701 online! | Sidvisningar idag: 1 564 | Igår: 141 053 |

www.apg29.nu


Live Apg29 | Biblar | Bönesidan | Dagens ros | Date29 | Christer Åberg | Sök | Kontakt

Hli rov qab thiab daim av nyob rau hauv cov duab tib yam

Hli thiab lub ntiaj teb

Suav satellite Longjiang-2 yees duab lub hli rov qab thiab daim av nyob rau hauv cov duab tib yam.

Cov duab ntawm lub hli thiab lub ntiaj teb nyob rau hauv tus duab tib yam yog 4 Lub ob hlis ntuj 2019. Suav satellite Longjiang-2 lawm tom qab lub hli thiab yees duab hauv lub ntiaj teb uas zoo nkaus li yuav tsum tau me npaum li cas nyob rau hauv lub sab ces kaum.

Tsaws nyob rau lub hli lub deb sab

Lub hli tas los tsaws Tuam Tshoj nrog ib tug unmanned tsheb rau tus tsis tshua muaj rov qab sab ntawm lub hli hais tias yeej tsis pom los ntawm lub ntiaj teb. Tam sim no, ib tug tshiab yees duab los ntawm ib tug Suav satellite captures ib tug tsawg saib nyob rau ob qho tib si tag nrho puag ncig vaj xilethi-aus lub cev pom qab lub hli. 

Yog tsis yog nws fascinating! Nyob rau hauv lub loj heev ntug tsim los ntawm Vajtswv, yog ib cov kob xiav ntiaj chaw uas peb tib neeg nyob. 

Thiab Vajtswv pom peb tib neeg nyob rau hauv no ntiaj chaw. Nws hlub peb txhua tus heev npaum li cas hais tias Nws xa Yexus los tuag rau peb tej kev txhaum tsis ncaj ncees lawm. Thaum peb tau txais tau txais Tswv Yexus ua vinfrälsta thiab txais kev cawmdim,

violet

Cov duab los ntawm Longjiang-2 tsuas yog 16 kilobytes nyob rau hauv loj tab sis coj ze li ntawm 20 feeb mus download tau. Cov thawj daim duab yog nyob rau hauv cov ntshav, tiam sis cov xim kho mus rau qhov ntau tiag tiag xim.

Qhov saum toj no daim duab raug coj los ntawm lub koob yees duab nyob rau hauv lub Rooj Tswjhwm Saib cov Suav DSLWP B / Longjiang-2 satellite. Nws yuav ua tau tus thawj daim duab ntawm lub hli rov qab ua ke nrog lub teb chaws uas peb tau pom rau ib co lwm yam suav spacecraft , Chang 'e 5T1, uas yog nyob rau hauv tus duab tib yam coj ib daim duab ntawm lub ob xilethi-aus lub cev nyob rau hauv 2014.

Tawg lawm nyob rau lub hli thiab lub ntiaj teb

Nws muaj lwm yam duab ntawm lub hli nyob deb sab thiab hauv peb lub xiav ntiaj chaw lub ntiaj teb.

Sab nraum qab ntawm lub hli thiab lub ntiaj teb

Nyob rau Lub Xya hli ntuj 5, 2016 EPIC yees duab ib tug series ntawm cov dluab ntawm lub void uas tau yeej tsis pom los ntawm lub ntiaj teb. Saum toj no koj yuav pom ib tug ntawm cov dluab nyob rau hauv uas lub ntiaj teb yog yam nyob rau hauv lub keeb kwm yav dhau.


Skriv ut


Publicerat av Christer Åberg Thursday 7 February 2019 14:04 | Direktlänk | Nyhetsbrev | RSS

STÖD APG29: Swisha: 070 935 66 96 • Bankkonto: 8169-5,303 725 382-4 • Paypal: https://www.paypal.me/apg29/


83 kommentarer

OBS: Läsarmejl, artiklar, kommentarer och video som är skrivna och gjorda av andra än mig, (Christer Åberg, grundaren till Apg29), kan ha åsikter som jag inte delar.

Sam G Ö

Tänk att Universum är så stort att det aldrig tar slut, och om det gjorde det vad kommer sen då? Det fortsätter och fortsätter. Detta har Gud skapat. Det kan inte Big Bang!

Svara -   - 7/2-19 14:18 -


Roine Öberg

Solen lyser upp hela den synliga delen avJorden men inte på månen🤪 varför är månen i skugga 🧐 om vi har solen i ryggen på bilden så att säga, för det är ju där den måste vara om hela Jorden är upplyst som på bilderna.

Dessutom syns inte en stjärna på bilderna? Stjärnorna borde synas tydligt på sådana här bilder som tas utanför Jordens atmosfär?

Jag tror inte en sekund på att dessa bilder är äkta.

De är i samma anda som evolutions teorin alltså antikrists ande.

Tacka vet jag Bibeln den kan man lita på i alla lägen.

Herren Guds Ord bär oss hela vägen hem!

Herren välsigne dig!

Guds frid!

Svara -   - 7/2-19 18:12 -


Robert

Svar till Roine Öberg.

Exakt!

Svara -   - 7/2-19 18:42 -


Roger T. W.

Svar till Roine Öberg.

En forskare säger att stjärnorna inte syns utanför vår atmosfär. Jag antar att vår atmosfär får dem att framträda, men det här har jag inte studerat närmare. Det förklarar också varför månen är mörk på bilden, men inte sedd från jorden. Astronomen reagerade på att stjärnorna alltid syns i SF-filmer. Om han har rätt, vilket jag tror, så är det ren datorkraft som möjliggör resor till andra planeter. Pluto har troligen en tunn atmosfär, eftersom den planeten återkastar ljus, men det är svårare att förklara varför asteroider lång ut i solsystemet återkastar ljus, om bilderna inte är manipulerade.

Svara -   - 7/2-19 20:06 -


Katrina

Svar till Roine Öberg.

..... syns inte en stjärna på bilderna?

Enkelt svar:

Därför att starkare foto objekt tar bort ljuset från svagare objekt. Har du aldrig fotat med en kamera.

Svara -   - 7/2-19 22:00 -


Andy Svensson

Oj jag upptäckte en sak det är två sidor på ett mynt 😮

Svara -   - 8/2-19 08:19 -


Andy Svensson

Oj jag upptäckte en sak det är två sidor på ett mynt 😮

Svara -   - 8/2-19 08:19 -


Steven

Tror heller inte på dessa animerade foton. Vakna upp!

Svara -   - 8/2-19 10:41 -


Martin

Svar till Steven.

Vad ska vi vakna från?

Svara -   - 8/2-19 11:15 -


Martin

Svar till Roine Öberg.

Jag tror inte en sekund på att dessa bilder är äkta.

De är i samma anda som evolutions teorin alltså antikrists ande.

Är det rimligt att hela naturvetenskapen är en bluff? Eller till och med en konspiration? Att alla forskare skulle mörka resultat som strider mot den naturvetenskapliga världsbilden? En enskild kanske, men inte alla.

/MartinH

Svara -   - 8/2-19 13:11 -


Stefan Jonasson

Varför skulle det vara en fejk bild.... Säger som Martin vakna upp från vad?....

Svara -   - 8/2-19 13:45 -


Roine Öberg

Svar till Martin.

Naturvetenskapen är inte en bluff, men evolutionsläran är det i ett makro perspektiv.

Naturvetenskapen tolkas också på olika sätt beroende på vilken tro vetenskapsmannen/kvinnan har, om man tror på miljarder år eller om man tror på 6000årig skapelse påverkar tolkningarna av det man hittar/ser i naturen t.ex.

Det syns tydligt på löpsedlarna och i vetenskaps magasinen vilken tro som är allena rådande i dessa sammanhang!

Och den tron är verkligen en blid sådan!

Guds frid!

Svara -   - 8/2-19 13:47 -


Steven

Sannerligen sannerligen säger jag er, den som inte blir född på nytt och får nya ögon att se med (eller ögonsalva) - kan inte med Guds Ande eller Vägledning se eller förstå, vad som är falskt eller sant, äkta eller kopia.

Vetenskapen är i Lucifers händer och styrs av onda demoniska krafter; för att bedra och vilseleda.
Evolutionsteorin
Jordens ålder
Stenålder, järnålder, bronsålder (som existerade samtidigt
Månfärder genomförda av frimurare och Apollo raketer
Bilder på jorden och nu månens baksida.
Abort som kvinnans rättighet
Massnvandring som berikning för ett land
Demokrati och folkstyre
9/11
Kriget mot en osynligt och aldrig upphörande - terrorismen
Kontroll och övervakning för att vi ska känna oss säkra
Klimatkatastrofen
Håhåjaja ...
Det stora antalet människor är bedragna.

Svara -   - 8/2-19 16:30 -


Martin

Svar till Steven.

Hur vet du detta med sådan säkerhet Steven? Det där får du allt bygga under, punkt för punkt, med väl underbyggda fakta och vetenskapliga källor.

Skulle då alla forskare mörka resultat som strider mot den naturvetenskapliga världsbilden? Hur skulle en sådan konspiration vara möjlig menar du? Och varför?

/MartinH

Svara -   - 8/2-19 16:38 -


Stefan Jonasson

Världen är i den ondes våld.. Men vi som tror på JESUS är inte av världen.... Vetenskapen är av människan hur hon försöker utforska den materiella existensen GUD sa härefter skall inget bli omöjligt för dom vad dom än företar sig, efter tilltaget med babelstornet... Evolutionen är en bluff, en teori som kallas evolutins teorin eftersom det bara är en teori som åberopar vetenskapen den går inte att bevisa.. Det är en slags tro som ikläder sig vetenskapligt bevis fastän det bara är en teori som man måste tro på..... Om frimurarna var med och byggde månraketerna det kan man inte bevisa, det är en teori.. Abort är en styggelse kvinnan och dom hjälper till att mörda barnet spottar på skaparen.. Och säger att det är vi som är GUD vi kan göra vad vi vill

Svara -   - 8/2-19 17:21 -


Thomas

Här är något att tänka på!

Man påstår att solen befinnes sig på 93" km avstånd och att den är mycket större än jorden så att solstrålarna träffas oss parallellt. Oändlig antal stjärnorna befinner sig på ett mycket större avstånd och många är tom större än jorden. Ok, låt oss anta det, men:

Nu kommer ett dilemma, som vi måste välja emellan:

A.) Stjärnornas ljus når oss obehindrat, dvs de lyser konstant.

B.) Stjärnornas ljus blockeras av diverse "rymdstoft", dvs de flimrar pga att ljuset blockeras under kortare eller längre tidsrymder.

Så, vilket är det, lyser de konstant, eller lyser de och försvinner under åren?

Slutsats: Om A så når ALLA stjärnors ljus oss parallellt (precis som solen) och vi har konstant intensivt dagsljus runt hela jorden. Om B så flimrar ljuset oavbrutet, dvs dagsljus/natt om vart annat.

Det går alltså inte att påstå att ljuset blir som prickar på natthimlen, eftersom vi noterar ljuset och det har nått oss parallellt (precis som solen). Fotonernas/ljusvågornas spridningsvinkel är ju mycket större än jorden! Testa själv med olika storlekar på ljuskällor i ett rum fylld med lite rök eller damm.

Svara -   - 8/2-19 17:34 -


Thomas

många är tom större än solen (ska det förstås vara)

Svara -   - 8/2-19 17:36 -


Martin

en teori som kallas evolutins teorin eftersom det bara är en teori som åberopar vetenskapen den går inte att bevisa

Här har vi ett semantiskt missförstånd att räta ut. I vardagligt tal använder vi ordet teori i betydelsen att vi inte är säkra men tror att något förhåller sig på ett vis.

Inom vetenskaperna används ordet teori för sådant som prövats i experiment, ifrågasatts av kollegor, presenterats i vetenskapliga artiklar. Experiment och observationer är grunden.

Forskningen handlar inte om att försvara etablerade teorier utan tvärtom att testa, ifrågasätta och försöka hitta luckor och felaktigheter i teorierna. Inom forskningen är kollegorna de värsta kritikerna. Och det är det som är styrkan inom vetenskapens forskning.

/MartinH

Svara -   - 8/2-19 17:38 -


Thomas

När det gäller kinesernas bild på månen och jorden så spelar det egentligen ingen roll vad de påstår så länge det inte har bekräftats av en oberoende tredje part, precis som månlandningarna. Sant eller falskt, hur ska vi kunna avgöra det?

Däremot så är bilden i sig sammansatt tre olika objekt, dels bakgrunden, dels månen och dels jorden, vilket var och en enkelt kan se om man öppnar upp bilden i ett redigeringsprogram.

Svara -   - 8/2-19 17:44 -


Martin

Svar till Thomas .

Däremot så är bilden i sig sammansatt tre olika objekt

Få jag be dig om källor på din slutsats?

/MartinH

Svara -   - 8/2-19 17:51 -


Martin

Svar till Thomas .

Vad är lättast att hålla för sant?

Att det förhåller sig så som det har berättats och visats (foton, filmer och vittnesbörd)?

Eller att det ligger en konspiration bakom, med tusentals människor inblandade?

/MartinH

Svara -   - 8/2-19 17:56 -


Thomas

Svar till Martin.

Tack för dina frågor, Martin!

Först, när det gäller bilden så kan de flesta som arbetat med redigering av bilder bedöma jpgkomprimering, vilken alltså är olika för månen och jorden (som dessutom är slarvigt inklippt). Bakgrunden består av en enda färg, svart. Justera själv nivåerna så ser du vad jag menar.

Jag vet inte vad du menar med "konspiration" i det här avseendet. Alla extraordinära påståenden måste kunna vidimeras av en tredje part för att kunna accepteras. Det är vad vetenskap handlar om, en teori eller ett påstående måste kunna verifieras av en oberoende part. Månlandningen är ett sådant exempel, människor på ISS ett annat.

Svara -   - 8/2-19 18:16 -


Martin

Svar till Thomas .

Tack själv Thomas

Månlandningen och ISS:

du frågar efter verifikation av tredje part. Det finns tusentals, människor av olika nationaliteter, som har varit och är engagerade i dessa projekt.

Det borde räcka, åtminstone för mig. På vad sätt, tänker du, att alla dessa skulle förmås att vara tysta om detta om dessa projekt var och är påhitt, fusk.

/MartinH

Svara -   - 8/2-19 18:24 -


Martin

Lite googling på några trovärdiga sajter och dessutom genom bildvertyg som som används av journalister för att avslöja bildmanipulation gav inget.

/MartinH

Svara -   - 8/2-19 18:39 -


Thomas

Svar till Martin.

Martin,

Bara öppna upp bilden i ett bildredigeringsprogram så kan du själv bedöma dess innehåll.

Du talar om påhitt och fusk, medan jag talar om vetenskaplig metodik.

Jag skriver inte för att övertala dig personligen utan om hur extraordinära påståenden måste kunna verifieras. Föresten, känner du någon närstående som varit på månen eller på ISS, eller baserar du dina uppfattningar på andras utsagor? Nasa själv erkänner indirekt att de aldrig varit utanför jordens atmosfär och att de inte har några bevis kvar från deras förmodade månfärder.

Svara -   - 8/2-19 19:31 -


Stefan Jonasson

Är jorden platt? Och rymdraketer en fantasi.....?

Svara -   - 8/2-19 20:51 -


Per

Det finns inte några vetenskapliga bevis på Guds existens. Faktum är att en majoritet av nutidens erkända forskare är rena ateister.

Trots denna brist på "vetenskapliga" bevis, och en majoritet av ateister bland alla forskare som säger sig utgöra basen för sanningen, så VET jag helt säkert att Gud finns och att Guds ord är sanna! Jag gissar inte utan evidens, utan baserar min vetskap utifrån egna upplevelser, observationer och strikt logisk slutledning. Varför skulle jag då tro mer på en ateistisk forskare som säger att jag har fel?

Eftersom som jag vet att jag har rätt angående Gud, och nästan alla forskare ha fel, varför skulle jag då lita på allt annat som forskare påstår om jag själv inte kan verifiera att det är sant, och bara blint lita på dem bara för att de är många?

Många kan ha fel, och få kan ha rätt. Vägen till himmelriket är smal...

Svara -   - 8/2-19 20:55 -


Thomas

Svar till Stefan Jonasson .

Frågan är Stefan, kan du och jag, av egen kraft, bevisa att vi befinner oss på ett snurrande klot i världsrymden?

Om det verkligen är fallet borde det vara en smal sak att både mäta jordens rotationshastigheten och klotets kurvation. Vi borde också lätt kunna mäta alla de olika hastigheterna som vi förmodade flyger med genom världsrymden.
Har du personligen gjort dessa mätningar Stefan, eller har du som vi alla andra bara accepterat allt detta som "sanningar"?

Svara -   - 8/2-19 21:11 -


Calle

Den medeltida vetenskapen sågs som den allena rådande, fram till upplysningen på 1700 talet när Newton och andra gjorde sina vetenskapliga upptäckter och alla trodde blint på dem. På nittonhundratalet kom Einstein mfl vetenskapsmän och omkullkastade en hel del av 1700 talets forskning, och idag tror folk stenhårt på den nuvarande världsbilden, men vad är det som inte säger att om 200 år har vi ny och mer avancerade forskning som till stor del förkastar dagens världsbild, som många blint tror på idag? Grunna på den tanken! är inte också vetenskapen en tro, och har så varit genom seklerna. Endast Gud vet allt och har hela sanningen om sin egen skapelse.

Svara -   - 8/2-19 21:25 -


SAS

Svar till Calle.

Have ye not known? have ye not heard? hath it not been told you from the beginning? have ye not understood from the foundations of the earth?

22 It is he that sitteth upon the circle of the earth, and the inhabitants thereof are as grasshoppers; that stretcheth out the heavens as a curtain, and spreadeth them out as a tent to dwell in:

Svara -   - 8/2-19 21:55 -


Katrina

Tja..jag ser att Job och Jesaja var medvetna om att jorden är ett fritt svävande klot, när jag läser i Skriften.

"Han spänner ut nordanrymden över det tomma och hänger upp jorden på intet" (Job 26:7)

"Han är den som tronar över jordens rund..." (Jes 40:22)

...men men man kanske kivades om jordens form redan på den tiden ...vem vet....

Sov gott och ha frid

Svara -   - 8/2-19 22:01 -


Stefan Jonasson

Är du seriös Tomas eller skojar du... Jag har gått i skolan och läst kemi fysik biologi.. Jag har räknat ut hur solsystemet och universum är uppbyggt solar och planeter.. Utifrån det jag blivit undervisad det mesta är sant som vetenskapen säger om universum.. När det gäller GUD var jag tvungen att ta reda på det själv.. Jag bad till JESUS och förstod att han är GUD..

Svara -   - 8/2-19 22:58 -


Thomas

Svar till Stefan Jonasson .

Samma har jag, Stefan, men frågan kvarstår, kan du bevisa av egen kraft jordens rotation och dess omkrets?

Svara -   - 8/2-19 23:23 -


Stefan Jonasson

Klart att jag kan om jag tar ett måttband och går jorden runt sen kan man se månen förflyttas och stjärnorna och solen... Självklart är det som vetenskapsmännen räknat ut... Jag fattar inte varför man skulle tvivla på det... Det är bara löjligt att ifrågasätta månfärden och att planeterna är runda...

Svara -   - 8/2-19 23:42 -


Martin

Svar till Thomas .

Tramsig argumentation, Thomas. Med ditt sätt att resonera är det väldigt få saker vi med säkerhet kan veta. Om franska revolutionen har inträffat, om Aristoteles har levat, om Homeros skrev Illiaden och Odysséen, om kontinentalplattor existerar, om Mount Everest verkligen är nästan nio tusen meter högt (har du mätt??). I själva verket kanske våra minnen bara är inplanterad mjukvara. Som i Total Recall med Arnold Schwarzenegger från 1990.

Begreppet "att veta" inrymmer alltså ett visst mått av osäkerhet. Att kräva att vi personligen måste kunna bevisa allt vi säger att vi vet är att sätta ribban för högt. Med det sagt så finns det säkert saker vi "vet" som i efterhand visade sig vara felaktiga.

Svara -   - 8/2-19 23:50 -


Roger T. W.

Svar till Steven.

Det är skillnad på vetenskap och kristendom. Det sistnämnda har evighetsvärde, medan det förstnämnda, enligt sin egen logik, förändras. Nu upphöjes den till religion i våra kyrkor. Se klimatalarmismen, som jag på goda grunder misstror. Vetenskapen har förlängt livslängden t.ex., men den är bara ett verktyg, ungefär som en hammare. Evolutionsteorin ifrågasätts även av forskare, som inte är kristna, men de stoppas, eftersom de inte hyllar "helgonet" Darwin.

Det finns alternativa teorier om hur solsystemet skapades. Några anser att solen kalvade planeterna. En intressant teori, men ännu bara en teori och dåligt rapporterad i medierna.

Svara -   - 9/2-19 00:14 -


Leif

Det viktigaste angående Solen, Månen och alla Stjärnor är inte platt eller ej, utan att Gud skapade dessa till att bli ett vittnesbörd om Guds magnifika storhet för oss alla.

(Rom 1:19‭-‬22)

Det man kan veta om Gud kan de ju själva se, för Gud har visat det för dem. Ända sedan världens skapelse har man kunnat se hans osynliga egenskaper, hans oändliga makt och hans gudomlighet i hans verk. Därför finns det ingen ursäkt för dem. Trots att de kände Gud ville de inte ära honom som Gud och tacka honom. Istället ägnade de sig åt egna, meningslösa resonemang, och deras oförståndiga hjärtan förmörkades. De påstod sig vara visa, men blev istället dårar.

Många "visa" har under alla år kliat sina hjässor och efter konstens alla möjliga regler sedan försökt förklara hur slumpen fixade till dem utan att alls förstå Guds enkelhet mitt i alla dessa djupheter.

Gud satte alla planeter i himlarymden för människors skull till att vittna om den andliga världen och Hans frälsningssplan med oss människor. Solen bär vittnesbördet om Guds egna existens.

(Psaltaren 84:12)

Herren Gud är sol och sköld. Herren ger nåd och ära. Han undanhåller inget gott från dem som lever ostraffligt.

(PS 89:12‭-‬16)

Din är himlen och din är jorden, du har grundlagt världen med allt som finns där. Du skapade norr och söder. Tabor och Hermon jublar över ditt namn. Din arm är full av kraft. Din hand är stark, och du lyfter den med makt. Rättfärdighet och rättvisa är grunden för din tron, nåd och trofasthet går framför dig. Lyckliga är de människor som förstår att jubla inför dig, Herre, de vandrar i ljuset av din närhet.

Ja, Månen satte Gud exakt där den hänger till ett vittnesbörd om Guds barn, de som vandrar i Hans ljus, den pånyttfödda människan, Kristi kropp som lyser och vittnar i mörkret över jorden endast tack vare Solens kraft, och stjärnorna bär så vittnesbördet om alla änglar!

Jesu frid...

Svara -   - 9/2-19 06:20 -


Steven

De första universiteten och läroverken var katolska, munkar, som lydde under Rom. Det fjärde odjuret som söker världsherravälde är Rom (Romarriket).

Det är skökan som alla berusar sig med. Det är staden som bedrar hela världen. Even the very elected will be deceived according to Jesus!
Förstå att när Rom tappade sin makt och kontroll vid Reformationen, då behövde de byta taktik.
Känner du till termen Motreformationen?
Inte!?
Har du läst på om Jesuitorden? Varför den skapades?
Inte!?
Jesuiterna är en militär orden som har som syfte att infiltrera och bedraga, dess uppgift är att ta tillbaka kontroll och makt; över markområden och tillgångar samt över människor - som de förlorade under Reformation.
De första vetenskapsmännen och frimurarna var just det; jesuiter.
De kom med Upplysningstiden.
Illuminated, upplyst!
Vetenskap där tesen att vad du kan se, mäts, väga är det som kan bevisas att existera. Men Gud som är osynlig är bara sagor och skrock.
Vetenskapen som den är styrd och kontrollerad, är bedrägeri, förledelse och manipulation. Det är hjärntvätt i hur du ska tycka, tro, veta, känna.
Ställ frågan till en ungdom om denne tror på Gud och en Skapare, och jag kan garantera att svaret många gånger blir: ”- Nej, jag tror på vetenskapen” ....

Svara -   - 9/2-19 10:08 -


Nisse

Kan någon svara på varför bilden skulle vara manipulerad? Skulle det inte kunna se ut som på bilden menar ni? Hur ser månen och jorden då ut i verkligheten enligt er? Och stjärnorna?

Svara -   - 9/2-19 16:04 -


Martin

Svar till Nisse.

Ja du Nisse. Svaret på det lär nog dröja, tyvärr. Sådana frågor visar ju bara hur blinda och vilsna vi är. (Obs! Ironi från mig)

Svara -   - 9/2-19 18:07 -


Ernst

Vist Guds ord er sannheten, hvorfor tror vi ikke på den? Når det finnes so mange bibelvers om skapelsen, som motsier den moderne vitenskap, hvorfor nekter vi å tro på Gud? Hvorfor skulle Gud lyve till ås? For at vi mister respekt for hans ord? Guds ord er sannheten, og den står fast - vist vi tror på Jesu ord. Jesus benektet ikke skriften... Les for dere selv, da ser dere, at vi ikke bor på et klode som jager rund i høy hastighet.

Svara -   - 9/2-19 21:42 -


Roine Öberg

https://www.apg29.nu/a/al

Sanningen kan anas om man studerar material som rör detta med rymdlögnerna som de matar massorna med!
https://www.apg29.nu/a/1mo
Det är bara Guds ord som man kan lita på!
Guds frid!

Svara -   - 10/2-19 19:30 -


Thomas

Svar till Martin.

Tramsig argumentation...

Så, när blev vetenskapliga metoder "tramsiga"? Men, idag så är det "tramsigt" att ifrågasätta auktoriteter med sakliga argument. Dessutom, vad har franska revolutionen eller Illiaden med sakfrågan att göra? Bortförklaringar och åter bortförklaringar!
Bevisa att vi befinner oss på ett snurrande klot om du kan, jag har inte kunnat göra det, tvärtom!

Svara -   - 10/2-19 19:49 -


Thomas

Svar till Nisse.

Kan någon svara på varför bilden skulle vara manipulerad?

Nej, varför man gör det är svårt för utomstående att svara på, men att den ÄR DET är enkelt att konstatera (som jag redan beskrivit).

Svara -   - 10/2-19 19:54 -


Thomas

Svar till Stefan Jonasson .

Självklart är det som vetenskapsmännen räknat ut...

"vetenskapsmännen" har också "räknat ut" evolutionen, att Gud inte finns och att de ofödda inte har något människovärde. Låt oss därför slakta de ofödda i "vetenskapens namn". Har du inte hört det förut?

Svara -   - 10/2-19 20:20 -


Stefan Jonasson

Tomas det är bevisat att vi befinner oss på ett snurrande klot... Och att universum är uppbyggt som astronomerna räknat ut.. Med teleskop och rymdraketer... Det finns ingen konflikt mellan vetenskap och tron på GUD.. Det finns bara en konflikt mellan ateismen och tron på en GUD... PS 53 dårarna säger i sina hjärtan det finns ingen GUD.... ALLA HAR AVFALLIT ALLA ÄR FÖRDÄRVADE INGEN FINNS SOM GÖR DET GODA, INTE EN ENDA.. Rom 3:11-20 ingen förståndig finns ingen finns som söker GUD.. Det var därför JESUS dog för våra synder.. Ingen förklaras rättfärdig genom inför genom laggärningar. Genom lagen ges insikt om SYND... Tomas jag tror att du bara vill retas lite... Det är lätt gjort när man läser kommentarer.. Beroende på vilket humör man är eller är lite uttråkad..

Svara -   - 10/2-19 20:39 -


Thomas

det är bevisat att vi befinner oss på ett snurrande klot...

Vid en första betraktelse så faller man för frestelsen att det inte har någon betydelse var vi lever, på ett snurrande klot, eller enligt Bibelns första kapitlen. Men, en lögn leder till en annan och snart kom vi dit vi är idag, där slaktandet av vart fjärde barn är accepterat även bland oss kristna i "vetenskapens namn".
Och nej, det är inte bevisat att vi lever på ett snurrande klot. Det är en modell av verkligheten för att förklara de fenomen som vi upplever dagligen, som exempelvis dag/natt, solen/månen/stjärnornas rörelser.
Sanningen ska sätta oss fria, heter det och precis så är det. Med lögner är vi fångade och vägrar vi söka sanningen så får vi heller ingen hjälp av Gud, oavsett om vi är troende eller ej.

Svara -   - 10/2-19 20:58 -


Stefan Jonasson

När det gäller abort är det en moralisk fråga.. Det är vetenskapligt bevisat att man släcker livet på barnet som växer i livmodern det vet ju alla som har en hjärna... Det är en moralisk fråga dom säger till kvinnan att det är hennes kropp.. GUD skapade henne.. Sen skapar GUD ett nytt liv i hennes kropp.. Det livet tillhör inte henne utan GUD DEN ALLSMÄKTIGE.. När någon mördar ett liv som GUD skapar spottar dom GUD i ansiktet.. Och gör sig själv till sin egen GUD.. Original synden HÖGMODET jesaja 14:12-14 du sa i ditt hjärta jag skall stiga upp till himlen ovanför GUDS stjärnor ✨ skall jag upprätta min tron... Jag skall stiga upp över molnen höjder, JAG SKALL GÖRA MIG LIK DEN HÖGSTE.. Eva (moder till allt levande) såg att det var gott.. en fröjd för ögat.. Lockande eftersom man fick förstånd av det.. Den onde sa att era ögon ska öppnas, så att ni blir som GUD MED KUNSKAP OM GOTT OCH ONT hon blev bedragen.. Mannen gjorde det med vett och vilja.. GUD FÖRBARMA DIG ÖVER MÄNNISKAN

Svara -   - 10/2-19 21:12 -


Stefan Jonasson

Du har fel när du säger att abort accepteras av dom kristna... Alla som tror på JESUS är överens om att abort är en styggelse..dom som tolererar abort är inte kristna... Kanske frälsta av nåd men utan insikt om GUDS vilja...

Svara -   - 10/2-19 21:20 -


Katrina

Svar till Thomas.

Är du muslim?

det finns många texter i Koranen som säger att jorden är platt.

Svara -   - 10/2-19 21:56 -


Roger T. W.

Jag ser att några åter talar om den platta jorden. Som vanligt när det gäller vetenskap har teorin lite stöd, men motståndet ett mycket större. Vi ser runda planeter i solsystemet, är alla bilder förfalskade? Ryssland och Kina skulle skoningslöst påpeka det (Kina visar att månen är rund). Sovjet visade att Mars och Venus är runda. Med Venera gjorde Sovjet flera gånger det omöjliga. En gammal grek bevisade jordens kurvatur långt innan FN bildades och kunde räkna ut avståndet till solen förvånansvärt bra med enkel trigonometri, som vi lär oss på gymnasiet. FN:s karta kan tydas som att jorden är platt. FN är ett politiskt organ, inte ett vetenskapligt, tack så mycket.

Vetenskapen har ett viktigt redskap kallat Occams rakkniv. Man väljer det som fungerar och den runda jorden fungerar. Det gör inte plattjorden. Med den måste vi omdefiniera varenda stor himlakropp och varje avstånd. Med den måste vi hitta ett nytt sätt att sända satelliter till andra himlakroppar och skapa om hela vår kosmologi.

Blanda inte ihop vetenskap och sanning. Den står för en ständigt förändrad sanning, men det gör inte Bibeln. Minns dock att Ordet skrevs så att den tidens människor skulle kunna ta emot det. Nu har vi en helt annan värld. Vi behöver en uppdatering, om det behagar Herren, men talar Bibeln om en sådan?

Jag förstår att många undrar och funderar med de redskap de har till sitt förfogande. Där var jag också för en tidsålder sedan och jag dömer ingen. Förståndet är en gåva av Herren och ska användas. Tänk själva, men lyssna på andra, som säger emot. Jag har tvingats ändra åsikt flera gånger i mitt liv pga sund debatt.

Svara -   - 10/2-19 22:56 -


Thomas

Svar till Stefan Jonasson .

Om det verkligen är som du säger Stefan att alla som tror på Jesus anser att abort är en styggelse, varför är det då så ytterst få som står upp för de ofödda?

Nej, sanningen är att de allra flesta kristna av idag sätter ”vetenskapsmännens sanningar” högre än Jesus egna ord, vilket kommentarerna i den här tråden så tydligt bevisar.

Inte en enda har kunnat lägga fram ett enda bevis för att vi lever på ett snurrande klot i världsrymden, utan alla hänvisar till sina Herrar, dvs ”vetenskapsmännen”.

Dessutom, jag har aldrig nämnt något om en ”platt jord”, för var och en med klara ögon kan konstatera att det vi alla lever på inte är platt.

Svara -   - 11/2-19 00:15 -


Thomas

Svar till Katrina.

Vem har sagt att jorden är platt, Katrina och varför tror du att muslimerna tror det?

Men, grundfrågan kvarstår; Kan du med egna medel bevisa att vi befinner oss på ett snurrande klot i världsrymden? Eller vill du också hänvisa till högre auktoritet än Guds egna ord?

Svara -   - 11/2-19 00:23 -


Thomas

Svar till Roger T. W..

Om taklampan är rund måste bordet också vara runt, eller hur Roger?

Du kanske inte är så insatt i de industrikomplex som styr all länders rymdforskning. Om du var det så skulle du inte påstå att det är någon skillnad mellan USA, gamla Sovjet Kina, Japan, EU, Indien, mfl.

Roger, varför tror du att de första människorna var så dumma att de inte skulle förstått att jorden var en sfär som snurrande rusar i ett oändligt expanderande universum?

Och påstår du verkligen att vetenskapen inte söker sanningen om vår tillvaro?

Svara -   - 11/2-19 00:37 -


Stefan Jonasson

Tomas du säger att dom kristna inte bryr sig om aborter det stämmer inte.. Vad gör du själv för att stå upp för dom ofödda.. Och när det gäller koranen så står det mycket ovetenskapliga saker i den om stjärnorna och solen. Om historie vetenskap.. Osv den är svår att läsa helt osammanhängande.. Muhammed var en falsk profet. Så också hans efterföljare.... Bibeln tål att rannsakas av vetenskapen historiskt. Så och synen på universum.. Skapelsen men framför allt sanningen om GUD och människan

Svara -   - 11/2-19 02:44 -


Leif

Svar till Stefan Jonasson .

Jag håller med dig helt Stefan i abortfrågan. Det är ju så att alla kristna som i senaste valet har röstat på något av våra riksdagspartier stöder också aborter och mord!

Svara -   - 11/2-19 04:50 -


Leif

Svar till Stefan Jonasson .

Jag svarade på en av dina kommentarer men missade nästa så jag svarar en gång till. Jag anser nog att de allra flesta kristna inte har förstått att de stödjer mördande av både barn och andra när man röstat på dem som förespråkar dessa mord, men tyvärr, oförstående eller ej, så stöttar man både aborter och mördande i övrigt.

Hur Jesus ser på detta kommer alla en dag att bli varse om. Jag hoppas att inte det blir frälsningsavgörande?

Svara -   - 11/2-19 05:02 -


Leif

Svar till Leif.

Samtidigt när vi ändå är inne på barnamördandet igen så finns det ju t.o.m vissa "kristna" som högljutt hävdar att Gud har sagt att Han vill tillsätta en ny barnmördar regering som vi bör stödja, javisst, eller hur!

Detta hävdar man med både näbbar och klor. Man tar upp som om Gud skulle gett någon profetiska tilltal om just det här.

Gud har inte alls sagt att vi kristna bör be fram några ledare som mördar barn, vill utbilda ungdomar till mördare och som hyllar något av det mest avskyvärda i Guds ögon, pridetågen och homosexuella vigslar.

Den som uppmanar folk till att välja sådana människor till Sveriges ledare kommer att få ångra sina synder innan det är dags för himmelsfärd, om de vill med. Gud har aldrig sagt att Han kommer att välsigna ett land med såna ledare!

Jesu frid...

Svara -   - 11/2-19 05:15 -


Martin

Svar till Thomas.

Så, när blev vetenskapliga metoder "tramsiga"?

Du missar min poäng helt och hållet. Har du ens läst vad jag har skrivit? Det jag reagerar emot är ditt sätt att argumentera. Be Stefan att av egen kraft mäta jordens rotationshastighet. Fråga min namne om han känner nån som har gått på månen? Vad är det för aggressiva och konfrontativa frågor bröder emellan? Uppenbarligen har du en annan åsikt än den gängse. Varför kan du inte dela med dig av den istället? Peka på de delar i Bibeln som stöder en annan syn?

Svara -   - 11/2-19 08:39 -


Thomas

Svar till Stefan Jonasson .

Tack Stefan för ditt svar!

Visserligen så handlar den här tråden inte om "abort", men det är den synd som berör mig mest av allt. Därför är frågan så viktig varför vi har kommit där vi är idag med att vart fjärde barn aldrig ens får födas. Hur kunde man tillåta detta på 70-talet i vårt kristna Sverige?

Svaret kan sökas i de krafter som fick spela fritt, då bl.a. övertron på "vetenskapsmännen" och deras "forskningsresultat". Samma övertro som vi finner idag. Den ena lögnen leder till den andra, som jag redan sagt.

Svaret på frågan om vad jag själv gör för att motverka barnamorden? Först och främst att se till att mina egna barn blir födda, sedan att sprida kunskapen om att livet börjar vid befruktningen och att döda sitt eget barn leder till ett livslångt lidande. Men, ändå inte skuldbelägga de drabbade utan ge själavård när tillfälle så ges. Också insändare och kommenterande i frågan kan kanske rädda något litet barn någonstans. Men, framförallt så ser Jesus min sorg och vrede och för Gud är inget omöjligt!

Någon nämner valet av politiker och personligen har jag de två senaste valen röstat på Kristna Värdepartiet, som senast fick sju röster inklusive min i den stad jag bor, en ökning med tre röster sedan 2014. Alla andra som kallar sig kristna röstade alltså på partier som mer eller mindre förespråkar att det är ok att vart fjärde barn dödas!

Svara -   - 11/2-19 08:58 -


Leif

Svar till Thomas.

Alla andra som kallar sig kristna röstade alltså på partier som mer eller mindre förespråkar att det är ok att vart fjärde barn dödas!

Ja, det är just det jag menar, även om det också förstås finns en liten del som avstod eller röstade blankt.

Svara -   - 11/2-19 09:05 -


Thomas

Jag har full förståelse för alla de som häftigt försvarar sitt kära klot, det gjorde jag själv på bl.a. samma site. Det är verkligen en smärtsam process att successivt vakna upp och inse att man genom hela livet blivit förledd.

Det positiva är att tron på Jesus Kristus växer allt mer med djupare insikt om Guds underbara verk, den plats vi lever på.

Det finns mängder av vittnesbörd om hur tron återupplivats och även de som just kommit till tro när de inser att vi inte är ensamma på ett snurrande klot som rusar genom universum.

Jag uppmanar därför er alla att undersöka saken själva och dra era egna slutsatser!

Nåd och frid i Jesu namn! /Thomas

Svara -   - 11/2-19 09:14 -


Thomas

Svar till Martin.

Tack Martin för dina rättmätiga påpekanden!

Avsikten med mina tillspetsade kommentarer är förstås att ruska om och få er att tänka till, att börja ifrågasätta det som vi tar som självklart. Kanske i din ilska börjar du undersöka sakens natur och i bästa fall också komma till en dyrköpt insikt. Men, du kan vänta dig samma behandling som jag får utstå, att bära korset har aldrig varit lätt...

Givetvis har jag ingen som helt agg mot mina bröder och systrar i vår tro, jag försöker bara få er att se Guds underbara skapelse som den verkligen är!

Fridfulla hälsningar! /Thomas

P.S. Ev. rotationshastighet kan exempelvis mätas med ett bra gyroskåp eftersom jorden "vrider sig" med 15 grader per timma. Kurvationen kan relativt enkelt falsifieras med optiska metoder när man väl förstått instrumentet, dvs hur våra ögon är konstruerade och hur vi tolkar bilder samt hur atomsfären är beskaffad. D.S.

Svara -   - 11/2-19 09:37 -


Stefan Jonasson

Ibland kan det bli för mycket kommenterande.. Känner jag... Sanningen om GUD och människan är enkel.. Se GUDS LAMM SOM BORTAGER VÄRLDENS SYND...... VAR OCH EN SOM ÅKALLAR HERRENS NAMN SKALL BLI FRÄLST....

Svara -   - 11/2-19 09:55 -


AnnMarie

Svar till Stefan Jonasson .

För mycket kommentarer beror nog på att "jag " har rätt!😏

Svara -   - 11/2-19 10:08 -


Tomas N

Det finns några sidospår som vår fiende vill föra oss in på,så att vi inte längre är ljus i världen och levande vittnesbörd.

För tekniskt och vetenskapligt intresserade(främst den manliga delen) lurar beräkningar och fysiska saker ,även profetiska kalkyler om slutet etc och artificiell intelligens och allt som tilltalar den med tekniskt intresse och förmåga. Dessutom som i fallet med att ifrågasätta jordens form ett slag emot det faktum att media och makter dolt vissa agendor för att kunna avancera sina planer.

Fienden skrattar säkert gott åt hur lätt lurade vi är och jag är även rädd att många kristna kommer att älska precis allt som går i teknikens utvecklingens väg och inte kunna se en gräns när det går emot vad Gud bestämt. Lika illa är det med urskiljningen med sanna eller falsk information. "Smearing" ,dvs nedsmutsning och stämpling har varit mycket effektift till att tysta opposition

När det gäller mjuka värden så drivs kampanjen emot mänskligheten och kristna i form av att omfamna och ha medlidande med precis allt och alla och särskilt hbtq,miljöfrågor och migranter/islam.

Informationskriget förs på alla håll . Evangeliet i sig innehåller frågor där vi har lite olika syn,men det verkar som fienden lyckas nästan bättre genom att få kristna att på olika sätt engagera sig i frågor som berör livet och mänskligheten,men inte berör evangeliet och frälsningen.

Om kristna engagerar sig för djupt i dessa frågor så blir det i praktiken ett hinder till att vara ett ljus och någon som leder andra till tro. Var försiktiga för om ditt levande vittnesbörd innehåller annat än vad Gud vill,så blir det ett tillägg eller hinder för andra att ta ställning till. Jag menar inte perfektionism förstås. Men fördjupning och engagemang i sidospår tror jag verkligen är ett hinder för tro och evangelium. Sedan finns det mycket verksamhet som tillhör livets och världens normala"drift" som inte är evangelium,men ändå inte blir ett hinder utan bör ett gott vittnesbörd av gott entreprenörskap och arbete som hjälper andra och skapar liv och stabilitet

Svara -   - 11/2-19 12:05 -


Martin

Svar till Thomas.

Nu har det ju dykt upp en Martin till här. Jag är nog mer skeptisk till etablerade "sanningar" än min namne, i alla fall i den här frågan. Det var inte min avsikt att tysta dig, din röst behövs. Jag vet att du tillhör vår Herre Jesus.

Fridens! Martin

Svara -   - 12/2-19 00:03 -


Roger T. W.

Svar till Thomas.

Vetenskapen försöker approximera sanningen, men kommer inte fram helt och hållet. Ändå är den viktig. Bibeln står för sanningar och av ett annat slag. Vetenskapliga sanningar kallar jag delvis för dogmer. De hindrar ju forskningen. Vi får "helgon" som få vågar ifrågasätta. Den som inte håller med Darwin kan råka illa ut, men tyst forskning pågår på vissa universitet.

En modell kan fungera någorlunda, men är inte sanningen. Okända variabler buntas ihop och kallas stokastiska. Vi kan inte hantera många variabler, bara parametrar.

Jorden är rund, så förstår jag det. Enligt gamla folksagor, bla. eskimåiska, framgår att jorden är rund. Grekerna presenterade bevis. Det är tveksamt om det fanns verktyg att göra det före dem, men det kan ha funnits högkulturer som vi inte vet mycket om. Jag kan hemma vid datorn räkna ut avståndet till solen lite amatörmässigt, men då måste jag utgår från att jorden är rund och cirklar runt solen. Det är möjligt att en plattjordare kan göra samma sak på ett mer invecklat sätt. Känner du till en sådan? Vi kan också sätta jorden i centrum och förutsäga var planeterna kommer att befinna sig om några år, men det är fruktansvärt bökigt och därför använder vi en elegantare lösning. Occams rakkniv.

Nej, jag vet mycket lite om industrikomplexet, men jag vet att länderna konkurrerar. Sovjet skulle ha reagerat, det är jag säker på. Där studerades alternativa teorier som väst förkastade.

Plattjorden är en fascinerande teori och jag har undersökt den. En teori kan alltid ha visst stöd, men stödet för en rund jord är överväldigande mycket större. Plattjorden stöds av ett intressant gammalt brittiskt experiment och en nutida fysiker t.ex. Så är det alltid när teorier konkurrerar, eller ska jag säga modeller. Vetenskapen väljer den enklaste och mest exakta, men sann kan man inte kalla den. Den handlar inte alls om religion, men blir ibland en dålig religiös kopia som idag när kyrkorna proklamerar klimatångest istället för Herren.

Svara -   - 12/2-19 00:44 -


Roger T. W.

Svar till Thomas .

Avståndet till solen är vår astronomiska enhet och den varierar eftersom vi går i en elliptisk bana kring solen.

Stjärnorna syns tack vare vår atmosfär, säger en forskare. De lyser ständigt, men sägs inte synas i rymden.

Vissa stjärnor är många gånger större än solen. Denna skapelse är stor. Stjärnornas ljus kan böja sig och färgerna förskjutas, det vet vi.

Svara -   - 12/2-19 00:58 -


Nisse

Svar till Roger T. W..

Att det är vår atmosfär som får stjärnorna att synas, och att de skulle vara osynliga i rymden, det är rent nonsens. Undvik meningslösa diskussioner.

Svara -   - 12/2-19 06:21 -


Roger T. W.

Svar till Nisse.

Jag hänvisade till en forskare, inte till mig själv, i ett tidigare inlägg och källan kan jag inte hitta efter alla år. Saken är omdebatterad och har varit det sedan vi besökte månen. Astronauterna talade om den vackra jorden, inte om stjärnorna, som enligt konventionell visdom bör synas bättre där. Så var det under flera resor. Jag framhöll också i ett inlägg att jag inte själv har studerat saken. Jag tycker det är intressant när konventionell visdom får mothugg och studerar ibland vissa saker, men det gjorde jag inte i det här fallet. Armstrong såg inte stjärnorna, men i hans fall kan det ha berott på månens ljus, som Katrina framhöll.

Hubbles bilder är fascinerande, men de är abstrakta och kanske färgläggs ibland. Hubble befinner sig utanför jorden, men troligen innanför van Allen-bältet som ISS. Då uppkommer andra frågor som jag inte kan svara på.

Jag undersökte plattjorden innan jag bestämde mig. Om du vill debunka det här så får du göra detsamma om du kan. Det är inte så enkelt kan jag säga dig, det kräver kunskaper som jag inte har helt. Att bara säga nej räcker inte, det är som att hänvisa till MSM.

Svara -   - 12/2-19 20:37 -


Roger T. W.

Svar till Thomas.

En forskare, jag tror det på 1800-talet, studerade en pendel djupt nere i en gruva. Jag minns inte allt han kom fram till, men jag minns att det var ovälkommet. Det hade med jordens rotation att göra. Känner du till experimentet och kan berätta?

Svara -   - 12/2-19 20:51 -


Roger T. W.

Svar till Per.

Per, en liten skara är kristna. Jag tror att det beror på att de har lärt känna sin vetenskaps begränsningar. Det finns en anledning till att dödssjuka läkare prövar alternativa behandlingar. Jag lät snabbt döpa mig efter mina studier. Vadå, kan vi inte mer? Jag kom hem. Vetenskapen är dock fortfarande viktig och ska inte skåpas ut. Den är fantastisk när den fungerar, men hit och inte längre är vad som gäller.

Herren har bevisat sin närvaro för mig och många andra. Det gör han när vi försöker börja lyda. De första stegen måste vi ta i tro. De som inte vill känna Honom får inte lära känna Honom.

Svara -   - 12/2-19 21:08 -


Nisse

Svar till Roger T. W..

Han hängde ner två lod i ett mer än 1000 meter djupt gruvhål. Han förväntade sig att lodens spetsar skulle vara närmare varandra där nere än där uppe, eftersom de borde peka in mot jordens centrum. Men det var tvärtom, loden var längre ifrån varandra längst ner. Ingen har lyckats ge en fullständig förklaring till varför han fick de resultaten, men ingen har heller lyckats upprepa experimentet med ett förutsägbart resultat. Sannolikt hade det att göra med lokala förhållanden på platsen, luftströmmar i gruvan, elektriska och magnetiska fält m.m.

Svara -   - 12/2-19 21:43 -


Roger T. W.

Svar till Nisse.

Tack, Nisse, men handlade det inte också om hur Jorden rör sig? En pendel kan ju fortsätta sin bana fram och tillbaka mer eller mindre när hela jorden inte gör det på samma sätt. Jag är osäker, men gräver i mitt minne. Åren går.

Om experimentet inte kan falsifieras är det en viktig signal. Det är ju så vi forskar.

Svara -   - 12/2-19 23:27 -


Nisse

Svar till Roger T. W..

Experimentet torde vara falsifierat i och med att det inte gick att upprepa och få samma resultat. Det upprepades i samma och andra gruvhål med olika resultat, däremot fick man aldrig det man förväntade sig i teorin. Experimentuppställningen innehöll för många osäkra faktorer. En sund vetenskaplig princip är att ett experiment ska gå att verifiera, av andra personer, på andra platser, och vid andra tidpunkter, och ge liknande resultat. Det räcker inte att inte kunna falsifiera ett enskilt resultat i efterhand. Får man inte samma resultat vid upprepning, så är det något fel med experimentet.

Svara -   - 13/2-19 08:05 -


Roger T. W.

Svar till Nisse.

Sant, Nisse.

Svara -   - 13/2-19 18:13 -


Roger T. W.

Skapelsen är så stor att vi inte kan överblicka hela. Vi väljer ut ett litet område och även där måste vi förenkla. A orsakar B och det fungerar, men det kan vara så att A orsakar lilla C och D som i sin tur påverkar B. Det har inte med sanning att göra, det är bara en jakt på någonting som fungerar hyfsat. Vetenskapen hanterar abstraktioner för att förstå kaos.

En sannolikhet på 95 procent fungerar för det mesta, men felmarginalen är en på 20. Det går att fuska med statistik om man vill göra karriär eller drivs av politiska motiv. Man kan ha 100 data och välja att bara arbeta med 40 som stödjer en hypotes. Inflation mäts med vikter och några prisökningar beaktas inte alls.

Operationella definitioner bestäms av människor. Varför ska en temperaturmätare sitta på en viss höjd och inte en centimeter högre eller lägre? Hur många måste man ha för att beräkna jordens medeltemperatur och dess eventuella förändring? Ska vi tillåta mätare nära varma hus? Så ser det ut. Ska resultaten viktas? Ska ett varmare Arktis viktas upp för att ge sken av att hela jorden värms upp? Tro inte den som säger att +10C är dubbelt så mycket som +5C. Temperatur är en speciell variabel och måste behandlas annorlunda.

Den operationella definitionen av årstiderna kan leda till att höst inte leder till vinter utan följs av vår. Det har skett några gånger och kanske händer igen i södra Sverige i år. När våren sägs ha kommit kan vintern komma tillbaka, men det ignoreras.

Jag tycker det är bra att vi har den här diskussionen. En forskare kan ha gjort nya viktiga upptäckter och folk tror att de hör nya sanningar. Upptäckterna kan ändra våra liv, men sanningar är de inte. De är bara tillräckligt bra.

Bibelns sanningar är bestående, men vetenskapens är, eller rättare ska, kunna förändras. Vi har bara en verktygslåda. Kniven och motorsågens kedja måste slipas. Skruvmejseln går sönder och måste bytas ut. Var lade jag skiftnyckeln? Måste köpa sandpapper, men affären är stängd.

Det otäcka är att starka ekonomiska och politiska intressen ibland styr forskningen och folk tror att de hör sanningar. Några akademiker klagar, men makthavarna lyssnar inte.

Svara -   - 13/2-19 18:17 -


Gerdt Malm

Jag vill bara komma med en underbar text som jag såg på en husvägg och den säger väl allt : REAL EYES REALIZE REAL LIES !!

Svara -   - 14/2-19 15:08 -


Ernst

Forklar til meg som ikke skjønner noe,hva betyr Job37:18King james bible?

Svara -   - 16/2-19 22:16 -


Ernst

Forklar til meg som ikke skjønner noe,hva betyr Job37:18King james bible?

Svara -   - 16/2-19 22:16 -


Ernst

Dypeste hull ,som er lagt på jorden er12000m ned i Russland.Hvordan hvet man,at jorda har kjærne innerst,når ingen har sett den?Det blir litt dumt.Samtidlig fant dem vann i hele dybden ned i 12000m.OBS.Det skulle jo bli varmere mot centrum av jorda,eller.....Do some research,og vær erligt med deg selv,når du leser bibelen.

Svara -   - 16/2-19 22:21 -


Roger T. W.

Svar till Ernst.

Ett intressant Bibel-citat, men jag kan inte förklara det. Den som kan grundspråket kanske kan göra det. Ja, hur vet vi hur det är i jordens inre? Vi antar att kärnan är som den är för att det passar erkända teorier om annat, det är allt. Du ställer en bra fråga. En roover på Mars ska försöka utröna hur det är i planetens inre. Kan en roover på jorden göra samma sak? Det har jag svårt att tro. Jag studerar just nu en teori, enligt vilken solen kalvar planeter och då kan de innersta fortfarande vara varma i centrum. Det är bara en teori och den är ovälkommen i vissa läger. Det finns också andra och de mest kontroversiella är alltid intressantast. Ibland behöver forskarna mothugg. Några tror sig vara gudalika. Enligt en teori trycks vatten upp från jordens inre och når oss. Den försöker förklara varför källor på hög höjd flödar ständigt.

En intressant video om Guds existens och närvaro. Den vilar på vetenskapliga upptäckter. Den kanske är svår att förstå, men den är bra. Einstein skulle inte ha tyckt om den.

Quantum Physics Debunks Materialism

https://www.youtube.com/watch?v=4C5pq7W5yRM

Svara -   - 16/2-19 23:12 -


Din kommentar

Första gången du skriver måste ditt namn och mejl godkännas.


Kom ihåg mig?



Lub undesired - Part 21

hauv pliaj

Kuv hais ntxiv thiab tsiv zaj dab neeg ntawm kuv raws li ib tug me tub undesirable. 

3

Läs allt!


Hli rov qab thiab daim av nyob rau hauv cov duab tib yam

Hli thiab lub ntiaj teb

Suav satellite Longjiang-2 yees duab lub hli rov qab thiab daim av nyob rau hauv cov duab tib yam.

83

Läs allt!


Lub undesired - Part 20

hauv pliaj

Cov txuas ntxiv rau cov harrowing zaj dab neeg ntawm kuv thaum yau raws li ib tug pliaj tus me nyuam.

5

Läs allt!


LGBTQ tsev kawm ntawv qhia tias yog tus txiv neej yog tsis

LGBTQ tsev kawm ntawv qhia tias yog tus txiv neej yog tsis

Tshiab Dagbladet. 

Sweden tus thawj LGBT kawm ntawv qib siab muab txhua xyoo kev cob qhia rau LGBT cov neeg thiab feminists nyob rau hauv rhuav lub kev cai. 

22

Läs allt!


Kristna TV-kanaler i Sverige

Kristen TV i Sverige

Det finns många bra svenska kristna tv-kanaler i Sverige. Både som går på satellit, kabel och webben! Här listas alla kanaler.

34

Läs allt!


Cov poj niam tau tam sim no ua rho menyuam thoob plaws cev xeeb tub nyob rau hauv New York

Raws li nws yog nyob rau hauv lub hnub ntawm Nau-a ...

Los ntawm Mikael Walfridsson  Lub hnub qub, cov ntshav hli ci nyob rau hauv lub ntuj tshaj New York, coj lub nroog, uas koj tau tam sim no ua ib tug rho menyuam uas thov nyob rau hauv cov poj niam tag nrho uas cev xeeb tub.

45

Läs allt!


Rapture los yog kev txom nyem?

Rapture los yog kev txom nyem?

Los ntawm Holger Nilsson Kuv yuav tsis ncaj ncees lawm thiab nyuaj kev txom nyem lov, kuv yuav tam sim ntawd hais tias qhov no yog ib tug yaj saub ua kom tiav thiab peb yuav tsum tig deb ntawm lub Antichrist, thiab peb yuav muaj mus yauv mus enormous kev txom nyem. Tab sis, yog hais tias kuv yog txoj kev thiab txhua leej txhua tus lwm tus neeg uas xav tias yog li - hais tias Yexus yuav los thaum twg los lub sij hawm thiab ua nws - ces cov neeg uas tsis qhia tsis muaj lub sij hawm los kho lawv cov lus, hais tias peb yuav ua li cas.

18

Läs allt!


Lub pliaj - Part 19

Lub pliaj - Part 19

Nyob rau hauv no ib feem kuv yuav qhia rau koj heev distressing kev tshwm sim, dab tsi tshwm sim rau Michael raws li kuv tau txais mus rau hauv ib tug sib ntaus nrog rau lub xeem ib feem.

4

Läs allt!


"Christian" rapper puas tau raug ntes rau raping ib tug neeg xiam oob qhab poj niam nyob ntawm lub tsev laus

Kuv xav seb mas, tsis yog ib tug lo lus hais tias ib tug rapping nurse yog hais tias nws yog txhaum ntawm lub rape ntawm ib tug neeg xiam oob qhab poj niam, ib tug Christian.

6

Läs allt!


Cov believer lub zoo - Part 4

Christer Åberg nug lub tsev ntawm Holger Nilsson txog cov believer tus zoo nyob. Part 4 tawm ntawm 10.

0

Läs allt!


Lavxias teb sab warplanes ya mus rau Swedish chaw uas zoo heev tsis muaj kev tso cai

Lavxias teb sab warplanes ya mus rau Swedish chaw uas zoo heev tsis muaj kev tso cai

Daim duab: Aftonbladet. 

Peb Lavxias teb sab tub rog dav hlau ya mus tsis tau tso cai nyob rau hauv ib tug luv luv lub sij hawm nyob rau hauv Swedish chaw uas zoo heev rau hnub Saturday. Ib tug SIGINT dav hlau, thiab ob warplanes ya mus tshaj Karlshamn.

12

Läs allt!


Islam tus vajtswv cuav no tsis yog kuv

Islam tus vajtswv cuav no tsis yog kuv

Nyeem ntawv Mail los ntawm Stefan Eliasson

Ntseeg thiab Muslims pe hawm tib tug Vajtswv? Islam qhia hais tias tus Qur'an yog qhov kawg ntawm Vajtswv lub kev tshwm sim, uas hloov cov ua ntej lawm cov vaj lug kub, piv txwv li lub Torah thiab hauv phau Vajlugkub. Qhov no txhais tau tias zoo sib xws nyob rau hauv cov ntseeg Vajtswv thiab Islam yuav tsum tau kev. Yog hais tias koj kawm lub npe sai tim khawv hais tias tus thov yuav tsis tau ntau tshaj cuav.

2

Läs allt!


Flykting från Irak: Kära svenskar, ni är för snälla!

En flykting från Irak som blev frälst i Sverige delar ett intensivt budskap och sin bön för Sverige.

35

Läs allt!


Lub pliaj - Part 18

Christer Åberg pliaj

Lub 18th ib feem ntawm kuv serial txog kuv thaum yau. Peb tau tuaj mus rau lub tsev kawm ntawv thaum kuv pib nyob rau hauv qib xya. Qhov no yog ib feem yuav xav tsis thoob rau koj, uas nws tau ua rau kuv thaum nws tshwm sim.

3

Läs allt!


Tsiv teb tsaws Board nug cov tsis ncaj ncees lawm cov lus nug los mus txiav txim yog tias koj yog ib tug Christian

test2

Feem ntau ntawm cov tsiv teb tsaws Board 12 lus nug no kiag tsis yooj yim sua teb, thiab kuj tag tsis zoo thaum nws ua tau tsuas xav tau ib qhov teeb meem los txiav txim seb yog ib tug neeg yog ib tug ntseeg los yog tsis.

32

Läs allt!


Prenumera på Youtubekanalen Apg29.nu

Tshiab hnub nyoog paves txoj kev rau tus Antichrist

Tshiab hnub nyoog paves txoj kev rau tus Antichrist

Los ntawm Holger Nilsson  Nyob rau hauv lub 1980s, peb muaj ntau thiab ntau tuaj nyob lub sij hawm "Tshiab hnub nyoog". Tseem yog li ntawd, li cas los xij, muaj coob tus puzzled by dab tsi tus tshiab era yog ib yam dab tsi, txawm lub fact tias lab nyob ib ncig ntawm lub ntiaj teb no tau raug, cuam tshuam thiab koom tes nyob rau hauv no sib tam sim no cheb tsev rau pem hauv ntej. Piv txwv li, nyob rau hauv xyoo-end 1986-87, xyoo tshiab lub tswv yim, nws yog lub tsheej lab ntawm cov neeg uas mus rau hauv meditation, mooj thiab ritual ua. Nws yog tsis muaj coincidence tias qhov no tshwm sim, tiam sis nws yog ib tug hauj lwm ua ke rau siab ntawm tus tshiab era neeg thoob ntiaj teb.

46

Läs allt!


Himlen TV7 intervjuar Christer Åberg

Christer är en känd bloggare bland både kristna och icke-kristna i Sverige. Han erbjuder Jesus som svar på aktuella samhälleliga och personliga problem. Programledare är Daniela Persin.

3

Läs allt!


Yuav ib tug uas hloov nrog txiv neej pw rau saum ntuj ceeb tsheej?

transsexual

Yuav cov neeg mus rau hauv saum ntuj ceeb tsheej uas tau hloov nrog txiv neej pw los ntawm kev phais?

9

Läs allt!


Ntseeg raug tsim txom ntau dua puas tau

Qhib Qhov Rooj World Watch List 2019

Image: Qhib Qhov Rooj. 

Qhib Qhov Rooj 'txhua xyoo ntiaj teb Watch List ntawm persecuted ntseeg qhia tau hais tias 2019 yog qhov phem tshaj xyoo puas tau. Nws yog nyob deb ntawm cov feem ntau nyuaj xyoo txij li thaum cov ntaub ntawv pib.

20

Läs allt!


Cov neeg txhaum?

cov phooj ywg

Nyeem ntawv Mail los ntawm David Billström Yexus yog peb tus thawj luag hauj lwm qauv mus cuag rau cov neeg uas tsis ntseeg. Thaum Yexus tau taug lub ntiaj teb, nws paub tias dab tsi yog yuav mus nyob rau hauv cov neeg uas tuaj mus rau nws. Nws yog tib yam niaj hnub no.

3

Läs allt!


Transpersoner befriade av Guds kärlek

En mycket stark dokumentär om transpersoner som har blivit befriade av Guds kärlek.

5

Läs allt!


Dagens ord

Vecka 07, söndag 17 februari 2019 kl. 00:12

Jesus söker: Alexandra, Sandra!

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? - Be den här bönen:

Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som min Herre och Frälsare. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Jag ber om förlåtelse för alla mina synder. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?
» Ja!

Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv. - Joh 3:16



Ib tug tuag saum ntoo khaublig McJesus tsev cia puav pheej nyob rau hauv Ixayees

Muab McJesus

Yees duab: SVT. 

Protests nyob rau hauv Ixayees tiv thaiv Jani Leinonen "artwork" McJesus depicting ib tug tuag saum ntoo khaublig Ronald McDonald.

6

Läs allt!


Christer Åberg sjunger: Vem är Kungen i djungeln?

Måste bara ses! Christer Åberg sjunger och spelar ukulele sången: Vem är Kungen i djungeln? 

3

Läs allt!


Tio år sedan min fru Marie och vår son Joel dog

För tio år sedan den 21 december dog min fru strax innan klockan 12 på natten och vår nyförlöste son Joel dog sedan halvfemtiden på morgonen den 22 december.

2

Läs allt!


Senaste kommentarer


Lub undesired - Part 17

Christer Åberg tos txais

Tam sim no kuv mus nrog kuv tuav thiab menyuam serial los ntawm kuv thaum yau. Cov zaj dab neeg yuav ua rau kom nyob rau hauv kev siv thiab ua txawm ntau txaus ntshai. Ib txhia heev exciting thiab gripping seem tam sim no cov lus dag ua ntej.

0

Läs allt!


Ib tug silence Yexus - Tus txiv neej uas tua Vajtswv lub suab - Part 6

Roman tub rog

Hans Jansson, Uppsala Helauj Atipas tau raws li peb dua nyob rau hauv lub biblical zaj dabneeg. Lub sij hawm no nws stands ua ntej Yexus. Nws tau ces tau peb lub xyoos txij thaum John the Baptist lub beheading.

2

Läs allt!


Phem daim ntawv teev - Tus txiv neej uas tua Vajtswv lub suab - Part 5

tub rog

Los ntawm Hans Jansson , Uppsala Muaj yog ib yam dab tsi "ntse" thiab kev phem ntawm Helauj ua nyob rau hauv cov ntsiab lus teb peb yuav piav txog. Uas coj kuv mus rau dab tsi yog sau nyob rau hauv phau ntawv Chiv Keeb.

5

Läs allt!


Kristin tus yav tom ntej yog muaj tseeb nrog peb lub sij hawm

- Ib tug los yav tom ntej txog lub sij hawm kawg!

Cov ancient yav tom ntej los ntawm lub 1800s tham txog Yexus qhia nyob rau hauv toj siab hauv Sweden nyob rau hauv lub hnub nyoog kawg, thiab ces nyob rau lub roob rau txhua tus neeg saib!

14

Läs allt!


"Vajtswv foom koob hmoov rau rho me nyuam tawm thiab lub tebchaws United States of America"

Nyeem ntawv Mail los ntawm Nils 

Rho menyuam - Niam

Ib tug poj niam tam sim no muaj ib qho kev pab Netflix Cua twg nws them tribute rau rho me nyuam tawm, thiab xaus nrog cov lus: "Vajtswv foom koob hmoov rau rho menyuam thiab lub tebchaws United States of America", thiab hu nkauj thiab seev cev rau nws.

38

Läs allt!


Nyob rau hauv ntuj raug txim, quaj los kuamuag vim neeg txhaum

Yog hais tias koj mus rau ntuj raug txim, koj quaj los kuamuag vim. Hais tias yog dab tsi ntuj raug txim yog rau. Ib yam li tus neeg nplua nuj nyob rau hauv Lukas 16, koj mam li yuav tau quaj los kuamuag vim nyob rau hauv cov nplaim taws. Tag nrho cov neeg txhaum mus rau ntuj raug txim, thiab lawv mus ntawd lawv yuav quaj los kuamuag vim.

103

Läs allt!


Cov me nyuam mos twb yeej ib 'ex'

Cov me nyuam mos twb yeej ib ex

Yees duab: Screenshot ntawm Facebook. 

Neeg uas nyob ntawm New York City tau tam sim no hloov lawv cov tub los ntxhais tsis muaj ib tug kho mob daim ntawv pov thawj. Ntxiv mus, lawv muaj peev xwm txawm hloov lawv tus me nyuam mos lub tub los ntxhais.

5

Läs allt!


Yog hais tias koj twb yug los nyob rau hauv lub tsis ncaj ncees lawm lub cev, koj yuav tau yug dua tshiab

Loui Xuab zeb

Yees duab: SVT. 

Louise Nelum Sanda Mali "Loui" Sand, 26, yog ib tug Swedish handball lub hnub qub uas tam sim no tsis ua si handball yuav tsum tau soj ntsuam rau cov tub los ntxhais dysphoria. 

2

Läs allt!


Christian Bale: Ua tsaug rau dab ntxwg nyoog tshoov siab

Nyeem ntawv Mail: Pelle Lindberg 

Christian Bale: Ua tsaug rau dab ntxwg nyoog tshoov siab

Daim duab: Los ntawm TV4. 

Nqe rau zoo tshaj plaws Actor mus actor Christian Bale nyob rau hauv cov zaj duab xis Vice, uas tsaug nws kev tshoov siab: Xatas.

43

Läs allt!


America Xov xwm txog Sweden: Microchips implanted rau txiaj tswj nyob rau hauv Sweden

Nyeem ntawv Mail los ntawm Nils 

microchip

Nyob rau hauv Stockholm, Sweden, xaiv 1000 tus xaiv kav khw nrog ib tug me me Microsystems. Tej daim implanted nyob rau hauv lawv daim tawv nqaij.

55

Läs allt!




Apg29 har tusentals bloggartiklar! Gå vidare till fler artiklar:

NÄSTA


STÖD APG29! Bankkonto: 8169-5,303 725 382-4 | Swish: 070 935 66 96 | Paypal: https://www.paypal.me/apg29

Christer Åberg och dottern Desiré.

Denna bloggsajt är skapad och drivs av evangelisten Christer Åberg, 55 år gammal. Christer Åberg blev frälst då han tog emot Jesus som sin Herre för 35 år sedan. Bloggsajten Apg29 har funnits på nätet sedan 2001, alltså 18 år i år. Christer Åberg är en änkeman sedan 2008. Han har en dotter på 13 år, Desiré, som brukar kallas för "Dessan", och en son i himlen, Joel, som skulle ha varit 11 år om han hade levt idag. Allt detta finns att läsa om i boken Den längsta natten. Christer Åberg drivs av att förkunna om Jesus och hur man blir frälst. Det är därför som denna bloggsajt finns till.

Sedan 23:42 2013-08-16 har det varit 468 958 476 sidvisningar på Apg29! Apg29 har just nu 17 168 bloggartiklar, 94 176 kommentarer och 61 940 bönämnen.

Varsågod! Du får kopiera mina artiklar och publicera på din egen blogg eller hemsida om du länkar till sidan du har hämtat det!

MediaCreeper

Apg29 använder cookies. Cookies är en liten fil som lagras i din dator. Detta går att stänga av i din webbläsare.

TA EMOT JESUS!

↑ Upp