1 997 online! | Sidvisningar idag: 484 054 | Igår: 511 201 |

www.apg29.nu

Annons

1492259718-srb.jpg


Nyhetsbrev Biblar Läsarmejl Bönesidan Dagens ros Date29 Kommentarer Fråga Christer Kontakt Sök

ஆதாமும் ஏவாளும் - முதல் மனிதர்கள்


நான் ஆதாம் ஏவாள் உண்மையில் இருந்த வேண்டும் என்பதை பின்பற்ற வேண்டும் என்பது பற்றி கவலைப்படவில்லை என்று கிரிஸ்துவர் ஊடகங்களில் ஒரு விவாதம் இருக்கிறது, மற்றும் அவர்கள் உண்மையில் முதல் மக்கள் இருந்தால்.

பைபிள் ஆதாம் ஏவாள் முதல் மனிதர்கள் என்று கூறுகிறார். அது போதும் எனக்கு. நான் பிரயோஜனமும் விவாதங்கள் இந்த வகையான போக கூடாது. எங்களுக்கு பதிலாக நாம் அனைவரும் முடியும், அனைத்து தெரியும் மற்றும் சிறந்த மிக பெரிய மற்றும் மிக அழகாக இருக்கிறது என்று நடித்து, பைபிள் நம்ப ஆரம்பிக்கலாம்!

முதல் மனிதன் ஆதாம் என்ற பைபிள் தெளிவாக கூறுகிறது!

1 கொரிந்தியர் 15:45

எனவே இது எழுதப்பட்டுள்ளது, முதல் மனிதன் ஆதாம் ஒரு வாழ்க்கை மாறியது. கடைசி ஆதாம் உயிர் அளிக்கும் ஆவி ஆனார். 


பைபிள் ஆதாம் ஏவாள் பற்றி என்ன சொல்கிறார்

1 ஜென் 1:27 எனவே கடவுள் மனிதன் தனது சொந்த படத்தில், அவர் அவரை உருவாக்கிய கடவுள் படத்தில் உருவாக்கப்பட்ட, ஆணும் பெண்ணுமாக அவர்களைச் சிருஷ்டித்தார்.

1 ஜென் 2: 21-23 கர்த்தராகிய தேவன் ஒரு ஆழ்ந்த தூக்கம் ஆதாமுக்கு ஏற்படும், அவர் தூங்கி: அவர் அவன் விலா எலும்புகளில் ஒன்றை எடுத்து சதையினால் அடைத்தார். 22 தேவனாகிய கர்த்தர் அவர் மனிதன் எடுத்த விலா எலும்பை ஒரு பெண் உருவாக்கி, அவனிடத்தில் விட்டான். 23 மனிதன் "மனிதன் இருந்து அவர் எடுக்கப்பட்டது மனுஷி என்னப்படும் இவள் என் எலும்பில் எலும்பும், என் மாம்சத்தில் மாம்சமுமாய் எலும்பு ஆகும்." என்று கூறினார். 

1 ஆதியாகமம் 3:17 பின்பு அவர் ஆதாமை நோக்கி, "நீங்கள் உங்கள் மனைவி பேச்சை கேட்டு நான் இது பற்றி நீங்கள் கட்டளையிட்ட, 'நீங்கள் அதை சாப்பிட கூடாது மரத்தில் இருந்து சாப்பிட்டேன். எனவே, நில உங்கள் நிமித்தம் சபிக்கப்பட்டிருக்கும் நீங்கள் மூலம் நீங்கள் மேய்த்து கடுமையாக உழைக்கவேண்டும் கூறினார். அதை நீங்கள் வாழ என நீண்ட.

1 ஆதியாகமம் 3:21 அப்பொழுது தேவனாகிய கர்த்தர் ஆதாமுக்கு மற்றும் அவரது மனைவிக்கும் தோல் வஸ்திரங்களையும் செய்தார்கள் அவர்களுக்கு உடுத்தினார்.

1 ஜென் 3:20  மனிதன், அவள் ஜீவனுள்ளோருக்கெல்லாம் தாயானவள் ஏனெனில், ஈவ், தனது மனைவி பெயரில் அழைக்கப்படும்.

1 ஆதியாகமம் 4: 1 மனிதன் ஏவாள் தன் மனைவியை அறிந்தான்; அவள் கர்ப்பவதியாகி, காயீனைப் பெற்றாள். அவள் "நான் இறைவனிடமிருந்து ஒரு மனிதன் விட்டிருக்கும்" என்று கூறினார்.

1 ஆதியாகமம் 4:25 ஆதாம் தன் மனைவியை தெரியும், அவள் சேத் என்ற ஒரு மகன் பிறந்தான். அவர் கூறினார்: "கடவுள் காயீன் கொலை என்பதால், என்னை ஆபேலின் இடத்தில் மற்றொரு பிள்ளைகள் கொடுத்திருக்கிறார்."

1 ஆதியாகமம் 5: 3 ஆதாமுக்கு 130 வயதாக இருந்த போது, தன்னைப் போல் இருந்த ஒரு மகன், அவரது படத்தை இருந்தது. அவர் சேத் என்று பேரிட்டான்.

1 ஆதியாகமம் 5: 4 பின்னர் ஆதம் அவர் 800 ஆண்டுகள் உயிரோடிருந்து, குமாரரையும் குமாரத்திகளையும் பெற்றான், சேத் இருந்தது.

1 நாளாகமம் 1: 1 ஆதாம், சேத், ஏனோஸ்,

வேலை 31:33 நான், என்னை என் அக்கிரமத்தை மறைத்து, ஆடம் போன்ற என் மீறுதல்களை மறைத்து என்றால்

6: 7  ஆனால் அவர்கள், ஆடம் போன்ற உடன்படிக்கையை மீறி. பின்னர் அவர்கள் ஏமாற்றி எனக்கு எதிராக தொடர்ந்து செயல்பட்டு வருகிறது.

மத்தேயு 19: 4  அவர் மறுமொழியாக, "நீங்கள் ஆரம்பத்தில் இருந்து படைப்பாளர் அவர்களை ஆணும் பெண்ணுமாக உண்டாக்கினார் என்பதையும், நீங்கள் வாசிக்கவில்லையா? 

மாற்கு 10: 6 ஆகிலும், ஆரம்பத்தில் இருந்து தேவன் அவர்களை ஆணும் பெண்ணுமாக உண்டாக்கினார்.

லூக்கா 3:38 ஏனோசுடைய மகன் சேத் மகன், ஆடம் மகன், கடவுளின் மகன்.

ரோ 5:14 அப்படியிருந்தும், மரணமானது மோசேயை ஆடம் இருந்து ஆட்சி கூட அவர்கள் மீது ஒரு மீறி ஆடம்ஸ் பாவம் இல்லை என்று. ஆதாம் வர என்று அவரை ஒரு உருவம் உள்ளது.

2 கொரிந்தியர் 11: 3 ஆனால் நான் அவரது தந்திரமான மூலம் பாம்பு ஈவ் துரோகம் என, உங்கள் மனதும் கூட மயக்கி வேண்டும் மற்றும் கிறிஸ்து உண்மையான மற்றும் தூய பக்தி விட்டுத் திரும்பி இருக்கலாம் என்று அஞ்சுகிறேன்.

1 கொரிந்தியர் 15:22 வெறும் அனைத்து ஆதாம் இறந்து, அதுபோலவே, கிறிஸ்து உயிர்ப்பிக்கப்படுவார்கள்.

1 கொரிந்தியர் 15:45 எனவே இது எழுதப்பட்டுள்ளது, முதல் மனிதன் ஆதாம் ஒரு வாழ்க்கை மாறியது. கடைசி ஆதாம் உயிர் அளிக்கும் ஆவி ஆனார். 

1 தீமோத்தேயு 2:13 ஆதாம் முதல், பின்பு ஏவாள் உருவாக்கப்பட்டது. 1 தீமோத்தேயு 2:14 அது ஏமாற்றப்பட்டவர்கள் ஆதாம் அல்ல, ஆனால் பெண் ஏமாற்றி விதிமீறலில் செய்தது.

ஜூட் 1:14 வரும்போதோ புனிதர்கள் ஆயிரக்கணக்கான "இதோ, கர்த்தராகிய: ஏனோக்கு, ஆடம் இருந்து ஏழாவது வம்சாவழி, அவர்களை பற்றி தீர்க்கதரிசனமாக


நாம் பைபிள் ஒட்டிக்கொள்கின்றன மற்றும் தேவை எந்த இடைஞ்சல் விவாதங்கள் ஒருபோதும் நம்பிக்கை. இல்லை, அதற்கு பதிலாக, நம் விசுவாசத்தை கட்டப்பட்டது மற்றும் நாம் வலுவான ஆக.

நீ நம்பிக்கையுடன் பைபிள் நம்ப முடியும். அது பல நூற்றாண்டுகளாக மூலம் உள்ளது மற்றும் உண்மை என்று நூற்றாண்டுகளுக்கும் மீண்டும் மீண்டும் நிரூபித்தது!


Skriv ut

 
Publicerat av torsdag 1 januari 1970 01:00 | # | Direktlänk | Nyhetsbrev | RSS

Synen om templet i Jerusalem

Hur, var och varför döps man?

Har du tagit emot Jesus?

- Gör det nu innan det är försent! Så här tar du emot Jesus:

Jesus, jag vänder mig nu till dig och tar emot dig. Jag bekänner dig Jesus att du är Herren och jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Tack Jesus att jag nu är frälst och har fått alla mina synder förlåtna. Tack att jag nu har ett evigt liv och är ett Guds barn. Tack Jesus att du är min Herre och Frälsare och att Himlen är nu mitt hemland!"

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?
» Ja!


75 kommentarer

JL

Kanske bra att det diskussionsämnet får bestå, de skriftlärda gör minst skada där med tanke på tidigare utspel och följder utav det.

Svara -   - 23/1-17 07:20 -


Johan

Samma gamla snack från ormen som när han vann sin största seger:

"Har Gud verkligen sagt...visst inte..." (1 Mos 3:1,4)

Jesus trodde bokstavligen på Gamla Testamentets skrifter. Då ska vi också göra det och inte lyssna på djävulens ifrågasättanden!

Svara -   - 23/1-17 07:59 -


Karl Håkan Sandell

Jag skäms som kristen när jag ser de här diskussionerna om skapelsen dra igång igen. Det är inte underligt att världens barn betraktar Bibeln som en sagobok.

Att Gud har skapat allt, det anser också jag. Men när man inte tillåter Vetenskapsmännen att studera det som finns omkring oss och dra slutsatser av det. Då gör man Gud en otjänst, och drar alla kristna i smutsen.

Bibeln är en alldeles fantastisk bok full av sanningar och profetior. Och 1 Mos 1 t ex är en alldeles utmärkt beskrivning av vad som hänt mänskligheten de senaste 6000 åren. Ja en beskrivning av Guds Andliga Skapelse av människan till sin avbild.

Och läser man det så, så blir man imponerad av hur Gud visste allt det som skulle hända redan när det första kapitlet skrevs för 3500 år sedan.

Om man däremot försöker läsa detta första kapitel som den Fysiska skapelsen så blir man bara förvirrad. Hur skulle Solen kunna skapas på den 4:e dagen t ex.

Men som en andlig beskrivning är det alldeles rätt, för Jesus som är det Stora ljuset, föddes just här det 4:e årtusendet (1 dag är som 1000 år).

Så genom att vara lyhörd för den helige Ande när man läster bibeln, så blir bibeln till välsignelse. Men om man bara har den för att slå den i huvudet på ärliga vetenskapsmän. Då gör vi bara Kristenheten en otjänst.

Karl Håkan www.minJesus.blogspot.se

Svara -   - 23/1-17 10:02 -


BrorK

Denna tids fariséer gör stor skada på Kristi kropp genom att de sår tvivel bland alla med en vacklande tro.

Svara -   - 23/1-17 10:02 -


UK 52 ,

LIERALTEOLOGERNA{LUCIFERIANERNA) anfoer tonen. Proggarna vet att 'Upplysa' den svenska 'kristenheten'.

Svara -   - 23/1-17 10:07 -


UK 52 ,

Svar till Karl Håkan Sandell.

hur i allsin da'r kan en vetenskapsman, eller annan man, empiriskt veta, hur sak efter sak blev skapade genom Guds ORD ? Var naagon av dem daa naervarande?

Svara -   - 23/1-17 10:26 -


Johan

Svar till Karl Håkan Sandell.

Vetenskapen ska ha sin rätta plats, vilken är att försöka att beskriva det som Gud har skapat!

De som gör Gud en otjänst är de "kristna" som sår tvivel, på Guds Ords tillförlitlighet!

Svara -   - 23/1-17 10:44 -


UK 52 ,

Svar till Karl Håkan Sandell.

det aer endast genom TRON som en kristen VET, att Gud genom sitt ORD skapade . . .

Svara -   - 23/1-17 10:50 -


Karl Håkan Sandell

Svar till Johan.

Nej. Att vara ärlig är inte att så tvivel på Guds ords tillförlitlighet.

Ja ska berätta hur jag själv fick det här med den Andliga skapelseberättelsen.

Som ung trodde jag benhårt på den Fysiska skapelseberättelsen och stred ivrigt för den i alla sammanhang. Fast någonstans där inne gnagde någon form av tvivel.

Men så skulle det vara. Som kristen skulle man tro på skapelseberättelsen. Fast man egentligen inte riktigt begrep den.

Så en dag satt jag vid bordet framför min bibel. Och lät sanningen i mitt hjärta komma fram och sa till Gud. Jag förstår inte det här med Skapelseberättelsen. Ska jag riva ur de här sidorna ur bilen eller vad ska jag göra.

Då hörde jag liksom Guds röst i mitt inre och han sa. Läs och jag slog upp 1 Mos 1:1 och började läsa. Och Plötsligt såg jag att det som Gud talade om här det var ju det Andliga skeendet. De Andliga skapelsen.

Där allt började med Tomhet och mörker. För 6000 år sedan. Men där Guds Ande svävade över människorna och Gud gav oss sitt andliga ljus.

Och på tredje dagen skapade Gud land och det första livet. Växterna kom. Precis som Israel fick sitt land vid den här tiden och det första livet. Det fasta med lagen kom.

På 4:e dagen kom Jesus. Det stora ljuset.

Och allt avslutades med att Gud skapade människan till sin avbild. Precis som det snart nu kommer att ske när Jesus kommer igen och hans rike upprättas.

Så här är det alltså. När man säger som det är: ”Jag förstår inte det här”. Till Gud, då sänder han sin Ande och då ser man. Halelluja, Jesus lever och Guds profetia bevisar verkligen att Gud finns.

Karl Håkan www.minJesus.blogspot.se

Svara -   - 23/1-17 11:11 -


UK 52 ,

Svar till Karl Håkan Sandell.

'daerinne gnagde naagon form av tvivel'

Och VEM hade saatt detta tvivel, tror du ?

Svara -   - 23/1-17 11:16 -


UK 52 ,

Svar till Karl Håkan Sandell.

'daa saender han(Gud) sin Ande'

kan ocksaa ha varit Satan, som saende en villoande.

det borde ha framkommit i Skriften naagonstans, att det inte var faaga om en fysisk utan en andlig skapelse.

Och vilka stora andliga ledare/foerkunnare i historen laer ut denna bizarra laera?

Svara -   - 23/1-17 11:27 -


UK 52 ,

Svar till Karl Håkan Sandell.

Guds Foersamling vet vi fraan Skriften, bestaar inte av maenniskor som regelbundet besoeker kyrkor och katedraler, utan aer ett osynligt, Andligt Tempel, daer varje andedoept person utgoer 'en levande sten'.

Svara -   - 23/1-17 11:45 -


Christer Åberg

Svar till Karl Håkan Sandell.

Men som en andlig beskrivning är det alldeles rätt, för Jesus som är det Stora ljuset, föddes just här det 4:e årtusendet (1 dag är som 1000 år).

Nej, skapelsen är ingen andlig beskrivning. Det är att göra om bibeltexten till något annat vad där står.

Det är riktigt att Ljuset som framträder första dagen är Jesus, vilket Bibeln också säger (2 Kor 4:6), men vi kan för den sakens skull inte tolka in något som Bibeln inte säger.

Står det att Gud skapade solen på fjärde dagen. då skapade Gud solen fjärde dagen. Solen skapades alltså efter jorden. I universum är jorden äldst av alla stjärnor och planeter!

Tolkar Bibeln själv bibelordet till något annat än vad det bokstavligt står, så ska vi tro att det är så, annars ska vi tro att det betyder som det står.

Annars kan det bli hur tokiga läror som helst och Bibelns ord mister sin kraft.

Vi gör bäst i att tro på Bibelns ord som det står och inte lägga till något av vårt egna mänskliga tänkande. För det är så villoläror blir till.

Svara -   - 23/1-17 12:05 -


Emiratus

De två frågeställningarna lyder:

1. Har Adam och Eva funnits i verkligheten? 2. Var de, i så fall, de första människorna.

Jag besvarar dessa två frågor, mycket kortfattat, med moderna (1987 och 1993) forskningsresultat som samlad expertis godkänt och därmed låtit publicerats i de främsta vetenskapliga tidskrifterna "Nature" och "Molecular Biology Evolution", dvs inte någon populärvetenskaplig kiosklitteratur eller gammal pseudovetenskap från Darwin o.dyl.

Resultat 1: Alla människor som idag lever på jorden härstammar från en och samma kvinna (vi kan kalla denna kvinna för Eva). Vetenskapen styrker således Bibelns skapelseberättelse. Denna kvinna levde för ca 200 000 år sedan och troligen i Afrika (åldern kanske korrelerar dåligt med stamtavlorna men Gud har aldrig påstått att dessa stamtavlor skall användas i vetenskapligt syfte)

Resultat 2: Studier av två olika gener, från humant mitokondrie-DNA, visar att det inte finns någon koppling mellan människa och schimpanser dvs vetenskapen styrker, implicit, att människan har skapats av en Gud och inte evolutionistiskt.

Nedan en mer detaljerad redogörelse (Absracts) av de kortfattade svaren. Vill man fördjupa sig ytterligare så måste man inhämta och studera hela tidskrifterna

Resultat 1 (mer detaljerat): Mitochondrial DNA and human evolution. Cann RL, Stoneking M, Wilson AC. Nature. 1987 Jan 1-7;325(6099):31-6. Department of Biochemistry, University of California, Berkeley, California 94720, USA

Mitochondrial DNAs from 147 people, drawn from five geographic populations have been analysed by restriction mapping. All these mitochondrial DNAs stem from one woman who is postulated to have lived about 200,000 years ago, probably in Africa. All the populations examined except the African population have multiple origins, implying that each area was colonised repeatedly.

Resultat 2 (mer detaljerat): Mitochondrial COII sequences and modern human origins. Ruvolo M, Zehr S, von Dornum M, Pan D, Chang B, Lin J. Mol Biol Evol. 1993 Nov;10(6):1115-35.

The aim of this study is to measure human mitochondrial sequence variability in the relatively slowly evolving mitochondrial gene cytochrome oxidase subunit II (COII) and to estimate when the human common ancestral mitochondrial type existed. New COII gene sequences were determined for five humans (Homo sapiens), including some of the most mitochondrially divergent humans known; for two pygmy chimpanzees (Pan paniscus); and for a common chimpanzee (P. troglodytes). COII sequences were analyzed with those from another relatively slowly evolving mitochondrial region (ND4-5). From class 1 (third codon position) sequence data, a relative divergence date for the human mitochondrial ancestor is estimated as 1/27 th of the human-chimpanzee divergence time. If it is assumed that humans and chimpanzees diverged 6 Mya, this places a human mitochondrial ancestor at 222,000 years, significantly different from 1 Myr (the presumed time of an H. erectus emergence from Africa). The mean coalescent time estimated from all 1,580 sites of combined mitochondrial data, when a 6-Mya human-chimpanzee divergence is assumed, is 298,000 years, with 95% confidence interval of 129,000-536,000 years. Neither estimate is compatible with a 1-Myr-old human mitochondrial ancestor. The mitochondrial DNA sequence data from COII and ND4-5 regions therefore do not support this multiregional hypothesis for the emergence of modern humans. Erratum in: Mol Biol Evol 1994 May;11(3):552.

Svara -   - 23/1-17 12:07 -


Karl Håkan Sandell

Svar till UK 52 , .

Du skriver: ” Och vilka stora andliga ledare/foerkunnare i historien laer ut denna bizarra laera?”

Svaret är att jag bryr mig inte. Eftersom jag av Provisionen är Utvecklingsingenjör så har jag genom livet åtskilliga gånger stöt på dessa fastkörda åsikter. Men när man tittar bakom så finns mycket mer och mycket rikare saker.

Så är det här också. Skapelseberättelsen är en Andlig skapelse. Det är ju naturligt. Gud är Ande och vad är han intresserad av om inte just det Andliga. Och det är det han är.

Och Tänk Gud viste redan för 3500 år sedan vad som skulle hända idag.

Det är det han vill visa oss med 1 Mos 1 och han har satt det där för att det skall lysa framför de andra Böckerna och Kapitlen och versarna och vara vägvisaren in i Guds Fantastiska Andliga skapelse.

Tänk så är det.

Och Gud visar att han finns. Han viste ju allt redan från början. Då är han Gud och det som kommer. Hans seger, ja det kommer också. För de första delarna av hans profetia har ju gått i uppfyllelse. Jesu skall segra och göra oss alla till Guds avbild.

Tänk snart är vi där.

Karl Håkan www.minJesus.blogspot.se

Svara -   - 23/1-17 12:19 -


Mattias

Svar till Karl Håkan Sandell.

Du är rolig du Håkan. Du är av provisionen utvecklingsingenjör.......

Svara -   - 23/1-17 12:39 -


Johan

Svar till Emiratus.

Vetenskaplig forskning om skapelsen hamnar fel, eftersom vetenskapen vare sig räknar med Gud eller med att mirakler, såsom skapelseundret, kan ske.

Vetenskapen blir därför utelämnad åt att söka andra förklaringar, och hamnar då i fantasier som evolutionslära och miljardtals år.

Svara -   - 23/1-17 12:44 -


Karl Håkan Sandell

Svar till Christer Åberg.

Vi kan hålla på och på det här viset göra livet svårt för oss. Och svårt för alla kristna genom att hävda att det endast är den Fysiska skapelsen som beskrivs i 1 Mos 1. Men liksom åtskilliga andra ställen i Bibeln innehåller bilder så är det också här.

Ljus är det Andliga ljuset.

Land är Israels land.

Det första livet växtlivet är livet som kom med lagen.

Det stora ljuset är Jesus den störste av dem alla.

Livet i havet som kom på 5:e dagen (år 0 – 1000) är Jesu frälsning till hedningarna. Havet är Hedningarna och Jesus hade ju kommit på 4:e dagen.

(Och, så är det fantastiska att redan här så berättar Gud alltså att Frälsningen skulle komma till Hedningarna. Inte till Judarna. Och som vi vet så dog tron på Jesus ut bland Judarna, men levde vidare bland Hedningarna)

Fåglarna skapades också på 5:e dagen på samma sätt som Anden föll då. Fåglar finns på andra ställen i Bibeln som en symbol på Anden. T ex När Jesus döptes.

Och så här kan man fortsätta. Det första kapitlet i Bibeln är fullt av bilder. Och om man skrapar lite på dem så kommer Guds Andliga skapelse fram, och vi ser idag att det har blivit som det står.

Till skillnad mot den Fysiska skapelseberättelsen som inte stämmer med den Vetenskap som vi har idag. Och det som förvånar mig är att fast de flesta som läser 1 Mos 1 borde se att det inte stämmer med den Fysiska skapelsen. Så skall man tvinga alla kristna att tro så. Annars är man inte riktigt kristen.

Detta i stället för att gå till Gud med frågan som jag gjorde och få ett vettigt svar.

Och det är som vanligt viktigt att läsa allt bibelord tillsammans med Jesus och Den Helige Ande. För då visar han en vad som står där egentligen.

Karl Håkan www.minJesus.blogspot.se

Svara -   - 23/1-17 12:48 -


UK 52 ,

Svar till Karl Håkan Sandell.

Daa kanske du har startat en helt Ny kyrka ?

I stil med Swedenorgs Nya Kyrka, daer man tror att Gud har givit dem Uppenbarelser, med vilka man kan foerstaa Bibeln, Gud och livet paa ett HELT NYTT SAETT.

Svara -   - 23/1-17 12:48 -


Karl Håkan Sandell

Svar till Mattias.

Ja naturligtvis skall det vara professionen. Det var rättstavningsprogrammet som spelade mig ett spratt.

Karl Håkan

Svara -   - 23/1-17 12:51 -


Mattias

Svar till Karl Håkan Sandell.

Har du provision för att skriva här?

Svara -   - 23/1-17 12:52 -


Johan

Svar till Karl Håkan Sandell.

För mig var det tvärtom! Jag var så hjärntvättad av evolutionslära och läran om big bang, att det tog flera år innan jag kunde släppa detta och sätta bokstavlig tilltro till skapelseberättelsen.

Det kunde jag, eftersom min tro hade blivit starkare!

Ett resultat av att jag bokstavligen kunde tro på 6 skapelsedagar, var att Gud blev så oerhört stor för mig.

Tänk att vår fantastiske Gud kunde skapa hela universum och allt liv, på bara 6 dagar! Wow!

Svara -   - 23/1-17 12:53 -


Johan

Svar till Karl Håkan Sandell.

En "andlig skapelse" och inte samtidigt en fysisk?

Nu tycker jag du är inte så lite flummig, för att vara ingenjör!

Svara -   - 23/1-17 12:56 -


Karl Håkan Sandell

Svar till Johan.

Och när han då gjorde det på 6 dagar så gjorde han det så att när man tittar på det idag ska man tro att det tog 4 miljarder år och att det skedde genom Evolution.

Tror du Gud var sådan att han ville luras.

Nej. Sådan är inte Gud utan sanningen är att Gud har skapat genom Evolution. Gud är inte dum och han använder det som finns när det finns.

Det har jag själv lärt mig åtskilliga gånger i livet att kan Gud svara på bön genom att använda det man redan har omkring sig då gör han det i stället för att nyskapa, med fantastiska under etc.

Gud är fantastisk och smart och luras inte. Han är en sanningens Gud.

Karl Håkan www.minJesus.blogspot.se

Svara -   - 23/1-17 13:01 -


Johan

Svar till Karl Håkan Sandell.

Nej, Gud har INTE gjort det så att vi ska tro att det tagit "4 miljarder år". Det tror man bara på om man sätter ateistiska och andra på Bibeln icke-troende vetenskapsmäns fantasier högre än bibelordet!

Frid!

Svara -   - 23/1-17 13:05 -


Emiratus

Svar till Johan.

Johan, jag vill inte göra dig besviken, men du har helt fel.

Om jag släpper en sten från hög höjd mot ditt huvud när du passerar förbi, är det då inte rimligt att du snabbt gör en uppskattning åt vilket håll du ska kasta dig åt för att undvika att få stenen i huvudet? Vilka parametrar tar du då hänsyn till i din uppskattning Johan?

Hoppas du på ett mirakel eller försöker du flytta på dig?

Svara -   - 23/1-17 13:23 -


Erik

"Låt oss börja tro på Bibeln istället för att låtsas att vi kan allt, vet allt och är bäst störst och snyggast!"

Du har ju själv sagt att du vet hur allt började (källa: http://www.apg29.nu/index.php?artid=14611), hur allt var förr (källa: Bibeln) och hur allt kommer att vara i framtiden (källa: http://www.apg29.nu/index.php?artid=25276).

Du säger emot dig själv :)

Svara -   - 23/1-17 13:33 -


Leif Boman

Svar till Emiratus.

Hoppas du på ett mirakel eller försöker du flytta på dig?

Om du Emiratus har förstått att du med dina synder är på väg emot eldsjön och åkallar Jesu namn. Hoppas du då på att få uppleva ett mirakel eller tror du mest på att du "såsom vetenskapens lagar menar" endast kan komma att få lite snö eller regn som svalkar dig framöver?

Jesu frid...

Svara -   - 23/1-17 14:05 -


Karl Håkan Sandell

Svar till Johan.

Om vetenskapen kommer fram till 4 miljarder år så är det för att de ser det när de räknar på det och skall vi inte tro på vad vi ser när vi studerar saker vad ska vi då tro på.

Nej Gud är en sanningens Gud och han vill inte att vi skall tro något annat än det vi ser.

Och tror vi på Gud då måste vi tro på det vi ser, annars är vi lögnare och villfarelserna.

Karl Håkan www.minJesus.blogspot.se

Svara -   - 23/1-17 14:08 -


Leif Boman

Svar till Karl Håkan Sandell.

Nej Gud är en sanningens Gud och han vill inte att vi skall tro något annat än det vi ser

Det stämmer inte det du säger, så här säger Gud;

Thomas svarade honom: "Min Herre och min Gud!" Jesus sade till honom: "Därför att du har sett mig, tror du. Saliga är de som tror, fastän de inte ser." Joh 20:28‭-‬29

"SER DU?" Exakt det motsatta som du sa!

Jesu frid...

Svara -   - 23/1-17 14:18 -


Johan

Svar till Emiratus.

"...vilka parametrar..."?

Tyngdlagen precis som min syn, är båda skapade av Gud. Det är klart att Gud, Han som har skapat allt på 6 dagar, kan rädda mig genom ett mirakel,

Men, Han har också skapat mig med förmågor, som gör att jag ofta kan rädda mig själv.

What's the problem?

Svara -   - 23/1-17 14:26 -


UK 52 ,

Svar till Leif Boman .

'han vill inte att vi skall tro naagot annat aen det vi ser' ******** Men tron aer en fast tillfoersikt om det som man hoppas, en oevertygelse om ting,SOM MAN ICKE SER.

allt det vi ser aer Foergaengligt, det vi inte ser(det andliga) aer Ofoergaengligt.

Mose foersmaadde Faraos skatter, ty han 'saag' liksom i fjaerran paa loenen.

Svara -   - 23/1-17 14:43 -


UK 52 ,

Skulle vara till Sandell.

Svara -   - 23/1-17 14:44 -


Emiratus

Svar till Johan.

"What's the problem?"

The problem is.....

...att om exempelvis en historiker kan påvisa att den fysiske Jesus Kristus faktiskt levde på jorden för ca 2000 år sedan, tycker du då inte att denna historiker bör få lägga fram sina argument som styrker det som står i bibeln (vilket jag gör när det gäller frågan om Adam och Eva versus vetenskap)?

Måste denna historiker idiotförklaras genom att istället hävda att vi bara måste tro.

Jag både tror på Gud och vet att Gud existerar (sug på den du)

Jag delar inte in livet i små rutor som teologi, historia, vetenskap, sport osc. Alla dessa rutor flätas samman i något som kalla "livet". Du kan, sålunda, inte rycka bort mitt intellekt när vi diskuterar Adam och Eva. Insändarmejlet inleddes med ett par frågor som jag försökte besvara. Var är ditt svar på frågan Johan?

Svara -   - 23/1-17 15:04 -


Johan

Svar till Karl Håkan Sandell.

"Om vetenskapen kommer fram till 4 miljarder år...vad ska vi då tro på."

Vi ska tro på Bibeln!

Två youtube-videos som är väl värda att titta på för intresserade, vilka bevisar att jorden är endast några tusen år gammal: https://m.youtube.com/watch?v=H2xe30kTSKU

https://m.youtube.com/watch?v=3PY0zzh8G3c

Svara -   - 23/1-17 15:12 -


Johan

Svar till Emiratus.

Mitt "svar"?

Kolla in de youtube-klipp som jag gav till K H Sandell!

Svara -   - 23/1-17 15:15 -


Mattias

Svar till Emiratus.

Ska man se Adam o Eva symboliskt måste bibeln omtolkas men det behövs inte när det gäller Jesus som människa.

Svara -   - 23/1-17 15:23 -


Karl Håkan Sandell

Svar till Leif Boman .

Nu ska vi inte blanda ihop begreppen. Det står faktiskt att de är salig som tror fast de inte ser. Det står inte att man inte ska tro på det han ser.

Det är skillnad. Om jag ser tåget komma så är jag inte så dum att jag går ut framför på rälsen och säger, visserligen ser jag tåget komma men jag tror inte på det.

Verkligheten är alltid verkligheten. Och det var det Gud sa till Moses i den brinnande busken. Han sa: Jag är. Eller som man också kan skriva Jag är den som är. Eller Jag är det som är. Alltså Verkligheten. Gud är verkligheten och Sanningen. Gud vill inte att vi ska förneka det som verkligen är.

Karl Håkan www.minJesus.blogspot.se

Svara -   - 23/1-17 15:24 -


Karl Håkan Sandell

Svar till UK 52 , .

Vi får inte blanda ihop begreppen. Jesu frälsning och tron går över allt annat och det är det som inte syns. Men det finns ändå.

Det Fysiska är en annan sak och där gäller att det är det man ser som finns. Även om det är förgängligt. Och det är ju det vi pratar om nu när vi pratar om den Fysiska skapelsen.

Karl Håkan www.minJesus.blogspot.se

Svara -   - 23/1-17 15:29 -


Emiratus

Svar till Mattias.

Käre Mattias,

"Ska man se Adam o Eva symboliskt måste bibeln omtolkas men det behövs inte när det gäller Jesus som människa"

Jag tolkar inte bibeln symboliskt.

Jag tror på varje bok i bibeln, varje avsnitt, varje mening, varje ord, varje punkt, och varje kommatecken som finns i bibeln.

Svara -   - 23/1-17 15:49 -


Emiratus

Svar till Johan.

Käre Johan,

Läs min första kommentar igen, så kanske du förstår att vi förmodligen tycker likadant, men att vi uttrycker oss olika.

För att vara extra tydlig: Jag tror på innehållet i bibeln till 110%

Svara -   - 23/1-17 15:57 -


Peter Hall

Det var värst vad det diskuteras här, om huruvida skapelsen har gått till exakt så, som Bibeln redogör för.

Ni klentrogne, tappar ni fullständigt fattningen, om inte Bibelns skapelseberättelse skulle motsvara, vad som faktiskt hände?

Är det så viktigt, huruvida Bibelns skapelseberättelse bokstavligen har gått till på det sättet eller så som vetenskapen hävdar.

Evangelium är ju avgörande för en människas frälsning och inte hur Bibeln beskriver historiens början.

Svara -   - 23/1-17 16:30 -


Leif Boman

Svar till Karl Håkan Sandell.

Det är skillnad. Om jag ser tåget komma så är jag inte så dum att jag går ut framför på rälsen och säger, visserligen ser jag tåget komma men jag tror inte på det.

Snälla ingenjören! Inte kan du väl mena att ett tåg går att jämföra med evolutionslärans lösa och lögnaktiga spekulationer. Visst kan vetenskapens undersökningar utanför den påhittade evolutionsprocessen ha en del sanning, helt säkert! Men den kan du heller inte jämföra med ett tåg utan snarare en liten molekyl i så fall!

Jesu frid...

Svara -   - 23/1-17 16:34 -


Emiratus

Svar till Peter Hall.

Käre Peter,

Ingen vill tro på sagor, och ingen vill leva sitt liv i en lögn och bli lurad, men det som är så underbart är att bibelns innehåll ständigt visar sig vara 100% sann.

Albert Einstein sa: "jag kan inte bevisa att något av det som står i bibeln är fel"

Bibeln står väldigt bra på egna ben, och det behövs ingen vetenskap för att förklara bibelns underbara innehåll.

Vetenskapen, däremot, leder ofta till felaktiga slutsatser, som ständigt måste omprövas med nya teorier och experiment, som i sin tur leder till nya frågeställningar osv.

När det gäller insändarmejlet om Adam och Eva så ställs initialt frågan om Adam och Eva verkligen var de första människorna.

Jag tror på allt som står i bibeln, men i detta fall har jag även hänvisat till ypperliga vetenskapliga forskningsresultat som styrker det som står i Bibeln när det gäller Adam och Eva.

Vissa av dessa experiment (från Kina) utfördes för att visa motsatsen, men alla resultat visar entydigt på att vi alla människor på jorden är syskon/släkt med varandra och härstammar från Eva.

Vi ser oftare och oftare att vetenskapen i slutänden, och efter många hypoteser/experiment, leder till det som skrevs i Bibeln för flera tusen år sedan. Arkeologi, kemi, filosofi, historia leder alla till slutsatsen att:

Bibeln är fantastisk och den är sann!

Svara -   - 23/1-17 16:53 -


Karl Håkan Sandell

Svar till Leif Boman .

Nu är det så att bland seriösa Vetenskapsmän så anses Evolutionsläran som en av de bäst fastslagna teorierna inom den vetenskapliga sfären. Och nu när vi dessutom fått Generna så kan man lägga upp hela utvecklingen och se att det man sa tidigare faktiskt stämmer.

Så det här med lösa etc. som du skrev det stämmer inte.

Men är man envis och fortsätter att påstå att Tåget inte kommer fast det gör det så kan man ju fortsätta med det, tills det smäller på riktigt, och ibland verkar den här typen av diskussion vara en sådan. Vi får väl se när till sist också de mest svårövertygade ger sig och erkänner Evolutionsläran.

Karl Håkan www.minJesus.blogspot.se

Svara -   - 23/1-17 18:26 -


Johan

Svar till Karl Håkan Sandell.

Varför kollar du inte de video-klippen jag gett dig?

Svara -   - 23/1-17 18:36 -


Leif Boman

Svar till Karl Håkan Sandell.

Vi får väl se när till sist också de mest svårövertygade ger sig och erkänner Evolutionsläran.

Det kommer aldrig att bli så eftersom det är Guds Ord som gäller och kommer en dag att bli det som till sist visade sig vara Sanningen!

Människan Adam och Eva var fysiskt skapade för ca 6000 år sedan, utan någon evolution, helt enligt vad Bibeln enkelt och tydligt sagt, och inget annat. Djuren saknar ande och den medvetenhet som vi människor besitter angående synd och förlåtelseförmåga t.ex, och kan aldrig ha varit våra förfäder. Varken gener eller något annat stämmer ens överens enligt forskare. Emiratus förklarade ju det alldeles nyss.

Det är mycket enklare att tro exakt som det står Kalle!

Jesu frid...

Svara -   - 23/1-17 18:45 -


Emiratus

Svar till Leif Boman .

Käre Leif,

Du skriver: "Människan Adam och Eva var fysiskt skapade för ca 6000 år sedan.... helt enligt vad Bibeln enkelt och tydligt sagt, och inget annat"

Kan du ge en bibelhänvisning till detta påstående, dvs 6000 år sedan?

Svara -   - 23/1-17 19:03 -


Roine Öberg

Svar till Karl Håkan Sandell.

Sann Vetenskap är att tro på Bibeln.

Och inte på The eviluotion.

Anpassning inom arterna till olika livsmiljöer finns bevisat och är vetenskap.

All annan evolution är en hypotes som aldrig någonsin har eller kommer att bevisas. Helt enkel därför att det är En lögn

Du kan fråga vilken seriös forskare du vill i världen om det någonsin har observerats makroevolution i laboratorie experiment el t.ex i fossila lämningar?

Svaret är nej!

Sen har vi ju DNA koden den är definitivt spiken i kistan För evolutionsteorin.

Jag rekommenderar att du ser filmerna med Anders Gärdeborn som Christer börjat lägga upp här på Apg29.

PS. Gud skapade allt färdigt med en inbyggd förmåga till miljöanpassnig.

Det är vad vi kan observera i naturen med vetenskapliga metoder.

Och det är precis så som Bibeln beskriver det!

Guds Frid!

Svara -   - 23/1-17 19:19 -


Peter Hall

Svar till Emiratus.

Bibeln är fantastisk och den är sann!

Ingen har väl påstått att Bibeln inte är sann. Om nu Jesus själv använde GT i sin undervisning, så är det helt i sin ordning att lita på Bibeln.

Men, hur tolkar vi den? Adam och Eva var de första människorna enligt Herren Jesus. Hela släktlinjen från Adam till Jesus finns ju upptecknad i Bibeln. Luk.3:23-38

Nu säger Bibeln inget om vad som försigick på jorden vid den tidpunkt då Gud skapade Adam och Eva. Det kan mycket väl ha funnits människovarelser på jorden, eftersom Kain blev ivägkörd långt bort från sin familj och ändå mötte en hustru som han lägrade och fick avkomma med. Varför skulle Bibeln avslöja hela sanningen, om den ändå hade varit svår att ta till sig för dåtidens människor. Bättre då att presentera historien i enkla ordalydelser.

6000 år är en oerhört kort tid jämfört med vad vetenskapen har kommit fram till. Det skiljer på miljontals år mellan de första människovarelserna och tills Adam och Eva dök upp. Det heter ju, att jorden är miljarder år gammal. Har Gud fört oss bakom ljuset. Nej, men han kan inte ha talat om hela sanningen föe oss.

Adam och Eva kanske var de två första människorna som Gud handlade med öga mot öga. Två av Guds söner kunde mycket väl ha tagit sin boning i dessa kroppar och äntligen fått det förstånd Gud hade velat undanhålla dem. Genom att äta av kunskapens träd blev de som Gud och först då förstod de skillnaden mellan gott och ont. 1Mos.3:22 Övriga människovarelser hade inte denna förmåga eftersom de var djuriska. Men, nu började de intelligenta människornas tid på jorden. Och Guds söner tog sin boning i jordiska kroppar. Ps.82:6-7

Att vi inte från början fick det eviga livet stämmer ju utmärkt med evolutionsteorin. Nåväl, vi kommer snart att bli levande, för döden skall icke mer vara till och ingen sorg eller klagan eller plåga skall vara mer; ty det som förr var är nu förgånget. Upp.21:3-4

Och ingen förbannelse skall vara mer. Upp.22:3

Halleluja!

Svara -   - 23/1-17 19:21 -


Astro

När man sätter på sej skygglapparna och naivitetsglasögonen och läser bibeln bokstavligt då är jorden ca 6000 år, och Eva skapades genom att Gud tog ut ett revben från Adam och skapade henne av det. Har män ett färre revben än kvinnor?.....

Dessutom är jorden platt, men rund som en tallrik. Den har ett himlavalv (firmament) som är spänd över jorden som en duk. Ovanför himlavalvet finns vatten. Stjärnorna är små ljus som är satta på insidan detta valv för att lysa på oss om natten och både solen och månen "vandrar runt" på insidan av valvet. Helvetet finns långt nere i marken (underjorden) Dessutom har det både funnits jättar och halvgudar.

Veteskapen har inget behov av att bli trodd. Den bara beskriver det vi kan se och mäta med olika tekniker. Dessa tekniker visar tydligt att en evolution har skett. Den visar också att vi nuvarande människor härstammar från en enda kvinnlig individ (som Emiratus säger) alltså en "Eva". Där emot så var det betydligt längre tillbaka i tiden än 6000 år som denna "Eva" existerade.

Vi är väldigt trångsynta som människor. Det som existerat före vår livstid tenderar att bli overkligt bara för att vi inte var med då. Tydliga exempel är tex månlandningen som många förnekar och till och med förintelsen av Judar under andra världskriget förnekas av förvånansvärt många otroligt nog..

Gud skapade inte universum , jorden och människan genom magi. (Det får Harry Potter hålla på med...) Gud har skapat ett enormt universum genom naturliga processer under lång tid. Det gör inte Gud mindre för det . Nej tvärt om!

Svara -   - 23/1-17 19:35 -


Leif Boman

Svar till Emiratus.

Kan du ge en bibelhänvisning till detta påstående, dvs 6000 år sedan?

Ok, men det blir väldigt kort sammanfattning!

När Adam var 130 år fick han en son som var lik honom, hans avbild. Han gav honom namnet Set.

När Noa var 500 år blev han far till Sem, Ham och Jafet. (1 Mos 5:3‭, ‬32)

Här har vi den första förkortade delen, från Adam till Noa ca 0-1056. Floden kommer ca 600 år senare och Noa lever ytterligare ca 350 år efter detta. Då är vi framme vid ca år 2006. Efter lite matematik så föddes Abraham ungeför 58 år före Noas död, kanske något för den Bibelintresserade! Träffade Abraham sin förfader Noa någon gång? Noa strandade ju någonstans vid nuvarande Turkiet och Abrahams uppväxt var väl någonstans bortanför Irak. De hade ju inga flyg på den tiden så jag undrar jag, men man kan ju inte riktigt veta?

Abraham fick ju Isak som senare fick Jakob, deras åldrar står också nedskrivna så det är bara att pussla.

Jakob levde sjutton år i Egypten och han blev etthundrafyrtiosju år gammal. (1 Mos 47:28)

Jakob var ju 130 år när han kom till Egypten och dog där 17 år senare. Vi har nu kommit fram avrundat till ca år 2300, men, så här står det också!

Den tid som Israels barn hade bott i Egypten var 430 år. Och det hände att just den dag då de 430 åren hade gått drog alla Herrens härskaror ut ur Egyptens land. (2 Mos 12:40‭-‬41)

Vi vet då genom att lägga ihop och dra ifrån Bibelns riktlinjer att, Israels tid i Egypten var ungefär mellan åren 2240-2670.

Mose hade vid uttåget hunnit bli 80 år vid uttåget och levde sedan i 40 år, till ca år 2710!

I det fyrahundraåttionde året efter det att Israels barn hade dragit ut ur Egypten, i det fjärde året av Salomos regering över Israel, i månaden Siv som är den andra månaden, började han bygga huset åt Herren . (1 Kon 6:1)

Alltså! 480 år efter uttåget år 2670 blir lika med ca år 3150. Då levde Kung Salomo. David hade strax innan dött ca 70 år gammal, o.s.v. Vi kan sedan räkna fram genom alla Juda och Israels kungar fram till den Babyloniska fångenskapens tid. Detta är den Bibliska historian. Sedan får vi förlita oss på annan Judisk tideräkning och även förlita oss till det våran moderna historia kan förtälja.

Vi vet att våran historiska klocka säger att vi nu lever ungefär runt 2000 år efter Kristus. Den Babyloniska fångenskapens tid var någonstans runt 4-500 år före Jesus. Och så äntligen då är vi framme vid kontentan av all kortfattad människors tideräkning.

Från Adam till Jesus ca 4000 år, från Jesus till oss ca 2000 år. Det blir ungefär 6000 år.

Så enkelt kan det vara. Det är nu bara att tro på de riktlinjer Gud har skrivit ner åt oss. Nu går vi snart in i den tusenåriga viloperioden här på jorden. Människors sista tusen år plus eventuell nådatid? 6000+1000=7000 år för människor är förutbestämt!

Sedan väntar den allra yttersta domen någonstans!

Jesu frid...

Svara -   - 23/1-17 19:55 -


Emiratus

Svar till Peter Hall.

Peter,

1. Var i bibeln står det 6000 år?

2. Son och far i bibeln betyder inte biologiskt son och far som vi använder termen idag. Det kan även betyda "härstammar ifrån" dvs farfars far osv. Bibelns släktregister tar troligen bara upp relevanta personer. Vissa personer hoppas över och nämns ej.

3.Vilken kalender har du använt för att få fram 6000 år?

4. Var i släktregistret omnämns alla personers åldrar (eller antar du en ålder precis som man gör antaganden inom vetenskapen?)

5. Nej, det skiljer inte på miljontals år. Min vetenskapliga siffra från din skiljer ca 194 000 år, vilket är en relativt kort tid i dem här sammanhangen (se min första kommentar i den här tråden).

6. Kain fick troligen barn med en av sina yngre systrar.

7. Jag ser ingenting som är korrekt i evolutionsteorin. Finns ingen sanning i denna 1800-tals vetenskap initierad av dåren Darwin

8. Människan hade troligtvis evigt liv fram tills den dag då synden kom in i Edens lustgård, vilket hela mänskligheten har fått lida för, men Jesus Kristus har övervunnit världen och därmed synden. Genom tron på Jesus Kristus får vi alla våra synder förlåtna

Svara -   - 23/1-17 20:36 -


Emiratus

Svar till Leif Boman .

Käre Leif,

Jag har full respekt för vad du skriver och vill inte direkt påstå att du har fel, men se mitt svar till Peter (pkt 1-4), det får gälla som mitt motargument till dig också.

Låt oss vara ödmjuka när det gäller den här frågeställningen och inte slå oss för bröstet för mycket och tro att vi vet allt (jag vet ju att du alltid är ödmjuk, så det var mest en uppmaning till mig själv)

Ha en bra kväll Leif

Svara -   - 23/1-17 20:44 -


Roine Öberg

Svar till Roine Öberg.

Den svenska Grundskolan lär fortfarande ut att för miljoners miljarder år sedan exploderade ingenting och blev av en slump ett universum eller t.o.m flera som en del tror!

Grodor blev till Prinsar osv.... det finns ingen hejd på galenskaperna man tar till för att slippa tro på vår Skapare och Gud!

Vetenskapen har redan bevisat Guds existens genom att forskningen har visat oss hur en cell fungerar och genom DNA'ts funktion!

Det är uppenbart för varje ärlig människa som är insatt i dessa frågor! att en första cell inte kan bli till på annat sätt än skapelse av en intelligent skapare!

Alla andra teorier är Kreofobiska flykt försök!

Det är precis som med hönan och ägget! den ena kan inte finnas utan den andra!

Bibeln ljuger inte!

Svara -   - 23/1-17 20:58 -


Emiratus

Svar till Astro.

Astro,

Du skriver: "Gud tog ut ett revben från Adam och skapade henne av det"

Har du hört talas om stamceller (annars läs nedan). Bibeln är skriven för att kunna läsas och förstås under alla tider. En läkare på 1300-talet hade inte förstått mycket av stamceller från ett revben om du hade sagt att det är där delningen från Adam till Eva gjordes.

Jag tycker det även är uppenbart att man-kvinna är en delad varelse både fysiskt (könsorganen) och emotionellt (kompletterande egenskaper)

"Generellt i kroppen, celler delar sig genom symmetrisk delning varvid en cell skapar 2 identiska celler som innehåller den ursprungliga DNA. Med benmärgen sker emellertid asymmetrisk division. Det är där en cell skapar 2 olika celler - en med kopior av DNA och andra med den ursprungliga DNA. Den kopierade DNA-stamcellen lämnar benmärgen, medan den ursprungliga DNA-stamcellen blir kvar. Denna process är känd som odödlig sträng hypotes och säkerställer antalet adulta stamceller alltid förblir konstant i benmärgen" Källa: http://artikel.articlesask.com/8health/8alternativemedicine/1008161640.html

Svara -   - 23/1-17 21:06 -


Emiratus

Svar till Roine Öberg.

Käre Broder Roine,

"Vetenskapen har redan bevisat Guds existens genom att forskningen har visat oss hur en cell fungerar och genom DNA'ts funktion!"

Jag saluterar dig! Underbart Roine! I love you! Prisa Herren! :)

Svara -   - 23/1-17 21:14 -


Roine Öberg

Svar till Emiratus.

DNA Bevis håller ju i rätten ;-)

Faktum kvarstår dock, cellers uppbyggnad och samverkan med DNA är bevis som är omöjliga att komma runt för en ärlig vetenskapsman inom området!

Frid!

Svara -   - 23/1-17 21:23 -


Leif Boman

Svar till Emiratus.

Låt oss vara ödmjuka när det gäller den här frågeställningen och inte slå oss för bröstet för mycket och tro att vi vet allt (jag vet ju att du alltid är ödmjuk, så det var mest en uppmaning till mig själv)

Ha en bra kväll Leif

Jag har sett vad du säger till Peter och jag accepterar helt hur du tänker även om jag har en annan syn. Jag vet att du och många fler här inne är mycket mer insatta i vetenskapens värld än vad jag någonsin kommer att bli, men!

Varför mycket av vetenskapen tyvärr kommer att ha fel till slut är för att Gud har sagt så! Visst har mycket sanning växt fram genom vetenskap, jag säger inte emot det, men. alla de som inte kan underordna sig det Guds Ord på ett enkelt sätt har förklarat, de är jag faktiskt ändå helt övertygad om att komma få möta dessa Guds Ord.

Det står ju skrivet: "Jag skall göra de visas visdom om intet, och de förståndigas förstånd skall jag slå ner." Var är de visa? Var är de skriftlärda? Var är den här världens ordvrängare? Har inte Gud gjort den här världens visdom till dårskap? Jo, eftersom världen i sin visdom inte lärde känna Gud i hans vishet, beslöt Gud att genom den dårskap som vi predikar frälsa dem som tror. 1 Kor 1:19‭-‬21

Det handlar i första hand om korset men det handlar också om alla dem som inte enkelt ville tro på Guds Ord, på en Gud som gör precis vad "Han" vill och hur "Han" vill!

Ha nu också du en trevlig kväll broder!

Jesu frid...

Svara -   - 23/1-17 21:27 -


Emiratus

Svar till Leif Boman .

"... alla de som inte kan underordna sig det Guds Ord på ett enkelt sätt har förklarat, de är jag faktiskt ändå helt övertygad om att komma få möta dessa Guds Ord"

Jag underordnar mig gärna Guds ord Leif, men faktum är att det inte står 6000 år i bibeln. Du har lagt till "matematik", som ju är en vetenskap, samt några antaganden och lite avrundningar för att komma fram till siffran 6000 år :)

Vi är skapta till Guds avbild, och Gud är inte dum. Gud skapade Universum, DNA, cellen (se Roines kommentar nedan) och oss. Detta betyder att, om vi nu är Guds avbild, att vi är intelligenta varelser som vill undersöka (= forska) hur Guds skapelse är uppbyggt. Våra slutsatser (som ofta är fel eller fortsätter i ny forskning) sammanställs i vetenskapliga rapporter eller artiklar.

Så, vi ska inte vifta bort duktiga vetenskapsmäns slutsatser likt en fluga på smörgåsen, eftersom det vore detsamma som att nedvärdera Gud eftersom vi då nedvärderar Guds skapelse (= oss själva).

Jag skulle tro på siffran 6000 år om det var skrivet 6000 år i bibeln, men nu står det inte så. Dock, jag gillar starkt dina beräkningar. Ett underbart bibelkunnande!

Som du märker är jag lika envis sm du Leif, så det är kanske bäst vi stannar här.

Svara -   - 23/1-17 21:56 -


Astro

Svar till Emiratus.

Har du hört talas om stamceller

Ja i princip har du rätt. Det skulle kunna gå att skapa en ny individ på det sättet . Vi kan nu till och med göra syntetiskt liv ! Vi kan "spela in " ett virus eller bakterie DNA och seds bygga ihop det igen och det får liv! Vi är skapade till Guds avbild! Inte utseendemässigt utan vad vi kan åstadkomma. Därför har vi makt över livet här på jorden. På gott och ont! Vi äter av den förbjudna frukten fortfarande! Den hänger där och är redo att plockas varje dag!

Jag tror inte Gud fysiskt tog ut ett revben och skapade Eva. Det är en metafor. Han var mycket mer grundlig och långsiktig än så!

Gud stressar inte. Han dör aldrig ! Därför har han tid!

Svara -   - 23/1-17 23:05 -


Leif Boman

Svar till Emiratus.

Vi är skapta till Guds avbild, och Gud är inte dum

Tack för den! Det låter ganska tydligt som att du menar att det jag säger är dumt!

Avrundat la jag till nångång för att det inte skulle bli för långt, ja, ja, ok Det trodde jag ändå du kunde förstått?

faktum är att det inte står 6000 år i bibeln

Och det står då kanske miljoner och miljarder år lite lättare att förstå någonstans, eller?

6000 år kan du enligt Bibeln åtminstone mycket närmare komma fram till, men du slipper!

Det finns en tanke bakom allt och Gud vill att vi forskar i Skrifterna för att insikten så skall växa till. Har du missat det? Skulle Han skrivit ner varje detalj så fanns det väl ingen idé att forska alls! Det finns hemligheter som Gud inte ville skulle komma fram förra millenniumet! Därför står vissa detaljer lite sparsamt. Men det kanske är lite väl svårt att förstå för dem som hellre håller sig till vetenskapens värld och förkastar Guds förmåga att skapa i ett nu, hur Han vill och när Han vill av ingenting!

"Se, jag är Herren , allt kötts Gud. Skulle något vara omöjligt för mig? Jeremia 32:27

God natt och Jesu frid...

Svara -   - 23/1-17 23:33 -


Emiratus

Svar till Leif Boman .

Käre Leif,

"Tack för den! Det låter ganska tydligt som att du menar att det jag säger är dumt"

Det menar jag verkligen inte!

Jag menar att vi inte ska fördumma våra främsta vetenskapsmän

Svara -   - 24/1-17 18:13 -


Leif Boman

Svar till Emiratus.

Det menar jag verkligen inte!

Jag menar att vi inte ska fördumma våra främsta vetenskapsmän

Jag tror heller inte att det egentligen var så du menade😋

Jag förstår också att du grubblat en hel del vetenskapligt och anser att vetenskapens forskare har rätt i väldigt mycket. Många av dem engagerar sig säkert till 100% och tror verkligen på det de gör.

Kloka människor som kämpar med att få reda på fakta om vår och jordens bakgrund. Jag tror absolut inte att de allra flesta har några orena motiv utan är ärligt menande människor.

Visst har Gud också skapat det hela så att det finns naturlighet i allt. Naturen växer och bär frukt, vi förökar oss och allt tar en viss ganska bestämd tid. 9 mån till bebis t.ex, men! Vi måste ändå låta det övernaturliga ha sin plats i allt!

Gud kan mycket väl skapa exakt som det står skrivet, dag efter dag. Låt sinnet vara öppet för att Gud kan göra vad Han vill. Han kan skapa en människa på 24 timmar om Han vill. Ingen av oss var medunder skapelseakten, vi såg inte om Gud skapade träd med redan färdig frukt på 24 timmar, vi kan aldrig säga att Han inte gjorde så, det är då vi som troende är ute på farlig mark!

Och HERRENS ord kom till Jeremia han sade: Se, jag är HERREN, allt kötts Gud; skulle något vara så underbart att jag icke förmådde det? Jeremia 32:26‭-‬27

Gud välsigne dig.

Jesu frid...

Svara -   - 24/1-17 19:39 -


Emiratus

Svar till Astro.

Astro,

Tvärtom Astro, jag tror faktiskt att Gud rent fysiskt utförde en riktigt slaskig och blodig operation på Adam. Gud sövde först ner Adam ordentligt så att han inte skulle känna något, tog ut ett revben från honom, och använde därefter bl.a stamcellerna från revbenet för att skapa Eva. Det var just därför Gud tog ett revben. Tror du inte det?

Därefter "fyllde Gud på med kött" dvs Gud lät translationen utföras från DNA i stamcellerna till funktionella proteiner på den plats där revbenet suttit, en läkningsprocess.

Operationen/skapandet tog säkert många veckor (om inte Gud fipplade lite med tiden, så det bara tog ett ögonblick). Det är så jag gissningstolkar bibelverserna nedan:

"Då lät HERREN Gud en tung sömn falla på mannen, och när han hade somnat, tog han ut ett av hans revben och fyllde dess plats med kött"

"Och HERREN Gud byggde en kvinna av revbenet som han hade tagit av mannen, och förde henne fram till mannen"

1 Mos 2:21-22

Ps. Norrmännen klarar nu av att ta fram syntetiskt kött, och har stekt den första syntetiska hamburgaren. Denna hamburgare kostade många tusenlappar, men det var det sannerligen värt. Snyggt experiment. Heja Norge!

Svara -   - 24/1-17 19:52 -


Emiratus

Svar till Leif Boman .

Käre Leif,

Jag håller med dig i allt du skriver!

Se min kommentar till Astro, där jag menar att Gud kan laborera med tiden eftersom det ju var Gud som skapade tid och rum.

Så, när det gäller skapandet av t.ex Eva, så kan det ha tagit bara ett ögonblick eller ha tagit lång tid (månader?), och det är det som krånglar till allt tänkande

Tack för bibelversen

Svara -   - 24/1-17 20:03 -


Astro

Svar till Emiratus.

Tvärtom Astro, jag tror faktiskt att Gud rent fysiskt utförde en riktigt slaskig och blodig operation på Adam. Gud sövde först ner Adam ordentligt så att han inte skulle känna något, tog ut ett revben från honom, och använde därefter bl.a stamcellerna från revbenet för att skapa Eva. Det var just därför Gud tog ett revben. Tror du inte det?

Nej tyvärr inte ... Gud behöver inte göra något sådant ,det är vår mänskliga fantasi som skapat legenden om en sådan "operation" bara för att vi inte förstod hur Gud verkligen gjorde!

Svara -   - 24/1-17 20:48 -


Emiratus

Svar till Astro.

Astro,

Tja, i min fantasi handlar det om rena motorsågsmassakern......sssppprrrruttttt

Svara -   - 24/1-17 21:44 -


Astro

Svar till Emiratus.

Ja hoppas det är bara i din fantasi! :0

Svara -   - 24/1-17 22:51 -


Emiratus

Svar till Astro.

Va inte så blödig nu Astro. Hur tar man ut ett revben från en människa utan att blodet sprutar?

Svara -   - 25/1-17 00:56 -


Astro

Svar till Emiratus.

Jomenvisst ;)

Svara -   - 25/1-17 11:59 -


Leif Boman

Svar till Emiratus.

Hur tar man ut ett revben från en människa utan att blodet sprutar?

Mina sågade de rakt av för att kunna plocka ut hjärtat ur mig, men jag vet inte om blodet sprutade så värst mycket?😄

Jesu frid...

Svara -   - 25/1-17 14:55 -


Leif Boman

Svar till Leif Boman .

Ett litet tillrättaläggande så att det inte blir missuppfattningar som så ofta! Förmodligen plockade de inte ut det helt och hållet utan vände nog på det mer för att kunna operera på baksidan av hjärtat, men i vilket fall så sågade de av mina stackars revben!

Jesu frid...

Svara -   - 25/1-17 15:35 -


Emiratus

Svar till Leif Boman .

Käre Leif,

"Mina sågade de rakt av för att kunna plocka ut hjärtat ur mig, men jag vet inte om blodet sprutade så värst mycket?"

Jag förmodar att operationen gick bra i slutändan (?), för du är ju allt annat än hjärtlös

Läkarna, och all annan sjukvårdspersonal, är fantastiska!

Svara -   - 25/1-17 17:22 -


Leif Boman

Svar till Emiratus.

Jag förmodar att operationen gick bra i slutändan (?), för du är ju allt annat än hjärtlös

Läkarna, och all annan sjukvårdspersonal, är fantastiska!

Ja, det är ungefär 9 år sen och än lever jag. Givetvis tackar jag Jesus mest men läkarna och sjukvårdarna i Örebro var helt suveräna i mitt fall.

Jesu frid...

Svara -   - 25/1-17 17:45 -


Din kommentar


Kom ihåg mig?



Apg29 மணிக்கு தொந்தரவு

சமீபத்திய நாட்களில் Apg29 நிறைய போராடி அனுமதி மறுக்கப்பட்டுள்ளது. இப்பக்கம் பல முறை கீழே வருகிறது. நான் இப்போது பக்க பார்த்து பிரச்சினை தீர்ந்துவிட்டது என நம்புகின்றனர்.

Läs allt!


Min dröm om sex månar på rad

Läsarmejl av Kim 

1492857568-sex-manar.jpg

Tornet får mig att tänka på Babels torn och månarna är kanske en tidsangivelse. Som då är sex månader från 27 mars då jag hade drömmen. Då hamnar vi i September. En månad som det pratas mycket om nu.

Läs allt!


ரஷ்யா யெகோவாவின் சாட்சிகள் தடை

1492788807-rysland-தடை யெகோவா vittnen.jpg

படம்: டிஎன். 

ரஷ்யா இன்று யெகோவாவின் சாட்சிகளின் நாட்டில் இயக்குவது, அனைத்து சொத்து பறிமுதல் தடைசெய்கிறது.

Läs allt!


Terror i islams namn i Frankrike

Ytterligare ett terrordåd i islams namn har skett i Frankrike. När ska vi börja förstå att islam är farligt? Det är islam som inspirerar och är grunden för sådana här dåd. Det heter ju att terrormördaren hade "radakaliserats".

Läs allt!


Jehovas Vittnen lär att ärkeängeln Mikael är Jesus

«Jehovas Vittnen lär verkligen att Jesus är identisk med Mikael, både i sin förmänskliga tillvaro och sedan han farit upp till himmelen efter sin uppståndelse.»

Läs allt!


Sveriges framtid blir annorlunda

Av Holger Nilsson 

Sverige genomgår en förändrings process som kommer att skapa ett annat Sverige än det vi har haft och varit vana vid.

19

Läs allt!


Varför säger man Glad påsk?

Vet du varför man säger Glad påsk? Här kommer jag med det fantastiska svaret!

2

Läs allt!


Dagens ord

Dagens bibelord

“Salig är den man som är ståndaktig i frestelsen; ty när han har bestått sitt prov, skall han få livets krona, vilken Gud har lovat åt dem som älska honom.” (James 1:12)

I dag är det Wednesday 26 April 2017 kl. 21:36 v. 17 och Jesus söker Teresia och Terese !

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? - Be den här bönen:

Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som min Herre och Frälsare. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Jag ber om förlåtelse för alla mina synder. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?
» Ja!

Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv. - Joh 3:16


நாட்கள் இயேசுவின் உடல் கல்லறையில் சுமத்த

இயேசு இறந்த மற்றும் ஆட்டமிழக்காமல் அவரது உடல் கல்லறையில் மூன்று நாட்கள் மற்றும் இயேசு ஆன்மீக உலகத்தில் மிகவும் உயிருடன் இயக்கத்தில் இருந்தது என்று மூன்று இரவுகள் இருந்தது!

20

Läs allt!


Senaste kommentarer


Ps 22 beskriver hur Jesus skulle uppleva korset 1000 år senare

Läsarmejl av nils 

Vi låter Psaltaren 22 tala för sig själv.

3

Läs allt!


இறைவன் ஒரு ஆசீர்வதிக்கப்பட்ட ஈஸ்டர்

மூலம்  மைகேயல் Valfridsson 

1492167322-korset.jpg

ஏசாயா 53: 3 - அவர் ஆண்களுக்கான துக்கதிற்காக ஒரு மனிதன் வெறுக்கப்படும் மற்றும் நிராகரித்து துக்கத்தை அறிமுகமாகி இருந்தார்; அவர் நாம் அவரை எதுவும் மதிக்கப்பட்டார் என்று வெறுக்கப்படும் அவரது முகத்தை மறைக்கும் எந்த அத்தகைய இருந்தது.

3

Läs allt!


Aktuellt

Nytt från tidningar, media och bloggar

Bloggar som länkar hit

Nedräkning - Apg29.nu nyhetsbrev: 17-04-26 00:30
Dödlig influensavirus kan orsaka den värsta globala pandemin i historien - Apg29.nu nyhetsbrev: 17-04-25 00:30
Att tjäna och vänta på Jesus - Apg29.nu nyhetsbrev: 17-04-24 06:30
Christer Åberg 53 år - Apg29.nu nyhetsbrev: 17-04-23 01:00
Christer Åberg 53 år - Apg29.nu nyhetsbrev: 17-04-23 01:00

Stöd Apg29 genom att be och ge

http://www.apg29.nu/bild2.php?w=480&h=75&src=img/1480721275-swisha.jpg

Bankkonto: 8169-5,303 725 382-4



Apg29 har tusentals bloggartiklar! Gå vidare till fler artiklar:

NÄSTA


Artiklar Kommentarer Bönesidan Fråga Christer Kontakt | Bankkonto: 8169-5,303 725 382-4 | Swish: 070 935 66 96

Christer Åberg och dottern Desiré.

Denna bloggsajt är skapad och drivs av evangelisten Christer Åberg, 53 år gammal. Christer Åberg blev frälst då han tog emot Jesus som sin Herre för 33 år sedan. Bloggsajten Apg29 har funnits på nätet sedan 2001, alltså 16 år i år. Christer Åberg är en änkeman sedan 2008. Han har en dotter på 11 år, Desiré, som brukar kallas för "Dessan", och en son i himlen, Joel, som skulle ha varit 9 år om han hade levt idag. Christer Åberg drivs av att förkunna om Jesus och hur man blir frälst. Det är därför som denna bloggsajt finns till.

Varsågod! Du får kopiera mina artiklar och publicera på din egen blogg eller hemsida om du länkar till sidan du har hämtat det!

Apg29 använder cookies. Cookies är en liten fil som lagras i din dator. Detta går att stänga av i din webbläsare.

2 002 online! | Sidvisningar idag: 484 059 | Igår: 511 201 |

Besök också Apg29 på:

Facebook | Twitter | Youtube | Vimeo | Instagram 

TA EMOT JESUS!

↑ Upp