494 online! | Sidvisningar idag: 26 687 | Igår: 141 053 |

www.apg29.nu


Live Apg29 | Biblar | Bönesidan | Dagens ros | Date29 | Christer Åberg | Sök | Kontakt

Inga andra gudar, del 1: Katolsk mysticism - Per-Arne Imsen

Per-Arne Imsen talar om sin bok "Inga andra gudar" i Vetlanda friförsamling. Han tar upp händelser i världen - katolska kyrkan med påven i spetsen går med snabba steg mot att göra Agenda 2030 till verklighet. En världsreligion under påven.  


Källa:


Skriv ut


Publicerat av Christer Åberg måndag 11 februari 2019 02:09 | Direktlänk | Nyhetsbrev | RSS

STÖD APG29: Swisha: 070 935 66 96 • Bankkonto: 8169-5,303 725 382-4 • Paypal: https://www.paypal.me/apg29/


94 kommentarer

OBS: Läsarmejl, artiklar, kommentarer och video som är skrivna och gjorda av andra än mig, (Christer Åberg, grundaren till Apg29), kan ha åsikter som jag inte delar.

Tudelu

Härligt att få se Arne predika i Ande och sanning om den verklighet vi lever i och sända en uppmuntran till bröder och systrar i Herren att stå fasta i ordet och frimodigt berätta vad Bibeln förkunnar.

Svara -   - 11/2-19 09:08 -


Tudelu

Härligt att få se Arne predika i Ande och sanning om den verklighet vi lever i och sända en uppmuntran till bröder och systrar i Herren att stå fasta i ordet och frimodigt berätta vad Bibeln förkunnar.

Svara -   - 11/2-19 09:10 -


nils

Detta är det rätta budskapet i rätt Tid för att Varna,Väcka och Vägleda Guds folk.

Åter till de forntida Sanningarna som en gång förkunnades och som Herren Då Först kunde stadfästa i Människors liv som förvandlades till Nya skapelser i Jesus kristus.
Herren Vill komma,men då med både Nåden och Sanningen som Arne säger!

Svara -   - 11/2-19 11:23 -


Steven

På vilket sätt vill Romarriket genomföra One World Religion och One World Religion?

Propagandan och fokus är på ”vad som förenar oss, istället för vad som splittrar”. Det är en falsk enhet, och en falsk fred. Jesus kom med ett svärd för att separera oss från denna världen.
http://www.bread4life.eu/thoughts/one-world-religion-propaganda/

Svara -   - 11/2-19 16:48 -


Per

Påven för aktivt en "inter-religiös" dialog, och har bland annat tagit fram en logotyp som förenar det kristna korset och den muslimska halvmånen. Källa Vatikanen själv:

https://www.vaticannews.va/en/pope/news/2019-01/pope-francis-morocco-visit-logo-hope-interreligious-dialogue.html

Svara -   - 11/2-19 18:40 -


JL

Svar till Per.

Påven för aktivt en "inter-religiös" dialog, och har bland annat tagit fram en logotyp som förenar det kristna korset och den muslimska halvmånen. Källa Vatikanen själv:

Skrämmande. Men var med på att många katoliker inte vill se detta heller. Och, frikyrkor är med på tåget också:

https://helapingsten.com/2017/03/15/reflektioner-kring-agenda-2030/

https://www.pingst.se/content/uploads/2018/01/07_Teologi-f%C3%B6r-hela-skapelsen_IPS_forapport.pdf

Denna FN grejen är ju embryiot till NWO. Ett system som kommer sluta i två odjur. Jag skulle vilja påstå att större delen av ledningen i katolska kyrkan och pingst är på samma nivå här. Tror att det är väldigt svårt att verka på många sätt utan att ha sin lojalitet till agendan.

Svara -   - 11/2-19 18:51 -


David Billström

Viktigt med information om oheliga allianser och konspirationer, men det räcker inte.

Det blir lätt skyttegravsmentalitet.

Vi som säger oss vara Jesu efterföljare är kallade att ta det ett steg längre - att gå ut ur kyrkorna (eller dabattforumen) med evangelium till folket. Att göra det på riktigt alltså. Ge det verkliga budskapet till verkliga människor.

Svara -   - 11/2-19 20:28 -


Leif

Svar till David Billström.

Du har rätt i mycket David!

Det är många som mestadels satsar sin tid på att söka så mycket fel man bara kan inom kristenheten istället för att vara till hjälp i någon kristen gemenskap, nej! Man gör verkligen inte mycket för att stötta och styrka Guds barn, utan man lever sitt kristna sololiv för sig själv och skäller på alla andra.

Alla är heller inte evangelister som har gåvan att predika ute på gator och torg, utan behöver en kristen gemenskap där man kan få växa och fungera i den takt man klarar av.

Visst skall vi se upp med all villfarelse och stå emot den växande världskyrkan som påven är en del av, men det betyder inte att man gör det bäst när man vandrar vid sidan av all kristen gemenskap snarare tvärtom.

Det finns förstås gränser och situationen ser olika ut för var och en. Alla kan helt enkelt inte lämna de svagare fåren i sticket och bara ge sig ut för att leta nya.

Det behövs både ock, det behövs samarbete mellan syskon. Ingen har fått alla gåvor så att de täcker hela registret, utan Gud fördelar sina gåvor så som Han vill för att vi skall inse att vi alla behöver hjälpas åt.

Kroppen har många lemmar som alla har olika funktioner.

Foten kan ju inte knyta skorna själv, och örat kan ju inte se hur mycket man än vill.

Att endast jaga fel på alla Kristi lemmar utan att hjälpa dem tillrätta är helt galet! 🙄

Svara -   - 11/2-19 21:06 -


nils

Grunden i den K.K.tro och lära är Humanismen,tron att Människans i grunden är God vilket är en Försåtlig Lögn och Villfarelse från satan själv.

Det som krävs är att då att Bejaka sin godhet genom att Visa goda gärningar,som K.K. uppmanar och stöder i olika hjälpprogram världen över.
Alla vill ju tro på och bejaka Godhet,men utan Sanningen i Jesus Kristus består den Ej!
¤¤¤
Om nu människan är God,varför måste då Jesus Kristus,Guds Son Dö för oss??
Hur god och from en människa till det yttre än må vara och vill att dölja sig bakom Yttre Religiösa åtaganden,går det Ej att bedraga Honom som har ögon som Eldslågor!
¤¤¤.
Att K.K. viktigaste Mål nu är att förena Alla olika Religioner världen runt,visar ju att K.K. Endast är En Religion Bland Alla Andra Religioner i världen!
Att K.K. nu också blivit "försonad" med Reformations Kyrkan i Sverige,visar att Också Svenska Kyrkan då blivit en Religion bland alla Världens Övriga Religioner!

Svara -   - 11/2-19 21:14 -


Thomas

En stilla undran, är det undervisning eller är det peppande av församlingen?

Liv i den heliga anden!

...och sedan tittar Per-Arne på klockan (ca tidsmarkering 21:30).
Per-Arne talar om vikten att läsa Bibeln, men inleder predikan med att sälja in sin egen bok! "...Det ni har fått som gåva ska ni ge som gåva." (Matt 10:8b)

Svara -   - 11/2-19 23:16 -


Tommy

Dröm. Politiker sitta runt Gigantiskt bord, strax efter klockan. Bild av Påven, runt också Gigantiskt Liknande bord, men hanses stolar runt sig var tomma, han satt då ensam runt bordet. En annan dröm om Påven, var att han hällde Olja över Länder. "Olja brukar ju stå för Helige Anden" Tankar över drömmen är att Påven ännu inte fyllt någon av Stolarna, men makt faktor. Påven häller

Olja över Länder?.??. Kan det vara att må ta tar emot Jesus Kristus genom Katolska Kyrkan?. Och kanske ibland bättre än når bättre än Frikyrkor. Jag är inte Katolik, kommer förmodligen inte bli det. Men Oljan brukar Symbolisera Helig Ande. Så finns många Ande fyllda Kristna inom Katolska Lägret.

Svara -   - 12/2-19 01:34 -


JL

Svar till David Billström.

Vi som säger oss vara Jesu efterföljare är kallade att ta det ett steg längre - att gå ut ur kyrkorna (eller dabattforumen) med evangelium till folket. Att göra det på riktigt alltså. Ge det verkliga budskapet till verkliga människor.

Våra liv är levande vittnesbörd. Det spelar ingen roll hur mycket hur mycket kristna går ut på gatorna och gapar om det som vi visar upp utåt i form av ledarskap är dåligt. I Ungern så har jag för mig att typ 60% av folket läser bibeln. Detta trots att de genomgått kommunism.

Lets face it. Något är fel. Vi kan knappast tro att vanliga människor skall köpa denna FN grejen som ledarna prackar på oss. I alla fall om man vill att människor skall vara kristna. Många "normala" kristna förstår vad som är på väg att hända, tror ni de vill ge sig in i en globalistisk kyrka? Nej, de gör som jag, se ställer sig utanför kyrkan.

Det finns en anledning till att jag är kritisk, den baserar sig på den frukt frikyrkan har gett. Vill man som jag, att Sverige skall vara kristet, så får ni och alla andra finna er att ta kritik. Dock är frikyrkorna nerlusade med narcissistiska människor som tar det personligt och tar till passiv aggression. För dessa människor handlar det inte om evangelisation, eller Jesus, det handlar om deras egna egon.

Orban säger sig vara kristen, och av döma av hans frukt så är han det. Han får människor till att vara kristna och bli kristna. Det gör han inte genom att han gapat på torg, det gör han genom att han visar kärlek till sitt folk och till sin Gud. Jag antar att det inte beror på han själv, utan att han har en sund kristen miljö kring sig. Det har vi inte här i Sverige. Här har vi ledarskap som krälar för det antikristna systemet och lägger ok på sitt eget folk.

Svara -   - 12/2-19 08:22 -


AnnMarie

Svar till JL.

Jag tror att många "sprider evangeliet"För att inte själva dömas för underlåtelsesynd vilket ju inte är det samma som att göra det av äkta kärlek.

Svara -   - 12/2-19 09:08 -


Bengt

Ett stort problem är att du drar alla frikyrkor

Över en kam

Svara -   - 12/2-19 09:20 -


Bengt

Även du jl behöver ha gemenskap med andra

Kristna

Kanske i en hemgrupp

Svara -   - 12/2-19 09:23 -


Bengt

Även du jl behöver ha gemenskap med andra

Kristna

Kanske i en hemgrupp

Svara -   - 12/2-19 09:23 -


Marie

Svar till JL.

JL, jag har så många negativa upplevelser från frikyrkorna. Blir bara så ledsen när jag tänker tillbaka. Det kunde ha varit så annorlunda...Hoppas dem lär sig att ta hand om alla sökare i framtiden..Jag håller med dig i stort i det du skriver......

Svara -   - 12/2-19 17:03 -


Marie

Svar till JL.

JL, jag har så många negativa upplevelser från frikyrkorna. Blir bara så ledsen när jag tänker tillbaka. Det kunde ha varit så annorlunda...Hoppas dem lär sig att ta hand om alla sökare i framtiden..Jag håller med dig i stort i det du skriver......

Svara -   - 12/2-19 17:04 -


Bengt

Frikyrkan är inte vad den varit

Det har blivit mer ljummet och lagom

Man har blivit mer liberala

Man predikar inte omvändelse i lika hög.grad

Däremot är det nog mindre dömande och

Mindre lagiskt

Svara -   - 12/2-19 17:38 -


JL

Svar till Bengt.

Ett stort problem är att du drar alla frikyrkor över en kam

Både ja och nej. Jag ser ju allianskyrkan som den frikyrka som verkar mest sund. I alla fall utifrån vad jag kan förstå. Så visst kan jag inte dra alla över en kam i teologi.

Men själva grejen att det finns frikyrkor gör att det finns möjlighet för narcissistiska människor att leva rövare. Dessa kan splittra kristna så att det finns möjlighet till att bryta ner själva kristendomen. De får även normala människor undra vad det är för människor som kan hålla på inom frikyrkorna. I en sund miljö skulle dessa inte fått samma utrymme.

Nu skall jag säga att jag själv har inget att komma med. Inget att representera för kristna eller kristendomen utåt sätt. Det har jag själv insett. Men det hindrar ju mig inte för att argumentera för kristendomen på ett logiskt sätt i de frågor jag tror mig kunna förstå problembilden i.

Svara -   - 12/2-19 18:10 -


JL

När det gäller hemgrupp, så ju det frikyrkligt så det förslår.

För min egen del så kommer jag tillbaka till kyrkan när de upprättar det första budet och ber fader vår. Det räcker för mig och min tro.

Svara -   - 12/2-19 18:12 -


Bengt

Det är upp till dig hur du gör

Men kom ihåg

Alla tio buden är viktiga

Vi ska hålla allihop

Och älska både Gud och människor

Och jag vill ditt bästa

Gud välsigne dig vännen

Svara -   - 12/2-19 21:28 -


Bengt

Man ber fader vår på många håll

Redan

Svara -   - 12/2-19 21:31 -


Stefan Jonasson

Vad då första budet..?? . Skulle dom som tror på JESUS och tagit emot frälsningen vara avgudadyrkare... Jag tycker det låter konstigt... Att bli frälst och be till JESUS och bli född på nytt är väl att avsäga sig all avgudadyrkan..

Svara -   - 12/2-19 21:41 -


Bengt

Ja det borde ju vara det ändå

Svara -   - 12/2-19 21:56 -


Stefan Jonasson

Ni tog emot ordet med glädje som den HELIGE ANDEN ger ni blev ett föredöme för alla troende 1tess 1 :8-10 ty från er har HERRENS ORD gett återljud,... Överallt har er tro på GUD blivit känd,.... Det har berättats hur ni omvände er till GUD, bort från avgudarna, för att tjäna DEN LEVANDE OCH SANNE GUDEN och vänta på HANS SON från himlen, honom som GUD uppväckt från de döda, JESUS som har frälst oss från den kommande vredesdomen... JESUS gör så att vi tar emot ordet som tessalonikerna...

Svara -   - 12/2-19 22:25 -


Stefan Jonasson

Ordet vända om betyder att vända sig till GUD och ge honom rätt i det han säger.. Hålla med honom... Man prisar honom.. Som officerarna i Lukas 23:47 officerarna som såg det som hände PRISADE GUD och sade:den mannen var verkligen rättfärdig... JESUS KRISTUS rättfärdig led han för oss orättfärdiga för att leda oss till GUD

Svara -   - 12/2-19 22:36 -


Tomas N

Svar till JL.

o

JL

Om du skall kritisera kyrkan så vore det bra att hålla sig till bibelnsriktlinjer.Är vi alla narcissister och är ingen som evangeliserar driven av en äkta kallelse och rätt sorts hunger att vittna för de som inte känner Gud?

För mig så låter dina argument som politisk och hednisk snack att trycka dit meningsmotståndare med list retorik och provokationer. För att sedan också använda Jesus argument mot fariseer för att de är kraftfulla .

Narcissister tycker jag har blivit ett populärt argument att användamen sällan stämmer.

Egoism är snarare något som är något ofrälsta brottas med.

Frikyrkan har en hel del brister absolut . Överkarismatik, lagiskhet och överdrivet fokus på integration och globalisering finns absolut. Men det finns många äkta troende och många församlingar som har en okej teologi där anden och Gud finns.

Jag skulle varna alla att hålla på och snacka ned bröder och församlingar för mycket. Det finns inga bibelverser som uppmanar till detta. Givetvis går gränsen där det är ren here si som t ex JV. Prövningen ligger i att ha rätt bedömning.

Jag skulle säga att din bedömning JL av läget haltar . Därför tycker jag inte man skall ta dina anklagelser om narcissister och annat på allvar. Du pratar väldigt mycket om andras frukt, men hur är det med din egen frukt. Fråga gärna fler men frågar du mig så är inte frukten något vidare bra.

Första budet är ersatt med att tro på Jesus som Guds son som frälsare ,uppstånden och försoning för synd.

Om man sedan har andra gudar vid sidan bedövar man Gud och Helige ande och förlorar sin frälsning. Budet är att leva med lagen som grund men att ta sitt kors och följa Jesus.

Vi vet alla att du syftar på migration av muslimer som du likställer med att bryta första budet. Men det är en lögn då dessa endast har lurats av globaliseringens agenda om massmigration och ingen enda följer islam vid sidan av Jesus. Det är en gammaltestamentlig tanke som bygger på hur Israel agerade .

Men nationerna har inte samma funktion som israel hade så det går inte ihop teologiskt.

Religionsfrihet finns så det är fritt fram att starta sin egen kyrka. Det låter som du vill starta en typ av ortodox/katolsk/ protestantisk kyrka som är enkel och fokuserar på buden och är politisk och praktisk.

Innan jag blev frälst hade jag kanske gått ned i något sådant,men det nya förbundet och den ande fyllda nyrestamentliga församlingen är det Jesus dog för och mirakel som räddar och förvandlar liv väger oerhört mycket tyngre än att bevara nation och frukta Gud och hålla buden

Svara -   - 12/2-19 22:58 -


JL

Tomas, jag har tidigare bett dig att fatta dig kortare. Det verkar du inte gå med på.

Vi vet alla att du syftar på migration av muslimer som du likställer med att bryta första budet. Men det är en lögn då dessa endast har lurats av globaliseringens agenda om massmigration och ingen enda följer islam vid sidan av Jesus. Det är en gammaltestamentlig tanke som bygger på hur Israel agerade .
Här kallar du mig en lögnare. Och egentligen inte bara mig om du tänker efter.
För det är så, att på frukten känner du trädet. Du kan inte säga att trädet är dåligt om frukten är god. Likaväl kan du inte säga att trädet är gott och frukten är dålig. Det fungerar inte så att en kristen blir lurad andligt. Det har vi skydd emot. Man vet vad som är rätt och fel, men alla har sin ursäkt när man går fel. Det är upp till var och en och ta ansvar, det anstår sig inte att skylla ifrån sig på någon annan.
Du med flera har agiterat för att det första budet inte spelar någon roll. Du till och med kallar mig för lögnare när jag vill upprätta det första budet. Därför har jag ingen att göra med er frukt och inte heller med era kyrkor. Jag erkänner det första budet, jag anser att länder som Ungern bär god frukt och det har de gjort för att de har hållit Guds bud.
Du och ni andra kan sitta och bända bibeln fram och tillbaka hur mycket ni vill. Lagarna består.

Svara -   - 13/2-19 02:32 -


Tomas N

Svar till JL.

Det tror jag var frsta gången jag kallar dina ideer för lögn. Anledningen är att du har repeterat en egen ide så ofta att det blivit en doktrin/sanning för dig,men inte för oss andra. Likadant är med termen agitation som är politiskt argumenterande.

Jag skriver exakt så som jag gör för att vara så tydlig jag kan,det kan vi nog leva med i jämförelse med andra aspekter i det hela.

Frågan är snarare hur du ser på anklagelsen om att vi är narcissister och sådana som skämmer ut Gud enligt vad du skrev.

Vill du förtydliga så vi vet vad du står för?

För mig är det förresten ingen stor sak att du råkar tycka att de som är för stor migration bryter första budet för varje muslim som kommer hit.Men det är bara så tokigt att det går inte stt vara tyst. Med detta sagt så är jag själv inte en av de som vill ha denna migration och islamisering.

Men respekt för rätt doktrin kvarstår eftetsom vi hamnar fel när vi blandar ihop politik och teologi på ett osunt sätt.

Svara -   - 13/2-19 06:50 -


Bengt

Som vanligt skriver du klokt och riktigt Tomas n

Svara -   - 13/2-19 07:56 -


JL

repeterat en egen ide

Du anser att det första budet är min ide. Det hade varit ok om någon satanist, eller någon kommunist utanför kyrkan skulle ansett detta. Men du är en människa som säger dig tro på Gud och går i kyrkan.

Det första budet fungerar. Det har fungerat i nästan 1000 år i Sverige. Därefter ville ni inte veta av det. Jag är livrädd att människor som du får inflytande i länder som Ungern.

Frågan är snarare hur du ser på anklagelsen om att vi är narcissister och sådana som skämmer ut Gud enligt vad du skrev.

Jag sa att frikyrkan, med sin struktur, drar till sig narcissister. Det innebär inte alla är det. Du gör ett halmgubbe argument. Du tar kanske åt dig personligt. För övrigt så skämmer jag ut Gud själv, alltså jag skall inte stå framme som en ledare. Men jag har insikt nog att förstå detta.

Svara -   - 13/2-19 09:59 -


Bengt

Det är ju så att våra kristen handlar om att

Vi föds andligen

Och att Gud lägger sin lag i våra hjärtan

Och vi behöver även bli andedöpta

Vi ska som kristna inte vara religiösa

Inte bete oss religiöst

Kristen tro är inte religion

Det handlar om en relation

Svara -   - 13/2-19 11:27 -


Tomas N

Svar till JL.

Nej du JL ,dina argument biter inte. Hambgubbe är förresten även det ett bgrepp som hör hemma i den politiska och allmäna opionionsvärlden. där s k "influencers " rör sig.

Här försöker åtminstone jag hålla en kristen och biblisk linje där man inte söker få rätt utan att sanningen är det enda intressanta.

Jag liksom andra hänvisas ju till gissningar och antaganden till varfifrån du bygger din teologi med att hålla första budet,då det inte finns i Bibeln.

För tydlighetens skull så skall givetvis budet hållas,men i NT så är det integrerat i att tro på Jesus och följa Honom.

Det som jag syftar på som din ide och teologi är att som du skrivit många gånger att vara positiv till och medverka till att muslimer immigrerar till Sverige är att bryta första budet. Det är inte hållbar teologi och inte skäl till att skifta från att följa Jesus till att återgå till att endast hålla första budet

Jag är rädd för att dina ideer är en motståndsrörelse rotad i det övertramp som de många pastorerna gjorde i sin önskan och ambition att tvinga bort alla nationalister från kyrkan. De hade och har fel till ganska stor del,men har fortfarande rätt om man är en kulturellt kristen och med agg /nedvärderande syn mot andra folk. Jag vet många som är genuint kristna ,men ändå nationalistiskt lagda i någon mån eller vill begränsa migration och islamisering och här har sanningen uppenbarat sig en del de senaste åren och omvändelse har skett i en viss mån.

Motståndsrörelser brukar bli nästan värre andligt sätt än de som brukat någon form av chauvinism och trampat på andra.

Narcissism är en allvarlig anklagelse och inget som jag tar personligt främst. För mig så låter det som du vill stämpla den andefyllda församlingen och istället förespråka en strikt hierarkis kyrka med prästerskap och vanliga troende.

Det är inte rätt väg,för Jesus har designat att Hans kyrka skall vara ganska ohierarkisk ,men ledd av en viss ordning som vi läser om främst i Apostlagärningarna och Korintier brevet. Det finns en risk i detta,men det hierarkiska prästerskapet är inte bättre och dessutom är det en kvarleva från GT

Svara -   - 13/2-19 14:37 -


Leif

Svar till Tomas N.

Ja, jag har länge undrat varför Christer under så lång tid har tillåtit denna lagiska och fullständigt vilseledande lära som JL;s utan att agera det allra minsta?

Jesus har aldrig någonstans i Bibeln sagt att alla måste upprätta det första budet!

Det det Jesus har sagt är att vi skall älska Herren vår Gud av hela vårt hjärta och av hela vår själ, förstånd och kraft och även vår nästa som oss själva, men aldrig någonstans om att alla, både nationer och oersobligenymåste upprätta det första budet.

Han vet inte ens vad det i praktiken innebär men tjatar om samma sak likt en skiva som hakat upp sig, fullständigt galen teologi. Han är förstås själv förblindad pga egen stolthet och gammal bitterhet, men det ursäktar inga falska läror.

Svara -   - 13/2-19 15:27 -


Leif

Svar till Leif.

Det blev lite fel innan!.

men aldrig någonstans om att alla, både nationer och var och en personligen måste upprätta det första budet.

Så skulle det varit!

Svara -   - 13/2-19 15:30 -


JL

Svar till Tomas N.

Här försöker åtminstone jag hålla en kristen och biblisk linje

Nej det gör du inte. Du har plockat det som passar dig. När jag påminner om det första budet åker du på en syntax error och börjar gapa lögn.

Du är en mycket underlig människa. Det mest fundamentala uppdraget har du sopat under mattan och har sedan utläggningar om både det ena och andra. Det står uppenbart på den frukt som blir att det vi i Sverige har gjort, krossar kristendomen. Trots detta sitter du och fantiserar i utläggningar.

Svara -   - 13/2-19 19:19 -


JL

Svar till Leif.

I

Jesus har aldrig någonstans i Bibeln sagt att alla måste upprätta det första budet!

In­te al­la som säger ’Her­re, her­re’ till mig skall kom­ma in i him­mel­ri­ket, ut­an ba­ra de som gör min him­mels­ke fa­ders vil­ja. På den da­gen skall många säga till mig: ’Her­re, her­re, har vi in­te pro­fe­te­rat i ditt namn och dri­vit ut de­mo­ner i ditt namn och gjort många un­der­verk i ditt namn?’ Då skall jag säga dem som det är: ’Jag känner er in­te. Försvinn häri­från, ni onds­kans hant­lang­a­re!’

Då sade Jesus till honom: Gå bort, Satan; ty det är skrivet: 'Herren, din Gud, skall du tillbedja, och honom allena skall du tjäna.

Han vill vara den enda Guden. Det är min Guds vilja skriven i hans ord. Att ni sedan har byggt er grund på ostadig mark är inte mitt problem. Det står klart för var och en nu att den grund som den Svenska kristendomen byggt sin hus på, är allt annat än fast.

I övrigt börjar du verka lite panikslagen. Du börjar ju gnälla om att Christer skall censurera mig för att jag citerar bibeln?

Svara -   - 13/2-19 19:48 -


Bengt

Är du andedöpt j l ?

Svara -   - 13/2-19 20:03 -


Leif

Svar till JL.

Ne he du🤭, panikslagen var jag strax innan Jesus lyfte mig upp ur fördärvets grop, aldrig mer!

Du citerar inte Bibeln utan lägger in en egen felaktig tolkning. Oavsett ditt svar så finns det fortfarande ingenstans i Bibeln om att upprätta det första budet. Det är ditt eget hittepåevangelium som någon mycket riktigt skrev!

Och, nej Bengt! JL är inte Andedöpt, då skulle han absolut förstått skillnaden mellan att följa Jesus och Mose lag!

Svara -   - 13/2-19 23:47 -


Tomas N

Svar till JL.

Förolämpningarna fortsätter. Men du klagar på långa utläggningar och har aldrig svarat på mina argument och frågor utan anklagar endast om att jag inte håller första budet.

Jag håller första budet och mycket bra. Det är läran om att hålla första budet som jag ifrågasätter. Det ingår som jag tidigare sagt i det nya förbundets frivilliga kristendom att hålla första budet.

Men ingen av apostlarna predikade om att hålla första budet. Evangeliet är om Guds rike och den uppståndne Jesus som Guds son och människornas frälsare. Tror man detta och följer Jesus så håller man automatiskt första budet.

Varför vill du leda folk bort ifrån detta och in i en politisk kyrka som sätter upp extra krav för medlemsskap i eran gemenskap.?

Du pratar med förakt om fel sorts människor som dras till frikyrkan. Vilka krav tänker ni er i er gemenskap? Rejäla och lydiga människor som visat prov på god karaktär,hållit en kompromisslös linje mot muslimer och något ytterligare.

Man kan bilda vilka klubbar man vill,men bibelns nytestamentliga kyrka är en till ytan gansa brokig gemenskap. Den måste inte vara det,me blir det i praktiken.

Sverige kommer inte gå Ungerns eller Polens väg,det skiljer massor i historia och nationernas själ och karaktär. Även om man gillar deras strategi så skall det bedömad politiskt och inte som kyrka. Kyrka byggs genom evangelisation. De bedriver nationalism där kyrkan och tron är en del.

Man får välja om man vill bygga nation eller församling.Församlingen är till sin natur inkluderande till alla som vill och hänger inte på vad nationen gör.

Att ha en sådan nationalistisk kyrka med en enklare lära baserad i gamla förbundet kan vara både lockande och framgångsrikt,men ligger en bit ifrån vad Jesus och apostlarna undervisade.

Detta evangeliet om Guds rike är vad Jesus befallde och dog för. Så om bibliske Jesus är din kung så borde du ödmjuka dig och följa det som han undervisade

Svara -   - 14/2-19 00:42 -


Bengt

Är du religiös egentligen j l ?

Svara -   - 14/2-19 07:52 -


AnnMarie

Om inte det första budordet gäller idag så gäller ju inte de övriga 9 budorden heller eller hur tänker ni Tomas N ,Leif och Bengt?

Svara -   - 14/2-19 08:14 -


JL

Exakt Marie. De har vridit Jesu egna ord till sin tolkning. Då de gillar sin tolkning och den makt det innebär att de kan döma folk utifrån den, så vidhåller de den trots att den går rakt emot Jesu ord.

Då sade Jesus till honom: Gå bort, Satan; ty det är skrivet: 'Herren, din Gud, skall du tillbedja, och honom allena skall du tjäna.
Jesus var vårt rättesnöre. Han upplöste inte det första budet. Det har inte heller kristna gjort i Sverige på nästan 1000 år. Inte alla höll detta, men tillräckligt många upprätthöll det första budet för att kristendomen skulle vara solid.
Tidigare har Tomas skrivit följande:
Men det är en lögn då dessa endast har lurats av globaliseringens agenda om massmigration och ingen enda följer islam vid sidan av Jesus
I hans värld handlar det om att följa Jesus. Inget mer. Inte tjäna Jesus. Där i ligger skillnaden. Normala kristna inser att Jesus var Guds son och vi kan aldrig bli han, vad vi skall göra är att tro på han, tjäna och tillbe. Och göra människor till hans lärjungar.
Vi slår upp ordet tjäna som finns i bibeln ett antal gånger.
vara till nytta för, gagna, hjälpa, gynna, bistå; användas som, fungera som, tjänstgöra som
När Jesus alltså säger att man allena skall tjäna Gud, så får alltså en kristen inte göra något som gör hjälper andra gudar. Det är lite andra grejer än vad som lärs ut bland församlingarna antar jag. Men egentligen ganska självklart. President Orban har tjänat Gud. Det syns på hans frukt. Han har inte varit till nytta för andra gudar än Jesus.
Här i Sverige har många kristna tjänat andra gudar, de har varit till nytta för en annan gud. Kanske jag själv också, detta är svårt att veta.

Svara -   - 14/2-19 09:00 -


AnnMarie

Svar till Tomas N.

Den bibliske Jesus som du uppmanar JL att följa och ödmjuka sig inför är ju faktiskt Gud ,den Gud som uppmanar oss att inte ha några andra gudar än Honom!

Svara -   - 14/2-19 09:13 -


Leif

Det många inte förstår är att lagens krav endast uppfylls genom Jesus och inte genom oss. Vi kan alltså inte uppfylla lagens bud även om vissa av buden är enklare att uppfylla såsom att inte dräpa t.ex.

Jakob förklarar det så här:

(Jak 2:10)

Den som håller hela lagen men bryter mot ett enda bud är skyldig till allt.

Det första budet går alltså bara inte att klara av för någon människa på denna planet hur mycket vi än försöker, och det kan en del tydligen inte förstå hur ofta man än påpekar det!

Därför kan vi ju heller inte upprätta och kräva att andra skall klara av något vi själva aldrig klarar av, det kallas för fariseism.

Givetvis skall vi försöka så gott vi kan att följa Guds goda väg men aldrig kräva det omöjliga, så gör inte Gud!

Jesus uppfyllde det ingen klarar och det är igenom Honom vi uppfyller också det svåraste första budet. Det är alltså Jesus som skall proklameras och lyftas fram till hela samhället at följa, inte några omöjliga krav!

Jesu frid...

Svara -   - 14/2-19 09:29 -


Tomas N

JL och Annmarie

Det finns mycket att säga i ämnet. Det jag reagerar på är att det förespråkas att lämna frikyrkan och all karismatik och istället satsa på en enkel kyrka som är politisk främst och annars baserad på buden .

Det första budet i NT är att älska Gud och älska människor. Det absolut viktigaste är att veta och känna vem Gud är ,hans karaktär och hur han vill att människor skall leva.

Genom att ta emot Sonen och följa Honom känner vi Gud. Buden i ett stort paket visar på hur vi skall leva och bergspredikan förtydligar och förnyar allt detta och en del av Moses bud ersattes på korset.

Det är fåfänglighet att med nitälskan visa upp en lydnad till det förts budet om man inte visar att man förstått eller känner Gud.

Eftersom nu en militärisk lydnad till första budet förselås som ERSÄTTNING för evangeliet,så är det bra om ni är tydliga till varför ni är ledda till detta val. För tydlighetens skull så finns det ingen NT apostel i bibeln eller ärlig levande kristen som förespråkar avguderi eller att dela sitt hjärta med både Gud och andra

Vi som skriver och läseer på Apg29 har sett hur du ser på muslimer/islam JL.

Eftersom du dragit en gräns och i din kyrka kräver ett mycket tydligt bevis på total nolltolerans mot islam ,som enda gällande uppfyllande av första budet.

Jag tycker detta är snurrigt och att du går alldeles för långt .

Som jag skrivit ofta tidigare så är jag själv bedrövad över den politik som förs med stor migration och en naivitet och mångkulturalism som är en del av de globalistiska strömningarna som påverkar hela samhället och även kyrkan.

Men detta är inte skäl till att lämna eller ändra på vad Jesus säger om sin kyrka,det fortsätter oavsett omständigheter. Om man vill verka för det som görs i Ungern och Polen,så är det uppenbart bra för europeisk befolkning,men åsikterna går isär om hur bra det är och om det skall göras.

Man kan verka för detta som är nationalism. Men kan man verkligen ändra på det som stpr i Bibeln och som Anden bekräftar och som bär god frukt i form av frälsta människor och förvandlade liv.

Försök att förstå att ungerns och Polens exempel är natinella exempel och inte jämförbara med apostlarna. Dessutom att stora delar av de andefyllda församlingarna i mina ögon har påverkats av globalistiska ideer. Men att det enda Gud är intressserad av är att vi älskar människor och inte driver aggresiva agendor i Guds namn.

Att hålla första budet som absolut viktigaste lära är för mig en fruktansbaserad tanke. Människans fiende är synd och djävulen och det är i detta som vi kastar oss på Gud ,älskar honom och kan bli formade till Sonens avbild i den närvaron.

Andra gudar är inte vårt största problem ,likt det var för israel i GT där det var andra förutsättningar. Vårt problem är att dras in i allt vad denna värld har att bjuda på och synd som drar oss bort ifrån Gud.

Islamisering är ett samhällsproblem där kyrkan behöver börja säga ifrån p g a att folk lider av detta fenomen. Men att börja hålla upp hotet om att bryta första budet är inte

den väg som leder framåt. Dessutom blir man inte heller en del av lösningen utan skapar ytterligare problem om man kallar islam för odjuret

Som kristen måste man vara driven av både kärlek och sanning. Ett litet tag till hoppas jag det finns utrymme för att folk vaknar upp och tar en sund ställning i de här frågorna. Extremister ställer alltid till problem och en del av dem finns i maktposition,men skall vi kristna också bli extremister i ordets rätta bemärkelse?

Jesus var radikal,men vad lärde han ut det är den stora frågan.

Svara -   - 14/2-19 10:11 -


AnnMarie

Svar till Leif.

Det sista budordet är ju enkeltt att följa.Jag har aldrig känt något begär till någon annans hustru(inte heller till någon annans man)

Det här måste ju vara en lättnad för de män som inte kan låta bli att kasta lystna blickar på andra mäns fruar 🤔😁

Svara -   - 14/2-19 12:36 -


Leif

Svar till AnnMarie.

(Rom 14:23)

Men den som har betänkligheter och ändå äter är dömd, eftersom det inte sker av tro. Allt som inte sker av tro är synd.

Kanske inte det här är vad Bibelsammanhanget pratar om just där, men ändock!

Man inte kan bryta Guds bud medvetet och sedan tro att allt bara ordnar sig genom Jesus. Då har man hamnat i ett nonchalant och galet tillstånd och det måste förändras på ett eller annat sätt.

Svara -   - 14/2-19 16:36 -


AnnMarie

Jag menar inte att man medvetet bryter Guds bud.Jag menar att man helt enkelt inte klarar att i egen kraft stå emot budordet.

Svara -   - 14/2-19 17:48 -


JL

Svar till Leif.

Det första budet går alltså bara inte att klara av för någon människa på denna planet hur mycket vi än försöker, och det kan en del tydligen inte förstå hur ofta man än påpekar det!

Därför kan vi ju heller inte upprätta och kräva att andra skall klara av något vi själva aldrig klarar av, det kallas för fariseism.

Givetvis skall vi försöka så gott vi kan att följa Guds goda väg men aldrig kräva det omöjliga, så gör inte Gud!

Jesus uppfyllde det ingen klarar och det är igenom Honom vi uppfyller också det svåraste första budet. Det är alltså Jesus som skall proklameras och lyftas fram till hela samhället at följa, inte några omöjliga krav!

Om du anser att det inte går att följa det första budet, så kan ju du beskriva hur du bröt det.

Svara -   - 14/2-19 17:49 -


JL

Svar till Tomas N.

Snälla Tomas, jag orkar inte läsa din långa inlägg, så jag väljer bara ut ett stycke på slump och besvarar det. Du håller monologer.

Eftersom du dragit en gräns och i din kyrka kräver ett mycket tydligt bevis på total nolltolerans mot islam ,som enda gällande uppfyllande av första budet.

Jag anser att yoga är att bryta det första budet med så det finns ganska många regioner att hålla stången emot. Och jag hoppas att Orban inte släpper buddismen under radarn.

Att jag pratar mycket om islam är för att många av ledarna har gullat med islam något helt fantastiskt. Det står ju till och med i 380 uppropet att invandring inte ger islamisering. Detta har islam tjänat på. De 380 har alltså tjänat en annan gud. Dessa är inte mina herdar och jag är inte deras får.

Jag hoppas att Orban skickar några kristna ledare till Sverige. Det hade behövts några som inte är totalt hjärntvättade av globalism.

Svara -   - 14/2-19 18:51 -


Leif

Svar till JL.

Om du anser att det inte går att följa det första budet, så kan ju du beskriva hur du bröt det.

Nej, men däremot bör du som driver det hela så envist förklara hur en människa skulle kunna hålla det första budet, och i så fall så borde väl också människor faktiskt t.o.m kunna klara av att hålla alla buden?

Då menar jag det Jesus sa, att älska Herren av hela sitt hjärta utan att synda!

Svara -   - 14/2-19 19:21 -


JL

Svar till Leif.

Jag har förklarat ganska länge för dig att jag anser att Orban håller det första budet. Han kanske bryter många andra, men just det första budet håller han enligt min mening. Att Orban klarar hålla det första budet beror på att han älskar Gud. Han agerar utifrån kärlek till Gud och till sitt folk. Du däremot är lagisk. Därför är du fokuserad på synden och lagen istället för kärleken.

Mitt råd till dig är att du åker till Ungern på rehab från globaliståkomma. Det kanske hade fått dig att bry dig om ditt folk och din Gud.

Svara -   - 15/2-19 17:18 -


Bengt

Jag uppfattar inte att Leif är lagisk

Svara -   - 15/2-19 17:45 -


Leif

Svar till JL.

men just det första budet håller han enligt min mening

Du verkar då verkligen inte förstå? Det första och största budet förklarar Jesus för oss:

(Matt 22:36‭-‬38)

"Mästare, vilket är det största budet i lagen?" Han svarade: " Du ska älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela ditt förstånd. Det är det största och första budet.

Att hålla detta bud innebär att vara 100% felfri, och det finns ingen förutom Jesus som är! Inte heller Orban är felfri!

Att du anser att någon ändå håller detta bud säger allt. Du förstår helt enkelt inte även om man upprepar det i oändlighet. Ingen Orban eller annan människa kan uppfylla lagens största, första och svåraste bud!!!!

Ditt högmod över att du i egen kraft skulle kunna hålla detta bud har fullständigt förblindat dig, och just samtidigt i och med att du hävdar att en människa klarar av att uppfylla lagens krav i egen kraft så bryter du det första budet utan att förstå🤔!

Visserligen förstår du inte ditt eget högmod, men högmod leder ändå enligt Skriften till fall!

Att du envist bråkar mot större delar av Kristi kropp är också brott mot Herrens första bud, men inte heller det förstår du.

Ödmjukhet inför att du är en syndare som inte klarar Guds svåraste bud skulle göra dig gott JL👍.

Svara -   - 15/2-19 18:16 -


JL

Att hålla detta bud innebär att vara 100% felfri, och det finns ingen förutom Jesus som är! Inte heller Orban är felfri!

Absolut inte. Det första budet innebär att du skall vara 100% lojal emot Gud. Du tolkar ju lite som du själv vill. Att vara lojal emot Gud behöver inte innebära att du lever ett syndfritt liv. Det innebär bara att du har Han som den enda Guden och älskar han mer än dig själv. Egentligen säger det lite om din logik. Hade det budet inneburit att man skulle varit 100% felfri, så hade det inneburit att det inte behövts fler bud. Nu har vi, eller i alla fall, i min värld, fler bud.

Det är många som uppfyllt det budet, alla som ger sitt liv för Gud under konverteringskrav har uppfyllt det budet bevisligen. En människa som inte hållit det budet tidigare hade bytt religion under hot. Det är otaliga kristna som slaktats för att de älskat Jesus av hela sitt hjärta, hela sin själ och hela sitt förstånd.

Jag tror såhär, för dig är det svåraste budet att hålla, för mig är det det lättaste. Det tror jag säger allt.

Svara -   - 15/2-19 20:09 -


Bengt

Det kan vara så att du jl och vi andra inte

Först varann riktigt

Svara -   - 15/2-19 21:20 -


Leif

Svar till JL.

Givetvis uppfyller alla pånyttfödda som tillhör Jesus på riktigt det största och första budet, man behöver inte få konverteringskrav och bli slaktad, utan det räcker alldeles gott med att man tillhör Herren så uppfyller man budet, men, endast genom Jesus!

Att du sen dömer mängder av kristna att inte de skulle uppfylla det budet fastän Jesus har uppfyllt det åt dem gör dig till en avgud! Återigen ett område där du egentligen bröt budet🙄! Du skulle ju inte ha några andra gudar jämte Honom, ändå gör du dig själv till gud och bestämmer vilka av Jesu lärjungar som håller budet och vilka andra av Jesu lärjungar som bryter budet. Jag säger då det😪!
Ofödda människor, då menar jag såna som ibland kallas namnkristna och saknar oljan, de har aldrig blivit födda av Gud, de och övriga ofrälsta kan aldrig uppfylla det första budet hur mycket de än kämpar för att vara lojala, det kan endast dem som tagit emot Guds Son som sin personlige Frälsare. Och, åter till dig, du är ju verkligen inte lojal, utan mycket långt ifrån några 100%, jag skulle snarare gissa på 13% även om du kallar det för det lättaste av alla bud, ja, du är mycket olojal mot Herren, du som ständigt skäller på Herrens kropp och egendom!
Ödmjukhet vore som sagt bra att ha, då stiger förhoppningsvis dina % något ...

Svara -   - 15/2-19 21:47 -


AnnMarie

Svar till Leif.

Du säger att JL dömer kristna men det gör ju du också då du dömer J!

Svara -   - 15/2-19 22:07 -


Leif

Svar till AnnMarie.

Javisst, men det är skillnad på att döma rätta domar och att bara slänga ur sig felaktigheter lite hejvilt utan att överhuvudtaget försöka försonas med Jesu lärjungar!

Då är man fullständigt galet ute och än idag så betvivlar jag hans äkthet som ett Guds barn. Jag har en känsla av att denne man endast är kristen till namnet.

Han har åtminstone aldrig blivit döpt i Andens eld för då gör man så mycket man klarar av för att försöka älska sina syskon. Eftersom han inte överhuvudtaget vill detta så är ju vittnesbördet han själv ger väldigt tydligt. Bibeln säger ju att den som inte älskar Guds barn kan inte älska Gud. Det betyder egentligen att man inte tillhör Gud.

(1 Joh 3:10‭-‬11)

Så blir det tydligt vilka som är Guds barn och vilka som är djävulens barn: den som inte gör det rätta är inte av Gud, och inte heller den som inte älskar sin broder. Detta är det budskap som ni har hört från början: att vi ska älska varandra.

Det kan inte vara så mycket tydligare än i detta fall. JL har inte en enda gång under alla de många diskussioner vi haft visat det minsta lilla intresse till att försöka försonas eller att älska mig.

Och då kan jag inget annat än att tro på Jesu tydliga ord.

Svara -   - 15/2-19 23:49 -


JL

Med försonas menar du att jag skall hålla med dig. Men det gör jag inte. SÅ vad skall jag göra? Ljuga?
Du dömer rättvist säger du, och jag inte. Jag tror att du har hybris.

Svara -   - 16/2-19 00:31 -


Leif

Svar till JL.

Med försonas menar du att jag skall hålla med dig

Du kan t. ex börja med att hålla med om vad Jesus sagt och inte kringgå det istället för omedelbart mothugg mot mig efter varje kommentar..

Svara -   - 16/2-19 06:23 -


Bengt

Egentligen är det inte lätt att hålla något bud

Det är ju därför Jesus dog för oss

Att försöka hålla buden i egen kraft är

Religiositet

Inte kristendom

Svara -   - 16/2-19 09:17 -


Bengt

J l

Du kan bli en sann kristen om du vill bli det

Om du omvänder dig och tar emot Jesus

Han kan ge dig kärlek till kristna

Ja till alla människor

Svara -   - 16/2-19 09:55 -


AnnMarie

Svar till Leif.

Har du försökt att älska JL? Har du försökt försonas med Jl? Kan du tänka dig att försonas och älska honom trots att ni har olika uppfattning om detta?

Svara -   - 16/2-19 09:57 -


JL

Svar till Leif.

Du kan t. ex börja med att hålla med om vad Jesus sagt

Jag håller med om allt som Jesus sagt. Här ljuger du att jag inte gör det. Det som skiljer dig och mig, är att du och jag tolkar hans ord olika. Detta klarar inte du, för du i egenskap av småpåve vet bäst.

Svara -   - 16/2-19 10:58 -


Tomas N

Svar till JL.

JL

Du skriveren mängd oförsämda saker mot mig,men det är upp till var och en att bedöma vafd som är sant.

Stitationen skulle jag beskriva så här.

Globalisering,migration och en mngd annat drabbar oss i Sverige och världen. Vi behöver alla söka Guds vilja och agera i detta på rätt sätt.

Frikyrkan i Sverige har haft en tendens att omfamna allt som har med flyktingar,främlingar och migration att göra.Det fortsätter,för det finns starka krafter som driver på.

Jag bedömer frikyrkan till ganska stor del som genuin ,fast med viss blindhet på detta område och förespråkar enhet i kristi kropp och biblisk hantering av att komma närmare sanningen om den här frågan.

Du å andra sidan verkar ha tagit på dig en typ av Johannes döparen mantel där ditt budkap är. Omvänd er och håll första budet.

Alla verkar vara diskvalificerade och måste på nytt visa upp ett hållande av första budet. Du förkastar kyrkan helt och talar illa om allt och alla ,som inte är efter Polens och Ungerns nationella modell. Karismatiska gåvor och tjänstegåvorna föraktar du och har deklatrerat att det inte funkar.

Vissa kanske följer dig för att de är nationalister först och främst och endast kulturellt kristna och andra för att de är allmänt missnöjd och känner sig svikna av kyrkan.

Men man kan och bör inte överge det evangelium som Jesus,Paulus och apostlarna predikade.

Man skall hålla fast vid det som är gott och jobba med de områden där världens och sista tidens krafter har fått ett fäste i kyrkans verksamhet.

Din lära om att lyfta upp första budet före allt annat r en förolämpning mot Jesis och en allvarlig frestelse att välja helt fel väg.

Jag tror du fdrivs alltför mycket av revamsch och oförlåtelse mot pastorsuppropet och även delvis blivit som den fiende du kmpar emot (islam). Det finns likheter mellan den lära du förmedlar och islam. Underkastelse ,fruktan och stridigheter(hat) istället för radikla kärlek för människor och sanningen och emot synden.

Svara -   - 16/2-19 11:04 -


Bengt

Man kan inte vara kristen utan den Helige

Ande j l

Försök inte med det

Det fungerar inte

Vi behöver alla rannsaka oss själva

Både du och jag

Svara -   - 16/2-19 11:13 -


JL

Svar till Bengt.

Du kan bli en sann kristen

En sann kristen håller det första budet. Han jobbar inte för andra gudar. Jag föreslår att du sopar rent framför ditt eget hus innan du ger dig på mig. Du kan börja med att rensa ut de falska profeterna i frikyrkan som arbetat för en annan gud. När du rensat ut alla 380 falska profeter, så kan du komma till mig och prata om kärlek.

Svara -   - 16/2-19 11:15 -


AnnMarie

Svar till Tomas N.

Den där blindheten som frikyrkan har lär förmodligen rasera det mesta och sen är det nog försent att agera såvida man inte ser klart igen snabbt vilket nog blir svårt eftersom man också lider av sömnaktighet!

Svara -   - 16/2-19 11:42 -


Bengt

Men kära vän

Vi kan inte hålla det första budet i egen.kraft

Om vi vill vara kristna måste vi ta emot av

Den Helige Ande

Det gäller både dig och mig

Vi är inte så duktiga i oss själva

Svara -   - 16/2-19 11:43 -


JL

Svar till Tomas N.

Tomas, då du inte kan lära dig, så väljer jag ut ett stycke av din monolog och läser detta

Jag tror du fdrivs alltför mycket av revamsch och oförlåtelse mot pastorsuppropet och även delvis blivit som den fiende du kmpar emot (islam). Det finns likheter mellan den lära du förmedlar och islam. Underkastelse ,fruktan och stridigheter(hat) istället för radikla kärlek för människor och sanningen och emot synden.
Jag anser att frikyrkan är illa ute. 380 upproret är bara en sak. Det finns så otroligt många andra saker att peka på. Du talar om stridigheter, det är ju frikyrkan i ett nötskal. Alla de olika församlingarna som ploppar upp kring stridigheter om den rätta tolkningen. Som bara är människors åsikter. Underkastelse skall du inte prata om, säger man inte det rätta och gör det rätta, då är man inte kristen. Det är alltså inte tron på Jesus som är det basala, utan att man gör precis som ledarna vill. Kolla bara på Knutby. Jag klistrar även in en text från en icketroendes analys, den är hämtad ifrån ett diskussionsforum kring en väldigt känd frikyrkopastor.
Jag vill inte förringa dig och din upplevelse men den typen av predikanter/föredragshållare som xxx är är som grafologi - man tror det är unikt och riktat just till en själv när det i verkligheten bara är tomma ord, platityder och självklarheter staplade på varandra. Du tror att han är påläst och det kanske han är till en viss gräns, men tricket för dessa skojare är att få kontrollerar att det de säger verkligen stämmer. Alla kristna i frikyrkor är fostrade att inte ifrågasätta eller säga emot så ingen kontrolerar någonsin om det verkligen stämmer vad dessa pastorer och predikanter säger. Nu uppger du att du inte är religiös så du kan/skulle kunna ha en kritisk hållning.

Att vara karismatiska är just deras grej och att utstråla "tror du inte på mig är du inte en god kristen". Vill även påpeka att en försäljare på Kiviks marknad eller en försäljare var som helst bör också vara karismatisk för att kunna kränga vad det nu är hen säljer.

Läs exakt vad han säger:
"tror du inte på mig är du inte en god kristen"
Och jämför det med Leif, Bengt och dina tankar.

Svara -   - 16/2-19 11:43 -


Bengt

Men j l

Vill du inte bli verkligt frälst ?

Vill du vara religiös bara ?

Svara -   - 16/2-19 11:45 -


Bengt

Men j l

Vill du inte bli verkligt frälst ?

Vill du vara religiös bara ?

Svara -   - 16/2-19 11:45 -


Bengt

Men j l

Vill du inte bli verkligt frälst ?

Vill du vara religiös bara ?

Svara -   - 16/2-19 11:46 -


Bengt

Men j l

Vill du inte bli verkligt frälst ?

Vill du vara religiös bara ?

Svara -   - 16/2-19 11:46 -


Bengt

Är du omvänd är det bra

Men vi måste älska varann

Det är så viktigt att vi gör det

Svara -   - 16/2-19 11:48 -


Bengt

Ingen av oss vill dig något illa j l

Vi vill ditt bästa

Svara -   - 16/2-19 11:51 -


JL

Svar till Bengt.

"Vi kan inte hålla det första budet i egen.kraft"

Vi kan bryta det av egen kraft. Likgiltighet, girighet, egoism, inställsamhet mm. Det kan få människor att arbeta för andra gudar. Fast de vill inte erkänna detta.

Svara -   - 16/2-19 11:51 -


Leif

Svar till AnnMarie.

Absolut AnnMarie, det vill ju Jesus och jag försöker givetvis göra som Han säger. Vi skall speciellt älska alla som önskar tillhöra Jesus.

Jag har flera ggr bett JL om att vi bör kämpa för det här men, alltid med endast hårda ord, och att det är falskhet i det jag säger, tyvärr😪!

Jag fortsätter dock att hoppas..

Jesu frid...

Svara -   - 16/2-19 11:55 -


Tomas N

Svar till JL.

JL

Du har inte någon gång svarat på mina relevanta och seriösa frågor till dig.Vari ligger din trovärdighet när du istället attackerar min person och mitt sätt att skriva.

Förstår du inte mina frågor eller är du bortanför kritik och står exlusivt på anklagarens sida av någon anledning.

Din missnöjesagenda har potentialen att söndra mycket i kristna kyrkan.

I de fall där du faktiskt har en poäng vore det bättre om du lade ned din röst till förmån för konstruktiva röster.

Gud skall döma oss och våra gärningar en dag och det är värt att reflektera över vad man bygger och vad man bidrar till eller river ned.

Motivera istället och utveckla din teologi eller kliv ned från den egna höga positionen som du har skapat och som är full av högmod och destruktivitet

Svara -   - 16/2-19 12:01 -


JL

Svar till Bengt.

Vill du inte bli verkligt frälst

Du kan inte erbjuda någon frälsning eller avgöra vem som är frälst. Det är Jesu jobb.

Det är tron på Jesus som frälser människor. Jag har gång på gång redan sagt att jag tror på Jesus. Men du har vägrat att ta till dig mina ord.

Svara -   - 16/2-19 12:03 -


Bengt

Vi behöver alla ödmjukas

Jag också

Inse vår egen litenhet

Och bristfällighet

Det finns Inga perfekta församlingar

Någonstans

Svara -   - 16/2-19 12:05 -


Bengt

Du har helt rätt i det första

Är du frälst är det bra

Förlåt om jag sårat dig

Vill bara väl

Svara -   - 16/2-19 12:07 -


JL

Svar till Tomas N.

Din missnöjesagenda har potentialen att söndra mycket i kristna kyrkan.

Ifrån att vi var ett 100% kristet land, så är vi nu något helt annat. Splittrade och söndrade. Där alla gör anspråk på att kunna erbjuda Jesu frälsning och att ingen annan kan. Då vi är splittrade, så kan andra gudar ta över. Det är ju så illa att vissa till och med blir glada när andra gudar tar över.

Se mina ord som ett försök till att samla människor, att ena kyrkor och nå kärnan till det hela, att få människor och land till att vara kristna. För att nå dit så måste självutnämnda påvar, och människor som avgör vilka som är frälsta, få stiga ner från sina pedestader.

Svara -   - 16/2-19 12:08 -


Bengt

Du har nog rätt i en del

Men inte i allt

Svara -   - 16/2-19 12:14 -


Leif

Svar till JL.

Det är Guds Ord som berättar och avgör när någon är frälst eller ej, inte någon människa. Du har fortfarande inte sett vad Jesus säger även om du menar dig följa Honom.

Sen är det faktiskt så att när man blev född på nytt så hände det att Jesu kärlek flyttade in i en. Då började Anden förklara att vi som blivit Guds barn skall älska varandra.

Den som inte vill detta är alltså inte ett äkta Guds barn enligt Skriften. Jag har bara citerat det Guds Ord säger, och så vänder du det igen till att vara mitt eget påhitt. Vi sätter in Guds Ord en gång till så du kanske denna gång förstår att det inte är mina ord.

(1 Joh 4:20-21)

Om någon säger att han älskar Gud och hatar sin broder, så är han en lögnare. Ty den som inte älskar sin broder som han har sett, kan inte älska Gud som han inte har sett. Och detta är det bud som vi har från honom, att den som älskar Gud också skall älska sin broder.

Dessa Ord avgör om någon tillhör Jesus eller ej, inte någon människa vad än JL säger..

Svara -   - 16/2-19 15:31 -


Bengt

Jo vi får lära oss att älska människor

En del kan vara svårare att älska

Men då kan vi gå till Gud med det

Be honom om hjälp

Svara -   - 16/2-19 16:41 -


Lasse

Svar till Leif.

https://youtu.be/c4mPFFrZH7M

Svara -   - 16/2-19 18:10 -


Lasse

Svar till JL.

https://youtu.be/9sXWbHCLUFc. Så många diken och fördärvets gropar jag varit i kan inte ens räkna alla gånger jag misslyckats, vi får låta sången trösta oss. Allt gott till dig JL💗💝

Svara -   - 16/2-19 18:16 -


Lasse

Svar till JL.

https://youtu.be/OUaJcpJJtk0. Vi bekänner detta i vårat hjärta 💙💝🙏👆 amen

Svara -   - 16/2-19 18:22 -


Lasse

Svar till Bengt.

https://youtu.be/7RUmWu6uhfg.

Svara -   - 16/2-19 18:31 -


JL

Svar till Lasse.

Gud med dig Lasse!

Svara -   - 16/2-19 18:57 -


Din kommentar

Första gången du skriver måste ditt namn och mejl godkännas.


Kom ihåg mig?



Föräldrar 1 och 2 breder väg för Antikrist framträdande

Mamma pappa barn

Enligt en lagändring ska i Frankrike ska föräldrar inte längre kallas. För "mamma" och "pappa" utan "förälder 1" och "förälder 2".

12

Läs allt!


Då du tar emot Jesus föds du av Gud - Christer Åberg

Christer Åberg predikar kort i Åsljunga att man blir född av Gud då man tar emot Jesus.

2

Läs allt!


Domen över Jehovas Vittnens grundare

Läsarmejl av NILS 

Jesus Kristus visar en man domen över Jehovas Vittnens Grundare.

33

Läs allt!


ICA är klokare än församlingen

Läsarmejl av DAVID BILLSTRÖM 

25

Läs allt!


Kristna TV-kanaler i Sverige

Kristen TV i Sverige

Det finns många bra svenska kristna tv-kanaler i Sverige. Både som går på satellit, kabel och webben! Här listas alla kanaler.

34

Läs allt!


Inga andra gudar, del 2: Påven, Islam, Brödraskapets ark - Per-Arne Imsen

Per-Arne Imsen talar om nya boken "Inga andra gudar". I denna del tar Imsen upp senaste nytt där påven träffade ledare för islam och andra religioner och arbetar för att samla alla religioner i en ark likt den på Noas tid. 

4

Läs allt!


Brändes hon ihjäl efter kristet bönemöte?

Flicka mördad men inte i Indien

Jag har från flera personer fått en chockerande video sänt till mig på Messenger som visar en 16-årig flicka bli misshandlad och bränd levande till döds av en lynchmobb. 

8

Läs allt!


Avfällingen - Frank Mangs

Lyssna på den här starka predikan av evangelisten Frank Mangs. Den kan förändra ditt liv.

3

Läs allt!


Likt Adventisterna var det fel datum för Jesu återkomst som födde Jehovas Vittnen

Läsarmejl av NILS

Hur en rörelse föds avgör om dess Framtida lära blir Sanning eller Lögn! Samma stötesten som Adventisterna om Jesu återkomst datum, födde Vakttornet och Jehovas Vittnen!

16

Läs allt!


Inga andra gudar, del 1: Katolsk mysticism - Per-Arne Imsen

Per-Arne Imsen talar om sin bok "Inga andra gudar" i Vetlanda friförsamling. Han tar upp händelser i världen - katolska kyrkan med påven i spetsen går med snabba steg mot att göra Agenda 2030 till verklighet. En världsreligion under påven.  

94

Läs allt!


Underbar frid

Läsarmejl av David Billström 

2

Läs allt!


Den oönskade - Del 21

Den oönskade

Min fortsatta och gripande berättelse om mig som en liten oönskad pojke. 

3

Läs allt!


Christer Åberg: Det största miraklet jag varit med om

Christer Åberg berättar om det största mirakel som han har varit med om.

0

Läs allt!


Månens baksida och jorden på samma bild

Månen och jorden

Den kinesiska satelliten Longjiang-2 har fotograferat månens baksida och jorden på en och samma bild.

83

Läs allt!


Den oönskade - Del 20

Den oönskade

Fortsättningen av den skakande berättelsen om min barndom som ett oönskat barn.

5

Läs allt!


Prenumera på Youtubekanalen Apg29.nu

De troendes uppryckande - Del 5

Christer Åberg intervjuar hemma hos Holger Nilsson om de troendes uppryckande. Del 5 av 10.

3

Läs allt!


Himlen TV7 intervjuar Christer Åberg

Christer är en känd bloggare bland både kristna och icke-kristna i Sverige. Han erbjuder Jesus som svar på aktuella samhälleliga och personliga problem. Programledare är Daniela Persin.

3

Läs allt!


Ellen Whites svar visar adventisternas villolära

Läsarmejl av NILS 

Nils listar sakligt och tydligt vad sjunde adventisternas falska profet Ellen White lärde.

43

Läs allt!


En frälsningsarmé

Läsarmejl av DAVID BILLSTRÖM 

Varje troende är kallad att ge evangelium till människor. Kön, ålder, utbildning spelar ingen roll. Du kan be, predika och tro på Gud och se underbara saker ske. Det behövs en frälsningsarmé idag och du kan utgöra en del av den.

18

Läs allt!


Internet förenar världen under Antikrists system

Internet

Av HOLGER NILSSON 

Ett elektroniskt nät kommer att omsluta jorden. Det kommer att förena hela världen under antikrists system av sluttidens Babylon. 

27

Läs allt!


Transpersoner befriade av Guds kärlek

En mycket stark dokumentär om transpersoner som har blivit befriade av Guds kärlek.

5

Läs allt!


Dagens ord

Vecka 07, söndag 17 februari 2019 kl. 04:12

Jesus söker: Alexandra, Sandra!

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? - Be den här bönen:

Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som min Herre och Frälsare. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Jag ber om förlåtelse för alla mina synder. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?
» Ja!

Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv. - Joh 3:16



Jesus avslöjar sjundedagsadventismens villfarelse

Läsarmejl av nils

Adventismen började med att en man från Baptistsamfundet, W. Miller räknade ut Jesu återkomst till oktober 1844 från Daniels profetior.

23

Läs allt!


Christer Åberg sjunger: Vem är Kungen i djungeln?

Måste bara ses! Christer Åberg sjunger och spelar ukulele sången: Vem är Kungen i djungeln? 

3

Läs allt!


Tio år sedan min fru Marie och vår son Joel dog

För tio år sedan den 21 december dog min fru strax innan klockan 12 på natten och vår nyförlöste son Joel dog sedan halvfemtiden på morgonen den 22 december.

2

Läs allt!


Senaste kommentarer


SD-politiker skrev hatiska inlägg om muslimer och homosexuella

SD-politiker: Muslimer ska brinna i helvetet

Bild: Expressen.

Tidningen NSD skriver att SD-politikern Patrik Svanberg i Kalix kommun, har skrivit hatiska och nedsättande inlägg om muslimer, homosexuella och kvinnor på Facebook.

57

Läs allt!


Till minne av Ulla Gabay

Ulla Gabay

Bildkälla: ullagabay.com. 

Av Sigvard Svärd Tron på Gud är en betydande hjälp i livet, till ande, kropp och själ – och den tron hade Ulla Gabay.

10

Läs allt!


Nationella SD blir globalistiskt?

Nationella SD blir globalistiskt?

Bild: SVT.se. 

Sverigedemokraterna kommer inte längre att driva frågan att Sverige ska folkomrösta om att lämna EU. Är detta det första steget på att sverigedemokraterna kommer att bli globalistiskt?

77

Läs allt!


Kvinna kastade ut sitt barn

Vad är det som gör att en del kastar ut sina barn? För inte vill man väl kasta ut sitt eget barn? Eller...?

11

Läs allt!


HBTQ-skola lär ut att vara den man inte är

HBTQ-skola lär ut att vara den man inte är

Nya Dagbladet. 

Sveriges första HBTQ-folkhögskola ger ettårig utbildning för HBTQ-personer och feminister i att bryta normer. 

22

Läs allt!


Ett krig mot Israel närmar sig

Ett krig mot Israel närmar sig

Bild: Twitter. 

Läsarmejl av nils  Nyligen firades minnesdagen av Förintelsen utöver världen den 27 januari, då fångarna i Auschwitz befriades 1945.

30

Läs allt!


Gräv upp brunnarna

Brunn

LÄSARMEJL av Marit Bergfors Vi läser i 1 Mosebok 26:1-25 om hur Isak är på flykt undan hungersnöden och hur Herren uppenbarar sig för honom. Denna text ger flera tankar och funderingar.

4

Läs allt!


Kvinnor kan nu göra abort under hela sin graviditet i New York

Som det var i Noas dagar...

AV MIKAEL WALFRIDSSON  Samma dag, som blodmånen lyste på himlen över New York, vidtog staden, att man nu kan genomföra en abort som gäller i kvinnans hela graviditet.

45

Läs allt!


Nåd mitt i en Guds straffdom – Del 1

Nåd

Läsarmejl av Sigvard Svärd Man kan mänskligt sett tycka att Gud borde ha skickat iväg Kain utan något skydd. För Kain var ju en ond brodermördare, och att skydda honom verkar både ofattbart och orättvist. 

20

Läs allt!


Rädda en ödla genom att dela denna video

Frågan blir denna: Felöversatte även den Islamiske guden Allah när han uppenbarade denna historia?

1

Läs allt!




Apg29 har tusentals bloggartiklar! Gå vidare till fler artiklar:

NÄSTA


STÖD APG29! Bankkonto: 8169-5,303 725 382-4 | Swish: 070 935 66 96 | Paypal: https://www.paypal.me/apg29

Christer Åberg och dottern Desiré.

Denna bloggsajt är skapad och drivs av evangelisten Christer Åberg, 55 år gammal. Christer Åberg blev frälst då han tog emot Jesus som sin Herre för 35 år sedan. Bloggsajten Apg29 har funnits på nätet sedan 2001, alltså 18 år i år. Christer Åberg är en änkeman sedan 2008. Han har en dotter på 13 år, Desiré, som brukar kallas för "Dessan", och en son i himlen, Joel, som skulle ha varit 11 år om han hade levt idag. Allt detta finns att läsa om i boken Den längsta natten. Christer Åberg drivs av att förkunna om Jesus och hur man blir frälst. Det är därför som denna bloggsajt finns till.

Sedan 23:42 2013-08-16 har det varit 468 983 600 sidvisningar på Apg29! Apg29 har just nu 17 168 bloggartiklar, 94 177 kommentarer och 61 946 bönämnen.

Varsågod! Du får kopiera mina artiklar och publicera på din egen blogg eller hemsida om du länkar till sidan du har hämtat det!

MediaCreeper

Apg29 använder cookies. Cookies är en liten fil som lagras i din dator. Detta går att stänga av i din webbläsare.

TA EMOT JESUS!

↑ Upp