Surfar nu: 548 www.apg29.nu

När kommer Jesus?

När kommer Jesus?

Av Holger Nilsson. 

Det finns de som menar att vi som tror på Jesus ska gå igenom hela den vedermöda som är beskriven i Uppenbarelseboken.

Med all respekt för den tanken så låt oss se lite kort på vad det skulle innebära.

För att säga det kort, skulle detta innebära att i princip alla levande kristna skulle utplånas. Den tid som beskrivs i Uppenbarelseboken är mycket mörk.

Vid ett tillfälle beskrivs de onda härskarnas makt så här: ”Och åt dem gavs makt över en fjärdedel av jorden, makt att döda med svärd och med svält och med pest och genom jordens vilda djur.” Upp. 6:8.

Längre fram ges denna beskrivning: ”Då släpptes de fyra änglarna lösa, de som för den timmen, den dagen, den månaden och det året stod rustade för att döda en tredjedel av människorna.” Upp. 9:15.

Det är alltså beskrivet att först dödas en fjärdedel, sedan en tredjedel, detta sammantaget utgör då alltså halva jordens befolkning. Detta är budskapet, om vi så tar till oss det eller ej. Vid enbart dessa två tillfällen kommer alltså varannan människa att dö.

Skulle alla som tror på Jesus vara kvar så kommer de att svälta ihjäl. Det står nämligen att de som inte tar det antikristliga påbudet att tillbe vilddjuret och dess bild på allvar kommer att dö, dessa får nämligen varken köpa eller sälja, se Upp. 13:16-17.

Skulle några ändå överleva denna blockad så kommer ändå alla som inte tillber Antikrist att dödas, se Upp. 13:15. Låt oss också titta på de profetiska beskrivningar Jesus gav av vad som kommer att hända under vedermödan.

Enligt Jesus ska vedermödan bli en outhärdlig tid: ”Ty då skall det bli en så stor nöd att något liknande inte förekommit sedan världens begynnelse och aldrig mer skall förekomma.” Matt. 24:21.

Hela världen kommer under denna tid vara ett enda stort kaos, allt kommer att vara fruktansvärt och alla människor på jorden kommer att inse att detta är en mycket speciell tid.

Men när Jesus i sin undervisning beskriver hur det ska se ut när Han kommer, säger Han så här:

”Ty som det var i Noas dagar, så skall det vara vid Människosonens återkomst. Som människorna levde dagarna före floden: de åt och drack, gifte sig och blev bortgifta, ända till den dag då Noa gick in i arken, och de visste ingenting, förrän floden kom och ryckte bort dem alla - så skall Människosonens ankomst vara. Då skall två män vara ute på åkern. Den ene skall tas med, den andre lämnas kvar. Två kvinnor skall mala på en handkvarn. Den ena skall tas med, den andra lämnas kvar. Var därför vaksamma. Ty ni vet inte vilken dag er Herre kommer.” Matt. 24:37-42.

Vad vi lägger märke till i denna beskrivning som Jesus ger av tiden för sin återkomst, är att livet har sin gilla gång som det brukar.

Skulle Jesus däremot komma under den stora vedermödans tid skulle det absolut inte vara så att livet kan levas som vanligt.

Av Jesu undervisning ser man också att hans tillkommelse ska komma som en överraskning, eftersom det vardagliga livet pågår precis som vanligt.

För övrigt sägs det så här i Upp. 7:9:  ”Därefter såg jag, och se: en stor skara som ingen kunde räkna, av alla folkslag och stammar och länder och språk. De stod inför tronen och inför Lammet, klädda i vita kläder och med palmblad i händerna.”

Denna skara ses alltså i himlen innan man kan läsa om de fruktansvärda beskrivningarna av händelser under vedermödans tid. Vem skulle denna skara vara om inte den som Jesus har hämtat hem från jorden?

Låt oss hålla fast vid att vänta på det saliga hoppet att Jesus skall hämtas oss innan domen går över världen under vedermödan.

Det stämmer också med vad Jesus har sagt: ”Vaka alltid och be om kraft att kunna undfly allt det som skall komma och kunna bestå inför Människosonen.” Luk. 21:36.

Vi kan också redovisa vad den engelske pingstforskaren Keith Warrington säger, nämligen att det är 91 % av världens pingstvänner som tror att Jesus kommer tillbaka och tar hem sitt folk innan Guds dom drabbar jorden.

En stor skara väntar att Jesus kan komma när som helst!


Av HOLGER NILSSON

Källa:
När kommer Jesus?
Flammor.com



Tack för att du läser Apg29. DELA gärna till dina vänner. Du kan också stödja Apg29 genom att sätta in en valfri GÅVA på BANKKONTO 8169-5,303 725 382-4. På internetbanken går det att ställa in så att du automatiskt ger en summa varje månad. Men om du hellre vill kan du SWISHA in en frivillig summa på 070 935 66 96. Tack.


Vill du bli frälst?

Ja

Nej


Publicerades lördag 15 juni 2019 18:27 | #holger nilsson #ändetiden | Permalänk | Kopiera länk | Mejla

53 kommentarer

David 15/6-2019, 20:59

När herrens tid är inne då kommer Jesus tillbaka och den dagen känner bara vår herre till oavsett hur andra spekulerar fram och tillbaka.

Svara


SA 15/6-2019, 22:52

Men det står att det ska bli som på noas tid ,, tycker att det är så nu ,och varit så länge , men dag och stund vet ingen .

Svara


HP 15/6-2019, 23:02

SR Tidens tecken
https://www.youtube.com/watch?v=fVUMC7GbtaI&;feature=youtu.be

Svara


J. Andersson-Nilsson 15/6-2019, 23:16

Det är härligt att ta emot Jesus. Händer alltid spännande saker med honom i livet. Tänk när han kommer tillbaka! Vilken upplevelse!

Svara


Steven 16/6-2019, 00:23

Ja många s k kristna och födda på nytt kristna kommer dö i vedermödan. Se Jakobs trubbel; Jeremia 30.

Men de som är födda på nytt och som lever i HELGELSE med fokus enbart på JESUS har stor chans att klara sig undan de plågor som ska drabba jorden.

Svara


Calle 16/6-2019, 01:23

När kommer Jesus tillbaka! Han får gärna komma i natt, jag har inget emot det!

Svara


Erik S 16/6-2019, 02:04

Käre broder Holger, ett mycket intressant och spännande ämne du tar upp här! Och viktigt. Jag tror också att vi ska bort undan den stora vedermödan, men det kan vara så, att vi får smaka "några av vredens droppar" innan vi rycks upp.

Matt. 24, Mark 13, Luk 21, här har vi starka ledtrådar till ändetiden. Många kristna säger att Jesus "kan komma när som helst". Tyvärr håller jag inte riktigt med om det. Han kan inte komma när som helst, vissa saker måste faktiskt uppfyllas innan han kommer(däremot att han kommer helt oväntat, som en tjyv, det är helt klart)

Vi har flera tecken; Se på fikonträdet säger Jesus, krig och rykten om krig, folk skall resa sig mot folk, jordbävningar, hungersnöd och pest, väldiga tecken skall visa sig på himlen, Jerusalem skall vara omringat av härar, men detta är inte slutet, så tappa inte besinningen.Och budskapet om riket skall bliva förkunnat för ALLA folk till ett vittnesbörd, SEDAN skall slutet komma. Men FÖRE allt detta skall man gripa och förfölja er! Vidare måste Antikrist ha trätt fram, det 3:e Templet vara på plats-om inte det finns, har ju Antikrist inget Tempel att "sätta sig i". Jesus säger själv i Mark 13 :23" Men tagen I eder till vara. Jag har nu sagt eder ALLT förut".

Några av oss kommer att få lida förföljelse-som ju många kristna redan gör. Jag tänker nu särskilt på Europa och USA. (vad kommer hända när muslimerna blivit tillräckligt många i våra länder, när dom har fått egna politiska partier som kommit in i riksdagen/parlament, sharialagar-polis-domstolar, är vi klara över hur allvarligt läget är?

Vi har märket, som gör att man kan köpa och sälja. Och en del andra saker, men det tar för lång tid att ta upp här och nu.

Jodå, Jesus kommer mycket snart, det förstår vi. Men jag tror inte vi är framme där riktigt än. Några steg fattas än, men vi måste vara på vår vakt. Den sista tidens händelser kan ske snabbt, slag i slag.

Fortsätt du Holger att tala om det profetiska, det behövs och du gör det bra. Detta var lite punkter som jag tycker är viktigt.

(Vill också hälsa till dig Holger, från Alve!)

MVH och Shalom

Svara


HP 16/6-2019, 05:07

Per-Arne Imsen - Vad är sann ekumenik enl. Guds Ord?
https://www.youtube.com/watch?v=qoj_-YDmoQ4

Svara


Leif 16/6-2019, 08:55

Att det skall vara som i Noas dagar enligt Jesus själv när Han kommer tillbaka är verkligen någonting som stödjer ett uppryckande före vredesskålarnas tid = en jordisk tid av dom!

Noas tid enligt vissa var ju på flera sätt en ganska liknande tid som i våra dagar. Människor på många håll i världen levde i sus och dus och hade det bra. Man brydde sig inte om Noas uppmaningar till bättring och att vända sig till Gud. Tydligen var homosexualiteten även då som idag väldigt påträngande o.s.v....

Tecknen för uppryckandet är många!

Jesu frid...

Svara


Steven 16/6-2019, 10:55

Svar till Leif.

Var inte Noa kvar på jorden, men Arken, som tätats med tjära (symbol för försoning av dina synder) gjorde att Noa kunde överleva Guds Vrede?

Det står även i Danielsboken att när Jesus återkommer, då ska vi ryckas upp. Kommer då Jesus innan Vedermödan - eller efter den!?

Svara


Tom 16/6-2019, 12:20

Står även i klartexten att dagen och timmen vet ingen men ÅRET går att pinpointa något så när.

Hur? Antikrist framträdande minus 7år

Alternativt de två vittnena minus sju år, många menar att de två vittnena kommer samtidigt

Men för jesusföljare är det ganska onödigt att räkna då vi troligtvis blir uppryckta innan allt besvär börjar

Svara


Steven 16/6-2019, 13:09

Gud sa till Noa att gå in i Arken, sedan förseglade Gud dörren till Arken.
Har du Guds insegel, se Upp bok 7?
Därefter dröjde det 7 dagar tills Floden kom. 7 dagar = 7 år av vedermöda?
Jesus kommer inte som en överraskningen för oss som tror och vakar, ej kommer Han som en tjuv för att stjäla eller döda dig som har Hans sigill.
Har du Guds namn (karaktär) skrivet på din panna? Upp bok 14:1
Har du lyssnat och lytt den Helige Ande som lyser upp ditt hjärtas tankar, som avslöjar varje ond tanke? Har du en tro med gärningar? Har du tagit varje ond tanke fången hos Jesus Kristus? Eller har du fortfarande ett syndigt leverne, orättfärdiga tankar? Lever du i helighet?
”Må den som är orättfärdig fortfara att öva sin orättfärdighet och den som är oren att orena sig. Så ock den som är rättfärdig, han fortfare att öva sin rättfärdighet, och den som är helig att helga sig.”
‭‭Uppenbarelseboken‬ ‭22:11‬ ‭SVEN‬‬
https://www.bible.com/bible/166/rev.22.11.sven

Svara


SA 16/6-2019, 13:11

Det står oxå , när vi mins anar det , Jesus komma .

Svara


AnnMarie 16/6-2019, 16:19

Tänk om vi bara kunde släppa den där frågan om när och bara vila i att Han kommer när det är dags!

Svara


Leif 16/6-2019, 17:57

Svar till Steven.

Jesus kommer under bägge stunderna enligt Skriften. Första gången kommer Han endast ner från himlen någonstans till rymden och skyn där vi kristna som tror blir uppryckta undan den dom som skall gå över denna världs ogudaktighet i den första uppståndelsen och möter Honom.

Ungefär som Lot blev bortförd strax före svavelregnet, eller som Noa blev upplyft undan dåvarande dagars syndafloden.

Den andra stunden kommer Han mot slutet av domen för att utplåna antikrist, den falske profeten och de ogudaktigas arméer, plus för att upprätta fridsriket åt Israel inför de kommande sista tusen åren på denna jord.

Jesus kommer snart!

Svara


Lena Henricson 16/6-2019, 18:20

Jag ser det såhär. Vedermödan ser ut att komma mkt. snart. Sedan tycker jag mig se undervisning i bibeln både om att JESUS kommer före vedermödan och att Han kommer en bit in i vedermödan. Bra att vara beredd på båda delarna. 🤔 Tidstecknen blir ju allt tydligare och viktigast är ju att vi är beredda. O JESUS hjälp mig att ha olja i min lampa🔥när du kommer! 🙏🙏🙏

Svara


Steven 16/6-2019, 22:31

Svar till Leif.

Men så står det väl inte i Uppenbarelseboken?

Svara


Leif 16/6-2019, 23:30

Svar till Steven.

Bibeln är mer än bara Uppenbarelseboken!

Svara


Simon 17/6-2019, 00:22

Svar till Steven.

Nej, Steven, det står inte så som Leif skiver.

Det som Erik S också skiver håller jag med om. Det kan inte ske när och hur som helst som en tjuv om natten, det måste ske vissa saker innan Jesus kommer igen.

Och för oss/dom som har bekännt Jesus som Herre och vänt ifrån synden och låter Den Helige Ande vara våran upplysare kommer han inte som en tjuv om natten, för en tjuv om natten är ju en hänvisning till när dom skulle vakta tabernaklet i Moseböckerna, dom liksom lärjungarna somnade och var inte vaksamma, för är vi vaksamma så kommer han inte som en tjuv. Att Holger och istrot sett hela pingst och LÖ forsätter med den här läran om att Jesus kan komma när som helst och som en tjuv om natten för oss frälsta/den vakna församlingen förstår jag inte, den har inte Bibelstöd på någon punkt alls, den är ju påhittad av latter rain teologerna. Jag tycker Holger gör ett fantastiskt profetiskt arbete i övrigt, förutom frågan om uppryckandet. Jag kan inte hitta ett enda ställe där det står att vi ska slippa vedermödan, förutom lösdragna verser ut sina sammanhang som pre-trib fortsätter med. Läser man hela sammanhangen så stämmer inte Pre-trib alls med Matt 24 Det är min uppfattnig iaf, inte tolkning. För att hålla på som Pre-trib gör är att förvanska ordet tycker jag, det är en försköning där man slipper allt det jobbiga som Matt 24 klart och tydligt påvisar att vi skall gå igenom. Vi kommer inte att slippa vedermödan, eller komma undan efter halva, var kommer det påhittet ifrån?. Skilj på vredesdomen och vedermödan.

Var får alla ifrån att Jesus kommer två gånger? Ge hela kapitel som exempel, inte bara lösryckta verser som stödjer pre-trib lärans uppfattning om två nedstiganden av våran Herre Jesus.

Jag säger inte att jag har 100% rätt, för då är jag ute på farlig mark, men någon pre-tribber lär jag aldrig bli om inte Hela kapitel ges till mig, för än så länge har jag bara sett lösryckta verser ur givna ställen/kapitel ur Bibeln och folks egna tolkningar som även i denna artikel och kommnentarerna ovan hänvisar till, för att man inte vill gå igenom den förföljekse mot ALLA kristna som Jesus säger ska hända. Även Upp hänvisar att vi ska genomgå vedermödan under märkets tid, man kan överleva utan pengar, bara man kan leva i vildmarken, jakt och fiske, eller som jag tror, att vi blir tvugna att överlåta Jeus att vara våran försörjare helt och hållet under vedermödan, jämförelsevis så fick ju Israeliterna under ökenvandringen både mat och dryck från himelen, och dom gick torrskodda genom havet och utan sår på fötterna för att Gud såg till att dom skulle övernaturligt klara sig. Varför inte göra samma unver vedermödan?

Tack på förhand

Svara


Leif 17/6-2019, 07:37

Svar till Simon.

När vi läser Matteus 24 som du hänvisar till så handlar det om både svåra tider, som jag tror handlar om harmagedon, men också om lättjefulla tider som i Noas dagar. När Jesus talar om att några skall tas med och andra lämnas kvar så gör Han just det i samband med när Han nämnt Noa och arken, och folk runtomkring förstod ingenting när domen kom säger Han.

Jag tror verkligen att det Jesus sa här också är en förebild för våra dagar. Folk kommer att fortsätta leva i sus och dus ända tills harmagedons dagar.

Jag kan ändå parallellt mycket väl se förföljelse och lidande för oss kristna som inte vill följa antikrists system ända fram tills uppryckandet, men under Uppenbarelsebokens vredesskålar tror jag ganska övertygande om att vi är borta från jorden 🌏!

Men, även under vredesskålarnas tid tror jag att människor blir frälsta, bl a eventuellt och förhoppningsvis kanske en del av dem som inte hade oljan klar.

Svara


Leif 17/6-2019, 07:44

Svar till Simon.

Sen säger aldrig jag att Jesus kommer två gånger till jorden, utan endast en gång! Däremot skall vi kristna i den första uppståndelsen få möta Honom på skyn. Det står så i alla de Biblar jag har läst Simon!

Det samstämmer alldeles ypperligt med både Johannes Uppenbarelsebokens 20:de och Matteus 24:de kapitel...

Svara


Andy Svensson 17/6-2019, 09:12

Summan av kardemumman är var redo Jesus Kommer!
”Och Anden och bruden säger: “Kom!” Och den som hör det ska säga: “Kom!” Och den som törstar ska komma, och den som vill ska fritt få ta emot livets vatten.“ Upp 22:17.

Svara


Steven 17/6-2019, 13:16

Svar till Simon.

Väldigt bra sammanfattat.

Svara


Bengt 17/6-2019, 19:15

Jo det är ju som du skriver simon

Om vi tvingas leva kvar under tiden med märket

Hjälper oss Gud

Med allting

Med mat och så

Den tiden kanske blir mycket kort också

Får vi hoppas

Svara


Andreas 18/6-2019, 01:43

Jag är så kluven till uppryckandet de är som jag håller en dörr öppen till båda tolkningarna, kort och gott jag söker efter sanningen. Ofta är de pingstvänner eller de karismatiska kyrkorna ifrån USA som gör denna tolkningen. Inte den stora delen av kristna. Merparten tror inte på uppryckandet då pratar jag om katoliker, ortodoxa och andra kristna inriktningar. Den tidiga kyrkan fram till 1800 talet talades de inte om något uppryckande och i så fall varför inte?. De som gör att jag tvivlar på uppryckandet eller jag prövar om de är sant eller inte är pga av vilddjurets märke 666. Varför skulle Gud varna så starkt att inte ta emot detta märke som är kopplat till ekonomi och dyrkan. När man studerar kring den nya världs ordningen(new world order) och tittar på dagens samhälle och ser ur ett uppenbarelseboken perspektiv. Så finns de fler bevis som pekar att vi går mot ett kontantlöst samhälle som tex Sverige där kontanterna nu kommer försvinna år 2023. Redan nu har 5000 svenskar tagit emot RFID chip(666) som kan användas för att resa på SJ och SL bussar i Stockholm. Vi ser även hur EU med den nya data lagen går mer och mer mot en totalitär antikrist supermakt. Detta är bara min egna sponta känsla eller de som Gud hela tiden varnar mig för. Men jag ser även tolkningen som Jesus talar om, liknelsen där två malde den ena togs upp till himmelriket den andre lämnades kvar vilket jag tror syftar på uppryckelse Men vi ser även bibeln varnar för antikrist märke att människorna kommer bli tvingade att göra ett aktivt val, att ta emot eller inte. Kan de vara så att först sker en uppryckelse och de människor som blir kvarlämnade får sedan göra ett aktivt val för eller emot under vedermödan(sista 7 åren). Några få som blir kvarlämnade kommer bli martyrer de som motsätter sig antikrist, så tolkar jag det. Varför finns det annars varningen om att både vara redo för (uppryckelsen) och varningen för antikrist? Varför tror inte orotdoxa och katoliker på uppryckelsen? Jag bara spekulerar men oavsett vilket, så är jag redo för att bli hämtad om så är fallet. Amen

Svara


Leif 18/6-2019, 07:08

Svar till Andreas.

Du är inne på rätt spår Andreas, håll fast vid din tro. Det råder alltid förvirring mellan Guds folk som vill tro och dem som inte vill tro.

Det är bättre att vara redo än inte. En sorts antirörelse har ofta förvrängt att talet om uppryckande skulle kommit genom någon Latter rainrörelse på 1800-talet, vilket endast är en lögn. Jesus blev upptryckt när lärjungarna såg på, Johannes Uppenbarelsebok talar om ett levande uppryckande:

(Joh Upp 11:12)

Och de hörde en stark röst från himlen säga till dem: "Kom hit upp!" Och de steg upp till himlen i ett moln, och deras fiender såg dem.

Paulus talade redan om uppryckandet och mötet på skyn. Gamla Testamentet har t ex förebilderna Henok och Elia som togs bort levande ifrån jorden. Noa och Lot som blir bortförda när Guds domar på jorden börjar,alltså!!!

Många Bibelställen om uppryckande och borttagandet av levande kristna har alltså redan funnits med från de första lärjungarnas tid. Detta försöker djävulen frenetiskt sudda bort.

Varför katolicismen och de ortodoxa kyrkorna inte genom tiderna har kunnat tro på detta är för att de inte är födda på nytt, Jesus säger ju:

(Joh 3:3)

"Amen, amen: Den som inte blir född på nytt kan inte se Guds rike."

Katolska kyrkan och ortodoxa kyrkor som organisation i stort har absolut inte öppnade ögon, de har blinda ledare som inte ser eller förstår och därför talar de givetvis också ett slags otrons blandevangelium, tala inte och säg inte som de säger tror eller inte tror, vi skall tro och tala som Bibeln lär!

Bibeln talar om Guds folk som levande blir bortryckta och uppryckta till Gud. Bibeln har talat om att sådant skett ända från första generationers tid, (Henok), men det står alltså också om uppryckande i både i Matteus, Paulus brev och Uppenbarelseboken, tro på det Andreas och inte på otrons förespråkare. Att denna tro sprids mest av dem som också talar om Andedop och tungotal är inte så underligt, det handlar om tro och kraft!

Var redo för både uppryckande och förföljelse så står vi stabilt..

Jesu frid...

Svara


Andreas 23/6-2019, 00:21

Svar till Leif.

Tack Lars för informationen ska söka närmare kring du skrev jag har alltid ett öppet sinne och är villig att ta till mig andra bröders/systrar rådgivning. Som jag skrev tidigare jag är alltid redo oavsett vem som har rätt ang uppryckandet. För Jesus har ju lovat att den som tror och bekänner med sin mun att Jesus dog på golgatan för våra synders skull och vänder om ifrån synden han ska hava evigt liv och de gör jag.Herren vet om att alla människor brottas med olika frågor. Redan på Jesu tid så diskuterade man vad som var tillåtet att äta och andra sakfrågor. Dagens kristna diskuterar och har olika uppfattningar i olika frågor och därför har vi olika inriktningar inom kristendomen just pga kristna tolkar olika. Men jag är tacksam för informationen Leif ska googla och söka upp fakta kring Latter rainrörelse mm

Svara


Andreas 23/6-2019, 00:21

Förlåt menade Leif =)

Svara


Andreas 23/6-2019, 00:47

Svar till Simon.

Jag är inne på din linje. De som jag inte kan få ihop och som jag skrivit tidigare i tråden. Hur förklarar pre-trip, antikrist och vilddjurets märke? Varför varnar bibeln att antikrist har en koppling till dyrkan och ekonomi. För de är kopplat till ekonomi, ingen människa kan köpa/sälja de är vad bibeln säger att 666 är kopplat till köpa/sälja där antikrist är auktoritet över detta handelsmärke.Bibeln talar att stor som liten, rik som fattig måste göra ett ställningstagande. Om alla rycks upp vad fyller då antikrist märke för funktion? De ända förklaringen jag i så fall kan finna är att Jesus har köpt oss fria. Att förnekar du Jesus då har du tagit emot antikrist märke men väljer du Jesus då har han friköpt dig. Men då kommer nästa fråga kring sälja? Så logiskt sätt så pekar mer bevis på att vedermödan måste inträffa. Eftersom jag är politisk intresserad så ser man ju hur vi mer och mer går åt en global antikristlig världsregering. Man pratar i ekumeniska termer hur de stora världsreligionerna ska mötas i samförstånd och de finns redan nu böner där alla religioner kan be i samma bön. Studerar man noggrant den globala ekonomin, religionen, maktorganen FN och EU så ser man pusselbit för pusselbit att ett världsligt storebror samhälle är påväg att byggas upp. Något jag märkt speciellt inom musiken så pratar man ofta om "we will unite". Har hört dessa uttryck i andra sammanhang vi skall bli ett. Man förstår ju med kristna ögon att de som menas med ett är en slogan som troligtvis hör samma med new world orders slutmål, antikrist kontroll organ allt vad gäller ekonomi, militär, religion, politisk plattform där världen enas i samma anda. Just nu hör vi gemensamma klimatmål men jag tror att detta är bara första steget till de slutliga maktstrukturen antikrist kommer använda emot oss när han träder fram.

Svara


Leif 23/6-2019, 08:29

Svar till Andreas.

Om alla rycks upp vad fyller då antikrist märke för funktion?

Det står ju att endast de som har oljan kan få följa med när det blir dags.

(Matt 25:1-13)

Då ska himmelriket bli som när tio jungfrur tog sina lampor och gick ut för att möta brudgummen. Fem av dem var oförståndiga och fem var kloka. De oförståndiga tog sina lampor men tog inte med sig någon olja, medan de kloka tog olja i kärlen tillsammans med sina lampor. När brudgummen dröjde blev de alla dåsiga och somnade. Vid midnatt hördes ett rop: Brudgummen är här! Gå ut och möt honom! Då vaknade alla jungfrurna och gjorde i ordning sina lampor. De oförståndiga sade till de kloka: Ge oss av er olja, våra lampor slocknar! De kloka svarade: Den skulle inte räcka både till oss och till er. Gå i stället till dem som säljer och köp. Men när de hade gått i väg för att köpa kom brudgummen, och de som var redo gick med honom in till bröllopsfesten. Och dörren stängdes. Till slut kom de andra jungfrurna tillbaka och sade: Herre, Herre, öppna för oss! Men han svarade: Jag säger er sanningen: Jag känner er inte. Håll er därför vakna, för ni vet inte vilken dag eller timme han kommer.

Det finns alltså enligt detta ställe oerhört många som tror och väntar på Jesus men som ändå inte är redo! Hälften av alla dem som menar sig tro på den kommande Brudgummen kommer att missa tåget när det går om detta Bibelställe är profetiskt exakt.

Idag finns det enligt olika räkningar minst över 2 miljarder människor som säger sig tro på Jesus, och då skulle det betyda att ungefär 1 miljard av oss "kristna" skulle bli kvarlämnade om Jesus kom.

Av dessa 1 miljard som då saknade oljan och missade uppryckandet så tror jag ändå att många fortsättningsvis kommer att söka efter pånyttfödelsen som är grunden för att ha oljan Kristi Ande, och då förstår vi att Guds Ord om antikrist speciellt var riktat till alla dem som blir kvar och som med allra största säkerhet kommer att få möta sluttidens antikrist.

Nu är jag ingen absolutist vad gäller pre-tribb men jag är ändå redo för att det faktiskt kan bli så! Det är alltså oerhört många Jesustroende som inte har gjort sig redo för mötet med Herren, och att fortsätta säga till dem att något uppryckande inte är att tänka på förrän vi har sett antikrist är oerhört förödande för många.

Det kommer att finnas många kristna kvar även efter ett uppryckande, många kommer att vakna, många blir frälsta även om de missade uppryckandet, och det är dessa som kommer att få det som allra tuffast med märket och vilddjuret. Även stora lass av människor från andra religioner kommer att förstå att de som pratade om uppryckandet hade rätt och detta gör att de nu söker sig till Jesus. Så visst finns det många miljarder människor kvar som behöver Guds Ord även om en liten skara försvann! 👌

Jesu frid...

Svara


Stefan Jonasson 23/6-2019, 11:01

Vilka troende blir kvar... Räcker det inte med att vara frälst av nåd genom tro... Behövs det något mer.. Isåfall vad? Gal 3:26 - 27 alla är ni GUDS BARN GENOM TRON PÅ KRISTUS alla ni som blivit döpta till KRISTUS JESUS Har blivit iklädda KRISTUS... kommer GUD att lämna ett av sina barn är han inte vår FADER I HIMLEN

Svara


AnnMarie 23/6-2019, 11:14

Svar till Stefan Jonasson .

Personligen tror jag inte på något uppryckande före vedermödan men för dem som tror så och inte är säker på att "duga"måste det ju vara hemskt att undra "Är jag inte tillräckligt frälst för att få följa med,vad fattas mig"

Svara


Leif 23/6-2019, 13:00

Svar till AnnMarie.

Du måste vara född på nytt om du vill följa med säger Jesus till Nikodemus som inte riktigt kunde förstå fast han var en sorts religionslärare!

Om man har insett att man behöver bli renad och frälst från sina synder, om man i sitt hjärta tror och med sin mun bekänner Jesus Kristus som sin Herre och Gud, då vittnar Guds Ande inom oss om att vi tillhör skaran av Guds barn, och ingen behöver mer oroa sig!

Håller man sig bara till denna bekännelse och levnadssätt så är Gud trofast sina löften, då har man Anden, Oljan, som en gåva och borgen för evigheten.

Men, givetvis måste var och en ha endast en enda Gud, Jesus Kristus som man ödmjuka sig inför. Ingen annan väg eller Gud leder till himlen! Inte Mariaritualer eller några änglar likt Gabriel och Mikael, inte Muhammed, ingen Buddha, Shiva eller rökelser, nej, ingen annan väg, utan endast genom tron och efterföljelsen av Jesus.

Jesu frid...

Svara


Leif 23/6-2019, 13:21

Svar till Stefan Jonasson .

Vilka troende blir kvar.

Enligt Jesus alla dem som saknar oljan! Det är Han som säger så och ingen annan Stefan. Vi behöver lära oss se och tro på vad Han säger och inte på vad dina olika känslor säger. De kan växla från dag till dag pga hur humöret är. Nej, se på Jesus som alltid är densamme och aldrig förändras. Det Han har sagt det gäller oavsett om vi vill eller förstår.

Om du noggrant läser det Bibelställe från Matteus jag la in här ovan så ser vi att det var tio jungfrur, och alla väntade på Brudgummen. Vem är då Brudgummen om inte Jesus, eller finns det fler brudgummar? Nej givetvis inte!

Det finns alltså enligt Jesus några som är kloka och andra som är oförståndiga bland alla som väntar på Jesus. Vi behöver förstå att inte alla som tror på Jesus är Guds barn. Bara för att någon säger sig tro är man inte garanterad evigheten hos Gud!

Också de onda andarna tror på Jesus!

Vi behöver förstå att det inte handlar om lättja och någon lek att komma till himlen, och det vittnar Jesu egna Ord om..

Svara


Stefan Jonasson 23/6-2019, 13:50

Det finns dom som säger att dom tror på JESUS.. Tex muslimer dom säger att dom tror.. Men dom gör inte vad han säger... Eller flum new age.. Som tror att JESUS Var nån slags vishetslärare... Bibeln definierar den som tror 1joh 5:1var och en som tror att JESUS ÄR KRISTUS är född av GUD......

Svara


Leif 23/6-2019, 16:46

Svar till Stefan Jonasson .

Javisst, Jesus säger att det finns många som tror på Brudgummen, och då handlar det om det om antingen har man Guds Ande och då har man den levande tron eller, så har man inte Guds Ande och vandrar så som Jakob förklarar det:

(Jak 2:14‭-‬19)

Mina bröder, vad hjälper det om någon säger sig ha tro men saknar gärningar? Den tron kan väl inte frälsa honom?

Svara


SAS 23/6-2019, 19:58

I Uppenbarelseboken kap 4 vers 1 En röst säger till Johannes kom upp hitt upp, så ska jag visa dig vad som ska ske härefter. Det här kan ev tolkas som en profetisk hänvisning till församlingens uppryckande. Ordet kyrka nämns 22 gånger i Uppenbarelseboken kapitel 1-3, men nämns inte igen förrän kapitel 22 vers 17. Vi har med berättelsen om de 24 äldste när Johannes är uppkallad ser han de 24 äldste med sina kronor Uppenbarelseboken kap 4 verserna 4-10, vi vet att de kristna ska belönas med kronor 2 Tim 4: 8, 1 Pet 5: 4. Vi kommer att belönas vid de rättfärdigas uppståndelse . De äldste kunde inte fått sina kronor om inte uppryckandet hade ägt rum

Svara


Stefan Jonasson 23/6-2019, 21:29

Jag vill bara göra klart med tolkningen av dom tio jungfruna... Jag hörde en svensk förkunnare som sa att dom tio var frälsta.. Men fem av dom inte fick komma med... Det betyder att hälften av alla som blivit frälsta inte fick komma.. Det kan väl inte stämma... Då är det ju synd om oss kristna om varannan kristen inte kommer till himlen.. Snacka om ångest framkallande

Svara


Leif 23/6-2019, 22:41

Svar till Stefan Jonasson .

Det stämmer ju inte alls att alla tio jungfrur skulle vara frälsta. Då skulle väl inte Jesus säga att Han inte känner dem, sina egna. Alla frälsta är givetvis Guds barn. Skulle Han sagt att Han en gång kände dem men inte längre så skulle jag köpt den svenske förkunnarens tanke, men så sa ju aldrig Jesus!

Nej, de 5 utan olja var inga frälsta, dvs pånyttfödda kristna, de var så kallade namnkristna..

Svara


Stefan Jonasson 23/6-2019, 22:49

Okej jag förstår.. Så har också jag tänkt det...

Svara


Bengt j 24/6-2019, 21:31

Hälften var väl bara religiösa

Svara


SAS 25/6-2019, 08:32

The Bible describes the Rapture and Second Coming as different events.

The Bible must see the Rapture (Jn. 14:1-4; I Cor. 15:51-58; 1 Thes. 4:13-18) and the Second Coming (Zech. 14:1-21; Matt. 24:29-31; Mk. 13:24-27; Lk. 21:25-27; Rev. 19) as separate events, because when the verses are compared they describe two very different scenarios:

Rapture — believers meet Christ in the airSecond Coming — Christ returns to the Mount of Olives to meet the believers on earth

Rapture — Mount of Olives is unchangedSecond Coming — Mount of Olives is divided, forming a valley east of Jerusalem

Rapture — living believers obtain glorified bodiesSecond Coming — living believers remain in same bodies

Rapture — believers go to heavenSecond Coming — glorified believers come from heaven, earthly believers stay on earth

Rapture — world left unjudged and living in sinSecond Coming — world is judged and righteousness is established

Rapture — depicts deliverance of the Church from wrathSecond Coming — depicts deliverance of believers who endured wrath

Rapture — no signs precede itSecond Coming — many signs precede it

Rapture — revealed only in New TestamentSecond Coming — revealed in both Old and New Testaments

Rapture — deals with only the savedSecond Coming — deals with both the saved and unsaved

Rapture — Satan remains freeSecond Coming — Satan is bound and thrown into the Abyss

Since the Rapture and Second Coming clearly are different events that do not occur at the same time, this would rule out a Post-Tribulation Rapture scenario.

Svara


SAS 25/6-2019, 08:34

The Rapture is described as occurring at any time without warning.

Jesus stated in Matthew 24:42,44 to “Therefore keep watch, because you do not know on what day your Lord will come… So you also must be ready, because the Son of Man will come at an hour when you do not expect him.” Not only do believers in Christ not know when to expect Him, but the Father Himself seems to have left Jesus out on the exact time His Son is to return. As Jesus stated in Matthew 24:36, “No one knows about that day or hour, not even the angels in heaven, nor the Son, but only the Father.” These and other verses (Mat. 24:36,42,44,50; 25:13; 1 Thes. 4:18; Tit. 2:13; 1 Jn. 2:28; 3:2-3) indicate that Jesus’ arrival will come when nobody expects it.

The Second Coming, on the other hand, is preceded by many events, such as the rise of the Antichrist (Rev. 12:13-17; Zech; 13:7-9), a treaty with Israel (Dan. 9:27), the rebuilding of the Jewish Temple (Mat. 24:15; 2 Thess. 2:3-4; Rev. 11:1-2), as well as plagues and judgments and persecutions destroying most of the world’s population (Rev. 6-18). The Book of Revelation reports these events as occurring during the 7-year Tribulation, which Revelation reveals precede the Second Coming.

Because the Rapture could happen at any moment and without warning and the Second Coming is preceded by so many signs, then the Rapture and Second Coming must be different events. The Rapture has to occur before the seven years’ worth of signs, because Christians are called to look for the Lord’s return rather than signs such as the Antichrist’s arrival. Once the signs begin, then the seven year countdown begins towards its end with Christ’s return at the Second Coming.

Jesus’ imminent return dismisses any of the other viewpoints related to a rapture that occur within or at the end of the Tribulation.

Svara


Stefan Jonasson 25/6-2019, 11:23

Vårt saliga hopps fullbordan.. Då ska vi alltid vara hos JESUS.. Och hoppet låter oss aldrig komma på skam.. Ty GUDS KÄRLEK är utgjuten i våra hjärtan genom DEN HELIGE ANDEN SOM ÄR OSS GIVEN

Svara


Tomas N 25/6-2019, 14:12

Med tanke på de som är nya i tron så tror jag det är bättre att fokusera på det viktigaste.

Jesus pratar mycket om domens dag och den behöver vi alla ha med i grunden på även den simplaste teologin.

Då spelar det mindre roll om uppryckande är del av samma skeende som Jesu återkomst eller om det skiljer tusen år däremellan.

Återkomsten finns det mycket bibeltexter om. Uppryckande och tusenårsriket inte så mycket och framför allt inte i klartext från Jesus egen mun.

Värre är ju att kristna och pånyttfödda ständigt bråkar om detaljer kring uppryckande utan att enas eller komma till djupare kunskap i större utsträckning.

Vandringen,helgelse,lärjungaskapet är så mycket viktigare än att ägna tid åt uppryckandets lära . Därför skulle inte jag gå dit med någon som jag vill hjälpa att växa i kunskap och tjänande.

Det räcker med att vara redo och leva med slutet och återkomsten närvarande i sinnet och livsåskådning

Svara


Leif 25/6-2019, 20:48

Att vi nu är inne på runtomkring år 6000 sedan Adam skapades är Bibeln mycket tydlig med för den som är intresserad, och att vi därmed också står strax inför det sista årtusendet likaså!

Innan det sista och sjunde årtusendet börjar skall Jesus både ha hämtat hem sin brud, de pånyttfödda som då skall få vara med om att få sina nya himmelska kroppar i den första uppståndelsen, och sedan skall Han först synlig komma till Oljeberget i Jerusalem innan de sista tusen åren utan satan fritt härjande.

(Sakarja 14:1‭-‬9)

Se, Herrens dag kommer! Då ska man dela bytet bland er, för jag ska samla alla hednafolk till strid mot Jerusalem. Staden kommer att intas, husen plundras och kvinnorna våldtas. Halva staden ska föras bort i fångenskap. Men de som är kvar av folket ska inte utrotas ur staden. Sedan ska Herren gå ut i strid mot dessa hednafolk, så som han stred förr på drabbningens dag. På den dagen ska han stå med sina fötter på Olivberget, mitt emot Jerusalem, österut. Och Olivberget ska klyvas mitt itu, från öster till väster, till en väldig dal. Hälften av berget ska vika mot norr och andra hälften mot söder. Och ni ska fly ner i dalen mellan mina berg, för dalen mellan bergen ska sträcka sig till Asal. Ni ska fly som när ni flydde för jordbävningen på Juda kung Ussias tid. Då ska Herren min Gud komma och alla heliga med dig. Det ska ske på den dagen att ljuset är borta, himlens ljus ska förmörkas. Det blir en särskild dag, känd av Herren, inte dag och inte natt. Men det ska ske att när aftonen kommer blir det ljust. Det ska ske på den dagen att levande vatten ska strömma från Jerusalem, hälften mot Östra havet och hälften mot Västra havet. Både sommar och vinter ska det vara så. Herren ska vara kung över hela jorden. På den dagen ska Herren vara en och hans namn ett.

Då skall det i ca 1000 år råda fred på jorden, det som Jesaja profeterade om för ca 2700 år sen.

(Jesaja 65:20‭-‬25)

Där ska inte mer finnas spädbarn som lever bara några dagar, eller gamla män som inte uppnår sina dagars mått. Den som dör vid hundra års ålder är en ung man, och först vid hundra års ålder ska syndaren drabbas av förbannelsen. De ska bygga hus och få bo i dem, plantera vingårdar och äta deras frukt. När de bygger hus ska andra inte bo i dem, när de planterar något ska andra inte äta av det. Mitt folks ålder ska bli som ett träds ålder, mina utvalda ska länge få njuta av sina händers verk. De ska inte arbeta förgäves och inte föda barn till plötslig död, för de är ett släkte välsignat av Herren, de och deras efterkommande tillsammans. Och det ska ske att innan de ropar ska jag svara, medan de ännu talar ska jag höra. Vargar ska beta med lamm, lejon ska äta halm som oxar, och stoft ska vara ormens föda. Ingenstans på mitt heliga berg ska de göra något ont eller skadligt, säger Herren .

Det Bibeln har sagt kommer alldeles snart gå i fullbordan. Jesus är på väg mot Jerusalem för att inleda de sista tusen åren här på jorden efter fruktansvärd vredesdom över alla de folk som gått emot Israels folk, men!

Han har också samtidigt för alla dem som iklätt sig bröllopskläderna, "dvs Guds rättfärdighet genom Brudgummen Jesus", förberett bröllopet i himmelen.

Är du redo?

Jesus är på väg både för att först möta den uppryckta Bruden, församlingen på skyn, och sedan mot Jerusalem!

Den exakta tiden för dessa båda fantastiska händelser är oväsentlig, men det är absolut inte långt kvar enligt alla tecken.

För den som mest koncentrerar sig på antikrist kan komma att hamna i blindhet. Jesus är på väg!

Jesu frid.

Svara


Tomas N 26/6-2019, 12:33

Som tur är finns inget extra vi behöver göra vad jag kan förstå när Jesus kommer tillbaka. Ingen risk för troende att "missa tåget" så att säga.

Men det är viktigare än någonsin att göra det som alltid varit svårt. Att hålla sig nära Jesus ,göra upp med sin synd och orenhet och leva i en relation och ett lärjungaskap.

Då är man söker i Guds hand oavsett vad som sker.

Jag kan inte se någon fara i att hålla ögonen uppe för fiendens alla tricks och knep. Han är fullt aktiv och verksam och förleder många som tillåter det och inte tar Gud och situationen på allvar.

Svara


AnnMarie 26/6-2019, 12:53

Svar till Tomas N.

Ja visst är fienden fullt verksam och förleder många med tricks och knep där vi minst anar det så det gäller att se upp!

Svara


Leif 26/6-2019, 14:56

Jag har inte sagt att man inte skall hålla ögonen öppna, däremot stirrar sig vissa andligt förblindade pga att man jagar antikrist och falska profeter överallt, och det är det som är fullständigt meningslöst. Man ser det onda i var och en man möter, och visst, alla är vi på ett sätt syndare så länge vi bor i vår jordiska kropp men dem som tillhör Jesus behöver vi med vishet stötta och uppmuntra..

Svara


Stefan Jonasson 26/6-2019, 15:26

Det var någon som ville fråga mig något men e mail adressen var otillgänglig... Det är intressant att diskutera bibeln.. En sak vi kan endas om det allra viktigaste att JESUS.. Har kommit för att frälsa syndare.. Bland vilka jag är den störste.. Men barmhärtighet vederfors mig...

Svara


AnnMarie 26/6-2019, 16:53

Svar till Leif.

Det är mycket som är meningsslöst.Många stirrar sig blinda på att tro att de alltid har rätt.Det om något är väl meningslöst för det ökar bara klyftan mellan kristna har jag förstått.Man tappar helt enkelt sugen på att stötta andra.

I fall någon undrar,jag vet att det är så !

Svara


Leif 26/6-2019, 17:49

Svar till AnnMarie.

Håller helt med dig, samtidigt som det givetvis alltid är en balansfråga när det diskuteras kring andliga ting, om och när man skall låta felaktigheter få stå oemotsagda?

Svara


Tomas N 1/7-2019, 00:48

Svar till Leif.

En kommentar till liknelsen om de 10 jungfruerna och den viktiga uppmaningen med att se till att "ha olja i sin lampa" enligt denna liknelsen.

För det första så vill jag aldrig göra en direkt koppling till "uppryckelse" och tolkningar om denna . Nej det framgår ju att det är ett stort allvar i att inte Jesus öppnar dörren när man sedan knackar på. I mina ögon handlar det om att gå förlorad och missa frälsningen.

Jesus pratar mest till judar,men även alla på den tiden trodde på någon Gud,fast det varierade vilken gud man trodde på.

Och det hjälper nog att kunna lite om hur judiska bröllop gick till på den tiden,men är ändå inte helt nödvändigt.

Liknelsen handlar om att det fanns och finns de som vill ha del av ett bra erbjudande. T ex en fantastisk bröllopsfest. Att vara förberedd och alltså kunna vänta tills brudgummen kommer måste kopplas till alla andra ord från Jesus att den som inte tror på Honom kommer inte till Fadern och hamnar i fördömelse.

Värt att repetera att detta budskapet gick ut till ett folk som var i förbund med Gud och visste förutsättningarna. Sedan skulle evangeliet gå ut till alla folk och gör så ännu idag.

Att inte förbereda sig för en mycket generös bröllopsfest handlar om att inte ha ingått ett förbund med Gud och därmed inte ha någon relation med Jesus. Därför finns det varnande svaret och domen som tyvärr många kommer få höra "Gå iväg,jag känner er inte ,ni som sysslar med orättfärdigheter"

Jag tror det är mycket rädsla som kommit ur den omdiskuterade uppryckelsefrågan och även filmen "Left behind" Klart många funderar på om man skall bli uppryckt eller kvarlämnad.

Men det enda som Bibeln är tydlig med är att man skall varje dag ha ett rent "konto" med Gud och inga ouppklarade affärer och obekänd synd . Vi vet inte om nästa dag är oss given och vår relation skall hållas ren så att vi kan stå oklanderliga på domens dag.

Bibeln talar om att efter detta livet skall vi dömas efter våra gärningar. Jesu blod köper oss fria,men bara om vi bekänner våra synder och lever i en levande relation med Jesus

Gör vi detta så får slutet komma som det vill,vi är då väl förberedda och har olja i våra lampor och är "visa jungfrur" enligt liknelsen

Svara


Din kommentar

Första gången du skriver måste ditt namn och mejl godkännas.


Kom ihåg mig?

Din kommentar kan deletas om den inte passar in på Apg29 vilket sidans grundare har ensam rätt att besluta om och som inte kan ifrågasättas. Exempelvis blir trollande, hat, förlöjligande, villoläror, pseudodebatt och olagligheter deletade och skribenten kan bli satt i modereringskön. Hittar du kommentarer som inte passar in – kontakta då Apg29.


Prenumera på Youtubekanalen:

Vecka 29, söndag 21 juli 2019 kl. 11:31

Jesus söker: Johanna!

"Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son [Jesus], för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv." - Joh 3:16

"Men så många som tog emot honom [Jesus], åt dem gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn." - Joh 1:12

"Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst." - Rom 10:9

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? Be den här bönen:

- Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som Herren. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?
» Ja!


Senaste bönämnet på Bönesidan
söndag 21 juli 2019 10:19

Gode Gud jag har syndat.
Jag vill vända mina tankar och handlingar.
Be att mina synder blir förlåtna och att
i mitt hjärta bor förlåtelse.

Käre Jesus hjälp

Morsan reklam


Aktuella artiklar


Senaste kommentarer



STÖD APG29! Bankkonto: 8169-5,303 725 382-4 | Swish: 070 935 66 96 | Paypal: https://www.paypal.me/apg29

Christer Åberg och dottern Desiré.

Denna bloggsajt är skapad och drivs av evangelisten Christer Åberg, 55 år gammal. Christer Åberg blev frälst då han tog emot Jesus som sin Herre för 35 år sedan. Bloggsajten Apg29 har funnits på nätet sedan 2001, alltså 18 år i år. Christer Åberg är en änkeman sedan 2008. Han har en dotter på 13 år, Desiré, som brukar kallas för "Dessan", och en son i himlen, Joel, som skulle ha varit 11 år om han hade levt idag. Allt detta finns att läsa om i boken Den längsta natten. Christer Åberg drivs av att förkunna om Jesus och hur man blir frälst. Det är därför som denna bloggsajt finns till.

Varsågod! Du får kopiera mina artiklar och publicera på din egen blogg eller hemsida om du länkar till sidan du har hämtat det!

MediaCreeper

Apg29 använder cookies. Cookies är en liten fil som lagras i din dator. Detta går att stänga av i din webbläsare.

TA EMOT JESUS!

↑ Upp