Surfar nu: 670 www.apg29.nu


submit to reddit


Vill du bli frälst?

Ja

Nej


Publicerades torsdag 1 januari 1970 01:00 | | Permalänk | Kopiera länk | Mejla

3 kommentarer

Martin Sat, 09 Mar 2019 21:56:12 +010

Jag är en pånyttfödd kristen som vet att Kristus bor i mig. Att jag skulle drivas av antikrists ande biter helt enkelt inte på mig. Jag vet hur mitt liv var utan Jesus och jag vet hur mitt liv är med Jesus. Det är som natt och dag, hat blev till kärlek. Mörker till ljus. Men jag kan för mitt liv inte uppbåda denna entusiasm för staten Israel. Jag ser kristna som har kört med den här skåpmaten år och ut och år in. Såhär har man säkert hållit på i tjugo-trettio-fyrtio år! Till vilken nytta?? Var är frukten? Nu straffar Gud USA för att Obama kritiserade Israel, Putin är Gog och ska anfalla Israel. Margot kritiserade Israel, nu ska Gud straffa Sverige! Nu ska Iran anfalla Israel. Bla bla bla så håller man på år efter år efter år. Blodmånar, nu ska världen gå under! Bla bla bla. Minsta lilla ifrågasättande och man kallas antisemit innan man hinner säga flaska. Det är nåt osund med detta upphöjande av Israel och allt som är judiskt. Det är maniskt. Jag tror inte det är av Gud.

Svara


Lena Henricson Sat, 09 Mar 2019 22:21:39 +010

Svar till Martin

Ett så fint vittnesbörd om din frälsningsupplevelse!!! 🙂. 👍. Men snälla,hacka inte på den som vill tränga djupare in i det profetiska i vår tid,i det här fallet staten Israel. Vi får tacka Gud för dem som har en djupare andlig insikt än vi själva.

Svara


Leif Sat, 09 Mar 2019 22:22:48 +010

Svar till Thomas.

Detta sker före det att hela Israel ska bli frälst, alltså före det att Jesus sätter sina fötter på oljeberget! Det är då en mindre kvarvarande skara judar efter harmagedon får öppnade ögon och förstår vem Messias hela tiden har varit och Är!

Innan detta speciella slutskede före tusen års fred på jorden, kommer fortfarande många judar att leva efter lagens bud, därför kommer templet och tempeltjänsten återinföras. Det är ju ännu inte så att alla Israeler och judar är kristna, utan alldeles tvärtom.

Jesu frid...

Svara


Martin Sat, 09 Mar 2019 22:31:31 +010

Svar till Lena Henricson.

Jag litar inte på dem.

Svara


Lena Henricson Sat, 09 Mar 2019 23:07:14 +010

Svar till Martin

Nej,det är ju bara Gud vi kan lita helt och fullt på. Och ingen människa har hela sanningen. Samtidigt uppmanar ju bibeln oss att söka sanningen. När det gäller det profetiska får vi pröva allt och behålla det goda. Önskar dig Guds välsignelse i fortsättningen!

Svara


Steven Sat, 09 Mar 2019 23:31:03 +010

En enda bibelvers; ”hela Israel ska bliva frälst”. På detta bygger man ett falskt evangelium.
Israel är de som tagit emot Jesus som sin Herre och Räddare.
När ska denna fanatism ta slut? Först när ridån går ner och föreställningen är över och ljuset tänds?

Svara


Stefan Jonasson Sun, 10 Mar 2019 00:20:48 +010

Vi vet ju att JESUS kommer snart... Låt profet nissarna spekulera det ändrar ingenting.. GUDS plan kommer att fullbordas... Den som tror och tar emot frälsningen blir ett GUDS barn.. Jude eller hedning den som vägrar lyda budskapet och förkastar JESUS (GUDS frälsning) blir dömd jude eller hedning.. Det är ingen skillnad... Det där med att hela Israel ska bli frälst är något som sker efter kyrkans upptagande från världen.... Så verkar det vara när man läser bibeln...

Svara


Karl Håkan Sandell Sun, 10 Mar 2019 09:13:29 +010

Låt oss titta på några bibelord som handlar om Israels förlåtelse och upprättande. Vi börjar med några versar ur Hes 36:

Hes 36:33. Så säger Herren Jesus [Jashve], då när [på dagen] jag har renat er från alla era missgärningar, skall jag låta de förstörda städerna bli bebodda och uppbyggda.

Hes 36:34. Och du skall arbeta med det förstörda landet som var ödelagt, inför allas ögon som går förbi.

Hes 36:35. Och man säger: Det förstörda landet har blivit som Edens [ljuvlighet, lust, behaglig] lustgård, och ruin städerna, och de förstörda, och de fördärvade, är nu verkligen ordentligt uppbyggda och bebodda.

Hes 36:36. Och de hedningar, som är kvar runt omkring, skall förstå [erkänna, förklara], att jag Jesus [Jashve] har byggt de fördärvade och planterat det förstörda. Jag Jesus [Jashve] har talat och handlat [gjort].

Hes 36:37. Så Säger Herren Jesus [Jashve], jag vill göra mera än det här för Israels folk [hus], med de saker som händer med dem, jag förökar [gör mera] dem som en mänsklig [Adams] fårhjord.

Hes 36:38. Som en hjord av heliga får, som en hjord för Jerusalems fest [högtid], så är de förstörda städerna, med människoskarorna [hjordar av människor] och de vet att jag är Jesus [Jashve].

Vidare från Hes 37:

Hes 37:12. Så profetera och säg till dem: Så säger Herren Jesus [Jashve], se jag öppnar det ställe där jag begravt er och låter er komma upp från det ställe där ni, mitt folk, begravts av mig, och jag skall låta er komma till Israels land.

Hes 37:13 Och ni skall veta [känna] att jag är Jesus [Jashve], i det jag öppnar det ställe där jag begravde er och i det jag låter samla er från det ställe där jag begravde er, mitt folk.

Hes 37:14. Och jag lägger min ande i er, och ni lever, och jag skall låta er vila i ert land, och ni vet [känner] att jag, Jesus [Jashve], har talat och har handlat [har gjort], säger Jesus [Jashve].

Vidare från Hes 39:

Hes 39:23 Och det vet [förstår] hedningarna [folken], för Israels folk [hus] uppenbarade sin synd, att de förrått mig, så att jag dolde mitt ansikte för dem, och så att jag gav dem i deras fienders [prövningens] hand och de föll alla för svärd.

Hes 39:24 I likhet med deras ruttenhet [ohederlighet] och som deras synd gjorde jag mot dem, och jag dolde mitt ansikte för dem.

Hes 39:25 Men säger Herren Jesus [Jashve]: Nu tar jag tillbaka Jakobs [den lögnaktige, hälfångaren, ersättaren] exil och jag förbarmar mig över hela Israels folk [hus] och jag nitälskar för mitt heliga namn.

Hes 39:26 Och de förlåts det de skämts över och all deras synd som fört dem bort från mig, i det de återvänder till sin mark med trygghet och utan bävan.

Hes 39:27 I det jag återför dem från folken och jag samlar dem från deras fienders land och jag helgas i dem, inför många hedningars [folks] ögon.

Hes 39:28 Och de vet att jag är Jesus Guds son [Jashve Gud], i det jag uppenbarar dem för hedningarna [folken], och jag samlar in dem på deras mark och jag lämnar dem inte, för de skall vara där [för deras namn].

Hes 39:29 Och inte mera låter jag dölja mitt ansikte för dem, eftersom jag har utgjutit min ande över Israels folk [hus], säger Herren Jesus [Jashve].

Vidare från Sak 12:

Sak 12:2. Se, jag sätter Jerusalem* som en berusningens [fruktansvärt omskakande] bägare, för alla folk runt omkring, och också över Juda blir det så, i försvaret [belägringen] av Jerusalem.

{*Jerusalem = Fredsstaden, Fridsstaden, den fullkomliga staden, staden i säkerhet}

Sak 12:3. Och det sker i de dagarna att jag göra Jerusalem till en betungande sten åt alla folk, en delad börda som de vill dela [de delar] och som erbjuds till alla landets [jordens, traktens] hedningar [folk].

Sak 12:4. På den dagen [tiden] säger Jesus [Jashve] slår jag alla hästar med okunnighet [bestörtning, oskuld], och dess kusk med vanvett, men över Juda hus är mina ögon klarsynta, och alla folkens hästar slår jag med blindhet.

Sak 12:5. Och Juda* hövdingar säger i sina hjärtan: För mig är Jerusalems invånare styrka, genom Guds son folkskarornas Jesus [Jashve Sebaot Gud].

{* Juda = firad, prisad, vördad, dyrkad}

Sak 12:6. På den dagen sätter han Juda hövdingar som elds skålar bland veden [i träden] och som flammor i en kärve, och de skall sluka alla folken runt omkring, till höger och till vänster, och man slår sig ner i Jerusalem som även framöver skall ligga där Jerusalem ligger.

Sak 12:7. Och först låter Jesus [Jashve] frälsa [rädda] Juda hem [tält], för att inte Davids hus och de som bor i Jerusalems ära skall vara större än över Juda.

Sak 12:8. Då [på den dagen] försvarar Jesus [Jashve] sitt Jerusalem, och de svaga är då hos dem som David och Davids hus är likt Guds utsände [budbärare, ängel] Jesus [Jashve], inför dem.

Sak 12:9. Och då [då på den dagen] begär [kräver] jag att alla hedningar [folk] som kommer mot Jerusalem skall förgöras [ödeläggas].

Sak 12:10. Och jag utgjuter nådens och bönens ande, över Davids hus och över Jerusalems innevånare, och de ser upp till [med glädje på, intensivt på] mig, den som de stuckit [sårat] och de sörjer över honom som över den ende sonen, och bitterheten över det [honom] är som bitterheten efter den förstfödde.

Sak 12:11. Då [på den dagen] har man stor sorg i Jerusalem*, som sorgen i Hadad*-Rimmon* på Megiddon* slätten.

{* Jerusalem, Fredsstaden, Fridsstaden, den fullkomliga staden, staden i säkerhet, den kompletta staden; Hadad = våldsam, hård, bryta, rop, ströva, gunga; Rimmon = granatäpple, granatäppleträd; Megiddon = mötesplats, domsskölden, domens upplösning}

Här har vi alltså ett antal Bibelställen som klart talar om att Israel ska förlåtas av Gud och upprättas i sitt land för att evigt förbli där. Och när man läser här är det ingen tvekan om att det gäller dagens Judar och dagens Israel.

Karl Håkan

www.minJesus.blogspot.se

Svara


AnnMarie Sun, 10 Mar 2019 09:19:35 +010

Svar till Karl Håkan Sandell.

Tror du att förlåtelsen även gäller dem som dog i sin synd?

Svara


Steven Sun, 10 Mar 2019 09:54:51 +010

Svar till Karl Håkan Sandell.Bara för att en stat kallar sig för Israel, och inte för Judea, vilket borde väl vara mer lämpligt.så innebär det bl a annat att dagens stat Israel är det bibliska Israel?

Svara


Steven Sun, 10 Mar 2019 10:04:28 +010

Om du inte är friköpt i detta ögonblick, så dör du i dina synder som inye är förlåtna.
Vilken Gud är det, som inte vill rädda dagens s k judar, hans ”ögonstenar”? utan låter dem gå evigt förlorade?
Denna teori håller inte, att dagens s k judar är Guds Israel.
”I veten ju att det icke är med förgängliga ting, med silver eller guld, som I haven blivit »lösköpta» från den vandel I förden i fåfänglighet, efter fädernas sätt, utan med Kristi dyra blod, såsom med blodet av ett felfritt lamm utan fläck.Joh. 1,”
‭‭1 Petrusbrevet‬ ‭1:18-19‬ ‭SVEN‬‬
https://www.bible.com/bible/166/1pe.1.18-19.sven

Svara


Karl Håkan Sandell Sun, 10 Mar 2019 10:34:05 +010

Svar till Steven.

Jag förstår inte att någon kan tvivla på att det vi ser idag när Israels barn flyttar hem, att det är en uppfyllelse av profetian och att Gud håller vad han lovat till Israel. Det vi läser i Profetian är ju det som vi ser går i uppfyllelse. Då ska vi tacka Gud för vi vet att han finns och fullföljer sina löften.

Och det gör han naturligtvis också för oss, och inte bara för Judarna, Israel.

Gud välsignar alla sina barn, men på olika sätt.

Karl Håkan

www.minJesus.blogspot.se

Svara


Erik S Sun, 10 Mar 2019 10:46:04 +010

Svar till Karl Håkan Sandell.

Där har du alldeles rätt, K H. Löftena gäller dagens Israel och judarna. (och det har ingenting att göra med liberalteologin att församlingen/kyrkan, har tagit över Israels roll-det är ren villfarelse, grov villfarelse)

Vi kommer få se många fantastiska saker ske i Israel. Gud handlar ju med detta land på ett mycket speciellt sätt. Att försöka dela landet och Jerusalem kommer att straffa sig. Gud tillåter inte det, helt enligt hans ord i Joel.

Det "stora Israel" eller Löfteslandet kommer att vara just stort. Men det kommer troligen inte gå i uppfyllelse, förrän Jesus satt sina fötter på Oljeberget. Som sagt, Israel är vår tids profetiska klocka, att inte ha uppmärksamheten på detta land och folk, kommer att stå oss dyrt.

Svara


AnnMarie Sun, 10 Mar 2019 11:22:46 +010

Svar till NEW-IFB-Baptist.

Det är just det som jag har reagerat på ang många sionister.De tror att frälsningen för judar sker per automatik men att för annat folk är det annat som gäller och med den tanken får vi ju en partisk Gud som frälser judar vad de än gör och vilka synder de än dött i utan att nödvändigtsvis har bett om förlåtelse för samtidigt som annat folk hamnar i ett evigt helvete för samma oförlåtna synder! Det handlar således också om synen på helvetet.

Det hela är en känslig fråga och ofta får man inga svar det hela dör helt enkelt ut .....

Svara


Martin Sun, 10 Mar 2019 11:42:58 +010

Svar till Karl Håkan Sandell.

Jag har försökt hitta ett bibelställe som visar att judarna representerar alla Israels tolv stammar men jag har inte lyckats. Kan du hjälpa mig?

Svara


Steven Sun, 10 Mar 2019 11:48:20 +010

Svar till Karl Håkan Sandell.

Israel som ska återvända sker när varje pånyttfödd kristen kommer till Gud och löftet om det himmelska landet.

Gospel predikas nu i världens alla 4 hörnen - och från varje hörn strömmar nu Guds utvalda som hörsammat Honom genom Jesus Kristus.

Precis som profetiorna säger, men med sionostiska glasögon blir tolkningen en annan.

Svara


Lena Henricson Sun, 10 Mar 2019 14:28:26 +010

Svar till Martin

Håller fullständigt med dig i det du nu sist skrev till mig. Och samtidigt tycker jag mig se att tidstecknen blir alltmer tydliga. 🙂

Svara


AnnMarie Sun, 10 Mar 2019 14:54:50 +010

Svar till NEW-IFB-Baptist.

Jag är tveksam till det helvete som många förkunnar och tror på men jag är övertygad om att Gud inte gör någon skillnad på folk å folk

Svara


Steven Sun, 10 Mar 2019 15:07:56 +010

Svar till NEW-IFB-Baptist.

Även denna förklarar att är som folk måste vi vara i Kristus: ”Jag är vinträdet, I ären grenarna. Om någon förbliver i mig, och jag i honom, så bär han mycken frukt; ty mig förutan kunnen I intet göra. Om någon icke förbliver i mig, så kastas han ut såsom en avbruten gren och förtorkas; och man samlar tillhopa sådana grenar och kastar dem i elden, och de brännas upp.”‭‭Johannes‬ ‭15:5-6‬ ‭

https://www.bible.com/bible/166/jhn.15.5-6.sven

Svara


AnnMarie Sun, 10 Mar 2019 15:40:27 +010

Svar till Karl Håkan Sandell.

Ställer frågan igen

Tror du att även de judar som dog/dör i sin synd till sist blir frälsta??

Svara


Karl Håkan Sandell Sun, 10 Mar 2019 17:19:51 +010

Svar till AnnMarie.

Ingen blir frälst som inte tar emot Jesus och det gäller Judarna också. Det är när de tar emot Jesus som sin frälsare och ser upp till honom och ropar på honom som han kommer och frälser dem. Och det är det som snart ska hända.

Vi kan läsa om det här när vi läser vidare i Sak 12

Sak 12:10. Och jag utgjuter nådens och bönens ande, över Davids hus och över Jerusalems innevånare, och de ser upp till [med glädje på, intensivt på] mig, den som de stuckit [sårat] och de sörjer över honom som över den ende sonen, och bitterheten över det [honom] är som bitterheten efter den förstfödde.

Sak 12:11. Då [på den dagen] har man stor sorg i Jerusalem*, som sorgen i Hadad*-Rimmon* på Megiddon* slätten.

{* Jerusalem, Fredsstaden, Fridsstaden, den fullkomliga staden, staden i säkerhet, den kompletta staden; Hadad = våldsam, hård, bryta, rop, ströva, gunga; Rimmon = granatäpple, granatäppleträd; Megiddon = mötesplats, domsskölden, domens upplösning}

Sak 12:12. Och landets sorg [klagan] är separerad grupp [släckte] för grupp [släckte]. Davids hus för sig, och deras kvinnor för sig. Givarna [Natans hus, givandets hus] för sig och deras kvinnor för sig.

Sak 12:13. Prästfolket [Levi hus] för sig och deras kvinnor för sig, Evangelisterna [Shimis hus, förkunnarnas hus] för sig och deras kvinnor för sig.

Sak 12:14. Alla grupper [släkter], de resterande grupperna [släkterna], varje grupp [släkt] för sig och deras kvinnor för sig.

Sak 13:1. Då [på den dagen] blir det en källa öppnad för David och för dem som bor i Jerusalem, till nytta mot synd och orenhet.

Och vi kan citera ur Nya testamentet när Jesus talar till Judarna strax före sin död och uppståndelse. Då säger han just det här att de inte ser honom igen förrän de säger: Välsignad är han som kommer i Herrens namn.

Mat 23:37. Jerusalem*, Jerusalem, som dödar profeterna och stenar de som har sänts till dig, hur många gånger har ja g inte velat samla dina barn, som en höna som samlar sina kycklingar under vingarna. Men ni vill inte.

{* Jerusalem = Fredsstaden, Fridsstaden, den fullkomliga staden, staden i säkerhet}

Mat 23:38. Se, ert hus [familj, bostad] överges [lämnas, ges bort] och blir öde [öken].

Mat 23:39 Jag säger därför till er: Nu ser ni [känner] mig faktiskt [verkligen] inte igen, förrän ni säger: Välsignad [prisad] är han, som kommer [framträder, går, passerar, går omkring, växer] i Jesu [Herrens, Jahves] namn.

Mat 24:1. Och när Jesus [frälsaren, Jashve, Herren] går ut och lämnar templet kommer hans lärjungar till honom, för att visa på templets hus.

Mat 24:2. Och Jesus säger till dem. Så är det, ni ser allt detta klart. Men jag säger till er det skall verkligen inte lämnas sten på sten, nej verkligen inte, det skall ödeläggas.

Jesus ska alltså komma igen till Judarna när de ropar på honom och det är då han slutligen ska frälsa och rädda dem. Så någon automatisk räddning för Judarna finns inte utan den kommer när det böjer sig och tar emot Jesus som sin frälsare.

Karl Håkan

www.minJesus.blogspot.se

Svara


SA Sun, 10 Mar 2019 18:03:14 +010

Svar till Martin.

🤥 va hållet du på med ? Nyligen lyssnat på K-G han förmedlar exakt samma budskap som Mikael , båda vet vad dom talar om .

Svara


SA Sun, 10 Mar 2019 18:42:19 +010

När vi ser allt detta begynna ske, ska vi lyfta våra huvuden , för då nalkas vår förlossning , ingen vet dag eller stund , men Gud visar tydligt i sitt ord , och mycket av det som sker i Israel , och mycket annat , studera orden genom bön .

Svara


AnnMarie Sun, 10 Mar 2019 19:31:10 +010

Svar till SA.

Vad är det som säger att Mikael och( KG vem det nu är)har rätt??

Svara


AnnMarie Sun, 10 Mar 2019 19:34:36 +010

Svar till Karl Håkan Sandell.

Tack för ditt svar!

Svara


AnnMarie Sun, 10 Mar 2019 19:53:53 +010

Svar till Martin.

Ja man kan ju undra varför Gud skulle straffa ett helt land bara för att en president eller utrikesminister kritiserar Israel.Det borde väl räcka med att straffa den skyldige !

Det där med att sionister skriker antisemit då man kritiserar Israel( för något man kan göra med andra länder utan att någon blinkar)känner jag igen!

Svara


SA Sun, 10 Mar 2019 20:02:46 +010

Mikael valfridsson K-L Larsson , att dom är insatta i det som händer i Israel , studerat ordet , själv hört K-G , så intressant . Duktig förkunnare .

Svara


Martin Sun, 10 Mar 2019 21:07:52 +010

Svar till AnnMarie.

Så håller de på hela tiden. Det ligger inbyggt i hela deras trossystem att Gud ska straffa den som kritiserar Israel. "Lämna ditt land, din släkt och ditt hem, och gå till det land som jag skall visa dig. 2Jag skall göra dig till ett stort folk, jag skall välsigna dig och göra ditt namn så stort att det skall brukas när man välsignar. 3Jag skall välsigna dem som välsignar dig, och den som smädar dig skall jag förbanna" (1 Mos12:3). Därför tror kristna israel-vänner att de talar för Gud när de säger att Gud straffar USA med oljeutsläpp 2010 för att Obamas politik inte var tillräckligt Israel-vänlig. Eller som fallet med Margot.

Det är intressant att följa detta löfte genom släktleden. "Jakob sade till Josef: ”Gud den Väldige uppenbarade sig för mig i Lus i Kanaan. Där välsignade han mig 4och sade till mig: ’Jag skall göra dig fruktsam, så att du förökar dig och blir till många folk. Och jag skall ge dina ättlingar detta land som egendom för all framtid.’ (1 Mos 48:3).

Jakob (Israel) är här sjuk och har kallat till sig Josef, den mest Kristus-like av Jakobs söner. Jakob hade alltså fått den välsignelse som Gud hade gett till Abram. Nu är Jakob/Israel på väg att ge den vidare. Men inte till Juda och inte heller till Josef, utan dennes söner Efraim och Manasse.

15Israel välsignade dem och sade:

”Den Gud som mina fäder höll sig till,

Abraham och Isak,

den Gud som har varit min herde

från min första stund till denna dag,

16den ängel som löst mig från allt ont,

han må välsigna dessa barn.

Genom dem skall mitt namn leva vidare,

mitt och mina fäders, Abrahams och Isaks.

Må de föröka sig och bli talrika på jorden.” (1 Mos 48:15)

Läs de sista tre raderna igen. "Genom dem skall mitt namn leva vidare,

mitt och mina fäders, Abrahams och Isaks.

Må de föröka sig och bli talrika på jorden.”

Det finns hur mycket som helst här. Men dagens judar har inget med detta löfte till Efraim och Manasse att göra. Men ändå lovar Herren (via Israel) att Israels, "hans fäders", Abrahams och Isaks namn skall leva vidare genom dem, alltså Efraim och Manasse. Men dessa stammar skingrades efter Nordrikets fall, inte långt efter Salomos död.

Svara


Karl Håkan Sandell Sun, 10 Mar 2019 21:41:48 +010

Svar till Martin.

Det är märkligt att läsa de här inläggen där du gång på gång försöker bevisa att upprättande av Israel i våra dagar inte skulle ha något med Guds vilja och löften till Israel att göra. Men när man läser Bibeln ser man klart att så är det. Gud har lovat det som idag händer med Israel och de ska för alltid få bo i sitt land.

Och det vi ser idag är en fantastisk uppfyllelse av Guds löften och ett bevis på hans existens.

Och när man vet vilken förföljelse Judarna varit utsatta för genom historien så känns det obehagligt med den ton som man känner när man läser dina kommentarer, detta samtidigt som man vet att idag är Gud med Israel precis som han lovat i sitt ord.

Karl Håkan

www.minJesus.blogspot.se

Svara


Martin Sun, 10 Mar 2019 22:42:22 +010

Och när man vet vilken förföljelse Judarna varit utsatta för genom historien så känns det obehagligt med den ton som man känner när man läser dina kommentarer, detta samtidigt som man vet att idag är Gud med Israel precis som han lovat i sitt ord.

Det kallas projicering. Du projicerar dina förutfattade meningar om "Israel-hatare" på mig, som du inte känner det minsta. Det är därför som det "känns obehagligt" för dig. För min del är jag bara sekundärt intresserad av sak-frågan, dvs om staten Israel är en uppfyllelse av GT:s och NT:s profetior. Det som intresserar mig är med den oärlighet och dubbelmoral som sionister argumenterar. Det finns en ondska inom judendomen, som förkastade Jesus och fick Honom mördad. Det var en ondska som ledde till Jerusalems förstörelse år runt år 70. Den delen lever fortfarande i uppror mot Jesus och det är en fiende till Jesus kyrka, ja till Jesus Själv. Samtidigt tror vi på ett upprättande av hela Israel (inklusive Juda stam). Vi lever alltså i en dualitet där judarna både är Guds fiender och Hans älskade. Paulus förklarar detta i Rom 11, "Ser man till evangeliet är de Guds fiender, för er skull. Ser man till utkorelsen är de hans älskade, för fädernas skull" (vers 28). Det jag noterar hos sionisterna är ett överslag till att välsigna allt judiskt, antagligen som motreaktion till kristna kyrkans övergrepp genom historien. Från ett dike till ett annat skulle man kunna säga.

Svara


SA Mon, 11 Mar 2019 10:36:24 +010

Profetnissar .... säger man så ?

Svara


Stefan Jonasson Mon, 11 Mar 2019 11:40:16 +010

Vad ska man kalla dom då? Alla tomtar på you tube som svamlar om blodmånar och judiska högtider och datum på uppryckelsen och annat svammel... Det råder total anarki på you tube...

Svara


Stefan Jonasson Mon, 11 Mar 2019 11:42:48 +010

Jag menar inte han som gjorde inlägget.. Dom är bra gubbar. Holger och dom andra...

Svara


Thomas Mon, 11 Mar 2019 12:06:58 +010

Svar till Leif.

Tack för ditt svar på mina frågor, Leif!

Jag tycker nog ändå att det är minst sagt märkligt om Gud älskar sitt utvalda folk och staden, men sedan låter de gå under på det mest fruktansvärda sätt och låter landet förstöras under tvåtusen år för att sedan fortsätta där man slutade sist, med ett nytt tempel och nya offer. För vad hände med alla miljoner som gick under på vägen, de blev ju aldrig frälsta?

Är det inte mera troligt att templet, staden och landets förstörelse var den slutliga sortin för GT, att visa att vi lever under ett nytt förbund, där alla som tror är Abrahams ättlingar, dvs det sanna Israel?

Svara


Massesmark@live. se Mon, 11 Mar 2019 12:11:40 +010

Svar till Stefan Jonasson .

Datum har jag aldrig hört, Gud har givit vissa profetisk gåva , vi ska givetvis pröva allt , står det , men nissar .... nej fel ord, det bästa är att själv läsa bibeln . Och Gud vill med sitt ord visa oss när tiden närmar sej , och det är ju mycket som går i uppfyllelse inför våra ögon , onskan tilltar , osv , var välsignad broder .

Svara


SA Mon, 11 Mar 2019 12:20:52 +010

Svar till Stefan Jonasson .

Gud har givit en del profetisk gåva , vi ska pröva allt står det , något datum har jag aldrig hört om , för tid och stund vet vi inte, däremot vill Gud med sitt ord visa på när tiden närmar sej , och mycket går i uppfyllelse nu , det bästa är att läsa Guds ord skälv , men ordet nissar ... nedlåtande , var välsignad broder.

Svara


Stefan Jonasson Mon, 11 Mar 2019 13:18:10 +010

Jag förstår att det finns dom som forskar i skriften... Eskatologi jag har full respekt för alla GUDS MÄN KVINNOR som vill undervisa dom troende. Tack JESUS.. Men det finns konstiga figurer på you tube... Det är väl dom jag menar... Tex när det tjatades om den 23september för några år sedan att månförmörkelser förebådade allt möjligt som inte hände... Och annat konstigt

Svara


AnnMarie Mon, 11 Mar 2019 13:46:19 +010

Svar till Stefan Jonasson .

Så finns det de,rätt många som gärna vill undervisa fast de inte är kallade till det och inte ens har hyfsad bibelkunskap!

Svara


SA Mon, 11 Mar 2019 13:55:00 +010

Svar till Stefan Jonasson .

Det kommer alltid finnas sådant , alltid funnits , därför är det viltigt att läsa bibeln själv , läs Per-Arne Imsens bok , mycket bra , INGA konstigheter . Inga andra gudar tror jag den heter .

Svara


Asbjørn Nakken Mon, 11 Mar 2019 13:56:54 +010

Like før Jesus for opp til himmelen, spurte apostlene ham: "Herre, er det på den tiden du vil gjenreise riket for Israel?". (Apostlenes gjerninger 1:6b). Jesus benektet ikke at riket for Israel èn gang ville bli opprettet, men at: "Det er ikke deres sak å vite tider eller timer som Faderen har fastsatt av sin egen makt". (Vers 7).

I Lukas` evangelium 21:24 sier Jesus at Jerusalem skal ligge nedtrådt av hedninger inntil hedningefolkenes tider er til ende. Hva det betyr kan man spekulere i, men det viser at Jerusalem kan ha en spesiell betydning i framtiden, jevnfør Jesaja 2: 2-4.

Svara


AnnMarie Mon, 11 Mar 2019 15:02:43 +010

Sven Reichmann skrev ju mycket om judarna och deras uppgift och kallelse vid tidens slut.Boken "I väntan på Messias"var en ögonöppnare för mig och inte alls något obegripligt som en del andra sionister utan kunskap försöker få mig att tro på.

Svara


SA Mon, 11 Mar 2019 15:08:54 +010

Svar till AnnMarie.

Vilka menar du är utom kunskap ? skulle gärna vilja veta , du menar alltså att det finns dom som predikar , utan kunskap , jag har ingen hört , av dom jag lyssnat på iaf . Vilka är de?

Svara


AnnMarie Mon, 11 Mar 2019 16:26:14 +010

Svar till SA.

Jag syftar inte på kända predikanter pastorer mm utan kristna i allmänhet som gärna vill undervisa andra

Svara


SA Mon, 11 Mar 2019 16:37:12 +010

Svar till AnnMarie. Ok , förstår , det finns ju alltid sådana , men inget bry sej om , jag brukar känna in själv , vad som känns rätt för mej , för visst finns det predikanter oxå som är ute och seglar , gäller vara lyhörd.

Svara


Leif Mon, 11 Mar 2019 17:30:02 +010

Svar till AnnMarie.

Då kan du väl berätta om vad som blev begripligt genom boken, och vad du fick se som du tidigare inte såg?

Jesu frid...

Svara


AnnMarie Tue, 12 Mar 2019 08:41:03 +010

Svar till Leif.

Efter en kaotisk tid i trosrörelsen anda där praktiskt taget inget av det som förkunnades stämde med verkligheten (tex det där med helande och bekännelse)var jag besviken,arg på praktiskt taget allt som hade med kristenheten att göra även fast jag ändå på något sätt höll fast med tron på Gud.Mycket av det som förkunnades var ju New Age men det förstod ju inte jag då.Efter att läst "Allt är inte Gud som glimmar"skriven av Sven Reichmann gick det upp ett ljus för mig.

Boken "I väntan på Messias" fann jag i en kristen bokhandel för ca 10 år sedan och jag har läst den 2-3gånger.Det var verkligen en aha upplevelse !Helt annan undervisning än jag hade fått i trosrörelsen.Många pusselbitar föll på plats.

Men det är svårt att så här i text förklara alla för mig aha upplevelser men jag råder dig att själv läsa boken! Finns att köpa hos Adlibris,Bokus XpMedia för mellan 150-200 kristna.Eldsflamman har den för 80 kristna såg jag

Svara


Leif Tue, 12 Mar 2019 10:38:00 +010

Svar till AnnMarie.

Jag undrar om inte jag läst båda de böckerna med SR samt några till, och jag förstår ganska väl vad du menar med det överdrivna och osunda som funnits inom trosrörelsen och även lite på andra håll. Jag upplevde tidigt dessa brister men har aldrig haft problem med det. Jag har mött en del av sådana predikanter och ivriga förkunnare, de har också profeterat lite osunt över mig, ibland t.o.m lite likt JL, men man får ta sådant med en klackspark och istället be för dem. Om ärlighetslängtan finns så förändras de så småningom.

Jag har förutom böckerna lyssnat till väldigt mycket av Svens undervisning som finns på nätet, mycket bra undervisning för den som vill få ett stabilt kristet liv.

www.kristenmp3.se

Sven har varit en av de mest kära och skärpta förkunnare jag haft och lyssnat till genom åren.

Risken är att det ofta blir såhär inom de flesta kristna grenar och grupper som väljer att gå sina egna vägar utan att bry sig om vad övriga kristna säger. Man hamnar i olika diken. Svenska kyrkan har hamnat i ett sådant dike där verkligen new age och homosexualitetens andemakter har nästlat sig in, Equmeniakyrkan har hamnat i ett liknande dike och de verkar inte alls vilja bry sig om att andra kristna har uppmanat dem till att stå emot allt detta.

Det börjar med lillfingret men har nu blivit hela handen.

Pingströrelsen däremot står fortfarande på stabilare mark även om de också är på farlig väg i detta med SKR, Sveriges Kristna Råd.

Det finns givetvis fler grupper i Sverige som vandrar upp och ner i olika diken och borde kliva upp där ur.

Att vandra helt utanför gemenskap och vara emot allt och alla är heller inte Bibliskt och leder oftast snett. Visst kan man hålla sig kvar vid tron, men meningen är ändå att vi alla kristna umgås, "även om vi alla har brister", hjälps åt med våra olika gåvor, då är det enklast att hålla sig mitt på den smala vägen...

Men, nu till något annat.

Jag vill avsluta med något fantastiskt. I Söndags fick jag nämligen nåden att döpa en nyfrälst vän. En vi har fått leda ur det allra mörkaste av mörker en människa i stort sett kan hamna i. En som blivit av med familj, jobb, fullständigt ute ur samhällets skyddsramar, självmordsbenägen m.m, men alltså!

Nu en ny skapelse i Kristus Jesus, halleluja!!!!

Jesu frid...

Svara


AnnMarie Tue, 12 Mar 2019 11:08:40 +010

Svar till Leif.

Jag har också lyssnat på SR på kristenmp3.Tror inte jag missat något.Någon kanske tycker att man inte ska ha "favoritförkunnare" men jag är tacksam till att jag fann Svens undervisning. Under den tid ca 2 år då jag var medlem i en sekteristisk församling fick jag en liten tunnare bok skriven av SR av någon i min hand(minns ej vilken ) och just då fattade jag ingenting av det han skrev!

Måste vara härligt att få döpa en gammal vän som funnit Jesus(Vägen Sanningen och livet!)❤😍

Svara


Leif Tue, 12 Mar 2019 11:20:42 +010

Svar till AnnMarie.

Ja, det var en ljuvlig upplevelse. Det är däremot inte en gammal vän, utan en jag träffat för drygt ett halvår sen, men nu har han blivit min evige vän 😄..

Svara


AnnMarie Tue, 12 Mar 2019 11:28:08 +010

Svar till Leif.

Förlåt nu läste jag fel.Nyfrälst vän var det ju men härligt i alla fall!😀

Svara


Din kommentar

Första gången du skriver måste ditt namn och mejl godkännas.


Kom ihåg mig?


Prenumera på Youtubekanalen:

Vecka 25, tisdag 18 juni 2019 kl. 12:36

Jesus söker: Björn, Bjarne!

"Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son [Jesus], för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv." - Joh 3:16

"Men så många som tog emot honom [Jesus], åt dem gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn." - Joh 1:12

"Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst." - Rom 10:9

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? Be den här bönen:

- Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som Herren. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?
» Ja!


Senaste bönämnet på Bönesidan
tisdag 18 juni 2019 08:25

Jesus jag önskar mig ett arbete med mogna trevliga kristna kollegor. Tack Jesus för att Du kommer att uppfylla detta. Kram

Aktuella artiklar


Senaste kommentarer


STÖD APG29! Bankkonto: 8169-5,303 725 382-4 | Swish: 070 935 66 96 | Paypal: https://www.paypal.me/apg29

Christer Åberg och dottern Desiré.

Denna bloggsajt är skapad och drivs av evangelisten Christer Åberg, 55 år gammal. Christer Åberg blev frälst då han tog emot Jesus som sin Herre för 35 år sedan. Bloggsajten Apg29 har funnits på nätet sedan 2001, alltså 18 år i år. Christer Åberg är en änkeman sedan 2008. Han har en dotter på 13 år, Desiré, som brukar kallas för "Dessan", och en son i himlen, Joel, som skulle ha varit 11 år om han hade levt idag. Allt detta finns att läsa om i boken Den längsta natten. Christer Åberg drivs av att förkunna om Jesus och hur man blir frälst. Det är därför som denna bloggsajt finns till.

Varsågod! Du får kopiera mina artiklar och publicera på din egen blogg eller hemsida om du länkar till sidan du har hämtat det!

MediaCreeper

Apg29 använder cookies. Cookies är en liten fil som lagras i din dator. Detta går att stänga av i din webbläsare.

TA EMOT JESUS!

↑ Upp