Language

Apg29.Nu

Christer Åberg | TV | Bönesidan | Fråga Christer Åberg | Skrivklåda | Chatt | Läsarmejl | Skriv | Media | Info | Sök
REKLAM:
Världen idag

Stöd Apg29 genom att swisha 20 kr till 072 203 63 74. Tack.

Mannen i helvetet

Läs här och se den välgjorda filmen om Jesu berättelse om den rike mannen och Lasarus. Berättelsen är ingen liknelse. Det har verkligen hänt.

Så hände det att den fattige dog och blev förd av änglarna till Abrahams famn. Och den rike dog också och begravdes. Och i dödsriket, där han låg och plågades, lyfte han blicken och fick se Abraham långt borta och Lasarus vid hans sida.

Christer ÅbergAv Christer Åberg
söndag, 19 januari 2020 14:01
TV

Det var en rik man som klädde sig i purpur och fint linne och levde var dag i glädje och lyx. Och det var också en fattig man vid namn Lasarus, som full av sår låg vid hans port, och önskade att få stilla sin hunger med de smulor som föll från den rike mannens bord. Dessutom kom hundarna och slickade hans sår.

Så hände det att den fattige dog och blev förd av änglarna till Abrahams famn. Och den rike dog också och begravdes. Och i dödsriket, där han låg och plågades, lyfte han blicken och fick se Abraham långt borta och Lasarus vid hans sida.

Då ropade han och sa: Fader Abraham, förbarma dig över mig, och sänd Lasarus så att han kan doppa det yttersta av sitt finger i vatten och svalka min tunga, för jag plågas svårt i dessa lågor.

Då sa Abraham: Son, kom ihåg att du fick ut ditt goda medan du levde, och på samma sätt fick Lasarus det onda. Men nu har han tröst och du pinas. Och förutom allt detta finns det en stor djup klyfta mellan oss och er, för att de som vill komma härifrån till er inte ska kunna det, och för att inte heller någon därifrån ska kunna komma över till oss.

Då sa han: Då ber jag dig fader, att du skickar honom till min fars hus, för jag har fem bröder, så att han kan varna dem, att inte de också kommer till detta plågornas ställe. Abraham sa till honom: De har Mose och profeterna. Dem ska de lyssna till.

Och han sa: Nej, fader Abraham, men om någon kommer till dem från de döda, ska de omvända sig. Då sa han till honom: Om de inte lyssnar på Mose och profeterna, så kommer de inte heller att bli övertygade även om någon uppstår från de döda.

Luk 16:19-31

Christer Åberg


#Helvetet #Abrahams sköte #Paradiset #Himlen #Dödsriket


121 kommentarer

1 2 »13

x
nils
söndag, 19 januari 2020 20:01

Jesu fråga till Judarna i Luk.12:56,gäller också oss nu i Tidens avslutning;
"I skrymtare,jordens och himmelens utseende förstån i att tyda (vädret);
hur kommer et då till att I icke kunnen tyda denna tiden?"

Judarna då insåg inte att de stod inför ett paradigm skifte,att Lagens tidsålder var slut och en ny Tid, Nådens tidsålder hade brutit in.
Genom alla under och sedan bekräftad genom Jesu död och uppståndelse var de ändå ovilliga att lämna det Gamla och Omvändas till tron på Jesus.

Likaså,men i en annan mening,står Världen nu inför ett Nytt paradigm skifte, nämligen att Nådens tidsålder går mot sitt slut och Guds rike skall bryta in!!
Vi är nu i begynnelsen till födlovåndorna Jesus talar om i Matt.24:4-14, men tycks Ej reagera på Tidstecken Jesus gav,inte minst Naturens varningsrop!!

För Judarna på Jesu tid,innebar deras oförmåga eller Ovilja att tyda Tiden,en katastrof.
Jag skriver Ovilja,eftersom Jesus kallade dem för Skrymtare(låtsas fromma).

När Titus från Rom intog Jerusalem (70 e.kr.)sägs att 1 Miljon judar dödades. Efter år 135 var det förbjudet för judar att bo i landet,och den nära 2000-åriga diasporan följde!!

Tänk efter,och läs också Jesu allvarliga ord i Luk.19:44 om orsaken till Guds Dom;"Och de skall slå ned dig till jorden...därför att du inte Aktade på den tid du var sökt!"
Tar vi lärdom av deras Olyckliga öde,och Aktar på den Sökningstid vi Idag har genom Guds Långmodighet (2Pet.3:9),i all nöd och katastrofer som världen upplever eller förstår vi att Tyda Tiden,vilket de Misslyckades med??

Har läst flera vittnesbörd där Jesus själv deklarerar att 80-90 % av kyrkomedlemmarna,kommer att Bliva Kvarlämnade vid Uppryckelsen!!
Vidare har Jesus sagt;"Om de verkligen Tror på Min Ankomst,då skulle de Inte Leva som de Gör Idag!!"

Instämmer med Ingemar Helmners ord;Vad som Nu behövs är Omvändelse bland Guds folk!!
Det kommer att bliva en Katastrof för oss, som för det Judiska folket om vi Ej På Allvar Omvänder oss från Världens väsende,Lättja och Ytlighet att Följa Jesus!!

Orkar/vill vi Ej idag under gynnsamma omständigheter följa Jesus på korsets väg,kommer vi Ej att klara de Kommande svåra Tider som står för dörren! Amen!



Svara

x
Ann-Sofie
söndag, 19 januari 2020 21:22

Ja, jag har också hört en predikan (på kassettband) av Ulf Ekman om att det här är ingen liknelse. Jag kommer ihåg hur skakad jag blev när han sa att den rike mannen är kvar där än idag. Det var en evangelist som lånade ut kassetten till mig och jag blev också väldigt motiverad att vittna på stan när jag hade lyssnat på den. Låt oss återvända till den första kärleken till Jesus och de GÄRNINGAR vi gjorde då! Guds nåd vare med er!

Svara

x
nils svarar nils
söndag, 19 januari 2020 22:32
nils skrev:
Jesu fråga till Judarna i Luk.12:56,gäller också oss nu i Tidens avslutning;
"I skrymtare,jordens och himmelens utseende förstån i att tyda (vädret);
hur kommer et då till att I icke kunnen tyda denna tiden?"

Judarna då insåg inte att de stod inför ett paradigm skifte,att Lagens tidsålder var slut och en ny Tid, Nådens tidsålder hade brutit in.
Genom alla under och sedan bekräftad genom Jesu död och uppståndelse var de ändå ovilliga att lämna det Gamla och Omvändas till tron på Jesus.

Likaså,men i en annan mening,står Världen nu inför ett Nytt paradigm skifte, nämligen att Nådens tidsålder går mot sitt slut och Guds rike skall bryta in!!
Vi är nu i begynnelsen till födlovåndorna Jesus talar om i Matt.24:4-14, men tycks Ej reagera på Tidstecken Jesus gav,inte minst Naturens varningsrop!!

För Judarna på Jesu tid,innebar deras oförmåga eller Ovilja att tyda Tiden,en katastrof.
Jag skriver Ovilja,eftersom Jesus kallade dem för Skrymtare(låtsas fromma).

När Titus från Rom intog Jerusalem (70 e.kr.)sägs att 1 Miljon judar dödades. Efter år 135 var det förbjudet för judar att bo i landet,och den nära 2000-åriga diasporan följde!!

Tänk efter,och läs också Jesu allvarliga ord i Luk.19:44 om orsaken till Guds Dom;"Och de skall slå ned dig till jorden...därför att du inte Aktade på den tid du var sökt!"
Tar vi lärdom av deras Olyckliga öde,och Aktar på den Sökningstid vi Idag har genom Guds Långmodighet (2Pet.3:9),i all nöd och katastrofer som världen upplever eller förstår vi att Tyda Tiden,vilket de Misslyckades med??

Har läst flera vittnesbörd där Jesus själv deklarerar att 80-90 % av kyrkomedlemmarna,kommer att Bliva Kvarlämnade vid Uppryckelsen!!
Vidare har Jesus sagt;"Om de verkligen Tror på Min Ankomst,då skulle de Inte Leva som de Gör Idag!!"

Instämmer med Ingemar Helmners ord;Vad som Nu behövs är Omvändelse bland Guds folk!!
Det kommer att bliva en Katastrof för oss, som för det Judiska folket om vi Ej På Allvar Omvänder oss från Världens väsende,Lättja och Ytlighet att Följa Jesus!!

Orkar/vill vi Ej idag under gynnsamma omständigheter följa Jesus på korsets väg,kommer vi Ej att klara de Kommande svåra Tider som står för dörren! Amen!



Ursäkta mitt misstag,då denna kommentar av Nils var avsedd för Ingemaar Helmners tal om Jesu Återkomst.
Men sanningen är ändå densamma;Att utan Omvändelse bland Oss som säger sig vara Guds folk,är vi lika förlorade som den Rike Mannen och det Judiska folket blev på Herren Jesu tid!!

Ställer den fråga som Frank Magns,väckelseförkunnaren ställde till de äldre kristna en gång;Är Ni Villiga Att Gå Genom En Kris?
Han visste av Erfarenhet att den Enda Vägen till Förnyelse och Väckelse måste Födas Fram !

Svara

x
Fredrik Andersson
söndag, 19 januari 2020 23:09

Om ni vill komma närmare Jesus. Så kasta ut TVn denna avgud. Rensa era hem på förbannade saker.

Josua 7:10-13

Har ni inte seger över era synder utan faller i dem hela tiden. Så rensa era hem och ut och bränn sådant Gud inte gillar. Sälj inte utan kasta bort. Bränn om möjligt.

Tiden är kort vi kan inte hålla kvar vid avgudarna.

Och om någon undrar. Så ja jag har rensat mitt hem på saker.
Film, musik, alla sorts spel, bilder, böcker, allt möjligt.
Inget jag saknar idag. Och jag känner mig välsignad.

Gud välsigne dig.

Svara

x
Andy Svensson
måndag, 20 januari 2020 07:52

”Så skall det vara vid tids- ålderns slut. Änglarna skall gå ut och skilja de onda från de rättfärdiga och kasta dem i den brinnande ugnen. Där skall man gråta och skära tänder.”
‭‭Matteusevangeliet‬ ‭13:49-50‬

Svara

x
Ellen S
måndag, 20 januari 2020 09:33

Jag vill tillhöra Jesus för att det är något positivt, inte bara för att undvika något negativt. Jesus vill att vi ska följa honom av kärlek, inte av rädsla. Möjligheten till gemenskap med skaparen och frälsaren i min vardag och hela evigheten, att varje kväll kunna somna med rent samvete trygg i min faders famn, även om inte allt jag gjorde under dagen blev som det skulle, det är nog för mig. Jag behöver inga flammande helvetesskildringar för att vilja välja Jesus. Den som följer Jesus av rädsla är bara en strykrädd ögontjänare. Vilket barn har bäst relation till sin far, barnet som lyder av kärlek, tillit och förvissning om att far vet bäst och vill barnets bästa, eller barnet som lyder endast av rädsla för att få stryk?

Svara

x
SA svarar Fredrik Andersson
måndag, 20 januari 2020 10:01
Fredrik Andersson skrev:
Om ni vill komma närmare Jesus. Så kasta ut TVn denna avgud. Rensa era hem på förbannade saker.

Josua 7:10-13

Har ni inte seger över era synder utan faller i dem hela tiden. Så rensa era hem och ut och bränn sådant Gud inte gillar. Sälj inte utan kasta bort. Bränn om möjligt.

Tiden är kort vi kan inte hålla kvar vid avgudarna.

Och om någon undrar. Så ja jag har rensat mitt hem på saker.
Film, musik, alla sorts spel, bilder, böcker, allt möjligt.
Inget jag saknar idag. Och jag känner mig välsignad.

Gud välsigne dig.

Jag för min del tittar bara på dom kristna kanalerna , nyheter och naturprogram , får ut väldigt mycket av kristen tv , så jag kastar inte ut tv :n . Inget fel att ha tv ,om du använder den till rätt.

Svara

x
Jessica svarar SA
måndag, 20 januari 2020 11:46
SA skrev:
Jag för min del tittar bara på dom kristna kanalerna , nyheter och naturprogram , får ut väldigt mycket av kristen tv , så jag kastar inte ut tv :n . Inget fel att ha tv ,om du använder den till rätt.

Kristna kanaler är ju guld värda. Speciellt för de som kanske inte kan ta sig till en kyrka- ensamma och sjuka tex.
Fantastiskt att få evangelium in i vardagsrummet.
Jag tror inte heller att man behöver leva som en asket och eremit för att vara en Jesu lärjunge.
Men vill man kasta ut TVn , tidningar, musik , böcker så får man ju givetvis göra det!
Men för en del människor så skulle livet kännas lite fattigare utan vacker musik. Tex för undertecknad.

Det är upp till var och en. Bara man inte gör det till en dogm i sig. Vi vill ju inte att ofrälsta ska tro att man måste göra det.

Svara

x
Tomas N svarar Ellen S
måndag, 20 januari 2020 11:54
Ellen S skrev:
Jag vill tillhöra Jesus för att det är något positivt, inte bara för att undvika något negativt. Jesus vill att vi ska följa honom av kärlek, inte av rädsla. Möjligheten till gemenskap med skaparen och frälsaren i min vardag och hela evigheten, att varje kväll kunna somna med rent samvete trygg i min faders famn, även om inte allt jag gjorde under dagen blev som det skulle, det är nog för mig. Jag behöver inga flammande helvetesskildringar för att vilja välja Jesus. Den som följer Jesus av rädsla är bara en strykrädd ögontjänare. Vilket barn har bäst relation till sin far, barnet som lyder av kärlek, tillit och förvissning om att far vet bäst och vill barnets bästa, eller barnet som lyder endast av rädsla för att få stryk?

Vi är olika och några behöver verkligen få höra och vets förutsättningarna.
Det är tyvärr väldigt vanligt att man både vill ha det goda och rena,men provar om det kan få var tillåtet med synd och elakheter på sidan av.
Lite som när en god ledare blir utnyttjad av några,så att alla säger att man endast kan styra med järnhand.
Sverige och den liberala evolutionstanken tror ju att alka människor vill väl innerst inne.
Men så är det ju inte,synden finns där på olika sätt tyvärr.
Men den som predikar måste ta hänsyn till att det finns olika personligheter. Några som behöver utmanas och andra som har en mjukare eller mera självgående fromhet

Svara

x
Ellen S svarar Tomas N
måndag, 20 januari 2020 12:17
Tomas N skrev:
Vi är olika och några behöver verkligen få höra och vets förutsättningarna.
Det är tyvärr väldigt vanligt att man både vill ha det goda och rena,men provar om det kan få var tillåtet med synd och elakheter på sidan av.
Lite som när en god ledare blir utnyttjad av några,så att alla säger att man endast kan styra med järnhand.
Sverige och den liberala evolutionstanken tror ju att alka människor vill väl innerst inne.
Men så är det ju inte,synden finns där på olika sätt tyvärr.
Men den som predikar måste ta hänsyn till att det finns olika personligheter. Några som behöver utmanas och andra som har en mjukare eller mera självgående fromhet

Jag går så långt att jag vill hävda att en omvändelse under helveteshot inte är någon riktig omvändelse, det är underkastelse. Luther talar om att en förutsättning för omvändelse är att det finns en vilja till sinnesändring, en insikt om att synden i sig själv är fel, inte bara på grund av dess eventuella konsekvenser.

Vilken tjuv har fått ett förändrat sinnelag, den som ångrar sig för att han riskerar att bli avslöjad och hamna i fängelse, eller den som har kommit till insikt om att det är fel att stjäla och tycker synd om sina brottsoffer?

Vilken fråga är det Jesus ställer till Petrus efter att Petrus hade fallit så djupt att Jesus inte längre räknade honom som lärjunge? "Är du rädd för att hamna i helvetet nu?" Nej, Jesus säger "Älskar du mig?" Efter att Petrus svarar ja får han förlåtelse (fast ordet förlåtelse finns inte i texten). Den frågan ställer Jesus innan Petrus har fått förlåtelse. Kan den som vänder sig till Jesus endast i skräck svara ja på den frågan?

Svara

1 2 »13

Första gången du skriver måste ditt namn och mejl godkännas.


Kom ihåg mig?

Din kommentar kan deletas om den inte passar in på Apg29 vilket sidans grundare har ensam rätt att besluta om och som inte kan ifrågasättas. Exempelvis blir trollande, hat, förlöjligande, villoläror, pseudodebatt och olagligheter deletade och skribenten kan bli satt i modereringskön. Hittar du kommentarer som inte passar in – kontakta då Apg29.

Nyhetsbrevet - prenumerera gratis!

"Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son [Jesus], för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv." - Joh 3:16

"Men så många som tog emot honom [Jesus], åt dem gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn." - Joh 1:12

"Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst." - Rom 10:9

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? Be den här bönen:

- Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som Herren. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?

- Ja!


Själavårdssamtal

Behöver du gratis vägledning och själavårdssamtal?

☎️ 0381-77 30 80

  • Måndagar 18.00-20.00
  • Tisdagar 09.00 -11.00
  • Onsdagar 09.00-11.00
  • Torsdagar 18.00-20.00



Senaste bönämnet på Bönesidan

torsdag 9 april 2020 19:00
Kära bönevänner! Be för mitt barn som har det kämpigt.Hela det som är trasigt, Jesus kom med din frid,kom med läkedom & hälsa. I Jesu namn.Amen💛🙏

Senaste kommentarer


Aktuella artiklar



STÖD APG29
SWISH: 072 203 63 74
PAYPAL: paypal.me/apg29
BANKKONTO: 8150-5, 934 343 720-9
IBAN/BIC: SE7980000815059343437209 SWEDSESS

Mer info hur du kan stödja finner du här!

KONTAKT:
christer@apg29.nu
072-203 63 74

MediaCreeper

↑ Upp