1 069 online! | Sidvisningar idag: 84 010 | Igår: 244 364 |

www.apg29.nu


Man säger att Jesus dröjer


Talet om att Jesus dröjer är inspirerat av Djävulen. Det förleder människor att tro, att de skall vara med under den stora vedermödan och uppleva Antikrists regim.

Man säger att Jesus dröjer. I Matt 24:48 säger Jesus:

Men om den onde tjänaren säger i sitt hjärta: Min Herre dröjer med att komma.

Vem det än är som påstår att Herren Jesus inte kommer på länge, då är han en dålig tjänare. Tjänarens budskap är ont och skadligt som resulterar i att de troende blir vilseledda.

Ljumhet och försummelse

Av sammanhanget förstår vi att talet om att Jesus dröjer leder till att man vaggar in i en falsk trygghet i ljumhet och försummelse. Man blir inte alert och redo och väntar på uppryckandet till Jesus kan ske när som helst.

Talet om att Jesus dröjer är inspirerat av Djävulen. Det förleder människor att tro, att de skall vara med under den stora vedermödan och uppleva Antikrists regim.

De väntar på Antikrist

Därför börjar de vänta på Antikrists ankomst istället för på Jesus. De tror nämligen att denna syndens människa först måste komma, innan Jesus kan komma för att hämta de sina.

Den läran får också Guds folk att rusta sig inför vedermödan istället för att göra sig redo för Jesu tillkommelse.

Den rike mannens lador

Detta får mig att tänka på den här liknelsen av Jesus om den rike mannen som samlade i ladan:

Luk 12:16-20

Och han berättade en liknelse för dem och sa: En rik man hade mark som gav goda skördar. Då tänkte han för sig själv och sa: Vad ska jag göra? För jag har inte någon plats där jag kan samla allt jag skördar.

Och han sa: Detta ska jag göra: Jag ska riva ner mina lador och bygga upp större, och där ska jag samla in all min säd och mina ägodelar. Sedan ska jag säga till min själ: Själ, du har förvarat mycket gott för många år. Slå dig nu till ro. Ät, drick och var glad.

Men Gud sa till honom: Du oförståndige, i denna natt ska din själ utkrävas av dig. Vem ska då få det du har skaffat dig?

Man blir upptagen med att räkna ut, hur man kall kunna överleva vedermödan och kanske lägger upp förråd av mat för att inte behöva bära vilddjurets märke och så vidare.

Tiden efter uppryckandet

Talet om att tiden ännu inte är inne för att Jesus skall komma tillbaka är mycket försåtligt. Enligt en intressant bok från 1977 som jag nu läser återstår det inte en enda profetia, som måste gå i uppfyllelse först, innan Jesus kommer för att hämta sin församling. Allt som skall föregå det ögonblicket har redan skett.

Det betyder att de profetior om ändens tid som ännu väntar på sin uppfyllelse, har samband med tiden efter uppryckandet. Detta står nu för dörren - inget annat är att vänta först.

Jesus kommer! Ja, han kommer när som helst.


Skriv ut


Publicerat av Christer Åberg sändag 14 oktober 2018 21:00 | Direktlänk | Nyhetsbrev | RSS


STÖD APG29.NU


42 kommentarer

OBS: Läsarmejl, artiklar, kommentarer och video som är skrivna och gjorda av andra än mig, (Christer Åberg, grundaren till Apg29), kan ha åsikter som jag inte delar.

Steven

Själv rustar jag mig för den hemska vedermöda som komma skall, genom att stå nära Jesus.

Svara -   - 14/10-18 22:08 -


Maranata

Vad heter boken du läser?

Svara -   - 14/10-18 22:29 -


Maranata

Vad heter boken du läser?

Svara -   - 14/10-18 22:29 -


nils

Det är med sanningen om att ingen vet dag eller stund för Uppryckelsen,som med livet.

Du eller jag kan drabbas av tex. en bilolycka eller en hjärtattack utan någon kännedom om när, och i sämsta fall utan förvarning måsta Dö!
Men vi tänker eller oroar oss ej ständigt för att sådant skall hända.
¤¤¤
De viktigaste är att alltid att ha allting Klart med Herren Jesus och våra Medmänniskor,om vi oförberett slulle Drabbas av någon olycka.
Likaså bör vi se på sanningen om Jesu återkomst,att ha allt klart med Herren och våra medmänniskor och då kan vi vara vara Trygga Oavsett När Han Kommer!.

Svara -   - 14/10-18 23:20 -


Malin

Suck, det står faktiskt i Bibeln att Antikrist (den Laglöse) måste träda fram innan Jesus kommer tillbaka och vi ska samlas hos Honom. 2 Tess kap 2. Men - de som tror att de ska klara vedermödan genom att samla på sig mat och andra förnödenhete lurar sig själva! De förlitar sig på sin egen kraft - inte på Herren.

Svara -   - 14/10-18 23:54 -


Bengt

Gud kan och vill ge oss det vi behöver

Svara -   - 15/10-18 00:10 -


Niklas Jönsson

svar till Malin, ja det är när Jesus stiger ner på oljeberget i Jerusalem. Men innan antikrist träder fram synligt och tvingar alla att ha ett märke på handen eller i pannan för att få köpa eller sälja så kommer vi som tror på herren Jesus guds son att bli upplyfta till himlen för bröllopsfest innan antikrist träder fram och det sker över hela vår jord samtidigt mitt i natten eller mitt på dagen o.s.v beroende var i världen vi då är när det sker.

Svara -   - 15/10-18 00:58 -


Christer Åberg

Svar till Malin.

Suck, det står faktiskt i Bibeln att Antikrist (den Laglöse) måste träda fram innan Jesus kommer tillbaka och vi ska samlas hos Honom.

Ja, när det gäller innan Jesus kommer tillbaka. Men det gäller inte uppryckandet. Uppryckandet och Jesu återkomst är inte samma sak.

Svara -   - 15/10-18 01:24 -


Bengt

Det där är klurigt att förstå

Svara -   - 15/10-18 08:28 -


Ulrik petersson

Jesus kommer snart!

Svara -   - 15/10-18 08:33 -


Bertil Rosenius

Gör inte detta med ett tidigt uppryckande till ngt som gör att vi tar lätt på antikrist och ändetidens prövningar! Guds ord talar om antikrist och varnar för honom, de varningarna måste vi hålla fast vid och lyfta fram - om vi tror att Guds Ord är viktigt.

Jag tror på ett uppryckande före Guds vrede. Men jag läser också Jesu varningar för händelserna i ändens tid, som Han riktar specifikt till sina lärjungar - i förlängningen till oss troende. Om vi inte berörs av dessa varningar, varför gör Han då så stor ”affär” av dem?

Det känns exempelvis märkligt kluvet, att ge chippet sådan uppmärksamhet och i nästa stund säga att vi inte kommer uppleva märkets införande.

Låt oss hålla fast vid att ett uppryckande sker, men att vi inte vet exakt när. Det bör ge oss energi att ständigt leva nära Jesus och lika ständigt vara beredda på satans förförelse.

Svara -   - 15/10-18 08:34 -


Johnny Haglund

Jag kan bara hålla med. Jesus kan hämta de som tillhör honom när som helst. Men det återstår en del innan Jesus kommer på Oljeberget.

Svara -   - 15/10-18 09:16 -


nils

Svar till Bertil Rosenius.

Jag instämmer i det du skriver; varför Varnat Bibeln för A-krist märke,om vi då redan är Uppryckta??

De icke troende kommer att utan tvekan taga hans märke, så villiga de är att acceptera Alla nya Tekniska Innovationer i samhälleta tjänst!
I luk.19:27-30 säger Jesus klart att Strax Efter Noa och Lot räddadning,följde guds Straffdomar.
V 30;"Alldeles på samma sätt skall det ske den dag då människosonen uppenbaras!"
¤¤¤
I Matt.24:4-13 talar Jesus om Begynnelsen till födslovåndorna då hela världen skall hata oss för Jesu skull,och förföljelse och avrättningar följer och många skall komma på fall!!
I V 15, talas om A-krists framträdande och i V 21 talar Jesus om den Stora V-mödan, vars lika aldrig förekommit."
¤¤¤
Sedan först i V 29-31 talar Jesus om sol och månförmörkelsen,som i V 31 slutar med att;"Han skall sända ut sina Änglar med starkt Basunljud,och de skola församla Hans utvalda från de fyra Väderstrecken..."
Att detta då är Uppryckelsen förklaras i V 40-41 där Jesus säger;" en blir Upptagen och en skall Lämnas kvar!"
Vi behöver bara läsa innantill i både Matt,Luk, och Markus evangelium som säger detsamma.

Svara -   - 15/10-18 09:34 -


Mikael W

Svar till Johnny Haglund.

Jag kan bara hålla med. Jesus kan hämta de som tillhör honom när som helst. Men det återstår en del innan Jesus kommer på Oljeberget.

Ja, först ska alla folk få höra om evangelium, och i ett land så kan det finnas många folk (som i t.ex Indien, Papua Nya Guinea, Brasilien). Finns många folk som ännu inte hört evangelium, men med dagens tekniker så dröjer det nog inte så lång tid till. Vi kan således påskynda Jesu återkomst genom flitigt evangeliserande/missionerande

Svara -   - 15/10-18 10:06 -


Johan Lindberg

Samtidigt vet vi att en stor del av Jude folket kommer att bli kvar, så visst finns stor anledning att varna för vilddjurets märke även om församlingen redan är på bröllop.

Svara -   - 15/10-18 10:13 -


Johnny Haglund

I ett av breven till församlingarna blir den församlingen lovad att slippa vedermödan. Det sker under sigill 6, då märker också Gud den skärva GA testamentet säger ska sparas av Israel. Så Guds folk kommer att vara kvar på jorden. Även om de som har Helige Anden har lämnat. Det är ju Helige Anden som hindrar satans framträdande, och måste därför lämna. Men Templet ska byggas för att satan ska kunna sätta sig där. Det blir då de 144000 som bygger det, under basunerna. För vid 6:e basunen är templet klart, annars skulle ingen kunna mäta det. Då strider satan mot de 144000 och de dödas, men stiger även upp till himlen, och många omvänder sig vid denna syn. Vid 7:e basunen skördas jorden på de som kommit till tro och inte tagit emot märket. Jesus kommer till Oljeberget tillsammans med de 144000. Vi väntar nu på sigill 6, därför kan vi hämtas hem när som helst, för det sker vid detta sigill. Om ingen bevisar för mig annat är detta min tro. (Mät din tro mot det du hör, mät inte andras tro mot din = min egen tro, är den enda tro jag styr över). Guds välsignelse till er alla

Svara -   - 15/10-18 10:38 -


nils

Jag tror som du Mikael att Matt.24:14 först måste uppfyllas,"Och detta Evangelium om riket skall bliva Predikat i Hela VÄRLDEN till ett vittnesbörd för ALLA Folk.Och Sedan Skall Änden Komma!"

Herren kan Ej hämta sin Oförberedda Brud ännu,där de flesta ännu sover andligt!
¤¤¤
Han kan ej heller vända Ryggen till alla människor som Ej känner Honom,utan att de får en Ärlig chans innan vredesdomen kommer.
För mig är det Otänkbart att Guds Kärlek skulle tillåta det!
Har läst ett 10-tals vittnesbörd om den Kommande Världsvida Väckelsen som Herren har lovat och talat om till sina profeter,så det kommer att Ske. Amen,Halleluja!

Svara -   - 15/10-18 10:45 -


Bertil Rosenius

Svar till Johnny Haglund.

”Vi väntar nu på sigill 6...”

Jag är inte överens med dig i detta. Jag tror inte första sigillet brutits än.

Mannen på den vita hästen är - som jag ser det - antikrist. Han kommer som en falsk Kristus. För att med diktatorisks medel (vapen) ”skapa” fred. Och i hans följe (genom hans agerande) drabbas mänskligheten av fruktansvärda tyrannisks effekter - symboliserade av de följande hästarna.

Svara -   - 15/10-18 11:05 -


Niklas Jönsson

Svar till Christer Åberg.

Helt Rätt Christer Åberg! Precis det som jag skrev nyligen ovanför till Malin.

Svara -   - 15/10-18 12:09 -


Niklas Jönsson

Svar till Nils att dom varnar för antikrist det är för dom som tvekar om dom ska välja att följa Jesus eller ej och för dom som redan har bestämt sig att dom inte ska följa Jesus för då hamnar dom i antikrist klor med allt vad det innebär av ondska i sån mängd som ingen kan föreställa sig.

Svara -   - 15/10-18 12:21 -


Solan

Svar till nils.

Hur går det med alla dem som dött utan att de fått chansen att höra om Jesus?

Gud är ju rättvis, så de kan väl inte dömas på samma sätt som de som avvisat frälsningen?

Svara -   - 15/10-18 12:31 -


Thomas

Tyvärr, så har Bibelns sista bok kidnappats av all sköns konspiratörer och förvandlat den till rena science fiction. Det finns en anledning att den heter Uppenbarelseboken och inte "framtidsprofetian". Märkligt nog så verkar de flesta hoppa över första versen, där det står: "...vad som snart måste ske" inte "kommer och ske om tusentals år".

Kanske det mest beklämmande är hur trettonde kapitlet har förvanskats och då specifikt "vilddjurets märke". Eftersom många gjort boken till ren fiction så fantiserar de om ett brännmärke eller ett chip som alla måste ta någon gång i framtiden och därigenom ignorerar grundregeln att skrift bekräftas av skrift.

Inte heller är det många som förstår att antikrist, vilddjuret och Babylon alla är Djävulens tjänare och varit verksamma från allra första början och är det i allra högsta grad idag.

Med vilddjurets märke menas de som i sitt hjärta följer världen och inte Kristus, dvs säljer ut sig för att få del av livets goda på bekostnad av Kristus lära.

Hur vet man då att man inte tagit "märket"? Exempelvis när du har en helig ilska mot de som gör/begår grova synder som "abort", orätt vid portarna (rättsystemet), hjälper bröder och systrar som har det svårt, ber för de sjuka under tårar, aldrig köpslår med sin kristna heder eller förnekar Jesus inför människorna.

Svara -   - 15/10-18 12:40 -


Johnny Haglund

svar till Nils.

Jag ser sigillet öppnas när satan kastas ned till jorden, efter att Jesus kommit tillbaka till himlen och striden utbrutet.

Före dess hade satan kastat ned en 1/3 av himmelens änglar, och de stjärnorna håller Jesus i sin hand när han ger Johannes uppenbarelsen.

Svara -   - 15/10-18 12:44 -


Mikael W

Svar till Solan.

Solan, som jag förstår, så kommer människor som dött, men aldrig fick höra evangelium, dömas utifrån hur dem levt i enlighet med sitt samvete. Samvetet har vi fått från Gud som hjälp med att skilja på rätt och fel (gott och ont)

Svara -   - 15/10-18 13:40 -


nils

Svar till Solan.

Se Rom.3:11-16 där Paulus förklarar att de som Ej haft någon lag,skall då ej dömas efter lagen utan skall dömas efter Samvetets lag då alla har ett moraliskt medvetande.

Det visar sig däri att vi ser alltid när andra felar,men erkänner ej när vi gör detsamma.
Det allvarliga är ordet i V 12;"Alla de som utan lag har Syndat skola ock utan lag Förgås,"
Men de blir då dömda efter det andliga ljus de har,vilket vi alla blir.

Svara -   - 15/10-18 16:20 -


Tomas N

Det här är det svårt att hålla med om. För det första ser jag ingen som predikar att Jesus dröjer länge eller ännu värre som Matt 24:49 säger börjar leva i synd,därför att Jesus säkert dröjer länge. Liknelsen påminner snarare om syndare som tror att Gud inte ser eller har koll på vad vi gör. Kanske relaterat till strukturella överträdelser som kom med en praktiserande livsstil av Mose lag och med de förändringar/tillägg som tillkom under årens lopp.

Jag hade nog inte varit mycket bättre själv,men med tanke på att det judiska livet var uppdelat och byggt på årliga offer,de stora årshögtiderna och jubileumsåret o s v ,så blev det nog därefter. Finns även endra texter t ex i ordspråksboken som visar på människans svaghet och tendens att vara ögontjänare,när synden lockar till onda gärningar

Jag tror artikeln bygger på att med en pre-trb dispensationalism så blir allt som har med antikrist och vedermödan en typ av provokation eftersom de har sin lära väldigt inriktad på att kristna inte är kvar på jorden när det kommer.

Det är också därför som jag så ofta jag kan uppmanar till att hålla sig lite ifrån detta ämne eftersom det skapar kontroverser inom kristi kropp. Detta är ju inte heller frälsningsavgörande

När det gäller att vara redo,så skulla jag nog säga att den som räknar med att få genomlida alla prövningar förbereder sig minst lika bra som den som tror på en evakuering.

Om Jesus och Gud fadern finner mig värdig och ha rena kläder hoppas jag ju eftersom Gud trots att han beskrivs som en förtärande eld(Hebr 12) ,ändå är full av nåd och att vi alla genom Jesu blod får nåd för det mesta. Satan,antikrist och alla dem å andra sidan saknar ju totalt nåd så om man förbereder sig för att bli sållad som vete ,som Petrus,så gäller det att ha rätt ställt med Gud och inga öppna dörrar eller omedvetna förbund med mörkret där man kan bli slagen.

Det som pre-trib /dispenationalismen lär ut ger kommentarer som att Jesus kommer mycket mycket snart och att man ropar till Jesus om att få bli evakuerad .

En anledning till varför jag inte tror detta är att det i detta stora slutscenario av världen finns en anledning att pröva människor eftersom så mycket står på spel och då spelar Guds folk en huvudroll i detta.

Jag tycker artikeln drar ihop olika påståenden som inte hör ihop. Jag tror liksom förmodligen de flesta andra ärliga kristna som inte är pre-trib dispensationalister att Jesus kommer snart och tidens tecken visar med all tänkbar tydlighet att man måste se om sitt hus och ha rätt ställt med Gud

Svara -   - 15/10-18 19:48 -


AnnMarie

Svar till Tomas N.

Den här frågan återkommer ju regelbundet som något slags "så här är det" vilket jag inte tror får någon att ändra uppfattning.Det man tror tror man oavsett.

Svara -   - 15/10-18 20:12 -


Tomas N

Svar till AnnMarie.

Det du säger är ju mänskligt. Men vi är ju kallade att ha ett lärbart sinne ,den egna förståelsen kan vara fel trots många år och många etablerade lärare som också haft fel.Men det finns det som är viktigare och som har med ansvar att göra

Att vara från 30 års åldern och uppåt innebär att man har ett ansvar att vara en förebild och man förväntas bidra med vishet och erfarenhet. Jag skulle tro att förväntningarna och möjligheterna till detta växer med åren även om själva inflytandet ofta har en peak,men det behöver inte alltid vara så.

Därför ligger ansvaret i att vägleda de yngre generationerna vilket i sin tur ställer krav på att själv ha vishet och efrarenheter som kan vara till välsignelse.

Ett annat ansvar ligger i att den gemenskap som kristna lever i har potentialen att dra in folk till Guds gemenskap för att den vittnar positivt och enligt Bibelns alla stora löften och ord som beskriver kyrkan,eller att avskräcka folk p g a religiösa inslag som inte vittnar om Guds goda

Kristi kyrka och kropp är inte statisk utan i förändring. Många yngre och från andra kulturer kommer till tro. Det gäller att tjäna och bidra med sina gåvor och sin egna unika liv och vittnesbörd och sträva efter att bygga upp andra och bidra positivt.

För mycket fokus på ändestidens profetiska är i mina ögon ett sidospår som inte leder till att ökad kunskap,växande lärjungaskap och växande andlig förmåga och renhet i kristi kropp i stort.

Men Christer skall ha en eloge för att mycket fokus ligger på frälsning och det enkla. Jag tycker nog att mycket fokus skall ligga på medelnivåer i lärjungaskap också,det är viktigt att växa i kunskap upp till en rimlig och praktiskt nivå.

Jag skulle kunna nämna minst ett tiotal bra praktiska och radikala pastorer som uttalat håller en låg profil i just läran av uppryckandet p g av att det finns olika tolkningar.

Var och en borde istället be andra hålla koll på vilken slags frukt vi bär för Guds rike,det är lätt att glömma bort den biten.

Ett bra exempel som en pastor predikade kan jag bjuda på. Om var och en tar ansvar för till att börja med en endaste person som vi så att säga tar i handen och vandrar med in i Guds rike och ber för,och är mentor för ,så har vi alla uppnått mycket. Efter det kan vi lägga till och addera efter förmåga och tillgång ytterligare personer.

Då har vi nog alla ganska fullt upp med ett gott och viktigt arbete,som vi är kallade till trots våra alla brister

Svara -   - 15/10-18 20:51 -


Roger T. W.

Herren dröjer inte. Tider och stunder är noga fastställda. Vi talar om Allmakten. Ibland väntar Han länge och har sina skäl. Kanske till sista stund av anledningar Han inte behöver förklara för oss. Vi ska böja oss och visa förtroende. Vem tror ni det är som bestämmer?

Det är mycket jag inte förstår, men jag erkänner det åtminstone och det är bibliskt. Tro och bättring är vad som gäller och när vi börjar lyda så öppnar sig Ordet mer och mer. Vi behöver också de som kan grekiska och hebreiska. De översättningar jag har sett skiljer sig åt. Den undervisning jag har hört har ibland förvirrat i församlingarna.

Hur kan de som aldrig har hört talas om Herren dömas till helvetet? Några tusen generationer? Det gäller bara, som jag förstår det, de som vet och säger nej.

Svara -   - 15/10-18 22:47 -


Andreas

Själv är jag av den uppfattningen att jag tror antikrist(laglöse) skall träda fram först. Eftersom bibeln varnar starkt för detta märke 666 så måste detta fylla en viktig funktion i ändens tid. Men de som jag tycker är de luriga är att bibeln ger stöd för båda tolkningarna 5 brudgummor skall tas med de andra lämnas kvar. Sedan så finner vi den tolkningen där antikrist skall komma innan Jesu ankomst. Men oavsett vilket så gäller de att vara redo om Jesus hämtar hem oss idag eller att vi har sådan profetiskt insikt att tyda vem antikrist är. Jag stänger inga dörrar utan ber, rådfrågar Gud, läser bibeln söker information kring new world order, förfallet och följer med i politiken för att vara redo. De viktiga är att man håller sig nära Jesus för jag tror att Jesus kommer visa oss när tiden är inne via tecken eller föraning när de ska ske. I den sista tiden så ska de unga se de profetiska tecken och de gamla drömma. Redan nu så börjar miljontals kristna se tecknet om ändens tid är påväg att uppfyllas.

Svara -   - 16/10-18 03:20 -


Andreas

Vaka och bed detta kan vara antikrist hålla ögonen öppna kring Jared Kushner och vad som händer i Israel.

https://www.youtube.com/watch?v=fmh8zYyAgbc

Svara -   - 16/10-18 04:00 -


Andreas

Mer fakta kring Jared Kushner stark kandidat att vara antikrist

https://www.youtube.com/watch?v=39hRGHr0X_k&;t=337s

Svara -   - 16/10-18 04:06 -


Andreas

Mer fakta kring Jared Kushner stark kandidat att vara antikrist

https://www.youtube.com/watch?v=39hRGHr0X_k&;t=337s

Svara -   - 16/10-18 04:06 -


Christer Åberg

Själv är jag av den uppfattningen att jag tror antikrist(laglöse) skall träda fram först.

Jag reagera lite på den retorik som du använder, liksom jag alltid reagerar på en sådan liknande retorik.

Den "uppfattning" eller "tror" som man har får aldrig sätta sig över Ordet, vilken en sådan retorik lätt kan tas för.

Ibland så hänvisar man till vad "pastor-den- och-den" säger för att man ska få sina egna teser bekräftade.

På det viset får "pastor-den- och-den" en högre auktoritet än Ordet.

Det är alltså en farlig och förrädisk retorik.

Bibeln talar om den stora vedermödan. Det är inte vilken vedermöda som helst. Allt sedan Jesu död och uppståndelse har en vedermöda pågått i världen. Många kristna har fått ge sina liv. Många judar har också dödats. Men det är inte den "vedermödan" som Jesus talar om, utan om den stora vedermödan som aldrig tidigare har varit och som aldrig senare ska bli. Om inte den förkortades skulle ingen människa bli frälst.

Egentligen är den "vedermöda" som har pågått i 2000 år, som jag försökte beskriva och förklara, egentligen ingen "vedermöda" utan "födslovåndor":

”Men allt detta är bara början på 'födslovåndorna'.”

‭‭Matteusevangeliet‬ ‭24:8‬

Senare kommer den stora vedermödan:

”Ty då skall det bli en så stor nöd [en stor vedermöda] att något liknande inte förekommit sedan världens begynnelse och aldrig mer skall förekomma. Och om inte den tiden förkortades, skulle ingen människa bli frälst. Men för de utvaldas skull kommer den tiden att förkortas.”

‭‭Matteusevangeliet‬ ‭24:21-22‬ ‭SFB98‬‬

Denna stora vedermöda kommer bli så fruktansvärd att om inte den förkortades skulle ingen människa bli frälst. Det är Gud själv som griper in och förkortar den.

Vi ska inte blanda ihop födslovåndorna med den stora vedermödan. Det är faktiskt två olika saker.

Det här med att blanda ihop två olika saker och göra den till en är väldigt vanligt att en del kristna gör då det gäller uppryckandet och Jesu återkomst.

Uppryckandet och Jesus återkomst är inte samma sak. Det sker inte heller samtidigt. Det är två skilda händelser.

Uppryckandet måste ske först innan Jesus kan komma tillbaka. Så länge uppryckandet inte har skett kan Jesus inte komma tillbaka.

Men innan Jesus kan komma tillbaka måste också Antikrist ha trätt fram och vedermödans tid pågå.

Alltså, innan Jesus kan komma tillbaka måste 1) uppryckandet ha skett, 2) Antikrist trätt fram och 3) den stora vedermödans tid pågå.

Svara -   - 16/10-18 04:10 -


Bertil Rosenius

Svar till Andreas.

Andreas - jag håller helt med dig! Läs också gärna min kommentar till Christer kommentar av detta du skrivit...

Svara -   - 16/10-18 08:24 -


Bertil Rosenius

Svar till Christer Åberg.

Christer - jag stöttar Andreas i den ödmjukhet han visar inför Ordets budskap!

Jag använder själv gärna uttryck som att: ”Jag uppfattar det så”. Särskilt när det gäller frågan om uppryckandet, går det att uttrycka sig olika inför förståelsen av Guds Ord, men mena samma.

Knyter du fråga till vedermödan och börjar tala - som vissa gör - om lilla resp stora vedermödan eller förvedermödan resp vedermödan, om vedermödan som 7 år resp 3 1/2 år eller ... så är det lätt att det blir konflikter och missförstånd.

Det finns inget akademiskt facit över vilka ord som är rättast att anv i dessa sammanhang. Vi uttrycker oss olika, men menar ofta samma sak.

Du pratar om den del av vedermöda som måste förkortas - så fruktansvärd blir den. Jag ”köper” den bilden. Men den tiden inträffar 3 1/2 år efter antikrists inträde. De 3 1/2 år innan - blir förmodligen de mest bedrägliga (andligt sett) som världen skådat. Då är det inte vedermöda som utgör faran, utan bedrägligheten. Då måste verkligen Guds barn ha Andens olja (olja till lamporn) för att kunna förstå och stå emot antikrist. Invaggas man att tro att man slipper den prövningen - rycks undan - luras man in i en fruktansvärd tidsperiod.

Därmed har jag inte sagt att jag inte tror på ett uppryckande. Det kommer att ske! Men inte utan att vi har olja att lysa oss med, under vandringen genom första - positiva - del av antikrists regering.

Svara -   - 16/10-18 08:55 -


AnnMarie

Hur ser ni på första Thessalonikerbrevet 4:13-18??? Är det före eller efter vedermödan?

Svara -   - 16/10-18 10:16 -


Andreas

Christer Åberg jag försöker bara ödmjukt låta herren leda mig i denna frågan. Jag låser mig inte fast i om vi rycks upp innan eller efter. Jag är likt Bertil Rosenius öppen att diskutera och bejaka kring detta viktiga profetiska ordet. Men jag tycker du Christer fyller en viktig funktion att ta upp detta ämnet så vi är redo. Men helt klart är att vi lever i en profetisk tid. Jag hade önskat Christer om du kunde tagit upp kring tredje templet som håller på att byggas (antikrist boning). Se länk nedan.

De är oerhört tyst i kyrkorna kring denna profetia. Just nu söker jag fakta i amerikansk kristenhet som är mer upplysta och diskuterar denna fråga.
De är med stor sorg att ett sådant starkt profetiskt tecken har undgått svensk kristenhet att ingen talar om detta starka profetiska tecknet. Där Trump omnämns som Kung Cyrus.
Detta är ett lika stort tecken som när judarna fick sitt land 1948.
De intressanta om vi ska koppla ihop eller göra paralleler till detta ämnet uppryckandet. Jared Kushner, Ivanka Trumps man som var den fick Donald Trump att påskynda bygget av de tredje templet i Jerusalem och som hjälpt Donald Trump till presidentposten. Ser vi till namnet Jared i bibeln så var det Enoks fader. Enok i sin tur rycktes upp till himlen. Detta kan vara ett tecken på att uppryckandet snart kan se. Likaså betyder namnet Ivanka=Gud är god. Tittar vi ännu närmare så var Enok Noa:s farfar och hans farfar var Adam. Detta är väldigt intressant ur ett profetiskt synsätt. Jesus sa att tidens slut ska vara som på Noaks tid. Även ser vi att kopplingarna till tidens början med Adam gör sig gällande. Jag tror Jared, Ivanka och Donald fyller en profetiskt funktion. Jag ser tecknen de är som ett pussel men Gud leder mig och uppmanar mig att dela detta med er. Därför detta tecknet med de tredje judiska templet hör ihop med antikrist, vedermödan och uppryckandet. Vi får bedja att Gud vägleder oss i denna viktiga profetiska tid vi lever i nu.
Gud välsigne alla
Länk till tredje judiska templet(antikrist boning)
https://www.youtube.com/watch?v=39hRGHr0X_k&;t=337shttps://www.youtube.com/watch?v=39hRGHr0X_k&;t=337s

Svara -   - 17/10-18 02:18 -


Andreas

Förlåt fel länk, rätt länk här

https://www.youtube.com/watch?v=zVYMDJq1oZM

Svara -   - 17/10-18 02:30 -


Stefan Jonasson

Jag tycker att allt detta spekulerade verkar utflippat.. Jared kushner antikrist... Lägg av.. Jag kommer ihåg när det påstods att Gorbatjov var antikrist.. Bara för att han hade en fläck i pannan.. Det spårar bara ur mer och mer.. Vi vet att JESUS kommer snart.. Det behövs inge mer tecken... Jag tror ingen kan lista ut vem som är antikrist och det spelar egentligen ingen roll.. Det verkar vara väldigt kul att vara teckentydare.. Jag stör mig lite på allt svammel.. Men det är som en trafikolycka man kan inte låta bli att titta.. Förlåt mig ochHa lite överseende med mig jag var var tvungen att få det ur mig... Jag har hört så mycket profetior och tecken tolkningar på you tuben nu så det står mig upp till halsen.. Blod månar trumpetfester. Shofarer och allt möjlig.. Som sagt det kittlar lite och hålla på med tecken tolkningar och profetior.. Det är bara mänskligt..Ett tecken är 2tim 3:1-9 människorna i den sista tiden.. Älska sig själv.. *penning kära*skrytsamma..stolta hånfulla olydiga mot föräldrar(auktoriteter) gudlösa.. Kärlekslösa.. Oförsonliga.. Skvalleraktiga.. Speciellt skvaller frodas i dessa tider tack vare internet skvallrets högborg... Listan är lång.. Jag hoppas och ber att jag själv inte blir sån.. Vi har alla den potentialen..

Svara -   - 17/10-18 22:38 -


Tomas N

Svar till Andreas.

Jag tror det finns absolut skäll att hålla koll På Jared Kuschner. Men håller inte med i att man kan eller skall läsa in de kopplingar som kan göras som har med namn och andra saker att göra.

Det viktiga ligger inte i att ha reda på exakt vem det är som blir antikrist,men snarare att lära oss att ha urskiljning i de saker som sker så att vi håller oss vakna,redo och inte blir förledda. Det är ju också en biblisk inställning.

Tempelbygget är ju en sak i en alldeles egen kategori och skrämmande. Eftersom Jesus är Han vi följer ,som mästare ,den förstfödde bland bröder och Sonen som utgav sig och sitt blod för det nya förbundet så är det ju Hans undervisning om templet som gäller. Hebreerbrevet talar tydligt om att Jesus är större än profeterna.

Templet och hela systemet baserat på templet skulle raserar och inte byggas upp på samma sätt igen

Svara -   - 17/10-18 22:52 -


Eva

Själv är jag fundersam över om inte antikrist redan agerar i vår värld. Han (ev dom) kanske inte är så TYDLIGT synlig som många tror. Antikrist skall ju bedra många, även många som menar sig vara kristna. De flesta tror att han skall sätta sig i Jerusalems tempel bokstavligen, men Bibeln säger ju också att en människa kan betraktas som Guds tempel. Om antikrist får herravälde över troendes hjärtan och tankar så kan det betraktas som att ta plats i Guds tempel. Jesus uppmanade oss hela tiden att vaka och se till att ingen bedrar oss. Detta är bara en fundering jag och andra har och jag kan ha fel.

Svara -   - 24/10-18 11:09 -


Din kommentar

Första gången du skriver måste ditt namn och mejl godkännas.


Kom ihåg mig?



Tungotalet och uttydning

Christer Åberg talar och sjunger om Jesus. I det här programmet tar han bland annat upp vad tungotalet och uttydning är för någonting.

0

Läs allt!


69-åring vill byta åldern till 49

69-åring vill byta åldern till 49

Bild: Dagen. 

Den 69-årige Emile Ratelband i Nederländerna vill få sin juridiska ålder nersatt till 49 år.

6

Läs allt!


Himlen TV7 intervjuar Christer Åberg

Christer är en känd bloggare bland både kristna och icke-kristna i Sverige. Han erbjuder Jesus som svar på aktuella samhälleliga och personliga problem. Programledare är Daniela Persin.

3

Läs allt!


”Jesus Kristus frälste mig från 27 års homosexualitet”

Davids starka vittnesbörd om hur han blev frälst och räddad av Jesus från 27 års homosexualitet. Svensk text. 

- Mitt namn är David, jag är 44 år gammal, och det här är ett vittnesbörd om hur Jesus Kristus räddade mig från tjugosju år av homosexualitet. Jag talar i kärlek.

1

Läs allt!


Tommy Dahlman intervjuar Christer Åberg i Kanal 10

Tommy Dahlman intervjuar Christer Åberg i Kanal 10 om hans frus och lille sons död två dagar innan julafton för snart tio år sedan.

2

Läs allt!


Det skall bli ett härligt möte uti skyn

Christer Åberg spelar på sin ukulele och sjunger "Det skall bli ett härligt möte uti skyn! O, hur underbart och stort."

0

Läs allt!


Troendedöparna brändes, dränktes och halshöggs

Många är de som har lidit förföljelse, satts i fängelse och dödats som har praktiserat det bibliska troende-dopet genom nersänkning.

9

Läs allt!


Denne man är farlig, ofrälst och falsk profet


Påve Franciskus.

107

Läs allt!


Dopet: Var, när och hur

Dop i havet

Här ger jag dig några tydliga bibelord på var dopet sker, när det sker och hur.

4

Läs allt!


Främlingen som följde kyrkoherden på vårpromenad

Läsarmejl av nils 

Främlingen som följde kyrkoherden på vårpromenad, sade till slut: Räck Hit Ditt Finger, Här är Mina Händer!

3

Läs allt!


Bedräglig rikedom

Läsarmejl av David B 

11

Läs allt!


Är Bibelns Gud samma som koranens gud?

”De som påstår sig älska, ära och tillbe Gud, gör i själva verket inte det om de inte älskar, ärar och tillber Jesus.”

5

Läs allt!


Europa tillbaka till Gud

Läsarmejl av David B

Europa tillbaka till Gud. David B talar.

2

Läs allt!


Han gifte sig med hologrammet Hatsune Miku

Gifte sig med sitt hologram

Akihiko Kondo håller i en dockversion av hologrammet Hatsune Miku som han gifte sig med. Bildkälla: Facebook.

En 35-årig man i Japan har gift sig med ett hologrom. Bröllopet kostade 160 000 kronor. En docka representerade det kvinnliga dataprogrammet.

19

Läs allt!


Himlen TV7 invigd i Uppsala

Ruben Agnarsson, Martti Ojares, Daniela Persin och Christer Åberg

TV-producent Ruben Agnarsson, grundare och vd Martti Ojares, kanalchef Daniela Persin och Christer Åberg.

Jag var inbjuden till den kristna tv-kanalen Himlen TV7:s studioinvigning i Uppsala.

17

Läs allt!


Nu har det hänt!

Över tusen prenumeranter på Youtubekanalen Apg29nu

Nu har det hänt! Youtubekanalen Apg29.Nu har fått över tusen prenumeranter. Närmare bestämt 1001 stycken!

5

Läs allt!


Jesu trefaldiga världshistoriska seger

Läsarmejl av nils 

Jesu trefaldiga världshistoriska seger, Guds gåva till all världens folk. Det Jesus Kristus utförde genom sin försoning var en oöverträffad Trefaldig Seger! Utmaningen gällde 3 olika områden som Han inför Gud den högste Domaren och inför: Andevärlden måste segra.

5

Läs allt!


Prenumera på Youtubekanalen Apg29.nu

Fortfarande i lager: Christer Åbergs starka bok Den längsta natten

Den längsta natten - 150 kronor

Natten till den 22 december, den natt med flest mörkertimmar 2008, genomlider Christer Åberg Den längsta natten i sitt liv, då han på ett mycket traumatiskt och oväntat sätt mister halva sin familj.

1

Läs allt!


Extra: Christer Åbergs bok fortfarande i lager

Upprop för Christer Åbergs bok Den längsta natten. Och du kan även ge ditt stöd till bloggsajten Apg29.nu.

0

Läs allt!


Platt jord är obibliskt

Platt jord är obibliskt

Läser man Bibeln så ser man tydligt att jorden är rund. Om jorden inte är rund då skulle Jesus ha tagit grundligt miste då han säger att att det både är dag och natt på jorden när han hämtar hem alla de frälsta till himlen.

20

Läs allt!


Ny DVD! Frågor och svar om den yttersta tiden och dess händelser

Av Holger Nilsson 

Ny DVD! Frågor och svar om den yttersta tiden

Du har nu möjlighet att ta del av denna nya DVD om den yttersta tidens händelser.

7

Läs allt!


Christer Åberg friar till Siri

Här friar jag till Siri i direktsändning. Lyssna på svaret!

3

Läs allt!


FN önskar en global regering inom 12 år

Av Mikael Walfridsson 

Agenda 2030 - FN önskar en global regering inom 12 år

Wolfgang Ishinger: ”Vi lever i en tid där den internationella världsordningen kollapsar just nu. I detta vakuum prövar alla för att se hur långt de kan gå. Det finns ett behov av en global regering.”

36

Läs allt!


Be den här bönen om du vill ta emot Jesus och bli frälst

Be den här bönen om du vill ta emot Jesus och bli frälst.

1

Läs allt!


Transpersoner befriade av Guds kärlek

En mycket stark dokumentär om transpersoner som har blivit befriade av Guds kärlek.

5

Läs allt!


Dagens ord

Vecka 47, onsdag 21 november 2018 kl. 09:19

Jesus söker: Helga, Olga!

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? - Be den här bönen:

Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som min Herre och Frälsare. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Jag ber om förlåtelse för alla mina synder. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?
» Ja!

Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv. - Joh 3:16



Dagen intervjuade Christer Åberg om konspirationsteorier

Dagen intervjuade Christer Åberg om konspirationsteorier

Tidningen Dagen. 

Tidningen Dagen har genom Jonatan Sverker intervjuat mig och flera andra om konspirationsteorier och gjort en gedigen sex sidor lång genomarbetad artikel.

19

Läs allt!


Senaste kommentarer


Den första uppståndelsen

Christer Åberg och Reine Jonsson talar talar om den första uppståndelsen i Nässjö närradio.

1

Läs allt!


Den 9 november är årsdagen av Kristallnatten

Den 9 november är årsdagen av Kristallnatten

Den 9 november är det årsdagen av Kristallnatten då Förintelsen av judarna började i Nazityskland 1938.

7

Läs allt!


Dante, 12 år, med Downs syndrom har ett människovärde

Dante, 12 år, med Downs syndrom har ett människovärde

Bild: Expressen. 

Tusentals människor letar efter den 12-årige pojken Dante som har Downs syndrom och som är förvunnen. Detta visar att han har ett stort människovärde!

15

Läs allt!


Är det Bildas uppgift att stå bakom danskurser och yoga?

Av Holger Nilsson 

Är det Bildas uppgift att stå bakom danskurser och kurser i yoga?

Angående Bilda så är deras egen presentation så här: ”Studieförbundet Bilda för kyrka och samhälle, med kortformen Bilda, tidigare med namnet Frikyrkliga studieförbundet, är ett av Sveriges tio studieförbund.”

47

Läs allt!


Dopet i Apostlagärningarna - Del 2

Christer Åberg undervisar om alla bibelställen om dopet i Apostlagärningarna. Del 2.

0

Läs allt!


Dopet i Apostlagärningarna

Christer Åberg undervisar om alla bibelställen om dopet i Apostlagärningarna. Del 1.

0

Läs allt!


16 bibelord om att ta emot Jesus för att bli frälst

Ta emot Jesus

Här listar jag flera bibelord som alla handlar om att ta emot Jesus. Det finns fler bibelord om detta som jag inte har med här. Och alla dessa bibelverser visar att man ska ta emot Jesus!

0

Läs allt!


Bilder från min barndom - Christer Åberg

Fantastiska bilder på Christer Åberg som barn! 

Christer Åberg fotar en ko

Här fotograferar jag en ko med en lådkamera på bondgården jag växte upp. Jag är klädd i trätofflor och i andra konstiga kläder.

7

Läs allt!


Unika dopfilmer

Unika dopfilmer - Studio Apg29 med Christer Åberg. Christer Åberg talar om dopet och visar fantastiska dopfilmer.

2

Läs allt!


7 skillnader mellan Jesus och Muhammed

Islams profet Mohammed, påstod sig predika samma budskap som Jesus. Men här har vi sju skillnader som visar att det inte stämmer! 

7

Läs allt!


Koranen räcker ej för översättare måste använda Bibeln för att stödja Profeten Muhammed

Läsarmejl av nils

Blir upprörd när jag ser hur Islam inte kan klara sig med sin egen Koranen, utan måste blanda in Bibeln, vår Heliga skrift för att försvara sin falska lära! Här följer några exempel.

3

Läs allt!




Apg29 har tusentals bloggartiklar! Gå vidare till fler artiklar:

NÄSTA


STÖD APG29! Bankkonto: 8169-5,303 725 382-4 | Swish: 070 935 66 96 | Paypal: https://www.paypal.me/apg29

Christer Åberg och dottern Desiré.

Denna bloggsajt är skapad och drivs av evangelisten Christer Åberg, 54 år gammal. Christer Åberg blev frälst då han tog emot Jesus som sin Herre för 34 år sedan. Bloggsajten Apg29 har funnits på nätet sedan 2001, alltså 17 år i år. Christer Åberg är en änkeman sedan 2008. Han har en dotter på 12 år, Desiré, som brukar kallas för "Dessan", och en son i himlen, Joel, som skulle ha varit 10 år om han hade levt idag. Allt detta finns att läsa om i boken Den längsta natten. Christer Åberg drivs av att förkunna om Jesus och hur man blir frälst. Det är därför som denna bloggsajt finns till.

Sedan 23:42 2013-08-16 har det varit 453 221 805 sidvisningar på Apg29! Apg29 har just nu 17 021 bloggartiklar, 91 680 kommentarer och 59 954 bönämnen.

Varsågod! Du får kopiera mina artiklar och publicera på din egen blogg eller hemsida om du länkar till sidan du har hämtat det!

MediaCreeper

Apg29 använder cookies. Cookies är en liten fil som lagras i din dator. Detta går att stänga av i din webbläsare.

TA EMOT JESUS!

↑ Upp