747 online! | Sidvisningar idag: 218 303 | Igår: 269 952 |

www.apg29.nu

Annons

Om Christer Åberg Chatt Nyhetsbrev Biblar Läsarmejl Bönesidan Dagens ros Date29 Kommentarer Fråga Christer Kontakt Sök

Rysslands övning leder till krig?

Av Holger Nilsson

I september genomför Ryssland en militärövning, Zapad 17. Den kan vara inledningen till något mer, nämligen krig.

Ser man tillbaka på tidigare övningar som Ryssland haft på senare år har det lett till invasion i andra länder. Ett exempel på det är när Ryssland gick in i Georgien, det andra är då ryska trupper gick in i östra Ukraina.

Under övningen 2008 stannade de ryska trupperna kvar i fält för att kort därpå angripa Georgien. Zapad-13 användes för att finslipa och planera för aggressionen mot Ukraina, vilket sedan genomfördes under 2014.

Att agera militärt i samband med annonserade övningar är mycket strategiskt. Skulle man vid andra tillfällen dra samman styrkor skulle andra länder observera detta och förstå att någonting är i görningen. Nu kan man agera snabbt och effektiv medan ändå soldater och hela krigsmaskineriet är i gång.

Med tanke på vad som har skett vid de föregående ryska militärövningarna så är det på sin plats att fråga: Kommer Ryssland att gå i krig vid denna övning som nu är aktuell?


Bild: Svt.se. 

Zapad 17 är ingen liten militärövning heller, så att enorma resurser finns för att vinna militär seger. SVT-texttv hade rubriken ”Ryssland förbereder enorm militärövning.”

Den ryske Natoambassadören Aleksander Grusjko uppger att ingen av manövrarna i övningen kommer att innefatta mer än 13 000 personer.

Det tyder på att Ryssland vill mörka vad man håller på med. I verkligheten talas det om en enorm militär förberedelse. Enligt ukrainska underrättelseväsendet kan det handla om över 200 000 man. Stora mängder personal och reservister har inkallats, godsvagnar rekryterade och internationella observatörer tillåts ej, som är brukligt enligt internationell praxis.

Riskerna för missförstånd i övningarna mellan svenska militärövningen Aurora och Zapad är stora, samt att Putin kan ha speciella planer för Östersjöområdet i samband med övningarna.

Det finns all anledning att se upp för vad Ryssland kan komma att göra i samband med sin stora militärövning. Höj beredskapen för det!


Holger Nilsson

www.flammor.com


---
OBS: Läsarmejl och artiklar som är skrivna av andra än mig, (Christer Åberg grundaren till Apg29), kan ha åsikter som jag inte alltid delar, vilket också gäller kommentarerna. Mina artiklar är oftast osignerade.


Skriv ut

 
Publicerat av tisdag 12 september 2017 18:24 | #flammor #ryssland #holger+nilsson #zapad+17 | Direktlänk | Nyhetsbrev | RSS

APG29 NÅR TUSENTALS VARJE DAG!
Gillar du Apg29?
Swisha en peng till: 070 935 66 96


46 kommentarer

Roine Öberg

Ryssarna är ju inte naiva, klart att de har 100% stridsberedskap när Nato håller storövning i deras gränstrakter. 

Putin vet bättre än an lita på Nato, överaskningskrig är ju den effektivaste metoden för att få momentum.

Om ryssarna sedan kallar sin beredskap för övning är det ju bara ett diplomatiskt ordval.

Men att de skulle ha några planer på att gå till angrepp mot Sverige under denna övning när Sverige med Natos hjälp är bättre rustat än någonsin,  ja det faller på sin egen orimlighet🤔

Om ryssen vill ta Sverige så kommer de inte och göra det under en storövning med Nato🤔

Svara -   - 12/9-17 21:40 -


Roine Öberg

Svar till Roine Öberg.

Om de nu inte blir så provocerade av någon anledning att de tappar omdömet?

Men det håller jag för högst osannolikt!

Vi får vänta och se vad som händer och förtrösta på Gud😶

Guds Frid!

Svara -   - 12/9-17 21:48 -


Roger

Men NATO övningar med USA (den goda sidan) har aldrig lett till några krig någonstans? Så vitt jag vet har USA legat bakom de allra flesta krigen sedan andra värdskriget. Det var CIA som låg bakom kuppen i Ukraina för att tillsätta sin egen marionettdocka, att Ryssland svarade med att inta Krim var ju helt naturligt, dels bor det nästan bara ryssar där och inte ett enda skott avlossades, sedan har dom sin svartahavs flotta där.. skulle dom låtit USA ta kontroll över den också? USA och dess krigsmaskineri är ett betydligt större hot mot värdsfreden än vad Ryssland är, var glad att Putin verkar vara förnuftig och återhållsam med tanke på de sista årens provokationer och allt svartmålande i alla main stream medier. 

Svara -   - 12/9-17 21:48 -


Mikael

Ja man kan ju undra varför Ryssland känner sig så "hotat" att hen måste rusta upp sin militär så kollosalt.Vem skulle få för sig att anfalla Ryssland överhuvudtaget?Där finns ju inget av intresse,att det skulle vara värt besväret.Kanske är dom rädda för en ny Hitler?

Nej antingen är ryssarna med Putin i spetsen helt paranoida.Eller så är det som jag verkligen tror att det planeras något stort.Det kan vara en förberedelse för något i framtiden då inte ens Putin finns kvar vid makten.Iallafall är Putin en slug oberäknelig listig räv.I sina tal verkar han så förtoendeingivande,men det är som han döljer något.

Svara -   - 12/9-17 21:57 -


Leif Svensson

Nej..så dumma är de inte att de startar ett krig ! Vi måste komma ihåg när det gäller Georgien tex 2008.Jag kommer ihåg detta mycket väl.OS olympiska spelen pågick i Kina vid denna tidpunkt i augusti 2008 även  president Bush var där på besök.Finanskrisen i US var i full gång flera stora Banker även många små höll på gå i konkurs hela finansvärlden var i gungning.Man hade lånat ut pengar hur som helst där i US och låtit låntagare även belåna sina hus(de sk supremelånen) för att köpa än mer grejor.Världen höll andan,hur skulle detta sluta ?

Då i mitten av augusti 2008 så startar den georgiske presidenten ett massivt blixtanfall med raketorglar o artelleri mot den nordliga provinsen Abchasien i Georgien som hålls av utbrytare stödda av Ryssland.bland annat emot den största staden där Tschinvali.För att återta detta område.Det finns ju två utbrytar regioner i Georgien  ..sydossetien och abschasien.Georgien vill ha kontroll över dessa.men Ryssland motsätter sej detta.Det går visst också en jätteoljeledning från Azerbadjan nära dessa områden.

Georgiska trupper gick in i abschsien o huvudstaden där Tschinvali.Ryssland svarade med att med massiv trupp o stridsvagnar gå in i Georgien i dessa utbrytarregioner och även på väg emot huvudstaden Tiblisi,men vapenstillestånd utropades efter internationella påtryckningar.

det var vinterOS i Ryssland  Sotyi 2014.Mitt under detta inleddes i Ukraina den revolt i Kiev som avsatte den lagligt valde presidenten där.som då flydde till Ryssland.

Vissa krafter i Ukraina vill ansluta sej till EU även Nato och tillhöra västvärldens ekonomiska zon.Ryssland som har historiska ekonomiska o militära band med Ukraina (bla den näst största flottbasen Savastopol på KRIM)såg ju inte med blida ögon på detta och stödjer den provins i nordost som i huvudsak är rysktalande.

Jag är inte ute efter att försvara ryssland men  det är nog rädslan för EU och Nato utvidgingen som gör att de övar.

Svara -   - 12/9-17 22:51 -


Mikael

Svar till Leif Svensson.

Varför skulle Ryssland behöva vara rädd för EU och Nato?Känns bara som ett svepskäl.

Svara -   - 12/9-17 23:03 -


Harriet Bouvin

Svar till Roine Öberg.

Ja men de e ju så klokt sagt att jag knappt skulle ha kunnat skrivit det själv du.

Härefter har jag nog aldrig riktigt förstått vilket intresse som Ryssland skulle ha av att lägga Sverige under sig o till på köpet drabbas av alla våra kulturkrockar och konflikter som vi har här. Jag får inget fientligt intryck av Putin. Han har naturligtvis ett intresse i skyddet av sin egen nation men ett sådant intresse har ju alla stater. Det finns nog betydligt tuffare grabbar än Putin o jfr vi mellan honom o USA:s president så får ju Putin i den jämförelsen framstå som en barnskötare på ett dagis.

Svara -   - 12/9-17 23:10 -


Leif Svensson

Svar till Mikael.

EU  har amblitioner att bli en stormakt som även agerar internationellt,som också vill ansluta allt fler länder till unionen.Här finns också starka ekonomiska krafter som vill styra och expandera presis som i Ryssland och de områden och länder runt omkring dem med stora naturtillgångar av olja gas mineraler.Det finns också tendenser att Påvedömet o katolska kyrkan vill expandera österut och få den östortodoxa kyrkan där under sitt paraply.Man kan ana att katolska kyrkan i Rom blir en plattform för en världs- ekumenik där allt fler kyrkor läggs inunder ?

EU  bildades under starkt inflytande av Bilderberg org.målet för dessa ser ut att vara en sorts världsregering och central styrning o kontroll över banker,länder,råvarutillgångar etc.Likadant ser nuvarande påven ut att gilla tanken på central världsregering,världsreligion....etc.

Vissa menar tex att den sk revolutionen i Kiev 2014 var styrda utifrån av freemaison..illum,just för att försöka på sikt ansluta landet till Nato-EU.?

Kommer fler länder i öst som Kazakstan o andra republiker i öst på sikt försökas få närmare band till  EU-Nato ? Arbetar krafter underifrån för detta ??

Vad vill storglobalister o Soros mf i NWO ? vad är deras mål ?

Svara -   - 12/9-17 23:41 -


Lena Henricson

Viktigt att vi BER om Guds beskydd för Sverige och övriga länder runt Östersjön under dessa militärövningar och framöver! Gud hör ju våra böner.

Svara -   - 13/9-17 00:30 -


Sarah

Ja Jesus beskydda alla människor nu.

Vi förtröstar på dig Herre.
Guds Frid till er alla! 

Svara -   - 13/9-17 11:06 -


BrorK

Zapad 17 har varit annonserad i fyra år, medan Aurora 17 i två år. Märkligt nog så var det på båten Aurora som den ryska revolutionen startade för exakt 100 år sedan. Undrar varför Nato/sverje har valt det namnet?! 

Svara -   - 13/9-17 15:07 -


Roine Öberg

Svar till BrorK.

Ok, om det stämmer förändrar det ju saken, då spricker mitt resonemang fullständigt! :-)

Guds frid! 

Svara -   - 13/9-17 15:58 -


Roine Öberg

Svar till BrorK.

Men kan inte hitta något som vidimerar att Zapad 17 varit annonserad i 4år? 

Var har du hittat den informationen?

Gvd

Svara -   - 13/9-17 16:13 -


Sanna

Svar till Harriet Bouvin.

"Jag får inget fientligt intryck av Putin".

Jag instämmer. Varifrån får folk att han är ond. Det finns tusentals som är onda, inte minst Trump och hans gäng CIA, Secret society och NWO.

Svara -   - 13/9-17 20:12 -


Roger T. W.

Jag har studerat Ryssland i flera år. Ryssland rustar upp för att försvaret försvagades under Jeltsin och för att landet omringas av NATO. Arbetet kommer att ta flera år.Nu har vi en farlig tid med sanktioner och anklagelser mot Ryssland. Jag tänker på ordet "där åteln är ska örnarna samlas" (från minnet). USA, Ryssland och Tyskland har örnar som symbol och är i Syrien nära Israel. En åtel är en död kropp som läggs ut som lockbete av jägarna. Jag tänker också mycket på Herrens stora dag.Tusentals nya kyrkor byggs i Ryssland. En kulturrevolution pågår men folket behöver mer undervisning.Det Ukraina säger är det svårt att lita på. För det mesta är det propaganda.

Svara -   - 13/9-17 20:20 -


Roger T. W.

Svar till Roine Öberg.

Zapad är en återkommande övning och hölls senast 2013 för fyra år sedan. Den annonseras långt i förväg.

Svara -   - 13/9-17 20:22 -


Roger T. W.

Putin är troende. Hans mamma undervisade honom och han besöker kloster.  Mitt intryck av Putin är mycket positiv.

Svara -   - 13/9-17 20:27 -


Sanna

Svar till Roger T. W..

Instämmer här med. Det är bara media som vill få de goda att verka onda och de onda verka goda, som vanligt.

Svara -   - 13/9-17 22:27 -


Roger T. W.

Svar till Sanna.

Vladimir Vladimirovitj, Valdemar, son av Valdemar, bär ännu den kristna medaljong han fick av sin mamma. Hon tog honom till kyrkan och han döptes. Han besöker kloster och kan vara borta från Moskva i dagar, men det rapporteras inte i västerlandet.

Det Rysslands president behöver hantera idag är inte mänskligt. Mycket beror på att vi är felinformerade som du säger.

Svara -   - 13/9-17 23:02 -


Mikael

Putin är en ulv i fårakläder.Därför blir väldigt många lurade av hans yttre.Putin har vart med och beslutat om kraftiga inskränkningar av religionfriheten i landet .Vi lever i en allvarlig tid.Vad som helst kan hända:Jesus kommer snart.

Svara -   - 13/9-17 23:44 -


Sanna

Svar till Roger T. W..

Precis, det rapporteras inte i västerlandet något alls positivt om honom. Vill man se det ljusa med honom får man själv leta fram sanningsnyheter på honom på internet och youtube. Men aldrig på tv eller tidningar för där finns bara ljusa saker om Trump som dem så duktigt fejkat till det.

Svara -   - 14/9-17 02:01 -


Bertil Rosenius

Svar till Roine Öberg.

Jo, det är som BrorK säger - ryssarna var först med att bestämma datum.

Svara -   - 14/9-17 11:14 -


Roine Öberg

Svar till Bertil Rosenius.

Tack Bertil, var hittar jag den informationen?

Gvd

Svara -   - 14/9-17 12:31 -


Bertil Rosenius

Svar till Roine Öberg.

Jag hörde det på morgon-ekot igår 13/9, kl: 06.00. Det var i samband med att det framfördes kritik mot att Auror lades samtidigt med den Ryska storövningen. På frågan (till ngt svenskt  högre befäl) varför inte Sverige/NATO kunde valt annan tid. Blev svaret väldigt kryssat. Men det framkom att ryssarna var först.

Du kan nog lyssna på eko-sändningen i repris.

Jag tror valet är mkt taktiskt. Har sagt det förr och gör det igen: Jag tror Balltstaterna vore en mumsbit för Ryssland. Och vad som händer - om Ryssland agerar mot Balltstaterna - om USA på allvar får händerna fulla med Korea... det återstår att se.

NATO är till stora delar USA och USA har för många järn i elden för att vid en ev asienkris offra sig också för Europa - tror jag.

Ryssarna kanske bara avvaktar. Vissa centrala delar av Koreas utrustning, för sina bärraketer, kommer från Ryssland. Att Ryssland officiellt fördömer Korea är en sak, hur de handlar bakom kulisserna en annan - och detta gäller givetvis också USA...

/Bertil

Svara -   - 14/9-17 13:27 -


Roine Öberg

Svar till Bertil Rosenius.

Tack Bertil!

Ja, det är nog mycket dimridåer i (krigsbranschen) och det går inte och lita på någon information från någon part, det skylls ju alltid på någon annan och ingen part har rent mjöl i påsen, och bakverket blir därefter! 

Gvd  

Svara -   - 14/9-17 13:59 -


Roger T. W.

Övningen Zapad (Väst) hålls vart fjärde år och övningen Unionsskölden vartannat. Ungefär 6000 ryska soldater ingår och resten är vitryska. Samtidigt pågår övningar t.ex. i Kaukasus. Ryssarna har varit oroliga för ett stort krig i många år och lugnas av övningarna och det stärkta försvaret. Det är olyckligt att Aurora med mer än 20.000 soldater pågår samtidigt. Sovjetunionen var ett verkligt hot, men Ryssland bryr sig inte om oss om vi är kloka och det  tycker jag inte att vi är. Sputnik News har en artikel om Zapad idag, men jag kan inte klistra in länken.

Svara -   - 14/9-17 19:29 -


Roger T. W.

Svar till Roine Öberg.

Vi har propaganda överallt och även i Ryssland. Där framhålls den ökade försvarsförmågan och ekonomiska framgångar i bistra ekonomiska tider. Det är ganska oskyldigt när jag ser på vad media i västerlandet säger. Det media säger i Sverige har jag svårt att läsa. Det myckna som inte sägs hittar jag utomlands. Jag minns när Molle demoniserades i Expressen på 60talet och även Maranata. Det var en häxjakt med propaganda.

Svara -   - 14/9-17 19:39 -


David Ström

Svar till Mikael.

Utrikesminister James Baker lovade Gorbatjov att Nato inte skulle närma sig Ryssland en tummes bredd österut. Detta och att det faktum att  det redan pågår ett ekonomiskt krig mot Ryssland från västmakterna är nog anledningen till Rysslands övningar. Planerna på Natos missilsköld mot Iran på Europeisk mark blev startskottet på Rysslands upprustning av försvaret. Putin ansåg dessutom att det var en ovänlig handling att CIA hade hemliga operationer i Georgien. Putin tror inte att Nato och Ryssland kommer att kriga, av den enkla anledningen att vedergällnings långdistansmissilerna kommer att förstöra båda länderna om det blir krig. När det gäller kärnvapen och missiler som träffar med utmärkt precision så ligger inte Ryssland efter. När deras missiler slår ner i supersonisk fart som en meteorit ungefär, så finns det just inget motmedel. Förfärliga vapen, och romarna som trodde att det inte kunde bli värre än att kriga med katapulter.  

Svara -   - 15/9-17 06:08 -


BrorK

Svar till David Ström.

Gorbatjov lät sig luras av den amerikanska pragmatismen som pågått minst sedan det spansk-amerikanska kriget 1898. Många är de länder som fallit för den amerikanska lögnfabriken; Kina, Korea, Vietnam, Irak, Ukraina för att nämna några. Så Ryssland är bara ett exempel, sverje hör kanske till ett av de senaste länder som bedras.  

Svara -   - 15/9-17 13:45 -


Bertil Rosenius

Svar till BrorK.

Jag tror vi bedras från båda hållen! Men just nu verkar Putin betydligt mer stadsmannamässig än Trump.

Svara -   - 15/9-17 14:26 -


Peter Centellini

Men snälla, denna rysslandsskräck. Är det effektsökeri vi är ute efter? Visst, det finns väl en möjlighet till konflikt av olika anledningar, men att jämföra det med Georgien och Ukraina är lite väl att ta i. 

Vi måste vara realistiska också. I Georgien var det dåvarande presidenten Saakasjvili som utnyttjade pågående OS, och gick in i Sydossetien, ett omstritt område som vill tillhöra Ryssland. Efter en veckas strid mellan georgisk militär och sydossetisk milis utbröt ett fullskaligt krig natten till den 8e augusti 2008 när georgiska soldater omringade Sydossetiens huvudstad Tschinvali. 

Med ett omfattande stöd från Ryssland, samt även från utbrytarrepubliken Abchazien, och vissa närliggande områden, gjorde Georgien reträtt den 10 augusti. Den 12 augusti blev det överenskommelse om vapenvila, och 19 augusti började Ryssland dra sig tillbaka. 

OBS! Under hösten 2009 lade EU skulden för kriget på Georgien, och meddelade att "Georgien startade kriget genom sina nattbombningar i Sydossetien". 

När det gäller Krim så är det ett område som varit ryskt betydligt längre än Ukrainskt. Under 1200-talet bosatte sig turk- och mongolfolk på Krim, grunden till dagens Krimtatarer. Det kom under ryskt herravälde 1777, då Krimkhanerna besegrades. 1783 annekterades Krim av Katarina den stora (II). Tsar Paul I ändrade namnet till Nyryssland 1796, 1805 blev det guvernementet Taurien, osv med många händelser fram till att man 1921 skapade den autonoma socialistiska sovjetrepubliken Krim som en del av det Ryska SFSR. Ryska och Krimtatariska var vid denna tid oficiella språk. 

Det som sedan hände var att ukrainskfödde sovjetledaren Chrustjov 1954 gav bort Krim till Ukrainska SSR som en gåva till ukrainarna. Detta helt utan Dumans (motsv. Riksdagen) godkännande, dvs även på denna tid var beslut som detta något som måste röstas i Duman, och Kriminvånarna själva blev mycket förvånade. Inom Sovjet var det en betydelselös gest, men efter Sovjets fall så blev det i realiteten tillhörande Ukraina. Detta ledde till att de styrande i det autonoma Krim höll en folkomröstning så sent som 1991 om vilket land de skulle tillhöra. Hör och häpna men 93,26% röstade för att skapa en autonom Sovjetrepublik, OBEROENDE FRÅN UKRAINA. 81,37% deltog i folkomröstningen. Trots det förblev Krim ändå ukrainskt. 

I mars 2014 etablerades en utbrytarregering i den autonoma republiken Krim i direkt protest mot den politiska oppositionens övertagande i Ukraina, och Putin gick in för att skydda ryska intressen. 

Enligt folkomräkningen 2001 består Krim av Ryssar 58,5%, Ukrainare 24,4%, Krimtatarer 12,1% mfl. Ryska är största och viktigaste språket som talas av 77% av befolkningen, därefter Krimtatariska med 11,4%, och bara på 3e plats Ukrainska med 10,1%. 

Med allt detta sagt vill jag dock hålla fram att jag inte på något vis är för Putin, men i mina ögon, även om saker kunde ha skötts smidigare, så är det inte Ryssen som går in och ockuperar överallt. Det är lite mer komplext än så. Då är jag exempelvis mycket mer orolig över vad som sker med Nordkorea just nu.

Jag vill att rätt ska vara rätt, och att man håller sig borta från effektsökeri. Framförallt när det gäller saker som rör Herren. Jag köper definitivt att vi är i sista tiden sett till alla tecken som vi ser, och jag kan knappt bärga mig inför Herrens återkomst, men vi måste hålla oss till sanningen så att vi inte riktar vår blick mot fel håll, och kanske missar vad Gud har för oss.  

Guds frid alla,

Peter

Svara -   - 15/9-17 17:40 -


Peter Centellini

Svar till Leif Svensson.

Väl talat!!

/Peter

Svara -   - 15/9-17 17:42 -


Sanna

Svar till Roger T. W..

Samma här. Man hittar mest sanning utanför Sverige. Där är de mer "medvetna" om vad som egentligen försiggår. Här sovs det mest.

Svara -   - 15/9-17 19:19 -


Roger T. W.

Svar till Peter Centellini.

Peter, din historieskrivning är bra och jag har inte mycket att tillägga.Tre folkomröstningar ägde rum på Krim om jag har räknat rätt och det sägs att Krim hade en sådan ställning att de kunde hållas enligt konstitutionen.Folket reste sig på Krim efter Maidan och en rysk kommandant vägrade ingripa. Den politiska församlingen i Sevastopol belägrades av folket efter Maidan. Folket hade jaktvapen och det hade blivit skottlossning om Ryssland inte hade ingripit till slut. De politiska församlingarna i Sevastopol och Simferopol fick skydd.En rysk domstol slog fast att Chrustjov handlade olagligt för några år sedan. Ingen vet varför han gjorde som han gjorde, men några tror att det handlade om lån kopplade till Krim.Ryssland har bistra ekonomiska tider nu men investerar på Krim. Infrastrukturen har varit eftersatt i  åratal. Det som görs är stort men rapporteras förstås inte i Sverige. De som fruktar Zapad har vilseletts av media. I denna globala värld är det bra att kunna lite ryska och andra språk för att få balans.

Svara -   - 15/9-17 22:36 -


Ann-Marie A.

Svar till Peter Centellini.

Kan långt ifrån alla turer.. men Putin gör lite som han vill tycker jag.. Han mer eller mindre annekterade Krim. Tycker det är rättsvidrigt att gå in med militär och vapen i ett annat land för att "skydda en grupps intressen", när inte folk lider nöd där. Vad hade vi sagt om ett annat land fick för sej att "skydda en stor grupps intressen" i Sverige, på liknande sätt. Hoppas inga andra länder skulle rättfärdiga det.. Tänker jag..

Guds frid broder. 

Svara -   - 15/9-17 23:54 -


Roger T. W.

Svar till Ann-Marie A..

Några boende på Krim massakrerades när de kom tillbaka från antimaidan. Har ni hört talas om det? Jag tycker Moskva gjorde rätt men det är svårt att nu långt efteråt översätta information på ryska och andra språk 2014. Vi är dåligt informerade.

Svara -   - 16/9-17 01:01 -


Ann-Marie A.

Svar till Roger T. W..

Det dödas många människor, i många länder, utan att andra länder går in med militär och vapen där. Mer information kan inte rättfärdiga vad Putin gjorde där och då, tycker jag.

En brorsson gav gärna bort små presenter han gjort. Sen kunde han ta dem tillbaka en annan gång, utan att säga något. Vi tyckte han var gullig ändå, han var ju bara 4 år.

Frid.

Svara -   - 16/9-17 11:32 -


Tomas N

Svar till Peter Centellini.

Tack för ditt inlägg. Även om en kristen inte skall bli alltför insnärjd i de politiska skeendena så behöver vi ha en så nykter och klar på omvärlden som möjligt.

Och det är inte så lätt med tanke på att det pågår ett alltmer ökande mediakrig i världen.Vi ser begrepp som "fake news" dyka upp som en bekräftelse på detta och man vill gå ännu längre med förbud  och stigmatiseringar.

Den som följde vad som hände i Ukraina med någorlunda öppna ögon vet att mycket oegentliga saker skedde och sker fortfarande . Inte minst fick Ukraina ett styre som få idag tycker var en förbättring mot den avsatte Janukovitch.

Det finns nog en hel del som inte är bra med Putin,men mediapropagandan emot honom har varit och är massiv. Annekteringen av Krim har repeterats om och om igen av hela världsstyret. Men inte ett ord om maktövertagandet i Ukraina och den ostabilitet som ett snabbt EU/NATO förbund med Ukraina och USA/NATO militär närvaro i Ukraina skulle medfört.

Vi i Sverige är i det här fallet mest vilseförda. Det är allmänt känt att det svenska samhället och media har den högsta graden av desinformation ,naivitet,åsiktslikriktning

politiskt styrning av media och kombinerat med en väl grundad russofobi från både relitiv närtid och lite äldre.

Vi behöver frigöra oss från lögner och försöka se nyktert och klart på omgivningen och världsskeendena. Putin och Ryssland har förhindrat de annalkande konflikterna i världen (Syrien inte minst) Trump såg i många avseenden lovande ut med sina uttalanden om att USA inte skall vara världspolis,men han har svängt ,förmodligen p g a den hårda påtryckningen av de som tidigare styrt USA,s rroll i världen.

Särskilt farligt är det att blanda en vinklad och felaktig förståelse av världens skeenden med Bibelns profetior för förklaring.

Det som goda ledare gör är att ge lite mera tid för världens folk att omvända sig och göra sig redo för deriktigt svåra tiderna som skall komma. Det är ingen liten sak,då varje räddat liv till evigheten betyder mycket.

Vi behöver be som aldrig förr för världens skeendet blir allt värre. Nya röster ropar efter Assads avsättande. Risken är mycket stor nu att något allvarligt sker i Syrien,Iran;Ukraina eller Europa då alla ögon är på Nordkorea

Jag inkluderar dagligen världsledarna i mina böner,rekommenderar att alla som tror gör det. Man vet kanske inte vad som är Guds lösning i konflikterna,men be för Guds vilja

Svara -   - 16/9-17 17:04 -


J.J.

Svar till Tomas N.

Glädjande att höra att du ber för dem. Vi ska ju be för kungar och överheten. Och som du säger: att be att Guds vilja ska ske är oerhört viktigt.

Gvd!

Svara -   - 16/9-17 17:52 -


Roger T. W.

Svar till Ann-Marie A..

Vi har olika åsikter och så får det vara. Vi måste tänka själva och ofta tänker vi olika för att vi har olika nyhetskällor. Det som händer i Ukraina är ganska otäckt och Krim slipper det problemet. Inbördeskriget pågår ännu och det vet inte alla. Nationalisterna gör som de vill. Talmannen i parlamentet är nationalist och tvingar ledamöterna att rösta om ett lagförslag tills han får som han vill. 2014 hindrades några ledamöter från att rösta och andra röstade i deras ställe. Det ryska språket förbjöds men presidenten skrev inte under den lagen. Nu förbjuds ryska böcker och annan media. Skolbarnen ska undervisas på ukrainska efter grundskolan men alla kan inte det språket. Det gäller ungrare och rumäner och de många ryssarna.

Ukraina är i ekonomisk kris och har stora problem med korruption. På Krim byggs ekonomin upp och de korrupta eftersöks. De ryska soldaterna var redan på plats och det överenskomna antalet överskreds inte.

Ryssland har ett problem och det är Budapestmemorandumet. Ukrainas gränser och suveränitet garanterades. Några anser att överenskommelsen bröts när västerlandet bytte regim i landet. Det som hände på Krim var att folket röstade för självständighet och sedan för anslutning till Ryssland. Det var inte Ryssland som tog Krim det var folket som övergav Ukraina. Politikerna i Kiev går inte till en internationell domstol om Krim, eftersom det finns prejudikat.

Frid till dig också.

Svara -   - 16/9-17 22:37 -


Peter Centellini

Svar till Roger T. W..

Väl talat Roger, och jag kan bara instämma att det är bra att kunna språk i allmänhet, och ryska i synnerhet i dessa tider för att få balans. 

Svara -   - 17/9-17 19:53 -


Peter Centellini

Svar till Ann-Marie A..

Om du går igenom min beskrivning så ser du att det inte på något vis handlar om en annektering liknande baltländerna under Sovjet. Läs även Roger TWs svar angående att det fastslogs för några år sedan att Chrustjov handlat olagligt när han gav bort Krim till Ukrainska SSR. Med det i beaktande, samt vad som verkligen pågick på Krim i samband med Maidan, så kan det ha varit tvärtom, dvs att det hade kunnat bli oerhört mycket värre om inte Ryssland ingripit och stävjat oroligheterna. 

I övrigt, Guds underbara frid syster. 

Svara -   - 17/9-17 19:57 -


Peter Centellini

Svar till Tomas N.

Väl talat Tomas N. Instämmer helt, vi uppmanas att be för våra ledare, samt att Guds vilja får ske. Det är stort, låt Honom vara det vi förtröstar på i allt. Vi vet att slutet ska komma, och vi kan se det "knoppas". Som kristna förstår vi tidens tecken, och förbereder oss på det kommande. Vi lever inte i fruktan för det som pågår, men jublar i det som väntar. Vilket underbart hopp att den som tror på Herren ska leva om han/hon än dör. Jesus sa: "Bekymra er därför inte, och fråga inte: Vad ska vi äta? eller: Vad ska vi dricka? eller: Vad ska vi klä oss med? Allt detta söker hedningarna efter, men er himmelske Fader vet att ni behöver allt detta. Nej, sök först Guds rike och hans rättfärdighet, så ska ni få allt det andra också. Bekymra er alltså inte för morgondagen, för morgondagen har nog av sina egna bekymmer. Var dag har nog av sin plåga." Matt. 6:31-34

Guds frid. 

Svara -   - 17/9-17 20:14 -


Ann-Marie A.

Tycker fortfarande att Putin gjorde fel. (Flera av hans meningsmotståndare har också dödats.) Häftigt att kunna ryska, men rysk media beskriver inte heller alltid sanningen... Bra att vi får tycka och tänka olika. :-)

Svara -   - 17/9-17 21:57 -


Roger T. W.

Svar till Ann-Marie A..

Ann-Marie, president Putin skulle aldrig ha dödat Nemtsov så nära Kreml med tanke på fototillfällena. Några tjetjener misstänks för mordet.

Propaganda finns överallt och Ryssland är inte oskyldigt. Vi måste absolut tycka vad vi vill. Hjärtat och förståndet är vad vi har.

Jag anser att president Putin i första hand är jurist och det sitter han fast i. Jag sitter fast i min egen utbildning.

Det ryska språket är avancerat och svårt att lära sig. Jag är inte den främsta studenten.

Svara -   - 18/9-17 02:00 -


Ann-Marie A.

Svar till Roger T. W..

Förstår att du är myckert mera påläst och insatt än jag i detta. Ville bara framföra min med fleras åsikt, vi som också läser och hör en hel del. Men förstår att det kanske vinklats mycket, det vi får höra och läsa.

Kan tro att ryska är ett svårt språk att lära sej.

Svara -   - 18/9-17 02:19 -


Din kommentar

NYTT! Ditt namn och mejladress måste godkännas innan kommentaren publiceras. Efter godkännande måste du alltid ha samma namn och mejl nästa gång du postar en kommentar, annars godkänns inte kommentaren.


Kom ihåg mig?



Här förstår du varför Apg29 så ofta skriver om Helvetet

Läsarmejl av nils

Chris Cormier beskriver en vision han hade sommaren 1986 om sin resa till helvetet. Gud sa mig nyligen att det var tid att uppenbara detta för världen, för tiden är kort.

11

Läs allt!


Maria är extremt farlig

Maria är extremt farlig.

Ännu en farlig orkan drabbar världen. Orkanen Maria är extremt farlig. Den är nu en kategori 5-orkan.

7

Läs allt!


Gud älskar dig så mycket att Jesus tog alla dina synder på sig

Christer Åberg berättar på ett enkelt, förtroligt och mjukt sätt att Gud älskar dig!

3

Läs allt!


Helvetet är evigt

Bibeln lär oss tydligt att Helvetet är evigt, men att också Himlen är evigt. Vilken plats vill du tillbringa evigheten?

2

Läs allt!


Man med 3 fruar och 16 barn fick lägenheter av Nacka för 14 miljoner

Bild: samnytt.se. 

Nacka kommun har köpt 3 bostadsrätter för nästan 14 miljoner kronor till en syrisk född man med 3 fruar och 16 barn. 

45

Läs allt!


USA hotar att förgöra Nordkorea

USA hotar att förgöra Nordkorea. Bild: Expressen. 

Det är ingenting annat än ett hot om kärnvapenkrig då USA genom FN-ambassadören Nikki Haley hotar att förgöra Nordkorea.

18

Läs allt!


Unikt erbjudande

Unikt erbjudande: Den längsta natten för bara 100 kronor! Ge bort den till någon du tycker om!

0

Läs allt!


Dagens ord

Dagens bibelord

“fria ifrån genstridighet och ifrån begär efter fåfänglig ära. Fasthellre må var och en i ödmjukhet akta den andre förmer än sig själv. Och sen icke var och en på sitt eget bästa, utan var och en också på andras.” (Philippians 2:3-4)

Vecka 38, tisdag 19 september 2017 kl. 20:55

Jesus söker: Fredrika!

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? - Be den här bönen:

Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som min Herre och Frälsare. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Jag ber om förlåtelse för alla mina synder. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?
» Ja!

Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv. - Joh 3:16


Enhet före renhet

Läsarmejl av Andy Svensson 

För det andra går det naturligtvis inte förena katolsk tro med biblisk evangelisk kristendom. Och det är precis vad man nu på sikt försöker göra. 

15

Läs allt!


Senaste kommentarer


Islam - våldets, hatets och dödens religion

Den muslimska hjärntvätten är inte lätt att bli av med. Det enda som egentligen fungerar till 100% är att man tar emot Jesus som Herren och blir frälst.

8

Läs allt!


”Grisar är homosexuella”

Enligt imamen Rizwan Ahmad Afzal äter inte muslimer fläskkött eftersom "grisar är homosexuella och äter sina barn".

313

Läs allt!


Aktuellt



Apg29 har tusentals bloggartiklar! Gå vidare till fler artiklar:

NÄSTA


Artiklar Kommentarer Bönesidan Fråga Christer Kontakt | Bankkonto: 8169-5,303 725 382-4 | Swish: 070 935 66 96

Christer Åberg och dottern Desiré.

Denna bloggsajt är skapad och drivs av evangelisten Christer Åberg, 53 år gammal. Christer Åberg blev frälst då han tog emot Jesus som sin Herre för 33 år sedan. Bloggsajten Apg29 har funnits på nätet sedan 2001, alltså 16 år i år. Christer Åberg är en änkeman sedan 2008. Han har en dotter på 11 år, Desiré, som brukar kallas för "Dessan", och en son i himlen, Joel, som skulle ha varit 9 år om han hade levt idag. Christer Åberg drivs av att förkunna om Jesus och hur man blir frälst. Det är därför som denna bloggsajt finns till.

Varsågod! Du får kopiera mina artiklar och publicera på din egen blogg eller hemsida om du länkar till sidan du har hämtat det!

Apg29 använder cookies. Cookies är en liten fil som lagras i din dator. Detta går att stänga av i din webbläsare.

739 online! | Sidvisningar idag: 218 304 | Igår: 269 952 |

MediaCreeper Creeper

Besök också Apg29 på:

Facebook | Twitter | Youtube | Vimeo | Instagram | Gab

TA EMOT JESUS!

↑ Upp