1 104 online! | Sidvisningar idag: 2 988 | Igår: 216 459 |

www.apg29.nu

Live Apg29 med Christer Åberg: Tisdag 21.00 · Torsdag 21.00 · Lördag 21.00


Mirakelkonferensen på Arken med Lindbergarna och Linda Bergling

Linda Bergling predikade tisdagen 17 juli på Arkens mirakelkonferens i Kungsängen. Lindbergarna med Nenne, Martin, Toye Josefson och Christer Åberg höll i sången och musiken.


Skriv ut


Publicerat av Christer Åberg onsdag 18 juli 2018 09:02 | Direktlänk | Nyhetsbrev | RSS


STÖD APG29.NU


118 kommentarer

OBS: Läsarmejl, artiklar, kommentarer och video som är skrivna och gjorda av andra än mig, (Christer Åberg, grundaren till Apg29), kan ha åsikter som jag inte delar.

Jessica

Vilken spelglädje! Underbara Linda Bergling! Hon bara utstrålar Jesu kärlek!💕

Svara -   - 18/7-18 11:27 -


Västgöten

Fin musik på slutet.

Svara -   - 18/7-18 12:09 -


Alf

Ni bör väl veta att Arken har starka kopplingar till trosrörelsen.? Kanske trosrörelsen börjar accepteras redan som en sund kristen lära?
Har hört många personer som blivit skadade av denna församling. Därför måste jag förhålla mig sunt skeptisk till den.
"Pastor Gunnar Bergling predikade ofta om att vi genom tron på korset nu har blivit rättfärdiga och att vi då har rätt till att kräva tillbaka saker från djävulen som sedan syndafallet har stulit från oss." - http://bibelfokus.se/arken
Sedan är jag mycket tvivelaktig till om Gud gett kvinnor auktoritet att predika, jag kan ej finna stöd för det i Skriften, men det är en annan fråga.

Svara -   - 18/7-18 13:36 -


Bengt

Bra att du tar upp detta alf

Svara -   - 18/7-18 13:45 -


britt

Håller med dig Alf!

Arken är Trosrörelsen och en villolära! Att öppna sig för villoläror och villoandar betyder att man faller ur Guds nåd och beskydd!

Svara -   - 18/7-18 14:33 -


Bengt

Ja det är riskabelt

Svara -   - 18/7-18 15:25 -


Christer Åberg

Alf, nu har jag varit med på tre möten, sjungit och spelat med Lindbergarna och vittnat om Jesus. Förutom detta så gick det inte missta sig på församlingens Jesus-centrering. Det var bara Jesus, Jesus, Jesus hela tiden. Där Jesus är centrum som Herren trivs jag. Dessutom gick det inte missa församlingens oerhörda kärlek till vanliga människor. Detta betyder inte att det är en perfekt församling, det finns inga sådana, men att de älskar Jesus och sina medmänniskor kommer man långt på. 

Att hänvisa till en blogg/hemsida är inte riktigt tillförlitligt. Det är mer trovärdigt att hänvisa till Bibeln som man kan lita på. 

Svara -   - 18/7-18 16:01 -


Lasse

Svar till Alf.

Jesus ser till den enskildes hjärta, Jesus sa ju vad kommer det dig vid följ mig, jag själv är långt ifrån perfekt, trillar i alla möjliga diken, men Jesus släpper inte min hand, önskar dig en fin dag ha det gott Alf

Svara -   - 18/7-18 16:08 -


Bengt

Kanske arken har lämnat en del av villolära

Svara -   - 18/7-18 18:09 -


Marita

Har en dålig erfarenhet av Linda men kan hända hon omvänt sig och vuxit i Herrens kärlek. Har förlåtit men vill inte gå till den församlingen !!

Svara -   - 18/7-18 23:33 -


Roger T. W.

Jag blir blöt i ögonen, Gamla Segertoner är bäst. Det var länge sen jag besökta Arken, men jag minns Gunnar och Linda. Gunnar fick veta att han skulle bli herde, men det blev lite fel för länge sedan. Församlingsmedlemmarna fick veta att de skulle ta lån för att stödja församlingen och några fick lida när krisen kom. Jag förstod inte det budskapet. Jag åkte mil för att komma till församlingen. Jag talade med Linda.

Svara -   - 18/7-18 23:38 -


Christoffer

Det är bäst att inte gå någonstans, det är villoläror och falska profeter överallt 😊. För Guds skull bli kvar hemma😊. Det är fel på allt och alla. Ni som VET här, kan ni hänvisa till den där perfekta församlingen. Usch vad tråkigt detta tugg är hela tiden. Predika själva istället, så får ni se hur enkelt den uppgiften är🤔. Har själv varit på Arken vid flera tillfällen, på deras helande-dagar. Finner inget ont att säga om dom för mun egen del iaf.

Svara -   - 19/7-18 01:28 -


Christoffer

Arken ör trosrörelsen? Det är väl helt olika församlingar, med helt olika inriktningar. Tror ju absolut INTE att om en människa som är trasig i sin själ och söker sig till Arken med ett ärligt hjärta för att bli hel inombords. Skulle hamna i det läget att den att den faller ur Guds nåd och beskydd. Vad är det för dumheter, vad är det för Gud som skulle göra så mot en söndertrasad människa? Aldrig, inte den Gud jag tror på iaf. Vad är det som kännetecknar att Arken håller på med villoläror? Skulle gärna vilja veta det. Tror för min egen del att har man tagit emot Jesus som Herre i sitt liv, så har han lovat att ALDRIG överge eller lämna en. Så jag tror att han beskyddar en. Och har man del Helige Ande så kan han ju också leda en i vad som är rätt och fel. Det är den bästa kompassen. Inte vad andra människor snackar om.

Svara -   - 19/7-18 01:42 -


Bengt

Det är bra att vi är observanta och varnar

För det som är osunt

Det är ett tecken på kärlek och omsorg

Svara -   - 19/7-18 09:17 -


Erik S

Svar till Marita.

Ja det finns ganska många som mått väldigt dåligt, när dom varit varit med på Arkens helandemöten. Tänker nu i första hand på kvinnor (men även män finns) med psykiska bekymmer. Man har blivit bedd för, av unga människor, som knappt vet "hur man ber". Alltså människor som har mycket lite eller ingen erfarenhet av bedja för sjuka och sätta dom fria. Dom kan inte ha ett riktigt själavårdssamtal en gång, eftersom dom inte har någon erfarenhet i bagaget-det är nämligen inte bara att tala med människor i nöd, det krävs en andlig finkänslighet och det får man inte bara hux flux!

En del har fått "en liten kick" när dom varit där och mått lite bättre. Man blir sedd och andra bryr sig om en och det känns bra. Men sen när man kommer hem, så efter ett litet tag, har man "trillat tillbaka" och mår nästan sämre än innan man åkte dit. Jag har i min nära bekantskapskrets, folk som varit där många gånger, det hjälper för stunden, men dom mår lika dåligt nu,som dom gjort sedan år tillbaka. Arkens helandemöten, har inte hjälpt ett uns. Snarare tvärtom.

Människor som varit på Arken, kommer sedan till andra församlingar för att få prata och få stöd och hjälp eftersom besöket där blev en stor besvikelse. Sen, att några kanske blir hjälpta och får kraft och mod att vandra vidare, det är förhoppningsvis så.

Ett annat bekymmer är-eller har varit-att man fått betala pengar för att få samtal och förbön och detta är ju fullständigt obibliskt. Det får man hoppas inte förekommer längre.

Arken gör säkert en massa bra, bl.a inom missionen, skolor, sjukvård, barnhem m.m det ska dom ha kredit för. Men det är ingen församling jag vill tillhöra, inte heller gå på deras möten. (en annan sak är att församlingar inte ska ha kvinnliga föreståndare, men det är inget vi ska ta upp nu och här)

MVH Guds välsignelse!

Svara -   - 19/7-18 10:06 -


Bengt

Jo jag känner en kvinna som åker dit regelbundet

Hon har psykiska problem

Hon säger själv att hon mår bättre efter att

Hon varit där

Svara -   - 19/7-18 10:56 -


Katarina Hedström

Svar till Alf.

Jag vet också en hel del om Arken. Men jag vill inte skriva det här!

Svara -   - 19/7-18 12:25 -


Svenne

Jag vet inte heller så mycket om Arken. Jag tror inte jag har hört Linda predika. Men en god vän berättade att för några år sedan talade hon om sina "vackra döttrar", som arbetar inom kosmetika-branschen.

Svara -   - 19/7-18 15:34 -


Jessica

Svar till Christoffer.

Jag håller med dig Christoffer!

Svara -   - 19/7-18 15:38 -


Jessica

Svar till Svenne.

Om man inte har hört Linda Bergling predika, kan man höra henne och Gunnar på Jesusfestivalen i Älmhult. De brukar medverka där varje sommar. Den börjar på fredag nästa vecka( 27 juli -5 augusti

Linda Bergling har ett stort hjärta för människor. Hon ber alltid för människor i slutet av mötet.

Tyvärr börjar det snart bli ovanligt i en del församlingar. Förbönen har på många ställen blivit utbytt mot kaffe.

Svara -   - 19/7-18 15:48 -


Martin

Svar till Erik S.

On this note... så vill jag bara meddela att när Jesus helade mig så skedde det högst odramatiskt. Jag låg i sängen och läste en bibelvers och förstod den på ett sätt jag inte hade gjort innan. Aha, men vänta lite... det är så det ligger till. På ett ögonblicks ögonblick blev jag helad. Inte för några timmar eller några dar. Helad som i gjord hel. Tack gode Jesus!

Det finns en osund kultur i Sverige där människor springer på möten och konferenser för att bli helade av Guds kraft. Som att Jesus skulle verka just där. Men Jesus finns ju här precis där vi är. Hans löften till oss är lika giltiga om vi så är strandsatta på en öde ö.

Efter att israeliterna hade dödat Herrens profeter satte de nu efter Elia. Gud sa åt honom att ställa sig på berget. Det kom en storm som klöv berg. Men Herren var inte i stormen. Efter stormen kom ett jordskalv. Men Herren var inte i skalvet. Efter skalvet kom eld. Men Herren var inte heller i elden. Efter elden kom ett stilla sus. Och i det stilla suset, där fanns Herren. (1 Kung 19)

Svara -   - 19/7-18 16:21 -


Bengt

Det står ju att man skall kalla till sig dom äldste och dom skall smörja en med olja och

Be för en

Svara -   - 19/7-18 16:28 -


Erik S

Svar till Martin.

Rätt. Så är det. Gud kan verka på alla möjliga och omöjliga sätt. Ibland på sätt som vi inte ens har kunnat tänka oss-det är det som är fantastiskt! Han är inte begränsad, han gör nämligen som han vill-men alltid i enlighet med sina löften. Fantastiskt att du fått uppleva helande. Så ska det vara.

(Detta är ett svar även till Bengt) åker man regelbundet till ett ställe och någon ber för en och man känner sig bättre ett tag, men är sedan tillbaka i samma elände, då kan man börja fundera. Gör Gud ett genomgripande helande, ja då är du helad! Inget tvivel om det. Att bli bedd för och efter ett tag är du på samma punkt igen, med smärta eller psykiskt lidande eller vad än det är-ja då har du inte blivit helad på riktigt. Men visst ibland behövs att man ber flera gånger, det är inte det jag menar. Det är helt olika saker. Att må lite bättre ett tag och sedan sämre igen...nej, då kanske man får söka sig nån annanstans. Som Martin här, han blev helad hemma i sängen! Det behövs alltså inga fantastiska möteslokaler med ljus och ljud och-ibland-framtvingad lovsång. Nejdå, Gud ser till hjärtat och vår tro.

Under kan ske likaväl i en liten bönesamling där bara ett fåtal är med. Plötsligt kommer Guds kraft och allt kan hända! Eller i ens ensamhet, som Martin berättar. Amen.

Fortsätt bara kära syskon, en dag så......är miraklet ditt!

Shalom!

Svara -   - 19/7-18 18:27 -


Svenne

Svar till Erik S.

Amen, amen Erik!

Jag har också blivit helad genom Jesu under. Det skedde inte genom att någon s.k. "helbrägdagörare" bad för mig, utan för att jag handlade i tro. Jag var predikant på en plats och vi skulle ha möte i en lokal några mil bort. Jag var svårt sjuk och låg till sängs med hög feber. Men jag visste, att det skulle komma mycket folk och ofrälsta till mötet. Därför steg jag upp i tro och gjorde mig i ordning och följde med till mötet i pastorns bil.

När vi kom till lokalen kände jag mig väldigt yr och dålig. Jag hade min gitarr och sjöng en sång. Det var Einar Ekbergs-sången "När jag står invid gränsen till himlens land". Jag kände mig som om jag stod på gränsen till himlens land och hörde min röst, liksom långt borta i fjärran.

Så skulle jag predika. När jag talat en stund blev jag underbart helad genom Jesu kraft. Jag märkte inget särskilt i min kropp, bara att all sjukdomskänsla plötsligt försvann. När jag kom tillbaka var jag fullt frisk och kunde vistas uppe, fullkomligt botad. Halleluja!

Jag tror inte särskilt mycket på så kallade "mirakelfestivaler", där det ofta inte sker ett enda under. Jag tror på det stilla vidrörandet av Jesu helande händer.

Jag tackar Gud, att jag tillhör en församling, där ingen försöker briljera eller spela mer andlig än vad man är.

Svara -   - 19/7-18 19:35 -


Leif Boman

Jag kände en fantastisk Afrikamissionär för några år sen. Han är numera i Paradiset för att invänta mötet med Jesus på skyn.

Men ändock!

Han berättade för mig att också häxdoktorerna i Afrika helade människor från olika slags krämpor, och detta bevittnade han personligen. Problemet där borta verkade vara lite liknande de som nämns här i tråden. Krämporna av olika slag kunde vara borta i flera dagar, men, oftast efter kanske ca tre dagar sa han, så återkom de alltid...

Nu vill inte jag direkt döma i frågan eftersom jag personligen saknar erfarenhet därifrån. Däremot känner jag några kristna syskon som gick bibelskolan på Arken och blev så förändrade från enkel och barnslig tro på Jesus till att få ett högre sorts ljus än vi övriga. Om det var frukten av Arkens bibelskola eller ej vet väl endast Gud, men så blev det i vilket fall strax efter att skolan var över...

Jesu rikliga frid....

Svara -   - 19/7-18 19:40 -


Martin

Svar till Erik S.

Jesus är verkligen fantastisk. Ibland grinar vi som bortskämda barn när inget händer men Han har allting i Sin hand. I precis rätt tid för Han oss till befrielse. Vid ett annat tillfälle var jag på väg att gå in i väggen. En lördag var jag nere på stan och märkte hur jag bara var på väg att trilla ihop. Så vände jag mig om och såg husknuten där jag jobbade. Förbön dagen efter och det kändes som en osynlig hand kom in och tog bort det onda. Förböns-tjejen Sofias hand var som en åskledare, Martin såg du inte, såg du inte?? frågade hon efteråt.

Vi tillhör en God Gud som vill oss väl. Jag är väldigt tacksam för de Jesu efterföljare på den här och andra sidor på nätet som följer i Hans ödmjukhet och kärlek och vänlighet.

Svara -   - 19/7-18 21:04 -


Roger T. W.

Svar till Martin.

Martin, en kantor blev plötsligt helad för många år sedan. Hans ena ben var för kort och växte ut när han promenerade. Herren gör under var som helst och när som helst. Helandet börjar med Ordet och bättringen.

Svara -   - 19/7-18 21:05 -


britt

Jag har varit på Arken! Men går aldrig mer dit!!!

Undervisning om "inre bön" från Linda Berglings egna ord :

Mindfulness har mycket övningar för att få kontakt med kroppen. Jag gjorde en modell att ge och överlämna kroppen till Gud. Tala om för din kropp: Du är en kropp för den Helige Ande! Nu skall du lyssna kropp! Sedan började jag göra som man gör i den här mindfulness-modellen. Där talar man om att man blir medveten om sina tår och knän och mycket om andning, jag kände Guds närvaro i min kropp precis som mindfulness. Jag lägger kroppen på altaret. Så utvecklar jag något som jag kallar för 6:-stegsmodellen! Mindfulness = medveten närvaro, man skall bli medveten och få större livskvalite.

Sedan gjorde jag en annan övning som jag kallade "Tystnaden" den finns också i mindfulness. "Kom Helige Ande och andas på mig"

"Inre bön ger samma effekt"

Mindfulness - övningar hjälper dig att bli medveten om din omgivning, din kropp, dina rörelser. Målet med mindfulness enligt Buddismen är att stanna av allting. Även Yoga går också ut på att stanna av allting …………………………..

Nu orkar jag INTE att skriva mer om detta!

Svara -   - 19/7-18 21:25 -


Bengt

Bra att du tog upp detta

Svara -   - 19/7-18 21:32 -


Svenne

Mycket bra!

Svara -   - 19/7-18 21:39 -


Katrina

Svar till britt.

Tack!

Svara -   - 19/7-18 22:46 -


Alf

Mycket kan sägas om det ena eller det andra, men jag tror på allvar att Guds tålamod är i princip slut när det gäller vårt land.

Det blev så tydligt idag när det stod om Birger Skoglunds allvarliga profetia från Smålandskonferensen på Världen Idag, och när det stod skrivet precis intill i en annan artikel om tramset som pågick på "Vineyards" sommarläger.

Sverige, vi - den kristna församlingen, har ett val att göra, och klockan går. Den här blandningen kommer inte Gud längre tolerera. Vi ser redan nu hur domen drabbar vårt land.

Svara -   - 19/7-18 22:49 -


Tomas N

När Gud helar och befriar kan se så oika ut för olika personer att det är svårt att sätta en standard. Nycklar tror jag är Guds timing och vår egen överlåtenhet,våre behov och omvändelse: Ropa ,tjata och bulta på dörren uppmanas vi till när det gäller saker som har med våra behov och vår kristna vandring att göra inklusive helanden.

Jag tror visst det kan vara en välsignelse med konferenser och stora möten ,även om det blivit en slags gräddfil till det övenaturliga.

Det som är btra med möten och konferenser tror jag är att Gud gillar gemenskap och det finns kraft och auktoritet i överenskommelse(där 2 eller 3 är samlade i Jesu namn)

Dessutom hjälper det att tro och både Gudsnärvaro ,smörjelse och därmed också tro finns mera tydligt på ett möte där bön lovsång och delande av ordet och profetior finns. Man måste inte alls gå på möten för att få extra mycket av det övernaturliga,men det underlättar ofta.

När det gäller förbön så är inte risken främst att någon"ber fel" ,nej det man skall se upp med och särskilt om man genom förstånd eller Helige andens ledning vet att det förekommer lite falska läror,så kan det också finnas falska ,orena andar och det är det man skall se upp för.

En oerfaren eller mindre lämplig förebedjare kan vara okänslig så att vi blir känslomässigt sårade,men kan inte göra någon större andlig skada på oss.

Min bedömning är att Gud finns och verkar på Arken ,vilket vi skall tacka för och välsigna,men att det också finns det som inte är rent och lite märklig teologi. Sommarkonferenserna varierar stort beroende på vilka gäster som bjuds in.

Jag lyssnade lite på Betty Dvorak och kände mig nöjd att jag inte lagt tid på att åka dit . Var och en får vara frimodig i sitt val och urskiljning,men jag aktar mig för att bedöma/döma andra Guds tjänare tills jag verkliigen vet och upplevt tillräckligt och även då finns bibliska riktlinjer för hur kritik och varningar skall ske

Gud välsigne Arken och allt gott de gör och böner och uppmuntran till alla som har negativa eller skadliga erfarenheter därifrån: Gud kan hela och upprätta även ifrån sådant

Svara -   - 19/7-18 23:32 -


Bengt

Vad var det för trams på vineyards sommarläger?

Svara -   - 20/7-18 09:08 -


Leif Boman

Svar till Tomas N.

Jag håller med i det du säger Tomas.

Gud gör givetvis vad Han vill och när Han vill, men vår överlåtenhet och ödmjukhet är nycklar till Guds närvaro...

Sen vad gäller det här med Arken, så är jag ändå väldigt övertygad om att Gunnar och Linda Bergling är äkta trossyskon som gör så gott de förmår. Problemet bland oss alla är nog oftast det att utbytet mellan olika sorts kristna församlingar är alldeles för smalt, och då fortsätter ofta just det något mer osunda som förmodligen finns lite här och var att verka, såsom det gjorde under många år inom större delar av trosrörelsen.

Så är det också med Svk för att endast ta ett tydligt exempel. De accepterar bara sina egna pk-förkunnare som följer den förutbestämda kalenderordningen eller vad det nu kallas för? Och, då går det alltid utför sakta men säkert.

En riktig sund inställning borde vara att ömsesidigt lyssna på och utbyta förkunnare mellan Guds folk, inte endast inom det egna samfundet...Sen vet jag att det finns gränser även här. Det behöver givetvis även här handla om förkunnare som av egen erfarenhet känner till Andedopets viktiga betydelse. Utan denna erfarenhet skulle man inte ge sig ut sa Jesus, och Honom måste det ju vara absolut högsta prioritet att följa inom alla församlingar och samfund! Invänta pingstens mirakel var det klara och tydliga budskapet innan dess att ni överhuvudtaget ger er ut, dvs ett dop i Ande och eld med följande tungotal m.m.

Men, alltså huvudpoängen är ett utbyte av smorda förkunnare mellan Guds folk, församlingar och samfund, då menar i alla fall jag att osundheter försvinner lättare.

Men i mina ögon är ändå både Arken och hela trosrörelsen äkta trossyskon som behöver älskas och bes för, må trosrörelsen också bjuda in smorda förkunnare från både pingst, equmeniakyrkan och andra grupper..

Jesu frid...

Svara -   - 20/7-18 10:30 -


Bengt

Menar du kyrkoåret Leif?

Svara -   - 20/7-18 12:30 -


Katrina

Allt är inte Gud som glimma!! Tänk på det.

lånad citat av Sven Reichmans bok

Svara -   - 20/7-18 12:37 -


Leif Boman

Svar till Bengt.

Ja, så kanske det heter!

Eftersom de har den ordningen år ut och år in så blir det ju endast ett fåtal Bibelsammanhang som upprepas om och om igen. Den Helige Ande får knappt aldrig chansen att säga Sitt även om Gud säkert ändå berör människor även genom Svk, det är ju trots allt Ordet som går ut, även om väldigt begränsat, men som sagt, det mesta är redan förutbestämt vad gäller både tid och budskap..

Svara -   - 20/7-18 12:43 -


Leif Boman

Svar till Katrina.

Jag håller också med dig och Sven R angående det Katrina, men då skall vi vara att det glimmar i alla kretsar!

Svara -   - 20/7-18 12:47 -


Leif Boman

Svar till Leif Boman.

"Veta och inte vara" skulle det varit😌

Svara -   - 20/7-18 13:10 -


britt

Tack Katrina!

Jag har den boken som Sven Reichmann skrivit "Allt är inte Gud som glimmar" En mycket bra bok. När man öppnar boken så skriver han: "Ty inte mot sanningen förmår vi något, utan endast För Sanningen" 2-a Kor.13: 8

Guds frid!!

Svara -   - 20/7-18 13:14 -


britt

Tack Alf!

För hänvisning till Värden idag! Det allvarliga budskapet om Sverige!

Guds frid!

Svara -   - 20/7-18 13:35 -


Katrina

Svar till britt.

Mycket lärorik bok, den finns även att ladda upp gratis på netet för den som vill.

http://www.ingahopplosa.com/bibelundervisning/ladda-ner-allt-%C3%A4r-inte-gud-som-glimmar-av-sven-reichmann

Frid var med dig Britt

Svara -   - 20/7-18 13:42 -


Alf

Svar till Bengt.

Som t.ex att springa genom vatten och färgregn. Kalla Jesus för sin "BFF" och sedan är det ju det faktum att "Vineyard" är starkt relaterat till "latter-rain" läran osv. Därtill kan man säkerligen inräkna "New Wine". Att det råder en sådan brist på kunskap om både den sunda läran och dessa osunda läror, inte minst bland det kristna ledarskapet, är starkt illavarslande. Sök i skriften för att se hur saker och ting förhåller sig, det är så man undrar om Guds folk ens läser Bibeln dagligen längre. Vi får inte förkasta kunskapen.

Svara -   - 20/7-18 13:50 -


Bengt

Vad är bff?

Svara -   - 20/7-18 14:00 -


Alf

Svar till Bengt.

En förkortning för "Best friend forever".

Svara -   - 20/7-18 14:23 -


Bengt

Annars är väl vineyards rätt nära Toronto

Blessing också

Svara -   - 20/7-18 14:50 -


Mikael W

Några anser här att kvinnor inte ska predika.

Varför anser ni så undrar jag?

Svara -   - 20/7-18 15:15 -


Leif Boman

Svar till Mikael W.

Jag ändå lyssnat till bra undervisning av kvinnor, men förmodligen tänker en del så för att just Guds Ord genom Paulus säger så skulle jag tro...

Jag tillåter inte att en kvinna undervisar eller gör sig till herre över mannen, utan hon ska vara i stillhet,

Första Timoteusbrevet 2:12

för Gud är inte oordningens Gud utan fridens. Liksom i alla de heligas församlingar ska kvinnorna vara tysta i era församlingar. De får inte tala utan ska underordna sig, som också lagen säger. Vill de veta något ska de fråga sina män därhemma, för det är en skam för en kvinna att tala i församlingen.

Första Korintierbrevet 14:33‭-‬35

Själv är jag som sagt faktiskt lite osäker i detta läge eftersom jag dock har hört bra undervisning?

Svara -   - 20/7-18 16:09 -


Leif Boman

Svar till Mikael W.

Sen är jag ändå ganska övertygad om att varför inte kvinnor ska undervisa män, det hänger ihop med den symboliska bild om Kristus, (Brudgummen) och församlingen (Bruden) som Paulus lyfter fram på ett annat ställe...

Om vi ser på det lite så här så kanske ändå det blir lite enklare med förståelsen?

Alltså om vi symboliskt ser man och kvinna som Gud och Brud

Det är ju inte Bruden som kan undervisa Brudgummen, då blir det ju helt galet!

Svara -   - 20/7-18 16:18 -


Lasse

Jesus var kvinnornas vän 😊 är så trött på alla som nervärderar kvinnor, i Bibeln finns hur många kvinnor som lever nära sin mästare och gör fantastiska saker 🙏😍

Svara -   - 20/7-18 16:19 -


britt

Till Katrina!

Tack Snälla för tipset om nedladdning av Sven Reichmanns bok!!

Vilket jag gjort nu!! Härligt att få sitta och lyssna!!

Guds frid till Dig!!

Svara -   - 20/7-18 16:48 -


Katrina

Det var romerska lagen han hänvisar, kvinnorna fick inte tala i folksamlingar, de var värda lika mycket som slavar. Kvinnor gifters bort tidigt och de skulle föda barn , helst pojkar.

Svara -   - 20/7-18 16:51 -


Mikael W

Svar till Katrina.

Tack för en bra undervisning Katrina!

Svara -   - 20/7-18 17:25 -


Erik S

Svar till Mikael W.

Jo då, predika kan dom visst göra. Det är dock 2 uppgifter,(andliga tjänster) som kvinnor inte skall ha, det är Bibellärare och föreståndare. Har varit med ganska länge och jag har blivit mer och mer övertygad om detta.

Det finns så många uppgifter kvinnor kan ha. Dom kan predika, vittna, bedja för sjuka, vara själavårdare, profetera-uttyda m.m. Men just dessa 2 ovan nämnda, är inte för kvinnor. När man predikar så är gränsen hårfin ibland, det kan ingå undervisning i predikan -och gör det rätt så ofta-och det är helt rätt, annars kanske man inte får fram det man vill. Men att vara Bibellärare på heltid, att inneha den andliga tjänsten, skall inte kvinnor göra. Det är heller inte många män som får det uppdraget, eftersom det är förknippat med ett extra ansvar. Dom skall en gång dömas efter strängare regler än andra!

Inte heller församlingsföreståndare är kvinnans uppgift. Tycker mig ha lagt märke till, dom sista åren, att ju fler unga kvinnor som blir "pastorer och föreståndare" desto mer "underligheter" börjar få insteg i församlingarna. (nej jag säger inte att det inte förekommer med yngre manliga pastorer, men det väger över åt det kvinnliga) Vi har hbtq, vi har vänsteråsikter ibland radikala sådana, vi har mindfullnes/yoga, vi har feminism, ja radikalfeminism, vi har antisemitism. Och då är vi illa ute! SvK är ju ett tragiskt exempel på detta, med sina många radikala kvinnliga präster. Men, vi har starka tendenser inom frikyrkan också, speciellt då inom Equmenia.

Det här tycker en del inte om att man säger, men tittar man på detta så får man se vartåt det lutar. Vi kan inte hålla på att "hatta" med Bibelns ord, då hamnar vi helt fel.

Så visst Mikael W, kvinnor kan visst predika-vi har flera duktiga, tack och lov. Men dessa 2 tjänster jag nämnt, där går gränsen anser jag.

MVH och Shalom!

Svara -   - 20/7-18 17:35 -


Bengt

Det betyder att kvinnor kan vara andrepastor

Eller ungdomspastor ?

Esther kazen är ju ett bra exempel på en

Kvinnlig equmeniapastor som är åt det håll

Du tog upp

Svara -   - 20/7-18 17:53 -


Katrina

Svar till Mikael W.

det var ren fakta, det är inte min uppgift att undervisa.

Guds Frid var med dig!

Svara -   - 20/7-18 19:04 -


Lasse

Svar till Katrina.

:)

Svara -   - 20/7-18 21:59 -


Lasse

Svar till Katrina.

:)

Svara -   - 20/7-18 21:59 -


Katrina

Svar till Lasse.

:)

Svara -   - 20/7-18 22:08 -


Marita

Vad Britt skrev om Lindas undervisning har ju ockulta inslag ! Vad Gud visat mig och jag själv varit med om med denne pastor vill jag inte tala om. Men Jesus sade: ett nytt bud ger jag er, att ni skall älska varandra så som jag har älskat er. Då skall alla förstå att ni är mina lärljungar. Starka ord !! I kärlek brister hon verkligen och anklagande är hon. Det var dom Jävulen själv for i henne !! Vad Herren visat mig så är hon inte en Guds kvinna för mig. Har sett så många kristna ledare o pastorer som har brist på kärlek. Rent ut sagt förskräckliga ! Vaka och be för Jävulen går omkring som ett rytande lejon och försöker uppsluka den han kan !!

Svara -   - 20/7-18 22:53 -


Katrina

Svar till Marita.

Jag har sett henne predika på Södermalm för några år sen, fick obehagskänsla av det. Folk runt omring mig var helt frånvarande och såg eller uppfattade inte var som pågick, som det var masshypnos.

Kan hända att hon ändrat sig men om det är som Britt berättade så är det ingen förändring utan helt fel.

Frid

Svara -   - 20/7-18 23:30 -


Leif Boman

Svar till Lasse.

Hoppas inte du tror att jag nedvärderar kvinnor Lasse, eftersom din kommentar kom strax efter min? När jag läser i min egen kommentar ovan så kanske det säkert kan tolkas så av andra, men det var inte alls så jag menar, utan det jag menar är, varför Paulus i Bibeln menade att kvinnan inte skall undervisa och dessutom tiga i församlingen...

Jag har inte sagt att kvinnor inte skall undervisa och inte heller att de skall tiga, utan det är Bibelns Ord som säger det och jag skulle gärna vilja höra fler som har tankegångar om varför det står skrivet om en sådan ordning?

Svara -   - 21/7-18 00:00 -


Mikael W

Svar till Erik S.

Stort tack Erik S. för bra information

Svara -   - 21/7-18 00:44 -


Ann-Marie A.

Tycker Thor-Leif Strindberg med alltombibeln.se skriver bra om detta.

www.alltombibeln.se/bibelfragan/paulkvin.htm

Svara -   - 21/7-18 01:03 -


Leif Boman

Svar till Ann-Marie A..

Jag håller med i mycket av det Thor-Leif säger men är ändå lite skeptisk när han tar till att det var en annan tid då! Det är många som använder sig av just det när man vill förklara svårare Bibelställen.

Jag tror ändå att Bibeln, "nu håller jag mig till NT" är konstruerad till oss av Gud så att den går att följa exakt som det står igenom alla tider.

Skulle det vara så att det inte passar sig i vår moderna tid så borde vi ju också tillåtas ändra på Bibeln något, så att den bättre skulle passat in idag och förhindrat många onödiga diskussioner, men jag tror dock inte att Gud tillåter det om jag skall vara ärlig. I uppenbarelseboken så varnas vi t.o.m för det....Jag tror ofta att alla sådana här svårare Bibelställen har mycket mer mening, bredd och djup än vi förstår, något som måste sökas på riktigt allvar för att kunna få det uppenbarat. Endast Gud kan öppna våra ögon, men då behövs uthålligt sökande efter Guds ansikte..

Jesu frid...

Svara -   - 21/7-18 02:03 -


Ann-Marie A.

Svar till Leif Boman.

Ja du får tro som du vill, så tror jag som Gud vill. :-)
Frid broder.

Svara -   - 21/7-18 04:28 -


Erik S

Svar till Mikael W.

Varsågod. Roligt om det blev till någon hjälp för dig.

Ha en fin helg och GVD.

Svara -   - 21/7-18 06:22 -


Leif Boman

Svar till Ann-Marie A..

Tack syster, och frid på dig också......

Svara -   - 21/7-18 07:14 -


Petrus

Mycket från arken är inspirerade från new age, inre bön osv. Utbytta namn och samma namn.

Fd New Age

Svara -   - 21/7-18 12:12 -


Leif Boman

Svar till Ann-Marie A..

Sen vet jag ju förståss inte om det är du som tror som Gud vill, och jag som endast tror som jag vill?

Men frid i vilket fall syster..

Svara -   - 21/7-18 12:36 -


Ann-Marie A.

Svar till Leif Boman.

Det var med glimten i ögat jag skrev det Leif. Vi tror lite olika om vi nu ska följa alla "regler", som gällde för män och kvinnor där och då för 2000 år sedan, eller inte.

Men det tycker jag inte gör så mycket alls.

Ha en fin dag broder!

Svara -   - 21/7-18 14:19 -


Leif Boman

Svar till Ann-Marie A..

Jag såg det lite i efterhand, men, visst! Jag undrar då om allt i NT eller kanske hela Bibeln kan ses på liknande sätt, att vi var och en kan tycka och ändra på budskapet och vilka regler som gäller efter hur var och en tolkar in?

Någon kanske snart kommer med att det var andra regler i Korint än i Rom t.ex, vilket följer vi då?

Nej, jag tror nog ändå att jag sätter Bibelns texter först och främst utan att tolka om dem, vilket är alldeles för vanligt idag bland kristenheten. Text efter text bortförklaras ständigt, det är ju precis samma med homofrågan idag. De texterna sägs också vara gammaldags och helt missförstådda, så sprider man ut ett helt annat budskap än det som egentligen står skrivet från början.

Vi bör hålla oss till Bibelns Ordningsregler och regler så kommer det alltid att gå bäst. Vi måste däremot pröva Guds Ord mot alla Guds Ord och på så sätt smälta samman betydelserna.

Om Gud på ett ställe säger att kvinnan skall tiga och på nästa ställe säger att alla kan få profetera så måste bägge citat kunna gälla tillsammans..Och har man då inte förståelsen av den ena eller andra biten så bör man fråga Gud på allvar. Bägge citaten som nämnts gäller nämligen idag också, och det är jag helt viss om.

Men, som sagt.. tack för att jag också får tro, i alla fall som jag vill, även om det nu inte är riktigt som Gud vill😘

Jesu välsignelser över dig Ann-Marie...

Svara -   - 21/7-18 14:48 -


Marita

Svar till Martin.

Ja det ligger något i detta du skriver. Mina mirakler har jag fått när jag minst anat ! Faktiskt inte när jag har gått fram i förbön. Men jag vet att Herren finns där också. Första gången upplevde jag ett mirakel helande när jag inte ens visste att vi kunde få helande. Hade inte hört om det och trodde att det var bara under Jesu tid !! Ni vet det där religiösa !! Var på sjukhus o såg filmen om Jesus vid påsktider 1983. Jag grät hela tiden för Jesus för allt lidande Han gick igenom. Och efter det kom HA som jag såg och kom över mig passerade igenom mig o jag var omedelbart helad !! Mitt andra stora helande var också när jag lyssnade på en predikant och plötsligt kom ordet till mig och jag visste att jag var helad. Vilket alla prover och undersökningar visade. Hjärtsvikten var borta. Vilken underbar Gud vi har !

Svara -   - 21/7-18 17:59 -


Marita

Svar till Leif Boman.

Det var Paulus som sade detta ! Har Jesus sagt det ? Inte vad jag kan se o läsa i Bibeln.

Svara -   - 21/7-18 18:04 -


Lasse

Svar till Leif Boman.

Käre Leif våra kommentarer skrev vi nog samtidigt, jag vet att du inte är kvinnohatare, sen är det ju faktiskt olika tider o sammanhang som det handlar om, det jag ser är alla kvinnor som följer Jesus, hur han samtalar med kvinnor som alla föraktar, kärleken till Jesus är det viktigaste är viktigast av allt , träffar jag en kvinna ska jag hålla henne högt och vårda henne precis som det står i bibeln, ha det så gott min vän //Lasse

Svara -   - 21/7-18 19:02 -


Leif Boman

Svar till Marita.

Snälla Marita! Även om det ät Paulus som skrivit breven så är det lika med Guds Ord. T.o.m Petrus säger ungefär så.

Och räkna med att vår Herres tålamod innebär frälsning. Så har också vår älskade broder Paulus skrivit till er efter den vishet som han har fått, och så gör han i alla sina brev när han talar om detta. I hans brev finns en del som är svårt att förstå och som okunniga och ostadiga människor förvränger till sitt eget fördärv, något som också sker med de övriga Skrifterna.

Andra Petrusbrevet 3:15‭-‬16

Jesu frid...

Svara -   - 21/7-18 19:09 -


Lasse

Svar till Ann-Marie A..

Tack för ett bra utlägg, vem visade Jesus sig för efter sin uppståndelse, vilken räddade alla judar när haman skulle utplåna dom, m. m, ha en riktigt trevlig kväll Ann Marie A//Lasse

Svara -   - 21/7-18 19:11 -


Leif Boman

Svar till Lasse.

O, vad glad jag blir över att inte också du började bli sur på mig som tyvärr vissa andra pga missförstånd. .. Tack för klargörande brorsan😘

Svara -   - 21/7-18 19:11 -


Lasse

Svar till Marita.

Jag tror Jesus använder vem han vill, kvinna eller man, har ingen betydelse Han återupprättar allt den minsta använder Han, det är villigheten och överlåtelsen, så verkar Jesus genom vem som helst tror jag, ha det fint Marita //Lasse

Svara -   - 21/7-18 19:17 -


Katrina

Svar till Leif Boman.

Den romerska staten gav inte kvinnorna några rättigheter.

Klart att Paulus ville inte reta och gå mot romerska lagar, då hade inte ens Paulus fått predika.

Tänk realistiskt!!

Och vad säger Moselagen, du skall icke äta gris , ät koshe mat , du skall hålla sabatten (kl är över 18 nu)

Så håll Mose-lagen eller!!!

Svara -   - 21/7-18 19:37 -


Lasse

Svar till Leif Boman.

Klart jag inte blir sur ,är inte sån som person, vi får tycka som vi vill, ska berätta en sak som Gud sagt, Han skapade kvinnan till en hjälp för mannen, det är min Herre som ser och förstår hur hjälplös mannen är utan kvinnor, tack alla fantastiska kvinnor 💗

Svara -   - 21/7-18 19:44 -


Katrina

Svar till Leif Boman.

ps

Du kan inte välja godbitar i Lagen som passar dig och strunta i resten....

ex

det är 30km i timmen på vägen ,men jag har Tesla och får köra som jag vill, litet böter gör mig inget....eller

hänger du med!

Svara -   - 21/7-18 19:49 -


Leif Boman

Svar till Katrina.

Jag hänger absolut med men för det första så har Gud aldrig, aldrig, alDRIG, gett några Mose lagar till något annat folk än Israels folk! Och, för det andra så är det det Nya Förbundet som gäller nu över hela världen efter Jesu död och uppståndelse.

Det Nya Förbundets lag är att älska Herren din Gud, dvs Jesus Kristus av hela vårt hjärta, själ och förstånd. Alltså inte ha andra gudar, utan endast åkalla Jesu namn!

Men, vi skall också älska vår nästa, och speciellt för Jesu namn och evangelium skull alla Guds barn så att människor kan få tro.

Dessa bud är vad Herren idag vill att hela mänskligheten idag skall följa enligt Honom Själv.

Sen är absolut inte Paulus undervisning några Romerska lagar, det är egentligen faktiskt en mycket allvarlig anklagelse mot Guds Ord även om du kanske inte riktigt har tänkt i de banorna. Herren är förbarmande och mild, men jag vet inte hur långt man får gå genom att börja kalla Guds Ord som är riktade till församlingens ordning och bästa, för Roms lagar som man längre inte behöver bry sig om?

Jag hänger med men jag undrar faktiskt hur genomtänkta dina ord är?

Jesu välsignelser och frid ändock😘!

Svara -   - 21/7-18 20:43 -


Mikael W

Svar till Katrina.

Undervisar du nu, eller delger du fakta? :)

Svara -   - 21/7-18 20:47 -


Katrina

Svar till Leif Boman.

Jag tog upp Mose-lagen för att du skulle förstå men men..

Paulus är inte Gud, han var människa precis som du är människa.

Har Jesus sagt det eller Paulus.

Vi bör se skillnad på Guds bud och människors stadgar och traditioner.

Om du tänker efter som förstår du säkert vad Paulus menade och han mämnde även att det var skamm för mannen att ha långt hår, det förstår man väl om man läst historia , hur Korinterna hade det i Romariket.

Svara -   - 21/7-18 21:04 -


Katrina

han nämnde även att det var .........ska det stå

Svara -   - 21/7-18 21:05 -


Katrina

Svar till Mikael W.

Ha haaa......tat som du vill :)

Svara -   - 21/7-18 21:08 -


Leif Boman

Svar till Katrina.

Ja vi bör verkligen se och förstå skillnad på vad som är av Gud eller av människor, helt korrekt!

Hela Skriften är utandad av Gud och nyttig till undervisning, tillrättavisning, upprättelse och fostran i rättfärdighet, så att gudsmänniskan blir fullt färdig, väl rustad för varje god gärning.

Andra Timoteusbrevet 3:16‭-‬17

Även Paulus brev räknas till Guds heliga Ord både genom Helig Andes vittnesbörd men även andra apostlar bekände Paulus brev såsom Guds Ord. Menar du verkligen att jag skall förtrösta på din filosofi eller skall jag före dina ord sätta min tro till Bibelns budskap som ovan t.ex?

Skall vi tolka också detta här ovan som att det bara är Paulus mänskliga ord och istället börja säga så om alla hans brev? Vilka fler skrifter från Nya Testamentet kan vi besluta endast är människors egna ord Katrina, kan vi välja hur vi vill? Jag undrar om inte alla skribenter endast var människor som själva skrev sina brev? Vi kanske inte ens behöver det Nya Testamentet?

Svara -   - 21/7-18 21:31 -


Katrina

Jag filosoferar inte utan ser klart, och jag nekar inte att Paulus råd var god just då och nyttiga i vissa situationer.

Svara -   - 21/7-18 21:41 -


Ann-Marie A.

Svar till Lasse.

Tack själv Lasse, ha en fortsatt trevlig afton. För Gud är alla lika värdefulla och viktiga.

Svara -   - 21/7-18 21:50 -


Mikael W

Svar till Katrina.

Ja Katrina, att följa Jesus måste ju inte betyda att vi tar av oss våra sandaler innan vi lägger oss till bords och äter honungsbullar, för att därefter rida på en åsna till vårt jobb som snickare

Svara -   - 21/7-18 21:50 -


Katrina

Svar till Leif Boman.

Läs din bibel!

Jag kan inte hitta någonstans i Moseböckerna eller GT att kvinnorna ska tiga i de heligas församlingar.

Däremot i Talmud förbjuder kvinnor att tala när det finns män närvarande, inte GT.

Och vad säger :

Ps 68:12: ”Herren låter sitt ord förkunnas, stor är skaran av kvinnor som kommer med glädjebudet.”

Svara -   - 21/7-18 22:08 -


Katrina

Svar till Mikael W.

Sandalen passar bra nu när vi har varmt, nån åsna har jag inte, men en bil.....jag som är tekniker, oj, kanske valt fel yrke

Frid :)

Svara -   - 21/7-18 22:12 -


Leif Boman

Svar till Katrina.

Jag filosoferar inte utan ser klart, och jag nekar inte att Paulus råd var god just då och nyttiga i vissa situationer.

Det är bra att du åtminstone tycker att Paulus ord var bra då, det finns "kristna" som inte alls tycker om Paulus, men jag håller hans ord för att vara Guds vishet till oss även idag, jag väljer inte bort något Guds Ord utan är tvärsäker på att det är Guds Ord till oss för alla tider..

Du och skämtaren får givetvis välja vilka delar av Paulus ord ni vill skall vara viktiga, men jag fick aldrig svar på min fråga om vi kan välja bort fler människors ord från det som dock kallats för Bibeln ett tag nu?

Svara -   - 21/7-18 22:19 -


Leif Boman

Svar till Katrina.

Har jag då sagt att kvinnor skall tiga?

Svara -   - 21/7-18 22:22 -


Katrina

Svar till Leif Boman.

I stortsätt, du hänvisar till Paulus ord.

Svara -   - 21/7-18 22:24 -


Katrina

Svar till Leif Boman.

Du hånar !!

Jag kontrolerar alltid om det står i GT och NT och det ska stämma överens.

Och jag förstår varför Paulus tog upp kvinnan där, tänk efter vilken tid det levde. Om du tar din fru till Saudi så är det klart att du inte tillåter henne tala offentigt eller undervisa män, hon skulle få spöstraff.

Åter igen citat från Ps68

”Herren låter sitt ord förkunnas, stor är skaran av kvinnor som kommer med glädjebudet.”

Svara -   - 21/7-18 22:32 -


Leif Boman

Svar till Katrina.

Vad hånar jag nu då?

Menar du skämtaren så är det absolut inget hån utan endast exakta ord för beteendet.

Så du menar på allvar att vi kan ta bort Paulus från Bibelns texter? Då kan vi väl lika väl ta bort Mose ord också, han var väl heller inte mer än Paulus och någon annan människa, ändå menar ju många troende att Mose ord skulle varit Guds Ord? Vi kan likaväl då anse att de regler Mose gav gjorde han för att Israels barn skulle kunna anpassa sig till alla de folk de skulle stöta på under sin vandring.

Svara -   - 21/7-18 22:52 -


Katrina

Svar till Leif Boman.

Vrid inte mina ord!!

Jag har aldrig sagt att man ska ta bort ett enda ord eller jota från Skriften.

Svara -   - 21/7-18 23:03 -


Leif Boman

Svar till Katrina.

Du säger ju hur tydligt som helst att Paulus ord inte är Guds Ord, det anser jag som lika med att de inte borde finnas där. I Bibeln hör endast Guds Ord hemma, eller menar du kanske att vi kan lägga in i Bibeln ännu fler mänskliga förkunnare som vi ibland tycker om och ibland inte tycker om? Det är tyvärr svårt att få grepp om vilket som skall gälla enligt dig?

Svara -   - 21/7-18 23:10 -


Lasse

Svar till Katrina.

Kvinnan vid sykars brunn fick undervisa samarierna efter samtalet med Jesus, hon som alla nedvärderade, men Jesus såg hennes 💓 detta är min älskade Jesus vilken nåd och kärlek 💖 jag tror på Jesu återkomst, är det någon som läser här som inte tror på den?

Svara -   - 21/7-18 23:16 -


Katrina

Du vill inte förstå så är det bara. Och vrid inte mina ord, tack.

Det citat där han säger så som lagen säger, hänvisar han antigen till romerska lagen eller Talmud.

När Paulus hänvisar till Guds lag om kvinnan är det taget från Talmud, Jesus tillrättar fariserna så handlar det att Talmods lagar är inte Guds ord utan människorlagar, viss är Paulus ord goda att ha i åtanke beroende på situationen men inte lag.

Klart slut.

Svara -   - 21/7-18 23:28 -


Katrina

Svar till Lasse.

Ja, Jesus är Kärlek rakt igenom, och Nåden är Stor.

Frid var med dig/ Shalom

Svara -   - 21/7-18 23:31 -


Leif Boman

Svar till Katrina.

Jag förstår vad du säger men jag håller absolut inte med dig, och du svarar ju heller inte på mina frågor om varför människors ord och regler skall få finnas i den heliga bok som kallas för Guds Ord om det nu inte hör till det som var utlandet av Gud?

Det är tyvärr ganska svag logik i ditt resonemang just kring detta så egentligen intressanta ämne, du har mest hakat upp dig på bortförklaringar och att det inte är något för oss idag, så någon Biblisk djuphet och insikt som jag hade hoppats på kom inte denna väg i alla fall, men det handlar ju egentligen inte direkt om frälsningen och då är det ingen vits att fortsätta här, så jag håller verkligen med dig, klart slut!

Svara -   - 21/7-18 23:42 -


Leif Boman

Svar till Leif Boman.

utandat av Gud och inte utlandet skulle det förstås ha stått 😂

Svara -   - 21/7-18 23:45 -


Lasse

Svar till Leif Boman.

https://youtu.be/_c5cdosAoVc. Egentligen har det ingen betydelse vad jag tycker ! Allt är vad Jesus gjorde för oss alla, när jag kommer att stå inför tronen vill jag böja mig ner inför Honom och tacka för allt, min önskan är att få ge en kram om jag får det förstås,

Svara -   - 22/7-18 00:14 -


Lasse

Svar till Katrina.

https://youtu.be/xDz8zENSSLk. 😍

Svara -   - 22/7-18 00:27 -


Katrina

Svar till Lasse.

Tack

Svara -   - 22/7-18 01:01 -


britt

I Bibeln står det :

Hela skriften är utandad av Gud och nyttig till undervisning, bestraffning, till upprättelse och till fostran i rättfärdighet, för att människan skall bli fullt färdig, väl rustad för varje god gärning. 2-a Tim 3:16

För var och en som hör profetians ord i denna bok betygar jag : Om någon lägger något till dessa ord skall Gud på honom lägga de plågor som står skrivet om i denna bok. Och om någon tar bort något från de ord som står i denna profetians bok, skall Gud ta ifrån honom hans del i livets träd och i den heliga staden, som står skrivet om i denna bok.

Han som betygar detta säger : "JA, jag kommer snart" Amen, kom Herre Jesu! Herren Jesu nåd vare med alla. Upp.22 :18-21

Guds frid!

Svara -   - 22/7-18 13:15 -


Tomas N

Svar till Ann-Marie A..

Jag tar mig friheten att ge en kort kommentar här eftersom det det är ett viktigt ämne.

Jag håller inte med Thor -Leif och tycker han feltolkar innebörden av att vi är alla lika i Kristus och tycker han missar några andra viktiga bitar.

Även om vi andligt och inför Gud är alla lika ,så lever vi ju ändå i köttet och livet vi lever skall underställas andens ledning,men levas ut genom vår kropp och skapelse som är skapad av Gud,men under stark påverkan av den korrumption som finns även för den pånyttfödde.

Män är skapade till att leda och ta svåra beslut som måste gå emot känslor ,medans kvinnan är skapad med sina speciella egenskaper. Man och kvinna är jämlika totalt,men skiljer sig i olika områden för att komplettera varandra

I mina ord skulle jag beskriva det som att kvinnans egenskaper är starka och känslomässiga för att familjen skall fungera. Detta är inte ändrat. Det är en stor välsignelse för alla och grunden till varför Paulus och Petrus undervisar som de gör i NT angående äktenskapet. Kvinnan är till sin natur mera sårbar därför för människans fiende för förförelse

Detta bör varje kvinna i ledande försaamlingstjänst ha med i sitt ledarskap. Män har mycket kvar att växa in i idag gällande ledarskap. Män har också andra områden där man är sårbar till förförelse. Maktmissbruk,stolthet,falska läror etc lurar där också

Det finns många exempel idag på kvinnor i församlingsledning som faller för det klassiska misstaget att bli förförd och missledd p g a känslostyrning. Denna känslomässighet är i grunden en stor välsignelse i livet och i ministry,men det vore ett misstag att inte se vad det kan leda till

Så jag tycket Thor -Leif går för lång i sin tolkning av vad som gäller i NT. Vi lever under påverkan av övriga samhällstrender,det skall vi inte glömma. Går vi för långt åt detta håll ,så öppnas dörren till de som istället vill gå tillbaka till lagen på ett eller annat sätt.

Det är därför det sär så oerhört viktigt att hela tiden söka att vara på den smala vägen som går åt rätt håll. Man behöver inte vara lagisk,men ha koll på var man är. Att driva iväg åt fel håll är inte bra och leder till konsekvenser.

Gud menar något i Bibeln och det får vi försöka ta till oss. Vissa saker är kristallklara och utan diskussion,andra kräver mera sökande och grävande. . Man har nytta av att gå tillbaka till gamla förbundet,men kan inte plocka som man vill eftersom det förbundet som Jesus har bestämt och dött för är det nya

Svara -   - 22/7-18 17:31 -


Bengt

Jag upplever thor-leif dom rätt liberal

Svara -   - 22/7-18 18:20 -


Ann-Marie A.

Svar till Tomas N.

Alltid bra att höra och läsa vad flera tror. Jag tror inte man kan-får plocka som man vill. Du tycker, om jag förstår dej rätt, att Thor-Leif Strindberg gör så, det missade jag.

Svara -   - 22/7-18 21:31 -


Lasse

Svar till Ann-Marie A..

https://youtu.be/jbHS9ozs8Qw. En fin sång Ann Marie A 😊 Lasse

Svara -   - 22/7-18 23:52 -


Mikael W

Trosrörelsen vet jag inte vad det är för något, men jag har sett Linda och Gunnar Bergling på TV ett par gånger, och dem var helt underbara.

Riktigt härliga individer!!!

Svara -   - 24/7-18 21:07 -


Jessica

Svar till Mikael W.

❤️💜💕💕💕👍

Svara -   - 24/7-18 21:14 -


Marita

Alla är nog underbara på TV men hur är det på tu man hand ?? När inte alla ser ? Jag vet !

Svara -   - 10/8-18 11:19 -


Bengt

Jo människor har ofta två sidor

Svara -   - 10/8-18 12:04 -


Din kommentar

Första gången du skriver måste ditt namn och mejl godkännas.


Kom ihåg mig?



Skördetiden

Av Tage Bergman 

Skördetiden

Tage Bergman delar intressanta tankar kring de olika skördetiderna som vi ser i Bibeln. Dessa skördetider talar samtidigt för när vi kan förvänta att uppryckandet av församlingen sker.

2

Läs allt!


Homosexuell stoppar klockringning

Kyrkklocka

Den homosexuelle tidigare SVT-profilen Pekka Heino har efter ständiga klaganden satt stopp för ringande kyrkklockor på Kungsholmen i Stockholm. 

4

Läs allt!


Transpersoner befriade av Guds kärlek

En mycket stark dokumentär om transpersoner som har blivit befriade av Guds kärlek.

Läs allt!


Förstlingsfrukten

Av Tage Bergman 

Förstlingsfrukten

När sker uppryckandet? Blir det före eller efter vedermödan? Det finns många tankar om det och åsikterna går vitt isär. Vi återvänder åter och åter till de bibelverser som för många tycks svåra att förstå. Istället kan vi titta på det rika bildspråk som bibeln ger i ämnet, vilka ger ett tydligt svar. Förstår vi inte grunderna i det profetiska ordet då kan vi inte heller rätt förstå de mer svårtolkade sammanhangen.

2

Läs allt!


Ändetidens tidslinje

Av Mikael Walfridsson 

Tiden

Den yttersta tiden, de sista dagarna, dagarnas ände, och denna tidsålders slut, är olika begrepp vi möter i Guds ord som har olika betydelse i förbindelse med den sista tiden, och Jesu återkomst till den här världen.

4

Läs allt!


Hatet mot åsiktsfriheten

Detta klipp visar alltför tydligt att det finns ingen åsiktsfrihet i Sverige. För uttrycker du din åsikt blir du gripen av polisen!

Läs allt!


Kvinna dog och fick uppleva himlen och änglar

Av Mikael Walfridsson 

Kvinna dog och fick uppleva himlen och änglar

Denna kvinna som hade en nära döden upplevelse, beskriver det, som att hon såg himlen, och upplevde en period eller plats där ”tiden slutade eller förlorade sin mening”. 

9

Läs allt!


Har ateister en fri vilja?

De kallar sig ofta för "free thinkers", fria tänkare. Men är ateister verkligen det? Kanske, men i alla fall inte enligt själva den ateistiska världsbilden! 

7

Läs allt!


Walt Disneys sexbilder i barnfilmerna

http://www.apg29.nu/bild2.php?w=480&h=75&src=img/1457818315-sexskugga.jpg

Vad är det egentligen som dina barn ser på och hjärntvättas av?

Varning för mycket stötande bilder i Walt Disneys tecknade barnfilmer. 

Läs allt!


Uppryckandet, Antikrist och den stora vedermödan är enkelt att förstå om man tror på Bibeln

Uppstigning

De som hela tiden måste gå emot det här, kan göra det någon annanstans, men inte här på Apg29. Jag godkänner inga egna agendor och inte heller propagerande för villoläror på Apg29!

10

Läs allt!


En man sänd av Gud - CG Hjelm

En klassisk predikan av CG Hjelm.

3

Läs allt!


Propaganda för Globalistiskt vänlig regering i Sverige

Läsarmejl av AJ 

Detta är intressant, idag går tidningen Metro ut med budskapet(första sida plus helt uppslag) att en statsvetare som menar att Annie Lööf kan få nästa försök att bilda regering och bli Sveriges statsminister.

16

Läs allt!


USA övar katastrofvarning till den amerikanska befolkningen

Av Mikael Walfridsson 

USA övar katastrofvarning till den amerikanska befolkningen

Torsdag den 4 oktober, hände något unikt i USA. På en och samma gång, skickade Trump ett sms till alla mobiltelefoner i USA. Det gjordes med det ändamål, att testa ett militärt varningssystem, som gör det möjligt, att nå hela den amerikanske befolkningen, i tillfälle av en händelse av stor betydelse skulle inträffa.

3

Läs allt!


130 000 raketer mot Israel

Av Holger Nilsson 

130 000 raketer mot Israel

Vilket land skulle stå ut med att ha cirka 130 000 raketer riktade mot sig? Detta ofattbara antal raketer finns nu uppställda emot Israel.

7

Läs allt!


Den stora vedermödans tid

Den stora vedermödans tid

Vi ska inte blanda ihop födslovåndorna med den stora vedermödan. Det är faktiskt två olika saker.

46

Läs allt!


Världens största kristna tv-bolag satsar i TBN Nordic i Stockaryd

TBN Nordic i Stockaryd

Från och med Lördagen den 7 juli 2018 verkar nu Mediahusets Vänner, som startade TV2020 som sedan blev Lifely Channel, under varumärket TBN Nordic.

0

Läs allt!


Man säger att Jesus dröjer

Talet om att Jesus dröjer är inspirerat av Djävulen. Det förleder människor att tro, att de skall vara med under den stora vedermödan och uppleva Antikrists regim.

41

Läs allt!


Prenumera på Youtubekanalen Apg29.nu

En inblick i det fruktansvärda offer Jesus utstod för våra själars Frälsning!

Läsarmejl av Nils 

6

Läs allt!


Detta är kärleken

Läsarmejl av David B

Pliktkristen eller en berörd kristen?

1

Läs allt!


Pwzqemuözrözvykvvgt

Ja, vad betyder detta krypterade ord som finns i rubriken? ”Pwzqemuözrözvykvvgt.” Någon som vet?

1

Läs allt!


Regnbågens tecken

Regnbågens tecken

Detta förbund innebär att aldrig mer skall en flod komma och utrota allt liv och fördärva jorden. Och tecknet på detta förbund är regnbågen.

1

Läs allt!


Dagens ord

Vecka 42, fredag 19 oktober 2018 kl. 00:12

Jesus söker: Tore, Tor!

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? - Be den här bönen:

Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som min Herre och Frälsare. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Jag ber om förlåtelse för alla mina synder. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?
» Ja!

Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv. - Joh 3:16



Snabba tider för mord på svenska kliniker

Snabba tider för  mord på svenska kliniker

Om jag förstår det rätt är det dråp om man dödar någon oplanerat, medan mord är planerat. Eftersom man planerar aborter så är det ju ingenting annat än mord!

6

Läs allt!


Senaste kommentarer


Elida besöker Israel

Svenska Elida, på solidaritetssegling för kristna minoriteter och enda demokratin i Mellanöstern, anländer till Israel.

2

Läs allt!


Världens 20 rikaste pastorer 2018

Världens 20 rikaste pastorer 2018. Nummer ett kommer att chocka dig!

64

Läs allt!


En arg kvinna ringer och svär och förbannar över att Jesus är enda vägen till Gud

En arg kvinna ringde till Christer Åberg och svor och förbannade och ifrågasatte att Jesus är enda vägen till Gud.

11

Läs allt!


Regnbåge över Christer Åberg i livesändningarna

Regnbåge över Christer Åberg i livesändningarna

En fantastisk bild från livesändningen igår. Full av symbolik! Regnbågen över Christer Åberg, och effekten med Bibeln och den öppna handen.

3

Läs allt!


Turkiet satsar hundratals miljoner på att bygga moskéer över hela världen

Moske

Den turkiska regeringen satsar hundratals miljoner på att bygga moskéer i ett långsiktigt mål att sprida islam över hela världen. 

34

Läs allt!


Tack gode Gud för Donald Trump - Nu stoppas handeln med aborterade foster

USA stoppar handel med aborterade foster

Bild: varldenidag.se. 

Nu stoppar USA stoppar handel med aborterade foster. Det är bara att tacka Gud för Trumpadministrationen i USA. Det har hänt mycket positiva saker sedan Donald Trump blev vald till president.

13

Läs allt!


Hijab för barn säljs

Barnhijab

Den brittiska varuhuskedjan Marks & Spencer marknadsför en barnhijab som passar för 6-8-åringar.

24

Läs allt!


När döms man till helvetet?

Var jag än hade fötts så hade frälsningens erbjudande getts mig. Jag blev inte frälst för att jag föddes i ett "kristet land" utan därför att Jesus sökte mig!

2

Läs allt!


Idag talar Jesus och jag profeterar över dig - Mikael Skogsén

Idag talar Jesus och jag profeterar över dig med Mikael Skogsén.

4

Läs allt!


Den gode Hitler vann över Lenin

Den gode Hitler vann över Lenin

Bild: rpp.pe.

Hitler, som besegrade Lenin i borgmästarvalet i det peruanska bergsdistriktet Yungar, säger att han är den gode Hitler.

0

Läs allt!




Apg29 har tusentals bloggartiklar! Gå vidare till fler artiklar:

NÄSTA


Artiklar Kommentarer Bönesidan Fråga Christer Kontakt

STÖD APG29

Du kan ge på tre olika sätt:

  • Bankkonto: 8169-5,303 725 382-4
  • Swish: 070 935 66 96
  • Paypal

Christer Åberg och dottern Desiré.

Denna bloggsajt är skapad och drivs av evangelisten Christer Åberg, 54 år gammal. Christer Åberg blev frälst då han tog emot Jesus som sin Herre för 34 år sedan. Bloggsajten Apg29 har funnits på nätet sedan 2001, alltså 17 år i år. Christer Åberg är en änkeman sedan 2008. Han har en dotter på 12 år, Desiré, som brukar kallas för "Dessan", och en son i himlen, Joel, som skulle ha varit 10 år om han hade levt idag. Allt detta finns att läsa om i boken Den längsta natten. Christer Åberg drivs av att förkunna om Jesus och hur man blir frälst. Det är därför som denna bloggsajt finns till.

Sedan 23:42 2013-08-16 har det varit 446 057 608 sidvisningar på Apg29!

Apg29 har just nu 16 958 bloggartiklar, 90 935 kommentarer och 59 058 bönämnen.

Varsågod! Du får kopiera mina artiklar och publicera på din egen blogg eller hemsida om du länkar till sidan du har hämtat det!

Apg29 använder cookies. Cookies är en liten fil som lagras i din dator. Detta går att stänga av i din webbläsare.

MediaCreeper

Besök också Apg29 på:

Facebook | Twitter | Youtube | Vimeo | Instagram | Gab | SoundCloud

TA EMOT JESUS!

↑ Upp