Surfar nu: 297 www.apg29.nu


Jorden är sex tusen år

Dr Kent Hovind smular sönder evolutionens villolära att jorden har utvecklats under miljarder år. Svensk text!

www.drdino.com

Tack för att du läser Apg29. DELA gärna till dina vänner. Du kan också stödja Apg29 genom att sätta in en valfri GÅVA på BANKKONTO 8169-5,303 725 382-4. På internetbanken går det att ställa in så att du automatiskt ger en summa varje månad. Men om du hellre vill kan du SWISHA in en frivillig summa på 070 935 66 96. Tack.


Vill du bli frälst?

Ja

Nej


Publicerades sändag 12 juli 2015 18:12 | #drdino.com #skapelsen #evolution #dr kent hovind villolära | Permalänk | Kopiera länk | Mejla

91 kommentarer

Morgan 12/7-2015, 16:23

Bibeln säger väl inget om hur gammal jorden är? Det bibeln säger att människan funnits i 6000 år

Svara


Christer Åberg 12/7-2015, 17:19

Svar till Morgan. http://www.apg29.nu/index.php?artid=13048

Svara


ulf lennart 12/7-2015, 17:42

lyssna paa renard, gluefox.com, daer han talar om Tid. i boerjan, vid skapelsens boerjan, var gravitationen mycket stor (eller liten, minns ej) och tiden gick daa mycket snabbt.

Svara


Leif Boman 12/7-2015, 18:46

Ja, så tydligt och klart det är att evolutionsläran till minst 83% är ren lögn! Det räcker med att tänka på människors antal och den förökningstakt som är normal. Hade människor funnits i så många år som evolutionsteorin hävdar så hade denna jord varit överfull för redan säkert minst 40 000år sen för att ta något som liknar en evolutionistisk gissning! Jag säger då det, hur kan man ens vara i närheten av att tro på något sådant? Jesu frid....

Svara


Leif Boman 12/7-2015, 18:52

Svar till Karl Håkan Sandell. Och K H S! Evolutionslärans alla lögner, med påhittade åldrar och varifrån vi kommer, vilseleder stora massor av människor mot evigt fördärv, och du är beklämd över att kristna motarbetar detta? Det är dags för ett uppvaknande broder! Jesu frid....

Svara


Viktor 12/7-2015, 18:59

Svar till Leif Boman. Har du fler siffror du vill gissa dig fram till?

Svara


Leif Boman 12/7-2015, 19:13

Svar till Viktor. Nej, inte just nu, jag gjorde endast lite som evolutionsförespråkarna allt som oftast gör, detta är ju vardagsmat för er, så att du ens la märke till det? Jesu frid...

Svara


ulf lennart 12/7-2015, 19:19

Svar till Leif Boman. ja, Darwinismen aer ett Satans verk, liksom Marxismen. Man aer 'BESATT' och foersvarar med naebbar och klor sin bedraegliga Ideologi. Alla medel, Fusk och Loegner, aer tillaatna bara de fraemjar Saken. Och taenk, naestan hela etablissemanget, politiker och media,aer insyltade i denna loegnhaerva.

Svara


Peter 12/7-2015, 19:26

"What do HIV, West Nile Fever, Gulf war syndrome, chronic fatigue syndrome, multiple sclerosis, Wegener's disease, Parkinson's disease, Crohn's colitis, Type I diabetes, and collagen-vascular diseases such as rheumatoid arthritis and Alzheimer's have in common? These plagues were all developed as a joint effort by the money masters and governments of the world under the guise of biowarfare research." /Kent Hovind

Svara


forskning apa 12/7-2015, 19:26

så klart att Evolution är helt fel vi tar till ex: dem säjer att människor var apor i början, om det så som dem säjer att människor var apor från början varför det finns fortfarande aporna som är apor idag, undrar jag.

Svara


Leif Boman 12/7-2015, 19:27

Svar till ulf lennart. Ja, det är tragiskt, men, oj så tydligt det är att beslutsfattare i både Sverige, norden och hela västvärlden är så starkt under den ondes våld! Jesu frid...

Svara


Lars W 12/7-2015, 19:33

Moses säger: "I bgynnelsen skapade Gud Himmel och jord." Indonesisk översättning av samma vers i Bibeln säger: "Pada mulanya, waktu Allah mulai menciptakan alam semesta" ..vilket har samma innebörd. Hur Han gjorde vet vi inte och vi kommer med stor sannolikhet aldrig att få veta. Hur lång tid det tog enligt vår tideräkning får vi heller aldrig veta. Är det viktigt att veta detta? För min del är framtiden, beskriven i Bibelns profetior, oerhört mycket viktigare.

Svara


Berndt Isaksson 12/7-2015, 19:44

Tack Christer att du la ut detta föredrag, helt suveränt bra. Må detta spridas så att många blir väckta över hur andligt förödande och vilseledande evolutionsteorin faktiskt är. Detta som redan barnen nu blir hjärntvättade med. Berndt

Svara


Lasse 12/7-2015, 19:52

Svar till Leif Boman. Du har helt rätt jorden hade varit överfull för länge sen ,tänkte med den befolkningsökning vi har,hur många år det dröjer när vi inte har plats för alla längre. bara en fundering

Svara


1 12/7-2015, 19:59

http://www.icr.org/article/genesis-chinese-pictographs/

Svara


Leif Boman 12/7-2015, 21:02

Svar till Lasse. Det kommer ju att ordna sig det också! Först kommer ju alla de ogudaktiga som invaderar Israel att duka under, och det innebär ju mängder av människor. Det finns ju ett ställe i GT som berättar hur det kommer att bli. (Jes 13 11-13) Jag skall straffa världen för dess ondska, de ogudaktiga för deras missgärning. Jag skall göra slut på de stoltas övermod och slå ner tyrannernas högmod. Jag skall göra en man mer sällsynt än fint guld, en människa mer sällsynt än guld från Ofir. Därför skall jag få himlen att darra, och jorden att gunga och skaka i sina grundvalar - genom Herren Sebaots förbittring, på hans brinnande vredes dag. Det verkar som att det handlar om miljarders med människor som helt hastigt skall dö. Men ändå! Sen när Satan har bundits och det skall råda frid på denna jord i tusen år igen så kommer de människor som blev kvar att förökas nästan för oss idag ofattbart mycket. Tänk er in i situationen. Inga aborter mer, människors ålder ökar så att den som dör först gör det vid kanske tidigast 100 års ålder. Sjukdomar avtar. Inga galningar som lyckas lura hela nationer till att rusta för krig mer, alltså inga maktgalna ledare som utrotar andra folkslag. Förökningen kommer att vara enorm på denna jord. Jag gjorde en gång en liten snabbräkning och kom fram till MINST 100 miljarder under dessa år. Det finns absolut på denna planet om man bara lite broderligt delar upp boplatser. Någon "duktig" matematiker hävdar nog nu att jag måste vara tokig när det redan nu finns så mycket folk, ca 7 miljarder kanske, och det är redan trångt menar man. Då behöver man börja läsa matte från grundnivå igen skulle jag vilja påstå! Det är ju bara titta på vårat lilla Sverige, lågt räknat säkert över 90% med tomma ytor, så säger man att det är trångt, jo men visst????? Det skulle säkert få plats med 500 miljoner bara här, och det helt allvarligt! Jag lärde mig räkna i tidig ålder. Det är maktbegär och okunskap, trångsynthet, girighet, kärlekslöshet och det ondskefulla som säger att det inte finns plats för fler på denna jord. Det vimlar av plats på denna planet, säg inget annat för då ljugs det. Det är bara att låta människor få bo och odla där det finns utrymme, nästan överallt vill säga. Då ordnar det sig. Nu kommer som sagt alla giriga markägare att försvinna och Kristus istället regera, vilket betyder plats åt alla, tack och lov, halleluja! Jesu frid....

Svara


Jean 12/7-2015, 22:29

Försvara tron/vad är tron? Tro är grunden för det vi hoppas på ,den ger oss visshet om det vi inte kan se. Hur förklarar man att Gud finns? Hans existens? Allt som börjat existera har en orsak? Man kan förklara det med 3 punkter Kosmologiska))) att universum är förorsakat av något annat än sig själv Design ))) Högst sannolikt att Gud finns....Ingen skapelse utan Skapare Det är fullt rimligt att Gud finns. Moraliska ))) moralisk syfte ..om moralen är objektiv måste den vila på något utanför människan och det enda kandidat som kan tänkas är Gud,som skapade oss med ett gott moralisk syfte: att älska Honom (Skaparen)och varandra . Allt är i balans med varandra Universum var inte först i en evolution eller Big bang där jorden skapades långt senare i en evolution. Nej, jorden skapades först och sedan universum. Den logiska slutsatsen från Bibeln blir att det inte existerar några andra intelligenta varelser förutom människan, djuren och änglarna Universum är finjusterat.... Allt är skapat för sitt ändamål... Detta kallas för naturkonstanter..när det är i harmoni med varandra. William Craig (professor i logisk tänkande) Allt som börjat existera har en orsak Universum har en orsak Det var efter att människan fallit som Gud sade till människan att dom skulle föröka sig. Var det för att döden kommit in i världen och skulle ha utplånat människan om inte mannen och kvinnan fick barn? Om det är Guds skäl, hotet om människans utplåning, så måste det finnas en anledning till att Gud skapade oss människor. Skälet kan nog ingen människa ge besked om. Men ett faktum vi kan veta och förstå är att Gud har en blueprint, en ritning, för varje människa och allt annat levande. Denna blueprint heter DNA. Något som absolut inte kan hänvisas till slumpen och evolution. Detta DNA borgar för att Gud finns och att det är han som ligger bakom skapelsen.

Svara


Jean 12/7-2015, 22:33

Prisad vare Vår Herre Jesus ,frälsare och Allsmäktig Gud!!! ❤️ Till jesus älskar dig för Dig tillhör Allt!!

Svara


Leif Boman 12/7-2015, 22:48

Svar till Jean. Jean! Redan under skapelsedagen (1 Mos 1:28) sa Gud till Adam och Eva att de skulle föröka sig! Jesu frid...

Svara


Tom 12/7-2015, 23:06

Om jag har räknat rätt så är 1000 år för herren lika med 365 000 000 människoår 6000 gudaår blir då 2,2 mdr människo år, en väsentlig skillnad mot vetenskapens 4,5mdr år Skulle inte det kunna vara nåt eller är det tankefel Måste säga att 6000 människoår känns lite väl magstarkt

Svara


Jean 12/7-2015, 23:37

Svar till Leif Boman. Hej Leif, Så sant! 😊 Jesu frid broder

Svara


Leif Boman 12/7-2015, 23:43

Svar till Tom. Du har inte räknat rätt Tom! Visserligen låter 365 miljoner år mycket, men! 365 miljoner år jämfört med den evighet vi alla Jesu efterföljare skall få gå in i är ju inte ens som en nål i en höstack, snarare mer som en molekyl jämfört med universum kanske man skulle kunna säga! Och inte ens det är jämförbart. Nu var det ju inte det du tänkte på utan humoristiskt vände du på lite siffror. 6000 år hittills för människan på denna jord är för mig som en ljuvlig smörgås med lite dryck ute på bästa plats, en sommardag ute i naturen. Det är som balsam för hela varelsen, ja, så ljuvligt är det och inte alls magstarkt. Jesu frid....

Svara


Christer Edoff 12/7-2015, 23:59

K Hovind argumenterar mycket och kan ha rätt i mycket. Däremot blev jag aningen tveksam när han en gång tog fram "Storsjöodjuret" i Östersund som argument för att djurarter inte inte "utvecklas"

Svara


1 13/7-2015, 02:00

http://m.youtube.com/watch?v=ga33t0NI6Fk

Svara


jon 13/7-2015, 10:50

Ja nu har jag sett filmen... Det bästa man kan säga om Kent Hovind är att han är rätt humoristisk.... I övrigt så kan man nog säga att han har inte lyckats smula sönder någon evolution. Han har bara visat på en otrolig okunnighet och/eller ovilja till att förstå vad evolutionen innebär. Eller så är han bara fruktansvärt oärlig. Det finns en film på föreläsningen med lite kommentarer för den som är intresserad av att få lite kritik på vad Hovind säger.

Svara


jon 13/7-2015, 10:50

Svar till jon. länk till filmen glömde jag ju... https://youtu.be/8XdvYgJzYh4

Svara


jon 13/7-2015, 11:01

Svar till Leif Boman. Nu pekar du på just en av de saker som visar att evolutionen stämmer... Alla djur får fler avkommor än "nödvändigt" för att säkra artens fortlevnad. Se bara på fiskar som får ett överflöd med yngel men där det bara är ett lite antal som når vuxen ålder. Det är samma för människor. Ett flertal av de barn som föds kan man räkna med att dom dör vilket gör att det är bra för överlevnaden att det föds många barn. Nu råkar människan ha lyckats överlista detta med hjälp av sjukvård, bättre hygien, säkrare tillgång på mat, skydd mot vilda djur mm mm mm. Det innebär att en familj som föder barn kan räkna med att dom överlever till vuxen ålder. Om du studerar befolkningsökningen på jorden under de senaste 2000 åren ser du att det har varit en medioker ökning, om ens någon ökning fram till 1800- talet, sen tog den fart. http://globalmaffian.wikispaces.com/Hans+Rosling

Svara


Leif Boman 13/7-2015, 11:23

Svar till jon. Jag säger då det! Jesu frid...

Svara


margareta 13/7-2015, 12:35

Dårarna säger i sina hjärtan. ...Det finns ingen Gud. Gud är inte beroende av tid...när han säger Varde så sker det . Vi har för små hjärnor för att förstå, men vi kan få ta emot trons gåva. Vem kan förklara hur en lam kan resa sej eller en döende blir fullständigt helad. Läkare står inför faktum att under sker, trots att dom har röntgenplåtar och journaler som bevis så måste dom böja sej inför faktum att vi har en Allsmäktig.Far som helar i Jesu namn gm DHA

Svara


Emanuel S 13/7-2015, 14:52

Svar till margareta. Jag är kristen Jag tror på Gud Jag tror på att Jesus dog för våra synder, uppstod och blev förhärligad. Jag tror på en personlig Gud som vill ha en relation med oss. Jag tror på den helige ande som vår hjälpare. Jag tror på ett syndafall och att vi människor är i behov av Guds nåd Trots att jag tror allt detta så tror jag fortfarande inte att jorden bara är 6000 år gammal. Vetenskapen är ett utmärkt verktyg för att undersöka naturen däremot kan den inte säga något om saker utanför den materiella tillvaron, den är inte rätt verktyg för det. Men när det gäller både universums ålder och jordens ålder är deras åldrar väldigt väl förankrade. Bibeln säger ingenting om att jorden eller ens människan bara skulle vara 6000år. Jag vill förtydliga att bara för att jag tror på en gammal jord så innebär inte det att jag accepterar evolutionsläran. jag inser att det finns problem med den men jordens ålder är inte ett av dem. Jag tror inte på en Gud som försöker vilseleda och lura oss. Att han t.ex skulle ha planterat ut dinosauriefossil för att testa vår tro. Jag tror på Gud som källan till mitt logiska tänkande. Jag tror på ett rationellt universum styrt av lagar skapade av Gud vid universums begynnelse. Vi kommer aldrig kunna nå människor i dagens samhälle om vi kommer med påhittade historier om jordens ålder som inte ens har nån förankring i Bibeln. Så fort du nämner att jorden är 6000 år gammal kommer folk att sluta lyssna, så att när du börjar prata om sådant med verklig betydelse; Jesus och frälsningen så bryr de sig inte. Varför skulle de lyssna på en persons påståenden kring saker som inte går att kontrollera empiriskt när personen har fel i frågor som går att kontrollera? Och jag är inte ensam bland kristna att inte tro på en ung jord. Men jag skulle aldrig göra frågan om jordens ålder till en fråga huruvida en människa är frälst eller ej. Det finns fromma kristna inom alla läger t.o.m bland evolutionister. Det vi inte får glömma bort är att evolutionsläran är inte en teori om hur livet uppkom utan hur det utvecklades men det förklarar inte den första cellen. Evolutionsläran är inte ett substitut för Gud även om vissa nyateister vill få det att framstå så. Men då talar de i egenskap av naturalister inte vetenskapsmän. Jag kan diskutera

Svara


Emanuel S 13/7-2015, 15:07

Min tidigare kommentar var inte ett svar till Margareta utan ett allmänt inlägg tyvärr kunde jag inte redigera det.

Svara


Leif Boman 13/7-2015, 15:33

Svar till Emanuel S. Hej Emanuel! Du har rätt i mycket av det du säger. Jordens ålder står det inte så mycket om men, människors ålder däremot står det massor om. En fråga! Är det fel av en kristen att hävda att t.ex. Noa blev 950 år?

Svara


Emanuel S 14/7-2015, 11:35

Svar till Leif Boman. Hej Jag kommer aldrig att påstå att det är fel för en kristen att hävda något som står i Bibeln. Det står däremot inte att jorden är 6000 år gammal. Sedan att det står saker i Bibeln som till synes strider mot nutida uppfattningar kanske många ser som ett problem. Jag är ganska öppen i den frågan jag kastar inte bort Bibelns redovisning av de tidigaste människornas åldrar. För mig är inte Gud bunden av naturlagarna han är skaparen av dem. Förutsättningarna kan också ha varit annorlunda; färre sjukdomar bättre kvalitet på dna osv. Men det är spekulationer. Jag tror dock att tro och vetenskap kan förenas, vetenskap förklarar hur och Gud varför. Vetenskapen är ju en självkorrigerande process och försöker hela tiden förbättra sina teorier. En riktig vetenskapsman blir glad när hans teorier motbevisas. Och det finns garanterat saker som vetenskapen har fel om idag men det kommer också uppdagas med tiden. Men kom ihåg att skilja på vetenskap och naturalism. Det förstnämnda är en metod för att undersöka den fysiska världen och den senare en livsåskådning, de är inte samma sak. Faktum är att många av de tidigaste vetenskapsmännen Galileo, Newton mfl var kristna och de förväntade sig att universum skulle kunna förstås på grund av att de trodde på en rationell Gud som skapat universum. Stämmer naturalismen så finns det ingen grund att bedriva vetenskap överhuvudtaget då vi inte kan lita på våra observationer. En grundstomme inom vetenskapen är ju att om jag utför samma experiment som du så ska jag också få samma resultat.

Svara


Leif Boman 14/7-2015, 15:36

Svar till Emanuel S. Jag håller med dig om det allra mesta. Vetenskapen kan helt klart förenas med tron. Färre sjukdomar och bättre dna, det var det definitivt på de tidigaste människorna innan syndens konsekvens kom in med sjukdom och dödligt fördärv. Jag som aldrig har närmat mig det vetenskapliga, och forskning överhuvudtaget mer än kemi, fysik och biologilektionerna ifrån grundskolan, tror kanske ändå att det borde vara vetenskapligt mätbart ur äldre människoskelett för de kunniga? Sen är det också så att jag faktiskt verkligen tror på och är helt viss om att Bibelns redovisning av människors ålder är helt exakt, just bl.a. pga. att vi skall kunna förstå var vi befinner oss på den historiska skala Gud har målat upp i Bibelns skrifter. Och, plussar man lite hit och dit med människors antal idag jämfört med tidigare i historien, vi vet ju ungefär hur stora skarorna var ganska långt tillbaks enligt flera källor, man får väl ungefär beräkna vad krig och pesttider m.m. har påverkat under årens lopp. Man beräknar ett ungefärligt medeltal av förökningsprocessen hos mänskligheten så kommer man faktiskt fram till att det mycket troligt kan stämma med att människorna endast var 8st för ca 4300-400 år sedan! Det kanske inte är så lätt men för den riktigt intresserade och ärlige, så kan man faktiskt även denna väg komma till insikt om att Bibeln är mycket trovärdig! Sen är jag dels övertygad om att Bibelns åldrar är helt korrekta pga, att Guds vishet skall komma att visa sig vara så oerhört mycket större än den mänskliga! (1 Kor 1:19-21) Det står ju skrivet: "Jag skall göra de visas visdom om intet, och de förståndigas förstånd skall jag slå ner." Var är de visa? Var är de skriftlärda? Var är den här världens ordvrängare? Har inte Gud gjort den här världens visdom till dårskap? Jo, eftersom världen i sin visdom inte lärde känna Gud i hans vishet, beslöt Gud att genom den dårskap som vi predikar frälsa dem som tror. Jesu frid....

Svara


ulf lennart 14/7-2015, 15:59

lyssna paa Renard, gluefox.com ; vetenskap och tro.

Svara


Christian 14/7-2015, 18:07

Svar till Leif Boman. Kan du presentera någon form av belägg för din uppfattning om att "färre sjukdomar" och "bättre DNA" var någonting som präglade människor för i tiden?

Svara


Leif Boman 14/7-2015, 19:08

Svar till Christian. Jag skrev just tidigare att detta borde väl de riktigt duktiga inom vetenskapen kunna få fram genom gamla skelett. Jag har just för mig att jag läst någonstans att det kan skymta sjukdomsspår i gamla bankkontor? På det viset skulle de ju i så fall tydligt kunna se att benresterna var friskare försådär en 5-6000 år sen! Om inte annat kommer de snart att upptäcka detta också, men då dyker alltid trotsålderns gäng upp med sina nya teorier om också detta. Livet är spännande! Jesu frid....

Svara


Tom 14/7-2015, 19:55

I det kommande riket ska den som dör ung dö först vid 100 så nog kommer livslängden att vara betydligt längre i 1000års? riket. domen och det eviga himmelriket är väl efter 1000årsriket eller? Att de första människorna blev jättegamla tror jag definitivt på, men efterhand så kanske pga inavel otukt mm eller dylikt satte gud en gräns på 120år. Det stämmer ju, ibland händer att man ser folk som blivit 118 men sällan eller aldrig över 120 Sen om människan har varit här ända sedan universums skapelse är jag lite osäker på, tror att gud mixtrade lite med andra arter innan han satte in skapelsens krona för att bli jordens herrar, det kanske var för 6000 år sen vad vet jag

Svara


Christian 14/7-2015, 20:22

Svar till Leif Boman. Det finns inga vetenskapliga belägg för att människan skulle ha blivit allt sjukare med tiden. Det är ett rent önsketänkande från kreationistiskt håll. Tyvärr Leif, men hos naturvetenskapen har du inget som helst stöd att hämta för dina religiösa övertygelser om att människan skulle ha degenererat efter ett "syndafall". Inte heller förstår jag vad du menar när du skriver att man kan "skymta sjukdomsspår i gamla bankkontor". Vad betyder det?

Svara


Leif Boman 14/7-2015, 20:33

Svar till Christian. Jag förstår att gamla bankkontor kan vara lite svårt att förstå, HO; HO; HO! Det skulle förstås stått benknotor. Det blir så ibland med våra moderna fantastiska hjälpmedel, som formar orden lite som de vill. Mobilen alltså! Jag tror att du har fel här. Den ärliga vetenskapen kommer att finna sådant som tyder på detta, men jag sa ju också att trotsålderns anhang kommer att göra allt för att också förvränga denna information! Hoppas inte du är en av dem Christian? Jesu frid...

Svara


Christian 14/7-2015, 20:41

Svar till Leif Boman. Precis -- du TROR att jag har fel. Men du kan inte hänvisa till ett enda vetenskapligt resultat som faktiskt styrker något av det du tror på. Och där har vi väl egentligen kreationismen i ett nötskal, inte sant?

Svara


Leif Boman 14/7-2015, 22:55

Svar till Christian. För det första VET jag att du har fel! För det andra kan jag visst hänvisa till där du kan få tydliga förklaringar som styrker det jag både tror på och vet! De som driver tidningen genesis.se bl.a, de har mer hum om vetenskapen och både känner och har kontakt med mycket pålitliga och kända vetenskapsmän och forskare! Där finns det mycket, men jag förmodar att du redan vet om dem och också redan har din trotsiga attityd emot deras bevis! Sen för det tredje. Skapelsens Herre går aldrig att förminskas in i ett nötskal, det kommer du snart bli varse om, så! Det är inte alls sant, utan tvärtom! Jesus sa det med de egna orden :Jag är vägen, sanningen och livet:. Genom Honom skapades t.o.m. du trotsiga Christian! Jesu frid...

Svara


Leif Boman 15/7-2015, 00:06

Svar till Leif Boman. Ursäkta mig! Jag skrev fel adress till den suveräna tidningen genesis.nu skulle det vara! De har mycket information om både sann vetenskap och falsk evolution! genesis.nu

Svara


ulf lennart 15/7-2015, 00:47

Svar till Leif Boman. Christian, be a christian,naer Gud nu snart soeker dig. Kapitulera! foerhaerda inte ditt hjaerta. Han har stora planer foer dig. Han vill att du skall bli den som han avsaag dig bli. Ett orginal. Ingen imiterande tjatig papegoja.

Svara


ulf lennart 15/7-2015, 01:34

Svar till ulf lennart. Gud skapade alla maenniskor till att bli goda, lyckliga och harmoniska, MEN, de hade alla ,var och en, sina egna funder.

Svara


Julia Bernehagen 15/7-2015, 02:12

Tack för en Mycket bra predikan och Tack Christer Åberg för ett mycket bra oçh välsignat apg29.nu!! Guds välsignelse. Mvh Julia

Svara


Christian 15/7-2015, 03:07

Svar till Leif Boman. När det gäller dina anspråk på att VETA att jag har fel tar jag väldigt lätt på dem eftersom du ännu inte -- trots hundratals inlägg -- ännu inte kunnat presentera ett enda hållbart argument för din uppfattning. Det är alltså mest bara en serie tomma ord från din sida. Jag skulle ju lika gärna kunna sitta här och påstå att jag VET att månen är gjord av ost. Men om jag inte kan presentera några belägg för min uppfattning blir det ju bara tomt prat, inte sant? När det gäller föreningen Genesis, sedan, talar vi om en förening som sprider grov pseudovetenskap omkring sig. Mats Molén, till exempel, har ju utsetts till årets förvillare, och föreningen har ju utsatts för fullständigt förödande kritik av vetenskapliga företrädare. Vad, menar du, är det man kan hitta på föreningen Genesis sida som du vill beskriva som god vetenskap? Och hur avgör du själv, föresten, vad som är god respektive dålig vetenskap? Du har ju inte närmat dig "det vetenskapliga" sedan grundskolan, skriver du ju här nedan. Hur skall du då lyckas skilja god från dålig vetenskap?

Svara


Leif Boman 15/7-2015, 07:41

Svar till Christian. Jag säger detsamma, jag har aldrig varken fått höra eller se något vettigt argument som skulle kunna förändra Bibelns Sanningar! Det du och evolutionsteorins förespråkare påstår är faktiskt precis det du skrev, att månen är gjord av ost! Detta tror dock inte jag på! Och de du pratar om som kritiserar Mats Molen m.fl är ju just dina vänner i trotsåldern, det är inte den seriösa avdelningen inom vetenskapen, så det tar vi också med en nypa salt och en liten klackspark. Det jag lärde mig i grundskolan räckte gott och väl för att jag redan då skulle komma till insikt om hur förvirrad evolutionsteorin är! Jesu frid...

Svara


Stefan 15/7-2015, 21:12

Galenskap att påstå att jorden är 6000 år! När jag besökte Grand Canyon blev jag frälst från den villoläran. Självklart har Gud skapat världen men den är åtskilliga miljoner/miljarder år gammal tror jag. Människan kanhända ha funnits på jorden ca 6000-10000 är.

Svara


Anker 15/7-2015, 23:11

Detta är en vanlig villolära av små sekter som kallar sig kristi efterföljare, att skapelsedagarna skulle vara bokstavliga tusen år, vilken kristen som helst som inte följer mänskliga påfund förstår att skapelsen behövde mer tid än ett par tusen år för att fulländas, med variationen av alla olika raser av djur, och alla fantastiska växter. Dessutom är det okunnighet att förneka dinosaurierna som också varit en del av guds skapelse.

Svara


Leif Boman 16/7-2015, 08:40

Svar till Anker. Det märks av ditt inlägg att du mest fångar saker ur luften! Jesu frid...

Svara


Anker 16/7-2015, 10:04

Leif, av den slutsats du drar så verkar du nöja dig med att basera din kunskap på christers blogginlägg och tveksamma youtube-videos. Läs bibeln själv utan att bli påverkad av extremister, och fylls av guds ande som kommer upplysa dig om hur logiskt guds ord är, samtidigt som du kan eliminera evolutionsteorins lögner, samt dessa sekteristiska idéer om att jorden är 6000 år gammal! Guds rika välsignelse till dig!

Svara


Leif Boman 16/7-2015, 10:27

Svar till Anker. Jag tittar väldigt sällan på youtube! Jag baserar inte alls min kunskap på Christers blogg, men däremot håller jag med min broder i det allra mesta! Jag har läst Bibeln i ganska många år nu syster. Men helt klart, fullärd det blir man inte under vår jordiska tid, så vi behöver läsa mycket i Guds ord och låta Hans Ande få vägleda oss. Jag har aldrig sagt att jorden är 6000 år gammal, däremot skulle inte heller det förvåna mig en dag. Människan är ca 6000 år gammal, det borde du förstå om du menar dig ha läst Bibeln ordentligt. Det står mycket tydligt och klart om vi studerar lite och tror på Guds ord, och att Jesus Kristus vandrade här för ca 2000 år sen. Det går att räkna sig fram till den Babyloniska fångenskapen, sedan får man ta med lite av Judarnas historia några 100 tals år bakåt i tiden, Macabertiden m.m. 2-300 år före Jesus samt att Den Babyloniska tiden också finns dokumenterat till ca 4-500 år före Jesus. Lägger man ihop lite av detta historiska pussel så ser man snart med trons ögon att människors tid på denna jord inte har varit längre än ca 6000 år. Jesu frid syster.... Jesu frid...

Svara


ulf lennart 16/7-2015, 10:51

Svar till Anker. att basera jordens aalder till 6000 aar goer vael Skriften efter Adams och efterkommandes levnadsaar. ; att foer Gud 1 dag aer som 1000 och vice versa naemns i helt annat sammanhang och kan ge grund foer maensklig spekulation. (jag tror 1 dag foer Gud aeven skulle kunna vara 10000..) ; INGEN fysiker kan foerklara vad Tid aer, jag tror att den oevergaar maenskligt foerstaand och att det aer bortkastad tid med aendloesa diskussioner haerom, liksom om treenigheten ...

Svara


ulf lennart 16/7-2015, 10:59

Svar till ulf lennart. visst naemns i Skriften att Gud kan Trixa med tiden. kan laata solursvisaren baade hoppa bakaat och framaat.

Svara


ulf lennart 16/7-2015, 11:03

Svar till ulf lennart. hoppa bakaat? kanske snarare staa still.

Svara


Stefan 16/7-2015, 14:46

Svar till ulf lennart. En sak skulle man kunna säga att Gud är utanför tiden och Han har funnits för evigt, vilket är en logisk kullerbytta för oss som lever i jordens tidssystem. Då kommer ju frågan: När uppstod Skaparen? Men ingen har ju skapat Gud eftersom Han har funnits för evigt. Klockan är ju ett mänskligt påfund som baseras på solens och jordens rörelser. Däremot står det tidsangivelser i bibeln så det borde vara Guds vilja att vi mäter tid. Vi följer ju mer eller mindre dygnets rytm så att säga. Gud är förmodligen utanför sin skapelse men ändå med sin skapelse. Därför skulle jag tro att det är svårt att förstå Guds oändlighetsperspektiv i vår världs tidssystem. Kontentan av det hela skulle kunna vara att den tid vi mäter här på jorden inte är samma som Gud upplever. Därför skulle 1 miljard år på jorden kunna vara endast en kort period för Honom, vilket skulle kunna förklara att det står skrivet att en dag är som tusen år och tusen år som en dag. Stefan/ Fil Kand Matematik

Svara


Leif Boman 16/7-2015, 15:15

Svar till Stefan. Ungefär samma logik som att Noa kanske också blev 95000 år, vad vet vi? Jesu frid....

Svara


Stefan 16/7-2015, 22:53

Svar till Leif Boman. Sant att vi inte vet särskilt mycket jämfört med Gud. Men en sak är säkert att vi vet vad Gud har skapat oss att förstå. Därför är jag ödmjuk att säga att jag vet i princip ingenting i jämförelse av vad Gud vet. Däremot så kan man inse att oändligheten är ett stort problem i matematikens och fysikens värld där det inte går att förklara på ett tillfredställande sätt. Man skriver en oändlighetssymbol som i praktiken inte säger någonting annat än att något går mot oändligheten. Vi är ju begränsade att förstå saker som är oändliga. Tänk dig universum om det är oändligt stort som forskare tom har bevisat är oändligt stort. Vad finns bortom det? Svar: oändligheten. Logisk kullebytta får oss med vår insikt. Men för Gud är det helt i sin ordning och säkert helt och hållet logiskt. Dessa saker höll bla Einstein på att fundera över men han kom inte på något annat än fysiken som gäller i vår närhet när det gäller tid och rum.

Svara


Leif Boman 16/7-2015, 23:33

Svar till Stefan. Givetvis är Gud så oerhört mycket större än vi på alla goda områden så att säga, matematiken och alla vishetens områden. Vi är nog knappast någonting i jämförelse med Honom, vi vet jämförelsevis med Gud egentligen ingenting som du säger. Det finns dock ett område där vi är mycket, mycket större än Gud, och det är på syndens områden, där har Gud inte den minsta lilla chans. Vi kan däremot veta en del, och det är genom Hans ord till oss, genom detta kan vi veta att Han har skapat allt, att vi är skapade till Hans avbild. Att människan har funnits i snart ca 6000 år, detta kan vi veta eftersom det är vad vishetens Gud och Fader själv har informerat oss om! Jesu frid....

Svara


förvirrad av GT 17/7-2015, 00:04

Gud skapade människan det tror jag på men Adam och Eva var första människor det jag lite tveksam och tro på eftersom dem fick två barn som heter Kain och Abel o Abel dog och Kain fick gifta sig med en kvinna och fick barn med henne min frågan är var kom den kvinnan i från? Kan någon svara för mig?

Svara


Leif Boman 17/7-2015, 00:54

Svar till förvirrad av GT. Kvinnan härstammade också förstås ursprungligen ifrån Adam och Eva! Men vi kan ju inte utifrån detta veta om Kains hustru var en direkt syster till honom. Bibeln berättar att Adam levde länge och fick många söner och döttrar, men vi kan inte i Bibeln exakt se när Kain träffade sin hustru, det kanske gick väldigt många år. Det kan ju t.o.m. vara så att det var Kains senare bror Sets dotter han träffade, det berättar ju inte Bibeln. Jesu frid...

Svara


Peter Hall 17/7-2015, 01:23

Svar till Leif Boman. Låt oss skapa människor till vår avbild. Undrar vilket syfte Gud hade med sina avbilder, eftersom han redan hade en stor änglaskara, Guds söner i den himmelska världen. Något hade förmodligen gått helt snett däruppe. Guds suveränitet hade ifrågasatts. Därför skapade han jordiska kroppar. För att vi skulle prövas, bort undan Guds ansikte. Han har ju fördolt sitt ansikte för oss. Antag, att det fanns många sådana varelser vid Adams tidpunkt. Han var alltså den första människan, som fick förstånd, men till vilket pris? 1Mos.3:22 Eftersom Jesus var förrän Abraham, så är sannolikheten stor, att även vi var förr än Abraham. Ps.82:6-7

Svara


ännu mer förvirrad 17/7-2015, 01:56

Gud förvisade Kain efter Abels död och han fick ett märke till för att han inte kunna bli skadas av andra folk vem var dom andra människor då? Dessutom Gud förvisade honom ett annat land och där träffar han en kvinna dessutom Adam fick söner mycket senare därefter. Tack för att du svarade

Svara


Leif Boman 17/7-2015, 07:39

Svar till ännu mer förvirrad. Det kan ju vara så att Kains straff var att han levde i sin ensamhet väldigt länge, han blev förmodligen väldigt gammal som de allra flesta vid deras tid. Jag tror att hans hustru var antingen en av Adams och Evas egna döttrar eller en av Adam och Evas barnbarn. Det blev väldigt många sådana på några hundra år! Jesu frid...

Svara


Leif Boman 17/7-2015, 07:54

Svar till Peter Hall. Då borde väl också de tjänsteänglar som betjänar oss människor som skulle få frälsningen till arv, då borde väl också de fått jordiska kroppar? Eller var det bara de onda änglarna som fick bli människor enligt din teori? Var Adam från början redan en syndig ängel i människors kropp, eller vad? Det låter något mysko min vän? Jesu frid...

Svara


Peter Hall 19/7-2015, 18:32

Svar till Leif Boman. Vad är det som säger, att inte också tjänsteänglarna kunde ges jordiska kroppar. Ifrån begynnelsen var det möjligt för Guds söner att på eget bevåg ta gestalt i mänskliga kroppar. De materialiserade sig helt enkelt och för att de ville framhäva sig, så antog de mer imponerande kroppar än övriga naturligt födda människor. 1Mos.6:1-4 Detta orsakade att ondskan utbredde sig över jorden. Dessa nefilim (fällare) jättarna på jorden tog Gud bort genom syndafloden tillsammans med resten av mänskligheten, så när som på Noa och hans familj. Nefilim förvaras nu i mörkrets hålor till domens dag. Vem av Guds söner som fick äran att bliva insatt i Adams kropp vet man inte. Men, det är ju tydligt, att han var den första människan med en själ. En själ som hade ett unikt jag. Det var alltså inte endast en köttslig kropp med begränsat omdöme utan en komplett människa. Ingen människa föds god. Hon måste genom livets hårda skola lära sig att välja mellan gott och ont. Det är därför vi kommer till jorden, för att det skall visa sig vem som håller måttet. Kan du gå ed på att du lever här för första gången, Leif?

Svara


Leif Boman 19/7-2015, 20:29

Svar till Peter Hall. Ja, du Peter, jag har inte levt tidigare och är en helt unik och egen personlig varelse! Även om den andliga dimensionen inte alltid är helt att förstå, så är min uppfattning ändå som så att, människor består av ande, själ och kropp. Förrän Jesus får flytta in så är vår egen ande död, men när Jesus flyttar in så sker pånyttfödelsen. (1 Mos 1:27) Och Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne, till man och kvinna skapade han dem. Onda andra finns men de var inte Guds avbild som vi. De kan däremot inta en människa. Tyvärr måste jag hastigt avbryta nu. Jesu frid....

Svara


Leif Boman 19/7-2015, 21:54

Svar till Leif Boman. Nu kan jag fortsätta lite på detta! Jag har som sagt inte levt tidigare. Den ande som finns i mig är helt min egen ande, inga tjänsteänglar har någonsin bott i min kropp, ingen ond ande eller ängel överhuvudtaget, men! Jesus har däremot flyttat in där nu, och sen dess så kan jag säga som Paulus att, (Gal 2:20) och nu lever inte längre jag, utan Kristus lever i mig. Detta betyder att innan pånyttfödelsen så lever en oandlig, dvs, den gamla skapelsens människa ett alltigenom ett själiskt liv, alla har en egen personlig ande men den är ej funktionell förrän Han som är Vägen, Sanningen och Livet flyttar in. (Ef 2:1) Också er har Gud gjort levande, ni som var döda genom era överträdelser och synder. Däremot som jag tidigare var inne på så tillåts emellanåt onda andar att inta människors kroppar. Därav bl.a schizofreni. Varför och exakt när detta sker verkligen jag inte, var går gränserna till detta. Redan barn kan ju vara besatta av onda andar enligt Bibeln. De som åkallar de döda och ger sig in i denna farliga lek riskerar förstås också detta. De hamnar under lögnandars välde. Men det som du hänvisade innan till där Guds söner gick in till människors döttrar har jag inte riktigt grepp över, jag har egentligen aldrig riktigt brytt mig om att fördjupa mig i denna fråga, men jag kanske skall göra det lite mer så får vi väl senare fortsätta med funderingarna kring detta! Detta kan jag tycka är lite spännande måste jag säga, men än en gång. Någon ängel bor inte i min kropp, min själ och den ande som fanns från den tid då jag blev till för drygt 52 år sen var nya personliga, givna av Gud! Jesu frid....

Svara


Peter Hall 20/7-2015, 23:20

Svar till Leif Boman. Leif, du skriver så bra. Du verkar ha förstått sanningen bättre än många andra. Du säger, att det inte bor någon ängel i din kropp. Kan du vara fullständigt övertygad om det? Du vet väl, att Guds rike inom en snar framtid skall etableras på jorden. Gud själv skall bo ibland människorna. Upp.21:3-4 Var anser du då den himmelska änglaskaran skall befinna sig, när Gud själv och alla heliga (Jesu trogna efterföljare) kommer till jorden för att upprätta riket? Skall änglarna lämnas kvar i himlen fjärran från Guds ansikte eller kommer de helt sonika att ha spelat ut sin roll och försvinna ut i evigheten? För till jorden tror du ju inte att de kommer, eftersom du gör skillnad på änglar (Guds söner) och människor av kött och blod.

Svara


Leif Boman 21/7-2015, 02:27

Svar till Peter Hall. Jag tror att här delar sig uppfattnigarna ganska så mycket. För det första! Det ställe i uppenbarelseboken 21:3-4 handlar inte om samma tid som när Jesus med alla sina heliga skall komma hit till jorden för att här på jorden upprätta Sitt rike. Den himmel och det nya Jerusalem det står om där skiljer sig väldigt mycket från detta jordiska. Havet finns inte mer, Solen och månen är borta. Det nya Jerusalem liknas vid Kristi brud m.m. Den platsen är på en helt annat plan så att säga! Nu kommer mina egna spekulationer, och jag vill också säga med en gång att det finns en del detaljer som jag inte riktigt får ihop i detta mitt tänkande men! Frågan är väl om det finns någon som har den fullkomliga bilden helt klar för sig? Innan Jesus med alla heliga kommer tillbaks hit till jorden (förmodligen inom ca 7-10 år), så tror jag att detta har skett. (1 Thess 4:14-18) Eftersom vi tror att Jesus har dött och uppstått, så tror vi också att Gud skall föra fram dem som insomnat i Jesus tillsammans med honom. Vi säger er detta enligt ett ord från Herren: vi som lever och är kvar till Herrens ankomst skall alls inte komma före de insomnade. Ty när en befallning ljuder, en ärkeängels röst och en Guds basun, då skall Herren själv stiga ner från himlen. Och först skall de som dött i Kristus Jesus uppstå. Därefter skall vi som lever och är kvar ryckas upp bland moln tillsammans med dem för att möta Herren i rymden. Och så skall vi alltid vara hos Herren. Trösta därför varandra med dessa ord. Jag tror att det finns flera olika plan ovan där. Jesus stiger nu ner från det allra övre himmelska planet där Han varit ett längre tag hos Sin Fader, nu stiger Han ner igen för att möta en frälst brudeskara till det himmelska bröllopet, (Joh Upp 19:7) Låt oss vara glada och jubla och ge honom äran. Ty Lammets bröllop har kommit, och hans brud har gjort sig redo. Först sådana som dött i sin frälsning och funnits i Paradisets viloplats tills nu. De uppstår nu, förmodligen är det också här som alla de Guds barn som fortfarande lever också blir upptagna från denna jord till ett slags annat plan, och i ett nu helt plötsligt förvandlas och får sina nya himmelska kroppar. Paulus talar ju att han blev uppryckt till den tredje himlen en gång och detta skulle tydligen varit paradiset. Nu flyttar alla de som får vara med om den första uppståndelsen till den nya jorden och nya himlen, kanske till den fjärde himlen, vad vet jag? Här firas i alla fall Lammets bröllop ett tag, kanske under några år, en ordentlig fest! Sen efter festen så ger sig den heliga skaran med Jesus som ledaren ner mot våran jord. (Joh Upp 19:7-15) Låt oss vara glada och jubla och ge honom äran. Ty Lammets bröllop har kommit, och hans brud har gjort sig redo. De himmelska härarna följde honom på vita hästar, och de var klädda i vitt, rent linnetyg. Och ut ur hans mun kom ett skarpt svärd, som han skall slå folken med, och han skall styra dem med järnspira, och han trampar Guds, den Allsmäktiges, stränga vredes vinpress. De ogudaktiga som försökt att inta och utplåna Israels folk och nation utplånas nu i stort, en massdöd, harmageddon! Jesus sätter nu Sina fötter på oljeberget, återstoden av Israels folk är kvar och ser upp till Honom som blev genomborrad, de förstår nu vem Han egentligen var och är och den som kommer, deras rätte Messias, hela denna skara blir här frälst. Så skall hela Israel bli frälst står det någonstans. Här finns också alla möjliga heliga från bröllopet med Jesus Kristus, men! Nu tror jag faktiskt som så att, likt den gången då Jesus for upp från lärjungarna så försvinner återigen Jesus med nu hela denna himmelska skara åter till det himmelska. Satan är bunden, men hela denna Israeliska frälsta skara som blir kvar här på jorden kommer nu att vara de som tar ledningen här nere på jorden. De kommer att leda denna jord genom Helig Ande. Människorna som finns kvar på andra delar av jorden har visshet om att Israel återigen har segrat och att de verkligen har Gud på sin sida. Människorna överalltifrån kommer att vallfärda till Israels land, till det jordiska Jerusalem för att med mycket stor respekt lyssna till dessa Guds utvalda. Tusenårsriket på jorden har inletts, men vi övriga befinner oss troligen på den nya himmelska jorden på ett helt annat plan och inväntar sen också återstoden av alla de människor som kommer att skördas från denna tusenåriga tid. En mycket, mycket stor skörd kommer också att komma från dessa generationer! Änglarna kommer att vara med vid vår sida både på den nya jorden, men förmodligen också med ett tjänande åt de människor som fortsätter här på jorden! Skillnaden mellan människor änglar tror jag är att vi kommer att ha kroppar medans jag inte tror att änglarna kanske någonsin kommer att ha det! Vi är helt enkelt ämnade åt att vara olika av Guds anledning. Jag tror däremot att en avundsjuka uppstod en gång bland en del änglar och därmed den onda andevärlden som ville berätta människors kroppar, men detta kommer att ta stopp så småningom. De änglar som kommer att fortsätta vid vår sida har förmodligen också förstått att deras uppgift är inte alls att bli människor utan att vara änglar. De väljer helt enkelt heller aldrig mer högmodets och olydnadens vägar. Detta är som sagt lite av mina egna bristfälliga spekulationer, kanske, kanske inte, det återstår att se? Jesu frid....

Svara


Leif Boman 21/7-2015, 02:34

Svar till Leif Boman. Alltid blir det också lite felstavningar med dessa mobiler, jag säger då det! Nu blev det berätta istället för besätta men jag hoppas att det förstås ändå! Jesu frid igen då....

Svara


Peter Hall 21/7-2015, 13:14

Svar till Leif Boman. Leif, now we are talking. Det är bara det, att jag har fått för mig, att de tusen åren redan har passerat. Vi står nu inom en snar framtid i begrepp, att få taga emot Guds rike på jorden. Det står faktiskt; "Se, nu står Guds tabernakel bland människorna". Det står inte, att människorna får bo hos Gud, utan det är han som skall bo ibland dem. Upp.21:3

Svara


Christer Åberg 21/7-2015, 13:42

Svar till Peter Hall. Peter Hall, det stämmer absolut inte med Bibeln att de 1000 åren redan har passerat eftersom Jesus ännu inte har kommit tillbaka!

Svara


Leif Boman 21/7-2015, 20:57

Svar till Peter Hall. Ok, Peter! När menar du att detta har skett eftersom döden fortfarande finns? (Jes 65:17-25) Se, jag skapar nya himlar och en ny jord, och man skall inte mer komma ihåg det förgångna eller tänka på det. Men fröjda er och jubla till evig tid över det som jag skapar, ty se, jag skapar Jerusalem till jubel och dess folk till fröjd. Jag skall jubla över Jerusalem, fröjda mig över mitt folk. Där skall inte mer höras gråt eller klagan. Där skall inte mer finnas spädbarn som lever endast några dagar, inte heller gamla män som ej uppnår sina dagars mått. Den som dör vid hundra års ålder är en ung man, och först vid hundra års ålder skall syndaren drabbas av förbannelsen. De skall bygga hus och få bo i dem, plantera vingårdar och få äta deras frukt. När de bygger hus, skall andra inte bo i dem, när de planterar något, skall andra inte äta av det. Som ett träds ålder skall mitt folks ålder bli, mina utvalda skall länge få njuta av sina händers verk. De skall inte arbeta förgäves, inte heller föda barn till en bråd död, ty de är en avkomma, välsignad av Herren, och deras efterkommande tillsammans med dem. Det skall ske att innan de ropar skall jag svara, medan de ännu talar skall jag höra. Vargar skall gå i bet med lamm, lejon skall äta halm som oxar, och stoft skall vara ormens föda. Ingenstans på mitt heliga berg skall de göra något ont eller skadligt, säger Herren. Antingen har då detta redan varit eftersom inte döden skall existera i Guds rike! Då är också frågan, när skulle Lejon levt på halm och vargar levt tillsammans med lamm o.s.v? Denna era finns inte inom någon historiebeskrivning hittills? Jesu frid...

Svara


Peter Hall 24/7-2015, 23:02

Svar till Christer Åberg. Både du och jag väntar på Guds rike. Kommer Herren i morgon, så kommer även du att inse, att de tusen åren ligger bakom oss.

Svara


Peter Hall 24/7-2015, 23:31

Svar till Leif Boman. "Sist av hans fiender blir ock döden berövad all sin makt." 1Kor.15:26 "När Herren Jesus uppenbarar sig från himlen med sin makts änglar..." 2Tess.1:7 Detta är vad vi väntar på i våra dagar. När Guds rike etableras på jorden skall döden inte längre vara till. Upp.21:4 Slutdomen över världen blir möjlig när muslimerna samlas till den stundande striden. Gud har förberett detta slutsscenario genom att ha bevarat det judiska folket genom historien och återfört det till Israels land. Även deras halvbröder ismaeliterna finns kvar sedan över tusen år. Dessa underkastades islam och nu vid tidernas slut skall Gud inge somliga av dem i hjärtat vad han har i sinnet. IS krigare har anammat utmaningen. Nu torde någon säga; inte är det väl himlens Gud som skall förvilla dem. Nej, men Guds baktalare skall göra det. Ingen skugga får falla på den sanne Guden, men han har en duktig motståndare i djävulen och denne kommer att draga det kortaste strået. Upp.20:10 JHVH sätter in djävulen och oskadliggör honom efter eget gottfinnande. Den onde får alltså inte helt fria händer och strider därför inte på lika villkor och han går till sin undergång.

Svara


Leif Boman 25/7-2015, 00:36

Svar till Peter Hall. Jag är lite besviken över att du inte svarade på frågan om när Gud hade skapat de nya himlarna och den nya jorden Jesaja talade om, vilken tid emellan Jesaja, ca 700 år före Kristus intill våra dagar, ca 2000 år efter Kristus. När under denna tid hade det judiska folket denna ljuvliga fridens tid, lejon som åt halm, varg och lamm var polare, Israels folk inte dog före hundra års ålder. Borde vi inte ha hört om denna fantastiska tidsepok om den nu redan har varit Peter? Men, men, svaret kanske uteblir återigen, suck, suck! Jesu frid....

Svara


Atb 25/7-2015, 02:18

Igen vet när Gud kommer å Jesus har kommit och e här Jesus Gud e en å samma men gud e annat det lilla vi fick se av Jesus här på jorden e för att vi ska lära känna Gud genom Jesus..Gud har inte kommit som helhet men kommer snart

Svara


Peter Hall 25/7-2015, 17:04

Svar till Leif Boman. Den tiden Jesaja talade om torde vara när Gud skapar nya himlar och en ny jord. Den tid då lejon äter halm likasom oxar. Det är beskrivningen på Guds rike på jorden. Jorden skall inte gå upp i rök, utan det är regeringar och styrelseskick genom ofullkomliga människor, som skall avlägsnas. 2Petr.3:10-13 Det är nu i vår tid, som detta skall inträffa. Först sista striden, sedan står Gud med båda fötterna på oljeberget. Hes. 38,39 Sak.14:2-4 Kvarlevan av Israels folk skall inte alls dö vid hundra års ålder. Läser du rätt, så är det endast syndaren, som skall dö vid hundra års ålder. Jes.65:20 Och detta gäller alla människor. Det är på jorden riket nu skall upprättas. Alla som har befunnit sig i "Himmelriket" skall Gud föra med sig ned till jorden. Trädens löv skall tjäna till läkedom för folken. Upp.22:2 Det kan alltså inte vara himmelriket, som åsyftas här. Har man kommit in där, så har man redan fått en förhärligad kropp och den behöver ingen läkedom. Problemet Leif, är att du har snöat in på "tusenårsriket". Det finns inte någonstans i Bibeln omnämt ett sådant rike, utan skriften talar endast om "de tusen åren". Upp.20:5 Nu menar jag, att de tusen åren är förbi, för vad säger skriften? "Men när de tusen åren hava gått till ända, skall Satan komma lös ur sitt fängelse." Upp.20:7 Om morgonstjärnan går upp i ditt hjärta, så kommer du, att lägga märke till, att islam ånyo är en kraft att räkna med. Den har länge varit saligen avsomnad, eftersom Satan har varit satt ur spel. Föreställ dig vilka illdåd Muhammed gjorde sig skyldig till på sin tid, när Satan hade kastats ned till jorden. Hade inte den tiden blivit förkortad, så säger Jesus, att intet kött skulle bliva frälst. Om du håller fast vid "tusenårsriket", förklara då varför skriften säger, att sist av hans fiender blir ock döden berövad all sin makt. 1Kor.15:26 Det är nämligen i himmelen som Jesus har regerat. Han sade ju själv, att hans rike inte var av den här världen. Så när Guds rike kommer ner till oss människor, då skall Sonen själv giva sig under den som har lagt allt under honom. Och så skall Gud bliva allt i alla. 1Kor.15:28 Och det är då alla vi "döda" skall bli levande, dvs. aldrig mer behöva dö. Kom ihåg, "den som lever och tror på mig, han skall aldrig någonsin dö." Det kan innebära, att alla som har levt tidigare lever på jorden nu. Även skriften talar om Jesustroende som "döda". Det betyder, att de under de tusen åren ständigt fötts till nytt liv på jorden. Slutligen har de kommit till insikt om sanningen och omvänt sig till Herren. De blev "frälsta" från att återfödas. Upp.14:13 Vi som lever nu har alltså ännu inte kommit in i Guds vila. Frågan är, om inte Guds rikes ankomst till jorden hinner före.

Svara


Leif Boman 25/7-2015, 18:39

Svar till Peter Hall. Kvarleva av Israels folk kommer att leva vidare i sina köttsliga kroppar, ja! Så länge en människa, även Israelen, bor i den jordiska kroppen så bor också synden kvar i dem. Här har du misstolkat ganska grovt när du menar att de inte skall dö mer. (Rom 7:17-25) Men då är det inte längre jag som gör det, utan synden som bor i mig. Ty jag vet att i mig, det vill säga i mitt kött, bor inte något gott. Viljan finns hos mig, men att göra det goda förmår jag inte. Gud vare tack, Jesus Kristus, vår Herre! Alltså tjänar jag själv med mitt sinne Guds lag, men med köttet tjänar jag syndens lag. Och angående islam! Den religionen har verkligen inte slumrat, och dessutom så inbillar du dig väl inte att det endast är islam som är djävulens ansikte utåt även om han just genom denna religion skriker högst! Satan har varit mycket tydligt verksam under alla år sen Jesus, både genom det katolska systemet som mellan år 1200-1700 utrotade ca 50 miljoner kristna, och genom judeutrotning och mängder av annan utrotning. Rwanda, Hiroshima, Jugoslavien m.m. Han har då verkligen inte slumrat! Att sist av allt också döden skall berövas sin makt tycker jag inte alls är konstigt, under de kommande tusen åren finns ju döden fortfarande, men efter dessa tusen år kommer det du syftar till. Då skall den sista fienden döden upphöra. Här tar nu den jordiska tiden slut. 7000 år har gått inga mer jordiska, dödliga, köttsliga kroppar utan nu blir det endast himmelska odödliga kroppar på en helt ny plats, i en himmelsk dimension, evigheten! Denna jord med allt det fysiska vi ser skall för alltid försvinna, det skall ju brinna upp som det står. Det sker så gott som i samma stund då djävulen kastas i eldsjön. Domen mellan får och getter fullbordas, fåren får himmelska kroppar, medan getterna får följa deras fader till eldsjön för att brinna. Detta är den andra döden som jag tror innebär, minst själens död. Den första döden är ju köttets död. Den andra döden blir en process som jag tror tar olika lång tid, beroende på hur mycket av ondo man bar med sig. Själen upphör till sist i alla fall, död betyder för mig utplåning, det är min fullkomliga övertygelse. Sen är frågan för mig två alternativ, om också de förlorades andar helt kommer att försvinna och upphöra i eldsjön, eller om de efter denna eld får en evigt fortsatt mörk tillvaro utanför Guds rike? Men angående den tid som är kvar. Guds rike finns ju dessutom redan här på jorden, inom alla Guds barn, men vi skall snart bort härifrån. Skillnaden under de kommande tusen åren blir bara den att djävulen inte kan verka mer. Nu har han regerat denna jord genom ogudaktiga ledare till Guds utsatta gräns. Han binds och kastas ner i avgrunden. Ogudaktiga som går mot Israel skall dö. Israels kvarleva blir pånyttfödda kristna som genom Guds Ande kommer att bli jordens huvudgestalter, alltså på det viset att de får mycket Biblisk visdom. De pekar på Jesus. Ödmjuka ledare som Kristi Ande utrustar och leder på ett magnifikt sätt. Lugn och ro bland djuren är också effekten av djävulens frånvaro. Jesu frid...

Svara


Peter Hall 27/7-2015, 14:14

Svar till Leif Boman. I ditt "tusenårsrike" skall syndaren dö först vid hundra års ålder. De som inte vill inordna sig i Guds rike tas alltså bort. Kvar blir då endast lojala människor till detta rike. Hur skall djävulen då när de tusen åren passerat kunna förvilla folken? Nej, det är islam som skall göra det möjligt för djävulen att förvilla folken efter de tusen åren. Eftersom inga falska religioner kan förekomma i "tusenårsriket" så finns inte heller islam och då kan inte djävulen förvilla. Nu är den lägliga tiden. Alltså har de tusen åren redan lagts bakom oss. Dessutom har Gud skapat jorden för att den skall bebos. Han säger ju; kom och tag emot det rike som har beretts åt eder från begynnelsen.

Svara


Leif Boman 27/7-2015, 19:14

Svar till Peter Hall. Nej Peter! I "mitt" tusenårsrike dör alla människor precis såsom nu, alla här är fortfarande människor som bor i syndigt kött! Skillnaden är bara den återigen att, Satan är bunden i en avgrund någonstans under denna tid och, bara detta, betyder att även livsåldern påverkas ganska så radikalt. Denna tusenåriga period innebär i mina ögon ingenting annat än att nu är tiden kommen då Gud har krossat det allra mesta av jordens alla avgudar och avgudadyrkan. Alla jordens nationer som kom emot Israel bryts här sönder och samman. Ondskefulla och ogudaktiga regeringar krossas och upphör, förvirringen blir total. De militära krafter som finns mosas totalt och upphör. Förmodligen försvinner och fördärvas säkert i samma veva också det mesta inom den moderna datateknologins områden, databaser och databanker världen över kommer inte längre att fungera. Facebookens och googlandets tid är över! Det blir inte heller som en del tror, att Jesus och de som tidigare gått till himmelen kommer tillbaks hit ner för att sedan springa omkring här i himmelska kroppar under tusen år, nej! Det kommer återigen så småningom finnas så mycket människor här på jorden, eftersom förökningsprocessen kommer att blomstra något enormt, aborter upphör, mördandet och krigen upphör, samt att alla kommer att bli väldigt mycket äldre. Detta gör ju att jordens befolkning kommer att bli många mångdubbelt gånger större än någonsin förr. Vi som tidigare i Kristus hade dött kommer inte att vara härnere alls, utan vi kommer att finnas ovan där någonstans. Jesu ankomst hit blir bara under en kortare stund, sen återvänds det till himmelen. Därifrån kommer också Kristus med andra att regera sen. Jag tror att det under denna tid blir som det har varit, med skillnaden som sagt att, nu är de onda regeringarnas tid över och Guds Andefyllda folk får nu helt ta över och råda på denna planet, nästan hela den återstående tiden fram till slutdomen, som också den sen sker ovan där någonstans! Sedan, när 7000 år på jorden har gått till fullo kommer evighetens evighet med nya himmelska kroppar även för alla dem, för alla Herrens får, som dött i Kristus ifrån tusenårstiden. För resten av mänskligheten, som aldrig tog emot Jesus Kristus Guds offerlamm, väntar en evighet utan Gud, vad nu allt det tragiska kan innebära, trevligt blir det åtminstone ej! Men, tillbaks något. Djävulens listighet till att luras har inte försvunnit bara för att han har varit bunden i ca tusen år, det blir nog inga större problem för honom att återigen förvilla på något sätt. Islam har upphört, buddismen har upphört, hinduismen och andra falska religioner har upphört intill tusenårsriket, ja! Det står att den falske profeten redan här före dessa tusen åren kastas i den brinnande sjön, så. Jag tror att den falske profeten, som har orena paddor i sin mun, symboliserar åtminstone minst all falsk religion. Dessa makter är nu borta, men djävulens list kommer ändå att vilseleda på något sätt, hur känns ganska oväsentligt, kanske han återigen genom tekniska uppfinningar lurar mänskligheten, det får framtiden utvisa! Jesu frid...

Svara


Peter Hall 29/7-2015, 13:06

Svar till Leif Boman. "Den falske profeten" är mycket sannolikt islams grundare Muhammed. Han startade jihad i början på 600-talet. Djävulen underblåste denna aggression under c:a 300 år sedan fängslades han i underjorden. Vilddjuret ur havet är då de arabiska kalifaten, som avlöste varandra ända fram tills vilddjuret ur jorden framträdde, turkväldet, det Ottomanska riket. Detta fick alla muslimer att återigen samla sig till den agenda, som det första vilddjuret hade, nämligen islam.Upp.13:11-12 Vid första världskrigets slut hade äntligen kraften gått ur islam i och med Ottomanska rikets nedgång och fall. Som du riktigt påstår, så kastades den falske profeten i den brinnande sjön tillsammans med vilddjuret. Historiska fakta vet att berätta när dessa saker inträffade. Nu har djävulen åter kommit lös och börjat förvilla folken. Utan islam skulle inga muslimer finnas och utan muslimer skulle Israel inte hotas som nu sker. Det är islam, som gör det möjligt för Hes.38,39 att i vår tid gå i uppfyllelse. Islam har tillåtits av vår Gud, för att åstadkomma följande saker: 1) Tillintetgörelsen av den tidens hednareligioner i mellanöstern. (Det stora Babylon) Upp.17:16-18 2) Framtvinga skörden av trogna Jesu efterföljare (domen på Guds hus) Upp.6:9-11 1Petr.4:17 3) Möjliggöra "den stundande striden", det slutgiltiga angreppet på Guds egendomsfolk judarna. Hes.38,39 Upp.20:8-9 Det kan vara av intresse, att citera vad Gud säger om sitt egendomsfolk. "Icke för eder skull gör jag detta, I Israels barn, utan för mitt heliga namns skull, som I haven vanärat bland de folk, till vilka I haven kommit...." Hes.36:22-32 Sedan börjar den nya världsordningen med Gud som konung över hela jorden. Sak.14:9-11

Svara


Lars W 29/7-2015, 14:25

Svar till Peter Hall. 'Den falske profeten' är mycket sannolikt islams grundare Muhammed. Han startade jihad i början på 600-talet. Djävulen underblåste denna aggression under c:a 300 år sedan fängslades han i underjorden. " Stycket började så bra men slutade så illa. Satan hamnar inte i avgrunden förrän efter Harmagedon.

Svara


Peter Hall 29/7-2015, 16:59

Svar till Lars W. Så du menar att Harmagedon först måste inträffa? Jag som i min enfald trodde, att Harmagedon betecknar händelserna, som utspelade sig när islam underkastade den dåtida världen. Nåväl, om du läser rätt, så står det faktiskt, att "vilddjuret blev gripet, därjämte och den falske profeten." Upp.19:20 Historien förtäljer, att Muhammed (den falske profeten) dog redan 632. Det första vilddjuret (arabiska kalifat) hade förlorat sin betydelse när det sista vilddjuret (Ottomanska riket) dök upp med Osman I som grundare 1259-1326. Det Ottomanska riket gick under vid första världskrigets slut. Så du ser, att Harmagedon måste redan ha ägt rum. Om du väntar på att Harmagedon skall inträffa, när menar du då att profetian i Hes.38 och 39 skall gå i uppfyllelse? Är det inte tydligt, att detta kommer att ske inom en snar framtid, med tanke på att Israels muslimska grannar fikar efter dem på alla håll? Och är inte det samma händelse som Upp.20:8-10 profeterar om?

Svara


Lars W 29/7-2015, 17:11

Svar till Peter Hall. "Så du menar att Harmagedon först måste inträffa?" Läs Bibeln så kanske du ser det också. "Jag som i min enfald trodde, att Harmagedon betecknar händelserna, som utspelade sig när islam underkastade den dåtida världen." Ja det var verkligen en enfaldig tro. "Om du väntar på att Harmagedon skall inträffa, när menar du då att profetian i Hes.38 och 39 skall gå i uppfyllelse?" Nej, när Upp 16 - Upp 19 samt Sak kap 14 går i uppfyllelse (det finns fler profetior om detta)

Svara


Lars W 29/7-2015, 17:14

Svar till Lars W. "Om du väntar på att Harmagedon skall inträffa, när menar du då att profetian i Hes.38 och 39 skall gå i uppfyllelse?" Oj, där missförstod jag. Hes kap 38 till 39 går i uppfyllelse enligt kronologin i Johannes Uppenbarelse.

Svara


Peter Hall 30/7-2015, 13:12

Svar till Lars W. Så du tror att kronologin i Upp. exakt svarar mot den verkliga? Det kan vara så, att vissa delar är presenterade på det viset, att kronologin förrycks. Författaren kastar om skriftställena, så vi inte skall veta riktigt när saker och ting har inträffat. Det är så jag tror. Jag lägger ett pussel utifrån vad historia kan bekräfta.

Svara


Lars W 30/7-2015, 14:28

Svar till Peter Hall. "Så du tror att kronologin i Upp. exakt svarar mot den verkliga?" Du lägger ut försåt i dina frågor. Vilket är ditt syfte med att stöka till det mesta kring det eskatologiska? Varför ska vi ständigt behöva städa efter dig? Hela Uppenbarelseboken kan INTE vara kronologisk. Det borde du begripa om du har läst mer än enbart dina ryckta verser! Vad innebär denna mening: "Så skriv nu upp vad du har sett, och skriv upp både vad som nu är, och vad som härefter skall ske." Om vi tar kapitlen Upp 14 - Upp 22 ser vi en tydlig kronologi. Då invänder någon att beskrivningen av "det första vilddjuret" i Upp kap 17 handlar om kejsare m fl som levt för länge sedan. Ja, givetvis är det så. Bilden av det fjärde djuret beskriver tiden från århundradena före vår tideräkning fram till Harmagedon, och de makthavare som har utmärkt sig i ondska under denna era. De som har förstånd har en skyldighet att använda det.

Svara


Peter Hall 1/8-2015, 00:23

Svar till Lars W. Jag tror att man skall förstå skriften på följande vis. Upp.20:1-10 beskriver domedagen under de tusen åren. Det heter ju: "Och jag såg troner stå där och de satte sig på dem, de åt vilka gavs makt att hålla dom." När de tusen åren har gått till ända skall Satan komma lös ur sitt fängelse. Jag menar, att detta börjar hända i våra dagar, med tanke på mellanöstern och problematiken mellan israeler och muslimer. Upp.20:11-15 förflyttar oss tidsmässigt tillbaka till vad som utspelar sig under domedagen. Sedan följer Upp.21 med Guds rikes ankomst till jorden. Alltså bör de tusen åren redan vara förbi och Hes.38,39 stå närmast att gå i uppfyllelse. Att jag stökar till det för dig och andra bidrar ju till att ni får något nytt att tänka på. Om det kommer att visa sig att jag har fel, så får jag ursäkta mig med, att Bibeln är gåtfullt skriven i vissa fall. Du har din uppfattning klar och jag har fått en annan, så vem skall klandras? Du tänker väl inte hindra mig från att uttrycka mina åsikter, även om de avviker från gängse mönster? Jag anser mig själv räddad i tron på Kristus. Däremot kan jag inte ansluta mig till övriga troendes uppfattning, att det endast är vi, som skall få taga emot Guds rike. Jag menar, att Gud har en slutlig lösning, för att låta större delen av mänskligheten få evigt liv. Upp.21:3 Rom.11:30-33

Svara


Din kommentar

Första gången du skriver måste ditt namn och mejl godkännas.


Kom ihåg mig?

Din kommentar kan deletas om den inte passar in på Apg29 vilket sidans grundare har ensam rätt att besluta om och som inte kan ifrågasättas. Exempelvis blir trollande, hat, förlöjligande, villoläror, pseudodebatt och olagligheter deletade och skribenten kan bli satt i modereringskön. Hittar du kommentarer som inte passar in – kontakta då Apg29.


Prenumera på Youtubekanalen:

Vecka 33, söndag 18 augusti 2019 kl. 09:18

Jesus söker: Ellen, Lena!

"Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son [Jesus], för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv." - Joh 3:16

"Men så många som tog emot honom [Jesus], åt dem gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn." - Joh 1:12

"Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst." - Rom 10:9

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? Be den här bönen:

- Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som Herren. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?
» Ja!


Senaste bönämnet på Bönesidan
söndag 18 augusti 2019 00:30

till tandläkare akut har inga pengar bett att jag får pengar är orolig har inget spar el buffert sålt det mesta i bostaden pga flytt blev lurad förfärligt😢ber om hjälp!Önskar en livskamrat vän


Morsan reklam


Aktuella artiklar


Senaste kommentarer


STÖD APG29! Bankkonto: 8169-5,303 725 382-4 | Swish: 070 935 66 96 | Paypal: https://www.paypal.me/apg29

Denna bloggsajt är skapad och drivs av evangelisten Christer Åberg, 55 år gammal. Christer Åberg blev frälst då han tog emot Jesus som sin Herre för 35 år sedan. Bloggsajten Apg29 har funnits på nätet sedan 2001, alltså 18 år i år. Christer Åberg är en änkeman sedan 2008. Han har en dotter på 13 år, Desiré, som brukar kallas för "Dessan", och en son i himlen, Joel, som skulle ha varit 11 år om han hade levt idag. Allt detta finns att läsa om i boken Den längsta natten. Christer Åberg drivs av att förkunna om Jesus och hur man blir frälst. Det är därför som denna bloggsajt finns till.

Varsågod! Du får kopiera mina artiklar och publicera på din egen blogg eller hemsida om du länkar till sidan du har hämtat det!

MediaCreeper

Apg29 använder cookies. Cookies är en liten fil som lagras i din dator. Detta går att stänga av i din webbläsare.

TA EMOT JESUS!

↑ Upp