547 online! | Sidvisningar idag: 14 031 | Igår: 192 970 |

www.apg29.nu

Annons

Chatt Nyhetsbrev Biblar Läsarmejl Bönesidan Dagens ros Date29 Kommentarer Fråga Christer Kontakt Sök

Beställ Christer Åbergs bok Den längsta natten här!


Jehovas vittnen är hjärntvättade

Idag fick jag besök av Jehovas vittnen igen. Det är sorgligt vad hjärntvättade och lurade de är. De behöver verkligen ta emot Jesus Kristus för att inte gå evigt förlorade.


Skriv ut

 
Publicerat av söndag 8 januari 2017 14:07 | #jehovas+vittnen #hjärntvätt #kortblogg #villolära | Direktlänk | Nyhetsbrev | RSS

Har du tagit emot Jesus?

- Gör det nu innan det är försent! Så här tar du emot Jesus:

Jesus, jag vänder mig nu till dig och tar emot dig. Jag bekänner dig Jesus att du är Herren och jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Tack Jesus att jag nu är frälst och har fått alla mina synder förlåtna. Tack att jag nu har ett evigt liv och är ett Guds barn. Tack Jesus att du är min Herre och Frälsare och att Himlen är nu mitt hemland!"

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?
» Ja!


104 kommentarer

Tobias

Jag kan hålla med om det går att diskutera Jehovas vittnens verklighetsuppfattning. De, liksom mormonerna, har en tendens att söka upp även mig i tid och otid för predika sin tro. Dock utan att lyckas särskilt väl ska tilläggas. Vid senaste försöket såg de uppriktigt förvånade och ställda ut när jag vänligt förklarat att jag inte var intresserad av att ta emot någon information av dem.

Men ur deras egen synvinkel har de ju samtidigt tagit emot Jesus, även om de inte har samma definition på det hela som du eller jag, Christer. Man måste också kunna respektera att det finns olika tolkningar och olika sätt att se på saker, även om man inte alltid håller med. Det kallas i en sann demokrati för religions- och åsiktsfrihet, något som förmodligen skulle avskaffas om Christer (vilket Gud förbjuder) skulle vara statsminister...

Tobias http://kompasskurs.se

Svara -   - 8/1-17 14:38 -


Christer Åberg

Svar till Tobias.

Tobias, jag skulle aldrig våga vilja frångå min kallelse och bli statsminister! ;)

Nej, de har inte tagit emot Jesus och är frälsta. Hade de tsgit emot Jesus hade de förstått vad jag talade om.

Svara -   - 8/1-17 14:53 -


Roine Öberg

Ja, vi får be för alla dessa vilseförda själar!

Det är en riktigt lömsk lära Jehovas vittnen har ! En lära som är svår att genomskåda för medlemmarna eftersom de har en egen Korrupt Bibel som degraderar Jesus från sann Gud till att bara vara Kung!

De har helt enkelt en annan gud , hmmmm... enkelt är kanske att ta i lite i överkant?

Frid!

Svara -   - 8/1-17 16:34 -


Astro

Jehovas vittnen är hjärntvättade

Ja absolut!

Alla som tror att deras religiösa övertygelse är den absolut rätta, och har svaren på allt och dessutom en exklusiv biljett till himmelen är hjärntvättade!

DVS många fler än Jehovas vittnen!

Svara -   - 8/1-17 19:50 -


Harriet Bouvin

Jag efterlyser gärna en ngt djupare analys av korta påståenden som framförs, oavsett vad det rör för sammanhang.

Svara -   - 8/1-17 21:45 -


Harriet Bouvin

Svar till Astro.

Kul med repliker som uttrycker avsaknad av kunskap, eftersom Jehovas vittnen inte alls tillhör den grupp som tror på "himmelen", med undantag för ett lite fåtal. De hänvisar nämligen till såsom det står skrivet i Uppenbarelseboken; "Frukta icke du lilla hjord ty det har behagat eder fader att giva eder riket".

Svara -   - 8/1-17 21:52 -


Harriet Bouvin

Svar till Roine Öberg.

Om vi menar allvar med "Frid!", som du avslutar med, Roine Öberg, så kan vi väl respektera den uppfattning som andra människor har kommit fram till?

Svara -   - 8/1-17 21:55 -


UK 52 ,

Alla maenniskor aer nog hjaerntvaettade av naagon religion, ideologi eller filosofi. Foer en kristen gaeller det att bli Tvaettad och RENAD, hjaerntvaettad, genom ett bad, som aer Guds ORD med hjaelp av Hjaelparen, den Helige Anden.

Svara -   - 8/1-17 22:08 -


Jean

Kära,kära syskon , Vi har sååå otroligt många uppfattningar om olika ting rörande Bibeln . Oavsätt vad vi tycks tro så BEHÖVER vi endast studera Skriften och i Kristi gemenskap meditera djupt vad Herren vill säga oss. Skulle önska att ni läser Jesaja 51

4 Hör på mig, du mitt folk, lyssna till mig, du mitt folkslag✱, för från mig ska undervisning gå ut, jag ska sätta min rätt till ett ljus för folken. 5 Min rättfärdighet är nära, min frälsning är på väg, och mina armar ska döma folken. Kustländerna väntar på mig och hoppas på min arm. 6 Lyft er blick till himlen och se på jorden därnere, för himlen ska försvinna som rök och jorden nötas ut som en klädnad. Dess invånare ska dö som mygg. Men min frälsning ska bestå för evigt, min rättfärdighet ska inte brytas ner.

7 Hör på mig, ni som känner rättfärdigheten, du folk som har min undervisning i ditt hjärta. Var inte rädda för människors hån, frukta inte deras förolämpningar, 8 för mal ska förtära dem som en klädnad, mott ska äta dem som ylle. Men min rättfärdighet ska bestå för evigt, min frälsning från släkte till släkte.

Vår underbare Jesus är sååtrofast och barmhärtig..!!

Prisa vår älskade Jesus nu och i Evighet!! Önskar er en underbar sön i Helige Andens tjänst! Jesu frid

Svara -   - 8/1-17 22:23 -


Emiratus

Svar till Jean.

Käre Jean

Jag skulle önska att du (och andra) läste Uppenbarelseboken 22:18, där det står:

För var och en som hör de profetians ord, som stå i denna bok betygar jag detta: »Om någon lägger något till dem, så skall Gud på honom lägga de plågor om vilka är skrivet i denna bok.

Jean, det blir ju svårt att studera och diskutera skriften när sekten Jehovas Vittnen förfalskar innehållet i den. Vilken skrift ska vi utgå från tycker du?

Får jag även fråga dig varför du vill att jag ska meditera djupt? Jag är vilken ingen Buddhist/Hindu. Jag är en bedjande Kristen!

Svara -   - 9/1-17 09:48 -


Roine Öberg

Svar till Harriet Bouvin .

Så du menar att vi inte ska tala om för dessa vilsna får vem den äkta Herden Jesus är ! och varna för de falska herdarna som försöker stjäla flocken och sälja den till slakt!

Guds Frid! den frid som kommer när Anden får leda oss i allt alltid!

Och Guds välsignelse till dig Harriet!

Svara -   - 9/1-17 10:23 -


Astro

Svar till Harriet Bouvin .

Kul med repliker som uttrycker avsaknad av kunskap

Ja bla bla bla!

Svara -   - 9/1-17 10:54 -


UK 52 ,

Svar till Harriet Bouvin .

ja, Harriet, jag foersoeker ocksaa skaka om och vaecka dig. Men daa blir du bara stoett och vill kalla paa polis.

Svara -   - 9/1-17 11:01 -


Charles

Problemet är att människor exkluderar halva guds ord bibeln genom att endast inkludera nya testamentet. 2 Tim 3:16-17 där följande står: "Varje bok i skriften är inspirerad av Gud och till nytta när man undervisar, vederlägger, vägleder och fostrar till ett rättfärdigt liv, så att den som tillhör Gud blir fri från sina brister och rustad för alla slags goda gärningar.

Tyvärr så uteblir då en stor del av sanningen när man inte tillämpar den där bibelversen.

För ska vi vara korrekta och ärliga gentemot oss men främst gentemot guds ord så bör vi respektera och acceptera det Gud säger. Tex i 2 Mos 3:14-15 där Gud talar om sitt namn inte sina namn. Det namn som ska gälla för all framtid från släkte till släkte.

Om ni vill veta namnet, eftersom dom medvetet tagit bort Guds namn närmar 7000 gånger i dom första heliga skrifterna. Då kan ni i tex bibel 2000 slå upp bibelversen 2 Mos 3:14-15 och sedan gå in på noter och kolla vers 3:14 så ser ni tydligt att guds namn är Jehova.

Och vad säger Jesus själv i Nya testamentet? Jo, nämligen i Matt 6:9 att låt ditt namn bli helgat. Vilket namn? Jo Jehova. För Gud, allsmäktige, herre och fader är knappast några namn. Dom är enbart titlar som människor gjort till olika namn.

Om man vill se tydligheten bättre rekommenderar jag starkt att läsa Joh 17:1-26 jesus egna ord till sin fader i en förbön.

Svara -   - 9/1-17 14:15 -


Roine Öberg

Svar till Charles.

Och vad säger Jesus själv i Nya testamentet? Jo, nämligen i Matt 6:9 att låt ditt namn bli helgat. Vilket namn? Jo Jehova. För Gud, allsmäktige, herre och fader är knappast några namn. Dom är enbart titlar som människor gjort till olika namn.

Jesaja 9:6 bevisar att det du skriver är lögn!

Frid!

Svara -   - 9/1-17 15:27 -


Charles

Svar till Roine Öberg.

Med lite hjärna och intelligens så kan vem som helst förstå att dom där titlarna inte är några namn även fast det står så. Jag skulle vilja säga att det är fel i texten eller innebörden. För det står så även i nya världens översättning.

Jehova själv har aldrig uttryckt några andra namn än den enda i 2 Mos 3:14-15.

Det jag reagerar starkt på är att ni som tror på treenigheten menar att ni skulle tro på den treenige Guden. Men ni förnekar helt Jehova. Hur kommer det sig? Ni ger honom inget utrymme.

Om Sonen är Jesus, den helige anden Jesus. Vem är då Fadern? Vad är hans namn?

Svara -   - 9/1-17 16:51 -


Jean

Svar till Emiratus.

Hej Emiratus, Förstår vad du menar ,då jag menar något helt annat som dock misstogs. Jag pratar om Skriften (1917 övers.) eller Folkbibeln ,som är ofelbar till sina syften och att,rätt utlagd,budskapen leder till evigt liv för den som i tro tar emot de goda nyheterna. Vad jag menade med meditera är inte nödvändigtvis det du menar. Jag är varken buddist eller annan österländsk flum utan pingstvän och har endast Jesus som Frälsare Och Gud . Heliga Anden som vi behöver mer än något annat. Studera skriften utan Anden ger ingen skörd ! Meditera var kanske fel ordval!

Tack Emiratus för din tid! Jesu frid över dig 😎

Svara -   - 9/1-17 17:04 -


Tomas N

Svar till Charles .

Förlåt om jag viker in en kommentar angående treenigheten. Majoriteten har inga spörsmål om detta. Läser man Johannesevangeliet ordentligt så får man en grund för Fadern och Sonens relation.Därifrån kan man bygga vidare på vad som står i andra delar av skriften. Hjälparen (Helige ande) står tydligast i Johannes 14-16. Men mycket i apg och epistlar. Jag är övertygad om att vare sig Guds namn eller Jesus alla hebreiska namnvarianter spelar någon större roll. Gud ser ditt hjärta och dina gärningar. Om man har en daglig relation med Gud och ett böneliv så är man på en bra position. En del insisterar på att säga pappa om Gud och att Fader är "religiöst"men det menar jag är att gå för långt åt andra hållet

Svara -   - 9/1-17 17:32 -


Lärjungen

Svar till Charles.

Charles du missar en sak och detta brukar jag alltid framföra till JV. Jesus Kristus är Jehova Jag Är. Så när vi tillber Gud genom Jesu Kristi namn då inkluderas hela gudomen. De tidiga kyrkofäderna såsom Irenaeus m.fl. lärde att Guds namn är Herren Jesus Kristus (Jag Är). Det är genom Sonen som Gud uppenbarat sig för oss. De lärde också att Fadern är namnlös och det är genom Sonen som Gud har sitt namn. Fadern är Ande o i en form som inte kan ändras. Före skapelsen fanns ingen som kunde tillbe Honom men Sonen fanns i Honom och har utgått från Faderns sköte. Jesus är Gud. Därför har Fadern inget namn givet utan det är genom Sonen som kommit ner till oss som namnet uppenbaras. Därför är Fadern och Sonen Ett och oskiljbar. Det går inte att dela Gud i tre bitar. Vi kanske tycker det eftersom vi befinner oss i skapelsen och är skapade men Gud är evig och Jesus är densamme igår idag och föralltid.

Hoppas du förstår lite bättre nu. Gud är alltså en såsom det framkommer i tio Guds bud.

Frid i Jesu namn Lärjungen

Svara -   - 9/1-17 18:33 -


Emiratus

Svar till Jean.

Jean,

Härligt!

Svara -   - 9/1-17 19:22 -


Thomas P

Solen, ljuset, värmen. Fadern, Sonen, Hjälparen.

Svara -   - 9/1-17 19:26 -


Jean

Svar till Emiratus.

Vidare käre Emiratus brukar jag följa dina kommentarer här på Apg och mycket av det du skriver är sunt och med Gudsfruktan. Har absolut ingen anledning att ifrågasätta dig. Vi kanske tom har samma grund,vad vet jag !! Önskar dig en trevlig kväll och Herrens frid 😎

Svara -   - 9/1-17 19:28 -


Roine Öberg

Svar till Charles .

Med lite hjärna och intelligens så kan vem som helst förstå att dom där titlarna inte är några namn även fast det står så. Jag skulle vilja säga att det är fel i texten eller innebörden. För det står så även i nya världens översättning.

Jag väljer att lita mer på Guds Ord än på min egen mycket begränsade hjärna och intelligens då Guds tankar är så mycket högre än våra som himlen är över Jorden!

Frid !

Jesaja 9:6 Ty ett barn blir oss fött, en son blir oss given. På hans axlar vilar herradömet, och hans namn är: Under, Rådgivare, Mäktig Gud, Evig Fader, Fridsfurste.

Svara -   - 9/1-17 19:54 -


Roine Öberg

Svar till Charles .

Om Sonen är Jesus, den helige anden Jesus. Vem är då Fadern? Vad är hans namn?

Faderns namn är JHVH han är Elohim Elohim betyder Gud, ordet är i plural form i orginal texten

Frid!

Svara -   - 9/1-17 20:20 -


Jean

Svara -   - 9/1-17 20:42 -


Jean

Elohim= den Högste!!

Svara -   - 9/1-17 20:44 -


UK 52 ,

Smart av 'laerjungen' aer det att inleda samtal med J-Vittnen med namnet Jehova'(Jahve')= JAG AER. Oeverallt saa presenterar sig ju Jesus med JAG AER. JAG AER .. A och O , Vaegen , Sanningen, Livet, Doerren, det Sanna Broedet, Vintraedet ...... Man tycker att det borde gaa upp ett ljus, vaecka till eftertanke ...

Svara -   - 9/1-17 20:47 -


UK 52 ,

inte skulle vael en aengel kunna saega : Jag aer A och O ?

Svara -   - 9/1-17 20:53 -


Charles

Svar till Lärjungen.

Jag tycker du verkligen borde glömma bort allt du lärt dig och nollställa ditt minne och skaffa dig en bibel som är översatt så nära original Skrifterna och till modern svenska. Sedan börjar du studera, inte läsa utan studera ordet på djupet.

Sedan kan vi diskutera och utgår endast från Bibeln guds ord.

Läs gärna 2 Mos 3:14-16 läs den gärna på hebreiska o då kanske du ser jehovas namn där. Om inte så läs den på svenska och kliv in i noter o kolla närmare på vers 3:14. Spelar ingen roll vilken översättning du använder.

Sedan måste ju jesus fås utrymme att få använda synonymerna "jag är" fritt i sitt tal, liksom du också gör. Det innebär väl inte att du är gud eller?

Svara -   - 9/1-17 23:48 -


Charles

Svar till Roine Öberg.

Vad bra att du är korrekt k alla fall. Men du har fel när du säger att Elohim är i plural form i grund texten.

Svara -   - 9/1-17 23:51 -


Charles

Svar till Charles.

Du hade rätt att Elohim är i plural form. Men innebär inte att det finns flera allsmäktige gudar.

Svara -   - 9/1-17 23:54 -


Harriet Bouvin

Svar till Roine Öberg.

Också Jehovas vittnen, mormoner o Sjudagarsadventister med flera, som av frikyrkliga anklagas för att vara vilsna, önskar ju varandra frid. För tänk att hellre vilja träta om vad som är rätt lära istället för att fokusera på det främsta budet.

Svara -   - 10/1-17 01:42 -


UK 52 ,

Svar till Harriet Bouvin .

Jesus kom Inte till jorden foer att skapa Fred, utan Splittring. son skall resa sig mot far, dotter mot mor, tjaenare mot husonde . . . Antikrist, daeremot, kommer foer att skapa 'Fred' och 'Enhet'. - - kaere vaen, jag fruktar att du aer paaverkad och ledd av ANTIKRISTS ande.

Svara -   - 10/1-17 07:51 -


UK 52 ,

Svar till Lärjungen.

Daer hoer du sjaelv hur ditt fina och genomtaenkta svar till Charles trampades under foetter. jag aer inte foervaanad daa jag bott granne till en 'Rikets sal' och laerde kaenna maanga 'vittnen' och fick snart inse att det aer fraaga om besaettelse av en ond andemakt, daer samtal doeg foega. Haer gaeller Boen och fasta. Excorsism.

Svara -   - 10/1-17 08:07 -


Roine Öberg

Svar till Charles.

Det finns bara en Allsmäktig Gud men har många namn var av ett är Jesus Kristus ,människans förstånd räcker inte till för att förstå treenigheten ,men den finns i Guds Ord!

Vi behöver ödmjuka oss inför Guds Ord! Och inse att det inte går att förstå med mänskligt förstånd Bara med vägledning av den Helige Ande kan vi förstå!

För att ingen ska skryta om att han el hon förstår skriften med sitt eget mänskliga förstånd!

Frid!

Svara -   - 10/1-17 10:46 -


Charles

Svar till Roine Öberg.

Du borde kanske slå upp alla sk namn i en akademi bok sen kan vi se om det är namn eller titlar.

Svara -   - 10/1-17 12:16 -


Roine Öberg

Svar till Charles .

Då sätter du mer tilltro till en akademi bok än till Guds oförfalskade Ord i Jes9:6!

Frid!

Svara -   - 10/1-17 12:46 -


Charles

Svar till Roine Öberg.

Nej, men eftersom jag vet att Jesus enbart är Guds son och en gudomlig andevarelse som alla andra andevarelser. Så ser jag titlarna. Men ja jehova själv säger så tydligt vilket namn (singular) som gäller i 2 Mos 3:14-15. Det kan ingen förneka förutom dom som förnekar jehova.

Svara -   - 10/1-17 12:58 -


Charles

Svar till Roine Öberg.

Med vilken rätt tar du dig friheten och dömer ut den bibliska lära som Jehovas Vittnen följer?

Du talar om "läran" som jehovas vittnen har. Men dom har ingen egen lära. Du verkar tro med dina egna fördomar tro dig veta allt som lärs ut inom sanningen.

Då rekommenderar jag dig starkt att utmana dina egna fördomar med verkligheten genom att besöka en lokal rikets sal i några månader för att sedan matcha verkligheten med dina fördomar.

Men innan dess så ber jag dig vänligen om att sluta med uppvigling.

Svara -   - 10/1-17 13:06 -


Charles

Svar till Harriet Bouvin .

Det finns bara en lära och det är sanningen som Jesus hänvisade till när han bekräftade till sin fader att ditt ord är sanning.

Vill vi vara nära sanningen så är vi det när vi studerar jesus och hans lärjungar närmare. Och därefter efterlikna dom.

Svara -   - 10/1-17 13:10 -


Charles

Svar till Roine Öberg.

Till dig Roine och dom som tummar upp för dina värmande kommentarer kring jehovas vittnen. Om du älskar guds ord och är en sann kristen då ska du läsa alla bibelverser som följer i texten nedan.

Varför finns det så många olika kristna samfund?

Bibelns svar

Det är många som har använt Jesus Kristus läror för att bilda olika ”kristna” samfund. Men Bibeln visar att det bara finns en grupp kristna som verkligen är kristna. Vi ska titta på tre anledningar till att man kan dra den slutsatsen.

Jesus sa att han lärde ut ”sanningen”, och de första kristna beskrev sin religion som ”sanningen”. (Johannes 8:32; 2 Petrus 2:2; 2 Johannes 4; 3 Johannes 3) Det här visar att de som lär ut sådant som inte stämmer med det Jesus lärde ut inte är sanna kristna. Bibeln uppmanar de kristna att ”tala överensstämmande”. (1 Korinthierna 1:10) Men många kristna samfund kan inte ens enas om något så grundläggande som vad det innebär att vara kristen. Alla samfund kan inte ha rätt. Jesus förutsade att det var många som skulle påstå att de var kristna men som ändå inte skulle följa det han lärde. Han gjorde det tydligt att han inte skulle godkänna sådana personer. (Matteus 7:21–23; Lukas 6:46) En del skulle bli lurade av religiösa ledare som förvrängt sanningen av själviska skäl. (Matteus 7:15) Men andra skulle faktiskt föredra att lyssna på ”kristna” som bara sa det folk ville höra och inte sanningen från Bibeln. (2 Timoteus 4:3, 4) Jesus använde en liknelse om vete och ogräs som visade att många skulle överge den sanna kristna läran. (Matteus 13:24–30, 36–43) Under en lång period skulle det inte gå att skilja på sanna och falska kristna. När Jesus apostlar hade dött spred sig avfallet snabbt, precis som han hade förutsagt. (Apostlagärningarna 20:29, 30) De falska lärorna kan skilja sig mycket från varandra, men alla samfund som lär ut sådant har ”avvikit från sanningen”, även om de kallar sig kristna. (2 Timoteus 2:18)

Men Jesus förutsade också att det så småningom skulle gå att se en klar skillnad mellan sanna och falska kristna. Så har det blivit nu i vår tid, under det som Jesus kallade ”en avslutning på en tingens ordning”. (Matteus 13:30, 39)

Svara -   - 10/1-17 13:15 -


Charles

Svar till UK 52 , .

Jag är starkt nyfiken på vad din egen trosuppfattning är. Du verkar enbart bara ha inget att säga mer än att peka på andra.

Svara -   - 10/1-17 13:21 -


Charles

Svar till Roine Öberg.

Vad menar du? Att vi Jehovas Vittnen inte har Jesus i våra liv? Vad vet du? Kom på möten Ett halv år sen kan du dividera med dig själv om den saken.

Svara -   - 10/1-17 13:23 -


Charles

Svar till Jean.

Kan du tala om för mig vad dom goda nyheterna (evangelium) innebär?

Svara -   - 10/1-17 13:26 -


Charles

Svar till Tomas N.

Tyvärr Tomas men för mig spelar hela bibeln roll. Läs 2 Tim 3:16-17

Som du kan läsa så betyder den heliga boken väldigt mycket. Därför tar jag till mig dom orden du kan läsa där i Timoteus.

För dig kanske gud inte är så viktig men då får det stå för dig. Tyvärr har människor idag egna troende. Dom väljer att tro på gud som dom själva vill inte som gud önskar.

Svara -   - 10/1-17 13:30 -


Charles

Svar till Lärjungen.

När du predikar så imitera då gärna jesus Kristus som ständigt refererade till skrifterna, om du nu vill låta så trovärdig.

Svara -   - 10/1-17 13:33 -


Roine Öberg

Kan du tala om för mig vad dom goda nyheterna (evangelium) innebär?

Charles vad är evangelium enligt Jehovas vittnen?

Frid!

Svara -   - 10/1-17 13:48 -


Charles

Svar till Roine Öberg.

Svara ogärna med en motfråga. Tack! Jag ställde en rak och tydlig. Om du så gärna kan så vore det glädjande om du kunde utveckla vad de goda nyheterna innebär.

Svara -   - 10/1-17 13:49 -


Charles

Svar till Roine Öberg.

Under tusenårsriket kommer Kristus att bli en far till andra också. På vilket sätt? Det är bara de som utövar tro på Jesus lösenoffer som får evigt liv på jorden. (Joh. 3:16) På det sättet blir han ”Evig fader” för dem. (Jes. 9:6,7)

Tänk på det tilltalande uttrycket ”Evig fader”. Som ”Evig fader” har Jesus makten och myndigheten – och önskan – att på grundval av sitt lösenoffer ge lydiga människor evigt liv här på jorden. Det betyder att mänskligheten till slut kommer att frigöras från den synd och ofullkomlighet som är ett arv från den första människan, Adam. (Matteus 20:28; Romarna 5:12; 6:23) Kristus kommer också att använda den myndighet som Gud har gett honom till att ge många människor som har dött livet tillbaka. (Johannes 11:25, 26)

Jehova har sörjt för att Jesus skall bli en ”Evig fader” för dem som har hoppet att få leva för evigt på jorden. Han ersätter Adam, mänsklighetens ursprunglige fader, som så fullständigt svek sina avkomlingar. (Jesaja 9:6, 7) Genom att vi tar emot Jesus som vår ”Evige fader” och utövar tro på honom kan vi ha ett säkert hopp om evigt liv.

Messias, Jesus Kristus, kallades profetiskt ”Evig fader”, eftersom han är Guds främste förmedlare av liv. (Jes 9:6)

Du kanske kommer ihåg att den utlovade ”Fredsfursten” också kallas ”Evig fader”. Hans födelse som människa förutsades så här: ”Jungfrun skall bli havande, och hon föder en son.” (Jesaja 7:14, fotnoten; Matteus 1:20–23) Jesus hade ingen människa till far, och det hade inte heller Adam, den förste mannen. När historieskrivaren Lukas följer Jesu härstamning bakåt i tiden till början av människans historia visar han att Adam blev till som ”son till Gud”. (Lukas 3:38) Men som vi har sett förlorade Adam sitt nära förhållande till Gud – till skada för sig själv och alla sina avkomlingar. Därför behöver vi alla bildligt talat en ny far som är fullkomlig – som Adam var när han skapades.

Gud sände sin Son från himlen för att bli denne nye Adam som skulle ersätta den förste. Det sägs i Bibeln: ”’Den första människan, Adam, blev en levande själ.’ Den siste Adam blev en livgivande ande. Den första människan är av jorden, danad av stoft; den andra människan är av himlen.” (1 Korinthierna 15:45, 47) Jesus, ”den siste Adam”, är lik ”den första människan, Adam”, i det att han var en fullkomlig människa i stånd att bli far till fullkomliga avkomlingar som för evigt skulle kunna leva i fullkomlighet på jorden. (Psalm 37:29; Uppenbarelseboken 21:3, 4)

Svara -   - 10/1-17 13:52 -


Charles

Svar till Roine Öberg.

Tar det verkligen så lång tid för dig att utveckla vad du tror på?

Svara -   - 10/1-17 13:59 -


Jean

Svar till Charles.

Käre Charles, Du behöver förstå att alla mäniskor har olika gåvor /din gåva är kanske vara en duktig teolog/pastor Vad vet jag ! Dock till din fråga som känns lite som en kuggfråga /hur som helst då Bibeln full goda nyheter och hopp för mänskligheten. Röda tråden i Bibeln är endå den slutliga frälsningen i Jesus Kristus. Dock skall jag ge dig några verser som du säkert känner till..Det. får mig att glädjas och dansa sv lycka . Joh 14:2-3

I min Fars hus finns många rum. Om det inte vore så, skulle jag då ha sagt er att jag går bort✱ för att bereda plats för er? 3 Och om jag nu går bort och bereder plats för er, så ska jag komma tillbaka och hämta er till mig, för att ni ska vara där jag är. Jesu frid och trevlig dag käre vän

Svara -   - 10/1-17 14:39 -


Roine Öberg

Svar till Charles.

1 Kor 15 1-4

Lite tids brist är på Jobbet !

Frid!

Svara -   - 10/1-17 14:39 -


Jean

Svar till Charles.

Vidare käre Charles

Det glädjande är dock att Där står Jesus, men Utanför dörren och klappar och vill komma in. Inte som en Åklagare, utan för att hålla Måltid med den som lyssnar och öppnar. Liksom Lönen utlovas till, "Den som Vinner Seger. " Så är kallelsen här att öppna Högst personligt, "Om NÅGON lyssnar. " När vi ser Seger Lönen, bortom Tid och Rum i Härlighet, då blir det Uppmuntrande att Kämpa Trons Goda Kamp. * Löftet, Att få äta av Livets Träd i Guds paradis.
 * Löftet, Att Icke lida någon skada av den andra Döden.
 * Löftet, Att få det fördolda mannat, och att få ett nytt namn.
 * Löftet, Att få makt över hedningarna och styra dem.
 * Löftet, Att bliva klädd i vita kläder, och aldrig utplånas ur Livets bok.
 * Löftet, Att bliva en pelare i Guds Tempel, och aldrig mer lämna det.
 * Löftet till Segraren i Ladioceas församling är det största

Svara -   - 10/1-17 14:52 -


Charles

Svar till Jean.

Tyvärr Jean måste jag rätta dig. Du eller jag till hör inte den lilla hjord som Jesus kommer att hämta som du hänvisar till. Det är dom smorda det talas om, dom 144000 som är friköpta från jorden att följa lammet alltså jesus vart det än går som det står i tex Upp 14:1.

Bibelns röda tråden är inte som du anger. Utan den röda tråden som går genom bibeln är RIKET.

Svara -   - 10/1-17 14:59 -


Jean

Svar till Charles.

Käre Charles , Vem är jag som skall säga emot det du skriver.Jag är endast en simpel enkel människa som älskar Jesus .Jesus vet..!! Jag respekterar dina kunskaper om skriften och respekterar dig. Jesu frid ...

Svara -   - 10/1-17 16:14 -


Tomas N

Svar till Charles.

Nu är det missuppfattning någonstans. Men för klargörande. Bibeln skall tas fullt på allvar och särskilt NT.

Mer än något annat måste var och en be och försöka ha koll på hur vi når ut till andra. Om vi hjälper folk till Gud eller bort från . Om vi krånglar till det enkla eller om vi slätar över sådant som måste tas itu med.

Det min vän är vad jag skull kall att "utöva tro"

Har du lagt märke till att det finns vissa karismatiska grenar som tagit bibelversen "bokstaven dödar och anden ger liv" och byggt en lära som knappt använder bibeln. Vill man då vara en av dem som ger dessa legitimitet? Nej upp ur diket och gå på vägen som leder till målet.

Trons väg är tillräckligt svår. NO offense om det här gäller dig,men förvrängda läror som hindrar och leder människor fel gör mig båda arg och full av sorg. Gud kommer också döma oss om vi leder människor fel,men han vill rätta till oss om vi hamnat snett

Svara -   - 10/1-17 16:46 -


Roine Öberg

En liten avstickare ang.Bibel 2000 som är värd att uppmärksamma!

www.apg29.nu/a/4m9

Frid!

Svara -   - 10/1-17 17:15 -


Roine Öberg

Svar till Charles.

Det är många som har använt Jesus Kristus läror för att bilda olika ”kristna” samfund. Men Bibeln visar att det bara finns en grupp kristna som verkligen är kristna

Här kom det ju lite sanning i alla fall

Rom 8:99 Ni däremot lever inte i köttet utan i Anden, eftersom Guds Ande bor i er. Den som inte har Kristi Ande tillhör inte honom.

Frid!

Svara -   - 10/1-17 18:20 -


Leif Boman

Svar till Roine Öberg.

Det är svårt att låta bli, men vad säger Charles!

Den som inte har Kristi Ande tillhör inte honom

Undrar om Kristi betyder detsamma som Jesu Ande eller betyder det Guds Ande eller, kanske det t.o.m betyder att Jesu Ande och Guds Ande är En och densamme, hmmm?

Svara -   - 10/1-17 18:44 -


Roine Öberg

Svar till Leif Boman.

ja, det står i NVÖ också !

9 Ni är emellertid inte i samklang med köttet utan med anden, om Guds ande verkligen bor i er. Men om någon inte har Kristi ande, så tillhör denne inte honom.

Frid Broder!

Svara -   - 10/1-17 19:07 -


Christer Åberg

En förrädisk taktik som Jehovas vittnen har är att de kan hålla med om att man behöver Jesus men ändå så predikar de sedan emot detta i nästa andetag genom att trycka på olika saker och ting som de rycker ur sitt sammanhang för att försöka få dig på fall.

Det var en man och kvinna som ringde på, och mannen hade denna otäcka retorik. Han sa att syftet över att Jesus kom var inte att frälsa och hela utan för att predika om riket. Snacka om att flytta tyngdpunkten!

På det här visat flyttar han bort blicken från Jesus till deras uppfattning om vad "riket" är för någonting. Går man på denna retorik så missar man frälsningen i Jesus Kristus och går förlorad.

Deras taktik och retorik är direkt djävulsk och demoniskt inspirerad.

Bara för att ingen ska missförstå så ska jag vara övertydlig: Jehovas vittnen är ingen kristen rörelse! De som är Jehovas vittnen är inte frälsta och de är inte kristna.

Dessutom är vi inte kallade till att vara Jehovas vittnen utan Jesu Kristi vittnen!

Apg 1:8 - "Men när den helige Ande kommer över er, ska ni få kraft och bli mina [Jesus] vittnen i Jerusalem, i hela Judeen och Samarien och ända till jordens yttersta gräns."

De kan också med ett enda svep och övermod förneka bibliska sanningar. När jag förklarade för kvinnan att frälst betyder räddad så undrade hon från vad. "Från synden, döden helvetet..." började jag med men då avbrötmannen mig direkt genom att förneka helvetet direkt och sa att det har han aldrig läst något sådant i Bibeln.

Jag vet inte hur det är i hans bibelöversättning, kanske står det inget sådant där, eller så läser han inte Bibeln över huvud taget, utan bara får det serverat som Vakttornet ger, men det finns hur många ställen som helst om helvetet i en riktig bibelöversättning.

Men ett sådant uttalande kan få vem som helst bli förvirrad. Därför skall du aldrig gå på deras taktik och retorik utan du måste hela tiden hålla fast vid Jesus. För alla villolärors mål är att flytta tyngdpunkten bort från Jesus så att du ska gå förlorad till ett evigt helvete.

Om det var sant när de höll med mig om Jesus så skulle de aldrig försöka predika emot mig och få mig att lämna Jesus. Och hade de haft Jesus skulle de har förstått mig när jag talade om Jesus och behovet av att bli frälst. Detta skrev jag också som svar i en kommentar (www.apg29.nu/a/8p). Men de förstod inte, eftersom de inte har Jesus och är frälsta.

1 Joh 4:6

Vi tillhör Gud. Den som känner Gud lyssnar till oss. Den som inte är av Gud lyssnar inte till oss. Det är så vi känner igen sanningens Ande och villfarelsens ande.

Svara -   - 10/1-17 20:22 -


Charles

Svar till Jean.

Om du då älskar Jesus varför inte bara ta och lyssna noga till endast honom på alla ställena där han talar i NT till att börja med.

Om Jesus var fullkomlig så som han var. Så skulle han aldrig ljuga för nån om vem han var. Aldrig.

Svara -   - 10/1-17 20:48 -


Charles

Svar till Roine Öberg.

Uttrycket avser de goda nyheterna om Guds kungarike och om räddningen genom tron på Jesus Kristus. I Bibeln kallas de för ”de goda nyheterna om kungariket” (Mt 4:23), ”Guds goda nyheter” (Rom 15:16), ”de goda nyheterna om Jesus Kristus” (Mk 1:1), ”de goda nyheterna om Guds oförtjänta omtanke” (Apg 20:24), ”fridens goda nyheter” (Ef 6:15) och ”eviga goda nyheter” (Upp 14:6).

Det grekiska ord som har översatts med ”goda nyheter” (”evangelium” i 1917 och en del andra översättningar) är euaggẹlion. En ”evangelieförkunnare” är en förkunnare av de goda nyheterna. (Apg 21:8; 2Ti 4:5)

Svara -   - 10/1-17 20:55 -


Charles

Svar till Tomas N.

Kan du förklara mer specifikt vart jag leder människor fel. Jag har hela tiden använt guds ord när jag refererar. Det om något borde ses med respekt men nej. Jag är av den tanken. Att antingen är vi för eller emot guds ord. Finns inga mellanting och jag är 100 % för. Allt annat ser jag som ett hot emot gud och hans sanna tjänare.

Svara -   - 10/1-17 21:02 -


Charles

Svar till Jean.

Amen!

Var det något svar på något ?

Svara -   - 10/1-17 21:08 -


Roine Öberg

Svar till Charles.

Om Jesus var fullkomlig så som han var. Så skulle han aldrig ljuga för nån om vem han var. Aldrig.

"Jag och Fadern är ett." (Joh. 10:30-33.)

Står i NVÖ också!

Frid!

Svara -   - 10/1-17 21:13 -


Charles

Svar till Leif Boman.

Vad har jag sagt som du vill göra dig lustig över?

Svara -   - 10/1-17 21:14 -


Tomas N

Svar till Charles.

Det hjälper inte att använda bibelverser. Det måste bli levande och den sanning som hjälper troende dagligen och den kraft ljus och kärlek som kan rädda alla som behöver räddas. Det måste resultera i ett levande vittnesbörd där det man som kristen gör och säger vittnar om vem Gud är.

Allt annat hjälper bara människor att vara kvar i djävulens grepp d v s världen. Synd och själviskt är ju redan motivation att välja bort Gud.

Jag minns knappt vad grundresonemanget gällde ,men jag ser en massa fruktlöst vändande ,granskande och studerande av elementära saker utan till synes slut.

Guds ord och ande öppnar och ger uppenbarelse om livet ,frälsning och Gud .

Att läsa bibeln är inte som en teknisk manual eller lagbok med paragrafer för att sedan bygga såi minsta detalj och sedan få ära. Människan är större än så och Gud så oändligt mycket större.

Om det är något som passar in så ta det till dig.

Men tänk på att det vi säger och gör spelar roll. Även om kommunikation blir fel så finns ett vittnesbörd inbyggt. Av frukten skall du känna igen dem säger Jesus.

MÅ du , jag och vi alla bära en sådan frukt som behagar Gud och att vi skall kunna ändra på det som inte bär god frukt

Svara -   - 10/1-17 21:24 -


Jean

Svar till Charles.

Är nyfiken på vilken samfund tillhör du käre Charles ...?

Svara -   - 10/1-17 21:28 -


Charles

Svar till Roine Öberg.

Glad jag blir när flera personer bekräftar gång på gång att NVÖ är OKEY!

Om du verkligen studerade Jesus talesspråk i bibeln så kan du lära känna Jesus bättre och förstå vad han menar när han talar.

Föreställ dig att du endast smsar med någon du aldrig tidigare träffat eller talat med i vare sig telefon eller i verkligheten. Hur många missförstånd tror du det skulle ske?

Jesus är enda till 100 procent med sin fader. På samma sätt som han använde ordet "ett" när han bad sina lärjungar om att vara ett med honom som han är ett med sin fader. Vadå är lärjungarna också gud och jesus?

Svara -   - 10/1-17 21:29 -


Charles

Svar till Charles.

Jesus är enad till 100 procent ska det stå

Svara -   - 10/1-17 21:30 -


Charles

Svar till Jean.

Mitt tydliga språk borde väl ha fått dig att förstå det redan. Men om du vill så kan jag förtydliga det.

Jag är inget officiellt Jehovas Vittne ännu men är det i mitt hjärta till 100 procent. Jag överlämnar mig till Jehova snart och döper mig i år är min plan. Fler frågor?

Svara -   - 10/1-17 21:37 -


Roine Öberg

Svar till Charles.

Det står inte enad till 100 procent med sin fader !

Det står

Jag och Fadern är ett." (Joh. 10:30-33.)

Frid!

Svara -   - 10/1-17 21:40 -


Vanessa

Charles, var står det att Jesus bad att han och lärjungarna ska vara ett??

Svara -   - 10/1-17 21:46 -


Charles

Svar till Tomas N.

Först och främst måste jag rätta dig med hjälp av bibelvers 2 Tim 3:16-17 där följande står:

Varje bok i skriften är inspirerad av Gud och till nytta när man undervisar, vederlägger, vägleder och fostrar till ett rättfärdigt liv, så att den som tillhör Gud blir fri från sina brister och rustad för alla slags goda gärningar.

Sedan reagerar jag på ditt uttal om att det inte hjälper att använda bibelverser. Tänk om Jesus inte heller gjorde det när han refererade till gamla testamentet hela tiden?

Du talar om gärningar. Jag säger som Jakob sa i Jak 2:14-26 där följande står:

Mina bröder, vad hjälper det om någon säger sig ha tro men inte har gärningar? Inte kan väl tron rädda honom? Om en broder eller syster är utan kläder och saknar mat för dagen, vad hjälper det då om någon av er säger: ”Gå i frid, håll er varma och ät er mätta”, men inte ger dem vad kroppen behöver? Så är det också med tron: i sig själv, utan gärningar, är den död.

Nu kanske någon frågar: ”Har du tro?” – Ja, och jag har gärningar. Visa mig din tro utan gärningar, så skall jag med mina gärningar visa dig min tro. Du tror att Gud är en. Det gör du rätt i. Också de onda andarna tror det, och darrar. Men inser du inte, tanklösa människa, att tro utan gärningar är utan verkan? Blev inte vår fader Abraham rättfärdig genom gärningar när han lade sin son Isak som offer på altaret? Du ser att hans tro samverkade med hans gärningar och att det var genom gärningarna som hans tro blev fullkomlig. Så uppfylldes skriftens ord: Abraham trodde på Gud och därför räknades han som rättfärdig, och han kallades Guds vän. Ni ser att människan blir rättfärdig genom gärningar och inte bara genom tro. Var det inte så med skökan Rachav? Blev hon inte rättfärdig genom gärningar när hon tog emot budbärarna i sitt hus och släppte ut dem en annan väg? Liksom en kropp utan livsande är död, så är tron utan gärningar död.

Svara -   - 10/1-17 21:48 -


Christer Åberg

Nu sätter Jag stopp för "Charles" härjningar. Jag har inte läst alla hans kommentarer men jag har insett av de två jag har läst att han förespråkar Jehovas vittnens villolära och jag accepterar inga försök att sprida villoläror på denna blogg som försöker ta bort fokuset på frälsningen i Jesus Kristus!

Svara -   - 10/1-17 22:01 -


Jean

Svar till Charles.

Nåväl käre Charles , Nu får du allt förklara vad du menar när du skriver "om jag älskar Jesus " För jag fattar inte mycket av det du skriver!!!

Svara -   - 10/1-17 22:05 -


Jean

Svar till Charles.

käre Charles jag har inga fler frågor till dig... Må Herren bevare dig i sanning ...!! Trevlig kväll

Svara -   - 10/1-17 22:09 -


Leif Boman

Svar till Charles.

Vad har jag sagt som du vill göra dig lustig över?

Förstår du inte frågan jag ställde denna gång heller?

Koncentrera dig på den istället för att irritera dig på mig!

Svara -   - 10/1-17 22:12 -


Jean

Svar till Jean.

jag misstänkte att du var eller är jv.. Du har ju en modifierad Bibel ..

Svara -   - 10/1-17 22:15 -


Tomas N

Svar till Charles.

Guds ande finns inte över dig kompis. Du varken kan eller vill förstå vad jag säger. Har du hört talas om kärleksbudet? Det är inget hippieideal som menas utan respekt och att försöka se och hjälpa andra människor på deras väg.

Diskussioner här eller på andra ställen tar vår tid så man bör alltid fråga sig vilken typ av diskussion som pågår. Hjälper man någon ,blir man själv hjälpt eller har man en jämnbördig diskussion i svårare frågor där mera ljus kommer över saker . Och finns en god och respektabel gemenskap. Det bör man fråga sig . Och Jesus säger att vi skall borsta av oss dammet på fötterna och gå vidare om det inte kommer något gott ur ett samtal eller gemenskap

Man kan be för dessa som hindrar folk att komma till Guds rike och leder människor fel.

I Timoteusbrevet står varningar om doctrines of demons. Det är inte anklagelser till människor utan att smarta andliga varelser vill förvränga Guds ord och hans vägar l.

Låt oss hålla oss borta för sådant och stå fasta på ordet att Gud är med hans folk och hans ande skall vittna om sanningen och beskydda oss från ondo

Postar en video om JW

https://www.youtube.com/watch?v=gE3008IjUew

Skrämmande detta med uteslutning av medlemmar (excommunication) Liknar scientologernas förfarande. Ju mera man kikar in desto mera skrämmande är rörelsen. Många sargade själar som lämnar sekten och har svårt att komma till frälsning efter det och inte minst vaccinerar de folk emot vanliga evangelister.

Svara -   - 10/1-17 22:16 -


Jean

Svar till Charles.

Svar till Charles

jag misstänkte att du var eller är jv.. Du har ju en modifierad Bibel ..

Svara -   - 10/1-17 22:17 -


Leif Boman

Svar till Christer Åberg.

Nu sätter Jag stopp för "Charles" härjningar.

Äntligen, det var på tiden även om många inte kände igen denna vilseledda filur först! Må Gud ändå leda honom tillrätta och frälsa honom ur djävulens klor där han just nu har hamnat ganska så ordentligt!

Jesu frid...

Svara -   - 10/1-17 22:18 -


Lärjungen

Svar till UK 52 , .

Jag vet att JV reagerar häftigt när man säger till dem att gamla testamentets Jehova är nya testamentets Jesus. Jesus har lärt oss detta och det är en av de viktigaste nycklarna att bekänna. Han sa " om ni inte tror att det är jag som är "Jag Är" så kommer ni att dö i edra synder. Detta tror inte Jehovas Vittnen på och är därför antikristliga. Detta är sorgligt att många annars fina människor kommer gå förlorade.

Vi får be för dem i Herren Jehova Jesu namn. /lärjungen

Svara -   - 11/1-17 07:55 -


UK 52 ,

Svar till Lärjungen.

visst aer det sorgligt. jag har ocksaa moett fina maenniskor som aer KATOLIKER,Mormoner,Buddhister ...ja, aeven KULTURMARXISTER!! Med samtal kommer man ingen vart, om inte ANDEN griper in och utfoer MIRAKEL. Ty vi strider inte mot koett och blod, utan mot andemakter.

Svara -   - 11/1-17 09:47 -


Charles

Svar till Vanessa.

Joh 17:11

Jag är inte längre kvar i världen, men de är kvar i världen och jag kommer till dig. Helige fader, bevara dem i ditt namn, det som du har gett mig, så att de blir ett, liksom vi är ett.

(Vad menar Jesus där? Att dom också ska bli Ett och bli likadana personer, gud eller klonade Jesusar?)

Joh 17:21-23

"Jag ber att de alla skall bli ett och att liksom du, fader, är i mig och jag i dig, också de skall vara i oss. Då skall världen tro på att du har sänt mig. Den härlighet som du har gett mig har jag gett dem för att de skall bli ett och för att liksom vi är ett, jag i dem och du i mig, de skall fullkomnas och bli ett."

(Vad menar Jesus? han säger här också bli ett och jesus i dom . Jag förstår inte har jag missat nåt? )

Gal 3:28

Nu är ingen längre jude eller grek, slav eller fri, man eller kvinna. Alla är ni ett i Kristus Jesus.

(Här är vi plötsligt ett igen i Jesus. Vad menas ? Kanske att vi är enade denna gång? )

Svara -   - 12/1-17 13:17 -


Charles

Kan någon visa mig vart i gamla testamentet Jehova säger att nu slutar ni tillbe mig och börjar tillbe Jesus. Eller vart i hela nya testamentet Jesus säger att nu ska ni sluta tillbe Jehova och börja tillbe mig?

Så vitt jag vet så sa jesus själv dessa tydliga ord i Matt 20:28 där det står: "Inte heller Människosonen har kommit för att bli tjänad, utan för att tjäna och ge sitt liv till lösen för många.”

Joh 6:38 säger Jesus: "Ty jag har inte kommit ner från himlen för att göra vad jag själv vill utan för att göra hans vilja som har sänt mig."

Varför kan vi inte bara tro på det Jesus säger? Han skulle väl aldrig ljuga? Han var ju fullkomlig ända in i döden. Och varför ens skulle han dölja vem han egentligen är genom att ens säga såna saker? Men lärjungarna visste "verkligen" vem han var. Som dom uttryckte det.

Svara -   - 12/1-17 13:25 -


UK 52 ,

Svar till Charles.

'vi har olika vaegar' - det finns bara EN vaeg. VAEGEN. foer att finna den kraevs Tro och Andedop. Tro paa att Jesus = A och O = Den ende Sanne GUDEN.

Svara -   - 12/1-17 14:17 -


Peter Hall

Svar till Tomas N.

Skrämmande detta med uteslutning av medlemmar

Det är viktigt att sätta ned foten och statuera exempel, om man vill ha någon trovärdighet kvar. JV org. måste hållas oförvitlig och då duger det inte om några s.k. bröder begår synd och inte vill ångra sig. 1Kor.5:10-13

Litet surdeg syrar hela degen.

Heja Charles, du är en frisk fläkt här på Apg.29. Vi kan ha mycket att lära av dig. Vi behåller det som är gott.

Att det finns sådan motvilja mot er vittnen, bevisar endast att samvetet hos vissa i kristenheten blir stört.

Jag har inga problem med JV, eftersom jag vet att jag har sanningen. Men inte den sanning JV presenterar. Tack JV att jag har funnit sanningen. Jag har nämligen studerat närmare ett år med dem i början på 80-talet och kommit fram till en något annorlunda tolkning av Skrifterna.

Svara -   - 12/1-17 15:20 -


UK 52 ,

Svar till Peter Hall.

'vi kan ha mycket att laera av dig' -- JASSAA! Kanske daa ocksaa fraan Islamister, Mormoner och FRIMURARE?

Svara -   - 12/1-17 16:10 -


Peter Hall

Svar till UK 52 , .

Trampade jag dig på en öm tå? Vad har du egentligen emot JV? Är du inte stark i din egen tro?

De bekänner Jesus som Guds Son, vad mer begär du? Det kan man inte lära från islamister, då de är Antikrist personifierade.

Mormoner talar också om Jesus, men tror på en ny lära som inte Bibeln godkänner.

Frimurare? Inte en susning vad de sysslar med. Blandar cement kanske och fogar sten till sten. Är det så?

Svara -   - 12/1-17 16:35 -


UK 52 ,

Svar till Peter Hall.

aer man en kristen, saa kaenner man sig MANAD att sprida Evangelium OCH BEKAEMPA alla slags VILLOLAEROR.

Svara -   - 12/1-17 16:44 -


Leif Boman

Svar till Peter Hall.

Tack JV att jag har funnit sanningen. Jag har nämligen studerat närmare ett år med dem i början på 80-talet och kommit fram till en något annorlunda tolkning av Skrifterna

Det har vi nog märkt under lång tid Peter!!!!!!!!

Svara -   - 12/1-17 18:03 -


Peter Hall

Svar till UK 52 , .

aer man en kristen, saa kaenner man sig MANAD att sprida Evangelium OCH BEKÄMPA alla slags VILLOLÄROR
.

Då har du fått att göra. Varför inte börja med muslimerna. De är ju våra potentiella fiender.

JV är mycket effektiva förkunnare av Riket. Dessutom är de mycket noga med att hålla onda människor ute. Jesus kom ju till jorden för att upprätta trons lydnad.

Vad tror du det betyder. Är det inte viktigt att människan också gör Guds vilja och inte bara säger sig tro.

Var glad att det finns så engagerade människor som JV, istället för att se dem som villolärare.

Jag vet, att de betraktar oss i kristenheten som förlorade. Men vad kommer det oss vid?

Svara -   - 13/1-17 14:22 -


Leif Boman

Svar till Peter Hall.

JV är mycket effektiva förkunnare av Riket.

De är inte det minsta effektiva på att sprida Guds rike, även om Gud också genom deras villoläror kan föra vilsna själar in på rätt väg! Däremot är de effektiva på att sprida lögner om att Jesus Kristus inte skulle vara Herre och Gud som Thomas lärjungen sa!

Svara -   - 13/1-17 16:07 -


Peter Hall

Svar till Leif Boman .

JV är inte effektiva på att sprida Guds rike, däri kan du ha rätt. Men de är väldigt motiverade att göra det. Det är nog snarare så, att folk inte är intresserade.

Du skulle säkert inte vara mer framgångsrik att värva lärljungar åt Jesus, om du ginge från dörr till dörr.

Är du så övertygad att Jesus är JHVH i mänsklig skepnad? Joh.12:26-28 Matt.16:16 Luk.9:35

Svara -   - 14/1-17 16:59 -


Leif Boman

Svar till Peter Hall.

Är du så övertygad att Jesus är JHVH i mänsklig skepnad? Joh.12:26-28 Matt.16:16 Luk.9:35

ABSOLUT!!!!

Det står tydligt i Bibeln att ingen förutom den Ende Guden Själv kan vara Frälsare, ingen annan så kallad andrefrälsare lägre än Honom!

Svara -   - 14/1-17 17:13 -


Vanessa

Svar till Leif Boman .

Var står det någonstans? Saknar bibelreferenser när folk påstår att det står någonstans i bibeln...

Svara -   - 14/1-17 18:23 -


Leif Boman

Svar till Vanessa.

Bed och ni skall få, sök och ni skall finna, bulta och dörren skall öppnas för er. Ty var och en som ber, han får, och den som söker, han finner, och för den som bultar skall dörren öppnas. Vem bland er ger sin son en sten, när han ber om bröd, eller en orm, när han ber om en fisk? Om ni som är onda förstår att ge era barn goda gåvor, hur mycket mer skall då inte er Fader i himlen ge det som är gott åt dem som ber honom. Matteusevangeliet 7:7‭-‬11

Men, jag skall ändå hjälpa dig med ett riktigt tydligt ställe!

 Jag, jag är HERREN, och förutom mig finnes ingen frälsare. Jesaja 43:11

Detta är Gud som talar, det finns alltså ingen frälsare förutom Honom!

De som säger att det finns någon annan frälsare än Gud, de ljuger!

Jesu frid...

Svara -   - 14/1-17 19:24 -


Roine Öberg

Svar till Leif Boman .

Jag, jag är HERREN, och förutom mig finnes ingen frälsare. Jesaja 43:11

Viken guldklimp 😀

Tack Leif, den hade jag missat!

Det finns överväldigande bevis i Bibeln för vem Jesus är!

Men kanske det kan bara tas emot genom att Gud själv uppenbarar det för oss som en Gåva, så som han uppenbarade det för Petrus att han var Messias Guds Son!

Frid!

Svara -   - 14/1-17 20:14 -


Peter Hall

Svar till Roine Öberg.

Hur menar ni beträffande Gud egentligen? Ena gången säger han att "han är HERREN och förutom honom finnes ingen frälsare" och andra gången säger han att Jesus är hans Son. Luk.9:35

Om nu Petrus, som var väl förtrogen med Jesus, vittnar om, att Jesus är Guds Son, så måste vi väl ändå godta det. Är Leif då förmer än vår Herre? Matt.16:16 Luk.9:20

Kan det inte vara så, att "förutom HERREN finnes ingen frälsare", innebär att Jesus inte hade existerat om det inte hade varit för HERREN? HERREN har alltså berett frälsning genom en man som han har låtit uppstå från de döda. Apg.13:34 Apg.17:31

Varför skulle JHVH överge sin himmelska boning, för att låta sig födas som en människoson? Är det inte mer troligt, att han har utvalt en ställföreträdare för att utföra frälsningsverket? Denne Guds Son skall ju vid tidens slut överlämna riket till Gud och Fadern. 1Kor.15:24

Varför skulle Jesus annars i sina böner vända sig till sin Fader i himlen? Luk.23:46 Mark.15:34 Matt.26:39 Matt.27:46

Fadern kan då inte vara samma person som Jesus, om man vill sätta tro till dessa Skriftställen.

Men, vad spelar det för roll egentligen hur det förhåller sig med den saken. Varför skulle Gud, när allt kommer omkring, vilja utså tvivel om vem han är. Det är ju Jesus vi skall ära. Den som inte ärar Sonen ärar inte heller Fadern. Så enkelt är det.

Svara -   - 15/1-17 19:27 -


Roine Öberg

Svar till Peter Hall.

Fadern kan då inte vara samma person som Jesus, om man vill sätta tro till dessa Skriftställen

Treenighetsläran går ju ut på att Gud är tre Personer i ett. Han är alltså inte samma person Men alla tre är samma Gud!

Vårt mänskliga förstånd räcker inte till att för att förstå hur Gud kan vara tre men ändå en.

Men genom att vi vet att Gud skapade människan till sin avbild och människan också är en form av Treenighet.

Vi består enligt Bibeln av. Ande Själ och Kropp.

Så kan vi ju få lite ljus över hur Gud också är tre Personer I en.

Det är ju Jesus vi skall ära. Den som inte ärar Sonen ärar inte heller Fadern. Så enkelt är det.

Precis, men skall vi ära Sonen kan vi inte ta ifrån Honom att han är Gud, det är ju att förneka vem han är!

Frid!

Svara -   - 15/1-17 20:05 -


UK 52 ,

Svar till Peter Hall.

Googla : treenighetslaran kristendom

Svara -   - 15/1-17 20:22 -


Peter Hall

Svar till Roine Öberg.

Vårt mänskliga förstånd räcker inte till att förstå hur Gud kan vara tre men ändå en

Jag är övertygad om, att du inte hade trott så, om inte denna dogm om treenigheten hade stadfästs av Kyrkans män på 300-talet , eller när det nu skedde.

Det är ju skrivet: "Om du med din mun bekänner Jesus vara Herre..." Rom.10:9

Det står inte HERREN.

Ja, Jesus är vår Herre, eftersom vi skall hålla hans bud.

Men kommer han en gång i framtiden att uppgå i Gud, så att vi aldrig mer kan träffa honom?

Vad säger Skriften?

"Och ingen förbannelse skall vara mer. Och Guds och Lammets tron skall stå därinne..." Upp.22:3

Skall de sitta på samma tron, eftersom den står i singularis?

Tidigare fick ju Jesus sätta sig på Guds Faderns högra sida, men den platsen varar ju tydligen inte för evigt. 1Kor.15:28

Är inte Jesus insatt på tronen så länge Kristi domstol är verksam, nämligen under tusen år. Och platsen är inte på jorden utan i himmelen. Apg.17:31

Svara -   - 17/1-17 13:31 -


Din kommentar

NYTT! Ditt namn och mejladress måste godkännas innan kommentaren publiceras. Efter godkännande måste du alltid ha samma namn och mejl nästa gång du postar en kommentar, annars godkänns inte kommentaren.


Kom ihåg mig?



Salomonssons Maskinhall Gamla Hjälmseryd 2017 - Del 2

Lindbergarna bjuder till fest i Salomonssons maskinhall i G:A Hjälmseryd. Del 2: Torsdag kväll den 22 juni (andra avdelningen efter paus).

1

Läs allt!


Google får böta 24 miljarder kronor

EU-kommissionen har dömt Google till att böta 24 miljarder kronor för för marknadsmissbruk.

0

Läs allt!


Katolska kyrkan förnekar att helvetet är en plats

De som förnekar helvetet, har de fått denna falska lära från Katolska kyrkan? Den Katolska kyrkan lär att Himlen och helvetet inte är några verkliga platser utan ett "tillstånd". 

9

Läs allt!


Påven är inte frälst

Här skäller påven ut en en folkmassa i Mexiko.

Påven Franciskus är absolut inte frälst. Han har aldrig varit frälst eftersom han har inte tagit emot Jesus och han är inte en kristen.

5

Läs allt!


Sommarläsning: Den längsta natten

Att förtrösta på Gud när det otänkbara inträffar

En sann berättelse om ofattbara förluster och om att vinna allt.

0

Läs allt!


Salomonssons Maskinhall Gamla Hjälmseryd 2017 - Del 1

Lindbergarna bjuder till fest i Salomonssons maskinhall i G:A Hjälmseryd. Del 1: Torsdag kväll den 22 juni 19.00 (första avdelningen innan paus).

0

Läs allt!


Bönesvar - Johan Gustafsson frisläppt från muslimska terrorrörelsen al-Qaida

Bild: Dagen. 

Kidnappade Johan Gustafsson, 42, från Värnamo, som kidnappades av den muslimska terrorrörelsen al-Qaida i Mali 2011 har släppts fri och har precis landat i Sverige. Föräldrarna som är med i pingstkyrkan har fått bönesvar!

14

Läs allt!


Dagens ord

Dagens bibelord

“Salig är den man som är ståndaktig i frestelsen; ty när han har bestått sitt prov, skall han få livets krona, vilken Gud har lovat åt dem som älska honom.” (James 1:12)

I dag är det 28/06-2017 kl. 02:15 v. 26 och Jesus söker Leo !

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? - Be den här bönen:

Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som min Herre och Frälsare. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Jag ber om förlåtelse för alla mina synder. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?
» Ja!

Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv. - Joh 3:16


Ramadan 2017

Så här många muslimska attentat och mord har det skett hittills under Ramadan 2017.

Ramadanterror i Iran

Ramadan 2017 dag 11: 627 döda!

Terrordåd i London under muslimska Ramadan

Djävulens ramadan

1850 människor dödades under ramadan 2016

http://thereligionofpeace.com/


Den Stora Skörden

Läsarmejl av nils 

Två kvinnors uppenbarelser om vad Herren kommer att göra: Den Stora Skörden!

25

Läs allt!


Senaste kommentarer


Försvarsministern oroad över Rysslands provokationer

Av Holger Nilsson 

Försvarsminister Peter Hultqvist ser en ökad hotbild (Bild: Skärmdumpning Aftonbladet).

8

Läs allt!


IS-terrorister får skyddad identitet i Sverige

IS-terrorister som återvänder till Sverige efter att ha begått muslimska krigsförbrytelser kan få skyddad identitet...

4

Läs allt!


Aktuellt

Nytt från tidningar, media och bloggar

Bloggar som länkar hit

Sommarläsning: Den längsta natten - Apg29.nu nyhetsbrev: 17-06-28 00:30
Salomonssons Maskinhall Gamla Hjälmseryd 2017 - Del 1 - Apg29.nu nyhetsbrev: 17-06-27 00:30
Midsommar Gamla Hjälmseryd 2017 - Apg29.nu nyhetsbrev: 17-06-26 00:30
Behöver SU hjälp i själavård? - Apg29.nu nyhetsbrev: 17-06-25 00:30
Behöver SU hjälp i själavård? - Apg29.nu nyhetsbrev: 17-06-24 00:30

Stöd Apg29 genom att be och ge

http://www.apg29.nu/bild2.php?w=480&h=75&src=img/1480721275-swisha.jpg

Bankkonto: 8169-5,303 725 382-4



Apg29 har tusentals bloggartiklar! Gå vidare till fler artiklar:

NÄSTA


Artiklar Kommentarer Bönesidan Fråga Christer Kontakt | Bankkonto: 8169-5,303 725 382-4 | Swish: 070 935 66 96

Christer Åberg och dottern Desiré.

Denna bloggsajt är skapad och drivs av evangelisten Christer Åberg, 53 år gammal. Christer Åberg blev frälst då han tog emot Jesus som sin Herre för 33 år sedan. Bloggsajten Apg29 har funnits på nätet sedan 2001, alltså 16 år i år. Christer Åberg är en änkeman sedan 2008. Han har en dotter på 11 år, Desiré, som brukar kallas för "Dessan", och en son i himlen, Joel, som skulle ha varit 9 år om han hade levt idag. Christer Åberg drivs av att förkunna om Jesus och hur man blir frälst. Det är därför som denna bloggsajt finns till.

Varsågod! Du får kopiera mina artiklar och publicera på din egen blogg eller hemsida om du länkar till sidan du har hämtat det!

Apg29 använder cookies. Cookies är en liten fil som lagras i din dator. Detta går att stänga av i din webbläsare.

547 online! | Sidvisningar idag: 14 031 | Igår: 192 970 |

Besök också Apg29 på:

Facebook | Twitter | Youtube | Vimeo | Instagram 

TA EMOT JESUS!

↑ Upp