Language

Apg29.Nu

Christer Åberg | TV | Bönesidan | Fråga Christer Åberg Ny! | Kommentarer | Chatt | Läsarmejl | Skriv | Media | Info | Sök
REKLAM:
Världen idag

Jesu återkomst i 1 och 2 Tessalonikerbrevet

Redan i första kapitlet där Paulus nämner grundläggande läror som den helige Ande eller församlingens omvändelse , så nämner han samtidigt det som ska vara församlingens hopp och förväntning, nämligen Jesu återkomst.

Raketuppskjutning.

För det första är uppryckelsen en viktig lära som borde vara en självklar del av församlingens fundament och förkunnelse. Det är också en händelse som är separat och skild i förhållande till Jesu synliga komma till jorden, och i stället en beskrivning av Herren som stiger ner från himlen för att hämta och rycka sin församling till sig. Uppryckelsen är också en återförening av våra nära och kära, som samtidigt med uppryckelsen uppstår från de döda.


Av Mikael Walfridsson
lördag, 12 oktober 2019 00:37
Gästblogg

Tillsammans med 1 Kor 15, så är Paulus brev till församlingen i Tessalonika några av de brev som allra bäst beskriver Jesu återkomst. Breven besvarar bland annat frågor som vad uppryckelsen är, och när den sker.

Det här är en genomgång av Paulus två brev som ger oss en förståelse för ändetiden, och förhållandet mellan Jesu Kristi dag som också är uppryckelsens dag, och Herrens dag som är Jesu komma till doms för den här världen. Breven uppmuntrar oss samtidigt att leva i en ständig förväntning till Jesu återkomst, och ger oss starka och tydliga löften om att bli bevarad från Guds vrede.

Bakgrund för breven

Paulus skrev dessa brev väldigt kort tid efter att han hade grundat församlingen i Tessalonika. På sin andra missionsresa kom Paulus till staden, där en församling grundades (Apg 17:1).

På grund av motstånd mot evangeliet blir Paulus tvungen att fly, och han skriver breven för att uppmuntra församlingen, då han genom Timoteus har hört om deras uthållighet, tro och kärlek.

Uppryckelsen – en viktig doktrin

Många människor avfärdar uppryckelsen som en viktig doktrin eller lära. En del kristna förnekar den helt enkelt, eller menar att det bara ska förstås symboliskt eller bildligt talat. Andra menar att uppryckelsen är helt rätt, men att den kommer i skymundan av viktigare läror och doktriner som till exempel treenigheten eller dopet.

तेथून, पॉल मंडळीतील स्थापना केली आणि तो ही अक्षरे लिहितात होईपर्यंत, याबद्दल 6-12 महिने आहे. त्यामुळे पॉल लिहितो की एक अतिशय तरुण मंडळीतील इतर शब्दात आहे. पण या लोकांना विश्वासात प्रामाणिकपणाने नवीन होते जरी, दृष्टीस किंवा पौल शिकवू किंवा येशूच्या परतावा बोलणे नाही वगळले.

आधीच त्याने दर्शनमंडपाच्या आशा आणि अपेक्षा, येशू (v 10) च्या बहुदा परतावा असल्याचे उल्लेख त्यामुळे जेव्हा पौल, पवित्र आत्मा (श्लोक 5) किंवा विधानसभा पश्चात्ताप (श्लोक 9) मूलभूत शिकवण उल्लेख जेथे पहिल्या अध्यायात आहे.

छळ दरम्यान जन्मलेल्या

थेस्सलनीका येथील चर्च जन्म आणि त्यांचा विश्वास सतत छळ वास्तव्य होते. ते यहूदी एकाच छळ अनुभव होता, येशूला आणि संदेष्ट्यांना दोन्ही पूर्वी अनुभव होता की (v14).

Breven är en uppmuntran till församlingen att fortsätta att vandra i tron och i deras uthållighet i Herren. Under svår förföljelse och lidande tog de emot evangeliet, och hade omvänt sig från sina avgudar. Nu var de överlåtna Herren och tjänade den enda och sanne Guden.

Vad är uppryckelsen?

Om man ska förklara och beskriva vad uppryckelsen är, finns det många sidor och facetter av den man kan nämna:

För det första är uppryckelsen en viktig lära som borde vara en självklar del av församlingens fundament och förkunnelse. Det är också en händelse som är separat och skild i förhållande till Jesu synliga komma till jorden, och i stället en beskrivning av Herren som stiger ner från himlen för att hämta och rycka sin församling till sig. Uppryckelsen är också en återförening av våra nära och kära, som samtidigt med uppryckelsen uppstår från de döda.

चर्च आनंदी की तो "सुस्पष्ट" किंवा संबंधित आहे याचा अर्थ असा नाही पूर्व पोहोचत अभिवचन मिळाले होते आहे. या चर्च लॉर्डस् परतावा सतत अपेक्षेने जगणे आवश्यक आहे याचा अर्थ, आणि त्या येशू घरी आम्हाला आणण्यासाठी आहे. वरील आणि महान दु: ख, जे करण्यास सुरवात करतो आणि प्रभु किंवा दु: ख दिवस सुरू त्या प्रक्रियेचा एक भाग आहे याचा अर्थ समान श्वास वर्णन केले आहे, तर. एक वेळ परमेश्वर दर्शन प्रतिज्ञा एक भाग असू शकत नाही देतो.

आनंदी - HARPAZO

1 Tess 4: 16-17 – Ty när en befallning ljuder, en ärkeängels röst och en Guds basun, då skall Herren själv stiga ner från himlen. Och först skall de som dött i Kristus Jesus uppstå. Därefter skall vi som lever och är kvar ryckas upp (harpazo) bland moln tillsammans med dem för att möta Herren i rymden. Och så skall vi alltid vara hos Herren.

Begreppet ”uppryckelse” kommer från den här bibelversen som blir översatt från det grekiska ordet ”harpazo” till ”att ryckas upp”. Detta ord ”harpazo” finns bara nämnt 13 gånger i NT och är bara använt i 1 Tess 4 i förbindelse med uppryckelsen av församlingen.

”Harpazo” (har-pad-zo) är grekiska och betyder ”föra bort”, taga eller greppa hastigt. Harpazo blev till det Latinska ordet ”raptus”, som i sin tur blev till det engelska ordet ”rapture”. I Sverige har vi översatt begreppet ”the rapture” med uppryckelsen.

Det är intressant att se hur ordet används och blir beskrivet i NT för det ger oss inblick i ordets betydelse, och en förståelse för det ögonblick församlingen blir uppryckt till Herren för att möta honom i rymden. Vi möter ordet harpazo både i förbindelse med Jesus, Paulus, Filippus, Johannes döparen och Jesu löften till hans barn.

Paulus

2 Kor 12:2 – Jag vet om en man i Kristus som för fjorton år sedan blev uppryckt (Harpazo) ända till tredje himlen – om han var i kroppen eller utanför kroppen vet jag inte.

Paulus blev uppryckt till himlen där han blev delaktig i Guds hemligheter. Samma ord Harpazo blir också använt om Jesus i Uppenbarelseboken för att beskriva Kristi himmelfärd efter uppståndelsen

Kristi himmelsefärd

Upp 12:5 – Och hon födde ett barn, en son, som skall styra alla folk med järnspira, och hennes barn blev uppryckt (Harpazo) till Gud och hans tron.

Johannes Döparen

Matt 11:12 – Och från Johannes Döparens dagar ända till nu är himmelriket utsatt för våld, och våldsmän förtrycker (Harpazo)det.

I förbindelse med Johannes döparens tjänst blir ordet Harpazo också använt. När Jesus satt i fängelse talar han bildligt talat om Johannes i förbindelse med (god) våld och våldsmän som förtrycker himlen. (take it by force eng. översättning) Att genomföra något med våld/kraft är en innebörd av ordet Harpazo.

परमेश्वराने त्याच्या लोकांना गोळा करण्यासाठी येतो, तेव्हा शक्ती विधानसभा हिरावून घेणार नाही.

फिलिप लेखक

फिलिप फाडले ते पाणी बाहेर आले, तेव्हा (HARPAZO) प्रभु दूर आणि त्या अधिकाऱ्याला यापुढे त्याला पाहिले, पण पुढे तसाच मोठ्या आनंदाने सुरू - प्रेषितांची कृत्ये 8:39.

एक देवदूत गाझा यरूशलेम येथील रस्त्याने जातो रस्ता खाली जा परमेश्वराने पाचारण करण्यात आले आहे माध्यमातून फिलिप केली होती. कोठे फिलिप एक इथिओपियाचा अधिकारी फिलिप्पाला सुवार्ता सांगितली कोण नाही. फिलिप पूर्णपणे सुवार्ता सांगत, त्यांचे कार्य पूर्ण अधिकारी बाप्तिस्मा करण्यात आला, तेव्हा फिलिप पृथ्वीवर दुसर्या ठिकाणी परमेश्वराने बंद चालते नाही.

इतर शब्दात दूर झेल पृथ्वीवरील किंवा स्वर्गीय एकतर परमेश्वराला जास्त सेवा मध्ये हलविले होण्यासाठी.

कोणीही परमेश्वराच्या हातून तुम्हांला हिरावून घेणार नाही

Joh 10:28-29 – Jag ger dem evigt liv, och de skall aldrig någonsin gå förlorade, och ingen skall rycka (Harpazo) dem ur min hand. Vad min Fader har gett mig är större än allt, och ingen kan rycka (Harpazo) dem ur min Faders hand.

Det här är ett fantastiskt bibelställe som visar på Herdens hjärta för sina får. Han känner oss, vi lyssnar till hans röst och följer honom. Det löfte som han ger oss är att ingen ska kunna ”rycka” oss ur hans hand. Det Fadern har gett Sonen kan ingen stjäla igen.

Det ger oss frälsningstrygghet och en visshet om att ingenting kan skilja oss från Guds kärlek i Jesus. Satan eller omständigheter kan med andra ord inte rycka oss bort från honom.

Uppryckelsen är närstående

1 Tess 4:15 - Vi säger er detta enligt ett ord från Herren: vi som lever och är kvar till Herrens ankomst skall alls inte komma före de insomnade

1 Tess 1:10 – Och vänta på hans Son från himlen, honom som Gud har uppväckt från de döda, Jesus som har frälst oss från den kommande vredesdomen.

En av den allra viktigaste delen av uppryckelsen är att den är ”Imminent”, som betyder att den är närstående, och något som man kan förvänta kan ske när som helst.

Uppryckelsen är med andra ord en teckenlös tillkommelse, och det finns med andra ord inga profetiska tecken som ska föregå uppryckelsen, eller något som församlingen ska vara uppmärksam på ska ske innan det att denna händelse kan äga rum.

Paulus använder ordet ”vi” när han nämner dem som lever och är kvar till Herrens ankomst, vilket talar för att uppryckelsen i princip redan kunde hända på Paulus tid.

Jak 5:8 – Var också ni tåliga och styrk era hjärtan, ty Herrens ankomst är nära

ट्रॅक पौलाच्या दिवस लॉर्डस् परतावा बंद होते, आणि तो स्वर्गातून येशूच्या सतत अपेक्षेने जगणे मंडळीच्या प्रोत्साहन देते.

आम्ही चर्चा तेव्हा वेळ आम्ही जे आपण जगत अर्थ, आणि आम्ही लॉर्डस् परतावा अनुभवली असेल की पिढी आहे, असे मत, आम्ही दु: ख भविष्यसूचक वर्ण तुलना कारण तो आहे. कारण चिन्हे आम्ही लॉर्डस् दिवस जवळ येत आहे की पाहू शकता, आणि जन्म प्रसूतिवेदना वाढ की. दुसऱ्या शब्दांत, अंतर्गत आणि बाह्य चिन्हे आणि ती सुद्धा दर्शन आनंदी 70 व्या आणि गेल्या काही वर्षांपासून या आठवड्यात गाठत आहे की सूचित, अशा प्रकारे.

Förväntningens फळे

प्रभु परत करण्यासाठी आम्ही दररोज अपेक्षेने जगणे तेव्हा, तो एक förväntningens आनंद आणि त्याच्या येत इच्छा दोन्ही निर्माण करते.

अपेक्षा वधू तयार मिळत, आणि एक पवित्र जीवन जगू, आणि त्याच्या पुढील वर नियुक्त करते. तसेच परमेश्वराने प्रेमाने आणि उर्जा बचत पोहोचण्याचा करू इच्छित आहे गमावले माणुसकीच्या एक गरज निर्माण करते. तो एक चांगला यजमान व साहित्य या आध्यात्मिक वास्तव हजारो लोक दररोज अनुभवतो ते देव न आणि आशा न अनंतकाळ जाल तेव्हा संबंधात कमी अर्थ करते.

याच काळात उशीरा 1800 च्या प्रभु पुन्हा संबंधित आनंदी शिकवणी असण्याचा तेव्हा जगात आज इतिहास महान मिशनरी आणि evangelization वेळा अनुभव. एकाच वेळी भविष्यसूचक शब्द जिवंत झाला सह, जगभरातील सुवार्ता बोललो.

***

थेस्सलनीका येथील मंडळीला अक्षरे पौलाच्या eschatological पत्र आहे. म्हणून आम्ही दोन्ही शिकविण्याची गरज आहे की, पौल अपेक्षा आणि निर्णायक घटना की आनंदी, दोघांनाही performanc आणि दु: ख उल्लेख करू शकता.

2 थेस्सलनीकाकरांस देखील सर्वात वादग्रस्त देवाच्या मंडळीची आनंदी एनटी मध्ये वेळी संबंधात पत्र, एक आहे.

एक अनुकरणीय तेथील रहिवासी

अनेक प्रकारे, मंडळीतील इतर बांधवांना एक उदाहरण मांडले (1 थेस्सलनीकाकर 1: 8). हे लॉर्डस् परतावा सतत अपेक्षा वास्तव्य की एक चर्च होते. त्यांनी मूर्तीपूजा पश्चात्ताप, आणि स्वर्गातून येशू प्रकटीकरण आता वाट पाहत (1 थेस्सलनीका येथील 1:10) होते.

I sitt första brev så uppmanar Paulus församlingen att fortsätta sköta sina arbeten och leva ett normalt liv, samtidigt med att de väntade på Herren (4:11-12). Han tröstar dem också genom att berätta att vi ska återse nära och kära som redan har gått hem före oss, då de döda uppstår samtidigt med uppryckelsen av de levande.

Paulus andra brev

Paulus andra brev är skrivet cirka sex månader senare än det första. Han skriver till församlingen för att rätta och korrigera falska rykten och falsk undervisning som hade fått fäste i församlingen.

Församlingen var skrämda och förvirrade med hänsyn till Herrens dag, och den domstid som ska komma över världen. Genom falska rykten och påstådda brev från Paulus, trodde nu församlingen att de redan var inne i denna domstid som också är vedermödans tid.

Det här var något som Paulus tydligt hade förklarat både muntligt och genom sitt första brev till Tessalonika. Därför skriver han detta brev för att tydliggöra och rätta till dessa missförstånd.

Herrens dag, Guds vrede och församlingens avgång

I Paulus andra eskatologiska brev till Tessalonika är det speciellt fyra områden som jag vill skriva och fokusera på som är Herrens dag, Guds vrede (orge), Han som håller tillbaka, och ordet ”apostasia” som både kan betyda avfall eller avgång (uppryckelse).

Till sist tittar vi lite särkilt på 2 Tess 2:13, som efter närmare granskning är en fantastisk vers som både talar, bekräftar och summerar Paulus undervisning till församlingen om en uppryckelse före vedermödans tid.

Herrens dag

2 Tess 2: 1-2 - När det gäller vår Herre Jesu Kristi ankomst och hur vi skall samlas hos honom, ber vi er, bröder, att inte så plötsligt tappa fattningen och bli skrämda, vare sig av någon ande eller av något ord eller brev, som påstås komma från oss och som går ut på att Herrens dag har kommit.

1 Thess 5:2 - Om tider och stunder, bröder, behöver vi inte skriva till er. Ni vet själva mycket väl att Herrens dag kommer som en tjuv om natten. När folk säger: "Fred och trygghet", då drabbas de av undergång lika plötsligt som smärtan kommer över en kvinna som skall föda, och de slipper inte undan. Men ni, bröder, lever inte i mörker, så att den dagen kan överraska er som en tjuv.

För det första är det viktigt att tydliggöra vad Herrens dag egentligen är. Många människor förbinder och refererar till Herrens dag som en begränsad och enskild dag på 24 timmar som utspelar sig i slutet av vedermödan vid Jesu synliga återkomst. Därmed menar man att HERRENS dag och uppryckelsen är synonym och går ut på ett.

Den troligtvis mest citerade versen är just från 1 Thess 5:2 som nämner uppryckelsen i förbindelse med Herrens dag. I och med att Herrens dag på samma sätt som Jesu återkomst kommer som en ”tjuv om natten” så förbinder man ofta ihop dessa två händelser.

Men en genomgång av några bibelverser som omtalar Herrens dag visar att det inte endast refererar till en enskild dag, men till en tidsperiod av dom som både omfattar vedermödan, Jesu synliga återkomst och tusenårsriket.

Joel 2: 11-20 – Herrens dag inkluderar en attack från fienden från norr, som många menar är samma attack vi ser i Hes 38-39. Många menar att GOG/Magog kriget sker i den första delen av vedermödan.

Joel 3:4 – Här är Herrens dag knutet till Jesu synliga återkomst och hans dom över nationerna.

2 Pet 3: 10-23 – Här kan Herrens dag inte referera till Jesu synliga återkomst, då vi vet att den dagen då himlakroppar ska upplösas och vi får nya himlar och en ny jord först sker efter 1000 års riket på jorden.

Som en tjuv om natten

Paulus beskriver Herrens dag som en händelse som kommer överraskande, och som en tjuv om natten. När den här världen inte förväntar det, så kommer den lika plötsligt och på samma sätt som när en kvinna som får födslovånda och uppenbarar sig för den här världen.

Paulus bekräftar bibelns beskrivning av Herrens dag, och talar själv om den som en tid av undergång och smärta. Senare i 1 Tess 5:9 använder Paulus ordet ”vredesdomen” (orge) som sammanfattar och är synonym med denna tid.

Jesu Kristi dag

Fil 1:6 – Jag är övertygad om att han som har börjat ett gott verk i er också skall fullborda det intill Kristi Jesu dag.

Herrens dag omhandlar alltså den vredes och domstid som kommer att gå ut över jorden över en tidsperiod som sträcker sig från uppryckelsen (vedermödans start) och till tusenårsriket. När vi talar om uppryckelsen av församlingen så används inte Herrens dag, men i stället benämningen Jesu Kristi dag.

Jesu Kristi dag är inte alls nämnd i GT, då den har med den stora hemligheten att göra, nämligen sanningen om NT-församlingen och dens uppryckelse i härlighet.

En NT uppenbarelse

Jesu Kristi dag är därför enbart en NT- uppenbarelse. Herrens dag är inte bara en GT uppenbarelse, men domens tid över folken är mer detaljerad i NT och speciellt beskriven i Upp kap 6-19. ”Herrens dag” angår jorden och människorna på jorden medan Jesu Kristi dag angår NT församlingens uppryckelse och dens framställning inför Fadern i det himmelska.

När det gäller Jesu Kristi dag så är det en benämnelse på den dag då Jesus ska komma på skyarna för att hämta sin fulltaliga församling till sig.

Betydningen av denna vers är att den helige Ande, som på pingstdagen börjades sitt verk med att utvälja ett himmelskt folk, kommer att fullföra och göra detta folk fulltalig intill Jesu Kristi dag, d.v.s. intill att Jesus kommer för att hämta hem sin församling till de himmelska boningarna – som alltså sker före Herrens dag.

Bevarad från Herrens vrede (orgé)

1 Tess 1: 9-10 - Själva berättar de om hur vi blev mottagna av er och hur ni omvände er till Gud, bort från avgudarna, för att tjäna den levande och sanne Guden och vänta på hans Son från himlen, honom som Gud har uppväckt från de döda, Jesus, som har frälst oss från (ek) den kommande vredesdomen (orge).

1 Tess 5:9 - Ty Gud har inte bestämt oss till att drabbas av vredesdomen (orge)utan till att vinna frälsning genom vår Herre Jesus Kristus

Ett av Pre-trib lärans viktigaste argument för uppryckelsen av församlingen före vedermödan, är att Jesus har frälst och räddat sin församling från den kommande vreden. (eng. wrath to come).

Det grekiska ordet i grundtexten för vrede är orgé, och har på engelska betydelsen ”anger, wrath, passion och punishment. Det är alltså den tid då Guds vrede och straff blir utgjuten över den här jorden.

सर्वसाधारण थीम

दोन्ही NT एक आवर्ती थीम आहे की या बायबल अध्याय आणि काहीतरी जतन आणि ते जतन केले जात चर्च राग दु: ख नियत नाही, परंतु त्याऐवजी आहे.

शब्द "पासून" (EK) वर माध्यमातून जा नाही, परंतु त्याऐवजी शब्दशः कोणालाही किंवा काहीही पासून स्वतःला अंतर आहे. तो मत्तय 7 मध्ये "आपल्या स्वत: च्या डोळ्यातील मुसळ काढणे" शिकवते, तेव्हा येशू हाच शब्द वापरते: 5 तुळई किंवा हात नंतर शारीरिक दूर दिवस काढून टाकले जाते, आणि डोळा यापुढे भाग आहे.

आम्ही देवाची अभिवचने काढले जाणार आहे आणि देवाच्या क्रोधाच्या पासून जतन करून ठेवली आहे, तर दर्शन दु: ख दरम्यान उपस्थित कसा होऊ शकतो?

रागापासून आपण वाचले

Upp 6: 15-017 - Kungarna på jorden, stormännen och härförarna, de rika och de mäktiga, alla slavar och fria, gömde sig i hålor och bland bergsklyftor, och de sade till bergen och klipporna: "Fall över oss och göm oss för hans ansikte som sitter på tronen och för Lammets vrede (orgé). Ty deras vredes stora dag har kommit (aorist), och vem kan då bestå?

Första gånge vi möter detta ord vrede (orge) i Uppenbarelseboken är vid sjätte sigillet. Verbet ”har kommit” är ett verb (Aorist) som betyder och visar på något som redan har funnits till tidigare, men som nu konstateras finnas till vid sjätte sigillet.

När man ser tillbaka på de tidigare sigill som har varit före det sjätte, är det heller inte svårt att se att denna vrede också har genomsyrat de första fem sigillen, som bland annat har resulterat i globala krig, ekonomisk hyperinflation, hungersnöd och virus utbrott, som har orsakat att en fjärdedel av jordens befolkning har omkommit.

Avslutningen på vreden

Upp 15:1 - Och jag såg ett annat stort och underbart tecken i himlen: sju änglar med sju plågor, de sista, ty med dem når Guds vrede sin fullbordan

Många tror att denna vrede som är en del av Guds vredesskålar först uppträder i slutet av Uppenbarelseboken, men bibeln är tydlig att med de sista sju plågorna avslutar och inte är början av Guds vrede. (Upp 15:1)

Upp 19:15 - De himmelska härarna följde honom på vita hästar, och de var klädda i vitt, rent linnetyg. Och ut ur hans mun kom ett skarpt svärd, som han skall slå folken med, och han skall styra dem med järnspira, och han trampar Guds, den Allsmäktiges, stränga vredes (Orgé)vinpress

Vid slutet av vedermödan avslutas Guds vrede, och vi möter den för sista gången när Jesus kommer för att besegra och vinna seger över sina fiender vid Harmagedon.

Om församlingen har löfte om att bli bevarad från denna domstid från början till slut, så är det ganska tydligt att församlingen inte kan vara kvar på jorden när första sigillet bryts. Paulus bekräftar detta senare i 2 Tess, där han undervisar om olika händelser som först måste inträffa innan denna domstid kommer över jorden.

Filadelfia församlingen

Upp 3:10 – Eftersom du har bevarat mitt ord om uthållighet, skall jag bevara dig och rädda dig ur prövningens stund, som skall komma över hela världen och sätta dess invånare på prov.

Ett liknande löfte som gavs till församlingen i Tessalonika, fick också församlingen i Filadelfia i Uppenbarelseboken.

För att dom hade bevarat Herrens ord om uthållighet, skulle Herren bevara församlingen ur (ek, out from) prövningens stund som skulle komma över jorden. Ordet ”från” (ek) är samma ord som 1 Tess 1:10 använder, och som visar att församlingen ska vara uttagen från, och distanserad från prövelsens stund.

Det löfte som Herren ger församlingen i Filadelfia begränsar inte heller enbart denna tid till Guds vrede, men lovar församlingen att bli bevarad från hela prövningens stund som ska komma över jorden.

Apostasia – Avfall eller avgång

2 थेस्सलनीकाकर 2: 3 - कोणीही तुम्हाला कोणत्याही प्रकारे फसवू नये. प्रथम, आला पाहिजे कचरा व अॅड माणूस, विनाश मुलगा उघडपणे पुढे येऊन

पॉल एक महत्त्वाचा आणि निर्णायक वाद बद्दल दर्शन शिकवते, चर्च तीन महत्त्वपूर्ण घटना घडतात अगोदरच प्रभु (दु: ख) दिवस आला अशी आपण अपेक्षा करू शकत नाही बहुदा की:

कचरा (apostasia) आला पाहिजे, एक परत वस्तू कोण साइटवर आला पाहिजे, आणि मनुष्य laglösthetens (दोघांनाही) उघडपणे पुढे येऊन आहेत (रेव 6: 1)

शब्द apostasia अर्थ

ग्रीक शब्द अनुवादित आहे कचरा, विश्वासघात आणि बंड शब्द "apostasia" आहे. नाम "apostasia" क्रियापद "afistämi" ज्या huvudbetydning "हलवून" आहे किंवा येते "एक ठिकाणाहून दुसर्या काहीतरी हलविण्यासाठी." शब्द विशेषतः एका ठिकाणाहून दुसऱ्या ठिकाणाकडे कोणत्याही हलवून संबंधात वापरले जाते, किंवा तो निघून जातो किंवा कोणीतरी वेगळे असेल तर.

आम्ही एनटी, तो "मोशेने सोडून," मोशे पासून धर्मत्याग बद्दल बोलतो जेथे इतर कायदे 21:21 आहे जेथे फक्त दोनदा शब्द apostasia शोधू. नाम apostasia एनटी दुर्मीळ होत चालली आहे, तर क्रियापद शब्द पंधरा वेळा साधित केलेली आहे की afistämi आहे. केवळ तीन प्रकरणांमध्ये धार्मिक धर्मत्याग संदर्भित. (1 Tim.1, इब्री 3:12 आणि 2 तीम 2: 9).

उर्वरित बारा प्रकरणांमध्ये "दूर करण्यासाठी," तो एक व्यक्ती आहे की नाही हे afistämi नाही (लूक 4:13; प्रेषितांची कृत्ये 12:10), ते अन्यायाचे (2 तीमथ्य 2:19), मंदिरातून (लूक 2:37) किंवा शरीर पासून (2 करिंथ 12: 8).

प्रथम भाषांतरे

"Apostasia बर्फ एक शक्य रेंडरींग: डिपार्चर (चर्च) इंग्लिश बायबल, अभाव बायबल, एक तळटीप आहे.

आपल्या 1394 पासून पहिल्या सात इंग्रजी अनुवाद - इ.स. 1608, प्रत्येकजण आनंदी उद्देश शब्द "या जीवनातून जाण्याची" (प्रस्थान) यांनी अनुवादित करण्यात आले. अतिशय पहिल्या अनुवाद एक ऐवजी सुटण्याचा शब्द कचरा वापर म्हणून राजा जेम्स आवृत्ती कसे आहे?

Apostasia ऐतिहासिक विकास

1576 इंग्रजी मध्ये कॅथोलिक अनुवाद देखील "Rheims बायबल" म्हणतात आले. तो निर्गमन (निर्गमन) ऐवजी शब्द कचरा वापरले प्रथम अनुवाद होता.

Kotolikerna använde denna översättning för att peka på det ”avfall” som föregick på 1500 talet genom reformationen.

Omvänt år 1611 när King James Bible utkom ändrade översättarna de tidligare översättningar från departure till avfall för att peka på den katolska kyrkan och dess lära som det stora avfallet. Det var alltså inte studier eller betydelse av ordet apostasia som avgjorde detta, men som användelse mot den katolska kyrkans lära.

Uppryckelsen - en bestämd händelse

Vad menar egentligen Paulus när han undervisar om en bestämd händelse som ska ske precis före vedermödan?

Grekiska apostasia har nämligen en bestämd artikel (något som grekiska ord normal inte har) som gör att Paulus pekar på en särskild bestämd händelse, och inte något som sker över längre tid.

Många bibelord talar och vittnar om ett avfall från tron i den sista tiden. (1 Tim 4:1-2, 2 Tim 3:1, 1 John 2:1). Problemet är att inga av dessa bibelord ger stöd för ett specifikt avfall eller en bestämd händelse som ska markera och vara ett uppenbart tecken för alla troende i ändetiden. Alla bibelställen som talar om ett avfall från tron i den sista tiden är generella och pekar inte på en bestämd händelse. Som vi vet så det i stället varit avfall och uppror mot Herren genom alla tider. Judas brev talar även om att den redan hände på apostlarnas tid. (Jud v 17 f.f )

Uppryckelsen däremot, är en bestämd händelse, och något som inte sker över längre tid. Det kommer att vara ett unikt tecken som visar på att ändetiden och själva avslutningen har kommit.

Ett förtydligande av Paulus

Samtidigt är det ett problem då inte Paulus har nämnt detta avfall i sitt första brev till församlingen.

Det andra brevet till församlingen är ett förtydligande av det som är skrivet i det första, och Jesu återkomst en händelse som var både förklarad och tydligjord för Tessalonika. Stor sett varje kapitel i dessa brev talar om Herrens återkomst och ändetidens utveckling, men nämner aldrig något om ett avfall som en viktig och enastående händelse, som ska föregå Herrens dag och Antikrists ankomst.

Det är därför mer närliggande att tro att Paulus refererar till Herrens ankomst i 1 Tess 4:17 än till ett specifikt avfall som skriften i övrigt inte nämner.

Han som håller tillbaka

2 थेस्सलनीकाकर 2: 6-7 - आपण ते त्याने आपले वेळ येईल तेव्हा फक्त दिसणे शकता आता त्याला परत धारण सारखे काय माहित. आधीच, अनाचार रहस्य संचालन. आता परत वस्तू कोण तो एकमेव मार्ग बाहेर साफ केला जाईल.

अध्याय त्याच अध्यायात 4-8 दोघांनाही, आणि एक तो दिसू शकत नाही, जेणेकरून त्याच्या वेळ आहे आधी परत वस्तू कोण जाहीर करतात. आज आम्ही 2014 लिहा, आणि आम्ही ते पुष्टी करू शकता किंवा तो परत वस्तू दोघांनाही अद्याप पुढे आलेली नाही तेव्हा येथे अजूनही आहे.

Rent grammatiskt blir den som håller igen beskriven som både ”det” och ”han”. Ordet ande som i den helige Ande är ordet ”pneuma” på grekiska, som är ett ord i intet kön. Samtidigt med att den helige Ande också är Gud, blir han beskriven som ”han”. Det har varit många gissningar på vad som håller Antikrist tillbaka, men den som både är neutrum samtidigt som maskulin kan inte vara någon annan än den helige Ande.

Den helige Ande i församlingen

Den helige Ande är tätt knuten till församlingen, och har varit det sedan pingstdagen i APG Kap 2. I GT verkade den helige Ande också på jorden men i stället med bas uppifrån. På samma sätt som han också kommer att göra i vedermödan.

वरून uppryckelsens क्षण पवित्र आत्मा दु: ख लोकांना काम सुरू राहील, पण. म्हणून, आम्ही पवित्र आत्म्याच्या Chapter 3 प्रकटीकरण आणि पलीकडे पुस्तक प्रतिनिधित्व केले यापुढे दिसणार नाहीत. चर्च सात अक्षरे, आम्ही हे शब्द ऐका: कान आहेत तो, त्याला आत्मा मंडळीतील काय म्हणतो ऐको. Chapter 3, विधानसभा आनंदी आहे यापुढे पवित्र आत्मा जो बोलतो आहे केल्यानंतर. प्रकटीकरण 13: 9 - कान आहेत तो ऐको. आजचा सकाळ दु: ख लोक विविध तारण आणि न्याय संदेश येतो की पवित्र आत्मा आहे, नंतर तो त्याऐवजी देवदूत केले जाईल. (रेव 14: 6-7).

विधानसभा पवित्र आत्मा पकडले होते तेव्हा नंतर विधानसभा आज माहीत आहे की फक्त मंदिर आहे अधिक काम नाही स्थान आहे. (1 3:16). दु: ख प्रस्तुत केले जाते की फक्त चर्च skökoförsamlingen आहे, आणि पवित्र आत्मा किंवा बाहेर येथपासून चालवतात नाही करू शकता.

2 थेस्सलनीकाकरांस 2:13 मध्ये आनंदी

2 थेस्सलनीकाकरांस 2:13 - पण आम्ही, आपण भाऊ परमेश्वराला प्रिय नेहमी देवाचे आभार मानतो, कारण देव सुरुवातीला हा सत्याचा आत्मा आहे आणि विश्वास ठेवून तारण व्हावे आपण निवडलेल्या बांधील आहेत.

इंग्लंड पलीकडे. "पण आम्ही नेहमीच तुमच्यासाठी देवाचे आभार पाहिजे, भाऊ जसे परमेश्वरा द्वारे प्रियकर, कारण तो तुम्हांला निवडले एक प्रथम फळ सत्याचा आत्मा आणि विश्वास ठेवून करून सुटका."

या वचनात संबंधात उल्लेख करणे महत्त्वाचे आहे की सर्वप्रथम शिकवण गेली या eschatological पत्र संबंधात उल्लेख आहे "प्रभूच्या दिवशी."

पूर्व धडा (धडा 2) पौल होते फक्त दुष्टपणा माणूस सर्वप्रथम पुढे आला पाहिजे उघडपणे सादर बद्दल दर्शन शिकवले. आम्ही प्रथम सील येथे दिसणे दोघांनाही पाहू, आणि पांढरा घोडा दिसते तेव्हा.

पौल या वचनात व्यक्त मोक्ष या कृतज्ञता, तो tantly देवाचा क्रोध उघड दोन अक्षरे शिकविले आहे की समान तारण की नाही? या प्रकरणात, तो अद्याप पौलाच्या विधानसभा वारंवार थीम, म्हणजे परमेश्वराच्या बचत आणि देवाचा क्रोध आणि दु: ख रक्षण करण्यासाठी दुसर्या पुष्टीकरण आहे.

तारण म्हणून निवडले

मोक्ष (soteria) या शब्द समजून घेण्यासाठी पॉल वापरते आहे की, आपण देखील त्याने साइन इन वेळ त्यानुसार अर्थ आहे.

मोक्ष शब्द (. शासन निर्णय Soteria) इंग्लंड मध्ये खालील अर्थ आहे; deliverence, परिरक्षण, सुरक्षा, तारण शत्रू विनयभंग सुटका.

पासून शब्द जुना करार वापरले जाते, आम्ही पाहू शकता की शब्द बदल अर्थ, पुढे आम्ही वेळेत नातेवाईक अक्षरे लिहिले होते तेव्हा जाईल.

जुना करार मध्ये तारण

जादा वेळ, आम्ही शब्द 78 वेळा शोधू आणि अनेकदा हिब्रू शब्द संबंधित आहे Yeshu'ha. वेळा शब्द जुना करार मध्ये वापरले जाते बहुतांश, शत्रू किंवा इस्राएल तात्पुरता चाचण्या फिजिकल तारण जोडलेले आहे.

त्यांनी तांबडा समुद्र जाता, तेव्हा आम्ही येथे इजिप्त, इस्रायलच्या सुटका इतर ते पाहू. डेव्हिड सुटका दावीद छळ मोकळा तेव्हा, आणि जसे पलिष्टी मवाबी आणि अदोमी नैसर्गिक शत्रू इस्राएल तारण हे देखील वापरली जाते.

यशया दोन्ही ख्रिस्ताच्या परत येथे इस्राएल बचाव वर्णन करण्यासाठी, पण आध्यात्मिक व नवीन करार इस्राएलच्या लोकांना परमेश्वराची साथ स्थापित करेल वर्णन करण्यासाठी हे शब्द वापरते.

NT मध्ये साल्व्हेशन

नवीन करार दोन्ही शारीरिक धोका करून वापरला जाणारा शब्द "Soteria" आहे (प्रेषितांची कृत्ये 7:25, 27:34), पण आम्ही वधस्तंभावर येशूच्या मरणाने मिळाले आहे आध्यात्मिक तारण वर्णन करून वरील सर्व. (फिल 1:28, 2 करिंथ 7:10 Efe 1.13)

Vi kan se att betydelsen av detta ord kan vara både en andlig frälsning, och en fysisk frälsning från tillfällig fara eller omständighet. I GT är största delen en fysisk fara medans största delen i NT står för en betydelse av en andlig frälsning.

Tidspunkt för Tessalonikerbrevet

Nya testamentet är skrivet över en period på cirka 60 år, av flera olika författare. Betydelsen av ordet frälsning (soteria) kan därför tolkas dels i förhållande till den tid det skrevs, och genom vilken författare ordet används.

Paulus skrev sina brev över en tidsperiod på cirka 20 år, och det är därför naturligt att ordet genomgår en viss förändring av dess betydelse med tiden. Till skillnad för några av Paulus senare brev som till exempelvis Romarbrevet, där ordet nästan genomgående används med betydelse af andlig frälsning, är brevet till Tessalonika ett av Paulus allra tidigaste brev.

Paulus tidiga brev

I Paulus tidiga brev som breven till Tessalonika och Galatien, används aldrig ordet ”soteria” för att utrycka en andlig frälsning. Ordet används heller inte i Jakobs brev som också är skrivet på ett tidigt stadium i kyrkans historia. Paulus använder i stället andra ord under denna tidsperiod för att beskriva andlig frälsning som till exempel ”kaleo” Gal 1:6, ”dikaio-oe” Gal 2:16, ”exagorazo” Gal 3:13 osv.

Det brev som troligtvis skrevs efter breven till Tessalonika var 1 Korintierbrevet, där ordet ”soteria” aldrig används. Det är först i Paulus andra brev till församlingen i Korintier som ordet används igen. Ordet används här tre gånger, och det är då vi för första gången ser ordet användas i förbindelse med andlig frälsning.

Det ser ut som att när Paulus använder detta ord i sina tidiga brev, är han fortfarande påverkad av det sätt som GT använder detta ord på, och som alltså är en beskrivning av en frälsning från en fysisk, eller en tillfällig fara eller omständighet. När Paulus i senare brev använder detta ord är med övervägande betydning av andlig frälsning.

Brevens genomgående ämne

Varje kapitel i 1 och 2 Tess omhandlar på något sätt Jesu återkomst, och Paulus eskatologiska undervisning. Därför är det med andra ord närliggande att tro att denna frälsning som Paulus refererar till i 2 Tess 2:13, också omhandlar och är en fortsättning på det ämne Paulus undervisar om.

En genomgång av 2 Tess kapitel 2 visar att kapitlet har följande innehåll:

1. En varning (vers 1-3)

2. Apostasia (vers 3)

3. Laglöshetens människa träder fram (vers 3-5)

4. Den som håller tillbaka (vers 5-7)

5. Antikrist framträdan och ankomst (vers 8-9)

6. Villfarelse och bedrägeri över människorna (vers 10-12)

7. Ett tack och lov till Herren, och en uppmaning (vers 13-15)

När Paulus avslutande skriver och utrycker sin tacksamhet till Herren, om den frälsning som Gud har förberett, måste det ses i ljuset av hans tidigare undervisning i samma kapitel. Det är med andra ord inte ett nytt ämne som Paulus börjar tala eller tacka för, men helt enkelt en fortsättelse på det ämne han redan undervisat om genom hela brevet.

Vår kommande härlighet

2 Tess 2:14 - Det är detta som Gud har kallat er till genom vårt evangelium, för att ni skall vinna vår Herre Jesu Kristi härlighet

Nästa vers vi möter i 2 Tess 2 talar om vår kommande härlighet i Kristus. Det är den härlighet som Paulus talar om i 1 Kor där ”det förgängliga kläs i förgänglighet”, och ”detta dödliga kläs i odödlighet”.

Det är alltså en referens till uppryckelsens dag och vår kommande härlighet, som sker i det ögonblick då Herren rycker sin församling till sig, och han förvandlar våra kroppar till att bli lika honom. Denna vers som är en fortsättning på vers tolv, och är en tydlig koppling till uppryckelsens dag.

Avslutning

Paulus förkunnar att innan Herrens dag eller vedermödans tid kan komma, måste den laglöse (Antikrist) träda fram. Men för att Antikrist ska kunna träda fram, måste den som håller honom tillbaka träda till sida (den helige Ande), och för att den helige Ande ska kunna träda till sida måste församlingen först ryckas bort och tas väck från jorden.

या पृथ्वीवर त्याचे दृश्यमान परत अनुसरण अनेक वर्ण येशू गुण. पण आनंदी स्वाक्षरी न कार्यक्रम आहे, आणि दोघांनाही किंवा इस्राएल त्याच्या कराराची विधानसभा कॉल प्रतीक्षेत नाही, पण "स्वर्गातून त्याचा पुत्र प्रतीक्षा."

आम्ही प्रभूला लवकरच येतील आणि आम्हाला येणाऱ्या क्रोधापासून आम्हाला जतन करण्यासाठी, घरी, आणि आम्हाला कायमचा त्याच्याबरोबर असल्याचे एक स्थिर अपेक्षेने जगणे.

येशू लवकरच येत आहे!

मिकाएल


Publicerades lördag, 12 oktober 2019 00:37:33 +0200 i kategorin och i ämnena:


1 kommentarer


x
Lillibeth
söndag, 20 oktober 2019 20:57

"Paulus förkunnar att innan Herrens dag eller vedermödans tid kan komma, måste den laglöse (Antikrist) träda fram. Men för att Antikrist ska kunna träda fram, måste den som håller honom tillbaka träda till sida (den helige Ande), och för att den helige Ande ska kunna träda till sida måste församlingen först ryckas bort och tas väck från jorden."

Detta är SANNINGEN vilket det också är en strid om.

/Lillibeth

Svara

Första gången du skriver måste ditt namn och mejl godkännas.


Kom ihåg mig?

Din kommentar kan deletas om den inte passar in på Apg29 vilket sidans grundare har ensam rätt att besluta om och som inte kan ifrågasättas. Exempelvis blir trollande, hat, förlöjligande, villoläror, pseudodebatt och olagligheter deletade och skribenten kan bli satt i modereringskön. Hittar du kommentarer som inte passar in – kontakta då Apg29.

Nyhetsbrevet - prenumerera gratis!


Senaste bönämnet på Bönesidan

fredag 24 januari 2020 11:05
Be för mig! Går en ny utbildning och ska bl. a. Lära mig Windows 10 och alla program i Office 365 paketet. Det är väldigt mycket ny information för mig och jag har svårt att registrera allt! Be tack!

Senaste kommentarer


Aktuella artiklar



Stöd Apg29:

Mer info hur du kan stödja finner du här!

Kontakt:

MediaCreeper Creeper

↑ Upp