Language

Apg29.Nu

BUTIK NY! | Christer Åberg | TV | Bönesidan | Fråga Christer Åberg | Skrivklåda | Chatt | Läsarmejl | Skriv | Media | Info | Sök
DONERA till Apg29 - bli månadsgivare!
SWISH: 072 203 63 74

REKLAM:
Salvation

Islams Antikrist

Hur skall Antikrist kunna bedra den stora skaran av muslimer när han framträder?

Islams Antikrist.

I det islamska synsättet på den yttersta tiden och dess händelser, har denne Mahdi en stor roll och avgörande för islam. Han kommer att besegra de som inte acceptera honom och även döda sådana.

Denna artikel är en Gästblogg vilket innebär att det är skribentens egna åsikter.

Av Holger Nilsson
söndag, 23 augusti 2020 17:59
Gästblogg

Hur skall Antikrist kunna bedra den stora skaran av muslimer när han framträder?

Den frågan kan det redan finnas svar på.

För att förstå detta skall vi se på vad som redan är förberett för det genom deras egen uppfattning, om vad som skall ske i ändens tid.

Förutom Koranen har muslimerna det som kallas Hadith. Det är islamiska berättelser och traditioner kring islams profet Muhammeds sätt att leva som förebild samt hans handlingar och ord i olika situationer, det vill säga vad Muhammed sagt och gjort.

Det är närmast som ett kompletterande till Koranen som bygger på tradition. Det kan närmast jämförs såsom katolikerna utöver Bibeln, också bygger tron på traditionen.

Genom att se på vad som lärs ut i dessa haditer finner vi en undervisning om hur muslimer ser på vad som skall ske i den yttersta tiden, genom vad profeten Muhammed sagt angående tecken på domedagen.

Vi finner då att en person skall framträda som benämns ”Mahdi”. Han framställs som den som skall komma som en befriare för världen.

Islamskt synsätt

I det islamska synsättet på den yttersta tiden och dess händelser, har denne Mahdi en stor roll och avgörande för islam. Han kommer att besegra de som inte acceptera honom och även döda sådana.

Han kommer att leda arméer som kommer att gå emot Israel. Där kommer han att upprätta sitt styre på Tempelberget. Till detta kommer också att han kommer att sluta ett fredsavtal med judarna på sju år.

Bibelläsaren känner här igen stora likheter med profetiorna i Bibeln. På tempelberget kommer det vid den tiden finnas ett nytt tempel. Förberedelserna för det är långt framskridna, se artikel på sidan 5.

Bibeln säger följande om Antikrist: ”Låt ingen bedra er på något sätt. Först måste avfallet komma och laglöshetens människa träda fram, fördärvets son, motståndaren som förhäver sig över allt som kallas gud eller heligt så att han sätter sig i Guds tempel och säger sig vara Gud.” 2 Tess. 2:3-4.

I dessa två verser finns det tre olika benämningar på Antikrist: ”laglöshetens människa”, ”fördärvets son” och ”motståndaren”. Dessa är talande beteckningar på honom, denne Antikrist som står emot Guds lagar, han är fördärvets son, djävulens man, och han är motståndare till Gud.

Det är också intressant att se att man tror att denne Mahdi kommer att sluta ett fredsfördrag på 7 år. Det är också det som Bibelns profetia säger: ”Han ska stadfästa ett förbund med de många under en vecka,” Dan. 9:27.

Bibelläsaren vet att en vecka här står som en ”årsvecka”, alltså sju år. Han skall också rida på en vit häst i det här sammanhanget. (Se bilden här nedan hur muslimerna själva framställer denne Mahdi med den vita hästen.)

Till detta kan läggas vad som sägs i denna bibelvers: ”Jag såg, och se: en vit häst, och han som satt på den hade en båge. Han fick en segerkrans, och han drog ut som segerherre för att segra.” Upp. 6:2.

Den vanliga tolkningen av den som är på den vita hästen, är att det handlar om Antikrist.

Bibeln har beskrivit

Vi ser på olika sätt hur Bibeln redan har beskrivet vad Antikrist skall göra och avslöjat honom i det profetiska ordet. Det skulle också kunna hjälpa muslimer till insikt att inte bedras av denne ondskans man som kommer att framträda.

Det finns en annan person i den islamska undervisningen om händelserna som skall inträffa då Mahdi träder fram. Det är faktiskt Jesus, att han då skall uppträda. Det är att lägga märke till att det inte handlar om Bibelns Jesus som Guds son, det tror inte muslimerna på. Däremot finns Jesus omtalade som en stor profet i Koranen. Denne person som de tror på, kommer att assistera Mahdi och vara ett redskap för honom.

Denne ”Jesus” kommer att upphöja Mahdi och mena att han är större än honom. Också detta finns avslöjat i Bibelns profetiska ord, där denne person benämns som den ”falske profeten”.

Bland annat sägs om honom att: ”Genom tecknen det fått makt att göra inför vilddjuret förleder det jordens invånare.” Upp. 13:14. Han, den falske profeten, samarbetar alltså med vilddjuret (Antikrist). Detta är lite i korthet beskrivningar av hur muslimerna ser på händelserna i den yttersta tiden.

Bibelns profetior är nyckeln för förståelsen av de händelser som kommer att utspelas framöver. De är också nyckeln för att avslöja den kommande Antikrists bedrägliga förförelse av människor.

Vi behöver ha insikt i det islamska synsättet på händelserna i den yttersta tiden. Framförallt behöver vi ha insikt i de bibliska profetiorna – och det är verkligen ett stort behov av undervisning om det.

Holger Nilsson


#Islam #Antikrist #Holger Nilsson


184 kommentarer

15 16 17 »19

x
Stefan Jonasson
måndag, 26 oktober 2020 22:47

Jag fattar inte vad det skulle vara för fel med vacciner, det har ju varit till godo för människan smittkoppor mässling osv som skördade tusentals liv förut, enda faran nu är väl läkemedels bolagens girighet att de slarvar och inte undersöker nogrannt efter biverkningar,

Svara

x
Tomas N svarar Stefan Jonasson
måndag, 26 oktober 2020 23:05
Stefan Jonasson skrev:
Jag har förstått att de som har teori att de troende ska gå igenom vedermödan ser den som ett slags purgatori för sista tidens kristna. Där dom måste bevisa sig värdiga att komma till himlen, genom att neka tillbedjan av vildjuret och bli martyrer.. Är det inte så att den som tagit emot JESUS som sin frälsare och blivit ett GUDS BARN. Redan fattat ett evigt beslut att tillhöra JESUS och fått DEN HELIGE ANDEN SOM ETT SIGILL TILL FÖRLOSSNINGENS DAG, varför skulle vår eviga frälsning vara i fara. Genom att djävulen skulle genom tortyr tvinga en kristen att avsäga sig tron.. Och hamna i helvetet, är inte GUD allsmäktig och fullt kapabel att skydda sina barn från alla djävulens design.. JESUS har med sitt eget blod friköpt alla som kommer till honom,

Det öär väl inte sjysst att halvt som halvt påstå att kristns som tror de måste genomgå hårda prövningar och delvis vedermödan hamnar i samma kategori som det helt obibliska katolska påhittet skärselden

Läs nya testamentet i sin helhet utan att stressa som till en tenta /examen så märker du att Jesu efterföljelse inte bara är som en dag på stranden eller en sommaräng när lärkan sjunger.
Satan och hans anhängare försöker sabotera och hindra Jesu föramling och människor till att bli frälsta till slut. Han får den makt som vi ger honom,men omvi håller oss till Jesus ,måste han böja sig inför en högre auktoritet.

För mig är det helt logiskt att det blir en typ av slutstrid/slutprövning nbär så mycket står på spel. Människor prövas i dessa tider.Gud kräver inte perfektionim,men vi måste kämpa . Det finns massor med bibeltexter om det.
Den som anser sig vara färdig är illa ute. Inte att vi måste prestera något mera än att tro och följa Jesus. Men just som bibeln säger om och om igen
Hålla ut till slutet! Varför då? Ormar och skorpioner som försöker få människor på fall
Är man överandlig i detta resonemang? Allt jag kan säga är . Öppna ögonen och se er omkring. Kärleken kallnar,konflikter,villfarelser etc. Skulle inte dessa saker ha potentialen att fresta eller hota en kristen att tappa bort fokuset på Jesus och frälsningen?
I min värld så är svaret sjävklart att det kan förmå en kristen till allt detta. Men allt vi behöver gör i alla lägen är att fästa blicken på Jesus och handla därefter. Men det görs inte automatiskt. Vi måste själv dagligen välja och agera rätt,så vi inte driver bort med den förrädiska strömmen

Svara

x
Stefan Jonasson svarar Tomas N
måndag, 26 oktober 2020 23:24
Tomas N skrev:
Det öär väl inte sjysst att halvt som halvt påstå att kristns som tror de måste genomgå hårda prövningar och delvis vedermödan hamnar i samma kategori som det helt obibliska katolska påhittet skärselden

Läs nya testamentet i sin helhet utan att stressa som till en tenta /examen så märker du att Jesu efterföljelse inte bara är som en dag på stranden eller en sommaräng när lärkan sjunger.
Satan och hans anhängare försöker sabotera och hindra Jesu föramling och människor till att bli frälsta till slut. Han får den makt som vi ger honom,men omvi håller oss till Jesus ,måste han böja sig inför en högre auktoritet.

För mig är det helt logiskt att det blir en typ av slutstrid/slutprövning nbär så mycket står på spel. Människor prövas i dessa tider.Gud kräver inte perfektionim,men vi måste kämpa . Det finns massor med bibeltexter om det.
Den som anser sig vara färdig är illa ute. Inte att vi måste prestera något mera än att tro och följa Jesus. Men just som bibeln säger om och om igen
Hålla ut till slutet! Varför då? Ormar och skorpioner som försöker få människor på fall
Är man överandlig i detta resonemang? Allt jag kan säga är . Öppna ögonen och se er omkring. Kärleken kallnar,konflikter,villfarelser etc. Skulle inte dessa saker ha potentialen att fresta eller hota en kristen att tappa bort fokuset på Jesus och frälsningen?
I min värld så är svaret sjävklart att det kan förmå en kristen till allt detta. Men allt vi behöver gör i alla lägen är att fästa blicken på Jesus och handla därefter. Men det görs inte automatiskt. Vi måste själv dagligen välja och agera rätt,så vi inte driver bort med den förrädiska strömmen

Jag är väl inte främmande för lidande förföljelse och kamp för tron.. Det lovar JESUS i världen lider ni betryck, men var vid gott mod JAG HAR ÖVERVUNNIT VÄRLDEN,... Jag undrar bara vad som är sanning det som vissa påstår att djävulen skulle kunna få ett GUDS BARN att förlora frälsningen och hamna i helvetet, säg det öppet om det är så ni tror, eller är det sanningen det som står i bibeln ingen kan rycka dem ur min hand, GUDS ALLMAKT OCH VILJA, joh 39 detta är hans vilja som sänt mig att jag inte ska förlora någon enda(obs ordet någon enda) av dem han gett mig, heb 7:25 JESUS har gått i borgen för vår räddning, DÄRFÖR KAN HAN OCKSÅ HELT OCH FULLT FRÄLSA DEM SOM GENOM HONOM KOMMER TILL GUD, TY HAN LEVER FÖR ALLTID OCH MANAR GOTT FÖR DEM,

Svara

x
Stefan Jonasson svarar Stefan Jonasson
måndag, 26 oktober 2020 23:30
Stefan Jonasson skrev:
Jag är väl inte främmande för lidande förföljelse och kamp för tron.. Det lovar JESUS i världen lider ni betryck, men var vid gott mod JAG HAR ÖVERVUNNIT VÄRLDEN,... Jag undrar bara vad som är sanning det som vissa påstår att djävulen skulle kunna få ett GUDS BARN att förlora frälsningen och hamna i helvetet, säg det öppet om det är så ni tror, eller är det sanningen det som står i bibeln ingen kan rycka dem ur min hand, GUDS ALLMAKT OCH VILJA, joh 39 detta är hans vilja som sänt mig att jag inte ska förlora någon enda(obs ordet någon enda) av dem han gett mig, heb 7:25 JESUS har gått i borgen för vår räddning, DÄRFÖR KAN HAN OCKSÅ HELT OCH FULLT FRÄLSA DEM SOM GENOM HONOM KOMMER TILL GUD, TY HAN LEVER FÖR ALLTID OCH MANAR GOTT FÖR DEM,

Purgatori är nåt som katolikerna hittat på.. Att de troende har synder som måste sonas genom plågor... Samma sak ungefär när det påstås att den sista generationens kristna ska gå igenom en vedemöda för att prövas sin värdighet, den sista tidens vedermödan är GUDS VREDESDOM ÖVER EN VÄRLD SOM FÖRKASTAT SANNINGEN OCH VILL STYRA SINA LIV UTAN GUD, OCH DÄRMED GÖR SIG SJÄLVA TILL GUD,

Svara

x
Israelvänlig svarar Stefan Jonasson
tisdag, 27 oktober 2020 00:56
Stefan Jonasson skrev:
Nog är jag skeptisk till både vaccin teorin att det är the mark of the beast, och vaccinet som antagligen kan ge biverkningar.. Undviker den helst av det skälet,, vi kan ju vända på resonemanget, du säger att vaccinet är vildjurets märke och uppmanar kristna att inte vaccinera sig.. Då är du ansvarig för de som lyssnar på den teorin och kanske blir sjuka och dör,

Nej! Jag har inte sagt att det är märket utan jag sa att det kan vara märket eller ett försteg till märket! Det är en viss skillnad! Varför säger jag då så?

Fler och fler ser idag se att det är någonting annat som ligger bakom covid-19! T o m WHO gick ut nyligen och sa att covid-19 räknas som en vanlig influensa! Det dör fler människor i influensan varje år jämfört med covid-19! Trots detta stänger återigen flera länder ner sin verksamhet! Utegångsförbud i Frankrike, masktvång i Danmark! Människor måste hålla avstånd, isolering! Hot om att man inte kommer att få resa någonstans om man inte vaccinerar sig!

Vissa länder måste de bara gå en viss tidpunkt för att handla mat, etc etc! Man måste se kopplingen att det är The New Word Order som ligger bakom detta! Bill Gates som talat om att minimera befolkningen på jorden som också är på väg att plocka fram ett vaccin! Hoten mot världens medborgare kommer att öka! Nedstängningar, hot o s v allt i ett syfte! Vaccinet mot svininfluensan gav narkolepsi hos en hel del och de har inte knappt har fått någon ersättning!

Människor har börjat ange varandra för de som inte bär mask! I vissa länder måste folket betala höga böter för de som inte bär mask trots att de är friska! Det är denna ökade kontroll och hotet om att inte kunna resa utomlands om du inte tar vaccinet som gör att misstänker skarpt att det kan vara märket eller ett försteg till märket!

När människor avlider som de säger beror på covid-19 så är det oftast underliggande sjukdomar bakom! Det finns läkare som presenterar detta och alla blir av med sin läkarlicens!

Vi har också Elon Musk som har skickat upp tusentals sateliter och hans mål är att synkronisera människans hjärna med datorn nästa år! 5g utbyggnaden i flera städer i Sverige har folk varit tvungna att flytta ifrån sina bostäder p g a den höga strålningen! Jag ser sammankopplingen och därför kommer jag inte att rekommendera bröder och systrar att ta vaccinet mot covid-19!

Shalom

Svara

x
Israelvänlig svarar Israelvänlig
tisdag, 27 oktober 2020 01:02
Israelvänlig skrev:
Nej! Jag har inte sagt att det är märket utan jag sa att det kan vara märket eller ett försteg till märket! Det är en viss skillnad! Varför säger jag då så?

Fler och fler ser idag se att det är någonting annat som ligger bakom covid-19! T o m WHO gick ut nyligen och sa att covid-19 räknas som en vanlig influensa! Det dör fler människor i influensan varje år jämfört med covid-19! Trots detta stänger återigen flera länder ner sin verksamhet! Utegångsförbud i Frankrike, masktvång i Danmark! Människor måste hålla avstånd, isolering! Hot om att man inte kommer att få resa någonstans om man inte vaccinerar sig!

Vissa länder måste de bara gå en viss tidpunkt för att handla mat, etc etc! Man måste se kopplingen att det är The New Word Order som ligger bakom detta! Bill Gates som talat om att minimera befolkningen på jorden som också är på väg att plocka fram ett vaccin! Hoten mot världens medborgare kommer att öka! Nedstängningar, hot o s v allt i ett syfte! Vaccinet mot svininfluensan gav narkolepsi hos en hel del och de har inte knappt har fått någon ersättning!

Människor har börjat ange varandra för de som inte bär mask! I vissa länder måste folket betala höga böter för de som inte bär mask trots att de är friska! Det är denna ökade kontroll och hotet om att inte kunna resa utomlands om du inte tar vaccinet som gör att misstänker skarpt att det kan vara märket eller ett försteg till märket!

När människor avlider som de säger beror på covid-19 så är det oftast underliggande sjukdomar bakom! Det finns läkare som presenterar detta och alla blir av med sin läkarlicens!

Vi har också Elon Musk som har skickat upp tusentals sateliter och hans mål är att synkronisera människans hjärna med datorn nästa år! 5g utbyggnaden i flera städer i Sverige har folk varit tvungna att flytta ifrån sina bostäder p g a den höga strålningen! Jag ser sammankopplingen och därför kommer jag inte att rekommendera bröder och systrar att ta vaccinet mot covid-19!

Shalom

Inte till någon kommer jag rekommendera det!

Shalom

Svara

x
PT svarar Israelvänlig
tisdag, 27 oktober 2020 06:53
Israelvänlig skrev:
Nej! Jag har inte sagt att det är märket utan jag sa att det kan vara märket eller ett försteg till märket! Det är en viss skillnad! Varför säger jag då så?

Fler och fler ser idag se att det är någonting annat som ligger bakom covid-19! T o m WHO gick ut nyligen och sa att covid-19 räknas som en vanlig influensa! Det dör fler människor i influensan varje år jämfört med covid-19! Trots detta stänger återigen flera länder ner sin verksamhet! Utegångsförbud i Frankrike, masktvång i Danmark! Människor måste hålla avstånd, isolering! Hot om att man inte kommer att få resa någonstans om man inte vaccinerar sig!

Vissa länder måste de bara gå en viss tidpunkt för att handla mat, etc etc! Man måste se kopplingen att det är The New Word Order som ligger bakom detta! Bill Gates som talat om att minimera befolkningen på jorden som också är på väg att plocka fram ett vaccin! Hoten mot världens medborgare kommer att öka! Nedstängningar, hot o s v allt i ett syfte! Vaccinet mot svininfluensan gav narkolepsi hos en hel del och de har inte knappt har fått någon ersättning!

Människor har börjat ange varandra för de som inte bär mask! I vissa länder måste folket betala höga böter för de som inte bär mask trots att de är friska! Det är denna ökade kontroll och hotet om att inte kunna resa utomlands om du inte tar vaccinet som gör att misstänker skarpt att det kan vara märket eller ett försteg till märket!

När människor avlider som de säger beror på covid-19 så är det oftast underliggande sjukdomar bakom! Det finns läkare som presenterar detta och alla blir av med sin läkarlicens!

Vi har också Elon Musk som har skickat upp tusentals sateliter och hans mål är att synkronisera människans hjärna med datorn nästa år! 5g utbyggnaden i flera städer i Sverige har folk varit tvungna att flytta ifrån sina bostäder p g a den höga strålningen! Jag ser sammankopplingen och därför kommer jag inte att rekommendera bröder och systrar att ta vaccinet mot covid-19!

Shalom

I vilka svenska städer har folk blivit tvungna att flytta?

Svara

x
Israelvänlig svarar PT
tisdag, 27 oktober 2020 12:47
PT skrev:
I vilka svenska städer har folk blivit tvungna att flytta?

Borde du icke själv kunna svara på det?

Svara

x
PT svarar Israelvänlig
tisdag, 27 oktober 2020 15:06
Israelvänlig skrev:
Borde du icke själv kunna svara på det?

Varför ska jag svara på det?
Det var inte jag som skrev det, men jag är intresserad av att få veta vilka städer det gäller. Jag utgick från att du vet det eftersom du skrev om det i ditt inlägg.

Svara

x
Israelvänlig svarar PT
tisdag, 27 oktober 2020 16:01
PT skrev:
Varför ska jag svara på det?
Det var inte jag som skrev det, men jag är intresserad av att få veta vilka städer det gäller. Jag utgick från att du vet det eftersom du skrev om det i ditt inlägg.

Vi hade en intressant diskussion om energin i Sverige tidigare där du verkar känna till en hel del, men efter jag hade gett min syn på det hela och efterfrågade din så var det plötsligt helt tyst från din sida så varför skall jag då fortsätta svara dig?

Svara

15 16 17 »19

Första gången du skriver måste ditt namn och mejl godkännas.


NYTT! Förkorta lång länk här så att den fungerar i din kommentar!

Kom ihåg mig?

Din kommentar kan deletas om den inte passar in på Apg29 vilket sidans grundare har ensam rätt att besluta om och som inte kan ifrågasättas. Exempelvis blir trollande, hat, förlöjligande, villoläror, pseudodebatt och olagligheter deletade och skribenten kan bli satt i modereringskön. Hittar du kommentarer som inte passar in – kontakta då Apg29.

Nyhetsbrevet - prenumerera gratis!


Senaste live på Youtube


Direkt med Christer Åberg


"Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son [Jesus], för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv." - Joh 3:16

"Men så många som tog emot honom [Jesus], åt dem gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn." - Joh 1:12

"Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst." - Rom 10:9

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? Be den här bönen:

- Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som Herren. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?

- Ja!


Själavårdssamtal

Behöver du gratis vägledning och själavårdssamtal?

☎️ 0381-77 30 80

  • Måndagar 18.00-20.00
  • Tisdagar 09.00 -11.00
  • Onsdagar 09.00-11.00
  • Torsdagar 18.00-20.00

"Det enda som bär är Jesus. Det har Christer Åberg fått uppleva genom livets tuffa utmaningar. Christer är bloggare och författare och driver bland annat apg29.nu". - himlen.tv7


Senaste bönämnet på Bönesidan

lördag 5 december 2020 00:04
Förlåt mig Herre för mina misstag och svårighet att förlåta andra. Förlåt min ilska,irritation och bitterhet. Förlåt min egoism och brist på ödmjukhet. Jesus vägled mig i din nåd och kärlek,Amen. Tack

Senaste kommentarer


Aktuella artiklar



STÖD APG29
SWISH: 072 203 63 74
DONERA till Apg29 - bli månadsgivare
BANKKONTO: 8150-5, 934 343 720-9
IBAN/BIC: SE7980000815059343437209 SWEDSESS

Mer info hur du kan stödja finner du här!

KONTAKT:
christer@apg29.nu
072-203 63 74

MediaCreeper

↑ Upp