Deus!

Svara -   - 13/1-16 23:21 -


Andreas

Svar till ulf lennart.

Muito bom.

Svara -   - 13/1-16 23:23 -


Gunbritt

Svar till Andreas.

Hör inte det mesta dit? Jesus kom ju och predikade lagen och profeterna.

Svara -   - 13/1-16 23:23 -


Andreas

Svar till Gunbritt.

Upprepar: Judisk sabbat hör till det gamla lag förbundet, inte det nya nådes förbundet.

Även fast Gud är densamme är det nya förbundet helt olikt det gamla förbundet. Efter Jesu död och uppståndelse gjorde Gud ett nytt förbund.

Svara -   - 13/1-16 23:32 -


Fredrik Fregoran Göransson

Läs gärna min favoritbibelcitat Gal 2:20 men jag lever, fast inte längre det är Kristus som lever i mig.Så långt jag ännu lever i denna världen lever jag i tron på Guds son som har älskat mig och offrat sig för mig .

Svara -   - 14/1-16 00:15 -


Anita Magnusson

Jag blev helt kall när jag läste rubriken Christer, tänkte nu har en Guds man lämnat oss. Men vet du är radikal så läste snabbt vidare och förstod sen att du fått för världen. Andreas : Du krånglar till dina förklaringar tycker jag. Jesus lät sig döpas, så då gör vi det med som ett tecken att vi dött bort och begravt vår gamla människa. Och uppstått som en ny skapelse i Jesus Kristus. Gunbritt: det var för att dö och tar vår synd som Jesus kom. Inte för att predika lagen och profeterna. MEN Han var jude, så Han läste Torahn, lärde sig Guds Lag OCH Kunde ALLT. Men Han visade lärjungarna att ingen kan följa lagen, alla syndade och kom till korta. Ingen följde lagen, men dom försökte. Jesus fullbordade lagen med sin död på korset. Så när vi tar emot Honom som frälsare så lägger Gud sin lag i våra hjärtan. Vi lever av tro på Jesus inte av att följa lagen.

Svara -   - 14/1-16 00:47 -


Anita Magnusson

Ska stå dött för världen, inte fått. Blev fel.

Svara -   - 14/1-16 00:48 -


nils

Tack Christer för din förklaring om Dopets NÖDVÄNDIGHET.--Alla tycks ej förstå den Andliga innebörden,utan blandar ihop Frälsningsupplevelsen med dopet.--Man begraver ju den DÖDE som du enl. Guds ord förklarar.--Poängen är att det ju är JESU DÖD vi blir Delaktiga av,och genom dopet blir också Delaktiga i HANS begravning.--"För att såsom Kristus uppväcktes från det döda genom Faderns härlighet,också VI skola vandra I ETT NYTT VÄSENDE I LIV."Rom.6:4.--Men tack och lov,det slutar inte i Graven,utan i UPPSTÅNDELSEN med Jesus Kristus.--Då börjar det Guds Ord kallar HELGELSE,att bliva AVSKILD åt Herren.--Vi äger då ej längre oss själva.1 Kor.6:19.--Det är ett Andens verk,då Han ÄR och Blir Han mitt nya liv,enl.Rom.6:19+22,och Gal.2:19-20,som Fredrik citerade.--Må vi få en Dopväckelse i Svedala,önskar jag.--Gud välsigne er ALLA önskar nils.

Svara -   - 14/1-16 08:06 -


ulf lennart

Svar till Thomas P.

Com certeza. att vara en kristen ar att som Enok vandra med Gud. Han haaller alltid ett vakande oega pa det lilla ofoerstandiga barnet. Agar da det saeger eller goer dumheter, beloenar da det aer snaellt och lydigt.

Svara -   - 14/1-16 08:32 -


ulf lennart

Svar till Thomas P.

beloeningen aer ofta frid och glaedje, agan, oro och bedroevelse.

Svara -   - 14/1-16 08:38 -


Andy Svensson

Jag dog 1986 i augusti, då hade jag levt ett liv i droger och kriminalitet . Mitt liv var hopplöst i myndigheternas ögon och min familjs. Men 1986 jag tror det var 14 augusti så bestämde jag mig för att släppa in Jesus Kristus i mitt hjärta. Det var på ett tältmöte i Åkersberga . Sedan i oktober 1986 då döptes jag , mitt gamla liv begravdes i dopgraven. Tyvärr så händer det att gamla Andy vill uppstå igen, men då dränker jag honom tillbaka :-) " Jag säger du är död du gamla Andy". Bibeln säger att vi är nya skapelser i Kristus. Jesus är med oss alla dagar.

Svara -   - 14/1-16 08:55 -


Andy Svensson

Svar till Andy Svensson.

Glömde säga tack Christer för att du påminde mig om dopets betydelse!

Svara -   - 14/1-16 08:57 -


Lennart Svensson

Hej Christer!

Det goda ryktet sprider sig om din härliga hädanfärd https://levandetro.wordpress.com/2016/01/14/apg-29s-christer-aberg-har-gatt-hadan/

mvh L.S

Svara -   - 14/1-16 09:53 -


Martina Andersson

Vill bara tala om hur härligt det är att vara nyfrälst. Att alltid känna värmen av Jesus i sitt hjärta varje dag. Tack Jesus Tack! Och Tack christer för allt du delar med dig!

Svara -   - 14/1-16 09:53 -


Andreas

Svar till Anita Magnusson.

Du skrev: Andreas : Du krånglar till dina förklaringar tycker jag. Jesus lät sig döpas, så då gör vi det med som ett tecken att vi dött bort och begravt vår gamla människa. Och uppstått som en ny skapelse i Jesus Kristus.

Just det. Vi gör det som ett tecken / yttre bekräftelse på vad som REDAN har hänt i vårt inre i pånyttfödelsen. Vad jag gör är går emot villoläror som påstår och tror att vattendopet är dopet till Kristus, att Gud skulle göra något i ditt inre i ett vattendop, nej. Det är endast en bekräftelse / tecken på vad som redan har hänt, inget annat.

Viktigt att vara tydlig, för det är ett falskt evangelium att tro att ett vattendop frälser / pånyttföder, att Gud verkar i ditt inre genom ett vattendop. Många tror tyvärr på ett vattendop för pånyttfödelse istället för på Jesus.

Just det, Jesus lät döpas i vatten och det gör vi kristna också efter dopet till Kristus / pånyttfödelsen / frälsningen.

Svara -   - 14/1-16 10:04 -


Andreas

Svar till nils.

Du skrev: förklaring om Dopets NÖDVÄNDIGHET.

Den som tror att ett vattendop är nödvändigt tror på ett falskt evangelium. Frälsning är av nåd genom tro på Jesus, oberoende gärningar / yttre handlingar som vattendop etc. Vattendop gör vi EFTER pånyttfödelse / dopet till Kristus / frälsning. Inget nödvändigt men något Ordet lär oss att göra. Olydigt att inte göra det. Vattendopet är inget annat en en bekräftelse / ett tecken på vad som REDAN har hänt i den kristnes inre i pånyttfödelsen.

Märker att du fortfarande går med din sakramentala lära att Gud skulle verka i ditt inre i ett vattendop, nej. Gud verkar i vårt inre och föder oss på nytt (vi dör, begravs och uppstår med Kristus) när vi i tro tar emot Jesus, inte genom ett vattendop, vad du brukar kalla sakrament.

Genom tro på Jesus dör vi, begravs och uppstår med Jesus (inte i vattendop), genom tro på Jesus blir vi Guds barn, genom tro på Jesus föds vi på nytt, genom tro på Jesus döps vi till Kristus (ett annat dop en vattendop), genom tro på Jesus är vi frälsta.

Evangeliet är ingen sakramentalisk lära. Rom 6:3-8 talar om dopet till Kristus, inget vattendop.

"Eller vet ni inte att vi alla som har blivit döpta till Kristus Jesus har blivit döpta till hans död? Vi är alltså genom dopet till döden begravda med honom, för att också vi skall leva det nya livet, liksom Kristus uppväcktes från de döda genom Faderns härlighet. Ty är vi förenade med honom genom en död som hans, skall vi också vara förenade med honom genom en uppståndelse som hans. Vi vet att vår gamla människa har blivit korsfäst med Kristus, för att syndens kropp skall berövas sin makt, så att vi inte längre är slavar under synden. Ty den som är död är friad från synd. Har vi nu dött med Kristus, tror vi att vi också skall leva med honom." Rom 6:3-8

Detta talar inte om något vattendop, Gud gör inget i ditt inre genom någon någon yttre handling du gör. Detta talar om dopet till Kristus / pånyttfödelsen / frälsningen vilket sker när du i tro tar emot Jesus.

MVH

Svara -   - 14/1-16 10:25 -


nils

Dopet blir bara en formell handling om EJ TRON finns med.--Någon ser det bara som ett sakrament,en synlig nådeshandling,utan ANDLIG innebörd!--Varför skulle då Herren tillåta oss att utföra EN FORMELL och till synes DÖD LAGGÄRNING??--DET är då bara en LAGGÄRNING,eller hur,om den ej har EN ANDLIG INNEBÖRD?--Då skall vi också SLUTS DÖPA,eller hur?? --Heliga handlingar,av Herren Jesus förordnade skall vi akta oss att förringa!!--Detsamma med uppmaningen att smörja med Olja,vid förbön,och Brödsbrytelsen.Är det också bara YTTRE HANDLINGAR,UTAN ANDLIG INNEBÖRD?--Då kan vi som är fria FRÅN "LAGGÄRNINGARNA",väl också upphöra med dem också,eller hur??--Må vi akta oss från sådan VILLFARELSE,att förringa de nådemedel som sakramenten,FÖRORDNADE AV HERREN SJÄLV givit till oss Trossvaga. MVH.nils

Svara -   - 14/1-16 10:30 -


Andreas

Svar till nils.

Varför skulle vi sluta döpa i vatten, det vore olydigt att inte göra vad Ordet lär, men den som inte vill måste inte för att vara frälst. Det har absolut inget med vattendop att göra.

För mig låter det som vattendopet är en död laggärning för dom som har sakramental tro. För kristna är det inte det, utan endast något man gör EFTER man blivit pånyttfödd / frälst för att man vill för att Ordet lär så. Men det är inte kristen tro att något sker i ett vattendop, att något andligt skulle ske, det är okristen tro. Denna tro är felriktad till "sakrament" att Gud skulle verka i personens inre genom ett "sakrament". Farligt.

Ulf Ekmans nådemedel har lett många fel. En av orsakerna till hans avfall var just att han hade samma sakramental tro som katolska kyrkan. Denna sakramentala lära kommer därifrån, inte från Guds Ord.

Du sa: Må vi akta oss från sådan VILLFARELSE, att förringa de nådemedel som sakramenten, FÖRORDNADE AV HERREN SJÄLV givit till oss Trossvaga.

Det finns ingen inre nåd i s.k "sakrament" som vattendop, Herrens måltid etc. vilket Ulf Ekman påstod. Herrens måltid görs till minne av Jesus, inget annat, och vattendop görs som yttre bekräftelse av vad som REDAN hänt i den kristnes inre, och detta görs EFTER pånyttfödelsen. Inget "andligt" alls sker i ett vattendop, det är endast en lydnads handling till att göra vad Ordet lär.

Den sakramentaliska läran är farlig, den leder tron från Jesus till "sakrament", att Gud skulle verka och göra något i dessa yttre handlingar. Gud verkar inte genom s.k sakrament. Det är en farlig lära som har sin grund och botten i den katolska religionen.

MVH

Svara -   - 14/1-16 11:26 -


nils

Svar till Andreas.

Jag har försökt förklara att det ÄR TRON på dopets ANDLIGA INNEBÖRD,som avgör dess betydelse.--Annars är det som du säger,en DÖD laggärning.--Det är genom UPPENBARELSE i Ordet,som ögonen öppnas för den Andliga Sanningen i DOPET,och TRON KOMMER.--ALLT som ej sker av TRO det är synd,Rom.14:23.--Har sett på dopförrättningar i Pensacola-väckelsen,och själv varit där.--Att på video i You Tube se dessa omvända döpas,är en verklig upplevelse.De måste oftast bäras upp ur dopgraven,sprattlande och oförmögna att själva gå.--Varför denna manifestation,OM EJ NÅGOT DRABBAT DERAS INRE VÄRLD!!--Rek.er alla att på You Tube se; Pensacola revivale,ni som TVIVLAR PÅ VATTENDOPETS BETYDELSE.--MVH.nils

Svara -   - 14/1-16 12:14 -


Andreas

Svar till nils.

Jag är inte emot vattendop, är själv vattendöpt vilket gjordes 2 veckor efter jag blev frälst. Jag uppmanar alla pånyttfödda att döpas så snart som möjligt i vatten vilket skedde i Apostlagärnigarna.

Gud kan beröra folk när som helst, när de ber, när du är på möte, när du pratar om Jesus, när du tar Herrens måltid, när du döps i vatten, men vi kan inte göra en lära att det sker då du gör det eller det, då är vi fel ute.

Du sa: Jag har försökt förklara att det ÄR TRON på dopets ANDLIGA INNEBÖRD, som avgör dess betydelse.

Detta är för mig helt felriktad tro, som inte är helt på Jesus utan detta är sakramental tro. Det finns ingen andlig betydelse i ett vattendop, att Gud gör något i ditt inre i ett vattendop, vattendop är inte dopet till Kristus som sker i pånyttfödelsen / frälsningen genom tro på Jesus.

Denna sakramentala lära är för mig felriktad. Gud verkar inte genom yttre handlingar. Det förmedlas ingen speciell nåd i vad du kallar sakrament. Allt handlar om tro på Jesus.

Som du säger, allt som inte sker av tro är synd, Rom 14:23. Håller med fullständigt. Allt vi gör, vad det än är ska göras i tro på Jesus.

Men du säger: det ÄR TRON på dopets ANDLIGA INNEBÖRD, som avgör dess betydelse.

Detta är helt obiblisk och felriktad tro. Vattendop har ingen andlig betydelse enligt Guds Ord, Gud gör inget i ditt inre där. Du förväxlar detta med dopet till Kristus som sker i pånyttfödelsen / frälsningen, då du dör, begravs och uppstår med Kristus. Du döps till Kristus och har ett nytt liv i Kristus genom tro på Jesus.

Vattendopet är en bekräftelse på detta, vad som hänt i ditt inre genom pånyttfödelsen, inget annat. Efter pånyttfödelsen / frälsningen / dopet till Kristus döper vi oss i vatten för att göra som Ordet lär. Olydigt att inte göra det, men vi gör det för att vi vill för att Ordet lär så, inte av tvång för frälsning etc.

Jag har också hört att kristna fått uppleva underbara saker i samband när dom döpts i vatten, underbart att höra. Men det kan som sagt ske annars också. Låt inte detta få stå över Guds Ord att Gud verkar något speciellt i ett vattendop, då har man gjort en lära utan stöd i Guds Ord.

MVH

Svara -   - 14/1-16 12:43 -


nils

Svar till Andreas.

Dopet är helt inriktat på JESUS,då det ju också sker i Jesu NAMN,och det är ju till JESU död, begravning och Uppståndelse jag döps IN I.--Om TRON finnes är det ju en Andlig Förening med JESUS det handlar om;OM TRON FINNES!--Inte annars!Vidare är det i Rom.brevet, först EFTER dopets Uppståndelseliv,som Paulus talar om HELGELSEN.Rom.6:19+22.--Så Helgelsen är kopplad till DOPETS förening med Kristus ,i Hans Uppståndelse,men INTE FÖRR!--Ang.din uppfattning om U.Ekmans"sakramentslära."--Har i 2-år gått på deras Bibelskola men aldrig märkte jag detta inslag.--Det som utmärkte deras skola var TRONS undervisning,byggd PÅ GUDS ORD.--Det kan måhända kommit nu,efter hans konvertering,men alls inte då.--Jag har ex.aldrig sett någon dopförrättning i Livets Ord i deras möten. MVH.nils

Svara -   - 14/1-16 15:20 -


Andreas

Svar till nils.

Din tro är för mig fortfarande sakramental och felriktad, att pånyttfödelse sker i ett vattendop. Det är ett falskt evangelium att du i ett vattendop dör, begravs och uppstår med Jesus. Detta sker i frälsningen då du i tro tar emot Jesus och blir född på nytt / döpt till Kristus. Bara tro på Jesus åstadkommer detta, inget "sakrament".

Inga vad du kallar sakrament kan omöjligt åstadkomma detta, vattendop är ENDAST en yttre bekräftelse på vad som REDAN har hänt i en kristens inre då man dog, begravdes och uppstod med Kristus i pånyttfödelsen / dopet till Kristus. Tron ska riktas endast på Jesus, inget annat.

Helgelsen sedan är Guds verk i dig när du låter Gud verka i och genom dig, inget någon kan prestera.

Jag hörde Ulf Ekman predika om s.k "nådemedel" i s.k sakrament för många år sedan. Att det förmedlades inre dåd i dom. Han har nog alltid haft en liksom du sakramental tro. Fast jag tror att han förtröstade på Jesus för frälsning och pånyttfödelse även fast han var åt det sakramentala hållet. Nu som katolik ännu mer.

Dock ej så sakramental som Martin Luther som uppfann den protestantiska villfarelse religionen. Läser man hans stora katekes ser man hur hans tro var och att han predikade ett falskt okristet evangelium. Han var verkligen sakramental och menade att frälsning sker i ett vattendop (dopets sakrament som han kallade det), det gudomliga frälsande vattnet. Dit tron skulle riktas och där fanns försäkran på det eviga livet enligt honom, och att utan vattendop kunde man inte bli frälst.

Hans syn på Herrens måltid och s.k. "bikt" var också sakramental med rötter från den katolska religionen, inte från Guds Ord. Det var alltså inte frälsning av nåd genom tro helt på Jesus för Luther utan genom "sakrament", och då främst vattendop.

Därför menar jag att sakramental tro är farligt, det riktar tro från Jesus till att Gud verkar i och genom yttre annordningar (s.k. sakrament) vilket är villolära. Endast tro på Jesus föder på nytt, döper till Kristus, frälser, rättfärdigförklarar, inget du gör som ex "sakrament" typ vattendop etc.

Svara -   - 14/1-16 16:25 -


Anita Magnusson

Svar till Andreas.

Vet inte om jag läst att någon påstår att ett vattendop frälser, det är Jesus som frälser.

Men Jesus gav befallning om att gå ut, gör alla folk till lärjungar , DÖPA dom . På ett sätt har du rätt , det ÄR en bekräftelse på vår tro. För Jesus har befallt oss att låta oss döpas. Därför ska vi låta oss döpas. Men det du tar upp EFTER DOPET TILL KRISTUS stämmer inte. Finns bara ETT dop, det vi gör när vi HAR kommit till tro på Jesus. Så där blandar du ihop det.

Svara -   - 14/1-16 17:54 -


Andreas

Svar till Anita Magnusson.

Så sant att vattendop inte frälser utan det är endast tro på Jesus som frälser.

Du sa: Men det du tar upp EFTER DOPET TILL KRISTUS stämmer inte. Finns bara ETT dop, det vi gör när vi HAR kommit till tro på Jesus. Så där blandar du ihop det.

Nej, det finns tre olika dop i Guds Ord. Hebrerbrevet 6:2 talar om läran om dop (plural). I vissa översättningar står det reningar men det är baptismos på grekiska. Dom tre olika dopen Ordet talar om är dopet till Kristus, vattendop och dopet i den helige Ande.

Svara -   - 14/1-16 18:22 -


Janne2

Andreas!

(Ursäkta att jag bryter in ska inte göra det mer).

Dopdiskussionen

I Hebr 6:2 är ordet som översätts dop (plural), baptismós (Strong´s nr G909). Baptismós betyder "ceremoniella reningar" - som att tvätta tempelskålar osv i GT. Hebreerbrevet förklarar ur NT uppfyller och fullbordar GT för judar främst, därav kommenterar Paulus (tror att det är han som skrivit brevet, vem annars?) att han inte behöver ta om vad judar redan lärt sig om tron.

Dop som betyder nedsänkning i vatten (immersion) heter baptisma (G908) på alla ställen jag kollade i NT.

Det var läran om "flera reningar" (baptismos: baptismon didachés) - men Paulus talar om en Herre, en tro och ett dop i NT i Efesierbrevet 4:5.

Hälla vatten

Barn dör inte för att prästen häller lite vatten på dem. Däremot dör man när man tar emot evangeliet som utbyte mot sina synder och litar på Jesu som täcker över vår skuld och blir pånyttfödd. Detta symboliseras offentligt med dop genom nedsänkning (baptisma Strong´s G908).

GVD hej!

Svara -   - 14/1-16 19:50 -


Nowote

Svar till Andreas.

Du säger så här Andreas;

Nej, det finns tre olika dop i Guds Ord. Hebrerbrevet 6:2 talar om läran om dop (plural). I vissa översättningar står det reningar men det är baptismos på grekiska. Dom tre olika dopen Ordet talar om är dopet till Kristus, vattendop och dopet i den helige Ande.

Du verkar så övertygad om de tre dopen, men frågan jag aldrig fick svar på, som du lite nonchalant bara förkastade tidigare var det dop Jesus talar om när Han skall dö.

Varför förnekar du att detta skulle vara ett bibliskt dop när Jesus kallar det för dop?????

Det är samma grekiska ord som används i det dopet i vatten som Johannes döparen utförde, samma grekiska ord som det dop Paulus talar om i efesierbrevet 4:5, en tro, ett dop.

Det är alltså exakt samma grundord som Jesus använder till den död Han skall genomgå som de andra dopen, så återigen!

Varför förnekar du att detta skulle vara ett av bibelns dop när Herren Jesus Kristus själv säger att det är ett dop?

Mvh.

Svara -   - 14/1-16 19:58 -


Peter Hall

Svar till Andy Svensson.

Nu blir jag intresserad, Andy. Varför vill "gamle Andy" uppstå igen? Är du inte döpt? Fick du inte den helige Ande som gåva?

Svara -   - 14/1-16 20:03 -


William

Svar till Peter Hall.

Eftersom han är i köttet! Blir du aldrig frestad?

Svara -   - 14/1-16 20:06 -


Andreas

Svar till Janne2.

Du är välkommen för mig att bryta in när du vill med din åsikt. Alla har rätt till det.

I Ef 4:5 där det talar om ett dop. Tolkar jag att varje dop sker endast en gång. Ordet är talar om tre olika dop.

Visst dör vi och uppstår med Jesus när vi i tro tar emot Jesus och blir födda på nytt. Men det har inget med vattendop att göra, det sker genom tro på Jesus, inget annat. Vattendop bekräftar endast vad som REDAN hänt i pånyttfödelsen.

Jag kollade upp baptismos i olika lexikon och hittar: dop, reningar. Kollade upp baptizo också och hittar främst dop men även nedsänkning. Att säga att det enbart betyder nedsänkning i vatten stämmer inte med lexikon.

MVH

Svara -   - 14/1-16 20:22 -


Andreas

Svar till Nowote.

Jag sa aldrig att jag förnekade det helt. Utan sa att jag gör ingen dop doktrin / lära utifrån den versen (kommer inte ihåg exakt vad jag sa). Jag har för mig jag sa att vill du se Mark 10:38 som ett dop så gör det. Jag ser tre olika dop som sker i det kristna LIVET.

Jag gör ingen doktrin av Mark 10:38 och kallar det som ett dop. Vill du det så gör det.

MVH

Svara -   - 14/1-16 20:27 -


Nowote

Svar till Andreas.

Du gör ingen doktrin av det Jesus kallar för dop säger du och väljer helt enkelt bort det?

Här verkar inte Jesu ord vara så viktiga?

Sen envisas du ständigt med att Anden döper fast vi inte har en enda översatt vers till detta?

Ja du, det kallar jag för en stor blunder, man väljer det man vill se och förkastar det som inte passar in i ens egen tankevärld!

Om Jesus kallar något för dop så är det ett dop och inget annat, glöm inte det!

Mvh.

Svara -   - 14/1-16 20:39 -


Nowote

Svar till Andreas.

Men jag har ett dop att genomgå, och hur våndas jag inte tills det är fullbordat! Lukasevangeliet 12:50 SFB15 http://bible.com/1223/luk.12.50.SFB15

Svara -   - 14/1-16 20:41 -


Andreas

Svar till Nowote.

"Jesus sade till dem: "Ni vet inte vad ni ber om. Kan ni dricka den kalk som jag dricker, eller döpas med det dop som jag kommer att döpas med?" Mark 10:38

Vi kristna dör också i och genom pånyttfödelsen då vi dör och uppstår med Kristus så det kan lika väl peka på dopet till Kristus som att vi en gång ska dö fysiskt. Som sagt, jag gör ingen dopdoktrin av den versen, vill du göra det så gör det.

Jag sa att Anden döper till Kristus / föder på nytt då man i tro tar emot Jesus. Vi har redan pratat om 1 Kor 12:13, Joh 3:5, Joh 1:13. Ska vi fortsätta med det?

Orka...

MVH

Svara -   - 14/1-16 20:48 -


nils

Svar till Andreas.

En rätt förståelse kan hjälpa oss på vår vandring.För mig är Frälsning,el.Pånyttfödelse att bliva Rättfärdiggjord.--Det betyder"färdig i rätten",dvs.Skuldfri inför Gud.Förlåten och en ny skapelse.--Detta är den trånga porten.--Därefter börjar en väg,kallad den smala vägen.--Denna väg är livslång, till skillnad för porten som kan passeras rel.fort.--Vägen heter HELGELSENS VÄG.--Idag ej ett bekvämt ämne att tala om,men destå Viktigare.--Helgelselivet innebär att börja den smala vägens vandring.Då gäller det ej Syndens skuld,utan Syndens MAKT som Herren vill avskilja oss från,på Olika områden i vårt liv.--Det är här jag har sett Rom.6,som lösningen!--Att se sig delaktig i Jesu Död,Begravning och Uppståndelse till ett NYTT VÄSENDE I LIV.--I detta ljus fann jag Befrielsen jag sökte,trots min frälsning.--Detta ljus kom efter mitt andedop,som öppnade mina ögon,så jag förstod Dopets ANDLIGA INNEBÖRD!-- Det jag såg i Rom.6 är dess tidsform perfektum,det HAR skett.--nils

Svara -   - 14/1-16 21:26 -


Nowote

Svar till Andreas.

Men jag har ett dop att genomgå, och hur våndas jag inte tills det är fullbordat! Lukasevangeliet 12:50 SFB15

Det tredje dopet Guds Ord talar om är det sista av tre förebildliga dop Jesus gick igenom.

Jesu första dop var i vatten!

Det andra dopet var när Anden kom över Honom!

Det tredje dopet var Jesu offerdöd!

Tre dop!

Svara -   - 14/1-16 21:27 -


Andreas

Svar till nils.

Nils,

Nu inser jag att vad du kallar helgelsens väg gör att vi tror väldigt olika. Jo då, jag tycker helgelse är bekvämt att tala om precis som rättfärdighet. Inget jag presterar eller kan, allt handlar om tro på Jesus. Tro på Jesus rättfärdigförklarade mig, pånyttfödde mig, döpte mig till Kristus, frälste mig. Och helgelsen sen är även den Guds verk som Gud gör i och genom den kristne när den kristne genom tro låter Gud verka i och genom honom.

Alla egna ansträngningar för att "helgas" misslyckas pladask! Försök inte ens, tro på Jesus och låt Anden göra det.

Att se sig ha dött, blivit begravd och uppstått med Kristus är helt rätt, det skedde i dopet till Kristus / pånyttfödelsen och ej i ett vattendop. Och genom tro på Jesus blir det en verklighet i våra liv, inget annat åstadkommer det.

Andedopet är viktigt för tjänst och det kristna livet, absolut. I egen kraft är det totalt omöjligt.

Hoppas du snart börjar se Rom 6 att det inte applicerar på vattendop utan på dopet till Kristus / pånyttfödelsen då man i tro tar emot Jesus och blev frälst.

MVH

Svara -   - 14/1-16 21:45 -


Andreas

Svar till Nowote.

Jo, jag emotsäger inte att Jesus genomgick dessa tre dop.

Jag ser tre andra dop för en kristen. Först när man blir född på nytt och blir döpt till Kristus genom tro på Jesus. Joh 3:5 talar om född på nytt av vatten och Ande. Vatten här är en symbol av Ordet, Ef 5:26. Genom tro på Jesus blir man ett Guds barn, man är döpt till Kristus och har iklätt sig Kristus, Gal 3:26-27. Genom tro på Jesus blir man ett Guds barn, född av Gud, Joh 1:12-13. I detta dop blir man frälst, 1 Pet 3:21 omskuren i hjärtat, Kol 2:11-13 man dör, begravs och uppstår med Kristus i det nya livet, Rom 6:3-8. Detta talar absolut INTE om vattendop utan om dopet till Kristus.

Två andra dop än dopet till Kristus för en kristen är Andedopet och vattendopet.

Jag tror Ordet talar om dessa tre dop för en kristen. Tro du som du vill. Vi tror olika.

MVH

Svara -   - 14/1-16 22:01 -


Nowote

Svar till Andreas.

det skedde i dopet till Kristus / pånyttfödelsen och ej i ett vattendop.

Fel uttryckt, du har vänt på det hela?

Det skedde vid pånyttfödelsens under, att man dog och uppstod med Kristus, och dopet till Kristus vittnar sedan om vad som hände!

Så säger Guds Ord!

Mvh.

Svara -   - 14/1-16 22:15 -


Andreas

Svar till Nowote.

Nej, det skedde i pånyttfödelsen / dopet till Kristus, dopet i vatten som man gör EFTER man blivit pånyttfödd / döpt till Kristus / frälst är ENDAST en yttre bekräftelse av vad som REDAN har hänt i den kristnes inre.

Så säger Guds Ord tror jag.

MVH

Svara -   - 14/1-16 22:21 -


Fredrik Fregoran Göransson

Anita Magnusson ja jag vet inte om det var fel eller rätt citat av mig det är folkbibeln 1917 översättning men det var rättelse som hindrade mig skriva korrekt jag vet faktiskt inte men ni kan läsa gal 2:20 i olika översättningar alla biblar är välkommen att läsa hälsningar från fredrik amen

Svara -   - 14/1-16 23:11 -


simon

Det är fint dop

Svara -   - 14/1-16 23:16 -


Nowote

Svar till Andreas.

Jo, jag emotsäger inte att Jesus genomgick dessa tre dop.

Jag ser tre andra dop för en kristen.

Ja, jag har verkligen förstått att du inte har sett vad Jesus sagt, och det är inte alls ovanligt, det gör vi alla på olika områden. I det här fallet så har dock du missat att Jesus sa till lärjungarna att också de skulle genomgå det tredje av de dop Jesus gick igenom!

Vi läser det en gång till då;

Jag har kommit för att tända en eld på jorden, och vad jag önskar att den redan var tänd. Men jag har ett dop att genomgå, och hur våndas jag inte tills det är fullbordat! Lukasevangeliet 12:49-50

Här säger Jesus först att Han har dödsdopet att gå igenom. Hans blod skulle utgjutas, Han svettades till och med ut det. Efter Golgata kamp och död skulle Han så tända en eld på jorden;

Johannes svarade dem allesammans: "Jag döper er med vatten. Men det kommer en som är starkare än jag, och jag är inte ens värdig att lossa remmen på hans sandaler. Han ska döpa er i den helige Ande och eld. Lukasevangeliet 3:16

Denna eld tände Han så på den välkända Pingstdagen. Det börjades tala i tungor som av eld!

Men så säger Han också att lärjungarna också skall få gå igenom det tredje av alla Jesu dop;

Jesus sade till dem: "Ni vet inte vad ni ber om. Kan ni dricka den bägare som jag dricker? Eller döpas med det dop som jag döps med?" De svarade: "Det kan vi." Jesus sade till dem: "Ni ska få dricka den bägare som jag dricker och döpas med det dop som jag döps med. Markusevangeliet 10:38-39

Du säger att du ser tre andra dop, och, ja!

Då är det ju hur tydligt och klart som helst att du har missat något, även om du ännu inte har viljat bekänna det. Ibland är det svårt, men det lönar sig kan jag garantera!

Antingen får du börja säga att det är fyra dop en kristen skall gå igenom eller så får du backa med det första av dina dop? Der här sista dopet är mycket tydligare förklarat än det du försöker lyfta fram som inte en enda av de svenska översättningarna styrker.

Jag är helt övertygad över att det är Gud som har sett till att vi i Sverige också har fått våra Heliga Skrifter, och att de dessutom är godkända av Herren själv, och absolut duger för att kunna förstå rätt!

Helheten av de svenska biblarna täcker allt det vi behöver lära ut! De har absolut allt det viktiga som de grekiska grundtexter också har.

Summan av Guds Ord talar om tre dop vi bör och kan få gå igenom.

Nr1. VATTENDOPET, som vi beslutar oss, som en trons lydnadshandling, för att uppfylla det som hör till rättfärdigheten, något för alla Kristi efterföljare att gå igenom. Vattendopet som pekar på det vi redan fått gå igenom vid pånyttfödelsens under. Synderna kastades i glömskans hav och vi blev renade genom Jesu blod, vi blev födda av Gud, vi blev förvandlade till Guds äkta levande söner och döttrar. Gud tog Sin boning inom oss genom Sin Ande! Om inte denna vilja till att låta sig döpas i Jesu Kristi namn finns hos den som menar sig valt att följa Jesus, då har man ännu inte fötts och blivit ett Guds barn alls. Då har man inte stämpeln över sig att tillhöra Gud Fader. Det behövs en "vattenstämpel" inför världens ögon, där det står skrivet att man valt att tillhöra Kristus! Detta vittnesbördet får man här i vattendopet!

Nr2. ANDEDOPET, där elden och även tungotalet vittnar inför världens ögon.

Nr3. BLODS ELLER DÖDSDOPET, är det tredje dopet som Jesus gick igenom för att visa oss vägen.

Men jag har ett dop att genomgå, och hur våndas jag inte tills det är fullbordat! Lukasevangeliet 12:50

Han sa ju;

Den som inte tar sitt kors och följer mig är inte värdig mig. Den som finner sitt liv ska mista det, och den som mister sitt liv för min skull ska finna det. Matteusevangeliet 10:38-39

Det tredje dopet var också förberett för Jesu sanna efterföljare.

Om världen hatar er, ska ni veta att den har hatat mig före er . Hade ni tillhört världen, skulle världen ha älskat er som sina egna. Men ni tillhör inte världen, utan jag har utvalt er och tagit er ut ur världen. Därför hatar världen er. Kom ihåg vad jag sagt: tjänaren är inte större än sin herre. Har de förföljt mig, ska de också förfölja er. Har de bevarat mitt ord, ska de också bevara ert ord. Men allt detta kommer de att göra mot er för mitt namns skull, därför att de inte känner honom som har sänt mig. Johannesevangeliet 15:18-21

Det finns ett mycket tydligt sista dop för oss Andreas, som du helt har verkat missa och hoppat över i dina dopfunderingar och dina tre bestämda dop?

Ta med det här dopet också nu, så skall du se att du får ännu mer rätsida på allt om dop!

Mvh.

Svara -   - 14/1-16 23:27 -


Andreas

Svar till Nowote.

Våran syn på dom olika dopen är verkligen helt annorlunda.

MVH

Svara -   - 14/1-16 23:57 -


Nowote

Svar till Andreas.

Ja, jag har ganska tydligt märkt det.

Mvh.

Svara -   - 15/1-16 00:15 -


Andreas

"Nowote", kom ihåg en sak, att om du verkligen påstår detta som du sa:

"Om inte denna vilja till att låta sig döpas i Jesu Kristi namn finns hos den som menar sig valt att följa Jesus, då har man ännu inte fötts och blivit ett Guds barn alls. Då har man inte stämpeln över sig att tillhöra Gud Fader. Det behövs en "vattenstämpel" inför världens ögon, där det står skrivet att man valt att tillhöra Kristus!"

Då vet jag inte vem du representerar alls. Jag lär att man vattendöps efter dopet till Kristus / pånyttfödelsen / frälsningen, men stackars Frälsnings armen som inte verkar vattendöpa så ofta, då leder dom ju folk fel även fast folk blir pånyttfödda / döpta till Kristus / frälsta. Paulus predikade Jesus, inte så ofta om vattendop. Vad är ett vattendop? Allt handlar om Jesus och tro på Honom, inget vattendop.

MVH

Svara -   - 15/1-16 00:15 -


Nowote

Svar till Andreas.

Då vet jag inte vem du representerar alls. Jag lär att man vattendöps efter dopet till Kristus / pånyttfödelsen / frälsningen,

Jag representerar Jesus Kristus från Nasaret, och ingen av de biblar Han har rekommenderat mig att läsa har sagt det du säger, så?

Han har lärt mig att det första dop du skall tänka på är det Petrus nämnde;

Petrus svarade dem: "Omvänd er och låt er alla döpas i Jesu Kristi namn, så att era synder blir förlåtna. Då får ni den helige Ande som gåva. Apostlagärningarna 2:38

Det här är det allra första dopet det talas om i nya testamentets skrifter!

Petrus var en av Jesu allra första lärjungar och senare apostel. Skulle han talat som du önskar så skulle han ha sagt;

Omvänd er så skall ni bli döpta och sen kan ni låta er döpas, osv?

Nej, Guds dyrbare Andreas, inte riktigt så!

Mvh.

Svara -   - 15/1-16 00:33 -


Nowote

Svar till Andreas.

Sen att Frälsningsarmén inte döper är ju ett tragiskt dilemma? Det får ju deras egna ledarskap stå för en dag.

Det hänger inte på om Frälsningsarmén inte döper eller ej om en människa kan bli frälst, det hänger på den som vill följa Jesus eller ej om man blir frälst och född på nytt.

Har man omvänt sig och vill bli döpt och följa i Jesu spår, då är man frälst. Det är hjärtats inställning som räknas i Guds rike. Vill man bli vattendöpt så räknas det som klart oavsett om inte Frälsningsarmén vill döpa. Sen är det väl önskvärt att den frälste så fort som möjligt ändå söker sig till någon annan då som vill döpa.

Mvh.

Svara -   - 15/1-16 00:44 -


Andreas

Svar till Nowote.

För att bara sammanfatta min tro. ALLT handlar om tro på Jesus och vad Han har gjort, inget annat.

MVH

Svara -   - 15/1-16 00:57 -


Nowote

Svar till Andreas.

Genom Honom och till Honom!

Svara -   - 15/1-16 01:07 -


nils

Svar till Andreas.

I grek-gr.txt står i Rom.6:3 ebaptisthe'n från ordet baptizo' med betydelsen döpa,doppa,bada.--I V 4 står baptismatos, med betydelsen dop,neddoppning.--I Gal.3:26-27 står ebaptisthe'te med betydelsen döpa,doppa,bada.--I dessa 3 verser säger du att "detta talar ABSOLUT inte om Vattendopet."--Hur kan man förvandla betydelsen av Doppa,Neddoppning,Bada till att avse att FÖDAS PÅ NYTT ,genom Anden.--Orden har ju ju HELT OLIKA innebörd:att Födas på Nytt,genom Anden,resp.att Döpa,Doppa,Bada.--Eller förstår jag ej det svenska språket kanske?--Det viktigaste är ändå sanningen att" Nu lever icke mer jag,utan Kristus LEVER I MIG,"oavsett När eller HUR det sker! Guds Välsignelse önskar dig nils-

Svara -   - 15/1-16 08:53 -


Andreas

Svar till Nowote.

Angående Apg 2:38 så handlade det om evangelisation. Paulus predikade Jesus och judar omvände sig i tro till Jesus och blev frälsta och sedan lät dom sig döpas i vatten. Apostlagärningarna handlar mycket om evangelisation och breven berättar ofta om det andliga som skedde när vi tog emot Jesus och dog och uppstod med Kristus.

Senare i 1 Pet 3:21 förklarar Petrus liksom Paulus gör i Rom 6:3-8, Kol 2:11-13, Gal 3:26-27 om vad som hände i ens inre då man blev frälst och pånyttfödd, man dog, begravdes och uppstod andligt med Kristus, man döptes till Kristus, man blev omskuren i hjärtat.

1 Pet 3:21: "Efter denna förebild frälser dopet nu också er. Det innebär inte att kroppen renas från smuts utan är ett rent samvetes bekännelse till Gud genom Jesu Kristi uppståndelse,"

Här ser du att det finns ett frälsande dop, och alla kristna vet att det är inte vattendopet som frälser, utan det är dopet till Kristus som sker då du blir frälst / pånyttfödd då du tror på Jesus död och uppståndelse.

Dopet till Kristus frälser, dopet i vatten bekräftar bara vad som REDAN hänt i ditt inre i frälsningen / pånyttfödelsen då du dog och uppstod med Kristus, och i dopet i den helige Ande då uppfylls du av den helige Ande.

Svara -   - 15/1-16 10:31 -


Andreas

Svar till nils.

Rom 6:3-8, Gal 3:26-27, Kol 2:11-13 handlar om dopet till Kristus, inte vattendop. Varför Gud valt att använda ordet dop där får du fråga Gud.

Samma ord för döpa (baptizo) används också för dopet i den helige Ande, Apg 1:5.

MVH

Svara -   - 15/1-16 10:41 -


Nowote

Svar till Andreas.

Likväl handlar ändå Petrus tal här om just vattendopet, om just Guds frälsande hand genom Jesus.

Det blir ändå på något sätt fel att säga som så du hela tiden har viljat hävda att, dopet i vatten är en bild på dopet till Kristus.

Det låter rimligare att säga att, dopet i vatten är en bild på frälsningen genom Jesus.

Jag tycker att det säger mer amen till det sista!

Mvh.

Svara -   - 15/1-16 10:56 -


Andreas

Svar till Nowote.

Jag har aldrig sagt att dopet i vatten är en bild på dopet till Kristus utan hela tiden sagt att det är en yttre bekräftelse av vad som REDAN har hänt i ditt inre då du dog och uppstod med Kristus.

Jag tycker 1 Pet 3:21 är mycket tydligt att dopet till Kristus frälser genom tro på Jesu död och uppståndelse.

1 Pet 3:20-21: "för dem som den gången var olydiga när Gud tåligt väntade under Noas dagar, medan arken byggdes. I den blev några få, åtta personer, frälsta genom vatten. Efter denna förebild frälser dopet nu också er. Det innebär inte att kroppen renas från smuts utan är ett rent samvetes bekännelse till Gud genom Jesu Kristi uppståndelse,"

1 Pet 3:20-21 är en förebild av Noas räddning. Arken en bild på Jesus och vattnet en bild av Ordet, Ef 5:26. Noa räddades (frälstes) i arken genom vatten, 1 Pet 3:20.

Svara -   - 15/1-16 11:12 -


Nowote

Svar till Andreas.

Det är bra! Vi ser det lite olika som vi redan för ett bra tag sen har förstått. Det går bara runt och runt, men tack i alla fall broder och Jesu välsignelser över dig, Mvh/N

Svara -   - 15/1-16 11:45 -


Andreas

Svar till Nowote.

Du är välsignad i Kristus!

MVH

Svara -   - 15/1-16 11:50 -


simon

Om man är pånyttfödd då är man liksom ett barn. Men ni som pånyttfödda accepterar inte barndop. Hur förklarar ni pånyttfödda den saken?

Svara -   - 16/1-16 12:28 -


Nowote

Svar till simon.

Man döper sig Simon, för att man har blivit frälst och pånyttfödd. Dvs, man har tagit emot Jesus och omvänt sig ifrån sina synder som Gud genom bibeln uppmanar till!

Man har gjort ett val!

Hur många spädbarn tror du Simon har omvänt sig ifrån sina synder och tagit emot Jesus som sin Frälsare? Tror du att någon av dessa små barn ens förstår vad det handlar om, givetvis inte!

Dopet är till för att vittna om den man "VALT" att följa och tillhöra.

Ingen annan kan bestämma vem du tillhör, därför är det endast ett falskt sken av gudsfruktan man ser i barndop, inget äkta alls.

Mvh.

Svara -   - 16/1-16 13:01 -


nils

Svar till Andreas.

Visst står ordet Döpta i de båda ,men helt OLIKA dopen.--Att Döpas i VATTEN kan ju aldrig jämföras med att bliva DÖPT I Ande,det är ju 2-olika Element,och 2 HELT OLIKA handlingar,även om samma ord brukas.--Vatten eller Ande,eller hur?--Här betyder dopet i Ande,att man DOPPAS i Anden,som ordet baptiz'o betyder,eller som man säger blir döpt i Anden.--ABRAHAM,trons fader,o Guds vän, blev Rättf.genom TRO.--Men Jakob säger att Tron utan gärning är död.--"Blev icke Abraham,vår fader,rättfärdig av gärningar när han offrade sin son Isak på altaret?--Du ser alltså.att Tron samverkade med hans Gärning,och av Gärningarna Blev Tron Fullkomnad.I sen alltså,att det är av Gärningar,som en människa bliver Rättfärdig,och Icke av Tro Allenast."Jak.2:21-24.--I det ljuset kan man också då se Dopet,som den Gärning som Bekräftar det man genom TRON redan MOTTAGIT! MVH.nils

Svara -   - 16/1-16 13:53 -


Peter Hall

Svar till William.

Broder, Den som är i köttet kunna icke behaga Gud. Den som är född av Gud syndar icke. Om jag blir frestad? Nej, det stannar vid att endast ha en fascination av Guds skapelse kvinnan. Men, Gud har ju lagt ned denna instinkt i mig, så varför skulle jag klandras? Stå emot djävulen, så skall han fly ifrån er. Är det djävulen som orsakar min beundran av kvinnan? I så fall borde jag låta omskära mig intill avstympning, som Paulus någonstans säger om fariséerna. Kan jag vara övertygad, att detta skulle befria mig från den läggningen? Varje normal man känner väl på det viset. I vilket fall som helst, jag tänker inte riva ut mina ögon på grund av detta.

Svara -   - 16/1-16 17:29 -


Nowote

Svar till Peter Hall.

Jag förstår ungefär dina tankar just här. Det är förstås något Gud har lagt ner hos oss människor, att männen ser det vackra hos kvinnor och tvärtom, dessutom! Ju äldre man blir desto vackrare tycker man, åtminstone jag, att fler kvinnor är.

Det är på samma sätt med Gud. Han ser det vackra hos människorna och längtar efter oss!

Sen finns det förstås begränsningar i hur långt det får gå i beundrandet. Här tycker jag att det egna samvetet tillsammans med Guds ord får vara med och tala om var gränser skall dras, t.ex.

Du ska inte ha begär till din nästas hustru, Andra Moseboken 20:17

Vi får givetvis tycka att kvinnan som tillhör nästan, är oerhört vacker, utan att det räknas som synd, men! Vi sitter inte med en kikare och spanar in henne! Vi bjuder inte hem endast henne, utan att hennes man är med, bara för att få uppleva hennes vackra närvaro m.m.

Vi köper inte, inte enligt vad jag tycker åtminstone, heller en massa "herrtidningar" för att sitta och dregla över vackra kvinnor. Jag tycker heller inte att det anstår en kristen att titta på snuskfilmer eller "dy"likt!

Men, som sagt. Vi har nog alla lite olika sätt att se på det hela, men det finns nyttiga gränser!

Mvh.

Svara -   - 16/1-16 18:25 -


jayne

Ooo vilken underbar sång på videon phuhh !!! Tack

Svara -   - 17/1-16 14:19 -


Peter Hall

Svar till Nowote.

Gott att höra, att jag inte ensam har denna känsla. Nu är det ju så, att man inte skall kränka sin broder eller någon annan heller för den delen. Det är fint det du skriver. Frid vare med dig!

Svara -   - 17/1-16 17:34 -


jayne

Svar till Nowote.

Tack , jag beundrar sådana tankar och jag kan tänka mig att det är en frukt som fått växa fram från Gud. Inget hyllande till någon människa men vi ska ju uppmuntra varandra och om man ska ta något bibelställe så gör man ju fel och bryter ett äktenskap om man bara så ser med åtrå åt en annans hustru.

Svara -   - 18/1-16 15:35 -


jayne

Svar till Peter Hall.

Nä gör inte det .... fascination är inte det samma som att se med åtrå. Kan jag tycka. Och då är jag väldigt känslig på området. Men vi ska inte heller vara uträknande, sånt ser man också igenom då.

Svara -   - 21/1-16 14:45 -


Din kommentar

NYTT! Ditt namn och mejladress måste godkännas innan kommentaren publiceras. Efter godkännande måste du alltid ha samma namn och mejl nästa gång du postar en kommentar, annars godkänns inte kommentaren.


Kom ihåg mig?



Salomonssons Maskinhall Gamla Hjälmseryd 2017 - Del 2

Lindbergarna bjuder till fest i Salomonssons maskinhall i G:A Hjälmseryd. Del 2: Torsdag kväll den 22 juni (andra avdelningen efter paus).

1

Läs allt!


Google får böta 24 miljarder kronor

EU-kommissionen har dömt Google till att böta 24 miljarder kronor för för marknadsmissbruk.

0

Läs allt!


Katolska kyrkan förnekar att helvetet är en plats

De som förnekar helvetet, har de fått denna falska lära från Katolska kyrkan? Den Katolska kyrkan lär att Himlen och helvetet inte är några verkliga platser utan ett "tillstånd". 

8

Läs allt!


Påven är inte frälst

Här skäller påven ut en en folkmassa i Mexiko.

Påven Franciskus är absolut inte frälst. Han har aldrig varit frälst eftersom han har inte tagit emot Jesus och han är inte en kristen.

2

Läs allt!


Sommarläsning: Den längsta natten

Att förtrösta på Gud när det otänkbara inträffar

En sann berättelse om ofattbara förluster och om att vinna allt.

0

Läs allt!


Salomonssons Maskinhall Gamla Hjälmseryd 2017 - Del 1

Lindbergarna bjuder till fest i Salomonssons maskinhall i G:A Hjälmseryd. Del 1: Torsdag kväll den 22 juni 19.00 (första avdelningen innan paus).

0

Läs allt!


Bönesvar - Johan Gustafsson frisläppt från muslimska terrorrörelsen al-Qaida

Bild: Dagen. 

Kidnappade Johan Gustafsson, 42, från Värnamo, som kidnappades av den muslimska terrorrörelsen al-Qaida i Mali 2011 har släppts fri och har precis landat i Sverige. Föräldrarna som är med i pingstkyrkan har fått bönesvar!

14

Läs allt!


Dagens ord

Dagens bibelord

“Salig är den man som är ståndaktig i frestelsen; ty när han har bestått sitt prov, skall han få livets krona, vilken Gud har lovat åt dem som älska honom.” (James 1:12)

I dag är det 27/06-2017 kl. 21:07 v. 26 och Jesus söker Selma och Fingal !

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? - Be den här bönen:

Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som min Herre och Frälsare. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Jag ber om förlåtelse för alla mina synder. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?
» Ja!

Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv. - Joh 3:16


Ramadan 2017

Så här många muslimska attentat och mord har det skett hittills under Ramadan 2017.

Ramadanterror i Iran

Ramadan 2017 dag 11: 627 döda!

Terrordåd i London under muslimska Ramadan

Djävulens ramadan

1850 människor dödades under ramadan 2016

http://thereligionofpeace.com/


Den Stora Skörden

Läsarmejl av nils 

Två kvinnors uppenbarelser om vad Herren kommer att göra: Den Stora Skörden!

17

Läs allt!


Senaste kommentarer


Försvarsministern oroad över Rysslands provokationer

Av Holger Nilsson 

Försvarsminister Peter Hultqvist ser en ökad hotbild (Bild: Skärmdumpning Aftonbladet).

8

Läs allt!


IS-terrorister får skyddad identitet i Sverige

IS-terrorister som återvänder till Sverige efter att ha begått muslimska krigsförbrytelser kan få skyddad identitet...

4

Läs allt!


Aktuellt

Nytt från tidningar, media och bloggar

Bloggar som länkar hit

Salomonssons Maskinhall Gamla Hjälmseryd 2017 - Del 1 - Apg29.nu nyhetsbrev: 17-06-27 00:30
Midsommar Gamla Hjälmseryd 2017 - Apg29.nu nyhetsbrev: 17-06-26 00:30
Behöver SU hjälp i själavård? - Apg29.nu nyhetsbrev: 17-06-25 00:30
Behöver SU hjälp i själavård? - Apg29.nu nyhetsbrev: 17-06-24 00:30
Frälsar-elefanterna - Apg29.nu nyhetsbrev: 17-06-23 00:30

Stöd Apg29 genom att be och ge

http://www.apg29.nu/bild2.php?w=480&h=75&src=img/1480721275-swisha.jpg

Bankkonto: 8169-5,303 725 382-4



Apg29 har tusentals bloggartiklar! Gå vidare till fler artiklar:

NÄSTA


Artiklar Kommentarer Bönesidan Fråga Christer Kontakt | Bankkonto: 8169-5,303 725 382-4 | Swish: 070 935 66 96

Christer Åberg och dottern Desiré.

Denna bloggsajt är skapad och drivs av evangelisten Christer Åberg, 53 år gammal. Christer Åberg blev frälst då han tog emot Jesus som sin Herre för 33 år sedan. Bloggsajten Apg29 har funnits på nätet sedan 2001, alltså 16 år i år. Christer Åberg är en änkeman sedan 2008. Han har en dotter på 11 år, Desiré, som brukar kallas för "Dessan", och en son i himlen, Joel, som skulle ha varit 9 år om han hade levt idag. Christer Åberg drivs av att förkunna om Jesus och hur man blir frälst. Det är därför som denna bloggsajt finns till.

Varsågod! Du får kopiera mina artiklar och publicera på din egen blogg eller hemsida om du länkar till sidan du har hämtat det!

Apg29 använder cookies. Cookies är en liten fil som lagras i din dator. Detta går att stänga av i din webbläsare.

1 022 online! | Sidvisningar idag: 169 933 | Igår: 156 273 |

Besök också Apg29 på:

Facebook | Twitter | Youtube | Vimeo | Instagram 

TA EMOT JESUS!

↑ Upp