Language

Apg29.Nu

BUTIK NY! | Christer Åberg | TV | Bönesidan | Fråga Christer Åberg | Skrivklåda | Chatt | Läsarmejl | Skriv | Media | Info | Sök
DONERA till Apg29 - bli månadsgivare!
SWISH: 072 203 63 74

REKLAM:
Himlen TV7

ထာဝရကောင်းကင်ဘုံရှင်မပြုမီအာဒံကိုအချ

ထာဝရကောင်းကင်ဘုံရှင်မပြုမီအာဒံကိုအချ


Av Sigvard Svärd
torsdag 2 april 2020 01:16

ADAM-TID FÖRE DET EVIGT HIMMELSKA

Det går att liksom kasta ut ett ”bete” i Bibeln och invänta ”napp”. Namnet Adam är betet i detta opus. Spänning uppstår när det ”hugger”, och nappet drar ”under ytan” iväg i en profetisk kraft från bibelbok till bibelbok – innan det kommer upp som en gudomlig ”fångst”. Bibelstudiet här, som jag har titulerat ”Adam-tid för det evigt himmelska”, är i min mening en sådan fångst.

UTGÅNGSTEXTER

Jag har valt några utgångstexter för denna teologiska reflektion med hisnande perspektiv, nämligen 1 Mos 1:26-27a, 2:6-8, 1 Kung 10:23-25, Jes 65:24-25 och 1 Kor 15.45, vilka texter jag här från Folkbibeln 2015 citerar i tur och ordning (allt inom parentes är mina anm.):

(1) ”Gud sade: ´Låt oss göra människor till vår avbild, lika oss. De ska råda över havets fiskar och himlens fåglar, över boskapsdjuren och hela jorden och alla kräldjur som rör sig på jorden.´ Och Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne, till man och kvinna skapade han dem”. – ”Men dimma kom upp ur jorden och vattnade hela marken. Och Gud formade människan av jord från marken och blåste livsande i hennes näsa. Så blev människan en levande varelse.”

(2) ”Salomo blev större än någon annan kung på jorden, både i rikedom och vishet. Från alla länder kom man för att besöka Salomo och höra den visdom som Gud hade lagt ner i hans hjärta. Var och en förde med sig gåvor: föremål av silver och guld, kläder, vapen, väldoftande kryddor, hästar och mulåsnor. Detta hände år efter år.”

(3) ”Och det ska ske att innan de ropar ska jag svara, medan de ännu talar ska jag höra. Vargar ska beta med lamm, lejon ska äta halm som oxar, och stoft ska var ormens föda. Ingenstans på mitt heliga berg ska de göra något ont eller skadligt säger Herren.”

”Så står det också skrivet: Den första människan Adam, blev en levande varelse. Den andra människan kom från himlen.”

INGET SLUMPARTAT

Gud gör inget impulsivt, oigenomtänkt eller slumpartat. Bakom varje hans handling, vare sig det är frågan om forntid, nutid eller framtid, döljer sig en noggrannhet, en minutiös förberedelse och planering. Så också naturligtvis när det gäller människans tillblivelse. Då människan (adam) som man/manligt beskrivs i hebreiskan, drar det åt ”styrka”. Och när människan (adam) visas på som kvinna/kvinnligt på samma språk, kommer ”livgivning” i förgrunden. Den första mannen får av Gud som egennamn heta Adam och Adam i sin tur (efter Skaparens vilja, kan man förutsätta) ger namnet Eva (hebr. Chavva) åt kvinnan, vilket just betyder ”leva” och ”liv”.

TRE LUSTGÅRDAR

Men nu till något om (1) Edens lustgård, (2) kung Salomos lustgård och (3) det framtida tusenårsriket. Alla tre lustgårdarna har haft eller ska komma att ha en underbar och helgad betydelse. Å ena sidan för Fadern, Sonen och den Helige Ande, å andra sidan för mänskligheten: judafolket och hednafolket, och i detta särskilt de människor med uttalad Messias- eller Kristustro. Enligt ställd biblisk kronologi, existerade det (1) ”jordiska” Paradiset kring 4.000 år f.Kr., (2) kung Salomos lustgård (beskriven i Höga Visan), hade sin storhetstid på 900-talet f.Kr.

Vad det gäller (3) tusenårsriket, med Jesus från det himmelska nedstigen på Olivberget i Jerusalem, kan detta snart vara dags att bli upprättat: ”Och jag såg en ängel komma ner från himlen med nyckeln till avgrunden och en stor kedja i handen. Och han grep draken, den gamle ormen som är Djävulen och Satan, och band honom för tusen år.” (Upp 20:1-2)

HEBREISKANS GAN

(1) Om den första sköna paradisiska miljön, som av mycket att döma låg på jordens ”mittpunkt”, där Jerusalem en dag skulle komma att byggas, dess tempel trona – samt där Jesus skulle dö och uppstå, och i den yttersta tiden återkomma till – så står det exempelvis att läsa i 1 3:8: ”Vid kvällsbrisen hörde de”, Adam och hans brud Eva, ”Herren Gud vandra i lustgården (hebr. gan)”.

(2) Beträffande Jerusalemkungen Salomos lustgård, den andra här i den bibel-profetiska ordningen, så frågar bruden i HV (”Sångernas sång” av Salomo) 1:7: ”Säg mig, du som min själ har kär: Var vallar du din hjort, var låter du den vila vid middagstid?” Och svarar själv på frågan i 6:1: ”Min vän har gått ner till sin lustgård (gan), till de doftande blomsterängarna, för att valla sin hjord.” Salomo som namn, kommer av shalom inom hebreiskan och står för ”fred”, ”lycka” och ”välgång”. Salem, andra delen av namnet Jerusalem, kommer av densamma språkliga roten – alltså shalom med innebörden ”fred”, ”lycka” och ”välgång”.

(3) Rörande, tusenårsriket, denna den tredje gudomligt-historiska ”lusttiden” på jorden – med centrum i Jerusalem och kanske med återuppbyggt tempel – är det en välsignelse att få citera Jes 51:3: ”Ja, Herren tröstar Sion, han ser med medlidande på alla dess ruiner. Han gör dess öken lik Eden (gan), dess ödemark lik Herrens lustgård (gan). Fröjd och glädje ska höras därinne, tacksägelse och lovsångsljud.” Vidare (62:4): ”Du ska inte mer kallas ´den övergivna”, ditt land ska inte mer kallas ´ödemark´, utan du ska heta ´min kära´ och ditt land ´den äkta hustrun´, för Herren har dig kär, ditt land har fått sin äkta man.”

ရှောလမုန်သည်ဧဒင်ဥယျာဉ်ဧဒင်ဥယျာဉ်၏ပုံရိပ်နှင့်လာမည့်ထောင်စုနှစ်တစ်ခုပရောဖက်ပြုစံပြပြီးနောက်ပရောဖက်ပြုအနီးဆုံးဖြစ်ပါတယ်။ နှင့်သူ၏သတို့သမီးကို "တိရဇ" (HV 6: 7) နှင့်အတူရှောလမုန်မင်းသည်, မိမိကဧဝနှင့်အတူအာဒံ၏အပုံရိပ်အဖြစ်ကသူ့သတို့သမီးကိုနှင့်အတူသညျယရှေုရှေိယသ / ခရစျတျော၏ပရောဖကျအမျိုးအစားအပြီးဖြစ်ကောင်းအလားတူပရောဖကျဖွစျသညျ - အကြာတွင်ထာတှငျ "သိုးသငယ်၏ဇနီးဟုချေါသ "(21: 9) ။

အနီရောင်၏အနီရောင်

Hebreiskans Adam/”människa”, betyder ordagrant i nämnda språk för ”röd”, att ”vara röd” eller ”den röde”. I 1 Mos 2:6-7, läser vi att Herren Gud formade människan av uppfuktad jord (lera) från marken. Jord heter på hebreiska för adama, i betydelsen ”det röda”. Och det har framförts av senare tiders kunniga geologer, att marken i Mellersta Östernområdet är ”rödtonad”. Adam var alltså skapad av den ”röda jorden”, den som först var torr, dammig, obrukbar och ofruktbar – troligtvis efter en ondskans katastrof, eller om det var en gudomlig domsakt, då ”jorden blev öde om tom” (1 Mos 1:2).

Om hånfulla människor i den yttersta tiden heter det i 2 Petr 3:5-7: ”De bortser medvetet från att det för länge sedan fanns himlar och en jord som uppstod ur vatten och genom vatten i kraft av Guds ord. Genom vatten och Guds ord dränktes den dåtida världen och gick under. Men de himlar och den jord som nu finns har genom samma ord sparats åt eld och bevaras fram till den dag då de gudlösa människorna ska dömas och gå under.” Guds mäktiga restaurering av ”kaosplaneten”, genom orden: ”Varde ljus!”, fuktade upp mullen och gjorde den mer till ”rödaktig lera” – för att av Herren Gud, efter människoparets syndafall, bli till svårarbetad ”förbannad mark”. I 1 Mos 3:23 skrivs det, att Skaparen skickade bort Adam och Eva ur Edens lustgård, för att de skulle ”bruka” den ”rödmärkta” jorden där utanför.

”BLODFÄRGAD”

Enligt Gottfrid Büchner, i hans väldiga bibelkonkordans från 1789, kan adam, människa och adama, jord/mark, betyda röd i meningen ”blodfärgad”. I detta finns ett antal tolkningsmöjligheter. Det ”blodfärgade” kan ha med blodet som pulserar i en människokropp. Det kan vara en anspelning på hälsa, friskhet och skönhet, röda kinder, och som det heter i Klag 4:7 om Israels furstar innan de hamnade i fångenskap i Babel: ”…deras kroppar vara rödare än korall”. I HV 5:10 uttrycker bruden om brudgummen: ”Min vän är strålande vit och röd, ypperst bland tiotusen.”

ဒါပေမယ့်ကျနော်တို့ကလည်းအနာဂတ္တိ, လူသားမျိုးနွယ်အပေါ်ရဲ့အနှစ်သာရကမှလာလိမ့်မယ်အဘယ်အရာကိုတစ်ဦးသတိပေးချက်ပါဝင်နိုင်သောကြောင့် "စွန်းအသွေးတော်" ၏အနက်ကိုမှကြိုးပမ်းအားထုတ်မှုအတွက်ရှေ့ဆက်ဖို့လိုအပ်ပါတယ်။ သွန်းသောအသွေးကို (လူ့သွေး, ဟေဗြဲ။ ကြောင်းအမည်ရ Adamdam ), အကြမ်းဖက်မှုနှင့်ရုတ်တရက်သေခံခြင်းအားဖြင့်အရောင်မြေဆီလွှာတွင်နီ။ အဲဒီကအာဒံနဲ့ဧဝရဲ့သားနှစ်ယောက်ထက်မထပ်မံ သွား. ကာဣနနဲ့အာဗေလကာဣနသည်မိမိညီအာဗေလကိုသတ်ပစ်သည့်အခါပထမဦးဆုံးသွေးထွက်သံယိုရာအရပျကိုယူမှီ, မြေပေါ်တွင်အပြေးခဲ့သည်။

"Herrschaftskelter စာနယ်ဇင်း (လူ့စာနယ်ဇင်း): ငါဗြာဒိတျ 14:20 အတွက်ဘုရားသခငျ့ domsakt ကိုသွား - ထိုအခါဖော်ပြထားခြင်းနေဆဲအပြင်, မြေကြီးပေါ်မှာလူ့သွေးများကွယ်ပျောက်သွားအမှတ်ဖို့ 1st နှင့် 2nd ကမ္ဘာစစ်, ကြောက်မက်ဘွယ်သောရလဒ်များကိုလွန်းအာကာသမွှုပျနှံဖို့မ မြို့သူမြို့သား (ဂျေရုဆလင်) ပြင်ပမှာနင်း, အသွေးသတင်းစာထဲကနေစီးနှင့်တထောင်အဆင့်ဆင့်ပျောက်များ (38 ကီလိုမီတာခန့်) မြင်းဇက်ကြိုးကိုမှီသည်တိုင်အောင်ရောက်ရှိခဲ့ပါတယ်။ "

ဘုရားသခင်၏သားသွေး

Jesus kallas i sin mänsklighet för ”den siste Adam” (engelskans ”last”), den avslutande, den genom vilket människan som varelse når sitt bokslut – under förutsättning att Guds räddning från synd genom Jesus har tagits emot. Det är endast dessa Bibeln, inför evigheten, ger besked om. Vad som i avseende på förändring/”förvandling” till något annat, i övergången från tid till evighet, sker med de människor som går evigt förlorade – det går inte att hitta antydan till svar på i Skriften.

Således, för att frälsa ”den förste Adam”, alla fallna adam, män och kvinnor (manligt och kvinnligt) – går ”den siste Adam” in under ”den förstes” synd, tar den på sig, och som det lyder i Kol 1:19-20: ”Gud beslöt att låta hela fullheten bo i honom och genom honom försona allt med sig själv, sedan han skapat frid i kraft av blodet på hans kors – frid genom honom både på jorden och himlen.”

Sångaren sjunger i Segertoner 229: ”I (förste) Adam är vi alla ett, och Adams svek var vårt. Vi gömde oss bland Edens träd när Herren sökte oss. Vi flydde, och då kom vi bort från Gud och från varann. Vår egen väg vi ville gå. Blott ensamhet vi fann.”

Som det är skrivet i 1 Petr 1:18-19: ”Ni vet ju att det inte var med förgängliga ting som silver eller guld ni blev friköpta från det meningslösa liv ni ärvt från era fäder (hebr. adam/adama). Nej, det var med Kristi (den siste Adams) dyrbara blod, som med blodet av ett lamm utan fel och brist. Han var utsedd redan före världens skapelse men har nu i dessa sista tider uppenbarats för er skull.”

”Trots att han var Son fick han lära sig lydnad genom sitt lidande. När han sedan var fullkomnad (igen) blev han källan till evig frälsning för alla som lyder honom (bekänner honom).” (Hebr 5:8-9)

MÄNNISKOSONEN

Så när Bibeln presenterar Jesus som ”Människosonen” (grek. tu anthropu), är det utifrån att han för en tid också blev människa, både sann Gud och sann människa. Men då en annan typ av människa, en ”andra människa” – en med himlen kvar i sin ande: ”Han var till i Guds gestalt men räknade inte jämlikheten med Gud som segerbyte, utan utgav sig själv och tog en tjänares gestalt och blev människan lik. När han till det yttre hade blivit som en människa (´till det yttre lik en syndig människa´, Rom 8:3), ödmjukade han sig och blev lydig ända till döden – döden på korset.” (Fil 2:6-8) I Joh 1:14 står det att läsa: ”Och ordet blev kött och bodde bland oss, och vi såg hans härlighet, den härlighet som den Enfödde har från Fadern. Och han var full av nåd och sanning.”

Paulus, driven av den helige Ande, skriver i 1 Kor 15:40, att det finns ”jordiska kroppar” (människor, hebr. adama, grek. epigeia) och det finns ”himmelska kroppar (grek. epurania) – ”de himmelska kropparnas glans är av ett slag och de jordiska kropparnas glans av ett annat slag”. Och han fortsätter i verserna 44-45: ”Det sås en jordiska kropp (grek. psychikon med choikos, stoft/mull), det uppstår en andlig kropp (grek. pnevmatikon av pnev/pneu ”ande”). Finns det (först) en jordisk kropp, finns det (till slut) en andlig kropp. Så står det skrivet: Den första människan, Adam, blev en levande varelse (vid skapelsen). Den siste Adam blev en livgivande ande (strax efter sin uppståndelse från de döda)…

”OFÖRSTÖBAR STEN”

Här följer en paus i det påbörjade bibelcitatet, för begreppet Adam drar iväg åt ett förmerat håll som bör få utrymme, då ”diamant” i meningen ”oförstörbar sten” på grekiska heter adams. I denna betydelse kan det måhända föreställa mänskligheten som tenderar till att ha en ”hård otrospanna” (Sak 7:11-12): ”Men de ville inte lyssna på detta utan var upproriska och stängde sina öron så att de inte hörde. De gjorde sina hjärtan hårda som diamant så att de inte hörde den undervisning och de ord som Herren Sebaot genom sin Ande sänt genom forna tiders profeter. Därför kom stor vrede från Herren Sebaot.”

Angående Jesus, ställs han i Hebreerbrevet (t.ex. 4:14-15, 7:22-28) fram som helig himmelsk överstepräst och i detta avseende är det till honom knutet en mångfald av adams, alltså ”diamanter”, för då gäller förebilden i 2 Mos 28:15-19: ”Du ska göra en bröstsköld för domsutslag i konstvävnad på samma sätt som efoden. Av Guld och av mörkblått, purpurrött och karmosinrött garn och tvinnat fint lingarn ska du göra den. Den ska vara fyrkantig och dubbelvikt, en halv aln lång och en halv aln bred. Du ska förse den med infattade stenar i fyra rader: i första raden karneol, topas och smaragd, i andra raden granat, safir och kalcedon, i tredje raden hyacint, agat och ametist, och i fjärde raden krysolit, onyx och jaspis. De ska vara infattade i flätverk av guld.” Stark förkunnelse på detta tema, ges i sången: ”Nu är försoningsdagen” (Segertoner 451), där det i andra versen låter: ”Bröstsköldens ädelstenar är nu Guds kärleks tolk. Blodet till ett förenar nya förbundets folk.”

DET FÖRSTA OCH DET ANDRA

ဆိုင်းငံ့ကြီးစွန်း: " ... ဒါပေမဲ့ပထမဦးဆုံးမဟုတ်ပါမွကွေီးဝိညာဉ်မဟုတ်ခဲ့ပေ။ ထိုအခါဝိညာဉ်ရေးရာရောက်လာတယ်။ ပထမလူ (ဂရိ။ , မြေကိုမြေကြီးဖြစ်ပါတယ် အုပ်ချုပ်ခွင့်ရ , cf .. Gejsisk / seisisk) ။ ကောင်းကင်ဘုံမှဒုတိယလူ (ဂရိ။ uranus). Så som den jordiska människan var (efter syndafallet), så är också de jordiska. Och så som den himmelska människan är (fullkomnad), så är också de himmelska. Och liksom vi har burit den jordiska människans (bristfälliga) bild, ska vi också bära den himmelska människans (fullkomliga) bild. Men det säger jag, bröder: kött och blod kan inte ärva Guds rike, och det förgängliga kan inte ärva det oförgängliga. Se, jag säger er en hemlighet: Vi ska inte alla insomna (tron på Jesu nära återkomst brann starkt för 2000 år sedan) men vi ska alla förvandlas, i ett nu, på ett ögonblick, vid den sista basunens ljud. Basunen ska ljuda och de döda ska uppstå odödliga och vi ska förvandlas. Detta förgängliga måste kläs i odödlighet. Men när det förgängliga är klätt i oförgänglighet och det dödliga klätts i odödlighet, då uppfylls det ord som står skrivet: Döden är uppslukad i seger.”

LIKA JESUS OCH ÄNGLARNA

”Mina älskade, nu är vi Guds barn, och än är det inte uppenbart vad vi ska bli. Men vi vet att när han (Jesus) uppenbaras ska vi bli lika honom, för då får vi se honom sådan han är.” (1 Joh 3:2)

”Nu ser vi i en gåtfull spegelbild, men då ska vi se ansikte mot ansikte (se Gud i ansiktet). Nu förstår jag bara till en del, men då ska jag känna fullkomligt, så som jag själv (av Gud här i tiden) blivit fullkomligt känd.” (1 Kor 13:12).

နှင့် Mark 12:24 နှင့်အတူနှိုင်းယှဉ်: "ယေရှု (ဇဒ္ဒုကဲ) ကလညျး: 'Tar သင်ကမျြးစာကိုမျှမသညျဘုရားသခငျ၏တနျခိုးနားမလညျလို့မှားဖြစ်ကြသည်မဟုတ်လော "အလားတူဖြစ်ရပ်နိမိတ်လက္ခဏာကိုလု (: 34-36 20) ကိုအောက်ပါအတိုင်း" သေလွန်သောသူတို့သည်သူတို့လက်ထပ်ထမြောက်တော်မူကြသည်မဟုတ်လက်ထပ်ထိမ်းမြားပေးစားနေကြသည်, ဒါပေမယ့် himlen အတွက်ကောင်းကင်တမန်များကဲ့သို့ဖြစ်ကြ၏ '' အခါ။ ယရှေုသညျဤလောကတှငျ them'De လူနေမှုဖြေကြား လက်ထပ်ထိမ်းမြားခြင်းနှင့်လက်ထပ်ဖြစ်ကြသည်။ သို့သော်သေခြင်းမှအခြားကမ္ဘာနှင့်ရှင်ပြန်ထမြောက်ခြင်းရောက်ရှိဖို့ (ယုံကြည်ဖို့ရှေးခယျြ) ထိုက်တန်ဟုယူဆနေကြသည်တဲ့သူတွေကိုသူတို့မလက်ထပ်ထိမ်းမြားသို့မဟုတ်လက်ထပ်ဖြစ်ကြသည်။ သူတို့ကိုကောင်းကင်တမန်ကဲ့သို့ဖြစ်ကြ၏သူတို့သည်ထမြောက်ခြင်းကျီဖြစ်သောကြောင့်, ဘုရားသခင်၏သားဖြစ်ကြ၏သူတို့က, တော့ဘူးမသေနိုင်။ "

ဗျာဒိတ် 14 း 4 ထုတ်ဖော်ပြောဆိုသည်ကိုစိတ်ဝင်စားဖွယ်ဖြစ်ပါသည်: " ... ဒါကြောင့်သွားလေရာရာ၌သိုးသငယ်ကိုလိုက်နာသောသူတို့အား။ ဤရွေ့ကားဘုရားသခင်နှင့်သိုးသငယ်သည်တစ်ဦးပထမဦးဆုံးအသီးအပွအဖြစ် (သူတို့ဝိညာဏ "သတို့သမီး" သို့မဟုတ် "ကညာ" ဖြစ်လာကြပါပြီ), လူတို့အထဲကရွေးနှုတ်တော်မူခဲ့သည်။ "

သိုးသငယ်၏မင်္ဂလာဆောင်

ဗြာဒိတျအချိန်နှင့်ထာအတွက်အထစ်ရန်လွယ်ကူသည်မဟုတ်။ ဒါပေမယ့်အောက်မှာထည့်သွင်းစဉ်းစားအတွက်ထပ်မံသွားနှင့် tailpiece တစ်ဦးကြင်ကြင်နာနာသို့ရောက်ရှိရန် - (: 11-17, 19: 6-9, 11-14 ဗျာ 7) ကိုးကားကမျြးစာကိုအညီကျမ်းစာလာသည်အနေဖြင့်အနည်းငယ်ကျမ်းပိုဒ်ဖြစ်နိုင်သည်:

”Och alla änglarna stod runt tronen och de äldste och de fyra varelserna, och de föll ner på sina ansikten inför tronen och tillbad Gud och sade: ´Amen! Lovsången, härligheten, visheten, tacksägelsen, äran, makten och kraften tillhör vår Gud i evigheters evighet. Amen.´ En av de äldste frågade mig: Vilka är de och varifrån kommer de? Jag svarade: ´Det är de som kommer ur den stora nöden. De har tvättat sina kläder och gjort dem vita i Lammets blod. Därför står de inför Guds tron och tjänar honom dag och natt i hans tempel, och han som sitter på tronen ska slå upp sitt tält över dem. De ska aldrig mer hungra och aldrig mer törsta, och varken solen eller någon annan hetta ska drabba dem, för Lammet mitt på tronen ska vara deras herde. Han ska leda dem till livets vattenkällor, och Gud ska torka alla tårar från deras ögon.”

”Och jag hörde liksom rösten från en stor skara (änglar), som bruset av väldiga vatten och dånet av kraftig åska, och de sade: ´Halleluja! Herren vår Gud den Allsmäktige är nu kung. Låt oss glädjas och jubla och ge honom äran, för Lammets bröllop har kommit och hans brud har gjort sig redo. Skinande rent linne har hon fått att klä sig i.´ Linnet är de heligas rättfärdighet. Och ängeln sade till mig: ´Skriv! Saliga är de som är bjudna till Lammets bröllopsmåltid.´ Och han tillade: ´Dess Guds ord är sanna.´ Och jag såg himlen öppen, och se: en vit häst, och han som satt på den heter Trofast och Sann, och han dömer och strider i rättfärdighet. Hans ögon var som eldslågor, och på sitt huvud bar han många kronor. Han hade ett namn skrivet som ingen känner utom han själv, och han var klädd i en mantel som doppats i blod, och hans namn är Guds Ord. De himmelska härarna (utan blod på kläderna) följde honom på vita hästar, och de var klädda i vitt linne (se här 1 Kor 6:2: ´Vet ni då inte att de heliga ska döma världen?´).”

ဓာတ်လှေကား POSITION

ထို့ကြောင့်အဘယ်သူမျှမအားနည်းသေတတ်သောလူသားမြားသညျ (ရှိ၏ Adamites အဖြူရောင်မြင်းပေါ်ယေရှုနှင့်အတူစီးနင်းသောဒီတော့ပွောဖို့) ။ ကသာမရှိရင်သူတို့သူ့ကိုတူသောသို့လှည့်များနှင့်ကောင်းကင်တမန်များ, ထိုကောငျးကငျချစ်စရာကောင်းတဲ့ကဲ့သို့ဖြစ်ကြ၏။

ဒါပေမဲ့သူတို့ကကောင်းကင်တမန်တို့ထက် "သာလွန်" ဖြစ်ပါသည်။ ဘုန်းအသရေအတွက်သူတို့ဘုရားနှင့်ကောင်းကင်တမန်သည်ကမ္ဘာပေါ်တွင်အကြားရပ်တယ်။ ပထမဦးဆုံးဆက်ဆံရေးအတွက်ကျနော်တို့ကိုဖတ်ပြီး: "ဒါဟာကောင်းကင်တမန်တို့ကိုသူ (ယရှေု) ယူ. , ဒါပေမယ့်အာဗြဟံ၏အမြိုးသားအ (ယုံကွညျခွငျးရှိသောသူတို့အား) မဟုတ်ပါဘူး။ " (ဟေဗြဲ 2:16) ထို့ပြင် "ဘုရားသခငျ၏ဝန်ဆောင်မှုအတွက်ကောင်းကင်တမန်အားစိတ်ဝိညာဉ်သည်မဟုတ်, (ကမ်းလှမ်းမှုကို accept) ကယ်တင်ခြင်းသို့ရောက်အမွေခံရလတံ့သောသူတို့အားကူညီစေခြင်းငှါစေလွှတ်?" နောက်ဆုံးအောင်ပွဲခွအေနအေခုနှစ်တွင် (ဟေဗြဲ 1:14) 1 ကောရိန်သု 6 မှာကောင်းကင်တမန်တို့အထက်တစ်ဦးထမြောက်တော်မူအနေအထားအထိ်လည်းကြွေတတ်: 2-3: "သင်သန့်ရှင်းသူတို့သည်လောကီနိုင်ငံကိုတရားစီရင်မည်ဟုမသိကြပါနဲ့ ... ငါတို့သည်ကောင်းကင်တမန်တို့ကိုတရားစီရင်မည်ဟုရကြလိမ့်မည်ကိုသင်တို့မသိကြသလော?" ကျနော်တို့အချိန်အတွက်ဒီနေရာမှာကောင်းကင်တမန်တို့ကိုမကိုးကွယ်ကြဘူး, ဒါပေမယ့်ထာဝရရှုထောင့်ကိုအဂုဏ်ယူစေသင့်ပါဘူး။

Hebreerbrevets författare fångar det i 12:23: ”…andarna av rättfärdiga som har nått fullkomligheten (m.a.o. blivit någon form av himmelska andeväsen)”, och därmed kan röra sig obehindrat genom och i alla dimensioner. Någon mer klarhet i utseende och hudfärg håller oss inte Bibeln med. Det har diskuterats hur lämpligt det har varit och kan vara att citera exempelvis Ps 8:6 och 82:6a från viss översättning, där det heter om människan som av Gud skapad varelse: ”Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen; med ära och ärlighet krönte du honom”, samt: ”Jag har sagt att ni är gudar” – eftersom det hos somliga troende slog över i en framgångsteologisk lära. Men dessa bibelrum platsar i varje fall fullt ut på människan i hennes förvandling till himmelsk kropp.

ယုံကြည်သူတစ်ဦးရဲ့ကောငျးကငျခန္ဓာကိုယ်ကိုလက်ခံရရှိကြောင်းအသွေးအသား၏မိမိ၏မွကွေီးပါးလွှာ kroppstid, ကနေလွန်သည့်အခါဘုရားသခင့အစီအစဉ်၏နောက်အဆင့်စစ်မှန်တဲ့လာအဖြစ်ကဒီအဆင့်မှာ - "သစ်ကိုမိုဃ်းကောင်းကင်နှင့်အရာအတွက်မြေကြီးသစ်နှင့်အတူ ဖြောင့်မတ် "(2 ပေတရု 3:13) ။

ထာဝရဘုရား Grant

သငျသညျအမြားဆုံးအသွင်ပြောင်းများထဲမှရနိုင်သည်။ ဒါကြောင့်သင်တစ်ကြိမ်သာထိုကဲ့သို့သောယုံကြည်သူဖြစ်စတင်ခဲ့ပြီသမ္မာကျမ်းစာယုံကြည်ခြင်းတရားကိုစွန့်ခွာဘူး။ လို့မဆိုသမ္မာကျမ်းစာစာသားထဲမှာသငျသညျစညျယုံကွညျခွငျးနှငျ့ဘဝ Read က "သန့်ရှင်းသော။ " က "ကောငျးကငျအလောင်းတွေ" မှသင်တို့၏နာမတစ်ခုသခင်ဘုရားလွှဲပြောင်းမျှော်လင့်ထား။ အပြစ်တရားမရှိဘဲအဘယ်သူမျှမအနာရောဂါမျှနာကျင်မှုမရှိဝမ်းနည်းခြင်း - - ဝိညာဉ်တော်သည်လွတ်လပ်စွာအားလုံး "ဒေသများတွင်" နှင့်ထာဝရကောင်းကင်ဘုံရှင်ကမ်ဘာပျေါတှငျသခငျယရှေုနဲ့တူတလျှောက်ရွှေ့သင်မည်ကဲ့သို့အတွက်ကိုကြည့်ပါ။

ထိုအခါအသစ်သောဝိညာဉျရေးရာ / မှော်အတတ် / နောစသွန်သင်ချက်နှင့်ဘာသာတရားဆိုတာကိုသတိရ, ဘေးဥပဒ်နှင့်စစ်မှန်သောဧဝံဂေလိတရားကိုဆန့်ကျင် diabolical တိုက်ခိုက်မှုထက်ပိုမိုချည်းနှီးသက်သက်ဖြစ်ကြ၏။ ထိုအအံ့သြလောက်အောင်, agnosticism သို့မဟုတ်ဘုရားမဲ့ဝါဒ၏ပုံစံအတွက်ကြောင့် သာ. ကောင်းသည်မဟုတ်ဖြစ်ပါတယ်။ သူတို့ရဲ့ပုဂ္ဂိုလ်ရေးကယ်တင်သောသခင်အဖြစ်ယေရှုငြင်းပယ်ဖို့အာဒံအချိန်ကနေထာဝရကောင်းကင်ဘုံရှင်ဖို့သူတို့ရဲ့ကိုယ်ပိုင်အကူးအပြောင်း၏အစိတ်အပိုင်းတစ်ခုဖြစ်မဖြစ်ပါတယ်။ ဒါထာဝရကောင်းကင်ဘုံရှင်အတွက်ယုံကြည်ခြင်း၏စောင့်ဆိုင်းကလူမြားသညျ!

Listen အောက်ပါကျမ်းချက်တွေကိုဖတ်ရှုနှင့်ဆင်ခြင်။ အသေခံပြီးနောက်ယုံကြည်သူမှဖြစ်ပျက်၏စည်းကမ်းချက်များ၌ - မှော်အတတ်သို့မဟုတ်ဘုရားမဲ့ဝါဒ - ကယနေ့ဟောပြောခြင်းမှထိပ်တန်းအရေးပါမှုသည်ကမ္ဘာ့အကောင်း Grace ရှာဖွေနေခြင်းမရှိပါ။ ဘုရားသခင်ရှေ့တော်၌မိမိတို့၏တာဝန်ယူမရှိ, ထို့ကြောင့်သန့်ရှင်းသောရင်သပ်ရှုမောဖွယ်ရာအလွန်ရှေ့ဦးစွာ မှစ. ဂဟေဆက်နှင့်အတူနဂိုအတိုင်းဖြစ်ပါသည်:

"ဒါပေမယ့်အညီကျမ်းစာလာသည်အတိုင်း, ကပြောပါတယ် မြင်ကြရ, မနားကိုကျွန်တော်ကြားလျှင်, နဲ့လူ့နှလုံးသညျဘုရားသခငျသညျသူတို့အတှကျမတ်ေတာသူ့ကိုကိုပြင်ဆင်ထားပြီးအဘယ်အရာကိုစိတ်ကူးမအဘယ်အရာကိုမျက်စိ ။ " (1 ကော 2 း 9)


Publicerades torsdag 2 april 2020 01:16:52 +0200 i kategorin Läsarmejl och i ämnena:

Nyhetsbrevet - prenumerera gratis!


Senaste live på Youtube


Direkt med Christer Åberg


"ဘုရားသခဒီတော့သူကသူ့တပါးတည်းသောသားတော်ကို [ယေရှု] ကိုယ်တော်၌ယုံကြည်သောအသီးအသီးမှထာဝရအသက်ကိုပျက်စီးခြင်းသို့ရောက်ရပေမယ့်တိုမနေသင့်ပေးသောကမ္ဘာကြီးကိုချစ်တော်မူ၏။ " - 3:16

"ဒါပေမယ့်ကဲ့သို့အများအပြား  လက်ခံရရှိ  [ယေရှု] ကိုယ်တော်ကိုသူတို့အားသူကသူ့အမည်ပေါ်တွင်ယုံကြည်သောသူတို့အဖို့ဘုရားသခငျ၏သားဖြစ်ပိုင်ခွင့်ကိုပေးတော်မူ၏။ " - ယောဟန် 1:12

"သင်ယရှေုသညျမိနျ့တျောမူ၏ကြောင်းကိုသင်၏နှုတ်ဖြင့်ဝန်ခံနှင့်ဘုရားသခင်သည်သေခြင်းမှထမြောက်စေတော်မူကြောင်းစိတ်နှလုံးထဲ၌ယုံကြည်လျှင်, သင်သည်ကယ်တင်ခြင်းသို့ရောက်လိမ့်မည်ဖြစ်သည်။ " - ရောမမြို့ 10: 9

ကယ်တင်ခြင်းသို့ရောက်သောရအပေါင်းတို့နှင့်တကွသင်၏အပြစ်ကိုလွတ်စေရလိုပါသလား? ဒီဆုတောင်းပဌနာဆုတောင်းပဌနာ:

- ယရှေု, ကိုသင်တို့အားယခုငါခံယူခြင်းနှင့်အရှင်သခင်အဖြစ်သငျသညျဝနျခံ။ ငါဘုရားသခင်သည်သေခြင်းမှသင်သည်ထမြောက်တော်မူသည်ဟုယုံကြည်ကြသည်။ ယခုတွင်ငါသည်သည်ကယ်တင်ခြင်းသို့ရောက်သူဖြစ်ကြောင်းကိုသင်တို့ကိုကျေးဇူးတင်ပါတယ်။ သငျသညျအကြှနျုပျကိုအပြစ်မှလွှတ်ခြင်းနှင့်ယခုတွင်ငါသည်ဘုရားသခင့ကလေးတစ်ဦးဖြစ်ကြောင်းကိုကျေးဇူးတင်ပါတယ်ပြီကျေးဇူးတင်ပါသည်။ အာမင်။

သငျသညျအထကျဆုတောင်းပဌနာသညျယရှေုကိုလက်ခံရရှိခဲ့သလား


Senaste bönämnet på Bönesidan

måndag 30 november 2020 17:25
Bed

Senaste kommentarer


Aktuella artiklar



STÖD APG29
SWISH: 072 203 63 74
DONERA till Apg29 - bli månadsgivare
BANKKONTO: 8150-5, 934 343 720-9
IBAN/BIC: SE7980000815059343437209 SWEDSESS

Mer info hur du kan stödja finner du här!

KONTAKT:
christer@apg29.nu
072-203 63 74

MediaCreeper

↑ Upp