Language

Apg29.Nu

Christer Åberg | TV | Bönesidan | Fråga Christer Åberg | Skrivklåda | Chatt | Läsarmejl | Skriv | Media | Info | Sök
REKLAM:
Världen idag

Stöd Apg29 genom att swisha 20 kr till 072 203 63 74. Tack.

Jesu återkomst i 1 och 2 Tessalonikerbrevet

Redan i första kapitlet där Paulus nämner grundläggande läror som den helige Ande eller församlingens omvändelse , så nämner han samtidigt det som ska vara församlingens hopp och förväntning, nämligen Jesu återkomst.

Raketuppskjutning.

För det första är uppryckelsen en viktig lära som borde vara en självklar del av församlingens fundament och förkunnelse. Det är också en händelse som är separat och skild i förhållande till Jesu synliga komma till jorden, och i stället en beskrivning av Herren som stiger ner från himlen för att hämta och rycka sin församling till sig. Uppryckelsen är också en återförening av våra nära och kära, som samtidigt med uppryckelsen uppstår från de döda.


Av Mikael Walfridsson
lördag, 12 oktober 2019 00:37
Gästblogg

Tillsammans med 1 Kor 15, så är Paulus brev till församlingen i Tessalonika några av de brev som allra bäst beskriver Jesu återkomst. Breven besvarar bland annat frågor som vad uppryckelsen är, och när den sker.

Det här är en genomgång av Paulus två brev som ger oss en förståelse för ändetiden, och förhållandet mellan Jesu Kristi dag som också är uppryckelsens dag, och Herrens dag som är Jesu komma till doms för den här världen. Breven uppmuntrar oss samtidigt att leva i en ständig förväntning till Jesu återkomst, och ger oss starka och tydliga löften om att bli bevarad från Guds vrede.

Bakgrund för breven

Paulus skrev dessa brev väldigt kort tid efter att han hade grundat församlingen i Tessalonika. På sin andra missionsresa kom Paulus till staden, där en församling grundades (Apg 17:1).

そのため福音に対する抵抗性のパウロは逃亡していたとなり、彼はティモシーによって、彼は自分の忍耐力、信仰と愛について聞いたとき、会衆を奨励するために文字を書き込みます。

歓喜 - 重要な教義

多くの人々は、重要な教義や教育などの歓喜を却下します。一部のキリスト教徒は、単純にそれを否定するか、それが唯一の象徴や比喩的に理解されるべきであるということを意味します。他の人は歓喜がちょうどいいですが、それは、そのような三位一体または洗礼としてより重要な教義の影に隠れていることと信じています。

Från det att Paulus grundar församlingen och till dess att han skriver dessa brev, går det cirka 6-12 månader. Så det är med andra ord en väldigt ung församling som Paulus skriver till. Men även om dessa människor var ganska nya i tron, dolde eller utelämnade inte Paulus att undervisa eller tala om Jesu återkomst.

Redan i första kapitlet där Paulus nämner grundläggande läror som den helige Ande (vers 5) eller församlingens omvändelse (vers 9), så nämner han samtidigt det som ska vara församlingens hopp och förväntning, nämligen Jesu återkomst (v 10).

Född under förföljelse

Församlingen i Tessalonika var född och levde i konstant förföljelse för sin tros skull. De hade upplevt samma förföljelse från judarna, som både Jesus och profeterna tidigare hade upplevt (v14).

Breven är en uppmuntran till församlingen att fortsätta att vandra i tron och i deras uthållighet i Herren. Under svår förföljelse och lidande tog de emot evangeliet, och hade omvänt sig från sina avgudar. Nu var de överlåtna Herren och tjänade den enda och sanne Guden.

Vad är uppryckelsen?

Om man ska förklara och beskriva vad uppryckelsen är, finns det många sidor och facetter av den man kan nämna:

För det första är uppryckelsen en viktig lära som borde vara en självklar del av församlingens fundament och förkunnelse. Det är också en händelse som är separat och skild i förhållande till Jesu synliga komma till jorden, och i stället en beskrivning av Herren som stiger ner från himlen för att hämta och rycka sin församling till sig. Uppryckelsen är också en återförening av våra nära och kära, som samtidigt med uppryckelsen uppstår från de döda.

それは「差し迫った」または関連であることを意味し、教会の歓喜についての事前到達約束はありません。これは、教会は主のリターンの一定の期待に住んでいる、とイエスが家に私たちをもたらすとしていることをしなければならないことを意味しています。なお、上記のように、それが開始し、主や苦難の日を開始するプロセスの一部であることを意味大きな試練、同じ息に記載されています。一度主はの一部ではないと会衆の誓約を与えます。

歓喜 - HARPAZO

1 Tess 4: 16-17 – Ty när en befallning ljuder, en ärkeängels röst och en Guds basun, då skall Herren själv stiga ner från himlen. Och först skall de som dött i Kristus Jesus uppstå. Därefter skall vi som lever och är kvar ryckas upp (harpazo) bland moln tillsammans med dem för att möta Herren i rymden. Och så skall vi alltid vara hos Herren.

Begreppet ”uppryckelse” kommer från den här bibelversen som blir översatt från det grekiska ordet ”harpazo” till ”att ryckas upp”. Detta ord ”harpazo” finns bara nämnt 13 gånger i NT och är bara använt i 1 Tess 4 i förbindelse med uppryckelsen av församlingen.

”Harpazo” (har-pad-zo) är grekiska och betyder ”föra bort”, taga eller greppa hastigt. Harpazo blev till det Latinska ordet ”raptus”, som i sin tur blev till det engelska ordet ”rapture”. I Sverige har vi översatt begreppet ”the rapture” med uppryckelsen.

Det är intressant att se hur ordet används och blir beskrivet i NT för det ger oss inblick i ordets betydelse, och en förståelse för det ögonblick församlingen blir uppryckt till Herren för att möta honom i rymden. Vi möter ordet harpazo både i förbindelse med Jesus, Paulus, Filippus, Johannes döparen och Jesu löften till hans barn.

Paulus

2 Kor 12:2 – Jag vet om en man i Kristus som för fjorton år sedan blev uppryckt (Harpazo) ända till tredje himlen – om han var i kroppen eller utanför kroppen vet jag inte.

ポールは彼が神の謎に関わるようになった天に追いつきました。同じ単語HARPAZOも復活した後、昇天を記述するために黙示録でイエスの使用されています

キリストhimmelsefärd

黙示録12:5 - 彼女は神に、彼の王位に鉄の杖ですべての国を支配することだった、と彼女の子供が巻き込まれた息子、(HARPAZO)、子を出産しました。

洗礼者ヨハネ

マシュー11:12 - そして、洗礼者ヨハネの日から今まで暴力を受け、天の御国、および暴力の抑圧(HARPAZO)それの男性。

ジョンとの接続ではバプテストのサービスはHARPAZOも使用される単語になります。イエスは刑務所にいたとき、彼は空を圧迫(良い)暴力や凶悪犯に関連して、ジョンについて比喩的に語っています。(力ENGによってそれを取る。翻訳)力/パワーによって何かを実装するために単語HARPAZOの意味です。

När Herren kommer för att hämta sitt folk så kommer han att rycka församlingen till sig med kraft.

Evangelisten Filippus

Apg 8:39 – När de hade stigit upp ur vattnet ryckte (Harpazo) Herrens Ande bort Filippus, och hovmannen såg honom inte mer men fortsatte glad sin resa.

Filippus hade genom en ängel blivit kallad av Herren, att gå ner på vägen som går från Jerusalem till Gaza. Där träffar Filippus en etiopisk hovman som Filippus predikar evangeliet för. När Filippus hade fullfört sitt uppdrag, predikat evangeliet och döpt hovmannen, blir Filippus bortryckt av Herren till ett annat ställe på jorden.

Att bli bortryckt handlar med andra ord om att bli flyttad i en högre tjänst för Herren, antingen jordisk eller himmelsk.

Ingen kan rycka dig ur Herrens hand

ジョン10:28-29 - 私は彼らに永遠の命を与え、彼らが滅びることはないものとし、誰も私の手から彼らを(HARPAZOを)奪うません。どのような私の父が私に与えていることは、すべてのよりも大きい、と誰もが私の父の手から彼らを(HARPAZO)を奪うことはできません。

これは彼の羊のために羊飼いの心を示した驚くべき通路です。彼は私たちを知っている、我々は彼の声に耳を傾け、彼に従います。彼は私たちを与える約束は誰もが彼の手から私たちを「奪う」ことはできないということです。父は息子が再び盗むことはできません与えています。

それは私たちの救いのセキュリティと何もイエスにある神の愛から私たちを引き離すことはできないという確信を与えます。サタンや状況は、他の言葉で、彼から私たちを奪うしません。

ラプチャーは関連しています

1テサロニケ4:15 - 私たちは生きていると、主の到来に残っている私たちが眠っているどのそれらを妨げるものではないことを、主の言葉によって、あなたがたに言います

1 Tess 1:10 – Och vänta på hans Son från himlen, honom som Gud har uppväckt från de döda, Jesus som har frälst oss från den kommande vredesdomen.

En av den allra viktigaste delen av uppryckelsen är att den är ”Imminent”, som betyder att den är närstående, och något som man kan förvänta kan ske när som helst.

Uppryckelsen är med andra ord en teckenlös tillkommelse, och det finns med andra ord inga profetiska tecken som ska föregå uppryckelsen, eller något som församlingen ska vara uppmärksam på ska ske innan det att denna händelse kan äga rum.

Paulus använder ordet ”vi” när han nämner dem som lever och är kvar till Herrens ankomst, vilket talar för att uppryckelsen i princip redan kunde hända på Paulus tid.

Jak 5:8 – Var också ni tåliga och styrk era hjärtan, ty Herrens ankomst är nära

Reda på Paulus tid var Herrens återkomst nära, och han uppmuntrar församlingen att leva i en ständig förväntan till Jesus från himlen.

När vi talar tolkar den tid vi som vi lever i, och tror att vi är den generation som kommer att uppleva att Herrens kommer tillbaka, är det för att vi jämför profetiska tecken med vedermödans tid. På grund av tidens tecken kan vi se att Herrens dag närmar sig, och att födslovåndorna tilltar. Det är med andra ord inre och yttre tecken som pekar på att den 70:e och den sista årsveckan närmar sig, och därmed också uppryckelsen av församlingen.

Förväntningens frukter

När vi lever i en daglig förväntan till att Herren ska komma tillbaka skapar det både en förväntningens glädje och en längtan efter hans tillkommelse.

Den förväntningen gör att bruden gör sig i ordning, och lever ett heligt och överlåtet liv till sin kommande brudgum. Den skapar också en nöd för en förlorad mänsklighet som Herren vill nå med sin kärlek och frälsande kraft. Det får den här värdens goda och materiella att betyda mindre i förhållande till den andliga verklighet som tusentals människor upplever varje dag, när de går in i evigheten utan Gud och utan hopp.

I samma tidsperiod, i slutet av 1800 talet, när Herren på nytt lyfte fram undervisning om en närstående uppryckelse, upplevde världen en av vår tids historias största missions och evangelisations tider. Samtidigt med att det profetiska ordet blev levande, brann evangeliets eld runt om på vår jord.

***

テサロニケの教会への手紙は、パウロの終末論の手紙です。したがって、我々は両方のティーチそのポールを期待し、重要なイベントの歓喜、反キリストperformancと苦難を挙げることができます。

2テサロニケも神の教会の歓喜のための時点に関連してNTの中で最も物議手紙の一つです。

模範的な教区

多くの点において、集会は、他の信者のための例示セット(1テサロニケ1:8)。それは主のリターンの一定の期待に住んでいた教会でした。彼らは偶像を悔い改め、そして(1テサロニケ1:10)天からイエスの啓示で今待っていました。

I sitt första brev så uppmanar Paulus församlingen att fortsätta sköta sina arbeten och leva ett normalt liv, samtidigt med att de väntade på Herren (4:11-12). Han tröstar dem också genom att berätta att vi ska återse nära och kära som redan har gått hem före oss, då de döda uppstår samtidigt med uppryckelsen av de levande.

Paulus andra brev

Paulus andra brev är skrivet cirka sex månader senare än det första. Han skriver till församlingen för att rätta och korrigera falska rykten och falsk undervisning som hade fått fäste i församlingen.

Församlingen var skrämda och förvirrade med hänsyn till Herrens dag, och den domstid som ska komma över världen. Genom falska rykten och påstådda brev från Paulus, trodde nu församlingen att de redan var inne i denna domstid som också är vedermödans tid.

Det här var något som Paulus tydligt hade förklarat både muntligt och genom sitt första brev till Tessalonika. Därför skriver han detta brev för att tydliggöra och rätta till dessa missförstånd.

Herrens dag, Guds vrede och församlingens avgång

I Paulus andra eskatologiska brev till Tessalonika är det speciellt fyra områden som jag vill skriva och fokusera på som är Herrens dag, Guds vrede (orge), Han som håller tillbaka, och ordet ”apostasia” som både kan betyda avfall eller avgång (uppryckelse).

Till sist tittar vi lite särkilt på 2 Tess 2:13, som efter närmare granskning är en fantastisk vers som både talar, bekräftar och summerar Paulus undervisning till församlingen om en uppryckelse före vedermödans tid.

Herrens dag

2 Tess 2: 1-2 - När det gäller vår Herre Jesu Kristi ankomst och hur vi skall samlas hos honom, ber vi er, bröder, att inte så plötsligt tappa fattningen och bli skrämda, vare sig av någon ande eller av något ord eller brev, som påstås komma från oss och som går ut på att Herrens dag har kommit.

1 Thess 5:2 - Om tider och stunder, bröder, behöver vi inte skriva till er. Ni vet själva mycket väl att Herrens dag kommer som en tjuv om natten. När folk säger: "Fred och trygghet", då drabbas de av undergång lika plötsligt som smärtan kommer över en kvinna som skall föda, och de slipper inte undan. Men ni, bröder, lever inte i mörker, så att den dagen kan överraska er som en tjuv.

För det första är det viktigt att tydliggöra vad Herrens dag egentligen är. Många människor förbinder och refererar till Herrens dag som en begränsad och enskild dag på 24 timmar som utspelar sig i slutet av vedermödan vid Jesu synliga återkomst. Därmed menar man att HERRENS dag och uppryckelsen är synonym och går ut på ett.

Den troligtvis mest citerade versen är just från 1 Thess 5:2 som nämner uppryckelsen i förbindelse med Herrens dag. I och med att Herrens dag på samma sätt som Jesu återkomst kommer som en ”tjuv om natten” så förbinder man ofta ihop dessa två händelser.

Men en genomgång av några bibelverser som omtalar Herrens dag visar att det inte endast refererar till en enskild dag, men till en tidsperiod av dom som både omfattar vedermödan, Jesu synliga återkomst och tusenårsriket.

Joel 2: 11-20 – Herrens dag inkluderar en attack från fienden från norr, som många menar är samma attack vi ser i Hes 38-39. Många menar att GOG/Magog kriget sker i den första delen av vedermödan.

Joel 3:4 – Här är Herrens dag knutet till Jesu synliga återkomst och hans dom över nationerna.

2 Pet 3: 10-23 – Här kan Herrens dag inte referera till Jesu synliga återkomst, då vi vet att den dagen då himlakroppar ska upplösas och vi får nya himlar och en ny jord först sker efter 1000 års riket på jorden.

Som en tjuv om natten

Paulus beskriver Herrens dag som en händelse som kommer överraskande, och som en tjuv om natten. När den här världen inte förväntar det, så kommer den lika plötsligt och på samma sätt som när en kvinna som får födslovånda och uppenbarar sig för den här världen.

ポールは、主の日の聖書の記述を確認し、破壊し、痛みの時間としてそれについて自分自身のために話します。その後1 Thの5:9、ポールは、単語「怒りの判断」(orway)要約を使用し、時間と同義です。

イエス・キリスト今日

ピリピ1:6 - 私はあなたに良い仕事を始めた彼はまた、イエス・キリストの日までにそれを完了しなければならないことを確信しています。

主の日が歓喜(苦難のスタート)とミレニアム至るまでの期間にわたって地球上で出て行きますので、怒りやdomstidを開示しています。私たちは、主の日ではありません会衆の歓喜ではなく、イエス・キリストの名今日の話をするとき。

イエス・キリスト、それはすなわち行うための本当の秘密、NTの教会の真実、そして栄光の有頂天であり、今日は、旧約聖書に記載されていません。

NTの啓示

Jesu Kristi dag är därför enbart en NT- uppenbarelse. Herrens dag är inte bara en GT uppenbarelse, men domens tid över folken är mer detaljerad i NT och speciellt beskriven i Upp kap 6-19. ”Herrens dag” angår jorden och människorna på jorden medan Jesu Kristi dag angår NT församlingens uppryckelse och dens framställning inför Fadern i det himmelska.

När det gäller Jesu Kristi dag så är det en benämnelse på den dag då Jesus ska komma på skyarna för att hämta sin fulltaliga församling till sig.

Betydningen av denna vers är att den helige Ande, som på pingstdagen börjades sitt verk med att utvälja ett himmelskt folk, kommer att fullföra och göra detta folk fulltalig intill Jesu Kristi dag, d.v.s. intill att Jesus kommer för att hämta hem sin församling till de himmelska boningarna – som alltså sker före Herrens dag.

Bevarad från Herrens vrede (orgé)

1テサロニケ1:9-10 - ザ・彼らは私たちがあなたのことを受け取ったかについて話して、あなたが偶像から神になってどのように生き、真の神に仕えるために、天からの彼の息子、神を待ちます怒り(オルジュ)(EK)から私たちを救った死者、イエスから調達。

1テサロニケ5:9 - 神は怒り(オルジュ)を苦しむために私たちを選任していませんでしたが、私たちの主イエス・キリストを通して救いを得るためには

苦難の前に会衆の歓喜の事前TRIB教義の重要な議論の一つは、イエスが保存されて来て憤りから彼の教会を保存していることです。(日本語版怒りは来て)。

怒りのオリジナルテキストでギリシャ語はオルジュで、英語の意味は「、怒り、情熱と罰を示します。だから、これは神の怒りと罰がこの地上に注がれる時間です。

Ett genomgående tema

Både dessa bibelverser och något som är ett genomgående tema i NT är att församlingen inte är bestämd att drabbas av denna vrede, men i stället att bli räddad och bevarad från den.

Ordet ”från” (ek) betyder inte igenom, men i stället att distansera sig från någon eller något bokstavligt talat. Jesus använder samma ord när han undervisar om att ”ta bort bjälken i egna ögat” i Matt 7:5. Bjälken eller splinten blir alltså fysiskt bortagen bort ifrån, och är inte längre en del av ögat.

Om vi har dessa löften att bli borttagen och bevarad från Guds vrede, hur kan då församlingen vara närvarande under vedermödans tid?

Frälsta från vredesdomen

改訂6:15から017 - 地の王たち、偉大な人と将軍、豊富で強力な、すべてのスレーブの自由は洞穴にし、峡谷に身を隠し、彼らは私たちに山や岩、「秋に言ったし、私たちを隠します彼の顔の上に王位と小羊の怒り(オルジュ)に座って。彼の怒りの大切な日のためには、(アオリスト)が来ている、と誰が立つことができますか?

我々は啓示このワード怒り(Orgeの)を発生した最初のTIは、第六のシールです。動詞「来る」は動詞(アオリスト)を意味し、すでに以前に存在していたものですが、今は第六の封印であることが判明しました。

När man ser tillbaka på de tidigare sigill som har varit före det sjätte, är det heller inte svårt att se att denna vrede också har genomsyrat de första fem sigillen, som bland annat har resulterat i globala krig, ekonomisk hyperinflation, hungersnöd och virus utbrott, som har orsakat att en fjärdedel av jordens befolkning har omkommit.

Avslutningen på vreden

Upp 15:1 - Och jag såg ett annat stort och underbart tecken i himlen: sju änglar med sju plågor, de sista, ty med dem når Guds vrede sin fullbordan

Många tror att denna vrede som är en del av Guds vredesskålar först uppträder i slutet av Uppenbarelseboken, men bibeln är tydlig att med de sista sju plågorna avslutar och inte är början av Guds vrede. (Upp 15:1)

Upp 19:15 - De himmelska härarna följde honom på vita hästar, och de var klädda i vitt, rent linnetyg. Och ut ur hans mun kom ett skarpt svärd, som han skall slå folken med, och han skall styra dem med järnspira, och han trampar Guds, den Allsmäktiges, stränga vredes (Orgé)vinpress

Vid slutet av vedermödan avslutas Guds vrede, och vi möter den för sista gången när Jesus kommer för att besegra och vinna seger över sina fiender vid Harmagedon.

Om församlingen har löfte om att bli bevarad från denna domstid från början till slut, så är det ganska tydligt att församlingen inte kan vara kvar på jorden när första sigillet bryts. Paulus bekräftar detta senare i 2 Tess, där han undervisar om olika händelser som först måste inträffa innan denna domstid kommer över jorden.

Filadelfia församlingen

Upp 3:10 – Eftersom du har bevarat mitt ord om uthållighet, skall jag bevara dig och rädda dig ur prövningens stund, som skall komma över hela världen och sätta dess invånare på prov.

Ett liknande löfte som gavs till församlingen i Tessalonika, fick också församlingen i Filadelfia i Uppenbarelseboken.

För att dom hade bevarat Herrens ord om uthållighet, skulle Herren bevara församlingen ur (ek, out from) prövningens stund som skulle komma över jorden. Ordet ”från” (ek) är samma ord som 1 Tess 1:10 använder, och som visar att församlingen ska vara uttagen från, och distanserad från prövelsens stund.

Det löfte som Herren ger församlingen i Filadelfia begränsar inte heller enbart denna tid till Guds vrede, men lovar församlingen att bli bevarad från hela prövningens stund som ska komma över jorden.

Apostasia – Avfall eller avgång

2テサロニケ2:3 - 誰が、どのような方法であなたをだますんしましょう。まず、廃棄物が来なければならないと無法状態の男、破滅の息子が、公然と名乗り出るについては、

パウロは、教会が3つの重大なイベントが発生する前に、主(苦難)の日が来るだろうと期待していない可能性があり、すなわちことを、重要かつ決定的な引数についての会衆を教えます:

廃棄物(apostasia)がサイトに来なければならないバック保持し、男をlaglösthetens1(反キリスト)は公然と前方に来た、来なければならない(改訂6:1)

単語の意味apostasia

ギリシャ語の単語は、廃棄物、裏切りに翻訳され、反乱は、単語「apostasia」です。名詞「apostasia」とは、そのhuvudbetydning「移動」またはされて「afistämi」動詞から来ている「ある場所から別の場所に何かを移動します。」言葉は具体的には、1つの場所から別の場所への移動に関連して使用される、またはそれが消えるかの誰かと異なる場合されます。

私たちは二回しか他の行為で、それは「モーセを放棄する」またはモーゼからの背教について語っ21時21あるNT、内apostasia単語を見つけます。名詞apostasiaがNTにまれですが、単語が15回で導出されていることを動詞afistämiがあります。唯一の3例では、宗教的な背教を指します。(1 TIM.1、ヘブ3時12及び2ティム2:9)。

I de övriga tolv fallen betyder afistämi ”att avlägsna sig från”, vare sig det är en person (Luk 4:13, apg 12:10), från orättfärdighet (2 Tim 2:19), från templet (Luk 2:37) eller från kroppen (2 Kor 12:8).

De första översättningarna

I den engelska Bibeln, the Amplified Bibel, finns en fotnot: ”A possible rendering of apostasia is: departure (of the church).

De första sju engelska översättningarna från 1394 – 1608, blev alla översatta med ordet ”departure”, (avgång) som syftar på uppryckelsen. Hur kommer det sig att King James Version som en av de allra första översättningar använde ordet avfall i stället för avgång?

Apostasia historiska utveckling

1576 kom den katolska översättningen till engelska som också kallas ”Rheims Bible”. Den var den första översättningen som använde ordet avfall i stället för departure (avgång).

Kotolikerna använde denna översättning för att peka på det ”avfall” som föregick på 1500 talet genom reformationen.

Omvänt år 1611 när King James Bible utkom ändrade översättarna de tidligare översättningar från departure till avfall för att peka på den katolska kyrkan och dess lära som det stora avfallet. Det var alltså inte studier eller betydelse av ordet apostasia som avgjorde detta, men som användelse mot den katolska kyrkans lära.

Uppryckelsen - en bestämd händelse

Vad menar egentligen Paulus när han undervisar om en bestämd händelse som ska ske precis före vedermödan?

Grekiska apostasia har nämligen en bestämd artikel (något som grekiska ord normal inte har) som gör att Paulus pekar på en särskild bestämd händelse, och inte något som sker över längre tid.

多くの経典が話すと最後の日における背教について証言します。(1ティム4:1-2、2時間、3:1、1ジョン2:1)。問題は、これらの経典のいずれも、特定の廃棄物またはハイライトすると終了時刻のすべての信者のための明確なサインであることを特定のイベントのサポートを提供していないということです。最後の日に背教について話すすべての聖書の通路は一般的なものであり、特定のイベントを指していません。私たちが知っているように、それは代わりにすべての時間の中で、主に対する廃棄物や反乱でした。ジュードはまた、すでに使徒の時に起こっについて話します。(ジュードのV 17個のFF)

ラプチャーは、しかし、明確なイベントであり、より長い期間にわたって発生しません何か。これは、終了時間との結論に達したことを示しているユニークなキャラクターになります。

ポールの明確化

Samtidigt är det ett problem då inte Paulus har nämnt detta avfall i sitt första brev till församlingen.

Det andra brevet till församlingen är ett förtydligande av det som är skrivet i det första, och Jesu återkomst en händelse som var både förklarad och tydligjord för Tessalonika. Stor sett varje kapitel i dessa brev talar om Herrens återkomst och ändetidens utveckling, men nämner aldrig något om ett avfall som en viktig och enastående händelse, som ska föregå Herrens dag och Antikrists ankomst.

Det är därför mer närliggande att tro att Paulus refererar till Herrens ankomst i 1 Tess 4:17 än till ett specifikt avfall som skriften i övrigt inte nämner.

Han som håller tillbaka

2 Tess 2: 6-7 - Ni vet vad det är som nu håller honom tillbaka, så att han kan träda fram först när hans tid kommer. Redan är ju laglöshetens hemlighet verksam. Han som nu håller tillbaka måste endast först röjas ur vägen.

Vers 4-8 i samma kapitel omhandlar Antikrist, och den som håller honom tillbaka så att han inte kan träda fram före hans tid är. I dag skriver vi 2014 och vi kan konstatera att den eller han som håller tillbaka fortfarande är här, då Antikrist ännu inte har trätt fram.

Rent grammatiskt blir den som håller igen beskriven som både ”det” och ”han”. Ordet ande som i den helige Ande är ordet ”pneuma” på grekiska, som är ett ord i intet kön. Samtidigt med att den helige Ande också är Gud, blir han beskriven som ”han”. Det har varit många gissningar på vad som håller Antikrist tillbaka, men den som både är neutrum samtidigt som maskulin kan inte vara någon annan än den helige Ande.

Den helige Ande i församlingen

Den helige Ande är tätt knuten till församlingen, och har varit det sedan pingstdagen i APG Kap 2. I GT verkade den helige Ande också på jorden men i stället med bas uppifrån. På samma sätt som han också kommer att göra i vedermödan.

聖霊は、苦難の人々に作業を続けるが、上からuppryckelsens瞬間からだろう。したがって、私たちはもはや、黙示録の第3章で超えに代表される聖霊を見ません。七つの教会への手紙では、我々はこれらの言葉を聞く:耳を持っている彼は、彼は霊が会衆に言うことを聞きます。議会の歓喜である第3章、後はもはや語る聖霊ではありません。黙示録13:9 - 彼は耳のある者は聞きなさい。NOR苦難の人々にさまざまな救いと裁きのメッセージが付属して聖霊は、それが代わりに天使たちによって行われますされています。(REV 14:6-7)。

När församlingen blir uppryckt har den helige Ande ingen plats att verka utifrån mer då församlingen är det enda tempel som Gud känner till i dag. (1 Kor 3:16). Den enda församling som är representerad i vedermödan är skökoförsamlingen, och den kan den helige Ande inte verka i eller utifrån.

Uppryckelsen i 2 Tess 2:13

2 Tess 2:13 - Men vi är skyldiga att alltid tacka Gud för er bröder, Herrens älskade, eftersom Gud från begynnelsen har utvalt er till att bli frälsta, genom att Anden helgar er och ni tror sanningen.

Eng övers. “But we ought to thank God always for you, brothers beloved by the Lord, because God chose you, a firstfruit, for deliverance by the sanctification of the Spirit and belief of the truth.”

Det första som är viktigt att nämna i förbindelse med denna vers är att den nämns i förbindelse av dessa eskatologiska brev som omhandlar undervisning om ”Herrens dag”.

I förutgående kapitlet (kap 2) hade Paulus just undervisat församlingen om laglöshetens människa, som först måste träda fram öppet fram. Vi ser Antikrist träda fram vid det första sigillet, och när den vita hästen träder fram.

Kan det vara så att denna tacksamhet över den frälsning som Paulus utrycker i denna vers, har med samma frälsning som han tigare har undervisat om i två brev som omhandlar Guds vrede? I så fall är det ännu en bekräftelse på Paulus genomgående tema till församlingen, nämligen Herrens frälsande och bevarande från Guds vrede och vedermödans tid.

Utvalda till att bli frälsa

ポールが使用する救い(soteria)のこの言葉を理解するために、あなたはまた、彼が署名した時間に応じてそれを解釈する必要があります。

ワード救い(GR Soteria)はENGで次のような意味を持っています。deliverence、保全性、安全性、救い:敵の性的虐待から救出。

単語旧約聖書で使用されているから、我々はその単語の変化の意味は、さらに先に我々がする時間の文字が書かれていたときに比べて見ることができます。

旧約聖書における救い

OTでは、私たちは言葉を78回を見つけると、多くの場合、Yeshu'haヘブライ語に関連しています。言葉は旧約聖書で使用されている時間の大半は、敵やイスラエルのための一時的な試験からの物理的な救いに接続されています。

Vi ser det bland annat vid Israels befrielse från Egyptens här, när de går genom röda havet. Det blir också använt när Davids räddas och befrias från Sauls förföljelse, och vid Israels frälsning från fysiska fiender som Filisteer, Moabiter och Edomiter.

Jesaja använder detta ord både för att beskriva Israels räddning vid Messias återkomst, men också för att beskriva det andliga och nya förbund som Herren ska upprätta med Israel.

Frälsning i NT

I nya testamentet blir detta ord ”soteria” använt vid både fysisk fara, (apg 7:25, 27:34) men framför allt genom att beskriva den andliga frälsning vi har fått genom Jesu död på korset. (Fil 1:28, 2 Kor 7:10, Efe 1:13)

Vi kan se att betydelsen av detta ord kan vara både en andlig frälsning, och en fysisk frälsning från tillfällig fara eller omständighet. I GT är största delen en fysisk fara medans största delen i NT står för en betydelse av en andlig frälsning.

Tidspunkt för Tessalonikerbrevet

Nya testamentet är skrivet över en period på cirka 60 år, av flera olika författare. Betydelsen av ordet frälsning (soteria) kan därför tolkas dels i förhållande till den tid det skrevs, och genom vilken författare ordet används.

Paulus skrev sina brev över en tidsperiod på cirka 20 år, och det är därför naturligt att ordet genomgår en viss förändring av dess betydelse med tiden. Till skillnad för några av Paulus senare brev som till exempelvis Romarbrevet, där ordet nästan genomgående används med betydelse af andlig frälsning, är brevet till Tessalonika ett av Paulus allra tidigaste brev.

Paulus tidiga brev

I Paulus tidiga brev som breven till Tessalonika och Galatien, används aldrig ordet ”soteria” för att utrycka en andlig frälsning. Ordet används heller inte i Jakobs brev som också är skrivet på ett tidigt stadium i kyrkans historia. Paulus använder i stället andra ord under denna tidsperiod för att beskriva andlig frälsning som till exempel ”kaleo” Gal 1:6, ”dikaio-oe” Gal 2:16, ”exagorazo” Gal 3:13 osv.

Det brev som troligtvis skrevs efter breven till Tessalonika var 1 Korintierbrevet, där ordet ”soteria” aldrig används. Det är först i Paulus andra brev till församlingen i Korintier som ordet används igen. Ordet används här tre gånger, och det är då vi för första gången ser ordet användas i förbindelse med andlig frälsning.

Det ser ut som att när Paulus använder detta ord i sina tidiga brev, är han fortfarande påverkad av det sätt som GT använder detta ord på, och som alltså är en beskrivning av en frälsning från en fysisk, eller en tillfällig fara eller omständighet. När Paulus i senare brev använder detta ord är med övervägande betydning av andlig frälsning.

Brevens genomgående ämne

1と2テサロニケの各章には、任意のは、イエスの復帰、そしてパウロの終末論の教えを意味開示されています。だから、パウロは開示しても、2テサロニケ2時13内を参照し、話題の続きで、この救いは、パウロが教えていることを信じるように関連する他の言葉です。

2テサロニケ第2章の見直しは、章が提供することを示しています

1.警告(対1-3)

2. apostasia(対3)

3.無法1が出現(対3-5)

4.バック保持(対5-7)

5.反キリストperformancと到着(対8-9)

6.妄想や人々の欺瞞(10-12節)

7. Aありがたい主、およびコール(対13-15)

När Paulus avslutande skriver och utrycker sin tacksamhet till Herren, om den frälsning som Gud har förberett, måste det ses i ljuset av hans tidigare undervisning i samma kapitel. Det är med andra ord inte ett nytt ämne som Paulus börjar tala eller tacka för, men helt enkelt en fortsättelse på det ämne han redan undervisat om genom hela brevet.

Vår kommande härlighet

2 Tess 2:14 - Det är detta som Gud har kallat er till genom vårt evangelium, för att ni skall vinna vår Herre Jesu Kristi härlighet

Nästa vers vi möter i 2 Tess 2 talar om vår kommande härlighet i Kristus. Det är den härlighet som Paulus talar om i 1 Kor där ”det förgängliga kläs i förgänglighet”, och ”detta dödliga kläs i odödlighet”.

Det är alltså en referens till uppryckelsens dag och vår kommande härlighet, som sker i det ögonblick då Herren rycker sin församling till sig, och han förvandlar våra kroppar till att bli lika honom. Denna vers som är en fortsättning på vers tolv, och är en tydlig koppling till uppryckelsens dag.

Avslutning

Paulus förkunnar att innan Herrens dag eller vedermödans tid kan komma, måste den laglöse (Antikrist) träda fram. Men för att Antikrist ska kunna träda fram, måste den som håller honom tillbaka träda till sida (den helige Ande), och för att den helige Ande ska kunna träda till sida måste församlingen först ryckas bort och tas väck från jorden.

Jesus pekar på många tecken som ska följa hans synliga återkomst till den här jorden. Men uppryckelsen är en teckenlös händelse, och församlingens uppmaning är inte att vänta på Antikrist eller hans förbund med Israel, men att ”vänta på hans son från himlen”.

Vi lever i en ständig förväntan till att Herren snart ska komma och hämta oss hem, för att frälsa oss från den kommande vredesdomen, och för att vi ska vara tillsammans med Honom för alltid.

Jesus kommer snart!

Mikael


Publicerades lördag, 12 oktober 2019 00:37:33 +0200 i kategorin och i ämnena:

Nyhetsbrevet - prenumerera gratis!


Senaste live på Youtube


Apg29.nu med Christer Åberg


「神はそう滅びることなく、永遠のいのちを持つべきで、彼を信じる一人一人に、彼は彼のひとり子[イエス]を与えになったほどに、世を愛され。」 -午前3時16分

「しかし、できるだけ多くの  受信  [イエス]彼を、彼らに彼は彼の名を信じている彼らに、神の子となる権利を与えました。」 -ジョン1時12

「あなたはイエスが主であることをあなたの口で告白し、神が死人の中から彼を調達することをあなたの心を信じるならば、あなたが保存されること。」 -ローマ10:9

保存された取得すると、すべてのあなたの罪は赦されますしたいですか?この祈りを祈ります:

- イエスは、私は今あなたを受け取り、主としてあなたを告白します。私は、神が死人の中からあなたを上げると信じています。私は今、保存されていますことをありがとうございます。あなたは私を許していることをありがとう、私は今、神の子だということをお願いします。アーメン。

あなたは上記の祈りでイエスを受けましたか?


Senaste bönämnet på Bönesidan

måndag 13 juli 2020 21:17
Förbön för en ung man Be att han blir frälst Be att han börjar motionera igen

Senaste kommentarer


Aktuella artiklar



STÖD APG29
SWISH: 072 203 63 74
PAYPAL: paypal.me/apg29
BANKKONTO: 8150-5, 934 343 720-9
IBAN/BIC: SE7980000815059343437209 SWEDSESS

Mer info hur du kan stödja finner du här!

KONTAKT:
christer@apg29.nu
072-203 63 74

MediaCreeper

↑ Upp