Surfar nu: 586 www.apg29.nu


Israelisk rymdfarkost tog selfie med den runda jorden i bakgrunden

Moonselfie

Den israeliska rymdfarkosten Beresheet har tagit en selfie på 37 600 kilometer upp i rymden med jorden i bakgrunden och ett skrivet plakat. 

Plakatet har texten:

”Am Yisrael Chai SMALL COUNTRY, BIG DREAMS”

I begynnelsen

Farkostens namn, Beresheet, är hebreiska för ”i begynnelsen” som är första orden i Bibeln. 

Beresheet har, förutom instrument att mäta magnetisk kraft med, även med sig en kapsel med bibeln, barnteckningar, israeliska melodier, minnen från en överlevare av förintelsen samt den israeliska flaggan.

Första farkosten

Beresheet planeras landa på månen den 11 april. Den blir då den första farkosten som inte kommer från någon av de tre stormakterna USA, Ryssland eller Kina som landar på månen. 


submit to reddit


Vill du bli frälst?

Ja

Nej


Publicerades onsdag 6 mars 2019 13:13 | #månen #israel #beresheet | Permalänk | Kopiera länk | Mejla

67 kommentarer

bo svensson Wed, 06 Mar 2019 16:54:54 +010

GUD VELSIGNA ISAEL.

Svara


Kent Wed, 06 Mar 2019 18:14:34 +010

Då blir det positiv uppmärksamhet internationellt. Inlägget passar ju bra nu också, med anledning av olika uppfattningar om hur vår jord ser ut.

Svara


Thomas Wed, 06 Mar 2019 19:28:19 +010

Man investerar hundratals miljoner och vad skickar man ända rill månen?

Seriösa forskare som arbetar med höghöjdsballonger avväger varje gram, men till månen anses barnteckningar, trudeluttar och Bibeln vara högst väsentligt.

För vilken nytta skulle man ha av instrument som samlar in data om solvind, bakgrundstrålning, elektriska fält, gastryck, spektrummeters, osv? Nej heller en Bibel på månen...

Svara


Katrina Wed, 06 Mar 2019 20:18:10 +010

Svar till Thomas.

var inte så negativ till forskning, gratta Israel istället att de är med i leken.

här får du en rolig historia som kanske får dig att le litet.

Då NASA började skicka deras första astronaut upp i rymden märke de snart att en vanlig kulpenna inte kunde användas på grund av brist på tyngdkraft. För att lösa problemet använde NASA de nästa 10 åren och 12 miljarder dollar på att utveckla en kulpenna som kunde skrivas med i rymden, upp och ner, undervatten, på nästan alla ytor samt i otroligt höga och låga temperaturer.

Ryssarna löste problemet med en blyertspenna!

Svara


Thomas Wed, 06 Mar 2019 21:27:49 +010

Svar till Katrina.

Ja, du har helt rätt Katrina, jag är mycket kritisk att man använder våra eller andra medmänniskors surt förvärvade pengar till pseudovetenskap.

Varför skulle en kulspetspenna inte fungera i ett tyngdlöst tillstånd när astronauternas ögon uppenbarligen fungerar?Problematiken är ju densamma (våra ögons gyrofunktion styrs av vätskorna i innerörat, utan tyngdkraften skulle de alltså snurra vilt)?

Svara


Nisse Wed, 06 Mar 2019 21:46:35 +010

Svar till Thomas.

En Bibel på månen? Varför då? Där finns ingen som kan läsa den. Det finns nog inga marsipaner på mars heller. Tacka vet jag mandelmassa så här i semmeltider.

Fasta är också bra för alla människor. Fasta jobb till exempel.

Svara


Katrina Wed, 06 Mar 2019 21:56:05 +010

Svar till Nisse.

Klart gubben på månen ska läsa bibeln när han äter ost.

Svara


Kent Wed, 06 Mar 2019 22:07:31 +010

-Kul kommentar du fick om kulspetspennors funktion! Vi får föreslå en enkel laboration.

Svara


Katrina Wed, 06 Mar 2019 22:31:48 +010

Det var menat som skoj!

Vätskor rör sig annorlunda i viktlöshet, i rymden gäller inte samma naturlagar som på jorden.

Svara


Kent Wed, 06 Mar 2019 22:38:20 +010

-Just så!

Svara


Thomas Wed, 06 Mar 2019 22:58:44 +010

Svar till Katrina.

Visst, det uppfattade jag, men det jag skrev är en poäng som få tänker på. Nasa hade faktiskt en kompetent kvinna anställd för att studera fenomenet, men det verkar runnit ut i sanden, kanske eftersom det aldrig blev aktuellt med några tyngdlösa tillstånd.

Svara


Katrina Wed, 06 Mar 2019 23:19:05 +010

Svar till Thomas.

det kanske kom på att blyertspennan fungerade utmärkt. 🙃

Svara


Roger T. W. Thu, 07 Mar 2019 00:30:44 +010

Svar till Thomas.

Du kan inte jämföra ballonger och satelliter.Lyssna på Katrina, Thomas. Jag har egentligen inte lust att uttala mig om det här längre, eftersom det börjar bli larvigt. Skulle solvind, bakgrundsstrålning, elektriska fält m.m. inte vara viktigt att studera? Varför har då Sverige i många år studerat norrskenet? Vi lever på planetens utsida och behöver förstå oss på den farliga strålningen. Den tar ju livet av oss. Dessutom talar mycket för ett elektriskt universum. Hannes Alfvén fick Nobelpriset för sin teori om det. I början förlorade han jobbet och tvingades undervisa i Sovjet där han var välkommen. Slutligen blev han erkänd och belönad i Sverige.https://en.wikipedia.org/wiki/Hannes_Alfv%C3%A9n

Svara


Roine Öberg Thu, 07 Mar 2019 08:35:54 +010

Varför skulle en kulspetspenna inte fungera i ett tyngdlöst tillstånd när astronauternas ögon uppenbarligen fungerar?Problematiken är ju densamma (våra ögons gyrofunktion styrs av vätskorna i innerörat, utan tyngdkraften skulle de alltså snurra vilt)?

Intressant tanke som jag inte uppmärksammats på förut!
Jag fick problem med Kristallsjukan för några år sedan och balanssinnet försvann och ögonen stod och slog som pendlar i ögonhålorna, allt snurrade och man mår otroligt illa!
Om ett sådant tillstånd uppstår i viktlöshet så kommer ingen att kunna göra några resor i orådet utanför Jordens gravitation utan att ha någon form av konstgjord gravitation!
Den som någon gång har drabbats av Kristallsjukan vet att man inte är kapabel utföra något i det tillståndet!
Jesus Kristus är Gud!

Svara


Peter Thu, 07 Mar 2019 09:10:19 +010

Sorry men 37600 km är inte 37,6 mil utan snarare 3760 mil :)

Svara


Thomas Thu, 07 Mar 2019 09:19:25 +010

Svar till Roger T. W..

Det är ju precis vad jag skriver. Läs igen, formspråket kallas ironi. Tydligen var barnteckningar viktigare än alla dessa instrument. Det enda instrument som MSM nämner är en magnetometer.

James Mc Canney hette forskaren som lanserade det elektriska universumet i slutet av 70-talet, vilket han blev utfryst från ”astronomisekten” i US för.

Nasa gör inte enbart Hollywoodproduktioner, de utför också verklig forskning med just höghöjdsballonger sedan 40-talet. Raven Aerostar levererar fantastiskt avancerade ballonger för alla syften, bl.a. till Nasa och US mil, där är så nära satelliter man kan komma.

Svara


Thomas Thu, 07 Mar 2019 09:38:58 +010

Svar till Roine Öberg.

Ja, Roine, jag har hört att det ska vara hemskt! I Jesu namn ber jag för att du aldrig mer ska drabbas av det, för Jesus är vår helare!

Inte heller jag visste tidigare att våra ögon fungerar som exakta gyron. Kolla i spegeln så ser du att de kompenserar för huvudets rörelser. Så enormt snillrikt, Gud är så stor!

Av samma anledning skulle vi fungera dåligt på ett klot eftersom vi hela tiden väger av, för att hålla oss vertikala på ett horisontellt plan. Det fungerar inte om referenspunkten är krökt det minsta, jmf lustiga huset på grönan.

Svara


J Thu, 07 Mar 2019 10:53:10 +010

Svar till bo svensson.

Vilken av dom 1000? 🤪

Svara


J Thu, 07 Mar 2019 10:58:36 +010

Svar till Thomas.

Troll där. 🙂

Svara


Roine Öberg Thu, 07 Mar 2019 11:28:13 +010

Svar till Thomas.

Tack för din bön, Thomas

Av samma anledning skulle vi fungera dåligt på ett klot eftersom vi hela tiden väger av, för att hålla oss vertikala på ett horisontellt plan. Det fungerar inte om referenspunkten är krökt det minsta, jmf lustiga huset på grönan.

En punkt kan aldrig vara krökt, Jorden är rund, gravitationen verkar mot Jordens mittpunkt.
Gravitationen är resultatet av att Jordens vikt/massa böjer gravitations duken/rullen/nätet*
I en dimension som vi inte kan se/förstå pga att den verkar i alla riktningar samtidigt, och påverkar all materia i universum och gör att materian dras till närmaste starkaste gravitationspunkt.
Jag tror att det är denna (gravitationsduk)? som Bibeln talar om i Jes 34
Men som sagt det är bara vad jag tror!
*Jes 34
4 Himlens hela härskara går under,
himlarna rullas ihop
som en bokrulle.
Guds Frid!

Svara


Nisse Thu, 07 Mar 2019 12:37:32 +010

Svar till Thomas.

Ögonen kan inte snurra vilt, de sitter fast i musklerna. Ögonen har ingen gyrofunktion, de följer med huvudets rörelse så länge du inte tittar på något särskilt. Astronauter har stora problem med illamående och yrsel för att balansen inte fungerar som vanligt men det går att träna bort. Kulspetspennan fungerar däremot enbart med hjälp av tyngdkraften, som får bläcket att rinna ner.

Svara


Thomas Thu, 07 Mar 2019 12:55:34 +010

Tack för att du rättade mig, Roine. Så klart att en punkt aldrig kan vara krökt. Jag försökte fatta mig kort, men blev istället otydlig.

Försöker med ett alldagligt exempel istället som åskådliggör vad jag menar; Vi sitter i ett flygplan på en mils höjd och färdas med 800km/h. Eftersom här är gravitationslinjerna inte längre vinkelräta utan ändrar hela tiden riktning, allt efter som vi flyger parallellt med jordens krökning, så kommer våra ögon följa med gravitationslinjerna. Men samtidigt så sitter vi vinkelrätt i sätet, vilket betyder att ögonen skulle hela tiden röra sig nedåt eftersom de anpassar sig till gravitationen. Men, det är ju inte vad vi kan observera utan sitter lugnt och avkopplat under hela flygresan till Thailand.

Svara


Thomas Thu, 07 Mar 2019 12:58:57 +010

Svar till Nisse .

Du får plocka fram din gamla biologibok och repetera kapitlet om öronen och ögonen, men börja och titta dig själv i spegeln. Fixera på någon punkt på iris så förstår du vad jag menar.

Svara


Steven Thu, 07 Mar 2019 13:39:10 +010

Kan nån förklara varför alla dessa animerade bilder på Jorden ser så olika ut?
https://www.google.se/search?q=earth+globe+from+space&;client=safari&hl=sv&prmd=imvn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjG0fCBhfDgAhVSUBUIHS_QBfUQ_AUoAXoECAwQAQ&biw=320&bih=450
https://www.google.se/search?q=earth+from+space+apollo&;client=safari&hl=sv&prmd=ivmn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjmo8P7hfDgAhWBsHEKHUNdBUoQ_AUoAXoECAwQAQ&biw=287&bih=402

Svara


Nisse Thu, 07 Mar 2019 13:41:28 +010

Svar till Thomas.

Ögonen är inte gyroskopiska. I så fall skulle man stirra in i skallen när man vänder sig om. På samma sätt skulle ögonen nå sina ändlägen (alternativt snurra hela varvet runt) om man hjular. Det gör de inte. Det behövs ingen biologibok för att konstatera. (OBS! Min ansenliga kroppshydda förhindrar att jag just nu gör något verifierande prov angående hjulning.)

Svara


Katrina Thu, 07 Mar 2019 13:52:41 +010

Svar till Roine Öberg.

Intressant att du tog här upp Jesaja.

När jag var på föreläsning om gravitation mörkmateria/mörkenergi. Så frågade jag föreläsaren om vad skulle hända om vi tog bort denna mörka energin, han svarade : hela universum skulle rullas i hop som en bokrulle.

Då tänkte jag Jesaja 34 du skrev här och konstaterade att Guds ord stämmer. Så jag godtar forskningen i detta område, visserligen vet vi väldigt litet om detta men men vi kommer sakta framåt i utvecklingen.

Svara


Thomas Thu, 07 Mar 2019 14:10:41 +010

Svar till Nisse .

Du kan jämföra dina ögon med ett horisontgyro på ett flygplan vilket bygger på ett gyroskop. Inte heller det flippar bak och fram, eller hur?

Utan ditt inbyggda gyroskop skulle du inte kunna ta ett enda redigt steg, fråga Roine.

Svara


Katrina Thu, 07 Mar 2019 14:18:57 +010

Svar till Katrina.

Då tänkte jag också på Jesaja 34, du skrev här

ska det stå... förlåt

Svara


Nisse Thu, 07 Mar 2019 14:20:28 +010

Svar till Thomas.

Nej, men ett horisontgyro kan snurra hela varvet runt, hur många varv som helst. Det kan inte ögonen. När tar ögonen stopp och vad händer då med synen och balansen?

Svara


Thomas Thu, 07 Mar 2019 14:31:36 +010

Svar till Nisse .

Ok, det får stå för dig, Nisse.

Svara


hasse Thu, 07 Mar 2019 20:16:46 +010

Den israeliska rymdfarkosten Beresheet har tagit en selfie på 37 600 kilometer (37,6 mil) ?????
Inte undra på att en del tvivlar på att jorden är rund med denna matematik

Svara


Roger T. W. Thu, 07 Mar 2019 21:42:19 +010

Svar till Thomas.

Ironi? Hur ska man då veta när du menar allvar? Hannes Alfvén fick priset för sin plasmateori och där hittar man implicit ett elektriskt universum. Sverige har länge sänt upp ballonger. De ger oss massor av kunskap. Våra satelliter mäter flera olika saker t.ex. jordens medeltemperatur och det gillar inte klimatalarmisterna. Där finns hur många mätinstrument som helst. Likadant med roovers på Mars.

Svara


Mikael Thu, 07 Mar 2019 22:16:11 +010

HAR MÄNNISKAN TID MED SÅNT HÄR TRAMS?Till ingen nytta dessutom.

Helvetet fylls ständigt på ,själar går förlorade.

Människan ,djur och natur går under på grund av människans girighet,maktbegär och pengakärlek.

Denna månfarkost räddar inga människor varken i denna tid eller i evigheten.

Svara


Thomas Thu, 07 Mar 2019 23:47:55 +010

Svar till Roger T. W..

Formspråket ”ironi” är basalt i det ursprungliga svenska språket. Men, även jag har börjat använda nysvenskan, därför stavar jag den landmassa vi bor på med ”sverje”.

Ring till Rymdstyrelsen och fråga om projektet med test av olika raketbränslen som kostade dig 350 miljoner, fråga var resultatet blev och var insamlade data finns någonstans.

Svara


Thomas Fri, 08 Mar 2019 00:01:35 +010

Svar till hasse.

Sorgligt nog så sväljer de flesta vad som helst numera.

Svara


Nisse Fri, 08 Mar 2019 08:13:25 +010

Svar till Thomas.

Ja uppenbarligen. Platt jord, ingen rymd utanför, och fritt snurrande ögon. Man baxnar.

Svara


Thomas Fri, 08 Mar 2019 09:06:21 +010

Svar till Nisse.

Gud välsigne dig Nisse, med hopp om ett gott välstånd och god hälsa för dig, i Jesu namn!

Svara


Stefan Jonasson Fri, 08 Mar 2019 14:46:21 +010

Helvetet fylls ständigt på.. Och själar går förlorade.. Vilket uttryck... Har GUD misslyckats...? Är det dom kristnas fel? ... Vems fel är det om någon går förlorad...

Svara


AnnMarie Fri, 08 Mar 2019 15:55:14 +010

Svar till Stefan Jonasson .

Bra frågor men några vettiga svar tror jag inte du får!

Svara


Roine Öberg Sat, 09 Mar 2019 10:11:29 +010

Svar till Katrina.

När jag var på föreläsning om gravitation mörkmateria/mörkenergi. Så frågade jag föreläsaren om vad skulle hända om vi tog bort denna mörka energin, han svarade : hela universum skulle rullas i hop som en bokrulle

Det intressanta med mörkmateria/mörkenergi, är ju att dessa i själva verket är hypoteser, som tagits fram för att Gud inte ska behövas i ekvationen, för att matematiskt förklara universum.
Det är ju Gud som håller allting på sin plats,
inte mörkmateria/mörkenergi.
Så man ska inte lita på all forskning, speciellt sådan forskning som motsäger Bibeln.
Det är ofta inte fel på själva forskningen, men resultatet av forskningen tolkas ofta olika p.g.a vilken världsåskådning forskaren har.
En forskare som tror på Gud inser snabbt att här kan vi se bevis för att Gud håller allt på plats.
Medans den forskare som inte tror måste hitta en annan lösning på ekvationen.
Guds frid

Svara


Nisse Sat, 09 Mar 2019 12:38:12 +010

Svar till Roine Öberg.

Men gravitationen behövs ju inte heller i så fall. Månen och planeterna rör sig i sina banor därför att Gud har ordnat det så. Föremål faller till marken därför att Gud har ordnat det så, eller eventuellt faller föremål till marken för att djävulen inte tillåter att något närmar sig himlen, som man trodde på medeltiden. Det räcker väl?

Ändå duger Newtons mer än 300 år gamla ekvationer till att beräkna hur satelliter ska cirkulera runt jorden, för att människor ska kunna åka till månen och sonder med stor precision ska kunna skickas ännu längre bort. Einsteins 100 år gamla relativitetsteori är en förutsättning för att min mobiltelefon med hjälp av satelliter ska kunna visa var jag befinner mig på ett par meter när.

Vetenskapen syftar till att beskriva världsalltets mekanismer. Bibeln berättar om världsalltets skapare. Har jag bortförklarat Gud bara för att jag med en ekvation kan beräkna hur stark motor en bil behöver för att kunna köra uppför en viss backe med en bestämd hastighet?

Svara


Christer Åberg Sat, 09 Mar 2019 15:44:53 +010

Svar till hasse.

Jag skrev fel med avståndet. Har korrigerat det nu. Det är 37 600 kilometer och inget annat.

Svara


Roine Öberg Sat, 09 Mar 2019 16:34:23 +010

Svar till Nisse .

Men gravitationen behövs ju inte heller i så fall. Månen och planeterna rör sig i sina banor därför att Gud har ordnat det så. Föremål faller till marken därför att Gud har ordnat det så, eller eventuellt faller föremål till marken för att djävulen inte tillåter att något närmar sig himlen, som man trodde på medeltiden. Det räcker väl?

Utan gravitationen som Gud har skapat så skulle inte mycket fungera. Naturlagarna som Gud har skapat kan vi ju vetenskapligt verifiera, och matematiskt beräkna. Newton och Einstein är ju goda exempel på att vi kan räkna på och till viss del förstå dessa krafter.

Har jag bortförklarat Gud bara för att jag med en ekvation kan beräkna hur stark motor en bil behöver för att kunna köra uppför en viss backe med en bestämd hastighet?

Denna (liknelse)? Vad menar du med den?
Den har ju knappast något med kraften som håller ihop universum att göra?
Guds frid!

Svara


Roine Öberg Sat, 09 Mar 2019 16:48:35 +010

Gravitationen påverkar även tiden.

https://www.apg29.nu/a/6av

Guds frid!

Svara


Roine Öberg Sat, 09 Mar 2019 16:54:11 +010

Svar till Roine Öberg.

Provar posta länken en gång till.

https://www.apg29.nu/a/zj

GVE

Svara


Nisse Sat, 09 Mar 2019 19:54:51 +010

Svar till Roine Öberg.

Varför skulle inte den kraft som motverkar att bilen åker uppför en backe ha något att göra med den sammanhållande kraften i universum? Var det inte precis det Newton spekulerade över? Kan kraften som får äpplet att falla till marken vara samma kraft som håller månen kvar i sin bana?

Svara


Roine Öberg Sat, 09 Mar 2019 21:07:17 +010

Svar till Nisse.

Ok då förstår jag vad du menar, men det var ju inte Gravitationen jag åsyftade när jag skrev om (ekvationen) det var mörkmateria/mörkenergi,

Forskarna börjar söka en annan utväg nu då man inte lyckas bevisa existensen av mörkmateria/mörkenergi skyller på räknefel pga förenklingar av matematiska beräkningar bl.a

Allt detta med jakten på mörkmateria och mörkenergi är grundat på att utan dessa element faller hela Einsteins relativitetsteori.

Saxat ur illustrerad vetenskap

De resultatlösa ansträngningarna gör att kosmologin är på väg in i en existentiell kris – det finns nämligen ett behov av mörk materia och mörk energi för att få universums ekvationer att stämma. Därför frågar sig nu flera forskare om den mörka materialen ens existerar.

Mörkret räddar Einstein

Begreppen mörk materia och mörk energi uppfanns och tillfördes kosmologin för att rädda Albert Einsteins allmänna relativitets­teori.

Guds frid!

Svara


Roine Öberg Sat, 09 Mar 2019 21:43:31 +010

En länk till artikeln i illustrerad vetenskap!

https://www.apg29.nu/a/3oq

Det är Gud själv som håller allt samman.

Om han vill dölja sig för vetenskapen så är det omöjligt för vetenskapen att finna honom.

Det finns bara en väg till Gud och den går via ett ödmjukt hjärta som leder till Herren Jesus Kristus

Vid den tiden sa Jesus: ”Jag prisar dig, Fader, du som är Herre över himlen och jorden, för att du har dolt detta för de lärda och kloka, men visat det för dem som är som barn. Ja, Fader, så har du bestämt!

Guds frid!

Svara


Nisse Sat, 09 Mar 2019 23:57:19 +010

Svar till Roine Öberg.

Min tro står eller faller inte på frågan om man lyckas hitta "mörk" materia eller inte. Finns mörk materia så är också den skapad av Gud. Finns ingen mörk materia så finns det någon annan förklaring till att universum hänger ihop.

Gud verkar ha skapat mekanismer som får skapelsen att sköta sig själv, varför skulle det annars stå att han kunde vila från sitt verk, om han hela tiden ägnade sig åt att hålla ihop det för att det inte skulle falla isär?

Även om inte en enda sparv faller till marken utan att Gud vet det, betyder det inte att det är Gud som får sparven att falla till marken.

Svara


Kent Sun, 10 Mar 2019 02:22:07 +010

Efter ett långt inlägg i kommentarsfältet om en artikel, skrev Christer artikeln "En snurrande platt jord?". Vilse i pannkakan har ändå irrat sig vidare även till denna artikel. "En snurrande platt jord?" gav inte önskat resultat.

Svara


Roine Öberg Sun, 10 Mar 2019 11:36:25 +010

Svar till Nisse .

Ja, det är en fantastisk skapelse av vår underbare Gud och Himelske Fader.

Han sitter högt ovanför jordens rund, och dess befolkning är som gräshoppor för honom. Han breder ut himlarna som en duk och spänner upp den som ett tält att bo i.

Jesaja 40:22 NUB

https://bible.com/bible/916/isa.40.22.NUB

Vet du inte, har du inte hört att Herren är en evig Gud, som har skapat hela jorden? Han blir aldrig trött och svag. Ingen kan utforska hans förstånd.

Jesaja 40:28 NUB

https://bible.com/bible/916/isa.40.28.NUB

Guds frid.

Svara


AnnMarie Sun, 10 Mar 2019 12:24:05 +010

Svar till Stefan Jonasson .

Du ser inget vettigt svar på din fråga ännu !

Svara


Roine Öberg Sun, 10 Mar 2019 12:46:44 +010

Svar till AnnMarie.

Har du något bra svar på den frågan?

Eller har Stefan det?

Guds frid!

Svara


AnnMarie Sun, 10 Mar 2019 13:26:17 +010

Svar till Roine Öberg.

Det var ju signaturen Mikael som undrade om vi har tid med frågor ang månfarkoster och annat trams då helvetet fylls på av själar som går förlorade .

Mitt svar är att har man den mörka synen har man nog inte tid med nånting annat än att vittna för andra i vild panik och tro att allt hänger på oss.

Svara


Stefan Jonasson Sun, 10 Mar 2019 15:52:53 +010

När jag ställde frågan.. Ifrågasätter jag.. Traditionella uttryck som har med tolkningar att göra... Jag uppfattar det som en anklagelse mot dom troende att det är deras fel om någon går förlorad... Dom är inte tillräckligt flitiga.. Och vittnar dag och natt för varenda kotte... Varje människa har ett eget ansvar att lyssna till sitt GUDS medvetande... Som vi fått när vi blev skapade.. Budskapet förkunnas över hela jorden på olika sätt.. GUDS GÅVA ÄR EVIGT LIV.. OCH DET LIVET ÄR I HANS SON..

Svara


Roine Öberg Sun, 10 Mar 2019 16:17:21 +010

Svar till AnnMarie.

Ja, så kan det nog vara, att det kan bli en press istället för att vi gör det av kärlek.

Men han har lite rätt också att det är lätt att vi virrar iväg på sidospår och inte fokuserar på det som verkligen är det viktiga med våra liv, det att vi kan vinna själar för Gud.

Det finns ju så mycket här i världen som kan lura iväg oss på andra vägar, än den stig som Herren har tänkt att vi ska vandra med honom.

Sen är vi nog många som har ständigt dåligt samvete för att vi inte gör mer än vi gör för Herren, med tanke på vad han gjort för oss så borde vi inte ha tid med något annat än att göra hans vilja och dö bort från vår egen.

Vi är ju kallade till att bli så som Jesus.

Men det är en lång väg att vandra innan kommer dit, man får ta ett steg i taget i förtröstan på Herren.

Gud välsigne dig!

Svara


Katrina Sun, 10 Mar 2019 22:45:39 +010

Svara


Katrina Sun, 10 Mar 2019 22:50:40 +010

förlåt det blev inget , det skulle stå

φ/c2 och (v/c)2

Svara


Katrina Sun, 10 Mar 2019 22:56:11 +010

Tyvärr blev den inte korrekt här, sidan tar inte emot alla matematiska termer.

Svara


Roine Öberg Mon, 11 Mar 2019 08:24:01 +010

Kanske lite Gudomlig mattematik vore på sin plats här:-)

1+1+1=1

Fader+Son+Ande=Gud

____________________________________________________________________

Alla är Gud, men tar man bort Sonen blir summan helt plötsligt inverterad till Antikrist

1+1= -1

Gud+Ande= Antikrist

Utelämnar man Sonen så har man inte heller Fadern därför blir Summan=Antikrist

____________________________________________________________________

Detta är den viktigaste matematiska formelsamling som finns! :-)

Guds Frid!

Svara


Nisse Mon, 11 Mar 2019 10:52:35 +010

Svar till Thomas.

Menar du ett experiment du kan göra hemma på köksbordet som övertygar dig blir det nog svårt. Och eftersom du avfärdar alla kända fenomen som skulle kunna bevisa det som konspirationer, är det tyvärr omöjligt.

Min fråga är därför, vem ligger bakom dessa gigantiska konspirationer, och varför? Finns det ingen som vågar tala om sanningen? Miljoner människor tror sig titta på tv via satellit, men du påstår att satelliter inte existerar. Varför får man då en tv-signal om man pekar antennen mot en viss punkt på himlen? Skickas signalen från jorden och studsar på himlens insida, eller hur funkar det?

Svara


Thomas Mon, 11 Mar 2019 11:51:04 +010

Svar till Nisse .

Frågan kvarstår Nisse; Kan du bevisa att gravitationen är en kraft och inte en måttenhet för vikt? Dvs du måste visa att två objekt med exakt samma densitet påverkas av ”gravitationskraften”. Ex. att släppa tallriken från köksbordet visar enbart att den har en högre densitet än luften.

Satelliter i geocentrisk bana ”uppfanns” av SF författaren Arthur C Clark, som för övrigt var min favoritförfattare i unga år. Några satelliter har aldrig kunna observeras från tredje part, däremot finns det utmärkt teknik mha höghöjdsballonger.

När du riktar din satellitantenn mot en sändare riktar du den antingen mot en fast lokal sändare eller reflekterande våg från en av många många markburna högeffektsändare.

Varför vi får en reflekterande våg är för oss en öppen fråga, jonosfären, en dome, jag kan inte svara på det eftersom jag saknar resurser för djupare forskning i ämnet.

Svara


Nisse Mon, 11 Mar 2019 12:55:50 +010

Hur kan du tro att jonosfären existerar, ingen har ju varit så högt upp?

Det lär ha gjorts experiment med gravitation i höghöjdsballonger, men jag var inte med så jag kan inte intyga sanningshalten i resultaten, och hade jag varit med så kunde NWO ändå ha varit framme och micklat med instrumenten före avfärd, så då hade jag inte heller kunnat lita på resultatet. Men de som var med påstås ha bekräftat gängse modell.

Det var den geostationära banan som Clarke ”uppfann”, inte den ”geocentriska”, även om också den geostationära banan är geocentrisk. Det saknar emellertid betydelse, eftersom inga satelliter existerar enligt dig. För dem som tror att satelliter existerar är satelliters omloppstid kring jorden ett bevis på att gravitationen tycks fungera så som fysikbokens formelsamling förutsäger. Om tyngdkraften inte avtog med avståndet skulle omloppstiderna behöva vara kortare för att inte satelliterna skulle ramla ner.

Men det är ju inget argument eftersom satelliter inte finns.

Men det finns ytterligare en kraft i universum som är bra mycket starkare än gravitationen, och det är människans girighet. Skulle man kunna sända TV jorden runt utan att behöva skicka dyra och opålitliga raketer med dyra och opålitliga satelliter skulle någon ha tjänat en faslig massa pengar på det, och raketflygandet för detta ändamål skulle ha upphört.

Motsättningen mellan ryssar och amerikaner, som var varandras totala motsatser under rymdkapplöpningen, är också en kraft i paritet med gravitationen, och att de skulle ha gjort gemensam sak i att ljuga om detta med rymdresor och satelliter är också otroligt att tänka sig. Visserligen kan man tänka något i stil med kejsarens nya kläder, men även där var det ju till slut någon som påpekade att kejsaren såg naken ut. Att någon som märkt att detta var omöjligt skulle inte frivilligt ha avstått från att ge motståndarsidan en sådan näsknäpp.

Svara


Thomas Mon, 11 Mar 2019 16:19:34 +010

Svar till Nisse.

Ser du inte själv vad du skriver, Nisse? Hela din världsbild är en koloss på lerfötter, med något så osäkert som gravitationskraften, som inte går att bevisa på något vis, blind tro är namnet.

Allt bygger på att graviationsteorin kan försvaras, faller den faller hela vår världsbild ihop som ett korthus!

Och vad händer med den tron om vetenskapsfareseerna bestämmer sig för ett paradigmskifte? Inte helt orimligt när bevisen staplats så höga att de inte längre går att upprätthålla lögnerna, typ ”Bagdad Bob”. Vi kan redan idag se hur subtila signaler tyder mot ett sådant skifte. Exempelvis Obamas uttalanden, ”flat earth” agendan, reklam där Hennesy cognac kanske sticker ut mest.

Tack för att du rättade mig, ”geostationär” ska det förstås vara, det blir inte mycket till korrekturläsning på mobilen. Men, har du tänkt på hur en satellit skulle kunna placeras i exakt stationär bana, för hur ”vet” satelliten att höjden är den rätta? Det går ju knappast att mäta in rätt höjd och hur kan den retardera till 0 m/s2?

Svara


Katrina Mon, 11 Mar 2019 16:50:47 +010

Svar till Roine Öberg.

exakt

Svara


Daniel Ånséhn Mon, 11 Mar 2019 20:28:15 +010

Svar till Roger T. W..

Nej, sådant behövs inte.

Hur gjorde man innan industrin kom till? Man levde enkelt, allt var handgjorda och man hade ingen fabriker som tillverkade saker som vi har i hemmet. Förr fick man nöja sig med vad som finns tillgängligt.

Man visste ingenting om solvindarna som många idag fruktar för.

Vi behöver inga datorer eller smartphones, inga raketer som fotograferar jorden.

Var istället nöjd med vad man har och jaga inte efter vind.

Tro på Jesus.

Svara


Nisse Mon, 11 Mar 2019 23:00:29 +010

Svar till Thomas.

Det är endast du och dina trollkompisar som anser att det matematiska samband gravitationen följer inte går att bevisa/mäta. Avfärdas varje försök att visa exempel på något som falsarier och konspirationsteorier, ja då går inget att bevisa.

Varför gravitationen finns och varför den följer de lagar den gör, det är däremot inte klarlagt, och där kan vetenskapen teoretisera ihjäl sig med supersträngar och krökta rumtider utan att finna något entydigt svar, men det är en annan fråga, som saknar betydelse för dess praktiska verkningar.

Vad värre är, du gör Guds barn till åtlöje med dina påståenden om en platt jord utan rymd runtomkring. I Jesu namn näpser jag din trätgirighet, och därmed är diskussionen över för mig. Godnatt.

Svara


Din kommentar

Första gången du skriver måste ditt namn och mejl godkännas.


Kom ihåg mig?


Prenumera på Youtubekanalen:

Vecka 20, söndag 19 maj 2019 kl. 11:24

Jesus söker: Maj, Majken!

"Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son [Jesus], för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv." - Joh 3:16

"Men så många som tog emot honom [Jesus], åt dem gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn." - Joh 1:12

"Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst." - Rom 10:9

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? Be den här bönen:

- Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som Herren. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?
» Ja!


Senaste bönämnet på Bönesidan
söndag 19 maj 2019 09:11

Nu är jag illa ute.
Fattig snart utförsäkrad och gammal.
Ingen vill anställa mig trots utbildning.
Ågesten förgör mig.

Käre Jesus hjälp.

Aktuella artiklar


Senaste kommentarer


STÖD APG29! Bankkonto: 8169-5,303 725 382-4 | Swish: 070 935 66 96 | Paypal: https://www.paypal.me/apg29

Christer Åberg och dottern Desiré.

Denna bloggsajt är skapad och drivs av evangelisten Christer Åberg, 55 år gammal. Christer Åberg blev frälst då han tog emot Jesus som sin Herre för 35 år sedan. Bloggsajten Apg29 har funnits på nätet sedan 2001, alltså 18 år i år. Christer Åberg är en änkeman sedan 2008. Han har en dotter på 13 år, Desiré, som brukar kallas för "Dessan", och en son i himlen, Joel, som skulle ha varit 11 år om han hade levt idag. Allt detta finns att läsa om i boken Den längsta natten. Christer Åberg drivs av att förkunna om Jesus och hur man blir frälst. Det är därför som denna bloggsajt finns till.

Varsågod! Du får kopiera mina artiklar och publicera på din egen blogg eller hemsida om du länkar till sidan du har hämtat det!

MediaCreeper

Apg29 använder cookies. Cookies är en liten fil som lagras i din dator. Detta går att stänga av i din webbläsare.

TA EMOT JESUS!

↑ Upp