Live | Bönesidan | Sök | Kontakt
Surfar nu: 572 www.apg29.nu


Man säger att Jesus dröjer


Talet om att Jesus dröjer är inspirerat av Djävulen. Det förleder människor att tro, att de skall vara med under den stora vedermödan och uppleva Antikrists regim.

Man säger att Jesus dröjer. I Matt 24:48 säger Jesus:

Men om den onde tjänaren säger i sitt hjärta: Min Herre dröjer med att komma.

Vem det än är som påstår att Herren Jesus inte kommer på länge, då är han en dålig tjänare. Tjänarens budskap är ont och skadligt som resulterar i att de troende blir vilseledda.

Ljumhet och försummelse

Av sammanhanget förstår vi att talet om att Jesus dröjer leder till att man vaggar in i en falsk trygghet i ljumhet och försummelse. Man blir inte alert och redo och väntar på uppryckandet till Jesus kan ske när som helst.

Talet om att Jesus dröjer är inspirerat av Djävulen. Det förleder människor att tro, att de skall vara med under den stora vedermödan och uppleva Antikrists regim.

De väntar på Antikrist

Därför börjar de vänta på Antikrists ankomst istället för på Jesus. De tror nämligen att denna syndens människa först måste komma, innan Jesus kan komma för att hämta de sina.

Den läran får också Guds folk att rusta sig inför vedermödan istället för att göra sig redo för Jesu tillkommelse.

Den rike mannens lador

Detta får mig att tänka på den här liknelsen av Jesus om den rike mannen som samlade i ladan:

Luk 12:16-20

Och han berättade en liknelse för dem och sa: En rik man hade mark som gav goda skördar. Då tänkte han för sig själv och sa: Vad ska jag göra? För jag har inte någon plats där jag kan samla allt jag skördar.

Och han sa: Detta ska jag göra: Jag ska riva ner mina lador och bygga upp större, och där ska jag samla in all min säd och mina ägodelar. Sedan ska jag säga till min själ: Själ, du har förvarat mycket gott för många år. Slå dig nu till ro. Ät, drick och var glad.

Men Gud sa till honom: Du oförståndige, i denna natt ska din själ utkrävas av dig. Vem ska då få det du har skaffat dig?

Man blir upptagen med att räkna ut, hur man kall kunna överleva vedermödan och kanske lägger upp förråd av mat för att inte behöva bära vilddjurets märke och så vidare.

Tiden efter uppryckandet

Talet om att tiden ännu inte är inne för att Jesus skall komma tillbaka är mycket försåtligt. Enligt en intressant bok från 1977 som jag nu läser återstår det inte en enda profetia, som måste gå i uppfyllelse först, innan Jesus kommer för att hämta sin församling. Allt som skall föregå det ögonblicket har redan skett.

Det betyder att de profetior om ändens tid som ännu väntar på sin uppfyllelse, har samband med tiden efter uppryckandet. Detta står nu för dörren - inget annat är att vänta först.

Jesus kommer! Ja, han kommer när som helst.


Publicerades sändag 14 februari 2016 21:24 | #uppryckandet #jesu tillkommelse #tidstecken #sista tiden #jesu återkomst #vedermödan #antikrist #vilddjuret #vilddjurets märke | Permalänk | Kopiera länk | Mejla

26 kommentarer

Roine Sun, 14 Feb 2016 22:02:04 +010

enligt en intressant bok från 1977 som jag nu läser återstår det inte en enda profetia, som måste gå i uppfyllelse först
Vilken bok är det? Man blir upptagen med att räkna ut, hur man kall kunna överleva vedermödan och kanske lägger upp förråd av mat för att inte behöva bära vilddjurets märke och så vidare. Noa behövde lägga upp mat för att överleva i arken den tid floden varade ! de bevarades igenom floden ! Att vara förberedd på det värsta behöver inte vara från djävulen? Frid!

Svara


C Sun, 14 Feb 2016 22:29:16 +010

Jag upplever att jag ska spendera mina pengar nu. Dvs skicka eller ge bort till andra behövande osv. Det jag fått som gåva erbjuder Jesus mig att ge vidare. Gör er inga bekymmer, se på ängen liljor... säger Jesus. Tror inte vi behöver hamstra, vi har ju inga garantier om en morgondag.

Svara


nils Sun, 14 Feb 2016 22:30:43 +010

Du har så rätt Christer.--Petrus säger i 2Pet.3:3-4 att Bespottare i de Yttersta dagarna skola säga;"Hur går det med löftet om Hans tillkommelse?" "Allt har ju förblivit sig likt,allt ifrån världens begynnelse." V 9.Men Herren är långmodig,då Han icke vill att någon skall förgås."--Att Han dröjer är kanske just för DIN Frälsning! V10."Men Herrens Dag skall komma såsom EN TJUV." Det är Domens Dag Petrus talar om här. Så Överraskande och Oväntat, att om vi ej är REDO DÅ,blir det FÖRSENT. Men då Uppryckelsen sker FÖRE Herrens Dag(Domens dag),så Därför gäller det ÄNNU MER vara Vakande och Bedjande. Uppryckelsen sker i ett ÖGOBLICK,och då Avslöjas mitt SANNA ANDLIGA TILLSTÅND! "En blir UPPTAGEN och En lämnas kvar"sade JESUS. Så allvarligt är det att VARA REDO för att få möta JESUS på Himmelens skyar. MVH./nils

Svara


Johan Sun, 14 Feb 2016 22:54:58 +010

Att anklaga ärliga kristna syskon, som ödmjukt söker Skriftens uppenbarelse om det profetiska, för att vara onda tjänare (ett skriftord som måste läsa i hela sitt sammanhang för att förstås rätt) och inspirerade av djävulen, känns vare sig ödmjukt, kärleksfullt eller konstruktivt, Christer.

Svara


Johan II Sun, 14 Feb 2016 23:41:31 +010

Svar till Johan. Precis min syn på det hela. Jag tycker att det här inlägget är skapat för ett syfte som inte känns ok. Jag känner ingen som väntar på Antikrist, däremot ser de tecken som finns även belagda i Bibeln. Jag förstår inte en sak. Många inlägg på den här sidan har handlat om på antikrist närmande. Jesus talar själv om tecken, i koppling till hans kommande på skyarna. Sen fick jag inget svar tidigare på var man finner att vi inte skulle känna av antikrist kommande? Utan att vi som älskar Jesus redan är upptagna. Jag tycker om den här sidan men nog kan man våga diskutera tolkningar, vi är väl syskon i tron?

Svara


Jeanette Aldén Wijk Mon, 15 Feb 2016 06:59:53 +010

Svar till Johan. Man kan ju inte anklaga kristna med Jesu egna Ord. Jesus varnade ofta i det Han sa. Upplever man en anklagelse, när något läses ur Skriften, så är det nog snarare så, att man själv har kommit bort från Sanningen. Jesu Frid.

Svara


Jeanette Aldén Wijk Mon, 15 Feb 2016 07:07:06 +010

Svar till Roine. Det är inte Guds Vilja, att vi ska leva i fruktan. Jesus kommer snart på Skyarna, för att hämta upp de som tillhör Honom. Jesu Frid.

Svara


Johan Mon, 15 Feb 2016 08:32:08 +010

Svar till Jeanette Aldén Wijk.
"Upplever man en anklagelse, när något läses ur Skriften, så är det nog snarare så, att man själv har kommit bort från Sanningen."
Nja! Citat ryckta ur sina sammanhang, kan användas för att anklaga. Vi vet att även den onde använder sig av bibelcitat (Matt 4:6 t ex). Så det är inte så enkelt Jeanette, att om man upplever att någon använder ett bibelcitat för att anklaga, så är det fel på en själv. Det kan istället vara så att det är den som gör så, som "har kommit bort från Sanningen" (I a f ang. ämnet man talar om).

Svara


Johan Mon, 15 Feb 2016 08:37:47 +010

Svar till Johan II. Vi behöver be för Christer! Jag tycker också att den här sidan är bra och att Christer gör ett bra jobb. Samtidigt behöver han beskydd, kraft och ledning. I o m att han driver Sveriges förmodligen mest välbesökta kristna blogg, så står han i frontlinjen i den andliga striden. Därför behöver vi välsigna och be för honom! Guds frid!

Svara


Anita Magnusson Mon, 15 Feb 2016 12:07:06 +010

Svar till Johan. Ja så sant så. Christer är evangelist och gör enormt mycket för Jesus. Han brinner för att människor ska ta emot Jesus, han räddar många, många för Gud. Därför är han utsatt och behöver våra böner och kärlek. Be om blodets beskydd och vishet , kraft och urskiljningens gåva för Christer. Jag upplever att han INTE kommer med någon "villolära" som någon antyder. Han är en människa som vi alla, vi alla kan uttrycka oss fel ibland. Nu vet jag inte riktigt vad ni menar när ni kritiserar honom . Ibland har jag med "tyckt" att "stämmer " detta? Men då går jag i bön och läser bibeln, sen lämnar jag det. Christer är uppriktig och ärlig, brinner för Jesus, och så klart kan även han "trampa i klaveret" om man kan uttrycka sig så. Vi får så klart ifrågasätta och fråga vad han menar, när vi tycker att något inte stämmer med vad vi lärt. Jag har ingen alls uppfattning om detta när, hur Jesus kommer tillbaka. Har trott att vi ska uppryckas med Jesus i skyarna, sen kommer Jesus synlig för ALLA när antikrist regerat sin tid. Om vi ska vara kvar första tiden på antikrist regerande vet jag inte. Men har den uppfattningen att det som hindrar honom komma fram är Den Helige Ande. När DHA är borta är det fritt fram för antikrist. Och DHA bor i oss, alltså måste vi bort först. Gud Välsigne dig Christer.

Svara


Gun Mårtensen Mon, 15 Feb 2016 12:39:38 +010

Svar till Anita Magnusson. Bra skrivet Anita :) håller helt med dig. Vi behöver verkligen be för Christer han står och spejar som väktare på muren och ropar ut vad Gud har på Sitt Hjärta. Vi behöver förbereda oss för uppryckelsen för den är närmre än vi tror! Gud Välsigne dig Christer.

Svara


Jeanette Aldén Wijk Mon, 15 Feb 2016 12:49:16 +010

Svar till Johan. Jo, det är sant att man kan använda bibelställen, för att fylla sina egna syften. Nu menade jag inte lösryckta citat, utan hela sammanhanget i liknelserna, som Jesus berättar, så man får en helhetsbild av vad Han vill förmedla. Guds Frid.

Svara


Johan Mon, 15 Feb 2016 19:23:19 +010

Svar till Jeanette Aldén Wijk. Säg det till Christer! 😉

Svara


Keijo Mannerlinna Mon, 15 Feb 2016 19:52:57 +010

Läs 2 Tess:2: 1----4. Den dagen kommer inte förran laglöshetens människa uppenbarar sig. UPP:20; 4---5. Själar som blivis avrättade får vara med i fösrsta uppståndelsen vilket är Jesus återkomst. Dem fick vara med i märkets tid samt i Antikristus tid. Själarna får sin kropp sen i första uppståndelsen som ni kan läsa här. Den andra uppståndelsen sker efter de 1000 åriga riket. Vi slipper Guds vrede men inte världens vrede. MVH: Keijo Mannerlinna

Svara


Keijo Mannerlinna Mon, 15 Feb 2016 19:55:00 +010

Var välsignat broder Christer

Svara


Jeanette Aldén Wijk Tue, 16 Feb 2016 14:14:44 +010

Svar till Johan. Kan inte se att Christer rycker loss Bibelcitat ur sitt sammanhang...något exempel? Jesu Frid.

Svara


Johan Wed, 17 Feb 2016 09:31:53 +010

Svar till Jeanette Aldén Wijk.
"Kan inte se att Christer rycker loss Bibelcitat ur sitt sammanhang...något exempel?"
Christer rycker loss följande bibelvers ur sitt sammanhang: "Men om den onde tjänaren säger i sitt hjärta: Min Herre dröjer med att komma." (Matt 24:48) Här är sammanhanget:
"Om det finns en trogen och förståndig tjänare, som av sin herre blivit satt över de andra tjänarna för att ge dem mat i rätt tid, 46salig är den tjänaren, om hans herre finner honom göra så, när han kommer. 47Amen säger jag er: Han skall sätta honom över allt vad han äger. 48Men om tjänaren är ond och säger i sitt hjärta: Min herre dröjer, 49och han börjar slå de andra tjänarna och äter och dricker med dem som är druckna, 50då skall hans herre komma en dag när tjänaren inte väntar honom och i en stund han inte känner till 51och hugga honom i stycken och låta honom få sin plats bland hycklare. Där skall man gråta och skära tänder." (Matt 24:44-51)
Christer får det att låta som att det är de som ifrågasätter pretrib-läran som är de "onda tjänarna" som Jesus talade om. Men "de onda tjänarna" är de som lever ondskefullt i synd och missbrukar sin tjänst, eftersom de tror att Jesus dröjer. Det är en avsevärd skillnad! Förstår du?

Svara


Peter Hall Wed, 17 Feb 2016 16:53:02 +010

Svar till nils. "Att han dröjer är kanske just för DIN (Christers) frälsning!" Så Gud har väntat i 2000 år på, att denne vår broder Christer skulle födas på jorden? Att Gud är långmodig, beror alltså på att han väntat på Christer? Nej du, Guds långmodighet har en helt annan betydelse. Hur många människor går inte miste om frälsning, om Guds långmodighet skulle begränsas till Christer? Om människan, sedan hon stått inför Jesu Kristi domstol inte har befunnits frälst, så tror åtminstonde jag, att hon föds till nytt liv på jorden. 2Kor.5:10 Detta har skett under de senaste tusen åren och snart skall vi övriga döda bli levande igen. Upp.20:5

Svara


Torbjörn Lundkvist Wed, 17 Feb 2016 20:59:24 +010

Frågan om pretrib eller posttrib eller midtrib är ingen frälsningsfråga, det är en fråga om hur redo man är. Om man är posttribulationist känns det som man är mer beredd på svåra tider, än om man är pretribulationist. Varför står det så mycket om vedermödan, om vi ändå inte ska va med i den? Läser man Matteus 24, så får man känsla av att vi nog kan räkna med att få vara med i vedermödan. " Och om inte den tiden förkortades, skulle ingen människa bli frälst. Men för de utvaldas skull kommer den tiden att förkortas. " Är bara intresserad hur ni som är mer åt pretrib-hållet förhåller sig till detta? Frid från tror att vi ändå ska va med i vedermödan

Svara


Jeanette Aldén Wijk Wed, 17 Feb 2016 21:07:42 +010

Svar till Torbjörn Lundkvist . Vad jag har förstått, så är "de utvalda" judarna. Jesu Frid.

Svara


Torbjörn Lundkvist Wed, 17 Feb 2016 21:28:13 +010

Svar till Jeanette Aldén Wijk. Jag är på intet sätt ersättningsteolog, tvärtom. Men räknas inte också vi( icke-judar)med i den " utvalda skaran " genom frälsningen i Jesus Kristus? Varför står det så mycket om vedermödan om vi ändå inte ska va med? Om dom texterna bara vänder sig till judarna känns det ganska förspillt i och med att en stor majoritet av det judiska folket varken läser Nya Testamentet eller ser det som en Gudomlig auktoritet. Men jag är övertygad att Israel kommer att bli frälst den dag då Jesus kommer tillbaks och de ser upp till honom de " genomborrat ". Frid i Jesus- sann Gud, sann människa

Svara


Jeanette Aldén Wijk Wed, 17 Feb 2016 21:42:12 +010

Svar till Torbjörn Lundkvist . De kristna benämns "de heliga" i Guds Ord :-)

Svara


Peter Hall Thu, 18 Feb 2016 09:16:08 +010

"Eftersom du har tagit vara på mitt bud om ståndaktighet, skall ock jag taga vara på dig och frälsa dig ut ur den prövningens stund, som skall komma över hela världen, för att sätta jordens inbyggare på prov." Upp3:10 Om jag inte tar fel, så är detta en profetia om islams inträde i världen. Hade inte den tiden förkortats, så skulle intet kött bliva frälst. Om hela världen hade underkastats islam, så hade det varit uteslutet med att förkunna evangelium om Kristus. Det är förbjudet att konvertera enligt islam. Det framgår tydligt i skriftstället ovan, att de utvalda är de människor, som tagit vara på Jesu bud om ståndaktighet. Så är du utvald kommer du att ingå bland de "heliga".

Svara


RM Asraf Fredriksson Thu, 18 Feb 2016 16:18:13 +010

Det finns troende som får lida martyrdöden för att de förnekar Antikrists order. Precis son Daniel i Lejongropen är en förebild på de troende i sista tiden.....han skulle tillbe en avgudabild men vägrade. I hans fall så skickade Gud änglar som beskydd i lejongropen. Martyrerna kommer att omslutas av Anden när de marteras. Satan begär igen: att de nu ska tillbe honom och bilden av honom; Antikrist. Uppenbarelseboken 20:4 - "Och jag såg...de [troendes]människors själar, som hade blivit halshuggna för Jesus vittnesbörds skull och för Guds Ords skull OCH SOM INTE HADE TILLBETT VILDDJURET ELLER DESS BILD - OCH INTE HADE TAGIT DESS MÄRKE PÅ SINA PANNOR OCH SINA HÄNDER...// - - -Sluta lura i kristna falska tryggheter. Sanningen gör istället att de i sina rädslor kommer att dra sej närmare Gud/Jesus/Anden och bli befästa i trygghet.

Svara


RM Asraf Fredriksson Thu, 18 Feb 2016 16:19:37 +010

Svar till Peter Hall. det är en profetia om Antikrists inträde som världsledare!!

Svara


Peter Hall Fri, 19 Feb 2016 19:58:35 +010

Svar till RM Asraf Fredriksson. Det är ju det jag har försökt förklara. Vem är Antikrist, om inte den som förnekar att Kristus är kommen i köttet. 1Joh.4:2-3 I Koranen förnekas i många Suror, att Jesus skulle vara Guds son, så visst är det en profetia om Antikrist. Precis som du påstår.

Svara


Din kommentar

Första gången du skriver måste ditt namn och mejl godkännas.


Kom ihåg mig?


Prenumera på Youtubekanalen:

Vecka 13, måndag 25 mars 2019 kl. 11:31

Jesus söker: Marie bebådelsedag!

"Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son [Jesus], för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv." - Joh 3:16

"Men så många som tog emot honom [Jesus], åt dem gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn. De som blev födda, inte av blod, inte heller av köttets vilja, inte heller av någon mans vilja, utan av Gud." - Joh 1:12-13

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? Be den här bönen:

- Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som min Herre och Frälsare. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Jag ber om förlåtelse för alla mina synder. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?
» Ja!


Senaste bönämnet på Bönesidan
söndag 24 mars 2019 21:37

Tacksägelse! Lämnade in Böneämne här igår ang litet barn som föll ut ifrån 7:de våningen i Göteborg igår. Det va en 4 årig flicka. Och idag stod det att läsa att hennes skador va lindriga. Tack Jesus!

Aktuella artiklar


Senaste kommentarer


STÖD APG29! Bankkonto: 8169-5,303 725 382-4 | Swish: 070 935 66 96 | Paypal: https://www.paypal.me/apg29

Christer Åberg och dottern Desiré.

Denna bloggsajt är skapad och drivs av evangelisten Christer Åberg, 55 år gammal. Christer Åberg blev frälst då han tog emot Jesus som sin Herre för 35 år sedan. Bloggsajten Apg29 har funnits på nätet sedan 2001, alltså 18 år i år. Christer Åberg är en änkeman sedan 2008. Han har en dotter på 13 år, Desiré, som brukar kallas för "Dessan", och en son i himlen, Joel, som skulle ha varit 11 år om han hade levt idag. Allt detta finns att läsa om i boken Den längsta natten. Christer Åberg drivs av att förkunna om Jesus och hur man blir frälst. Det är därför som denna bloggsajt finns till.

Varsågod! Du får kopiera mina artiklar och publicera på din egen blogg eller hemsida om du länkar till sidan du har hämtat det!

MediaCreeper

Apg29 använder cookies. Cookies är en liten fil som lagras i din dator. Detta går att stänga av i din webbläsare.

TA EMOT JESUS!

↑ Upp