667 online! | Sidvisningar idag: 292 095 | Igår: 280 299 |

www.apg29.nu

Annons

Stöd Apg29 - Juluppropet 2017 - Swisha 0709356696


Nyhetsbrev Biblar Läsarmejl Bönesidan Dagens ros Date29 Kommentarer Fråga Christer Kontakt Sök

Min dotters dröm om den vackra kvinnan

Läsarmejl av Jan-Åke Henriksson 

Vacker farlig kvinna

Min dotter som knappt läst bibeln fick en förunderlig dröm i natt att många kristna försökte i sig själva att vara goda och snälla där ingen såg att de var på väg åt ett fel håll och avvikit från den smala vägen. 

Alla följde den fagra och sköna kvinnan som hade ett otroligt vackert utseende och som förförde en stor del av hela kristenheten och de följde henne blint utan eftertanke och prövning. 

Hennes rätta jag

När min dotter sa att hon visade sig i spegeln så fick hon se hennes rätta jag. Hon var så ond och full av ondska och där på sitt huvud bar hon ormar som krälade och människorna trodde blint att man gick på den smala vägen och att man var så rätt i sin övertygelse och överlåtelse och man var så glad och segerrik av att följa henne. 

Den kristne hade ett val av att välja så som hon själv ville och de valen förde med sig oerhörda konsekvenser. De trodde att de gjorde goda gärningar och var så duktiga och präktiga över de förmågor den kristne hade i sina liv. De blev alla bedragna och de som hade somnat in kom till en plats där de inte var döda men där de alla önskade sig döden men fick den inte för där skulle de plågas i all evighet. 

Ingen förstod att de gick förlorade

Sedan såg min dotter en bokrulle och ett sigill i skinande silver och ingen kunde öppna bokrullen. De kristna ville alla komma med sitt blod in i bokrullen men det gick inte hur de än försökte. Sedan såg hon i drömmen skålar som var utlagda och i de var det saker som folket själva hade valt. Alla försökte vara duktiga och goda men ingen förstod att de gick förlorade. Denna dröm hade hon inatt där hon gråtande väcktes av sin man.

Det stora avfallet är idag mitt ibland oss kristna och detta är med sorg jag skriver denna dröm som min dotter haft. Jag tror att snart är denna tidsålder slut och vår underbara frälsare kommer tillbaka i härlighet och makt och bara de som tvagit sina kläder i lammets underbara blod och som försakat sitt eget liv kommer att räddas i den tid vi lever här på denna fördömda jord. 

Det beror inte på mig

Läran om Herren bygger inte på vad jag kan eller presterar utan vad Herren gör i oss och genom oss. Det är inte jaget som har en plats till något i läran om Jesus. Vi är inte ett dugg viktiga för Herren om vi nu tror det att det beror på mig. Han behöver överhuvud taget inte vår hjälp när vi försöker åstadkomma resultat i oss själva. 

Så länge vi tror att vi själva kan berömma oss så har vi kommit bort från Jesus för då beror det bara på mig och mina ansträngningar. Vi får låta Guds ”nåd” verka på våra liv för det är det enda som verkligen gäller. Det ser vi idag vad konsekvenserna med trosläran fört med sig "prestation och krav." 

Det måste till en uppenbarelse av den Helige Ande för att Kristi kropp skall förstå det. Så länge vi springer före Herren utan att ta oss tid och en funderare på vad vi håller på med i vårt kristna liv så blir vi bara besvikna och uppgivna.


Jan-Åke Henriksson

Läsarmejl


---
OBS: Läsarmejl och artiklar som är skrivna av andra än mig, (Christer Åberg, grundaren till Apg29), kan ha åsikter som jag inte alltid delar, vilket också gäller kommentarerna. Mina artiklar är oftast osignerade.  

Läsarmejl


Skriv ut Bädda in Mejla

 
Publicerat av Christer Åberg fredag 17 november 2017 12:54 | #läsarmejl #jan-Åke+henriksson #dröm | Direktlänk | Nyhetsbrev | RSS

APG29 NÅR TUSENTALS VARJE DAG!
Gillar du Apg29?
Swisha en peng till: 070 935 66 96


93 kommentarer

bengt

allvarlig och viktig dröm

Svara -   - 17/11-17 15:03 -


Johan

Intressant och allvarlig dröm!

Samtidigt när jag läser din kommentar, så vill jag poängtera vad vi behöver hålla isär .

Våra gärningar frälser oss inte, samtidigt är vi "skapade i Kristus Jesus till goda gärningar, som Gud har förberett, så att vi skall vandra i dem" (Ef 2:10)

Vi är inte frälsta av oss själva, samtidigt är vi kallade till att "arbeta med fruktan och bävan på" vår "frälsning" (Fil 2:12).

Vidare i missionsbefallningen säger Jesus:

"Jag har fått all makt i himlen och på jorden. Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar! Döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn och lär dem att hålla allt vad jag har befallt er. Och se, jag är med er alla dagar intill tidens slut." (Mt 28:18-20)

När vi är frälsta, så ska vi alltså vandra i goda gärningar, arbeta på vår frälsning och göra lärjungar etc..

Vi har alltså fått vår del i att, i samarbete med Gud, göra vad Han har befallt oss! Det handlar om att aktivt söka lyda, samt söka Gud, för att kunna göra hans vilja. Det handlar inte om att passivt bara vänta på att Han helt plötsligt ska börja göra allt genom oss! Vi har fått Guds Ord, vilket Han befaller oss att lyda!

Svara -   - 17/11-17 15:21 -


Johan

Svar till Johan.

För klargörande:

Min kommentar är en kommentar till bloggposten.

Svara -   - 17/11-17 15:24 -


bengt

det är en stor fara i att vi kan bli oroliga i onödan

att vi tror att vi inte kommer rätt

att vi går förlorade

men samtidigt är det bra att vi är observanta

Svara -   - 17/11-17 15:41 -


Din Broder i Örebro😊

"Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid, och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går fram på den. Och den port är trång, och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den." Matt 7:13-14

Att gå längs den Smala Vägen, betyder att hjärtat och livet ständigt ska rättas efter Kristi heliga undervisning. Det betecknar en stadig uthållighet i tro och lydnad till Herren Jesus; att övervinna allt motstånd, att avvisa varje frestelse som lockar till att överge den väg som är trogen Honom. Den kallas den "Smala Vägen" för att allt självbehag och självsökande utestängts.

Det är precis här som testpunkten nåtts. För den oandliga människan, är det mycket lättare och långt mycket trevligare--att ge efter för köttet och följa våra världsliga böjelser. Den Breda Vägen, där man ger efter för köttet--är lätt, jämn och lockande! Men den slutar i "fördärvet!" Även om den "Smala Vägen" leder till evigt liv--går bara FÅ på den.

Många gör en bekännelse och påstår sig vara frälsta--men deras liv ger inga bevis på att de är "gäster och främlingar" här på jorden, och att deras "skatt" är i himlen. De är rädda för att man ska tycka de är trånga och strikta. Satan har lurat dem--de låtsas att de kan komma till himlen genom en lättare färdväg, än genom att . . .

förneka sig själv,

dagligen ta upp sitt kors,

och följa Kristus!

Det finns mängder 'religionister' som försöker förena de två "vägarna," att göra det bästa av två världar och tjäna två herrar. De önskar behaga jaget i tiden--och njuta Himlens fröjd i evighet. Skaror av namnkristna inbillar sig själva till att tro att de kan göra så--men de är ruskigt lurade!

Anledningen till att så få kommer in i det Eviga Livet--är för att folkmängderna inte söker det på vägen som Gud pekat ut! Ingen söker det på rätt sätt--förutom de som kommer in genom den Trånga Porten--och som, trots många svårigheter och fall, fortsätter rycka fram längs den Smala Vägen.

"Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid, och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går fram på den. Och den port är trång, och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den." Matt 7:13-14

Svara -   - 17/11-17 15:45 -


Johan

Svar till bengt.

"Jesus sade till sina lärjungar: "Amen säger jag er: det är svårt för en rik att komma in i himmelriket. Ja, jag säger er: det är lättare för en kamel att komma igenom ett synålsöga än för en rik att komma in i Guds rike."När lärjungarna hörde det, blev de mycket förskräckta och sade: "Vem kan då bli frälst?" Jesus såg på dem och sade: "För människor är det omöjligt, men för Gud är allting möjligt." (Mt 19:23-26)

Svara -   - 17/11-17 16:14 -


bengt

jo det är ju inte genom egna ansträngningar vi kommer till himlen

snarare genom att bli små och beroende

av Gud

Svara -   - 17/11-17 16:27 -


vanessa

Svar till Johan.

Johan kan du belysa varför man som redan frälst ska arbeta på vår frälsning? låter lite snurrigt

Svara -   - 17/11-17 16:28 -


Jan-Åke Henriksson

Svar till Johan.

Det handlar inte min vän om en passiv och overksam tro. Hela missionsbefallningen ligger i att vi skall gå ut och verka för sanningen genom kärlek. Det handlar om att lyssna in vad Herren säger till sina kärl om att vandra i förberedda gärningar där Herren får någon gång tillfälle att få tala i våra liv. Det är så att när man själv vill skapa förutsättningar som man tror är rätt och att man proklamerar en falsk bild av Herren som egentligen inte bygger på sann kristen grund, då blir sannolikheten den att man gärna går över gängse bibliska gränser för att nära de köttsliga och sinnliga begären i människans liv. Så har det alltid varit med människans beskaffenhet att det är så svårt att "be" till nådens Gud om helande och befrielse. Vi är så benägna att hela tiden "begära" saker av Herren för att istället be till vår frälsare som gav sitt liv av nåd till hela mänskligheten. Typiskt västerländskt tänkande i trossammanhang i trosrörelsen att bara jag hoppar och skriker lite så löser sig det mesta av problemen. Vi får vackert lägga oss ner i ödmjukhet och be vår frälsare om de saker som han lägger på våra hjärtan. Det vi egentligen strävar efter i våra liv är att finna livet i Honom för när vi försöker att i vår egen strävan efter resultat och mening i detta liv så kommer det bara att bli besvikna och frustrerade krav som uppnås i oss själva och resulterar i ett hopplöst eget jagande efter meningen med livet.

När vi har insett att resultaten inte kommer av att vi själva skapar egna förutsättningar i vår strävan efter meningen och sammanhangen. Då först kan vi säga att när jag dött bort från mig själv och har sett min egen ofullkomlighet och strävan efter meningen med mitt liv kan jag säga att nu lever inte jag själv utan Kristus lever i och genom mig och jag finner trons vila i Honom och prestationen som plågat och vakat över mitt liv har nu dött bort från mig. Genom honom som nu lever i mig kan jag bara i nåden finna tröst och hjälp. Lagens krav på rättfärdiggörelse kan ingen människa hålla och leva med i sig själv. Nu var det ett krav från Herren att leva genom lagen och det kravet kunde bara en person åstadkomma åt oss genom ett erbjudanden av att nåden som ges fritt av ett kärleksbudskap till den som tror på att Han tagit lagens krav på sig en gång för alla på sitt kors. Han kom inte för att upphäva lagen utan att fullborda lagen i Honom. Därför så kan vi inte själva nå fram till ett avgörande i vårat liv för det är bara genom en död människa som vi kan upptäcka livet i Honom och leva genom Honom där allt handlar om min älskade Jesus. Jag tror att Himmelen är Jesus och att allt är genom Honom och vi lever för Honom genom våra döda liv som uppstått till Honom i härlighet. Vi är ju främlingar och gäster på denna jord och vi har hopp och längtan. 1kor 1:13 Men om Kristus inte har uppstått, då är er tro meningslös och ni är fortfarande kvar i era synder. I så fall är de som insomnat i Kristus förlorade. Om det bara är för detta livet vi har vårt hopp till Kristus, då är vi de ömkligaste av alla människor.

Vi skådar upp till himmelen för där har vi vårt hopp och längtan. 1:Johanesbrevet 3:3 Var och en som har detta hopp till honom, han renar sig, likasom Han är ren. Jag tror att det finns inga gränser för vad en människa kan få vara med om när hon fått en uppenbarelse av att vara död i Herren för då kan vi säga som Aposteln Paulus säger Filipperbrevet 4.13 allt förmår jag i Honom som ger mig kraft. Då kan vi möta alla livets hårda prövningar och krav för då är det inte längre det egna JAGET som har herraväldet i våra liv. Jag vet att det är på grund av Guds styrka att jag är den jag är och gör det jag gör. Det finns inget sätt jag kunde göra ens hälften av vad jag gör i min egen styrka! Jag kan inte göra det. . Om Gud allsmäktig inte är vid din sida, vem kommer du då att kunna luta dig mot när världen omkring dig faller. Endast i honom finner vi fullkomlig frid, hopp och kärlek. Läran om Herren bygger inte på vad jag kan eller presterar utan vad Herren gör i oss och genom oss Det är inte jaget som har en plats till något i läran om Jesus. Vi är inte ett dugg viktiga för Herren om vi nu tror det att det beror på mig. Han behöver överhuvud taget inte våran hjälp när vi försöker att åstadkomma resultat i oss själva. Så länge vi tror att vi själva kan berömma oss så har vi kommit bort från Jesus för då beror det bara på mig och mina ansträngningar. Vi får låta Guds nåd verka på våra liv för det är det enda som verkligen gäller. Det ser idag vad konsekvenserna med trosläran fört med sig "prestation och krav." Det måste till en uppenbarelse av den Helige Ande för att Kristi kropp skall förstå det. Så länge vi springer före Herren utan att ta oss tid och en funderare på vad vi håller på med i vårat kristna liv så blir vi bara besvikna och uppgivna.

Svara -   - 17/11-17 16:41 -


Johan

Svar till vanessa.

Kort och gott: Vi ska arbeta på vår frälsning för att Gud säger det!

Sedan kommer frågan: Vad betyder det? Enligt missionsbefallningen är vi kallade att lära varandra och oss själva att hålla allt vad Jesus har befallt oss (Mt 28:19). Det innebär att kämpa för att få seger över synd och frestelser, samt att lära oss att mer och mer göra de goda gärningar Han förberett för oss. Detta är, efter vad jag förstår, att arbeta på vår frälsning.

Det handlar om vår helgelse, vår himmelska lön och vår Jesuslikhet.

Frid!

Svara -   - 17/11-17 16:43 -


Johan

Svar till Jan-Åke Henriksson.

Jag håller inte med om att vi är inte är viktiga för Gud. Titta på vad Guds Son var villig att göra för oss på korset, så kan du förstå hur viktiga vi är! Dessutom har Han valt att använda oss för att nå ut med budskapet. Jag tror att Gud tycker att det är viktigt, att vi var och en gör det som Han har planerat för oss.

Det är klart att vi ska sträva efter att lära känna Gud! (Jak 4:8)

Jag anar att du kanske har en kalvinistisk predestinationslära. Stämmer det?

Idag är det många som slänger ut barnet med badvattnet, v g trosväckelsen. Gör inte det!

Viktiga saker som kom med trosväckelsen var att vi faktiskt behöver ha tro, och att vi behöver ha tro på Guds Ord och att Gud menar vad Han säger! Att det samtidigt går att hitta fel, för den som letar, både i trosrörelsen och i alla andra väckelserörelser, gör inte att vi ska förkasta allt. Nej, vi ska behålla allt som är bibliskt!

Peace!

Svara -   - 17/11-17 17:07 -


Jan-Åke Henriksson

Jag föreslår min vän att du kommer in för din Herre och frågar ödmjukt vad som är rätt eller fel i din trosuppfattning. Man får ha vilken trosuppfattning som helst utan att man kommer med pekpinnar hela tiden. Du får tro på vad du vill min vän jag har bara delat med mig vad jag har på mitt hjärta.Om du tycker att trosförkunnelsen är av godo så tar du till dig den läran och inriktningen i ditt liv. Du har ett "val" likadant har jag ett "val" och en dag får vi se om våra val var riktiga och att våra namn var uppskrivna i livets bok. På din fråga om jag har en kalvinistisk predestinationslära som syftar på människans förutbestämmelse till frälsning eller förtappelse genom Guds godtyckliga utväljande kan jag säga är nonsens. Jag tycker att du bör bejaka det min dotter hade i sin dröm för om det är nu så som jag absolut tror i mitt hjärta så gråter jag för de som går förlorade för det handlar inte om att överbevisa varandra om kunskap och hur långt vi kommit i vår strävan i vår tro. Lära känna vår älskade frälsare det är så mycket bättre och när vi börjar göra det så upphör dessa diskussioner och vi kan finna trons vila i hans underbara famn.

Svara -   - 17/11-17 17:42 -


Britt

Johan!

Har alltid tyckt att dina inlägg och svar varit mycket bra!

Men det här med trosrörelsen, denna villolära, gör mig förvånad!

Detta är deras tro: Den troende har rätt till fullkomlig hälsa._ Den troende skall inte be till Gud, hon skall bekänna, begära, befalla och visualisera._ Försoningen ägde rum i helvetet och inte på korset._ Jesus dog andligen, blev ett med satan och blev född på nytt._ Den pånyttfödda människan är gud/ Kristus._ Guds händer är bundna, Han kan inget göra utan de troende. m.m.

Mänga människor mådde jättedåligt och gick ur församlingen!

Svara -   - 17/11-17 17:59 -


Jan-Åke Henriksson

Det är det här som jag gråter över och jag förstår att man inte kan förstå det jag skriver för det behövs ett sinnets förnyelse för att kunna genom den Helige Ande uppfatta att det inte handlar om ditt eget JAG i den sanna förkunnelsen. Man har under en så lång tid tagit emot en lära som inriktar sig mot prestation och krav. Därför är det svårt för sinnet att förstå det som Herren vill lägga tillrätta idag i den frälstes hjärta. Jag kan inte tydliggöra mera en det jag skrivit och jag hoppas att alla skall finna det rum som Herren tillrätt för att vi skall finna vila i tron utan prestation och krav.

Svara -   - 17/11-17 18:12 -


Britt

Jan-Åke Henriksson!

Tack! för att du berättade din dotters dröm! Mycket allvarligt, avfallet har börjat!

Guds frid!

Svara -   - 17/11-17 18:23 -


Johan

Svar till Britt.

Som jag försökte säga! Skippa det som är dåligt och behåll det som är gott!

Har man Bibeln, så behöver man varken ta till sig villospår eller kasta bort det som är riktigt.

Varför kan inte människor ha urskiljning?

Tråkigt att folk farit illa på LO? Inget jag försöker släta över eller försvara.

Shalom!

Svara -   - 17/11-17 18:35 -


Johan

Svar till Jan-Åke Henriksson.

Jag har inte beskyllt dig för någonting, utan skrev bara ner min reaktion på det du skrev, utöver redogörelsen för din dotters dröm.

Publicerar man en bloggpost, så får man räkna med att folk skriver sina reaktioner i kommentarer.

Jag har inte menat att diskutera.

Bra att du inte är kalvinist, ty det är en villolära!

Såg du inte att det första jag skrev bar ett bejakande av "din dotters dröm"?

När det gäller min trosuppfattning, så är jag hela tiden öppen för att Gud ska korrigera mig och ge mig en större Helige Andes uppenbarelse av Guds Ord.

Känner mig lite bedrövad över tonen i dina svar till mig.

Svara -   - 17/11-17 18:47 -


Svenne

Svar till Jan-Åke Henriksson.

Jan-Åke,

Jag gråter också över dem som går förlorade, och även över de kristna, som verkar vara så sorglösa och inte berörs av det.

Svara -   - 17/11-17 19:03 -


David B

Vänner.

Var och en får rannsaka sina egna motiv och drivkraft. Bara för att någon är aktiv så behöver det inte betyda 'prestation och krav'. Paulus var mycket aktiv men han erkännde att det var pga nåden.

Men det här måste var och en pröva sitt eget hjärta med för vi kan aldrig se in i en annans hjärta och se vad den verkliga drivkraften är - prestation eller nåden.

Men det här är jätteviktigt. Det finns två diken. Vad jag förstått så var väl pingstvännerna däremot många gånger rädda för att göra något för de ville inte 'verka i köttet/egen kraft' och det kan ju också bli fel om man överbetonar det.

Vägen är smal, men Jesus vill gå med oss och hjälpa oss gå fram på den, så låt oss hålla blicken på vår underbare Jesus.

Herrens nåd och frid

Svara -   - 17/11-17 19:07 -


Jan-Åke Henriksson

Svar till Johan .

Det skall du inte göra min vän känna dig bedrövad av mitt svar. Jag vill inte framhäva mig själv utan att få tala igenom sanning och kärlek. Jag ser att du inte förstår vad jag skriver till dig om angående att vi inte är ett dugg viktiga för Herren om det skall bero på mig och mina ansträngningar. Läran om Herren bygger inte på vad jag kan eller presterar utan vad Herren gör i oss och genom oss Det är inte jaget som har en plats till något i läran om Jesus. Vi är inte ett dugg viktiga för Herren om vi nu tror det att det beror på mig. Han behöver överhuvud taget inte våran hjälp när vi försöker att åstadkomma resultat i oss själva. Så länge vi tror att vi själva kan berömma oss så har vi kommit bort från Jesus för då beror det bara på mig och mina ansträngningar. Vi får låta Guds "nåd" verka på våra liv för det är det enda som verkligen gäller. Du förstår ju inte vad jag menar när jag skriver detta till dig för du har inte begrundat det jag skrev. Därför blir det så fel när du svarar utan att tänka efter i ditt hjärta broder. Svaret har du mitt framför dig min vän.

Svara -   - 17/11-17 19:48 -


Balkis

Svar till Jan-Åke Henriksson.

Du säger att din dotter som knappt har läst bibeln och hon är gift har en man, då kan inte hon vara en mindreåring som har dagdrömmar, heller hur?

Är din dotter troende?

Det tror jag knappast jag heller eftersom en gudstrogen människa måste ha läst bibeln någon gång.

Svara -   - 17/11-17 19:51 -


Jan-Åke Henriksson

Svar till Johan.

Om vi slutade att försöka göra goda gärningar så skulle Herren kunna nå det frälsta hjärtat med sin nåd och kraft. Det är när vi är som svagast som Vi behöver ha kraft för att vara Jesus vittnen i våra liv. Jag blir så otroligt överraskad av denna okunskap som man besitter i sitt kristna liv. Det jag skriver om är de första grunderna i det kristna livet Jag tror att alla behöver dra i handbromsen och starkt fråga sig själv vad man vill i sitt Kristna Liv. Det finns två världar ett är världens rike och ett är det rike du har i ditt hjärta. Om vi vill vandra fullt ut med Herren i våra hjärtan så kostar det allt och lite till. Jag ser att många brottas och försöker att nå fram till en lösning på det man har problem med i sina liv. Det man försöker att hjälpa och trösta med att förmedla till bröder och systrar om korset och hur viktigt det är att begrunda och stilla ner sig för att förstå det man skriver från sitt hjärta. Ta det inte som ett krav utan se det som ett erbjudande till förvandling av ett liv till helgelse och en vandring i kärlek. jag upplever att många inte har en fast grund i ordet och att man hellre rycker olika sammanhang och verser från bibeln och bygger sin trosuppfattning utifrån sitt ryckta sammanhang och det kan inte annat bli än en instabil grund som skapar frustation och oro i den Kristna själen. Johannes 12:25

Den som älskar sitt liv, han mister det, men den som hatar sitt liv i denna världen, han skall behålla det och skall hava evigt liv. Det är så mycket viktigare i den Kristnes liv att finna trons vila och förtröstan att det är Han som har kontrollen. Filipperbrevet 3:8

Ja, jag räknar i sanning allt såsom förlust mot det som är långt mer värt: kunskapen om Kristus Jesus, min Herre. Ty det är för hans skull som jag har övergett alltsammans och nu räknar det såsom avskräde, på det att jag må vinna Kristus. 1kor: Ty talet om korset är visserligen en dårskap för dem som gå förlorade, men för oss som bliva frälsta är det en Guds kraft. Det är ju skrivet: Jag skall göra de visas vishet om intet, och de förståndigas förstånd skall jag slå ned. Vad säger Paulus till oss från sina brev i bibeln. Jag tror att Paulus funnit nycklar som inte kommer från någon människa utan från en uppenbarelse från Herren själv i hans liv. Det han vill säga är att när man inte längre försöker i sig själv att uppnå några resultat i sitt liv utan finner att man dött bort från sina egna krav och måsten så kan man finna tröst och kraft i sin svaghet och överlåta allt till vår Herre som bereder en vila till alla sina barn som inte bara "hör" utan "gör" vad Herren sagt till oss att göra för att träda in i trons vila som är berett för alla hans barn som lyder Honom och gör vad Han sagt i deras liv. Det är det som Paulus ständigt förkunnar en nådens förkunnelse där vi själva dött bort från vårt stora JAG. Detta jag skriver om är egentligen de första grunderna i det Kristna livet och vi kan inte komma vidare i vår strävan att frigöra Guds kraft över våra liv med mindre än att vi börjar att sträva åt det hållet som jag här skrivit om. Allt i hela bibeln handlar om att älska varandra så som Han har älskat oss. Han råder oss inte att älska varandra utan Han befaller oss att älska varandra så som Han älskar oss Joh15:17 Gör vi detta som en regel i våra liv så kommer vi att få se stora förändringar i både ditt och mitt liv.

Svara -   - 17/11-17 20:01 -


Jan-Åke Henriksson

Svar till David B.

Det svaret var till dig David B men det spelar ingen roll du kan läsa det sista jag skrev i varje fall. Guds Frid.....

Svara -   - 17/11-17 20:08 -


Andreas T.

Jag tänker kanske på USA när jag tänker på en vacker kvinna och purpurfärg eller vad det är allt. Jag kanske tänker på Frihetsgudinnan som kvinnan, och kanske den amerikanska flaggan som purpurfärgad. Hur stort är inte USA:s påverkan och inflytande på världen, och valutan dollar, världspolis, och det engelska språket som folk i hela världen ser upp till inte minst i Sverige? Och militären där, hur stark är inte den. Och USA tror jag man kan se prakt och rikedom i. Etcetera.

Svara -   - 17/11-17 20:18 -


Johan

Svar till Jan-Åke Henriksson.

Jo jag förstår vad du skriver. Du talar om relationen till Gud, vilket är en kärleksrelation, där du inte behöver anstränga dig.

Försök med det förhållningssättet i en annan kärleksrelation, nämligen äktenskapet, så får du se hur det går!

Jag förstår detta med vila i Gud, samt beroendet av Guds nåd.

Samtidigt kan jag uppleva att det visst är en ansträngning och kamp ibland att se till att läsa Bibeln, att bedja, att stå emot synden och att vittna och predika om Jesus etc.

Klart att du måste ha upplevt detta själv, eller hur?

Den Helige Ande gör det ju inte åt dig, utan din medverkan! Och ja, ibland innebär faktiskt det alltså också en viss ansträngning från vår sida.

Sedan att det finns många som förlitar sig på sin egen rättfärdighet vilket din dotters dröm talar om, är en katastrof, det håller jag med om!

Svara -   - 17/11-17 20:21 -


Jan-Åke Henriksson

Svar till Johan.

Med detta broder önskar jag dig Herrens välsignelse över ditt liv!

Svara -   - 17/11-17 20:23 -


Johan

Svar till Jan-Åke Henriksson.

Välsigelse över dig också, i Jesu namn!

Svara -   - 17/11-17 20:55 -


nils

Johan,du har helt rätt att vi måste Tro på Gud, Tro på Hans löften och Tro att Gud håller

sina löftesord.
Och Jesus Var och Är den störste Trosförkunnaren i det nya förbundet.
"Men utan Tro är det Omöjligt att behaga Gud.Ty den som vill komma till Gud,MÅSTE TRO att Han är till och att Han Lönar dem som söka Honom."Heb.11:6
När allt i det Nya förbundet beror Allenast på Guds Nåd,är all Berömmelse genom Egna Gärningar Totalt utestängd!
Så Tron är då det enda sätt på vilken Gud Vill och Kan ge oss Sin nåd.
Problemet med Tron,är att den kan upplevas som en Prestation Innan man kommer In Trons vila,där Herren får friheten att leda och verka I och Genom oss!
Mycket av den kritik ni riktar mot Trosrörelsen saknar grund,och jag förmodar att ni har ej heller gått i deras bibelskola,där en Levande Tro på en Levande Jesus förkunnas!
Hur ofta hör man en Klar och Övertygande Trosförkunnelse i frikyrkorna idag??

Svara -   - 17/11-17 21:04 -


nils

Johan,du har helt rätt att vi måste Tro på Gud, Tro på Hans löften och Tro att Gud håller

sina löftesord.
Och Jesus Var och Är den störste Trosförkunnaren i det nya förbundet.
"Men utan Tro är det Omöjligt att behaga Gud.Ty den som vill komma till Gud,MÅSTE TRO att Han är till och att Han Lönar dem som söka Honom."Heb.11:6
När allt i det Nya förbundet beror Allenast på Guds Nåd,är all Berömmelse genom Egna Gärningar Totalt utestängd!
Så Tron är då det enda sätt på vilken Gud Vill och Kan ge oss Sin nåd.
Problemet med Tron,är att den kan upplevas som en Prestation Innan man kommer In Trons vila,där Herren får friheten att leda och verka I och Genom oss!
Mycket av den kritik ni riktar mot Trosrörelsen saknar grund,och jag förmodar att ni har ej heller gått i deras bibelskola,där en Levande Tro på en Levande Jesus förkunnas!
Hur ofta hör man en Klar och Övertygande Trosförkunnelse i frikyrkorna idag??

Svara -   - 17/11-17 21:04 -


bengt

mycket av trosrörelsens verkningar ser man i frukten som den ger

vi ska ju inte vara stolta utan ödmjuka

inte högmodiga

vi ska ju hjälpa varann

inte tävla i att ha störst tro

Svara -   - 17/11-17 21:09 -


vanessa

Svar till Johan.

Men det låter snurrigt att om vi nu redan är frälsta, dessutom ska arbeta på vår frälsning. Sedan såg jag Matteus 10:22 när jag sökte på frälst:

"Men den som håller ut intill slutet skall bli frälst".
Hur vet man om man är tredjedelsfrälst, halvfrälst eller helfrälst?
Jag menar inte att på något sätt sprida förvirring inom ämnet, det är snarare ett stort frågetecken för mig.

Svara -   - 17/11-17 21:14 -


Jonathan

Matteus 7:21-23

21Inte alla som säger ’Herre, herre’ till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske faders vilja. 22På den dagen skall många säga till mig: ’Herre, herre, har vi inte profeterat i ditt namn och drivit ut demoner i ditt namn och gjort många underverk i ditt namn?’ 23Då skall jag säga dem som det är: ’Jag känner er inte. Försvinn härifrån, ni ondskans hantlangare!’

Svara -   - 17/11-17 21:28 -


Jan-Åke Henriksson

Svar till nils.

Det stora problemet idag är att det förkunnas i Jesu namn, utför mirakler och under och tecken som om det skulle vara Jesus som utför dessa gärningar. Jesus varnar otaliga gånger om falska profeter som skall komma och har kommit. Det blir inte lätt för den troende att urskilja om man inte håller sig nära Herren och ordet. Jag kan med stor frimodighet säga att Sveriges Kristenheten är på väg bort från det sanna evangeliet och man importerar falska läror som JDS-Läran och förkunnare som Heidi Baker ,Bill Johnson, Rodney Howard-Browne som förkunnar en new age kristendom. Det handlar istället om att berusa och förföra kristenheten till avfall. När många kristna tagit till sig den ande av falskhet så öppnar man sig för att mottaga antikrist ande. Det är så att när man vill själv skapa förutsättningar som man tror är rätt och att man proklamerar en falsk bild av Herren som egentligen inte bygger på sann kristen grund, Då blir sannolikheten den att man gärna går över gängse bibliska gränser för att nära de köttsliga och sinnliga begären i människans liv. Så har det alltid varit med människans beskaffenhet att det är så svårt att be till nådens Gud om helande och befrielse. Vi är så benägna att hela tiden begära saker av Herren för att istället be till vår frälsare som gav sitt liv av nåd till hela mänskligheten. Typiskt västerländskt tänkande i trossammanhang i trosrörelsen att bara om jag hoppar och skriker lite så löser sig det mesta av problemen. Vi får vackert lägga oss ner i ödmjukhet och be vår frälsare om de saker som han lägger på våra hjärtan. Det vi egentligen strävar efter är i våra liv är att finna livet i Honom för när vi försöker att i våran egen strävan efter resultat och mening i detta liv så kommer det bara att bli besvikna och frustrerade krav som uppnås i oss själva och resulterar i ett hopplöst eget jagande efter meningen med livet. När vi har insett att resultaten inte kommer av att vi själva skapar egna förutsättningar i våran strävan efter meningen och sammanhangen. Då först kan vi säga att när jag dött bort från mig själv och har sett min egen ofullkomlighet och strävan efter meningen med mitt liv kan jag säga att nu lever inte jag själv utan Kristus lever nu i och genom mig och jag finner trons vila i Honom och prestationen som plågat och vakat över mitt liv har nu dött bort från mig. Genom honom som nu lever i mig kan jag bara i nåden finna tröst och hjälp. Lagens krav på rättfärdiggörelse kan ingen människa hålla och leva med i sig själv. Nu var det ett krav från Herren att leva genom lagen och det kravet kunde bara en person åstadkomma åt oss genom erbjudandet av att nåden som ges fritt av ett kärleksbudskap till den som tror på att Han tagit lagens krav på sig en gång på sitt kors. Han kom inte för att upphäva lagen utan att fullborda lagen i Honom. Därför så kan vi inte själva nå fram till ett avgörande i vårat liv för det är bara genom en död människa som kan upptäcka livet i Honom och leva genom Honom där allt handlar om min älskade Jesus. Jag tror att Himmelen är Jesus och att allt är genom Honom och vi lever för Honom genom våra döda liv som uppstått till Honom i härlighet. Det är så att när man vill själv skapa förutsättningar som man tror är rätt och att man proklamerar en falsk bild av Herren som egentligen inte bygger på sann kristen grund, Då blir sannolikheten den att man gärna går över gängse bibliska gränser för att nära de köttsliga och sinnliga begären i människans liv. Så har det alltid varit med människans beskaffenhet att det är så svårt att be till nådens Gud om helande och befrielse. Vi är så benägna att hela tiden begära saker av Herren för att istället be till vår frälsare som gav sitt liv av nåd till hela mänskligheten. Typiskt västerländskt tänkande i trossammanhang i trosrörelsen att bara om jag hoppar och skriker lite så löser sig det mesta av problemen. Vi får vackert lägga oss ner i ödmjukhet och be vår frälsare om de saker som han lägger på våra hjärtan. Det vi egentligen strävar efter är i våra liv är att finna livet i Honom för när vi försöker att i våran egen strävan efter resultat och mening i detta liv så kommer det bara att bli besvikna och frustrerade krav som uppnås i oss själva och resulterar i ett hopplöst eget jagande efter meningen med livet. När vi har insett att resultaten inte kommer av att vi själva skapar egna förutsättningar i våran strävan efter meningen och sammanhangen. Då först kan vi säga att när jag dött bort från mig själv och har sett min egen ofullkomlighet och strävan efter meningen med mitt liv kan jag säga att nu lever inte jag själv utan Kristus lever nu i och genom mig och jag finner trons vila i Honom och prestationen som plågat och vakat över mitt liv har nu dött bort från mig. Genom honom som nu lever i mig kan jag bara i nåden finna tröst och hjälp. Lagens krav på rättfärdiggörelse kan ingen människa hålla och leva med i sig själv. Nu var det ett krav från Herren att leva genom lagen och det kravet kunde bara en person åstadkomma åt oss genom erbjudandet av att nåden som ges fritt av ett kärleksbudskap till den som tror på att Han tagit lagens krav på sig en gång på sitt kors. Han kom inte för att upphäva lagen utan att fullborda lagen i Honom. Därför så kan vi inte själva nå fram till ett avgörande i vårat liv för det är bara genom en död människa som kan upptäcka livet i Honom och leva genom Honom där allt handlar om min älskade Jesus. Jag tror att Himmelen är Jesus och att allt är genom Honom och vi lever för Honom genom våra döda liv som uppstått till Honom i härlighet.

Svara -   - 17/11-17 21:31 -


Hans

Svar till Jonathan.

;)

Svara -   - 17/11-17 21:39 -


Jan-Åke Henriksson

Svar till Jan-Åke Henriksson.

Tyvärr fick jag in dubbla svar men det spelar ingen som helst roll i detta sammanhang för jag skulle kunna lägga in det en gång till utan man reflekterar över vad trosrörelsen ställt till med i kristenheten.

Svara -   - 17/11-17 21:43 -


Jan-Åke Henriksson

Svar till nils.

Jag säger att det är underbart att många människor kommer till tro! Det jag motsätter mig emot är de falska läror och trosuppfattningar som man bygger sitt Kristna liv på! Yonggi Cho och hans förkunnelse bygger ju på Trosrörelsen som kommer i första hand från Essek W. Kenyon som är den som räknas som upphovsmannen till teologin i Trosrörelsen. system och imperium är aldrig ett bevis på äkthet, snarare är det tvärtom. Många rapporter kom också som visade att frukten av rörelsen många gånger var bitter och rutten. Själv såg jag sådan frukt i massor redan i mitten på 80-talet. Den som for illa av rörelsens teologi pekades ut som klen i sin tro eller i värsta fall som driven av demoner och satan. Samma förkunnelse finns än idag, men rörelsens mer kända förkunnare är lite mer strategiska nu för tiden och talar inte längre öppet på det sättet. Men grunden ligger där den ligger; inget är ångrat av förkunnelsen! Jag ser att när kristenheten idag har nått sin fullhet av en falsk och en felaktig ande som inte kommer från den (Helige ande). Då kan han som håller antikrist tillbaka (helige ande) Komma att vilseleda alla de som tror att det är Herrens ande man leds av. Då är det fritt fram att antikrist som träder in på den offentliga arenan. Det är så hårfint idag och så tillrättalagt så det som Jesus varnade för gång på gång om de falska profeterna som är så tydliga i denna tiden att de Kristna inte ser vad som händer. Klart är att han inte skulle behövde varna så otroligt många gånger om de falska profeterna om det skulle vara så tydligt och klart att vi kan uppfatta de som falska profeterna i den sista tiden där vi befinner oss just nu. .Det här inlägget kommer säkert att skapa frågetecken och hur jag kan utrycka mig på det här viset. Jag älskar er alla med en kärlek som kommer av ett helt och hållet förkrossat hjärta och jag ber er att begrunda över det jag skrev!

Svara -   - 17/11-17 21:47 -


bengt

det är mycket viktigt att du tar upp detta

Svara -   - 17/11-17 22:17 -


nils

Svar till Jan-Åke Henriksson.

Hoppas vi är överens om att utan Tro,kan vi ej behaga Gud!

Då måste vi förstå;Vad är en Sann Tro,och Hur får man den?
M.Luther om någon visste det och förklarar det här;
"Tro är icke en sådan självgjord mening eller dröm som somliga hålla för Tro.
Och när de se att livet icke blir bättre därigenom och att inga goda gärningar följa med den,fast de kunna både höra och tala om Tron,då förledas de till den villfarelsen att Tron Icke är tillräcklig.
Man måste dessutom göra goda gärningar om man vill bli rättfärdig och salig.
Detta beror på att när de höra Evangelium så anamma de det,och gör sig en Tanke i hjärtat;"Jag Tror."
Och detta räkna de som en sann Tro.
¤¤¤
Men då detta icke är annat än en mänsklig dikt och tanke,som Hjärtats Innersta Aldrig Tillägnat sig,så bär den Ej heller någon frukt,och Ingen Bättring följer!
Men Tron är ett Guds Verk I oss,vilket förvandlar oss och föder oss På Nytt av Gud,och dödar den gamle Adam.
Den gör oss till helt andra människor i hjärta,håg,sinne och alla krafter och för D.H.Ande med sig.
Tron är en levande och dristig förtröstan på Guds Nåd,så viss att man tusen gånger kan dö för den.
Bed Gud att Han Giver Dig Tron,annars bliver du väl utan Tro till evig tid,du må tänka och sträva så mycket du Vill och Förmår!
Hörde en katolsk kvinna i ett radioprogram säga;"Har du Ingen Tro,Bed tills du får Tron!"
Tron Är och Måste vara en Guds gåva,men vårt verk må vara att i bönen och Ordet
samverka med Herren,då Tron ju måste Födas Fram i mitt innersta! Mvh/nils

Svara -   - 17/11-17 22:45 -


Britt

Jan-Åke Henriksson!

Tack Jan-Åke, du har helt rätt i det du skriver!! Har själv läst avsnitt som dessa falska villolärare skrivit.

Det är fruktansvärt, ser man inte detta så måste man vara blind, för detta kommer inte ifrån den Helige Ande!

Herren: Detta har jag skrivit till er med tanke på dem som försöker LEDA ER VILSE. Vad er beträffar, så förbli i er den smörjelse som ni har tagit emot av HONOM, och ni behöver ingen som undervisar er, utan vad Hans smörjelse lär er om allting är SANNING och inte Lögn. Ja kära barn förbli i Honom, så att ni kan vara frimodiga när Han uppenbarar sig och inte behöver stå där med Skam inför Honom när Han kommer åter.

Kära vänner! Se upp så ingen blir bedragen!

Svara -   - 17/11-17 23:35 -


Jan-Åke Henriksson

Svar till nils.

Där är vi helt överens Nils om utan tro kan vi inte behaga Gud. Herren är nådefull och full av sin kärlek till oss. Det spelar ingen roll om vi har framgång eller motgång för han är densamma och förändras inte. Det är i de skeenden i våra liv där vi tycker att ingenting händer och att allt känns så hopplöst som han vill säga att allt är under kontroll. Han vill lära oss att vara stilla och förtrösta på vetskapen om att det inte beror på oss att vi måste göra massa saker för Honom eller att kraven blir så stora att vi "bågnar" inför våra egna måsten. Att en själ finner vila och förtröstan i hans underbara nåd är så mycket större en alla måsten och krav. Där slutar mina inlägg i denna fråga Guds frid och herrens välsignelse.

Svara -   - 18/11-17 00:07 -


Sanna

Svar till Jan-Åke Henriksson.

Har man profetiska drömmar får man förvänta sig flera pekpinnar här och där säger jag bara. Det allra bästa är att skippa att besvara dessa. Det slösar bara ens tid och man förlorar Jesus frid och gör ändå ingen nytta.

Tack för att du delade med dig din dotters starka profetiska dröm. GVD Jan-Åke! ☺

Svara -   - 18/11-17 01:11 -


Johan

Svar till vanessa.

Jag har svarat på din första fråga.

Man kan inte vara "tredjedelsfrälst" eller "halvfrälst". Frågan är om den som blivit frälst kan förlora sin frälsning. Där finns det olika meningar. Jag tror att t ex versen som du citerar Mt 10:22, betyder just det den säger: Det gäller att också hålla ut intill slutet för att bli frälst.

Det gäller att tro, så att man sätter sin tillit till Gud. Man behöver lita på Gud, såsom man skulle lita på en fallskärm om man skulle vara tvungen att hoppa från ett flygplan för att bli räddad. Gud förmår att bevara oss, samtidigt kommer vår tro att bli utmanad och prövad, så länge vi lever. Det gäller alltså också att stå fast i sin tillit till Gud.

Jag har en känsla av att detta svar kanske inte heller kommer att tillfredsställa dig, men jag tror att du behöver omvända dig! Det betyder att du överger och ångrar all din synd och att du slutar att själv bestämma vad som är rätt och fel, oberoende av Gud.

Vidare behöver du behöver du ta ett beslut att du ska lita till 100 % på Gud. Ty vad har du för val egentligen, annat än att tro och lita på att det finns en Gud, och på att Han är 100 % god?

När du har gjort det, så låter du döpa dig.

För att bli bevarad och växa i sin tro på Jesus, så är det viktigt att försöka att läsa Bibeln dagligen, ha umgänge med andra bibeltrogna kristna, samt att be till Gud och tjäna Honom.

Gud välsigne dig!

Svara -   - 18/11-17 01:48 -


AnnMarie

För den som inte förstår det här med trons vila vill jag varmt rekommendera Sven Reichmanns bok "Prestationslös tro" där han förklarar detta på ett bra sätt.

Svara -   - 18/11-17 06:32 -


Andy Svensson

Fokuset har som vanligt flyttas bort till en massa diskussioner som inte hade med Jan-Åkes dotters dröm att göra. Kan ni inte hålla er till den drömmen och fråga er själva om ni är på vägen? Är era hjärtan så hårdnackade att ni inte blir berörda av drömmen? Och nog ser vi avfallet idag som drömmen tar upp, och jag ser hur flera kristna strävar efter egenrättfärdighet istället för Guds rättfärdighet i Jesus Kristus. Den här drömmen är allvarlig och vi bör pröva våra hjärtan.

Svara -   - 18/11-17 07:55 -


Andy Svensson

Svar till AnnMarie .

Jag sänder med en länk där ni kan ladda ner bocken gratis http://www.uttrycket.se/books/Tro/Prestationslos_tro.pdf.

Sven Reichmanns undervisning har hjälpt många. Vi ska tacka Herren för honom😊

Svara -   - 18/11-17 07:59 -


AnnMarie

Tack Andy

(Jag är inte så bra på det där med länkar och sånt)☺

Ja vi ska tacka Gud för Sven Reichmann.Utan hans böcker och annan undervisning undrar jag om min tro hade överlevt efter ett par år i den galna trosrörelsen .

Dessvärre minns jag inte var jag hörde honom berätta om när Gud kallade honom till bibel lärare då han var i begynnelsen av sin forskar karriär som han avbröt.Det var en gripande berättelse. (Går kanske att googla)

Svara -   - 18/11-17 08:14 -


nils

Svar till Jan-Åke Henriksson.

Tack Jan-Åke för publiceringen av denna så allvarliga och avslöjande dröm.

Tack för dina kommentarer till mig och andra, som visar att drömmen satte igång en prövning för många;"Huruvida Kristus bor i mig."
Drömmen visar hur bedrägligt och lätt vi Troende kan bedragas bort från Jesus själv.
Guds välsignelse önskar jag dig,och återkom gärna/nils

Svara -   - 18/11-17 08:47 -


Johan

Svar till Andy Svensson.

Nu var det så att han skrev mer än om bara sin dotters dröm. Han skrev om sina egna tankar om den drömmen också.

Det får man naturligtvis respondera på!

Du kan kanske starta en egen blogg, om du vill bestämma över hur man ska få, och inte ska få, skriva i kommentarerna?

Svara -   - 18/11-17 08:50 -


Jan-Åke Henriksson

Svar till Andy Svensson.

Tack älskade broder Andy!

Svara -   - 18/11-17 09:55 -


Johan

Svar till Jan-Åke Henriksson.

Det känns tyvärr inte som att du vill ha respons på det du skriver, och i synnerhet inte något som eventuellt skulle kunna motsäga det du skrivit.

"Den som först för sin talan tycks ha rätt, till dess hans motpart kommer och prövar saken." (Ord 18:17)

Du borde istället vara glad att folk engagerar sig i din bloggpost, tycker jag.

Svara -   - 18/11-17 10:07 -


bengt

det kan inte ha varit lätt i trosrörelsen

annmarie

bra att du hade reichmanns undervisning då

Svara -   - 18/11-17 10:21 -


Jan-Åke Henriksson

Svar till nils.

Tack Nils för en ödmjuk ande som du har! Guds Rika välsignelse över ditt liv.....

Svara -   - 18/11-17 10:21 -


Andy Svensson

Svar till Johan.

Guds frid Johan

Bra kanske jag skulle göra det dvs starta en blogg men jag känner inte för det tack😊. Det handlar inte om att bestämma utan om att visa respekt för andra och eftersträva efter enhet med varandra. Frågan är med vilken ande du skriver?

Svara -   - 18/11-17 10:21 -


Andy Svensson

Ef 4:3 Gör allt ni kan för att bevara Andens enhet genom fridens band:

2 Kol 3:14 Och över allt detta ska ni klä er i kärleken, bandet som förenar till fullkomlig enhet.


På tal om vad Johan skrev så är det vad vi som troende ska eftersträva..

Svara -   - 18/11-17 10:26 -


Johan

Svar till Andy Svensson.

Precis fast tvärtom! Frågan är i vilken ande du skriver och om det är i respekt. Att försöka att lägga locket på och vara lite av en 'bror duktig' 😉, i en tråd som verkligen inte har spårat ur, annat än i form av försök till att tysta ner, är inte rätt och det är inte respekt! Jag tror alls inte att det är den Helige Ande sin leder dig till sådant! Sorry!

Svara -   - 18/11-17 11:06 -


Andy Svensson

Svar till Johan.

Ja det är med respekt jag frågar dig med vilken ande skriver du? Är det anden som eftersträvar enhet eller splittring? Eller anden av duktighet som du själv nämner kunskapen. Nej jag ser mig inte som bror duktig utan en broder som är frälst av nåd! Kan vi istället som du gör flytta fokuset till drömmen så att du och jag slipper hamna i centrum ( Jag förstår att det här kan vara svårt men jag vill inte att drömmen som Jan-Åkes dotter hade ska komma i fokus i tråden istället för din diskussions lystnad som inte bär rätt frukt).. Vad som leder den Helige Ande Johan är frukterna som du ser i Galaterbrevet kapitel 5 . Och tyvärr är det inte vad jag ser följer dig i din diskussions lystnad att framhäva dig här och inte kunna visa respekt för Jan-Åkes dotters dröm.

Svara -   - 18/11-17 11:16 -


Andy Svensson

Oj nu skrev jag fel här ser jag. Men då får jag rätta det. Jag menar kan vi istället flytta fokuset till drömmen och diskutera betydelsen av den? Så Johan ta och visa respekt för Jan-Åkes dotter dröm istället och låt den komma i centrum i tråden.

Svara -   - 18/11-17 11:23 -


Jan-Åke Henriksson

När kärleken till varandra som broder och syster mister sitt fokus så leder det till att man kommer under dom och straff. Jag håller med min älskade broder Andy i denna kommentar att vi bör ha fokus på det som är relevant och inte bevisa för varandra om vem som har rätt eller fel....Kärleken genom nåden till varandra tycker jag vi fokuserar oss på. Guds frid och kärlekens och enhetens band!

Svara -   - 18/11-17 11:27 -


Johan

Svar till Andy Svensson.

Men är det då svårt att förstå att hans bloggpost inte bara berättar om drömmen, utan också om Jan-Åkes tankar?

Vidare: Märker du inte vad du skriver?

"jag vill inte att drömmen..."

Det handlar alltså om vad du vill, inte om vad den Helige Ande leder dig till v.s.b.!

Jag har inte någon "diskussions lystnad", som du anklagar mig för! Däremot har jag en sanningslystnad! Den Helige Ande är Sanningens Ande, och vill naturligtvis därför att Sanningen om frälsningen och om det kristna livet kommer fram! Det har varit mitt ärende i mina kommentarer i denna tråd.

Andens enhet, innebär också splittring med dem som inte vill höra talas om Guds Ords Sanning, tänk på det!

Svara -   - 18/11-17 11:34 -


Balkis

Svar till Jan-Åke Henriksson.

Du skrev "han befaller oss att älska varandra så som Jesus älskar oss"

Befaller betyder det är en order eller tvinga, då måste människor ta det som ett krav. Man måste det annars bli det straff, heller hur?

Kärlek är faktisk en god gärning, eller?

Svara -   - 18/11-17 11:34 -


Johan

Svar till Jan-Åke Henriksson.

Jag tror att du här har spårat ur Jan-Åke! Kärlek och nåd, frikopplat från Sanningen i Guds Ord, upplever jag det jag hör av dig. Har jag fel i det?

(Dessutom känns det som att ni är två som gaddar er samman. Kärlek???)

Svara -   - 18/11-17 11:38 -


Andy Svensson

Svar till Johan.

Okej om du nu har kärlek till sanningen som är Jesus Kristus så drivs du inte av en diskussions lystnad utan av respekt för dina trossyskon. Och som upplever det här så är det inte sanningslystnad som driver dig utan diskussion som bara leder till splittring, som inte bär god frukt. Och jag har inga problem med att höra Herrens ord Johan, men som jag skrev låt nu Jan-Åkes dröm få fokus i tråden, ex vad säger det här oss? "När min dotter sa att hon visade sig i spegeln så fick hon se hennes rätta jag. Hon var så ond och full av ondska och där på sitt huvud bar hon ormar som krälade och människorna trodde blint att man gick på den smala vägen och att man var så rätt i sin övertygelse och överlåtelse och man var så glad och segerrik av att följa henne.

Den kristne hade ett val av att välja så som hon själv ville och de valen förde med sig oerhörda konsekvenser. De trodde att de gjorde goda gärningar och var så duktiga och präktiga över de förmågor den kristne hade i sina liv. De blev alla bedragna och de som hade somnat in kom till en plats där de inte var döda men där de alla önskade sig döden men fick den inte för där skulle de plågas i all evighet. "

Svara -   - 18/11-17 12:03 -


Andy Svensson

Svar till Johan.

Ursäkta mig att jag svarar här med. Men eftersom jag med finns med så vill jag svara dig Johan nej vi gaddar oss inte samman mot dig. Jag står för det jag skriver och sedan får Jan-Åke stå för sina ord.

Svara -   - 18/11-17 12:05 -


Johan

Svar till Andy Svensson.

Vi kommer nog inte längre! Du fortsätter att försöka bestämma vad av det Jan-Åke skrev i sin bloggpost som ska vara tillåtet att respondera på, samt att felaktigt anklaga mig för diskussions lystnad.

Vad det är du håller på med? Tja, inte handlar det om att bringa fram god frukt i a f! :/

Svara -   - 18/11-17 12:14 -


bengt

det bästa är om ni bröder med Guds hjälp

kan förlåta varandra

vi ska ju inte strida mot varann

Svara -   - 18/11-17 12:24 -


Andy Svensson

Svar till bengt.

Jag känner ingen bitterhet mot Johan Bengt men vi ska inte strida mot varandra. Tyvärr får man ibland säga ifrån

Svara -   - 18/11-17 12:26 -


Johan

Svar till bengt.

Har heller ingen oförlåtelse, samtidigt måste man ibland gå emot uppenbara dumheter.

Frid allihop, så mycket som möjligt! ☝️

Svara -   - 18/11-17 12:30 -


Andy Svensson

Svar till Johan.

Nej jag ser att du har svårt att inse att tråden inte handlar om dig och mig utan om Jan-Åkes dotter och hennes dröm. Tyvärr har du genom din diskussions lystnad flyttat bort det fokuset och skapar splittring. Kan du bara inte inse vad du själv håller på med? Nej det bringar inte rätt frukt! Så ta dig till det jag skrev från början låt oss diskutera istället drömmen och vad den kan betyda? Det är till drömmen jag vill komma och inte meningslösa diskussioner som inte bär god frukt. Ha en god fortsättning på dagen Johan och Gud välsigne dig.

Svara -   - 18/11-17 12:33 -


bengt

vi är ju alla bara vanliga människor
inget annat
och vi är ju inte felfria någon av oss

Svara -   - 18/11-17 12:42 -


Johan

Svar till Andy Svensson.

"jag ser att du har svårt att inse att tråden inte handlar om dig och mig"

???

Du anklagar mig, och anklagar mig dessutom felaktigt gång på gång, därav vet jag att du inte är ledd av den Helige Ande.

Var snäll och lägg ner nu!

Trots vad du håller på med, så är jag kallad att välsigna.

Därför välsignar jag dig i Jesu namn!

Svara -   - 18/11-17 12:58 -


Andy Svensson

Svar till Johan.

Och du Johan är led av Helig Ande? Kanske vi borde studera det lite närmare vad det innebär vad skriften säger om att vara led av Anden. Men det tar rätt mycket tid att skriva om det. Men att påstå att jag inte är led av den Helige Ande när jag säger ifrån till dig att sluta upp med det du håller på med, dvs att skapa splittring är väll inte att vara led av Anden. Att välsigna någon Johan gör man inte av lagiskt tvång utan utifrån ett hjärta som älskar sin broder och syster i Jesu namn. Men du har fortfarande inte viljat samtala om Jan-Åkes dotters dröm som var fokuset här. Hela tiden är det din diskussions lystnad som kommer i centrum.

Svara -   - 18/11-17 13:20 -


Andy Svensson

Och till sist från min sida, eftersom det här inte bär god frukt att föra diskussion med dig Johan så sätter jag min punkt här, eftersom jag inte lägger min energi på sådant som inte förhärligar Jesus. Så nu ska jag ta en kopp kaffe med en broder. Det var tråkigt Johan att det blev så mycket skrivande som inte hade med tråden att göra.

Svara -   - 18/11-17 13:26 -


Britt

Själva kärnan: "Ni i Mig är frälsningen" "Jag i er är helgelsen"

Sträva efter frid med alla och efter helgelse. Ty utan helgelse kommer ingen att se Herren.

Se till att ingen går miste om Guds nåd och att ingen bitter rot skjuter skott och vållar skada och många smittas!

Shalom till er alla!

Svara -   - 18/11-17 13:35 -


Johan

Svar till Andy Svensson.

Insinuationer, anklagelser, diskussionslusta, splittring och dålig frukt etc.

Ja, jag har bättre saker att göra än att bemöta sådant.

Och än en gång:

Jag är kallad att välsigna. Därför välsignar jag dig av hjärtat, och inte av något "lagiskt tvång" som du felaktigt vill försöka att klistra på mig.

Var välsignad i Jesu namn! :)

Svara -   - 18/11-17 13:41 -


bengt

vi kan vara bra olika här på sidan

men ändå kunna diskutera bra här

Svara -   - 18/11-17 14:00 -


Andy Svensson

Svar till Johan.

Johan önskar dig allt gott i Kristus!

Svara -   - 18/11-17 14:53 -


Johan

Svar till Andy Svensson .

Detsamma!

Svara -   - 18/11-17 15:02 -


Alf

Det här med prestation mot nåd är en lite lustig diskussion tycker jag. Klart att vi måste prestera men det är Gud som presterar genom oss. Vi är Jesus efterföljare, inte kan man följa någon om man bara springer före hela tiden som en huvudlös tupp. När Jesus säger Gå! Då går vi. Helt enkelt. Annars går vi inte. Och så presteras det genom Guds nåd. Så ser jag på det i alla fall. Vi får se till att inte falla ur nåden, det är lätt att köttet tar över. Och det värsta med köttet är att det upplevs som en helt naturlig väg att ta, för det är en del av vår natur!!! Vi måste ta beslut i samråd och samverkan med den Helige Ande. Ibland blir det fel, ibland inte. Men jag tror inte vi får vara så rädda för att göra misstag att vi inte gör något alls. Det är min åsikt.

Svara -   - 18/11-17 18:53 -


AnnMarie

Alf

Jag tror att det är det som många inte förstår.Att Gud presterar genom oss.De ser bara alla måsten och krav och tror att Gud begär att vi i egen kraft ska prestera (som om Gud skulle vara en slavdrivare )

Svara -   - 19/11-17 08:47 -


Johan

Svar till Alf.

Huvudet på spiken, Alf!

Tänk om Josef, när Potifars hustru höll fast honom och krävde att få ligga med honom, hade haft filosofin att det viktigaste i världen just nu är att ingenting sker i egen kraft.

Tack och lov hade han dock ingenting av sådana moderna tankebyggnader, för då skulle han ha fallit i synd.

Vad gjorde Josef då? Jo han slet sig loss och sprang därifrån, hör och häpna, i sin egen kraft...

Svara -   - 19/11-17 09:29 -


Andy Svensson

Om vi nu går till drömmen som Jan-Åkes dotter hade så såg hon en fager vacker kvinna som hade ett vackert utseende och som förförde kristenheten. De följde henne blint utan att pröva eller eftertanke. Vad är det jag ser sker i Svensk kristenhet idag om inte det som hon drömde om. Jag ser tyvärr en förförd Kristenhet som har böjt sitt hjärta åt falsk ekumenik som inte förhärligar Jesus Kristus. Jag ser hur kristna sväljer falsk undervisning utan att pröva vad säger Guds ord? Vad är andens frukter? Man tror sig man är på den smala vägen men går den breda vägen som leder bort från sanningen, det står i Guds ord att de gav inte sina hjärtan rum för sanningen ( Jesus Kristus det levande ordet alpha och omega). Många Krista idag vill inte följa sanningen dvs underordna sig Guds levande ord. Som drömmen med tar upp hade man egna val att göra, men tyvärr gjorde man fel val som förde med sig allvarliga konsekvenser. Drömmen säger de trodde de var så präktiga och goda i sina förmågor de hade. Min förmåga och min styrka och kraft kommer jag inte långt med! Så jag sträcker mig mot honom som gör syndaren rättfärdig genom sitt blod, i Jesus Kristus är jag rättfärdig och förlåten. Sedan ser hon en bokrulle som ingen kunde öppna, de alla ville komma in med sitt eget blod i den här bokrullen med det gick inte. Egna gärningar, egenrättfärdighet gör inte att man kommer in i Guds rike. Guds nåd är var morgon ny och tack vare den nåden blev jag frälst och är bevarad. Lite tankar från mitt hjärta om den här drömmen som jag ansåg vara allvarlig och ville pröva det. Jag har själv haft många drömmar från Gud och är vaken för att pröva när andra kommer med sina drömmar om det är Herren som talat via dem. Det är viktigt att pröva allt genom ljuset av Guds levande ord. Det skulle vara intressant att höra er andra vad ni tänker angående drömmen som Jan-Åkes dotter fick? Vad säger era hjärtan?

Svara -   - 20/11-17 07:30 -


AnnMarie

Andy Svensson

Det där med drömmar, syner, uppenbarelser,besök mm är inte alltid lätt att tro på och sägs amen till .

Men i denna dröm ser jag en logisk koppling till att vi kan bli förtrollade och förblindade av någon slags skönhet som vi sedan köper rakt av utan att tänka efter då det inte finns något att klaga på,inga skavanker allt är perfekt.

Därför tror jag den är sann och vill varna oss

För att återkoppla lite till Sven Reichmann."Allt är inte Gud som glimmar "☺

Svara -   - 20/11-17 08:24 -


Leif Boman

Veten I då icke att den som håller sig till en sköka, han bliver en kropp med henne? Det heter ju: »De tu skola varda ett kött.»

(1 Kor 6:16)

Svara -   - 20/11-17 08:28 -


Andy Svensson

Svar till AnnMarie .

Instämmer med dig AnnMarie att syner,uppenbarelser,besök mm är inte alltid lätt att tro på och säga amen till. därför bör man pröva det som sägs med Guds ord.

Ja det var med vad jag tänkte att vi kan bli förtrollade/förblindade av så kallas falsk skönhet som vi sedan tror är äkta.
En bra bok du återkopplar till😊

Svara -   - 20/11-17 08:55 -


Tomas N

Drömmen som jag uppfattar den är en varning . Den ger inte hänvisning till vilken typ av villfarelse det handlar om eller när även om varningen uppfattas som att omvändelse skall ske nu.

Det som lämnar mera öppet för diskussion är dina egna ord och tolkningar Jan-Åke.

Här kommer vi in på våra egna bedömningar av vilka villfarelser som finns och åt vilket håll församlingen skall gå. Personligen så ser jag inte att faran är störst då det handlar om för mycket prestation ,utan snarare både passivitet och brist på överlåtelse och framförallt kompromiss med världen.

Ser man på USA så finns det 2 riktningar som skapat mycket elände och de influerar oss här också. Dels den världsliga kyrkan med dragning åt det politiska evangeliet och sedan den med falsk karismatik

Drömmen går i linje med just det falska och att förförelsen är väldigt lurig och liknar det ökta väldigt mycket. Men vi skall inte hamna i en Sovjetliknande miljö med angiveri och interna anklagelser för det. Om vi håller oss nära Jesus och dömer av fruktrerna så skall vi inte bli förledda.

Guds välsignelser

Svara -   - 20/11-17 09:20 -


AnnMarie

Lite då och då på denna sida kan man uppleva lite av panik.Nu måste vi ut och frälsa själar nu är det bråttom osv.Där måste vi var en fråga oss om det verkligen är så (vi vet ju att vi ska vittna)men har Gud sagt just till mig Gå nu ut! Kanske min uppgift är att bli kvar i bönekammaren och någon annan ska gå ut och skörda det jag med min bön har sått.??Jag får kanske inte alltid veta resultatet och kan inte ta åt mig äran men jag har varit lydig i alla fall och inte presterat något för egen del utan bara gjort det Gud lagt på mitt hjärta just då

Bara lite tankar så här på morgonkvisten.

Svara -   - 20/11-17 09:38 -


Johan

Svar till AnnMarie .

För att kunna vinna själar, måste man först ha rätt Evangelium (=glädjebudskap). Uppgiften är att predika glädjebudskapet!

För att det ska vara ett glädjebudskap, så måste människor först förstå sin belägenhet inför Gud. När de förstår denna och att den innebär att de kommer att stå som skyldiga syndare (vilket gäller för alla som inte har Jesus) inför Guds domstol och att de rättvist kommer att dömas till en evighet i helvetet, så kan de förstå att Evangeliet verkligen är ett glädjens budskap.

Då kan man berätta att Jesus tog deras straff när Han dog på korset och besegrade döden. Beviset för detta är att Han uppstod!

Vad syndaren behöver göra är att omvända sig från sina synder (d v s ångra och lämna dem samt låta Gud vara den som får avgöra vad som rätt eller fel framöver) och tro på den uppståndne Herren Jesus Kristus.

Sedan ska vederbörande också låta döpa sig.

Att få tjäna Herren genom att gå ut med detta budskap, så att människor kan bli räddade för evigheten är nåd. Det är något som man vill göra om man själv är frälst, eftersom man då vill att andra människor ska bli räddade.

Vad vi behöver göra är att lyda och gå ut!

Svara -   - 20/11-17 18:24 -


vanessa

Svar till Johan.

Det var just det svar jag ville ha, en förklaring på mångas favorituttryck som få kan förklara, enligt mig, på ett vettigt sätt.

Jag är omvänd och född på nytt, och vill förbli i Jesus! Men hans uppmaning om att förbli i honom, är parallellt med Mt 10:22 som du liksom jag verkar ta allvarligt på, även fast vi menar oss vara omvända och födda på nytt, så kan vi blicka tillbaka likt Lots hustru, vi kan dö i andlig bemärkelse.
Jag ser ingen biblisk anledning att kalla sig frälst, eller räddad, såvida man inte hållit ut till slutet. Räddad är jag ju fortfarande inte, men Jesus håller mig i handen och för mig till Fadern, den som eventuellt släpper taget är jag innan jag kommer fram till Fadern.
Jag ska kämpa för att hålla fast!

Svara -   - 20/11-17 22:42 -


bengt

viktigt det du skriver

Svara -   - 20/11-17 22:45 -


Tomas N

Jag läste igenom hela diskussionen och har lite svårt att se den naturliga kopplingen mellan drömmen som varnar för en falsk och förförisk församling/evangelium och problematiken med att leva i gärningslära.

Liknelsen om talenterna verkar behövas här. Vad har var och en gjort med sitt vittnesbörd och frälsning är frågan?

Personligen tror jag mycket ligger i en obalanserad syn på gamla och nya förbundet.

Judarna föll in i att inget göra utan bara vara utvalda av Gud. Liknelsen om vingårdsarbetarna varnar oss för detta. Även rent praktiskt sätt så finns en tanke hämtad vfrån GT att vänta och vänta på Gud. I nya förbundet så är man kallad och sänd när man sagt ja till Jesus och ingått i nya förbundet. Vi får Helige Ande som gåva och handpenning och skall lyssna på den.

Vi skall inte skämmas för evangeliet,annars skall Jesus skämmas för oss på domens dag. Självklart behöver man inte dörrknacka,vara en plåga för andra med religiositet eller gå fram som en JV.Nej vi skall vara salt och ljus i världen och förbli i Jesus och bära riklig frukt för honom. Arbeta för en stor skörd uppmanar Jesus till.

Alltså behöver ingen skämmas eller vara rädd att varje dag vara ett vittne för Jesus. Vi har blivit iklädda kraft från höjden och behöver inte förbli i Jersualem och vänta,eller bli ledda av moln som på Moses tid

Trsosrörelsen ställde till mycket skada,men jag håller med dem som säger att de hade/har rätt i mycket. Den som kan urskilja det goda från det onda förstår vad jag menar.

Gud vill att precis som i GT så skall hans folk klara av att kunna gå vidare från olika prövningar och nederlag och kunna resa sig i den kraft som Han ger och fortsätta i Hans kallelse utan att titta bakåt hela tiden eller bekymra sig för mycket för det ena eller det andra.

Det nya förbundets löften är kraftfulla. Jesus har gett oss all andlig auktoritet och han har lovat oss att aldrig överge oss.

Varför skall vi då falla tillbaka i skuggbilder och härlighet som har bleknat

Jesu frid!

Svara -   - 20/11-17 22:54 -


Tomas N

Svar till vanessa.

Ursäkta att jag kliver in i din fråga. Det här är en viktig och vanlig fråga och kanske förekommer en del missförstånd.

Frälsningen /räddningen till slut är en stor sak,vilket också finns bibelverser på. Många kristna tror jag inte alltid ser vilken stor frälsning Gud har gett oss. Jämförbart med uppmaningen i Efesierbrevet om att försöka förstå höjden bredden och djupet av Guds kärlek och vad Han har förberett för de som tror.

Ändå skulle jag göra liknelsen i nya förbundet med Israels folk i GT ,där alla lovade Gud att följa honom ,men inte gjorde det utan avföll. Vi har löftet från Gud att Han aldrig överger eller försakar oss. Jesus säger "Jag är med er till tidens slut"

Det som händer är att människan faller och drar sig bort från Gud i den andliga kamp som pågår i världen. Världslighet,synd,en kallnande kärlek och relation till Gud ofta genom för för mycket eller för lite problem i livet.

Gud vill inte att någon går förlorad säger Bibeln. Men vi har fri vilja och personligt ansvar i allt vi gör.

Salvation/saved (engelska) eller räddad betyder att vi ingått ett förbund med Jesus att tillhöra Guds folk och fått Helige Ande som handpenning. Hans vilja och kallelse är att vi skall vara vittnen för Honom och genomgå en reningsprocess/helgelse och växande så att vi alltmer liknar honom.

Bibeln är full av uppmaningar att hålla ut till slutet. T ex Hebreerbrevet 12:1

Men man skall absolut kalla sig frälst om man blivit kristen och följer Jesus. Den första frälsningen är också en väldigt stor sak. Guds stora generositet och makt visar sig i att alla som tror och omvänder sig får bli del av Guds folk. Det gamla är förbi och Gud gör något nytt..

En del av detta stora som blir mest synligt för den som levt under bundenhet är just friheten och segern över ondskans makt som finns i Jesus

Det är ett stort vittnesbörd och mirakel. Jesus egna liv och apostlagärningarna vittnar om att det kristna livet inte är så enkelt,men den som mött och erfarit Gud skall inte vända sig bakåt eller bli distraherad av denna världens lockelser utan fästa blicken på Jesus så håller det hela vägen oavsett hinder och svårigheter

Jesu frid!

Svara -   - 21/11-17 11:43 -


Tony

Till alla som känner sig träffade att de avfallit finns det händå något positvt: Man kan styra sina val varje dag och börja göra goda val och bättre gärningar , även om avfallet existerar på denna jord Lät Jesus oss behålla hoppet och Den Heliga Anden på jorden hjälper oss när vi tar beslutet att öpphöra med våra synder. Hoppet finns för människan och vi ska leva efter tron på Jesus och förbättra våra gärningar tankar, och inskaffa andlig mat från bibleln och kyrkan och gå vidare. Ingen kommer leva för evigt på denna jord och därför ska vi vara glada att Jesus kom och återuppstod och gav oss chansen och hoppet att besegra döden.

Svara -   - 21/11-17 14:53 -


Johan

Svar till vanessa.

Samtidigt som att det gäller att hålla ut intill slutet så kan vi ha frälsningsvisshet redan här och nu, eftersom frälsningen handlar om tro.

Man kan alltså ha genuin tro att man är frälst och därför kommer att bli frälst till slut.

Citerar återigen de bibelverser som hjälpte mig att förstå, att vad vi behöver göra är att tro och lita på Gud:

"Jesus sade till sina lärjungar: "Amen säger jag er: det är svårt för en rik att komma in i himmelriket. Ja, jag säger er: det är lättare för en kamel att komma igenom ett synålsöga än för en rik att komma in i Guds rike." När lärjungarna hörde det, blev de mycket förskräckta och sade: "Vem kan då bli frälst?" Jesus såg på dem och sade: "För människor är det omöjligt, men för Gud är allting möjligt."" (Mt 19:23-26)

Svara -   - 22/11-17 10:12 -


Din kommentar

NYTT! Ditt namn och mejladress måste godkännas innan kommentaren publiceras. Efter godkännande måste du alltid ha samma namn och mejl nästa gång du postar en kommentar, annars godkänns inte kommentaren.


Kom ihåg mig?



Dödshotad man fann livet i Jesus

Stefan Hallmans starka vittnesbörd om sin omvändelse och livet i Herrens tjänst. 

1

Läs allt!


Lindbergarnas jul i Ljungby pingstkyrka

Nenne Lindberg, Ted sandstedt, Sivert Lindberg, Stefan Lindberg, Martin Lindberg, Toye Josefson, Christer Åberg spelar och sjunger julmusik i Ljungby pingstkyrka 2017.

1

Läs allt!


Finns Donald Trump i Bibeln?

Dr Michael Brown intervjuar Jonathan Cahn på Sid Roth’s TV program "It’s Supernatural”. 

22

Läs allt!


Israel – det största tidstecknet

Av Mikael Walfridsson 

Israel - Jerusalem - Det största tidstecknet

Om jag skulle markera och framhäva ett enda tidstecken, som utan tvivel pekar på den tid vi lever i och Jesu dyrbara återkomst, så har det med Israel, Jerusalem och det judiska folket att göra. 

3

Läs allt!


Nu uppfylls profetian om Jerusalem

Av Lars Enarson 

Donald Trump erkännande av Jerusalem

Donald Trumps undertecknade dokument av erkännande av Jerusalem som Israels huvudstad

President Trump har uppfyllt sitt löfte i valkampanjen att verkställa den amerikanska kongressens beslut sedan 1995 att erkänna det uppenbara faktum att Jerusalem är Israels huvudstad. 

17

Läs allt!


Intervju med Christer Åberg

Christer Åberg intervjuas av Kjell Gustavsson i Cymbal-TV och sjunger och spelar ukulele sången Imse Vimse Spindel.

5

Läs allt!


#Metoo-konspirationen


Annons


Holger Nilsson om det ryska hotet

Kjell Gustavsson intervjuar Holger Nilsson om hans syn på det ryska hotet mot Sverige.

28

Läs allt!


Dagens ord

Vecka 50, söndag 17 december 2017 kl. 22:41

Jesus söker: Stig!

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? - Be den här bönen:

Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som min Herre och Frälsare. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Jag ber om förlåtelse för alla mina synder. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?
» Ja!

Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv. - Joh 3:16


Om judafolket del 2 - Sigvard Svärd

Läsarmejl av Sigvard Svärd 

Om judafolket

Han sade: ´Du ska inte längre heta Jakob utan Israel, för du har kämpat med Gud och med människor och segrat” (kan översättas: ”kämpar med Gud” eller ”regerar med Gud”).

3

Läs allt!


Senaste kommentarer


Hallmansgården Live

Maria & Stefan Hallman sänder live från Hallmansården.

1

Läs allt!


När villoläror byggs på grundtexten

Bibelns hebreiska grundtext. jpg

Jag har märkt att de som förkunnar villoläror ofta försöker bevisa sina teser vad en del ord betyder i grundtexten. 

47

Läs allt!


Aktuellt



Apg29 har tusentals bloggartiklar! Gå vidare till fler artiklar:

NÄSTA


Artiklar Kommentarer Bönesidan Fråga Christer Kontakt | Bankkonto: 8169-5,303 725 382-4 | Swish: 070 935 66 96

Christer Åberg och dottern Desiré.

Denna bloggsajt är skapad och drivs av evangelisten Christer Åberg, 53 år gammal. Christer Åberg blev frälst då han tog emot Jesus som sin Herre för 33 år sedan. Bloggsajten Apg29 har funnits på nätet sedan 2001, alltså 16 år i år. Christer Åberg är en änkeman sedan 2008. Han har en dotter på 11 år, Desiré, som brukar kallas för "Dessan", och en son i himlen, Joel, som skulle ha varit 9 år om han hade levt idag. Christer Åberg drivs av att förkunna om Jesus och hur man blir frälst. Det är därför som denna bloggsajt finns till.

Varsågod! Du får kopiera mina artiklar och publicera på din egen blogg eller hemsida om du länkar till sidan du har hämtat det!

Apg29 använder cookies. Cookies är en liten fil som lagras i din dator. Detta går att stänga av i din webbläsare.

666 online! | Sidvisningar idag: 292 096 | Igår: 280 299 |

MediaCreeper

Besök också Apg29 på:

Facebook | Twitter | Youtube | Vimeo | Instagram | Gab

TA EMOT JESUS!

↑ Upp